JIKA TIADA PAU 31 JANUARI NANTI, UMNO TAK HARUS BERTANGGUH LAGI BERTINDAK KELUAR KERAJAAN

Sehingga ini belum ada kepastian lagi sama ada Perhimpunan Agung UMNO atau PAU pada 31 Januari depan ditangguhkan atau diteruskan.

Sementara PKP 2.0 yang dilaksanakan di enam negeri termasuk Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sekarang akan berakhir pada 26 Januari, perintah darurat pula berkuatkuasa sehingga 1 Ogos.

Dalam hal ini, jika PKP dilanjutkan lagi selepas 26 Januari nanti, ada kemungkinan PAU akan ditangguhkan ke suatu tarikh yang lain.

Kalau PKP tidak dilanjutkan, barangkali tiada masalah untuk PAU diteruskan seperti dijadualkan kerana darurat difahamkan tidak menghalang perhimpunan itu daripada diadakan.

Yang dikuatkuasakan dalam darurat ini hanyalah penggantungan Parlimen dan tiada pilihanraya dibenarkan.

Sebagaimana bukan lagi rahsia, PAU tahun ini adalah detik penting di mana ia sepatutnya menjadi medan memuktamadkan putusnya hubungan UMNO dengan Bersatu dalam PRU akan datang.

Bersekali dengan keinginan UMNO mendesak agar PRU disegerakan, PAU tahun ini juga dipercayai akan menyetujui tindakan susulan agar semua Ahli Parlimen UMNO keluar dan meletak jawatan daripada kerajaan.

Tetapi, oleh kerana cubaan UMNO itu telah dikekang oleh Muhyiddin Yassin dengan mencadangkan kepada Yang Dipertuan Agong agar darurat dikuatkuasakan dengan alasan untuk menangani Covid19, selain PKP diperintahkan, segala-galanya kini jadi tidak ketahuan.

Apa lagi dalam tempoh darurat yang dikuatkuasakan sekarang ini, di samping Parlimen digantung, apa-apa pilihanraya juga tidak dibenar diadakan.

Ini bermakna, jika pun PAU akan diadakan dan keputusan menamatkan hubungan dengan Bersatu serta tindakan keluar kerajaan diambil, UMNO perlu menunggu sehingga selepas 1 Ogos untuk berdepan PRU15.

Keadaan itu mungkin mencetuskan perbalahan di kalangan Ahli Parlimen UMNO yang memegang jawatan dalam kerajaan kerana mungkin ada di antara mereka tentunya terasa sayang untuk melepaskan jawatan menteri dan timbalan menteri sehingga menunggu PRU diadakan selepas 1 Ogos nanti.

Lalu, apa yang sepatutnya UMNO lakukan?

Sebenarnya, kali inilah akan menguji ketegasan dan keteguhan pendirian UMNO susulan 189 daripada 191 UMNO bahagian-bahagian seluruh negara sudah pun meluluskan usul memutuskan hubungan dengan Bersatu.

Tambahan lagi, dalam kenyataannya kepada media baru-baru ini, Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi sendiri memberitahu, mesyuarat MT UMNO pada 6 Januari lalu telah bersetuju dengan usul untuk memutuskan hubungan dengan Bersatu bagi menghadapi PRU15 akan datang.

Bagaimanapun, tambah beliau, keputusan muktamad atau keabsahan berhubung usul berkenaan perlu dimuktamadkan pada Perhimpunan Agung UMNO 31 Januari depan.

Oleh kerana sekarang keadaan tidak menentu sama ada PAU dapat diadakan atau tidak, UMNO seharusnya kekal dengan pendirian menjadikan 31 Januari sebagai tarikh putusnya hubungan parti itu dengan Bersatu.

Tidak kira baik melalui PAU atau sidang media secara terbuka, UMNO tidak harus berganjak lagi dengan pendiriannya yang mahu menjatuhkan Muhyiddin yang sudah pun diketahui di seluruh dunia itu.

Zahid Hamidi selaku Presiden UMNO dan seluruh MT UMNO serta Najib Razak sebagai Pengerusi BNBBC, mesti tampil pada 31 Januari nanti dengan pengumuman rasmi mengumumkan putusnya hubungan parti itu dengan Bersatu, menarik sokongan terhadap Muhyiddin dan seterusnya keluar daripada kerajaan.

Meski dalam keadaan darurat, penarikan sokongan dan keluar daripada kerajaan secara rasmi itu akan membuatkan Muhyiddin secara rasmi juga hilang sokongan dan PN jatuh sebagai kerajaan.

Tindakan Tengku Razaleigh Hamzah mengumumkan tidak menyokong Muhyiddin, disusuli Ahmad Jazlan Yaakob dan Nazri Aziz menarik sokongan baru-baru ini sebenarnya belum secara rasmi menjatuhkan kerajaan PN, walaupun dari segi matematik dan moral, Perdana Menteri telah hilang sokongan majoriti Ahli-Ahli Parlimen.

Selepas secara rasmi Muhyiddin tiada lagi sokongan, kebijaksanaan Agong adalah diharapkan selepas itu untuk melantik Perdana Menteri dan kerajaan baru bagi menguruskan negara.

Ketika darurat, sementara Parlimen digantung dan PRU tidak boleh diadakan, Istana Negara tentu saja tidak ditutup untuk Agong menasihati Muhyiddin yang sudah hilang majoriti agar meletak jawatan dan kemudian melantik pemimpin lain yang baginda yakini memiliki sokongan majoriti sebagai pengganti baru Perdana Menteri.

Hanya dengan segera meninggalkan kerajaan dapat mengelak UMNO daripada terus dilumpuh dan akhirnya dimatikan oleh Bersatu. (Shahbudindotcom 16/01/2021)

3.9 9 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 16 January 2021 — 9:14 pm
Subscribe
Notify of
guest

63 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
27 January 2021 12:47 pm

THE PROBLEMS STARTED WHEN DAJJAL ILLUMINITY AND DAJJAL FREEMASON UNITED TO DEVALUATE RINGGIT TERRIBLY….IT WAS ONLY THE TIP OF HUGE CORRUPTIONS ICEBERG…………. SKANDAL JIBENG DUIT DAPAT BALIK TAPI SKANDAL TONG M DAN BAPOK LIBERALISM PLURALISM DUIT LESAP RINGGIT MERUDUM RAKYAT JATUH PAPA …….. Was It Muhyiddin Or Mahathir Who Committed These “Crimes”?……….. Why does The Vibes not reveal this very important fact? Everyone knows Francis Yeoh is Mahathir’s business partner cum proxy and that YTL partly belongs to Mahathir. And yet The Vibes singles out Muhyiddin for attack while not revealing the hidden hands behind the scene. Reading the article… Read more »

zunnun
zunnun
26 January 2021 9:07 am

hadi awang tak perlu memohon maaf kpd rakyat kerana amanat nya tidak sesat

hadi awang merasakan majlis fatwa kebangsaan membuat kesilapan menyesatkan amanat nya…

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
25 January 2021 4:55 pm

MEMALI RANCANGAN JAHAT DORAEMON DISOKONG KUAT ALBONTO………. ALMAHDI AKAN MUNCUL LEPAS WW3………. PAX AMERICANA SUDAH LAST COUNT DOWN…… TOWARDS WW3 TO PAX JUDAICA…….. Kembalinya Liberal World Order……… 1. Terkini Joe Biden baru sahaja mengangkat sumpah sebagai Presiden Amerika Syarikat yang ke-46. Beliau jelas akan mengembalikan ‘Liberal World Order’ dengan Amerika mengetuai semula pakatan Barat seperti NATO yang diabaikan di bawah Trump. Apakah baik-buruk pelantikan Biden ini kepada ekonomi, pasaran saham, perdagangan, Laut China Selatan, dan Dunia Islam? 2. Pastinya peristiwa ini bakal memberi impak besar dalam arena politik dan ekonomi antarabangsa kerana Biden menjanjikan perubahan signifikan berbanding Presiden sebelum ini,… Read more »

zunnun
zunnun
25 January 2021 4:01 pm

adakah hadi awang masih mengamalkan fahaman extremist amanat nya hingga tercetus peristiwa di memali..

oleh keeana hadi enggan memohon maaf, maka perlu di hadapkan ke muka pengadilan untuk mengelakan berulang lagi

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
25 January 2021 7:19 am

JANGAN RISAU SEMUA ORANG ADA COVID……PN TAK PERLU BAZIRKAN DANA RAKYAT …..HANYA TUMPUKAN MEREKA YANG BERISIKO SAHAJA…….. KATA KUNCI UNTUK WABAK ADALAH ASING…… PENDATANG ASING DAN POLITIK ASING PHD4PIG……… WABAK BERPUNCA DARI BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG GAGAL HALANG KLUSTER TABLIGH DAN SABAH…….. RAKYAT PERLU BELAJAR HIDUP DENGAN COVID……. WABAK COVID-19 DI SABAH HANYALAH SANDIWARa Oleh Dr Mamat Desa Pemimpin kontroversi Warisan, Mohamaddin Ketapi yang menganggap tragedi serangan militan Sulu di Lahad Datu pada 2013 sebagai sandiwara ATM/PDRM ‘berperang dengan anjing dan ayam’, terkini menganggap pandemik Covid-19 pula sebagai sandiwara PRN pula. Kenyataannya yang penuh prasangka dan dangkal itu telah… Read more »

zunnun
zunnun
24 January 2021 8:04 pm

adakah hadi awang berasa menyesal anuti fahaman extremist hingga berlaku peristiwa berdarah ….

di memali

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
23 January 2021 4:28 pm

LIBERALISM PLURALISM PHD4PIG AKAN BAWA MELAYU MURTAD………. KORANG SEDAP KUTUK…..SEKALI KENA COVID BARU PADAN MUKA…….. SETAKAT INI BELUM ADA SALAH GUNA KUASA DARURAT OLEH TOK MUDIM……. ELOK SANGAT PHD4PIG PERGI MAMPUS SELAMANYA BERSAMA KLEPTOKRAT UMNO………. Umno’s Final Act Of Self-Destruction………. And, suddenly, the relevance of Umno is put to question. Was not Umno the benteng perjuangan against DAP, PKR and Pakatan Harapan, who posed a clear and present danger to the Malays, Islam, Bahasa Malaysia and the Raja-Raja Melayu? How then can Umno oust the “Malay” government and replace it with a DAP-led government? It really does not matter why.… Read more »

zunnun
zunnun
22 January 2021 4:07 pm

hadi awang perlu di tangkap jika masih enggan memohon maaf kerana di kuatiri mengamalkan kesesatan amanat nya hhingga membawa kematian2….

di memali…

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
22 January 2021 2:41 pm

MEME. LAA TOK MUDIM TAHU HAYAT TAK PANJANG UNTUK PM8……HADI SETIA MENANTI UNTUK PM9……. THE PROBLEMS STARTED WHEN DAJJAL ILLUMINITY AND DAJJAL FREEMASON UNITED TO DEVALUATE RINGGIT TERRIBLY……IT WAS ONLY THE TIP OF HUGE CORRUPTIONS ICEBERG……. Pembangkang Tolak Proklamasi Darurat, Helah Bela Diri – Kaunselor…….. – Pihak pembangkang yang masih membuat bising dan tidak bersetuju dengan Proklamasi Darurat oleh Yang di-Pertuan Agong disifatkan sebagai pihak-pihak yang menggunakan helah bela diri, kata seorang Kaunselor berdaftar, Mohamad Hasbullah Mustafa. Menurut Hasbullah, tindakan mereka sebenarnya adalah untuk memujuk diri sendiri dengan kekecewaan yang sedang mereka alami akibat peralihan pentadbiran negara secara sah pada… Read more »

zunnun
zunnun
22 January 2021 10:24 am

masih mampukah hadi awang bertaubat kerana kesesatan amanat nya yg membawa kematian2 …

di memali

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
20 January 2021 10:26 am

BAWAH PHD4PIG RAMAI PEMBAWA AJARAN SESAT DAN MENYELEWENG ………… PAK JUB PALING BANYAK SUSAHKAN RAKYAT…… MASALAH2 BESAR NEGARA BERPUNCA DARI DORAEMON……. Pemergian Tun Salleh Abas: Kezaliman Yang Belum Terbela Dan Pengharapan Yang Belum Tertunai…….. by1Media. Masih saya ingat lagi bagaimana, setelah Tun Abdullah Ahmad Badawi selaku Perdana Menteri mengumumkan di JW Marriott Hotel, Kuala Lumpur, pada 17 April 2008 bahawa Kerajaan Malaysia akan memberi bayaran ex gratia kepada Tun Salleh Abas atas pemecatan beliau sebagai Ketua Hakim Negara oleh pentadbiran zaman Tun Dr Mahathir Mohamad pada 8 Ogos 1988, saya telah menemui Tun Salleh Abas di Hilton Hotel, Petaling Jaya,… Read more »

zunnun
zunnun
19 January 2021 2:54 pm

adakah kerajaan #melayu2islang Moo + hadi masih mengamalkan amanat sesat hadi yg membawa kematian2 …

di memali

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
19 January 2021 9:32 am

DI BAWAH PHD4PIG BANI LGBT KUASAI KABINET…….. PAK JUB MAHU KUASA UNTUK KUMPUL KOLEKSI MAT JAMBU…….. PAK JUB HANYA BERWIBAWA DI KALANGAN BANDUAN……… PRU15 AKAN TENTUKAN NASIB POLITIKUS……… DARURAT SEKADAR UNTUK TANGGUHKAN PILIHAN RAYA DAN JANGKITAN OLEH POLITIKUS2……. Why The Emergency Is Good For The Economy…………. Foreigner investors actually welcome the declaration of the Emergency. They would even be happy if the Emergency is forever so that there is no political instability and threats of a coup. The Emergency will in the long-term help Malaysia’s economy recover and the Rakyat will be able to see better times again. That is… Read more »

zunnun
zunnun
19 January 2021 12:47 am

perlu ada satu semak kan undang2 utk membawa hadi awang ke muka pengadilan kerana enggan mohon maaf utk memohon maaf dgn kesesat ajaran seketul daging babi yg membawa kematian2..

di memali

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
18 January 2021 7:56 am

DASAR BUMI HANGUS DAPIG TELAH MUSNAHKAN EKONOMI BUMIPUTRA 70% DENGAN PERALAT PEMBERONTAK SYIAH……… POLITIK DARURAT NEGARA BANGKRAP PHD4PIG JAUH LEBIH BAHAYA DARI POLITIK COVID……… PHD4PIG HANYA PANDAI BANGKANG….BAGI CADANGAN HABIS KAN DUIT RAKYAT…….PALING UTAMA KUARANTIN……PERENTAS NEGERI MESTI PAKAI GELANG SUPAYA TIDAK BERKUMPUL…….. KATA MP | DAP menolak alasan menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Datuk Takiyuddin Hassan bahawa pengisytiharan darurat baru-baru ini tidak bermotifkan politik tetapi demi menyelamatkan nyawa untuk menguruskan lonjakan Covid-19 baru-baru ini. Sekiranya benar, mengapa menggunakan kuasa darurat untuk menggantung parlimen dan Dewan Negeri. Bolehkah penggantungan parlimen menyebabkan Covid-19 hilang secara ajaib? Perintah Kawalan Pergerakan… Read more »

Catatan Minda
Catatan Minda
18 January 2021 3:23 am

UMNO tak boleh lagi sembang Kari Parpu… Kena bertindak…

najib bini rosmah
najib bini rosmah
17 January 2021 1:16 pm

Gigih Puppet PM nak cuci duit Parlimen sendiri buat 3 Dewan musim Darurat. Hospital makin kritikal Dewan dapat bajet darurat. PRU15 PPBM hancur. Kahkahkah!

zunnun
zunnun
17 January 2021 1:09 pm

sudah ke hadi awang memohon maaf dgn kesesatan ajaran seketul daging babi nya hingga membawa kematian2 ….

…..di memali ?

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
17 January 2021 1:03 pm

MELAYU ALAM NUSANTARA HEBAT ERA KERAJAAN DUNIA OTHMANIYYAH ………. Bangkai kapal timbul selepas banjir mungkin digunakan pembesar Melayu di abad ke-18…… Rangka kapal yang ditemui selepas banjir surut di Kampung Penjom, Kuala Lipis kira-kira 220 kilometer dari Kuantan pada dua hari lalu dianggarkan dibina pada abad ke-18 dan ke-19. Pesuruhjaya Jabatan Warisan Negara (JWN) Mesran Mohd Yusop berkata kapal yang diperbuat daripada kayu dan tembaga itu kemungkin besar kapal dagang milik Inggeris atau digunakan pembesar pada zaman tersebut. Katanya andaian itu dibuat berdasarkan penemuan kepingan plat besi bertulis Vivian & Son 1824, iaitu syarikat yang ditubuhkan bagi menjalankan operasi peleburan… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
17 January 2021 12:37 pm

31 Jan masa yang sesuai untuk sembelih korban politik pertama. Selamat Raya Darurat. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
17 January 2021 12:20 pm

Kluster semburit PPBM dalam UMNO didalang Hisham mat vape Parlimen. Dalam darurat nak kena cantas pun kluster semburit masih cuba lawan Wak Pornorogo. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 4:25 pm

Wak Gontol mmenggontol RM4.5 biliun wang rakyat di 1MDB, amacam?

zunnun
zunnun
17 January 2021 11:32 am

ape kah #melayu2 di buai oleh kedua2 fundie yg mempunyai ketrampilan mem”babi” mereka utk di jadikan ketua ?

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 4:26 pm
Reply to  zunnun

Kamu babi, dah tentu sentiasa membabi.

zunnun
zunnun
17 January 2021 11:31 am

kini negara ada 2 ekor fundies yg hampir naf hidup mereka, #sinyanyuktua96 & #sipendeta amanat sesat…. fundie kerana ape ? lalu setelah bersantap dan memantat di rumah #sinyanyuktua96 … mereka beredar di anjung rumah utk terus berborak… lalu #sinyanyuktua96 memulakan biasan kehebatan nya….. pemerintahan 22 tahun 20 bulan memerintah aku asaskan dgn sering ke satu bukit, di sana aku menjerit2 sepuas2 nya… quote Alam di Sekeliling Aku ? Alam di Sekeliling Aku !, Alam di Sekeliling Aku . lantas, #sipendeta ajaran seketul daging babi tidak ketinggalan jua, dgn mengeluarkan biasan satah nya…. Tuhan di Sekeliling Aku ? Tuhan di Sekeliling… Read more »

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 4:27 pm
Reply to  zunnun

Jeritan untuk kamu –

Kamu babi, kamu babi, kamu babi …….

zunnun
zunnun
17 January 2021 11:10 am

quote “Roh itu Urusan Aku…” dan Aku meliputi segsla yg ada…. infinite partaking all the finites, then again is the forward biased has an equvalent reverse biased too ? Kesempurnaan Tuhan itu kerana kedua2 biasing tiada sedikit pun membawa kehilangan entropy yg merangsang kedua arus tersebut ….. satu perfection satu state dlm perpetuity sentiasa…. maka mengape blh ke #dinyanyuktua96 & #sipendeta amanat sesat mampu mengenal Sifat Tuhan yg ada pd kedua mereka….. sifat tuhan yg kekal dan sentiasa bersedia menguruskan jasad mereka dlm kehidupan mereka…. roh itu kekal, ujud, sedia dan hidup sentiasa, tapi oleh kerana #sinyanyuktua96 asyil mudah lupa… Read more »

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 4:29 pm
Reply to  zunnun

Kamu takda Roh. Bila mati, mampuih habaigh.

zunnun
zunnun
17 January 2021 10:32 am

ape dah jadi dgn “pejuang”, kerana ROS merasakan #sinyanyuktua96 satu permata negara hanya utk di jadikan bahan hiasan dan pembelajaran rakyat semua…..

supaya rakyat dapat melihat betape hebat #sinyanyuktua96 berjuang akhir nya tinggal 4 hulubalang sj….

maka ROS merasakan cukup sudah jgn di benarkan #sinyanyuktua96 meneruskan perjuangan sia2 nya, maka merasakan baik tidak meluluskan pendaftaran mereka….

tapi #sinyanyuktua96 masih ingin meneruskan perjuangan walaupun tinggal 4 kerat haiwan yg ada…..

…dgn syarat, mereka mesti srntiasa jadi ketua dan #sinyanyuktua96 mesti di angkat ketua ….

kesian, dah terkial2 tercungkap2 masih byak bersyarat….

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 10:45 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Mengarut mengata untuk di jadikan perhhiasan, maka Pukimak lah dia.

zunnun satu kerat saja, kalau di potong pun, bersambung semula menjadi satu kerat saja.

Mesti begitu kalau tidak buang ruang tanah bagi menanam dia, atau lebih pokok Kayu Ara bagi membakar mayat dia.

zunnun
zunnun
17 January 2021 10:22 am

ngape #sinyanyuktua96 mrnjemput #sipendeta ajaran seketul daging bersantap ke rumah nya..

bersantap utk memantat ape gerangan antara kedua2 mereka…

perlu di ingatkan antara kedua2 mereka ada persamaan, se ekor dgn sawan babi nya dan se ekor lagi dgn ajaran seketul daging babi nya pula…..

makan babi itu harus bila keadaan tertentu, tapi asyik dgn penyakit sawan babi & memasak kawah daging babj membawa kpd penyakit ke”babi”an lebih terus dari virus nipah yg melanda…..

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 10:35 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Mengarut menuduh TDM nyanyuktua, maka Pukimak lah si zunnun nih..

Zunnun ini memang babi, bukan rupa babi atau tabiat nya babi tapi dia sepenuh nya babi.

Maaka makan babi memang harus lah kpd nya.

zunnun
zunnun
17 January 2021 10:12 am

bila di padang masyar, yg hadir Roh atau jasad haiwan bernama manusia….? padang masyar itu padand bola ke ? bilamana bola di tendang merata2 kerana ada perlawanan antara kedua pihak, yg ‘baik’ & ‘jahat’… baik mesti lah pasukan ‘kita’, pasukan “melayu2islang” hadi nya … yg “jahat” tak lain yg menentang & tidak bersama #melayu2islang hadi juga…. tapi, bilamana Roh terapung2 gagal bersatu dgn Roh Semesta, iru satu suasana yg menyiksakan akan nya… hingga akhir nya mampu balik ke jasad binatang semata2 kerana tidak mampu mencari kebenaran utk menemui jenin manusia…. satu siksaan kpd roh yg gagal menunaikan kesaksian terdahulu nya..… Read more »

zunnun
zunnun
17 January 2021 10:35 am
Reply to  zunnun

Oops

padand bola – padang bola….

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 10:38 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Coba perlekehkan Padang Mahsyar maka Pukimak lah dia.

zunnun the Pukimak takda Roh, dia mati habis begitu saja. Mampus, habis.

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 10:40 am
Reply to  Anonymous

Sebelum mampuih dia tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara banyak2.

Wau Bule
Wau Bule
17 January 2021 10:01 am

Harapan exploring Anwar-Dr M partnership yet again – PKR source (Malaysiakini). I read this piece of news with a glee………hehehehe A. Umno was initially seen very determined to get out of PN….purely rhetorical B. Thunder was heard when Najib and Zahid were alleged to have supported Anwar by way of SD…..nothing happened C. Nazri threatened to withdraw support…..yeah, so what? D. After what had been said with arrogance……..??????. Bull crap E. Umno now has 2 factions, Court Cluster and those supposedly led by Tok Mat. F. If Umno is THAT STRONG, they would have quit PN before this but they… Read more »

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 11:06 am
Reply to  Wau Bule

Every political blocks has set their conditions for political coalition to anticipate PRU15. Mahathir had set his conditions to work with UMNO again just as he wanted to be PM of the Sheraton Move in order to break his bond to PH then only if with no UMNO-enbloc. UMNO had ignored his conditions then and went en-bloc with Moo/PN and will not listen to him now again for no-enbloc. Moo and Bersatu had conveniently set the conditions under the Emergency to carry on with the court cases of the top UMNO leaders with a view upon convictions, it will be… Read more »

Wau Bule
Wau Bule
17 January 2021 11:12 am
Reply to  Anonymous

Well yet to be seen….and good luck

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 11:17 am
Reply to  Anonymous

No such thing as wooing.

The guys have truckloads of political experience, know which branch to bend, which twig to fold to get what they want.

Stoooopid talking of stoning. But the Opposition will get at least catapult angled-stone bullets.

zunnun
zunnun
17 January 2021 9:34 am

jasad salleh abas dah di tanam, tapi salleh abas akan hidup oleh mereka2 yg sentiasa mengingati akan nya…. harap2 jgn pula jasad membangkai kerana haiwan sj yg mati tinggalkan bangkai….. roh #sisalleh kini di mana ? mampu ke roh nya melintasi ufuk cahaya utk bersama Roh Semesta….? atau Roh nya berkeliaran merata seperti Roh haiwan2 yg ada…. hanya yg kita menantikan bila roh #sinyanyuktua96 nak meninggslkan jasad nya…. agar negara aman damai dgn ketiadaan #situanyanyuk96 & #sipendeta ajaran seketul daging babi nya…. megara tak perlu musuh dari luar utk mendatangkan huru hara kpd kelangsungan keharmonian nya, cukup dgn kehadiran kedua2… Read more »

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 9:36 am
Reply to  zunnun

Bila zunnun mati dia bangkai, yang lain mayat, zunnun bangkai.

zunnun
zunnun
17 January 2021 9:23 am

#melayu2omNo dlm masa mereka terkial2 utk mempertahankan kelangsungan mereka, kerajaan #melayu2islang Moo + hadi aksn sentiasa kucar kacirkan mereka….

yg amat nyata, malaun2 pAs anat gembira utk bersama #melayu2 pengkianat & semburit drp bersama mua*FUCK”at …..

malaun2 pAs anat selesa mengangkang puki dgn suami terbaru mereka utk dirikan rumah pN bersama dari asyik di “FUCK” oleh #melayu2omNo melalui mua”FUCK”at……

kesian, omNo

ajaran seketul daging babi hadi kini dah merebak dlm pN pula….

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 9:57 am
Reply to  zunnun

Tak perlu mua*FUCK”at antara Melayu2 Islam bila ada alasan2 menangkap zunnun. Terus saja arahkan pihak berkuasa tangkap dia, lokap dan Mahkamahkan.

Di blog ini pun dia asyik “memuki, FUCK dan menjaja seketul daging babi.”

Sampai masa nya, lokap dan Mahkamah lah alamat nya.

logik
logik
17 January 2021 8:31 am

recovery rate covid19 = 99.78%
lockdown menjahanamkan golongan menengah dan ekonomi.
Tak masuk akal melakukan fasad fil ardh atas alasan demi kebaikan rakyat.
Maka akan panjanglah hisab di padang mahsyar nnt.

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 10:11 am
Reply to  logik

A lot of non-Muslim readers in this blog. And not all Muslims are familiar with the events at Padang Mahsyar.

Explain lah “hisab di padang mahsyar.”

anonymous
anonymous
17 January 2021 4:28 pm
Reply to  Anonymous

Hadi Awang kata demi keselamatan rakyat.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
17 January 2021 7:24 am

MASALAH2 BESAR NEGARA BERPUNCA DARI DORAEMON……. Pemergian Tun Salleh Abas: Kezaliman Yang Belum Terbela Dan Pengharapan Yang Belum Tertunai…….. by1Media. Masih saya ingat lagi bagaimana, setelah Tun Abdullah Ahmad Badawi selaku Perdana Menteri mengumumkan di JW Marriott Hotel, Kuala Lumpur, pada 17 April 2008 bahawa Kerajaan Malaysia akan memberi bayaran ex gratia kepada Tun Salleh Abas atas pemecatan beliau sebagai Ketua Hakim Negara oleh pentadbiran zaman Tun Dr Mahathir Mohamad pada 8 Ogos 1988, saya telah menemui Tun Salleh Abas di Hilton Hotel, Petaling Jaya, pada 7 Mei 2008 bagi merundingkan mengenai bayaran ex gratia tersebut. Tun Salleh Abas waktu… Read more »

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 6:59 am

Sedih lah Umno sudah hilang taring, takda lagi kuasa menyodok atau menentukan sesuatu berlaku.

Semua nya Najib Klepto wal Jibo punya pasal, songlap berbillion wang rakyat, rakyat tendang terajang dia dan Umno ke longkang di Pru14.

Pulak nya dia coba kasi kata dua – “.. UMNO TAK HARUS BERTANGGUH LAGI BERTINDAK KELUAR KERAJAAN“.
Apakah akan dipedulikan? Kita lihat lah nanti.

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 7:14 am
Reply to  Anonymous

Demikian banyak dan demikian besar abuses yang dilakukan Najib Klepto wal Jibo dan Umno hingga di tendang terajang ke longkang di Pru14.

Bukan senang nak recover, bukan senang nak dapatkan balik kedudukan lama status quo ante, the previously existing state of affairs.

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 7:15 am
Reply to  Anonymous

Abuse yang amat besar ia lah mengsonglap RM4.5 billion wang rakyat di 1MDB.

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 9:20 am
Reply to  Anonymous

In order for Dr. Mahathir and Pejuang to stay relevant in PRU15, he said he is willing to work again with either UMNO or PN or PH on the conditions as kingmakers and depending he and Pejuang can first enter and win PRU15 as independent or on a borrowed platform such as PKR in PRU14. In the BFM radio interview, Dr Mahathir says may work with Umno again. Dr Mahathir resigned as prime minister and from Bersatu last year following the Sheraton Move, leading to the collapse of the Pakatan Harapan government, before forming Pejuang with a group of former… Read more »

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 9:50 am
Reply to  Anonymous

True. It will depend on the number of seats won by the parties.

PPBM may be in a position to drive a hard bargain. Trust the politically seasoned old man to demand lucrative posts for them.

The Minister of Home Affairs has the power of arrest. Woe betide the nasty Opposition blokes if that post goes to PPBM.

No random arrests but justifications are always aplenty.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
16 January 2021 10:34 pm

Majoriti rakyat Malaysia sokong Parti Puppet Boboy-Madey PPBM dihapuskan kerana pengkhianatan, salahguna kuasa dan rasuah skala besar scheme of things. Jenayah Puppet PM 109 menderhaka mohon darurat tanpa majoriti hanya mahu gantung Parlimen sahaja. Potong anu Madey si Kitol kasi makan anjing PAS. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 6:28 am

Majoriti rakyat Malaysia? Kau dah hitung ke? Kau hitung macam mana??

Tuduh liar saja tapl tak kasi bukti atau penerangan lanjut pun, apasal?

Nampak nya anu kamu yang perlu di potong.

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 9:03 am
Reply to  Anonymous

POLITICS Dr M: Malaysia is ruled by a dictator By New Straits Times January 15, 2021 @ 3:59pm Majority of Malaysians including Dr M does not support Emergency rule. Dr Mahathir, who was once labelled a dictator himself during his first tenure as premier, also criticised the recent move by his successor, Tan Sri Muhyiddin Yassin, in declaring a State of Emergency for Malaysia. During an interview with the BFM radio station this morning, Dr Mahathir said by declaring an emergency, Muhyiddin has bolstered his power. “Whether it (the decision) is right or wrong, we wouldn’t know, as we are… Read more »

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 10:06 am
Reply to  Anonymous

During emergency no need to talk about being ruled by a dictator lah.

After all TDM was also one in the past.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
16 January 2021 10:08 pm

Yang terakhir adalah satu kebebasan autokrasi selagi tidak ada pembunuhan demi perbezaan … petunjuk oleh semua mata saling memandang (untuk memastikan semua baik-baik saja tidak bertengkar seperti anak-anak kecil yang meminta penyusuan) dan merujuk jika tidak ada penyelesaian / petunjuk oleh pemimpin paling tinggi sebagai contoh. The last will be one autocracy freedom as long no killing for the sake of differences … leads by all eyes looking one another (to make sure all be ok not quarrel like small kids asking for breastfeeding) and refer if case no settle/lead by the most top leader as an example. Dgr lagu… Read more »

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 6:40 am

Di cakap bodoh, kau marah. Tapi apasal asyik salin kopipes komen lama / sebut “kebebasan autokrasi” dengan tidak beri penerangan yang memuaskan atau yang boleh diterima?

Kamu masukkan komen just for the sake of doing it ke? Kamon, be fair lah, jangan membosankan pembaca, jangan nak sabotaj, bersifat bertanggung jawablah.

Jangan buat begitu di blog Budin lah, ini blog taraf tinggi, kamu tak boleh bertindak mcm budak2 di sini, mengarut masukkan lagu dsb nya.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
17 January 2021 11:38 am
Reply to  Anonymous

Sabotaj Anwar ea … Anwar tu PM tepi kekal abadi … yg ko jumpo nanti tertabal tuhan. Kalu byk buat salah jgn buat2 lagi sejarah diri bertitah tuhan nanti baru terasa menyesal nak balik ke dunia dulu walhal masa tetap berjalan. Tahu.

Last edited 3 years ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
zunnun
zunnun
16 January 2021 9:45 pm

permasaalah dgn #melayu2omNo, mereka kini “di “compromised” oleh segelintir dari ahli mereka dan kini suara2 sumbang dah mula menjadi lantang utk zahid berundur….

keadaan ini membawa “advantage” kpd pH dan akhir nya, kerajaan #melayu2islam Moo + hadi hanya tinggal angka bawah 100 kerui di parlimen dan ini memaksa Moo membubarkan parlimen setelah parlimen di bubarkan dgn cara darurat …

hendak tak hendak, negara akan menghadapi pilihan raya pd tahun suku ketiga 2021 hingga mengakibatkan gangguan pembentangan belanjawan 2022.

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 6:48 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Kamu mengarut, konon nya “negara akan menghadapi pilihan raya pd tahun suku ketiga 2021″. Takda cakap anggar atau teka pun, seolah olah kamu yang menentukan dengan mengata hendak tak hendak kupra worak kamu..

Bila mengarut, kamu Pukimak lah.

Anonymous
Anonymous
17 January 2021 8:08 am
Reply to  Anonymous

OK lah, tak usah berkeras bebenor dengan kamu.

Bila mengarut, kamu mengarut lah.