UMNO JANGAN BERLENGAH LAGI, AMBIL PELUANG SEKARANG KETIKA KEBENCIAN SEDANG MEMUNCAK TERHADAP MUHYIDDIN

Hakikat bahawa rakyat kini begitu benci dan meluat dengan Muhyiddin Yassin bukanlah rekaan atau andaian semata-mata.

Di mana-mana saja, suara kebencian dan penolakan itu tidak saja begitu ketara, malah tahapnya sudah melebihi apa yang diterima Najib Razak sebelum ini.

Sebagaimana rakyat telah menghukum BN kerana penolakan terhadap Najib, kini sentimen yang sama sedang melanda PN lantaran perasaan meluap-luap ingin menjatuhkan Muhyiddin.

Dengan pelbagai kemelut, ketidak-tentuan, kucar-kacir sistem pentadbiran negara dan diburukkan lagi kerana semua itu menjadikan ekonomi derita dan rakyat sengsara, dirasakan ubat mujarabnya hanyalah dengan menyingkirkan Muhyiddin daripada kerusi kuasanya.

Tetapi, dengan menjadikan Covid19 sebagai kambing hitam, PKP dan darurat ini dirasa bagai tiada penghujungnya bakal dimanfaatkan oleh Muhyiddin untuk melindungi kedudukannya.

Ramai yang percaya, selagi ancaman menjatuhkannya sering menjelma, manakala bayang kemenangan terlihat semakin sirna jika mahu diadakan pilihanraya, dikatakan jalan pilihan bagi Muhyiddin ialah terus memanjangkan lagi PKP dan darurat ini daripada semasa ke semasa.

Lantaran itu, sebelum negara ini terperosok lebih jauh ke lembah sengsara, menjatuhkan Muhyiddin tidak harus lagi ditunda-tunda.

Dalam hal ini, UMNO sebagai kelompok Ahli Parlimen terbesar dalam kerajaan PN yang meletakkan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri sebelum ini, parti itu juga kunci penentu kepada segala kemelut yang dihadapi rakyat dan negara ketika ini.

Memang sebelum kejatuhan PH dan terbentuknya PN pada Mac tahun lalu, nama UMNO sedang berada di puncak keyakinan dan keinginan rakyat untuk melihatnya kembali berkuasa.

Beberapa pilihanraya kecil yang dimenangi UMNO sebelum itu jelas memperlihatkan hakikat tersebut dan rakyat seolah-olah sudah melupakan dosa-dosa silamnya dan ingin ia kembali menerajui kepimpinan negara.

Namun, apa yang berlaku selepas UMNO berada dalam kerajaan semula telah secara perlahan-lahan menenggelamkan nama baiknya.

Hari ini sedikit demi sedikit keyakinan rakyat sudah mula goyang terhadap UMNO dan kecuali melalui beberapa kerat pemimpinnya yang tidak memegang jawatan dalam kerajaan, yang selebihnya yang berada dalam kerajaan hanya menampakkan mereka lebih sayangkan perut, kedudukan dan jawatan berbanding perjuangan.

Dalam isu berkaitan pengeluaran wang KWSP dan moratorium pinjaman bank, di mana suara menteri dan timbalan menteri UMNO dalam memperjuangkannya?

Berkaitan pemotongan peruntukan yang dilakukan Muhyiddin terhadap enam wakil rakyat UMNO daripada RM3.7 juta yang diterima tahun lalu kepada hanya RM100 ribu setahun tahun ini, siapa menteri dan timbalan menteri UMNO yang terdengar ada bersuara membela rakan separti mereka sendiri?

Begitu juga dalam deretan isu lain yang berlaku pertembungan antara kepentingan rakyat dengan kedudukan Perdana Menteri, sementara Ahli Parlimen yang tidak berjawatan dalam kerajaan terus bersuara, tetapi mereka yang berjawatan menteri dan timbalan menteri jelas sudah menampakkan diri mereka semakin lupa kepada hakikat perjuangan yang sebenarnya.

Memperjuangkan nasib sendiri agar terus kekal sebagai menteri dan timbalan menteri nampaknya jauh meninggalkan kepentingan untuk berjuang demi rakyat sebagaimana ia berdegar-degar bagai nak runtuh langit dimainkan ketika menjadi pembangkang selama 22 bulan sebelum itu.

Terburuk sekali sekarang ini, walaupun kebejatan Muhyiddin dalam mengurus negara tidak perlu dihuraikan lagi kerana segala-galanya sudah terang lagi nyata, keengganan UMNO menarik sokongan bagi menjatuhkan kerajaan mula membuatkan rakyat jadi keliru.

Rakyat kini sudah cukup derita di bawah kerajaan yang tiada keabsabahan, Perdana Menteri yang tiada majoriti dan tiada kemampuan melonjakkan ekonomi di sebalik pelbagai sekatan PKP dan darurat yang pada hakikatnya semua itu hanya untuk menyelamatkan tengkuk Muhyiddin semata-mata, tetapi membuatkan rakyat semakin terpanggang sengsara.

Sebenarnya di ketika rakyat sedang marah dan di puncak penolakan kepada kepimpinan Muhyiddin inilah waktu yang paling sesuai untuk UMNO menarik sokongan bagi memperlihatkan sikapnya yang benar-benar pro rakyat.

Tidak guna meluluskan usul putus hubungan dengan Bersatu, juga tidak guna dua Ahli Parlimen mengumumkan tidak lagi menyokong Muhyiddin, malah turut tiada gunanya Timbalan Speaker mengutus surat memaklumkan rasa bingung dengan penggantungan Parlimen jika UMNO masih tercongok menyokong Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.

Semua itu tidak bermakna apa-apa selagi UMNO terus menyokong kerajaan PN ini, malah Timbalan Speaker yang bingung dengan penggantungan Parlimen, tetapi tidak berani meletakkan jawatan, hanya membuatkan rakyat lebih bingung dibuatnya.

Kalau betul-betul memikirkan soal perjuangan, membela rakyat yang derita dan mahu UMNO disanjung sema, lakukanlah seperti Ahli Parlimen Machang yang menarik sokongan dan meletak jawatan sekaligus tanpa sayang kepada kedudukan.

Kalau betul berani dan mahu UMNO menang PRU, inilah masanya harus keluar secara en bloc daripada kerajaan sebagai tanda tidak setuju dengan Muhyiddin.

Buat ada Zahid Hamidi, Najib Razak dan beberapa pemimpin UMNO lain yang cuba berwatak seperti pembangkang dengan menegur dan mengkritik banyak perkara, namun dalam masa yang sama terus membekalkan oksigen untuk Muhyiddin dan Bersatu kekal mencatur kuasa dalam kerajaan?

Lagi lama UMNO duduk bersimpuh menyokong kerajaan, sementara rakyat semakin menjauhi dan ingin menjatuhkan Muhyiddin, tidak kira bila sekali pun PRU15 diadakan, percayalah, harapan serta peluang mereka untuk menang juga jadi makin menghilang.

UMNO hanya berpeluang menang pilihanraya serta boleh kembali berkuasa jika segera menarik sokongan terhadap kerajaan kerana dengan menjatuhkan Muhyiddin, sikap itu akan membuatkan rakyat terhutang budi serta percaya kepada perjuangannya benar-benar untuk rakyat jelata.

Sementara Muhyiddin memang sah dibenci, UMNO yang takut-takut menarik sokongan, walhal dua Ahli Parlimennya sudah pun berbuat demikian dan usul putus hubungan telah juga diluluskan, lagi berlengah hanya akan membuatkan rakyat turut benci dan hilang kepercayaan kepada parti itu. (Shahbudindotcom 19/02/2021)

4.3 6 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 19 February 2021 — 3:26 pm
Subscribe
Notify of
guest
32 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
23 February 2021 7:28 am

KADOK MAIN POLITIK COVID……DAPAT JUGA TOK MUDIM BERTAHAN LEBIH SETAHUN…… . LEPAS PRU15 KADOK TAK BOLEH LAGI JADI ABANG BESAR…….. SEGALA KESALAHAN BERPUNCA DARI PEMBANGKANG….. UMNO DAH TERUK KALAH PERANG KERANA KLEPTOKRAT……DAPAT NAIK JADI KERAJAAN BALIK DAH CUKUP BAIK….. … PUNCANYA KESILAPAN PHD4PIG TAK BATALKAN AKTA MASA ADA KUASA… …. Pengendali Portal Perlu Bertanggungjawab Komen Pembaca……… Gobind turut meminta pengendali portal berita berhati-hati dan mengambil tanggungjawab sepenuhnya dalam memastikan apa yang ditulis di ruangan komen portal mereka tidak mengundang sebarang masalah. (Bernama, 11 March 2019) – Kementerian Komunikasi dan Multimedia sedang mempertimbangkan keperluan untuk mengambil tindakan ke atas pengendali portal… Read more »

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
19 February 2021 8:30 pm

Mano2 parti dan Ngo asal saja perjuangan diteruskan … kono ikhlas dan boleh diharap, boleh diarah jgn mengarah … yg mengarah ada modal segi pengaruh dan kebolehan, yg kaki tidor kaki kipas tidak payahlah masuk mano2 parti ato Ngo pasal org atas yg adil lebih memahami siapa yg tulus. Pepehal bangkali 31 Ogos … Huuuu. …. ha. Tahu. saba jo la. πŸπŸ‡²πŸ‡Ύβ±οΈ

horseback-riding-stock-illustration_csp3981256.jpg
Anonymous
Anonymous
19 February 2021 8:22 pm

Kuasai, betulkan bahasa Melayu dulu…
18 Feb 2021

ROSALWANI CHE SOH @ YUSOFF

SHAH ALAM – Sasterawan Negara mengingatkan segelintir rakyat Malaysia jangan hanya kecoh menegur sebutan individu lain dalam bahasa Inggeris, sebaliknya mengabaikan kepentingan untuk menguasai, menghormati dan mencintai bahasa kebangsaan sendiri.

Sasterawan Negara, Datuk Dr Anwar Ridhwan berkata, perkara itu perlu diberi perhatian, ekoran masih ramai rakyat Malaysia sendiri yang tidak fasih berbahasa Melayu selain gemar menggunakan bahasa ‘Melayu rojak’ iaitu bahasa Melayu yang bercampur dengan Inggeris dalam pertuturan harian.

Sinar Harian.

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 8:34 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Mmg le betul apa yg Sasterawan Negara katakan
Ada yg tulis bahasa Melayu, mengarut yg bukan2
Hingga tk tau bg mana imbuhan ‘di’ nk diletakkan
Lbih2 lagilah yg mendapat SJK punya pendidikan
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
19 February 2021 8:44 pm
Reply to  Anonymous

Ko jgn kacau grup Auntie TN sobab grammar yg baguih dah jadi tuhan diyo menyombah. Tahu. kih3x saba jo la. 😝

Last edited 5 months ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Anonymous
Anonymous
19 February 2021 9:16 pm

Bravo Ane Bo Lui 8:44 pm,

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Mmg nya tepat apa yg dikata Sasterawan Negara
Ia nya diberi ulasan lebih lanjut, oleh cikgu Kejora
Si betina tua kutok terus jdi tosonyap, tk bersuara
Ane Bo Lui pulak mari menambah duka sengsara
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 9:00 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Betul tu Sasterawan Negara, kt sini pun ada bukti
Ada seorang betina tua itu yg terkenal sbg auntie
Dia lulusan SJK yg belajar tk sampai ke universiti
Punya le teruk nak eja ‘hanya’ pun nenek tu tk reti
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 9:04 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Kat blog ni pun kita blh nampak, yg BM bermasah
Sorang betina tua munafiq fasiq yg kuat berhelah
Kebengapannya dlm BM mmg le sangat terserlah
Puncanya, kat SJK, betina tua itu dulu bersekolah
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 9:04 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Dekat dalam blog Budin ini pun ada kelibat susuk
Seorang betina tua tak basuh kencing, puki busuk
Ada cikgu cuba ajar dia..tapi langsung tak masuk
Bila ditegur ajar hari ni dia ulang balik salah esok
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 9:24 pm
Reply to  Anonymous

SYABAS CIKGU KOJORA DAN ANE BO LUI!

TOGHUIH DAH TOSONYAP SUNYI MONYOPI TOKODU MALU TOKOSIPU BUNTU KAKU KOLU PILU MOMBISU, MONYET TUA NEK TN BATANG PISANG BOTINO TUO KUTOK PONGOTOR, BODOH BOBAL BONGAP BANGANG BENGONG BIOL BAHALOL, PUKIMAK SIAL ANAK HARAM BARUA LAHANAT BANGSAT KOPARAT.

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 9:32 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Nenek bgai tertiarap..kena tibai dgn batang buluh
Betina itu kini umpama di dlm air badan berpeluh
Apa yg nek mampu buat kini hanya lah mengeluh
Maklum lah dh tua ganyut..umur pn dah dekat 90
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 9:39 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Mmg lah nasib nenek di sini begitu malang sekali
Dia blog ini, dia hnya sbg badut yg asyik kena buli
Keadaan dia..dh serupa dgn kerbau liar putus tali
Agaknya kini sdg nangis pegi mengadu kat Bg Ali
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Tanpa Nama
Tanpa Nama
19 February 2021 7:15 pm

“walhal dua Ahli Parlimennya sudah pun berbuat demikian dan usul putus hubungan telah juga diluluskan”

Bolehkah 2 AP tersebut mempengaruhi 14 pemimpin UMNO yang dilantik jadi Menteri, Timbalan Menteri dalam PN? https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/03/663594/14-pemimpin-umno-jadi-menteri-timbalan-menteri

najib bini rosmah
najib bini rosmah
19 February 2021 6:54 pm

Jaga Madey Kerala saka ular tunggu dikonar istana. Madey Kerala keluar berita nak tunjuk pada UMNO saka dia tengah bersemburit. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 5:46 pm

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Kalau siapa ingin bagi pandangan, anda dipersila
Tpi, komen dgn waras, jgn dibuat mcm orang gila
Bukannya apa, takut lah nanti, kot mendapat bala
Teruk pula akibat nya kalau dipelakung, taji & tala
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 5:46 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Klau nak beri komen, jgn lah ditulis sembarangan
Tulisan itu sebolehnya biar le yg ada kepentingan
Hormati & usah nk ganggu org punya pandangan
Jgn nk berkomen, klu kalut dgn gunting di tangan
βœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈ
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 5:47 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Rakan2 klau ada pandangan dipersilakanlah luah
Tapi nak berhujah itu jgn pula cara samseng juah
Bkn nya apa, takut kot nanti, terkedu makan kuah
Sakit hati & malu dpt, pastu tercalar pula maruah
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 5:47 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Siapa nak beri pandangan sila tampil ke hadapan
Berilah pendapat yg bernas utk dijadikan tatapan
Namun, jgnlah lupa jaga tatasusila & adab sopan
Dlm komen pula, usah le dipamirkan kebengapan
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 5:48 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Klau tak mampu komen bernas, usah le digagahi
Jgn lah buat komen, taraf budak tadika berkelahi
Tk usah ler dibawa masuk sini hal berak dan tahi
Bkn apa, takut kot ramai pembaca tampil marahi
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 5:48 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž
Klu tak ada hujah, tak usah le pula karutan direka
Jgn berulang kali, buat komen, taraf budak tadika
Hendaklah kita, ada rasa malu & tahu tebal muka
Ubah lah diri, klu dah jelas yg kita ini org tak suka
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 5:48 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Rakan2 usahlah berikan komen kalau tak penting
Klau org kritik komen kita jgn teruk sgt melenting
Jgn berkomen klau kalut dgn cermin dan gunting
Klu ada karangan tadika, bak meh Kejora sunting
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaahhhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 5:49 pm
Reply to  Anonymous

KITA TUNGGU TENGOK, ADAKAH ORANG YANG BERKENAAN ITU AKAN TAMPIL MELATAH DAN MELENTING…

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 6:04 pm
Reply to  Anonymous

YANG SEKOR NIH DAH PUN MELATAH DAN MELENTING…

KUH KUH KUH.

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 6:06 pm
Reply to  Anonymous

TULIS 8 COMMENTS AT ONE GO, MANA TAK NYA

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 6:15 pm
Reply to  Anonymous

BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA

KIH KIH KIH

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 6:21 pm
Reply to  Anonymous

MONYET TUA NEK TN MONYET BATANG PISANG.

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 6:21 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Aiikk, naper pulak, nenek tetiba jer jadi terngadah
Pantun2 kt atas itu, org lain semua buat tk endah
Dia terasa sgt kah, itu betina biadab haram jadah
Agaknya, dirasakan spt muka dia dah kena ludah
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 6:22 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’
Naper lak TN monyet batang pisang ni melenting
Menyondol sja nenek ini serupa dgn babi bunting
Agaknya frust, sbb hari ini Bg Ali tk nak berdating
Mungkin Bg Ali meluat bulu puki nenek tk gunting
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 6:22 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Nenek munafiq, pengotor, tk pernah mandi hadas
Puki tak basuh, bau busuk macam lubang tandas
Mudah sja dia terkena..jerat Kejora yg membidas
Dia dah termakan cili sebab itu dia yg rasa pedas
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 6:23 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
Padan dgn muka nenek pukimak bangsat keparat
Dia dah tua, otak kecut, nak fikir pun dah tak larat
Akibat dari kebebalan nya dia mendapat mudarat
Mudah je betina tu masuk dlm Kejora punya jerat
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 6:23 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Nenek asyik je jatuh dlm Kejora punya perangkap
Dlm ilmu jerat menjerat ini ternyata dia tak cekap
Dia hanya harap meroyan, merapu, banyak cakap
Selain puki kerepot dia itu asyik je disolek mekap
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
19 February 2021 6:23 pm
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Kesian nenek bongok bengap otak hampas sabut
Bila nampak pantun Kejora dia mula kelam kabut
Terasa pedas mkn cili, pantun Kejora, dia sambut
Wal hal dlm pantun2 tu nama dia tak pun disebut
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣