APAKAH PESAN NAJIB TENTANG HALA TUJU PETANDA HUBUNGAN UMNO DENGAN BERSATU BAKAL BERAKHIR 3HB INI?

Mesyuarat perwakilan UMNO bahagian-bahagian selama tiga hari pada 1-3 Januari ini dijangka akan membuat keputusan tentang hubungan parti itu dengan Bersatu.

Difahamkan, sebahagian besar daripada 191 UMNO bahagian akan meluluskan usul tidak mahu bekerjasama dengan parti serpihan pimpinan Muhyiddin Yassin itu dalam PRU15 akan datang.

Kiranya perkara itu menjadi kenyataan, sesuai dengan kedudukan UMNO tidak berada dalam PN, ia secara tidak langsung akan turut menjejaskan kedudukan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.

Tidak mustahil, selepas sebahagian besar bahagian-bahagian UMNO meluluskan usul tidak mahu lagi bekerjasama dengan Bersatu, ia akan disusuli dengan tindakan Ahli-Ahli Patlimen BN menarik sokongan terhadap Muhyiddin.

Selepas penarikan sokongan, sama ada sebuah kerajaan baru terbentuk atau PRU bakal diadakan kemudiannya, yang penting UMNO sudah tiada apa-apa hubungan lagi Bersatu.

Dengan itu, UMNO bebas bertanding di semua kerusi tradisi atau yang dimenanginya pada PRU14 lalu tanpa perlu serabut kepala memikirkan untuk berkongsi kerusi dengan sesiapa.

Akhirnya, kebarangkalian UMNO mampu menjadi dominan dan berkuasa semula jauh lebih terbuka berbanding jika mereka kena berkongsi kerusi dengan Bersatu.

Dalam kesempatan ini, bekas Presiden UMNO, Najib Razak membakar lagi semangat ahli-ahli UMNO dengan menyeru mereka agar tidak gentar menyuarakan tentang hala tuju dan demi masa depan parti dengan berslogankan “Lawan Tetap Lawan”pada mesyuarat perwakilan kali ini.

Walaupun dilihat meminjam slogan yang biasa digunakan Anwar Ibrahim sejak bertahun lalu, Najib mengajak ahli-ahli UMNO agar tidak takut dengan ujian, cabaran, rintangan serta berani melawan penindasan.

“Banyak yang telah berlaku sepanjang tahun ini sama ada dari segi kerjasama dan persefahaman politik UMNO dan Barisan Nasional yang telah termeterai sejak sekian lama, Muafakat Nasional dan Perikatan Nasional ataupun pendapat mengenai hala tuju UMNO menghadapi PRU15 akan datang dan untuk jangka masa yang panjang.

“Banyak juga cakap-cakap di luar sana mengenai perkara ini. Bagi saya inilah peluang bagi akar umbi menilai perkembangan sepanjang hampir setahun yang lalu dan menentukan sendiri ke mana hala tuju UMNO.

“Setuju atau tidak? Dengan siapa? Kenapa? Bagaimana? Suarakan, bahaskan dan usulkan.

“Ada yang mahukan UMNO dihapuskan, tetapi UMNO tetap utuh dan kekal berdiri.

“Masih ingatkan kita siapa mereka itu?” tanya beliau.

Jelas bahawa melalui pesanan pembakar semangat yang diberikannya, selain berkenaan hala tuju UMNO, Najib secara terbuka menekankan tentang perlunya hubungan parti itu dengan Bersatu dinilai semula serta ditentukan pendirian yang muktamad.

“Suarakan, bahaskan dan usulkan,” demikian pesan Najib lagi.

Dengan UMNO bakal menentukan hala tujunya melalui suara akar umbi dalam mesyuarat perwakilan bahagian-bahagian ini, ia juga menunjukkan UMNO kini sedar keputusan mereka menyertai kerajaan bersama PN sebelum ini adalah suatu kesilapan dan langsung tidak memberi keuntungan.

Sebaliknya, ia dilihat seperti membuka ruang untuk Bersatu meneruskan tindakan membuli, sambil memperkuatkan dirinya dengan merampas Pas yang sebelum ini lebih dulu bersama UMNO dalam MN.

Apa pun, belum terlambat sebenarnya untuk UMNO berbuat sesuatu sebelum parti itu dilumpuhkan secara perlahan-lahan oleh Bersatu.

Akan berakhirkah hubungan UMNO dan Bersatu serta bakal berakhir jugakah kerajaan PN selepas 3 Januari nanti? (Shahbudindotcom 01/01/2021)

4.1 7 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 1 January 2021 — 8:44 pm
Subscribe
Notify of
guest

23 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
bossku_bangkit
bossku_bangkit
3 January 2021 8:02 pm

Bossku mau Omno berkuasa balik agar kes rasuah depa,wak,azeez,rosmak,JoLow,Serigar,Kunan, dll. Akan diberi pengampunan penuh…kalau tak nfa pun boleh lah.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
3 January 2021 1:02 pm

UMNO SEDANG BUAT PERSIAPAN BUNUH DIRI……… KENANGAN INDAH BERSAMA DORAEMON TAK AKAN DILUPAKAN OLEH PHD4PIG……… PHDAPIG MESTI TERUS TERANG MASIH SAYANGKAN DORAEMON……… PAS tak perlu buat pilihan sama ada bersama Muafakat Nasional atau tidak – Takiyuddin KUALA LUMPUR, 31 Dis – Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, mana-mana pihak tidak perlu meminta PAS untuk memilih sama ada hendak bersama Muafakat Nasional (MN) atau tidak. Beliau berkata, kerana PAS adalah watak utama yang merangka dan berusaha menubuhkan MN atas dasar penyatuan ummah serta berpegang teguh dengan Piagam MN yang dimeterai antara UMNO dan PAS pada 14 September 2019. “Piagam MN… Read more »

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
2 January 2021 9:39 am

Yang terakhir adalah satu kebebasan autokrasi selagi tidak ada pembunuhan demi perbezaan … petunjuk oleh semua mata saling memandang (untuk memastikan semua baik-baik saja tidak bertengkar seperti anak-anak kecil yang meminta penyusuan) dan merujuk jika tidak ada penyelesaian oleh pemimpin tertinggi sebagai contoh kepada semua.

The last will be one autocracy freedom as long no killing for the sake of differences … leads by all eyes looking one another (to make sure all be ok not quarrel like small kids asking for breastfeeding) and refer if case no settle/lead by the top leader as an example to all.

Last edited 3 years ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
zunnun
zunnun
2 January 2021 9:46 am

autocracy freedom ? bliss of freedom….?

the living ? the death……?

then again, can we achieve both while living ?

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
2 January 2021 9:33 am

Enjoy lagu pemuisi agong Nusantara Ebiet G Ade lagu khas buat sosok dicanai/difabrikasi utk meminpin akhir zaman. Sesungguhnya Allah swt maha terbaik penyusunannya. Tidak diketahui olehnya semasa kecil tahu2 meningkat dewasa ditarbiahkan terus dari Allah swt menjadi tuhan penyuluh kealam selanjutnya alam akhirat kekal abadi. Bukanlah kemahuannya tapi semata-mata misi kebersamaan bersama mewujudkan keamanan sedunia bersaudara ketahui juga akhirnya diantara kita tiada bezanya menjalani hidup sederhana saling keperihatinan sesama manusia. Bila semua aman maka atas kemurahan Allah swt segala mala petaka gempa bumi dan sebagainya mulai menghilang diganti dgn bangkitnya bertemu semula dgn arwah2 terdahulu sesampai sebelum terbitnya pemerintahan permulaan… Read more »

Last edited 3 years ago by Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
zunnun
zunnun
2 January 2021 9:41 am

let’s lambada…..

let’s asereje….

🤣 😂 😂 😅

zunnun
zunnun
2 January 2021 8:15 am

the philosophy of ‘good’ & ‘bad’… the reason of been ‘good’ & ‘bad’… between them, between these causal traits, lies huge spectrum of relativeness … interchanging and interwinding … what is good is bad for other and what bad is good for other… the torrential rain, typhoon and hurricane are such example with the effect of them to human & nature as a whole… cleansing and make changes to the ecological system though many death are no exemption……, so what it be to our political system as per see…? a decisive making has to be made….. not based on the… Read more »

zunnun
zunnun
2 January 2021 7:29 am

…do we need to play god at time when it’s needed? unless we are its synchronicity, the essence of knowledge is what separate us the our divinity… that separate human & its humanity…. saling kamil mengkamil antara kedua2 nya… saling menyatakan kama jamal & koha jalal antara setiap detik2 kejadian nya… adakah tuhan itu siape? atau ape? bila ? bagaimana mau pun yang mana ? kerana Dzat itu meliputi kesemua pertanyaan manusia utk menyatakan kemanusian mereka… maka ape itu Tuhan ? dlm kerangka pati nya tiada lain Dzat semata2 sj.. dan ape itu Dzat ?, .. satu prologue ketiada ilmu… Read more »

zunnun
zunnun
2 January 2021 7:50 am
Reply to  zunnun

what separate us with our divinity…

then again, is the divinity been in separation from us since?

who made the separation? us? or our divinity ?

zunnun
zunnun
2 January 2021 8:34 am
Reply to  zunnun

juha – juga

tingdkan – tindakan

suhuid – suhud

companssion = compassion

Anonymous
Anonymous
2 January 2021 7:21 am

Harap Najib pesan jangan sentuh wang 1MDB, seRinggit pun, aku dah kena tendang terajang ke longkang,kalah Pru14 dll.

zunnun
zunnun
1 January 2021 11:11 pm

dlm suasana terkini, yg amat jitu dan kukuh jika di bandingkan pN, bN dan pH, pH masih mendahului dari segi kekuatan mereka…. maka perlu ape utk mengadakan pergabungan pH utk menghasilkan Plus pula…? jika warisan & psb ingin bersama, mengape tidak masuk dlm gagasan pH yg sedia ada…. hanya yg perlu, jgn sesekali membiarkan #sinyanyuktua96 cuba merunsuk masuk ke dlm komponent parti pH kerana penyakit sawan babi nya amat contagious sifat nya…. bagitu juga jgn sesekali membiarkan malaun2 pAs melompak2 seperti kera, gagal dgn mua”FUCK”at lalu melompak ke pN pula dan bila pN tersungkur, cuba mencari jalan utk berdamai dgn… Read more »

Anonymous
Anonymous
2 January 2021 7:28 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENCARUT ATAU MENCARUT.

Mengata “mua”FUCK”at”, maka Pukimak lah dia.

zunnun
zunnun
1 January 2021 11:01 pm

si najib aka #siisterirosmah masih menunggu signal dari #siMoo ape ketetapan mahkamah rayuan samada mengetepikan hukuman yg di jatuhkan oleh mahkamah tinggi sebelum ini…

jika mahkamah rayuan sabit kesalah #siisterirosmah, maka gerakan akan mula di lancarkan untuk omNo keluar dari kerajaan pN……

kerana mereka melihat #siMoo masih meneruskan usaha utk menyahkan saka2 najib/zahid bersama 6 penyokong kuat mereka berdua yg bertaraf Mp2…..

tapi omNo nak kemana kerana bN kini tak ubah babi2 belantara sj, selain tiada kuasa dan menghadapi persengketaan dalaman yg agak parah juga….

ADY UNIX
ADY UNIX
1 January 2021 10:07 pm

sama je jibby n pn tu…dedua pelahap arta negara

Selumbar
Selumbar
1 January 2021 10:00 pm

Selamat tinggal 2020, segala peristiwa yang telah berlaku tak dapat diubah dan tidak boleh diulang semula untuk jadikan ia lebih baik. Segalanya telah jadi sejarah. Hanya kenangan saja yang mampu dibawa bersama dalam mengharungi badai 2021. Perubahan tahun cuma pada angka bukan pada emosi dan kesedaran. Orang suka pada yang haram tetap sokong penjenayah. Orang yang mahu pembaharuan akan kekal berprinsip dan tetap menyokong reformasi yang dibawa oleh Anwar Ibrahim serta rakan-rakannya. Pada pandangan pemerhati, tahun 2021 adalah tahun baru paling sesuai untuk lakukan perubahan dalam parti. Dalam banyak parti yang sah beroperasi tapi bermasalah, pemerhati pilih parti PKR. Parti… Read more »

Anonymous
Anonymous
1 January 2021 11:11 pm
Reply to  Selumbar

Amanah Youth pleads with Dr M to stop attacks on Anwar FMT Reporters – January 1, 2021 8:23 PM 125 Shares facebook sharing button 82 twitter sharing button 31 whatsapp sharing button 12 email sharing button Amanah Youth appeals to Dr Mahathir Mohamad to cease his attacks on Anwar Ibrahim and to discuss the opposition’s new direction with Pakatan Harapan. PETALING JAYA: Amanah Youth tonight pleaded with Dr Mahathir Mohamad to cease his attacks on opposition leader Anwar Ibrahim, adding that the two leaders were vital in realising the “grand coalition”. The wing’s chief, Shazni Munir Mohd Ithnin, said for… Read more »

zunnun
zunnun
1 January 2021 11:15 pm
Reply to  Anonymous

perlu ke pemuda2 amanah merayu2 kpd #sinyanyuktua96 ? utk ape?

masih naive ke pemuda2 amanah nih, bahawa #sinyanyuktua96 satu liability yg amat jijik dan perlu di jauhi… ?

masih perlu di hormati ke?

cuba2 lakukan sepertimana amanah merasakan jijik mereka kpd #sipendetahadi ?

Anonymous
Anonymous
2 January 2021 5:05 am
Reply to  zunnun

Political reality prevails and obvious truth to Oren Masam playing double-game main dua kolam, that beggars ultimately can’t be choosy. 3 PRUs has proven to UMNO that smoking gun fake sodomy WMD tactics against Anwar and PKR doesn’t sell and buy votes in such progressive urban Malay Muslim and mixed intellectual demographics like Selangor. If Oren Masam play ball with Atok96 PH++ to isolate PKR and Anwar, Oren Masam will split heavy probably leaving only Mat, Din, Lid and Fuz to join forces with the 4 oldies from the no-platform Pejuang. Don’t need rocket science to tell Mat and Lid… Read more »

zunnun
zunnun
2 January 2021 6:31 am
Reply to  Anonymous

politic is about making decisive deliverance where such decisiveness best served not when its hot but must be served when its deadly cold… in its coldest ambient to shatter every possibility of any doubt…. ruthless in result but utmost in compassion quote “….something, we need to do a little bad to make a greater good…. ” nature around us is exhibiting such trait of decisiveness.. in its natural selection process, be it the weather or mutating process, those caught unaware will perish to enable new sequential process to unfold… Tuhan sentiasa berlaku adil dlm .kejadian nya, the bliss of causation… Read more »

Anonymous
Anonymous
2 January 2021 7:35 am
Reply to  zunnun

“….something, we need to do a little bad to make a greater good…. ”

You hear that only from DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN.

Weird thinking, Oh God, pls dont allow this kind of blokes to run the country.

Jahanam negara di buat nya.

Anonymous
Anonymous
2 January 2021 7:24 am
Reply to  Anonymous

You must be jokling saying “smoking gun fake sodomy WMD tactics against Anwar and PKR doesn’t sell and buy votes.”

Dunia mana kamu tinggal?

zunnun
zunnun
2 January 2021 7:44 am
Reply to  Anonymous

exactly, just as you been selling and buying many smokin guns from #sinyanyuktua96 & #sipendetahadi

or you felt otherwise being ‘hermit’ based on your so-call fucking wisdom ?

isn’t it not, you’ve been building your own ‘dunia’ ever since…

No ?