DARURAT MUHYIDDIN YANG MEMBUATKAN ZAHID HAMIDI DAN MAHATHIR KESAL TAK SUDAH DIBUATNYA

Sebagaimana disebut Nazri Aziz dalam sidang medianya ketika mengumumkan penarikan sokongannya kepada Muhyiddin Yassin bahawa darurat yang dikuatkuasakan ini adalah darurat politik, sebenarnya majoriti rakyat juga percaya dengan hakikat tersebut.

Darurat ini dipersembah untuk perkenan oleh Yang Dipertuan Agong tidak lain kerana Muhyiddin semakin terancam kehilangan majoriti berikutan seorang demi seorang Ahli Parlimen UMNO menarik sokongan terhadapnya susulan lulusnya usul parti itu untuk memutuskan hubungan dengan Bersatu.

Ia bukan sangat disebabkan Covid19 kerana untuk menangani wabak tersebut, PKP dan PKPB sudah pun diumumkan semalam yang berkuatkuasa sehingga 26 Januari dan dipercayai mampu membendung penularannya.

Jika tiada ancaman Muhyiddin akan dijatuhkan dan hanya ancaman Covid19 yang ada, sudah tentu tiada keperluan darurat dicadangkan oleh kerajaan kepada Agong.

Ia diperkukuhkan lagi dengan hakikat bahawa semua urusan harian akan berjalan seperti biasa, kecuali Parlimen digantung dan PRU tidak dibenar diadakan sepanjang tempoh darurat sehingga 1 Ogos depan.

Secara rasmi UMNO mahu memuktamadkan perpisahannya dengan Bersatu dalam Perhimpunan Agungnya, 31 Januari depan.

Tetapi, melihat kemungkinan beliau bakal dijatuhkan pada 31 Januari atau mungkin lebih awal daripada tarikh itu, penyelesaiannya adalah dengan melaksanakan darurat.

Maka, tidak ada PRU boleh diadakan, tiada sidang Parlimen perlu diadakan untuk mengesahkan Muhyiddin hilang sokongan, malah tiada kemungkinan juga untuk pembentukan kerajaan baharu.

Oleh kerana darurat politik, semua gerakan politik jadi terhalang dengan sendirinya, termasuk Perhimpunan Agung UMNO 31 Januari depan untuk mengesahkan talak dengan Bersatu.

Dan darurat politik ini bermakna telah memberi talian hayat kepada Muhyiddin untuk bertahan lagi, sekurang-kurangnya sehingga Ogos dan tidak terancam untuk dijatuhkan dalam waktu terdekat ini.

Tanpa darurat, jika UMNO secara rasmi menarik sokongannya pada 31 Januari depan, Muhyiddin sama ada perlu meletak jawatan atau terpaksa mengadakan PRU sebagaimana yang dituntut UMNO.

Memikirkan kemungkinan Bersatu dan PN belum cukup kuat untuk mempertahankan kuasanya, tempoh darurat sehingga 1 Ogos dan jika PRU diadakan beberapa bulan selepas itu, ia dikira sudah cukup memberi masa kepada Muhyiddin mengukuhkan partinya serta menyusun strategi lain untuk mencipta kemenangan.

Yang pasti, dengan darurat dilaksanakan ketika UMNO sedang dalam proses memutuskan hubungan dengan Bersatu dan ingin keluar daripada kerajaan PN, Muhyiddin sebenarnya lebih dulu bertindak mengenepikan UMNO daripada perkongsian kuasa dalam kerajaan yang dipimpinnya.

Masihkah UMNO mahu bertahan lagi berada dalam kerajaan yang diterajui Muhyiddin?

Walau bagaimanapun, langkah darurat yang dicadang dan digerakkan Muhyiddin ini, meski pernah ditolak Agong sebelum ini, ia pasti memberi penyesalan tak sudah kepada UMNO, khususnya Ahmad Zahid Hamidi dan juga kepada Tun Mahathir Mohamad.

Walaupun disebut sebagai darurat politik dan bertujuan menyelamatkan kedudukannya, tindakan Muhyiddin ini bukanlah bersalahan dengan Perlembagaan.

Beliau bertindak mengikut apa yang dibenarkan oleh Perlembagaan, cuma sementara UMNO juga mahu menjatuhkannya mengikut Perlembagaan, beliau terlihat lebih bijak daripada UMNO dan Zahid Hamidi yang flip-flop serta terhegeh-hegeh dalam membuat keputusan untuk menarik sokongan dan menjatuhkan PN.

Selain peluang terbuka luas telah dilepaskan untuk menjatuhkan Muhyiddin ketika undian Belanjawan 2021 sebelum ini, UMNO juga melepaskan peluang berbuat demikian dalam mesyuarat MT UMNO, 6 Januari lalu selepas majoriti UMNO bahagian-bahagian meluluskan usul tidak lagi mahu bekerjasama dengan Bersatu.

Jika pada mesyuarat MT UMNO 6 Januari itu dibuat keputusan UMNO menarik sokongan dan mengarahkan semua Ahli Parlimennya meletak jawatan dalam kerajaan tanpa perlu menunggu untuk disahkan dalam Perhimpunan Agung pada 31 Januari depan, Muhyiddin hari ini pasti sudah terkapai-kapai sama ada meletak jawatan atau berdepan PRU yang menyusahkannya.

Tindakan UMNO menangguhkan keputusan sehingga ke Perhimpunan Agung pada 31 Januari seumpama seseorang yang ingin memukul orang lain, tetapi memberitahu tarikh dan masa untuk melakukan serangan tersebut.

Dengan masa diberi sehingga 31 Januari, ia bermakna Zahid Hamidi memberi masa kepada Muhyiddin untuk bernafas menyelamatkan diri dan akhirnya daruratlah jawapannya.

Sekarang, segala-galanya sudah terlambat untuk UMNO menjatuhkan kerajaan PN dan meskipun selepas ini seorang demi seorang Ahli Parlimen parti itu menarik sokongan, ia hanya menambahkan lebar senyum Muhyiddin saja dibuatnya.

Menyesal tak sudah pun sudah tidak berguna lagi buat UMNO dan Zahid Hamidi, apatah lagi dalam ucapannya berkenaan darurat tadi, selain memberi amaran tindakan tegas akan diambil terhadap pihak-pihak yang cuba mengganggu usaha kerajaan menangani Covid19, Muhyiddin juga menyebut – Sepanjang tempoh darurat ini mahkamah akan terus berjalan dan saya tidak campur dalam urusan serta keputusan mahkamah.

Apakah makna ayat itu disebut dan tidakkah ia sebenarnya secara tidak langsung seolah-olah Muhyiddin sengaja menyebutnya untuk mendatangkan rasa ngeri kepada Zahid Hamidi dan lain-pemimpin UMNO yang sedang dibicarakan di mahkamah?

Orang kedua yang dirasakan turut menyesal tak sudah dengan darurat ini ialah Tun Mahathir yang pada Februari lalu memilih meletak jawatan Perdana Menteri kerana percaya beliau sudah hilang majoriti.

Muhyiddin pun dikira sudah hilang majoriti juga, tetapi beliau mengambil sikap tidak mempercayainya dan ingin terus bertahan di kedudukannya selagi kehilangan majoritinya tidak disahkan.

Beliau bukan saja tidak semudah itu untuk meletak jawatan, malah untuk mengelak daripada dijatuhkan telah mencadangkan darurat dilaksanakan.

Bukankah jika sebelum ini Tun Mahathir tidak terburu-buru meletakkan jawatan, beliau sendiri sebenarnya boleh juga mencadangkan darurat untuk mempertahankan kedudukannya’sebagaimana dilakukan Muhyiddin sekarang?

Pun sama seperti Zahid Hamidi, tiada guna lagi Tun Mahathir menyesal mengenainya. (Shahbudindotcom 12/01/2021)

3.6 17 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 12 January 2021 — 5:49 pm
Subscribe
Notify of
guest
63 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
22 January 2021 2:34 pm

MEME. LAA TOK MUDIM TAHU HAYAT TAK PANJANG UNTUK PM8……HADI SETIA MENANTI UNTUK PM9……. THE PROBLEMS STARTED WHEN DAJJAL ILLUMINITY AND DAJJAL FREEMASON UNITED TO DEVALUATE RINGGIT TERRIBLY……IT WAS ONLY THE TIP OF HUGE CORRUPTIONS ICEBERG……. Pembangkang Tolak Proklamasi Darurat, Helah Bela Diri – Kaunselor…….. – Pihak pembangkang yang masih membuat bising dan tidak bersetuju dengan Proklamasi Darurat oleh Yang di-Pertuan Agong disifatkan sebagai pihak-pihak yang menggunakan helah bela diri, kata seorang Kaunselor berdaftar, Mohamad Hasbullah Mustafa. Menurut Hasbullah, tindakan mereka sebenarnya adalah untuk memujuk diri sendiri dengan kekecewaan yang sedang mereka alami akibat peralihan pentadbiran negara secara sah pada… Read more »

zunnun
zunnun
22 January 2021 10:34 am

hadi awang sah sesat dgn fahaman amanat hadi nya hingga membawa kematian kecelakan …

di memali

sudah kah hadi awang bertaubat?

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
20 January 2021 10:19 am

BAWAH PHD4PIG RAMAI PEMBAWA AJARAN SESAT DAN MENYELEWENG ………… PAK JUB PALING BANYAK SUSAHKAN RAKYAT…… MASALAH2 BESAR NEGARA BERPUNCA DARI DORAEMON……. Pemergian Tun Salleh Abas: Kezaliman Yang Belum Terbela Dan Pengharapan Yang Belum Tertunai…….. by1Media. Masih saya ingat lagi bagaimana, setelah Tun Abdullah Ahmad Badawi selaku Perdana Menteri mengumumkan di JW Marriott Hotel, Kuala Lumpur, pada 17 April 2008 bahawa Kerajaan Malaysia akan memberi bayaran ex gratia kepada Tun Salleh Abas atas pemecatan beliau sebagai Ketua Hakim Negara oleh pentadbiran zaman Tun Dr Mahathir Mohamad pada 8 Ogos 1988, saya telah menemui Tun Salleh Abas di Hilton Hotel, Petaling Jaya,… Read more »

zunnun
zunnun
19 January 2021 3:06 pm

hadi awang perlu di bawa ke muka pengadilan kerana ingkar memohon maaf hingga akibatkan kematian2 …

di memali

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
19 January 2021 1:12 pm

ELOK SANGAT PENDATANG ASING PULANG KE NEGARA MEREKA…….. PHDAPIG PEMUJA SYAITAN……22 BULAN NEGARA JAHANAM…….. MANA YANG DI ATAS ELOK DICANTAS……BIAR TUMBUH TUNAS BARU……. PENCEROBOH CINA KAWAL TANAH CEROBOH SEPERTI MILIK ‘BAPAK’ MEREKA Mahkamah Tinggi telah menolak permohonan 204 pekebun durian Musang King yang menceroboh tanah kerajaan negeri di Raub Pahang atas dua sebab iaitu notis pengosongan yang dikeluarkan oleh pentadbir tanah dan ia bukanlah satu keputusan atau tindakan yang boleh disemak di mahkamah. Rujuk pautan: https://www.1media.my/2020/12/isu-tanah-durian-musang-king-raub.html 2. Namun, ramai terkejut apabila video tularan Pertubuhan Pembela-Pembela Islam (PEMBELA), melalui hasil tinjauan mereka memaklumkan, mendapati setiap penjuru masuk sekitar kawasan tersebut dikawal… Read more »

zunnun
zunnun
19 January 2021 1:06 am

rakyat juga jgn lupa bahawa negara juga menghadapi penyularan virus amanat sesat hadi yg kini melanda #melayu2islang hadi yg merebak lagi cepat dari virus covids…

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
15 January 2021 4:05 pm

DARURAT UNTUK HALANG BUBAR PARLIAMEN JEER…….. BIAR MP TERIMA RAWATAN COVID DULU……. PH JAUH LEBIH DAHSYAT TERUK DARI PN……. RAKYAT MAHU DETAILS DATA COVID……UNTUK NILAI PRESTASI PN……….. KITA CUBA PARTI PALING LAMA PALING INTEGRITY……… DARURAT COVID SELAMAT KAN KADOK…… DARURAT NEGARA BANGKRAP RAKYAT SENGSARA……… MB Kelantan Tak Ada Driver?…… . . Menteri Besar Kelantan yang juga Timbalan Mursyidul Am PAS nampaknya memandu sendiri keretanya dan mengisi sendiri angin tayar keretanya. Saya tidak tahu MB negeri lain, tetapi saya berbangga dengan kepemimpinan ulamak di Kelantan yang sentiasa merendah diri, sederhana dan zuhud dalam menghadapi kehidupan dunianya. Orang lain nak fitnah dan… Read more »

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
14 January 2021 3:51 pm

The last will be one autocracy freedom as long no killing for the sake of differences … leads by all eyes looking one another lead by the most top leader as an example to all.

Yang terakhir adalah satu kebebasan autokrasi selagi tidak ada pembunuhan demi perbezaan … yang dipimpin oleh semua mata memandang satu sama lain yang dipimpin oleh pemimpin paling tinggi sebagai contoh kepada semua.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
13 January 2021 9:41 pm

KERAjaan ala ding dong ding dong namo ea. Tahu.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
13 January 2021 9:36 pm

UMNO DAH BERADA DI JALAN MATI………. ELOKLAH PEMIMPIN2 MEREKA DIKORBANKAN DEMI PARTI…….. BAGI UMNO HARI2 BERLALU TERLALU LAMA…… Kompaun RM1K Double Standard, Pemuda Ini Tegur Sikap Kerajaan & PDRM. Oleh : Wafi Shaik Kompaun SOP direka untuk memberi manfaat kepada MEREKA, sangat menzalimi rakyat. Ini cerita malam semalam, satu peristiwa terjadi yang sangat tidak adil bagi aku. Kami DIKAMPAUN RM1000 gara-gara tidak memakai mask bermain belon buih di TAMAN AWAM yang kurang dari 10 orang. (Boleh rujuk gambar di bawah) Let me cerita kronologi kisah kami dikampaun RM1000 ini, Kami bertiga kawan serumah plan pergi ke Puteri Harbour, Johor. Setelah… Read more »

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
13 January 2021 9:17 pm

Apo nak jadi KERAjaan sotongah masak. Nak mampuih ko apo Tetuang Buding.

Last edited 13 days ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
13 January 2021 1:20 pm

BUKAN SALAH RENTAS NEGERI TAPI YANG BERKUMPUL…….. PKP: Aktiviti Ekonomi Dibenarkan Dengan Had Waktu – Ismail Sabri……….. Sebahagian aktiviti ekonomi dibenarkan beroperasi sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan yang akan bermula pada 12.01 tengah malam ini dengan waktu operasi antara 6 pagi hingga 8 malam, kecuali bagi aktiviti tertentu. Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata ini termasuk restoran, kedai makan, penjaja tepi jalan dan beredar serta medan selera namun tidak boleh makan di premis berkenaan kerana hanya penghantaran, pembungkusan dan pandu lalu dibenarkan. Beliau berkata selain itu, kiosk, kedai runcit, kedai serbaneka dan kedai keperluan harian, dobi kecuali… Read more »

banding
banding
13 January 2021 7:36 am

hahaha…macam2.
abah nak selamatkan diri?
atok sebenarnya nak selamatkan diri dr berdepan realiti anwar pm9.
Di pentas dunia, dajjal guna kes covid-19 utk raih pematuhan.
Yg patuh, kenyang di dunia.
Banding je la jumlah kematian bagi tahun 2020 dgn 2019, 2018 dan 2017.

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 8:27 am
Reply to  banding

realiti anwar pm9?

Yer ker?

Tak tentu lagi. Dia Peliwat, bekas banduan 2 kali sebab liwat.

Ini negara islam. Peliwat tak boleh jadi PM negara ini.

zunnun
zunnun
13 January 2021 5:43 am

Moo letak jawatan? apa akan jadi pd #sinyanyuktu96, #siajaransesat & anwar….? kedua terdahulu dari mereka bertiga akan mengadakan santapan terbaru utk mencari titik persamaan antara mereka seperti mana terdahulu di skasiakn oleh pembantu tegar mereka… yg terkemudian antara ketiga mereka kini dalam keadaan selisa, dgn 92 kerusi yg di miliki dan 2 negeri yg terkaya di negara, hanya menunggu bila pru 15 menjelang tiba…. adakah hadi awang akan bersama #melayu2omNo atau memilih #melayu2pbbm utk memperkuatkan ketrampilan mereka ketika berhadapan pru 15 yg menjelang tiba ? mua”FUCK”at yg hadi awang dan malaun2 nya “FUCK” kerana mengutamakan dedak yg di sogok oleh… Read more »

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 6:52 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Menyebut FUCK, kilang puki dsb nya maka Pukimak lah dia.

Dia ada kilang puki yang besar sekali di sebelah lub.ng bont.t nya. Dikhaskan nya untuk Bang Ali.

zunnun
zunnun
13 January 2021 5:07 am

#melayu2islam hadi yg tegar mabuk dgn ajaran seketul daging babi hadi, adakah golongan babi atau golongan haiwan yg tegar mem”babi”…?

jika golongan babi, hairan kah rakyat jelata bahawa berbezaan manusia dgn haiwan tidak lain, bukan bentuk tapi tabii yg di manifest nya…

jika golongan mem”babi”, maka adakah ajaran seketul dafing babi membawa kpd manusia buta hati dan mati keupayaan cognitive faculty mereka….

hadi awang bagaimana pula, guru taraf agama fahaman bagaimana pula…

pendeta yg di sogok oleh Moo utk makan gaji buta dan di jadikan asas kekuatan kerajaan #melayu2islam di setiap penjuru negara ke …

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 6:56 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK ada lah babi dari segi bentuk, tabiat dsb nya.

Menyodok sana sini hingga tersodok razor blade.

Menuduh makan gaji buta dsb nya juga menunjukkan babi ini membabi.

Jigit
Jigit
13 January 2021 7:21 am
Reply to  Anonymous

Aku bukan penyokong falsafah Zunnun…tapi betul katanya Hj Hadi mentedarah gaji buta selaku Duta Bertaraf Menteri ke Timur Tengah. Oleh sebab engkau tersangat benak serta bebalnya wahai TN, aku kena huraikan sebabnya; Tiada keperluan melantik beliau sebagai Duta Bertaraf Menteri kerana di negara-negara tersebut, kita telah sedia ada Duta Besar kita masing-masing. Hj Hadi bukanlah pakar hubungan antarabangsa seperti Henry Kessinger, Condolezza Rice atau Tan Sri Razali Ismail yang boleh memberi sumbangan dalam memperbaiki hubungan dua hala. Beliau juga bukan pakar Timur Tengah. Setakat belajar di sana dan boleh berbahasa Arab sepatah dua belum boleh menjadi sesaorang itu expert. Hj… Read more »

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 7:35 am
Reply to  Jigit

Bodoh bangang si Jigit ini men Jig it konon nya orang tak boleh komen apa dia cakap. Kamu duduk di gua mana tak tahu ini abad 21 tak tahu apa saja boleh di komen, terutama nya bila cakap mengarut.

Kamu langsung “have no clue what Ambassadors do, inncluding Roving Ambassadors.” Dulu sekolah SJK, bercampuran dengan yang berpendirian diktatorial, konon pandai, orang lain tak boleh kritik kamu?

Luaskan campuran, lebihkan bertukar fikiran, baca lebih berita2 dan rencana2 yang boleh keluarkan kamu dari puak narrow-minded, berfikiran katak di bawah tempurung.

Jigit
Jigit
13 January 2021 9:36 am
Reply to  Anonymous

Berhujah dengan 100 orang pandai lebih mudah berbanding berhujah dengan seorang bodoh piang si Tolol immature TN…

kah kah kahhhh

Jigit
Jigit
13 January 2021 9:47 am
Reply to  Anonymous

Encik Bahlol TN

Aku ni 25 tahun jadi diplomat. Kau nak ajar aku apa itu “roving Ambassador”..? Ini kes ayam nak ajar itek berenang ni…

Roving ambassador tu cuma diwujudkan bagi negara-negara yang kita tidak letak “Residence Ambassador”. Di negara-negara Teluk di mana Hadi dilantik tu, dah ada Pak Duta masing-masing.

Apa hang susah sangat nak terima hakikat yang Hadi tu dilantik Muhyiddin atas sebab nak bagi dia happy saja. Tak ada peranan pun, cuma menghabiskan duit pembayar cukai saja. Yang hang susah sangat nak terima pasai apa..? Takut nampak bodo ka…? HANG MEMANG BODO, semua orang dah tahu…..!

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 7:45 am
Reply to  Jigit

Woi Jigit, awat hang bodoh sangat nak banding Hadi dengan Henry Kissinger, Condoliza Rice, Tan Sri Razali Ismail.

Depa tuh “professional / career diplomat”. Bangang lagi memikirkan hanya depa saja yang boleh keluarkan pendapat berkenaan hal2 antarabangsa.

Kamon, Jigit .. Jig it, will yeah?

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 8:15 am
Reply to  Anonymous

There are always more views than those of the “professional / career diplomat”s.

On matters that are fluid – on foreign affairs, for example – views are always abundant.

Often, no such thing as “the correct view”. At times, it’s even difficult to determine the “consensus”.

Jigit
Jigit
13 January 2021 9:37 am
Reply to  Anonymous

Bodoh piang immature, tadika boy TN

kah kah kahhh

zunnun
zunnun
13 January 2021 4:53 am

kini negara berhadapan dgn darurat, memperkukuhkan dakwaan kerajaan #melayu2islam hadi serba gagal memerintah negara… …tidak di nafikan hadi awang dan Moo serta babi2 belaan mereka akan cuba menjenamakan nararative baru mereka semula, dan tak hairan, amanat sesat hadi juga akan di jenamakan semula utk berhadapan pru 15 yg perlu utk menentukan kerajaan yg di pilih rakyat dari di rampas melalui tebuk atap oleh #melayu2islam hadi sebelum nya…. ape kah bentuk narrative ajaran seketul daging hadi yg akan di gubal semula…. menyamakan dgn badhdadi, mulah umar dan terbaru rizieq shihab dari indonesia pula…. #melayu2islam hadi ini satu penjenamaan haiwan babi yg… Read more »

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 7:01 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK tak sukakan Muhyiddin, TDM dan Hadi.

Menuuduh secara liar sahaja, takda bukti, atau penerangan pun.

Ini lah jenis yang tonggang tonggek dengan joss sticks di pangkal pokok Kayu Ara di tepi rumah nya.

zunnun
zunnun
13 January 2021 3:52 am

rakyat perlu mengetahui adakah kerajaan #melayu2islam Moo + hadi di perggunakan oleh hadi awang utk terus menerus menyebarkan virus sesat ajaran seketul daging babi hadi ketika negara menghadapi virus covids… jika virus covids ada penawar nya, maka adakah virus amanat hadi sudah di temui nya vaccine nya …. kerana jika di bandingkan kematian virus covids dgn virus takfiri.yg mana virus amanat hadi satu mutasi dari nya, hingga tergolek2 mati…….. …. di memali…. kematian2 di mulakan oleh fahaman takfiri sejak di bawa oleh kaum kawarij, badhdadi, bin ladin, taliban, boko haram, dan hadi awang jauh melebihi kematian oleh virus covids…. sudah… Read more »

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 7:07 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK asyik menjaja seketul daging babi, tak laku, busuk berulat, dia ultra kiasu tak mahu rugi, di goreng nya daging babi itu dengan ulat2 nya sekali, di jamu makan bersama puak nya.

Asyik menyebut Memali di mana ramai yang tergolek mati, kata nya. Tapi dia gerun, tak berani sebut rusuhan kaum 13 Mei 1969 di mana Tentera di arah mengawal keadaan, depa ikut SOP Tentera, tembak ultra kiasu yang langgar perintah berkurung, bergelimpangan jauh lebih ramai dari Memali.

zunnun
zunnun
13 January 2021 3:34 am

virus covids kini mampu di tawar menawarkan bila mana bila manusia mula mengeluarkan penawar vaccine berbagai jenama utk menyelamatkan manusia dari bencana….

apa kah virus amanat hadi aka ajaran seketul daging babi masih di sebarkan oleh hadi awang kpd seluruh negara, hingga di blog ini, malaun2 nya kelihatan menyatakan penyakit mereka di sini….

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 7:10 am
Reply to  zunnun

“kelihatan menyatakan penyakit mereka di sini…” kata DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK.

Penyakit DAP berbalah hingga ada yang terhumban jauh dari pusat negara – DAP Ronnie Liu terhumban ke Raub, Pahang.

zunnun
zunnun
13 January 2021 3:29 am

kini si maniac trump masih dgn white supremacy nya ketika capitol hill dlm darurat dgn malaun2 nya cuba melakukan seize dan huru hara utk meneruskan kekuasaan trump …

bagaimana pula malaun2 pAs dan babi2 belaan hadi ?

adakah hadi awang akan meneruskan menyebar virus amanat hadi nya kerana hingga kini masih enggan meminta maaf bila mana ajaran seketul daging babi nya di dapati sesat oleh majlis fatwa kebangsaan…

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 7:14 am
Reply to  zunnun

Mana bukti “ajaran seketul daging babi nya di dapati sesat oleh majlis fatwa kebangsaan…”?

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE MULUT CERAPU tersangkut di pucci emak nya masa lahir, herot, bibir terjueh, membikin senang kata2 karutan keluar.

zunnun
zunnun
13 January 2021 3:25 am

dlm keadaan darurat ini, jgn pula hadi awang “unleased” virus ajaran sesat seketul daging babi nya yg akan memporak peradakan negara seperti mana berlaku….

… di memali…

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 7:17 am
Reply to  zunnun

yg memporak peradakan negara di rusuhan kaum 13 Mei 1969 lebih besar bahana nya.

Boleh Google dan baca laporan Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) yang menunjukkan besar bahana nya.

Catatan Minda
Catatan Minda
13 January 2021 2:15 am

Dah takda makna dan memang sahih UMNO sembang kari. Rakyat duk nanti kebangkitan UMNO. Namun jadi hampas kelapa. Memang PM lebih bijak dan berfikiran ke depan. PAS kat Kelantan memang takder harapan lagi. Rakyat Kelantan akan beralih pada UMNO. Sikap terhegeh-hegeh memang makan diri dan memberi ruang juaranya Bersatu. Rakyat ikut flow politik dengan berhemah menanti PRU15 dengan penuh kesabaran.
Bangunlah UMNO menerajui bangsa Melayu.

Goh
Goh
13 January 2021 1:13 am

Beriya benor pak din nak kekal pm….

Apa dia pikir kalau org lain jadi pm dunia akan kiamat ker??

Apa dia ingat rakyat nak simpan geng tebuk atap lama2 ke kat putrajaya??

Apa dia ingat rakyat suka ke setakat beri habuan sana sini kesana kesini tiap hari ??

Apa dia ingat org suka ke kat puak kartel mat min??

Apa dia ingat org suka sgt ke kat geng katak bersatu ??

Apa dia pikir aku pun tak tau lah hahahahahaha…

Kikikikiki….

Goh
Goh
13 January 2021 1:17 am
Reply to  Goh

Ada tambahan…apa dia ingat semua rakyat pelbagai kaum kt tanah melayu suka sgt ke kat puak lebai??

Apa dia ingat rakyat nak undi lagi ke parti puak lebai yang senyap membutakan hati perut isu² hal ehwal islam yg dimomokkan bagai nak rak sebelom jadi menteri? ?

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 7:20 am
Reply to  Goh

Mengapa kamu asyik meng “apa”?

Takda pendapat ke? Tak berani keluarkan pendapat sebab takda bukti ke?

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 January 2021 10:36 pm

Meh. Darurat nak pertahan kerusi PM tanpa majoriti 109 – – – bukan cerminan kejayaan. Saka nak jaga puppet sampai mampus. Rakyat jadi mangsa. Kahkahkah!

Jigit
Jigit
12 January 2021 10:30 pm

Semalam Nazri Aziz sarankan supaya UMNO membawa TS Muhyiddin kembali ke pangkuan UMNO dan mengepalai parti itu. Pada masa yang sama Nazri cakap, Zahid dan Najib eloklah berambus dari terus mencemarkan nama baik UMNO/BN dengan kes-kes mahkamah mereka.

Hari ini, setelah TS Muhyiddin mengisytiharkan Dharurat Politik, Nazri Aziz mengumumkan penarikan sokongan beliau terhadap Muhyiddin/kerajaan PN. Beliau sedia maklum bahawa, ekoran perintah dharurat, ianya tidak akan mengubah status-quo Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.

Rasa-rasanya ada yang sedang dirancangkan bersama oleh mereka berdua ini dan apa yang dilakukan oleh mereka berdua adalah suatu “manoeuvre” yang mengkelabumatakan kita saja……

Eton
Eton
12 January 2021 11:15 pm
Reply to  Jigit

Hmmmm….
Apa agaknya akan berlaku kepada Tan Sri Muhyiddin dan taiko Padang Rengas ini apabila tamat perintah darurat kelak wahai ahlil nujum bistari….😀😀😀

Jigit
Jigit
13 January 2021 7:29 am
Reply to  Eton

Mana la cik tau apa nak jadi kat depa Eton oiii……eh Marlina ka Sarinah ni…..

di mana lagi ke mana lagi
harus kucari tempat untuk bertanya…
angin pun tiada
burung pun tiada…semua tiada bawa berita

kalau begini
terus begini
aku tak tahu bagaimanakah lagi
biarlah semua akan kupasrahkan
padanya Ilahi….

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 8:06 am
Reply to  Jigit

Jangan lah cepat putus asa, Jigit.

Awat cepat nak berserah …

Jangan berserah kpd puak Pembangkang sudah lah.

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 8:04 am
Reply to  Eton

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Ahlil Nujum Bistari …

Jigit
Jigit
12 January 2021 10:17 pm

Apa daaa Budin…perasaan Zahid, perasaan Atok yang dibicarakannya. Perasaan Abam macam mana. Adakah macam orang demam kepialu atau seperti orang sembelit tak dapat berak seminggu…? Sorakkan orang…padanmukakan orang boleh la……. tapi bagaimana pula dengan perasaan sendiri yang kecewa kerana Abahkaou telah menutup suatu peluang terbuka yang diangan-angankan sebagai jalan mudah untuk Abam naik jadi Perdana Menteri………sayangnya hasrat tersebut terkulai di pertengahan jalan. Ibarat lelaki yang siap mengambil segala herba minuman akar kayu tongkat ali……..dengan semangat berkobar-kobar membuat persediaan untuk menyontot……..tetiba Yiddin datang mengetuk pintu, pakai loud-healer dan jerit depan pintu…. “Dengar sini orang dalam rumah…. …” Tentu potong stim abis… Read more »

Anonymous
Anonymous
12 January 2021 11:47 pm
Reply to  Jigit

1. Lojik kau tak boleh pakai, kerana semua maneuver2 politik Moo dan PN berikut pun masa Covid:

a. Sheraton Move guling Kerajaan Pusat PH
b. Guling Kerajaan Negeri2 PH Johor, Melaka, Perak, Kedah
c. PRN Sabah

2. PRU diUSA, NZ dan Singapura masa Covid memuncak, tiada disaster tambahan

3. Tiada negara declare emergency/darurat utk urus Covid

4. Rumusan, boleh tukar kerajaan melalui PRU atau bukan PRU masa Covid

5. Double jeopardy kesan burok ekonomi dari emergency/darurat tambah kpd kesan burok ekonomi sediada dari Covid akan lumpohkan ekonomi negara dan rakyat akan merana teruk lagi

Jigit
Jigit
13 January 2021 7:33 am
Reply to  Anonymous

Mangkok 11:47

Apa argument aku pun, memang tak bulih pakai la …… sebab aku tak promote Abam Rear Admiral hang untuk ditabalkan jadi PM. Khalas!

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 7:53 am
Reply to  Jigit

Argue lah, bagi alasan2 yang di sokong fakta2.

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 7:55 am
Reply to  Anonymous

Bagi rujukan, link dsb nya untuk yang di kata fakta2 tuh.

Tak semua pembaca blog ini ada baca semua berita yang kamu gunakan bagi mengeluarkan pendapat2 kamu.

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 10:05 am
Reply to  Jigit

Kau nak jadi Pak Pacak nak ajar Tuan Blog pun mesti konsisten dgn fakta jugak. Setakat gelaran dsb. itu level TN barua Atok dan macainya Khairuddin Hasan guna propaganda liwat nak justify Atok kencing dan khianat Anwar sbg Agen Provocateur dlm blog PH Budin ini, kau pun terumpan jugak? Context gelar Rear Admiral itu sama taraf mcm Atok dok propaganda siang malam 24/7 dulu Anwar self-inflict belasah sendiri mata hitam lebam last2 Rahim Noor kena hukum bersalah hilang pencen kerana belasah Anwar nak dapatkan confession liwat 1. Liwat 1 rekaan Khairuddin Hasan digugurkan AG Mohtar di Mahkamah kerana kebodohan Khairudin… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 January 2021 9:33 pm

Pelabur cabut lari, saham merundum, matawang jatuh, peniaga kecil bakal gulung tikar, bantuan nil, moratorium zero, rasa selamat lagi selepas hilang majoriti? Nak pujuk puppetmaster masuk PN ke? Kahkahkah!

Jigit
Jigit
12 January 2021 10:19 pm

Jap lagi TN masuk tanya …ada bukti, ada statistik, pautan dan sebagainya sebagai bukti.

Udah-udah la meroyan NBR.

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 7:24 am
Reply to  Jigit

Betul betul betul.

Bagus tuh, Jigit.

Ini bukti bila kamu betul, aku sokong dan tepuk tagan.

Anonymous
Anonymous
13 January 2021 7:56 am
Reply to  Anonymous

hehe

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
12 January 2021 9:12 pm

DI MANA BERKESAN NYA VAKSIN…….NEGARA PENGELUAR VAKSIN BERGELUT DENGAN WABAK…….. ____________ Perjuangan belum selesai, beberapa negara sudah mula laksana semula ‘lockdown’……… Beberapa buah negara di seluruh sudah mula mengambil langkah pencegahan bagi memutuskan rantaian COVID-19. Ini termasuk mengimplementasi arahan kawalan pergerakan secara ketat buat orang awam. – Gambar Fail KUALA LUMPUR : Masuk minggu kedua selepas melangkah ke tahun baharu, 2021, dunia masih tidak menunjukkan tanda-tanda reda akibat dihimpit virus COVID-19. Malah, kini jumlah kumulatif kes positif COVID-19 seluruh dunia sudah menjangkau 90 juta kes. Dalam tempoh 24 jam yang lepas sahaja, lebih ratusan ribu kes baharu dilaporkan, menjadikan jumlah… Read more »

zunnun
zunnun
12 January 2021 6:58 pm

mengape #melayu2islam Moo + hadi merasakan #melayu2 & #islam ala seketul daging babi mereka perlu di jadikan asas kelangsungan kekuasan mereka utk memerintah negara…? kerana pH & omNO merasakan mereka hanya parti2 nyamok sj ? atau kerana mereka tidak di mendapat mandat rakyat snn menebuk atap sana sini melalui segala jalan belakang mati….? mungkin kerana penyamun2 omNo merasakan dgn bersama #melayu2islam Moo + hadi, merek akan di bebaskan dari sebutan samun menyamun mereka dlm mahkamah nanti….. tidak salah “hope” aka berharap, tapi jika tidak berani dan tegas utk “Cut Loss” , akhir nya seperti #sinyanyuktua dgn penyakit sawan babi nya… Read more »

Anonymous
Anonymous
12 January 2021 8:26 pm
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Menuduh “melayu2 & #islam ala seketul daging babi” itu mengarut, maka Pukimak lah dia. 

Mengata “melayupenyamunomNo & #melayusawanpejuang teragak2 utk mencapai “UNITY” & “Equality” sesama mereka” itu menutupkan mata nya kepada perpecahan unity dalam DAP hingga Ronnie Liu terhumban ke Raub, Pahang.

zunnun
zunnun
12 January 2021 6:24 pm

manusia terutama cerdik pandai byak berbicara mengenai “Unity” & “Equality”..

tapi jika sesuatu tindakan perlu di ambil, mengape teragak2 utk melaksanakan nya kerana merasa #melayu2islam itu wadah “Unity” & ” Equality” yg mereka utamakan nya….

#melayu2 bersatu berdasarkan bangsa atau prinsip maruah nya….

#islam itu memerlukan “Equality’ kerana di sisi Tuhan semua sama belaka,…

tapi equlity itu tidak equal, perbezaan antara mereka bagaimana mengESAkan Nya…..

ape yg buat #melayupenyamunomNo & #melayusawanpejuang teragak2 utk mencapai “UNITY” & “Equality” sesama mereka bersama utk nyahkan #melayu2islam pengkianat lagi sesat dari persada kekuasaan negara….

Anonymous
Anonymous
12 January 2021 6:39 pm
Reply to  zunnun

Siapa cakap “teragak2 utk melaksanakan (sesuatu tindakan)”?

Sentiasa menuduh secara liar DAP DIRTY OLD MAZ ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT nih.

Nate’ nih selalu mancari pasal coba merendahkan imej Melayu2 Islam.

Dia jenis yang tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara di tepi rumah nyya.

Anonymous
Anonymous
12 January 2021 6:49 pm
Reply to  zunnun

Mengata “melayupenyamunomNo & #melayusawanpejuang teragak2 utk mencapai “UNITY” & “Equality” sesama mereka”, nate’ nih tak sedar pun bahwa depa bukan saja teragak agak, tapi menendang terajang antara mereka.

DAP Ronnie Liu tempoh hari telah terhumban ke Raub, Pahang.

Anonymous
Anonymous
12 January 2021 6:14 pm

Pandai juga Wak Mudin, dia istiharkan Emergency, takda Parlimen hingga 1 Ogos 2021, takda siapa boleh tumbangkan gomen dia hingga tarikh itu.

Melainkan jika ada yang sanggup dan boleh dapatkan serta bawak Surat Sumpah / Statutory Declaration dari 112 MPs kpd YDP Agong menyatakan tarik sokongan kepada nya.

Gigit jari lah Nazri Aziz buat surat tarik sokongan kpd Mudin tapi takda kesan.

Anonymous
Anonymous
12 January 2021 6:27 pm
Reply to  Anonymous

Emergency / Dharurat yang di istiharkan tidak ada perintah berkurung dsb nya. Dharurat ini hanya menyekat (suspend) Parlimen dsb nya.

Banyak boleh di buat nya dari sekarang hingga 1 Ogos bagi menentukan sokongan terhadap nya meningkat kpd majoriti.

Kalau Klepto wal Jibo, tentu lah a lot of money will pass hands – ada yang mengata dia songlap berbillion wang rakyat di 1MDB tujuan nya ia lah untuk masukkan ke dalam akaun2 UMNO Bahagian, Cawangan dan Persendirian.

Damn bloody corrupt.