JANGAN SEMBANG KARI, KALAU SUNGGUH TOLAK BERSATU, JATUHKAN MUHYIDDIN SEGERA!!

Sentimen penolakan terhadap Bersatu nampaknya cukup kuat dan menggerunkan dalam mesyuarat perwakilan UMNO bahagian-bahagian pada tahun ini.

UMNO membenci dan ingin menolak Bersatu seolah-olah parti itu bukan rakan sekerajaan serta melebihi kebencian terhadap DAP.

Mesyuarat perwakilan UMNO tahun ini berlangsung selama tiga hari antara 1 hingga 3 Januari.

Setakat ini, sekurang-kurangnya tiga negeri telah menolak untuk bekerjasama dengan Bersatu dalam PRU15 akan datang.

Negeri tersebut ialah Perak, Pahang dan Kelantan.

Dipercayai banyak lagi bahagian yang bermesyuarat hari ini akan membuat ketetapan yang sama dan tidak mustahil akhirnya semua UMNO negeri secara majoriti turut menolak untuk bekerjasama dengan Bersatu.

Diperkatakan banyak pihak bahawa lebih 145 daripada 191 UMNO bahagian-bahagian akan meluluskan usul menolak sebarang kerjasama dengan Bersatu itu.

Yang lebih dahsyat, sementara ada pemimpin UMNO Johor yang barangkali terhutang budi kerana dilantik menteri dan ingin agar Muhyiddin Yassin diberi laluan bertanding di Pagoh tanpa dicabar oleh UMNO, keputusan itu pun turut sama dipangkah oleh UMNO Bahagian Pagoh sendiri.

Ketua UMNO Pagoh, Ismail Mohamed berkata, ahli bahagian itu sebulat suara meluluskan resolusi dalam mesyuarat tahunan mereka dengan membantah sebarang keputusan untuk memberi laluan percuma kepada Muhyiddin.

“Saya berharap mereka (Majlis Kerja Tertinggi UMNO) akan dengar suara kami (ahli akar UMNO) dan beri kebenaran untuk UMNO Pagoh bertanding kerusi Parlimen tersebut dan dua kerusi DUN di dalamnya (Bukit Kepong, Bukit Pasir).

“Kita hormat UMNO negeri, tetapi kita harap mereka boleh menghormati pendirian kami juga,” kata Ismail lagi.

Melihat kepada momentum penolakan yang memuncak ini, adalah sukar untuk melihat hubungan UMNO dan Bersatu mampu bertahan lebih lama.

UMNO ketika ini bukan saja enggan bekerjasama dan berkongsi kerusi dengan Bersatu, malah juga tidak mahu lagi menerima kepimpinan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.

Di seluruh pelusuk negara, suara menolak Muhyiddin jelas kedengaran tanpa diselindung lagi.

Persoalannya, apa jadi selepas 3hb Januari nanti?

Jika majoriti UMNO bahagian-bahagian meluluskan usul menolak Bersatu, apakah selepas 3hb Januari ini UMNO masih lagi tidak malu untuk terus tercongok berada dalam kerajaan yang dipimpin Muhyiddin?

Dalam hal ini, adalah penting UMNO bersikap “gentleman”, anak jantan dan cakap serupa bikin dalam kata-kata dan tindakannya.

Janganlah gegak-gempita menolak Bersatu tetapi masih sayang untuk melepaskan jawatan menteri dan dalam GLC yang disandang sekarang dengan gaji lumayan setiap bulan.

Sementara akar umbi di bawah sedang bersemangat menolak Bersatu dan mereka juga bersedia bertempur dalam pilihanraya bila-bila masa, pimpinan UMNO tidak seharusnya berlengah lagi membuat keputusan memutuskan hubungan dengan Bersatu, kerajaan PN dan Muhyiddin sesuai dengan ketetapan usul yang dipersetujui UMNO bahagian itu.

Adalah tidak guna sama sekali, bacul dan pondan jika setelah majoriti UMNO bahagian membuat ketetapan menolak Bersatu, tetapi ia tidak disertai dengan tindakan menarik balik sokongan terhadap Muhyiddin.

Oleh kerana difahamkan MT UMNO akan bermesyuarat pada 6hb Januari, tarikh itu juga sepatutnya menjadi titik penamat bagi kedudukan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.

Kalau tidak, UMNO bukan saja mengecewakan ahli-ahli akar umbinya, malah orang luar pula akan melihat UMNO hanyalah “parti sembang kari”. (Shahbudindotcom 03/01/2021)

4.2 10 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 3 January 2021 — 2:29 pm
Subscribe
Notify of
guest
18 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
4 January 2021 6:40 am

MESRA UMNO DAN KADOK SEMENTARA PRU15 SAHAJA……… PHDAPIG MESRA DENGAN PENDATANG ASING DARI RAKYAT SENDIRI……….. Kerajaan PH ‘bailout’ hartanah untuk warga asing……… KEPUTUSAN Kerajaan Pakatan Harapan (PH) untuk menurunkan harga minima hartanah yang boleh dibeli oleh warga asing dari RM1 juta kepada RM600,000 telah diumumkan pada sidang Belanjawan 2020 ketika rakyat Malaysia menghadapi masalah untuk memiliki rumah sendiri justeru itu mengejutkan. Hari ini walaupun kerajaan tersebut telah tumbang dan Kerajaan Perikatan Nasional telah menggantikannya namun belum ada pengumuman rasmi yang membatalkan peraturan tersebut. Pada 22 Disember lepas, Exco Perumahan Kerajaan Negeri Selangor, YB Rodziah Ismail, menegaskan Kerajaan Negeri Selangor tidak… Read more »

Wau bulenngy
Wau bulenngy
3 January 2021 5:25 pm

Tolaklah Muhyiddin
Jatuhlah Muhyiddin
Diberi nasihat tak diterimanya
Jangan dikesali akibatnya

Kalau tak menang…kalah
Kalau dijatuh tolak..TULAH

zunnun
zunnun
3 January 2021 7:13 pm
Reply to  Wau bulenngy

laa, kan #sinyanyuktua96 yg memberi kjawatan kpd #siMoo hingga akhir menjadikan nya #siketol akhir nya…

mengape tak berikan jawatan kpd anwar dlm cabinet nya dan mengantikan wawi…

..itu pun klu #sinyaynyuktua96 ikhlas kerana sana sini mengatakan akan menyerahkan kuasa kpd anwar……

#sinyanyuktua96 lebih mempercayai #sisemburitassmin, #siketol & #sipendeta seketul daging babi hadi…..

dari anwar ngape…?

skrang ape jadi?

zunnun
zunnun
3 January 2021 4:41 pm

Let get real..

#melayu2omNo akan bersama kerajaan #melayu2islamhadi aka pN se hingga di bubarkan parlimen……

lepAs itu, samada ketiga2 bred #melayu2islam omNo, pbbm & pAs akan bersama terpulang bagaimana zahid/najib/ & geng2 6 jahaman nya di perlakukan oleh Moo atas pendakwaan yg di hadapi….
.
maka, pH perlu perkasakan dan perkemaskan jentera selain membolehkan parti2 yg berminat bersama baik menghadapi prn sarawak & pru 15 yg mana Moo akan adakan setelah tamat tempoh pd 2023

Amem
Amem
3 January 2021 1:27 pm

Penyusunannya ambil masa tetuan Budin bukan hanya M’sia malah sedunia dgn penyediaan perundangan umum keadilan sejagat juga perubahan struktur sosok yg sesuai berperanan pada setiap negara sebelum diserahkan kepada ‘PM 9’ itulah tertabal tuhan terkibarnya sejarah dunia mahu sampai pada awal tahun 2023. Tahu.

Last edited 3 months ago by Amem
Anonymous
Anonymous
3 January 2021 4:11 pm
Reply to  Amem

itulah tertabal tuhan terkibarnya sejarah dunia mahu sampai pada awal tahun 2023.”

What talking one, you?

zunnun
zunnun
3 January 2021 7:15 pm
Reply to  Amem

labamba ? labamba ! labamba .

politik malaysia akan labamba hingga menjelang pru 15…😎

zunnun
zunnun
3 January 2021 1:14 pm

adakah #sipendeta hadi perlu buat keputusan sama ada perlu bersama mua”FUCK”at atau tidak….

maka perlu juga di tanya…..

adakah #sipendeta hadi perlu buat keputusan sama ada perlu bersama pN atau tidak…..?

dah terang buat ape lagi nak menyuluh…

Hebat no, bila pornpuan kangkang puki dgn dua:laki, mesti antara kedua nya, yg amat di sayangi…

Anonymous
Anonymous
3 January 2021 4:15 pm
Reply to  zunnun

zunnun the lanun pangkat naik ke pukimak bila mengarut atau mencarut.

Menyebut FUCK, pukimak lah dia.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
3 January 2021 1:07 pm

PLAN TU SEMUA UNTUK PRU15….. PHD4PIG TAK PERLU MENYIBUK…….. MEMANG PUN PM 9 ADALAH PAS…….. DORAEMON TAHU DIA MASIH DIPERLUKAN OLEH PHD4PIG……… UMNO SEDANG BUAT PERSIAPAN BUNUH DIRI……… KENANGAN INDAH BERSAMA DORAEMON TAK AKAN DILUPAKAN OLEH PHD4PIG……… PHDAPIG MESTI TERUS TERANG MASIH SAYANGKAN DORAEMON……… PAS tak perlu buat pilihan sama ada bersama Muafakat Nasional atau tidak – Takiyuddin KUALA LUMPUR, 31 Dis – Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, mana-mana pihak tidak perlu meminta PAS untuk memilih sama ada hendak bersama Muafakat Nasional (MN) atau tidak. Beliau berkata, kerana PAS adalah watak utama yang merangka dan berusaha menubuhkan MN… Read more »

zunnun
zunnun
3 January 2021 12:28 pm

ape musibah yg berlaku kpd kerajaan #melayu2islam yg di pelopori #pendetahadi & #siketolMoo selain di bantu oleh #sisemburitassmin ?

hinggajan covids menular pd angka 2000+ sehari….

adakah kerana pengkianatan kpd sistem democracy yg ada….

adakah kerana di hadi awang masih membawa,ajaran sesat seketul daging babi nya setiap hari…..

adakah kerana doa2 hadi awang tidak di makbulkan tuhan kerana kesundalan fahaman agama yg jauh sesat…..

atau #melayu2islam hadi & Moo redo menerima sex tabii songsang #siassmin..

atau script sandiwara #sinyanyuktua96 penuh kecacatan

najib bini rosmah
najib bini rosmah
3 January 2021 11:48 am

Serangan Puppet Madey si Kitol terhadap kartel daging 40 tahun yang berakhir dengan tangkapan 2 ketul lori angkut bangkai petanda Umno memang sembang kari. Duit komisen zero nak bayaq sailang bangkai ikan tak lepas. Kahkahkah!

zunnun
zunnun
3 January 2021 12:18 pm

kartel daging haram telah mula di asakan sejak kerajaan #melayu2omNo lagi kerana mengambil iktibar dati hadi yg mulakan langkah dgn ajaran seketul daging babi

kini menteri agama aka sembahyang zuhur serentak lalu mengeluarkan kata….

“…lantak kamu semua, nak makan atau tak nak makan daging2 import tersebut….”

hebat no…

Jigit
Jigit
3 January 2021 11:35 am

Apa ni Budin……

Takkan nak minta HAMNO jatuhkan Muhyiddin pulak. Takkan nak mengharapkan orang lain untuk menaikkan abam jadi PM. Malu la macam tu. Kalau abam betul ada kekuatan, dia sendirilah yang patut jatuhkan Muhyiddin. Kalau memang tahi kuda pun tak ada, baik suruh dia pegi jual nombo dan kau orang boleh terus meroyan kutuk Atok dan mem”babi”kan Hj Hadi.

Anonymous
Anonymous
3 January 2021 11:45 pm
Reply to  Jigit

Kau pun bangang berlagak Pacak nak ajar Budin, bacalah sifir nombor betul2. Tadak blok sendiri yg ada cukup nombor, Dol. Mesti kena kowtim. PN 112 tapi kalau 33 UMNO cabut, habis nyawa. Atok 13 mesti mintak 92 PH dan individu UMNO. UMNO ada 33 mesti mintak 92 PH. PH 92 mesti mintak individu UMNO min 20. Semua blok reject Atok kerana dia bikin musuh dgn semua. Jadi formula paling ngam yalah PH+UMNO mcm Langkah Perak hari itu. Siapa push pull factor tak jadi hal, gabung PH+UMNO sahaja PN lingkup dan prospek blok ini pun cukup cerah utk PRU15. Atok terus… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
3 January 2021 11:19 am

Cah ketinglah depa sampai depa mampuih. Bayaq ahli sailang 100 sekoq. Bayaq cawangan sailang 5000. Tak lama lagi bayaq calon sailang dan parti sailang bebas lagi. Nak bayaq lompat parti lagi. Depa nak hidup lama kena cah keting. Selagi bersama 3 ekoq anjing, babi dan kangaru kena cah keting norma songsang semburit. Kahkahkah!

zunnun
zunnun
3 January 2021 10:16 am

betul ke #melayu2omNo berani mengambil langkah utk meninggalkan kerajaan #siketolMoo….?

ape yg mereka lakukan kwtika ini hanta lah melontarkan ketidak puasan utk mendapatan gajaran2 sj…..

umum tahu ape yg. najib/zahif/ku nan/mat mazlan/azeez/sharil & bung inginkan…..

dgn di tambah keinginan golongan hisham, shahidan/annuar musa/zshidi….etc utk bersama kerajaan #siketulMoo….

omNo kini dlm persimpangan, dimana penyokong bawahan & kepimpinan atasan berada dlm jurang pemisahan….

Anonymous
Anonymous
3 January 2021 11:11 am
Reply to  zunnun

ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Mengata “omNo kini dlm persimpangan, dimana penyokong bawahan & kepimpinan atasan berada dlm jurang pemisahan….” itu mengarut. Maka pukimak lah dia.

Setiap parti ada ketidak setujuan nya. DAP lagi kuat – Ronnie Liu dah terhumban ke Raub, Pahang.