BUKAN SAJA UMNO, PAS PUN AKAN ‘MATI’ JIKA MEMILIH BERSAMA BERSATU DALAM PRU15 NANTI

Secara umumnya UMNO memang tidak mahu bersama dengan Bersatu untuk menghadapi PRU akan datang dan perkara itu sudah pun ditekankan banyak kali oleh pimpinannya.

Pendirian UMNO ialah mereka hanya bersama dalam kerajaan PN sekarang sehingga Parlimen dibubarkan saja.

Sebaik Parlimen dibubarkan, putuslah hubungan dengan Bersatu itu dan UMNO akan kembali dengan ketetapan awal iaitu hanya bermuafakat bersama Pas untuk menghadapi PRU15.

Bagi UMNO, jika mereka memilih bersama Bersatu, ia adalah pilihan yang akan “membunuh” mereka kerana Bersatu tidak mungkin mampu terus hidup jika UMNO dalam keadaan sedar bernyawa.

Begitu pun, sementara Muafakat Nasional (MN) belum sempat didaftarkan, Muhyiddin Yassin lebih dulu mendaftarkan Perikatan Nasional atau PN.

Barangkali kerana tertarik dengan Muhyiddin yang sedang memegang kuasa, Pas setuju menjadi anggota komponen PN bersama Bersatu, Star dan SAPP.

Dengan yang demikian, kedudukan Pas kini menjadi misteri – bermain dua kolam di mana ketika ia bermuafakat dengan UMNO dalam MN,ia turut setuju menyertai PN.

Perkara ini tentu saja membangkitkan persoalan – di mana Pas dalam PRU15 akan datang?

Bersama UMNO dalam MN atau bersama Bersatu dalam PN?

Meskipun sekarang ini, Bersatu dan Muhyiddin adalah pemegang kuasa dalam kerajaan dan UMNO hanya ibarat penumpang di sebalik mempunyai jumlah kerusi Parlimen terbanyak sekali, UMNO tetap parti yang lebih kuat berbanding Bersatu.

Kekuatan itu bukan saja dari segi jumlah keahlian dan strukturnya, tetapi juga kerana kekentalan jiwa ahli serta pemimpinnya.

Kekentalan itu bagaimanapun tidak ada dalam Bersatu di mana bertahannya ahli dan pemimpinnya dalam parti itu sekarang hanya kerana kuasa masih ada tangan mereka semata-mata.

Jika kuasa sudah hilang, percayalah, ahli dan pemimpin Bersatu akan segera bertempiaran mencari tempat perlindungan, bahkan akan menjadikan PN tidak mampu ke mana-mana.

Oleh itu, pilihan yang tepat dan terbaik bagi Pas dalam PRU15 akan datang, jika mereka mahukan kemenangan, stabil dalam perjuangan dan kekal memegang kuasa ialah bersama dengan UMNO.

Dengan jumlah ahlinya juga mencecah 1 juta, kekentalan jiwa ahli dan pemimpinnya hampir sama dengan UMNO, bergabung serta bermuafakatnya dua parti itu pasti mampu menterjemahkan kekuatan yang luar biasa.

Tetapi jika Pas memilih bersama Bersatu, sebuah parti kecil yang tidak ramai ahli dan tiada akar umbi, malah kekentalan ahli dan pemimpinnya dalam perjuangan juga tidak ada, penggabungan keduanya tidak akan menghasilkan sesuatu yang luar biasa.

Lebih mungkin lagi, Pas hanya akan menjadi alat tunggangan dan pergunaan oleh Bersatu semata-mata dalam semua kerja-kerja pilihanraya jika memilih bersama dengan parti itu dalam menghadapi PRU15 nanti.

Rasanya tidak sukar Pas membuat pertimbangan dalam hal ini, kecualilah jika parti itu mahu “bunuh diri” dan ingin “mati” bersama Bersatu, walaupun jalan untuk terus hidup adalah bersama UMNO. (Shahbudindotcom 28/12/2020)

4.3 7 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 28 December 2020 — 9:33 am
Subscribe
Notify of
guest

35 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
29 December 2020 9:40 am

BANI TAMIM BUKAN SEMUA NYA BAIK……YANG JADI HANTU RAYA PUN ADA………. Let’s Face The Brutal Realpolitik Fact – PH Is Dead……. Calvin Sankaran, Free Malaysia Today It has been often said that adversity brings out the best in us. We have read or witnessed how some great men and women attained lasting fame by steering their countries, communities or companies out of hopeless situations and extreme dangers with their unbending will and leadership skills. Nelson Mandela, Winston Churchill, Martin Luther King Jr, Abraham Lincoln and Mohandas K Gandhi are celebrated and considered as among the greatest humans who ever lived… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
29 December 2020 8:09 am

Pemakan daging bangkai babi, kuda, anjing dan kangaroo selama 40 tahun di bawah saka Madey si Kitol. Sedap hingga menjilat Azmin Semburit. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
29 December 2020 8:03 am

Bani Tamim asal Kerala mari. Tunggang langgang negara akibat Saka Kerala gila nak jadi Tamim. Kahkahkah!

zunnun
zunnun
29 December 2020 4:30 am

musuh yg nyata kpd kaum2 #melayu bilamana si tuaOT96 aka mahathir ala kutty dan si pendeta ajaran seketul daging babi aka hadi awang membawa bibit kecurigaan rakyat kepada instituisi politik itu sendiri…. si tua OT96 dgn kerakusan nya utk berkuasa memperkayakan keluarga dan kroni2 nya manakala si pendeta seketul daging babi pula membawa #melayu2 dgn rethorik mem”babi”buta dlm fahaman politik dgn pertalian nya dgn agama. ..menjadi songsang keabsahan politik bila agama berdasarkan ajaran yg sah sesat selain kepentingan upah2 utk jalan kefahaman syurga dgn kepentingan mereka…… agama yg berdasarkan assobiyah arab, kelaurga arab, sahabat arab dan berbudaya arab semata2 sedangklan… Read more »

zunnun
zunnun
29 December 2020 4:34 am
Reply to  zunnun

mengape dua ekor babi2…

kerana se ekor dgn penyakit sawan babi nya dan se ekor lagi pembawa ajaran seketul daging babi pula…

adakah rakyat akan di jangkiti oleh penyakit2 mem”babi“buta dari mereka..?

najib bini rosmah
najib bini rosmah
29 December 2020 3:01 am

Hari ini Madey jadi Tamim Kerala. Esok Madey letak jawatan. Lusa jadi Tamim Kerala interim. Kahkahkah!

zunnun
zunnun
29 December 2020 3:53 am

bukan, si tuaOT96 di ambil sebagai Penasihat Perusahaan INDUSTRI KICAP TAMIN….

najib bini rosmah
najib bini rosmah
29 December 2020 8:00 am

Esok kicap Tamin pun jatuh sebab Madey letak jawatan. Kahkahkah!

Anti dajjal
Anti dajjal
28 December 2020 9:13 pm

tak sah dok bising-bising la pengomen kat bawah.

Tun M pasti jadi PM9 kerana dia pemuda bani Tamim.

apa boleh buat..dah gitu

kemarau 3 tahun dah tak lama lagi

dajjal dah nak kluar

yang pasti Tun M akan ada perlawanan.

ramainya pengikut dajjal kat bawah tu!!!!!!

kikikiki

Anti dajjal
Anti dajjal
28 December 2020 9:15 pm
Reply to  Anti dajjal

kejora,NBR dan lain-lain.

TN disebelah kebenaran

Anti dajjal
Anti dajjal
28 December 2020 9:18 pm
Reply to  Anti dajjal

Tun M adalah pembayang kepada “Tamim”

Anonymous
Anonymous
28 December 2020 9:53 pm
Reply to  Anti dajjal

MUFTI UTARA GAMBARAN ULAMA ASHABIYAH YANG JAHAT DAN JAHIL.. SEJAK BILA MAT SABU SUJUD ATAS BATU KARBALA.. ? Nampaknya begitu kesumatnya kebencian didada Mufti Utara satu gambaran Ulama jahat sebagaimana kisah Haji Hadi mentakfirkan sesama Muslim dulu.. Soal dia nak pertahankan Kerajaan yang dikata mendapat Rahmat Tuhan..Pertahankanlah.. Mengapa perlu Fitnah Mat Sabu.. Apa kaitan dengan cerita kunjungan rasmi Mat Sabu dan kes anak dia dengan kes Murtad.. ? Sejak bila Mat Sabu solat atas batu karbala ? Soal Batu Turbah itu menjadi kebiasaan di Masjid Masjid terutama Masjid besar di Iran diletakkan dihadapan sejadah.. siapapun yang datang Solat.. akan ada… Read more »

Anti dajjal
Anti dajjal
28 December 2020 11:00 pm
Reply to  Anonymous

hebat huraian anda,

namun sebagai ahli pasukan 313,yang berjiwa luhur

dapat ku agak,komentar siapa

tahniah bro!

langkasuka
langkasuka
28 December 2020 8:34 pm

Lebih baik PAS join PN. Supaya kekuatan PN akan lemah. Barula PH boleh menang. BN pon bergerak secara solo. Tiga gabungan yg akan bertanding. Kalu BN + PAS agak sukar dikalahkan tapi the most mereka boleh menang dlm 60 kerusi. Kalu Bersatu + PAS maybe dlm 20 kerusi. BN boleh menambah dari 40 keruai ke 60 kerusi. PH pon dlm keadaan tiada gabungan. Safiee afdal mmg kepala batu. Payah nak berbincang. Lupakan saja si sabah tu. Atok jgn di beri muka. Penipu wahid dlm dunia.

Jigit
Jigit
28 December 2020 6:31 pm

Budin ghoyak PAS “bermain di dua kolam”. Hihihiii Pemimpin PAS memang ramai pun yang bermain di dua atau tiga kolam. Presiden sendiri ada dua tiga kolam. Al Takiri pong dua tigo kolam…Mokhtar Senik, kolam orang pun dia nak main…kah kah kahhhh Akan tetapi apa faedahnya Budin dok kecoh PAS nak main di kolam mana. Buat apa nak kondem nasib BERSATU samada timbul atau tenggelam. Tak nampak pun sumbangan bagi menaikkan abam ke kerusi nombor satu! Bukankah lebih elok kalau Budin cerita apa strategi Abam untuk jadi PM selepas nombor yang ada tak naik-naik. Bagaimanakah strategy untuk menghapuskan watak-watak yang mungkin… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
28 December 2020 4:45 pm

TUDUH TANPA BUKTI ITULAH RESAM BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ……..ISU DAGING HARAM TIMBUL MASA PHD4PIG KINI MULA DISELESAIKAN PN……. Muhyiddin Does Not Need A Majority To Stay In Office… PPBM won only 13 seats in the 2018 general election and with only 6% of the popular votes. However, this did not stop Pakatan Harapan from appointing Tun Dr Mahathir Mohamad as the prime minister or PM7. How could Mahathir become PM with only 13 seats in parliament and 6% of the popular votes? Pakatan Harapan won only 45% of the popular votes. But then it was Pakatan Harapan’s 51% of the… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
28 December 2020 4:36 pm

Parti Anjing SeMalaysia tak perlu risau. Semua isu Melayu Islam yang keluar tanda besar PPBM sudah pasang jerat di negeri Melayu bawah anjing gila jawatan dan Mercedes. Tunggu masa nak cah keting lagi. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
28 December 2020 4:32 pm

Macai saka Madey si Kitol jadi gila tak dapat merasuk PH. Nak berlakon jatuhkan Perogol Nika Gee tapi tidak menjadi. Boleh terus merasuk kalau nak isi borang Amanah. 50 kerusi bhai bukan kecil anak. Kowtowlah pada Mat Sabu, saka tua sial. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
28 December 2020 10:06 pm

SALAHUDDIN AYOB KEKAL PERTAHANKAN MAHATHIR DAN SOKONG GRAND COALITION Malam tadi aku sempat la tonton temubual bersama YB Salahuddin Ayob – Idea Grand Coalition di MABA Channel. Beliau seperti Khalid Samad juga, tetap pertahankan Grand Coalition agar PH bersama kembali dengan Mahathir dan Shafie Apdal. Paling menarik apabila beliau berhujah bahawa rakyat akan gembira jika adanya Grand Coalition ini kerana gabungan Pembangkang bertambah besar dan kuat. Aku rasa Salahuddin ini jarang ikuti media sosial atau FB kot. Betul ke rakyat gembira jika kutip Mahathir dan Shafie? Kalau ada yang suka sangat pun, di kalangan kamu beberapa kerat itu saja. Rakyat… Read more »

Selumbar
Selumbar
28 December 2020 3:43 pm

Sebaik Parlimen dibubarkan, putuslah hubungan dengan Bersatu dan UMNO akan kembali dengan ketetapan awal iaitu hanya bermuafakat bersama Pas untuk menghadapi PRU15. Cerita yang diulang-ulang tapi kekal jadi baruah. Sedangkan PAS buat muka bodoh aje. Diantara PPBM, PAS UMNO baru, parti mana yang boleh dipercayai kewibawaan dan ketrampilan mereka yang ada harapan untuk membina negara maju dan membantu rakyat hidup sejahtera…?  Tiada jawapan… kerana perangai ahli parti-parti  tersebut serupa dan sama…tipu, khianat, curi, tikam kawan dan rakyat dari belakang.  Contohnya, boleh dilihat PAS, PPBM, UMNO baru ketika ini sudah jadi syaitan bisu…. membiarkan isu daging haram tidak diselesaikan secara perundangan yang… Read more »

Anonymous
Anonymous
28 December 2020 3:24 pm

Pak Sheikh Al Jub sentiasa ada tanda BEKAS BANDUAN di dahi nya ke mana2 dia pergi, di PRU apa pun.

Di sebelah tanda itu ada tanda PELIWAT. Ini negara Islam, Islam haramkan liwat.

TDM has executed his very clever tactics against an opponent who may not become PM as long as TDM is around.

Anonymous
Anonymous
28 December 2020 3:29 pm
Reply to  Anonymous

Banyak komen2 yang mengata TDM nak jaga kepentingan famili nya yang di sindir banyak wang dan harta.

Jika betul, tak naik ler Pak Sheikh Nuar selagi TDM ada.

Anonymous
Anonymous
28 December 2020 3:34 pm
Reply to  Anonymous

UMNO ke, PAS ke, BERSATU ke yang bercahaya di PRU15 –

Awat tak sebut PKR?

Sebab rekod jenayah Pak Sheikh ke?

Anonymous
Anonymous
28 December 2020 10:46 pm
Reply to  Anonymous

Brp butiran mengenai endigma Atok96 kpd musuhnya Anwar. 1. Kunci 1 yalah bila musuh Atok96 yg lain Musa Hitam berkata jika dia melawan Atok96 dia jugak akan didakwa liwat sbg konspirasi politik spt dikenakan kpd Anwar. 2. Kunci 2 yalah konspirator liwat suruhan Atok96, Khairuddin Hassan maseh beselindung di belakang Atok96 sehingga kini sbg penasihat politik. 3. Kunci 3 yalah Liwat adalah rekakarya konspirasi politik Atok96 melalui Khairuddin. Liwat 1 rekakarya Khairuddin Hasan beli dan bayar saksi2 digugurkan diMahkamah Tinggi diganti dgn dakwaan salah guna kuasa. Ghairah mengangkut tilam dari Tivoli Apt terbukti konspirasi dan lakonan kerana Tivoli Apt maseh… Read more »

Anonymous
Anonymous
28 December 2020 10:56 pm
Reply to  Anonymous

TN, Isa3, Alli Jaeger, Anonymous semua yalah org yg sama masuk blog Budin selepas PH menang sbg agen provokateur diblog PH bawa propaganda Atok96 dan Khairuddin utk khianati PH, Konsensus PH dan Anwar.

Propaganda Anwar tidak layak jadi PM kerana Peliwat adalah propaganda Atok96 dan Khairuddin utk tutup konspirasi politik mereka melalui dakwaan liwat keatas Anwar.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
28 December 2020 2:11 pm

INGAT PAK JUB DAH JADI JUARA…….. Ku Li Is A Much Longer PM-In-Waiting Than Anwar…… They say Anwar Ibrahim is the longest Prime Minister-in-waiting in Malaysian history. There are those who say Anwar has been waiting to become PM since 1981 and others say it was from 1991. Whatever it may be, Tengku Razaleigh Hamzah a.k.a. Ku Li has been PM-in-waiting since 1976. Hence Ku Li beats Anwar to the title of longest PM-in-waiting in Malaysian history. Ku Li is 83 years old and he has spent 44 years, which is more than half his life, waiting to become PM.… Read more »

Anonymous
Anonymous
28 December 2020 1:26 pm

Budin penyokong tegar Pak Sheikh Buar dan PKR. Oleh itu, tak hairan lah dia berkata mcm di tajuk pos dia itu.

Tapi UMNO, PKR dan PAS dah peweng akibat di sondol2, di sepit2 Bersatu sejak penubuhan nya. Jangan terperanjat jika Bersatu berkibar bendera nya di PRU akan datang dan bermaharajalela selepas Pru15.

Ramai rakyat dah bosan dengan yang lama. Terutamanya yang banyak berkecimpung dalam najis. Najib bawa RM4 biliun punya najis 1MDB di selerak nya kpd rakyat. Bedebah.

Anonymous
Anonymous
28 December 2020 1:28 pm
Reply to  Anonymous

Pak Sheikh Nuar

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
28 December 2020 12:06 pm

NEGARA JADI MISKIN BAWAH KERAJAAN PENGGANAS KOMUNIS DAN PERUSUH SOSIALIST KERANA TIADA PRODUKTIVITI YANG MEMBERANGSANGKAN……. NASIONALIST UMNO PULA PENTINGKAN KUASA DAN WANG…….. Kit Siang Wants Non-Malays To Be Equal To The Poor And Insecure Malays……… The ordinary Malays are so poor and insecure. More than half a century ago, sometime in 1969, I was asked what the DAP stood for and I explained it in eight points: That Malaysia is a multi-racial, multilingual and multi-cultural society and that a viable Malaysian nation can only be formed if all the races and groups in the country are given an equal stake… Read more »

Anonymous
Anonymous
28 December 2020 11:20 am

Tak betul.

Tak “AKAN ‘MATI’ JIKA MEMILIH BERSAMA BERSATU DALAM PRU15 NANTI.”
UMNO tak tau lah. Kot kena tendang terajang ke dalam longkang

zunnun
zunnun
28 December 2020 10:50 am

malaun2 pAs di perak kini menunjukan perderhakaan kali ketiga kpd singgshsana

pertama

membuat singgahsana tertunggu2 agar ketiga2 malaun2 mereka datamg mengadap…

kedua

menyamakan tuanku dgn setaraf dgn si malaun razman pula…

ketiga dan terkini…..

merasakan jika exco pendidikan & agama tidak di beri kpd mereka, lantas SU si razman mengecam kejahilan tindakan mereka2 termasuk singgahsana juga….

malaun2 #melayu2islam hadi kini merasakan kepala dah persamaan kepala babi ke ?

Anonymous
Anonymous
28 December 2020 11:22 am
Reply to  zunnun

KOrang bukan “persamaan” babi.

Korang babi, period.

zunnun
zunnun
28 December 2020 10:24 am

…bukan sj onNo, pAs juga akan mati jika terus bersama kepimpinan #melayupbbm….

Huh,

tapi, kan #melayu2omNo & #malaun2pAs dah lama mati setelah muaFUCK”at yg di bina di “FUCK” oleh #melayu2pbbm….

mssih hidup lagi ke?

malaun2 pAs kini jadi gundek #melayu2pbbm manakala #melayu2omNo asyik gila talak sentiasa….

Anonymous
Anonymous
28 December 2020 11:23 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENCARUT.

Mengata FUCK, pukimak lah dia.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
28 December 2020 10:01 am

DAH TENTU KADOK JADI PARTI MINORITY KALAU UMNO TETAP PENDIRIAN SEHINGGA PRU15…….PAS TIADA PILIHAN LAIN KECUALI SOKONG UMNO…….. ELOKLAH NASIONALIST MELAYU GABUNG DENGAN PENGGANAS KOMUNIS DAN PERUSUH SOSIALIST UNTUK LENGKAP KAN LAGI BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ……… It’s All About Wanting To Become PM…… The 1987-1988 crisis in Umno was about wanting to become Malaysia’s Prime Minister. Tengku Razaleigh Hamzah was trying to grab power from Tun Dr Mahathir Mohamad. That Team A versus Team B war weakened Umno and broke the party into two. The 1997-1998 crisis ten years later was also about wanting to become the PM. This time… Read more »