SELEPAS SEMALAM DIUMUM PKP, NEGARA KINI DIISYTIHAR DARURAT PULA

Yang di-Pertuan Agong telah memberi perkenan supaya Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan sebagai langkah proaktif untuk membendung gejala wabak Covid-19.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Dato’ Indera Ahmad Fadil Shamsuddin memaklumkan perkara berkenaan pada kenyataan hari ini.

“Seri Paduka Baginda turut memberi perkenan untuk tempoh pelaksanaan darurat ini sehingga 1 Ogos, 2021 atau sehingga suatu tarikh yang lebih awal jika angka kes positif COVID-19 harian dapat dikawal dan diturunkan dengan berkesan.

“Al-Sultan Abdullah turut berkenan terhadap cadangan Kerajaan bagi pembentukan satu Jawatankuasa Bebas yang akan dianggotai oleh Ahli-ahli Parlimen Kerajaan dan Pembangkang serta pakar-pakar kesihatan dan yang berkait.

“Jawatankuasa Bebas ini akan mengesyorkan kepada Seri Paduka Baginda sekiranya pelaksanaan darurat ini dapat ditamatkan lebih awal,” kata kenyataan itu lagi.

Perisytiharan darurat ini tentu saja agak mengejutkan kerana ia diumumkan setelah semalam Muhyiddin Yasson mengumumkan perintah kawalan pergerakan (PKP) untuk tempoh 14 hari bermula Rabu ini (13 Jan) dan akan berlangsung sehingga 26 Jan.

Jelas Muhyiddin, perintah PKP kali ini melibatkan tiga peringkat pelaksanaan.

Peringkat pertama, PKP dikenakan ke atas lima buah negeri dan tiga wilayah persekutuan iaitu Pulau Pinang, Selangor, Melaka, Johor, Sabah, Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan.

Peringkat kedua, PKP Bersyarat (PKPB) ke atas enam buah negeri iaitu Pahang, Perak, Negeri Sembilan, Kedah, Terengganu dan Kelantan.

Peringkat ketiga pula, PKP Pemulihan (PKPP) pula akan dilaksanakan bagi negeri Perlis dan Sarawak dan akan diteruskan sepanjang tempoh tersebut.

Maka, sehingga 1 Ogoa depan, tiada apa-apa, termasuk PRU yang didesak oleh UMNO akan dibenar untuk dilaksanakan.

Malah, jika Hari Raya Aidil Fitri tahun lepas disambut dalam suasana PKP, Hari Raya Aidil Fitri tahun ini pula dalam tempoh darurat Covid19. (Shahbudinditcom 12/01/2021)

2.7 6 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 12 January 2021 — 10:03 am
Subscribe
Notify of
guest

41 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
22 January 2021 3:02 pm

DORAEMON DIKTATOR……PAK JUB DICKBONTOT….. Siapa Diktator: Tan Sri Muhyiddin Atau Tun Dr Mahathir?…….. Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini mendakwa Tan Sri Muhyiddin Yassin seorang diktator kerana kononnya demokrasi tidak lagi wujud dan rakyat tidak lagi boleh bersuara setelah Proklamasi Darurat memberi beliau kuasa penuh untuk melakukan apa sahaja Diktator adalah pemerintah yang akan memastikan semua kuasa berada dalam tangan beliau, memastikan cabang pemerintahan lain tidak berani melawan kehendak beliau dan memastikan rakyat membisu dengan membuat segala macam peraturan bagi mengawal mereka. Apa sangatlah yang Tan Sri Muhyiddin telah lakukan mengenai Proklamasi Darurat baru-baru ini berbanding apa yang selama ini… Read more »

zunnun
zunnun
22 January 2021 10:42 am

kesesatan hadi awang sudah amt jelas dan di sahkan oleh majlis fatwa kebangsaan…

adakah hadi awang berani memohon maaf dan bertaubat?

kerana membawa kecelakaan dan kematian2

di memali

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
20 January 2021 10:18 am

BAWAH PHD4PIG RAMAI PEMBAWA AJARAN SESAT DAN MENYELEWENG ………… PAK JUB PALING BANYAK SUSAHKAN RAKYAT…… MASALAH2 BESAR NEGARA BERPUNCA DARI DORAEMON……. Pemergian Tun Salleh Abas: Kezaliman Yang Belum Terbela Dan Pengharapan Yang Belum Tertunai…….. by1Media. Masih saya ingat lagi bagaimana, setelah Tun Abdullah Ahmad Badawi selaku Perdana Menteri mengumumkan di JW Marriott Hotel, Kuala Lumpur, pada 17 April 2008 bahawa Kerajaan Malaysia akan memberi bayaran ex gratia kepada Tun Salleh Abas atas pemecatan beliau sebagai Ketua Hakim Negara oleh pentadbiran zaman Tun Dr Mahathir Mohamad pada 8 Ogos 1988, saya telah menemui Tun Salleh Abas di Hilton Hotel, Petaling Jaya,… Read more »

zunnun
zunnun
19 January 2021 3:08 pm

proclaimasi pkp terbaru ini kerana covids atau kerana covids dan penyularan virus ajaran sesat amanat hadi yg di bawa oleh pengikut2 nya terdahulu membawa kematian….

di memali

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
19 January 2021 1:13 pm

ELOK SANGAT PENDATANG ASING PULANG KE NEGARA MEREKA…….. PHDAPIG PEMUJA SYAITAN……22 BULAN NEGARA JAHANAM…….. MANA YANG DI ATAS ELOK DICANTAS……BIAR TUMBUH TUNAS BARU……. PENCEROBOH CINA KAWAL TANAH CEROBOH SEPERTI MILIK ‘BAPAK’ MEREKA Mahkamah Tinggi telah menolak permohonan 204 pekebun durian Musang King yang menceroboh tanah kerajaan negeri di Raub Pahang atas dua sebab iaitu notis pengosongan yang dikeluarkan oleh pentadbir tanah dan ia bukanlah satu keputusan atau tindakan yang boleh disemak di mahkamah. Rujuk pautan: https://www.1media.my/2020/12/isu-tanah-durian-musang-king-raub.html 2. Namun, ramai terkejut apabila video tularan Pertubuhan Pembela-Pembela Islam (PEMBELA), melalui hasil tinjauan mereka memaklumkan, mendapati setiap penjuru masuk sekitar kawasan tersebut dikawal… Read more »

zunnun
zunnun
19 January 2021 1:08 am

jika rakyat di landa dgn penyularan covids adakah rakyat bebas daripada virus amanat sesat hadi yg membawa kematian2 ..

di memali..

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
15 January 2021 4:03 pm

BIAR MP TERIMA RAWATAN COVID DULU……. PH JAUH LEBIH DAHSYAT TERUK DARI PN……. RAKYAT MAHU DETAILS DATA COVID……UNTUK NILAI PRESTASI PN……….. KITA CUBA PARTI PALING LAMA PALING INTEGRITY……… DARURAT COVID SELAMAT KAN KADOK…… DARURAT NEGARA BANGKRAP RAKYAT SENGSARA……… MB Kelantan Tak Ada Driver?…… . . Menteri Besar Kelantan yang juga Timbalan Mursyidul Am PAS nampaknya memandu sendiri keretanya dan mengisi sendiri angin tayar keretanya. Saya tidak tahu MB negeri lain, tetapi saya berbangga dengan kepemimpinan ulamak di Kelantan yang sentiasa merendah diri, sederhana dan zuhud dalam menghadapi kehidupan dunianya. Orang lain nak fitnah dan maki hamun kononnya pemimpin Kerajaan PAS… Read more »

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
14 January 2021 3:51 pm

The last will be one autocracy freedom as long no killing for the sake of differences … leads by all eyes looking one another lead by the most top leader as an example to all.

Yang terakhir adalah satu kebebasan autokrasi selagi tidak ada pembunuhan demi perbezaan … yang dipimpin oleh semua mata memandang satu sama lain yang dipimpin oleh pemimpin paling tinggi sebagai contoh kepada semua.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
13 January 2021 9:42 pm

UMNO DAH BERADA DI JALAN MATI………. ELOKLAH PEMIMPIN2 MEREKA DIKORBANKAN DEMI PARTI…….. BAGI UMNO HARI2 BERLALU TERLALU LAMA…… POLITIK COVID UNTUNGKAN KADOK………… Kompaun RM1K Double Standard, Pemuda Ini Tegur Sikap Kerajaan & PDRM. Oleh : Wafi Shaik Kompaun SOP direka untuk memberi manfaat kepada MEREKA, sangat menzalimi rakyat. Ini cerita malam semalam, satu peristiwa terjadi yang sangat tidak adil bagi aku. Kami DIKAMPAUN RM1000 gara-gara tidak memakai mask bermain belon buih di TAMAN AWAM yang kurang dari 10 orang. (Boleh rujuk gambar di bawah) Let me cerita kronologi kisah kami dikampaun RM1000 ini, Kami bertiga kawan serumah plan pergi ke… Read more »

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
13 January 2021 9:40 pm

KERAjaan ala ding dong ding dong namo ea. Tahu.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
13 January 2021 9:22 pm

Apo nak jadi KERAjaan sotongah masak. Nak mampuih ko apo Tetuang Buding.

Last edited 3 years ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
13 January 2021 1:42 pm

JIKA DIBIARKAN PHD4PIG PERINTAH NEGARA ATHEISTS AND RACISTS AKAN BEAHARAJA LELA…….. KESIAN CAI PEMBANGKANG MEROYAN SEUMUR HIDUP……. BUKAN SALAH RENTAS NEGERI TAPI YANG BERKUMPUL…….. PKP: Aktiviti Ekonomi Dibenarkan Dengan Had Waktu – Ismail Sabri……….. Sebahagian aktiviti ekonomi dibenarkan beroperasi sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan yang akan bermula pada 12.01 tengah malam ini dengan waktu operasi antara 6 pagi hingga 8 malam, kecuali bagi aktiviti tertentu. Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata ini termasuk restoran, kedai makan, penjaja tepi jalan dan beredar serta medan selera namun tidak boleh makan di premis berkenaan kerana hanya penghantaran, pembungkusan dan pandu… Read more »

zunnun
zunnun
13 January 2021 3:11 am

hadi awang masih mengamalkan amanat hadi nya kpd kerajaan Moo yg kini terkial2 tercungkap2 memerintah ke?

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
12 January 2021 9:21 pm

THE FAILURES STARTED WHEN DAJJAL ILLUMINITY AND DAJJAL FREEMASON UNITED TO DEVALUATE RINGGIT TERRIBLY…………ONLY THE TIP OF HUGE CORRUPTIONS ICEBERG……. DI MANA BERKESAN NYA VAKSIN…….NEGARA PENGELUAR VAKSIN BERGELUT DENGAN WABAK…….. ____________ Perjuangan belum selesai, beberapa negara sudah mula laksana semula ‘lockdown’……… Beberapa buah negara di seluruh sudah mula mengambil langkah pencegahan bagi memutuskan rantaian COVID-19. Ini termasuk mengimplementasi arahan kawalan pergerakan secara ketat buat orang awam. – Gambar Fail KUALA LUMPUR : Masuk minggu kedua selepas melangkah ke tahun baharu, 2021, dunia masih tidak menunjukkan tanda-tanda reda akibat dihimpit virus COVID-19. Malah, kini jumlah kumulatif kes positif COVID-19 seluruh dunia… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 January 2021 7:18 pm

Nika Gee kena rogol. Demokrasi Rakyat kena rogol. Azmin Semburit kena sondol. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 January 2021 7:15 pm

Perogol Nika Gee PM tanpa Kerajaan. Kahkahkah!

belatok
belatok
12 January 2021 4:39 pm

atok still rules!!!

zunnun
zunnun
12 January 2021 4:06 pm

rakyat jgn terlalu gusar dgn penyuluaean covids kerana kini Manusia mampu mentelaah Ilmu Semesta utk tawar menawar dgn virus covids melalui penawar vaccine yg mula di edar dan di guna…. tapi, bagaimana pula dgn virus ajaran seketul daging babi yg hadi awang bela ? sudah kah blh tawar menawar utk mengeluarkan penawar vaccine nya.. ajaran seketul daging babi hadi satu ‘off shoot’ dari fahaman takfiri, seperti mana yg di dukong oleh baghdadi, taliban, boko haran seumpama nya…. covids dah mengorbankan hampir 2 Juta penduduk dunia….. jauh lebih rendah jika di bandingkan yg mati tergolek2 di levant, afghan, somali, mali, nigeria,… Read more »

zunnun
zunnun
12 January 2021 3:36 pm

Malaysia Negara Gagalis, negara yg gagal membendung penyularan covids….

kegagalan kerajaan #melayu2islam Moo + hadi yg mana, Doa2 kedua mereka tidak di restui oleh tuhan yg mereka sembah ?

salah ke persembahan & doa mereka., hinggakan tuhan tidak merestui permintaan mereka ….

kesalahan ape yg kedua mereka lakukan selama ini…?

prngkianat & membawa kesesatan ajaran seketul daging babi…?

zunnun
zunnun
12 January 2021 3:31 pm

dgn proclamation Darurat oleh Singgahsana, maka di harapkan kerajaan yg di amanahkan utk mrnguruskan negara secara ad-hoc hingga masa tertentu covids dapat tawar menawar dgn penawar vaccine….

di anggotai oleh ‘both sides of the isles’..

persoalan nya, ape kah malaun2 pAs yg serba bebal cognitive yg dimiliki masih di beri peranan utk memegang jawatan menteri….?

adakah hadi awang masih menjadi menteri delain duta bertaraf makan gaji buta sana sini…..

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 January 2021 3:31 pm

Malaysia sudah sah jadi Korea Utara. Tanpa senjata nuklear. Kahkahkah!

zunnun
zunnun
12 January 2021 3:21 pm

adakah pihak singgahsana been misled oleh kerajaan #melayu2islam Moo + hadi kerana merasakan ketakutan kehilangan majoriti ?

adakah rakyat di perlekehkan dan jadikan mangsa oleh #melayu2islam Moo + hadi kerana ketakutan mimpi ngeri kehilangan kuasa majoriti….?

maka darurat jalan utk menyelamatkan kekuasan mereka ?

zunnun
zunnun
12 January 2021 3:16 pm

kini nazri menyusul menarik diri menyokong kerajaan pengkianat aka kerajaan #melayu2islam hadi,…. dgn ini kerajaan pengkianat Moo + hadi hanya mendapat sokongan 109 kerusi dlm parlimen, sah sudah menjadi kerajaan minoriti… masih ada maruah ke #melayu2islam Moo & hadi meneruskan kekuasan yg mereka yg dah “mati”… adakah ‘tuhan’ yg mereka sembah ‘tuhan’ yg tiada maruah dan bersifat malu diri.. adakah ini yg kerajaan #melayu2islam ketakutan mimpi ngeri ini “coming… dari jazlan machang, ke naxri padang rengas, akan ada yg menyunsul “coming” melongkangkan kerajaan *melayu2islam Moo & hadi menjadi kerajaan minoriti dgn jumlah kurang 100 kerusi di parlimen nanti… maka ini… Read more »

zunnun
zunnun
12 January 2021 3:01 pm

lain kali beringat rakyat sekelian, jgn lagi terpedaya dgn ajaran seketul daging babi hadi, hinggakan Moo dgn pengkianatan terpaksa sepelamin. dgn malaun2 hadi dan mabuk memamah hidangan dari kawah seketul daging babi hadi..

ini pengajaran kpd #melayu2omNo, lari dari kebenaran kwrajaan pH lalu terjerumus bersama kawah masakan daging babi hadi….

zunnun
zunnun
12 January 2021 2:55 pm

doesn’t need a rocket scientist to understand ngape perlu di adakan “emergency”. yg di syorkan oleh kerajaan #melayu2islam Moo & hadi..

tapi “rocket scientist” ke yg terbijak utk memahami utk tujuan sebanar nya keperluan. di adakan darurat yg di syorkan oleh kerajaan #melayu2islam Moo & hadi…

antara virus covids & virus ajaran seketul daging babi, yg mana memabukan #melayu2islam Moo & hadi menjadi zombie ?

Anonymous
Anonymous
12 January 2021 2:48 pm

Dharurat ke tidak, peluang menang PRU15 dan memerintah selepas itu sama saja untuk parti2 politik,

Parti yang banyak berkhidmat tentu dapat lebih peluang. Masa dharurat pun boleh berkhidmat, pengundi boleh nampak parti mana yang coba melakukan kebajikan untuk rakyat.

Berkhidmat tidak semsetinya dengan kompang, gong dan taboh. Diam2 berkhidmat, kesan nya boleh lebih di lihat pengundi.

Sheraton
Sheraton
12 January 2021 2:05 pm

Cuma.dapat lama sikit Muhyiddin jd PM.

Lepas dharurat … SIAP Kau !

Anonymous
Anonymous
12 January 2021 2:39 pm
Reply to  Sheraton

Tak khuatir.

Dia memerintah dengan adil. Dasar2 Kerajaan nya OK.

Korang nak merintah kena tunggu PRU15 lah.

Dan kerja kuat2 supaya dapat undi majoriti.

zunnun
zunnun
12 January 2021 12:21 pm

omNo terpaksa menanguhkan persidangan agong nya hujung bulan kerana terkesan dgn tindakan yg kerajaan #melayu2islam hadi yg mencadangkan darurat kpd pihak singgahsana…..

lagi dalam lubang yg di gali oleh kerajaan #melayu2uslam hadi & Moo, utk mempertahankan kekuasan mereka……

Anonymous
Anonymous
12 January 2021 12:30 pm
Reply to  zunnun

Kamu ada bukti ke penangguhan itu di sebabkan “melayu2islam hadi yg mencadangkan darurat kpd pihak singgahsana…“?

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT tak renti2 mengarut.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
12 January 2021 12:20 pm

RAKYAT DAH KELIRU…..PKP ATAU DARURAT……..

HABISLAH KLEPTOKRAT UMNO KALI NI……..TERCAPAI JUGA CITA2 TOK MUDIM……..

Parlimen digantung, tiada PRU semasa darurat……..

Parlimen tidak akan bersidang dan tiada pilih raya umum akan diadakan semasa tempoh darurat, kata perdana menteri.

Bagaimanapun, badan kehakiman akan terus berfungsi seperti biasa.

Muhyiddin Yassin mengumumkan perkara itu dalam pengumuman khasnya sebentar tadi.

Anonymous
Anonymous
12 January 2021 12:56 pm

Bagus bagus bagus

zunnun
zunnun
12 January 2021 12:11 pm

persoalan yg rakyat ingin tanyakan….

adakah kerajaan #melsyu2islam menggunakan covids utk di jadikan agenda meneruskan kekuasaan….?

blh ke negara di urus dgn kekakuan politik semasa berterusan..?

politik kekakuan oleh kerana pemerintah & pembangkang tiada kekuatan yg jelas utk berkuasa…..

keadaan seperti ini memerlukan satu tindakan berentuk “radical” utk menghadapi permasaalah yg tiada kesudahan nya…..

masih mampu kah kerajaan #melayu2islam hadi & Moo menguruskan negara….?

Anonymous
Anonymous
12 January 2021 12:18 pm
Reply to  zunnun

Jangan keterlaluan bila nak ambil “tindakan berentuk “radical” utk menghadapi permasaalah.”

Jangan melanggar undang2, termasuk Undang2 Hasutan.

Berat padah nya.  

Anonymous
Anonymous
12 January 2021 12:25 pm
Reply to  zunnun

Amende “kekakuan politik” itu, Dol? Dan apa itu “agenda meneruskan kekuasaan….”?

Suka cakap2 saja di sini ke?

Mengarut mengata “politik kekakuan oleh kerana pemerintah & pembangkang tiada kekuatan yg jelas utk berkuasa….”

Kamu coba lah uji … kamu langgar ajer undang2, kamu akan di heret ke Balai Polis dan kemudian nya ke Mahkamah.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 January 2021 12:07 pm

Bala Tuhan menjadi rahmat kepada pengkhianat. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
12 January 2021 12:38 pm

Kamu pengkhianat? Tuhan tak akan jadi rahmat kpd kamu.

Kuhkuhkuh

zunnun
zunnun
12 January 2021 10:13 am

Darurat utk membanteas virus covids ..

atau

..virus ajaran amanat hadi melalui penjenamaan #melayu2islam nya agar terus berkuasa…

yg terdahulu kini dah ada penawar nya….

tapi yg terkemudian….

sejak mati tergolek2 di memali, hingga kini virus sejak berjaya tebuk atap sana sini, kelihatan tercungkap2 & terkial2 meneruskan nya…..

maka darurat berbentuk pkp, pkpb & pkpp di gunakan seterus nya…..

lingkup negara dgn struktur ekonomi nya, lagi sensangsara rakyat di buat nya….

Anonymous
Anonymous
12 January 2021 11:59 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Dia suka menyebut mati tergolek golek di Memali tapi gerun tak berani nak sebut yang mati bergelimpangan di rusuhan kaum 13 Mei 1969 di mana Tentera di arah mengawal keadaan dan mereka gunakan SOP tentera sendiri, tembak sesiapa yang langgar perintah berkurung, bergelimpangan lah akibat nya.

Anonymous
Anonymous
12 January 2021 12:12 pm
Reply to  zunnun

Jangan perlekehkan usha2 Kerajaan mengawal kedaan dari Covid atau lain2 bencana, ada risiko di heret ke Balai Polis sebab menghasut.

Dan risiko benjol kepala di sekel bertalu talu di sini.

Anon
Anon
12 January 2021 2:51 pm
Reply to  Anonymous

Berapa hinggit dah dapat hari ni??