MUHYIDDIN LEBIH PERLU DISUNTIK VAKSIN MALU TERLEBIH DULU

Seperti dilaporkan media, Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin akan menjadi rakyat Malaysia pertama menerima suntikan vaksin Covid19.

Beliau akan menerima suntikan tersebut pada Rabu, 24 Februari iaitu dicepatkan dua hari berbanding jadual asal pada Jumaat, 26 Februari.

Diberitakan Muhyiddin sendiri membuat keputusan untuk menjadi orang pertama menerima suntikan vaksin Covid19 bagi memberi keyakinan kepada rakyat Malaysia bahawa vaksin tersebut selamat digunakan.

Jika tujuan menjadikan Muhyiddin penerima pertama vaksin untuk maksud memberi keyakinan kepada rakyat, ia adalah keputusan yang tidak tepat kerana kedudukannya sendiri sebagai Perdana Menteri tidak lagi diyakini.

Bagaimanakah seorang yang tidak lagi diyakini mampu memberi keyakinan kepada orang ramai untuk meyakini apa yang dilakukannya?

Tidak mustahil, dengan Muhyiddin menjadi orang pertama disuntik vaksin, lebih ramai yang enggan membenarkan badan mereka disuntik dengan vaksin Covid19.

Muhyiddin bukanlah seperti Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong atau Presiden Indonesia, Joko Widodo yang sangat diterima baik oleh rakyat kedua-dua negara itu sehingga apa saja yang mereka lakukan lebih mudah menjadi ikutan.

Sebab itu, kewajaran Lee Hsien Loong dan Jokowi menjadi orang pertama di negara mereka menerima suntikan vaksin Covid19 tidak diragukan manfaatnya.

Berbeza dengan Muhyiddin, berikutan kedudukan beliau yang sarat dengan pertikaian, selain ramai yang ragu-ragu dengan vaksin itu sendiri, berharap kepada Perdana Menteri sebagai model ikutan mungkin akan menghasilkan natijah yang sia-sia saja.

Malah, dengan Muhyiddin menjadi orang pertama disuntik, kemudian diikuti dengan petugas-petugas barisan hadapan, beliau kini turut dipersendakan pelbagai pihak agar membawa sekali kesemua 220 Ahli Parlimen untuk menerima suntikan tersebut.

Selepas itu, diharapkan tiadalah masalah lagi untuk beliau membenarkan Parlimen bersidang kerana kesemua Ahli Parlimen sudah dilindungi daripada sebarang jangkitan Covid19.

Tetapi, adakah mungkin Muhyiddin akan melakukannya?

Kecuali jika Muhyiddin benar-benar ada perasaan malu dalam dirinya, perkara yang pertama yang harus dilakukannya ialah membenarkan Parlimen bersidang lantaran keabsahan dan majoriti dimilikinya sedang menjadi pertikaian ramai.

Malangnya, dalam sejarah Malaysia, Muhyiddin inilah Perdana Menteri yang paling tidak malu atau tidak mempunyai perasaan malu dalam dirinya berbanding semua penyandang sebelumnya.

Selepas menangguh-nangguh sidang Parlimen kerana tidak yakin dengan majoritinya, menolak sebarang usul tidak percaya atau usul percaya, beliau kemudian mencadangkan darurat yang tujuan pokoknya ialah menggantung Parlimen apabila terlihat beberapa Ahli Parlimen mula menarik sokongan terhadapnya.

Darurat yang kononnya untuk menangani Covid19, walaupun PKP telah dilaksanakan, akhirnya difahami majoriti rakyat hanyalah untuk melindungi kuasanya semata-mata.

Ini kerana, secara perlahan-lahan banyak sektor kegiatan manusia seperti pasar malam, sekolah, kilang-kilang, aktiviti sukan, restoran dan segala macamnya lainnya sudah pun dibuka pada waktu ini.

Namun, di sebalik semua sudah dibuka, Parlimen tetap ditutup seolah-olah di bangunan itulah tempat bersarangnya segala mak bapak virus Covid19.

Susulannya, tidak kurang yang menyindir Muhyiddin agar membenarkan Ahli Parlimen bersidang di dewan sekolah atau di tapak pasar malam saja.

Pokoknya, segala kebejatan yang ada dalam negara sekarang ini tidak lain adalah kerana kita mempunyai seorang Perdana Menteri yang tidak punya perasaan malu lagi dalam dirinya.

Kalau Muhyiddin ada perasaan itu, tentu beliau sangat malu mengekalkan lagi dirinya sebagai Perdana Menteri, menerima gaji, memberi makan anak isteri dan keluarganya serta muncul di khalayak ramai melalui pengekalan kuasa dengan cara yang tidak demokratik serta bertentangan dengan prinsip-prinsip demokrasi.

Untuk itu, jika ada suntikan pertama yang patut diterima Muhyiddin ketika ini, ia tidak lain ialah vaksin yang boleh memahamkannya erti malu, seterusnya menjadikan sifat malu itu perisai keutamaan dalam dirinya sebagai seorang manusia dan juga pemimpin. (Shahbudindotcom 23/02/2021)

4.6 10 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 23 February 2021 — 8:50 pm
Subscribe
Notify of
guest
114 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
24 February 2021 7:10 am

KERANA DORAEMON DAN TOK MUDIM DAPAT JUGAK KORANG MERASA 22 BULAN PEGANG KUASA NEGARA…….PATUT TERIMA KASIH KAT ORANG TUA TU……… Najib Does Not Discount Possibility Of Umno Teaming Up With Its Enemies For GE15……….. (MMO) – Former Umno president Datuk Seri Najib Razak indicated tonight that his party may cooperate with its political adversaries for the next general election, citing political dynamics. However, the Pekan MP added that any decision made must have the collective mandate of not just Umno leaders but the party’s grassroots members as well. “Because the current political situation is dynamic, it’s always changing. “In this… Read more »

khatijah.nuno
khatijah.nuno
24 February 2021 1:24 am

Aku rasa kan Moo tu patut disuntik muka nya sekali, supaya muka tahu ada rasa malu..sbb tu bodoh dan tak malu..Moo-Lembu dan tak malu sbb kulit tebal mcam kulit kerbau agaknya.
Si Lobai tu suntik kat serban(baru keluar ularsemak kot). Alang2 inject serban ularmak tu biar menembusi otak nya sekali. SUpaya tidak keluar dalil ikot suka hati..tak guna satu sen pun pemimpin2 PN ni.. adoi lah

Eton
Eton
23 February 2021 5:48 pm

Hari ini Kuala Lumpur panas terik. Keluar saja office terasa berbahang muka. Katanya di negeri-negeri Utara tanah air, lagi panas musim kemaraunya. Agaknya para petani sedang sebuk menuai padi, di bakar bahang mentari, demi mencari rezeki. Encik Shah…..kalau ada vaksin untuk semua penyakit, senang lah semua orang. Muhyiddin ambil vaksin cegah malu. DSAI mungkin vaksin berahi agar keberahiannya nak jadi PM boleh dikurangkan sedikit. Tun M tak tahu nak bagi vaksin apa, kau orang fikirkanlah sendiri. Kalau ikut Zunnun mahu disuntiknya racun supaya cepat orang tua itu pergi….. agar hilang rasa “pain in his rear” yang sedang dideritainya hihihi…. Haji… Read more »

Eton
Eton
23 February 2021 5:51 pm
Reply to  Eton

Alamak…sebuk salah dieja…di bakar juga tersalah dijarakkan…sepatutnya didekatkan selepas kata perbuatan= dibakar….mampos Eton kena bedal dengan Apek Bo lui tu…hihihi..

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 6:18 pm
Reply to  Eton

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Cantiklah sungguh si pohon larak tumbuh melata
Batngnya menjalar hingga ke ranting pohon pauh
Ini sang merak ada galak tercegat di depan mata
Naper lah pula, pungguk merindu bulan nan jauh?
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙♥️
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

khatijah.nuno
khatijah.nuno
24 February 2021 1:24 am
Reply to  Eton

Aku rasa kan Moo tu patut disuntik muka nya sekali, supya muka tahu ada rasa malu..sbb tu bodoh dan tak malu..Moo-Lembu dan tak malu sbb kulit tebal mcam kulit kerbau agaknya.
Si Lobai tu suntik kat serban(baru keluar ularsemak kot. Alang2 inject serban ularmak tu biar menembusi otak nya sekali. SUpaya tidak keluar dalil ikot suka hati..tak guna satu sen pun pemimpi2 PN ni.. adoi lah

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:42 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kejora harap dpt berpantun kat blog ni dgn aman
Moga2 tidak adalah gangguan org yg tak siuman
Harapnya, takda yg nak cari pasal buat terkaman
Bukan ler apa, takut terima nasib spt Wak Suman
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:38 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kalau siapa ingin bagi pandangan, anda dipersila
Tpi, komen dgn waras, jgn dibuat mcm orang gila
Bukannya apa, takut lah nanti, kot mendapat bala
Teruk pula akibat nya kalau dipelakung, taji & tala
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:38 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Klau nak beri komen, jgn lah ditulis sembarangan
Tulisan itu sebolehnya biar le yg ada kepentingan
Hormati & usah nk ganggu org punya pandangan
Jgn nk berkomen, klu kalut dgn gunting di tangan
✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:39 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Rakan2 klau ada pandangan dipersilakanlah luah
Tapi nak berhujah itu jgn pula cara samseng juah
Bkn nya apa, takut kot nanti, terkedu makan kuah
Sakit hati & malu dpt, pastu tercalar pula maruah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:39 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Siapa nak beri pandangan sila tampil ke hadapan
Berilah pendapat yg bernas utk dijadikan tatapan
Namun, jgnlah lupa jaga tatasusila & adab sopan
Dlm komen pula, usah le dipamirkan kebengapan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:40 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Klau tak mampu komen bernas, usah le digagahi
Jgn lah buat komen, taraf budak tadika berkelahi
Tk usah ler dibawa masuk sini hal berak dan tahi
Bkn apa, takut kot ramai pembaca tampil marahi
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:40 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Klu tak ada hujah, tak usah le pula karutan direka
Jgn berulang kali, buat komen, taraf budak tadika
Hendaklah kita, ada rasa malu & tahu tebal muka
Ubah lah diri, klu dah jelas yg kita ini org tak suka
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:41 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Rakan2 usahlah berikan komen kalau tak penting
Klau org kritik komen kita jgn teruk sgt melenting
Jgn berkomen klau kalut dgn cermin dan gunting
Klu ada karangan tadika, bak meh Kejora sunting
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:41 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Pantun2 Kejora kt atas tu, bkn amaran tpi nasihat
Sebab, perangai buruk di sini Kejora tak mau lihat
Kejora tak kan biar klu ada kelibat samseng jahat
Siap le kepala org tu, Kejora akan paku dan pahat
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:42 pm
Reply to  Anonymous

KITA TUNGGU TENGOK, ADAKAH ORANG YANG BERKENAAN ITU AKAN TAMPIL MELATAH DAN MELENTING…

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:02 pm

TOGHUIH DAH TOSONYAP SUNYI MONYOPI TOKODU MALU TOKOSIPU BUNTU KAKU KOLU PILU MOMBISU, MONYET TUA NEK TN BATANG PISANG BOTINO TUO KUTOK PONGOTOR, BODOH BINGAI BOBAL BONGAP BANGANG BENGONG BIOL BAHALOL BONGOK, PUKIMAK SIAL ANAK HARAM JADAH BARUA LAHANAT BANGSAT KOPARAT.

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:20 pm
Reply to  Anonymous

korang membutuh antara korang juga.

JLc
JLc
23 February 2021 5:26 pm
Reply to  Anonymous

Hahaha habih terkeluar isi porut taik..

zunnun
zunnun
23 February 2021 4:37 pm

siape yg sentiasa mengaku tidak mudah lupa tapi menunduh sekeliling nya mudah lupa ?

kini terkial2 tercungkap2 dgn 3 sidekicks nya…

masih tidak lupa, hanya tinggal 3 sj yg menyokong nya….

zunnun
zunnun
23 February 2021 4:38 pm
Reply to  zunnun

menuduh & membutuh sekeliling nya, sebagai mudah lupa...?

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:47 pm
Reply to  zunnun

korang membutuh antara korang juga.

zunnun
zunnun
23 February 2021 4:33 pm

to whom can we look upon as best iota of A Piggy Master ?

A Piggy Master has all the tantrum of being A Pig, most oldest and in constant state of selective dementia yet always in the fore front telling others, “mudah lupa..”

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:40 pm
Reply to  zunnun

The answer is zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK, PENERANGAN PANGKAT NYA SUDAH DIBERI DULU.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:31 pm

LAWAK POTANG ISNIN (SOMALAM):

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:32 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
22 February 2021 3:18 pm

Mano poyi auntie TN? Sonyap jo…
Diyo kojo soparuh hari ke hari ini?

Zunun komen kek bawah tu tak do pulo diyo ekori dan dicoroca carut nyo…

Atau pun diyo dah mulo monyodari yang ramai pombaco kek blog ini bonci-an diyo tu…

Hah ha haa.

Reply

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:32 pm
Reply to  Anonymous

zunnun
22 February 2021 3:25 pm
Reply to Anonymous

waktu ini, auntie kemuncak membelek2 & menghiasi2 lubang puki dopan cermin……..

Reply

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:33 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
22 February 2021 3:44 pm
Reply to zunnun

Bravo Zunnun 3:25 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kat depan cermin ponggong kepek auntie digelek
Zunun kata auntie TN tu pukinya asyik jer dibelek
Bulu puki digunting & dgn gincu bibir puki disolek
Manakala dgn sudu pula taik palat puki dia colek
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:34 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
22 February 2021 4:26 pm
Reply to Anonymous

BODOH NYA TAK TAHU KALAU BENCI LAGI JADI MOTIF KUAT MEMBALUN MENIBAI DAN MEMBANTAI KORANG KAT SINI.

Reply

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:34 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
22 February 2021 5:14 pm
Reply to Anonymous

Kau menibai orang macam budak tadika… orang geli hati dan kasihan apabila membacanya.
Yang peliknnya yang kena balun teruk tu engkau…. tapi kau claim kau yang balun orang.
Lagi pelik biila kau teruk kena kutuk, kau boleh pula claim yang kau “had fun”…. jangan2 budak ni dah biul gamaknya kena buli teruk dgn kengkawan…

Reply

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:35 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
22 February 2021 5:29 pm
Reply to Anonymous

Bravo Anon 5:14 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Baguslah, Anon tumpang lanyak itu betina haprak
Dia macam budak tadika suka cakap tahi & berak
Otak nenek tu kecik, hnya besar kepala tengkorak
Spt Pak Kadok kg tergadai pun dia syok bersorak
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:35 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
22 February 2021 5:36 pm
Reply to Anonymous

Bro Anon 5:14 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Betul tu Anon, mcm budak tadika sja dia melatah
Dia dah tua bangka, tapi otak taraf budak mentah
Boleh dikata, kat dia tu semua org nak termuntah
Sbb tu, bila Kejora tibai dia, tak ada org yg bantah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:36 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
22 February 2021 6:12 pm
Reply to Anonymous

Bro Anon 5:14 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Begitulah nenek bengap, yg cuba berlagak pandai
Masih lagi ngaku gagah..walau dh rebah tersadai
Bodoh bingai nenek sekor tu mengalahkan keldai
Mcm Pak Kadok..bersorak walau pun kg tergadai
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:36 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
22 February 2021 8:48 pm
Reply to Anonymous

Bro Anon 5:14 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Tak tau lah apa nak jadi dgn itu nenek tua bangka
Semua org nmpak nek itu otak taraf budak tadika
Asyik sja kena tibai taji, boleh dia kata fun & suka
Mmg le sesuai, klu dia jdi badut pak lawak jenaka
🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:41 pm
Reply to  Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK, PENERANGAN PANGKAT NYA SUDAH DIBERI DULU.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:26 pm

Untuk monyodar-an si botino tuo kutok bingai dungu bongap pukimak sial anak haram tu dan jugo sobagai poringatan bosamo, den nak ulang siar lah koratan borito ini:

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:26 pm
Reply to  Anonymous

Kuasai, betulkan bahasa Melayu dulu…
18 Feb 2021

ROSALWANI CHE SOH @ YUSOFF

SHAH ALAM – Sasterawan Negara mengingatkan segelintir rakyat Malaysia jangan hanya kecoh menegur sebutan individu lain dalam bahasa Inggeris, sebaliknya mengabaikan kepentingan untuk menguasai, menghormati dan mencintai bahasa kebangsaan sendiri.

Sasterawan Negara, Datuk Dr Anwar Ridhwan berkata, perkara itu perlu diberi perhatian, ekoran masih ramai rakyat Malaysia sendiri yang tidak fasih berbahasa Melayu selain gemar menggunakan bahasa ‘Melayu rojak’ iaitu bahasa Melayu yang bercampur dengan Inggeris dalam pertuturan harian.

Sinar Harian.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:22 pm
Reply to  Anonymous

korang membutuh antara korang juga.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:24 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Mmg le betul apa yg Sasterawan Negara katakan
Ada yg tulis bahasa Melayu, mengarut yg bukan2
Hingga tk tau bg mana imbuhan ‘di’ nk diletakkan
Lbih2 lagilah yg mendapat SJK punya pendidikan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:25 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Betul tu Sasterawan Negara, kt sini pun ada bukti
Ada seorang betina tua itu yg terkenal sbg auntie
Dia lulusan SJK yg belajar tk sampai ke universiti
Punya le teruk nak eja ‘hanya’ pun nenek tu tk reti
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:26 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kat sini pun, kita nampak, yg BM nya bermasalah
Sorang betina tua munafiq fasiq yg kuat berhelah
Kebengapannya dlm BM mmg le sangat terserlah
Puncanya, kat SJK, betina tua itu dulu bersekolah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:27 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Dekat dalam blog Budin ini pun ada kelibat susuk
Seorang betina tua tak basuh kencing, puki busuk
Ada cikgu cuba ajar dia..tapi langsung tak masuk
Bila ditegur ajar hari ni dia ulang balik salah esok
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:27 pm
Reply to  Anonymous

Betul tu Datuk,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Dpt cai yg bengap kesian betul kat pembangkang
Kat blog ini..nenek asyik ditibai berbirat belakang
Nk lagak juah bahasa Melayu pun lintang pukang
Yg betina ni tahu, dekat Bang Ali puki dikangkang
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:28 pm
Reply to  Anonymous

Datuk,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Mmg agak susah nak dpt spt yg Datuk kehendaki
Mcm betina tua tu..BM nya dah tak dpt diperbaiki
Tk masuk diajar, walaupun cikgu tengking & maki
Yg betina bingai itu tahu, hanya kelebek bibir puki
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:28 pm
Reply to  Anonymous

Datuk,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
Nek monyet batang pisang tu BM dia teruk sekali
Kadang2 benda ditulis tu macam bahasa Swahili
Ckgu tegur ajar maki tengking dia buat tak peduli
Yg betina tu tahu, nak kangkang puki kat Bang Ali
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

zunnun
zunnun
23 February 2021 4:25 pm

can 4 piggy pigs count their lucks to dictate 92 masters…

sedangkan asyik berpenyakit nyanyuktua nya yg perlu rakyat jauhi dari nya….

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:49 pm
Reply to  zunnun

count their lucks?

But you blokes only count your fucks.

zunnun
zunnun
23 February 2021 4:22 pm

another pig piggy rides his selective dementia in tantrum with his old piggy pig…

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:50 pm
Reply to  zunnun

Gong Eng rides Kitty Siang?

Wau bule
Wau bule
23 February 2021 4:19 pm

Rakyat would love to see Anwar given VACCINE MALU

This is the light of

1. Alleging without shame he had, has and will have the numbers to become that elusive PM seat

2. Unshamedly thinking that the rakyat owe him that elusive PM seat.

zunnun
zunnun
23 February 2021 4:01 pm

ape kah #melayu2isle golongan babi2 yg asyik mem”babi” dgn ke”babi”an mereka merata2 ke sana kemari..?

yg babi nya, bangsa atau fahaman agama yg di anuti mereka ?

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:21 pm
Reply to  zunnun

yg babi nya ialah DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK.

zunnun
zunnun
23 February 2021 3:57 pm

ape yg amat hina di mata masyarakat antarabangsa melihat se sebuah negara ? bila sistem democracy di robek dan di rogol oleh golongan minoriti yg mabuk utk meneruskan kuasa…. ape kah kerajaan #melayu2isle kini merogol sistem democracy negara ? mengape sedemikian rupa ? adakah kerana berpenyakit dgn virus ajaran seketul daging babi hadi sepertimana mereka di memali pd 19hb Nov berjoget2 di jalan mabuk tak sedarkan diri….. atau mereka2 yg berarak di jalanan pd 10hb Mei selepas memenangi setengah kerusi2 adun di selangor… ape kah kerajaan #melayu2sle akan mengulangkan peristiwa2 sedemikian dgn hadi enggan mohon maaf dan kini gerakan di… Read more »

zunnun
zunnun
23 February 2021 3:46 pm

foreign countries should not meddle into the policy of any other free country…

tapi, country tersebut free ke ?

…bertanya pula country kpd countries yg ada…

how free is your respective country?

lalu countries yg ada mengatakan ….

are those countries wrong when so many are seeing the same problems arises from your country..?

berkata se ekor babi kpd manusia2 di sekeliling nya….

how sure kamu semua manusia? mungkin kamu semua babi2 dgn ke”babi”an sentiasa…

maka se ekor babi ini akan sentiasa menunjuk2 kan middle finger nya sentiasa…

mak aii

se ekor babi pandai menunjuk kan middle finger nya…?.

zunnun
zunnun
23 February 2021 3:49 pm
Reply to  zunnun

..the same problem arises….

ape ‘the same problem yg sering arises?

tabiat ke”babi”an yg kuat mem”babi”..?

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 3:55 pm
Reply to  zunnun

Terutamanya zunnun the babi.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 3:52 pm
Reply to  zunnun

Binatang ni kata “berkata se ekor babi kpd manusia2 di sekeliling nya…”

Wak Gontol ini Beruk Tua tapi kekadang dia juga Babi.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 3:54 pm
Reply to  Anonymous

Dia DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK PENERANGAN PANGKAT NYA SUDAH DI BERI DULU.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:20 pm
Reply to  Anonymous

Auntie TN 3:54 pm,

…SUDAH ’Di BERI’ …???
(Kalau di negeri ke, atau di Bukit Puteri ke, ok lah)

Pedoman tatabahasa:

Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:21 pm
Reply to  Anonymous

Hah..ni mulo le cikgu naik angin nak tongking ni…

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:21 pm
Reply to  Anonymous

Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bongap, ini botino tuo anak haram pukimak ni…???

Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol sial lahanat..???

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:22 pm
Reply to  Anonymous

‘beri’ tu, tompek nyo di mano auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?

Jonih Molayu colup bobal bongap pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:22 pm
Reply to  Anonymous

Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobobalan dan kobongapan auntie tu!

Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

Hah ha haa

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:23 pm
Reply to  Anonymous

Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap bengong, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:23 pm
Reply to  Anonymous

HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU BOLEH FAHAM KOT!

PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

JONIH DOGIL BOBAL KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:24 pm
Reply to  Anonymous

TAK TAHU LE, BILO SI TUO BONGOK NI DAPEK NAK FAHAM?

PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM BOBAL SEKOR NI!

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:44 pm
Reply to  Anonymous

BAGUS LAH KAU JADI BODOH, BILA DI BALUN SEPATAH DUA KATA, KAU MELALUT DAN MENGARUT PANJANG LEBAR.

TERUSKAN, DOL.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:54 pm
Reply to  Anonymous

Auntie TN 4:44 pm,

…BILA ’Di BALUN’ …???
(Kalau di Jerlun ke, atau di salun ke, ok lah)

Pedoman tatabahasa:

Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:55 pm
Reply to  Anonymous

Hah..ni mulo le cikgu jadi naik angin nak tongking ni…

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:56 pm
Reply to  Anonymous

Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bangang bongap, ini botino tuo anak haram pukimak ni…???

Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol sial lahanat..???

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:56 pm
Reply to  Anonymous

‘balun’ tu, tompek nyo di mano auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?

Jonih Molayu colup bobal bongap pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:57 pm
Reply to  Anonymous

Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobongapan auntie tu!

Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

Hah ha haa

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:57 pm
Reply to  Anonymous

Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap bingai bengong, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:58 pm
Reply to  Anonymous

HA..NAK KENA diTENGKING BERKALI-KALI BARU BOLEH FAHAM KOT!

PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

JONIH DOGIL BOBAL KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:59 pm
Reply to  Anonymous

TAK TAHU LE, BILO SI TUO DUNGU BONGOK NI DAPEK NAK FAHAM?

PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM BOBAL SEKOR NI!

HAH HA HAA.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
23 February 2021 3:43 pm

TOK MUDIM TENGAH CARI JALAN HERET PRU15 SAMPAI HUJUNG…….. PHD4PIG LAGI MUKA TAK MALU…….ANTI MELAYU ANTI RAJA ANTI ISLAM PENYOKONG PENGGANAS KOMUNIS LTTE……. MALAUN2 PHD4PIG SANGGUP JADI CAI SUNDAL KERANA SEKETUL DAGING BABI…….. Umno Has Lost The Plot……….. That is what is currently going on, plain and simple. Malays place great importance on face and maruah. Biar mati anak, jangan mati adat. Those are Malay values. If the anak langgar adat, that brings great shame to the family name. So better the anak die then allow that to happen. Hence Umno is prepared to die trying to restore its maruah,… Read more »

zunnun
zunnun
23 February 2021 3:27 pm

satu dua kedutaan mula tutup dan menjadikan kedutaan negara jiran sebagai pengawas kehadiran mereka di sini…

membawa kpd pengertian bahawa masyarakat antara bangsa melihat malaysia di pimpin oleh haiwan2 dari di tadbir oleh manusia….

apa haiwan yg mirip dgn kepimpinan kerajaan #melayu2isle yg kini memerintah negara…?

babi dgn penjenamaan ke”babi”an mem”bab”buta merata2 ke ?

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 3:57 pm
Reply to  zunnun

Babi dan kebabian membabi itu ialah DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK, PENERANGAN BAGI NYA SUDAH DI BERI DULU..

Farezz/Mas Elina
Farezz/Mas Elina
23 February 2021 3:19 pm

Assalamualaikum semua sahabat kat sini, Dah lama tak masuk sini.Tapi bila dikhabar PRU15 dah dekat,tiba-tiba kenangan menusuk jiwa. Dalam tempoh beginilah dulu,saya berkenalan dgn Mas Merah(nama glamournya sebelum jadi muslim).Kini saya kat Malaysia,kampung kat utara kedah.Tutup dulu kedai kat Tokyo kerana wabak ni.Mas kini nama Islamnya Mas Elina Thomson atau Dr kat depan.Kini banyak menghabiskan masa kat ladang Mempelam harum manis. Seronok tengok isteri dan anak tunggal Putra Razkeen (setahun lebih) berlari-lari main kejar-kejar dengan ibunya kat ladang. Juga teringat juga kat sang pemantun,cgu Kejora.Dulunya Mas ni kekasih bloger dia kat sini.Tapi jodohnya orang lain. Kalu tak silap, cgu ni… Read more »

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 3:49 pm

Pohon cik gu jelaskan.

Sebenar nya, dia mengarut.

Termasuk konon nya dia cik gu.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 5:20 pm
Reply to  Anonymous

Owh..tak perasan pulak ada Tok Gora…

Uncle Gora 3:19 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Entah bila kah, dongeng uncle dapat nak dihapus
Kenapa uncle berani berkomen tak ikut tajuk pos?
Apakah uncle ini mmg sengaja nak cari mampos
Nanti dicerca dek auntie TN betina tua menopos!
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
23 February 2021 3:19 pm

PHD4PIG LAGI MUKA TAK MALU…….ANTI MELAYU ANTI RAJA ANTI ISLAM PENYOKONG PENGGANAS KOMUNIS LTTE……. MALAUN2 PHD4PIG SANGGUP JADI CAI SUNDAL KERANA SEKETUL DAGING BABI…….. Umno Has Lost The Plot……….. That is what is currently going on, plain and simple. Malays place great importance on face and maruah. Biar mati anak, jangan mati adat. Those are Malay values. If the anak langgar adat, that brings great shame to the family name. So better the anak die then allow that to happen. Hence Umno is prepared to die trying to restore its maruah, as any ‘good’ Malay would do. Quos Deus vult… Read more »

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 2:50 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Seronok betul Kejora, bila dapat call dari Farhana
Dia bagi tau yg dia dapat jawab BI dgn sempurna
Mmg, perkembangan SPM Ana..Kejora sgt cakna
Kalau dia dpt jawab elok, Kejora blh nyenyak lena
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙♥️
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 2:57 pm
Reply to  Anonymous

KEPALA BAPAK KAMU, kata Najib Klepto wal Jibo.

KEPALA ATOK KAMU, kata aku yang tak berpangkat.

Pukimak ini tak pedulikan tak hormatkan apa tajuk post Budin, mengarut tak tentu arah.

Perlu dimaki, dibalun, ditibai dan dibantai disini berterusan,

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:09 pm
Reply to  Anonymous

Auntie TN 2:57 pm,

…dibantai ‘disini’…???
(Kalau disindir ke, atau disimbah ke, ok lah)

Pedoman tatabahasa:

Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:09 pm
Reply to  Anonymous

Hah..ni mulo le cikgu naik angin nak tongking ni…

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:10 pm
Reply to  Anonymous

Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bongap, ini botino tuo anak haram pukimak ni…???

Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol sial lahanat..???

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:11 pm
Reply to  Anonymous

‘sini’ tu, pobuatan nyo macam mano, auntie? Macam ekou kulom kopalo polir Bang Ali ke? Atau macam Bang Ali monggentel biji kolontit ekou? Atau macam ekou mongangkang tadah puki dokek Bang Ali?

Memang jonih molayu colup bobal bongap pukikimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:11 pm
Reply to  Anonymous

Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobobalan dan kodunguan auntie tu!

Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:11 pm
Reply to  Anonymous

Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap dungu bengong, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:12 pm
Reply to  Anonymous

HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU BOLEH FAHAM KOT!

PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

JONIH DOGIL BOBAL b KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:13 pm
Reply to  Anonymous

TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BONGOK NI DAPEK NAK FAHAM?

PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM BOBAL DUNGU SEKOR NI!

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:38 pm
Reply to  Anonymous

DAH FAHAM DAH.

BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA TAK ADA APA PUN YANG DIA NAK MEGAHKAN.

ASYIK MENGGONTOL SAJA DI SINI, HAPAH PUN TAKDA FAEDAH KPD SESIAPA. TERMASUK DIA SENDIRI.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:18 pm
Reply to  Anonymous

Apasal pulk Wak Gontol Kejora Kojolla di gelar auntie?

Mengarut lah korang nih.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:44 pm
Reply to  Anonymous

Auntie TN 4:18 pm,

… ’di gelar’ auntie…???
(Kalau di kopalo ular ke, ok lah)

Pedoman tatabahasa:

Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:45 pm
Reply to  Anonymous

Hah..ni mulo le cikgu hilang sabar naik angin nak tongking ni…

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:45 pm
Reply to  Anonymous

‘gelar’ tu, tompek nyo di mano, auntie TN? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?

Jonih Molayu colup bobal bongap pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:46 pm
Reply to  Anonymous

Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobobalan dan kobongapan auntie tu!

Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

Auntie tu dah jadi tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

Hah ha haa

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:47 pm
Reply to  Anonymous

Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap bangang bengong, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:47 pm
Reply to  Anonymous

HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU DIYO BOLEH FAHAM KOT!

PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

JONIH DOGIL BOBAL KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:48 pm
Reply to  Anonymous

TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI DUNGU NI DAPEK NAK FAHAM?

PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BANGANG BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM BOBAL SEKOR NI!

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:15 pm
Reply to  Anonymous

Memang, mak bapak “cikgu” tuh silap dulu.

Bila dah hidup, nak mamposkan dia susah.

Ada undang2. Sengih saja lah banyak2.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 4:13 pm
Reply to  Anonymous

Naik angin kentot banyak2 lah, Dol.

trackback
Muhyiddin wajar diberi vaksin 'malu' terlebih dahulu
23 February 2021 2:40 pm
Anonymous
Anonymous
23 February 2021 2:35 pm

Independent countries are free to pursue their own foreign policies.

The Middle Finger to any country wanting to meddle or influence their foreign policies.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 2:39 pm
Reply to  Anonymous

PM Malaysia tak perlu pedulikan apa PM Sngapre dll buat dan boleh lakukan apa saja yang difikirkan nya perlu buat.

Asalkan tak menjejas perhubbungan dua hala antara Malaysia dengan negara yang berkenaan.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
23 February 2021 2:34 pm

TOK MUDIM TAKUT NANTI DIA PULAK KENA DAKWA BILA HILANG JAWATAN……. PAS SOKONG PN SEMENTARA PRU15 AJEE……..LEPAS TU KALAU UMNO BESAR TENTU MASUK GENG…….. PENDEDAHAN LAPURAN SPECIAL BRANCH: MESYUARAT MAJLIS TERTINGGI UMNO………. This leaked Special Branch report on Umno’s Supreme Council meeting has been officially denied but party insiders say it is authentic…….. Pada 19 FEB 2021, jam 2100 – 20 FEB 2021 jam 0005, telah berlangsung Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di Institut Latihan Memperkasa Ummah (ILMU), Janda Baik, Bentong, PAHANG. Mesyuarat telah dipengerusikan oleh Dato’ Seri Dr AHMAD ZAHID HAMIDI – Presiden UMNO. Hadir 2. Seramai lebih kurang 55… Read more »

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 2:04 pm

Tuan Budin, tolong ulas isu pasal Denmark tutup kedutaan dan akan berpindah ke Jakarta Indonesia (Indonesia lagi). Masa saya tonton youtube Mustapa Mansor channel tarikh 22/2, dikatakan Papua New Guinea dan Ecuador pun nak tutup kedutaan di Malaysia. Apa dah jadi pada Malaysia? Tak malu betul Abah kau. Dharap diminta dimohon rayu ihsan Majlis Raja-Raja memandang serius isu ni kerana ia melibatkan martabat nama baik Malaysia yang sudah terjejas teruk.

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 2:24 pm
Reply to  Anonymous

Negara2 tak penting depa nak tutup links dgn Malaysia forever pun lantak lah.

They cannot interfere in Malaysia’s business.

Pendek kata, it’s none of their damn business.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
23 February 2021 1:14 pm

Huuu … hawau … Ngajo2 dlm penangguhan. 30 Jun 1 Julai pun mahu tangguh layi … Aaa lantak ko la.

Jeng3x … kih3x … Saba jo la ko Jang. Tahu. 😋

v4-460px-Ride-a-Horse-on-the-Beach-Step-9.jpg
Last edited 9 days ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
23 February 2021 12:44 pm

Heee … ha. Angin takdo ngibut takdo totibo muncul jo diyo. Tahu. kih3x saba jo la ko jang. Jeng3x. 😛😜😝😁🤪😋🤩😊🤣

images (7).jpeg
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
23 February 2021 11:46 am

Ni ha … Ngajo2 bosidang duwo hari esok (Rabu) dan lusa (Khamis) apokah totibo sikoboi Gmen dongan kudo kepang kapcai biru diyo berlabuh … hanya yg ompunyo koso jo tahu. Jgn lupo. Tahu.
Heee … ha. Jeng3x … kih3x …. saba jo la.
⏱️🚩👌👍😛🏆🏁🇲🇾❤️

Apokah pagi Jumaat ato potang Jumaat topoganjek bo’ok soduniyo.

honda-petak3-1611955029.3784-300x251.jpg
Last edited 9 days ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
zunnun
zunnun
23 February 2021 10:55 am

blh ke semua ahli2 parlimen di suntik utk membolehkan parlimen bersidang ?

tapi dgn #melayu2omNo teragak2 utk memberikan pendirian, maka #siabah pesakit kanser seperti abuk yg di tiup angin sj penjenamaan nya….

Anonymous
Anonymous
23 February 2021 2:28 pm
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (PENERANGAN PANGKAT NYA SUDAH DI BERI DULU) PATUT DI SUNTIK DI LUB,NG BONT.T NYA. PERIOD.