SEDIAKAH MAHATHIR UNTUK BENAR2 TERBUKA?

Pakatan Harapan (PH) boleh mengundang sesiapa saja untuk bekerjasama termasuk bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad, asalkan berpegang pada prinsip perjuangan gabungan itu.

Pengerusi PH, Anwar Ibrahim berkata, pihak yang diundang tidak boleh membawa agenda peribadi serta kerosakan ke dalam gabungan tersebut.

“Itu saya serah pada PH. Siapa pun boleh undang, tapi perlu patuh pada prinsipnya.

“Bukan bawa agenda peribadi dan meneruskan kebobrokan yang lama,” katanya lagi.

Begitu pun, Anwar ketika ditanya mengenai keinginan Tun Mahathir untuk kembali menerajui negara, berkata, perkara berkenaan sudah tidak relevan lagi dibangkitkan sekarang ini.

Tegasnya, siapa saja yang ingin menjadi Perdana Menteri harus mempunyai tekad untuk melaksanakan reformasi dan tadbir urus yang baik untuk negara.

“Bagi saya soalan itu tidak relevan…tidak peduli siapa pun, dari parti mana, mesti ada komitmen untuk memerangi rasuah dan tidak melindungi keluarga dan kroni.

“Komited untuk memperjuangkan dan membantu penderitaan orang miskin di luar bandar, masyarakat terpinggir harus menjadi keutamaan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Penerangan PKR, Shamsul Iskandar Mohd Akin berpendapat, kemasukan Tun Mahathir ke dalam PH harus membuka jalan ke arah merealisasikan perjanjian asal menyokong Anwar untuk memimpin negara seperti yang dijanjikan selepas PH memenangi PRU14 lalu.

“PH harus kembali kepada perjanjian asal di mana mandat rakyat dalam PRU14 adalah jelas iaitu menyokong Anwar untuk memimpin negara selepas Tun Mahathir.

“Justeru, saya percaya Amanah boleh meyakinkan Tun Mahathir untuk mendokong segala usaha Anwar mengembalikan semula mandat rakyat yang telah dikhianati,” ujar Shamsul lagi.

Dalam hal ini, sediakah Tun Mahathir untuk akur menerima prinsip perjuangan PH dan menyokong Anwar untuk menduduki kerusi Perdana Menteri?

Anwar dan PKR nampaknya telah menunjukkan keterbukaan, tetapi apakah Tun Mahathir benar-benar terbuka? (Shahbudindotcom 29/12/2020)

Updated: 29 December 2020 — 4:11 pm

38 Comments

Add a Comment
  1. hadi awang akan di hadapkan ke muka pengadilan samada hadi masih mengamalkan fahaman extrrmist yg mencetuskan peristiwa berdarah …

    di memali

  2. KALAU MAHA PARTI PALING LAMA PALING INTEGRITY TENTULAH PAS……..

    UMNO TIADA HARAPAN BANGKIT LAGI JIKA JATUH KALI KEDUA……..

    UMNO DNA YAHUDI TIDAK TAHU KENANG JASA …….DARI PEMBANGKANG JADI KERAJAAN JASA SIAPA……DARI LONGKANG DISELAMATKAN…….

    Pas masih kekal bersama Muafakat Nasional kata Dr Asyraf……….

    Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki menyangkal dakwaan kononnya Pas telah membatalkan kerjasama dengan UMNO serta Piagam Muafakat Nasional.
    Dalam hantaran di laman Facebook, Asyraf berkata, dakwaan tersebut adalah palsu dan fitnah.

    “Khabar angin yang disebarkan melalui media sosial kononnya PAS membatalkan kerjasama dengan UMNO dan Piagam MN adalah palsu dan fitnah,” katanya hari ini.

    Menurut beliau, Ketua Penerangan Pas Pusat, Kamaruzaman Mohamad yang berkunjung ke pejabatnya petang Isnin telah mengesahkan bahawa Pas tidak meninggalkan UMNO dan Piagam Muafakat Nasional masih kekal.
    mn
    Foto pertemuan dikongsi di Facebook Dr Asyraf Wajdi.
    Perkara yang sama turut disahkan oleh Ahli Jawatankuasa Pas Pusat merangkap Pengarah Penyelidikan Pas, Dr Mohd Zuhdi Marzuki yang turut menyertai kunjungan tersebut.

    Kebelakangan ini, ada pihak mendakwa hubungan Pas dan UMNO yang terjalin menerusi Muafakat Nasional retak kerana kononnya parti pimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang menarik diri dari kerjasama tersebut.

    Selain Muafakat Nasional, Pas turut menyertai Perikatan Nasional bersama-sama Bersatu. – MalaysiaGazette

    MR : Ini kerja UMNO terpinggir nak rosakan MN demi tembolok mereka

  3. Whatever comments that zunnun and or NBR tried hard to articulate Could/Would never ever put Anwar and or any PAS leader as PM.

    For PH, those political analysts had more or less confirmed the notion that Anwar could only realise his dream to be PM should he gets TDM on his side in PH which is almost impossible.

    I wish to reiterate Anwar led PH COULD/WOULD never win any PRU WITH/WITHOUT TDM. He just had no numbers to support him. Proven in many instances so much so thst he is considered as pathological liar. Pity.

  4. nbr dengan zunnun memang sekatil

    dua-dua anu nya kocik..2 cm jerrr..kikikiki

    last-last main sodok dengan batang mop

    jangan lupa lumor batang mop dengan minyak griss

    kikikiki

  5. Bila agaknya Geng Saka Madey si Kitol akan mohon masuk Amanah? Bila pula Madey si Kitol akan umum keluar Amanah dan letak semua jawatan dalam parti? Kahkahkah!

  6. 40 tahun makan bangkai Perogol Nika Gee nak Rakyat makan bangkai lagi? Kartel Kerala bagi Melayu makan bangkai masih terlepas dan kabur macam Azmin Semburit. Kahkahkah!

    1. berbezaan antara yg satu, kulum #kepalabutuh manakala yg satu lagi menjilat #lubangpuki…..

      1. yg #sihadi bagaimana pula…

        menyuap masakan kawah seketul daging babi…?

        bagaimana pula #situOT96 ?

        menilik2 bila terbit sawan terpilih2 nya utk menjadi ‘babi’ ?

  7. Perogol Nika Gee sorok kartel daging bangkai dari kartel Kerala? Puppet PM like daging bangkai wagyu. Kahkahkah!

  8. PH = PKR + DAP + AMANAH
    Grandpa Boboy = ? + ? + ? esok jadi PM lusa resign tulat jadi interim. Kahkahkah!

    1. tonggeng masuk kubor. Kahkahkah!

      1. KAU LA TONGGENG JUBO nbr oiii

        KASI ZUNNUN sodok DENGAN BATANG MOP

        NAK GUNA BARANG SENDIRI KECIK SANGAT

  9. maka, perlu ke #situaOT96 di letak pd tempat yg mulia dan di hormati….?

    atau

    perlu ke situaOT96 bersama si peneda dgn amanat sesat nya di asingkan agar mereka di ubati penyakit contagious yg di bawa oleh mereka…?.

    penyakit ape pula…

    penyakit sawan babi2 yg datang bila2 masa tanpa di duga…

  10. persoalan asas yg perlu rakyat bertanya…

    antara #situaOT96 yg berpenyakit #epilepsy type 1 aka penyakit selective dementia nya dan #sipendeta yg melacurkan agama sesat nya, perlu kah negara memerlukan musuh luar utk memecah belahkan perhubungan rakyat berbilang kaum yg ada…. ?

  11. ape sebenar yg membuat #situaOT96 meletakan jawatan dgn tiba2….

    adakah sbb bermimpi mlm sebelum nya atau the run-up telah rippling sejak sekian lama hinggakan #situaOT96 tidak mengambil usaha utk mengelakan nya…..

    kan #situaOT96 se ekor haiwan yg visionary, dan berwawasan, #melayuygtidakmudahlupa tapi, mengapa terlupa utk menghidar dari berlaku pengkianat dlm parti sendiri…..

    adakah #situaOT96 kerap di serang seizure hingga terlupa utk meletakan keabsahan pH satu priori kepada setiap tindak tanduk nya…,

    hingga #sisemburit bebas bergerak utk memporak perandakan pH tanpa di sekat berjinak2 dgn haiwan2 konon dgn ketrampilan berjenama #melayu2islam …..

    #melayu2 yg menggunakan dan melacurkan #islam utk kepentingan mereka…..

    hingga kesundalan2 mufti2 yg ada juga mengambil ;peranan bersama…..

  12. let sell the idea….

    then again is it real or an ideal of one’s desire…

    what it be if it cud not be seen real instead deluded from a person denying his state of seizure but always wanting to stay above all……

    is the seizure real or his idealistic dream is the root of his selective seizure…….

    “I dream to make Malaysia Great…”

    but how cud it be done since #melayu2mudahlupa…

    perhaps bailing his son, where he presides and decides, tapi #melayu2tidakmudahlupa

    kini ape yg si tua lakukan, bukan saja melayu2 tidak lupa, malah majoriti rakyat yg mengundi memenangkan pH juga teringat2 akan sikap nya yg mudah lupa……..

    si tuaOT96 tiba2 meletakan jawatan yg mana rakyat amanahkan kpd nya kerana idealisma nya di nodai oleh mereka2 yg #situaOT96 bela dan pelihara…

    dari semburit yg nyata kpd si pendeta yg masih enggan utk memohon maaf atas kematian2 yg terbit dari kesundalan2 yg mengelirukan melalui amanat seketul daging babi kesan kemari

    berpenyaki sawan babi ke #situa96 meletak hingga tidak terlintas utk nya berbincang dgn rakan2 dlm pH hingga meluangkan masa bertemu blok pembangkang2 di rumah nya sebelum mereka meneruskan rancangan merampas kerajaan yg ada ….

  13. NBR SAKA DAJJAL

    PENYEMBAH KEBOBROKAN!!!!

    kikikikiki

    apa yang tak kena dengan kau nih?

    awat yang hang jadi saka dajjal tu..bahlol

    betobat lah woi

    sebelum kau jadi….

    saka dajjal>>>>>>>kemudian saka iblis

    BUAT SEMAK KAT BLOG BUDIN YANG MULIA NIH

    kikikiki

  14. SATU2NYA KELEBIHAN PAK JUB IALAH PUKUL TONG KOSONG……BUNYI GEGAK GEMPITA RAMAI TERPEDAYA……

    Bentang, bahas, retorik … kerja tak buat

    Itulah Anwar Ibrahim.

    Baik dalam ceramah, baik FB Live, baik temuramah media, baik parlimen dan mana-mana, asyik perlu bentang dan asyik perlu bahas.

    PH – Bahas, bahas, bahas, sampai bila? Kerja asyik berbahas saja tak habis2
    PN – Tidak bahas tapi kerja jalan.*

    Masa dia Menteri Kewangan dulu pula, asyik perlu kaji. Kita akan kaji. Sedang dalam kajian.

    Tak pandai-pandai sebab asyik kaji. Butiran tak tahu. Specific tak ada. Soalan pun tak reti nak tanya.

    Hanya retorik, retorik, retorik…klise klise klise… kita perlu ini, perlu itu.

    Solution entek kata orang Jawa. Illek kata orang Tamil. Zero substance, kata orang putih.

    Itu yang ghuyup masa krisis kewangan 1997 ketika Anwar urus.

    Wow! Takyah bahas, jual saja puak-puak retorik

    * Petik dari komen Robby Burnpipe

  15. Ini kena tanya AMANAH dulu ?

    Yang nak kan OT tu geng dalam AMANAH walaupun dah lebih 3 kali OT tunl kata dia tak kan pilih Anwar sebagai PM.

    AMANAH ni kan baik.. apa ..?

    Rahmatan Lilla Bila’alamin..?

    Sampai yang buruk di angkat.. yang baik di tidak pedulikan.

    1. Grassroot Amanah saja yang boleh selamatkan Saka. Saka punya mantera manifesto bukan kitab suci, No Anwar dan No DAP. Amanah OK. Kahkahkah!

      1. NBR SAKA DAJJAL

    2. Mahathir dah kata, dia tak perlu patuh dan taat kepada Anwar selaku Ketua Pembangkang atau Pengerusi PH.
      Ini peluang baik. Anwar pun ‘offer” kat Mahathir, Kalau mahu join PH, mesti terima prinsip dan reform yg akan dibawa oleh PH dan jangan ulang perangai buruk yg lama.

      Korang agak Mahathir yg terkenal dgn egonya dan telah berjanji tidak akan patuh kepada Anwar, akan terima tak syarat Anwar? Kompom tidak, kan? Maka…kita semua akan selamat dari sang saka…..
      Bijak tak Anwar? Haha….
      Dia kata, Pie Bedal Warisan tu bila2 masa boleh hadir meeting PH, tapi Anwar tak panggil. Nak salahkan Anwar la tu.
      Warisan bukan gabungan PH, takkan bekas menteri sebengap itu kot? Dah dia bukan ahli dalam PH, buat apa nak jemput datang mesyuarat? Mesyuarat Warisan dia ada jemput korang ke??
      ANDA BERSERABUT DENGAN PARTI ANDA? ANDA TOLAK MAHATHIR DAN PENGKHIANAT?
      Jangan berputus asa dengan politik. Anda perlu bijak buat pilihan. Dulu, kita harapkan Tun Mahathir untuk melakukan reform atau perubahan di dalam negara ini. Malangnya, beliau bukan berjiwa reform. Mahathir telah memusnah harapan majoriti rakyat Malaysia yang memilih PH untuk melakukan reform. Beliau punca pengkhianat menyusup mudah dan menjatuhkan kerajaan mandat rakyat.
      Maka, Keadilan tegas menolak Tun Mahathir untuk kembali bersama usaha mengambil kembali mandst rakyat. Jika anda merasakan kita perlu melakukan ini, maka anda perlu bersama kami di dalam parti Keadilan.

  16. Hahaha. Oi Saka. Kalau tak malu marilah masuk PH. Jangan merasuk dan meroyan minta pemimpin join Grandpa Boboy. PH open club for Geng Saka. Begitulah lebih kurang. Sama je macam apa yang I komen pada saka sebelum ni. Join Amanah tanpa was-was 50 kerusi boleh lompat dan boleh terbang. Kahkahkah!

    1. Boleh resign kerusi dan boleh jadi kerusi interim. Itupun kalau grassroot ada dan tak menumpang macam Saka. Kahkahkah!

      1. KAH…KAH…WOI NBR SAKA DAJJAL

  17. RAKYAT PERLU PARTI PALING LAMA DAN PALING KURANG KES RASUAH………

    Status Covid penentu hala tuju politik………

    Tun Dr Mahathir berhasrat untuk kembali sebagai PM ke 3. Kini menjadi perbincangan dan persoalan sama dia patut diberi peluang tersebut.

    Sama ia akan diperakui sebagai halatuju baru politik negara terpulang kepada pengumuman baru Dato Dr Noor Hisham.

    Menurut Lokman Noor Adam, bukan MKN atau Menteri yang tentukan, tetapi Noor Hisham.

    Dia boleh mengatasi keputusan KSU dan Menteri sebab dia sudah Turus Satu.

    Setiap kali Noor Hisham benarkan status pencegahan Covid diumum, mesti ada perkembangan politik menyusul.

    PKP : Pakat Keluar Parti
    PKPD : Pakat Keluar Parti DAP
    PKPB : Pakat Keluar Parti BERSATU
    PKPP : Pakat Keluar Parti PKR

    Buat masa sekarang, belum lagi diumum PKPNSM: Pakat Keluar Perikatan Nasional Sertai Mahathir.

    Wow! Gila kuasa lagi gila dari jual orang

  18. Seeloknya dan yang terbaik adalah mereka yang paling senior untuk memimpin negara,tak kira berapa umurnya.

  19. TEMPOH PHD4PIG PERINTAH NEGARA HANYA 22 BULAN…..TAPI RAKYAT MENEMPOHNYA CUKUP SENGSARA……

    Pakatan Harapan’s Future Lies In The Collapse Of Perikatan Nasional………

    As long as Umno, PAS and PPBM continue to unite, Pakatan Harapan is doomed. Pakatan Harapan’s future lies in the collapse of Perikatan Nasional. And, according to Mahathir, if you want to bring down the government, you must do it from the inside. If will be very difficult to bring the government down from the outside. Hence you need people inside the government to sabotage the government.

    Anwar Ibrahim is still talking about his numbers. He is trying to convince Malaysians that he has enough numbers to oust Prime Minister Muhyiddin Yassin and take over as the next prime minister or PM9. And to do that he needs not less than 111 members of parliament to support him (112 MPs including him).

    Anwar may have lost touch with reality. Having enough numbers to oust Muhyiddin and having enough numbers to take over as PM9 are two separate issues. They do not come as a package. Just because, say, 113 MPs support the move to oust Muhyiddin, this does not mean the same 113 MPs also support Anwar to take over as PM9.

    It does not matter if only 110 MPs support Muhyiddin, as they allege, as long as the balance 112 MPs are split into two camps
    For example, let’s say 113 MPs support a no confidence motion against Muhyiddin. However, only 70 or so MPs may support Anwar as PM9. Hence while they have enough numbers to oust Muhyiddin, this does not mean they will be able to agree on who should take over as PM9.

    And herein lies the problem — the classic story of the dog chasing the car but not knowing what to do if it happens to catch the car in the end. As long as the car keeps moving, the dog will bark and chase the car. However, once the car stops, the dog will also stop. The dog is not going to bite the car.

    And that is why DAP said today that unless Anwar and Tun Dr Mahathir Mohamad can kiss and make up, there is no way Pakatan Harapan is going to march into Putrajaya. And for Anwar and Mahathir to be able to kiss and make up, they will have to agree on who will be PM9 if they manage to oust Muhyiddin through a no confidence motion in Parliament.

    Mahathir wants another one year as prime minister if they can topple the Perikatan Nasional government. Anwar, however, wants to become prime minister yesterday. Hence another year for Mahathir is out of the question.

    DAP says unless Anwar and Mahathir can kiss and make up, Pakatan Harapan is never going to march into Putrajaya
    So, it is not Pakatan Harapan versus Perikatan Nasional. It is Pakatan Harapan versus Pakatan Harapan Plus versus Perikatan Nasional. Hence even if Muhyiddin has just 110 MPs on his side, as they claim, and 112 MPs are not with him, the 112 MPs opposed to him are divided into the Anwar camp and the Mahathir camp. And that would make Muhyiddin’s 110 MPs the largest minority.

    The British call this the divide and rule strategy. That was how 150,000 Europeans ruled over 300 million Indians in British India. You divide the Sikhs, Hindus, Muslims and Christians and make them fight each other. And they are still fighting until today, 200 years later. In fact, the British did the same in the Middle East and look what is still happening there until today.

    The only way to oust Muhyiddin and his government would be to also divide Perikatan Nasional, just like what is happening to Pakatan Harapan. If Perikatan Nasional can also be split into Perikatan Nasional and Perikatan Nasional Plus, then Muhyiddin can be ousted. If not, even with just 110 MPs, Muhyiddin can continue as prime minister.

    They are trying to bring down Perikatan Nasional from the inside
    And that is currently what they are trying to do. They are trying to split Perikatan Nasional but making Umno, PAS and PPBM fight each other. Of course, they will raise all sorts of excuses to fight — Umno being bullied, RM10,000 EPF withdrawals, six months loan repayment moratorium, and now the Covid-19 vaccine — but at the end of the day they are all mere excuses to fight.

    As long as Umno, PAS and PPBM continue to unite, Pakatan Harapan is doomed. Pakatan Harapan’s future lies in the collapse of Perikatan Nasional. And, according to Mahathir, if you want to bring down the government, you must do it from the inside. If will be very difficult to bring the government down from the outside. Hence you need people inside the government to sabotage the government.

  20. Anwar led PH COULD NEVER WIN, with or without TDM. He failed to steer opposition blog to block the budget….a glaring example.

    Prior to this, he led BA and PR in PRUs but lost.

    For Anwar……dream on

    1. Atok96 would had his cake and ate it too and became PM of PN instead of Moo had Sheraton Move yielded only UMNO individuals not enbloc.

      He has spent 22 months as PM of PH to get all his blue-eyed boys; Zahid Mat Arip, Azmin, Hamzah Zainuddin, Hishamuddin H2O, Khairuddin Hasan all working hard to get SDs, wrecking havoc in PH esp PKR, DAP and spreading propaganda against Anwar to set up Sheraton Move.

      Alas in cruel twist of fate, the old fox got beaten by UMNO enbloc and his boys deserted him.

      Grand Coalition is another deja vu Atok96 and his sidekick Khairuddin Hasan to shit PH again? It is wise and fair that PH will only accept him if he can forego his evil intention.

      Let’s see if this wolf will shed its skin again, after all he had sent Daim 6 times to Anwar prison to agree to shit PH then.

  21. Saya akan berkempen MENENTANG mana2 gabungan parti2 politik yg di sertai Dr Mahathir!

  22. Akhirnya…setelah tak nampak jalan nak menang atau peluang untuk naik jadi PM, kepada orang tua yang dikutuk-kutuk itu juga mereka kembali membawa ranting pohon zaitun (teringat pula kat Kak Eton hihihihiiii).

    Saya cadangkan kita lupakan saja kepada lelaki-lelaki tua yang sudah melebihi umur 70 tahun. Carilah yang berumur di bawah 65 tahun untuk menerajui negara………lagi muda lagi baik

    1. lagi muda lagi mengarut kerana mereka lebih citakan hal kepetingan peribadi dari negara

    2. Jigit, kau sama Pacak bodoh mcm TN lah, kerana ini lah syarat2 Puteri Gunung Ledang dari PH kepada Atok96 dan penjilat2 Atok96.

      Adakah Atok96 yg khianatkan PH dulu akan terima syarat2 dia tidak akan khianat lagi PH utk diterima masuk balik?

      Ini soalan kpd Bapak Munafik Atok96 adakah dia dan macainya Khairuddin Hasan sudah bertaubat sedangkan idea Atok96 Grand Coalition yalah reset utk ketepikan Anwar dan PKR?

  23. PHDAPIG MEMANG BANGANG…..SEKALI MAHU DORAEMON SEKALI TAK MAHU…..KES BENCI TAPI RINDU………

    PEMBERONTAK SYIAH BERFAHAMAN LIBERALISM PLURALISM JUGA…… AKHIRNYA UNTUK HERET MELAYU JADI MURTAD……….

    Under Amanah’s “Progressive Islam”, Can Muslims Now Murtad?……..

    This is classic stereotyping. If they are Chinese, then they must be rich. If they are Malays, then they must be bangsat and pokai. And if Malays are rich, then it must be because they are corrupt and have been bought. This is another form of racism, the stereotyping of PAS people because they are Malays.

    1. This was the more progressive version of PAS led by Ustaz Fadzil Noor and Tok Guru Nik Aziz Nik Mat, which eventually led to cooperation with DAP in Pakatan Rakyat – those were the days when Chinese and Indians would help carry PAS election banners.

    2. But since the death of Nik Aziz, the party seems to have changed. I remember listening to ceramahs by Amanah president Mohamad ‘Mat’ Sabu before the 2018 elections that the lifestyle of some PAS leaders had become posh. He said that PAS had been a party that had always struggled to get funds and even had to ask its members to climb coconut trees to hang flags. But then, said Mat Sabu, some leaders were suddenly driving cars such as Toyota Vellfire and Audi Q7. He wondered why this was so…

    3. What about PAS’ favourite platform of hudud, and harsh punishments for theft (what about corruption?), an issue that they had used to split Pakatan Rakyat? Has it now been conveniently forgotten because it’s too controversial an issue for its allies, especially in East Malaysia?

    4. The mantle of Nik Aziz and progressive political change based on Islam has been taken up by Amanah, which underlines that akhlak (moral behaviour) is the real substance of the religion, rather than the showiness of speaking Arabic or wearing the “serban dan jubah” (turban and robe). Only time will tell how influential Amanah will be. (Andrew Sia, Malaysiakini)

    *********************************************************************

    Hudud in Kelantan was under Nik Aziz, not Hadi Awang
    This Andrew Sia and Malaysiakini have distorted history and have rewritten the narrative on PAS. This is nothing short of a pack of lies, so allow me to rebut what they have said.

    This was the more progressive version of PAS led by Ustaz Fadzil Noor and Tok Guru Nik Aziz Nik Mat…(Andrew Sia, Malaysiakini).

    Non-Muslims, especially the DAP people, always talk about “the more progressive version of PAS led by Ustaz Fadzil Noor and Tok Guru Nik Aziz”. What precisely do they mean by this? Malaysians need to be given details regarding in what way was Ustaz Fadzil Noor’s and Tok Guru Nik Aziz’s version of PAS “more progressive”.

    Were Ustaz Fadzil Noor and Tok Guru Nik Aziz supportive of gay unions, extra-marital sex, civil marriages outside Islam, beer festivals, apostasy/murtad (Muslims leaving Islam or converting to another religion), and so on? We need details regarding in what way Ustaz Fadzil Noor and Tok Guru Nik Aziz Nik Mat were “more progressive” compared to the current PAS leaders.

    By the way, RUU355 was passed by the Kelantan State Assembly in 1993 when Nik Aziz was the Kelantan Menteri Besar. But DAP is blaming Tok Guru Abdul Hadi Awang for it whereas it was Nik Aziz who pushed for Hudud laws in Kelantan. Do these DAP people not know this or are they trying to mislead the non-Malays?

    PAS leaders have been driving “kereta mewah” back when PKR leaders used to travel to KL by bas MARA

    Saying Ustaz Fadzil Noor and Tok Guru Nik Aziz Nik Mat were “more progressive” without giving examples of in what way they were “more progressive” is not good enough. As far as we know, Ustaz Fadzil Noor and Tok Guru Nik Aziz would pray more than five times a day and would fast more than 30 days a year and would refuse to drink beer or play poker. So how would that make them “more progressive”? At least Mat Sabu of Amanah womanises. So that makes him “more progressive”.

    I remember listening to ceramahs by Amanah president Mohamad ‘Mat’ Sabu before the 2018 elections that the lifestyle of some PAS leaders had become posh…(Andrew Sia, Malaysiakini).

    Actually, many PAS leaders are graduates and professionals, Hadi included. They have been living in bungalows and have been driving Pajero four-wheel drive and Mercedes Benz cars since the 1970s and 1980s. Since the 1970s and 1980s they have been traveling to the US and Europe a few times a year to meet students and supporters using their own money.

    Does “progressive” Amanah support murtad?
    Somehow these non-Malays think that PAS people are bangsat and pokai. Where in heaven’s name do they get this idea from? Why not check with Bank Islam as to how much deposits from PAS supporters they have in their bank since the bank was first set up. Did these non-Malays think that PAS people have been seeing money only since 1st March 2020?

    This is classic stereotyping. If they are Chinese, then they must be rich. If they are Malays, then they must be bangsat and pokai. And if Malays are rich, then it must be because they are corrupt and have been bought. This is another form of racism, the stereotyping of PAS people because they are Malays.

    RUU355 was a “progressive” Nik Aziz initiative, not Hadi Awang’s
    What about PAS’ favourite platform of hudud, and harsh punishments for theft?…(Andrew Sia, Malaysiakini).

    Hudud is not just about “harsh punishment for theft”. That is like saying traffic laws is just about fines for parking in a no-parking zone. It is more than that. But then these people just love mocking Islam and making Islam look petty and ridiculous. Cukuplah menghina Islam!

    Anyway, under Hudud, if you steal because you are destitute, desperate and/or hungry, the court will not punish you with amputation. Instead, the court will order the religious department to place you under welfare. That is what zakat is for. And if the religious department fails in its duty, they would be punished instead of the thief.

    This so-called harsh punishment is actually meant for, say, highway robbers. In China, highway robbers are sentenced to death by firing squad, even the women. Is that better? Would these people want death by firing squad instead of Hudud?

    The mantle of Nik Aziz and progressive political change based on Islam has been taken up by Amanah…(Andrew Sia, Malaysiakini).

    Okay, then tell us what the details are. In what way has Amanah taken up the mantle of progressive political change based on Islam? Details please! Malaysians need to know how Amanah has “modernised” Islam and how the “old teachings” of the Qur’an and Prophet Muhammad have been replaced by the new teachings of Mat Sabu and Amanah.

    Is this what they mean by “progressive” Muslims?
    Under Amanah’s Islam, can Muslims now leave Islam or murtad? Under Amanah’s Islam, do Muslims still need to pray five times a day? Under Amanah’s Islam, must Muslims still fast during the month of Ramadan? Under Amanah’s Islam, can Muslims now drink and gamble? Under Amanah’s Islam, is khalwat and zina allowed? Under Amanah’s Islam, are gay marriages allowed? Under Amanah’s Islam, are beauty pageants and beer festivals halal?

    Yes, do give us the details of Amanah’s “progressive” Islam. And please stop suggesting there are TWO types of Islam, progressive or moderate Islam and extreme or fundamentalist Islam. These is only taqwah Muslims, fasiq Muslims, munafiq Muslims and murtad Muslims. There is no such thing as “progressive” Islam.

    1. Tiada sbb saka Tua nk jadi pemimpin utama PH++++ lg…peluang terbesar dh diberi tp dia slumber dog dia letak jawatan sbb ada agenda utk halang Anwar jd PM.

      1. We are the people must be united. Let the leaders quarrel with each other, let us not to be taksub or fanatics toward them.

    2. Yes. If win we can resign, jump ship or die standing alone. No problem. Fuck our voters. Kahkahkah!

Leave a Reply

Your email address will not be published.