“GABUNGAN BESAR PH TIDAK BOLEH DIPIMPIN MAHATHIR”

Sejak akhir-akhir ini, ada desakan untuk mewujudkan “koalisi gergasi”, di kedua-dua belah pihak kerajaan dan pembangkang.

Di pihak pembangkang, ada tuntutan untuk menghidupkan kembali formula “PH Plus”.

Secara amnya, ini adalah koalisi yang melibatkan Pakatan Harapan – KEADILAN, DAP dan AMANAH – kembali bersama Tun Dr Mahathir Mohamad dan kemnya (partinya PEJUANG yang masih belum berdaftar), serta parti-parti lain seperti WARISAN dan MUDA (yang juga masih tidak berdaftar).

Ramai ahli atau penyokong PH – termasuk masyarakat sivil menganggap ini adalah idea yang baik.

Namun, adakah itu pandangan yang tepat?

Apa yang diperlukan untuk mewujudkan semula PH Plus?

Pada bulan Jun 2020, Dr Mahathir mengatakan kepada media:

“Saya ingin menjadi PM untuk ketiga kalinya untuk memperbetulkan korupsi pentadbiran Najib dan Muhyiddin… Saya akan berundur setelah enam bulan. Saya tidak akan menjadi PM lagi.”

Pada bulan Oktober 2020 juga, parti PEJUANG yang masih belum didaftarkan mencalonkannya untuk menjadi Perdana Menteri lagi.

Dalam sidang media 14 Disember baru-baru ini, sementara beliau dilaporkan berkata bahawa beliau “tidak ada cadangan” untuk menjadi calon Perdana Menteri, beliau mengatakan: “Jika kerajaan jatuh, maka akan ada menjadi keperluan untuk kerajaan baharu. Pada masa ini, kecuali jika kita mempunyai pilihan raya umum, satu-satunya cara untuk membentuk kerajaan baru adalah untuk 222 anggota Parlimen untuk mulai memilih kerajaan, mungkin bermula dengan perdana menteri … Dan kemudian untuk membentuk sebuah kerajaan yang berdedikasi untuk melayani rakyat. Saya harap ada cukup ahli Parlimen yang ingin melihat negara ini pulih dan maju seperti sebelumnya”.

Keadaan ini menunjukkan adanya “PH Plus” akan memberikan kita pilihan sama ada memilih kepemimpinan Dr Mahathir lagi, atau seseorang yang dapat diterima olehnya.

Seperti yang saya dan beberapa individu lain telah perkatakan sebelum ini, langkah ini bukan pilihan yang tepat – khususnya untuk KEADILAN.

Hakikatnya adalah Dr Mahathir telah membuktikan berulang kali bahawa beliau tidak bersedia dan tidak dapat menggerakkan reformasi yang sangat diperlukan oleh Malaysia, sama ada ekonomi, politik, atau sosial.

Keputusan bekerjasama dengan Mahathir dalam PH bukanlah keputusan yang mudah di kalangan pembangkang; ramai di antara mereka telah dizalimi ketika tempoh pertama Mahathir sebagai PM ketika beliau merosakkan institusi negara sementara golongan tauke bermaharajalela dan jurang kaya-miskin melebar; tetapi ini adalah keputusan yang dibuat PH untuk menumbangkan Najib Razak dan UMNO-BN pada PRU 2018.

Beliau mempunyai 22 bulan dan modal politik yang besaruntuk memperbaiki masalah negara – tetapi tidak dapat atau enggan berbuat demikian. Dan terbukti beliau berulang kali membelakangkan manifesto Buku Harapan. Sebahagian besar daripada manifesto itu dapat dicapai, tetapi komennya merosakkan kewibawaan PH dan menguatkan semula musuh kita.

Pada akhir pentadbirannya, beliau meletak jawatan tanpa berbincang dengan PH sebagai taktik memastikan beliau tidak perlu menyerahkan jawatan PM kepada Anwar sebagaimana dijanjikan. Sebaliknya, keseluruhan Kerajaan PH yang memenangi PRU 2018 membawa harapan rakyat telah tumbang.

Jelasnya, zaman beliau sudah berakhir untuk memimpin PH dan negara kita, terutama dengan cabaran baharu era Covid yang penuh mencabar ini.

Sekiranya parti-parti komponen PH masih mahu gabungan kita atau pakatan yang lebih besar menjadi entiti reformis — maka kita tidak boleh dipimpin oleh Dr Mahathir.

Prospek pembangkang yang berpecah akan memberi kesan yang buruk kepada banyak pihak.

Tetapi pokoknya, ini adalah isu khilafiyah (perbezaan pandangan) tentang bagaimana kita seharusnya mencorakkan masa depan Malaysia.

Tiada jaminan bahawa PH Plus adalah platform politik pilihan Dr Mahathir.

Dalam wawancara pada September 2020, beliau mengatakan: “Jika kita boleh memperoleh 30 kerusi sahaja pun, kita dalam kedudukan untuk menyertai salah satu (gabungan). Tetapi jika kita mahu sertai, kita mesti menekankan beberapa syarat. Jika mereka menerima syarat-syarat kita, maka kita akan turut serta.

Namun, untuk bersikap adil, cadangan “PH Plus” atau “Koalisi Gergasi” – seperti yang disusun sekarang – adalah masalah melangkaui isu Mahathir-Anwar.

Budaya politik Malaysia cenderung melihat koalisi sebagai koalisi pra-pilihan raya, bukannya koalisi pasca pilihan raya. Parti komponen setuju dengan manifesto yang sama, dengan kepimpinan (atau calon PM) yang sama dan dengan satu calon untuk setiap kerusi.

Tetapi adakah ini keadaan sebenar?

Mungkinkah kita begitu terbiasa dengan “model” Parti Perikatan dan BN sehingga kita tidak dapat memikirkan alternatif lain?

Sebagai respon, pembangkang pernah mengusahakan Barisan Sosialis (1950an-1960an), Gagasan Rakyat dan Angkatan Perpaduan Ummah (awal 1990an), Barisan Alternatif (1999-2008), Pakatan Rakyat (2008-2015), PH (ditubuhkan 2015) dan Gagasan Sejahtera (2018).

Tetapi harus diingat Parti Bansa Dayak Sarawak pernah bersama Parti Pesaka Bumiputera Bersatu dalam BN di peringkat nasional tetapi menentang satu sama lain di PRN Sarawak antara 1987-1992.

Kerjasama DAP-KEADILAN pada PRU 2008 berbentuk kerjasama longgar untuk cuba mengelak pertembungan kerusi dan kerjasama kempen, tanpa manifesto bersama. Begitu juga WARISAN mengambil pendekatan mesra PH tetapi tidak menyertai PH.

Kini wujud keadaan tidak menentu Perikatan Nasional dan Muafakat Nasional sehingga bertembung di dalam PRN Sabah 2020 tetapi membentuk Kerajaan Negeri bersama.

Marilah kita bersikap jujur.

Memandangkan realiti politik sekarang dan cara pengagihan kawasan parlimen kita yang tidak saksama, mana-mana gabungan pra-pilihan raya akan bergelut dengan perundingan kerusi.

Ini selalu menjadi proses yang sukar walaupun parti-parti bersatu dan mempunyai perasaan yang baik di antara satu sama lain.

Ini adalah masalah yang akan terus dihadapi, jika tidak akan menjadi barah, untuk mana-mana gabungan besar masa depan: sama ada “PH Plus” dan apa sahaja yang dibuat oleh pakatan Muhyiddin.

Mungkin kita boleh berhenti mengharapkan gabungan kita sebagai entiti tetap, ia boleh menjadi lebih anjal, bergantung pada apa yang negara perlukan, yang diikat selepas pilihan raya. Ini adalah peralihan dari kerjasama pra-pilihan raya kepada kerjasama pasca-pilihan raya.

Ini bukan sesuatu yang luar biasa tetapi lazim di Eropah. Malah “Koalisi Gergasi” adalah istilah yang digunakan di Negara Jerman untuk menggambarkan kerjasama dua parti terbesar negara tersebut – CDU dan SPD yang berlaku beberapa kali dalam sejarah negara tersebut, selepas pilihan raya.

Di Britain, parti Konservatif dan Liberal Demokrat membentuk kerajaan antara 2010-2015.

Inilah sebabnya mengapa perbincangan mengenai ikatan PH-UMNO di Perak menarik perhatian orang ramai – walaupun pada akhirnya tidak menjadi kenyataan.

Pengundi Malaysia, mungkin semakin ingin tahu dan terbuka terhadap kemungkinan politik baharu yang sebelumnya tak dapat difikirkan.

Namun, politik tidak bermakna mengorbankan prinsip dan idealisme kita – dan di sinilah KEADILAN perlu berpegang teguh kepada prinsip asasnya untuk membina tanah air yang lebih saksama.

Ya, di masa depan membentuk gabungan merupakan proses yang anjal, tetapi kerangkanya wajib jelas berpaksikan agenda Reformasi untuk menjadikan negara kita lebih baik.

Apa pun yang berlaku, KEADILAN harus terus berkhidmat untuk rakyat dan memperjuangkan ekonomi yang lebih adil serta pemulihan institusi awam negara kita.

KEADILAN satu-satunya parti dengan cabang di setiap 222 kawasan Parlimen di Semenanjung, Sabah dan Sarawak, dan keanggotaan melebihi 1 juta orang di belakang hanya dua parti yang jauh lebih lama usianya – UMNO dan PAS.

Sebagai wadah besar yang mengumpulkan pelbagai aliran politk dan muncul sebagai parti pelbagai kaum paling berjaya dalam sejarah negara, KEADILAN berada dalam kedudukan terbaik untuk mencapainya.

NIK NAZMI NIK AHMAD

Ahli Parlimen Setiawangsa, WP.

3.7 3 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 22 December 2020 — 8:46 pm
Subscribe
Notify of
guest

82 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
zunnun
zunnun
24 January 2021 11:31 pm

hadi awang akan di dakwa,di muka pengadilan sejurus saja kerajaan #melayu2islang jatuh suoata rakyat dapat mengetahui samada hadi masih mengamalkan fahaman extremist yg mencetuskan peristiwa berdarah ..

di memali

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
23 December 2020 7:07 pm

Antara Illi Najwa dan Navpreet Kaur; sebagai mualaf, izinkan saya berbicara… INILAH KEJAYAAN BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG PERINTAH NEGARA 22 BULAN…… BERJAYA RANAPKAN EKONOMI DAN AKIDAH MELAYU……… PH HANYA BENCI TAPI RINDU DENGAN DORAEMON……… JUNNUN BERNABIKAN AYAH PIN…….BERTUHAN TUHAN HARUN…….. KALAU BUKAN KERANA DORAEMON TAK MERASA PHD4PIG PERINTAH NEGARA……… Nasi lemak buah bidara, Sayang selasih saya lurutkan, Buang emak buang saudara (buang emak buang agama), Kerana kasih saya turutkan. Hebat orang Melayu dahulu berseloka. Melangkaui zaman. Ternyata sudah menjadi realiti. Ini yang diketahui, yang tidak diketahui, bagaimanalah keadaannya. Buang emak buang agama, kerana kasih, saya turutkan. Masih terbayang kisah… Read more »

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 8:39 pm

M vs A 7:07 pm (ref: Dr Ridhuan Tee),

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Kisah murtad, Illi Najwa..sgt menyedihkan sekali
Dek kemaruk btng besar, agama tak lagi dipeduli
Agaknya dia tengok dlm video, btg pelir Benggali
Spt mana makcik TN tergila-gilakan btg Bang Ali
🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 3:16 pm

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang iblis 😈 saka puaka 👹 menopos munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
TN anjing @ monyet asyik saja bernasib malang
Dia kena tibai dgn Kejora..pedih smpai ke tulang
Tapi dia tampil juga dgn muka tebal mcm jalang
Benda yg sama saja, iblis puaka itu asyik ulang2
😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈
👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 2:13 pm

PERLU DI ULANG-ULANG LAGI & LAGI –

TN ANJING 🐕 @ TN MONYET 🐒 OTAK KECIK, MANUSIA BIASA LK 130 GM BERAT OTAK NYA, DIA NIH HA NYA 100 GM SAJA BERAT NYA.

MAKA TAK DAPAT MEMIKIR BANYAK, HANYA ASYIK NAK MENGGANGU ORG, MEMAKI HAMUN, MENCARUT, MERACAU, MEROYAN, MERABAN, MEMBEBEL, MENGOMEL, TAK IKUT TAJUK POS.

DISEBAB DIA PUKI KERING MENOPOS, SEBAB DISURUH JILAT BATANG PELIR BAPA DIA PUNYA DAN BATANG PELIR BANG ALI, DIA DAPATI BATANG PELIR BAPAK NYA LEMBIK, MACAM BATANG BANG ALI, MAKA PADAN LAH DGN DIA PUKI KERING.
😀😃😄😁😆😅😂🤣

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 2:01 pm

PERLU DI ULANG –

BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA OTAK KECIK, MANUSIA BIASA LK 130 GM BERAT OTAK NYA, DIA NIH HA NYA 100 GM SAJA BERAT NYA.

MAKA TAK DAPAT MEMIKIR BANYAK, HANYA PUTAR BELIT KATA2 YANG DI KELUARKAN ORANG LAIN.

DIA SELALU SEBUT PUKI KERING SEBAB DISURUH JILAT EMAK DIA PUNYA, DIA DAPATI PUKI EMAK NYA KERING, MAKA SELALU LAH DIA SEBUT PUKI KERING.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 2:13 pm
Reply to  Anonymous

PERLU DI ULANG-ULANG-ULANG LAGI –

TN ANJING 🐕 @ TN MONYET 🐒 OTAK KECIK, MANUSIA BIASA LK 130 GM BERAT OTAK NYA, DIA NIH HA NYA 100 GM SAJA BERAT NYA.

MAKA TAK DAPAT MEMIKIR BANYAK, HANYA ASYIK NAK MENGGANGU ORG, MEMAKI HAMUN, MENCARUT, MERACAU, MEROYAN, MERABAN, MEMBEBEL, MENGOMEL, TAK IKUT TAJUK POS.

DISEBAB DIA PUKI KERING MENOPOS, SEBAB DISURUH JILAT BATANG PELIR BAPA DIA PUNYA DAN BATANG PELIR BANG ALI, DIA DAPATI BATANG PELIR BAPAK NYA LEMBIK, MACAM BATANG BANG ALI, MAKA PADAN LAH DGN DIA PUKI KERING.
😀😃😄😁😆😅😂🤣

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 2:01 pm

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang iblis 😈 saka puaka 👹 menopos munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
Wajah TN anjing @ monyet, kini suram mendung
Kemunafiqan diri nya itu..dia tk daya lagi lindung
Yg selalu dia kata timpa balik dia pyna btg idung!
Kini, anjing tu malu, cabut lari mcm lipas kudung
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 1:47 pm

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang iblis 😈 saka puaka 👹 menopos munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Pembaca boleh lihat sendiri..TN pnya sifat buruk
Dia dok kat kat Kejora, tapi dia sebenarnya beruk
Kini anjing betina tua gila babi tu, dah malu teruk
Dek kantoi terkedu..monyet tu dah lari menyorok
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 1:28 pm

Anonymous (TN anjing 🐕 @ TN monyet 🐒)
 23 December 2020 10:42 am
 Reply to  Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

Hah, Speedy Gonzales, sebut ajer, dia pun keluar.

Banyak lain tabiat begitu Speedy Gonzales nih.

Akan diberitahu bila lapang.

 Reply
_____________________________________________________

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 1:28 pm
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang iblis 😈 saka puaka 👹 menopos munafiq fasiq 10:42 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
Sian TN anjing @ TN monyet betina tua gampang
Katanya..nak beri tau tebiat Kejora bila dia lapang
Tapi tak sempat sbb dia kena tibai capik tempang
Mana dia bleh tahan asyik Kejora kasi pelempang
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 1:11 pm

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang iblis 😈 saka puaka 👹 menopos munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Mana mkcik betina tua yg suka nk berlagak lelaki?
Katanya setiap mula pos baru Kejora ni nk dimaki
Dia dh takut ke, kot kena Kejora punya tapak kaki?
Atau mkcik si gila babi itu sibuk dok kelebek puki?
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHOHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 11:48 am

PARA PEMBACA SEKALIAN,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Jgn le marah, klu blog cempera tk ketahuan hala
Kemelut & sengketa terjadi, bkn Kejora yng mula
Tapi semua dari angkara TN si betina anjing gila
Agaknya..dia gatal puki sbb butoh Bg Ali tak tala
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 12:04 pm
Reply to  Anonymous

Jangan mencarut, Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla.

Maki hamun satu hal, tapi mencarut itu dah melampaui batas.

Siapa mula maki hamun boleh ditentukan, tapi kamu jangan mencarut, faham?

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 12:58 pm
Reply to  Anonymous

Jangan mencarut, TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒@ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang iblis 😈 saka puaka 👹 menopos munafiq fasiq.

Maki hamun satu hal, tapi mencarut itu spt asyik mengata PUKIMAK kat Zunnun tu dah melampaui batas.

Siapa mula maki hamun boleh ditentukan pada jam 10:33 am pagi ini, tapi kamu jangan mengarut & mencarut, faham?
😀😃😄😁😆😅😂🤣

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 1:12 pm
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang iblis 😈 saka puaka 👹 menopos munafiq fasiq 12:04 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Kebodohan dari mkcik TN anjing..tk dpt dihapus
Asyik sja, betina tua ini komen tak ikut tajuk pos
Nak serang org, tk sedar dh tk lama nk mampos
Agknya..begitu sifat bila dah sgt tua & menopos
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 11:32 am

PARA PEMBACA BOLEH LIHAT DGN JELAS SIFAT MUNAFIQ FASIQ SI BETINA TUA GILA BABI 🐖 TN ANJING 🐕 @ TN MONYET 🐒:

1) Dia selalu marahkan pembaca, kononnya kerana komen tak ikut tajuk pos, tapi cuba lihat komen anjing tu jam 10:33 am di bawah.

2) Dia suka mengatakan orang bodoh, jahat, gangster dsb, tapi cuba lihat komen anjing tu jam 10:33 am di bawah.

Semua ini adalah kerana anjing tu tak mendapat asuhan @ didikan sempurna masa kecil, dia tak dibimbing dek mak bapak dia yg asyik sibuk memuki sepanjang masa…

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 11:32 am
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒@ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang iblis 😈 puaka 👹 menopos munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Dia gila babi teruk, mkcik TN biol mulut sumbing
Meracau raban jer dia hidup terumbang-ambing
Masa kecil terbiar, dia kutip makan taik kambing
Dia kuangajar biadab sbb mak bapak tk bimbing
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 11:38 am
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua 👩‍🦳kerepot jalang iblis 😈 saka puaka 👹menopos munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳🤣
Auntie TN ‘misbehaved’..due to poor upbringing
She alway watch her mum’s pussy, dad banging
Quite frequent she saw her dad’s testis hanging
And she felt so eager seeing clapping & singing
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 12:13 pm
Reply to  Anonymous

PERLU DI ULANG –

BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA OTAK KECIK, MANUSIA BIASA LK 130 GM BERAT OTAK NYA, DIA NIH HA NYA 100 GM SAJA BERAT NYA.

MAKA TAK DAPAT MEMIKIR BANYAK, HANYA PUTAR BELIT KATA2 YANG DI KELUARKAN ORANG LAIN.

DIA SELALU SEBUT PUKI KERING SEBAB DISURUH JILAT EMAK DIA PUNYA, DIA DAPATI PUKI EMAK NYA KERING, MAKA SELALU LAH DIA SEBUT PUKI KERING.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 1:04 pm
Reply to  Anonymous

PERLU DI ULANG –

TN ANJING 🐕 @ TN MONYET 🐒 OTAK KECIK, MANUSIA BIASA LK 130 GM BERAT OTAK NYA, DIA NIH HA NYA 100 GM SAJA BERAT NYA.

MAKA TAK DAPAT MEMIKIR BANYAK, HANYA ASYIK NAK MENGGANGU ORG, MEMAKI HAMUN, MENCARUT, MERACAU, MEROYAN, MERABAN, MEMBEBEL, MENGOMEL, TAK IKUT TAJUK POS.

DISEBAB DIA PUKI KERING MENOPOS, SEBAB DISURUH JILAT BATANG PELIR BAPA DIA PUNYA DAN BATANG PELIR BANG ALI, DIA DAPATI BATANG PELIR BAPAK NYA LEMBIK, MACAM BATANG BANG ALI, MAKA PADAN LAH DGN DIA PUKI KERING.
😀😃😄😁😆😅😂🤣

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 1:16 pm
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua saka kerepot jalang iblis 😈 puaka 👹 menopos munafiq fasiq 12:13 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Kebodohan dari mkcik TN anjing..tk dpt dihapus
Asyik sja, betina tua ini komen tak ikut tajuk pos
Nak serang org, tk sedar dh tk lama nk mampos
Agknya..begitu sifat bila dah sgt tua & menopos
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

zunnun
zunnun
23 December 2020 11:16 am

bagai,mana dgn hadi awang aka pendeta ajaran seketul daging babi nya..

dari kematian2 di memali hingga sesama melayu2 berpecah belah dlm bangunan surau dan masjid 2 iman, kafir mengafir barua ….

sambil mengaut dedak……

lagi cacat #melayu2 di temberang oleh si tua OT96 & hadi awang sebagai pemimpin mereka….

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 11:37 am
Reply to  zunnun

kematian2 di memali tiada bandingan dengan di rusuhan 13 Mei 1969 di mana Tentera di arah mengawal keadaan, depa ikut SOP Tentera, hingga bergelimpangan yang mati akibat break curfew dll.

Temberang dsb nya tak jalan degan Tentera.

zunnun
zunnun
23 December 2020 11:11 am

jika #melayu2 ingin maju, si tua OT96 perlu di nyah dari persade kekuasaan mereka….

ngape?

si tua OT96 dgn para hulubalang crony nya…

kasi tajudin ambil alih mAS kena bail akhir nya…
kasi anak kesayangan mirzan kena bail juga…
kasi halim saad dgn pasarana pun kena bail out juga…

cuba dgn si amin shah & wan adli pula…

zunnun
zunnun
23 December 2020 11:07 am

klu gabungan besar pH tidak dan jgn sekali di pimpin oleh si tua OT96, maka ..

.. si tua OT96 ‘is barred’ from pH ‘totally’ ke atau si tua OT96 jadi ‘sidekick’ sj…?

kesian dah menjangkau tua, sana sini di hina sebagitu rupa…

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 11:41 am
Reply to  zunnun

Hanya puak kamu DAP Dirty Old Man Zunnun the Pukimak yang memikir begitu. Hanya segelintir masyarakat Malaysia.

Majoriti rakyat masih hormati dan sukakan Tun M.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 10:35 am

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Usah dimimpi lah, Atok nak jadi PM utk kali ketiga
Rakyat kini dah muak, dgn itu Atok kepala dongga
Dah hampir dgn kubor pun..nk berebut kuasa juga?
Mcm lah dia tak ada, negara ini takde org blh jaga
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh klaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 10:42 am
Reply to  Anonymous

Hah, Speedy Gonzales, sebut ajer, dia pun keluar.

Banyak lain tabiat begitu Speedy Gonzales nih.

Akan diberitahu bila lapang.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 10:52 am
Reply to  Anonymous

Contoh nya –

Selepas pumping Wak Gontol, dia baring, menyiarap.

Diletaknya tangan nya di atas bont.t Wak Gontol.

Eh, rasa bukan bont.t Wak Gontol.

Dia bangun, lihat, Alahmak, rupa nya itu bont.t Speedy Gonzales di atas bont.t Wak Gontol.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 11:03 am
Reply to  Anonymous

Contoh nya –

Selepas pumping TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ TN Betina Tua Gila Babi 🐖, dia baring, menyiarap.

Diletaknya tangan nya di atas puki kering makcik TN Anjing 🐕.

Eh, rasa bukan puki kering makcik TN Anjing 🐕.

Dia bangun, lihat, Alahmak, rupa nya itu bontot Speedy Gonzales di atas puki kering makcik TN Anjing 🐕.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 11:47 am
Reply to  Anonymous

WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA OTAK KECIK, MANUSIA BIASA LK 130 GM BERAT OTAK NYA, DIA NIH HA NYA 100 GM SAJA BERAT NYA.

MAKA TAK DAPAT MEMIKIR BANYAK, HANYA PUTAR BELIT KATA2 YANG DI KELUARKAN ORANG LAIN.

DIA SELALU SEBUT PUKI KERING SEBAB DISURUH JILAT EMAK DIA PUNYA, DIA DAPATI PUKI EMAK NYA KERING, MAKA SELALU LAH DIA SEBUT PUKI KERING.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 1:05 pm
Reply to  Anonymous

TN ANJING 🐕 @ TN MONYET 🐒 OTAK KECIK, MANUSIA BIASA LK 130 GM BERAT OTAK NYA, DIA NIH HA NYA 100 GM SAJA BERAT NYA.

MAKA TAK DAPAT MEMIKIR BANYAK, HANYA ASYIK NAK MENGGANGU ORG, MEMAKI HAMUN, MENCARUT, MERACAU, MEROYAN, MERABAN, MEMBEBEL, MENGOMEL, TAK IKUT TAJUK POS.

DISEBAB DIA PUKI KERING MENOPOS, SEBAB DISURUH JILAT BATANG PELIR BAPA DIA PUNYA DAN BATANG PELIR BANG ALI, DIA DAPATI BATANG PELIR BAPAK NYA LEMBIK, MACAM BATANG BANG ALI, MAKA PADAN LAH DGN DIA PUKI KERING.
😀😃😄😁😆😅😂🤣

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 10:59 am
Reply to  Anonymous

Hah, Speedy Gonzales TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒, sebut ajer, dia pun keluar.

Banyak lagi tabiat begitu Speedy Gonzales TN Gila Babi 🐖 nih.

Dah ada disebut di bawah tuh & akan diberitahu lagi bila lapang.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 11:30 am
Reply to  Anonymous

PARA PEMBACA BOLEH LIHAT DGN JELAS SIFAT MUNAFIQ FASIQ SI BETINA TUA TN ANJING 🐕 @ TN MONYET 🐒:

1) Dia selalu marahkan pembaca, kononnya kerana komen tak ikut tajuk pos, tapi cuba lihat komen anjing tu jam 10:33 am di bawah.

2) Dia suka mengatakan orang bodoh, jahat, gangster dsb, tapi cuba lihat komen anjing tu jam 10:33 am di bawah.

Semua ini adalah kerana anjing tu tak mendapat asuhan @ didikan sempurna masa kecil, dia tak dibimbing dek mak bapak dia yg asyik sibuk memuki sepanjang masa…

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 11:30 am
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒@ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang iblis 😈 puaka 👹 menopos munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Dia gila babi teruk, mkcik TN biol mulut sumbing
Meracau raban jer dia hidup terumbang-ambing
Masa kecil terbiar, dia kutip makan taik kambing
Dia kuangajar biadab sbb mak bapak tk bimbing
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 11:50 am
Reply to  Anonymous

PERLU DI ULANG –

WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA OTAK KECIK, MANUSIA BIASA LK 130 GM BERAT OTAK NYA, DIA NIH HA NYA 100 GM SAJA BERAT NYA.

MAKA TAK DAPAT MEMIKIR BANYAK, HANYA PUTAR BELIT KATA2 YANG DI KELUARKAN ORANG LAIN.

DIA SELALU SEBUT PUKI KERING SEBAB DISURUH JILAT EMAK DIA PUNYA, DIA DAPATI PUKI EMAK NYA KERING, MAKA SELALU LAH DIA SEBUT PUKI KERING.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 1:06 pm
Reply to  Anonymous

PERLU DI ULANG LAGI –

TN ANJING 🐕 @ TN MONYET 🐒 OTAK KECIK, MANUSIA BIASA LK 130 GM BERAT OTAK NYA, DIA NIH HA NYA 100 GM SAJA BERAT NYA.

MAKA TAK DAPAT MEMIKIR BANYAK, HANYA ASYIK NAK MENGGANGU ORG, MEMAKI HAMUN, MENCARUT, MERACAU, MEROYAN, MERABAN, MEMBEBEL, MENGOMEL, TAK IKUT TAJUK POS.

DISEBAB DIA PUKI KERING MENOPOS, SEBAB DISURUH JILAT BATANG PELIR BAPA DIA PUNYA DAN BATANG PELIR BANG ALI, DIA DAPATI BATANG PELIR BAPAK NYA LEMBIK, MACAM BATANG BANG ALI, MAKA PADAN LAH DGN DIA PUKI KERING.
😀😃😄😁😆😅😂🤣

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 1:16 pm
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang iblis 😈 saka puaka 👹 menopos munafiq fasiq 11:50 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Kebodohan dari mkcik TN anjing..tk dpt dihapus
Asyik sja, betina tua ini komen tak ikut tajuk pos
Nak serang org, tk sedar dh tk lama nk mampos
Agknya..begitu sifat bila dah sgt tua & menopos
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 10:33 am

Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla mana?

Dah mampos ker?

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 10:44 am
Reply to  Anonymous

Pembaca2 boleh lihat dgn sendiri perangai tebiat buruk dan jahat TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ Nenek Kebayan Betina Tua 👩‍🦳 Kerepot Menopos Jalang Iblis 😈 Puaka 👹 Munafiq Fasiq nih…

Asyik saja betina badut 🤡 tua saka 👻 ni cuba nak jadi gangster blog, nak ganggu org dgn komen2 mencaci cerca yg TAK IKUT TAJUK POS…

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 10:47 am
Reply to  Anonymous

Bukan saja betina saka TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ Nenek Kebayan Betina Tua 👩‍🦳 Kerepot Menopos Jalang Iblis 😈 Puaka 👹 Munafiq Fasiq ni ingin jadi penghulu atap pak pacak blog, tapi, makcik betina jalang ni teringin juga nak berkelakuan lelaki dan jadi gangsterr kat blog ini…
Piiraaahhh…huerrgghh…ptuiiihhh…
😀😃😄😁😆😅😂🤣

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 10:56 am
Reply to  Anonymous

Dia ludah ludah, alih2 emaknya maki hamun dia.

Rupa nya emak dia baring di bawah bila dia meludah.

Nasib kamu ler, Wak Gontol.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 11:35 am
Reply to  Anonymous

Dia ludah ludah, alih2 bapaknya maki hamun dia.

Rupa nya bapak dia baring di bawah bila dia meludah.

Nasib kamu ler, TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ Nenek Kebayan Betina Tua 👩‍🦳 Kerepot Menopos Jalang Iblis 😈 Saka Puaka 👹 Munafiq Fasiq .

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 10:57 am
Reply to  Anonymous

This bloody old stupid moron lady ‘TN Anjing’ 🐕 @ ‘TN Monyet’ 🐒 is actually a saboteur to this blog!

She used to be ill-mannered & rude to others due to poor upbringing by her parent, since they’re all the while busy fucking…

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 10:57 am
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒@;makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang puaka menopos munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳🤣
Auntie TN ‘misbehaved’..due to poor upbringing
She alway watch her mum’s pussy, dad banging
Quite frequent she saw her dad’s testis hanging
And she felt so eager seeing clapping & singing
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 10:59 am
Reply to  Anonymous

This damn stupid bloke always ape-ing … using points and words used by others.

Otak kicik, tak boleh pikir banyak.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 11:09 am
Reply to  Anonymous

This damn stupid bloke TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ Betina Tua 👩‍🦳 Gila Babi 🐖 always barking, monkey-ing & pig-ing … serupa anjing 🐕, monyet 🐒 dan babi 🐖 dahh..she got no point to argue politically but instead use rude & dirty words to disturb & curse others.

Otak kicik, tak boleh pikir banyak, bodoh piang punya TN Anjing 🐕.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 11:53 am
Reply to  Anonymous

PERLU DI ULANG –

WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA OTAK KECIK, MANUSIA BIASA LK 130 GM BERAT OTAK NYA, DIA NIH HA NYA 100 GM SAJA BERAT NYA.

MAKA TAK DAPAT MEMIKIR BANYAK, HANYA PUTAR BELIT KATA2 YANG DI KELUARKAN ORANG LAIN.

DIA SELALU SEBUT PUKI KERING SEBAB DISURUH JILAT EMAK DIA PUNYA, DIA DAPATI PUKI EMAK NYA KERING, MAKA SELALU LAH DIA SEBUT NYA PUKI KERING.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 1:07 pm
Reply to  Anonymous

PERLU DI ULANG-ULANG LAGI –

TN ANJING 🐕 @ TN MONYET 🐒 OTAK KECIK, MANUSIA BIASA LK 130 GM BERAT OTAK NYA, DIA NIH HA NYA 100 GM SAJA BERAT NYA.

MAKA TAK DAPAT MEMIKIR BANYAK, HANYA ASYIK NAK MENGGANGU ORG, MEMAKI HAMUN, MENCARUT, MERACAU, MEROYAN, MERABAN, MEMBEBEL, MENGOMEL, TAK IKUT TAJUK POS.

DISEBAB DIA PUKI KERING MENOPOS, SEBAB DISURUH JILAT BATANG PELIR BAPA DIA PUNYA DAN BATANG PELIR BANG ALI, DIA DAPATI BATANG PELIR BAPAK NYA LEMBIK, MACAM BATANG BANG ALI, MAKA PADAN LAH DGN DIA PUKI KERING.
😀😃😄😁😆😅😂🤣

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 1:18 pm
Reply to  Anonymous

Nasib le TN Anjing 🐕 @ TN Monyet 🐒 @ makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan betina tua kerepot jalang ifrit 😈 saka puaka 👹 menopos munafiq fasiq 11:53 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Kebodohan dari mkcik TN anjing..tk dpt dihapus
Asyik sja, betina tua ini komen tak ikut tajuk pos
Nak serang org, tk sedar dh tk lama nk mampos
Agknya..begitu sifat bila dah sgt tua & menopos
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

zunnun
zunnun
23 December 2020 9:45 am

ape yg negara perlu pastikan utk maju….

nyahkan situa OT 96 & hadi awang….

yg terdahulu kerap menyalahi #melayu2 kerana mudah lupa dan yg terkemudian akan sentiasa dagangkan fahaman agama seketul daging babi utk berkuasa…

#melayu2 tak perlu ada kaum lain sebagai musuh, dgn si tua OT 96 & hadi awang #melayu2 akan sentiasa bercakaran sesama sendiri…..

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 10:15 am
Reply to  zunnun

Lihat penggunaan istilah “yg terdahulu” dan “yg terkemudian” itu.

Itu menunjukkan DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK ini ialah jenis yang tonggang tonggek di pangal pokok Kayu Ara bila sembahyang.

Dia DAP, tak sukakan Tun Mahathir sebab Tun kuat agenda Melayu nya.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 10:38 am
Reply to  Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK akan terus dibalun, ditibai dan ditibai disini.

zunnun
zunnun
23 December 2020 9:38 am

ape yg cacat bila melakukan correlation…

induction atau deduction hanya berdasarkan satu predicate ‘datum’ yg berbentuk idafi….?

ape akan jadi dgn electric circuitry, jika tidak di “grounded”…..

floating endlessly..

maka tak hairan, dan 96 tahun umur masih tercungap2 terkial2 mencari2 kelangsung pegangan hidup yg jelas si tua 96 perolehi, perkayakan anak2 & kronic2 sj….

mahathir dgn crony capitalism nya…

yg malang nya, sawan babi nya saban hari bertambah parah, kerap melupai ape yg di perkatakan dan ape yg di janjikan…

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 10:22 am
Reply to  zunnun

Selepas menjaja seketul daging babi yang tak laku, DAP DIRTY OLD MAN THE PUKIMAK (pangkat nya sudah di terangkan sebelum ini) ini mengarut entahapekebendenye.

Marahkan Tun Mahathir yang telah banyak menaikkan kedudukan ekonomi Melayu. Telah capai 30% kekayaan korporat Melayu di 22 tahun dia memerintah dahulu.

zunnun
zunnun
23 December 2020 9:25 am

bila babi2 belaan si tua cuba membuat analysis, mereka akan kawal rapat si tua OT 96 holistic….

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 10:27 am
Reply to  zunnun

Bila kamu beruk monyet lotong DAP DIRTY OLD MAN THE PUKIMAK menulis, takda buat analysis langsung. Main hantam kromo saja.

Jaga lah jangan jumpa Jawa Wak kromo, akan di kromot nya kamu.

Wau bule
Wau bule
23 December 2020 8:26 am

Let us ASSUMED the topic above penned by Budin IS TRUE AND/OR AND/OR CORRECT AND/OR REALISTIC. BUT who do you think is CAPABLE? 1. Anwar? When he led BA and PR, was he successful? NO. When he chairs PH, did he manage to vote out the Budget in parliament? NO. When he boastingly claimed he had the numbers to oust PN government, he failed even after granted audience by YDPA. He walked away wiyh his tail between his legs. AND YOU TRUST THIS EX CONVICT OF SODOMY TO LEAD BIG COALITION? A big joke. 2. Muhyiddin? 1. Teaming with Azmjn,… Read more »

zunnun
zunnun
23 December 2020 9:22 am
Reply to  Wau bule

Let assume but go on making more assumptions….

dementia in selective mood kinda like his iconic si tua OT96 ….

never know the difference

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 10:31 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN THE PUKIMAK, learn your grammar first.

Otherwise write in BM. Or Swahili.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
23 December 2020 8:21 am

YAKJUJ MAKJUJ AKAN TERUS KELUARKAN MUTASI BARU……VAKSIN TAK BERKESAN HALANG………JANGAN PERCAYA BUSINESS MEN…… Vaksin AstraZeneca dipercayai mampu cegah varian baharu COVID-19…….. Wakil Astrazeneca memberitahu struktur protein virus COVID-19 tidak berubah dengan varian baharu itu. -REUTERS VAKSIN COVID-19 keluaran AstraZeneca seharusnya efektif dalam mencegah varian baharu COVID-19. Syarikat ubatan itu memberitahu Reuters, kajian masih dijalankan bagi memahami sepenuhnya impak mutasi tersebut. Jelas wakil AstraZeneca yang dipetik Reuters, struktur protein virus COVID-19 tidak berubah dengan varian baharu itu. Jelasnya, melalui vaksin tersebut, sistem imun manusia akan dilatih untuk mengenal pasti beberapa bahagian protein dalam virus itu. Menurutnya, virus berkenaan akan dihapuskan walaupun… Read more »

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 6:54 am

Mengarut mengata tak boleh di pimpin Mahathir. Dia pernah menjadi PM berterusan selama 22 tahun. Tak ada rekod jenayah.

Tak macam Pak Sheikh Nuar. Dia bekas banduan 2 kai kerana liwat. Dia Peliwat. Ini negara Islam. Islam haramkan liwat. Pak Sheikh Peliwat tak boleh jadi PM.

JLc
JLc
23 December 2020 10:45 am
Reply to  Anonymous

Apa negara Islam.. undang2 syariah pun ditolak tepi..kalau undang2 syariah diiikuti maka Anwar akn terlepas Dr tuduhan liwat yg jelas fitnah..seluruh dunia tahu is konspirasi fitnah cuma penyokong saka Tua Dan pengikut penyamun Dan penunggang agama sj yg menolak kebenaran sbb asabiyah politik mereka

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 11:56 am
Reply to  JLc

seluruh dunia tahu?

Di kampung kamu?

langkasuka
langkasuka
23 December 2020 6:05 am

Ramai dah kena nasi kangkang si tua. Tu yg juking mata. Tak nampak dah apa di depan

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 6:55 am
Reply to  langkasuka

Kamu kena nasi kangkang siapa?

anon
anon
23 December 2020 12:29 am

zunnun usah mengarut nak kira nombor lagi

semua dah tamat

yang belum tamat nombor MKT esok

berapa nombor kuda esok yerrrr?

kikikiki

zunnun
zunnun
23 December 2020 6:25 am
Reply to  anon

huh

96 atau 69 🤣

zunnun
zunnun
22 December 2020 11:32 pm

pada hari minggu tengku fraud alias ku nan tunjuk kekayaan keesokan hari nya, mahkamah tunjukan rasuah nya….

kini terpulang pula kpd mahkamah utk menyatakan pendirian nya….

kini hadi awang menteri selain berjawat duta khas luar negeri…

jatuh pN, hadi awang akan di hadapkan ke mahkamah kerana engkar memohon maaf dgn penyebaran ajaran seketul daging babi….

si tua OT96 bagaimana pula….

adakah kerajaan bertukar tangan selepAs pru 15, kes menyalah gunaan kuasa si tua OT96 dgn ‘bail out’ anak mirzan nya di bawa ke pengadilan..?

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 6:58 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Tak renti2 menjaja seketul daging babi maka mengarut lah dia. Maka Pukimak lah dia.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 8:01 am
Reply to  zunnun

Kasi butiran lanjut dan rujukan lah re. kekayaan dan rasuah Teuku Adenan tuh.

Tidak semua orang dah baca butiran nya. TK jika buat begitu.

Anonymous
Anonymous
22 December 2020 10:51 pm

Kenapa tidak pernah serik mengharap sekor tikus tua bangka untuk membaiki labu? Kebodohan apa ini? Apa tidak pernah belajar dari sejarah, kisah Kitul/Mandeliar lidah bercabang lagi maha munafik meruntuhkan sebuah kota?. Hanya mereka yang terdesak dan tanpa keyakinan dan jati diri saja akan terus berharap pada perusak labu untuk memperbaikinya. Ya..barangkali juga kerana mengenang jasa si tikus tua memberi rezki jawatan menteri yang tak terduga akal fikiran mereka sebelumnya. Hutang Budi Tergadai Body.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 4:51 am
Reply to  Anonymous

Tuesday, December 22, 2020 Grand coalition idea is Dr M’s trick to survive politically Malaysiakini: Grand coalition idea intended to help Dr M’s survival by Mohamad Siddiq Azani LETTER | The idea of a ‘Grand Coalition’ of the opposition is actually another trick deployed by former premier Dr Mahathir Mohamad in order for him to survive the next general election. Malaysians, especially the youths, have had enough of Mahathir. We need young leaders with fresh ideas and there are groups of potential leaders in the opposition who can fill in the spot. I think it’s about time Malaysians look beyond… Read more »

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 7:56 am
Reply to  Anonymous

Being a lawyer does not negate his nonsensical views. This bloke sounds like a novice to the politics of this country.

Then again he might be right – “Mahathir will stir up the coalition once again. It will cause a ruckus and dismantle the opposition even worse than before.”

Has Saddiq heard about divide and rule? That the bloody British and other colonialists practiced all over the world before.

I support Mahathir. Let him do those.

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 8:19 am
Reply to  Anonymous

Mungkin kah sebab yang lain2 tu beruk? Lebih harapan dengan tikus dari beruk yang suka siat itu koyak ini.

zunnun
zunnun
22 December 2020 10:50 pm

agak nya gabungan besar pN +bN +gps boleh ke di pimpin oleh hadi awang aka pendeta seketul daging babi ?

malaysia tak perlu ada musuh dari luar lagi, si tua OT96 dan hadi awang dah mencukupi bagi negara, di mana rakyat memusuhi antara mereka….

betul ke ?

Anonymous
Anonymous
23 December 2020 7:23 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (penerangan Pukimak nya sudah di beri di atas) asyik menjaja seketul daging babi nya, tak laku laku hingga busuk berulat.

Dia ultra kiasu, tak mahu rugi, di goreng nya daging babi itu dengan ulat2 nya sekali, di jamu makan dengan puak nya.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
22 December 2020 10:02 pm

KAN DAH KATA KETUA PEMBANGKANG BARU IALAH MAT SYABU BIN MAT SABUN SEBAB DISOKONG KUAT OLEH NOBITA…….. ULASAN | Kenapa ahli politik Malaysia ikut perangai Donald Trump? Pandemik Covid-19 terbukti menjadi penetapan semula utama bagi kebanyakan orang di seluruh dunia. Dan ini juga sama di sini, dalam drama politik Malaysia yang tidak pernah berakhir – yang para pengawal tua masih berusaha untuk menggunakan apa sahaja susulan pengaruh semakin lemah. Keputusan sudah jelas bagi mantan perdana menteri dua kali Dr Mahathir Mohamad setelah dia mengundurkan diri secara tiba-tiba pada Februari 2020 ketika krisis Covid-19 negara hampir memuncak. Gesaan terakhirnya bersama Tengku… Read more »

Hassan
Hassan
22 December 2020 9:13 pm

BETUL TU..KALI INI PH JANGAN LANGSUNG MELIBATKAN ATUK M SAKA NI SERTA PARTI PEJUANG SERTA WARISAN. JANGAN LANGSUNG INVITE ATUK NI UNTUK MEETING. KERANA DIALAH PUNCA PH TERSUNGKUR DARI MEMERINTAH UNTUK LEBIH LAMA. CAKAP2NYA SEKARANG TIDAK BOLEH DIPERCAYAI & ATUK NI TIDAK LAGI RELAVEN. SETERUSNYA PH PERLU KONSISTEN UNTUK MELANTIK DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM SEBAGAI KETUA PEMBANGKANG.

Tanpa Nama UKin
Tanpa Nama UKin
22 December 2020 10:19 pm
Reply to  Hassan

Rakyat bawahan tiada masalah, yang bermasalah ialah pemimpin dan yang bercita-cita menjadi calon. Mereka hanya melihat kepentingan diri dan kroni mereka sahaja.Lebih buruk lagi apabila rakyat hanya berguna diperalat jadi pengundi setia untuk kemenangan mereka semasa PRU.

Yanti di medan
Yanti di medan
22 December 2020 10:26 pm

Assalamualaikum Salam sejahtera untuk kita semua, Sengaja ingin menulis sedikit kesaksian untuk berbagi, barangkali ada teman-teman yang sedang kesulitan masalah keuangan, Awal mula saya mengamalkan Pesugihan Tanpa Tumbal karena usaha saya bangkrut dan saya menanggung hutang sebesar 5M saya sters hampir bunuh diri tidak tau harus bagai mana agar bisa melunasi hutang saya, saya coba buka-buka internet dan saya bertemu dengan KYAI MANSUR ALI, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama 3 hari saya berpikir, saya akhirnya bergabung dan menghubungi kata Pak.KYAI pesugihan yang cocok untuk saya adalah pesugihan penarikan uang gaib 7Miliyar dengan tumbal hewan, Semua petunjuk saya… Read more »