ZAHID HAMIDI, SEKARANG BUKAN MASA UNTUK SEMBANG KARI!!

Demokrasi di Malaysia sudah dikafankan – begitu gambaran oleh Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi apabila Ahli-Ahli Parlimen tidak lagi boleh bersidang bagi menyampaikan keluhan dan isu yang dibangkitkan rakyat.

Sedangkan, katanya, akibat wabak Covid19, rakyat kini dihimpit pelbagai kemelut ekonomi dan mereka bukan hanya mahu melihat wabak itu ditangani, tetapi juga memerlukan pendapatan bagi menyediakan makanan untuk keluarga serta meneruskan kelangsungan hidup mereka.

“Saya adalah sebahagian daripada kerajaan, tetapi oleh kerana Parlimen tidak bersidang, maka jangan disekat suara rakyat yang saya menjadi lidahnya.

“Suara saya adalah nadi daripada rakyat dan ramai lagi kawan-kawan lain yang menyebutkan perkara ini kerana kalau bukan kita (wakil rakyat) yang menyuarakan suara rakyat, siapa lagi?

“Wakil rakyat yang sepatutnya duduk di Parlimen menyuarakan suara dan nadi rakyat, apabila demokrasi telah dikafankan atau sekurang-kurangnya telah disemadikan, maka apakah suara rakyat harus ditutup?” katanya dalam bual bicara bersama sebuah portal berita, malam tadi.

Ahmad Zahid yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk turut mempersoalkan kewajaran Parlimen digantung, sedangkan banyak tempat lain dibenarkan beroperasi.

“Kenapa Parlimen tak boleh bersidang?

“Pasar malam dibuka, pasar rakyat dibuka, adakah Ahli Parlimen lebih bahaya daripada pengunjung pasar malam?” soal beliau.

Sebenarnya apa yang dibangkitkan Ahmad Zahid ini bukan perkara baru kerana ia telah diperkatakan banyak pihak sebelum ini, bahkan ia boleh didengari di mana-mana.

Selain ramai pemimpin pembangkang, termasuk Anwar Ibrahim telah membangkitkannya, di media sosial pula suara rakyat yang merungut mengenai perkara itu boleh dikata dapat dibaca setiap hari.

Kesimpulan yang diperolehi tidak lain ialah tindakan menggantung Parlimen hanyalah semata-mata untuk menyelamatkan kedudukan Muhyiddin Yassin yang semakin ditolak daripada dijatuhkan.

Cuma, apabila UMNO sendiri yang merupakan sebahagian daripada kerajaan dan mempunyai jumlah Ahli Parlimen terbesar dalam kerajaan yang meletakkan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri tidak lagi dapat menyembunyikan hakikat demokrasi telah mati dengan penggantungan Parlimen itu, ia bermakna Muhyiddin sudah tidak harus dipertahankan lagi.

UMNO dan Ahmad Zahid dalam hal ini, tidak harus lagi sekadar berani berkata, meluah rasa atau sembang kari melalui media senata-mata.

Sekarang adalah masa yang paling tepat untuk bertindak.

Oleh kerana demokrasi telah mati dan telah dikafankan, UMNO tidak harus berlengah lagi untuk menghidupkannya semula dengan cara tidak lagi membiarkan orang yang mematikan demokrasi itu terus hidup dengan kuasa dalam tangannya.

Percayalah, jika ini dapat dilakukan segera, sesuai dengan kedudukan Muhyiddin yang sudah begitu dibenci oleh rakyat, Ahmad Hamidi mampu menjulang semula nama UMNO dengan lebih baik lagi.

Tetapi, jika UMNO tidak berani berbuat apa-apa, bermakna parti itu sendiri adalah sebahagian daripada pihak yang bersubahat dalam memati atau mengkafankan demokrasi. (Shahbudinditcom 22/02/2021)

5 7 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 22 February 2021 — 9:42 am
Subscribe
Notify of
guest
113 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
23 February 2021 7:18 am

UMNO DAH TERUK KALAH PERANG KERANA KLEPTOKRAT……DAPAT NAIK JADI KERAJAAN BALIK DAH CUKUP BAIK….. … PUNCANYA KESILAPAN PHD4PIG TAK BATALKAN AKTA MASA ADA KUASA… …. Pengendali Portal Perlu Bertanggungjawab Komen Pembaca……… Gobind turut meminta pengendali portal berita berhati-hati dan mengambil tanggungjawab sepenuhnya dalam memastikan apa yang ditulis di ruangan komen portal mereka tidak mengundang sebarang masalah. (Bernama, 11 March 2019) – Kementerian Komunikasi dan Multimedia sedang mempertimbangkan keperluan untuk mengambil tindakan ke atas pengendali portal berita yang membiarkan pembacanya meninggalkan komen yang menyentuh sensitiviti kaum, agama dan institusi diraja. Menterinya Gobind Singh Deo berkata sekiranya pengendali portal tidak memantau dan… Read more »

Aswadi
Aswadi
22 February 2021 9:12 pm

siapa yg menyebabkan benda ni terjadi?jawapannya anwar, zahid hamidi dan pemimpin umno yg gila kuasa,knp darurat politik diistiharkan?jawapan anwar,zahid hamidi dan pemimpin umno yg gila kuasa.knp pm dibenci?kerana anwar,zahid hamidi dan pemimpin umno yg gila kuasa.dia org tk bleh tgk seorg pemimpin yg banyak menolong rakyat semasa dalam kesusahan,dpt pemimpin baik dibenci,lpas tu nk sokong pemimpin yg ada bermacam masalah,rasuah,banduan,bekas banduan,yg nk di agungkan nk dilantik sebagai pemimpin.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
22 February 2021 7:12 pm

North Korea and Zimbabwe Timbaktu here we come. Death of democracy and Malaysia. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 6:12 pm

sekarang ni gelaran dia

“WAK KEJOLLA BATANG CANGKOL”

entah cam na dia dapat gelaran tu

jangan…..jangan…

hoho

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 6:22 pm
Reply to  Anonymous

Owh…masih ada siaran tadika.

Kah kah kah.

Tak apalah, biar cikgu tolong editkan karangan tadika nek tu:

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 6:22 pm
Reply to  Anonymous

sekarang ni gelaran dia

“ NEK TN MONYET BATANG PISANG”

entah cam na dia dapat gelaran tu

jangan…..jangan…

hoho

KAH KAH KAH

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 6:23 pm
Reply to  Anonymous

Siapa pun boleh, kalau setakat nak buat karangan yang serupa taik tu. Tapi, nak mengarang pantun dgn bunyi hujung setiap baris sama & panjang setiap baris sama, hanya yg terpelajar dan bijak bistari saja yang mampu.
Tengok, ini ada satu contoh:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kalau takda hujah, kenapalah pula karutan direka
Tulis benda karut marut serupa dgn budak tadika
Naper masih mcm budak2, klu diri itu tua bangka
Biarlah tau malu sedikit dan ada rasa tebal muka
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 6:10 pm

dari bahasa dan gaya bahasa eton nih,

abang tau la…eton ni cantik kan

Eton
Eton
22 February 2021 5:41 pm

Hi guys…. Hari ni Eton amik halfday off….ingat nak bake cheese cake for a friend’s BD. Tetapi last minute tukar fikiran… beli ajalah kat kedai cake. Opps… nanti ada pula orang marah sebab tak ikut tajuk…. Hmmm…. nak komen apa ni….ok encik Shahbudin. En Shah tentu tahu bahawa DS Zahid itu ada keberanian sebab dia tu gedebe orangnya. Katanya orang mengorat anak perempuan dia pun, ditumbuknya sampai ceme mata Mamat tu… Tapi En Shah kena ingat, berani bertumbuk lain, dalam politik tak boleh berani sembarangan. Jika DS Zahid lakukan sesuatu yang boleh mengancam kedudukan TSMY, DS Zahid sendiri berisiko lebih… Read more »

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 6:05 pm
Reply to  Eton

ala……dah rindu ngan komentar adik eton

teruskan yerrr..

kalu Wak Gontol kacau-kacau pantunan tahik cinta

kasi tau abang yerrr..abang pelankong kepala dia

hohoho

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 6:05 pm
Reply to  Anonymous

dah tersonyap!

takut ker wakkk hi hi ho ho

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 6:07 pm
Reply to  Anonymous

wak tu pernah panjat kok kelapa

tong ting tong ting sarung tempuanya berayon

ho ho

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 6:09 pm
Reply to  Anonymous

sarung pulak dah…

pembetulan..sarang tempua hihihi

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 6:30 pm
Reply to  Anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
Padan muka, nek TN Monyet sial lahanat keparat
Akibat mengacah Kejora..nek dah dapat mudarat
Nak melawan Kejora, nek udah jadi letih tak larat
Kini, dia menyamar lelaki, buat2 Eton nk dingurat
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:37 pm

TOGHUIH DAH TOSONYAP SUNYI MONYOPI TOKODU MALU TOKOSIPU BUNTU KAKU KOLU PILU MOMBISU, MONYET TUA NEK TN BATANG PISANG BOTINO TUO KUTOK PONGOTOR, BODOH BINGAI BOBAL BONGAP BANGANG BENGONG BIOL BAHALOL BONGOK, PUKIMAK SIAL ANAK HARAM JADAH BARUA LAHANAT BANGSAT KOPARAT.

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:00 pm

Anonymous
22 February 2021 4:04 pm
Reply to Anonymous

Kamu samseng mengugut calar maruah.

Mak bapak kamu tak bimbing kamu sikit pun hapah.

Di benci pembaca, kamu jadi macam pariah.

Reply

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:01 pm
Reply to  Anonymous

Auntie TN 4:04 pm,

’Di benci’ pembaca…???
(Kalau di Karachi ke, atau di tanah suci ke, ok lah)

Pedoman tatabahasa:

Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:01 pm
Reply to  Anonymous

Hah..ni mulo le cikgu naik angin nak tongking ni…

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:02 pm
Reply to  Anonymous

‘benci’ tu, tompek nyo di mano auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?

Jonih Molayu colup bobal bongap pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:02 pm
Reply to  Anonymous

Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobobalan dan kobongapan auntie tu!

Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

Hah ha haa

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:03 pm
Reply to  Anonymous

Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap bengong, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:04 pm
Reply to  Anonymous

HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU BOLEH FAHAM KOT!

PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

JONIH DOGIL BOBAL KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:04 pm
Reply to  Anonymous

TAK TAHU LE, BILO SI TUO BONGOK NI DAPEK NAK FAHAM?

PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM BOBAL SEKOR NI!

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 3:18 pm

Mano poyi auntie TN? Sonyap jo…
Diyo kojo soparuh hari ke hari ini?

Zunun komen kek bawah tu tak do pulo diyo ekori dan dicoroca carut nyo…

Atau pun diyo dah mulo monyodari yang ramai pombaco kek blog ini bonci-an diyo tu…

Hah ha haa.

zunnun
zunnun
22 February 2021 3:25 pm
Reply to  Anonymous

waktu ini, auntie kemuncak membelek2 & menghiasi2 lubang puki dopan cermin……..

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 3:44 pm
Reply to  zunnun

Bravo Zunnun 3:25 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kat depan cermin ponggong kepek auntie digelek
Zunun kata auntie TN tu pukinya asyik jer dibelek
Bulu puki digunting & dgn gincu bibir puki disolek
Manakala dgn sudu pula taik palat puki dia colek
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 4:26 pm
Reply to  Anonymous

BODOH NYA TAK TAHU KALAU BENCI LAGI JADI MOTIF KUAT MEMBALUN MENIBAI DAN MEMBANTAI KORANG KAT SINI.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:14 pm
Reply to  Anonymous

Kau menibai orang macam budak tadika… orang geli hati dan kasihan apabila membacanya.
Yang peliknnya yang kena balun teruk tu engkau…. tapi kau claim kau yang balun orang.
Lagi pelik biila kau teruk kena kutuk, kau boleh pula claim yang kau “had fun”…. jangan2 budak ni dah biul gamaknya kena buli teruk dgn kengkawan…

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:29 pm
Reply to  Anonymous

Bravo Anon 5:14 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Baguslah, Anon tumpang lanyak itu betina haprak
Dia macam budak tadika suka cakap tahi & berak
Otak nenek tu kecik, hnya besar kepala tengkorak
Spt Pak Kadok kg tergadai pun dia syok bersorak
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:36 pm
Reply to  Anonymous

Bro Anon 5:14 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Betul tu Anon, mcm budak tadika sja dia melatah
Dia dah tua bangka, tapi otak taraf budak mentah
Boleh dikata, kat dia tu semua org nak termuntah
Sbb tu, bila Kejora tibai dia, tak ada org yg bantah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 6:12 pm
Reply to  Anonymous

Bro Anon 5:14 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Begitulah nenek bengap, yg cuba berlagak pandai
Masih lagi ngaku gagah..walau dh rebah tersadai
Bodoh bingai nenek sekor tu mengalahkan keldai
Mcm Pak Kadok..bersorak walau pun kg tergadai
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 8:48 pm
Reply to  Anonymous

Bro Anon 5:14 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Tak tau lah apa nak jadi dgn itu nenek tua bangka
Semua org nmpak nek itu otak taraf budak tadika
Asyik sja kena tibai taji, boleh dia kata fun & suka
Mmg le sesuai, klu dia jdi badut pak lawak jenaka
🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

zunnun
zunnun
22 February 2021 2:53 pm

zahid & najib masih menghrapkan uhsan dari #siabah utk membebaskan mereka dari peryuduhan…

..dan omNo di pergunakan sebagai senjata utk mendapatkan nya…

permainan tarik tali ini akan berakhir bilamana najib di bebaskan/dipenjarakan atau pru 15 di adakan dan keperluan omNO dtg sujud kpd pN utk membentuk kerajaan selepas pru 15 terus menerus perkasakan pN berkuasa….

#melayu2isle dgn mainan poltik mereka, jual agama utk kepentingan & kepentingan #melayu2 yg serba cacat kemanusian mereka….

trackback
Adakah Ahli Parlimen lebih bahaya daripada pengunjung pasar malam?, soal Zahid
22 February 2021 2:01 pm
Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:19 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kejora harap dpt berpantun kat blog ni dgn aman
Moga2 tidak adalah gangguan org yg tak siuman
Harapnya, takda yg nak cari pasal buat terkaman
Bukan ler apa, takut terima nasib spt Wak Suman
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 3:56 pm
Reply to  Anonymous

Memantun mantat tak tentu arah, tak ikut tajuk pos, itu tak siuman.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:14 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kalau siapa ingin bagi pandangan, anda dipersila
Tpi, komen dgn waras, jgn dibuat mcm orang gila
Bukannya apa, takut lah nanti, kot mendapat bala
Teruk pula akibat nya kalau dipelakung, taji & tala
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:15 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Klau nak beri komen, jgn lah ditulis sembarangan
Tulisan itu sebolehnya biar le yg ada kepentingan
Hormati & usah nk ganggu org punya pandangan
Jgn nk berkomen, klu kalut dgn gunting di tangan
✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:16 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Rakan2 klau ada pandangan dipersilakanlah luah
Tapi nak berhujah itu jgn pula cara samseng juah
Bkn nya apa, takut kot nanti, terkedu makan kuah
Sakit hati & malu dpt, pastu tercalar pula maruah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:16 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Siapa nak beri pandangan sila tampil ke hadapan
Berilah pendapat yg bernas utk dijadikan tatapan
Namun, jgnlah lupa jaga tatasusila & adab sopan
Dlm komen pula, usah le dipamirkan kebengapan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:17 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Klau tak mampu komen bernas, usah le digagahi
Jgn lah buat komen, taraf budak tadika berkelahi
Tk usah ler dibawa masuk sini hal berak dan tahi
Bkn apa, takut kot ramai pembaca tampil marahi
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:17 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Klu tak ada hujah, tak usah le pula karutan direka
Jgn berulang kali, buat komen, taraf budak tadika
Hendaklah kita, ada rasa malu & tahu tebal muka
Ubah lah diri, klu dah jelas yg kita ini org tak suka
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:18 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Rakan2 usahlah berikan komen kalau tak penting
Klau org kritik komen kita jgn teruk sgt melenting
Jgn berkomen klau kalut dgn cermin dan gunting
Klu ada karangan tadika, bak meh Kejora sunting
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:18 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Pantun2 Kejora kt atas tu, bkn amaran tpi nasihat
Sebab, perangai buruk di sini Kejora tak mau lihat
Kejora tak kan biar klu ada kelibat samseng jahat
Siap le kepala org tu, Kejora akan paku dan pahat
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:19 pm
Reply to  Anonymous

KITA TUNGGU TENGOK, ADAKAH ORANG YANG BERKENAAN ITU AKAN TAMPIL MELATAH DAN MELENTING…

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 4:07 pm
Reply to  Anonymous

KAMU MELATAH MCM NENEK DAH NYANYOK MENGHISAP PUTING.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 4:06 pm
Reply to  Anonymous

Cakap tak mahu lihat tapi kamu takda kuasa, hanya ada tahi palat.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 4:09 pm
Reply to  Anonymous

Nak beri peraturann tulis komen, tapi blog ini BUKAN KEPALA BAPAK DIA YANG PUNYA.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 4:04 pm
Reply to  Anonymous

Kamu samseng mengugut calar maruah.

Mak bapak kamu tak bimbing kamu sikit pun hapah.

Di benci pembaca, kamu jadi macam pariah.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 4:01 pm
Reply to  Anonymous

Cakap sembarangan seolah olah dia saja yang ada kepentingan itu –

KEPALA BAPAK DIA, kata Najib Klepto wal Jibo.

KEPALA ATOK DIA, kata aku yang tak berpangkat.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 3:57 pm
Reply to  Anonymous

Memberi amaran tak memasal itu tak waras dan mcm orang gila.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:19 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Aiikk, naper pulak, nenek tetiba jer jadi terngadah
Pantun2 kt atas itu, org lain semua buat tk endah
Dia terasa sgt kah, itu betina biadab haram jadah
Agaknya, dirasakan spt muka dia dah kena ludah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:19 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
Naper lak TN monyet batang pisang ni melenting
Menyondol sja nenek ini serupa dgn babi bunting
Agaknya frust, sbb hari ini Bg Ali tk nak berdating
Mungkin Bg Ali meluat bulu puki nenek tk gunting
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:19 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Nenek munafiq, pengotor, tk pernah mandi hadas
Puki tak basuh, bau busuk macam lubang tandas
Mudah sja dia terkena..jerat Kejora yg membidas
Dia dah termakan cili sebab itu dia yg rasa pedas
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:20 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Padan dgn muka nenek pukimak bangsat keparat
Dia dah tua, otak kecut, nak fikir pun dah tak larat
Akibat dari kebebalan nya dia mendapat mudarat
Mudah je betina tu masuk dlm Kejora punya jerat
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:20 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Nenek asyik je jatuh dlm Kejora punya perangkap
Dlm ilmu jerat menjerat ini ternyata dia tak cekap
Dia hanya harap meroyan, merapu, banyak cakap
Selain puki kerepot dia itu asyik je disolek mekap
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:21 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kesian nenek bongok bengap otak hampas sabut
Bila nampak pantun Kejora dia mula kelam kabut
Terasa pedas mkn cili, pantun Kejora, dia sambut
Wal hal dlm pantun2 tu nama dia tak pun disebut
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:09 pm

TOGHUIH DAH TOSONYAP SUNYI MONYOPI TOKODU MALU TOKOSIPU BUNTU KAKU KOLU PILU MOMBISU, MONYET TUA NEK TN BATANG PISANG BOTINO TUO KUTOK PONGOTOR, BODOH BINGAI BOBAL BONGAP BANGANG BENGONG BIOL BAHALOL BONGOK, PUKIMAK SIAL ANAK HARAM BARUA LAHANAT BANGSAT KOPARAT.

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 4:13 pm
Reply to  Anonymous

BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA INI LEBIH TERUK DARI “BOTINO TUO KUTOK PONGOTOR, BODOH BINGAI BOBAL BONGAP BANGANG BENGONG BIOL BAHALOL BONGOK, PUKIMAK SIAL ANAK HARAM BARUA LAHANAT BANGSAT KOPARAT.”

DIA BINATANG HARAM JADAH.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 5:11 pm
Reply to  Anonymous

TAK MUNGKIN LAH KEJORA LEBIH TERUK DARI “TN MONYET BATANG PISANG, BOTINO TUO KUTOK PONGOTOR, BODOH BINGAI BOBAL BONGAP BANGANG BENGONG BIOL BAHALOL BONGOK, PUKIMAK SIAL ANAK HARAM BARUA LAHANAT BANGSAT KOPARAT TU.”

BETINA TU BINATANG BABI DAJJAL HARAM JADAH.

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:02 pm

Untuk monyodar-an si botino tuo kutok bingai dungu bongap pukimak sial anak haram tu dan jugo sobagai poringatan bosamo, den nak ulang siar lah koratan borito ini:

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:02 pm
Reply to  Anonymous

Kuasai, betulkan bahasa Melayu dulu…
18 Feb 2021

ROSALWANI CHE SOH @ YUSOFF

SHAH ALAM – Sasterawan Negara mengingatkan segelintir rakyat Malaysia jangan hanya kecoh menegur sebutan individu lain dalam bahasa Inggeris, sebaliknya mengabaikan kepentingan untuk menguasai, menghormati dan mencintai bahasa kebangsaan sendiri.

Sasterawan Negara, Datuk Dr Anwar Ridhwan berkata, perkara itu perlu diberi perhatian, ekoran masih ramai rakyat Malaysia sendiri yang tidak fasih berbahasa Melayu selain gemar menggunakan bahasa ‘Melayu rojak’ iaitu bahasa Melayu yang bercampur dengan Inggeris dalam pertuturan harian.

Sinar Harian.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 4:16 pm
Reply to  Anonymous

WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA YANG KELUARKAN BERITA INI BODOH BANGANG TAK TAHU ISI LEBIH PENTING DARI MUTU BAHASA YANG DIGUNAKAN.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:28 pm
Reply to  Anonymous

PENTINGKAN ISI BUKAN MUTU BAHASA NYA, DOL.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:30 pm
Reply to  Anonymous

APASAL MASIH monyodar-an?

NGAKU LAH KOMPUTER DAH KOKAK.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:34 pm
Reply to  Anonymous

BOLEH BUAT FUNDME CAMPAIGN DI SINI.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:44 pm
Reply to  Anonymous

Auntie ‘pu nya’ komputer dah ‘baikki’..???

Den ‘ha nya’ mahu ‘ta nya’ jo, ‘Nyo nya’ TN…

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:04 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Mmg le betul apa yg Sasterawan Negara katakan
Ada yg tulis bahasa Melayu, mengarut yg bukan2
Hingga tk tau bg mana imbuhan ‘di’ nk diletakkan
Lbih2 lagilah yg mendapat SJK punya pendidikan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:05 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Betul tu Sasterawan Negara, kt sini pun ada bukti
Ada seorang betina tua itu yg terkenal sbg auntie
Dia lulusan SJK yg belajar tk sampai ke universiti
Punya le teruk nak eja ‘hanya’ pun nenek tu tk reti
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:05 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kat sini pun, kita nampak, yg BM nya bermasalah
Sorang betina tua munafiq fasiq yg kuat berhelah
Kebengapannya dlm BM mmg le sangat terserlah
Puncanya, kat SJK, betina tua itu dulu bersekolah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:05 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Dekat dalam blog Budin ini pun ada kelibat susuk
Seorang betina tua tak basuh kencing, puki busuk
Ada cikgu cuba ajar dia..tapi langsung tak masuk
Bila ditegur ajar hari ni dia ulang balik salah esok
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:06 pm
Reply to  Anonymous

Betul tu Datuk,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Dpt cai yg bengap kesian betul kat pembangkang
Kat blog ini..nenek asyik ditibai berbirat belakang
Nk lagak juah bahasa Melayu pun lintang pukang
Yg betina ni tahu, dekat Bang Ali puki dikangkang
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:06 pm
Reply to  Anonymous

Datuk,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Mmg agak susah nak dpt spt yg Datuk kehendaki
Mcm betina tua tu..BM nya dah tak dpt diperbaiki
Tk masuk diajar, walaupun cikgu tengking & maki
Yg betina bingai itu tahu, hanya kelebek bibir puki
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:07 pm
Reply to  Anonymous

Datuk,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
Nek monyet batang pisang tu BM dia teruk sekali
Kadang2 benda ditulis tu macam bahasa Swahili
Ckgu tegur ajar maki tengking dia buat tak peduli
Yg betina tu tahu, nak kangkang puki kat Bang Ali
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 4:18 pm
Reply to  Anonymous

SIBUKKAN EJAAN TAPI PENUH TAHI DALAM KAMU PUNYA TULISAN.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 11:56 am

Anonymous
22 February 2021 7:38 am
Reply to Anonymous

BAIKKI KOMPUTER / LAPTOP KAMU DULU.

monyodar-an DAH TAKDA K.

KALAU TAKDA DUIT, NAK KAMI SET UP A FUNDME CAMPAIGN, BERI NAMA PENUH DAN ALAMAT.

Reply

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 11:56 am
Reply to  Anonymous

Auntie TN 7:38 am,

‘BAIKKI’ KOMPUTER…???

Pokataan apo ini?
Ini ‘baikki’ ni, bahaso Swahili ker???

Tosilap taip? Tak mungkin…den dah tangkap banyak kali sobolum ini!

Lihat kek bawah ni:

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 11:57 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
12 February 2021 10:07 am
Reply to Anonymous

Ko punya komputer masih rosak, k jadi – maka keluarlah istilah “Disobab-an”, dll.

Takda duit nak repair tapi sombong bongkak, tak mahu FUNDME campaign untuk dapekkan duit untuk ko baikki komputer ko.

Reply

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 11:57 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
12 February 2021 10:16 am
Reply to Anonymous

Baikki komputer kamu tuh, KEJORA WAK GONTOL BATANG CANGKOL.

Reply

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 11:58 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
12 February 2021 10:51 am
Reply to Anonymous

“Kalau isi monarik pun tapi ponyampai nyo porangai mongalah-an iblis ..”

Betul. Macam kamu.

Baikki komputer kamu, masih lagi k jadi –

Reply

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 11:58 am
Reply to  Anonymous

Den hanya momotik 4 ‘entry’ diyo jo, tapi ado banyak layi ‘ entry’, somuonyo ditulis-an nyo, ‘baikki’.

Ini ado sodikit polajaran bahaso Molayu tontang ponambahan imbuhan huruf ‘i’ pado pokataan.

Imbuhan ‘i’ dilotak pado bolakang sosuatu pokataan tanpa monambah apo-apo huruf lain!

Contoh:

Marah => marahi
Jejak => jejaki
Naik => naiki
Masuk => masuki

Tapi si bahalol pukimak TN botina tuo kutok bokaeih murid SJK tu, tambah pulo huruf.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 11:59 am
Reply to  Anonymous

Agaknyo kalau botino tuo kutok tu buek karangan, boleh tohasil bogini:

Bang Ali ‘menaikki’ badan nenek TN sebelum ‘memacakki’ dan ‘memasukki’ batang pelirnya ke TN ‘pu nya’ lubang puki. Seterusnya Bang Ali ‘menghentakki’ puki TN bertubi-tubi. TN ‘ha nya’ diam sambil ‘mengayakki’ ponggongnya dan ‘mengoyakki’ dia ‘pu nya’ puki.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 11:59 am
Reply to  Anonymous

ATAU hasil karangan diyo sobogini:

Bang Ali ‘mengesyakki’ puki nenek TN ‘dijolokki’ nya batang pisang sebab luas sangat. Tapi Bang Ali terus juga ‘merodokki’ lubang puki nek TN dengan batang pelirnya walau pun tahu puki TN ‘ditebukki’ tupai.
TN tak pernah ‘menolakki’ permintaan Bang Ali. Lepas ‘dikongkekki’, nenek TN tidak ‘cebokki’ pun dia ‘pu nya’ puki.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 11:59 am
Reply to  Anonymous

PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

JONIH DOGIL BOBAL BIJI KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:00 pm
Reply to  Anonymous

TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BONGOK NI DAPEK NAK FAHAM?

PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM BOBAL BANGANG DUNGU SEKOR NI!

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:26 pm
Reply to  Anonymous

WAK GPMYOL KEJORA PUKIMAK HANYA TAHU KOMEN PASAL EJAAN.

OTAK NYA MASIH MCM TAHI. WARNA PUN SERUPA – POTASSINO YELLOW.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:26 pm
Reply to  Anonymous

WAK GONTOL

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:38 pm
Reply to  Anonymous

Owh…ada lagi siaran tadika rupanya.

Kah kah hah.

Tak apalah, biar cikgu tolong editkan karangan tadika nek tu:

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:41 pm
Reply to  Anonymous

NEK TN MONYET BATANG PISANG PUKIMAK MEMANG SANGAT LEMAH DALAM EJAAN.

OTAK NYA MASIH MCM TAHI. WARNA PUN SERUPA – POTASSINO YELLOW.

PUNCANYA, TAK LAIN TAK BUKAN KERANA DIA DULU SEKOLAH SJK.

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:47 pm
Reply to  Anonymous

Siapa pun boleh, kalau setakat nak buat karangan yang serupa taik tu. Tapi, nak mengarang pantun dgn bunyi hujung setiap baris sama & panjang setiap baris sama, hanya yg terpelajar dan bijak bistari saja yang mampu.
Ini ada satu contoh:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Nenek tk basuh kencing puki busuk macam skrap
Nak lwn cgu Kejora dia kena tersembam tertiarap
Dah tak tau kata apa lagi sebab otak dah bankrap
Kini menyalak kosong ler dia, serupa anjing kurap
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 1:01 pm
Reply to  Anonymous

Ini ada satu lagi contoh:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Nenek bgai tertiarap..kena tibai dgn batang buluh
Betina itu kini umpama di dlm air badan berpeluh
Apa yg nek mampu buat kini hanya lah mengeluh
Maklum lah dh tua ganyut..umur pn dah dekat 90
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 4:21 pm
Reply to  Anonymous

KAMU DAH TUA NYANYOK, BERAK PUN TAK BASUH.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 11:07 am

OTAK BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA NIH DEMENTED.

DIA MASIH LAGI SIBUKKAN TATA BAHASA. PADA HAL INI BLOG POLITIK. ISI YANG PENTING BUKAN BENTUK ATAU BAHASA MENGHANTAR ISI.

TAPI BERUK TUA WAK GONTOL INI ONE-TRACK MINDED. YANG ITU ITU JUGA DI DI GONTOL NYA. MAKLUM LAH, DIA WAK GONTOL, SUKA MENGGONTOL.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:48 pm
Reply to  Anonymous

Aikk…ada siaran tadika rupanya.

Kah kah hah.

Tak apalah, biar cikgu tolong editkan karangan tadika nek tu:

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:55 pm
Reply to  Anonymous

OTAK MONYET TUA NEK TN BATANG PISANG NIH DEMENTED.

DIA MASIH LAGI BENGAP TATA BAHASA. TAPI ADA HATI NAK MASUK BLOG POLITIK. ISI PENTING DAN BENTUK ATAU BAHASA MENGHANTAR ISI JUGA PENTING

TAPI MONYET TUA NEK TN BATANG PISANG INI ONE-TRACK MINDED. YANG ITU ITU JUGA KESALAHAN DI DI ULANG NYA. MAKLUM LAH, DIA TN MONYET, SUKA MENGGENTEL BIJI KELENTIT.

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:58 pm
Reply to  Anonymous

Siapa pun boleh, kalau setakat nak buat karangan yang serupa taik tu. Tapi, nak mengarang pantun dgn bunyi hujung setiap baris sama & panjang setiap baris sama, hanya yg terpelajar dan bijak bistari saja yang mampu.
Ini ada satu contoh:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Mmg lah nasib nenek di sini begitu malang sekali
Dia blog ini, dia hnya sbg badut yg asyik kena buli
Keadaan dia..dh serupa dgn kerbau liar putus tali
Agaknya kini sdg nangis pegi mengadu kat Bg Ali
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
22 February 2021 10:42 am

Huuuu …. ha. boyi jo sikoboi Gmen sembang kari …. ni ha. Diyo dtg molenggang bolenggang tari lenggang mak Minah. Tahu. jeng3x kih3x. saba jo la wak ang yoy un eko. 😝🚩⏱️🏆🏁💋🇲🇾

basic-rgb-176456988.jpg
Last edited 5 months ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Anonymous
Anonymous
22 February 2021 10:20 am

Kalau sembang asam pedas pun bukan masa nya.

Mengarut mengata demokrasi di Malaysia sudah di kafankan.

Kamu faham ke apa itu demokrasi, Wak Jahid?

Tak boleh bersidang kerana ada sebab mustahak. Covid takda ubat. Hanya ubat demam dsb nya. Mesti dielakkan.

Tunggu pihak berkuasa kesihatan kata Covid dah reda, boleh berkumpul bersidang dsb nya ler.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 10:55 am
Reply to  Anonymous

Auntie TN 10:20 am,

…sudah ‘di kafankan’…???
(Kalau di Sandakan ke, atau di pekan ke, ok lah)

Pedoman tatabahasa:

Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 10:56 am
Reply to  Anonymous

Hah..ni mulo le cikgu naik angin nak tongking ni…

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 10:56 am
Reply to  Anonymous

Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bongap, ini botino tuo anak haram pukimak ni…???

Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal biol bahalol sial lahanat..???

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 10:57 am
Reply to  Anonymous

‘kafankan’ tu, tompek nyo di mano, auntie? Dokek topi kopalo polir Bang Ali ke? Atau kek colah lubang puki ekou topi biji kolontit ekou?

Memang jonih Molayu colup bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 10:57 am
Reply to  Anonymous

Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobobalan dan kodunguan auntie tu!

Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 10:58 am
Reply to  Anonymous

Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap dungu bangang bengong, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 10:58 am
Reply to  Anonymous

HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU BOLEH FAHAM KOT!

PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL bBONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

JONIH DOGIL BOBAL b KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 10:59 am
Reply to  Anonymous

TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BONGOK NI DAPEK NAK FAHAM?

PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM BOBAL DUNGU SEKOR NI!

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 11:19 am
Reply to  Anonymous

KEPALA BAPAK KAU, kata Najib Klepto wal Jibo.

KEPALA ATOK KAU, kata aku yang tak berpangkat.

BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA TERSILAP KELUAR DARI PUKIMAK DIA DULU, SEKARANG MENGGONTOL TAK RENTI2.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 11:24 am
Reply to  Anonymous

WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA INI PENYANGAK PENJAHAT DAN GENGSTER.

CARA CAKAP NYA, ISI CAKAP NYA, SEMUA NYA PENYANGAK, PENJAHAT DAN GENGSTER.

SILAP BAPAK DAN EMAK DIA LUPA PAKAI ALAT BIRTH CONTROL DULU, KELUAR ANAK PUKIMAK YANG TIDAK SOPAN HINGGA KE TUA. SELALU BIADAB DAN KURANG AJAR.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:27 pm
Reply to  Anonymous

Owh…ada siaran tadika rupanya.

Kah kah hah.

Tak apalah, biar cikgu tolong editkan karangan tadika nek tu:

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:31 pm
Reply to  Anonymous

KEPALA BUTOH PAK KAU, kata Kejora Hero wal Sado.

LUBANG PUKI MAK KAU, kata pembenci2 TN Monyet.

MONYET TUA NEK TN BATANG PISANG TERSILAP KELUAR DARI PUKIMAK DIA DULU, SEKARANG MENGGENTEL BIJI KELENTIT TAK RENTI2.

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:33 pm
Reply to  Anonymous

NEK TN BATANG PISANG INI PENYANGAK PENJAHAT DAN GENGSTER.

CARA CAKAP NYA, ISI CAKAP NYA, SEMUA NYA PENYANGAK, PENJAHAT DAN GENGSTER.

SILAP BAPAK DAN EMAK DIA LUPA PAKAI ALAT BIRTH CONTROL DULU, KELUAR ANAK PUKIMAK YANG TIDAK SOPAN HINGGA KE TUA. SELALU BIADAB DAN KURANG AJAR.

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
22 February 2021 12:37 pm
Reply to  Anonymous

Siapa pun boleh, kalau setakat nak buat karangan yang serupa taik tu. Tapi, nak mengarang pantun dgn bunyi hujung setiap baris sama & panjang setiap baris sama, hanya yg terpelajar dan bijak bistari saja yang mampu.
Ini ada satu contoh:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Pantun2 Kejora, menjunam masuk bagai lembing
Kejora tahu yg nenek kini dah terumbang ambing
Nenek jadi biadab sbab masa kecil tak dibimbing
Dibiar merayap sana sini, kutip mkn taik kambing
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Elbie Sangup
Elbie Sangup
22 February 2021 9:50 am

Wak Jahid,
Ayuhh! Tunjukkanlah bahawa engko tu bnr2 panglima perang yg bikin serupa cakap n bknnya NATO – No Action Talk Only.