ULASAN KRITIKAL ANWAR TENTANG BUKU TOMMY THOMAS

Memoir Tommy Thomas yang baru diluncurkan baru-baru ini yang diberi judul ‘My Story: Justice in the Wilderness’ mendapat sambutan yang cukup memberangsangkan dari khalayak. Mungkin kerana suasana kita hari ini yang disibukkan dengan ancaman virus dan fasa pengurungan di rumah menjadikan kita ternanti-nanti berita-berita sensasi.

Memetik dan mengubahsuai sedikit dari kata-kata Winston Churchill, mantan Perdana Menteri Britain yang cukup terkenal itu bahawa belum pernah terjadi dalam lapangan penulisan memoir (atau biografi) yang telah banyak tertulis oleh ramai orang tentang sekumpulan mereka yang sedikit.

Pertamanya, gambaran oleh Tommy tentang hubungan kekeluargaan serta peri penting aspek kasih sayang dan kejituan dalam berpegangan itu mengingatkan saya kepada sosok bernama Alexis de Tocqueville yang mengungkapkan tentang ‘hati nurani’, dan bahawa kecenderungan itu yang membentuk sikap dan hidup kita, pilihan serta segala tindakan kita dipengaruhi tanpa sedar oleh sikap nurani.

Dalam memoirnya itu, Tommy meneguhkan tentang semangat berpelembagaan sebagai batu asas demokrasi, kebebasan dan keadilan, dan mengapa mengangkat reformasi dan prinsip ketelusan adalah suatu nilai yang cukup murni.

Saya berpandangan ia sesuatu yang tidak terbantahkan oleh mereka yang menjiwai prinsip dan sikap yang sama. Sikap Tommy, seperti yang tercerna di dalam buku itu menampakkan minatnya dalam membela mereka yang tertindas, dan sedang memperjuangkan sesuatu yang murni.

Di era digital seperti hari ini, buku ini tentunya berbaloi untuk dicetak dan ditelaah, setidaknya untuk masyarakat umum dan mereka yang tidak terburu-buru merasakan dikritik olehnya, dilemparkan tuduhan atau lebih parah, dituduh secara terang-terangan. Meskipun demikian, tidak seperti mereka yang mengagung-agungkan buku ini, saya percaya banyak yang boleh dikritik juga tentang buku itu.

Dalam banyak hal, Tommy seolah lebih gemar menyerang dulu dan kemudian baru mengajukan soalan. Ramai yang terkena serangannya itu, dan tidak ada sesiapa yang terselamat termasuk saya sendiri.

Sejujurnya, saya merasakan pernyataan Tommy itu bukan suatu penghinaan kepada saya tetapi adalah kenyataan yang jujur dan spontan, serta dengan niat yang baik. Budaya atau sikap kritikal adalah tiang seri dalam mana-mana negara demokrasi. Saya telah dan pernah melalui saat yang lebih parah dari ini, dan itu belum lagi tentang tuduhan jelek dan sindiran yang dilemparkan ke arah saya.

Apa yang ingin saya katakan adalah ‘sisi gelap’ memoir Tommy ini tidak bersebab peribadi. Ia adalah tentang beberapa hal yang terungkap dan tidak dijelaskan yang mencurangi mutu buku tersebut. Bagi saya, terdapat banyak kelemahan dalam buku ini, tetapi ia tidak harus dipandang ringan.

Saya telah mengenali Tommy sekitar 1980an. Dia begitu mendukung saya tatkala dipecat pada tahun 1998 dan seterusnya bermulanya pendakwaan jelek ke atas saya. Ini menjadi sebab musabab mengapa kami berdua beranggapan bahawa sistem kehakiman di negara ini telah lama dicurangi.

Hubungan kami mulai rapat hanya setelah saya dibebaskan dari Sungai Buloh pada tahun 2004. Sejak itu, dan sehingga beliau dilonjakkan ke jawatan Peguam Negara, beliau telah banyak mewakili saya secara pro bono dalam beberapa kes sivil.

Sejurus Pakatan Harapan memenangi PRU14 dan selepas saya dibebaskan pada tahun 2018, saya ke Kota Bharu sebagai upaya bagi mengelak berlakunya krisis setelah Tun Mahathir melantik Tommy sebagai Peguam Negara.

Ada juga peristiwa lain yang meletakkan kami berdua dalam kem yang sama yang boleh dibaca lanjut dalam bukunya pada tahun 2016 yakni ‘Anything but the Law’. Mungkin penerbitnya mahukan kemaskini yang lebih provokatif ketimbang yang sebelum. Tanpa keraguan lagi bahawa beliau berjaya untuk tahap ini, tetapi malangnya beliau telah mengorbankan banyak hujah rasional beserta bukti.

Saya mulakan dengan penegasan yang dibuat Tommy berhubung peristiwa 13 Mei di mana beliau menyatakan bahawa terdapat “bukti yang menunjukkan kudeta (rampasan kuasa) digerakkan oleh Tun Razak”. Hanya dengan sebatang pen, Tommy meluncurkan serangan.

Mantan Perdana Menteri Kedua negara Almarhum Tun Abdul Razak tidak hanya diiktiraf sebagai penggagas dalam pembangunan negara, tetapi juga adalah sosok besar yang sangat prihatin terhadap nasib rakyat dan bangsa. Tun Razak juga manusia, seperti kita, dan tentunya ada kelemahannya yang tersendiri. Penting juga bagi kita sebagai masyarakat yang berfikrah kritikal untuk berhenti mengagung-agungkan tanggapan-tanggapan sejarah tertentu.

Saya tidak boleh salahkan Tommy untuk cuba mengubah sesuatu tanggapan sejarah di masa lalu, tetapi ia juga penting untuk kembali melihat sejarah dalam latar atau konteks yang tepat beserta analisa baru yang lebih segar.

Tommy menambah lagi bahawa “amat sukar untuk percaya bahawa Tun Razak tidak bersetuju dengan anak-anak muda dari satu kaum yang bertempik dan mengherdik kaum lain”. Petikan ini cuba untuk memberi gambaran atau konteks tentang apa yang berlaku pada tahun 1969. Sebaliknya, beliau hanya mengambil satu sudut pandang dan melihat dari lensa orang lain sambil mengekalkan emosi yang sama dalam keadaan terbalik.

Dan kita pun bingung memikirkan apa matlamat yang ingin dicapai dari tanggapan semacam ini. Dan ini terjadi di saat ini di mana kita sedang dikelilingi gejala berita palsu dan teori konspirasi. Cakaplah apa pun tentang Tun Razak, tetapi dia juga berhak untuk diadili dan dinilai berdasarkan konteks dan latar masa lalu yang tepat. Tommy tampaknya tidak meletakkan sebarang latar atau konteks untuk ini.

Kita tidak boleh nafikan fakta bahawa Tun Razak telah melonjakkan negara yang pada saat itu baru mencapai kemerdekaan, ke satu anjakan baru. Beliau bertanggungjawab dalam memungkinkan ekonomi yang berasaskan cucuk tanam yang berselirat dengan masalah kemiskinan pada waktu itu ke arah pembangunan sosioekonomi secara besar-besaran.

Saya merasakan Tommy cuba untuk menggunapakai lensa Tun Razak dan peristiwa 13 Mei 1969 sebagai upaya untuk menganalisa dalam konteks penggunaan Darurat hari ini. Meski kajian terkait ini boleh mencerahkan, namun penting juga untuk diingatkan bahawa kesimpulan yang akan dibuat kelak tidak bersifat spekulatif dan separuh masak. Ini bukan caranya kita menegakkan undang-undang, dan saya harap para pengamal undang-undang akan membantah metode semacam ini.

Beliau adalah seorang yang gigih dan taat pada tanggungjawabnya, dan meninggalkan dunia saat menjawat jawatan penting negara. Tommy menyatakan bahawa terdapat bukti untuk tanggapannya itu, tetapi yang disajikan kepada kita sebaliknya adalah sangkaan dan teori konspirasi.

Ada juga gerombolan yang menyatakan pernyataan seperti itu pernah dibedah secara terperinci dalam buku yang ditulis Kua Kia Soong pada tahun 2007 yang bertajuk ‘May 13: Declassified Documents on the Malaysian Riots of 1969’. Tetapi tidak ada satu bahagian pun di dalam buku tersebut yang boleh digunakan sebagai bukti dalam meneguh sangkaan seperti itu. Allah SWT mengingatkan kita dalam Surah Yunus ayat 10, ”Sangkaan tidak akan mampu menewaskan kebenaran”.

Menjawab mantra propagandis Nazi terkenal Josef Goebbels, mengulangi sangkaan seperti ini tidak akan menjadikannya sesuatu yang benar. Tambahan pula menggunapakai prinsip cui bono dalam perkara sebesar ini adalah lemah dan ia tidak akan mampu tertegak di mahkamah, apatah lagi di ruang umum.

Ia adalah suatu bentuk celaan kepada ingatan ramai rakyat Malaysia, terutamanya masyarakat Melayu yang menyanjung tinggi sosok besar Tun Razak. Adalah amat tidak bertanggungjawab tanggapan seperti itu datang dari seseorang yang pernah menjawat jawatan tertinggi dalam sistem undang-undang negara.

Tuduhan Tommy bahawa mantan Peguam Cara III Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria dianggap tidak cekap untuk memimpin dan mengawasi pendakwaan kes salahlaku 1MDB pada tahun 2018. Hanafiah telah pun membuat laporan polis dan saya tidak mahu menyentuh lebih.

Memadai untuk mengatakan bahawa Tommy sepertinya telah hilang arah yang tidak hanya mengesankan Hanafiah tetapi juga seluruh Jabatan Peguam Negara kerana ternyata pernyataan seperti itu sangat memberi kesan kepada mereka. Pengganti Tommy Tan Sri Idris Harun juga mengecam buku tersebut sebagai “penghinaan pada profesion guaman dan telah melemahkan semangat para pengamal undang-undang”.

Saya tidak mahu mengulangi keluhan serta kebimbangan yang disuarakan oleh pelbagai pihak yang mempertahankan Jabatan Peguam Negara tetapi saya akan menambah sedikit.

Tommy semacam telah melemparkan tuduhan yang sangat serius pada Jabatan Peguam Negara dengan pernyataan semacam itu dengan menggambarkan, “peguam-peguam di sektor awam mempunyai sikap yang tipikal, mendapat gaji yang tetap setiap bulan dan hanya mengharapkan pencen setelah bersara”. Tommy tidak hanya menghina Jabatan Peguam Negara tetapi telah merobek imej serta reputasi keseluruhan penjawat awam di negara ini.

Tanggapan bahawa para penjawat awam bekerja di sektor awam hanya untuk mendapat gaji tetap dengan harapan akan menerima pencen sesudah bersara adalah tanggapan yang menjijikkan dan langsung tidak berasaskan kritikan yang rasional. Di sinilah tumit Achilles buku tersebut.

Di sini juga berlakunya pertembungan antara pengalaman Tommy dan saya dengan sistem ini yang kami percaya amat memerlukan reformasi yang menyeluruh. Ia adalah sikap prasangka terhadap kaum Melayu kesan dari sikap perkauman yang bertahun-tahun lamanya.

Ini mengingatkan saya pada buku “Mitos Pribumi Malas” oleh Syed Hussein Alatas yang meruntuhkan konstruk masyarakat Melayu oleh penjajah (termasuk masyarakat Filipina dan Jawa) pada abad 16 hingga 20. Mitos-mitos ini akhirnya menyatu menjadi “pandangan sepihak penjajah terhadap penduduk asal di rantau Asia serta masyarakatnya”. Adalah penting untuk kita elakkan dari membuat sebarang kenyataan yang boleh ditafsirkan sebagai penjelmaan semula fikrah superior penjajah.

Benar, saya juga mempunyai sejarah hitam dengan Jabatan Peguam Negara. Meski pengalaman buruk yang pernah saya lalui di masa lalu, saya tidak boleh mengeluarkan kenyataan stereotaip melibatkan kecekapan serta profesionalisme mereka. Sikap individu tidak boleh digunakan untuk menghukum keseluruhan mereka yang saya percaya sememangnya efisien dan profesional.

Dalam banyak ketika terdapat ramai penjawat awam di pelbagai kementerian, jabatan-jabatan kerajaan serta pelbagai institusi awam yang pernah saya ketemu yang tidak hanya punyai kecekapan sebagai penjawat awam tetapi juga punyai komitmen serta dedikasi dalam mengangkat suara rakyat melebihi mereka yang di sektor swasta.

Kita juga sedari tentang banyak penjawat awam dan pegawai atasan di Jabatan Peguam Negara yang punyai profesionalisme, dedikasi, disiplin, serta kecekapan dan integriti. Saya bingung memikirkan bagaimana Tommy, yang ramai tahu seorang yang merendah diri, mencintai undang-undang, keadilan dan kesaksamaan mempunyai pandangan semacam itu terhadap para penjawat awam di negara ini.

Tommy juga menulis satu bab tentang perkauman dan menggambarkan bahawa gejala perkauman hanya menjangkiti pemimpin-pemimpin Melayu. Tidak ada satu ayat pun melibatkan perkauman dari kaum lain, dan ini adalah kelemahan besar buku ini. Sememangnya tidak ada sesiapa pun harus menjulang perkauman. Sebaliknya, kita harus mengecam dan melawan perkauman.

Tanggapan Tommy itu tidak menyumbang pada wacana terkait perkauman di Malaysia, yang sememangnya telah menjadi budaya bertahun-tahun lamanya kesan dari kebijakan pemerintan. Kita sebaliknya mesti menganalisa secara kritikal isu tersebut, dan menonjolkan sikap yang benar-benar mahu memadamkan luka lama dan bina semula sebuah Malaysia yang bersatu padu dan saksama.

Saya juga kusut memikirkan bagaimana Tommy boleh memberikan komen terkait kes bunuh Samirah yang masih berjalan. Kes tersebut semestinya tidak punya relevan sama sekali dengan naratif yang cuba ditonjolkan dalam memoir itu, dan saya pasti pelajar undang-undang tahun pertama tahu bahawa pernyataan itu adalah bersifat subjudis dan akan memberi kesan pada proses di mahkamah.

Sekali lagi, mengapa Tommy yang punyai pengalaman yang cukup luas dalam undang-undang boleh membuat kenyataan sebegitu rupa yang nanti akan kembali menghantuinya di kemudian hari?

Saya percaya saya harus berhenti sekarang dari terus menulis. Dan memetik Robert Frost, “aku masih punyai jarak yang mesti ditempuhi sebelum tidur”. Tommy kini telah disaman oleh pelbagai pihak serta berpuluh laporan polis dibuat terhadapnya. Namun begitu, laporan bahawa Kementerian Dalam Negeri mengancam untuk mengharamkan buku tersebut ternyata membimbangkan.

Pada tahun 1644, John Milton menulis ‘Areopagitica’ ke Parlimen UK yang berhujah untuk menentang gejala pengharaman atas prinsip bahawa setiap mereka yang rasional mesti bertanggungjawab terhadap pegangan serta tindakannya, dan bangunkan masyarakat yang menghidupkan budaya perbahasan secara terbuka.

Meski saya merasakan saya punyai hak untuk mengkritik memoir Tommy, saya tetap tegas menentang segala bentuk pembulian atau pengharaman terhadap buku tersebut.

Saya berfikiran bahawa Tommy mesti dibenarkan untuk mempraktik kebebasan bersuara selaras dengan Perlembagaan serta tertakluk pada undang-undang yang memantau fitnah, serta yang berbaur hasutan. Dalam semangat yang sama juga saya menyatakan ketidaksetujuan dengan pandangan serta kenyataan Tommy.

Mendiamkan mana-mana suara adalah langkah kebelakang. Harus saya nyatakan di sini bahawa suara Tommy juga sama penting dalam usaha kita menghidup dan meraikan kemajmukan di negara ini di mana suara dari kaum lain juga mesti diangkat dan diraikan. Malangnya, ‘Justice in the Wilderness’ adalah buku yang sarat dengan stereotaip, dan kita harus menelaahnya dengan prinsip skeptisisme yang tinggi.

Kita juga tidak boleh mengesampingkan fakta bahawa buku ‘The Justice in the Wilderness’ adalah kisahnya, dan meski kita akan terus berdebat dan membantah kandungan buku tersebut, tetapi ia adalah haknya untuk menceritakan seperti mana yang dia mahukan.

Dan selalunya mereka yang terburu-buru untuk mendiamkan mana-mana suara sebaliknya hanya menambahkan minat masyarakat umum untuk mendengarnya. Oleh itu, sebaliknya marilah bersama kita hidupkan budaya kritikal dan wacana terbuka. Bagaimanapun, asas untuk beberapa wacana yang tertangguh yang sangat diperlukan di negara ini sedang menunggu kita untuk menerokanya secara kritikal.

ANWAR IBRAHIM

Ketua Pembangkang/Presiden PKR

7 Februari 2021.

4.1 11 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 9 February 2021 — 8:57 pm
Subscribe
Notify of
guest
223 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
10 February 2021 4:04 pm

PEMIMPIN2 ZALIM TIDAK MAHU TEGAKKAN HUDUD LEBIH LAYAK DIKUTUK…… MATI BUKAN KERANA COVID TAPI TAK CUKUP PUSAT KUARANTIN……. _________________ Perhalusi isu darurat dalam persoalan halal atau haram vaksin COVID-19 -………. I Perhalusi isu darurat dalam persoalan halal atau haram vaksin COVID-19 – IFFAH Dr. Irwan menegaskan, ia termasuk dalam isu memutuskan sama ada pengambilan vaksin dalam darurat atau sebaliknya. – Pemahaman tentang situasi darurat khususnya dalam isu vaksin COVID-19 perlu diperhalusi dan diperbetulkan supaya tiada kesalahan diletakkan kepada Jawatankuasa Fatwa dan pihak berkaitan. Pengarah Besar, International Fatwa & Halal Centre (IFFAH), USIM, Prof. Dr. Irwan Mohd Subri menegaskan, ia termasuk… Read more »

Maswardi
Maswardi
10 February 2021 3:29 pm

komen komen bawah ni semua hilang kewarasan. Mencarut sahaja. Tiada budaya dan akhlak yang baik untuk diteladani

zunnun
zunnun
10 February 2021 1:55 pm

mungkin hadi awang terlebih over substance dgn fahaman agama nya hingga ibrahim dan pengikut2 nya berjoget2 di jalanan kemabukan….

berparang berkapak bercangkul sambil menjerit2 nama tuhan semata2 tanpa pengertian …

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
10 February 2021 1:44 pm

ALJUBON MEMANG JENIS TIN KOSONG………BUNYI JE KUAT HAMPEH JEER.. . Anwar Ibrahim: Full Of Theatrics But Lacking Substance……… Anwar has no clue how to deliver what he is promising. More importantly, Anwar has no intention in delivering anything that he is promising. He is just talking to sound and look good. It is all just wayang. Anwar is Malaysia’s Greatest Showman, full of theatrics but lacking substance. Today, Anwar Ibrahim is yet again going to court in an attempt to challenge Prime Minister Muhyiddin Yassin’s advice to His Majesty Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong to declare an Emergency. Why… Read more »

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:38 am

SODUTAN SATU SKETSA LAWAK DI PAGI RABU:

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:39 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
10 February 2021 7:41 am
Reply to Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Poor TN tried to be eagle but she’s just a sparrow
Her rusty brain is very small, and as if never grow
To readers, she is like an old broken wheelbarrow
Facing Kejora, she had to endure pain and sorrow
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:40 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
10 February 2021 8:27 am
Reply to Anonymous

Otak kamu bijak? HAHAHA HOHOHO HIHIHI.

Go on believing that larr, WAK GONTOL BATANG CANGKOL.

Being delusional can lead you to the psychiatrist for mental disorder treatment.

Reply

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:40 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
10 February 2021 11:27 am
Reply to Anonymous

Reply to auntie TN 8:27 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Pity TN she’s being whaked in most of her entries
It is as if..Kejora had pinched, & pulled her clitoris
Tears..must now be flowing..wetting her eye’s iris
She’s now really down & need to se a psychiatrist
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:43 am
Reply to  Anonymous

Hah ha haa.

Dah ler auntie TN sodih tokodu tak tomampu nak mombalaeih pantun BI cikgu Kojora tu, dikato-an pulo umpamo Kojora moncubit dan monarik bijik kolontit auntie tu…

Hah ha haa…lawak lawak…

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:38 pm
Reply to  Anonymous

Berapa kali ko nak kopipes komen2 ko lama tuh?

Jangan lah tunjukkan sangat ko dah bengkrap akal.

Ketuk2kan kepala ko sikit, bang it against the wall sekali sekala.

Jangan kuat sangat, nanti ko gol, aku tak mau tanggung jawab, not worth it.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:45 pm
Reply to  Anonymous

Den ‘pu nya’ suko lah, den ‘ha nya’ nak tunjukkan auntie TN ‘pu nya’ kobongapan dokek somuo pombaco.

Marah ke ‘Nyo nya’ TN?

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:04 am

zunnun
10 February 2021 9:14 am

the the goin get tough, the tough isn’t goin…

tk kan pula yg letak lipstick ke bibir babi, lebih2 lagi bila tn ‘putting lipstick” di bibir puki …..

rest my case & time to rest

sukar sgt ke nak case hingga mengingau2 utk rest….🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:04 am
Reply to  Anonymous

Hah ha haa,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Nenek jarang mandi badan dan ketiak penuh daki
Puki kering menopos..tidak disukai dia punya laki
Dgn ramai pembaca teruk nenek kena cerca maki
Zunnun pula kata nenek letak lipstik kat bibir puki
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:11 am
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Nenek pada awalnya kemain, kencang mcm ribut
Tapi bila sedar dibenci ramai..dia jdi kelam kabut
Tiada pilihan lagi baginya, melainkan belah cabut
Agaknya..sdg gunting bulu pukinya yg berserabut
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:29 am
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Disebab puki kering, laki TN tk sudi lagi, nak pacu
Bkn je tak disukai laki, dia dibenci, dek anak cucu
Kat blog ni dia jadi bahan buli & badut lawak lucu
Zunnun cakap kat bibir puki nenek TN letak gincu
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:32 am
Reply to  Anonymous

Ko selalu lihat puki kering emak ko ker?

Ko selalu basahkan dengan air yer.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:12 pm
Reply to  Anonymous

Auntie TN 11:32 am tak do kolaeih tadiko ke hari ini?

Den ‘ha nya’ mahu ‘ta nya’ jo, ‘Nyo nya’ TN sobab ekou ‘pu nya’ komen tu botul-botul soghupo budak tadiko..

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:25 am
Reply to  Anonymous

10 February 2021 9:14 am KEJORA WAK GONTOL BATANG CANGKOL

When the the goin get tough, the tough isn’t goin… bunuh diri larr

Tak berani hara kiri ker? Kalo gitu, merayap ke bawah tempurung, diam di sana dengan katak puru lah.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:14 pm
Reply to  Anonymous

Auntie TN 11:25 am,

Sotahu den, ‘ha nya’ katak dan sorangga jo morayap bawah tompurong!

Den ‘ha nya’ mahu ‘ta nya’ jo, ‘Nyo nya’ TN sobab ekou ‘pu nya’ komen tu botul-botul soghupo budak tadiko..

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:30 am
Reply to  Anonymous

KEJORA WAK GONTOL BATANG CANGKOL / ZUNNUN

Korang selalu buat gitu ker?

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:16 pm
Reply to  Anonymous

TN Anjing (guno panggilan soporti Kojora) @ TN Monyet (guno panggilan soporti sorang Anon) @ TN Pak Pacak (guno panggilan soporti Jigit) pornah buat gitu ker?

Den ‘ha nya’ mahu ‘ta nya’ jo, ‘Nyo nya’ TN sobab ekou ‘pu nya’ komen tu botul-botul soghupo budak tadiko..

Hah ha haa.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
10 February 2021 10:03 am

Kegigihan Jkom di page Pakpres Jokowi sudah kembali malas. Netizen Malaysia masih lagi komen MuhyiddinOut tak berhenti. I cakap uols tak dengar. Duduk Indon 1 minggu anjing Jkom kena lawan. Caiyo! Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:01 am

Sudah tiba masa nya untuk membalun, menibai dan membantai di sini WAK GONTOL BATANG CANGKOL (yang masuk lub.ng bont.t nya, mengikut satu komen peserta lain).

Dalam bahasa yang di guna nya, kotor bahasa nya, kotor lah balunan nya. Tidak boleh di biarkan dia melanda landa di sini.

Mungkin kesemua komen kotor itu di tulis oleh WAK GONTOL BATANG CANGKOL.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:35 am
Reply to  Anonymous

yang ‘di guna’…??…’di biarkan’…???…’di tulis’…???
(Kalau di sana ke atau di pekan atau di Perlis ke, ok lah..)

‘guna’, ‘biarkan’ dan ‘tulis’ tu tompek nyo di mano auntie TN? Di tolor polir Bang Ali ke atau di lubang puki ekou dokek ekou punyo bijik kolontit?

Jonih Molayu colup bongap ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH lopaeih diyo koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:36 am
Reply to  Anonymous

Disobab-an auntie TN masih jugo tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI BATANG polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:37 am
Reply to  Anonymous

Atau boleh jugo kalau ayat koduo tu bogini:

2) Auntie TN monyapu air liur nyo DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DIKULOM batang polir kokasih nyo itu.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:35 am
Reply to  Anonymous

Ko biasa buat gitu yer?

Bang Ali tak komplen apa2 ker?

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:34 am
Reply to  Anonymous

Ko tahu KY Jelly sobab Bang Ali suruh kau letak di lub.ng bont.ot ko sebelum dia balun yer.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:17 pm
Reply to  Anonymous

Auntie TN 11:34/11:35 am tak do kolaeih tadiko ke hari ini?

Den ‘ha nya’ mahu ‘ta nya’ jo, ‘Nyo nya’ TN sobab ekou ‘pu nya’ komen tu botul-botul soghupo budak tadiko..

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 9:47 am

DEN PINJAM SOKOJAP PANTUN CIKGU KOJORA YER:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
We are having auntie TN the girlfriend of Bang Ali
Never wash after peeing..makes he pussy smelly!
Pity her, in this blog, Kejora often whacked & bully
Feeling ashamed, she always leave the blog early
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 9:51 am
Reply to  Anonymous

Den mongaku yang den ni sokolah kobangsaan jo, BI tak pandai..tapi auntie TN botino tuo kutok pongotor tu, mongaku pandai, tapi bobolaeih-bolaeih rangkap pantun BI cikgu Kojora jual, tak satu pun mampu diboli. Miskin nyo auntie TN tu..miskin akhlak budi pokorti dan miskin ilmu dan komahiran…

Hah ha haa. Kosiaaannn…

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:38 am
Reply to  Anonymous

Bodoh bangang mengaitkan reti pantun dengan taraf ekonomi seseorang.

Ini lah jenis yang senang di kelentong Portugis di Melaka tahun 1511 ke atas.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:20 pm
Reply to  Anonymous

…senang ‘di kelentong’ Portugis…??
(Kalau di Bentonh ke, ok lah..)

‘kelentong’ tu tompek nyo di mano auntie TN? Di tolor polir Bang Ali ke atau di lubang puki ekou dokek ekou punyo bijik kolontit?

Jonih Molayu colup bongap ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH lopaeih diyo koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:06 am
Reply to  Anonymous

WAK GONTOL BATANG CANGKOL coba menipu, memberi bayangan ada orang lain konon nya pinjam pantun nya.

Jenis menipu, membohong, memfitnah – segala apa yang buruk di buat nya.

Dia takda perinsip hidup, emak bapak nya tak membimbing dia di masa kecil. Sebab depa kuuat seks, asyik berkongk.k pagi petang siang malam.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:18 am
Reply to  Anonymous

…yang buruk ‘di buat’ nya…??
(Kalau di wad ke, ok lah..)

‘buat’ tu tompek nyo di mano auntie TN? Di tolor polir Bang Ali ke atau di lubang puki ekou dokek ekou punyo bijik kolontit?

Jonih Molayu colup bongap ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH lopaeih diyo koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:18 am
Reply to  Anonymous

Kalau dah auntie dulu nyo sokolah SJK tu, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM tu.

Tak usah auntie nak bosusah payah nak potahan-an diri lah auntie TN, semuo pombaca dah tahu!

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:19 am
Reply to  Anonymous

Memang lah tosangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato, yang auntie TN ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK dulu tu!!!

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:20 am
Reply to  Anonymous

Disobab-an auntie TN masih jugo bolum faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI BATANG polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:22 am
Reply to  Anonymous

Atau boleh jugo ayat koduo tu bogini:

2) Auntie TN monyapu air liur nyo DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DIKULOM batang polir kokasih nyo itu.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:40 am
Reply to  Anonymous

KEJORA WAK GONTOL BATANG CANGKOL selalu mengulum batang polir,

itu pasal asyik teringatkan nya.

Dah gian, addicted.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:21 pm
Reply to  Anonymous

Disobab-an auntie TN masih jugo bobal bongap, bolum faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI BATANG polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:21 pm
Reply to  Anonymous

Atau boleh jugo ayat koduo tu dibuek bogini:

2) Auntie TN monyapu air liur nyo DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DIKULOM batang polir kokasih nyo itu.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:11 am
Reply to  Anonymous

KEJORA WAK GONTOL BATANG CANGKOL juga biadab dan kurang ajar, bahasa kotor.

Di masa kecil nya dia dikerah menjilat tahi palat pucci emak nya dan butuh bapak nya, membersihkan nya.

Maka mulut nya begitu familiar dengan pucci dan butuh, selalu lah keluar kata2 lucah itu dengan senang.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:41 am
Reply to  Anonymous

Tak do siapo akan pocayo-an karutan morapu taraf budak tadiko ekou tu auntie TN botino tuo kutok pongotor!
Tapi kalau 3 pokaro ni, somuo pombaco gorenti pocayo:

1) ekou dulu nyo sokolah SJK, dari bukti ponulisan BM ekou yang tak kotahuan nahu.
2) ekou tak mampu mombalaeih pantun-pantun BI cikgu Kojora, tapi komain mondabik dado konon cokap BI.
3) ekou tosangek dibonci-an oleh pombaco-pombaco dokek blog Shahbudin ini.

Hah ha ha. Kosiaaannnn…

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:42 am
Reply to  Anonymous

Boleh buat survey tentukan pocayo ke tak nyo.

Tapi jangan Merdeka Centre yang buek nyo. Itu kawan rapat Pak Sheikh Nuar punyo.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:24 pm
Reply to  Anonymous

Oh yer ker? Den tak pornah tahu..

Auntie TN solalu jumpo Pak Sheikh kek situ ker?

Hah ha haa.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
10 February 2021 9:39 am

Bila abam Tommy tiada, habis PM tak ikut SOP. Anjing Jkom boleh pesan pada Perogol Nika Gee. Semua SOP Kementerian mesti ada klausa MENTERI TIDAK WAJIB PATUH SOP TANPA SYARAT. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:43 am

Little amuses the nuisance, what more the fool.

Yang lain2 tuh dia tak faham tapi fool dia faham.

zunnun
zunnun
10 February 2021 9:14 am

the the goin get tough, the tough isn’t goin…

tk kan pula yg letak lipstick ke bibir babi, lebih2 lagi bila tn ‘putting lipstick” di bibir puki …..

rest my case & time to rest

sukar sgt ke nak case hingga mengingau2 utk rest….🤣

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 9:53 am
Reply to  zunnun

Bravo Zunnun!

Hah ha haa.
“lotak lipstik di bibir puki..”

Den tosangeklah bosotuju dongan apo yang ekou kato-an tu.

Sotuju soghatuih poghatuih!!!

Cumo hari ini ekou tolupo citor auntie TN tu sibuk monggunting bulu puki nyo…

Hah ha haa.
Hah ha haa.
Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:15 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Menyebuut puki, maka Pukimak lah dia.

Nyata dia ini jenis yang tonggang tonggek dengan joss sticks di pangkal pokok Kayu Ara – tak faham dan tak reti penggunaan istilah mengigau. Ejaan nya pun salah sebab dia dengar2 saja orang sebut istilah itu.

Bodoh bangang pulak nya, tak faham apa itu rest.

zunnun
zunnun
10 February 2021 9:00 am

ape yg di lihat bila TN “yanking” bulu puki nya…

akan terlihat puki yg serba sial pengakhir nya…

ape yg di lihat bila “yanking” kesundalan2 #melayu2isle ...

#melayu2isle dgn fahaman agama yg mereka aturkan & organised utk penjaja melacur & mendagangkan utk mengaut upah2 di dunia dan akhir mereka ….

tuhan” yg mereka sembah tak ubah menjaja upah utk mendapat kesetian mereka….

lemah sgt “tuhan” yg sedemikian rupa…

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 9:56 am
Reply to  zunnun

Bravo Zunnun!

Hah ha haa.
“TN yanking bulu puki nya..”
“puki serba sial”

Den tosangeklah bosotuju dongan apo yang ekou kato-an tu.

Sotuju soghatuih poghatuih!!!

Cumo hari ini ekou tolupo citor auntie TN tu sibuk moncabut uban bulu puki nyo…

Hah ha haa.
Hah ha haa.
Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:21 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK mesti biasa “meyangking” bulu puki dia dan emak dia, hingga dia menyebut nya dalam blog ini.

Kerana dia jenis yang tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara menghasut bangsa Melayu dan agama Islam, pihak berkuasa di gesa mengawasi dia nih.

Dalam pada itu, dia dibalun, ditibai dan dibantai di sini berterusan.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:46 am
Reply to  Anonymous

…‘di gesa’ mengawasi…??
(Kalau di desa ke, ok lah..)

‘gesa’ tu tompek nyo di mano auntie TN? Di tolor polir Bang Ali ke atau di lubang puki ekou dokek punyo bijik kolontit?

Jonih Molayu colup bongap ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH lopaeih diyo koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:46 am
Reply to  Anonymous

Disobab-an auntie TN masih jugo tak dapek nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI BATANG polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:47 am
Reply to  Anonymous

Atau boleh jugo kalau ayat koduo tu dibuek bogini:

2) Auntie TN monyapu air liur nyo DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DIKULOM batang polir kokasih nyo itu.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:46 am
Reply to  Anonymous

Melayu jenis bodoh bangang spt yang di Melaka di masa Portugis serang di tahun 1511.

Tahu nya batang pelir, puki, pantat saja.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:26 pm
Reply to  Anonymous

Ya ya botul tu, Molayu colup bobal bongap sokolah SJK macam auntie TN tu!

‘Ha nya’ tahu Bang Ali ‘pu nya’ batang polir jo..

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:58 am

Waaah, puas membalun, menibai dan membantai Kejora Wak Gontol Batang Cangkol di sini.

Time to rest.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 9:45 am
Reply to  Anonymous

Joneih muko tobal soghupo dongan kulit babi ni akan sontiaso mongaku diri nyo hebat. Wal hal asyik jo tosombam totiarap totungging tokangkang tokoyak puki dek dibalun, ditibai, dibantai, disekel, dipelakong oleh pombaco-pombaco blog ini yang sanget bonci-an diyo tu.

Itu lah diyo AUNTIE TN BOTINO TUO KUTOK NYANYOK PONGOTOR yang jugo dipanggil TN ANJING oleh cikgu Kojora, digelar TN MONYET oleh sorang Anon, dilabel sobagai PAK PACAK BLOG oleh bro Jigit dan dimaki hamun sobagai BODOH, BAHALOL, ANAK GAMPANG, ANAK PUNGUT TONG SAMPAH dan bobagai layi golaran dari pombonci-pombonci diyo kek blog ini.

Hah ha haa. Kosiaannn…

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:30 am
Reply to  Anonymous

Nyata BERUK TUA KEJORA WAK GONTOL BATANG CANGKOL ini otak kecik, sakit delusional pulak, mendengar TN mengaku diri nya hebat, pada hal tak pernah berlaku begitu.

Hati nya sangat busuk, boleh di lihat dari kata2 nya di atas.

Watak nya cacat akibat tak di peduli emak bapak nya di masa kecil, depraved of love and affection, producing the opposite effects on him. Apo nak di kato.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:53 am
Reply to  Anonymous

…boleh ‘di lihat’…??…tak ‘di peduli’..???..
Apo nak ‘di kato’…???
(Kalau di Batu Pahat ke atau di Jeli ke atau di Toronto ke, ok lah..)

‘lihat’, ‘peduli’ dan ‘kato’ tu tompek2 nyo di mano auntie TN? Di tolor polir Bang Ali ke atau di lubang puki ekou dokek punyo bijik kolontit?

Jonih Molayu colup bongap ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH lopaeih diyo koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:54 am
Reply to  Anonymous

Disobab-an auntie TN masih jugo bongap dan tak dapek nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI BATANG polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:54 am
Reply to  Anonymous

Atau boleh jugo kalau ayat koduo tu nak dibuek bogini:

2) Auntie TN monyapu air liur nyo DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DIKULOM batang polir kokasih nyo itu.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:56 am
Reply to  Anonymous

Bodoh bangang BERUK TUA KEJORA WAK GONTOL BATANG CANGKOL nih.

Nak cakap pasal BM sepatut nya dia masuk blog yang berkaitan lah.

Tapi jenis ini memang bangang tidak terhingga.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:54 am
Reply to  Anonymous

10:53 am tak reti benda lain. sibukkan BM.

Otak singkat, tak reti ini blog politik.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:52 am
Reply to  Anonymous

BERUK TUA KEJORA WAK GONTOL BATANG CANGKOL 9:45 am selalu melihat cermin dan dapati kulit nya macam kulit babi.

Geram dia, tak boleh buat apa, asyik mengarut mencarut memaki hamun nak lepaskan geram itu.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:35 pm
Reply to  Anonymous

Tak do siapo akan pocayo-an karutan morapu taraf budak tadiko ekou tu auntie TN botino tuo kutok pongotor!
Tapi kalau 3 pokaro ni, somuo pombaco gorenti pocayo:

1) ekou dulu nyo sokolah SJK, dari bukti ponulisan BM ekou yang tidak kotahuan nahu.
2) ekou tak mampu mombalaeih pantun-pantun BI cikgu Kojora, tapi komain mondabik dado konon cokap BI.
3) ekou tosangek dibonci-an oleh pombaco-pombaco dokek blog Shahbudin ini.

Hah ha ha. Kosiaaannnn…

najib bini rosmah
najib bini rosmah
10 February 2021 8:37 am

AWAS. Perogol Nika Gee pulang Indon ngak kuarantin pak. Bisa saja bikin ribut kluster Cobid. Waduh gawat pak. MARABAHAYA. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
10 February 2021 8:32 am

TERKINI. Awas kepada Rakyat yang berjumpa Perogol Nika Gee dan isterinya atau rombongan ke Indon. Perogol Nika Gee gagal patuh SOP kuarantin dan boleh menjadi kluster PM Covid19 yang baru. AWAS. BAHAYA. Kahkahkah!

anonymous
anonymous
10 February 2021 8:31 am

Ulasan yg tersangat sangat baik dr DSAI.
Suka dengar ulasan DSAI: teori konspirasi atau camne?

comment image?w=417&ssl=1

comment image?resize=768%2C192&ssl=1

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:28 am

SKETSA SORANG MUNAFIQ YANG TOKANTOI:

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:28 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
10 February 2021 7:44 am
Reply to Anonymous

Kalo ko pakar BM pun, tak payah lah mencarut. Malu emak bapak kau anak naya nyata biadab dan tak sopan, tak reti blogging decorum and decency.

Balik kampong ajer, jiran2 kata waah, itu dia si biadab dan kurang ajar tuh dah balik.

Reply

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:29 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
10 February 2021 8:21 am
Reply to Anonymous
Reply to auntie TN 7:44 am,

Tak usah munafiq lah auntie TN! Ini bukan moncarut ke, auntie tuo kutok sasau nyanyuk:

Reply

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:30 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
9 February 2021 1:21 pm
Reply to Anonymous

Wak Gontol Kejora Kojolla suka di songket Bang Ali di lub.ng belakang nya. selau sebut Bang Ali sebab sedap sangat bagi nya.

Bang Ali selalu sondol luba.ng puki nya, biji kolontit nya tergesel hingga melelas, calar.

Reply

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:30 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
9 February 2021 12:25 pm
Reply to Anonymous

Ada yang sekolah SJK tabiiat nya OK.

Tapi Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla ini tabiat amat teruk.

Tak dibimbing emak bapak nya di masa kecil sebab depa asyik berkongk.k pagi petang siang malam.

Dia curi lihat emak dia buat begitu, bila emak dia suruh bersihkan pucci nya, dia jolok pucci emak nya.

Jahat hamjadah punya budak. Hingga ke tua bangka.

Reply

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:31 am
Reply to  Anonymous

Kalo ko bodoh BM pun, tak payah lah mencarut, meracau royan raban mencerca caci, merapu mengarut macam budak tadika ‘Nyo nya’ TN. Malu emak bapak kau anak naya nyata biadab dan tak sopan, tak reti blogging decorum and decency.

Balik kampong ajer, jiran2 kata waah, itu dia si bodoh biadab dan kurang ajar samseng taik kucing blog tuh dah balik.

Reply

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:32 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
10 February 2021 8:24 am
Reply to Anonymous

Siapa pun boleh setakat nak buat karangan sampah macam di atas tu. Tapi, nak mengarang pantun yang sama panjang setiap baris (terutamanya dalam BI), hanya orang yang bijak bistari saja yang mampu.

Ini satu contoh, hasil dari otak bijak tu:

Reply

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:32 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
10 February 2021 8:25 am
Reply to Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
We are having auntie TN the girlfriend of Bang Ali
Never wash after peeing..makes he pussy smelly!
Pity her, in this blog, Kejora often whacked & bully
Feeling ashamed, she always leave the blog early
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:36 am
Reply to  Anonymous

KOSIAN AUNTIE TN, CUBO NAK BOLAKUN BAIK, NASIHAT-AN ORANG JANGAN MONCARUT, KONON NYO DIYO TU USTAZAH KEK BLOG INI, TAPI SOMUO POMBACO DAH TAHU YANG DIYO TU IBU IBLIS KEK SINI.

TOKANTOI TOKODU LE DIYO BOTINO SASAU TUO KUTOK TU, KONO DONGAN DEN DAN CIKGU KOJORA.

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:35 am
Reply to  Anonymous

Tuduhan2 KEJORA WAK GONTOL BATANG CANGKOL itu mengarut.

Sebab tak pernah merasa kasih sayang ibu bapak nya, dia iri hati, menganggap yang lain semua dapat itu semua.

Maka di luahkan nya lah geram kesumat hati nya itu di sini dengan cara mengarut.

Sepatut nya dia pergi jumpa Psychiatrist, dapatkan cara nak deal with his utter feeling of deprivation and solace.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:57 am
Reply to  Anonymous

Maka ‘di luahkan’…???
(Kalau di Sandakan ke, ok lah..)

‘luahkan’ tu tompek nyo di mano auntie TN? Di tolor polir Bang Ali ke atau di lubang puki ekou dokek punyo bijik kolontit?

Jonih Molayu colup bongap ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH lopaeih diyo koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:58 am
Reply to  Anonymous

Disobab-an auntie TN masih jugo bobal bongap dan tak dapek nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI BATANG polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 10:58 am
Reply to  Anonymous

Atau pu boleh jugo kalau ayat koduo tu dibuek bogini:

2) Auntie TN monyapu air liur nyo DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DIKULOM batang polir kokasih nyo itu.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:59 am
Reply to  Anonymous

Otak singkat, asyik kopipes saja.

Tak reti segan malu.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:58 am
Reply to  Anonymous

Otak singkat, asyik kopipes saja.

Tak reti segan malu.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:37 pm
Reply to  Anonymous

Otak biol, asyik moroyan raban jo monogak-an bonang basah.

Tak reti sogan malu auntie TN botino tuo kutok pongotor ni.

Hah ha haa.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
10 February 2021 8:26 am

Nampaknya banyak yang Abam Tommy boleh londehkan terutama bila Perogol Nika Gee digulingkan oleh Kerajaan baru. Scheme of things Perogol Nika Gee akan sampai ke penghujung tak lama lagi. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
10 February 2021 8:24 am

Apa Perogol Nika Gee buat semasa jaga KDN sampai Abam Tommy perlekeh Peguamcara yang gagal dan lembik dalam siasatan kes 1MDB? Adakah Perogol Nika Gee sudah mengganggu proses siasatan untuk memudahkan projek semburit scheme of things? Kahkahkah

najib bini rosmah
najib bini rosmah
10 February 2021 8:21 am

Pak Jokowi memalukan Perogol Nika Gee dengan posting mendukung rule of law, negara konstitusional dan gambarnya sendiri ambil vaksin. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
10 February 2021 8:19 am

Perogol Nika Gee tiada majoriti sejak Mac. Abam Tommy pun tahu dan letak jawatan sukarela. Legitimasi Perogol Nika Gee dipersoalkan dalam dan luar negara. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:08 am

AUNTIE TN MASIH NAK BAWA ‘CASE’ LAYI KE ATAU NAK ‘REST MY CASE’ SOKALI LAYI?

DEN ‘HA NYA’ MAHU ‘TA NYA’ JO, ‘NYO NYA’ TN… PASAL EKOU ‘PU NYA’ CASE TU…

HAH HA HAA.

zunnun
zunnun
10 February 2021 8:23 am
Reply to  Anonymous

masaalah nyo dgn

meme nyo, “I Rest My Case.”

jika ‘I” nyo asyik mem”babi” dgn Ke”babi”an kesana kemari,

Case nyo blh Rest ko?

sekejap2 dia dtg laii, menjengok2 jika case nyo betul2 rest…

akhir “I” nyo tak ubah se ekor babi sentiasa dlm kelaparan…

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 9:36 am
Reply to  zunnun

Hah ha haa..bravo Zunnun!

Den tosangeklah bosotuju dongan apo yang ekou kato-an tu.

Sotuju soghatuih poghatuih!!!

Cumo hari ini ekou tolupo citor auntie TN tu sibuk monggunting bulu puki nyo…

Hah ha haa.
Hah ha haa.
Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:04 pm
Reply to  zunnun

Begitu juga DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (mungkin orang yang sama) tak reti makna “Rest My Case.”

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:02 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous 10 February 2021 8:08 am amat bodoh, tak reti makna ‘REST MY CASE’ 

zunnun
zunnun
10 February 2021 8:05 am

consequence, consequentialist, consequently…

akibat nya, kesan nyo, berterusan akibat & kesan nya..

dari penyakit berpeleseran dlm kawah masakan daging babi #sipendetahadi, berpenyakit sawan babi #sinyanyukyua96, kini meneruskan akn nyo kpd #sipesakit kanser

akibat nyo,

#melayu, #negara & #perlembagaan di rogol, di ratah & di permainkan dgn anak2 harun dari Speaker/AG yg sanggup menjilat2 utk kepentingan mereka…..

kedua2 mereka perlu di bawa ke pengadilan bila tiba masa nya…

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:17 am
Reply to  zunnun

What talking pompously, DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN sounding like WAK GONTOL BATANG CANGKOL also.

Trying to impress you know big words arrrr? Big Batang Cangkol, too. That you use unto your assol when Bang Ali dosn’t show up, arrr?

Lu jaja seketul daging babi dah lama tak laku, busuk berulat, lu goreng dengan ulat2 nya sekali lah, jamu makan dengan puak kamu.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:47 am

Somalam den bopatah balik poyi skrol posting Budin duo posting tokobolakang, den tojumpo duo entry yang monarik:

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:48 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
9 February 2021 9:03 am
Reply to Anonymous

Kau tak ada cerita lain ke…asyik Ronnie Liu ke Raub je kau ulang-ulang sampai dah berbulu telinga kami kat sini dengar benda yang sama. Apa “significance”nya pun entah…..Tak ada modal nak tulis benda lain elok diam saja lah bodoh…jangan kau ulang-ulang cerita yang sama bahlol punya mangkok!

Reply

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:48 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
9 February 2021 9:07 am
Reply to Anonymous

Hoi monyet TN….
Orang bangun pagi solat tahajud, zikir sementara menunggu waktu subuh…… kau pula pagi-pagi buta buka blog dan cari pasal dengan orang…kau ni anak gampang yang dipungut dari tong sampah ka dulu….!

Reply

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:49 am
Reply to  Anonymous

DEN TAK DAPEK NAK PASTI-AN SAMO ADO ANON9:03 DAN ANON9:07 TU ORANG YANG SAMO ATAU TIDAK. TAPI YANG PASTI NYO, KODUO-DUO KOMEN ITU JOLAEIH MONUNJUK-AN KOBONCIAN TAHAP TINGGI KOPADO AUNTIE TN.

KOSIAN AUNTIE TN, DILABEL-AN SOBAGAI BODOH, BAHALOL, MANGKUK, MONYET, ANAK GAMPANG, ANAK PUNGUT TONG SAMPAH DAN BOMACAM-MACAM.

ADUHAI, KOSIAN BOTUL DOKEK AUNTIE TN BOTINO TUA KUTOK PONGOTOR TU.

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:49 am
Reply to  Anonymous

Den dapek jangko, kalau auntie TN botino tuo kutok tu koluar, pasti diyo akan tuduh komen 9:03 & 9:07 am tu datang dari den atau dari cikgu Kojora. Biar-an jo diyo…

Tapi den pasti pombaco dapek monilai kobonaran…lagi pun memang kobanyak-an pombaco memang sangek mombonci auntie TN botino tuo kutok pongotor tu.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:51 am
Reply to  Anonymous

Dan hari, Zunnun pulo tampil moluah-an koboncian nyo tohadap botino tuo kutok gilo sasau tu.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:00 am
Reply to  Anonymous

Bro2 Anon di atas & juga bro Zunnun,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Nenek ingin lagak hero Tamil, tapi dia tu meenaci
Akal pendek, harap kelentit jer panjang lbih seinci
Masuk berkomen kat blog ‘ha nya’ mencerca caci
Padan muka dia, kat blog ini, ramai yg membenci
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:21 am
Reply to  Anonymous

Teruskan mimpi kamu itu, WAK GONTOL BATANG CANGKOL.

Bile selalu delusional, pi jumpa psychiatrist lah.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:46 am
Reply to  Anonymous

Reply to old auntie TN 8:21 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Pity TN she’s being whaked in most of her entries
It is as if..Kejora had pinched, & pulled her clitoris
Tears..must now be flowing..wetting her eye’s iris
She’s now really down & need to se a psychiatrist
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 1:07 pm
Reply to  Anonymous

being whaked in most of her entries”?

What talking one, Dol?

Where school one, you?

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:19 am
Reply to  Anonymous

Dan hari, Zunnun pulo tampil  ..”?

Swahili mari ka?

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:49 am
Reply to  Anonymous

Anonymous 10 February 2021 7:48 am ia lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Batang Cangkol.

Pandai beri nasihat tapi isi nasihat dan kata2 digunakan pun musibat.

Otak kicik, tak terdaya nak komen blog post Budin tuh, tak upaya nak kata apa2 yang menyumbang kpd masyarakat blogging di sini.

Hanya mencaci dan mengkeji. Hampeh. Hanchai.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:43 am
Reply to  Anonymous

Hah, Anonymous  10 February 2021 7:48 am marah TN cakap pasal Ronnie Liu terhumban ke Raub, Pahang.

Nampak nya tercapai maksud TN bila selalu mengeluarkan berita itu.

Betapa perit nya berita itu dalam hati dia orang.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 9:34 am
Reply to  Anonymous

Ekou kato-an apo pun pun auntie TN, ekou tak dapek nak sombunyi-an dari pombaco akan 3 pokaro:

1) ekou dulu nyo sokolah SJK, dari bukti ponulisan BM ekou yang tak kotahuan nahu.
2) ekou tak mampu mombalaeih pantun-pantun BI cikgu Kojora, tapi komain mondabik dado konon cokap BI.
3) ekou tosangek dibonci-an oleh pombaco-pombaco dokek blog Shahbudin ini.

Hah ha ha.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:09 pm
Reply to  Anonymous

Baikki computer / laptop kamu dulu. Ejaan kan itu tak betul

Kalau takda duit, cakap di sini, boleh buat “FundMe” campaign seposen duaposen ker.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:50 pm
Reply to  Anonymous

Baikki??? Pokataan apo tu auntie TN? Swahili?

Kalau bukan Swahili, ekou campak-an komputer burok ekou tu ke longkang dan…

Antar mari no akaun, den nak bank-in duit bolikan komputer baru.
Atau boyi-an alamat, den boli dan pos-an kek ekou…

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 1:04 pm
Reply to  Anonymous

Kamu computer dah rebeh asyik salah eja, nak nuduh computer orang pulak.

Kamu memang bodoh bangang tak tahu typo.

Sombong bongkak pulak tak jawab nak FUNDME campaignkan untuk duit ganti computer kau yang hilang “k” tuh.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
10 February 2021 7:46 am

Rajin anjing Jkom kerja spam macam di Indon. Boss nak maki tak jadi. Ambil tulang dekat longkang nanti. Kerja kuat anjing Jkom. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:15 am

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kejora is born, to be intelligent, genius, & talented
Unlike idiot auntie TN who is a stupid old bastard
By Kejora, all the while, the lady is being defeated
Because..at SJK, that lady was not well educated
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:19 am
Reply to  Anonymous

Bila mengaku dia pandai makna nya dia bodoh. Bila mengaku dia talented makna nya dia depraved tak ada bakat apa pun.

Takda orang lain di sini yang masuk bakul angkat bakul nya sendiri melainkan Wak Gontol.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:31 am
Reply to  Anonymous

Konapo lomah sangek auntie TN monjawab? Soporti mongoluh jo…

Kato nyo auntie ‘pu nya’ BI hebat sangek, tapi mano nyo, tak satu pun pantun BI cikgu Kojora tu auntie dapek balaeih?

Den ‘ha nya’ nak ‘ta nya’ jo, ‘Nyo nya’ TN…

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:23 am
Reply to  Anonymous

Bodoh bangang nya kamu WAK GONTOL BATANG CANGKOL.

Tak semua orang suka memantun mantat mcm kamu.

Terutama bila pantun karut, mcm kamu punya.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:52 pm
Reply to  Anonymous

Bodoh bangang nya kamu TN ANJING BOTINO TUO KUTOK PONGOTOR Molayu colup bobal bongap.

Tak reti langsung bopantun sobab dulu sokolah SJK.

Terutama bila pantun BI macam cikgu Kojora tu.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:58 pm
Reply to  Anonymous

Kamu Kejora puji Kejora.

Paling bodoh punya kerja.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:13 am

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Nenek ingin lagak hero Tamil, tapi dia tu meenaci
Akal pendek, harap kelentit jer panjang lbih seinci
Masuk berkomen kat blog ‘ha nya’ mencerca caci
Tapi bila terkantoi SJK..mulut dia dah jdi terkunci
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:22 am
Reply to  Anonymous

Mencarut kelentit, pucci dll ajer ler tau nya Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih.

Umurnya 80ah tahun mirip 90 tahun tapi otak mcm budak sekolah asyik nak bertumbuk.

Emak bapak nya kuat sangat berkongk.k masa dia kecil, tak ada masa membimbing nya adab sopan.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:39 am
Reply to  Anonymous

Mencarut, mengarut, mencerca caci dll ajer ler tau nya TN Anjing nih.

Umurnya 80ah tahun mirip 90 tahun hampir sebaya atok96 nabi nya tu, tapi otak mcm budak tadika asyik nak lawan tarik rambut.

Emak bapak nya kuat sangat berkongkek yakni memuki masa dia kecil, tak ada masa membimbing nya adab sopan.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:41 am
Reply to  Anonymous

Siapa pun boleh setakat nak buat karangan sampah macam di atas tu. Tapi, nak mengarang pantun yang sama panjang setiap baris (terutamanya dalam BI), hanya orang yang bijak bistari saja yang mampu.

Ini satu contoh, hasil dari otak bijak tu:

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:41 am
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Poor TN tried to be eagle but she’s just a sparrow
Her rusty brain is very small, and as if never grow
To readers, she is like an old broken wheelbarrow
Facing Kejora, she had to endure pain and sorrow
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:27 am
Reply to  Anonymous

Otak kamu bijak? HAHAHA HOHOHO HIHIHI.

Go on believing that larr, WAK GONTOL BATANG CANGKOL.

Being delusional can lead you to the psychiatrist for mental disorder treatment.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:27 am
Reply to  Anonymous

Reply to auntie TN 8:27 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Pity TN she’s being whaked in most of her entries
It is as if..Kejora had pinched, & pulled her clitoris
Tears..must now be flowing..wetting her eye’s iris
She’s now really down & need to se a psychiatrist
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:12 pm
Reply to  Anonymous

Very sad, pathetic, WAK GONTOL BATANG CANGKOL nih.

Sepatut nya menulis rencana tapi dia kopipes orang punya, adjust sini sana ajer.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 1:00 pm
Reply to  Anonymous

Very sad, pathetic, TN ANJING BETINA TUA KUTOK PENGOTOR nih.

Sepatut nya menulis rencana tapi dia asyik kacau orang punya komen, cerca caci & carut sini sana ajer.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 1:05 pm
Reply to  Anonymous

Siapa pun boleh setakat nak buat karangan sampah macam di atas tu. Tapi, nak mengarang pantun yang sama panjang setiap baris (terutamanya dalam BI), hanya orang yang bijak bistari saja yang mampu.

Ini satu contoh, hasil dari otak bijak tu:

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 1:06 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
A lot of excuses are being given by the old auntie
The moron can’t write English pantun, what a pity
She’s so childish..and her behaviour is very nasty
Not washing, after peeing, makes her pussy dirty
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:53 am

Disobab-an auntie TN masih jugo bolum faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI BATANG polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

zunnun
zunnun
10 February 2021 7:16 am
Reply to  Anonymous

tn nyanyo nyanyi nyanyeng di buek nyo

toporanget bang ali tengok burit tn tak bobulu….

itu jenis puki sial namo nyo….

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:27 am
Reply to  zunnun

Hah ha haa..bravo Zunnun!

Den tosangeklah bosotuju dongan apo yang ekou kato-an tu.

Sotuju soghatuih poghatuih!!!

Cumo hari ini ekou tolupo citor auntie TN tu sibuk monggunting bulu puki nyo…

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:34 am
Reply to  zunnun

Oik, DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT nak tumpang semangkok.

Menyebut burit, Pukimak lah dia.

Bahasa Swahili gamak nya “nyanyo nyanyi nyanyeng” tuh.

Orang dari central Africa pun ada masuk blog Budin nih.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:27 am
Reply to  Anonymous

Kalu lah andai BM pun tak payah lah nak labour on it tak renti2.

Mencarut pun tak renti2.

Gamak nya, masa kecil di rumah nya selalu ada jeritan2 pucci, pantat, kelentit, kepala butuh dsb nya.

Ini lah jenis Melayu yang menyebabkan bangsa Melayu tak maju.

Sepatut nya dia membincang tajuk pos, menambah maklumat dan pengtahuan untuk semua pembaca. Tapi … alahai …

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:43 am
Reply to  Anonymous

Konapo lomah sangek auntie TN monjawab? Soporti mongoluh jo…

Kato nyo auntie ‘pu nya’ BI hebat sangek, tapi mano nyo, tak satu pun pantun BI cikgu Kojora tu auntie dapek balaeih?

Den ‘ha nya’ nak ‘ta nya’ jo, ‘Nyo nya’ TN…

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:33 am
Reply to  Anonymous

Nampak lah dirty, sadistic mind WAK GONTOL BATANG CANGKOL nih.

Dia mengharapkan TN menjawab melawan carutan dia tuh.

Biarkan, biarkan, dia di lihat sebabgai penghasut, pelaga, tukang proovoke.

No dice.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:30 am
Reply to  Anonymous

…dia ‘di lihat’…???
(Kalau di Batu Pahat ke, ok lah..)

‘lihat’ tu tompek nyo di mano auntie TN? Di tolor polir Bang Ali ke atau di lubang puki ekou dokek punyo bijik kolontit?

Jonih Molayu colup bongap ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH lopaeih diyo koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:31 am
Reply to  Anonymous

Disobab-an auntie TN masih jugo bobal bongap dan tak dapek jugo nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI BATANG polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:32 am
Reply to  Anonymous

Atau pun boleh jugo kalau ayat koduo tu dibuek-an bogini:

2) Auntie TN monyapu air liur nyo DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DIKULOM batang polir kokasih nyo itu.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:57 pm
Reply to  Anonymous

Ko selalu buat begitu kpd Bang Ali yer.

Padan lah asyik teringat saja nampak nya.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:15 pm
Reply to  Anonymous

Dah habis modal, otak tak banyak, WAK GONTOL BATANG CANGKOL ini pun kopipes komen2 lama dia.

Dah bankrap akal. Jenis yang menyebabkan Melayu senang kalah bila di serang Portugis di tahun 1511.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 1:09 pm
Reply to  Anonymous

…bila ‘di serang’ Portugis…??
(Kalau di Marang ke atau di sarang Portugis ke, ok lah..)

‘serang’ tu tompek nyo di mano auntie TN? Dokek topi tolor polir Bang Ali ker atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit?

Jonih Molayu colup bongap ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH lopaeih diyo koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 1:10 pm
Reply to  Anonymous

Disobab-an auntie TN masih jugo bobal bongap dan tidak jugo faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI BATANG polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 1:11 pm
Reply to  Anonymous

Atau ayat yang koduo tu boleh jugo bogini:

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI BATANG polir Bang Ali sobolum DIKULOM nyo batang polir kokasih nyo itu.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:16 am

Jangan marah lah, pagi2 nak ngutuk Pak Sheikh Nuar. Berdasarkan fakta.

Dia bekas banduan 2 kali, sebab liwat. Pencemaran latar belakang nya itu mempengaruhi persepsi rakyat terhadap nya. Termasuk ulasan nya terhadap Tommy Thomas.

Hal peribadi boleh mencemar pendirian politik? Apa tidak nya. Politik ada lah apa yang berlaku diantara manusia, saing bersaing nakkan kuasa.

Jika boleh tindas sebab liwat, apa lagi …

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:23 am
Reply to  Anonymous

…berlaku ‘diantara’ …??
(Kalau didera ke atau diselenggara, ok lah..)

‘antara’ tu pobuatan nyo macam mano auntie TN? Macam Bang Alu jolok lubang puki ekou ke atau jilat ekou punyo bijik kolontit?

Jonih Molayu colup bongap ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH lopaeih diyo koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:23 am
Reply to  Anonymous

Kalau dah auntie dulu nyo sokolah SJK tu, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM tu.

Tak usah auntie nak bosusah payah nak potahan-an diri lah auntie TN, semuo pombaca dah tahu!

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:24 am
Reply to  Anonymous

Memang lah tosangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato, yang auntie TN ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK dulu tu!!!

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:55 pm
Reply to  Anonymous

BERUK TUA KEJORA WAK GONTOL BATANG CANGKOL tak dapek nak “potahan-an” diri nya.

“k” pun sudah hilang dari komputer nya.

Sombong bongkak, dicadangkan FUNDME campaign untuk nya, tak di jawab nya pun.

Malu, konon. Melayu jenis yang di kalahkan Portugis di Melaka dulu.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:47 am
Reply to  Anonymous

Pembaca sekelian boleh lihat betapa biadab dan kurang ajar Wak Gontol Kejora Kojolla nih. Tak renti2 mencarut.

I rest my case.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:02 am
Reply to  Anonymous

Auntie TN ‘rest my case’ bukan sobab hal moncarut. Memang dah lamo ado carut moncarut kek blog ini. Diyo sondiri pun tak kurang jugo hebat moncarut!

Tapi auntie malu tokodu tokosipu bilo den asyik tangkap diyo dongan ponulisan BM caro gayo SJK nyo tu.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:39 am
Reply to  Anonymous

Ada pulak Polis SJK di sini. Dia malu di maki biadab dan kurang ajar.

Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla itu apa saja di samar nya. Tak berani masuk atas nama itu sebab sentiasa dibalun, ditibai dan dibantai di sini.

Menyamar sebagai Anomouse, sekarang sebagai Polis SJK.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:54 am
Reply to  Anonymous

Dia ‘di maki’ …??
(Kalau di puki ke, ok lah..)

‘maki’ tu tompek nyo di mano auntie TN? Dokek topi tolor polir Bang Ali ker atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit?

Jonih Molayu colup bongap ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH lopaeih diyo koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:55 am
Reply to  Anonymous

Disobab-an auntie TN masih jugo tidak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI BATANG polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:05 am
Reply to  Anonymous

Ayat koduo tu boleh jugo bogini:

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI BATANG polir Bang Ali sobolum DIKULOM nyo batang polir kokasih nyo itu.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:37 am
Reply to  Anonymous

Masih lagi Wak Gontol Batang Cangkol ini coba memprovoke menjawab dia dengan kata2 lucah, maki hamun dan carutan2.

Dia mesti di ajar emak nya mmencarut puki pantat batang pelir butuh dsb nya.

Dahsyat keluarga nya.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:33 am
Reply to  Anonymous

Dia mesti ‘di ajar’ …??
(Kalau di Ampang Jajar ke, ok lah..)

‘ajar’ tu tompek nyo di mano auntie TN? Dokek topi tolor polir Bang Ali ker atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit?

Jonih Molayu colup bongap ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH lopaeih diyo koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:35 am
Reply to  Anonymous

Disobab-an auntie TN masih jugo bobal bongap dungu, tidak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI BATANG polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:36 am
Reply to  Anonymous

Ayat koduo tu boleh jugo kalau bogini:

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopala polir Bang Ali sobolum DIKULOM nyo batang polir kokasih nyo itu.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:24 pm
Reply to  Anonymous

KEPALA BAPAK KAU, kata Najib Klepto wal Jibo.

KEPALA ATOK KAU, kata aku yang tak berpangkat.

WHO THE HELL CARES IF YOUR BM IS TOP CLASS IN HERE.

DAMN STUPID BLOKE.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 1:17 pm
Reply to  Anonymous

KEPALA BUTOH PAK KAU, kata pembenci-pembenci ‘Nyo nya’ TN.

LUBANG PUKI MAK KAU, kata beberapa orang pembaca lagi.

BIJI KELENTIT KAU, kata Kejora Hero wal Sado.

WHY MUS’NT YOU TAKE THE EFFORT TO IMPROVE, IF YOUR BM IS OF VERY POOR CLASS IN HERE.

DAMN STUPID EX-SJK BITCH.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:20 pm
Reply to  Anonymous

Dah habis modal politik,nak jadi guru BM pulak.

Goblok.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 1:19 pm
Reply to  Anonymous

Dah habis modal politik dan malu terkedu terkantoi, nak jadi nenek kebayan meracau royan pulak.

Goblok.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:00 am

Nak coba fahamkan psychology atau cara otak Wak Gontol Kejora Kojolla ini berfungsi –

Dia asyk mengutuk dan mengeji, macam batu api. Salah campuran ker atau tak bercampur dengan orang, selalu menyepi.

Maka dia tak dapat pandangan lain, selain dari yang dia pendam di otak nya sendiri.

Di galakkan dia bercampur supaya tidak asyik memendam rasa geram, benci, kot nanti terfikir nak bunuh diri.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:05 am
Reply to  Anonymous

Dia orang Islam, tak boleh hara kiri.

Selalu huru hara pemikiran nya pun, hidup nya amat sangsara.

Melainkan sanggup merayap ke bawah tempurung, diam bersama katak pura (female katak puru, hehe).

Wak Gontol mesti ketawakan cobaan nak rhymekan kata2 itu.
Wak Gontol lah, katakan.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:16 am
Reply to  Anonymous

‘Di galakkan’ dia …??
(Kalau di Sandakan ke, ok lah..)

‘galakkan’ tu tompek2 nyo di mano auntie TN? Dokek topi tolor polir Bang Ali ker atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit?

Jonih Molayu colup bongap ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH lopaeih diyo koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:16 am
Reply to  Anonymous

Kalau dah auntie dulu nyo sokolah SJK tu, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM tu.

Tak usah auntie nak bosusah payah nak potahan-an diri lah auntie TN, semuo pombaca dah tahu!

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:17 am
Reply to  Anonymous

Memang lah tosangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato, yang auntie TN ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK dulu tu!!!

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:20 am
Reply to  Anonymous

Waah, pagi2 masuk saja sini, Wak Gontol dah mencarut .

Nyata tak di bimbing emak bapak nya di masa kecil. Sebab nya? nanti kasi tahu kemudian lah, hehe.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:27 am
Reply to  Anonymous

Nyata tak ‘di bimbing’ …??
(Kalau di kandang kambing ke, ok lah..)

‘bimbing’ tu tompek nyo di mano auntie TN? Dokek topi tolor polir Bang Ali ker atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit?

Jonih Molayu colup bongap ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH lopaeih diyo koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:48 am
Reply to  Anonymous

Nampak soporti auntie TN masih bolum faham!
Kalau masih bolum faham jugo, ini ha den boyi-an layi contoh-contoh ayat caro mongguno imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI BATANG polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:27 pm
Reply to  Anonymous

WHO THE HELL CARES IF YOUR BM IS TOP CLASS IN HERE.

DAMN STUPID BLOKE NOT EVEN REALIZING THAT THIS IS A POLITICAL BLOG.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:28 pm
Reply to  Anonymous

MEANING, NOT A LANGUAGE BLOG.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:30 pm
Reply to  Anonymous

KEJORA WAK GONTOL BATANG CANGKOL.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:44 am
Reply to  Anonymous

Kalo ko pakar BM pun, tak payah lah mencarut. Malu emak bapak kau anak naya nyata biadab dan tak sopan, tak reti blogging decorum and decency.

Balik kampong ajer, jiran2 kata waah, itu dia si biadab dan kurang ajar tuh dah balik.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:21 am
Reply to  Anonymous

Reply to auntie TN 7:44 am,

Tak usah munafiq lah auntie TN! Ini bukan moncarut ke, auntie tuo kutok sasau nyanyuk:

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:22 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
9 February 2021 1:21 pm
Reply to Anonymous

Wak Gontol Kejora Kojolla suka di songket Bang Ali di lub.ng belakang nya. selau sebut Bang Ali sebab sedap sangat bagi nya.

Bang Ali selalu sondol luba.ng puki nya, biji kolontit nya tergesel hingga melelas, calar.

Reply

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:22 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
9 February 2021 12:25 pm
Reply to Anonymous

Ada yang sekolah SJK tabiiat nya OK.

Tapi Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla ini tabiat amat teruk.

Tak dibimbing emak bapak nya di masa kecil sebab depa asyik berkongk.k pagi petang siang malam.

Dia curi lihat emak dia buat begitu, bila emak dia suruh bersihkan pucci nya, dia jolok pucci emak nya.

Jahat hamjadah punya budak. Hingga ke tua bangka.

Reply

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:24 am
Reply to  Anonymous

Kalo ko bodoh BM pun, tak payah lah mencarut, meracau royan raban mencerca caci, merapu mengarut macam budak tadika ‘Nyo nya’ TN. Malu emak bapak kau anak naya nyata biadab dan tak sopan, tak reti blogging decorum and decency.

Balik kampong ajer, jiran2 kata waah, itu dia si bodoh biadab dan kurang ajar samseng taik kucing blog tuh dah balik.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:24 am
Reply to  Anonymous

Siapa pun boleh setakat nak buat karangan sampah macam di atas tu. Tapi, nak mengarang pantun yang sama panjang setiap baris (terutamanya dalam BI), hanya orang yang bijak bistari saja yang mampu.

Ini satu contoh, hasil dari otak bijak tu:

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:25 am
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
We are having auntie TN the girlfriend of Bang Ali
Never wash after peeing..makes he pussy smelly!
Pity her, in this blog, Kejora often whacked & bully
Feeling ashamed, she always leave the blog early
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:57 am
Reply to  Anonymous

Masuk bakul angat bakul sendiri.

The habit of demagogues.

And Kejora Wak Gontol Batang Cangkol.

Anonymous
Anonymous
9 February 2021 10:49 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Habis ler depa kali ni, puak2 politik punya pelacor
Rahsia Atok khianati PH..Thomas dah kasi bocor
Geng2 Peju-wang, kini dh rasa spt panas melecur
PH sekali dgn Atok, tunggu masa je untuk hancor
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 1:00 am
Reply to  Anonymous

KAU SESUAI LA BACA DAN PERCAYA SEMUA APA YANG ADA DALAM BUKU TU.SEBAB KAU BODOH!!!

coba kau baca ulasan dari atok pula..barulah boleh dipertimbang

sial punya gontol..bodoh tahap sialan

kikikiiki

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 5:22 am
Reply to  Anonymous

Den ni lobih sosuai baco al-quran kitab suci Allah Ta’ala dan fiqih sunnah Nabi Muhammad daripado mombaco porutusan nabi atok Korala plurolisma ekou tu.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 5:39 am
Reply to  Anonymous

Masaelah nya ekau baca Qur’an, otak kau melayang menggontol.

Baca lah dengan tenang dan khusuk, Wak Gontol.

Moga2 kau menulis komen dan memantun mantat yang semenggah selalu. Tak ke Korala otak kamu.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 5:32 am
Reply to  Anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Wak Gontol Kejora Kojolla kena hontol.

Moral of the story:

Jangan menggontol tak memasal. Kamu di gontolkan.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:05 am
Reply to  Anonymous

Kamu ‘di gontolkan’ …??
(Kalau di Sandakan ke, ok lah..)

‘gontolkan’ tu tompek2 nyo di mano auntie TN? Dokek topi tolor polir Bang Ali ker atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit?

Jonih Molayu colup bongap ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH lopaeih diyo koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:06 am
Reply to  Anonymous

Kalau dah auntie dulu nyo sokolah SJK tu, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM tu.

Tak usah auntie nak bosusah payah nak potahan-an diri lah auntie TN, semuo pombaca dah tahu!

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:07 am
Reply to  Anonymous

Memang tosangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato, yang auntie TN ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK dulu tu!!!

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 7:50 am
Reply to  Anonymous

Go for the substance, not the form, Wak Gontol Kejora Kojolla.

Orang mcm kamu ini lah yang menyebabkan Melayu kalah bila di serang Portugiis di tahun 1511.

Yang sepatut nya korang hitung berapa ramai dan apa sejata api yang di pakai, lari beri tahu ketua2, korang berdiri terpacak, terpegun melihat pakaian depa, termasuk topi tentera Portuis di masa itu.

Dibalun dengan senapang, terborai lah korang.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:53 am
Reply to  Anonymous

…bila ‘di serang’ Portugis…???…yang ‘di pakai’…??!
(Kalau di Marang ke atau di Sungkai ke, ok lah.. atau pun di sarang Portugis ke atau di tangkai buah ke…)

‘serang’ & ‘pakai’ tu tompek2 nyo di mano auntie TN? Dokek topi tolor polir Bang Ali ker atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit?

Jonih Molayu colup bongap ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH lopaeih diyo koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:55 am
Reply to  Anonymous

Auntie ni masih jugo mongguno caro gayo BM maso kek sekolah SJK dulu!

Nampak soporti auntie TN masih bobal bongap dan tak dapek jugo faham-faham!
Kalau masih bolum faham jugo, ini ha den boyi-an layi contoh-contoh ayat caro mongguno imbuhan ‘di’:

1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI BATANG polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 11:57 am
Reply to  Anonymous

Ayat koduo tu boleh lah jugo kalau nak dibuek bogini:

2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK polir Bang Ali sobolum DIKULOM batang polir kokasih nyo itu.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:33 pm
Reply to  Anonymous

Beruk Tua Kejora Wak Gontol Batang Cangkul ini bukan reti diibaratkan itu ini.

Wak Gontol lah, katakan.

Anonymous
Anonymous
9 February 2021 10:34 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Mmg buku Tommy Thomas itu, hangat & sensasi
Tapi..Kejora tk pernah nak ambil tau dia punya isi
Diri asyik dilanda hiba..sejak kekasih tiada di sisi
Sib baik..Yati, Zura & Ana jadi bunga yg mnghiasi
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💙💌❣️💝
Kah kaahh kaaahhhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
9 February 2021 10:35 pm
Reply to  Anonymous

😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥
Memang diri rasa tertekan bila dilaksanakan PKP
Semua pergerakan, perlu berhati2 & menurut SOP
Dah ler diri, asyik saja dilanda kerinduan dan sepi
Kekasih yg dh pegi pula asyik menjelma di mimpi
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💙💌❣️💝
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 1:02 am
Reply to  Anonymous

kah kah kah

hiba apa situa?

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 1:07 am
Reply to  Anonymous

coba kau try batang cangkol pula!

batang mop tu tak cukup besar

FAHAM-FAHAM SAJA

kikikiki

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 5:17 am
Reply to  Anonymous

Lawak lawak lawak..

Memang ekou toramek layak dinobat-an sobagai Maharajo Pak Lawak Badut Tuo Blog.
Sosuai bonar kalau ekou diganding-an boraksi bosamo dongan auntie TN badut botino tuo tu.

Hah ha haa

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 5:45 am
Reply to  Anonymous

Apasal ko punya key pad k dah jadi – Wak Gontol?

Kuat sangat tekan k ker?

Moral of the story: Jangan kuat tekan, nanti banyak yang tanggal.

Yang tu pun …

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 5:41 am
Reply to  Anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI lagi

Wak Gontol batang cangkol

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:12 am
Reply to  Anonymous

Auntie TN ini ‘ha nya’ tahu morapu royan jo!

Apo masalah nyo dongan key pad den? Den ‘ta nya’ jo, auntie TN!

Haiyaa..’Nyo nya’ TN..lawak botul lah ekou ‘pu nya’ ponampilan tu..

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:02 am
Reply to  Anonymous

Marah yer, WAK GONTOL BATANG CANGKOL?

Hahaha

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 8:06 am
Reply to  Anonymous

Buto llaah mato kalau tak reti baco,

WAK GONTOL BATANG VANGKOL

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:01 pm
Reply to  Anonymous

BATANG VANGKOL tu apo ko bondo nyo auntie TN?

Den ‘ha nya’ mahu ‘ta nya’ jo, ‘Nyo nya’ TN..

Kawal sikit ekou ‘pu nya’ komarahan auntie, tangan tu dah toruk tokotar-kotar…

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 12:02 pm
Reply to  Anonymous

Ekou kato-an apo pun pun auntie TN, ekou tak dapek nak sombunyi-an dari pombaco akan 3 pokaro:

1) ekou dulu nyo sokolah SJK, dari bukti ponulisan BM ekou yang tak kotahuan nahu.
2) ekou tak mampu mombalaeih pantun-pantun BI cikgu Kojora, tapi komain mondabik dado konon cokap BI.
3) ekou tosangek dibonci-an oleh pombaco-pombaco dokek blog Shahbudin ini.

Hah ha ha.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
9 February 2021 10:12 pm

Jkom sibuk spam tajuk lama. Anjing Jkom cepat spam admin sudah update baru. Nanti mengamuk lagi tuan anjing macam page Presiden Jokowi. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
9 February 2021 10:09 pm

Bila yang aman damai di luar Kerajaan, maka Malaysia tiada huru hara. Tapi yang sekarang di dalam Kerajaan sampai isytihar darurat dengan SOP caca merba. Bukti pemimpin Dajjal yang ada dalam Kerajaan punca Malaysia tidak aman. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 5:52 am

Sebelum itu, ko kena tunjukkan bukti ada Dajjal dan Malaysia tak aman.

Kalo tak ada bukti yang boleh di terima, terbukti lah kamu yang Dajjal, saja nak cari pasal.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:02 am
Reply to  Anonymous

…boleh ‘di terima’ …??
(Kalau di Burma ke, ok lah..)

‘terima’ tu tompek2 nyo di mano auntie TN? Dokek topi tolor polir Bang Ali ker atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit?

Jonih Molayu colup bongap ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH lopaeih diyo koncing.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:03 am
Reply to  Anonymous

Kalau dah auntie dulu nyo sokolah SJK tu, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan aintie dalam BM tu.

Tak usah nak bosusah payah nak potahan-an diri lah auntie TN, semuo pombaca dah tahu!

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
10 February 2021 6:04 am
Reply to  Anonymous

Memang sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato, yang auntie TN ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

Hah ha haa.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
9 February 2021 9:58 pm

ALBONTO MESTI LAH CUBA PERTAHAN DAN MAAFKAN GOAL KEEPER PHD4PIG SEMAMPU MUNGKIN……… ALJUBON PUN TAHU PRU15 BAKAL JADI TSUNAMI TOLAK PHD4PIG……… TOK MUDIM TAHU HAYAT SEBAGAI PM TAK AKAN LAMA JIKA BUBAR PARLIAMEN……….. For Perikatan To Survive, Umno Has To Get What It Wants: Analysts……….. Any hope of keeping the Umno, Bersatu and PAS alliance alive, which will be key to Perikatan Nasional (PN) retaining federal power, will hinge on whether the former’s demands on seat allocation are met, said political observers. (MalaysiaNow) – They said Umno is unlikely to buckle unless it gets what it wants, with the party… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
9 February 2021 9:56 pm

ALBONTO MESTI LAH CUBA GOAL KEEPER PHD4PIG SEMAMPU MUNGKIN……… ALJUBON PUN TAHU PRU15 BAKAL JADI TSUNAMI TOLAK PHD4PIG……… TOK MUDIM TAHU HAYAT SEBAGAI PM TAK AKAN LAMA JIKA BUBAR PARLIAMEN……….. For Perikatan To Survive, Umno Has To Get What It Wants: Analysts……….. Any hope of keeping the Umno, Bersatu and PAS alliance alive, which will be key to Perikatan Nasional (PN) retaining federal power, will hinge on whether the former’s demands on seat allocation are met, said political observers. (MalaysiaNow) – They said Umno is unlikely to buckle unless it gets what it wants, with the party seemingly on the… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
9 February 2021 9:53 pm

Madey si Kitol bedah buku dengan Abam Tommy benci dia. Abam Tommy benci Melayu. Kerala style. Kahkahkah!

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
9 February 2021 9:45 pm

Heee ha. Tahu. kihkihkih. 😉

stock-photo-cowboy-riding-a-horse-texas-rodeo-horse-race-sport-american-traditions-watercolor-painting-1300808503.jpg
zunnun
zunnun
9 February 2021 9:45 pm

anwar dgn pandangan pragmatik nya, tak ke sana dan tak ke sini, akhir nya ternanti2 je laa…