MARI BERGERAK BERSAMA, KITA AKAN BEKERJA LEBIH BAIK UNTUK RAKYAT – ANWAR

“The present is the past rolled up for action and the past is the present unrolled for understanding.” – Ariel and Will Durant (The Lessons of History)

Tahun 2020 kini telah berlalu dan usah pula kita melupakannya, terutamanya pengajaran yang kita perolehi.

Oleh itu, dalam kita melangkah ke tahun baharu yakni 2021, mari bersama kita renung semula tentang bagaimana harus kita menyemangati pelajaran atau pengajaran dari masa lalu.

Yang terutama di fikiran saya sekarang adalah persoalan perpaduan kaum. Meski akan ada pandangan yang bertentangan, saya percaya saya berdiri di lipatan sejarah yang betul dalam menegaskan kembali penghargaan kepada para pemimpin kita yang terdahulu yang telah mencurahkan jiwa dan raga mereka demi perpaduan dan semangat kebersamaan di negara ini.

Sosok seperti Onn Ja’afar, Ahmad Boestamam, dan Dr Burhanuddin al Helmy dan wawasan mereka untuk sebuah Malaya yang merdeka, majmuk dan bersatupadu.

Kita juga ada tokoh-tokoh lain seperti Tan Cheng Lock, H.S. Lee dan V.T. Sambanthan yang tidak hanya sekadar pemuka pada kesepakatan politik, tetapi adalah pemimpin yang punyai keberanian dan keyakinan untuk melihat jauh melampaui persoalan ras dan agama.

Dan juga Tunku Abdul Rahman yang memberi contoh dan teladan tentang bagaimana harus dikemudi sebuah negara yang demokratik dan berbilang kaum dan agama seperti Malaysia.

Kita mesti menolak segala suara yang menganjurkan perpecahan dan pertembungan kaum, dan juga mereka yang tidak ada matlamat lain selain meruntuhkan kerukunan yang telah kita bina selama ini.

Elit politik di negara mesti ada sikap empati dan kesedaran terhadap nasib mereka yang miskin dan terpinggir, di desa dan di kota serta di pedalaman Sabah dan Sarawak.

Justeru, mendukung prinsip-prinsip murni ini adalah satu hal, dan kekal berprinsip meski diserang dan tidak menyerah kepada suara-suara ini adalah satu hal lain yang berbeda.

Apatah lagi dalam suasana politik hari ini yang begitu rapuh serta goyah, dan godaan untuk tunduk kepada golongan ini dilihat seakan penting.

Di sinilah aspek kepimpinan itu teruji. Bagi KEADILAN dan Pakatan Harapan, ini bukan ujian atau perlumbaan tentang siapa yang ada kekuatan suara terbanyak dari kaum atau agama apa, tetapi ia adalah ujian sebenar tentang siapa yang benar-benar komited untuk membangun masa depan bangsa.

Oleh itu, Pakatan Harapan dan pasukan progresif yang lain mesti hidupkan semula agenda reformasi, prinsip kebertanggungjawaban dan ketelusan serta tatakelola yang baik.

Ini bukan hanya tentang kegagalan kerajaan hari ini, dan juga bukan soal kuasa dan mandat rakyat yang dirampas oleh sekumpulan kecil orang politik yang terus-terusan menginjak prinsip kebertanggungjawaban dengan menyalahguna kuasa darurat dan berbagai cara licik yang lain.

Bukan juga tentang mereka yang bermegah-megah dengan harta dan kekayaan serta gaya hidup yang melampau. Segala pelanggaran etika serta prinsip tatakelola ini tidak akan dilupakan rakyat, malah akan dihukum oleh rakyat bila sampai waktu.

Ini bukan masa untuk menyalahkan sesiapa tetapi kita mesti muhasabah. Meski kita berkesempatan untuk berada di dalam kerajaan dalam tempoh yang singkat, dan kemudian dihadapkan dengan pengkhianatan yang maha dahsyat, namun kita mesti juga akui kesilapan dan kekurangan kita.

Kekalahan yang teruk kita dalam pilihanraya-pilihanraya kecil sepanjang tahun 2019 tidak harus kita simpulkan sebagai kekalahan kepada retorik perkauman oleh pembangkang pada ketika itu.

Atas premis yang sama, saya yakin KEADILAN, DAP, dan Amanah menerusi Pakatan Harapan akan kembali kuat dan mengukuh.

Kita alu-alukan sesiapa saja atau pihak mana sekalipun meski mereka yang berada dalam kerajaan hari ini yang berkongsi wawasan, gagasan dan agenda yang sama.

Sesiapa saja layak untuk diberi peluang, dengan syarat mereka terima sepenuhnya prinsip tatakelola yang baik dan agenda reformasi demi negara dan rakyat.

Prinsip tatakelola yang baik akan menjamin kesejahteraan dan kekuatan ekonomi kita, yang secara tidak langsung akan merawat masalah kemiskinan serta meningkatkan perpaduan antara rakyat.

Kita akan bekerja dengan lebih baik demi rakyat yang telah pun menonjolkan ketabahan tatkala dirundung zaman susah hari ini.

Kita akan meningkatkan usaha dan segala upaya yang ada bagi memenuhi aspirasi rakyat Malaysia. Kita akan perkuatkan teras kita, justeru seluruh negara akan sihat dan kembali bangkit.

Mari bersama kita bergerak ke depan demi semua.

ANWAR IBRAHIM

3 Januari 2021.

3.8 6 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 3 January 2021 — 8:57 pm
Subscribe
Notify of
guest
71 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
4 January 2021 2:55 pm

JANGAN BIARKAN PAK JUB NAIK NANTI HABIS MAT JAMBU KENA SONDOL……… LOMPAT LEPAS BUBAR PARLIAMEN BERMAKNA LOMPAT ATAS TAHI………. Nasib 3 Pengkhianat……. PPBM hari ini terdiri daripada tiga kumpulan pengkhianat: SATU: Pengkhianat PH dari PPBM yang menjatuhkan kerajaan mereka sendiri; DUA: Pengkhianat UMNO yang melompat parti ke PPBM apabila Barisan Nasional hilang kuasa sebagai kerajaan; dan TIGA: Pengkhianat PKR dari puak Azmin yang melompat parti ke PPBM apabila Azmin bergaduh dengan Anwar. PPBM juga dilaporkan cuba untuk mencuri ahli-ahli UMNO dan PAS di akar umbi. Orang-orang UMNO di semua peringkat telah lama sedar akan niat PPBM untuk meruntuhkan UMNO. Sebab… Read more »

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 1:29 pm

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Betina Jalang Tua Saka 👩‍🦳,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing betina, tak ada hujah, taik dia mari luah
Silap haribulan le dgn Kejora ni anjing tu nak juah
Apa yg anjing itu dpt hanya malu tercalar maruah
Dgn org lain blh lah, tapi dgn Kejora dia mkn kuah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kah kaahh kaaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:31 am

Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla tak renti2 maki hamun, mencarut marut mcm emak dia dah hilang bontot.

Di kopipes nya mcm2 yang di tulis nya di masa lalu, otak nya kecil, tak dapat diperah utk mengeluarkan hujah2 baru.

Biarkan, biarkan.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 1:21 pm
Reply to  Anonymous

TN anjing Kurap 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Gila Babi 🐖 tak renti2 kena maki hamun, mencarut marut mcm emak dia dah hilang bontot akibat sikap kurang ajar biadab dia.

Di juga takut dgn kopipes nya mcm2 yang di tulis Kejora di masa lalu.

Otak anjing ni kecil, tak dapat diperah utk mengeluarkan hujah2 baru selain menyalak, meracau raban dek kemaruk nak jadi SAMSENG TAIK KUCING PAK PACAK BLOG.

Biarkan, biarkan.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 1:22 pm
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Betina Jalang Tua Saka Puki Kering Kelentit Panjang👩‍🦳,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Kejahatan TN anjing itu, agak sukar utk kita tegah
Anjing betina tua itu, asyik komen tak semenggah
Dgn org, anjing itu asyik cari pasal nak bertelagah
Tapi dgn Kejora ni, anjing tu tak blh lah bermegah!
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 1:30 pm
Reply to  Anonymous

Owhh..lupa lah pembaca semua:

semenggah. [se.meng.gah] | سمڠݢه. Definisi : patut, senonoh, layak; kelakuan-nya tidak ~ tidak senonoh kelakuannya. (Kamus Dewan Edisi Keempat) …

(Semuanya berpunca dari sifat kemaruk sangat TN anjing 🐕 betina gila tu nak bermaharajalela jadi SAMSENG TAIK KUCING KERING @ PAK PACAK kat blog Budin nih.)
😀😃😄😁😆😅😂🤣

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:58 am

PARA PEMBACA SEKALIAN,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Jgn le marah, klu blog cempera tk ketahuan hala
Kemelut & sengketa terjadi, bkn Kejora yng mula
Tapi semua dari angkara TN si betina anjing gila
Agaknya..dia gatal puki sbb butoh Bg Ali tak tala
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

(Lihatlah komen TN anjing Kurap 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Gila Babi 🐖 jam 6:14 am)

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:00 am
Reply to  Anonymous

INI KOMEN GILA BABI 🐖 DARI TN ANJING 🐕 BETINA KURAP PUKI KERING TU:

Anonymous (TN Anjing 🐕)
4 January 2021 6:14 am

Wak Gontol Kejora Kojolla dah tak nampak kebelakangan ini. Bagus lah.

Tapi kalau dia menulis apa saja yang semenggah, dipersilakan.

Reply
____________________________________________________

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:01 am
Reply to  Anonymous

PARA PEMBACA BOLEH LIHAT DGN JELAS SIFAT MUNAFIQ FASIQ SI BETINA TUA GILA BABI 🐖 TN ANJING KURAP 🐕 @ TN MONYET 🐒 @ TN BABI 🐖:

1) Dia selalu marahkan pembaca, kononnya kerana komen tak ikut tajuk pos, tapi cuba lihat komen anjing tu jam 6:14 am di bawah.

2) Dia suka mengatakan orang bodoh, jahat, gangster dsb, tapi cuba lihat komen anjing tu jam 6:14 am di bawah.

Semua ini adalah kerana anjing tu tak mendapat asuhan @ didikan sempurna semasa kecil, dia tak dibimbing dek mak bapak dia yg asyik sibuk memuki sepanjang masa…

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:02 am
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒@ TN Babi 🐖 @ TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina kerepot jalang iblis 😈 saka puaka 👹 menopos munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Dia gila babi teruk, mkcik TN biol mulut sumbing
Meracau raban jer dia hidup terumbang-ambing
Masa kecil terbiar, dia kutip makan taik kambing
Dia kuangajar biadab sbb mak bapak tk bimbing
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:03 am
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN nenek kebayan betina tua 👩‍🦳kerepot jalang iblis 😈 saka puaka 👹 munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳🤣
Auntie TN ‘misbehaved’..due to poor upbringing
She alway watch her mum’s pussy, dad banging
Quite frequent she saw her dad’s testis hanging
And she felt so eager seeing clapping & singing
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:04 am
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN nenek kebayan betina tua saka kerepot 👩‍🦳 jalang iblis 😈 puaka 👹 munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
‘Why is myself being hated’, old TN keep thinking
“Why is TN anjing, so stupid” people keep asking
Poor upbringing not becoz parents busy working
But her poor idiot parents were too busy fucking!
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:05 am
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN nenek kebayan betina tua saka kerepot 👩‍🦳 jalang iblis 😈 puaka 👹 munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Kebodohan dari mkcik TN anjing..tk dpt dihapus
Asyik sja, betina tua ini komen tak ikut tajuk pos
Nak serang org, tk sedar dh tk lama nk mampos
Agknya..begitu sifat bila dah sgt tua & menopos
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:05 am
Reply to  Anonymous

UNTUK MAKLUMAN PEMBACA SEKALIAN:

Apa sebenarnya kerja TN anjing?
Ini kerja dia:
1) cari hujah untuk naikkan Atok96
2) cari hujah untuk tibai musuh Atok96
Dan klu tak dapat..
3) tibai hujah yg perlekeh Atok96
4) tibai hujah yg sokong musuh Atok96
Dan klu tak dapat juga…
5) acah & cari pasal dgn org biar kecoh sikit blog ni (konon sbg samseng taik kucing pak pacak blog)

Dan klu tak dapat juga…kena potong ler ration dedak dia dgn Atok96…
😀😃😄😁😆😅😂🤣

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:50 am

Baru saja mempersilakan Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla masuk sini jika dia mmenulis komen yang semenggah.

Tapi dia masuk dengan komen2 jenis yang membikin dia menulis dengan mengah.

Jaga2, kalau dia ada “underlying causes”, mengah dia akan membawa padah, Innalillah ….

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:55 am
Reply to  Anonymous

Baru saja Kejora masuk ke sini untuk membalun TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Betina Jalang Tua Saka 👩‍🦳 yg masuk sini menulis komen yang semenggah.

Tapi dia masuk dengan komen2 jenis yang membikin dia menulis dengan mengah.

Jaga2, kalau dia ada “underlying causes”, mengah dia akan membawa padah, Innalillah ….

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:55 am
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Betina Jalang Tua Saka Puki Kering 👩‍🦳,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Kejahatan TN anjing itu, agak sukar utk kita tegah
Anjing betina tua itu, asyik komen tak semenggah
Dgn org, anjing itu asyik cari pasal nak bertelagah
Tapi dgn Kejora ni, anjing tu tak blh lah bermegah!
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:56 am
Reply to  Anonymous

Owhh..lupa lah pembaca semua:

semenggah. [se.meng.gah] | سمڠݢه. Definisi : patut, senonoh, layak; kelakuan-nya tidak ~ tidak senonoh kelakuannya. (Kamus Dewan Edisi Keempat) …

(Semuanya berpunca dari sifat kemaruk sangat TN anjing 🐕 tu nak bermaharajalela jadi SAMSENG TAIK KUCING KERING @ PAK PACAK kat blog Budin nih.)
😀😃😄😁😆😅😂🤣

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:42 am

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Betina Jalang Tua Saka 👩‍🦳,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Kejahatan TN anjing itu, agak sukar utk kita tegah
Anjing betina tua itu, asyik komen tak semenggah
Dgn org, anjing itu asyik cari pasal nak bertelagah
Tapi dgn Kejora ni, anjing tu tak blh lah bermegah!
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:45 am
Reply to  Anonymous

Owhh..lupa lah pembaca semua:

semenggah. [se.meng.gah] | سمڠݢه. Definisi : patut, senonoh, layak; kelakuan-nya tidak ~ tidak senonoh kelakuannya. (Kamus Dewan Edisi Keempat) …

(Semuanya berpunca dari sifat kemaruk sangat TN anjing 🐕 tu nak bermaharajalela jadi SAMSENG TAIK KUCING @ PAK PACAK kat blog Budin nih.)
😀😃😄😁😆😅😂🤣

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:59 am
Reply to  Anonymous

Hahaha, marah Wak Gontol ini bila di tegur.

Mana tak di tegur, dia selalu menulis benda2 yang tak akur.

Bunyi mcm benda2 yang ada ekor.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:07 am
Reply to  Anonymous

Hahaha, malu TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Betina Jalang Tua Saka 👩‍🦳 ini bila di tegur.

Mana tak di tegur, dia selalu menulis benda2 yang tak akur.

Bunyi mcm benda2 yang ada ekor spt anjing 🐕, monyet 🐒 & babi 🐖.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
4 January 2021 8:37 am

Iyo ko Abam nak ambik alih kuwaso tah2 koboi jimen dtg sorang diri dari ujung kampiong tak? Budin2 dah tahu buek tak tahu pulak … apo kono ko jang … domam ko apo? … cor sukat suhu bodan tu .. kot paneh bodan tu poyi tolan soybutey ubek … kalu tak rodo sakit paneh bodan tu ambik layi soybutey … kalu tak elok jugak … lantak ko lah Budin2 … tak siapo layi nak tolong layi dah … pandai2 lah bawak diri tu. Tahu. kihkihkih.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:24 am

Anonymous (TN Anjing 🐕)
4 January 2021 6:14 am
Reply to Anonymous

Wak Gontol Kejora Kojolla dah tak nampak kebelakangan ini. Bagus lah.

Tapi kalau dia menulis apa saja yang semenggah, dipersilakan.

Reply
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:24 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA)
4 January 2021 8:12 am
Reply to Anonymous (TN Anjing 🐕)

Pembaca2 boleh lihat dgn sendiri perangai tebiat buruk dan jahat TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Nenek Kebayan Betina Tua 👩‍🦳 Kerepot Menopos Jalang Iblis 😈 Puaka 👹 Munafiq Fasiq nih…

Asyik saja betina badut 🤡 tua saka 👻 ni cuba nak jadi gangster taik kucing blog, nak ganggu org dgn komen2 mencaci cerca yg TAK IKUT TAJUK POS…

Reply
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:25 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA)
4 January 2021 8:12 am
Reply to Anonymous (TN Anjing 🐕)

Bukan saja betina saka TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Nenek Kebayan Betina Tua 👩‍🦳 Kerepot Menopos Jalang Iblis 😈 Puaka 👹 Munafiq Fasiq ni ingin jadi penghulu atap pak pacak blog, tapi, makcik betina jalang ni teringin juga nak berkelakuan lelaki dan jadi gangsterr taik kucing kat blog ini…
Piiraaahhh…huerrgghh…ptuiiihhh…
😀😃😄😁😆😅😂🤣

Reply
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:25 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA)
4 January 2021 8:13 am
Reply to Anonymous (TN Anjing 🐕)

This bloody old stupid moron lady ‘TN Anjing’ 🐕 @ ‘TN Monyet’ 🐒 is actually a saboteur to this blog!

She used to be ill-mannered & rude to others due to poor upbringing by her idiot parents, since they’re all the while busy fucking…

Reply
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:26 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA)
4 January 2021 8:14 am
Reply to Anonymous (TN Anjing 🐕)

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒@ TN Babi 🐖@ TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang puaka 👹 menopos munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳🤣
Auntie TN ‘misbehaved’..due to poor upbringing
She alway watch her mum’s pussy, dad banging
Quite frequent she saw her dad’s testis hanging
And she felt so eager seeing clapping & singing
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:26 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA)
4 January 2021 8:15 am
Reply to Anonymous (TN Anjing 🐕)

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang ifrit 😈 saka puaka 👹 menopos munafiq fasiq 6:14 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Kebodohan dari mkcik TN anjing..tk dpt dihapus
Asyik sja, betina tua ini komen tak ikut tajuk pos
Nak serang org, tk sedar dh tk lama nk mampos
Agknya..begitu sifat bila dah sgt tua & menopos
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:27 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA)
4 January 2021 8:16 am
Reply to Anonymous (TN Anjing 🐕)

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Betina Jalang Tua Saka 👩‍🦳 6:14 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
‘Why is myself being hated’, old TN keep thinking
“Why is TN anjing, so stupid” people keep asking
Poor upbringing not becoz parents busy working
But her poor idiot parents were too busy fucking!
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:27 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA)
4 January 2021 8:17 am
Reply to Anonymous (TN Anjing 🐕)

TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 nih jadi kuangajar biadab sebab mak bapak dia tak bimbing masa kecil kerana sibuk dgn berkongkek atau memuki…

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Dia gila babi teruk, mkcik TN biol mulut sumbing
Meracau raban sja dia, hidup terumbang-ambing
Masa kecil terbiar, dia kutip makan taik kambing
Dia kuangajar biadab sbb mak bapak tk bimbing
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:42 am
Reply to  Anonymous

Kopipes tak renti2 Wak Gontol Kejora Kojolla.

Pemalas, macam depa yang di Melaka di zaman Portugis menyerang dan menawan negeri itu.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:17 am
Reply to  Anonymous

Takut dgn kopipes tak renti2 TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Betina Jalang Tua Saka 👩‍🦳.

Penakut & bacul, macam depa yang di Melaka di zaman Portugis menyerang dan menawan negeri itu.

Pulak tu, asyik buat komen tak semenggah.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:18 am
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing Betina Kurap 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Betina Jalang Tua Saka 👩‍🦳,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Kejahatan TN anjing itu, agak sukar utk kita tegah
Anjing betina tua itu, asyik komen tak semenggah
Dgn org, anjing itu asyik cari pasal nak bertelagah
Tapi dgn Kejora ni, anjing tu tak blh lah bermegah!
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:19 am
Reply to  Anonymous

Owhh..lupa lah pula, pembaca semua:

semenggah. [se.meng.gah] | سمڠݢه. Definisi : patut, senonoh, layak; kelakuan-nya tidak ~ tidak senonoh kelakuannya. (Kamus Dewan Edisi Keempat) …

(Semuanya berpunca dari sifat kemaruk sangat TN anjing 🐕 tu nak bermaharajalela jadi SAMSENG TAIK KUCING @ PAK PACAK kat blog Budin nih.)
😀😃😄😁😆😅😂🤣

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:38 am
Reply to  Anonymous

Hah, dah keluar Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla.

Tapi kalau dia menulis apa saja yang semenggah, dipersilakan.”

Keluar saja dia di sini, mengarut, mencarut dan melalut.

Demikianlah watak, pemikiran dan tabiat Wak Gontol Kejora Kojolla nih.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:48 am
Reply to  Anonymous

Hah, dah keluar TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Betina Jalang Tua Saka 👩‍🦳.

“Tapi kalau dia menulis apa saja yang semenggah, dipersilakan.”

Keluar saja dia di sini, mengarut, meracau, meroyan raban dan melalut.

Demikianlah watak, pemikiran dan tabiat TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Betina Jalang Tua Saka 👩‍🦳 nih kemaruk nak bermaharajalela jadi SAMSENG TAIK KUCING kat blog ini.

zunnun
zunnun
4 January 2021 6:52 am

tapi malaun2 pAs, asal “islam” baik myanmar, bangla, paki semua malaun2 pAs mesra termasuk si pendeta india zakir naik …

ape malaun2 pAs mesra dgn isis tak ?

sj tanya.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 7:17 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK INI (PENERANGAN SUDAH DI BERI TERDAHULU DARI INI) CELUPAR MULUT NYA.

AHLI2 / PENYOKONG2 PAS PERLU MEMBALUN NYA / MEMPELANGKUNG NYA.

SECARA LISAN. DI BLOG BUDIN INI.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
4 January 2021 6:36 am

PHDAPIG MESRA DENGAN PENDATANG ASING DARI RAKYAT SENDIRI……….. Kerajaan PH ‘bailout’ hartanah untuk warga asing……… KEPUTUSAN Kerajaan Pakatan Harapan (PH) untuk menurunkan harga minima hartanah yang boleh dibeli oleh warga asing dari RM1 juta kepada RM600,000 telah diumumkan pada sidang Belanjawan 2020 ketika rakyat Malaysia menghadapi masalah untuk memiliki rumah sendiri justeru itu mengejutkan. Hari ini walaupun kerajaan tersebut telah tumbang dan Kerajaan Perikatan Nasional telah menggantikannya namun belum ada pengumuman rasmi yang membatalkan peraturan tersebut. Pada 22 Disember lepas, Exco Perumahan Kerajaan Negeri Selangor, YB Rodziah Ismail, menegaskan Kerajaan Negeri Selangor tidak akan menurunkan harga minima ini kepada RM600,000… Read more »

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:30 am

Bagus.

Balun, jangan tak balun, supaya depa tak memudahkan puak asing membeli harta warga negara.

Jangan undi depa yang memudahkan puak asing membeli harta warga negara.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 6:00 am

Betapa banyak usaha telah dan akan dikeluarkan untuk perpaduan kaum. Dengan ada nya mereka yang nampak nya tak puas hati dengan status mereka tidak mempunyai kedudukan istimewa seperti yang termaktub di Perkara 153 Perlembagaan negara.

Sekolah SJK ada lah satu punca masalah perpaduan kaum. Perlu dikaji semula sejauh mana boleh dibenarkan pelajaran dalam bahasa ibunda. Jangan bandingkan dengan Bahasa Melayu sebab itu bahasa resmi, Bahasa Kebangsaan.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 6:08 am
Reply to  Anonymous

Perlembagaan negara menyatakan bahasa ibunda boleh digunakan selain dari untuk urusan resmi.

Sudah memadai lah itu. Bretes Kolonial yang menyediakan derap Perlembagaan negara sudah ambil kira kepentingan bahasa ibunda kaum pendatang ke negara ini.

Hormati lah keadaan itu untuk perpaduan negara.

libera
libera
4 January 2021 5:44 am

tersangat liberal.
masih ada tempat bg anak setan?

zunnun
zunnun
4 January 2021 6:17 am
Reply to  libera

tapi setan buka sau inti pati liberal….

intipati setan, penafian…

ape yg setan nafi? cuba tanya hadi, dgn ajaran sektul daging babi nya..

pengaku muhammad anak aminah & kenabin nya sama…? kan konco2 setan dari iblis permulaan segala penafian nih…

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 6:36 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUUT ATAU MENCARUT –

Nampak nya tak tidor nate’ nih. Blogging di sini pukul 2:19 am, 3:37 am, 4:23 am, 5:27 am. Kerja Kelab Malam, gamak nya.

Mana nak sayugia pemikiran dan kata2 nya.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:06 am
Reply to  zunnun

Coba persendakan Nabi Muhammad, amat biadab dan kurang ajar dan menghasut zunnun benda Allah yang tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara dengan joss sticks nya nih.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 5:41 am

Hanya 4 komen sejak lk pukul 9 malam tadi, 3 dari zunnun.

Gamak nya pembaca tak minat nak komen apa Pak Sheikh Nuar tulis. Sorry to say, diia ada rekod liwat, 2 kali di penjara, tak layak jadi PM negara ini.

Pengajaran yang senang kita ingati ia lah: jangan ulang kesalahan kita. Termasuk menyondol belakang – sodomy.

Sorry, folks, for being a wet blanket. Tapi menyondol selalu membasahkan seluar, tilam dsb nya.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 6:45 am
Reply to  Anonymous

Wah, puak “Carian Umum” itu tak kasi definisi nya di salin. Nak buat pesaka bawak ke kubur, gamak nya.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:12 am
Reply to  Anonymous

Pembaca2 boleh lihat dgn sendiri perangai tebiat buruk dan jahat TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Nenek Kebayan Betina Tua 👩‍🦳 Kerepot Menopos Jalang Iblis 😈 Puaka 👹 Munafiq Fasiq nih…

Asyik saja betina badut 🤡 tua saka 👻 ni cuba nak jadi gangster taik kucing blog, nak ganggu org dgn komen2 mencaci cerca yg TAK IKUT TAJUK POS…

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:12 am
Reply to  Anonymous

Bukan saja betina saka TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Nenek Kebayan Betina Tua 👩‍🦳 Kerepot Menopos Jalang Iblis 😈 Puaka 👹 Munafiq Fasiq ni ingin jadi penghulu atap pak pacak blog, tapi, makcik betina jalang ni teringin juga nak berkelakuan lelaki dan jadi gangsterr taik kucing kat blog ini…
Piiraaahhh…huerrgghh…ptuiiihhh…
😀😃😄😁😆😅😂🤣

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:13 am
Reply to  Anonymous

This bloody old stupid moron lady ‘TN Anjing’ 🐕 @ ‘TN Monyet’ 🐒 is actually a saboteur to this blog!

She used to be ill-mannered & rude to others due to poor upbringing by her idiot parents, since they’re all the while busy fucking…

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:14 am
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒@ TN Babi 🐖@ TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang puaka 👹 menopos munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳🤣
Auntie TN ‘misbehaved’..due to poor upbringing
She alway watch her mum’s pussy, dad banging
Quite frequent she saw her dad’s testis hanging
And she felt so eager seeing clapping & singing
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:15 am
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang ifrit 😈 saka puaka 👹 menopos munafiq fasiq 6:14 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Kebodohan dari mkcik TN anjing..tk dpt dihapus
Asyik sja, betina tua ini komen tak ikut tajuk pos
Nak serang org, tk sedar dh tk lama nk mampos
Agknya..begitu sifat bila dah sgt tua & menopos
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:16 am
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Betina Jalang Tua Saka 👩‍🦳 6:14 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
‘Why is myself being hated’, old TN keep thinking
“Why is TN anjing, so stupid” people keep asking
Poor upbringing not becoz parents busy working
But her poor idiot parents were too busy fucking!
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:17 am
Reply to  Anonymous

TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 nih jadi kuangajar biadab sebab mak bapak dia tak bimbing masa kecil kerana sibuk dgn berkongkek atau memuki…

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Dia gila babi teruk, mkcik TN biol mulut sumbing
Meracau raban sja dia, hidup terumbang-ambing
Masa kecil terbiar, dia kutip makan taik kambing
Dia kuangajar biadab sbb mak bapak tk bimbing
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:03 am
Reply to  Anonymous

Tak renti2 meng kopipes Wak Gontol Kejora Kojolla.

Gemira dia dengan apa yang di lakukan nya.

Little amuses the nuisance, what more the fool.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:09 am
Reply to  Anonymous

Tak renti2 takut dgn kopipes TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Betina Jalang Tua Saka 👩‍🦳 nih.

Gembira dia dengan apa yang di lakukan nya, komen tak semenggah.

Little amuses the nuisance, what more the fool.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:10 am
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Babi 🐖 @ TN Betina Jalang Tua Saka Puki Kering 👩‍🦳,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Kejahatan TN anjing itu, agak sukar utk kita tegah
Anjing betina tua itu, asyik komen tak semenggah
Dgn org, anjing itu asyik cari pasal nak bertelagah
Tapi dgn Kejora ni, anjing tu tak blh lah bermegah!
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:11 am
Reply to  Anonymous

Owhh..lupa lah pembaca semua:

semenggah. [se.meng.gah] | سمڠݢه. Definisi : patut, senonoh, layak; kelakuan-nya tidak ~ tidak senonoh kelakuannya. (Kamus Dewan Edisi Keempat) …

(Semuanya berpunca dari sifat kemaruk sangat TN anjing 🐕 tu nak bermaharajalela jadi SAMSENG TAIK KUCING @ PAK PACAK dekat blog Budin ni.)
😀😃😄😁😆😅😂🤣

zunnun
zunnun
4 January 2021 5:27 am

what the domain of the “I” ? KeAKUan diri…? do we have the Free Will to decide our future? based on our on-set of prevailing prejudices ? then again… if don’t have A Free Will to decide, what other form of norm we put to decide ? no other, being special in our right, in our present set of “intelligence”, we put our HOPE … hoping to make it right ? then again, what is the “I” ? is it not our set piece of prejudices, fears and emotions… our present state of conscious….? #sinyanyuktua96 tidak kecuali juga, sentiasa ingin… Read more »

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 6:22 am
Reply to  zunnun

What talking one, you, zunnun?

What got to do with what Pak Sheikh said as in Budin’s blog post?

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 6:25 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT –

Mengata “kepalabutuh #sisemburit”, maka Pukimak lah dia.

Wau bulenngy
Wau bulenngy
4 January 2021 4:58 am

Ya ya ya……pergi baliklah…..hahaha

zunnun
zunnun
4 January 2021 4:23 am

antara “the past” dan “the future’, lies the present… tapi ape ukuran yg kita mengakui “the present” ? dlm 24 jam ? dlm masa 1 jam ? dlm masa 1 minit ? dlm masa 1 saat ? maka… “demi masa manusia itu sentiasa dlm kerugian….” ngape ? di sisi tuhan masa bukan pengukur nya kerana pengaliran mujarad dari perbendaharan Luf Nya bermula masa utk menyatakan Sifat2 atau Attribute Nya… lalu masa itu menjajarkan fungsi kpd ruang & vibrant frequency alam semesta,,,, dan dgn itu, ape sj dlm alam semesta sentiasa dlm vibrant frequency tertentu interpolating dan interwinding … itu haqiqat… Read more »

zunnun
zunnun
4 January 2021 3:37 am

maka dgn ungkapan dubito ergo cogito sum.. ape intipati persoalan nya yg perlu utk manusia pd setiap terkini dlm hidup mereka… …memperbetulkan kesilapan yg lampau utk mencapai kesempurnaan di masa hadapan…. sedangkan persoalan yg nyata setiap seketika kita sedang bergelut dgn permasaalah yg di hadapi oleh kita utk mencorat2 keinginan dan kepentingan kita… maka pd setiap masa, the “I” atau the “ID” sentiasa berubah2 “polarity inclination” nya… #sinyanyuktua96, sipendeta seketul daging babi, #sisemburitassmin & #siketolMoo tidak kecuali…? ada kah #sianwar di kecualikan juga? adakah Tuhan di kecualikan juga utk melakukan percepsi dan mencarut sana sini selain menagih2 upah utk mendapatkan… Read more »

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 8:02 am
Reply to  zunnun

Waaaaaaaah, “dubito ergo cogito,” kata si zunnun.

Nec gemino bellum trojanum orditur ob obur

hehe

zunnun
zunnun
4 January 2021 2:19 am

anwar quote from ariel & will durant..the lessons from history.. lessons precipitated by the victors on the vanquished…. but were these victories been in totality aligned to the prevailing dubito ergo cogito sum of the day…. setiap manusia, adakah dlm sesuatu ketika mereka merasakan mampu membentuk bentuk keyakinan dgn melakukan “exploring deep within their mind field to see a far better reason ? to reach the their respective Id without any hindrance of one’s prejudice? most often not.. …kerana ape yg setiap manusia perlakukan hanya mencapai a glimpse of what were the intent of A Universal Blueprint… maka dgn ini,… Read more »

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:10 am
Reply to  zunnun

zunnun likes to talk in the abstract, using Latin words etc.

Tak bijak. Tujuan menulis mesti lah menyampaikan maksud nya.

Tak tercapai maksud nya bila buat begitu.

Anonymous
Anonymous
4 January 2021 9:25 am
Reply to  Anonymous

He likes to talk to himself, please himself, comfort himself that he has written a good piece.

Often the piece that smells … like shit.

Like saying, “keTUHANan sj yg mengenal TUHAN NYA”.

Menanya “.. asing kah ketuhanan dari kemanusian?” dia tak ambil kira The Free Thinkers of the world.