RAKYAT SUDAH TAK KISAH, TAPI AWAS MUHYIDDIN….

Selain perutusan khas Perdana Menteri, perkara lain yang membuatkan rakyat mula benci ialah sidang media Menteri Kanan (Keselamatan), Ismail Sabri Yaakob berkaitan SOP PKP dan pengumuman jumlah kes Covid19 oleh Ketua Pengarah Kesihatan, Noor Hisham Abdullah.

Ramai yang bukan saja tidak lagi menontonnya, malah tidak kisah pun apa butiran yang diumumkan dalam kedua-dua sidang media harian itu.

Bagi sidang media Ismail Sabri, ramai yang melihat kemunculannya hanya untuk mengumumkan perubahan-perubahan SOP mengikut kepentingan kerajaan sehingga kebanyakan orang jadi pening dibuatnya.

Bak kata Tun Daim Zainuddin, SOP sekarang ini lebih sesuai dipanggil “Semua Orang Pening”.

Mana tidaknya, dalam rakyat biasa dikenakan pelbagai peraturan yang menekan mereka untuk cari makan, orang kayangan dan menteri-menteri semacam bebas dan kebal saja melanggarnya.

Ismail Sabri pula, juga merupakan orang kayangan, langsung dilihat tidak pernah berbunyi mengenai beberapa menteri yang jelas melanggar SOP itu.

Jadi, SOP yang berubah-ubah ini untuk kepentingan rakyat biasa atau bagi menyelesakan lagi hidup orang kayangan?

Semalam, dengan SOP diubah untuk kesekian kalinya iaitu membenarkan pergerakan melebihi 10 kilometer tapi rentas negeri dan daerah masih dihalang, ramai dilihat tak kisah pun tentangnya.

Beberapa rakan dalam komunikasi media sosial berkata, mereka tidak ambil peduli pun apa SOP atau peraturan yang diumumkan kerajaan kebelakangan ini.

Ketika diberitahu sekarang ini sudah boleh bergerak melebihi 10 kilometer, ada yang berkata, “lantaklah…selama ini pun kami bebas saja berkereta melebihi jarak tersebut”.

Mereka juga tidak peduli sama ada SOP terbaru ini berkesan untuk mencegah Covid19 atau menunjukkan kerajaan tidak benar-benar serius untuk membendung Covid19.

Yang kami sedar kini PKP ini, tambahan lagi darurat, hanya alat untuk melindungi kuasa saja, tambah mereka.

Begitu juga dengan sidang media Noor Hisham, angka-angka kes baru, kes pulih dan jumlah kematian yang diumumkan beliau setiap hari tidak lagi memberi kesan mengejut atau mengujakan kepada orangramai.

Kenaikan angka yang mendadak secara tiba-tiba, kemudian menurunnya juga tiba-tiba membuatkan rasa curiga mula melanda.

Kerap pula, entah kebetulan atau memang sudah takdir Tuhan sejak azali lagi, angka yang diumumkan itu sama turun naiknya dengan suhu politik negara.

Kalau panas suhu politik, naiklah angka Covid19 yang diumumkan tapi kalau politik agak reda dan tiada riuh rendah mahu mengambil alih kuasa, angkanya pun turun tiba-tiba.

Lantaklah…mereka tengah ada kuasa, kata seorang pakcik yang kebetulan ditemui ketika sama-sama menikmati kopi di waktu pagi.

Lebih membuatkan rakyat jadi tak peduli dengan angka Covid19 ialah berikutan pengakuan Noor Hisham sendiri bahawa penurunan kes yang diumumkan kebelakangan ini adalah disebabnya kurangnya ujian saringan yang dijalankan.

Makna kata, angka menaik sebelum ini adalah disebabkan semata-mata banyak ujian saringan yang dijalankan.

Ternampak di sini, seperti kata yang biasa diungkapkan oleh orang Indonesia….segalanya bisa diatur-atur Pak!!

Gambaran paling mudah difahami ialah rakyat sekarang sudah begitu benci kepada kerajaan dan Muhyiddin Yassin selaku Perdana Menteri.

Semua perkara yang dilihat ada kaitan untuk melindungi kedudukan Muhyiddin, pasti disitu ada kebencian yang bercambah dan makin merata hari demi hari.

Yang ada masa dan suka meluahkan perasaan, mereka akan meluahkannya di mana-mana sehingga mengadu dalam FB Istana Negara atau memanjangkannya sejauh ke laman sosial Presiden Indonesia.

Kalau Muhyiddin melawat Amerika, pastilah luahan kebencian akan turut sama membanjiri laman media sosial Sang Presidennya juga.

Namun, oleh kerana ramai yang lain tiada kuasa untuk berbuat apa-apa, hanya buat tak kisah saja pilihan yang mereka ada sehingga waktu yang ditunggu benar-benar tiba.

Rakyat yang mula tidak kisah ini ada di mana-mana – di kota, di desa, di taman perumahan dan di mana saja di sekeliling kita – yang pasti ia adalah petanda mereka hanya menunggu masa untuk bangkit dan menghukum kerajaan yang ada ini. (Shahbudindotcom 17/02/2021)

Updated: 17 February 2021 — 11:13 am

116 Comments

Add a Comment
  1. RAKYAT JAUH LEBIH SELESA DENGAN PN BERBANDING PHD4PIG…….

    POLITIK COVID MEMANG UNTUNG DALAM KEADAAN TIADA PARTI DOMINAN……..

    KADOK MAIN POLITIK COVID……DAPAT JUGA TOK MUDIM BERTAHAN LEBIH SETAHUN……

    .

    LEPAS PRU15 KADOK TAK BOLEH LAGI JADI ABANG BESAR……..

    SEGALA KESALAHAN BERPUNCA DARI PEMBANGKANG…..

    UMNO DAH TERUK KALAH PERANG KERANA KLEPTOKRAT……DAPAT NAIK JADI KERAJAAN BALIK DAH CUKUP BAIK…..

    PUNCANYA KESILAPAN PHD4PIG TAK BATALKAN AKTA MASA ADA KUASA…
    ….

    Pengendali Portal Perlu Bertanggungjawab Komen Pembaca………

    Gobind turut meminta pengendali portal berita berhati-hati dan mengambil tanggungjawab sepenuhnya dalam memastikan apa yang ditulis di ruangan komen portal mereka tidak mengundang sebarang masalah.
    (Bernama, 11 March 2019) – Kementerian Komunikasi dan Multimedia sedang mempertimbangkan keperluan untuk mengambil tindakan ke atas pengendali portal berita yang membiarkan pembacanya meninggalkan komen yang menyentuh sensitiviti kaum, agama dan institusi diraja.

    Menterinya Gobind Singh Deo berkata sekiranya pengendali portal tidak memantau dan membiarkan komen seumpama itu di portal mereka, dibimbangi akan mengundang kemarahan pelbagai pihak seterusnya menyebabkan permasalahan lebih besar.

    “Saya terima banyak aduan daripada masyarakat dan mereka mengatakan kelihatan seolah-olah tidak ada sebarang pemantauan oleh pengendali portal tentang apa yang dikeluarkan di bahagian komen portal mereka.

    “Saya dalam proses menimbang sama ada perlu atau tidak satu undang-undang digubal untuk aspek itu tetapi ia masih perkara dalam pertimbangan, belum dibawa ke (mesyuarat) Kabinet lagi,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

    Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas titah ucapan perasmian Mesyuarat Pertama Penggal Kedua Parlimen ke-14 hari ini oleh Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah. Dalam ucapannya, Sultan Abdullah bertitah mahu tindakan tegas diambil terhadap perbuatan yang boleh menjejaskan perpaduan dan keharmonian negara termasuk penggunaan media sosial secara tidak bertanggungjawab.

    Gobind turut meminta pengendali portal berita berhati-hati dan mengambil tanggungjawab sepenuhnya dalam memastikan apa yang ditulis di ruangan komen portal mereka tidak mengundang sebarang masalah.

    Pengendali portal juga sepatutnya mengeluarkan berita-berita yang mempunyai nilai tinggi dalam menyatupadukan negara dan memperkukuh perpaduan rakyat.

    “Kita dengar apa yang disampaikan Seri Paduka cukup jelas bahawa kita faham di era ini kita bergantung kepada media sosial, tetapi dalam masa sama, pada setiap masa kita perlu beri keutamaan kepada perpaduan negara dan keselamatan negara,” katanya.

    Dalam pada itu Gobind berkata pihaknya sudah menyediakan beberapa pindaan undang-undang dan berharap untuk membentangkannya dalam sesi ini, namun tidak mendedahkan lanjut mengenai perkara itu.

    “Saya harap saya ada masa dalam sesi ini untuk bentangkan pindaan itu. Saya akan umumkan pindaan-pindaan itu kepada masyarakat awam sekiranya ia dapat dibentangkan nanti,” katanya.

  2. RAKYAT HANYA MAHU BUBAR PARLIAMEN SUPAYA PEJUANG HUDUD DAPAT MAJORITY……….

    NEGARA BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PINGGIRKAN MUSLIM MINORITY……..

    What will ‘Malaysian Malaysia’ do to the Malays?
    The Muhyiddin administration yesterday revealed its blueprint for ‘National Unity’.

    Malaysiakini readers swiftly told the PM what they thought of his proposal in a torrent of 430 comments.

    DAP and its supporters are trying to corral Muhyiddin into the party’s own self-serving ‘Malaysian First’ construct — the same framing device whereby Lim Guan Eng had declared that he is “NOT Chinese”.

    Guan Eng’s father followed up today with his predictable jab – see below – at the PM’s Malay first past declaration:

    What DAP really desires
    Put aside for a moment the ‘Unity in Diversity’ rhetoric and consider the actual outcome which the DAP wants achieved.

    Among those supporters of Kit Siang’s posturing is one Malaysiakini subscriber who identifies himself/herself as Malaysian First, then as a Kedahan, Indian and Christian (see below).

    It is quite natural for an Indian Christian such as the commenter above to support Malaysian First. They do well under this DAP-conceived system which wants to abolish the NEP and do away with bumiputera distinction.

    Kit Siang’s slogan is modeled on the ‘Malaysian Malaysia’ first articulated by Singapore founding father Lee Kuan Yew.

    DAP is most keen on the PAP-type meritocratic rule in Singapore. After all, DAP is a blood child of the PAP.

    DAP was founded in Malaysia by PAP’s Devan Nair who later became Singapore president.

    BELOW: Kit Siang a reporter before serving as political secretary to Devan Nair

    Malays lag behind the Indians in S’pore
    Before the British came and made Singapore its Straits Settlement colony, the island belonged to the Johor sultanate and was a part of alam Melayu.

    Today, Singapore has a population of around six million (5.9m).

    Ethnic groups in Singapore:

    Chinese 74.3%
    Malay 13.4%
    Indian 9%
    Other 3.2%
    (2018 population est.)

    Note that Malays are a bigger minority than Indians in Singapore.

    However there are more Indians (5) than Malays (2) in Lee Jr’s Chinese-dominated administration, and these Indians are holding important ministerial portfolios.

    Singapore cabinet breakdown according to race:
    CHINESE — 13 ministers
    Prime Minister: Lee Hsien Loong
    Deputy Prime Minister cum Finance Minister: Heng Swee Keat
    Senior Minister and Coordinating Minister for National Security: Teo Chee Hean
    Defence Minister: Ng Eng Hen
    Health Minister: Gan Kim Yong
    Environment Minister: Grace Fu Hai Yien
    Trade & Industry Minister: Chan Soon Sing
    Education Minister: Lawrence Wong
    Transport Minister: Ong Ye Kung
    National Development Minister: Desmond Lee
    Manpower Minister: Josephine Teo
    Culture, Community and Youth Minister: Edwin Tong
    PMO Minister, Second Manpower Minister / Second Trade & Industry Minister: Tan See Leng
    INDIAN — 5 ministers
    Senior Minister and Coordinating Minister for Social Policies: Tharman Shanmugaratnam
    Foreign Minister: Vivian Balakrishnan
    Home cum Law Minister: Kasiviswanathan Shanmugam
    Communications & Information Minister: S. Iswaran
    PMO Minister cum Second Finance Minister / Second National Development Minister: Indranee Thurai Rajah
    MALAY — 2 ministers
    Social & Family Development Minister / Second Health Minister: Masahos Zulkifli
    PMO Minister, Second Education Minister/ Second Foreign Minister: Mohamad Maliki Osman
    While the president of Singapore is a Malay woman, her post is nonetheless only ceremonial in its role.

    Meanwhile the next CEO of Temasek will be Dilhan Pillay Sandrasegara. Temasek Holdings is the state-owned sovereign wealth fund.

    Malays are the indigenous people of Singapore but they’re not the most successful group.

    BELOW: Rohingya are much more resourceful than Malays

    Fate of the Malays in future
    Let’s briefly review what happened when Harapan took control of Putrajaya.

    The AG was an Indian Christian (Tommy Thomas), the CJ a Sabah Christian (Richard Malanjum) and the Law Minuster a Chinese Christian (Zachary David Liew Vui Keong).

    What else is the result of ‘diversity’ push in Malaysia?

    Chinese-owned SMEs and public-listed companies bring in Bengali and Nepali workers as cheap labour.

    On top of the two million documented foreign workers, there are a further estimated two to four million PATI.

    As icing on the cake, Chinese NGO activists think it is virtuous to signal that Malaysia must welcome the Rohingya boat people.

    These aliens are adding more and more diversity to Malaysia by the day.

    British imperialists, in importing outsiders to operate a colonial economy, had impacted deeply the hapless natives. Their pendatang historical handiwork is still now being continued apace.

    The more diverse our country becomes, the more Malay privileges get diluted.

    Dapsters even claim that Malaysia is a nation of immigrants.

    Cui bono? In English “to whom is it a benefit?” Who in Malaysia benefits from the insidious ‘diversity-is-good’ propaganda?

  3. Di Goa India, portugis dihampar permaidani merah. sbb hape? depa ingat tuhan sbb kulit putih. kehkehkeh

    1. Di Malusia pula, Pak Menteri dan kerajaan PNyamun tetap disokong dan disanjung sebahagian rakyat (melayu) sbb asalkan kerjaan Melayu Isle..lantak lah..melayu juga pekena melayu..dah la kebanyakkan yg sokong ni B40, org kampong, tercicir dari segi ekonomi , bodoh pula tu. Takpa la asalkan diperintah melayu isle.

  4. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Nenek biol, jenis manusia yg berperangai haiwan
    Silap ler bila cgu Kejora yg dipilih nak buat lawan
    Kini nenek dh jadi monyok terkedu, sasau sawan
    Lemah tehencot spt anjing betina lps mengawan
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  5. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Lega, dah tiada lagi, nenek tua celupar muka toya
    Penampilan nenek itu pembaca2 rasa sgt meloya
    Kini nenek mulut celupar tu dh lemah tak berdaya
    Misi menghalau nenek tua tu Kejora telah berjaya
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  6. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
    Sian le nenek serupa anjing kurap menyalak bukit
    Takda kerja, dia masuk ke sini, saja nak cari sakit
    Itu belum teruk lagi, Kejora baru taji hanya sedikit
    Tapi..nampak mcm nek dah tertiarap, tak bangkit
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  7. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Dah terus hilang bayang kelibat nenek sawan gila
    Tak tahan le nenek tu, asyik sja kena sekel kepala
    Rasa nya, nenek tu dah tak berani lagi dtg semula
    Kini Kejora, Zunun, NBR, Ane blh bermaharaja lela
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  8. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Nenek belajar tak tinggi & sekolah dulu pulak SJK
    Dh tua ganyut, tk lama nk jumpa mungkar nangkir
    Otak dia kecil dan berkarat, tk mampu nak berfikir
    Kelibat dia dari blog ini Kejora dah berjaya singkir
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  9. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
    Nenek tua kini berduka pilu..air mata berlinangan
    Kejora pula amat gembira meraikan kemenangan
    Dh tentu ramai di blog ini akn bersorak keriangan
    Zunun, Ane Bo Lui, NBR dll pasti bertepuk tangan
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  10. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Ckgu Kejora appeared to be very smart & cunning
    Pity skunk TN, being whacked from the beginning
    Poor TN is as if..getting heavy strokes of canning
    In their duel all the while genius Kejora is winning
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  11. TOGHUIH DAH TOSONYAP MONYOPI TOKANTOI MALU TOKODU TOKOSIPU KAKU KOLU PILU MOMBISU NEK TN MONYET BATANG PISANG BOTINO TUO KUTOK PONGOTOR PUKIMAK BARUA LAHANAT HARAM JADAH SIAL BONGAP BOBAL OTAK TADIKA.

    HAH HA HAA.

  12. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Rakan2 usahlah berikan komen kalau tak penting
    Klau org kritik komen kita jgn teruk sgt melenting
    Jgn berkomen klau kalut dgn cermin dan gunting
    Klu ada karangan tadika, bak meh Kejora sunting
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaahhhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅Klau nak beri komen, jgn lah ditulis sembarangan
      Tulisan itu sebolehnya biar le yg ada kepentingan
      Hormati & usah nk ganggu org punya pandangan
      Jgn nk berkomen, klu kalut dgn gunting di tangan
      ✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Klau nak beri komen, jgn lah ditulis sembarangan
        Tulisan itu sebolehnya biar le yg ada kepentingan
        Hormati & usah nk ganggu org punya pandangan
        Jgn nk berkomen, klu kalut dgn gunting di tangan
        ✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          Rakan2 klau ada pandangan dipersilakanlah luah
          Tapi nak berhujah itu jgn pula cara samseng juah
          Bkn nya apa, takut kot nanti, terkedu makan kuah
          Sakit hati & malu dpt, pastu tercalar pula maruah
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
          kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            Kalau takda hujah, kenapalah pula karutan direka
            Biarlah tau malu sedikit dan ada rasa tebal muka
            Naper masih mcm budak2, klu diri itu tua bangka
            Tulis benda karut marut serupa dgn budak tadika
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              Siapa nak beri pandangan sila tampil ke hadapan
              Berilah pendapat yg bernas utk dijadikan tatapan
              Namun, jgnlah lupa jaga tatasusila & adab sopan
              Dlm komen pula, usah le dipamirkan kebengapan
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
              kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                Klau tak mampu komen bernas, usah le digagahi
                Jgn lah buat komen, taraf budak tadika berkelahi
                Tk usah ler dibawa masuk sini hal berak dan tahi
                Bkn apa, takut kot ramai pembaca tampil marahi
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
                kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                  👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                  Klu tak ada hujah, tak usah le pula karutan direka
                  Jgn berulang kali, buat komen, taraf budak tadika
                  Hendaklah kita, ada rasa malu & tahu tebal muka
                  Ubah lah diri, klu dah jelas yg kita ini org tak suka
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                  🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                  kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
                  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                  1. JAP LAGI, ORANG YANG BERKENAAN AKAN TAMPIL MELATAH DAN MELENTING LER!

                    KAH KAH KAH.

  13. TOGHUIH DAH TOSONYAP MONYOPI TOKANTOI MALU TOKODU TOKOSIPU KAKU KOLU PILU MOMBISU NEK TN MONYET BATANG PISANG BOTINO TUO KUTOK PONGOTOR PUKIMAK BARUA LAHANAT HARAM JADAH SIAL BONGAP BOBAL.

    HAH HA HAA.

    1. BODOH NYA MELAYU JENIS YANG DI SERANG PORTUGIS DI MELAKA DI 1511 –

      MUSUH DI TEPI DIA BERSORAK DAH MENANG. DIBALUN DENGAN SENAPANG, BERBORAI PERUT NYA.

      1. Auntie TN 3:56 pm,

        …’DI SERANG’ …???
        (Kalau di sarang ke, atau di seberang ke, atau di Marang ke, ok lah)

        Pedoman tatabahasa:

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

        Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

        1. Hah..ni mulo le cikgu naik angin nak tengking ni…

          Hah ha haa.

          1. ‘serang’ tu, tompek nyo di mano, Auntie? Di topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?

            Jonih Molayu colup bobal bongap pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

            Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

            DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

            Hah ha haa.

            1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

              Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobobalan dan kobongapan auntie tu!

              Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

              Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

              Hah ha haa

              1. Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap bengong, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                Hah ha haa.

                FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU BOLEH FAHAM KOT!

                  PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                  JONIH DOGIL BOBAL KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                  KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                  HAH HA HAA.

                  1. PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                    BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM SEKOR NI!

                    HAH HA HAA.

                    1. KAH KAH KAH

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      Sian nenek sasau, dah tua kerepot tapi tak cerdik
                      Sebabnya, kat sekolah SJK dia telah disalahdidik
                      Bersarang kepala dia, kena peluru yg Kejora bidik
                      Dah tu dgn cgu BM pula dia kena tengking herdik
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                      kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  14. JUST FOR LAUGH:

    1. Anonymous
      16 February 2021 1:17 pm
      Reply to Anonymous

      Bukan sikit2 punya cerita – pertukaran Kerajaan, walau pun tak melibatkan parti Pembangkang.

      Kalau Pak Sheikh betul2 telah persembahkan SD mereka yang menyokong nya, dan menunjukkan ada majoriti menyokong nya, mesti Peguam Negara dan/atau Ketua Setiausaha Negara mendapatkan pendirin YDP Agong dan mengumumkan nya.

      Tapi “cerita 16 September” dah berkali berlaku, tak menjadi. Maka demikianlah drama Pak Sheikh ini.

      Reply

      1. Eh silap, yang ini:

        1. Anonymous
          16 February 2021 1:06 pm

          “Anwar difahamkan telah mempersembahkan surat sokongan serta Akuan Bersumpah atau SD Ahli Parlimen yang didakwa Ketua Pembangkang itu sedia menyokongnya sebagai Perdana Menteri.”

          Belum nyata. Ha nya “difahamkan”.

          Jika sudah nyata, nak tahu jika SD itu semua sudah disahkan betul oleh Peguam Negara. Atau Ketua Setiausaha Kerajaan.

          Kalau semua sudah nyata, bahru lah boleh ada kemungkinan pertukaran Kerajaan.

          Reply

          1. Anonymous
            16 February 2021 2:49 pm
            Reply to Anonymous

            Cubo kita lihat ayat dari auntie TN 1:06 pm ini:

            Belum nyata. Ha nya “difahamkan”.

            ‘Ha nya’…??? Pokataan apo ini?

            Ini ‘ha nya’ ni, bahaso Swahili ke?

            Hah ha haa.

            Reply

            1. Anonymous
              16 February 2021 2:50 pm
              Reply to Anonymous

              Polajaran bahaso Molayu untuk auntie TN:

              Pokataan ‘hanya’ tidak boleh dipisahkan jadi ‘ha nya’ kerana ‘ha’ tidak boleh ujud jadi perkataan sendiri.

              Ia tidak samo dongan koadaan momisah soporti contoh borikut:
              Kepadanya => kepada nya
              Rambutnya => rambut nya

              Contoh ayat sempurna:

              Auntie TN ‘hanya’ tahu gunting bulu pukinya (puki nya) sajo tapi mombasuh pukinya solopaeih diyo koncing, tak pornah pun.

              FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMM!!!

              Hah ha haa.

              Reply

              1. Anonymous
                16 February 2021 2:50 pm
                Reply to Anonymous

                Auntie TN tu tosangek lomah dalam bahaso Molayu sobab diyo dulu nyo sokolah SJK.

                Hah ha haa.

                Reply

                1. Anonymous
                  16 February 2021 2:51 pm
                  Reply to Anonymous

                  Solain dari ‘hanya’..pokataan2 ini jugo tidak boleh dipisah-an ‘nya’:

                  Tanya => ta nya (tidak boleh)
                  Punya => pu nya (tidak boleh)
                  Nyonya => nyo nya (tidak boleh)

                  Ini contoh ayat yang di‘salahguno’ pokataan-pokataan itu:

                  Bang Ali ber’ta nya’ kopado ‘Nyo nya’ TN konapo diyo ‘pu nya’ bulu puki copek panjang.

                  FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMM!!!

                  Hah ha haa.

                  Reply

                  1. Anonymous
                    16 February 2021 2:52 pm
                    Reply to Anonymous

                    Ini satu lagi contoh ayat pokataan-pokataan itu di’salahguno’:

                    Bang Ali ber’ta nya’ kopado ‘Nyo nya’ TN:
                    “Konapo ekou ‘pu nya’ bijik kolontit lobih panjang dari ekou ‘pun ya’ bulu puki?”

                    Hah ha haa.

                    Reply

                    1. Anonymous
                      16 February 2021 2:52 pm
                      Reply to Anonymous

                      Mongejo pun tak botul, nak lagak pandai.

                      Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan aintie dalam BM.

                      Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobongapan auntie tu!

                      Memang dah tosangek joleih, dah somakin torang dan nyato yang auntie TN ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

                      Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

                      Hah ha haa.

                      Reply

                    2. Anonymous
                      16 February 2021 2:53 pm
                      Reply to Anonymous

                      FAHAAAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!

                      HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU BOLEH FAHAM KOT!

                      PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                      JONIH KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                      KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                      HAH HA HAA.

                      Reply

                    3. Anonymous
                      16 February 2021 2:58 pm
                      Reply to Anonymous

                      KAH KAH KAH

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      Sian nenek sasau, dah tua kerepot tapi tak cerdik
                      Sebabnya, kat sekolah SJK dia telah disalahdidik
                      Bersarang kepala dia, kena peluru yg Kejora bidik
                      Dah tu dgn cgu BM pula dia kena tengking herdik
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                      kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                      Reply

                    4. Anonymous
                      16 February 2021 3:11 pm
                      Reply to Anonymous

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      Nampak seperti nenek dh semakin teruk tersadai
                      Bukan sja hati sakit, tapi malu & maruah tergadai
                      Itulah akibat org bengap cuba nk berlagak pandai
                      Usah ler nk beraksi kancil, kalau dah diri tu keldai
                      🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                      Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                      Reply

                    5. Anonymous
                      16 February 2021 3:26 pm
                      Reply to Anonymous

                      P/S:

                      Auntie TN 1:06 pm,

                      Auntie boleh ditorimo kalau auntie buek karangan tontang huruf-huruf ‘Arab atau huruf-huruf hijaiyah, misalnyo:

                      Huruf alif nya, huruf ba nya, huruf ta nya, huruf sa nya, huruf jim nya, huruf ha nya, huruf kha nya…dsb.

                      Khusus dalam koadoan ini, ‘ha nya’ atau ‘ta nya’ boleh ditorimo.

                      FAHAAAAAAAAAAAAMMMMMMMM!!!

                      Reply

                    6. Anonymous
                      16 February 2021 3:28 pm
                      Reply to Anonymous

                      PUKIMAK SIAL LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP. BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE NI SEKOR!

                      HAH HA HAA.

                      Reply

            2. Bodoh bangang lagi Wak Gontol nih.

              Asyik sibukkan BM pada hal ini blog politik.

              Ini jenis Melayu yang di serang Portugis di 1511.

              1. Auntie TN 3:24 pm,

                …’di serang’ …???
                (Kalau di sarang ke, atau di seberang, ok lah)

                Pedoman tatabahasa:

                Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

                Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

                Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

                1. Ha..ini mula lah cikgu naik hangin, hilang sabar nak tengking ni…

                  Hah ha haa.

                  1. ‘serang’ tu, tompek nyo di mano, Auntie? Di topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit?

                    Jonih Molayu colup bobal bongap pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

                    Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

                    DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

                    Hah ha haa.

                    1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

                      Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobobalan auntie tu!

                      Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

                      Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

                      Hah ha haa

                    2. Disobab-an auntie masih jugo bongap bengong, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                      1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                      2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                      3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                      Hah ha haa.

                      FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                      PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                    3. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU BOLEH FAHAM KOT!

                      PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                      JONIH DOGIL BOBAL KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                      KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                      HAH HA HAA.

                    4. PUKIMAK SIAL LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                      BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM SEKOR NI!

                      HAH HA HAA.

                    5. SEBAB KO NYANYOK PUN DIEJEK NYA YER?

        2. Silap? Wak Gontol dah nyanyok ke?

          1. Silap? Nek TN Monyet Batang Pisang dah nyanyok?

            Den ‘ha nya’ mahu ‘ta nya’ jo, ‘Nyo nya’ TN…

            Sobab nek ‘pu nya’ tebiat ni pelik sikit..

            Hah ha haa.

            1. Owh..lupa lak, nak ‘ta nya’ lagi:

              Komputer nek dah ‘di baikki’?

              Kah kah kah.

              1. KAH KAH KAH KAH KAH

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                Sian nenek sasau, dah tua kerepot tapi tak cerdik
                Sebabnya, kat sekolah SJK dia telah disalahdidik
                Bersarang kepala dia, kena peluru yg Kejora bidik
                Dah tu dgn cgu BM pula dia kena tengking herdik
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  15. MARI KITA LIHAT BETAPA MUNAFIQNYA TN MONYET BATANG PISANG BETINA TUA KUTOK PUKIMAK SIAL BENGAP BEKAS MURID SJK TU.

    SMLM DIA KUTOK KEJORA & ANE BO LUI, KATANYA KERJA KOPIPES:

    1. Anonymous
      16 February 2021 10:05 am
      Reply to Anonymous

      Kopipes komen lama ajer kamu nih. Bodoh sangat ker? Tak reti tulis komen lain ker?

      Ini blog politik, Dol. Nak ngajar BM, masuk blog lain lah. Jangan bodoh sangat lah.

      Reply

      1. Anonymous
        16 February 2021 10:31 am
        Reply to Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food

        Otak kecik, tak renti2 kopipes benda yang sama.

        Reply

        1. TAPI CUBA KITA LIHAT INI:

          1. Anonymous
            17 February 2021 2:31 pm
            Reply to Anonymous

            Samseng 2:27 pm nih kasi warning kpd sesiapa yang nak komen, konon.

            KEPALA BAPAK DIA, kata Najib Klepto wal Jibo.

            KEPALA ATOK DIA, kata aku yang tak berpangkat.

            Reply

            1. Anonymous
              17 February 2021 2:32 pm
              Reply to Anonymous

              Samseng nih kasi warning kpd sesiapa yang nak komen, konon.

              KEPALA BAPAK DIA, kata Najib Klepto wal Jibo.

              KEPALA ATOK DIA, kata aku yang tak berpangkat.

              Reply

              1. Anonymous
                17 February 2021 2:34 pm
                Reply to Anonymous

                Samseng nih kasi warning kpd sesiapa yang nak komen, konon.

                KEPALA BAPAK DIA, kata Najib Klepto wal Jibo.

                KEPALA ATOK DIA, kata aku yang tak berpangkat.

                Reply

                1. Anonymous
                  17 February 2021 2:36 pm
                  Reply to Anonymous

                  Samseng nih kasi warning kpd sesiapa yang nak komen, konon.

                  KEPALA BAPAK DIA, kata Najib Klepto wal Jibo.

                  KEPALA ATOK DIA, kata aku yang tak berpangkat.

                  Reply

                  1. PENYAKIT SASAU SAWAN SEWEL BIOL MEROYAN GILA BABI APAKAH YANG TELAH MENIMPA NENEK TN BETINA TUA KUTOK PUKIMAK BARUA LAHANAT SIAL BANGANG SAMPAI DIA JADI BEGINI?

                    KESIAN BEKAS MURID SJK NI.

                    1. Bunyi mcm menangis Wak Gontol Kejora Kojolla nih.

                      Komplen mcm budak kecik.

    2. tak ngaku, buktikan lah.

    3. Bunyi mcm menangis Wak Gontol Kejora Kojolla nih.

      Komplen mcm budak kecik.

      1. Bunyi mcm munafiq Nek TN Monyet Batang Pisang nih.

        Komplen mcm orang tua nyanyuk.

        KAH KAH KAH.

        1. Siapa pun boleh, kalau setakat nak buat karangan tahap tadika atau karangan ala SJK yang serupa taik tu. Tapi, nak mengarang pantun dgn bunyi hujung setiap baris sama & panjang setiap baris sama, hanya yg terpelajar dan bijak bistari saja yang mampu.
          Ini ada satu contoh:

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          A lot of excuses are being given by the old auntie
          The moron can’t write English pantun, what a pity
          She’s so childish..and her behaviour is very nasty
          Not washing, after peeing, makes her pussy dirty
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          1. ADA LAGI KE KARANGAN TADIKA ATAU KARANGAN BANGANG ALA SJK NEK TN BATANG PISANG BETINA TUA KUTOK PENGOTOR PUKIMAK SIAL BENGAP BAHALOL?

            BAK MEH SINI NEK, CIKGU NAK TOLONG EDITKAN!

            😅😅😅😅😅😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. KO DAH NYANYOK MANA BOLEH MENGEDIT LAGI WAK GONTOL.

              1. KO DAH MUNAFIQ MANA BOLEH SEMBUNYI LAGI NEK TN MONYET BATANG PISANG..

                1. Siapa pun boleh, kalau setakat nak buat karangan tahap tadika atau karangan ala SJK yang serupa taik tu. Tapi, nak mengarang pantun dgn bunyi hujung setiap baris sama & panjang setiap baris sama, hanya yg terpelajar dan bijak bistari saja yang mampu.
                  Ini ada satu contoh:

                  😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                  👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                  Nenek tk basuh kencing puki busuk macam skrap
                  Nak lwn cgu Kejora dia kena tersembam tertiarap
                  Dah tak tau kata apa lagi sebab otak dah bankrap
                  Kini menyalak kosong ler dia, serupa anjing kurap
                  🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                  🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                  Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
                  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  16. “Makna kata, angka menaik sebelum ini adalah disebabkan semata-mata banyak ujian saringan yang dijalankan”.
    Hehehe….Jika tak mau berterusan jadi chicken little, dengar apa kata dr fauci mengenai cycle threshold ujian PCR.
    https://www.youtube.com/watch?v=A867t1JbIrs

    1. chicken little?

  17. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Rakan2 klau ada pandangan dipersilakanlah luah
    Tapi nak berhujah itu jgn pula cara samseng juah
    Bkn nya apa, takut kot nanti, terkedu makan kuah
    Sakit hati & malu dpt, pastu tercalar pula maruah
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Samseng 2:27 pm nih kasi warning kpd sesiapa yang nak komen, konon.

      KEPALA BAPAK DIA, kata Najib Klepto wal Jibo.

      KEPALA ATOK DIA, kata aku yang tak berpangkat.

  18. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Klau nak beri komen, jgn lah ditulis sembarangan
    Tulisan itu sebolehnya biar le yg ada kepentingan
    Hormati & usah nk ganggu org punya pandangan
    Jgn nk berkomen, klu kalut dgn gunting di tangan
    ✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Samseng nih kasi warning kpd sesiapa yang nak komen, konon.

      KEPALA BAPAK DIA, kata Najib Klepto wal Jibo.

      KEPALA ATOK DIA, kata aku yang tak berpangkat.

  19. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Rakan2 usahlah berikan komen kalau tak penting
    Klau org kritik komen kita jgn teruk sgt melenting
    Jgn berkomen klau kalut dgn cermin dan gunting
    Klu ada karangan tadika, bak meh Kejora sunting
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Samseng nih kasi warning kpd sesiapa yang nak komen, konon.

      KEPALA BAPAK DIA, kata Najib Klepto wal Jibo.

      KEPALA ATOK DIA, kata aku yang tak berpangkat.

  20. ADA LAGI KE KARANGAN TADIKA ATAU KARANGAN BANGANG ALA SJK NEK TN BATANG PISANG BETINA TUA KUTOK PENGOTOR PUKIMAK SIAL BEBAL BENGAP BAHALOL?

    BAK MEH SINI NEK, CIKGU NAK TOLONG EDITKAN!

    😅😅😅😅😅😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Konon nya Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih pandai.

      Tapi cara cakap dan isi cakap nya menunjukkan dia bodoh bangang.

      Mencarut pula, biadab pula dia, tak dibimbing emak bapak nya di masa kecil.

    2. Ingat nak sakat dia saja, Wak Gontol nih.

      Tapi reaksi nya membolehkan kepala nya di sekel di sini.

      Maka disekel lah dia.

      1. Auntie TN 1:46 pm,

        …kepala nya ’di sekel’ …???
        (Kalau di Jerlun ke, atau di pantai, ok lah)

        Pedoman tatabahasa:

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

        Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

        1. Ha..ini mula lah cikgu naik hilang sabar nak tengking ni…

          Hah ha haa.

          1. ‘sekel’ tu tompek nyo di mano, auntie TN?
            Di topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit?

            Jonih Molayu colup bobal bongap pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

            Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

            DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

            Hah ha haa.

            1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

              Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobobalan auntie tu!

              Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

              Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

              Hah ha haa

              1. Disobab-an auntie masih jugo bangang bengong, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                Hah ha haa.

                FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU BOLEH FAHAM KOT!

                  PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                  JONIH DOGIL BOBAL KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                  KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                  HAH HA HAA.

                  1. PUKIMAK SIAL LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                    BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM SEKOR NI!

                    HAH HA HAA.

                    1. KO DAH NYANYOK MCM MANA NAK NGAJOR?

                      BUKTI ADA DI ATAIGH TADI.

            2. Nak nunjuk pandai BM masuk ke blog berkenaan lah, Wak Gontol.

              Ini blog politik lah. Isi lebih penting dari bahasa.

              Bodo benar kamu nih,

              Apo nak dikato.

        2. Errata:

          Auntie TN 1:46 pm,

          …kepala nya ’di sekel’ …???
          (Kalau di bengkel ke, atau di Dengkil ke, ok lah)

          1. KAH KAH KAH

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            Sian nenek sasau, dah tua kerepot tapi tak cerdik
            Sebabnya, kat sekolah SJK dia telah disalahdidik
            Bersarang kepala dia, kena peluru yg Kejora bidik
            Dah tu dgn cgu BM pula dia kena tengking herdik
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
            kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  21. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Klu tak ada hujah, tak usah le pula karutan direka
    Jgn berulang kali, buat komen, taraf budak tadika
    Hendaklah kita, ada rasa malu & tahu tebal muka
    Ubah lah diri, klu dah jelas yg kita ini org tak suka
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  22. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Siapa nak beri pandangan sila tampil ke hadapan
    Berilah pendapat yg bernas utk dijadikan tatapan
    Namun, jgnlah lupa jaga tatasusila & adab sopan
    Dlm komen pula, usah le dipamirkan kebengapan
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Klau tak mampu komen bernas, usah le digagahi
      Jgn lah buat komen, taraf budak tadika berkelahi
      Tk usah ler dibawa masuk sini hal berak dan tahi
      Bkn apa, takut kot ramai pembaca tampil marahi
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
      kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    2. Dah masuk dah, Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla.

      Memberi warning, kononnya.

      Beruk Tua lah, katakan.

      1. Alahai..siaran tadika berkumandang lagi…

        Kah kah kah.

        Tak apa, biar cikgu tolong editkan:

        Dah masuk dah, Monyet Tua Nek TN Batang Pisang Betina Tua Kutok Pengotor.

        Betina pukimak bengap ni terasa kena warning. Padan muka dia.

        Monyet Tua lah, katakan.

        KAH KAH KAH.

        1. Siapa pun boleh, kalau setakat nak buat karangan tahap tadika atau karangan ala SJK yang serupa taik tu. Tapi, nak mengarang pantun dgn bunyi hujung setiap baris sama & panjang setiap baris sama, hanya yg terpelajar dan bijak bistari saja yang mampu.
          Ini ada satu contoh:

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Nenek tk basuh kencing puki busuk macam skrap
          Nak lwn cgu Kejora dia kena tersembam tertiarap
          Dah tak tau kata apa lagi sebab otak dah bankrap
          Kini menyalak kosong ler dia, serupa anjing kurap
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          1. ADA LAGI KE KARANGAN TADIKA, NEK TN MONYET BATANG PISANG BETINA TUA KUTOK PENGOTOR PUKIMAK SIAL BEBAL BENGAP BAHALOL?

            BAK MEH SINI NEK, CIKGU NAK TOLONG EDITKAN!

            😅😅😅😅😅😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. KO DAH NYANYOK, MENCARUT PULAK, MANA NAK MENGEDIT, WAK GONTOL

        2. Wah, bangga dia konon nya ada yang terasa kena warning dia.

          Otak kolot lepasan sekolah SJK nampak nya.

          Macam tak sambung belajar selepas SJK, fahaman singkat, pandangan tak luas.

          Nasib ler, apo nak dikato.

          1. Alahai..siaran tadika berkumandang lagi…

            Kah kah kah.

            Tak apa, biar cikgu tolong editkan:

            Wah, risaulah dia Nek TN sebab dah mula terasa orang warning dia.

            Otak kolot lepasan sekolah SJK nampak nya.

            Macam tak sambung belajar selepas SJK, fahaman singkat, pandangan tak luas.

            Nasib ler, apo nak dikato.

            KAH KAH KAH

            1. Siapa pun boleh, kalau setakat nak buat karangan tahap tadika atau karangan ala SJK yang serupa taik tu. Tapi, nak mengarang pantun dgn bunyi hujung setiap baris sama & panjang setiap baris sama, hanya yg terpelajar dan bijak bistari saja yang mampu.
              Ini ada satu contoh:

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              Nenek dah tak lama, nak jumpa mungkar nangkir
              Dia udah tua bangka, tak mampu lagi nak berfikir
              Otak dia tu berkarat..perlu nk dikikis dengan kikir
              Belajar pula tak tinggi, hanya tamat sekolah SJK!
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              1. Samseng nih kasi warning kpd sesiapa yang nak komen, konon.

                KEPALA BAPAK DIA, kata Najib Klepto wal Jibo.

                KEPALA ATOK DIA, kata aku yang tak berpangkat.

  23. Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food

    Ni ha …. Jgn lupo. heee … ha. 🤪😜😁😋😝
    The Lone Ranger@The Koboi Gmen. Tahu.

  24. Budin mengarut menuduh orang dah tak kisah butiran yang diumumkan dalam kedua-dua sidang media harian itu.

    Itu pendapat nya saja tapi orang biasa pun mesti minat nak tahu jika keadaan Covid lebih teruk atau dah mula reda.

    Covid penyakit yang takda ubat, mesti kebanyakan orang minat.

    Memang sentiasa ada yang tak minat tapi jumlah nya hanya segelintir sahaja. Mungkin yang tungkus lumus cari makan, trying to make ends meet.

  25. abah tak parah sakit kanser nya…

    yg perlu di awasi oleh abah jgn pula mati kelak membangkai

    kerana binatang mati tinggalkan bangkai….

    jgn pula nanti, “abah” tak lain binatang ketika hidup nya…

    bagaimana pula hadi awang serta malaun2 & walaun2 Nya….

    sama2 binatang juga ke ?

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

      Menuduh manusia itu binatang maka Pukimak lah dia.

      Kerana ZUNNUN THE PUKIMAK ini jenis yang selalu tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara di tepi rumah nya, bila mati jadi bangkai lah dial.

      Dan tak disebut mati, disebut mampossssss.

Leave a Reply

Your email address will not be published.