ANWAR BUKAN GAGAL, CUMA BELUM BERJAYA

Dalam kenyataan bersama Mohamad Sabu dan Lim Guan Eng minggu lalu, gambarannya adalah mereka seolah-olah sudah putus asa dengan usaha Anwar Ibrahim untuk mengambil alih semula kerajaan.

Sehubungan itu, mereka mahu usaha tersebut, terutamanya melalui sokongan Ahli-Ahli Parlimen UMNO, dihentikan saja.

Mohamad Sabu dan Guan Eng juga mengingatkan Anwar dan PH agar tidak lagi berharap kepada Ahli Parlimen kerajaan untuk mengembalikan mandat yang dikhianati itu kerana mereka itu hanyalah opportunis yang menggunakan PH untuk kepentingan diri mereka semata-mata.

Sebaliknya, Presiden Amanah dan Setiausaha Agung DAP itu menggesa PH mencari persamaan dalam kalangan parti pembangkang untuk membentuk kerjasama lebih luas bagi menghadapi PN dalam PRU15 akan datang.

Dalam erti kata lain, bagi Mohamad Sabu dan Guan Eng, usaha Anwar selama 9 bulan ini telah gagal dan tidak mungkin boleh berjaya lagi.

Oleh itu, mereka berpendapat, lebih baik diperluaskan hubungan sesama pembangkang untuk menghadapi PRU akan datang daripada terus mengejar bayang-bayang.

Benarkah begitu?

Jika diperhalusi, Anwar bukan gagal dan belum juga gagal, jauh sekali hanya mengejar bayang-bayang.

Pada peringkat awal, dalam majlis mengadapnya kepada Agong, beliau telah membawa surat sokongan Zahid Hamidi dan Najib Razak serta beberapa SD, selain sokongan sedia ada daripada Ahli-Ahli Parlimen PH sendiri untuk membentuk kerajaan baharu.

Ia sepatutnya disusuli dengan majlis mengadap ketua-ketua parti berkenaan terhadap Agong, tetapi meskipun pada peringkat awal, jadualnya telah ditetapkan, ia kemudian ditangguhkan kerana menularnya semula Covid19.

Dengan tiada majlis mengadap ketua-ketua parti itu, sokongan yang Anwar persembahkan kepada Agong telah beliau miliki tidak dapat diterjemahkan.

Seterusnya selepas itu berlaku beberapa isu lain yang memungkinkan keadaan berubah, termasuk pembentangan Belanjawan 2021 yang mana di peringkat akhir atau bacaan kali ketiga, ia kemudian diluluskan dengan undian 111-108.

Undian itu ditafsirkan oleh banyak pihak, termasuk tidak terkecuali oleh Mohamad Sabu dan Guan Eng sendiri bahawa ia adalah gambaran kegagalan Anwar untuk menjatuhkan Muhyiddin Yassin.

Mereka barangkali mengandaikan, oleh kerana Zahid Hamidi dan Najib sudah memberi surat sokongan kepada Anwar, sudah tentulah sokongan beberapa Ahli-Ahli Parlimen UMNO sepatutnya diterjemahkan dalam undian belanjawan itu.

Sudah disebut sebelum ini bahawa sokongan UMNO kepada Anwar untuk menukar kerajaan tidak sama dengan undi menolak belanjawan atas beberapa faktor, antaranya UMNO tidak mahu dilihat mengingkari titah Agong berkenaan dengannya.

Dalam hal ini, yang penting, walaupun Zahid Hamidi dan Najib serta beberapa Ahli Parlimen UMNO tidak mengundi menolak belanjawan, Presiden UMNO dan bekas Perdana Menteri itu sehingga ini tidak pernah menafikan atau menarik balik surat sokongannya sebagaimana yang Anwar persembahkan kepada Agong sebelum ini.

Maknanya, di samping hubungan UMNO dan Bersatu terus renggang dan UMNO kekal dengan pendirian tidak mahu berkongsi kawasan pilihanraya dengan Bersatu, harapan untuk menjatuhkan Muhyiddi sebenarnya masih lagi terbuka.

Apatah lagi, dengan belanjawan telah diluluskan, menjatuhkan kerajaan selepas ini menjadi lebih mudah kerana kerajaan baharu tidak perlu lagi merangka perbelanjaan baharu.

Dikuatkan lagi dengan kenyataan Saifuddin Nasution beberapa hari lalu yang mengatakan Anwar masih ada “nombor” untuk mengambil alih kerajaan, ini juga menggambarkan usaha dan perancangan masih lagi berjalan.

Ia tidak pernah dihentikan, malah rundingan dan pertemuan ke arah itu terus diadakan.

Yang tepatnya, Anwar bukan gagal dan belum juga gagal, cumanya usahanya belum lagi berjaya setakat ini.

Bila?

Esok lusa, mungkin mendung, hujan atau cerah cuaca, tiada siapa dapat menjangka. (Shahbudindotcom 23/12/2020)

5 4 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 23 December 2020 — 12:19 pm
Subscribe
Notify of
guest

56 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
26 December 2020 7:20 pm

PAK JUB MASIH ADA PENYOKONG KERANA DISOKONG LGBT DAN ZIONIST……… BILA PAS JOIN KERAJAAN BARU TIMBUL ISU DAGING HARAM……. ELOKLAH KITA BERI PAS JADI PM BARU SELESAI……… MELAYU PENYOKONG2 DAPIG ADALAH PEMGKHIANAT……… Perikatan Nasional: Patriots Versus Traitors……….. I have noticed many comments on the internet and in the social media calling the PKR and PPBM people who are now in Perikatan Nasional as traitors. Whether these people are traitors or patriots depends on which side you are on. For example, non-Muslims who convert to Islam are called “reverts” or “saudara baru” by the admirers of these converts. Why are converts… Read more »

Ajak
Ajak
26 December 2020 3:53 pm

Bangang nya , tak berjaya ngaku jelah tak dapat , dah berapa kali I got number , suruh bos kau tu pergi beli no ekor lagi baik . Projek asik fail je , jangan lupa dah 2 kali buat prk utk bagi laluan jadi mb tak dapat , nak jadi pm sudah nya jadi pm tepi , org macam ni pun ada penyonkong setia ,kalah pengikut ayah pin

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
24 December 2020 11:38 am

PAK JUB GAGAL SELAMA NYA DAN TIDAK AKAN BERJAYA…….. DIVIDEND MULA RENDAH KETIKA DIPERINTAH KERAJAAN BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG……DARURAT NEGARA BANGKRAP PH MASIH BELUM PULIH….. Pemuda PAS bertemu penganjur Miss/Mrs Plus World Malaysia 2020……… Dakwah di meja rundingan! SEMALAM Pemuda PAS, diketuai oleh Ustaz Akram Ikrami, Lajnah Dakwah DPPM telah bertemu dengan penganjur Miss/Mrs Plus World Malaysia 2020 di Zenith Hotel Putrajaya bagi mendengar secara teliti daripada pihak penganjur berkenaan intipati program ini. Secara objektifnya pihak penganjur ingin mengambil inisiatif untuk memperkasa institusi wanita khususnya wanita yang bersaiz besar dan dizalimi di luar sana. DPPM telah mendengar dengan penuh… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
23 December 2020 9:59 pm

Ustaz mencabul Mudir meraba
Ratu Cantik syariah tukar nama
Islam bawah PN semakin huru hara
Dapat exco ladang babi mung jaga.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
23 December 2020 9:56 pm

Manpreet Singh vs Navpreet Kaur
Murtad jadi Sikh kahwin campur
Ulama Duta Mufti Menteri tidur
PN Islam jadi hancur lebur.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
23 December 2020 9:13 pm

NEGARA YAKJUJ MAKJUJ MEMANGLAH GANAS DAN TERUK……… Udara Bertoksik Di India, Ragut 1.67 Juta Penduduk Setahun……. NEW DELHI: Udara yang bertoksik membunuh lebih ramai rakyat India pada tahun 2019 berbanding pada tahun 2017, lapor jurnal The Lancet pada Selasa. Kajian jurnal tersebut menyatakan bahawa pencemaran udara di negara itu meragut nyawa seramai 1.67 juta orang, iaitu membentuk 18 peratus daripada jumlah kematian keseluruhan di India. India yang menunjukkan pertumbuhan ekonomi yang seiring dengan korban manusia akibat kualiti udara buruk, pernah mencatatkan angka kematian sejumlah 1.24 juta orang, atau 12.5 peratus pada 2017. Analisis mendapati pencemaran mengakibatkan penyakit pulmonari obstruktif kronik,… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
23 December 2020 8:29 pm

Umno perlukan Anwar dan Madey si Kitol perlukan Azmin Semburit. Inilah yang dipanggil grandpa boboy. Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
23 December 2020 8:24 pm

VAKSIN ADALAH VIRUS DILUMPUHKAN…….ADAKAH LUMPUH ATAU KEMBALI MENYERANG……… KKM Terima Permohonan Pendaftaran Bersyarat Untuk Vaksin COVID-19 Daripada Pfizer……….. Syarikat farmaseutikal antarabangsa Pfizer telah membuat permohonan pendaftaran bersyarat dengan Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA), Kementerian Kesihatan (KKM), pada 15 Dis lepas bagi penggunaan vaksin COVID-19 yang dihasilkan syarikat itu. Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata pihaknya kini sedang membuat penilaian bagi vaksin itu dari segi kualiti, keselamatan dan keberkesanan produk itu untuk digunakan di Malaysia berdasarkan dokumen yang telah ditunjukkan. “Dijangka koresponden dan proses libat urus syarikat akan dimulakan pada akhir bulan ini dan NPRA telah pun… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
23 December 2020 8:16 pm

Murtad sudah halal ke belum? Kalau sudah murtad hukumnya tabayyun ke? Serban dan turban berlaga pusat nanti anak keluar pakai salib. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
23 December 2020 8:12 pm

Menteri Air tukar nama MEWA jadi halal. Arak tukar nama beer jadi halal. Miss Malaysia tukar nama Miss Germany jadi halal. Pas tukar nama Parti Anjing jadi halal. Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
23 December 2020 8:10 pm

SIAPA LAGI MENGAJAR UMAT MELAYU DENGAN LIBERALISM PLURALISM KALAU BUKAN PAK DAJJAL FREEMASON ……MEMANG KEMUNCAKNYA ADALAH MURTAD…….. Anwar sudah lepas tarikh luputnya… teringat sumpah laknat Saiful………… Akhirnya Democratic Action Party (DAP) Malaysia dan Parti Amanah Negara terus terang mengatakan mula bosan dengan Anwar Ibrahim . Semalam LGE dan Md Sabu keluar kenyataan sifatkan Anwar hanya kejar bayang bayang. Banyak pihak dalam pembangkang kini mula tanpa selindung cakap soal Anwar tidak lagi layak mengetuai pembangkang. Inilah yang disebut dalam PKR sejak dua tahun lepas apabila Anwar memaksa semua menjadikan cita cita peribadinya sebagai matlamat utama parti. Malah siapa yang mengkritik kelemahan… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
23 December 2020 8:01 pm

Macai Madey si Kitol boleh minta kerusi sama DAP dan Amanah. Lebih baik masuk Bebas saja. Macai jenis katak melompat dan pecat diri sendiri tanpa sebab ke mana pergi pun tiada orang waras yang percaya. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
23 December 2020 7:57 pm

Marah betul macai Madey si Kitol bila PH bersatu padu tolak ajaran divide and conquer sesat. Inilah ajaran Madey hati busuk hitam macam buntut Azmin Semburit. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
23 December 2020 7:54 pm

Sijil nikah mee segera sudah viral. Agamanya siap tulis Islam dan Sikh. Ok. Dah boleh gentel bini tok mufti dan Menteri Agama semua. Kahkahkah!

Wau bule
Wau bule
23 December 2020 7:22 pm

I noted with interest TDM’s critics have started calling him names like before. I could distinctly remember how Najib and Zahid insulted the old man before PRU14. Where is Najib now and how is Zahid and his criminal court cases?

Wau bule
Wau bule
23 December 2020 7:18 pm

No amount of spin, twist and turn could help to shed the image of Anwar’s failure.

Budin, Dollah Sani, Johari Abdul have to be realistic based on facts and truths. Reformasi, BA, PR had failed miserably. No amount of PR job could save Anwar’s tainted image made worse by his consistently pathological liar’s acts.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
23 December 2020 6:53 pm

Antara Illi Najwa dan Navpreet Kaur; sebagai mualaf, izinkan saya berbicara… INILAH KEJAYAAN BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG PERINTAH NEGARA 22 BULAN…… BERJAYA RANAPKAN EKONOMI DAN AKIDAH MELAYU……… Nasi lemak buah bidara, Sayang selasih saya lurutkan, Buang emak buang saudara (buang emak buang agama), Kerana kasih saya turutkan. Hebat orang Melayu dahulu berseloka. Melangkaui zaman. Ternyata sudah menjadi realiti. Ini yang diketahui, yang tidak diketahui, bagaimanalah keadaannya. Buang emak buang agama, kerana kasih, saya turutkan. Masih terbayang kisah Aishah Bukhari dan Lina Joy. Sebagai mualaf, terpanggil saya. Izinkan saya untuk berbicara. Tidak usahlah berdolak-dalih lagi. Jika sudah sebegitulah upacara perkahwinannya.… Read more »

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 7:54 pm

M vs A 6:53 pm (ref: Dr Ridhuan Tee),

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Kisah murtad, Illi Najwa..sgt menyedihkan sekali
Dek kemaruk btng besar, agama tak lagi dipeduli
Agaknya dia tengok dlm video, btg pelir Benggali
Spt mana makcik TN tergila-gilakan btg Bang Ali
🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Jigit
Jigit
23 December 2020 5:56 pm

Anwar bukanlah gagal atau mengejar bayang-bayang. Dia cuma tidak berjaya …. ada orang-orang nakal cakap dia bagaikan anjing yang mengejar ekor sendiri….

Bagi saya beliau bukan saja mengejar sesuatu…tetapi dia juga nampaknya dikejar sesaorang…ohhh…..rupa-rupanya seorang atok tua yang sedang mengejarnya…

Kah kah kahhhhh

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 6:16 pm
Reply to  Jigit

Bro Jigit 5:56 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Ada seekor lagi anjing mengejar ekor dia sendiri
Tapi anjing betina tua gila itu malang setiap hari
Silap lah anjing tu mari acah cikgu Kejora bistari
Kena sekel kepala kini anjing tu sudah cabut lari
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 4:30 pm

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang iblis 😈 saka puaka 👹 menopos munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
Wajah TN anjing @ monyet, kini suram mendung
Kemunafiqan diri nya itu..dia tk daya lagi lindung
Yg selalu dia kata timpa balik dia pyna btg idung!
Kini, anjing tu malu, cabut lari mcm lipas kudung
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 4:30 pm

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang iblis 😈 saka puaka 👹 menopos munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Pembaca boleh lihat sendiri..TN pnya sifat buruk
Dia dok kat kat Kejora, tapi dia sebenarnya beruk
Kini anjing betina tua gila babi tu, dah malu teruk
Dek kantoi terkedu..monyet tu dah lari menyorok
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 4:19 pm

PARA PEMBACA BOLEH LIHAT DGN JELAS SIFAT MUNAFIQ FASIQ SI BETINA TUA GILA BABI 🐖 TN ANJING 🐕 @ TN MONYET 🐒:

1) Dia selalu marahkan pembaca, kononnya kerana komen tak ikut tajuk pos, tapi cuba lihat komen anjing tu jam 3:55 pm di bawah.

2) Dia suka mengatakan orang bodoh, jahat, gangster dsb, tapi cuba lihat komen anjing tu jam 3:55 pm di bawah.

Semua ini adalah kerana anjing tu tak mendapat asuhan @ didikan sempurna masa kecil, dia tak dibimbing dek mak bapak dia yg asyik sibuk memuki sepanjang

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 4:20 pm
Reply to  Anonymous

#sepanjang masa…

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 4:20 pm
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒@ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang iblis 😈 puaka 👹 menopos munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Dia gila babi teruk, mkcik TN biol mulut sumbing
Meracau raban sja dia, hidup terumbang-ambing
Masa kecil terbiar, dia kutip makan taik kambing
Dia kuangajar biadab sbb mak bapak tk bimbing
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 4:20 pm
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua 👩‍🦳kerepot jalang iblis 😈 saka puaka 👹menopos munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳🤣
Auntie TN ‘misbehaved’..due to poor upbringing
She alway watch her mum’s pussy, dad banging
Quite frequent she saw her dad’s testis hanging
And she felt so eager seeing clapping & singing
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 4:15 pm

PARA PEMBACA SEKALIAN,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Jgn le marah, klu blog cempera tk ketahuan hala
Kemelut & sengketa terjadi, bkn Kejora yng mula
Tapi semua dari angkara TN si betina anjing gila
Agaknya..dia gatal puki sbb butoh Bg Ali tak tala
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

langkasuka
langkasuka
23 December 2020 3:40 pm

PENGKIANAT mengata ekonomi rakyat terok.mereka terpaksa membelot agar negara msia selamat daripada muflis. Rupenya bila ASB dividen merudum 4 25 maka trbukjti semuanya menipu. Ilmu ekonomi jemin dgn wak pagoh mcm pak pandir. Top glove untung billion. Kenapa tal labur

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 3:59 pm
Reply to  langkasuka

Nombor 1 menipu ada lah kamu.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 3:28 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Dulu, Atok katak Pak Non tiada moral & kaki jubor
Tapi PRU14 Atok96 ajak Pak Non menjulang obor
Kini Atok jadi kalut bila Pak Non kata ada nombor
Namun PRU-15, dua2 ekor ini, rkyat akn kasi lebur
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 3:55 pm
Reply to  Anonymous

Mimpi lah kamu, Dol.

Wak Gontol Kejora Kojolla.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 4:13 pm
Reply to  Anonymous

Mimpi lah kamu, cendol dodol bendul samdol.

TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ Nenek Kebayan Betina Tua 👩‍🦳 Kerepot Sihir Saka ☠️Jalang Iblis 😈Puaka 👹 Kelentit Panjang Puki Kering 🖕 Menopos Munafiq Fasiq.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 4:16 pm
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang iblis 😈 saka puaka 👹 menopos munafiq fasiq 3:55 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Kebodohan dari mkcik TN anjing..tk dpt dihapus
Asyik sja, betina tua ini komen tak ikut tajuk pos
Nak serang org, tk sedar dh tk lama nk mampos
Agknya..begitu sifat bila dah sgt tua & menopos
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 4:25 pm
Reply to  Anonymous

Pembaca2 boleh lihat dgn sendiri perangai tebiat buruk dan jahat TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ Nenek Kebayan Betina Tua 👩‍🦳 Kerepot Menopos Jalang Iblis 😈 Puaka 👹 Munafiq Fasiq nih jam 3:55 pm…

Asyik saja betina badut 🤡 tua saka 👻 ni cuba nak jadi gangster blog, nak ganggu org dgn komen2 mencaci cerca yg TAK IKUT TAJUK POS.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 4:26 pm
Reply to  Anonymous

Bukan saja betina saka TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ Nenek Kebayan Betina Tua 👩‍🦳 Kerepot Menopos Jalang Iblis 😈 Puaka 👹 Munafiq Fasiq ni ingin jadi penghulu atap pak pacak blog, tapi, makcik betina jalang ni teringin juga nak berkelakuan lelaki dan jadi gangsterr kat blog ini…
Piiraaahhh…huerrgghh…ptuiiihhh…
😀😃😄😁😆😅😂🤣

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 4:26 pm
Reply to  Anonymous

This bloody old stupid idiot moron lady ‘TN Anjing’ 🐕 @ ‘TN Monyet’ 🐒 is actually a saboteur to this blog!

She used to be ill-mannered & rude to others due to poor upbringing by her parent, since they’re all the while busy fucking…

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳🤣
Auntie TN ‘misbehaved’..due to poor upbringing
She alway watch her mum’s pussy, dad banging
Quite frequent she saw her dad’s testis hanging
And she felt so eager seeing clapping & singing
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

zunnun
zunnun
23 December 2020 3:24 pm

dgn sawan babi nya, si tua OT96 tak tahu ke jalan mati utk benrsatu dn tuhan nya….. tidak kah selalu mengamalkan adap2 penyatuan ketika solat nya atau asyik mabuk dgn dunia perdana menteri nya sj….. atau si tua OT96 asyik mengawan ber”doa” meminta di panjang kan umur, lalu tuhan berikan si tua OT96 umur yg berpanjangan seperti karun dgn kekayaan nya…. bagaimana pula dgn pendeta hadi awang dgn ajaran seketul daging babi …. gagal atau belum berjaya menemui ‘rasullulah’ sebanar nya, kerana kini bagi lalang terkapai2 ke sana dgn #melayu2keris nya kesini dgn #melayubunga pula.. laki berbini dua atau pornpuan… Read more »

zunnun
zunnun
23 December 2020 3:35 pm
Reply to  zunnun

Oops..

, si tua OT96 tak tahu jalan mati .utk bersatu dgn tuhan nya….

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 3:58 pm
Reply to  zunnun

Kamu DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (pangkat dah di terang kan di masa lalu) berbini empat, semua mencari nafkah kasi kamu makan.

Macam mana cari nafkah nya tak payah tanya lah.

zunnun
zunnun
23 December 2020 2:38 pm

the beginning of Islam…. was it from first encountered by muhamad with his divinity ? by that it means, Islam begins some 1450 yr ago and #allah, the god gets ‘his’ name #allah… betul ke? kerana setiap kali di sebut Islam, tak lengkang di sebut muhamad, sahabat2, keluarga kaum2 arab nya… tapi tuhan mana pulak yg nyatakan alam dan manusia2 sebelum nya…. something explosive happened for this to emerge using a specific template to ensure such a historic rise of islam by the pan arabic means…. tapi. bagaimna pula #allah itu penjenaman tuhan bagi muhammad sedangkan (al + illha) =… Read more »

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 2:57 pm
Reply to  zunnun

Kamu nak bincang ini pasal apa? Kalau kena dgn tajuk pos, lain ler.

Nak menyindir agama Islam, Pukimak kamu ler.

Kamu tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara takda siapa yang peduli, melainkan bila kamu sindir agama Islam.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 2:58 pm
Reply to  Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT, MENYINDIR ATAU MENCARUT.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 2:32 pm

Kalau setan dan iblis boleh bagi angka mencukupi dan kemenangan yang para bekas menteri2 PH tu harapkan, dengan syarat setan & iblis jadi ketua PH, rasanya bekas menteri2 kemaruk nak jawatan balik tu pasti akan setuju. Atas nama kembalikan mandat rakyat, padang bola sanggup mereka tadahkan. Logik akal, kalau Kutty Madet tu yang dah kencing berkali2 kepala mereka malah adalah punca utama PH hilang kuasa pun sanggup mereka tu berkolaborasi dan mengharap sakan bagai angau padanya, tak mustahil “setan & iblis berwajah manusia” yang mampu berikan apa yang mereka inginkan, akan diangkat dan dipuja mereka setinggi mungkin. Bukan lah suatu… Read more »

Lan Kangaq
Lan Kangaq
23 December 2020 2:38 pm
Reply to  Anonymous

ph plus akan dipimpin setan iblis menyamar? biaq betoi.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 3:01 pm
Reply to  Lan Kangaq

Hang cakap mcm Paklong duduk di tepi Palong.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 2:54 pm
Reply to  Anonymous

Saper pun jadi ketua PH plus, pelesit ke, setan ke, iblis ke, jebon ke, kafir harbi ke, taghut ke, zombi ke, firaun ke, kutty ke, kitol ke, zionis ke, trump ke.. apa peduli? asalkan dapat kuasa dan boleh jadi menteri semula. Ini lah pemikiran orang bijak, janji masyuukkk poket. Letih oii asyik harap kat duit tin milo!

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 3:03 pm
Reply to  Anonymous

Cakap kedai kopi nak bawa masuk blog Budin yang di hormati.

Bodoh bangang ler kamu.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 8:45 pm
Reply to  Anonymous

Kawan baik tak dapat bagi apa yg depa nak, diperlekeh kawan sendiri. Musuh dlm selimut yg berak kepala depa, yg tu juga depa harap dan angau sangat. Agaknya taik musuh wangi dan harum bagi depa, dah tak taraf najis lagi asal dpt jadi menteri balik.

Aku
Aku
23 December 2020 1:45 pm

Bodoh munakad kau Budin.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 2:22 pm
Reply to  Aku

Kamu paling bodoh – tak beri sebab pun.

zunnun
zunnun
23 December 2020 1:13 pm

baimana pula si hadi awang nya gagal ke membuat kelangtang dan trengganu negeri kaya dan serba canggih pasarana serta taraf hidup rakyat yg tinggi …

tapi

asyik menagih2 bantuan kerajaan pusat tiap2 tahun ngape..

adakah ajaran seketul daging babi menjadikan rakyat2 di kelantang dan trengganu di jadikan babi2 belaan hadi? lalu sana sini mem”babi”buta sj…

zunnun
zunnun
23 December 2020 1:13 pm
Reply to  zunnun

bagaimana pula..

zunnun
zunnun
23 December 2020 1:10 pm

klu anwar bukan gagal tapi belum berjaya…

adakah si tua OT96 berjaya menjadikan malaysia ‘the little tiger of the east’ ketika itu korea selatan dgn malaysia dlm jajaran yg sama…

tapi kini vietnam lagi maju jika di bandingkan dgn malaysia…

ap kah si tua OT96 gagal atau belum berjaya….

mungkin umur nya menjangkau 100 tahun baru berjaya ke?

zunnun
zunnun
23 December 2020 1:18 pm
Reply to  zunnun

ketika si tua OT96 menjanggau umur 100 tahun, adakah sawan nya seperti terkini?

atau

sawan nya dan sampai tahap mengawan2 meronta2 kerana tak lagi mati……

fadhil noor berkata dulu,

quote

“…..si tua akan menghadapi sawan tua hingga ke mati…”

zunnun
zunnun
23 December 2020 1:42 pm
Reply to  zunnun

oops

atau

sawan nya dah sampai tahap mengawan2 & meronta2 kerana tak lagi mati2…….

Wau bule
Wau bule
23 December 2020 12:46 pm

Anwar belum berjaya equals Anwar PM in Waiting for life.

He was tasked with Reformasi namun dah basi

He was tasked to lead BA…failed terribly

He was tasked to lead PR….failed miserably

He was chairman of PH but failed to stop the budget from getting approved…weak leadership

He claimed he had numbers instead he had shown himself as pathological liar

So….he is a failure. He could never smell success…. Worst still he is an ex-convict of sodomy. To lead muslim country like Malaysia?….minta2 negara jangan kena laknat Allah swt