AWAS…MARAHNYA RAKYAT KEPADA MUHYIDDIN KINI LEBIH PARAH BERBANDING NAJIB DULU!!

Petunjuk paling mudah untuk mengetahui atau mengesan sama ada rakyat gembira atau tidak terhadap kerajaan ialah melalui reaksi di media sosial, selain mendengar apa yang anggota masyarakat luahkan dalam perbualan mereka sesama rakan, kenalan atau keluarga.

Melalui media sosial, pengesanan itu boleh diperolehi dengan dua cara iaitu daripada luahan perasaan di akaun masing-masing dan di ruangan komen akaun pemimpin kerajaan, terutamanya Perdana Menteri.

Dalam perbualan di lapangan, cara mengesannya juga terbahagi kepada dua iaitu perbualan secara langsung di tempat-tempat pertemuan biasa seperti kedai makan dan seumpamanya atau perbualan bertulis sesama rakan, keluarga, kawan-kawan sekolah dan jiran-jiran setaman dalam grup Whatsapp, Telegram dan sebagainya.

Dalam kedua-dua kaedah itu – media sosial dan lapangan – jika diperhati bukanlah suatu rahsia lagi bahawa perasaan tidak puas hati dan marahnya rakyat kepada kerajaan sedang memuncak dan di tahap paling tinggi pada waktu ini.

Bahkan, kalau diteliti juga, marahnya rakyat terhadap kerajaan dan Muhyiddin Yassin pada waktu ini lebih parah berbanding kemarahan mereka terhadap BN dan Najib Razak sebelum PRU 2018 lalu.

Dalam akaun media sosial Muhyiddin misalnya, kalau kita rajin meneliti komen-komen yang diluahkan, hampir 95 peratus daripadanya sekarang ini adalah berbentuk kecaman, luahan tak puas hati, marah dan tidak terkecuali maki hamun, tak kira apa sekali pun yang cuba dikongsi oleh Perdana Menteri.

Kadang-kadang posting mengenai makluman perutusan khas yang bakal disampaikan Perdana Menteri pun sarat dengan kebanjiran kata-kata kecaman dan makian.

Ia berbeza berbanding sebelum PRU14 lalu di mana komen-komennya banyak berbentuk sokongan dan pujian serta merangsang perubahan, tetapi kini semuanya telah hilang entah ke mana.

Sebaliknya, media sosial Najib pula sekarang ini yang lebih mendapat sambutan dan pujian atas setiap posting yang dimuatkan bekas Perdana Menteri itu.

Keadaan ini jelas menggambarkan rakyat benar-benar tidak puas hati dan marah terhadap Muhyiddin, bermula dengan pengkhianatannya, kelemahan kepimpinan, kekerapan dengan perutusan khas, tidak benar-benar mendengar suara rakyat, kegagalan menangani Covid19, darurat dan sehinggalah kepada sikapnya yang buat tak tahu terhadap kehilangan majoriti dimilikinya di mana beliau kini dianggap telah derhaka kepada Perlembagaan Negara sendiri.

Dalam keadaan kritikan, kecaman dan makian yang kian membesar itu, para penyokong Muhyiddin nampaknya langsung tidak mampu berbuat apa-apa mempertahankan boss mereka atau kerajaan PN yang sudah senget kedudukannya tika ini.

Setidak-tidaknya, ketika era Najib dulu, ramai juga tentera siber upahan yang sama ada aktif di akuan media sosial masing-masing mempertahankan beliau atau memuji-muji bekas Perdana Menteri itu di ruangan komen setiap kali posting baru dinaikkannya.

Bagaimanapun ketika itu, arus penolakan yang kuat itu akhirnya berjaya membuatkan Najib dan BN dapat ditumbangkan kerana penolakan melalui media sosial dan kemarahan rakyat di lapangan telah bersatu untuk menterjemahkan keinginan bersama mereka melalui peti-peti undi.

Secara mudahnya, semua itu didorong hakikat bahawa majoriti rakyat negara ini ada memiliki akaun media sosial masing-masing di mana ada yang aktif dan sebahagian yang lain hanya suka membaca tulisan di garis masa saja.

Untuk itu, menjana dan merangsang perubahan melalui media sosial tidak dinafikan adalah kaedah yang sangat berkesan sekali.

Sama seperti tulisan di garis masa atau di ruangan komen Muhyiddin yang ketika ini rata-rata berbentuk penolakan dan inginkan beliau segera berambus daripada kerusi Perdana Menteri, perbualan rakyat pelbagai golongan lapangan terbuka dan dalam grup Whatsapp misalnya juga, rata-ratanya terarah ke haluan yang sama.

Di mana saja, lebih mudah kita mendegar atau membaca luahan kemarahan atau tidak puas hati terhadap Muhyiddin berbanding yang menyokong atau memujinya.

Kecuali mereka yang beroleh jawatan, kedudukan atau projek, mencari suara yang memuji Muhyiddin sekarang ini tidak ubah seperti mencari sebutir pertama dalam seguni beras.

Lebih buruk, arus penolakan ternadap Muhyiddin itu turut sama telah merebak kepada hampir semua menteri dan pemimpin-pemimpin kerajaan, terutama mereka yang didapati kuat mengampu dan membodek Perdana Menteri sama ada dengan hujah akal atau dalil agama yang citarasanya diubah mengikut nikmat selera dunia.

Tambahan lagi perangai Muhyiddin yang kaku dan tidak memberi respon terhadap banyak isu di mana beliau asyik-asyik dengan perutusan khas saja, sementara isu-isu lain berkaitan diri dan keluarganya turut muncul satu persatu terbiar tanpa penjelasan, kemarahan rakyat terhadap beliau pada hakikatnya kian meningkat hari demi hari.

Seolah-olahnya, jika esok ada PRU, rakyat sudah tidak sabar lagi mahu mengalahkan Muhyiddin dan semua yang ada dalam kerajaan sekarang ini.

Bagi majoriti rakyat ketika ini, selain kerajaan PN lebih huru hara, tiada hala tuju dan slogan Melayu/Islam hanya laungan manis sebelum beroleh kuasa, Muhyiddin sendiri secara relatifnya lebih teruk berbanding Najib yang sudah dijatuhkan sebelum ini. (Shahbudindotcom 01/02/2021)

4.3 13 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 1 February 2021 — 11:57 am
Subscribe
Notify of
guest
33 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
4 February 2021 1:08 pm

HANYA PAS PARTI ZON HIJAU,…..PARTI LAIN ZON MERAH DAN OREN…….. ALJUBON AKAN DIBENCI OLEH SEMUA RAKYAT…….. ALBONTO PATUT DIKEMBALIKAN KE TEMPAT ASAL SG BULOH INN……. TOK MUDIM TAK BERANI USIK ENAM JAHANAM PHD4PIG……… Cops To Call Up Tommy Thomas Over Defamation Report…….. (FMT) – Former attorney-general Tommy Thomas will be called up by the police to have his statement recorded on his recently published memoir “My Story: Justice in the Wilderness”. Selangor CID chief Fadzil Ahmat said Thomas would be called to give his statement “as soon as possible” after a police report was lodged against the lawyer over comments… Read more »

khatijah.nuno
khatijah.nuno
4 February 2021 1:55 am

MvsA 11.44pm

Parti Zon Hijau.. parti lumut..dipimpin Ularmak yg bergelumang dgn sifat munafiq. Hadi jadi PM? ntah2 lagi ranap ekonomi negara. Kau ingat negara2 lain baik yg kafir atau negara Islam akan mengalukan2 dan ucap tahniah jika Hadi Serban Bawang tu jdi PM Msia. kah kah kah..jadi PM Budu boleh ler..biar reputbusuk macam budu

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
2 February 2021 11:44 pm

PARTI ZON HIJAU AKAN JADI PM 9…….. WALAU KES DAH TURUN TAPI RAKYAT TETAP JADI SASARAN NAIKKAN KOMPAUN……… Kes turun, tapi jumlah korban, pesakit di ICU meningkat…. Sebanyak 3,455 kes Covid-19 direkod hari ini, maklum Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah pada sidang media di Putrajaya hari ini. Jangkitan hari ini mencatatkan penurunan berbanding beberapa hari lalu. Sementara itu, kes kematian akibat Covid-19 mencatatkan rekod tertinggi hari ini dengan 21 korban. “Kes-kes kematian pada hari ini melibatkan 12 kes di Selangor, empat (4) kes di Sabah, masing-masing dua (2) kes di Johor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, dan satu (1)… Read more »

khatijah.nuno
khatijah.nuno
4 February 2021 1:55 am

Parti Zon Hijau.. parti lumut..dipimpin Ularmak yg bergelumang dgn sifat munafiq. Hadi jadi PM? ntah2 lagi ranap ekonomi negara. Kau ingat negara2 lain baik yg kafir atau negara Islam akan mengalukan2 dan ucap tahniah jika Hadi Serban Bawang tu jdi PM Msia. kah kah kah..jadi PM Budu boleh ler..biar reputbusuk macam budu

zunnun
zunnun
2 February 2021 1:58 pm

Hadi awang anuti isle dgn bersabitkan muhamad atau kenabian nya

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
2 February 2021 12:07 pm

LOCKDOWN BOLEH KURANGKAN HANYA 5 HARI…….. Single Virus Case Sends Australia’s Perth Into Snap Lockdown…… (NST) – The Australian city of Perth will begin a snap five-day lockdown after a security guard at a quarantine hotel tested positive for Covid-19, authorities announced Sunday. Roughly two million residents of the city must stay at home as of Sunday evening, as will those living in the nearby Peel and South West regions. A scheduled return of schools on Monday will be delayed, with locals only permitted to leave their homes for exercise, medical care, essential work or to buy food. The new… Read more »

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
1 February 2021 5:11 pm

The coming of the cowboy G-men riding alone with blue horse brand kapcai to the next height. Tahu.

honda-petak3-1611955029.3784-300x251.jpg
zunnun
zunnun
1 February 2021 4:30 pm

memoir tommy thomas satu presentive hitam putih bentuk nya, yg tommy thomas ketahui, segala isi kandungan nya tidak kecuali dari tindakan contempt yg membolehkam sesiape utk mengambil tindakan kpd nya….

dgn jelaa dan terus terang Tommy Thomaa memberitahu, bahawa bagaimana Moo-Mahathir aka #sipesakit kanser-#sinyanyuktua96 sepenuh nya bertanggungjawap pengkianatan2 yg kini membawa parah kpd ekonomi & social order negara….

maka ini membawa satu persoalan seterus nya…..

siaps yg menggerakan pengkianat2 yg di lakukan oleh kedua2 nya….?

satu yg obviius, di dalangi oleh #sipendeta sesat & #sisemburit yg mana mereka berdua merancuni pemikiran #sinyanyuktua96 & #sipesakit kansee membolehkan terus berkuasa

zunnun
zunnun
1 February 2021 4:20 pm

rata2 kini rakyat melihat #melayu2isle perlu di longkangkan dan sepertimana gog & mogog terdahulu yg di kurung agar di rhinoland, seperti mana kaum2 scythians di kurung oleh dzulkarnain, agar virus zombie mereka tidak membawa penyular keganasan…. kini, #melayu2isle tidak kecuali sama, #melayu2isle Moo-hadi- assmin akan di #tongsampahkan di penguru timur semenanjung negara, di negara di mana byak pembiakan virus AID yg kini satu penyakit yg biasa di sana dgn virus & virus seketul daging babi, sekali gus dapat di kuarantine di sana ini membolebkan negara menumpukan perhatian utk menyelesaikan covids yg gagal di tangani oleh puak2 #melayu2isle oleh kerana vurus… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
1 February 2021 4:13 pm

LIBERALISM PLURALISM DIANUT PHD4PIG AKIBAT KAN MUNCUL PELBAGAI AJARAN SESAT DAN MENYELEWENG………. Siasatan ‘agama Melayu’ hampir selesai – Ahmad Marzuk………. Siasatan terhadap ajaran “agama Melayu” yang dipercayai menyeleweng dibawa seorang wanita bergelar Ibu Yati kini di peringkat akhir, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Ahmad Marzuk Shaary. Katanya siasatan berkenaan dijangka akan dapat diselesaikan dalam masa terdekat. Menurut Ahmad Marzuk, siasatan kes tersebut dijalankan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan tindakan lanjut akan diumumkan nanti. “Sekiranya siasatan mendapati ada kes penyelewengan (atau) ajaran sesat, Jais akan mengambil tindakan lanjut termasuk proses pendakwaan di mahkamah. “Siasatan hampir selesai dan dalam… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
1 February 2021 3:59 pm

PN DIGESA UTAMAKAN PENUBUHAN PUSAT KUARANTIN BARU DAN BEKALAN OKSIGEN BERBANDING VAKSIN DAN SWAB TEST……….. Presiden Brazil didakwa gagal tangani COVID-19, ribuan penduduk protes Penunjuk perasaan mengadakan protes dengan mengadakan perarakan kereta di jalanan di Rio de Janeiro, Brazil, 31 Jan, 2021. (Foto AP) RIBUAN penduduk Brazil mengadakan protes di Rio de Janeiro, sebagai membantah tindakan Presiden, Jair Bolsonaro dalam menangani pandemik COVID-19 di negara itu. Mereka mengadakan perarakan kereta dan motosikal secara besar-besaran di jalan-jalan utama di bandar itu dengan laungan “Bolsonaro out”. backup_ads Kumpulan itu juga mendakwa kerajaan gagal menguruskan penempatan dan pengagihan vaksin COVID-19. Pada masa sama,… Read more »

trackback
Muhyiddin lebih 'parah' dimarahi rakyat berbanding Najib
1 February 2021 3:58 pm

[…] Sumber : SDC […]

trackback
Awas !!! Rakyat lebih marahi Muhyiddin berbanding Najib dahulu
1 February 2021 3:43 pm

[…] Sumber : SDC […]

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
1 February 2021 3:27 pm

HANYA EKONOMI ISLAM TOTAL BOLEH SELESAI KAN MASALAH BUKAN KAPITALIS ATAU SOSIALIST……. Lebih 30,000 keluarga di KL berada di bawah garis kemiskinan – Annuar Musa Tan Sri Annuar Musa berkata, anggaran jumlah keluarga di bawah garis kemiskinnan itu dikenal pasti di 178 lokaliti di sekitar Kuala Lumpur, terutama membabitkan penghuni Projek Perumahan Rakyat (PPR). – Gambar fail PETALING JAYA: Dianggarkan lebih 30,000 keluarga daripada 1.8 juta penduduk di ibu negara memiliki pendapatan di bawah RM2,200 dan berada di bawah garis kemiskinan serta memerlukan bantuan yang sewajarnya. Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa berkata, jumlah itu dikenal pasti di 178… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
1 February 2021 3:11 pm

SUDAH TIBA MASANYA RAKYAT KEMBALI KEPADA EKONOMI ISLAM ADIL DAN IHSAN TANPA RIBA……… Hari Wilayah: Harga rumah tidak mampu milik, seperti tiada jalan keluar Suraya berharap lebih ramai warga Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan mengambil tahu tentang perubahan di kawasan perumahan mereka. – Gambar hiasan KUALA LUMPUR: Saban tahun kita meraikan Hari Wilayah, menyingkap segala bentuk pembangunan yang dikecapi di tiga kawasan, Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan. Namun seperti tiada jalan keluar, keadaan harga rumah yang sangat tidak mampu dimiliki terutama di kawasan Kuala Lumpur, semakin meruncing. Rumah mampu milik ditakrifkan sebagai rumah yang harganya kurang tiga kali ganda pendapatan… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
1 February 2021 3:03 pm

BAGUSLAH TOK MUDIM TAMBAH LAGI BEBAN RAKYAT YANG SUDAH TERUK TERBEBAN………TUTUP JE KILANG DAN TAPAK BINAAN 10 HARI APA MASALAH…….. Awas! Tindakan tegas tanpa kompromi selepas 4 Februari ISMAIL: Apa hukuman itu, mungkin IGP sendiri akan umum sebab ia melibatkan Ordinan Darurat. – Astro AWANI/Shahir Omar KUALA LUMPUR: Tindakan lebih tegas akan diambil tanpa kompromi selepas 4 Febuari ini berikutan peningkatan kes COVID-19. Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, nilai kompaun terhadap individu yang melanggar prosedur operasi standard (SOP) sedang di peringkat perbincangan ketika ini. Jelas beliau, perkara itu dijangka diumum oleh Ketua Polis Negara, Datuk Seri… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
1 February 2021 2:33 pm

PUSAT KUARANTIN SELESA PATUT LEBIH DIUTAMAKAN DARI VAKSIN DAN SWAB TEST……… ‘AstraZeneca Vaccine Ineffective For Those Over 65’…….. (NST) – French President Emmanuel Macron said on Friday that AstraZeneca’s coronavirus vaccine appeared not to be effective for people over 65 years of age. Speaking to reporters only hours before the European Medicines Agency (EMA) recommended the vaccine for adults of all ages, Macron also questioned Britain’s decision to delay the second dose of Covid vaccines to inoculate more people. Macron said there was “very little information” available for the vaccine developed by the British-Swedish company and Oxford University. “Today we… Read more »

trackback
Kini kemarahan rakyat kepada Muhyiddin melebihi Najib dahulu
1 February 2021 2:30 pm

[…] Bagi majoriti rakyat ketika ini, selain kerajaan PN lebih huru hara, tiada hala tuju dan slogan Melayu/Islam hanya laungan manis sebelum beroleh kuasa, Muhyiddin sendiri secara relatifnya lebih teruk berbanding Najib yang sudah dijatuhkan sebelum ini. –SDT […]

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
1 February 2021 2:24 pm

PAS PARTI ZON HIJAU LAYAK JADI PM……..KADOK PUN ZON MERAH…….. PARTI ZON MERAH SEPERTI UMNO DAN PHD4PIG DAH TENTU DITENDANG RAKYAT PRU15 NANTI………. Fake News On Muhyiddin Yassin Debunked……… This allegation is false (fitnah) and there is no truth to the story. Yet another fake news on Muhyiddin Yassin debunked after the revelation by previous Attorney-General Tommy Thomas about the so-called “backdoor” Prime Minister myth. For the last two weeks, a story has been floating around about Prime Minister Muhyiddin Yassin’s alleged involvement in a RM1.2 billion scandal (READ THE VIBES REPORT DATED 12 JANUARY 2021 BELOW). The anti-Muhyiddin cyber-troopers… Read more »

akim
akim
1 February 2021 2:22 pm

biasa lah , mana ada manusia yang sempurna , mesti ada kekurangan nye , kita sebagai rakyat yang berbilang kaum , seharus menyokong pemimpin kita agar beliau mampu membawa kita ke nagara yang lebih baik ,

sekiranya anda ingin mencari sales advisor proton boleh visit link di sini

https://proton.my/

Wizard
Wizard
1 February 2021 1:49 pm

Incompetent fools.

Anonymous
Anonymous
1 February 2021 1:10 pm

Budin penyokong tegar Pak Sheikh Nuar. Maka tak hairan lah jika penulisan nya di atas beberapa isu tidak menyebelahi politikus yang lain dari Pak Sheikh.

Anonymous
Anonymous
1 February 2021 1:20 pm
Reply to  Anonymous

Persepsi. Banyak kpd persepsi manusia di atas isu itu ini.

Hingga sekarang, 80 tahun kemudian, pakar2 ekonomi masih belum bersetuju sepenuh nya sebab2 The Great World Depression of the 1930s.

Anonymous
Anonymous
1 February 2021 1:25 pm
Reply to  Anonymous

… sebab2 sebenar …

Anonymous
Anonymous
1 February 2021 1:50 pm
Reply to  Anonymous

Maka pendapat berikut juga ada lah persepsi, tidak semesti nya fakta –

arus penolakan ternadap Muhyiddin itu turut sama telah merebak kepada hampir semua menteri dan pemimpin-pemimpin kerajaan”.

Tiada yang letak jawatan bila tak setuju atau tak sokong yang berkenaan lagi.

Politikus, bila tak setuju dengan pemimpin, seharus nya letak jawatan. Tunjuk ada perinsip.

Aku
Aku
1 February 2021 1:07 pm

Pi lah lu Budin.Semakin bodoh lu

Anonymous
Anonymous
1 February 2021 1:11 pm
Reply to  Aku

Be fair to Budin lah.

Nak caci dia, boleh. Tapi kasi fakta, bukti dan penerangan yang munasabah lah.

Aku
Aku
1 February 2021 1:06 pm

Pi lsh lu Budin.Penjilat Anwar.

Anonymous
Anonymous
1 February 2021 1:12 pm
Reply to  Aku

Di ulang:

Be fair to Budin lah.

Nak caci dia, boleh. Tapi kasi fakta, bukti dan penerangan yang munasabah lah.

Anonymous
Anonymous
1 February 2021 1:03 pm

Betapa marahnya rakyat itu spekulasi saja. Apa pun, itu subjective. Melainkan ada poll bagi nya. Dan yang buat poll itu ada kredibiliti.

Anonymous
Anonymous
1 February 2021 1:06 pm
Reply to  Anonymous

Dulu Merdeka Centre selalu buat poll. Pengarah nya di katakan kenalan Pak Sheikh. Maka selalu lah poll Merdeka Centre di khuatiri menyebalahi Pak Sheikh.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
1 February 2021 12:34 pm

Ni ha tgh buek tahi mato. Tahu.

dfe6f0d14ef4bf34d1272cddc4afa7f6.gif
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
1 February 2021 12:28 pm

Mano poyi ea Zunnun si mulut puako si🐷tonok tidak bersiaran layi diyo agak ea tongah sogonok menenggek jo kijo ea spai berbirat pokakeh dikijo ea pagi potang siang mlm. Tahu si🐷 tonok yg bernamo Zunnun. Tahu.

Last edited 3 months ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food