MUHYIDDIN HARUS BUANG EGO, FIKIR MASA DEPAN NEGARA DAN JANGAN SAMPAI NASIB TRUMP MENIMPA DIRINYA

Kedudukan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri yang tiada lagi sokongan majoriti bukan suatu perkara rahsia, malah semakin difahami serta diakui oleh pelbagai kelompok masyarakat negara ini.

Menangguh-nangguh sidang Parlimen, takut membenarkan usul undi tidak percaya atau usul percaya, melambakkan jawatan sebagai habuan kepada Ahli-Ahli Parlimen dan terakhir, menasihatkan Agong untuk menguatkuasakan darurat selepas UMNO meluluskan usul putus hubungan dengan Bersatu dan diikuti dengan seorang demi seorang Ahli Parlimen menarik sokongan, ini adalah realiti kedudukannya yang sudah jadi minoriti.

Perdana Menteri yang ada sokongan majoritinya tidak mungkin melakukan semua perkara di atas, terutama mencadangkan darurat di ketika tiada rusuhan kaum, tiada huru-hara politik dan tidak ada sebarang ancaman yang boleh menggugat keselamatan negara berlaku di depan mata.

Darurat ini tidak lain kerana Muhyiddin sendiri sedang darurat untuk mempertahankan kuasa politik melalui pengkhianatan yang belum pun setahun usianya, di tambah UMNO yang merupakan blok terbesar dalam kerajaan PN dijangka memuktamadkan putus hubungan dengan Bersatu dalam Perhimpunan Agungnya, 31 Januari ini.

Berikutan darurat, di samping PKP yang dilanjutkan lagi sehingga 4 Februari, UMNO akhirnya terpaksa menangguhkan Perhimpunan Agungnya ke tarikh lain yang belum lagi ditentukan.

Dengan itu, sekurang-kurangnya sehingga 31 Januari ini, boleh dikata selamatlah Muhyiddin daripada diberikan talak oleh UMNO.

Tetapi, dengan UMNO sudah meluluskan usul putus hubungan dengan Bersatu, di samping tiga Ahli Parlimen UMNO – Tengku Razaleigh Hamzah, Ahmad Jazlan Yaakob dan Nazri Aziz – telah menarik sokongan, disertai pengakuan Anwar Ibrahim semalam bahawa majoriti Ahli-Ahli Parlimen turut mengutus surat kepada Agong memohon ihsan serta pertimbangan baginda agar mengkaji semula alasan Perdana Menteri bagi menguatkuasakan darurat itu, Muhyiddin sepatutnya berlapang dada serta segera membuang ego besar dalam dirinya.

Bila hilang sokongan, langkah demokrasi yang terpuji dan sewajarnya ialah meletakkan jawatan tanpa bertangguh lagi.

Dalam keadaan dirinya tiada lagi sokongan di Parlimen, Muhyiddin sebenarnya juga semakin dijauhi serta tidak lagi disokong oleh majoriti rakyat.

Tanyalah rakyat kelompok mana sekali pun di negara ini, tidak sukar untuk mendapati bahawa lebih ramai yang menolak serta membenci berbanding menyokongnya.

Di ruangan komen laman sosial Muhyiddin sendiri, jika diperhati, lebih 90 peratus daripadanya penuh dengan kecaman dan kata-kata yang menyakitkan terhadapnya.

Berbanding Najib Razak di tahun-tahun terakhir sebelum kejatuhannya, penolakan yang menandakan kebencian netizen terhadap Muhyiddin ternampak jauh lebih parah lagi.

Kenapa semua ini berlaku?

Rata-rata rakyat melihat Muhyiddin sebagai pemimpin yang hipokrit, cakap tak serupa serta tidak serius membantu rakyat, terutama di ketika ramai yang sedang susah dan sempit hidupnya sewaktu PKP dan darurat ini.

Beliau sering bercakap mengutamakan rakyat dan tidak suka berpolitik, tetapi perlakuannya jelas lebih banyak bermain politik daripada memberi perhatian untuk menolong rakyat.

Pengeluaran KWSP masih dengan syarat yang pelbagai serta menyusahkan, langsung tidak dipermudahkan, manakala rayuan pelbagai pihak agar moratorium pinjaman bank dilanjutkan secara automatik, sama sekali tidak dipedulikannya.

Di ketika PKP dan darurat yang menyebabkan ramai orang hilang pendapatan, termasuk hilang pekerjaan, ditambah harga minyak dan barang keperluan seperti minyak masak terus meningkat tanpa terlihat ada usaha membendungnya, kenapa susah sangat Muhyiddin meluluskan moratorium automatik dan pengeluaran KWSP sepert didesak Anwar dan Najib ketika membahaslan Belanjawan 2021 baru-baru ini?

Kalau meluluskan tiga dewan di Pagoh yang tidak banyak manfaatnya boleh dilakukan, kenapa payah sangat memberi keselesaan kepada rakyat melalui KWSP dan moratorium?

Kesukaran hidup di masa depan lebih terpapar lagi di mata rakyat berikutan beberapa syarikat besar mulai menarik keluar pelaburan mereka untuk berpindah ke negara jiran lantaran, antara puncanya, adalah tifak yakin dengan kestabilan politik di bawah kepimpinanan seorang Perdana Menteri minoriti.

Dengan itu, pasti ramai yang hilang pekerjaan dan jadi penganggur di tahun-tahun mendatang ini, selain pertambahan pengangguran kerana PKP sudah pun sedia mencemaskan kita semua.

Selagi Muhyiddin duduk di kerusi kuasanya, dengan sokongan Ahli Parlimen terhadapnya sudah jadi minoriti, disertai majoriti rakyat tidak lagi bersamnya, masa depan negara ini tidak akan bertambah baik masa depannya.

Orang minoriti patutnya jadi pengikut, bukan jadi ketua yang mencatur kuasa.

Muhyiddin dalam hal ini, harus segera membuang ego besarnya yang mahu terus kekal berkuasa tanpa memikirkan apa jadi kepada rakyat dan juga negara.

Perutusan khas beliau mengumumkan skim bantuan Permai berjumlah RM15 bilion baru-baru nyata ditolak pelbagai pihak kerana banyak isinya adalah ulangan kandungan Belanjawan 2021, sekaligus memperlihatkan Muhyiddin sebenarnya mati idea untuk membawa kebaikan serta kesejahteraan kepada rakyat.

Dalam keadaan ini, perubahan kerajaan adalah pilihan yang sangat diharapkan demi masa depan negara yang lebih baik lagi.

Di samping ada yang menaruh harapan agar Agong dapat segera menggunakan kebijaksanaan berdasarkan perubahan sokongan dimiliki Perdana Menteri yang bukan lagi rahsia serta tidak sukar difahami, tidak kurang pentingnya ialah Muhyiddin sendiri mesti ada tanggungjawab lebih besar memastikan masa depan negara sentiasa terpelihara.

Dengan beliau berjiwa besar, membuang ego, menginsafi tiada lagi sokongan di belakangnya, mengundurkan diri bagi memberi ruang kepada mudahnya perubahan adalah sisa-sisa sikap terpuji yang masih boleh dilakukannya.

Terus berdegil hanya memungkinkan beliau mengulangi nasib Donald Trump bakal menimpa dirinya. (Shahbudindotcom 21/01/2021)

4.8 9 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 21 January 2021 — 9:19 pm
Subscribe
Notify of
guest
86 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
zunnun
zunnun
31 January 2021 12:28 pm

amanat hadi sah sesat…

hadi awang dah mohon maaf lum ?

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
25 January 2021 4:44 pm

MEMALI RANCANGAN JAHAT DORAEMON DISOKONG KUAT ALBONTO………. ALMAHDI AKAN MUNCUL LEPAS WW3………. PAX AMERICANA SUDAH LAST COUNT DOWN…… TOWARDS WW3 TO PAX JUDAICA…….. Kembalinya Liberal World Order……… 1. Terkini Joe Biden baru sahaja mengangkat sumpah sebagai Presiden Amerika Syarikat yang ke-46. Beliau jelas akan mengembalikan ‘Liberal World Order’ dengan Amerika mengetuai semula pakatan Barat seperti NATO yang diabaikan di bawah Trump. Apakah baik-buruk pelantikan Biden ini kepada ekonomi, pasaran saham, perdagangan, Laut China Selatan, dan Dunia Islam? 2. Pastinya peristiwa ini bakal memberi impak besar dalam arena politik dan ekonomi antarabangsa kerana Biden menjanjikan perubahan signifikan berbanding Presiden sebelum ini,… Read more »

zunnun
zunnun
25 January 2021 7:50 am

rakyat perlu ketahui samada hadi awang berasa bersalah menyesal dan bertaubat atas kesalahan yg membawa kematian2 di memali utk mengelakan peristiwa berdarah tersebut berulang lagi….

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
25 January 2021 7:14 am

JANGAN RISAU SEMUA ORANG ADA COVID……PN TAK PERLU BAZIRKAN DANA RAKYAT …..HANYA TUMPUKAN MEREKA YANG BERISIKO SAHAJA…….. KATA KUNCI UNTUK WABAK ADALAH ASING…… PENDATANG ASING DAN POLITIK ASING PHD4PIG……… WABAK BERPUNCA DARI BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG GAGAL HALANG KLUSTER TABLIGH DAN SABAH…….. RAKYAT PERLU BELAJAR HIDUP DENGAN COVID……. WABAK COVID-19 DI SABAH HANYALAH SANDIWARa Oleh Dr Mamat Desa Pemimpin kontroversi Warisan, Mohamaddin Ketapi yang menganggap tragedi serangan militan Sulu di Lahad Datu pada 2013 sebagai sandiwara ATM/PDRM ‘berperang dengan anjing dan ayam’, terkini menganggap pandemik Covid-19 pula sebagai sandiwara PRN pula. Kenyataannya yang penuh prasangka dan dangkal itu telah… Read more »

zunnun
zunnun
25 January 2021 12:07 am

adakah amanat hadi satu fahaman extremist?

jika benar, rakyat perlu membawa hadike muka pengadilan supaya mengetahui samada hadi masih meneruskan mengamal nya yg mencetuskan peristiwa berdarah

di memali

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
24 January 2021 11:29 pm

NEGARA TIDAK PERLUKAN BANDUAN RETORIK JADI MP……. NEGARA MAKJUJ YANG AKAN KUASAI DUNIA DALAM NEW WORLD ORDER………. Why Calling Israel An Apartheid State Is Not Enough…….. Report from B’Tselem highlighting Israel’s apartheid character is a welcome development, but this finding cannot be divorced from the state’s oppressive settler-colonialism B’Tselem, a leading human rights group in Israel, recently released a report concluding that Israel is an apartheid state, with a regime of Jewish supremacy stretching from the Jordan River to the Mediterranean Sea. The report found that Israel meets the definition of apartheid under international law, which defines apartheid as “inhuman… Read more »

zunnun
zunnun
24 January 2021 8:23 pm

adakah hadi awang berasa menyesal membawa fahaman extremist hingga tercetus peristiwa berdarah …..

di memali

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
23 January 2021 5:12 pm

LIBERALISM PLURALISM PHD4PIG AKAN BAWA MELAYU MURTAD………. KORANG SEDAP KUTUK…..SEKALI KENA COVID BARU PADAN MUKA…….. SETAKAT INI BELUM ADA SALAH GUNA KUASA DARURAT OLEH TOK MUDIM……. ELOK SANGAT PHD4PIG PERGI MAMPUS SELAMANYA BERSAMA KLEPTOKRAT UMNO………. Umno’s Final Act Of Self-Destruction………. And, suddenly, the relevance of Umno is put to question. Was not Umno the benteng perjuangan against DAP, PKR and Pakatan Harapan, who posed a clear and present danger to the Malays, Islam, Bahasa Malaysia and the Raja-Raja Melayu? How then can Umno oust the “Malay” government and replace it with a DAP-led government? It really does not matter why.… Read more »

zunnun
zunnun
23 January 2021 4:21 pm

Hadi Awang perlu di dakwa jika enggan mohon maaf kesesatan amanat nya kerana di kuatiri masih menganal kan nya hingga hari ini yg membawa kemstian2

di memali

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
23 January 2021 3:58 pm

LIBERALISM PLURALISM PHD4PIG AKAN BAWA MELAYU MURTAD………. KORANG SEDAP KUTUK…..SEKALI KENA COVID BARU PADAN MUKA…….. SETAKAT INI BELUM ADA SALAH GUNA KUASA DARURAT OLEH TOK MUDIM……. ELOK SANGAT PHD4PIG PERGI MAMPUS SELAMANYA BERSAMA KLEPTOKRAT UMNO………. Umno’s Final Act Of Self-Destruction………. And, suddenly, the relevance of Umno is put to question. Was not Umno the benteng perjuangan against DAP, PKR and Pakatan Harapan, who posed a clear and present danger to the Malays, Islam, Bahasa Malaysia and the Raja-Raja Melayu? How then can Umno oust the “Malay” government and replace it with a DAP-led government? It really does not matter why.… Read more »

zunnun
zunnun
22 January 2021 4:27 pm

hadi awang pelu di tangkap jika enggan memohon maaf kerana di kuatiri masih mengamalkan kesesatan amanat nya yg membawa kematian2….

di memali

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
22 January 2021 4:24 pm

JANGAN BIARKAN PAK DAJJAL FREEMASON JADI PM NANTI RAMAI YANG MURTAD……… DORAEMON DIKTATOR……PAK JUB DICKBONTOT….. Siapa Diktator: Tan Sri Muhyiddin Atau Tun Dr Mahathir?…….. Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini mendakwa Tan Sri Muhyiddin Yassin seorang diktator kerana kononnya demokrasi tidak lagi wujud dan rakyat tidak lagi boleh bersuara setelah Proklamasi Darurat memberi beliau kuasa penuh untuk melakukan apa sahaja Diktator adalah pemerintah yang akan memastikan semua kuasa berada dalam tangan beliau, memastikan cabang pemerintahan lain tidak berani melawan kehendak beliau dan memastikan rakyat membisu dengan membuat segala macam peraturan bagi mengawal mereka. Apa sangatlah yang Tan Sri Muhyiddin telah… Read more »

zunnun
zunnun
22 January 2021 3:46 pm

dajjal yg nyta ketika ini tak lain hadi awang, dgn ajaran sest nya yg membawa kecelakan & kematian 2….

di memali

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
22 January 2021 2:28 pm

THE PROBLEMS STARTED WHEN DAJJAL ILLUMINITY AND DAJJAL FREEMASON UNITED TO DEVALUATE RINGGIT TERRIBLY……IT WAS ONLY THE TIP OF HUGE CORRUPTIONS ICEBERG……. Pembangkang Tolak Proklamasi Darurat, Helah Bela Diri – Kaunselor…….. (Harakah) – Pihak pembangkang yang masih membuat bising dan tidak bersetuju dengan Proklamasi Darurat oleh Yang di-Pertuan Agong disifatkan sebagai pihak-pihak yang menggunakan helah bela diri, kata seorang Kaunselor berdaftar, Mohamad Hasbullah Mustafa. Menurut Hasbullah, tindakan mereka sebenarnya adalah untuk memujuk diri sendiri dengan kekecewaan yang sedang mereka alami akibat peralihan pentadbiran negara secara sah pada Mac tahun lepas. Kata beliau, bela diri merupakan satu mekanisme tindakan yang dilakukan… Read more »

zunnun
zunnun
22 January 2021 11:06 am

bibit rasuah #sinyanyuktua96 yg jelas & nyata bila menyalah guna kuasa “bail-out” anak kesayang nya tak sampai hati melihat bini mengilai2 tiap kali di rumah berbicara…

abd badawi, najib & Moo meraskan dari di penjara baik di seksa dgn usia nya sj, dan kini terkial2 tercingkap2 dan mengeletar bila mengeluarkan kata2

serba semput dan kini di jadikan bahan lawak jenaka oleh rakyat jelata…

zunnun
zunnun
22 January 2021 10:49 am

bila di sahkan kemenangan lawan nya lalu trump menafikan akan nya…

bila di sahkan utk menjawat 2 tahun sj, menafi2kan juga akan #sinyanyuktua96…

sama2 sawan sama2 mem”babi’ bila berkuasa…

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 10:49 am

Cara nak mengelirukan rakyat? Bagi pentas pada atok.

Cara nak mengelirukan kemanusian? Bagi pentas pada deep state, ikut artikel ni

https://www.globalresearch.ca/covid-19-rt-pcr-how-to-mislead-all-humanity-using-a-test-to-lock-down-society/5728483

DSAI, tolong baca dan tolong kami.

zunnun
zunnun
22 January 2021 10:54 am
Reply to  Anonymous

mcm mana sekali pun di paparkan kebenaran, terima kah bila pemimpin di rasuk dgn virus #melayu2islang yg di bawa oleh #sipendeta hadi hingga membawa kecelakaan dan kematian2 …

di memali

tidak kecuali #sinaynnyuktua96, bila mereka berdua bersantap dan memantat bersama…

zunnun
zunnun
22 January 2021 10:46 am

persamaan antara trump dgn pemimpin negara yg mirip dgn nya tak lain #sinyanyuktua96….

masih dlm sawan babi antara kedua2 mereka menafi2 akan bibit2 kesundalan bila memerintah negara..

Wau bulenngy
Wau bulenngy
22 January 2021 10:29 am

Trump was despised by friends and foes because he always play his recording that Election was stolen.

Likewise Anwar (his macais?) Keep on shouting Mahathir takut Anwar ..hahaha. no wonder Anwar never wins and become PM….hehehe

BA terlingkup, PR terungkup….ada hati kata Mahathir takut dengannya. Sampai bila nak mimpi?????

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 11:05 am
Reply to  Wau bulenngy

BELAJAR DARI SULTAN SALAHUDDIN & KING RICHARDSENI POLITIK………..KENAPA MAHATHIR SERANG ANWAR? Sebab itu dia mesti membina keyakinan rakyat dgn memburukkan imej Anwar saban bulan. Dulu seks, skg gila kuasa, tak mahu kerjasama dgnnya, desak dia letak jawatan dan mcm2 fitnah lagi. Sebenarnya Mahathir tiada niat mahu jadi PM pun. Mahathir sekadar mahu memecah belahkan dari kepimpinan hingga ke penyokong PH. Kita lawan bila lawan mampu melawan SENI POLITIK…KENAPA MAHATHIR SERANG ANWAR? “saya bkn malaikat…saya bkn nabi yg tk pernah melakukan dosa…saya manusia yg tk blh lari dr buat dosa…maaf maaf tuan.. Saya sudah maafkan dgn seikhlas hati saya. syukran tuan…… Read more »

zunnun
zunnun
22 January 2021 11:14 am
Reply to  Anonymous

tatacara consequential scandal ini amat jelas seperti satu permain gambit yg memerlukan satu pasangan,

tiap satu dlm pasangan tersebut ada misi mereka tertentu memecahkan lawan2 kedua2 pihak agar mereka menang akhir nya…

the Game of Gambit, The Game of Throne, The Consequential Scandal ….

kan itu yg trump gunakan utk mengegalkan kuasa…

senate house dan white supremist..

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 10:17 am

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK SUDAH DI BERI PENERANGAN DI MASA DULU.

Mula cakap Syurga Neraka pada hal dia jenis tonggang tonggek dengan joss sticks di pangkal pokok Kayu Ara.

Dah mengarut. Bo layan any more lah like that.

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 10:21 am
Reply to  Anonymous

Nak elakkan menghasut dia menonggang nonggek di pangkal pokok Kayu Ara.

zunnun
zunnun
22 January 2021 10:04 am

MATI itu…

satu penyatuan…

lepas kan sj bila tiba masa nya…

kekasih yg menunggu
datang kunjung menanti….

ngape susah sgt melepaskan dgn istiadat2 dan alasan yg di beri

hingga menyembah utk di berikan upah syurga
hingga menyembah agar di hindarkan seksa neraka..

itu kah kepentingan dlm penyembahan & pendewaan ?

itu kah yg di isikan dlm kehidupan ?

tiada kerangka ruang untuk Nya menyatakan kerinduan…?

satu perdagangan pelacuran, bersyarat dgn kepentingan upah semata2 ?

zunnun
zunnun
22 January 2021 9:06 am

anwar telah pun menjalani hukuman penjara nya tapi #sinyanyuktua96 merasakan takut sgt utk ke penjara kerana menyalahkan kuasa ketika menjawat perdana menteri dgn ‘bail out’ anak kesayangan nya..

sbb peronas itu dlm jabatan kementerian perdana menteri nya

adakah penganti nya abdullah badawi & najib dan kini Moo rasa biarkan sj #sinyanyuktua96 hidup dgn sisa yg ada, kerana mempejarakan nya akan percepatkam mematian nya sedangkan baik #sinyanyuktua96 terima seksaan dgn usia nya terkial2 tercungkap2 dan kini di hina dan di jadikan lawak jenaka rakyat pula……

zunnun
zunnun
22 January 2021 8:54 am

ape kah syariat asa muhammad bawa kpd kaum arab nya…?

bentuk2 rukun, adakah itu ISLAM .

atau satu cara utk mengenal tuhan ?

kaedah mana yg di perlukan utk mengenal tuhan ?

tidak kah dgn cara ketuhanan ?

tidak kah itu yg muhammad anak aminah lakukan, dgn mengenal kenabian nya ?

ngape tidak emulate cara sedemikian, mengenal kesempurnaan diri semua kerana kesempurnaan itu ketuhanan…

risalah peninggalan hanya kaedah2 perlu di bawa dlm perjalanan

perjalanan utk mengenal ketuhanan agar membolehkan tuhan menyatakan diri keujudan dan ilmu nya kpd manusia…

zunnun
zunnun
22 January 2021 9:21 am
Reply to  zunnun

ape pula cacat dgn penyembahan dan pendewaan pula..

kerana pendewaan dan penyembahan itu membawa manusia mencipta tuhan akhir nya…

Wau Bule
Wau Bule
22 January 2021 8:52 am

Mahathir korup. Mahathir zalim. Perwaja Steel, MAS, Konsortium Perkapalan Mahathir takut Anwar Entah beriibu lampiran tuduhan kesalahan Mahathir 1 Ada laporan polis ke???????????? 2 Ada kes mahkamah ke?????????? Mahathir tak kisah pasal legasi dia, Why? He knew pretty well that legacy is human’s perception, some pro and some contra He knew too well he is Allah’s subject and will be judged by Allah in this world and hereafter No human’s perception could challenge Allah’s judgement. To some, his contributions to the rakyat and the nation and to the world have been immense, well-liked by friends and foes. That is why… Read more »

zunnun
zunnun
22 January 2021 8:55 am
Reply to  Wau Bule

mak aii, meleret2 “question mark’ nya …

emo sgt ke ?

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 9:52 am
Reply to  zunnun

Tak terjawab kamu yer?

Instead, terus menuduh saja.

Grow up lah, Dol.

Be a useful member of this blogging community – tuduh tapi kasi alasan, fakta dan penerangan lah.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
22 January 2021 9:00 am
Reply to  Wau Bule

Ahhh.. Korek. Korek. Korek. No case. Korek. Korek. Aaah.. yes. No problem. Korek. Korek. Korek. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 9:54 am

Jaga2, kot kamu kena korek …

di pungkoq …

by you-know-who

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 10:14 am
Reply to  Wau Bule

No wonder an exPTD, exGLC and exLNG are dangerous brain-dead victims of being mentally sodomised by SiNyanyuk, should not have it easy in this PH blog. Mahathir tak kisah pasal legasi dia, Why? Even a non-Muslim writer can think through this thought aline is a clear and present danger that politician such at this world’s most hated terrorist at No 14 will not stop at anything to exact his revenge on his enemies without fear of Allah I would suggest this old exLNG fart read carefully the wisdom spelt out by Arwah Fadhil Nor some 10-15 years ago, that Mahathir… Read more »

zunnun
zunnun
22 January 2021 8:44 am

mengape ajaran agama hadi sesat ?

mengape malaun2 pAs mengamalkan agama sesat ?

yg nyta nya, bila man menafikan bahawa ISLAM itu SEMESTA bentuk nya,

tapi babi2 belaan hadi di ajar oleh kesesatan hadi awang ..

bahawa ISLAM itu hanya terbit 1450 tahun sj, maka tuhan sebelum nya, tuhan yg lain ke ?

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 9:59 am
Reply to  zunnun

Kamu dari awal hingga ke akhir asyik tonggang tonggek dengan joss sticks di pangkal pokok Kayu Ara di tepi rumah kamu.

Mana ada Tuhan di situ.

Tuhan tu bukan boleh di lihat, di pegang, di tonggang tonggek kan.

Orang Kristian dll pun kata begitu.

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 10:03 am
Reply to  Anonymous

Korang DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK mula2 sembah Confucius, kemudian tukar ke Taoism, dahtu tukar pulak kpd Christian Evangelical.

Bila nak tukar lagi?

zunnun
zunnun
22 January 2021 8:35 am

bila agma di perdagang dan di jadikan bahan taksub utk memuja2 dan mendewa2 hadi maka agama sedemikian seperti satu penyembahan dan pendewaan sj….

zunnun
zunnun
22 January 2021 8:23 am

ngape bebal sgt malaun2 pAs dgn mengakukan bahawa ISLAM mula bertapak di dungun trengganu …

sedangkan pd se tiap ketika2 setiap kehidupan baik haiwan, tanaman dan manusia itu menumpang kehidupan tuhan yg maha esa….

atau selama ini, kehidupan itu menumpang keabsahan amanat sesat hadi ke ?

kesesatan yg membawa kematian2 …

di memali

zunnun
zunnun
22 January 2021 8:32 am
Reply to  zunnun

dgn pengakuan bahawa ISLAM mula bertapak di dungun trengganu…?

betul ke ISLAM mula bertapak di dungun trengganu sj ..?

yg hidup bernafas merata2 di trengganu, dari kehidupan siape ?

ngape bibit2 sundal malaun2 pAs jelas dan nyata? adakah asyik memamah ketulan2 ading babi hadi hingga ketrampilan walking zombie sana sini….

yg mati di memali itu zombie2 ke yg terkena virus hadi awang ?

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 8:37 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Asyik sebut kematian2 di Memali. Tapi gerun ,,. tak berani sebut yang bergelimpangan mati di rusuhan kaum 13 Mei 1969. Tentera di arah mengawal keadaan, depa gunakan SOP (Standard Operating Procedure) Tentera, balun berdentum dentam depa yang langgar perintah berkurung.

Termasuk anjing2 depa.

zunnun
zunnun
22 January 2021 8:19 am

bebal sgt #melayu2islang hadi dgn kesesatan agama yg mereka bawa…

hingga merasakan ISLAM mula bertapak di dungun trengganu sedangkan yg hidup sebelum nya dari kehidupan siape pula ?

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
22 January 2021 8:09 am

MALAUN2 PHD4PIG BOLEH PERGI MAMPUS SELAMANYA BERSAMA KLEPTOKRAT UMNO……… PATUT PHDAPIG DESAK TOK MUDIM BUBAR PARLIAMEN TAPI KORANG PUN TAKUT HILANG KERUSI………. Membongkar Agenda Menentang Pengisytiharan Darurat…….. ROSLAN SHAHIR MOHD SHAHIR, Malaysia kini melalui tempoh Darurat. Yang di-Pertuan Agong telah berkenan menggunakan kuasa Baginda berdasarkan Fasal (1) Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan untuk menguatkuasakan Darurat setelah meneliti sembah maklum Perdana Menteri selain sembah taklimat dari para pegawai kanan kerajaan serta berunding dengan Raja-raja Melayu. Baginda yakin bahawa Darurat ini merupakan langkah paling berkesan buat masa ini bagi menghadapi pandemik COVID-19 yang kini mencecah angka yang sangat membimbangkan dalam negara. Dalam pada… Read more »

zunnun
zunnun
22 January 2021 7:59 am

malaun2 pAs sedang usahakan projek di dungun, trengganu, projek pasaran wakaf ummah…

tidak salah dgn projek tersebut

tapi

yg amat cacat nya dgnrethorik mencari dana, malaun2 pAS menggunakan tagline #dungun di pilih kerana di situ lah #islam mula bertapak di trengganu….

satu tagline yg mengelirukan dan satu penafian yg amat nyata…

ngape #melayu2islang sanggup jual agama utk kelangsungan mencari kekayaan dunia ?

adakah mereka2 yg hidup sebelum nya, kehidupan itu bukan ISLAM bentuk2 nya?

bibit2 kesundalan ape sebagitu rupa ?

cetek ke fahaman agama mereka ?

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 8:43 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK persoal #dungun di pilih kerana di situ lah #islam mula bertapak di trengganu…. ke?

Kalau dia maksudkan pasal bertapak nya Islam di Trengganu, tak salah dia mengata Dungun.

Mana si Tonjol yang tonggak tonggek di pangkal pokok Kayu Ara tahu itu semua.

zunnun
zunnun
22 January 2021 7:35 am

kerajaan #melayu2islang Moo + hadi kini merasakan keperluan utk memberi “stronger measure” kpd hate speach, tapi rakyat bertanya, ape kah hadi itu satu bentuk yg perlu di ambil tindakan kerana membawa kesesatan fahaman dgn kapir mengapir sana sini…?

rakyat ingin tahu, adakah hadi awang masih mengamalkan ajaran sesat seketul daging babi hinhha membawa kematian2 …

di memali

zunnun
zunnun
22 January 2021 7:36 am
Reply to  zunnun

Oops

hinhha – hingga membawa kematian2

di memali..

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 8:46 am
Reply to  zunnun

Asyik sebut kematian di Memali, eh?

Tak mahu sebut yang bergelimpangan di rusuhan kaum 13 Mei 1969 ke?

Gerun ke, sebab Tentera di arah mengawal keadaan dan depa ikut SOP Tentera, balun berdentam dentum
depa yang langgar perintah berkurung. Termasuk anjing2 depa.

zunnun
zunnun
22 January 2021 7:27 am

ape yg amat memimbangkan rakyat jelata antara anwar, #sipendeta sesat & #sinyanyuktua96?

anwar sudah menjalani hukuman yg byak muslihat nya tapi…

ngape #sinyanyuktua96 mersakan anwar mimpi ngeri nya kerana rahsia bibit2 kesundalan nya ada dgn anwar hinggakan ape cara sekali pun, anwar perlu di halang utk menjawat perdana mentei…

bagaimana pula dgn #sipendetasesat hadi ?

hadi amat takut jika di bawa ke tengah utk memohon maaf atas kesalahan yg membawa kematian2 …

di memali

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 8:51 am
Reply to  zunnun

Tak renti2 sebut Memali, DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK nih.

Tutup mata, tutup telinga pasal rusuhan kaum 13 Mei 1969 di mana Tentera di arah mengawal keadaan dan depa guna SOP Tentera.

Makka bertaburan lah yang melanggar perintah berkurung di balun berdentam dentum dengan anjing2 depa.

zunnun
zunnun
22 January 2021 7:18 am

ngape #sinyanyuktua96 & #sipendetasesat amat bahaya kpd negara ?

kerana yg terdahulu byak mencetus pengaliran dana negara dgn bail-out2 melibatkan konsortium prkapalan, penerbangan MAS oleh Tajudin Ramli, industri perkapalan, HICOM Industry, Renong dgn Infrastructute Nya selain scandal pkz dan scandal matawang bank negara ketika menjawat perdana menteri…

bagaimana pula dgn #sipendeta sesat hadi ?

yg ini bahaya membawa ajaran sesat seketul daging babi nya dan terkini kesesatan nya dgn penjenamaan #melayu2islang pula…

negara tidak memerlukan musuh dari luar cukup dgn kedua2 nya….

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 8:56 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK nih menuduh secara liar, tanpa bukti, penerangan atau punca maklumat pun.

Menjaja seketul dagang babi nya ke sana sini, tak laku, busuk berulat, dia ultra kiasu, tak mau rugi, digoreng nya daging itu dengan ulat2 nya sekali, dijamu makan dengan puak nya.

zunnun
zunnun
22 January 2021 6:53 am

bila #sinyanyuktua dan #sipendeta sesat dgn amanat nya duduk semeja, negara tidak perlu ada musuh di luar sana, kerana kedua2 mereka musuh nyata kpd negara kerana sawan babi mereka membawa kemusnahan kpd negara…

yg satu dgn perangai mabuk bergaduh dgn pemimpin2 dunia dan yg satu lagi dgn mabuk dgn amanat nya dan #melayu2islang pula….

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 9:04 am
Reply to  zunnun

 DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK nih musuh besar kpd negara kerana asyik menuduh secara liar, tada bukti atau punca maklumat yang boleh dipercayai.

Dia bukan saja mabuk, juga otak tak centre, sawan babi nya melanda landa.

zunnun
zunnun
22 January 2021 6:45 am

anwar tak pwrlu gusar dn status bekas banduan nya tapi #sunyanyuktua96 dgn kesalahaan menyalahkan kuasa dgn memberi perlindungan bail-out kpd anak nya jelas menyalahi undang2 …

kesahlah2 yg lain perlu di siasat mengenal scandal perwaja, scandal satu lagi scndl yg amat nyata…….

ini yg menjadi mimpi ngeri kpd nya hingga sgt takut utk jija anwar di nobat sebagai perdena menteri

zunnun
zunnun
22 January 2021 6:49 am
Reply to  zunnun

mengapakan scandal perwaja itu amat ngeri kpd nya, kerana logistik bekalan indah nur byak ketirisan yg mengakibatkan pengaliran wang keluar dari kos operasi….

kepuyaan siape logistik indah nur ini…?

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 9:07 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK nih mmenuduh TDM takut dengan Pak Sheikh Nuar sebab scandal perwaja, kononnya.

Tak diberinya bukti, bila, di mana, bagaimana dsb nya. Maka jadi tuduhan liar saja ler.

Wau bulenngy
Wau bulenngy
22 January 2021 4:42 am

Kutuklah Muhyuddin…..

Namun realiti, fakta dan kebenarannya ADALAH ANWAR, SEORANG BEKAS BANDUAN SODOMI TAK AKAN JADI PM MALAYSIA. Jadi PM Menunggu SeUmur Hidup adalah tepat baginya.

Budin can dream forever and ever

Catatan Minda
Catatan Minda
22 January 2021 2:08 am

Tahniah Tuan Penulis dan jutaan terima kasih. Itulah fakta realiti situasi negara kita terkini. Perlu ada perubahan baru demi kasih kepada rakyat dan demi cinta kepada negara Malaysia.

zunnun
zunnun
22 January 2021 1:15 am

bila #melayu2islang Moo + hadi kini hanya memprolehi 103 kerusi yg menyokong darurat sedangakan 117 yg membantah…

di mana keabsahan kerajaan #melayu2islang nya ?

masih ada maruah ke, jgn pula di sumpah “sial” oleh rakyat, kelak serba sial akhir nya…

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 9:12 am
Reply to  zunnun

Yang sial ai lah  DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK sebab selalu menuduh tanpa bukti, penerangan atau punca maklumat yang boleh di percaya.

Bodoh membawa isu jumlah undi bagi sesuatu isu sebab Kerajaan masih ada majoriti undi YB2 di Parlimen.

zunnun
zunnun
22 January 2021 1:08 am

siape yg menghampiri trump antara Moo & hadi dari segi perwatakan mereka…

bukan hadi dan Moo ya, separa trump penjenamaan nya…

kenape ?

trump asyik menafi2kan pilihan raya satu penipuan sj hingga membawa kekalahan nya….

Moo bagaimana pula….?

penafian nya bahawa parlimen bukan tempat kelangsungan kerajaan nya tapi memutar belikan singgahsana dgn mengdahulukan raja berparlimen semata2…

crying toddler sembunyi di belakang singgahsana utk mendapat pembelaan, jauh sekali sifat kepimpinan nya….

  • hadi bagaimana pula…?

hingga kan singahsana tertunggu2 kedatangan nya ?.

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 9:17 am
Reply to  zunnun

 DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK nih bodoh, takda kerja lain tapi coba membandingkan politikus negara ini dengan Donaldo Trumpo.

Tiada bandingan, Mat. Faktor2 politik jauh berbeza antara Malaysia dengan USA.

Awat tak banding dengan negara2 mundur di Afrika dsb ya?

zunnun
zunnun
22 January 2021 1:00 am

let’s get serious here….

Moo bukan ego tapi jelas bebal..

Moo terperangkap dgn kesundalan nya,

.dlm hati nya merasa kesal kerana mengetuai kerajaan yg serba cacat lagi sumbang..

termenung2, ngape dulu tak terfikir akan ketentuan2 yg akan menimpa nya,

akan tetapi dgn peruntukan dana yg byak dlm kementerian nya, anak nya kini raih kontrak yg lumayan, tidak ketika dia dlm kerajjan pakatan atau dlm kerajaan najib yg mana ke saorangan dan di pinggirkan….

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 9:20 am
Reply to  zunnun

 DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK nih tak serius selama ini, rupa nya. Baru sekarang cakap nak serius. DIRTY OLD MAN lad, kata kan.

Asyik dengan tuduhan2 liar saja si Pukimak nih. Langsung takda bukti, fakta atau penerangan pun.

Hanya pendapat2 dia saja. 10 sen sekeping.

zunnun
zunnun
22 January 2021 12:52 am

rakyat tertanya2, jika hadi awang GURU mursyid, ape yg sifat mursyid nya ?

hingga kan doa2 nya tidak mampu membantu penyularan covids yg ada…

malah covids hadi awang gunakan utk menegakan kekuasa pula..

adakah covids dan berpakat dgn virus amanat sesat nya ?

amanat ajaran seketul daging babi yg membawa kecelakaan & kematian2….

di memali…

zunnun
zunnun
22 January 2021 12:55 am
Reply to  zunnun

Oops

adakah covids dah berpakat dgn virus amanat sesat nya…?

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 9:23 am
Reply to  zunnun

 DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK nih lagi sekali keluarkan isu Memali.

Entahapekebende dicakap nya.

KEPALA BAPAK DIA, kata Najib Klepto wal Jibo.

KEPALA ATOK DIA, kata aku yang tak berpangkat.

zunnun
zunnun
22 January 2021 12:46 am

siape yg bertanggung jawap ke atas #melayu2islang hingga menyebabkan Moo bebal sebebal nya….

adakah kerana termakan hidangan dari kawah hadi ?

kerana terdahulu, #sinyanyuktua96 juga sedemikian juga..?

konon2 cuba menjuarai #islang yg hadi bawa, tidak #sinyanyuktua96 ketahui, sawan babi nya menjadi2 meletak kan jawatan dah terperanjat hadi awang tidak bersama nya….

tidak #sinyanyuktua96 ketahui, bahawa #islang yg hadi bawa & anuti hanya bahan melacur utk kepentingan dunia sj…

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 9:29 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK nih tak renti2 menuduh liar. Mengalahkan pariah. Tuduh, cabut lari sebab takda isi.

Sawan babi nya naik kuat di tengah malam, dia naik lagak, ingatkan takda orang jawab tuduhan2 dia.

Mengarut, menggontol, mana tak dibalun, ditibai dan dibantai berterusan di sini.

zunnun
zunnun
22 January 2021 12:39 am

jika Moo ada super ego, kerana tidak mengetahui akan bebal nya….

ape pula dgn hadi awang yg super sesat, kerana tidak mengetahui kesebatian ajaran seketul daging babi nya menjadikan nya separa se ekor babi…?

flip flop
flip flop
22 January 2021 12:45 am
Reply to  zunnun

makan daging babi import la kamu!

kami ahli syurga,makan daging kijang syurga

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 9:33 am
Reply to  flip flop

Hahaha  DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK nih makan daging babi impot.

Tapi impot yang tersangkut di port sebab Covid, busuk berulat, dia ultra kiasu tak mahu rugi, habis di gorengnya dengan ulat2 nya sekali, dijamu makan dengan puak nya.

zunnun
zunnun
22 January 2021 12:36 am

jika Moo serba bebal, ape dgn hadi awang pula..?

bebal atau mem”babi”buta dgn fahaman kesestan agama nya ?

yg jelas, kesesatan nya membawa kecelakaan & kematian2 …

di memali

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 9:39 am
Reply to  zunnun

 DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK nih bukan saja bebal, tapi juga makan babi yang gatal.

Gatal sebab dah masuk kuman Covid.

Sebab gatal, asyik sebut Memali. Tapi tak berani sebut rusuhan kaum 13 Mei 1969 di mana Tentera di arah mengawal keadaan dan depa guna SOP Tentera.

Apa dia, tepuk dada tanya selera ler. Akan keluar berkajang cerita contoh2 SOP Tentera.

zunnun
zunnun
22 January 2021 12:33 am

Moo harus buang ego ?

atau Moo wajib belajar utk membasmi kebebalan nya…?

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 9:41 am
Reply to  zunnun

 DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK nih bebal tak terhingga.

Di keruk dengan mesin pun tak akan hilang bebal nya.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
21 January 2021 11:57 pm

TAK PERLU BAZIRKAN DANA RAKYAT……… RAKYAT SENDIRI KENA KUARANTIN DIRI DAN JARAK SOSIAL……….. Ujian Covid-19 ‘terhalang’ sebab tak cukup sumber – KKM… – Ujian Covid-19 di Malaysia sedang dilakukan bawah keupayaan maksimum kit RT-PCR kerana sumber manusia dan masalah bahan uji reagen, kata Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah hari ini. Walaupun begitu, KKM merancang untuk tidak hanya memaksimumkan kapasiti itu tetapi menggandakannya menjadi 150,000 ujian setiap hari. “Jadi mungkin perancangan KKM untuk menambahkan kapasiti dan keupayaan makmal kepada 150,000,” katanya. Pada masa ini, 68 makmal RT-PCR yang dibiayai secara terbuka dan swasta di seluruh negara mampu menjalankan… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
21 January 2021 10:57 pm

PAK JUB BOLEH JADI PM DALAM LOKAP BAMBOO RIVER…….. KIRA BIJAK JUGAK TOK MUDIM……LEPAS OGOS PRU15……..MASA TU PAK DAJJAL DAN NOBITA DAH SELAMAT MASUK DALAM…….. Kes Rayuan Pengampunan Anwar 28 Julai…….. (Malaysia Now) – Mahkamah Rayuan menetapkan 28 Julai untuk mendengar rayuan Anwar Ibrahim berhubung keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak permohonannya untuk membatalkan saman pemula yang difailkan seorang peguam mengenai kesahan pengampunan Anwar berhubung sabitan liwatnya. Peguam Anwar, J. Leela ketika dihubungi mengesahkan perkara tersebut dan berkata tarikh pendengaran itu telah dijadualkan semula pada Julai. Pengurusan kes rayuan itu yang didengar hari ini di hadapan Timbalan Pendaftar Radzilawatee Abdul Rahman,… Read more »

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
21 January 2021 9:45 pm

Jeng jeng jeng Bidin dah masuk Oval opis sudah pasti Mesya tak lamo layi toghimo PM 9. Tahu. Jeng jeng jeng. Koboi Gmen dari hujung kampiong naik kudo kapcai ko Abam Non. Yg pasti PM 9 bakal main peranan. Jeng jeng jeng.

Last edited 1 month ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
flip flop
flip flop
21 January 2021 9:41 pm

politik berdolak dalik,akhirnya tinggal jubooo

dah terlewat!!!!!

potong stim zunnun,meroyan

kejora tinggal spender jerrr

kikikikiki

kini darurat

relax

flip flop
flip flop
21 January 2021 9:46 pm
Reply to  flip flop

zunnun gantong spender kat dahan duri
Kejora gantong spender kat belakang dapor
datang kumpulan kera spender di curi
dua-dua bertelanjang nampak lah jubo!

(inilah dialami oleh Kejora dan zunnun dalam politik)

sappa pon tak berani bantah,
ini panton terbaik

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 6:15 am
Reply to  flip flop

Flip flop gantong coli dekat tepi almari
Mkcik TN gantong coli dekat tepi dapor
Datang kumpulan monyet coli kena curi
Kedua-dua dah mcm ayam berak kapor

(inilah dialami oleh flip flop dan mkcik TN dalam politik)

sappa pon tak berani bantah,
ini panton terbaik

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 10:10 am
Reply to  Anonymous

sappa pon tak berani bantah” TN?

Memang lah. Dia tak kasi muka punya.

Wak Gontol Kejora Kojolla pun dah kojol dibuat nya.

Hehe

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 10:11 am
Reply to  Anonymous

Si Jigit pun dah tak berani men Jig it.

Terrer TN tuh.

Anonymous
Anonymous
22 January 2021 9:45 am
Reply to  flip flop

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Gud un, kawanku flip flop.

Hingga tersenak perut, macam ditumbuk below and above the belt, si Anonymous  22 January 2021 6:15 am