AHHH… PATUT PUN UMNO SELAMA INI KENA BULI DENGAN BERSATU!!

Pemotongan peruntukan oleh kerajaan PN terhadap enam Ahli Parlimen UMNO, selain menyerlah hakikat bahawa Muhyiddin Yassin tiada lagi majoriti kerana ternampak beliau tidak lagi memerlukan sokongan mereka dengan meletakkan wakil rakyat tersebut bersama blok pembangkang, ia juga menunjukkan sifat zalim dan dendam sebuah kerajaan yang mendakwa berteraskan Melayu dan Islam.

Sifat dendam dan zalim itu memang tidak boleh diterima kerana wakil rakyat tersebut bukan saja merupakan sebahagian daripada kerajaan, malah UMNO adalah blok Ahli Parlimen terbesar yang menjadikan Muhyiddin merasa duduk di kerusi Perdana Menteri.

Sementara tindakan kerajaan PN itu barangkali memang suatu penyakit yang memang tidak boleh diubati lagi lantaran kelompok pencatur kuasa dalam PN ini adalah golongan pengkhianat dalam pelbagai konteks, persoalan lebih penting ialah apakah tindak balas UMNO terhadap pemotongan peruntukan itu?

Berkaitan soal ini, pertama sekali, dari segi UMNO secara keseluruhannya dan Ahmad Zahid Hamidi sendiri selaku Presiden parti, apakah beliau hanya mampu bercakap saja?

Apakah memadai dengan Presiden UMNO sekadar mendedahkannya saja melalui media, kemudian menyindir serta mengungkit sokongan yang diberikan kepada kerajaan ketika pengundian Belanjawan 20211, lalu berharap Muhyiddin akan berubah hati?

Kenapa tidak dibalas dengan tindakan yang lebih keras terhadap Muhyiddin, sesuai dengan kedudukan UMNO yang mempunyai jumlah kerusi Parlimen terbanyak dalam kerajaan PN?

Apa guna jadi majoriti atau kelompok terbanyak jika masih rela dibuli oleh mereka yang minoriti?

Mengapa Ahmad Zahid masih terhegeh-hegeh dan lambat untuk bertindak balas, walhal pemotongan peruntukan itu adalah suatu penganiayaan kepada rakyat di enam kawasan Parlimen berkenaan yang turut membayar cukai yang sama seperti pengundi di kawasan lain yang diberikan peruntukan penuh untuk pembangunan?

Apa yang beliau tunggu atau takutkan lagi?

Sebagaimana disebut Ahmad Zahid dua hari lalu, lima Ahli Parlimen yang dipotong peruntukan untuk kawasan Parlimen masing-masing itu ialah dirinya sendiri, Najib Razak, Ahmad Maslan, Nazri Aziz dan Ahmad Jazlan Yaakob di mana mereka hanya diberikan peruntukan RM100 ribu bagi tahun 2021 berbanding RM3.7 juta untuk Ahli Parlimen kerajaan yang lain.

Tengku Razaleigh Hamzah yang turut termasuk dalam kelompok dipotong peruntukan itu, bagaimanapun dilaporkan langsung tidak diberi walau satu sen pun kewangan untuk kawasan Gua Musang yang diwakilinya.

Yang keduanya, apa perasaan Ahli Parlimen UMNO yang ada kedudukan dalam kerajaan apabila melihat kezaliman di depan mata oleh kerajaan yang mereka berada di dalamnya terhadap enam rakan parti sendiri itu?

Apakah mereka hanya mampu berdiam diri saja, lantaran lebih sayang dan ingin menjaga kedudukan sebagai menteri dan timbalan menteri?

Mengapa tidak ada seorang pun menteri atau timbalan menteri mampu bersuara menuntut peruntukan yang sama daripada Muhyiddin demi kepentingan rakyat yang dianiaya serta UMNO yang dibuli secara nyata itu?

Apakah mereka tidak sedar bahawa kedudukan yang mereka perolehi dalam kerajaan sekarang adalah atas nama UMNO sebagai wadah perjuangan?

Mengapa? Mengapa? Mengapa?

Jika dalam soal sepenting ini pun, UMNO dan Presidennya, selain Ahli Parlimen parti itu yang ada kedidukan dalam kerajaan masih tidak mampu berjuang dan menyingsing lengan, ayat paling sesuai untuk diungkap dan ditujukan ialah – memang patut pun UMNO selama ini kena buli dengan Muhyiddin, Bersatu dan Hamzah Zainuddin.

Ahhh…bukannya Muhyiddin, Bersatu atau Hamzah itu terlalu gagah, tapi UMNO sendiri yang memilih untuk jadi pengecut. (Shahbudindotcom 05/02/2021)

Updated: 5 February 2021 — 11:06 am

31 Comments

Add a Comment
  1. ELEMENTS PHD4PIG MESTI DIHAPUSKAN TERUS DARI POLITIK TANAH MELAYU TERMASUK TOK MUDIM……..

    It Was Mahathir, Not Muhyiddin, Says Kit Siang………

    And the reason why Mahathir collapsed the government and would rather see Muhyiddin take over as PM8 is because he did not want Anwar Ibrahim to take over as PM8. Pakatan Harapan wanted to oust Mahathir and replace him with Anwar. That is why Mahathir sabotaged Pakatan Harapan and brought down the government.

    I am surprised that I was mentioned in the last paragraph of Tun Dr Mahathir Mohamad’s statement yesterday, where he said:

    “I thought that something similar was needed. But I failed because Kit Siang said I was trying to become a dictator. He supported Anwar as the PH candidate. Had the 92 votes gone to me I would have 154 votes. You can imagine what direction the nation would take when all parties put the nation first.”

    This is Mahathir’s own conjecture. To put the record straight, PH’s decision to support Datuk Seri Anwar Ibrahim as Prime Minister after Mahathir’s shocking resignation, was made unanimously by all three component parties of PH – DAP, PKR and Amanah. PH made the decision after Mahathir refused to continue as PH Prime Minister as well as abide and be bound by the PH General Election Manifesto.

    There must be a PH Prime Minister and government to uphold and respect the people’s mandate granted in the 2018 general election. It is indeed unfortunate that Mahathir still refused to assume responsibility for his egregious blunder in resigning as Prime Minister when he had retained the support of the majority of the MPs, from Pakatan Harapan, Warisan and even Bersatu MPs. (Lim Kit Siang)

    ***************************************************************************

    So, there you have it. What Pakatan Harapan has been saying these last 11 months is all nonsense. Muhyiddin Yassin is not a backdoor Prime Minister after all, like what the anti-Muhyiddin people (including those in Umno) have been repeating again and again.

    The truth is, as what Malaysia Today has been saying for almost a year, Tun Dr Mahathir Mohamad blundered bigtime by resigning as Prime Minister.

    His Majesty Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong then tried to convince Mahathir to withdraw his resignation, but he refused to do so.

    Since Mahathir was adamant on resigning, His Majesty then proposed Deputy Prime Minister Dr Wan Azizah Wan Ismail as the acting or interim Prime Minister — which is normally the convention when the PM resigns (or dies), meaning the DPM takes over.

    It was a Mahathir-Anwar power struggle that collapsed the government, which had nothing to do with Muhyiddin
    However, Mahathir did not want Wan Azizah as the acting or interim PM. Hence His Majesty was left with no choice but to summon all 222 Members of Parliament to the Palace to ask them who they wanted as the new Prime Minister.

    Only 220 MPs turned up (it seems two MPs were overseas) and more than half of them named Muhyiddin Yassin as their choice of PM8. (His Majesty did not state the actual number, other than more than half of the 220 MPs wanted Muhyiddin. But our Palace sources say 120 out of 220 MPs named Muhyiddin).

    And that is the story of how Muhyiddin ended up as Prime Minister or PM8. So, what “violating the rakyat’s mandate” or “backdoor Prime Minister” are these Pakatan Harapan people talking about? Utter nonsense!

    Pakatan Harapan plus those anti-Muhyiddin people in Umno are lying and are spreading fake news. Muhyiddin did not rampas the government. Mahathir gave the government away. Even Kit Siang now admits this after denying it for 11 months.

    Mahathir blocked Dr Wan Azizah from taking over, leaving the Agong no choice but to appoint Muhyiddin
    And the reason why Mahathir collapsed the government and would rather see Muhyiddin take over as PM8 is because he did not want Anwar Ibrahim to take over as PM8. Pakatan Harapan wanted to oust Mahathir and replace him with Anwar. That is why Mahathir sabotaged Pakatan Harapan and brought down the government.

    Now, which part of this story do the Pakatan Harapan people still not understand? I can understand the mother-tongue-educated DAP people susah nak paham. But don’t tell me the Umno people also tak paham after all that money wasted on the New Economic Policy or Dasar Ekonomi Baru to give these kampung boys proper education.

  2. Bila sudah tiada majoriti Perogol Nika Gee perlu Jkom untuk menyokong. Tak mustahil Jokowi ada Jkow yang boleh urus Jkom yang hilang kualiti sekarang. Gaji mahal tapi komen macam pelacur. Kahkahkah!

  3. Tuan Budin bertanya “Kenapa tidak dibalas dengan tindakan yang lebih keras terhadap Muhyiddin, sesuai dengan kedudukan UMNO yang mempunyai jumlah kerusi Parlimen terbanyak dalam kerajaan PN?
    Apa guna jadi majoriti atau kelompok terbanyak jika masih rela dibuli oleh mereka yang minoriti?”

    (1) – Mungkin ini jawapan yang hampir tepat “Seramai 14 pemimpin UMNO dilantik sebagai Menteri dan Timbalan Menteri dalam Kabinet baharu diumumkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin” https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/03/663594/14-pemimpin-umno-jadi-menteri-timbalan-menteri

    (2) – 20 anggota pentadbiran kerajaan daripada BN sokong Belanjawan 2021https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/11/757954/20-anggota-pentadbiran-kerajaan-daripada-bn-sokong-belanjawan-2021

  4. Team Wak Pornorogo mesti kekal dalam Kerajaan sampai habis. Sama macam team Madey si Kitol mesti cucuk Amanah sampai habis. Barulah game on masa PRU15. Kahkahkah!

    1. Perdana Menteri Meninggalkan Negara Dalam Darurat? : Muhyiddin Yang Memalukan

      Oleh : Dr Nazmi Airil Osidea

      1. Menurut Perlembagaan Malaysia, darurat adalah keadaan berkaitan masalah keselamatan, ekonomi dan ketenteraman awam yang TIDAK DAPAT DIKAWAL oleh pentadbiran BIASA.

      2. Walaupun keadaan dapat dikawal dengan pentadbiran biasa bagi hal pandemik dengan langkah seperti perintah kawalan pergerakan (PKP), penguatkuasaan SOP, program vaksin dan seumpamanya, Muhyiddin menekan YDP Agong untuk mengisytiharkan darurat pada hari yang sama PKP diumumkan pada hari yang sama dia hilang majoriti parlimen.

      3. Ia bukan untuk kepentingan rakyat, tetapi kepentingan peribadi. Gergasi korporat sudah berpindah ekoran ini – ada yang ke Indonesia, ada ke Singapura. Malaysia juga menjadi destinasi pelaburan yang terendah di Asia Tenggara. Berbilion pelaburan asing ‘lari’.

      4. Muhyiddin ‘menang’ kerana dapat ‘darurat’ untuk menyelamatkan dirinya tetapi Malaysia dan rakyat Malaysia ‘kalah’ kerana negara didaruratkan, dimudaratkan ekonominya dan direndahkan martabatnya di dunia. Dunia hilang hormat, kerana semudah itu, darurat diisytiharkan.

      5. Ekoran darurat, Muhyiddin yang rata-rata tahu, kerjanya tidak sampai 4 jam sehari dan anggota kabinetnya yang besar makan gaji berpuluh ribu setiap bulan hinggalah darurat berakhir pada Ogos 2021. Baru-baru ini, selain makan gaji buta, 14 menteri dan timbalan menteri juga mendapat habuan gelaran ‘Datuk’ dan pingat sempena Hari Wilayah Persekutuan. Oh, untuk rakyat, Muhyiddin berikan beras. Itupun hanya di Putrajaya.

      6. Apabila darurat diisytiharkan pada tahun 1969 akibat rusuhan kaum, Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman tidak keluar negara. Timbalannya pula, Tun Razak, membuat gerak kerja berfokus dan dia juga menumpukan semua usaha memulihkan Malaysia dari darurat. Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) ditubuhkan untuk penyelarasan.

      7. Apabila ekonomi runtuh akibat penyangak matawang pada tahun 1998, Tun Mahathir ketika itu menubuhkan Majlis Tindakan Ekonomi Negara, menggerakkan pakar-pakar ekonomi dan setiap hari bekerja keras mencari jalan keluar dengan data, laporan dan statistik terkini. Malaysia diambang kehancuran ketika itu dan teramat ramai pemilik perniagaan hampir muflis. Ringgit Malaysia dan pelaburan dibawa keluar berbilion-bilion setiap hari. Otak diperah untuk idea dan akhirnya, tindakan mengunci matawang dibuat. Penyangak matawang rugi dan ringgit kembali ke Malaysia lalu ekonomi pulih. Tiada darurat diisytiharkan. Malaysia makmur dan maju selepas itu.

      8. Berbeza kini, dalam keadaan ‘darurat’ yang berlangsung, Muhyiddin dengan mudah dapat keluar negara dan melawat Indonesia. Antara sebab yang diberi untuk mewajarkan lawatan ini adalah untuk ‘belajar dari Indonesia’ tentang vaksin. Umum tahu, Indonesia mempunyai kadar kes dan kematian yang amat tinggi walapun ujian Covid19 dilaksanakan dengan amat terhad. Ia sebab yang amat ‘pelik’.

      9. Apakah yang mahu dipelajari dari Indonesia hingga memerlukan seorang ‘Perdana Menteri’ pergi ‘belajar’ ke sana sedangkan saban hari, pakar pakar kesihatan awam Malaysia sudahpun lama bertungkus lumus dengan data serta progres terkini dari Pertubuhan Kesihatan Sedunia dan pusat-pusat kesihatan terkemuka di timur dan barat. Kenyataan ini menghina intelek rakyat dan amat memalukan rakyat Malaysia.

      10. Seorang Perdana Menteri yang meninggalkan Malaysia dalam keadaan Malaysia dalam ‘darurat’ adalah amat tidak bertanggungjawab. Malah tindakan ini adalah bukti yang jelas, yang Malaysia tidak perlu pun berada dalam status’darurat’. Muhyiddin, dengan tindakannya yang tidak bertanggungjawab telah menyebabkan berbilion hilang dari Malaysia semata-mata untuk menyelamatkan dirinya. Jawablah di akhirat.

      11. Jangan lupa, apabila pulang dari Jakarta, Muhyiddin dan seantero pegawai pengiringnya juga akan dikuarantin untuk 10 hari. 10 hari lagi tidak perlu bekerja ditambah dengan ‘darurat’ Muhyiddin yang sudahpun tidak banyak kerja.

      12. Seorang Perdana Menteri yang meninggalkan Malaysia dalam keadaan Malaysia dalam darurat untuk alasan yang menghina intelek rakyat hanya membuang masa selain berseronok untuk satu percutian yang tidakpun signifikan hasilnya.

      13. Seorang Perdana Menteri yang tidak banyak kerja, tidak perlu membuat sidang akhbar, tidak bertanggungjawab apabila kabinetnya makan gaji buta dan kini, makan angin dalam keadaan Malaysia berstatus darurat adalah amat tidak bertanggungjawab dan memalukan Malaysia di mata dunia.

      1. Antara sebab yang diberi untuk mewajarkan lawatan ini adalah untuk ‘belajar dari Indonesia’ tentang vaksin. Umum tahu, Indonesia mempunyai kadar kes dan kematian yang amat tinggi walapun ujian Covid19 dilaksanakan dengan amat terhad. Ia sebab yang amat ‘pelik’. Rujuk perenggan 8.

        Dengar ucapan PM “[FULL] Malaysia dan Indonesia Sepakat Lawan Uni Eropa Soal Diskriminasi Sawit” https://www.youtube.com/watch?v=dgnqB4vz3XE
        Berpandukan ucapannya wajarkah lawatan ini?

  5. LAWAK PETANG JUMAAT:

    Anonymous
    4 February 2021 9:37 pm

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Perangai nenek teruk sbb masa kecil disalahasuh
    Kat blog Shahbudin ni, dia dibenci & ramai musuh
    Kedunguan pada diri nenek tak dpt nak dimansuh
    Mungkin nenek itu kencing puki tak pernah basuh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    Reply

    1. Anonymous
      5 February 2021 5:58 am
      Reply to Anonymous

      Bro Kojora, walaupun auntie TN tak basuh puki nyo lopaeh koncing, diyo korap jugo gunting-an bulu puki nyo itu. Itu adalah mongikut apo yang diboyi tahu dek Zunnun. Hah ha haa.

      Reply

      1. Anonymous
        5 February 2021 6:01 am
        Reply to Anonymous

        INI KOMEN ZUNNUN YANG SOMALAM TU:

        zunnun
        3 February 2021 7:43 pm
        Reply to Anonymous

        auntie tn kena asyik mengunting bulu puki dan membelek2 lubang puki depan cermin…

        jgn ganggu….

        Reply

        1. Anonymous
          5 February 2021 3:11 pm

          Mano auntie TN ni masih lagi sonyap monyopi. Agaknya auntie sodang bobuek soporti apo yang Zunnun kato-an tu. Hah ha haa.

          Reply

          1. Anonymous
            5 February 2021 3:45 pm
            Reply to Anonymous

            Bro Anon 3:11 pm,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            Nenek itu kini, bulu puki dia sedang menggunting
            Agak nya persediaan, dgn Bg Ali dia nk berdating
            Anon cari pasal, jap lagi siap ler nenek melenting
            Tak takut ker nanti, dia sondol mcm babi bunting?
            🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
            Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            Reply

            1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              Dah tentu kini nenek tu dlm keadaan kelam kabut
              Terkedu & kantoi le dia, dgn apa yg Zunnun sebut
              Dia kata nenek gunting bulu puki yang berserabut
              Manakala yg uban putih pulak dipilih dan dicabut
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        2. Wak Gontol Kejora Kojolla tak gunting bulu puki. Tapi gunting bulu butuh nya.

          Pada hari dia kurang sihat dia gunting juga. Tergunting kulit butuh nya hingga dia keriau.
          Terperanjat jiran.yang dekat.

          Nasib lah tak tergunting kontol nya. Kalau tak, dia tak dapat menggontol lagi.

      2. Wak Gontol Kejora Kojolla bukan saja tak baguh puki nya, juga bontot nya selepas berak.

        Dia bermasalah nak basuh bontot. Sebab melelas, pedih kena air. Pukulan hebat dek Bang Ali yang dia selalu langgani.

        1. tak basuh puki nya

    2. Babi itu bunting sebab di sondol Wak Gontol Kejora Kojolla,

    3. kencing puki tak pernah basuh?

      Ngape kamu buat2 tak ingat masa dia kencing dalam mulut kamu, kamu yang basuhkan.

    4. Wak Gontol Kejora Kojolla masa kecil tak di asuh langsung.
      Itu pasal biadab dan kurang ajar.

      Masa dewasa salah campuran. Bercampur dengan penyangak, penjahat dan gengster,

      Itu pasal sekarang dia selalu menggintol. Cakap puki butuh di sini sana.

  6. WOIII PEMBANGKANG KUTUK LAAA WEEEI PUAK KORANG SENDIRI……….

    Selepas beli kereta baharu untuk Ketua Menteri, kerajaan P Pinang umum RM5 juta besarkan pejabat exco……….

    GEORGE TOWN: Sebulan selepas kontroversi membabitkan ketua menteri dan kereta baharunya yang berharga RM458,000, kerajaan Pulau Pinang mengumumkan projek mengubahsuai serta membesarkan pejabat exco kerajaan negeri di Komtar dengan kos hampir RM5 juta.
    Tender akan dibuat secara tender terbuka.

    Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata pejabat exco tidak diubah sejak 1986 (setahun selepas Komtar disiapkan) dengan setiap satu daripadanya hanya 1,400 kaki persegi.

    Katanya, kos keseluruhan untuk mengubah suai pejabat exco di aras 52 dan 53, termasuk memindahkan pejabat berkenaan ke aras 31 untuk sementara waktu, akan menelan belanja kira-kira RM4.95 juta.

    “Tiada pengubahsuaian besar dilakukan sejak pejabat exco berkenaan beroperasi pada 1986. Projek yang diluluskan dalam tender terbuka itu akan dilaksanakan dengan mematuhi prosedur sewajarnya.

    “Projek itu juga akan memacu ekonomi dengan membantu pembida yang berjaya dalam pandemik ini,” katanya dalam kenyataan.

    Chow juga mengumumkan bantuan kewangan RM20 juta sebagai tambahan kepada peruntukan RM155.5 juta yang diluluskan tahun lalu untuk membantu mereka yang terkesan akibat pandemik Covid-19.

    Katanya, RM50 juta lagi telah diperuntukkan bagi program iSejahtera negeri, untuk menyalurkan bantuan kepada ibu tunggal, warga emas, golongan kurang upaya dan kanak-kanak.

  7. Mano auntie TN ni masih lagi sonyap monyopi. Agaknya auntie sodang bobuek soporti apo yang Zunnun kato-an tu. Hah ha haa.

    1. Bro Anon 3:11 pm,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Nenek itu kini, bulu puki dia sedang menggunting
      Agak nya persediaan, dgn Bg Ali dia nk berdating
      Anon cari pasal, jap lagi siap ler nenek melenting
      Tak takut ker nanti, dia sondol mcm babi bunting?
      🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      1. Babi itu bunting sebab di sondol Wak Gontol Kejora Kojolla,

  8. JANGAN TERIKUT2 NEGARA KAPITALIS ATAU KOMUNIS DALAM SELESAI WABAK…….

    Tindakan lebih keras – tutup kedai, kompaun tinggi buat pesalah berulang………

    Kerajaan akan meminda undang-undang sedia ada bagi mengenakan hukuman lebih tegas kepada mereka yang ingkar prosedur operasi standard (SOP) di bawah Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 2021, menurut Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

    Kata Muhyiddin dalam siaran ucapan khasnya sebentar tadi, antara lain, ia membabitkan arahan penutupan serta-merta premis perniagaan yang tidak mematuhi SOP ditetapkan.

    Kompaun yang lebih tinggi turut boleh dikenakan kepada pesalah berulang atau yang sudah diberi amaran, selain tindakan penjara ke atas pesalah yang melanggar peraturan dan SOP.

    Dia turut membangkitkan tindakan perundangan kepada pemilik perniagaan yang melanggar SOP termasuk pemegang dan operator francais, serta pihak berkepentingan lain dalam rantaian organisasi perniagaan.

    Rantaian pengurusan pekerja asing turut tidak terlepas, meliputi majikan, ejen pembekal pekerja, kontraktor utama, sub-kontraktor dan orang perseorangan yang melakukan kesalahan serupa.

    “Pematuhan kepada SOP di tempat kerja, tempat penginapan pekerja dan premis peniagaan dan kilang adalah penting untuk kita memutuskan rantaian jangkitan Covid-19.

    “Tindakan penguatkuasaan mesti dipertingkatkan untuk memastikan pematuhan kepada SOP,” katanya dalam siaran tadi.

    Menurutnya, langkah berkenaan hasil penelitian Jawatankuasa Teknikal Pengurusan Darurat terhadap peruntukan dalam Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 atau Akta 342 yang perlu dipinda bagi membolehkan tindakan penguatkuasaan yang lebih tegas.

    Buat masa ini, denda maksimum di bawah Seksyen 25 akta berkenaan adalah sebanyak RM1,000 tanpa hukuman penjara dikenakan.

    Bagaimanapun, pindaan terbaru di bawah akta itu akan menyaksikan pesalah didenda maksimum RM1,000, atau penjara tidak lebih enam bulan, atau kedua-duanya sekali.

    Di bawah darurat, kerajaan boleh mencadangkan pindaan undang-undang sedia ada menerusi ordinan yang hanya memerlukan perkenan Yang di-Pertuan Agong, berbanding harus diluluskan menerusi parlimen.

    Parlimen boleh memansuhkan ordinan apabila ia bersidang nanti.

    Kalau anda terlepas…

    ULASAN | ‘Wahyu’ dalam urusan tender kerajaan
    Tambah Muhyiddin, kerajaan turut dalam usaha meminda Akta Standard Minimum Perumahan, Penginapan dan Kemudahan Pekerja 1990 [Akta 446] bagi mengukuhkan penguatkuasaaan.

    Katanya, menerusi pindaan itu juga, Kementerian Sumber Manusia akan mempunyai bidang kuasa yang lebih besar dan menyeluruh, tetap tidak menjelaskan lebih lanjut.

    Berkenaan peranan hospital swasta, Muhyiddin berkata sebanyak 31 hospital swasta terlibat dalam penyumberaluran rawatan sebahagian pesakit bukan Covid-19 dari hospital awam.

    Hospital swasta turut bercadang menyediakan 1,344 katil di wad biasa dan 65 katil di wad unit rawatan rapi (ICU) untuk pesakit Covid-19.

    Katanya lagi, Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 2021 akan turut digunakan untuk mengambil alih kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) dan Kem Wawasan dan digunakan sebagai pusat tahanan dan kuarantin sementara untuk pendatang asing tanpa Iizin (Pati) dan penjara sementara.

  9. RAKYAT MAHU TAHU APA SEBENARNYA YANG BERLAKU…….SEJAK PHD4PIG PERINTAH NEGARA JADI LIBERAL……..

    Mahkamah putuskan Rosliza Ibrahim bukan Islam………

    Seorang wanita hasil perkongsian hidup bapa berlaianan agama berjaya mendapatkan pengisytiharan di mahkamah bahawa dia seorang bukan Islam.

    Mahkamah Persekutuan memutuskan Rosliza Ibrahim, yang bapanya seorang Islam tetapi ibunya tidak, tidak pernah menjadi menjadi orang Islam.

    Keputusan itu dibuat setelah sembilan panel hakim dipenegrusikan oleh Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat mendengar rayuan Rosliza hari ini.

    Mahkamah memutuskan tiada bukti atau rekod menunjukkan wanita yang dibesarkan oleh ibunya yang beragama Buddha dari kecil itu pernah menganut Islam.

    Mahkamah memutuskan kes ini berbeza dengan kes Lina Joy yang dilahirkan sebagai seorang Islam tetapi mahu keluar agama.

    Kalau anda terlepas…

    Catatan pengalaman doktor positif Covid-19
    Kerajaan Selangor menjadi responden pertama untuk rayuan hari ini, diikuti oleh Majlis Agama Islam Selangor (Jais).

    Rosliza merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 2017 yang tidak membenarkan saman pemulanya untuk mendapatkan pengisytiharan bukan Islam.

    Pada April 2018, Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam.

  10. Mano poyi auntie TN, dah tosonyap monyopi?
    Kocut poghut ke diyo dongan kombali nyo pomantun Kojora? Hah ha haa.

    1. Pemantun mantat Wak Gontol Kejora Kojolla di balun Bang Ali lub.ng bont.t bya tak boleh kecut.

  11. MASALAH UTAMA UMNO IALAH KLUSTER MAHKAMAH BUAT HURU HARA………

    MEMANG LEER PRU15 UMNO AKAN BAWA HALUAN SENDIRI…….CUMA LEBIH BAIK JADI KERAJAAN DARI PEMBANGKANG………..

    DI BELAKANG PHD4PIG DI SOKONG KUAT ZOMBIES TIONGKOK……….

    Tolak Jawi: Sejak bila dasar SJKC perlu persetujuan Dong Zong?………..

    Sejak bilakah dasar-dasar di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) milik kerajaan perlu mendapat persetujuan Dong Zong?

    Demikian persoalan yang ditimbulkan Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Haji Aminuddin Yahaya sebagai menempelak tindakan Dong Zong menggesa Kementerian Pendidikan (KPM) membatalkan kajian soal selidik berkaitan pembelajaran Jawi dalam buku teks di SJKC.

    Terdahulu, Dong Zong dilaporkan mendakwa hasil kajian soal selidik KPM tahun lalu membuktikan pelaksanaan pembelajaran modul Jawi KPM adalah suatu tindakan tidak popular.

    Namun, dakwanya kementerian itu enggan menerima kenyataan dan pandangan orang ramai, selain mahu terus membuat kajian soal selidik baharu bagi melaksanakan pengajaran dan pembelajaran Jawi.

    Pertubuhan rasis itu memaklumkan bahawa Dong Zong dan pemimpin setiap negeri sudah pun membincangkan pelaksanaan kajian soal selidik modul pembelajaran Jawi yang diarahkan oleh KPM.

    Berdasarkan maklumat yang didakwa diperolehi Dong Zong, sebanyak 1,275 buah SJKC iaitu 98 peratus di seluruh negara menolak modul pembelajaran Jawi.

    Membidas tindakan Dong Zong itu, Aminuddin berkata, tidak cukupkah pertubuhan itu mengawal rangkaian sekolah-sekolah swasta Cina yang melaksanakan sistem sendiri dan mengabaikan hala tuju pendidikan kebangsaan.

    “Bukankah isu pembelajaran tulisan Jawi ini sudah lama selesai? Bukankah mereka pernah akur bahawa tulisan Jawi ini bukan agenda Islamisasi selepas siri-siri penerangan kerajaan dengan pihak mereka?

    “Apakah selama ini mereka berpura-pura sahaja seperti sudah ‘bertaubat’selepas berdepan kemarahan rakyat?,” soalnya dalam kenyataan, hari ini.

    Menurut Aminuddin, Dong Zong sebelum ini sering menggunakan hujah kononnya SJKC sudah berbilang kaum, di mana mempunyai murid Melayu dan India bagi menjustifikasi kewujudan sekolah vernakular itu.

    “Jika begitu, mengapa tidak boleh SJKC mempelajari Bahasa Melayu yang lebih tinggi standardnya, iaitu berserta tulisan Jawi yang merupakan tulisan bahasa Melayu juga sebagaimana termaktub dalam Seksyen 9 Akta Bahasa Kebangsaan?,” soalnya lagi.

    Atas sebab itu, beliau tetap berpendirian bahawa lebih baik SJKC dijadikan sekolah kebangsaan, kerana tidak perlu untuk menyukarkan kerajaan dengan dua sistem dan silibus yang berbeza.

    Malah, pengasingan itu juga disifatkan sebagai satu pembaziran, ‘double standard’ serta menjauhkan anak-anak daripada identiti nasional.

    “Jika mahu sisten lain yang kerajaan tidak boleh masuk campur, maka buatlah jadi swasta sahaja. Kenapa mahu dana kementerian, tetapi mahu kementerian hanya jadi tuli sahaja.

    “Saya harap agar kerajaan jangan berlengah lagi, apa yang dipersetujui dan diputuskan, laksanakan sahaja kerana ini bukannyaa suatu penzaliman atau penindasan pun.

    “Jawi adalah antara tulisan bahasa kebangsaan milik kita semua,” katanya. – IsmaWeb

  12. Mengapa?

    Sebab UMNO tunggu bebas dari covid.

    Mungkin juga UMNO dah terbiasa dengan amalan politik begini di mana UMNO terpaksa menurut kehendak Muhyiddin demi nasib pengundi.

    Guna kan lah kuasa Majlis memutuskan semua Menteri UMNO di kehendaki letak jawatan. Kalau tidak Menteri punya helah konon mereka pura-pura sokongan Muhyiddin untuk menyerang Muhyiddin bila tiba masa nya.

    Itu pun salah-satu amalan politik ia itu perkara biasa bagi UMNO.

    UMNO sudah tidak ada malu. Maruah UMNO sudah hancur.

Leave a Reply

Your email address will not be published.