SEKAT KEBEBASAN BERSUARA KELAKUAN KERAJAAN LEMAH YANG TIADA KEABSAHAN – ANWAR

Saya terkesan dengan keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini terhadap laman berita Malaysiakini atas sebab menghina mahkamah dan juga denda yang melampau tinggi yang dikenakan terhadapnya.

Serbuan polis terhadap Gerakbudaya dan tindakan merampas sebahagian dari komputer mereka adalah juga memprihatinkan.

Kebebasan bersuara adalah tiang seri dan elemen terpenting dalam mana-mana sistem masyarakat yang demokratik.

Kesemua cabang pemerintah adalah bertanggungjawab dalam memelihara dan melindungi kebebasan bersuara sepertimana yang diperteguh di dalam Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

Dalam perkara terkait penghinaan terhadap mahkamah dan subjudis, kita boleh bersetuju dengan sudut pandang Majlis Peguam bahawa mesti wujud keseimbangan antara pemeliharaan prinsip kebebasan bersuara dan penegakan hukum yang jelas.

Dalam masa yang sangat singkat Perikatan Nasional mengemudi negara, tampaknya terdapat serangan yang berterusan ke atas kebebasan bersuara dan kebebasan media, termasuk penyiasatan dan gangguan terhadap para wartawan, para pemuka masyarakat madani, ahli-ahli Parlimen dan kini badan-badan berita yang bebas.

Pemerintah yang kuat dan yang punyai keyakinan terkait keabsahan mereka tidak mungkin akan berkelakuan seperti ini.

Apa yang kita dihadapkan hari ini adalah sikap sebuah kerajaan yang lemah yang sentiasa mencari jalan untuk mengelak dari masyarakat umum dan kebertanggungjawaban dalam bentuk Pengisytiharan Darurat, penggantungan Parlimen dan serangan yang berterusan terhadap media yang bebas.

Malaysiakini tidak dituduh kerana melaporkan berita palsu, tetapi mereka dihukum kerana komen-komen yang ditinggalkan oleh pengguna-pengguna internet yang tidak dikenali di laman berita mereka.

Taktik semacam ini pernah dilakukan oleh banyak kerajaan di seluruh dunia, dan ini adalah tanda-tanda bahawa Malaysia sedang bergerak pantas ke arah kediktatoran.

Tindakan ini hanya akan merobek kepercayaan dan keyakinan dalam soal penegakan negara hukum di Malaysia dan akan menjauhkan lagi para pelabur asing dari negara ini.

Saya terharu dengan dukungan rakyat terhadap Malaysiakini saat ini. Majoriti rakyat Malaysia senantiasa komited dalam memperteguh dan mempertahankan prinsip-prinsip dan semangat Perlembagaan Persekutuan.

ANWAR IBRAHIM

19 Februari 2021.

Updated: 19 February 2021 — 10:55 pm

140 Comments

Add a Comment
  1. KADOK MAIN POLITIK COVID……DAPAT JUGA TOK MUDIM BERTAHAN LEBIH SETAHUN……

    .

    LEPAS PRU15 KADOK TAK BOLEH LAGI JADI ABANG BESAR……..

    SEGALA KESALAHAN BERPUNCA DARI PEMBANGKANG…..

    UMNO DAH TERUK KALAH PERANG KERANA KLEPTOKRAT……DAPAT NAIK JADI KERAJAAN BALIK DAH CUKUP BAIK…..

    PUNCANYA KESILAPAN PHD4PIG TAK BATALKAN AKTA MASA ADA KUASA…
    ….

    Pengendali Portal Perlu Bertanggungjawab Komen Pembaca………

    Gobind turut meminta pengendali portal berita berhati-hati dan mengambil tanggungjawab sepenuhnya dalam memastikan apa yang ditulis di ruangan komen portal mereka tidak mengundang sebarang masalah.
    (Bernama, 11 March 2019) – Kementerian Komunikasi dan Multimedia sedang mempertimbangkan keperluan untuk mengambil tindakan ke atas pengendali portal berita yang membiarkan pembacanya meninggalkan komen yang menyentuh sensitiviti kaum, agama dan institusi diraja.

    Menterinya Gobind Singh Deo berkata sekiranya pengendali portal tidak memantau dan membiarkan komen seumpama itu di portal mereka, dibimbangi akan mengundang kemarahan pelbagai pihak seterusnya menyebabkan permasalahan lebih besar.

    “Saya terima banyak aduan daripada masyarakat dan mereka mengatakan kelihatan seolah-olah tidak ada sebarang pemantauan oleh pengendali portal tentang apa yang dikeluarkan di bahagian komen portal mereka.

    “Saya dalam proses menimbang sama ada perlu atau tidak satu undang-undang digubal untuk aspek itu tetapi ia masih perkara dalam pertimbangan, belum dibawa ke (mesyuarat) Kabinet lagi,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

    Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas titah ucapan perasmian Mesyuarat Pertama Penggal Kedua Parlimen ke-14 hari ini oleh Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah. Dalam ucapannya, Sultan Abdullah bertitah mahu tindakan tegas diambil terhadap perbuatan yang boleh menjejaskan perpaduan dan keharmonian negara termasuk penggunaan media sosial secara tidak bertanggungjawab.

    Gobind turut meminta pengendali portal berita berhati-hati dan mengambil tanggungjawab sepenuhnya dalam memastikan apa yang ditulis di ruangan komen portal mereka tidak mengundang sebarang masalah.

    Pengendali portal juga sepatutnya mengeluarkan berita-berita yang mempunyai nilai tinggi dalam menyatupadukan negara dan memperkukuh perpaduan rakyat.

    “Kita dengar apa yang disampaikan Seri Paduka cukup jelas bahawa kita faham di era ini kita bergantung kepada media sosial, tetapi dalam masa sama, pada setiap masa kita perlu beri keutamaan kepada perpaduan negara dan keselamatan negara,” katanya.

    Dalam pada itu Gobind berkata pihaknya sudah menyediakan beberapa pindaan undang-undang dan berharap untuk membentangkannya dalam sesi ini, namun tidak mendedahkan lanjut mengenai perkara itu.

    “Saya harap saya ada masa dalam sesi ini untuk bentangkan pindaan itu. Saya akan umumkan pindaan-pindaan itu kepada masyarakat awam sekiranya ia dapat dibentangkan nanti,” katanya.

  2. TOGHUIH DAH TOSONYAP SUNYI MONYOPI TOKODU MALU TOKOSIPU BUNTU KAKU KOLU PILU MOMBISU, MONYET TUA NEK TN BATANG PISANG BOTINO TUO KUTOK PONGOTOR, BODOH BINGAI BOBAL BONGAP BANGANG BENGONG BIOL BAHALOL BONGOK, PUKIMAK SIAL ANAK HARAM BARUA LAHANAT BANGSAT KOPARAT.

    HAH HA HAA.

  3. The Blog Joker Mister KAH KAH KAH dah keluar, mencarut , melaknat … nyata tak dibimbing emak bapak nya di masa kecil.

    1. The Blog Idiot Madam HAHAHA HOHOHO HIHIHI HAW HAW HAW dah keluar mencari pasal , sebelum masuk subuh lagi … nyata tak dibimbing emak bapak nya di masa kecil.

      KAH KAH KAH

      1. Siapa pun boleh, kalau setakat nak buat karangan yang serupa taik tu. Tapi, nak mengarang pantun dgn bunyi hujung setiap baris sama & panjang setiap baris sama, hanya yg terpelajar dan bijak bistari saja yang mampu.
        Ini ada satu contoh:

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
        Pantun2 Kejora, menjunam masuk bagai lembing
        Kejora tahu yg nenek kini dah terumbang ambing
        Nenek jadi biadab sbab masa kecil tak dibimbing
        Dibiar merayap sana sini, kutip mkn taik kambing
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  4. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Akibat cari pasal dgn Kejora, nenek terima padah
    Kt muka betina tua itu, dh mcm berlenja air ludah
    Padan muka dia..itu betina pukimak haram jadah
    Baru dia tahu kini langit itu tinggi ataupun rendah
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  5. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Akibat cari pasal dgn Kejora, nenek terima padah
    Kt muka betina tua itu, dh mcm berlenja air ludah
    Padan muka dia..itu betina pukimak haram jadah
    Baru dia tahu kini langit itu tinggi ataupun rendah
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  6. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
    Nenek tua kutok dh macam monyet..tergaru-garu
    Tak tertepis dia..si Anon dan Kejora punya peluru
    Tak mungkin bidan tua nak kalahkan sorang guru
    Tn Budin tolong le dia, uploadkan posting yg baru
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    1. KAH KAH KAH

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Mesti nenek sekarang ni menepuk dahi menyesal
      Dgn cikgu Kejora, dia dah tersilap pergi cari pasal
      Dia pemain netball, nk lawan Kejora kapten futsal
      Kini, nenek termenung monyok, kat dalm bangsal
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      1. KAH KAH KAH

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Nenek biol, jenis manusia yg berperangai haiwan
        Silap ler bila cgu Kejora yg dipilih nak buat lawan
        Kini nenek dh jadi monyok terkedu, sasau sawan
        Lemah tehencot spt anjing betina lps mengawan
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  7. TOGHUIH DAH TOSONYAP SUNYI MONYOPI TOKODU MALU TOKOSIPU BUNTU KAKU KOLU PILU MOMBISU, MONYET TUA NEK TN BATANG PISANG BOTINO TUO KUTOK PONGOTOR, BODOH BOBAL BONGAP BANGANG BENGONG BIOL BAHALOL BONGOK, PUKIMAK SIAL ANAK HARAM BARUA LAHANAT BANGSAT KOPARAT.

    HAH HA HAA.

  8. Untuk monyodar-an si botino tuo kutok bingai dungu sial anak haram tu dan jugo sobagai poringatan bosamo, den nak ulang siar lah koratan borito ini:

    1. Kuasai, betulkan bahasa Melayu dulu…
      18 Feb 2021

      ROSALWANI CHE SOH @ YUSOFF

      SHAH ALAM – Sasterawan Negara mengingatkan segelintir rakyat Malaysia jangan hanya kecoh menegur sebutan individu lain dalam bahasa Inggeris, sebaliknya mengabaikan kepentingan untuk menguasai, menghormati dan mencintai bahasa kebangsaan sendiri.

      Sasterawan Negara, Datuk Dr Anwar Ridhwan berkata, perkara itu perlu diberi perhatian, ekoran masih ramai rakyat Malaysia sendiri yang tidak fasih berbahasa Melayu selain gemar menggunakan bahasa ‘Melayu rojak’ iaitu bahasa Melayu yang bercampur dengan Inggeris dalam pertuturan harian.

      Sinar Harian.

      1. Betul tu Datuk,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Dpt cai yg bengap kesian betul kat pembangkang
        Kat blog ini..nenek asyik ditibai berbirat belakang
        Nk lagak juah bahasa Melayu pun lintang pukang
        Yg betina ni tahu, dekat Bang Ali puki dikangkang
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. Datuk,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          Mmg agak susah nak dpt spt yg Datuk kehendaki
          Mcm betina tua tu..BM nya dah tak dpt diperbaiki
          Tk masuk diajar, walaupun cikgu tengking & maki
          Yg betina bingai itu tahu, hanya kelebek bibir puki
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          1. Datuk,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
            Nek monyet batang pisang tu BM dia teruk sekali
            Kadang2 benda ditulis tu macam bahasa Swahili
            Ckgu tegur ajar maki tengking dia buat tak peduli
            Yg betina tu tahu, nak kangkang puki kat Bang Ali
            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  9. Anonymous
    20 February 2021 6:40 am
    Reply to Anonymous

    Akan dibalun, ditibai dan dibantai tak renti2 disini.

    Reply

    1. Auntie TN 6:40 am,

      … ’disini’…???
      (Kalau disindir ke, atau disimbah ke, ok lah)

      Pedoman tatabahasa:

      Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

      Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

      Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

      1. Ha…ini mulo le cikgu naik angin nak monongking ni..

        Hah ha haa.

        1. Yang patut dijarak-an diyo rapek-an, yang patut dirapek pulo diyo jarak-an.

          Memang nyo bobal bongap bahalol, ini botino tuo anak haram sial pukimak.

          Hah ha haa.

          1. ‘sini’ tu, pobuatan nyo macam mano auntie? Macam auntie kulom kopalo polir Bang Ali ke? Atau macam Bang Ali monggentel biji kolontit auntie? Atau macam auntie mongangkang lubak puki tadah dokek Bang Ali?

            Jonih Molayu colup bobal bongap pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

            Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

            DI KAWASAN topi biji kolontit panjang auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

            Hah ha haa.

            1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

              Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobongapan auntie tu!

              Memang dah sangek joleih, dah somakin torang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

              Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

              Hah ha haa

              1. Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap bingai bengong bangang, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                Hah ha haa.

                FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU BOLEH FAHAM KOT BOTINO TUO KUTOK DUNGU NI!

                  PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                  JONIH DOGIL BOBAL KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                  KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                  HAH HA HAA.

                  1. TAK TAHU LE, BILO SI TUO DUNGU BAHALOL BONGOK NI DAPEK NAK FAHAM?

                    PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                    BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM BINGAI BOBAL SEKOR NI!

                    HAH HA HAA.

  10. Anwar…..sudah sudahlah membebel.

    Kamu tak akan ditabalkan PM Malaysia. Namjn kamu boleh jadi PM bagi Abdillah Sani, Johari Abdul dan Otai2 Reformasi dah basi

    1. Dengki ke. Tak kan nak suruh atok jadi pm lagi. Apa tu najib? Pak lah? Mudin tgh jadi pm. Tgk apa jadi. Kacau bilau dgn covid. Bkn ada karisma. Mohong aje. Nak cakap lahabau pon boleh kena saman. Abis tutup ajela facebook tu. Instagram tu ajela. Semua tak boleh nak bersuara. Sudah2la bingai

      1. Aku sokong Wau Bule. Kalau TDM jadi PM sampai mati pun takpa. Banyak kemajuan negara di bawanya.

        Kacau bilau dgn covid. Bkn ada karisma.” Kawal Covid ada kaitan dengan karisma ke? Tak pernah dengar,

      2. Sapa dengki?

        Saya tak kata atok jadi PM lagi

        Tapi kalau rational malays and muslims in all political parties take a deep breath, there would be many supporting TDM to lead back our nation…..period.

      3. Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food

        Ni ha jeng3x … huuuu .. ha. kih3x saba jo la. Allah swt maha tobaik penyusunannya. Tahu. 😝

    2. Kau pun sudah lah membebel. Kau ingat Lobai Pas ke yg akan ditabal jadi PM? haha boleh mimpi lah. GE 15 nanti Parti Lobai dgn Lobai2 sekali nanti kena tibai tau tak !

  11. Get tough with ‘bully’ Facebook after Australia move – UK lawmaker
    https://www.malaysiakini.com/world/563524

    There’s one bully here – BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA.

    1. Kamu menyenyeh apa ini Dol?
      Siapa suruh kamu jolok sarang tebuan.
      Bukan kamu ke yang cari pasal mengganggu orang itu sebelum masuk subuh pun lagi.
      Bila orang itu membalun kamu mulalah kamu menyenyeh katakan orang biadablah, mengarutlah, tak dibimbinglah, tak ikut post lah dsb. Kamu itu tidak terasa diri biadabkah Dol?
      Sedarlah diri kamu tu sikit dan cuba ubah perangai kamu itu Dol!

      1. MARAH YER? TUNJUK TABIAT GENSTER PULAK, YER?

        CAKAP BIASA AJER LER, MAMAT.

        LET EVERYBODY HERE ENJOY THIS BLOG.

        1. Bravo Anon 11:32 am,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          Padan muka nenek dia si tua kutok betina sundal
          Tak padan dgn dungu..dia cuba nak lagak handal
          Mmg nenek biol bengap itu dah kehabisan modal
          Elok sgt, betina tua itu, Anon mari tumpang bedal
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
          Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          1. KAH KAH KAH

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            Sian betul dgn nenek betina tua kutok maa cii bai
            Ibu iblis itu cuba nak berlakon yg dia itu pak lebai
            Tapi org tahu..perangai itu betina serabut serabai
            Padan muka..dngn Anon 11:32 am, dia kena tibai
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
            Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            1. WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA SUKA SORAK KOMEN SENDIRI

              1. KAH KAH KAH

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
                Ckgu Kejora appeared to be very smart & cunning
                Pity skunk TN, being whacked from the beginning
                Poor TN is as if..getting heavy strokes of canning
                In their duel all the while genius Kejora is winning
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                Reply
                Anonymous
                Anonymous
                19 February 2021 6:29 pm

      2. Apakah itu menyenyeh…? Perkataan baru ka…. tak pernah dengar pun…. bahasa Swahili kut ni….

  12. TOGHUIH DAH TOSONYAP SUNYI MONYOPI TOKODU MALU TOKOSIPU BUNTU KAKU KOLU PILU MOMBISU, MONYET TUA NEK TN BATANG PISANG BOTINO TUO KUTOK PONGOTOR, BODOH BOBAL BONGAP BANGANG BENGONG BIOL BAHALOL, PUKIMAK SIAL ANAK HARAM BARUA LAHANAT BANGSAT KOPARAT.

    HAH HA HAA.

    1. KEPALA BAPAK BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA. BIADAB DAN KURANG AJAR, TAK DIBIMBING EMAK BAPAK NYA DI MASA KECIL, BERCAMPUR DENGAN PENYANGAK, PENYAMUN DAN GENGSTER DI MASA DEWASA.

      BERUK INI PATUT NYA DI LOKAP SAJA SELAMA YANG BOLEH, KASI MAKAN NASI BUNGKUS LAUK IKAN MASIN SAJA, PAGI PETANG SIANG MALAM.

      ITU BOLEH MEMBIKIN OTAK NYA SENTIASA LESU DAN TAK MEMUKI DISINI SELALU.

      1. Owh..ada rancangan tadika bersiaran rupanya.

        Kah kah kah.

        1. Auntie TN 11:28 am,

          … MEMUKI ’DISINI’…???
          (Kalau disiku ke, atau disimbah ke, ok lah)

          Pedoman tatabahasa:

          Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

          Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

          Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

          1. Ha…ini mulo le cikgu naik angin nak monongking ni..

            Hah ha haa.

            1. Yang patut dijarak-an diyo rapek-an, yang patut dirapek pulo diyo jarak-an.

              Memang nyo bongap bahalol, ini botino tuo anak haram sial pukimak.

              Hah ha haa.

              1. ‘sini’ tu, pobuatan nyo macam mano auntie? Macam auntie kulom kopalo polir Bang Ali ke? Atau macam Bang Ali monggentel biji kolontit auntie? Atau macam auntie mongangkang lubak puki tadah dokek Bang Ali?

                Jonih Molayu colup bobal bongap pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

                Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

                DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

                Hah ha haa.

                1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

                  Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobongapan auntie tu!

                  Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

                  Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

                  Hah ha haa

                  1. Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap bengong bangang, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                    1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                    2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                    3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                    Hah ha haa.

                    FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                    PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                    1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU BOLEH FAHAM KOT BOTINO TUO DUNGU NI!

                      PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                      JONIH DOGIL BOBAL KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                      KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                      HAH HA HAA.

                    2. TAK TAHU LE, BILO SI TUO DUNGU BONGOK NI DAPEK NAK FAHAM?

                      PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                      BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM BINGAI BOBAL SEKOR NI!

                      HAH HA HAA.

  13. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kalau siapa ingin bagi pandangan, anda dipersila
    Tpi, komen dgn waras, jgn dibuat mcm orang gila
    Bukannya apa, takut lah nanti, kot mendapat bala
    Teruk pula akibat nya kalau dipelakung, taji & tala
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Klau nak beri komen, jgn lah ditulis sembarangan
      Tulisan itu sebolehnya biar le yg ada kepentingan
      Hormati & usah nk ganggu org punya pandangan
      Jgn nk berkomen, klu kalut dgn gunting di tangan
      ✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Rakan2 klau ada pandangan dipersilakanlah luah
        Tapi nak berhujah itu jgn pula cara samseng juah
        Bkn nya apa, takut kot nanti, terkedu makan kuah
        Sakit hati & malu dpt, pastu tercalar pula maruah
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
        kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          Siapa nak beri pandangan sila tampil ke hadapan
          Berilah pendapat yg bernas utk dijadikan tatapan
          Namun, jgnlah lupa jaga tatasusila & adab sopan
          Dlm komen pula, usah le dipamirkan kebengapan
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
          kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            Klau tak mampu komen bernas, usah le digagahi
            Jgn lah buat komen, taraf budak tadika berkelahi
            Tk usah ler dibawa masuk sini hal berak dan tahi
            Bkn apa, takut kot ramai pembaca tampil marahi
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
            kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              Klu tak ada hujah, tak usah le pula karutan direka
              Jgn berulang kali, buat komen, taraf budak tadika
              Hendaklah kita, ada rasa malu & tahu tebal muka
              Ubah lah diri, klu dah jelas yg kita ini org tak suka
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                Rakan2 usahlah berikan komen kalau tak penting
                Klau org kritik komen kita jgn teruk sgt melenting
                Jgn berkomen klau kalut dgn cermin dan gunting
                Klu ada karangan tadika, bak meh Kejora sunting
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaahhhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                1. KITA TUNGGU TENGOK, ADAKAH ORANG YANG BERKENAAN ITU AKAN TAMPIL MELATAH DAN MELENTING…

                  KAH KAH KAH.

                  1. KAH KAH KAH

                    TAK BERANI LAGI SI TUA KUTOK BINGAI DUNGU TU NAK MELATAH.

                    KALAU DIA MELATAH, SIAP LE DIA KENA GETAH!

                    BARU DIA TAHU, SIAPA CIKGU KEJORA!

                    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  14. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Mesti nenek sekarang ni menepuk dahi menyesal
    Dgn cikgu Kejora, dia dah tersilap pergi cari pasal
    Dia pemain netball, nk lawan Kejora kapten futsal
    Kini, nenek termenung monyok, kat dalm bangsal
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    1. SYIOK SENDIRI YER KAMU?

  15. EMAK BAPAK WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA NIH TAK BIMBING DIA ADAB SOPAN DI MASA KECIL.

    MAKA BIADAB LAH DIA MENCARUT TAK RENTI2.

    TAKDA CLASS, JADI PARIAH, TAK BOLEH DILAYAN LAGI.

    1. Aikk..siaran tadika masih berkumandang lagi.

      Kah kah kah.

      1. EMAK BAPAK NEK TN MONYET BATANG PISANG NIH TAK BIMBING DIA ADAB SOPAN DI MASA KECIL.

        MAKA BIADAB LAH DIA NAK JADI SAMSENG TAIK KUCING BLOG TAK RENTI2.

        TAKDA CLASS, JADI PARIAH, TAPI KEJORA MASIH BOLEH LAYAN DIA LAGI.

        KAH KAH KAH.

        1. Siapa pun boleh, kalau setakat nak buat karangan yang serupa taik tu. Tapi, nak mengarang pantun dgn bunyi hujung setiap baris sama & panjang setiap baris sama, hanya yg terpelajar dan bijak bistari saja yang mampu.
          Ini ada satu contoh:

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
          Pantun2 Kejora menjunam masuk bagai lembing
          Kejora tahu yg nenek kini, dah terumbang ambing
          Nenek jadi biadab sbab masa kecil tak dibimbing
          Dibiar merayap sana sini, kutip mkn taik kambing
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  16. BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA MELANDA LANDA PULA DENGAN MENCARUT DAN MENGARUT.

    TAK DIBIMBING EMAK BAPAK NYA DI MASA KECIL SEBAB DEPA SENTIASA SIBUK KUAT SEKS, ASYIK BERKONGK,K PAGI PETANG SIANG MALAM

    1. Aikk..siaran tadika berkumandang lagi.

      Kah kah kah.

      1. MONYET TUA NEK TN BATANG PISANG MELANDA LANDA PULA DENGAN MEROYAN DAN MENGARUT MACAM BUDAK TADIKA.

        TAK DIBIMBING EMAK BAPAK NYA DI MASA KECIL SEBAB DEPA SENTIASA SIBUK KUAT SEKS, ASYIK BERKONGKEK PAGI PETANG SIANG MALAM.

        KAH KAH KAH.

        1. Siapa pun boleh, kalau setakat nak buat karangan yang serupa taik tu. Tapi, nak mengarang pantun dgn bunyi hujung setiap baris sama & panjang setiap baris sama, hanya yg terpelajar dan bijak bistari saja yang mampu.
          Ini ada tiga contoh:

          1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
            Pantun2 Kejora menjunam masuk bagai lembing
            Kejora tahu yg nenek kini, dah terumbang ambing
            Nenek jadi biadab sbab masa kecil tak dibimbing
            Dibiar merayap sana sini, kutip mkn taik kambing
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              Nenek tk basuh kencing puki busuk macam skrap
              Nak lwn cgu Kejora dia kena tersembam tertiarap
              Dah tak tau kata apa lagi sebab otak dah bankrap
              Kini menyalak kosong ler dia, serupa anjing kurap
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                Kalau takda hujah, kenapalah pula karutan direka
                Tulis benda karut marut serupa dgn budak tadika
                Naper masih mcm budak2, klu diri itu tua bangka
                Biarlah tau malu sedikit dan ada rasa tebal muka
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  17. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kejora jadi sgt tertarik dgn kelmarin punya berita
    Ia, adalah berkaitan dgn bahasa kebangsaan kita
    Mmg benar sgt apa yng Sasterawan Negara kata
    Sebab di blog ni, perkara itu sgt terang dan nyata
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Kuasai, betulkan bahasa Melayu dulu…
      18 Feb 2021

      ROSALWANI CHE SOH @ YUSOFF

      SHAH ALAM – Sasterawan Negara mengingatkan segelintir rakyat Malaysia jangan hanya kecoh menegur sebutan individu lain dalam bahasa Inggeris, sebaliknya mengabaikan kepentingan untuk menguasai, menghormati dan mencintai bahasa kebangsaan sendiri.

      Sasterawan Negara, Datuk Dr Anwar Ridhwan berkata, perkara itu perlu diberi perhatian, ekoran masih ramai rakyat Malaysia sendiri yang tidak fasih berbahasa Melayu selain gemar menggunakan bahasa ‘Melayu rojak’ iaitu bahasa Melayu yang bercampur dengan Inggeris dalam pertuturan harian.

      Sinar Harian.

      1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Mmg le betul apa yg Sasterawan Negara katakan
        Ada yg tulis bahasa Melayu, mengarut yg bukan2
        Hingga tk tau bg mana imbuhan ‘di’ nk diletakkan
        Lbih2 lagilah yg mendapat SJK punya pendidikan
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
          19 February 2021 8:44 pm
          Reply to Anonymous

          Ko jgn kacau grup Auntie TN sobab grammar yg baguih dah jadi tuhan diyo menyombah. Tahu. kih3x saba jo la. 😝

          Last edited 10 hours ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food

          Reply

          1. Bravo Ane Bo Lui 8:44 pm,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
            Mmg nya tepat apa yg dikata Sasterawan Negara
            Ia nya diberi ulasan lebih lanjut, oleh cikgu Kejora
            Si betina tua kutok terus jdi tosonyap, tk bersuara
            Ane Bo Lui pulak mari menambah duka sengsara
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
            Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              Betul tu Sasterawan Negara, kt sini pun ada bukti
              Ada seorang betina tua itu yg terkenal sbg auntie
              Dia lulusan SJK yg belajar tk sampai ke universiti
              Punya le teruk nak eja ‘hanya’ pun nenek tu tk reti
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                Kat blog ni pun kita blh nampak, yg BM bermasah
                Sorang betina tua munafiq fasiq yg kuat berhelah
                Kebengapannya dlm BM mmg le sangat terserlah
                Puncanya, kat SJK, betina tua itu dulu bersekolah
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                  Dekat dalam blog Budin ini pun ada kelibat susuk
                  Seorang betina tua tak basuh kencing, puki busuk
                  Ada cikgu cuba ajar dia..tapi langsung tak masuk
                  Bila ditegur ajar hari ni dia ulang balik salah esok
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                  👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                  Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
                  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                2. KEPALA BAPAK DIA menulis “yg BM bermasah”.

                  BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA.

                  Dah tak berani guna nama itu lagi seba dibalun, ditibai dan dibantai berterusan tiap kali dia masuk sini begitu.

                  1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                    Kat sini pun kita nampak, yg BM nya bermasalah
                    Sorang betina tua munafiq fasiq yg kuat berhelah
                    Kebengapannya dlm BM mmg le sangat terserlah
                    Puncanya, kat SJK, betina tua itu dulu bersekolah
                    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                    Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
                    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                    1. KEPALA BUTOH PAK DIA, yang BM bermasalah.

                      MONYET TUA NEK TN BATANG PISANG.

                      Dah tak berani guna nama itu lagi seba dibalun, ditibai dan dibantai berterusan tiap kali dia masuk sini begitu.

                      KAH KAH KAH.

                    2. Siapa pun boleh, kalau setakat nak buat karangan tahap tadika atau karangan ala SJK yang serupa taik tu. Tapi, nak mengarang pantun dgn bunyi hujung setiap baris sama & panjang setiap baris sama, hanya yg terpelajar dan bijak bistari saja yang mampu.
                      Ini ada satu contoh:

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      Nenek bgai tertiarap..kena tibai dgn batang buluh
                      Betina itu kini umpama di dlm air badan berpeluh
                      Apa yg nek mampu buat kini hanya lah mengeluh
                      Maklum lah dh tua ganyut..umur pn dah dekat 90
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                      Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                    3. DAH MENGKOPIES SAJA BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KJOLLA NIH.

                      OTAK DAH CAIR, TAK BOLEH MENGARANG KOMEN BARU LAGI.

                    4. MARAH, MENCARUT BILA DI KETAWAKAN DIA MENULIS BM BERMASAH.

                      BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA NIH DAH 8OAN HAMPIR 90 TAHUN UMUR.

                      TAPI TABIAT MCM BUDAK KECIK.

                    5. Auntie TN 8:17 am,

                      … ’DI KETAWAKAN’…???
                      (Kalau di Sandakan ke, atau di pekan ke, ok lah)

                      Pedoman tatabahasa:

                      Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

                      Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

                      Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

                    6. Hah..ni mulo le cikgu naik angin nak tongking ni…

                      Hah ha haa.

                    7. ‘ketawakan’ tu, tompek nyo di mano auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?

                      Jonih Molayu colup bobal bongap pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

                      Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

                      DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

                      Hah ha haa.

                    8. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

                      Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobobalan dan kobongapan auntie tu!

                      Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

                      Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

                      Hah ha haa

                    9. Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap bengong, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                      1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                      2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                      3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                      Hah ha haa.

                      FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                      PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                    10. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU BOLEH FAHAM KOT!

                      PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                      JONIH DOGIL BOBAL KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                      KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                      HAH HA HAA.

                    11. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BONGOK NI DAPEK NAK FAHAM?

                      PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                      BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM BOBAL SEKOR NI!

                      HAH HA HAA.

  18. Anonymous
    19 February 2021 1:32 pm
    Reply to Anonymous

    Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla otak dah mangkin sesak, ha nya tahu mencarut dan mengarut.

    Reply

    1. Cubo kita lihat ayat dari auntie TN 1:32 pm ini:

      …otak dah mangkin sesak, ha nya tahu mencarut dan mengarut.

      ‘Ha nya’…??? Pokataan apo ini?

      Ini ‘ha nya’ ni, bahaso Swahili ke?

      Hah ha haa.

      1. Polajaran bahaso Molayu untuk auntie TN:

        Pokataan ‘hanya’ tidak boleh dipisahkan jadi ‘ha nya’ kerana ‘ha’ tidak boleh ujud jadi perkataan sendiri.

        Ia tidak samo dongan koadaan momisah soporti contoh borikut:
        Kepadanya => kepada nya
        Rambutnya => rambut nya

        Contoh ayat sempurna:

        Auntie TN ‘hanya’ tahu gunting bulu pukinya (puki nya) sajo tapi mombasuh pukinya solopaeih diyo koncing, tak pornah pun.

        Hah ha haa.

        FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMM!!!

        1. (Ini bukan kes tersalah eja. Dah lebih 10 kali auntie tertangkap.)

          Auntie TN tu tosangek lomah dalam bahaso Molayu sobab diyo dulu nyo sokolah SJK.

          Hah ha haa.

          1. Hoi auntie TN bongap!

            Solain dari ‘hanya’..pokataan2 ini jugo tidak boleh dipisah-an ‘nya’:

            Tanya => ta nya (tidak boleh)
            Punya => pu nya (tidak boleh)
            Nyonya => nyo nya (tidak boleh)

            Ini contoh ayat yang di‘salahguno’ pokataan-pokataan itu:

            Bang Ali ber’ta nya’ kopado ‘Nyo nya’ TN konapo diyo ‘pu nya’ bulu puki copek panjang.

            FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMM!!!

            Hah ha haa.

            1. Ini satu lagi contoh ayat pokataan-pokataan itu di’salahguno’:

              Bang Ali ber’ta nya’ kopado ‘Nyo nya’ TN:
              “Konapo ekou ‘pu nya’ bijik kolontit lobih panjang dari ekou ‘pun ya’ bulu puki?”

              Hah ha haa.

              1. P/S:

                Auntie TN 1:32 pm,

                Auntie boleh ditorimo kalau auntie buek karangan tontang huruf-huruf ‘Arab atau huruf-huruf hijaiyah, misalnyo:

                Huruf alif nya, huruf ba nya, huruf ta nya, huruf sa nya, huruf jim nya, huruf ha nya, huruf kha nya…dsb.

                Khusus dalam koadoan ini, ‘ha nya’ atau ‘ta nya’ boleh ditorimo.

                FAHAAAAAAAAAAAAMMMMMMMM!!!

                1. Kalau auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan aintie dalam BM. Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobongapan auntie tu! Memang dah tosangek joleih, dah somakin torang dan nyato yang auntie TN ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

                  Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo ejaan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

                  Hah ha haa.…

                  1. PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                    JONIH KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                    KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                    SIAL LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP. BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM BOBAL SEKOR NI!

                    HAH HA HAA.

              2. EMAK BAPAK WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA NIH TAK BIMBING DIA ADAB SOPAN DI MASA KECIL.

                MAKA BIADAB LAH DIA MENCARUT TAK RENTI2.

                TAKDA CLASS, JADI PARIAH, TAK BOLEH DILAYAN LAGI.

                1. EMAK BAPAK NEK TN MONYET BATANG PISANG NIH TAK BIMBING DIA ADAB SOPAN DI MASA KECIL.

                  MAKA BIADAB LAH DIA NAK JADI SAMSENG TAIK KUCING BLOG TAK RENTI2.

                  TAKDA CLASS, JADI PARIAH, TAPI KEJORA MASIH BOLEH LAYAN DIA LAGI.

                  KAH KAH KAH.

                  1. Siapa pun boleh, kalau setakat nak buat karangan yang serupa taik tu. Tapi, nak mengarang pantun dgn bunyi hujung setiap baris sama & panjang setiap baris sama, hanya yg terpelajar dan bijak bistari saja yang mampu.
                    Tengok, ini ada satu contoh:

                    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
                    Pantun2 Kejora menjunam masuk bagai lembing
                    Kejora tahu yg nenek kini, dah terumbang ambing
                    Nenek jadi biadab sbab masa kecil tak dibimbing
                    Dibiar merayap sana sini, kutip mkn taik kambing
                    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  19. Anonymous
    20 February 2021 6:24 am
    Reply to Anonymous

    Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla dah tak melanda landa sekarang.

    Dia sedar dia di benci ramai. Demikianlah nasib sesiapa yang asyik mengharung arus. Suara janggal, pendirian jengkel.

    Tak berfaedah mencoba jadi lain dari yang lain. It’s no fun, we promise you.

    Reply

    1. Auntie TN 6:24 am,

      …dia ’di benci’…???
      (Kalau di Karachi ke, atau di tanah suci ke, ok lah)

      Pedoman tatabahasa:

      Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

      Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

      Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

      1. Hah..ni mulo le cikgu naik angin nak tongking ni…

        Hah ha haa.

        1. ‘benci’ tu, tompek nyo di mano auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?

          Jonih Molayu colup bobal bongap pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

          Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

          DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

          Hah ha haa.

          1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

            Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobobalan dan kobongapan auntie tu!

            Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

            Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

            Hah ha haa

            1. Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap bengong, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

              1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

              2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

              3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

              Hah ha haa.

              FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
              PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

              1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU BOLEH FAHAM KOT!

                PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                JONIH DOGIL BOBAL KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                HAH HA HAA.

                1. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BONGOK NI DAPEK NAK FAHAM?

                  PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                  BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM BOBAL SEKOR NI!

                  HAH HA HAA.

      2. Otak kamu kecik, tak banyak isi, tak banyak capacity untuk memikir mana yang penting mana yang tak.

        Yang penting ialah isi, bukan bentuk, bak kata Inggeris nya, what’s important is the substance, not the form.

        Ini bukan pertandingan bahasa, yang penting ialah mesej itu boleh sampai ke pembaca sepenuh nya atau tidak.

        1. Tapi kamu Wak Gontol Kejora Kojolla jenis Pak Pandir, pandai mengutuk dan menyindir, tapi otak kamu berlendir, penuh dengan kekotoran, bekas Bang Ali telah hadir.

          Sepatut nya memberi komen ke atas tajuk atau isi kandungan blog post Budin, tapi kamu melondeh, kalau tunduk, menitis keluar air, bau busuk gamak nya Bang Ali punya cecair.

          1. Owh…ada siaran tadika rupanya.

            Kah kah kah.

            1. Tak apalah, biar cikgu tolong edit karangan tadika nek tu:

              Tapi kamu Nek TN Monyet Batang Pisang jenis pak Kadok, pandai mengelat dan berhelah. Kampung tergadai pun masih terloncat-loncat serupa monyet bersorak.

              Sepatut nya kamu kuasai BM dulu sebelum memberi komen ke atas tajuk atau isi kandungan blog post Budin, tapi kamu melondeh, kalau tunduk, menitis keluar air, bau busuk gamak nya Bang Ali punya cecair.

              KAH KAH KAH.

              1. Siapa pun boleh, kalau setakat nak buat karangan tahap tadika atau karangan ala SJK yang serupa taik tu. Tapi, nak mengarang pantun dgn bunyi hujung setiap baris sama & panjang setiap baris sama, hanya yg terpelajar dan bijak bistari saja yang mampu.

                Ini ada tiga contoh:

                1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                  Sian nenek sasau, dah tua kerepot tapi tak cerdik
                  Sebabnya, kat sekolah SJK dia telah disalahdidik
                  Bersarang kepala dia, kena peluru yg Kejora bidik
                  Dah tu dgn cgu BM pula dia kena tengking herdik
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                  👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                  kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
                  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                  1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                    Nenek bgai tertiarap..kena tibai dgn batang buluh
                    Betina itu kini umpama di dlm air badan berpeluh
                    Apa yg nek mampu buat kini hanya lah mengeluh
                    Maklum lah dh tua ganyut..umur pn dah dekat 90
                    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                    Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
                    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      Mmg lah nasib nenek di sini begitu malang sekali
                      Dia blog ini, dia hnya sbg badut yg asyik kena buli
                      Keadaan dia..dh serupa dgn kerbau liar putus tali
                      Agaknya kini sdg nangis pegi mengadu kat Bg Ali
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                      Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  20. 👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    Balik dri surau jemaah subuh blog ni Kejora buka
    Scroll ke bawah..ada ternampak karangan tadika
    Tak apa lah kalau itu yang nenek minat dan suka
    Biar saja dia melepas dendam hatinya yg terluka
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Balik saja dari surau Kejora Wak Gontol ini menggontol, tak lama kemudian dia cari botol, sumbat ke dalam dia punya assol.

      Pelik kegemarannya tapi belajar tabiat itu di asrama, dia di gelar homo.

      Suka benda yang kekuningan, satu di otak nya yang tak boleh nampak, satu lagi di assol nya yang Bang Ali korek, kasi dia lihat.

      1. Aikk..siaran tadika berkumandang lagi?

        Kah kah kah.

        1. Tak apalah, biar cikgu tolong edit karangan tadika nek tu:

          Balik saja dari pasar TN Monyet Batang Pisan ini menggentel kelentit, tak lama kemudian dia cari batang pisang, sumbat ke dalam dia punya lubang puki.

          Pelik kegemarannya tapi belajar tabiat itu di asrama, dia di gelar lesbian.

          Suka benda yang kekuningan, satu di otak nya yang tak boleh nampak, satu lagi di lubang puki nya yang Bang Ali korek, kasi dia lihat.

          KAH KAH KAH.

          1. Siapa pun boleh, kalau setakat nak buat karangan tahap tadika atau karangan ala SJK yang serupa taik tu. Tapi, nak mengarang pantun dgn bunyi hujung setiap baris sama & panjang setiap baris sama, hanya yg terpelajar dan bijak bistari saja yang mampu.
            Cuba lihat, ini ada satu contoh:

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            Nenek bgai tertiarap..kena tibai dgn batang buluh
            Betina itu kini umpama di dlm air badan berpeluh
            Apa yg nek mampu buat kini hanya lah mengeluh
            Maklum lah dh tua ganyut..umur pn dah dekat 90
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  21. Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food

    Huuu ha … saba jo la. Tahu. kih3x. ⏱️🇲🇾🏁

  22. bapa kebankrupan ekonomi – #abah

    bapa mengalakan pinjaman along – #abah

    bapa menganuti ajaran sesat seketul daging babi hadi – #abah

    bapa mengadakan darurat dgn menutup parlimen _ #abah

    bapa temberang stimulus 250 Billion 2020 & belanjawan 2021 – #abah

    bapa kaki yebuk atap & pengkianatan _ #abah

    1. bapa tebuk atap melalui lorong2 belakang mati & pengkianatan -#abah

    2. Bapa mengarut di pagi hari – zunnun.

      DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

      Menyebut menganuti ajaran sesat seketul daging babi itu mengarut, maka Pukimak lah dia.

  23. kebenaran itu seteru kpd kerajaan #melayu2isle …

    ngape ?

    adakah kepalsuan kerajaan #melayu2isle dgn pengakuan bahawa mereka ada majoriti ?

    atau

    isle yg di anuti oleh golongan #melayu2 ini, berdasarkan kesesatan ajaran seketul daging babi hadi ?

    tapi yg amat menakjubkan #malaysiakini tak sampai 5 jam, mampu kutip RM500,000 ….

    ape nak jadi dgn kerajaan #melayu2isle bilamana buku tommy thomas di jadikan musuh yg menakutkan mereka…

    apa nak jadi, dgn #melayu2isle, hingga parlimen di takuti utk berfungsi….

    1. Bodoh lah menuduh “parlimen di takuti utk berfungsi”.

      Tak sedarkan bahawa pihak berkuasa nak selamatkan jiwa, lebih2 lagi mulut, puak Pembangkang.

      Kalau mulut kena Covid, kot jadi herot, cakap suara jadi sengau, macam yang bisu kesian dah lama tak dapat makan susu.

  24. lobang nyerrrr memang dah macam terowong

    sial betol

    ptuihhhhhhh!!!!!

  25. ari ni,wak gontol gi kedai beli satu lagi
    batang cangkol!

    dia sumbat dua-dua sekali….hi..hi….

    kalu satu batang,longgar katenyerrrrr

    hoho

    rasanya pembaca kat sini tongah ketawa
    berguling-guling bila baca komen aku

    aku menang malam nih!

    1. Aku baca di pagi hari.

      Pun ketawa berdekah dekah.

      Cerita Wak Gontol lah, katakan.

      1. Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla dah tak melanda landa sekarang.

        Dia sedar dia di benci ramai. Demikianlah nasib sesiapa yang asyik mengharung arus. Suara janggal, pendirian jengkel.

        Tak berfaedah mencoba jadi lain dari yang lain. It’s no fun, we promise you.

        1. Akan dibalun, ditibai dan dibantai tak renti2 disini.

          1. Balun ke, kono balun auntie TN?

            Den ni ‘ha nya’ mahu ‘ta nya’ jo, ‘Nyo nya’ TN.

            Auntie ‘pu nya’ lawak ni classic lah!

            HAH HA HAA.

            1. Ko penyokong Wak Gontol Keiora Kojolla ke atau Wak Gontol psksi nsms lsin?

              Awas, nanti di gontol nya ko.

              1. “Gontol psksi nsms lsin?”

                Ini bahaso apo ni auntie TN?
                Urdu ke atau Swahili???

                Tapi, komputer auntie bukan ke dah ‘di baikki’..

                Agak nyo tangan tu dah tokotar-kotar dek monahan komarahan…hah ha haa…

                Lain kali, auntie tunggu kotar tangan tu hilang dulu, baru le monaip..

                HAH HA HAA.

Leave a Reply

Your email address will not be published.