KALAU MACAM NI, CERAHLAH PELUANG ANNUAR MUSA JADI PRESIDEN UMNO…

Nama Annuar Musa yang memang sedia popular, sekali lagi jadi sebutan serta bualan ramai sempena sambutan Hari Wilayah Persekutuan semalam.

Jika sebelum ini namanya kerapkali muncul kerana kritikannya terhadap UMNO dan Ahmad Zahid Hamidi serta kecondongannya terhadap Bersatu, terutama setelah dipecat sebagai Setiausaha Agung BN, kali ini namanya menjadi bualan berikutan ramainya orang politik daripada UMNO diberikan gelaran Datuk sempena sambutan Hari Wilayah tahun ini.

Jumlah gelaran Datuk yang diberikan tahun ini bukan jauh lebih ramai berbanding era PH sebelum ini, malah lebih tinggi berbanding era BN, termasuk ketika Tengku Adnan Tengku Mansor yang agak lama memegang jawatan Menteri Wilayah Persekutuan.

Lebih daripada, berbeza dengan amalam semua negeri lain, termasuk di Wilayah Persekutuan sebelum ini di mana senarai penerima Datuk biasanya akan dikeluarkan melalui kenyataan media oleh kerajaan negeri saja, sebaliknya untuk pertama kali Annuar sendiri selaku Menteri Wilayah Persekutuan mengadakan sidang akhbar khas dan mengedarkan kepada media senarai penerima darjah kebesaran, pingat dan bintang pada tahun ini.

Apa tujuan Annuar berbuat demikian?

Meskipun semua orang tahu, nama-nama penerima segala gelaran Datuk itu adalah kuasa Menteri Wilayah Persekutuan, tetapi adakah dengan membuat sidang media khas itu menunjukkan Annuar mahu menunjukkan kepada semua orang bahawa beliaulah yang berkuasa dan menentukan pemberian bergelar di Wilayah Persekutuan ini?

Tapi, untuk apa beliau berbuat demikian, sambil penerima daripada kalangan pemegang jawatan dalam UMNO pula adalah tinggi sedangkan sejak PN membentuk kerajaan pada Mac 2020 lalu, negara tidak putus-putus dilanda PKP yang bersambung-sambung akibat Covid19?

Apakah dengan lebih banyak duduk di rumah saja pun mereka itu tak terbilang juga jasa dan sumbangannya kepada masyarakat?

Atau apakah pemberian gelaran kali ini bukan kerana mereka ada jasa atau sumbangan, tetapi disebabkan ada undi semata-mata?

Jika begitu, Annuar mahu bertanding jawatan apa sebenarnya?

Sebelum ini, pemimpin yang terkenal dengan banyak memberi gelaran Datuk kepada pemimpin UMNO ialah

Ali Rustam (sekarang merupakan Yang Dipertua Negeri Melaka) ketika beliau memegang jawatan Ketua Menteri di negeri tersebut.

Setiap tahun, berduyun-duyun pemimpin UMNO daripada seluruh negara menerima gelaran Datuk daripada beliau,

Disebabkan kemurahan hatinya Ali Rustam itu, ketika beliau menawarkan diri bertanding jawatan Timbalan Presiden UMNO berlawan dengan Muhyiddin pada 2009, dari segi gelombang sokongan yang diterimanya, beliau dijangka mudah memenangi pertandingan tersebut sejak awal lagi.

Namun demikian, di saat akhir beliau disekat daripada bertanding kerana didapati bersalah dalam amalam politik wang.

Ali Rustam bagaimanapun tidak dikenakan apa-apa tindakan lain seperti gantung jawatan, gantung keahlian atau jawatannya dalam UMNO dilucutkan, tetapi hanya dilarang meneruskan cabarannya kepada Muhyiddin.

Ketika itu, wujud tanggapan bahawa Ali Rustam sengaja disekat bertanding untuk memberi laluan mudah kepada Muhyiddin menjadi Timbalan Presiden UMNO untul digandingkan dengan Najib Razak.

Dua sebab dikaitkan mengapa tindakan itu dilakukan, pertama – untuk membalas budi Muhyiddin yang sebelum itu membuat gesaan di Singapura agar Tun Abdullah Badawi lebih awal melakukan peralihan kuasa kepada Najib dan kedua – untuk memudahkan pengisian jawatan Timbalan Perdana Menteri lantaran Ali Rustam pada waktu itu sedang menyandang jawatan Ketua Menteri Melaka.

Berikutan kejayaan mudah Muhyiddin mengisi jawatan Timbalan Presiden UMNO setelah menewaskan Muhammad Mohd Taib, beliau kemudiannya terus dilantik sebagai pemimpin nombor dua dalam kerajaan bergandingan dengan Najib selaku Perdana Menteri.

Andai Ali Rustam tidak disekat daripada bertanding pada 2009 itu, beliau dilihat lebih berpeluang besar untuk menang dan jika itu berlaku, Muhyiddin tidak mungkin berpeluang mengisi jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Pokoknya, selain peribadi Ali Rustam sendiri yang peramah dan mudah didekati, tindakannya menDatukkan ramai pemimpin-pemimpin UMNO seluruh negara adalah antara sebab beliau menerima sokongan yang menyeluruh dan hampir menjadi pemimpin nombor dua dalam UMNO.

Hanya kerana beliau disekat dan kemudian kalah pula bertanding di Parlimen Bukit Katil pada PRU 2013 kepada Shamsul Iskandar Mohd Akin, nama Ali Rustam akhirnya terus merudum sehinggalah hanya pada Jun 2020 lalu berikutan perubahan kerajaan negeri Melaka yang menyusul setelah Muhyiddin menjadi Perdana Menteri, beliau dilantik sebagai Yang Dipertua Negeri Melaka menggantikan Tun Khalil Yaakob.

Dalam hal ini, apakah dengan memberi banyak gelaran Datuk di Wilayah Persekutuan tahun ini, walau tidak sampai setahun berkhidmat sebagai Menteri Wilayah Persekutuan, ini merupakan tanda yang semakin pasti Annuar akan menentang Zahid Hamidi sebagai Presiden UMNO dalam pemilihan parti yang dijangka tahun ini?

Apatah lagi, dalam kluster menteri daripada UMNO, berbanding Hishammuddin Hussein dan Khairy Jamaluddin yang turut disebut-sebut akan turut bertanding jawatan Presiden UMNO, hanya Annuar yang yang ada lebih keupayaan atas jawatannya dalam kerajaan untuk memberi pelbagai nikmat kepada pemimpin UMNO yang rata-ratanya memang dahagakan gelaran, penghormatan serta kekayaan melalui perjuangan agama, bangsa dan negara bersama UMNO. (Shahbudindotcom 02/02/2021)

4.8 5 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 2 February 2021 — 9:59 pm
Subscribe
Notify of
guest

92 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
4 February 2021 7:30 am

UMNO SUDAH LAPUK DITELAN ZAMAN…..BAGI PELUANG PAS…….JADI PM 9……. YA RAKYAT PERLUKAN KEPIMPINAN DARI PARTI ZON HIJAU BUKAN BANDUAN LIWAT……….. TAK SEKOR PUN DARI ENAM JAHANAM DUKERJAKAN OLEH TOK MUDIM SI PUPPET DORAEMON………. Tommy Thomas Must Be Charged For Breaking The Law……… AGC office 1. Amongst the blunders committed by Tun Dr Mahathir Mohamad (Tun) when he was appointed the 7th Prime Minister (PM7), one of the biggest was his choice of the Attorney-General (AG). Against conventional wisdom, Tun appointed Tommy Thomas (TT), a practising lawyer who had no background at all in the civil service, and almost zero knowledge… Read more »

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 3:49 pm

Ha ha. Teruk juga auntie TN kena sekolah dengan Ane Bo Lui.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 8:57 pm
Reply to  Anonymous

Kau melelas kena dengan Bang Ali.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:21 pm
Reply to  Anonymous

Bagus pepatah omputih tu –

Little amuses the nuisance, what more the fool.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:57 pm
Reply to  Anonymous

Anon 3:49 pm tak memasal nak cari pasal.

Otak nya kecik, ada banyak perkara yang dia boleh cakap pasal tajuk atau isi kanndungan pos Budin.

Tapi dia pilih menyorakkan orang dengan tak memasal.

Emak bapak nya tak membimbing dia adab sopan di masa kecil. Salah campuran di masa dewasa. Maka selalu biadab dan kurang ajar lah dia.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 10:01 pm
Reply to  Anonymous

Salah dia dan salah emak bapak dia tak membimbing.

Emak bapak dia sentiasa sibuk. Kuat seks, asyik berkongk.k pagi petang siang malam.

Kuat kongkak depa punya pasal. Tapi anak nya jadi biadab dan kurang ajar, kena balun, tibai dan bantai berterusan disini.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 10:04 pm
Reply to  Anonymous

Emak bapak nya perlu nasihatkan anak nya to mind his own business.

Bebas nak counter-comment, tapi jaga lah kata2 dan tempat nya.

Kalu tak kena balun, tibai dan bantai di sini tuh nak tidur malam pun tak senang.

Melainkan dia jenis babi buta, gemuk gedempul membuta tak kish tempat dan masa.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 10:43 pm
Reply to  Anonymous

Cukup ker balunan itu, Dol?

Kasi tau kalau tak cukup.

There’s plenty more where that came from.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
3 February 2021 11:35 am

PHD4PIG PASTI AKAN PARTNER DENGAN DORAEMON LAGI……CAI PASTI SOKONG LAGI……… Pakatan Harapan May Need To Turn To Dr Mahathir Again…….. (FMT) – Two political analysts speculate that Pakatan Harapan (PH) will work with Dr Mahathir Mohamad again if it has to despite recent revelations that paint an unflattering picture of the former prime minister. Commenting especially on Mahathir’s apparent unwillingness to let his erstwhile deputy, Dr Wan Azizah Wan Ismail, take up the post of interim prime minister after he resigned last year, the analysts said PH would ignore his behaviour for the sake of political expediency. They were referring… Read more »

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 10:55 am

TT boyitahu semuwo kes pemain utama settle … no case gone case … eek ngupo ea tgn2 manusiyo jo di kijo ea.

Finish the time to move forward. Tahu.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 11:39 am

Kamu bodoh apa pun tak tahu.

Cakap mengarut entahapekebende tak tahu.

Stop wasting everybody’s time.

Say something useful.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 12:44 pm
Reply to  Anonymous

Yoy la ko sorang jo yg pandai besok baru semua tahu all case will be settle tiada yg didapati bersalah. Tunggu jgn melatah tgk there more tomorrow. Tahu.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 1:01 pm

Doman itu deman hanya kata kias persalah dibawa mengadap.

Last edited 3 years ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Anonymous
Anonymous
3 February 2021 10:11 pm

Ko bercakap dgn pesalah ker?

Ko selalu bercampur dgn pesalah ker?

Padan lah gaya cakap pun satu macam.

Get educated, man. Tahukan adat resam, norms of behaviour, blogging decorum and decency.

Ada faham? NgartI? Wakaru? Maronong? Kuplakaudegook?

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 12:46 pm
Reply to  Anonymous

Yoy la ko sorang jo yg pandai besok baru semua tahu all case will be settle tiada yg didapati bersalah. Tunggu jgn melatah tgk there more tomorrow. You read why you wasting ur valuable time so abaikan why you respond the comment. Tahu.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 1:04 pm

Not wasting time when whacking blokes in the hope they write useful comments and not, for example, show m/bike photo and such nonsense..

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 1:23 pm
Reply to  Anonymous

Sure you are not muslim that why you know nothing just egoistic stay proud with your knowledge the character most people doesn’t like. You know nothing while breastfeeding during early age and now you know few you already feel you know everything that why you remains arrogant.

Last edited 3 years ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Anonymous
Anonymous
3 February 2021 1:55 pm

Tulis BM lah, teruk sangat BI kamu tuh.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 2:43 pm
Reply to  Anonymous

Kalu tuh mesti org Sarawak dan kebykkan org Sarawak berlagak bila dah dapat masuk U sekeping kelulusan bertaraf IQ tapi tiada EQ. Tahu.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:00 pm

Tak pasal2 kau tuduh org Sarawak.

Otak kecik, melalut lagi.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 9:37 pm
Reply to  Anonymous

Yg pasti ko bukan org Islam kalu bukan org Sarawak itu pasal tidak memahami. Ko hanya pandai sesudah menguasai English tapi ko tidak kenal siapa Allah swt sbb ko hanya kenal patung dan kenal kebanggaan keduniaan (hanya pandai English) itu pasal sombong pada yg lain. Org Cina India ato Singh bila pandai masuk Kristian menganggap Jesus itu tuhan walhal Jesus hanya manusia biasa itu ko sembah org bukannya Allah swt yg kekal senantiasa hidup kita hanya penumpang di dlm nya. Tahu. Flags bermaksud terkibarnya sejarah dunia. (dunia satu perlumbaan semua mencari tuhan akhirnya Islam adalah agama yg benar sbb ada… Read more »

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 10:29 pm

Hah, nak coba khutbah pulak.

Kau salah tempat, Dol.

Pigi blog agama, khutbah di sana lah, Mat.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 10:48 pm

Flags bermaksud terkibarnya sejarah dunia.”

Kepala Bapak kau cakap ker?

Tak pernah didengor.

Be fair lah, Blog Budin nih standard tinggi.

Kalau kau nak cakap bahasa colloquial atau bahasa kampong, pigi blog lain ler, Mat.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:28 pm

Apasal Muslim tak Muslim pulak?

Bodoh itu tidak terhad kpd apa2 bangsa, agama.

Mengkcorrectkan BI tak semestinya know everything.

Kalau mengkorek belakang kau, itu lain lah.

hehe

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 11:30 pm
Reply to  Anonymous

Selama ini adakah saya mencarut pads awak? Awak lah yg mencarut. Saya mencarut pada Zunnun tidak menjadi kesan padanys sbb dia kenal yg cakap siapa (saya) yg kena cakap siapa (Zunnun) adalah bunyi-bunyian dari Allah swt kami berdua abaikan sbb Zunnun saya kenal melalui kefahaman tauhid yg disampaikan.

Buktikan apa pernah saya mencarut pada awak? Hanya kata bodoh piang kekal abadi sbb tidak kenal akan Allah swt. Tahu.

Last edited 3 years ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Anonymous
Anonymous
3 February 2021 10:14 pm

Sure I.m not Muslim? Wanna bet cut your finger if proven I.m Muslim? Berani bet mcm thugs and gangsters ker?

Kamu gangster ker? Kalu betul, kasi gangster secret identification ler.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 11:18 pm
Reply to  Anonymous

Org muslim wajib percaya kedatangan Al-Mahdi byk disampaikan dlm hadis itulah PM 9 yg semua tertanya-tanya. Bila ko sebut gangster itulah dajjal telsh menghasut di dlm hati ko itu neraka hati yg marah menyala. Perlu ko selamatkan hanya kata2 shj setiap yg gerak melalui kata2 itulah tauhid kewujudan Allah swt senantiasa wujud tidak bertempat kemana mana ko pergi Allah swt sedia ada sebaiknya abaikan. Islam berarti Selamat bagaimana mahu selamat dari ko yg sedang dihasut dajjal terbitnya pergaduhan itulah neraka. (ini maksudnya sdg melalui siratulmustakim) Itu pasal muslim tidak kenal Allah swr hanya kenal kulit Islam tidak kenal Islam yg… Read more »

Last edited 3 years ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Anonymous
Anonymous
3 February 2021 10:21 pm

Tak ngaku gengster tapi kamu memang mcm gengster.

Kepala keras mcm batu, suruh cakap BM tak mau, nak cakap BI jugak. Grammar berterabur. Examples –

most people doesn’t like … you remains arrogant.”

Konon mau ada kelas – cakap BI. Di kata bodoh, marah.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 11:07 pm
Reply to  Anonymous

Good grammar adalah tuhan ko sembah ke itu sbb ko agong2kan good grammar apa hadiah ko dapat anyway hanya tunjuk lagak ilmu sedikit kecil2 ko tahu menangis dah besar sombong dgn ilmu yg sedikit. Tahu.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 1:29 pm
Reply to  Anonymous

The last leader come alone with motorcycle upfront for sure. Wait and just seeing in believing ie so-called the real PM 9. He will flags the world history is in his hand. Tahu.

Last edited 3 years ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Anonymous
Anonymous
3 February 2021 1:57 pm

Mengarut.

Pulak nya nak main suspense, tunggu esok baru tau and such nonsense.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:05 pm

BI grammar pun melalut – leader come …will flags …

Bodoh.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 1:06 pm

Be useful, man, otherwise shut

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 1:13 pm
Reply to  Anonymous

Just don’t care and all comments allow to all speak and say whatever include pictures. Nobody shut nobody what to say. Are you being useful to say something bodoh or whatever that your god or prophet teach you that anyway. Who are you to stop to show something that the shit still with you by the way.

Last edited 3 years ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Anonymous
Anonymous
3 February 2021 1:41 pm

Cakap BM lah, BI kamu pathetic.

Be sensitive lah, takkan tak boleh anggar audience / peserta mana yang nak tengok gambar m/bike.

Beberapa commenters dah tak masuk sini lagi, gamaknya sebab komen2 tak bijak mcm kamu punya.

Sedar lah taraf kamu, cari lah blog yang sesuai. Kalau nak di sini juga, berhati hati lah sikit apa yang kamu tulis atau masukkan.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 1:48 pm
Reply to  Anonymous

Siapa kamu nak downgrade kan org kamu pernah ato skrg salah satu pengarah di sykt yg besar. Kefahaman tauhid tiada diajar di Universiti hanya menjalani hidup mensucikan hati jadi tidak memandang rendah pada yg lain menerbitkan tingkah laku yg sombong dan angkoh.

Siapa kamu yg tahu tiada siapa mahu masuk beri komen sbb org Islam kebykkan sudah tahu akhirnya sedunia bertemu manusia bergelar tuhan … cuba baca komen semua marahkan semua jgn fikir Anwar orgnya PM 9 yg sebenarnya adalah tuhan baru semua bersaudara. Tahu.

Last edited 3 years ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 2:14 pm
Reply to  Anonymous

Language utk sampaikan mesej tak kisah pathetic ke apa .. apa yg ksmu bangga sgt dgn ketinggian bahasa English (good grammar) utk ko pertandingkan … ada hadiah ke hanya org akan meluat dgn perangai tunjuk lagak English dia hebat walhal Melayu akhirnya pemerintah dunia sbb tuhan itu bangsa Melayu berbahasa Melayu. Tahu.

Last edited 3 years ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:12 pm

Hahaha melalut tak terhingga –

“tuhan itu bangsa Melayu berbahasa Melayu.”

Kau di blog ini bercakap dengan Tuhan ker?

Jaga2, kot nanti sampai ke Tg Rambutan.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 11:49 pm
Reply to  Anonymous

Junjungan Besar Isa, Junjungan Besar Muhammad dan akhirnya Junjungan Besar Al-Mahdi hanyalah gelaran bergelar Tuhan kalu skrg ini tuanku akhirnya tuhanku.

Quran habis dibaca Sesungguhnya tuhan itu maha pengampun pengasih lagi penyayang itulah Junjungan Besar Tuhan Al-Mahdi tuhan sejagat pemberi syafaat pada berdarah terus pada Muhammad saw keturunannya. Tahu.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 10:25 pm

Language utk sampaikan mesej “.

Tapi bila grammar berterabur, language kamu mengkaburkan mesej, mmenjauhkan pembaca dari mesej kamu.

Ada faham, bod?

Cakap BM lah, bod.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 11:37 pm
Reply to  Anonymous

Fahamkan shj bahasa pasar ko faham cuma tidak betul grammar saya tapi ko faham cuma mempertikaikan grammar. Grammar disini nak dibuat pertandingan??? .. org Jepun sehabok English ato broken English boleh je maju kenapa perlu di perincikan. Tahu.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 2:55 pm
Reply to  Anonymous

Habis ko bukan Islam sbb hadis ada beritahu akhirnya Imam Mahdi muncul itu pasal ko tidak tahu kalu pernah dgr tapi tidak percaya sbb keduniaan merajai di jiwa … Lihat lah sejarah fahami sejarah negara mana yg syumul Islam dgn mcm2 pergolakan boleh diatasi dgn bijaksana maka itu disebutkan Malaysia Indah Bumi Bertuah maka Allah swt anugerahkan negara ini memimpin dunia akhirnya. Islam itu dikembangkan tajamnya mata pedang yakni tajam ilmu toleransi sesama semua mengajak kepada kesatuan yg kukuh saling hormat menghormati bekerjasama berpasukan dgn ketinggian nilai2 mulia budi pekerti dan tutur kata yg baik (hanya politik sekadar cakap2 shj… Read more »

Last edited 3 years ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Anonymous
Anonymous
3 February 2021 3:48 pm

Ha ha. Teruk auntie TN kena dengan Ane Bo Lui.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:14 pm
Reply to  Anonymous

Little amuses the nuisance, what more the fool.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:40 pm
Reply to  Anonymous

Si Dol tu faham ke pepatah omputih?

Fool kot dia faham.

Mesti merah muka dia.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 11:41 pm
Reply to  Anonymous

Marah ko sampai tidak nyenyap tidor berteman dgn dajjal dihati marah pada Ane … Ane letak kepala dibantal tahu2 dah pagi sbb setiap perang mulut hanyalah lakonan kehidupan jadi abaikan saja jadi surga dihati terjaga baik. Tahu.

Last edited 3 years ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Anonymous
Anonymous
3 February 2021 10:44 am

Tosonyap DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (PANGKTNYA SUDAH DIBERI KETERANGAN DAHULU).

Dibalun ditibai dibantai tiap kali dia masuk sini.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 10:22 am

Setiap komen di buat DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (PANGKTNYA SUDAH DIBERI KETERANGAN DAHULU) telah dijawab dengan berdesing hingga hampir pekak telinga dia.

Tak boleh diberi muka, tak boleh dibiarkan komen dia begitu saja.

Sebab menghasut dsb nya. Biadab dan kurang ajar, tak dibimbing emak bapak nya di masa kecil.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 10:08 am

Ni ha … Jgn lupo. Tahu. kihkihkih. 🤣

honda-petak3-1611955029.3784-300x251.jpg
zunnun
zunnun
3 February 2021 9:59 am

ape kelemahan yg amat nyata di pamerkan oleh kanak2 bernama #melayu2isle…

ketakutan dgn berdepan kebenaran di dewan parlimen yg mereka kata berhantu ?

atau

kepercayaan dgn teresak2 menangis di depan orang tua dgn membuat manipulasi pengaduan agar mendapat pembelaan…

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 10:10 am
Reply to  zunnun

Ketakutan berdepan kebenaran sentiasa ada pada yang tonggang tonggek dengan joss sticks di pangkal pokok Kayu Ara.

Bila takda orang di sekeliling nya, dia menangis hingga sebaldi air mata.

zunnun
zunnun
3 February 2021 9:54 am

kanak2 bernama #melayu2isle, dah merdeka kan prejudice & emosi merka ke sebelum mati…

jgn nanti, mati membangkai, kan binatang mati tinggalkan bangkai….

kanak2 #melayu2isle, asyik dlm ketakutan2, baik mati sj….

tapi mcm mana perjalanan mati pula…?

matim itu, tuntas, kalas, kojol seperti binatang ke ?

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 10:15 am
Reply to  zunnun

kanak2 bernama Penonggang Nonggek di pangkal pokok Kayu Ara tak pernah merdeka dari prejudice.

Timbul dari rasa tak puas hati tak termasuk dalam gulungan yang ada Kedudukan Istimewa di Perkara 153 Perlembagaan, yang termasuk Bumiputera Sabah dan Sarawak.

Bagaimana dia matai? Seperti dia kata – “tuntas, kalas, kojol seperti binatang”.

zunnun
zunnun
3 February 2021 9:42 am

the truth will set us free….

kebenaran itu ape pula ? hantu dan jembalang ke ?

atau

satu usaha melepaskan prejudice2 & emosi2 yg ada….

bagaimana pula…

laa

kan dah jelaskan tahap2 nafsu dgn 7 lapisan bumi Nya…

dari amarah ke kamaliah…

tapi insan kamil itu tak perlu ke kamaliah, duduk sj di tahap mutmainah, dan menguruskan 3 yg di bawah dan 3 yg di atas…..

bagaimana pula utk mendapatkan makam mutmainah nih….

dgn melancap2 atau menjilat2 puki ke ?.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:50 am
Reply to  zunnun

Yang melancap2 atau menjilat2 puki ialah DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (PENERANGAN PANGKAT NYA TELAH DIBERI DAHULU).

Dia di kerah emak nya memberish kan pucci nya sejak masa kecik, terbawa bawa hingga ke tua bangka. Sedap punya pasal, jadi ketagih.

zunnun
zunnun
3 February 2021 9:35 am

prejudice & emosi yg immensely membuak2 dgn #melayu2isle, utk menjanakan penafian & pendustaan ke ?

mcm mana pula utk mencetus kebenaran…?

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:52 am
Reply to  zunnun

Bagi DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (PENERANGAN PANGKAT NYA TELAH DIBERI DAHULU) kebenaran ada di pangkal pokok Kayu Ara yang di tonggang tonggekkan nya selalu.

zunnun
zunnun
3 February 2021 9:33 am

keris #melayu2isle dan serban jubah #melayu2isle,

pendinding penyelamat

atau

senjata utk perkasakan #melayu2isle..?

kesemua bentuk2 ini hidup ke ?

yg hidup dimana letak nya ?

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:56 am
Reply to  zunnun

Bentuk yang hidup bagi DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (PENERANGAN PANGKAT NYA TELAH DIBERI DAHULU) ialah di pangkal pokok Kayu Ara yang di tonggang tonggekkan nya selalu.

zunnun
zunnun
3 February 2021 9:27 am

kanak2 bernama #melayu2isle, rahsia cabal mereka terletak di #melayu atau #isle mereka ?

jika #melayu di keris ke dan jika #isle, terletak di serban dan jubah ke ?

akal di penjara kan ke ?

sj tanya…

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:58 am
Reply to  zunnun

Rahsia cabal DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (PENERANGAN PANGKAT NYA TELAH DIBERI DAHULU) terletak di pangkal pokok Kayu Ara yang ditonggang tonggekkan nya selalu.

zunnun
zunnun
3 February 2021 9:21 am

antara #melayu2progresif & #melayu2isle, golongan melayu mana yg perlu jadi pemimpin negara ? dan antara #melayu2progresif & #melayu2isle, golongan mana yg berani mencari kebenaran agama utk perkasakan kemanusian mereka ? jgn asyik dgn fahaman yg kaku, sedangkan ilmu2yg mengalir dari perbendaharaan tuhan itu cuba menyatakan pembaharuan nya…. pembaharu yg memerlukan pengertian2 terbaharu pula… satu ketika dulu, nenek moyang melihat burung2 di awang terbang, lalu mereka ’emulate’, burung2 di awan dgn berbagai2 cara dan tidak kecuali ramai yg mati dlm usaha membuat emulation …. hingga wright brother, berjaya meletak kan ujian2 nya lalu berjaya melakukan ‘flight’…. tapi kanak2 #melayu2isle, ‘flight’ bagaimana… Read more »

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 10:02 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (PENERANGAN PANGKAT NYA TELAH DIBERI DAHULU) dan puak nya tak boleh jadi pemimpin negara.

Mulut celupar menuduh ramai yang mati tapi di rusuhan 13 Mei 1969 di mana Tentera di arah mengawal keadaan, depa gunakan SOP Tentera, gamak nya ramai bergelimpangan berdentam dentum bila depa langgar perintah berkurung.

Termmasuk anjing2 depa yang coba melawan.

zunnun
zunnun
3 February 2021 8:59 am

#melayu2isle,

yg cacat nya,

#melayu2

atau

#isle ?

jika cacat #melayu2 dan cacat #isle, maka bila di satu kan , kecacatan itu menjadi monumental berbentuk2 ape pula…

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:16 am
Reply to  zunnun

Yang tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara cacat nya humongous.

Huge, enormous.

zunnun
zunnun
3 February 2021 7:54 am

kanak2 bernama #melayu2isle, bila bermain2 di padang bernama “parlimen” perlu di temani dan di escort oleh bang long bernama “speaker” ke ?

speaker jadi abdi utk menjaga padang permainan nya atau abdi kpd kanak2 “melayu2isle” semata2..

kesian kanak2 #melayu2, serba takut dan serba cacat isle yg mereka anuti

rakyat2 di setiap penjuru negara, mengeleng2 kepala dan ketawakan sj…

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:21 am
Reply to  zunnun

Yang diketawakan ia lah kamu, DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN, PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Mengata “serba takut dan serba cacat isle yg mereka anuti” itumengarut maka Pukimak lah dia.

zunnun
zunnun
3 February 2021 7:49 am

bila asyik mendapatkan pembelaan dari orang tua, adakah golongan #melayu2isle kanak2 yg perlu di lidungi dan di bimbing oeh orang tua sentiasa…

golongan #melayu2isle, kanak2 yg tak matang dan sentiasa dlm ketakutan ke ?

bila di acah, di confront, lari ketakutan utk mendapat pembelaan dari orang tua ke ?

maka segala kekayaan yg di miliki oleh kanak2 bernama #melayuisle di caveat kpd orang tua ke ?

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:25 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (penerangan pangkat nya sudah di beri dahulu) mengata sentiasa dalam ketakutan itu adalah mengarut.

zunnun
zunnun
3 February 2021 7:41 am

bila asyik menggunakan saluran utk mendapat pembelaan dari, orang tua sj, maka kerajaan #melayu2isle seperti kerajaan caliph ke ?

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:27 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK mengarut lagi menyebut kerajaan Caliph.

zunnun
zunnun
3 February 2021 7:39 am

sejak kerajaan #melayu2isle memerintah, dewan parlimen dah jadi dewan berhantu ke ?

speaker2 dah jadi hantu ?

#melayu2isle asyik mengadu2 kpd orang tua nya saban hadi meminta pembelaan ke ? orang tua #melayu2isle dapat sogokan ke ?

sj tanya…

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:30 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (penerangan pangkat nya sudah di beri dahulu) mengarut lagi.

Jenis yang tonggang tonggek memegang joss sticks di pangkal pokok Kayu Ara selalu mengarut.

zunnun
zunnun
3 February 2021 7:34 am

kerajaan #melayu2isle, byak bersandiwara utk berhadapan dgn pembangkang ngape?

kerajaan #melayu2isle yg asyik menggunakan saluran raja berperlembagaan dari memuluka dgn democracy berparlimen dah jadi satu normality ke ?

bila asyik raja berperlembagaan maka di lihat raja memihak ke kerajaan #melayu2isle, akan memburukan lagi raja di mata rakyat yg ada….serba cacat ..?

maka di ubah precedent yg ada, mulakan dgn democracy berparlimen kemudian dapatkan perkenan dari raja mengikut perlembagaan…

adakah dgn mengubah tatacara membolehkan kerajaan #melayu2isle kerajaan yg mana #melayu2 nya golongan pengecut dan agama nya

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 9:35 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (penerangan pangkat nya sudah di beri dahulu) mengarut lagi mengata melayu2 golongan pengecut.

Mulut celupar selalu dibaling dengan selipar, keji yang amat tinggi di kalangan orang Arab.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 6:49 am

Dulu siapa dapat jadi Presiden Umno saja, cerah lah peluang nya jadi PM. Dah lama juga tak lagi begitu.

Ingin nak dengar pendapat macam mana jadi begitu, siapa yang sebenarnya merosakkan keadaan hingga Umno tidak lagi parti dominan di negara ini.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 6:16 am

Budin kata “pemimpin UMNO yang rata-ratanya memang dahagakan gelaran ..”

Kalau ada sesiapa sanggup hitungkan berapa orang pemimpin UMNO yang ada gelaran Dato, mungkin memeranjatkan atau melucukan.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
3 February 2021 6:01 am

Ni ha 18 ato 19. Tahu.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 5:37 am

Politikus mulut celupar senang cakap “ketika ini kesengsaraan rakyat2 diseluruh negara….”

Bodoh bangang nya tak tahukan bahawa istilah rakyat itu ia lah plural, no such thing as “rakyat2”.

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Mengarut mengata ketika ini rakyat sangsara seluruh negara, maka Pukimak lah dia.

zunnun
zunnun
3 February 2021 2:05 am

annuar musa dan anugerah2 dato nya bukan isu semasa.. isu semasa yg amat ‘pressing’, terdesak ketika ini kesengsaraan rakyat2 diseluruh negara…. kini hamzah setelah berasa pulih dari penyakit buah pinggang nya, tiba2 membuat kenyataan, anwar akan di tangkap… adakah dgn menangkap anwar, permasaalah covids, ekonomi dan keresaan rakyat dapat di selesaikan oleh hamzah dan kerajaan #melayu2isle nya ? blh ke kerajaan yg tidak ada majoriti melakukan executive nya ?siape sebenar nya yg durhaka dgn menipu pihak singgahsana… selepas nazri aziz dgn resmi tidak lagi menyokong kerajaan #melayu2isle, maka kerajaan Muhyi telah hilang majoriti … kerajaan #melayu2isle kini di anggarkan memiliki… Read more »

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 5:45 am
Reply to  zunnun

Kalau tak dapat adakan undi di Parlimen membuktikan Kerajaan dah tak disokong majoriti, puak Pembangkang usahakan Surat Sumpah / Statutory Declaration lah dan pikul sebeban SD itu kpd Speaker.

Mengarut ajer menjerit sini menjerit sana apa guna nya? Mangkin nampak kebodohan depa.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 5:58 am
Reply to  Anonymous

Kalau Speaker kunci opis nya, kunci rumah nya, nasib lah …

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 6:04 am
Reply to  Anonymous

Tunggu depan gate rumah nya, bila dia keluar dan gate buka ajer, rush in, letakkan bungkusan SD itu di atas bonet kereta depan drebar, hehe.

Lan Kangaq
Lan Kangaq
3 February 2021 1:25 am

Dato kerajaan tebuk atap. Kah kah kah. Lantik menteri dan timbalan menteri pakai pukul borong, bagi jawatan GLC kat hubaya2 pun pakai pukul borong, malah anugerah gelar Dato pun pun pakai borong juga. Kah kah kah. Entah apa apa. Prestasi kerajaan PN dan menteri2 semua hancus, negara dan rakyat makin nak mampus, bilangan Dato baru berganda ganda. Jasa apa? Gila kaaa??? Memang sah PN ni kerajaan hampeh…kerajaan haram hasil tebuk atap dan pengkhianatan, kerajaan syok sendiri dan perasan lebih. Simpan lebih lama kerajaan macam ni, lingkup negara. Ada ka yang nak respek Dato2 yang jasa ntah apa apa? Kah kah… Read more »

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 5:50 am
Reply to  Lan Kangaq

Suatu masa dulu kalau berdiri di Stesen Bas Johor Bahru, baling batu, akan jatuh ke kepala berpuluh Dato.

Depa politikus nak collect Dato, lantak lah. Mana yang buat kerja tak memuaskan, jangan undi depa lagi. Tak payah Datokan depa di sana sini.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 11:31 am
Reply to  Lan Kangaq

Tahniah krjn PN atas pencapaian menubuhkan Pasar Borong Datok, 1st in the world. Wa tabik spring sama luu la Annuar. Lu betul2 dah berjaya buat Total Reform kat Malaysia. Anwar Ibrahim mesti jealous sama luuu 😆🤣😆🤣😆🤣

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
2 February 2021 11:41 pm

WALAU KES DAH TURUN TAPI RAKYAT TETAP JADI SASARAN NAIKKAN KOMPAUN……… Kes turun, tapi jumlah korban, pesakit di ICU meningkat…. Sebanyak 3,455 kes Covid-19 direkod hari ini, maklum Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah pada sidang media di Putrajaya hari ini. Jangkitan hari ini mencatatkan penurunan berbanding beberapa hari lalu. Sementara itu, kes kematian akibat Covid-19 mencatatkan rekod tertinggi hari ini dengan 21 korban. “Kes-kes kematian pada hari ini melibatkan 12 kes di Selangor, empat (4) kes di Sabah, masing-masing dua (2) kes di Johor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, dan satu (1) kes di Kedah. “Sebanyak 20 kes kematian… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
2 February 2021 9:38 pm

TOK MAT LAH PATUT GANTI WAK KOMEDI…….. TOK MUDIM PUN SEBAHAGIAN PHD4PIG JUGAK…….KENAPA MARAH…… SEMATA2 KERANA ALJUBON TAK BOLEH PUASKAN NAFSU……….. Pakatan Harapan’s House Of Cards………. It was all just a house of cards. Pakatan Harapan’s 20 years of lies was revealed when they were allowed to form the government. They could not deliver what for over 20 years they claimed they were going to do. Then, when they lost the government due to an internal power struggle, they continued with these lies by alleging that Muhyiddin is a backdoor PM and that the government is illegal/unconstitutional. For 20 years… Read more »

Tanpa Nama
Tanpa Nama
2 February 2021 9:29 pm

Tuan Budin mengakhiri tulisannya “hanya Annuar yang ada lebih keupayaan atas jawatannya dalam kerajaan untuk memberi pelbagai nikmat kepada pemimpin UMNO yang rata-ratanya memang dahagakan gelaran, penghormatan serta kekayaan melalui perjuangan agama, bangsa dan negara bersama UMNO.”

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 5:54 am
Reply to  Tanpa Nama

Budin mestilah menulis begitu, dia penyokong tegar Pak Sheikh Nuar.

Tapi Pak Sheikh tak boleh jadi PM negara ini. Dia Peliwat, di penjara 2 kali sebab liwat, mana boleh Peliwat jadi PM negara ini, ini negara Islam, Islam haramkan liwat.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
3 February 2021 9:57 am
Reply to  Anonymous

Annuar yang dimaksudkan oleh Tuan Budin bukan DSAI tetapi anak Musa. Tak pasal-pasal dapat dosa kering.

Anonymous
Anonymous
3 February 2021 1:53 pm
Reply to  Tanpa Nama

Nak emphasize DSAI’s unacceptability, brader.