DARURAT INI HANYA MENYERLAHKAN MUHYIDDIN PM PALING GAGAL….

Berdasarkan dapatan umum, baik di lapangan atau di media sosial, rata-rata rakyat didapati menolak pengisytiharan darurat yang dinasihatkan kerajaan kepada Yang Dipertuan Agong untuk dilaksanakan sehingga 1 Ogos depan.

Hanya golongan pengampu dan pelahap jawatan dalam kerajaan saja yang beria-ia mempertahankan keperluan darurat, sambil cuba memberi ugutan bahawa mempertikaikannya adalah suatu bentuk penderhakaan kepada Agong.

Pengampu dan pelahap jawatan memang begitulah, mereka sengaja mewujudkan kekeliruan, walhal yang dipertikaikan ialah nasihat Muhyiddin kepada Agong dan bukannya peranan Agong sebagai Raja Berperlembagaan.

Bagi majoriti rakyat, mereka melihat tiada kewajaran darurat dilaksanakan untuk menangani Covid19 memandangkan sehari sebelum pengisytiharan itu dilakukan, PKP dan PKPB sudah pun dilaksanakan sehingga 26 Januari akan datang.

Ketua Pengarah Kesihatan, Dr. Noor Hisham Abdullah semalam berkata, KKM memerlukan tempoh masa sehingga tiga bulan lagi untuk melandaikan kes-kes baru jangkitan Covid19.

Ini bermakna, PKP dan PKPB yang sedang berkuatkuasa sekarang bakal berlanjutan sekurang-kurangnya sehingga Mac atau April serta tidak mustahil terus disambung lagi selepas itu.

Dengan itu, apa perlunya darurat untuk melawan Covid19?

Lebih menghairankan, jika benar untuk menangani Covid19, kenapa dalam darurat ini Parlimen turut digantung dan PRU tidak dibenarkan, sedangkan banyak perkara lain seperti pasaraya masih bebas dibuka tanpa sekatan?

Tidakkah ini menunjukkan darurat adalah senjata akhir Muhyiddin untuk mengekalkan kuasa di sebalik seorang demi seorang Ahli Parlimen UMNO mula menarik sokongan terhadapnya?

Apakah jika tiada ancaman daripada dijatuhkan, misalnya tahun ini tidak ada usul UMNO bahagian-bahagian untuk putus hubungan dengan Bersatu, nasihat darurat masih mahu dicadangkan oleh Muhyiddin kepada Agong?

Berdasarkan hakikat ini, adalah jelas bahawa darurat yang dicadangkan oleh Muhyiddin adalah semata-mata darurat politik yang bertujuan mempertahankan kedudukannya.

Tambahan lagi, walaupun ada beberapa negara lain turut menguatkuasakan darurat untuk menangani Covid19, hanya Malaysia yang didapati menggantung Parlimen bersekali dengan perlaksanaan darurat itu.

Ini menunjukkan darurat yang dilaksanakan di negara kita adalah petunjuk satu lagi kegagalan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri yang kerjanya ternampak hanya semata-mata ingin mempertahankan kedudukannya walau dengan apa cara sekali pun.

Ketika mula dilantik sebagai Perdana Menteri pada 1 Mac tahun lalu dengan jumlah sokongan yang diketahui umum agak meragukan, Muhyiddin seterusnya mengelak-ngelak dan menangguhkan Sidang Parlimen kerana bimbang beliau dijatuhkan melalui undian.

Sehingga hari ini, walaupun ada undian berkaitan perlantikan Speaker dan Belanjawan 2021, tetapi ia tentulah berbeza dengan usul undi percaya atau tidak percaya terhadap Perdana Menteri sendiri.

Hanya dalam tempoh 10 bulan, bermula dengan sokongan yang meragukan, ia kini lebih buruk apabila tiga Ahli Parlimen UMNO – Tengku Razaleigh Hamzah, Ahmad Jazlan Yaakob dan Nazri Aziz mengumumkan tidak lagi menyokong Muhyiddin.

Maka, ketika beliau menasihatkan Agong untuk melaksanakan darurat, tidakkah ia bermakna beliau sudah pun kehilangan majoriti?

Apakah keadaan ini boleh ditanggapi bahawa ketika Muhyiddin memberi nasihat kepada Agong berkaitan darurat, sebenarnya kedudukannya sebagai Perdana Menteri sudah pun tidak sah?

Selain itu, bersama kegagalan lain dalam menyatukan rakyat dan meningkatkan ekonomi di mana pelaburan dan pendapatan rakyat terus merosot, malah ramai pelabur yang lari ke Indonesia, Muhyiddin boleh dianggap sebagai Perdana Menteri paling gagal dalam sejarah negara.

Bolehkah ditunjukkan satu rekod kejayaannya sebagai Perdana Menteri?

Keinginannya bertahan dengan mencadangkan darurat tidak lebih kerana keegoaan untuk mempertahankan jawatan semata-mata, walhal negara semakin menuju kehancuran dan moralnya sendiri kian merudum di mata rakyat.

Dalam kes Covid19 saja, kalau mahu dihitung, banyak menunjukkan kegagalan dan flip-flop kerajaan dalam menguatkuasakan peraturan sehingga rakyat biasa dan orang kayangan pun dibezakan hukuman.

Dalam hal ini, benar seperti kata Anwar Ibrahim, Muhyiddin sepatutnya meletakkan jawatan dan bukannya menguatkuasakan darurat bila majoritinya sudah tiada lagi.

Darurat ini hanya menyerlahkan kelemahan dan menambah kegagalannya, selain menunjukkan ketaksuban serta ketamakannya untuk mengelakkan kuasa semata-mata.

Hal-hal lain bukan lagi keutamaannya. Noktah. (Shahbudindotcom 14/01/2021)

3.9 17 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 14 January 2021 — 2:40 pm
Subscribe
Notify of
guest
25 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
23 January 2021 3:59 pm

LIBERALISM PLURALISM PHD4PIG AKAN BAWA MELAYU MURTAD………. KORANG SEDAP KUTUK…..SEKALI KENA COVID BARU PADAN MUKA…….. SETAKAT INI BELUM ADA SALAH GUNA KUASA DARURAT OLEH TOK MUDIM……. ELOK SANGAT PHD4PIG PERGI MAMPUS SELAMANYA BERSAMA KLEPTOKRAT UMNO………. Umno’s Final Act Of Self-Destruction………. And, suddenly, the relevance of Umno is put to question. Was not Umno the benteng perjuangan against DAP, PKR and Pakatan Harapan, who posed a clear and present danger to the Malays, Islam, Bahasa Malaysia and the Raja-Raja Melayu? How then can Umno oust the “Malay” government and replace it with a DAP-led government? It really does not matter why.… Read more »

zunnun
zunnun
22 January 2021 4:17 pm

hadi awang perlu di tangkap jika enggan memohon maaf di kuatiri masih mengamalkan ajaran sesat yg membawa kematian2 …

di memali..

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
22 January 2021 2:37 pm

MEME. LAA TOK MUDIM TAHU HAYAT TAK PANJANG UNTUK PM8……HADI SETIA MENANTI UNTUK PM9……. THE PROBLEMS STARTED WHEN DAJJAL ILLUMINITY AND DAJJAL FREEMASON UNITED TO DEVALUATE RINGGIT TERRIBLY……IT WAS ONLY THE TIP OF HUGE CORRUPTIONS ICEBERG……. Pembangkang Tolak Proklamasi Darurat, Helah Bela Diri – Kaunselor…….. – Pihak pembangkang yang masih membuat bising dan tidak bersetuju dengan Proklamasi Darurat oleh Yang di-Pertuan Agong disifatkan sebagai pihak-pihak yang menggunakan helah bela diri, kata seorang Kaunselor berdaftar, Mohamad Hasbullah Mustafa. Menurut Hasbullah, tindakan mereka sebenarnya adalah untuk memujuk diri sendiri dengan kekecewaan yang sedang mereka alami akibat peralihan pentadbiran negara secara sah pada… Read more »

zunnun
zunnun
22 January 2021 10:30 am

sudah kah hadi awang bertaubat dgn kesesatan ajaran seketul daging babi nya yg membawa kematian2

di memali…

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
19 January 2021 1:09 pm

ELOK SANGAT PENDATANG ASING PULANG KE NEGARA MEREKA…….. PHDAPIG PEMUJA SYAITAN……22 BULAN NEGARA JAHANAM…….. MANA YANG DI ATAS ELOK DICANTAS……BIAR TUMBUH TUNAS BARU……. PENCEROBOH CINA KAWAL TANAH CEROBOH SEPERTI MILIK ‘BAPAK’ MEREKA Mahkamah Tinggi telah menolak permohonan 204 pekebun durian Musang King yang menceroboh tanah kerajaan negeri di Raub Pahang atas dua sebab iaitu notis pengosongan yang dikeluarkan oleh pentadbir tanah dan ia bukanlah satu keputusan atau tindakan yang boleh disemak di mahkamah. Rujuk pautan: https://www.1media.my/2020/12/isu-tanah-durian-musang-king-raub.html 2. Namun, ramai terkejut apabila video tularan Pertubuhan Pembela-Pembela Islam (PEMBELA), melalui hasil tinjauan mereka memaklumkan, mendapati setiap penjuru masuk sekitar kawasan tersebut dikawal… Read more »

zunnun
zunnun
19 January 2021 12:59 am

sudah kah rakyat lupa selain covids ada satu lagi virus yg lagi bahaya yg di bawa oleh hadi ..

virus amanat sesat ajaran seketul daging babi nya yg membawa kematian2 …

di memali

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
16 January 2021 7:48 am

MANDAT PRU15 AKAN KEMBALI KEPADA RAKYAT SELEPAS DARURAT………. TRUMP TIDAK MAHU MENGAKU KALAH SAMA SEPERTI PHD4PIG………. Perbalahan Politik, ambil Iktibar kekalahan Raja Haji fi sabilillah……….. HIRUK-PIKUK pergolakkan dalam kalangan pimpinan parti politik Melayu sejak akhir-akhir ini amat menyedihkan. Seolah-olah lupa kesengsaraan mereka pada 22 bulan yang lalu apabila kuasa yang ada terlepas. Lalu naratif perpaduan Melayu-Islam bersimpongan dimainkan dalam media sosial siang dan malam. Ramai orang Melayu yang simpati dan percaya; sanggup ‘move on’ dengan kekhilafan yang dilakukan sebelum ini. Alhamdulillah, akhirnya Allah SWT mengembalikan semula kuasa tersebut walaupun tidak seperti sediakala. Sepatutnya hal ini direnungi dan disyukuri. Malangnya, baru… Read more »

Catatan Minda
Catatan Minda
16 January 2021 3:51 am

Rasa tergugat maruah jika takda majoriti tapi kontrol negara. Kira tak sah. Malu pada rakyat.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
15 January 2021 1:11 pm

SEMUA MASALAH NEGARA BERPUNCA PHD4PIG…….. PHDAPIG HANYA TERIMA DARURAT NEGARA BANGKRAP……… Darurat, PKP dan rakyat……… Oleh Dr Aiman Datuk Ja’apar Dalam tempoh dua hari pertama minggu ini rakyat dihidangkan dengan dua berita mengejutkan malahan menggusarkan banyak pihak. Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di enam buah negeri yang diumumkan oleh Perdana Menteri, YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin, sudah pasti memberi kesan yang besar kepada kehidupan rakyat. Ramai pihak menyuarakan pendapat yang berbeza-beza ada yang menyokong ataupun membantah namun apa yang pasti apabila pelaksanaan semula PKP sudah pasti menjejaskan pendapatan dan merencatkan pergerakan rakyat. Walaupun terdapat kelonggoran dan kerajaan telah menyenaraikan sektor… Read more »

Anonymous
Anonymous
15 January 2021 6:57 am

Budin penyokong tegar Pak Sheikh, dia mesti mahu tunjukkan pesaing nya tak bijak dll, hanya Pak Sheikh yang geliga otak.

Tapi tak tunjuk dimana dan bagaimana Pak Sheikh itu geliga.

Simple logic says kalau dia geliga, dia dah jadi PM. Walau bagaimana halangan pun.

Ramai yang tak setuju Pak Sheikh memimpin negara ini, termasuk sebab dia Peliwat, di penjara 2 kali sebab liwat.

zunnun
zunnun
14 January 2021 7:50 pm

#melayu2pbbm nih ada bibit2 kesundalan mereka yg amat ketara…..

terdahulu #sinyanyuktua96 merajuk letak jawatan tanpa berunding dgn rakan pH nya…..

terkini #sipesakitkanser lain pula, enggan lerak jawatan walaupun umum ketahui, tiada majoriti utk berkuasa….

tapi lain pula dgn #sipendeta ajaran seketul daging nya, bergaji buta & goyang kaki dgn jawatan menteri & duta khas nya….

Anonymous
Anonymous
15 January 2021 6:38 am
Reply to  zunnun

Yang tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara kesundalan nya lebih dari ketara.

Tak berunding dengan raka sejawat hingga Ronnie Liu terhumban ke Raib, Pahang.

Kamu tonggang tonggek lah banyak2 di pangkal pokok Kayu Ara itu dii sementara yang layak menyandang jawatan Menteri dan Duta Khas.

Kamu boleh sandang jawatan Duta Khas memporak perandakan keadaan. Tak tahu, tak mahu tanya, mengomel saja, manusia tak berguna.

Sheraton
Sheraton
14 January 2021 6:47 pm

Ok lah .. darurat lah..

Tapi cara dan pendekatan yang di buat tak ada langsung beza dengan yang KKM buat atau nak buat..

Tambah katil, ujian kontek rapat yang bergejala.. tambah tenaga kerja.. tunggu ujian vaksin .. tak payah lah nak darurat .. jahanam ekonomi ..

Anonymous
Anonymous
15 January 2021 6:42 am
Reply to  Sheraton

Kamu yang takda tauliah, takda siapa yang boleh atau mahu sahkan kelulusan atau pengalaman kamu, lebih baik diam lah, lihat dan baca saja berita2 yang baik begi negara ini.

Tentu lah depa yang mengelolakan KKM lebih tahu dari kamu.

Komen lah yang berpatutan saja. Menyumbang kpd kemajuan negara ini.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
14 January 2021 5:55 pm

Yang terakhir adalah satu kebebasan autokrasi selagi tidak ada pembunuhan demi perbezaan … petunjuk oleh semua mata saling memandang (untuk memastikan semua baik-baik saja tidak bertengkar seperti anak-anak kecil yang meminta penyusuan) dan merujuk jika tidak ada penyelesaian / petunjuk oleh pemimpin paling tinggi sebagai contoh.

The last will be one autocracy freedom as long no killing for the sake of differences … leads by all eyes looking one another (to make sure all be ok not quarrel like small kids asking for breastfeeding) and refer if case no settle/lead by the most top leader as an example.

Anonymous
Anonymous
15 January 2021 6:47 am

Kamu asyik menyebut autocracy freedom dengan tidak memberi penerangan apakebendenye.

Jangan lah nak menunjuk kamu pandai, sebab kamu bodoh bila begitu.

BI pun berterabur grammar, baiklah kamu cakap BM, Dol.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
14 January 2021 3:25 pm

GAGAL PUN PM JUGAK…..PAK JUB LANGSUNG TAK MERASA……. Berdamailah Melayu Oleh Tok Jantan SAYA berfikir dan terfikir, kadangkala terlajak jauh sehingga terlupa apa yang difikirkan. Sebelum terlupa lagi, izinkan saya meluahkan isi dendam perasaan sejak tercetusnya Kongres Maruah Melayu di Stadium Malawati, Shah Alam, dua tahun lalu 2019. Mungkin kita semua masih kuat ingatan untuk menyuluh bersama, singkap hati naluri orang perseorangan yang terlibat dalam detik semangat jati hati Melayu yang pada ketika itu dicetuskan oleh Hamzah Bin Zainuddin bersama-sama Dr. Mahathir Bin Mohamad. Niat mereka baik. Hasrat saya — apa bolehkah kita merancang dan pertemukan semua pemimpin Melayu dari… Read more »

Anonymous
Anonymous
14 January 2021 3:59 pm

Political realities jauh berbeza dari apa yang di harapkan.

Tapi tak salah mengharap yang baik berlaku. Perlu berdoa banyak2.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
14 January 2021 3:09 pm

The last will be one autocracy freedom as long no killing for the sake of differences … leads by all eyes looking one another lead by the most top leader as an example to all.

Yang terakhir adalah satu kebebasan autokrasi selagi tidak ada pembunuhan demi perbezaan … yang dipimpin oleh semua mata memandang satu sama lain yang dipimpin oleh pemimpin paling tinggi sebagai contoh kepada semua.

Last edited 8 months ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Anonymous
Anonymous
14 January 2021 3:54 pm

“one autocracy freedom” – what talking, Mister?

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
14 January 2021 5:11 pm
Reply to  Anonymous

Talking about round about. Tahu.

Anonymous
Anonymous
15 January 2021 6:50 am

What “Talking about round about”, stu?

Bila di tanya, beri penerangan lah.

Jangan tunjukkan kamu bodoh sangat.

And distracting readers’ attention from Budin’s post topic.

Faham?

zunnun
zunnun
14 January 2021 3:08 pm

pegawai #Moo, azman mAt hussein dgn sendiri nya membocorkan bahawa darurat di rancang oleh #Moo utk “checkmate” langkah segelintir mP2 #omNo keluar dari pN….

maka dgn darurat, terperangkap sudah #melayu2islam Moo + hadi akhir nya…..

Kegagalan kwrajaan #melayu2islam Moo + hadi nak ke mana akhir, tak kan nak darurat sampai seterus nya menjangkau bulan Ogos pula…..

rakyat makin jemu meluat di buat nya….

Anonymous
Anonymous
14 January 2021 3:51 pm
Reply to  zunnun

Itu pendapat korang saja. Ramai yang berpendapat berlainan.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
14 January 2021 2:54 pm

Darurat 109 boleh makan bangkai kanggaro dan rogol bini orang aka Nika Gee. Amin. Kahkahkah!