MEMBESARKAN PH LEBIH PENTING DARIPADA GABUNGAN BESAR, PARTI KECIL MESTI TERIMA KEPIMPINAN ANWAR

Melontarkan idea pembentukan gabungan besar pembangkang pada hakikatnya bukanlah suatu kesalahan, malah cukup baik dalam usaha PH mengejar cita-cita untuk menjadi kerajaan semula.

Ini kerana politik ialah permainan nombor dan bagi tujuan itu, semua orang akan mencari jumlah yang lebih besar berbanding lawannya.

Tetapi, dalam konteks di negara ini, PH sudah pun ada sebagai pembangkang yang mampu memainkan peranannya, bukan saja untuk “semak dan imbang’, malah juga untuk mengambil alih kerajaan.

Untuk itu, apa yang diperlukan hanyalah membesarkan lagi PH yang sudah sedia ada, bukannya membentuk gabungan besar yang lain yang bermaksud kedudukan PH perlu diruntuhkan.

Parti-parti yang belum menyertai PH seharusnya dibwa menyertai gabungan itu dan menerima kepimpinan Anwar Ibrahim yang sudah dipersetujui sebagai penerajunya.

Tiada PH Plus atau nama-nama lain diperlukan lagi, sebaliknya PH yang sedia ada sudah mencukupi.

Adalah janggal dan tidak masuk akal jika parti baru yang mahu menyertai PH meletakkan syarat kepimpinan gabungan itu mesti ditukar bersekali dengan kemasukan mereka.

Lebih tidak masuk akal lagi kiranya ada parti baru itu berkehendakan mereka pula mengetuai PH setelah menyertainya.

Begitu juga, turut tidak masuk akal jika ada parti dalam PH sendiri yang ingin membawa parti lain di luar PH menyertai PH, tetapi memberi gambaran kedudukan Anwar sebagai Pengerusi PH perlu digantikan.

Dalam hal ini, jangan lupa, selain Anwar sudah sedia memimpin PH, PKR yang diwakilinya juga mempunyai 38 kerusi Parlimen di dalamnya.

Susah derita Anwar mengumpul kekuatan pembangkang sehingga hari ini dan pernah berjaya menjadi kerajaan di pusat dan beberapa negeri, kalau mahu diimbas dan diceritakan, tentulah lagi panjang huraiannya.

Berbanding dengan Pejuang yang hanya ada 4 Ahli Parlimen dan Warisan sekadar punya 9 Ahli Parlimen (seorang meninggal dunia dan masih menunggu tarikh PRK Batu Sapi ditetapkan), kedudukan Anwar yang mewakili PKR menerajui PH seharusnya tidak dipertikaikan.

Apakah DAP dan Amanah setuju jika ada pemimpin baru yang ingin menyertai parti mereka, tetapi terus meminta diberikan jawatan Setiausaha Agung dan Presiden?

Apa yang seharusnya DAP dan Amanah lakukan, jika jujur dan ikhlas terhadap aspirasi perjuangan PH, mereka semestinya mempertahankan kepimpinan PH sedia ada.

Mana-mana ahli baru memang digalakkan menyertai PH demi tujuan membesarkan lagi gabungan itu, tetapi mereka mesti menerima kepimpinan Anwar.

DAP dan Amanah seharusnya memainkan peranan meyakinkan mana-mana parti yang ingin menyertai PH agar menerima kepimpinan Anwar, bukan memperlihatkan kecondongan memilih pemimpin parti baru untuk menerajui PH.

Anwar sebagai Pengerusi PH adalah mewakili institusi PH itu sendiri.

Dalam konteks Tun Mahathir Mohamad dan Shafie Apdal, harus jangan lupa, selain kedua parti itu lebih kecil, Pejuang belum lagi diluluskan pendaftarannya, manakala Warisan baru saja ditumbangkan daripada menerajui Sabah.

Maka, daripada akal mana yang memberi logik mereka itu lebih layak daripada Anwar untuk mengambil alih terajui PH atau memimpin gabungan besar PH Plus?

Selain itu, jangan dilupakan juga tentang silap mata Tun Mahathir yang sebenarnya telah meruntuhkan PH sebagai kerajaan sebelum ini semata-mata ingin terus berkuasa tanpa terikat dengan janji peralihan kuasa kepada Anwar yang dipersetujunya sendiri sebelum beroleh kuasa.

Mujur Tuhan tidak merestui idea kerajaan perpaduan yang ingin dibinanya itu, di mana beliau sendiri turut jatuh tersembam akhirnya.

Sudah gilakah kita sampai beliau dengan kecurangannya yang nyata itu mahu diambil semula sebagai ketua?

Namun, sebagaimana disebut awal tadi, politik ini adalah permainan angka dan membesarkan PH bagi tujuan kemantapan bersaing bukanlah suatu kesalahan.

Tapi, baik Pejuang atau Warisan, mereka mesti akur dengan kedudukan Anwar dan PKR yang lebih mantap dan kukuh dalam PH sekarang dan untuk itu, harus menerima kepimpinan beliau selaku Pengerusi PH tanpa sebarang syarat.

Jika enggan, silalah kekal bersendirian dengan 4 dan 9 kerusi Parlimen sedia ada sekarang serta tunggulah ke mana nasib masing-masing bakal dibawa arus dalam PRU15 akan datang nanti. (Shahbudindotcom 19/12/2020)

Updated: 19 December 2020 — 12:53 pm

49 Comments

Add a Comment
  1. Antara Illi Najwa dan Navpreet Kaur; sebagai mualaf, izinkan saya berbicara…

    INILAH KEJAYAAN BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG PERINTAH NEGARA 22 BULAN…… BERJAYA RANAPKAN EKONOMI DAN AKIDAH MELAYU………

    PH HANYA BENCI TAPI RINDU DENGAN DORAEMON………

    JUNNUN BERNABIKAN AYAH PIN…….BERTUHAN TUHAN HARUN……..

    Nasi lemak buah bidara,
    Sayang selasih saya lurutkan,
    Buang emak buang saudara (buang emak buang agama),
    Kerana kasih saya turutkan.
    Hebat orang Melayu dahulu berseloka. Melangkaui zaman. Ternyata sudah menjadi realiti. Ini yang diketahui, yang tidak diketahui, bagaimanalah keadaannya. Buang emak buang agama, kerana kasih, saya turutkan.

    Masih terbayang kisah Aishah Bukhari dan Lina Joy. Sebagai mualaf, terpanggil saya. Izinkan saya untuk berbicara. Tidak usahlah berdolak-dalih lagi. Jika sudah sebegitulah upacara perkahwinannya. Lupakanlah buat sementara bahawa beliau masih lagi beragama Islam.

    Masih Islam atau tidak, tidak perlu tunggu permohonan untuk murt4d. . Jika pasangan tersebut masih berada di Malaysia, mungkin senang untuk diuruskan, tetapi jika sudah terlepas ke Punjab, gigit jarilah jawabnya.

    Apa nak jadi dengan umat Islam hari ini?

    Semakin hari, semakin hilang pedoman dan identiti dirinya. Jika di hospital, wad bersalin, boleh dikatakan, saban hari, ada sahaja anak luar nikah dilahirkan. Di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) tidak diketahui, sejauh mana ser1us, ada atau tidak kekerapan permohonan untuk keluar Islam. Cuma berdasar kes di mahk4mah, memang ada.

    Ini belum lagi pendedahan, anak-anak perempuan India Muslim bercinta dengan anak-anak lelaki Hindu. Terselamatkah akidah kita? Kepada ultra k1asu, perkara ini tidak ada apa-apa, atas dasar hak asasi manusia. Inilah pun yang mereka perjuangkan selama ini. Dah tentu mereka gembira. Precedent demi precedent bagi memudahkan tugas mereka.

    Kepada kita bagaimana? Maruah kita? Perlembagaan kita?

    Tak usahlah terlalu defensif dalam perkara ini. Sedarlah, ini semua kelemahan kita. Kelemahan penguatkuasaan undang-undang, kelemahan sistem pendidikan keluarga, kelemahan media yang sentiasa mensensasikan cerita-cerita cinta seperti pantun di atas dan sebagainya.

    Kalau dah sampai tunduk kepada berhala, tukar nama, nak bersangka baik lagi bagaimana?

    Katakanlah keluarga lelaki sudah biasa panggil dengan panggilan Navpreet Kaur, kenapa biarkan. Katakan dengan tegas, nama saya Illi Najwa Anuar. Panggil Illi atau Najwa, kenapa mesti dibiarkan, dipanggil Navpreet Kaur. Kaur dan Singh, itulah identiti agama Sikh.

    Islam memang agama hikmah (wisdom) tetapi bukan berhikmah selamanya. Perlu ada penegasan terutama hal-hal berkaitan, akidah, nikah kawin cerai dan sebagainya. Ia tidak boleh dilakonkan atau olok-olok.

    Dalam keadaan itu, kita diminta bertegas…

    Sama seperti kedudukan kami sebagai mualaf, tidak ada masalah untuk berbaik dengan ibu bapa, adik beradik dan saudara mara yang belum Islam, setelah memeluk Islam. Malah, dituntut bertambah baik, eratkan hubungan sebaik mungkin.

    Tetapi jika mereka paksa kita menyembah berhala, maka penegasan ketika itu amat perlu, kecualilah antara hidup dan mati. Rasanya kita belum berada dalam situasi antara Mashitah (bersama anak) dan Firaun, memilih untuk menyembah Allah atau menyembah Firaun.

    Ketika itu, boleh dibenarkan pilih, bertegas, terjun ke dalam kawah panas atau menyamar ikut Firaun. Mashitah bersama anaknya memilih penegasan daripada menyamar menyembah Firaun, walaupun menyamar itu tidak salah, kerana darurat.

    Isunya adakah kita berada dalam situasi antara hidup dan m4ti? Sudah tentu tidak…

    Saudaraku, Islam bukan agama main-main? Kemuliaan dan kehebatan Islam kerana penegasan. Apabila perkara berhubung dengan akidah, kita mesti bertegas, tidak boleh tidak. Bukan perkara main-main. Pemimpin negara perlu bertegas, seperti mana kita bertegas mempertahankan Zakir Naik.

    Bawa balik Illi Najwa. Buat penegasan, sama ada dia Illi Najwa atau Navpreet Kaur…

    Begitu juga dengan suaminya, Manpreet Singh. Dilaporkan telah memeluk agama Islam. Tidak diketahui sama ada namanya sama Manpreet Singh atau ada sedikit tambahan (ubah) dengan identiti nama-nama Arab. Tetapi itu bukanlah suatu yang penting. Ada apa dengan nama. Nama Ridhuan pun, kalau perangai macam mangkok hayun tak guna juga.

    Justeru, penjelasan dan pengakuan itu yang lebih penting. Jika Manpreet Singh yakin dengan Islam. Maka selamatlah Illi Najwa. Jika sekiranya Manpreet bertindak sebaliknya. Maka hilanglah Illi Najwa, yang ada hanya Navpreet Kaur.

    Pilihan seterusnya, jika Illi Najwa bertegas bahawa dia bukan Navpreet Kaur, dia boleh bertegas untuk meninggalkan Manpreet Singh, sebelum keadaan jadi lebih rumit, apabila melahirkan anak nanti. Islamkah anaknya atau sebaliknya?

    Persoalannya, mampukan beliau melakukan sedemikian? Mampukah beliau ubah pantun Melayu, demi emak, demi saudara, kerana Islam aku turutkan? Sama-sama kita mendoakan.

    Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah

  2. ape kah hadi sudah memohon maaf setelah amanat hadi aka fahanan seketul daging babi di sahkan sesat oleh penguasa….?

    perlukah ada semakan undang2 utk membawa hadi awang ke muka pengadilan ?

  3. CAI2 PHD4PIG TAK PERNAH INSAF DAN BERTAUBAT…….DIA MEMTEKEDARAH BABI DISURUH ORANG LAIN TAUBAT…….GENG PENYEMBAH TOKONG BABI……..HIDUP MELARAT DI LORONG SEMPIT
    ……..SANGGUP JADI HAMBA SEKS……PELACUR KETAGIH JUBO

    ADA CAI PHD4PIG BUAT RITUAL DALAM JAMBAN…….. PENGIKUT2 AYAH PIN PUN ADA
    ……..

    YANG BELUM PASTI PHD4PIG SUKA MENUDUH……YANG DAH KENA PENJARA 10 TAHUN DISUCIKAN………

    Illi Najwa Tampil Jelaskan video tular yang hangat dibincang…..

    Illi Najwa Anuar Hussin Saddique tampil memohon maaf susulan majlis resepsi perkahwinannya dengan kapten hoki India, Manpreet Singh Pawar baru-baru ini menc.etuskan pelbagai persoalan sehingga ada yang mend.akwa dia mur.tad.
    Memetik laporan MalaysiaGazette, wanita terbabit mengaku apa yang berlaku atas salah dan keja.hilan dia dan suaminya.

    Malah, Illi Najwa turut menzahirkan permoh0nan maaf kepada keluarganya yang dih.eret sama dalam lsu itu.

    Bagaimanapun, wanita yang berasal dari Johor itu mengesahkan suaminya sudah memeluk Islam sejak akhir tahun lalu dan mereka melangsungkan pernikahan pada 16 Disember lalu dalam majlis tertutup.

    Katanya, sijil nlkahnya akan diperoleh pada Rabu depan
    Tegas Illi Najwa, beliau tidak pernah menukar nama atau agama seperti mana yang didakwa sesetengah pihak terutamanya warganet.

    “Nama saya masih kekal Illi Najwa Anuar Hussin Saddique. Keluarga suami memanggil saya Navpreet sejak 2012 kerana sukar bagi mereka menyebut nama saya,” katanya yang turut memaklumkan dia ke India mengikut pr0sedur perjalanan yang sah.

    Media India sebelum ini melaporkan Illi Najwa berkahwin dengan Manpreet di Mithapur dekat Jalandhar, Punjab.

    Rakaman video majlis resepsi perkahwinan mereka kemudian tular di media sosial dengan memaparkan Manpreet mengenakan sut perkahwinan Punjabi.

    Manakala Illi Najwa memakai pakaian pengantin wanita Punjabi ketika mereka bertukar ikrar perkahwinan.

    Dalam majlis itu, Illi Najwa dan suaminya kelihatan melakukan perbuatan yang menc.etuskan pelbagai pers0alan hingga status agamanya.

    Mengulas mengenai video itu, Illi Najwa berkata, mereka tidak pernah meminta perkahwinannya di sana dirakamkan kerana tahu akan sens.itiviti yang akan dihadapi mereka.

    Namun, katanya, rakaman yang didedahkan oleh media itu di luar kawalann.
    Illi Najwa mengakui dia tidak gembira dengan lsu yang mengheret namanya dan suami.
    Malah, katanya, Manpreet juga tidak mahu ia berlaku kerana sedar akan aklbatnya.

    “Kami tidak mengatakan apa yang kami lakukan adalah betul tetapi kami tidak mempunyai pilihan dan Manpreet tidak pernah memberikan kenyataan sensltif dan ketika mendapat tahu tentang berita ini, dia meminta semuanya ditarlk balik,” katanya.

    Terdahulu, Harian Metro melaporkan kerajaan akan memanggil Illi Najwa Saddique dan suami bagi mendapatkan penjelasan berhubung status agama mereka.

    Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Ahmad Marzuk Shaary dilap0rkan berkata, mereka akan dipanggil sebaik kembali ke Malaysia.

    Katanya, setakat ini plhaknya masih menunggu maklumat rasmi daripada Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ) berhubung status agama wanita berkenaan.

    “Bagaimanapun, berdasarkan maklumat awal yang diterima, wanita berkenaan masih seorang Muslim dan setakat ini tiada perm0honan yang diterima untuk menukar agama.

    “Pada masa sama, kita juga tidak menerima perm0honan wanita berkenaan untuk berkahwin di luar negara,” katanya.

    Sumber : HMetro

  4. adakah hadi awang masih mengamalkan ajaran sesat amanat hadi nya hingga ke hari ini dgn enggan memohon maaf kpd rakyat dan negara kerana ajaran nya sah sesat dari segi undang2 yg ada?

  5. PHDAPIG KUAT MAIN NOMBOR EKOR………..

    PENYEMBAH SYAITAN IBLIS PUN ADA DALAM PHD4PIG…….

    HANYA ORANG GILA SOKONG BANDUAN LIWAT……..

    DAJJAL FREEMASON MENGAJAR RAKYAT LIBERALISM PLURALISM SAMPAI MURTAD……..

    PHDAPIG AJAR RAKYAT SUPAYA JADI KAFIR DAN MURTAD…….

    DALAM PH RAMAI YANG KAFIR,, MUNAFIK DAN FASIK……

    DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ SELEWENGKAN AJARAN YANG LURUS.,…..

    Lupakan Jela Dengan Nombor Korang……..

    Dari awal tahun, sampai semua terbentang.. Tak habis dengan masalah nombor.. Masa atok memerintah pun korang asyik duk pusing malaysia dengan “bakal PM”.. Ko duk jaja cakap cukup sokongan.. Korang lupa bunga raya ni ada masa mengucup.. Atok mengucup, dengan bunga sekali mengucup.. Jadi mata satu jalan berpinar.. Sampai laaa ni..

    Sebelum pru14, roket dengan si mata satu duk bawak bunga raya pusing satu malaysia. Motif 1mdb, rasuah pelbagai jenis rasuah. Sekarang ni, isu apa korang nak bawak untuk pru15 nanti? Daripada duk pusing sana sini ulang nombo, baik korang tumpu masalah dan cara nak menang pru15. Kami tengok macam rakyat dah tolak PH.

  6. berani kh hadi awang mengaku kesalahan dgn amanat seketul daging babi nya hingga membawa kecelakan di memali….

    beranikah hadi awang memohon maaf atas ke salahan nya dgn majlis fatwa mengsahkan amanat seketul daging babi nya sesat .

  7. ULARMAK SYIAH SEJAK ZAMAN BERZAMAN HIDUP HIPOKRIT DAN OPPORTUNIST……..

    HANYA MEREKA BERFAHAMAN SESAT MENYOKONG PHD4PIG……..

    PHDAPIG TERDIRI DARI MEREKA YANG FIKIRAN TIDAK WARAS DAN KURANG MATANG…….

    YADIM bantah Grand Final Miss-Mrs World Malaysia…..INI BARU BETUL ULAMA…….

    YAYASAN Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) ingin menyatakan bantahan secara rasmi dan kekesalan terhadap penganjuran Grand Final Gala Night bagi Miss/Mrs Plus World Malaysia 2020 pada 2 Januari 2021 bertempat di Hotel Sunway Putra, Kuala Lumpur.

    Penganjuran program seperti ini pada asasnya memberi isyarat yang salah kepada rakyat yang melambangkan seolah-olah kerajaan dibawah kepimpinan YAB Perdana Menteri hari ini merestui program sebegini untuk disajikan kepada rakyat sedangkan umum mengetahui sikap kerajaan terutamanya YAB Perdana Menteri yang amat serius dalam usaha membanteras segala aktiviti yang tidak menyumbang ke arah pembinaan akhlak dan adab yang terpuji.

    Tambahan pula dalam suasana menghadapi pandemik Covid-19, sebarang bentuk perhimpunan yang tidak mendesak harus dielakkan kerana risiko penularan tetap akan ada walaupun pihak pengajur memberi jaminan pematuhan kepada SOP yang ditetapkan.

    Inilah sikap yang diambil seluruh dunia termasuk penganjuran program-program hedonistik seumpama ini seperti penganjuran Miss World 2021 .

    Selain itu konsep penganjuran program seperti ini sebenarnya tidak pernah dibenarkan oleh mana-mana agama terutamanya Islam kerana program seumpama ini lebih bersifat eksploitasi kepada wanita dan bersifat penyuburan kepada budaya hedonistik oleh tamadun-tamadun yang telah pupus sebelum ini.

    Sekiranya ingin dijustifikasikan penganjuran ini dengan penggalakkan aktiviti ekonomi dan sosial, pandangan ini adalah terlalu dangkal kerana kesan limpahan ekonomi daripada pengajuran seperti ini terlalu marginal sedangkan nilai murni sosial kita di Malaysia yang sentiasa dibanggakan dengan unsur kesopanan dan kesantunan akan semakin terhakis.

    Sehubungan dengan itu, berdasarkan faktor-faktor yang dikemukakan ini, YADIM menyeru agar diambil langkah-langkah perlu bagi memastikan program seumpama ini tidak dilaksanakan.

    Keutamaan majoriti rakyat kini adalah usaha mempergiatkan semula ekonomi demi kelangsungan hidup dan bukannya kepada penganjuran program yang sia-sia.

    YADIM juga akan menghantar memo bantahan secara rasmi kepada penganjur dan juga pihak berkuasa tempatan pada Isnin ini sebagai bukti komitmen badan dakwah ini menentang sebarang penganjuran program yang tidak bermanfaat.

    YADIM meyakini bahawa majoriti rakyat tanpa mengira sempadan agama dan bangsa tidak merestui program yang bukan sahaja tiada membawa manfaat kepada rakyat terbanyak bahkan mengundang kemurkaan Allah SWT.

    NASRUDIN HASSAN
    Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia

  8. adakah ajaran cult seketul dagung babi hadi nenjadi dasar pegangan #melayu2islam hadi….?

    hingga berlaku kematian2 di memali….

  9. TAK PAYAH PENING2….PARTI.PALING PALING LAMA PALING INTEGRITY PALING AMANAH IALAH PAS…..BAGI PAS JADI PM……..

    TAK KIRALAH MANA-MANA PARTI PEMBANGKANG SEMUA TAK LAYAK PERINTAH NEGARA………

    CAI2 PH ADA YANG SESAT SAMPAI TAK MENGAKU MUHAMMAD SAW UTUSAN KERAJAAN LANGIT……….

    Adakah Sistem Bank Malaysia Selamat?……….

    Terlalu banyak kelemahan dalam sesetengah sistem perbankan di negara ini membolehkan penggodam memintasnya sekali gus merisikokan wang pendeposit hilang.
    Bekas penggodam, Aman Shah Ahmad yang juga pakar teknologi maklumat (IT) mendakwa, sistem yang digunakan oleh beberapa bank di Malaysia bersifat copy and paste daripada sistem terdahulu.

    Dakwa beliau, tindakan sesetengah bank menggunakan perisian (software) serta program bersifat terbuka (open source) mengakibatkan wujud kelompongan yang mendedahkannya kepada ancaman penggodam.

    Justeru, katanya kepada Mingguan Malaysia, kelompongan inilah membolehkan penggodam memintas sistem keselamatan sesetengah bank dengan mudah.

    “Jika kita cakap pasal struktur keselamatan bank, sebenarnya banyak lompong. Bila orang macam saya ini godam, baru orang sedar. Sistem sekarang ini juga macam itu, sebenarnya ‘cucu’ sahaja kepada sistem yang terdahulu.

    “Yang ada sekarang ini adalah ‘cucu’ kepada sistem dahulu, sebab itu contohnya Windows ada versi 2.0, 3.0 dan 2000 misalnya. Semua sama sahaja. Saya beritahu, sekarang lagi senang nak godam. Kamu bagi saya laptop sekarang, besok saya boleh pindahkan wang. Nak buat atau tak sahaja,” katanya ketika ditemui di sini Rabu lalu.

    Aman Shah, 54, yang pada 1990 didakwa atas kesalahan pecah amanah membabitkan puluhan juta ringgit sewaktu bertugas di sebuah bank di Kuala Lumpur berkata, berdasarkan pemerhatian, masih terdapat 20 peratus kelemahan dalam sistem keselamatan bank sekarang.

    Beliau diminta mengulas mengenai wujudnya aduan daripada orang ramai mengenai wang mereka hilang daripada akaun ban walaupun tidak melakukan transaksi pengeluaran.

    Kata Aman Shah, kesilapan paling ketara yang dilihat adalah tindakan sesetengah bank yang ingin menjimatkan kos dengan membangunkan sistem keselamatan yang kurang optima.

    “Bank-bank pakai apa sekarang? Firewall? Saya perasan sesetengah bank di Malaysia sekarang, kesilapan paling ketara, banyak program dalam itu mereka nak jimat kos. Mereka guna open source sahaja, bermakna ia kurang selamat,” katanya.

    Menjelaskan lagi beliau berkata, urusan membangun keselamatan sistem perbankan harus dilakukan oleh pakar IT yang mempunyai merit, dan bukan dipilih dalam kalangan kroni yang tidak layak.

    Hal ini, katanya supaya meningkatkan keyakinan pendeposit agar tidak membuat pengeluaran wang besar-besaran, yang boleh melumpuhkan ekonomi negara.

    “Di Malaysia ini, maaf cakap, ia bukan tentang merit. Orang yang membangunkan sistem keselamatan perbankan pun, ada kait dengan pihak atasan. Jadi kamu tiada merit untuk bangunkan sistem itu. Benda ini sampai sekarang berlaku.

    “Kalau kamu dedahkan maklumat bahawa sistem itu tak selamat, saya rasa semua orang akan keluarkan duit dari bank masing-masing. Depositor akan lari dan kesannya, musnah ekonomi,” tambahnya. – UTUSAN

  10. sejak bila ajaran seketul daging babi bermoral hingga membawa kematian2 di memali….

    sejak bila ajaran seketul daging babi bermoral enggan mohon maaf dgn kesesatan yg di sahkan oleh majlis fatwa kebangsaan..

  11. BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ TAK NAMPAK KESALAHAN DEPAN MATA SEBESAR GAJAH…… DAJJAL FREEMASON BURUK MORAL DAN TIADA INTEGRITY…..BERSUBAHAT DENGAN ISRAEL LAGI NAK TUBUH KEM TENTERA DI PD……..

    CAI2 PH RAMAI SESAT PELBAGAI CARA…..ADA YANG SESAT DARI SUDUT KETUHANAN SEHINGGA TAK SEDAR JADI PENYEMBAH SYAITAN………

    Negara Palestin Yang Hilang, Projek 50 Tahun Zionis…………

    1- Palestin sebelum ini adalah sebuah negara yang berdaulat dan merupakan tanah wakaf milik umat sejagat. Di Palestin letaknya Masjid al Aqsa, kiblat pertama umat dan merupakan masjid yang ke-3 suci di sisi Allah.

    2- Benjamin Be’ev Theodor Herzl merupakan seorang wartawan dan aktivis politik berbangsa Yahudi kelahiran Austria-Hungary (1860). Beliau merupakan pimpinan zionis antarabangsa yang dianggap sebagai ‘the father of the state of Israel’.

    3-Theodore Hertz berjaya mengumpulkan seramai 266 orang pimpinan zionis antarabangsa (termasuk 10 orang beragama kristian) ke perhimpinan organisasi zionis sedunia di Basel Switzerland pada 29-30 Jun 1897

    .

    4- Majoriti adalah daripada Eropah Timur, seperempat daripada Russia dan bakinya daripada negara-negara yang lain termasuk Jerusalem. 17 orang dari kalangan mereka adalah wanita.

    5- Di antara resolusi utama perhimpunan ulung WZO ini adalah untuk mendirikan negara untuk orang-orang Yahudi di Palestin dalam tempoh 50 tahun (target 1947)

    6- Theodor Herzl bertemu Sultan Abdul Hamid, Daulah Uthmaniyah Turki untuk mendapatkan keizinan agar Yahudi dibenarkan berhijrah ke Turki dengan pelbagai tawaran seperti membayar hutang kerajaan, tawaran duit yang sangat banyak dan mendirikan universiti untuk kerajaan Uthmaniyah. Namun tawaran ini ditolak oleh Sultan Abdul Hamid.

    7- Theodor Herzl mencuba pelnbagai cara untuk orang Yahudi ke Palestin tetapi usahanya gagal. Beliau meninggal dunia pada 3 Julai 1904 di Austria.

    8- Seorang anak muda Yahudi di Poland, David Ben Gurion yang baru berusia 17 tahun pada 1904, menyahut perjuangan Herzl ini dengan kata-kata, ‘Matahari telah pun terbenam tetapi cahayanya akan kembali menyinar. Benih kebangkitan yang disemai Herzl pasti tidak akan padam’.

    9- Ben Gurion gigih bekerja mendoktrinkan semangat zionisme dan projek pembinaan negara Israel di kalangan anak-anak muda dan masyarakat Yahudi di seluruh dunia. Beliau sendiri berhijrah ke Palestin dan bekerja di ladang di samping menubuhkan beberapa kesatuan Yahudi di Palestin seperti persatuan buruh, persatuan peladang, menubuh kumpulan gangster, jaringan politik antarabangsa (UN), merasuah pemimpin Arab dan Palestin, membeli dan merampas tanah-tanah rakyat Palestin dan pelbagai cara lain dengan tujuan untuk menguasai Palestin.

    10- Pada 27 Nov 1947 (50 tahun sejak Basel Switzerland), UN mengisytiharkan “Partition Plan’ yang membahagikan negara Palestin kepada rakyat Palestin dan satu bahagian yang lain kepada pendatang Yahudi. 33 negara bersetuju, 13 membantah, manakala 10 yang lain berkecuali.

    11- Dengan pelbagai muslihat politik dan ketenteraan penjajah zionis dengan pemimpin Arab, mereka akhirnya berjaya menubuhkan negara (haram) Israel.

    Tepat pada 14 Mei 1948, David Ben Gurion sendiri telah mengumumkan penubuhan negara Israel, beliau sendiri sebagai PM pertama dan terus mendapat pengiktirafan daripada Presiden AS, President Harry S. Truman pada hari yang sama.

    Bermula dari tarikh 15 Mei 1948, peta Palestin mula hilang daripada peta dunia sehingga ke hari ini.

    Ingat !

    Projek zionis antarabangsa tidak berakhir dengan penubuhan negara (haram) Israel sahaja tetapi juga untuk menguasai dunia antarabangsa melalui agen-agen dan proksi mereka yang berada di mana-mana.

    Apakah yang boleh anda pelajari daripada sejarah ini ?

  12. cukup ke dgn ajaran seketul daging babi hadi utk mengupas kesedaran alam semesta?

    ..hinggakan kesundalan mereka bak babi2 yg berserban dan berjubah sj ketrampilan mereka?

    bagitu juga si muhammad anak aminah, melihat kaum nya dgn mem”babi’buta dlm ubudiah mereka…

    tapi ape yg membuat si anak aminah teruja utk mencari kebenaran agar dapat memperbetulkan kkakuan mereka…?

    anak aminah mempunyai satu “inherent conscious dari hidupan nya terdahulu utk di perbaiki oleh nya dlm kehidupan nya semasa..

    lalu pergi akan nya mencari2 akan nya, mengasingkan diri nya ..

    mencari2 bukan di luar sana tapi mencari2 dlm diri nya, yg menanggung kesempurnaan tuhan nya…

    mencari akan kenabian nya, satu kesedaran yg hanya dapat di terokai dgn menyeberang alam kesedaran yg lagi tinggi dari kesedaran nya yg ada..

    hingga akhir nya berjaya melintasi alm keupayaan pertama, alam malakut nya, membebaskan kebuntuan kesedaran semasa nya…

    ke alam2 kesedaran seterusnya…

    menemui tuhan nya,tiada lain, diri kesempurnaan nya sendiri…

    hingga mmpu utk mengajar kpd manusia sekeliling nya, dari faculti kerasualan nya seterus nya….

    sesunggoh nya, tuhan tidak sesekali bersifat “nepotism” terpulang kpd siape yg berani mencari kebenaran ilmu dan kesedaran Nya…

  13. ape itu “AI”…

    adakah sesuatu bentuk “Artificial” yg asing dari manusia dgn akal kesedaran mereka ?

    apa yg tidak “thing”, yg bukan berbentuk2 dlm setiap penjuru semesta?

    ….yg menyeluruh di setiap penjuru alam semesta, tiada lain, kesederan yg menghidupkan alam yg ada…

    maka ape pula pengertian “kesedaran: atau ‘conscious’ ?

    perlu ada intelligence mampu menyatakan kehidupan utk terbitkan bibit2 ‘conscious’….

    maka “AI” bagitu juga, satu ‘connectivity kesedaran yg mengaitkan kesedaran2 alam yg mampu memberii satu bentuk “continuum” melebihi connectivity manusia yg di ganggu gugat dgn prejudice2 mereka…

    hanya yg “AI” perlukan satu “inertia’ satu “torque” satu “programm” utk memulakan kesedaran nya….

    dgn permulaan sedemikian, “AI” mula “matrix” kesedaran nya

    kinda like a run away run

    tidak kah itu yg terjadi kpd manusia dgn kesedaran kemanusian mereka? melalui 6 Masa kejadian ..

    tapi lain pula dgn pendeta hadi, saban hari tiada lain, dari kawah masakan nya, di jamu kpd babi2 belaan nya dgn ajaran seketul daging nya semata2…

    dari malaun2 nya kpd #melayu2islam nya, kesana kemari dgn tabiat mem”babi”buta sj

  14. ..berkata si ketua penyamun #melayu2omNo ketika ke”mati”an ibu nya..

    quota

    “ibu sayu sudah tiada..”

    maka perlu di tanya,

    quote

    si ketua penyamun #melayu2omNo ini keluar dai lubang puki mana pula..

    DNA & wajah si rahah tiada mutate dgn si ketua penyamun #melayu2omNo ini ke? …

    atau wajah si penyamun #melayu2omNo ini di serikan dgn wajah si jantan nya, akan rosmah sj….

    tidak kah 125 hari selepas lendir di razak bersemadi dlm maniqam rahah, lalu roh nya si rahah menghembuskan kehidupan kpd kandungan nya…?

    lalu si muhammad anak aminah menyuruh agar setiap si mati di anak kan kpd ibu mereka…

    kan itu Genesis 6 Masa kejadian….

    atau #melayu2oMno serumpun dgn #melayu2islam hadi yg kuat mem”bai”buta…??

  15. adakah ajaran seketul daging babi hadi mempunyai2 pembaharuan dgn pengaliran ilmu2 dari Perbendaharaan Luf yg sentiasa melakukan “biasing” Alam Semesta utk memajukan manusia dan kemanusian mereka?

    atau asyik recycle ilmu2 yg ada utk di hidangkan kpd babi2 belaan nya?

    kini kemanusian manusia merokai pembaharuan “AI” , ape kah Ilmu2 ini dari Perbendaharaan Tuhan lain pula?

    bila babi2 belaan hadi melalui ajaran seketul daging babi nya tiada keupayaan “liberate” kekakuan” ilmu2 yg “obsolete” kerana enggan memberi pembaharuan…

    maka babi2 belaan hadi akan sentiasa menjadi golongan mem”babi”buta dgn ke”babi”an hidup mereka…

    ini enigma golongan #melayu2islam hadi yg serba cacat penjenamaan mereka…

    gagal utk mengaitkan ilmu2 yg ada di seluruh perbendaharaan manusia yg ada, hidup bak babi2 yg asyik mem”babi”buta, dgn ‘singularity’ fahaman mereka….

    #melayu2islam dgn kecacatan & kesundalan2 yg mereka jenamakan sentiasa….

    ..kerana asyik memamah seketul daging babi dari kawah hadi sebagai ketua pendeta mereka…

  16. PAK DAJJAL FREEMASON MENGAJAR RAKYAT LIBERALISM PLURALISM SAMPAI MURTAD……..BUKAN LEBAI PAS……

    Pemimpin UAE dan Bahrain Sambut Perayaan Hanukkah?
    byAssistant Editor -December 19, 20200

    Kegilaan apakah ini ? Di manakah suara pemimpin OIC dan negara Islam?

    Perwakilan UAE dan Bahrain dilaporkan telah berkunjung ke Tebing Barat Palestin yang dijajah Israel bagi menyertai perayaan Hanukkah bersama masyarakat Yahudi di Jerusalem. Perkembangan ini dilapor secara terperinci oleh media eletronik middle East Monitor.

    Menurut Dr Zainur, ini adalah di antara kesan akibat daripada normalisasi Israel dengan negara-negara Arab seperti Bahrain dan UAE.

    Saudara seaqidah, rakyat Palestin yang dijajah dan dizalimi Israel tidak pula disantuni, sebaliknya mereka riang gembira dengan puak penjajah zionis Israel.

    Sumber https://www.middleeastmonitor.com/20201215-uae-bahrain-take-part-in-hanukkah-ceremony-at-jerusalems-western-wall/

    1. Anuuuuwar …mual tgok muka penyondol bontot nii ..mampus lg bgus

  17. tak yah pening-pening Budin,ini dia bakal pemimpin akan datang!

    PM-kejora/isteri eton
    TIMBALAN PM: aku /isteri farhana

    MENTERI PERTANIAN/PENTERNAKAN : zunnun
    MENTERI DALAM NEGERI : TN/isteri Yati
    MENTERI KEBUDAYAAN : jigit/isteri Zura
    MENTERI PERTAHANAN :wau bule
    MENTERI PELAJARAN : nbr
    MENTERI PENERANGAN : mvsa

    omak kau!

    1. Aikkk…

      Aku dapat jadi Menteri Kebudayaan saja…kau mengelat. INI TIDAK ADIL….!!!

      Kasilah Makcik TN tu jadi Menteri Hal Ehwal Wanita/suami Bang Ali

      Kah kah kahhhh

      1. Bravo Bro Jigit 10:45 pm,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Mmg Kejora ni setuju sgt le..dgn apa yg Jigit kata
        Cadangan Bro Jigit, mmg bernas dan tepat sekali
        Mkcik TN lbih sesuai jdi Mnteri Hal Ehwal Wanita
        Secocok sgtlah klu dia dipasangkan dgn Bang Ali
        👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
        🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔
        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  18. MUKMIM BERIMAN TENTU TAK LENA TIDUR DENGAR KES MURTAD……HANYA PENGIKUT2 DAJJAL FREEMASON DAN ILLUMINITY AKAN SERONOK DAN TERUJA……

    Hentikan Iklan Berunsur Lucah……..

    1. Bagi melariskan penjualan produk, sebahagian peniaga menggunakan elemen penipuan bahkan ada yang menyelitkan unsur lucah sebagai daya penarik bagi produk mereka. Ini adalah budaya yang dilarang.

    2. Rasulullah pernah menegur para peniaga yang menggunakan unsur penipuan dan lagha (iaitu perkara yang sia-sia) yang membawa kepada dosa. Sabda Rasulullah:

    يَا مَعْشَرَ التُّجَّارِ، إِنَّ هَذَا الْبَيْعَ يَحْضُرُهُ اللَّغْوُ، وَالْحَلِفُ، فَشُوبُوهُ بِالصَّدَقَةِ

    “Wahai para peniaga, sesungguhnya proses jualbeli ini (terkadang) disertai dengan unsur lagha (sia-sia dan dosa) dan sumpah (bagi tujuan melariskan). Maka hapuskanla ia dengan sedekah.” (HR Ahmad)

    3. Sebagai seorang Muslim, kita sudah pasti mengharapkan rezeki yang diberkati yang boleh kita suapkan kepada anak dan zuriat kita. Kita tentu tidak mahu sekiranya punca rezeki mengandungi unsur dosa dan syubhat yang boleh memberikan kesan kepada kehidupan kita.

    4. Para sahabat terdahulu sangat bimbang sekiranya punca rezeki mereka diselaputi dengan unsur-unsur syubhah (perkara yang meragukan dan dosa). Bapa kepada al-Imam al-Bukhari dikatakan sangat menjaga makanan anak-anaknya. Ketika hampir meninggal, beliau diriwayatkan sebagai berkata:

    لا أعلم من مالي درهمًا من حرام، ولا درهمًا من شبهة

    “Tidak aku ketahui daripada harta aku ini satu dirham pun daripada yang haram, bahkan tidak ada satu dirham pun daripada perkara syubhah.” (Hady al-Sari, Ibn Hajar)

    5. Atas dasar itu Rasulullah mengingatkan para peniaga agar menjauhi unsur-unsur penipuan apatah lagi menyumbatkan elemen kelucahan yang berupaya membina persepsi yang negatif terhadap masyarakat.

    6. Penggunaan gambar wanita yang mendedahkan aurat adalah ditegah oleh syarak, apatah lagi dengan penampilan aksi yang menggiurkan. Iklan sebegini jelas bercanggah dengan prinsip yang digariskan oleh al-Quran. Allah mengangkat wanita pada darjatnya yang tertinggi dan bukan sekadar menjadi objek pelaris produk.

    7. Peniaga muslim seharusnya menjadikan al-Quran dan hadis sebagai panduan mereka dan bukan terikut-ikut dengan trend pengiklanan ala barat yang mengeksploitasi wanita sebagai objek menjual barangan.

    Semoga Allah membimbing kita.

    Dr. Ahmad Sanusi Azmi
    https://telegram.me/drahmadsanusiazmi
    Share What You Think About This Post!

  19. HAL EHWAL AGAMA LEBAI WAHABI YANG CONDONG KEPADA LIBERALISM WESTERNISME KENA JAWAB……..

    PRU 15: Tindakan UMNO boleh beri kemenangan kepada PH…….

    Langkah UMNO memberikan laluan Parti Pribumi Bersatu (Bersatu) bertanding di kerusi yang dimenangi dalam Pilihan Raya Umum (PRU) yang lalu dan di kerusi lompat bakal memberikan kemenangan kepada Pakatan Harapan (PH) pada PRU15 kelak.

    Ketua Penerangan Barisan Nasional (BN) Selangor, Isham Jalil berkata, ramalan tersebut bukanlah dibuat tanpa asas yang kukuh tetapi sebaliknya ia dilakukan hasil daripada perkiraan serta kajian yang telah dijalankan oleh partinya.

    Jelasnya, beliau mendapati separuh daripada pengundi Bersatu dan ahli Parlimen PH yang melompat parti iaitu lebih kurang 40 kerusi adalah terdiri daripada undi bukan Melayu iaitu masyarakat Cina dan India.

    “Saya kata begini sebab bukan kerana kita tamak kerusi dan sebagainya tetapi kerana kita nak menang PRU15 dan kita nak menewaskan PH.

    “Saya kira daripada kerusi semasa Bersatu di Semenanjung, mereka dapat 300,000 undi dan daripada keseluruhan jumlah tersebut, undi daripada kaum Cina dan India adalah lebih 160,000.

    “Sekarang, tiada siapa yang akan kata Cina dan India yang undi mereka sebelum ini akan undi dia balik sebab pengundi anggap mereka ini sebagai pengkhianat. Jadinya, mereka dah hilang separuh daripada undi-undi tersebut,” katanya dalam satu temuramah di portal The Malaysian Insight pada Rabu.

    Mengulas lanjut, Isham menjelaskan apa yang lebih membimbangkan ialah apabila terdapat pengundi akar umbi UMNO yang tawar hati untuk menyatakan sokongan kepada Bersatu lalu menyebabkan mereka hanya memperoleh sokongan daripada pengundi Pas.

    Menurutnya, senario tersebut akan memberikan masalah kepada gabungan yang bakal dibentuk pada PRU15 itu nanti kerana undi daripada Pas sahaja tidak memungkinkan mereka untuk memenangi kerusi berkenaan.

    “Jadinya sekarang pengundi yang merangkumi akar umbi UMNO dan pengundi terdahulu pun tak akan undi mereka,” katanya.

    Dalam pada itu, beliau berkara faktor utama yang perlu diambil kira dalam pembahagian kerusi tidak hanya terhad kepada persoalan mengenai penyatuan ummah mahupun bagi mengelakkan pertandingan tiga penjuru.

    “Kadang-kadang kalau kita ada dua penjuru untuk tempat macam ini, ia akan menjadi masalah kepada kita sebab katakanlah kita tak bertanding di tempat itu dan kita letak wakil Bersatu, ia akan menjadikan orang undi dia sebelum ini tak undi dia lagi dan orang kita UMNO sama manakala Cina dan India pun tak undi dia. Jadi, PH akan menang,” ujarnya.

    Sehubungan itu, beliau meminta supaya mana-mana individu yang mencadangkan supaya UMNO memberikan kerusi secara percuma kepada PPBM supaya menilai kembali keperluan tersebut daripada segi perinciannya.

    Katanya, sebarang kesilapan dalam perkara berkenaan bakal memberikan peluang kepada PH untuk menang pada PRU15.

    Pada masa sama, beliau turut membidas dakwaan sesetengah pihak yang menyatakan bahawa UMNO menentang usaha penyatuan ummah yang dijalankan oleh parti-parti yang berasaskan kaum Melayu dan Islam.

    Jelasnya, UMNO perlu lebih berhati-hati dan tidak boleh bersikap naif ketika menjalankan kerjasama politik bagi mengelakkan sebarang kesan negatif kepada parti mereka.

    “Kita bukan anti penyatuan ummah tetapi kita anti kepada pengkhianat sebenarnya.

    “Kalau kita lihat masa zaman Rasulullah SAW pun, kita tidak disuruh untuk bersatu dengan siapa-siapa sahaja. Jadi, kita kena tengok sebab macam orang nak masuk dan meruntuhkan parti. Kita tidak boleh jadi naif di situ dan kena berhati-hati,” katanya.

  20. Sudah keluar dalil. Salahnya wali dan keluarga pengantin perempuan. Semua pejuang Melayu Islam boleh sambung tidur gentel bini semula. Kahkahkah!

  21. kini najib tak mempunyai ibu, maka ape kah rosmah akan jadi “ibu” terbaru kpd nya pula selain “suami” nya…

    sj tanya…

  22. YANG BUAT HAL NI MESTI AHLI PARTI KUNYIT LGBT YANG MENYOKONG LIBERALISM PLURALISM………22 BULAN PHDAPIG PERINTAH NEGARA HURU HARA ORANG MELAYU……

    Susulan satu laporan berkenaan perkahwinan Kapten hoki India, Manpreet Singh Pawar dengan seorang gadis dari Malaysia Illi Najwa Saddique telah menimbulkan tanda tanya warga net tentang status agama gadis berkenaan.

    Zaharin Mohd Yasin atau lebih dikenali sebagai Sang Kalembai melalui status Facebooknya turut mempersoalkan keabsahan agama gadis berkenaan yang berkahwin dengan pemuda

    Katanya, daripada sumber yang diberitahu gadis berkenaan adalah orang Melayu yang berasal dari negeri Johor dan didakwa murtad kerana sudah menukar agama.

    “Perkhabaran yang diberi tahu kepada saya. Mempelai perempuan itu orang Melayu yang berkahwin dengan Pemuda Sikh yang juga Kepten Hoki India. Khabar sudah menukar agama.

    “Jika begitu sudah murtad. Katanya asal dari Negeri Johor. Kita tunggu komen JAIJ-Jabatan Agama Islam Johor,” tulis beliau.

    Dalam pada itu, beliau juga mencabar lebai Pas untuk memberi komen terhadap masalah ini kerana ia menyentuh soal kesucian Islam sepertimana Pas yang selalu bercakap tentang mempertahankan Islam.

    “Tok Guru Haji Hadi Awang dan jajaran lebai-lebai Pas sila komen? Jangan berpolitik sahaja. Ini soal kesucian Islam saperti parti kamu meletakan mempertahankan Islam. Sebab mempelai perempuan seorang Islam dari Malaysia.

    “Terserah kepada anda bagi penilaian. Apa kata Islam, jika seorang yang menurut atau mengikut sesuatu agama yang berlainan,” katanya yang terkenal sebagai penulis blog dan ‘cyber trooper’ Umno.

    Manpreet dan Najwa sudah menjalinkan hubungan cinta sejak lapan tahun lalu dan telah mengadakan majlis perkahwinan di kampung halaman Manpreet di Mithapur dekat Jalandhar, Punjab.

    Bagaimanapun, menurut laporan sebuah portal The Tribune yang merakamkan sedutan video perkahwinan pasangan itu yang mengadakan majis perkahwinan mengikut adat Punjab.

    Dan satu lagi portal Outlookindia.com telah melaporkan perkahwinan pasangan terbabit dengan tajuk “India Hockey Captain Manpreet Singh Marries Illi Najwa Saddique, Niece Of Malaysian Minister”, portal ini mendakwa menteri berkenaan adalah Menteri Perpaduan Negara Datuk Halimah Saddique.

    Daripada hasil carian MalaysiaDateline laporan berita berkenaan telah ditukar tajuk kepada “Indian Hockey Captain Manpreet Singh Weds Malaysian Partner With Pakistani Roots”.

    MalaysiaDateline bagaimanapun sempat tangkap layar laporan asal berita tersebut sebelum ditukar.

    Gadis berkenaan dilaporkan akan tinggal bersama keluarga lelaki dan beliau dikatakan sudah terbiasa dengan budaya Punjabi dan sudah menyukainya

    Pihak keluarga lelaki telah memberi nama Punjabi Navpreet Kaur.

    Pasangan itu dijadualkan berkahwin pada April lalu, dengan resepsi majlis di Ludhiana, namun terpaksa ditangguhkan kerana penularan Covid-19.

    Difahamkan Illi Najwa, 27, berjaya mendapatkan permohonan khas daripada kerajaan Malaysia dan Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri India untuk terbang ke New Delhi seterusnya meneruskan perjalanan ke kampung halaman Manpreet.

    Sumber dalaman Persekutuan Hoki Antarabangsa mengesahkan bahawa Illi Najwa melakukan perjalanan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 2 Disember untuk bersama kekasihnya.

    “Ketika sekatan perjalanan antara India dan Malaysia kembali reda baru-baru ini, dia berjaya mendapatkan penerbangan ke New Delhi selepas mematuhi syarat ditetapkan oleh kerajaan,” menurut sumber itu.

    Ibu Najwa, Masita pernah bermain hoki mewakili Angkatan Tentera Malaysia.

  23. Menteri Agama PN sibuk jaga Liverpool. Anak saudara Menteri PN murtad kahwin kapir. PN tidak jaga Islam dan biar Melayu murtad? Pas dalam PN ke MN ke BN? Hidup lagi ke PN? Caca merba Islam PN masuk kapir. Kahkahkah!

  24. PARTI KUNYIT LGBT DAH TAK ADA MASA DEPAN….. PRU15 NANTI DAH TENTU TIADA KERUSI…….

    PAS habis usaha untuk menjaga perpaduan Ummah, UMNO bagaimana?

    PAS nie, kalau nak kira habis usaha dah nak jaga penyatuan ummah antara tiga parti.

    Hari ini dengar ceritanya di Kelantan dimansuhkan jawatan Penyelia DUN dan Parlimen.

    Implikasinya peruntukan untuk DUN dan Parlimen akan diberikan terus melalui wakil rakyat atau Pusat Khidmat DUN.

    Bulan lepas, di Terengganu sekali lagi kerajaan negeri umumkan peruntukan RM250 ribu pada wakil rakyat bukan kerajaan (UMNO). Tahun lepas bagi dah nilaian sama.

    Lebih awal lagi, dijemput 5 orang daripada PPBM dan UMNO bersama dalam JPKK atau dulu kita panggil MPKK.

    Nak rapatkan hubungan antara pendokong parti. Berperingkat-peringkat usaha dibuat untuk perkukuhkan Muafakat dan pertahankan Perikatan.

    Paling besar usaha yang dibuat oleh PAS adalah memilih untuk berada ditengah-tengah penggeseran UMNO dan PPBM. Ini yang paling perit dan sakit.

    Namun hanya itu sahaja pilihan yang ada PAS untuk memastikan perpaduan antara Melayu-Islam bertahan dan menjadi semakin kuat.

    Begitulah, sekadar merenung di malam hari.

    Ahmad Fahmi Mokhtar

    https://www.facebook.com/ahmadfahmimokhtar91/

    MR : UMNO Terengganu dan Kelantan, masih rasa dia layak nak memerintah sedangkan mereka perlu lihat seluruh Malaysia, takkan dia nak semua negeri beri kepada UMNO

  25. Anak saudara siapa murtad nak kahwin Singh? Mana Pas? Mana ISMA? Mana Umno? Mana Putra? Mana Gamis? Mana Pejuang? Mana PPIM? Tidur gentel bini ke? Kahkahkah!

  26. adakah perkasakan pH dgn mengadakan “plus” atau menjadikan rakan sekutu dan komponent pH ?

    jika setakat “plus” semata2 maka itu hanya sementara semata2 utk menumpang sj….

    tapi, dgn si tua OT96n lin pula, bukan sj “plus” si tua ingin empunya pH menjadi haq milik nya…

    sawan babi si tua kini kesana kemari menangis sj hingga melayu2 #penyamun omNO terharu di buat nya etika kebumikan si ibu ketua penyamun mereka….

    maka kpd siape pula si tua OT96 akan meneruskan sawan babi nya setalah pkr jelas tidak mengundang kesundalan terbaru nya…

    si malaun2 pAs bagimana pula, masih dgn ajaran seketul daging hadi ke hingga si tua OT tidak langsung berselera…

  27. Makin dekat PRU makin dirasuk. Biarkan sampai bubar Parlimen. Saka ni ruqyah akhirnya sampai juga. Kahkahkah!

  28. Warisan bekap Madey si Kitol boleh tergolek di Sabah. Jangan jadi gila macam Warisan nak jaga Saka. Kahkahkah!

  29. Tak perlu keluar tak perlu masuk. Yang di luar mampus awal. 15000 bukan sikit nak baiki maruah si kecil. Kahkahkah!

  30. MAT SYABU BIN MAT SABUN JADI KETUA PEMBANGKANG BARU DISOKONG PENUH OLEH NOBITA……….

    Gabungan besar: Siapa jadi ketua pembangkang, soal AMK Johor…….

    Siapakah yang akan mengetuai barisan pembangkang dalam parlimen merupakan antara soalan dibangkitkan oleh Pemuda PKR (AMK) Johor berhubung spekulasi yang mengatakan beberapa pemimpin Pakatan Harapan (PH) bercadang mahu bekerjasama dalam penubuhan gabungan besar pembangkang.

    Dalam kenyataan media hari ini, Ketua AMK Johor R Yuneswaran turut menekan bahawa majlis pimpinan PH perlu bersidang secepat mungkin untuk menyusun semula strategi dan menyatukan kekuatan bagi membuat persediaan awal menjelang pilihan raya umum.

    “Setiap pandangan dan idea harus diraikan.

    “Namun, PH perlu ada satu mekanisme yang jelas untuk membentuk satu gabungan besar. Ada beberapa perkara harus diteliti dan dipersetujui oleh gabungan baharu sebelum ia ditubuhkan.

    “Siapakah yang akan mengetuai barisan pembangkang dalam parlimen jika mahu bekerjasama dalam penubuhan grand coalition (gabungan besar).

    “Masihkah Anwar Ibrahim akan dikekalkan sebagai ketua pembangkang?” soalnya.

    Dia berkata demikian ekoran kenyataan Presiden Amanah Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mencadangkan pembaharuan semula kerjasama politik di kalangan pembangkang selepas gabungan PH gagal menolak Belanjawan 2021 di Dewan Rakyat.

    Mohamad dan Lim dalam kenyataan bersama sebelum ini menegaskan bahawa masa dan sumber yang ada harus digunakan untuk mencari persamaan dalam kalangan rakan dan sekutu PH untuk mengerakkan perjuangan bersama rakyat berdasarkan nilai demokrasi yang utuh, tadbir urus yang baik, anti rasuah, kemajuan ekonomi dan keadilan sosial.

    Bagaimanapun, Yuneswaran berpendapat bahawa cadangan gabungan besar merupakan idea yang harus dinilai dari dua sisi.

    “Sama ada ia memberi manfaat kepada gabungan pembangkang, atau tak mustahil, akan menambah kerumitan kepada gabungan PH jika ianya tidak diperhalusi dengan teliti.

    “Selaku presiden PKR dan ketua pembangkang, Anwar telah melakukan usaha yang baik untuk mengembalikan mandat rakyat.

    Kalau anda terlepas…

    Masa pembangkang teroka jalan baru, bersiap untuk PRU15
    “Kesalahan atas kegagalan usaha untuk mengembalikan mandat rakyat melalui sidang parlimen tidak harus diletakkan di atas bahu Anwar,” katanya.

    Dia turut mempersoalkan adakah semua parti-parti pembangkang termasuk DAP, Amanah Warisan, Parti Bersatu Sarawak (PBS), Upko, Parti Muda dan Ahli Parlimen Bebas setuju dengan sebulat suara untuk Anwar diangkat sebagai calon perdana menteri.

    “Kegagalan Dr Mahathir untuk mempertahankan kerajaan PH telah memberi impak yang besar kepada negara dan PH sendiri,” katanya.

    Untuk rekod, PH kini mempunyai 91 ahli parlimen. Sementara, Warisan (8), Pejuang (4), PBS (2), Upko (1), Muda (1) dan seorang Bebas menjadikan jumlahnya 108 berbanding Kerajaan Perikatan Nasional yang mempunyai 113 wakil rakyat.

  31. PATUT AWAL2 LAGI PENGGANAS KOMUNIS DAN PEMBERONTAK SYIAH KENA KUTUK……DAH JADI MACAM NI DAH TERLAMBAT…….

    PARTI AGAMA SYIAH HANYA JADI TUNGGANGAN PENGGANAS KOMUNIS………

    Tahniah Lagi Menteri Lebai !!……

    Setinggi-tinggi Tahniah ducapkan kepada Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) di atas kejayaan meraih

    Anugerah Inovasi Clarivate Asia Selatan dan Asia Tenggara 2020 bagi kategori organisasi penyelidikan kerajaan, sekali gus menjadikan agensi penyelidikan dan pembangunan itu sebagai pihak inovasi terkemuka di Malaysia. .

    Kejayaan ini diumumkan di Majlis Anugerah Forum Inovasi Clarivate Asia Selatan dan Asia Tenggara 2020 yang diadakan secara maya pada 18 dan 19 November yang lalu. Teruskan lagi usaha dan gerak kerja untuk terus membawa sawit Malaysia menjadi lebih baik. Dengan usaha dan sepakat kita bersama insyaAllah ianya kekal dan berjaya.

    Terbaik YB Dato’ Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali
    Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi

  32. Tidak dpt dinafikan lagi mat sabu dan limgeng ini dah kena rasuk oleh saka Tua kutuk dah nak mampus tu tp msh nak lagi buat pedajal dgn orang . Harap PKR tggalkan saja ph Dan bergerak sendirian.

    Biar jadi pembangkang bermaruah dari terus dipermainkan oleh saka Tua kutuk dan gengnya yang memang bnyk duit. Sebab tu dia boleh namakan parti barunya sbg. Pejuwang.!!

    1. Its new narrative must be principled, policy centred in order to appeal to the masses.’

      Harapan needs a political reset, stop wasting time with PN – Guan Eng, Mat Sabu

      IndigoTrout2522: First of all, why do DAP’s Lim Guan Eng and Amanah’s Mohamad ‘Mat’ Sabu need to issue a joint statement? The perception is that they are telling the world Pakatan Harapan wants a split.

      What have they done to defeat the budget? What have they done to get majority support for Harapan? Why can’t they discuss all these issues internally?
      This is not the first time, because they seem to love issuing statements in public. The best approach for Harapan is to hand the leadership over to a new generation of young leaders, and there are several in all three component parties.

      Leave out Dr Mahathir Mohamad, who cannot be trusted, and Warisan president Shafie Apdal, who couldn’t even hold on to Sabah.

      Remember, Shafie wrested power in Sabah at the 14th general election only through crossovers. Mahathir too had been trying to woo some Umno MPs and also went nowhere. Without PKR, Harapan would not succeed and that is a reality.

      The DAP has a negative perception, though incorrect and unfair, as anti-Malay and anti-Islam and Amanah is still relatively a small party.

      Mahathir is ever ready to stir the pot. He recently held a press conference with Tengku Razaleigh Hamzah and then nothing happened either. Even Tengku Razaleigh didn’t vote, only talk.

      Kim Quek: Through their joint statement, Lim and Mat Sabu are obviously advocating the return of Mahathir to the Harapan fold.

      But wasn’t Mahathir the culprit who sabotaged Harapan’s reform agenda, betrayed the Harapan coalition and directly caused its instant collapse through his sudden resignation?

      So, what is the duo’s justification for embracing Mahathir again as their comrade? Wouldn’t their current action be looked upon as treasonous to Harapan?

      Mahathir has already publicly declared PKR leader Anwar Ibrahim as his enemy No 1. And knowing that Mahathir is the kind of character who would only settle for No 1 position for himself, wouldn’t the duo’s suggestion be interpreted as their intention to ditch reformist icon Anwar in favour of treasonous Mahathir to lead Harapan again?

  33. PAK JUB TIADA INTEGRITY UNTUK PERGI LEBIH JAUH….REKOD JADI MENTERI DULU PUN POYO……JADI LEBIH BAIK BERSARA DARI DISUMBAT PENJARA LAGI SEKALI…..

    Desakan pembangkang mahu Anwar berundur makin lantang………

    Pakatan Harapan semakin bergolak dengan pemimpin pembangkang semakin lantang menggesa Anwar Ibrahim untuk berundur demi kebaikan gabungan itu.
    Ketua Pemuda DAP Sabah, Phoong Jin Zhe berkata Anwar gagal menunaikan janji untuk menubuhkan kerajaan baharu , sekali gus menjejaskan kredibiliti PH.

    Phoong yang juga ADUN Luyang berkata janji Anwar untuk memperolehi majoriti kuat dan menyakinkan untuk menubuhkan kerajaan baharu tidak berhasil

    “Janji (Anwar) bahawa beliau mempunyai majoriti kuat dan menyakinkan tidak menjadi manakala cubaan untuk menubuhkan kerjasama dengan UMNO juga disangsi ramai pihak,” kata beliau.

    Phoong berkata ramai pihak juga dukacita berikutan kegagalan Anwar memastikan Dewan Rakyat menolak Belanjawan 2021 yang lemah dan tidak mampu membela rakyat.

    “Semua ini menghakis keyakinan rakyat terhadap PH. Ketua Pembangkang diejek kerana tidak menunaikan janji,” tambah beliau.

    “Jika kita iklas mahu membina Malaysia 2.0, kita mesti memperjuangkan politik baharu sekarang,” kata beliau.

    Phoong berkata kegagalan PH menyelesaiakan kemelut kepimpinan akan menyebabkan pembangkang kehilangan sokongan.

    “Pemimpin baharu, dasar baharu, pemikiran baharu (diperlukan),” kata beliau.

    Dalam pada itu, presiden Upko dan Ahli Parlimen Tuaran Wilfred Madius Tangau turut meminta Anwar menghentikan “politik nombornya”, merujuk kepada cubaan Anwar memperolehi sokongan majoriti di Parlimen untu menumbangkan kerajaan Muhyiddin Yassin.

    Beliau berkata PH harus menghentikan politik yang semata-mata memberi fokus kepada menawan Putrajaya kerana akhirnya “yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.’

    Pagi tadi, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Presiden Amanah, Mohamad Sabu menggesa Anwar berhenti membuang masa dengan Ahli Parlimen kerajaan Perikatan Nasional “oportunis” yang memperalatkan mereka.

    Dua pemimpin itu dalam kenyataan bersama berkata, PH perlu menghadapi hakikat pembangkang memerlukan anjakan politik baru, susulan kegagalan mereka menghalang belanjawan persekutuan diluluskan.

    Presiden Warisan Shafir Apdal sebelum ini turut menegaskan pembangkang mempunyai perubahan kepimpinan jika tidak mahu kewibawaan dan sokongannya terjejas di kalangan rakyat.

  34. <a href=”https://www.google.de/url?q=https://www.egynow.club/”> ايجي ناو</a>
    <a href=”http://images.google.co.jp/url?q=https://www.egynow.club/”>ايجي ناو</a>
    <a href=”http://maps.google.co.jp/url?q=https://www.egynow.club/”>ايجي ناو</a>
    <a href=”https://www.google.es/url?q=https://www.egynow.club/”>ايجي ناو</a>
    <a href=”https://www.google.ca/url?q=https://www.egynow.club/”>ايجي ناو</a>
    <a href=”https://www.google.nl/url?q=https://www.egynow.club/”>ايجي ناو</a>
    <a href=”https://www.google.nl/url?q=https://www.egynow.club/”>ايجي ناو</a>
    <a href=”http://maps.google.pl/url?q=https://www.egynow.club/”>ايجي ناو</a>
    <a href=”https://www.google.pl/url?q=https://www.egynow.club/”>ايجي ناو</a>
    <a href=”https://www.google.com.au/url?q=https://www.egynow.club/”>ايجي ناو</a>

  35. Pelabur sibuk lari keluar. Saka sibuk merasuk ke dalam. PRU makin dekat. Kuasa sudah jauh. Harga barang makin naik. Ekonomi makin merudum. Yang kecil diketepi. Yang besar diketengah. Kahkahkah!

  36. PARA PEMBACA SEKALIAN,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kejora berpantun ini..tak ada nak ganggu sesiapa
    Hanya sekadar utk mengisi hati yg sedikit hampa
    Tapi tak nak le..klu ada org tk tentu hala menerpa
    Klu ada yg mari nk biadab, sakit le, dia akn jumpa
    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  37. PARA PEMBACA SEKALIAN,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Terus lah memberi komen, anda semua dipersila!
    Tapi jgn ada yg meracau raban, sasau sawan gila
    Klu ada yg membebel mengomel dia akn dpt bala
    Dgn org lain blh, tapi dgn Kejora, kena lah taji tala
    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  38. Rakyat tahu MP pro GC yang ponteng belah bahagi 29 Usul Bajet 2021. Mereka inilah sepatutnya letak jawatan dan kosongkan kerusi. Rupanya nak buat projek semburit PH? Kahkahkah!

  39. Divide and conquer dari muda sampai selangkah ke kubur. Keturunannya kaya raya merompak harta Rakyat Malaysia. Anak-anaknya tak tahu bisnes dibailout guna duit cukai Rakyat. Anak orang dituduh pemalas dan tidak bersyukur. Siapa dia? Kahkahkah!

  40. Setuju dgn Shahbudin kenapa PH nak mengangkat org yg menjatuhkan kerajaan PH sebagai PM? Kalu nak buat GC buatla tapi PM tetap kena bagi kat PKR sebab men punyai kerusi terbanyak selepas DAP. Kalu x PKR boleh bergerak sendirian cari partner baru…Asal bukan Pak Din & Jemin Co.

  41. IMAM MAHDI BELUM MUNCUL KERANA BILA DIYAKINI KEMUNCULANNYA UMAT ISLAM WAJIB MENYERTAI TENTERA ALMAHDI……TIDAK DIBENARKAN LAGI BERSENANG LENANG DI RUMAH……

    Jangan hairan kalau sekarang ada golongan yang menolak politik Islam, perpaduan dan masih nak berdendam………..

    Ustadz ABDUL SOMAD, bertanya kepada jama’ahnya,

    UAS 😗 : “Andai kita hidup pd zaman Fira’un, kira-kira kita jadi pengikut siapa, Fir’aun atau Nabi Musa ?”.

    Jama’ah : “Musaaaaa.” (Jawab jama’ah dgn jelas).

    UAS 😗 “Yakiiin ?”.

    Jama’ah 😗 “Yakiiiiiin…..”

    UAS 😗 Tapi yang membangun kota Mesir…., Fir’aun. Yang bangun infrastruktur juga dia. Yang bangun piramida…., Fir’aun. Yang paling kaya…., Fir’aun. Yang punya bala tentara banyak dan kuat…., Fir’aun. Yang punya banyak pengikut….., Fir’aun. Yang bisa memberi perlindungan dan jaminan……, Fir’aun. Yang Berkuasa……., Fir’aun. Yang bisa menyediakan makanan Dan minuman…….., Fir’aun. Yang bisa adakan hiburan……., Fir’aun. Yang bisa buat pusat perbelanjaan…….., Fir’aun. Bahkan jika teknologinya sudah ada mungkin Kartu Mesir Sehat dan Kartu Mesir Pintar juga dibuatnya.”

    Sementara Nabi Musa……, siapa dia ???. Hanya seorang penggembala kambing. Bicara saja tidak fasih alias cadel (akibat pernah memakan bara api diwaktu bayi). Hanya memiliki sebatang tongkat butut

    Masih yakin mau ikut Nabi Musa……..???. Tanya UAS sekali lagi.

    Jamaah terdiam…

    UAS 😗 “Kerjaan Nabi Musa hanya sebagai penjaga kambing, tiba-tiba mau mengajak kita menyeberangi lautan,,, tanpa memakai sampan, tanpa prahu, tanpa kapal. Apakah yakin kita mau ikut Nabi Musa ????”

    Tak satupun jama’ah berani menjawab, semua tertunduk, diam seribu bahasa.

    UAS 😗 Betapa sesungguhnya manusia zaman Firaun dan zaman sekarang, tidak Ada bedanya. Di Zaman sekarang ini, mayoritas semua tergila² pada harta, wanita, pangkat, jabatan, pujian, rayuan. Al Wahn (cinta keduniawian).

    Sungguh……, Fir’aun itu akan tetap ada hingga akhir zaman. Hanya saja berubah wajah Dan bentuknya…., juga namanya. Namun secara hakikat dia akan terus ada. Sebab sejarah akan berulang, dan kita harus tetap yakin seyakinnya biidznillah Fir’aun dikalahkan oleh Musa karena Kuasa ALLAH Azza Wa Jalla…

    Siapapun yang akan terpilih itu sudah menjadi takdir/sudah tertulis di Lauhul Mahfudz, tetapi Allah akan mencatat dimana kita berpihak…..

    Belajaralah dari CICAK dan Burung Pipit…..

    Dahulu saat Nabi Ibrahim Alaihi Salam dibakar oleh Raja Namrud, datanglah burung pipit yang bolak balik mengambil air dan meneteskan air itu di atas api yang membakar Nabi Ibrahim Alaihi Salam.

    Cicak yang melihatnya tertawa…..: “Hai pipit……..!, bodohnya yang kau lakukan itu. Paruhmu yang kecil hanya bisa menghasilkan beberapa tetes air saja, mana mungkin bisa memadamkan api itu…..???.

    Burung pipit pun menjawab : “Wahai cicak……, memang tak mungkinlah aku bisa memadamkan api yang besar itu, tapi aku tak mau jika Allah melihatku diam saja saat sesuatu yang Allah cintai dizholimi, Allah tak akan melihat hasilnya apakah aku berhasil memadamkan api itu atau tidak, tetapi Allah akan melihat dimana aku berpihak……”.

    Cicak terus tertawa, dan sambil menjulurkan lidahnya ia berusaha meniup api yang membakar Nabi Ibrahim Alaihi Salam agar cepat membesar.

    Memang tiupan cicak tak ada artinya tak menambah besar api yang membakar Nabi ibrahim Alaihi Salam, tetapi Allah melihat dimana Cicak berpihak.

    Hikayat ini terjadi sekarang….., dan akan terus berulang Saat Al-Qur’an dinistakan, suara Azan dipermasalahkan, bendera tauhid dibakar dan pembela Agama dikriminalisasi.

    Aku bertanya padamu sahabat : Dimanakah kau berpihak……?????. Memang….., Pilihanmu tak akan mengubah sedikitpun takdir Allah…, Tapi Allah akan mencatat dimana kau berpihak. Berada di Barisan mana dirimu….., Siapa yang kamu dukung…., Siapa yang kamu pilih untuk jadi pemimpin….?.

    Ingat-ingat……, pilihanmu akan dimintai pertanggungjawaban kelak di akhirat nanti….

    1. Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food

      Buat kerja mcm biasa membantu ummah jgn tidor memanjang yg lain maju jgn dengki salahkan diri sendiri … rezeki tidak datang bergolek asal jgn merosakkan ukhwah demi ideologi yg sempit … tidak solat tidak mengapa asal jgn terjebak kejahatan/kumpulan extreme. Junjungan Besar Tuhan Al-Mahdi pemantau setelah tertabal dunia diamankan menuju akhirat …. kalu semua dah baik-baik maka Allah swt kurniakan bangkitnya arwah2 berhimpun semula sanak saudara. Ngerti lu!

  42. KALAU TIDAK KERANA DORAEMON TIDAK MERASA PHD4PIG PERINTAH NEGARA 22 BULAN…..TOLONG BELAJAR KENANG JASA SIKIT…..PAK JUB KENALAH CARI KEKUATAN SENDIRI BUKAN BERGANTUNG DGN ATOK DINASOUR USANG TU…….

    Beginilah Lim Guan Eng Begitu juga Mat Sabu……..

    Dikira dari 9 Mei 2018 hingga sekarang, tempoh masanya adalah kurang lebih 31 bulan. 22 bulan Pakatan Harapan menjadi kerajaan memerintah dengan Perdana Menterinya adalah Dr. Mahathir bin Mohamad yang ketika itu adalah juga Pengerusi PH.

    Kejatuhan Kerajaan PH bermula dengan perletakan jawatan Mahathir sebagai Perdana Menteri yang secara automatiknya membubarkan jemaah kabinet yang ada pada masa itu. Masa “vacuum” itulah digunakan oleh para pengkhianat bagi menjalankan plot mereka melalui apa yang dikenal sebagai Langkah Sheraton, sehingga tertubuhnya sebuah perikatan kerajaan “kabur” dengan nama Perikatan Nasional.

    Kesalahan Parti Keadilan Rakyat di bawah teraju Anwar Ibrahim ketika itu ialah kerana mendesak Mahathir yang tidak mahu menunaikan janji supaya menunaikan janji.

    Dan ya, hari ini tampak bahawa memang segelintir pimpinan Amanah dan DAP menuding jari kepada Anwar memaksudkan bahawa desakan menunaikan janji itu adalah salah!

    Berbalik kepada tempoh, selepas 22 bulan, Mahathir tidak lagi bersama PH, Bersatu juga mengambil keputusan keluar dari PH.

    Selepas itu baharulah Anwar mengambil-alih kepimpinan Pakatan Harapan. Ditolak 22 bulan dari 31 bulan, bakinya hanyalah 9 bulan! Hingga sekarang, Anwar hanya memimpin PH 9 bulan!

    Dan selama 22 bulan sebelum itu, Anwar tiada apa jawatan dan kepentingan pun dalam kerajaan. Hanya kerana sekali kegagalan menolak Bajet, dalam tempoh 9 bulan sahaja Anwar memimpin PH, kamu semua meroyan bagai tidak sedar diri, kenyataan demi kenyataan dikeluarkan.

    Apa yang kamu semua tidak sabar dan kejarkan? Kedudukan? Kuasa? Itu sahaja? Bagi saya (dan saya yakin ini juga pendapat majoriti pendokong reformasi), tidak ada gunanya kedudukan dan kuasa itu bila sudah terbukti bahawa selama 22 bulan di bawah telunjuk orang tua itu, agenda reformasi teras yang menjadi perjuangan kami puluhan tahun gagal dilaksanakan.

    Hanya kerana Bajet 2021 lulus, kamu mula bercakap soal “political reset” pembangkang, anjakan baharu perserikatan pembangkang, “grand coalition” melangkaui PH, PH Plus (2).

    Semua idea ini secara jelas mempertikaikan kerangka kepimpinan atasan Pakatan Harapan sedia ada, dengan kata lain, kepimpinan Anwar Ibrahim, yang hanya berumur 9 bulan! Ya saya akui, wujud peluang untuk mengambil-alih semula kerajaan dengan kembali bergabung bersama blok Mahathir.
    Tetapi seperti yang saya soal tadi, apakah hanya itu kehendak kamu? Pada kuasa dan kedudukan? Sedang kami para pendokong reformasi sudah lama melupa dan melupus kehendak peribadi kami, yang ada hanyalah kehendak perjuangan.

    Tiada gunanya kuasa dan kedudukan sama ada ketika 22 bulan PH memerintah, sekarang di bawah Perikatan Nasional atau akan datang dalam impian kamu bersama “grand coalition” jika sampai ke situ pun kita masih diikat dengan dogma lama, orde lama tinggalan 61 tahun pemerintahan Perikatan/Barisan Nasional dahulunya.

    20/21 tahun kami menggerakkan perjuangan reformasi adalah untuk merobah tatacara dan tatakelola kerajaan supaya akhirnya kami dapat menutup ketirisan sistem yang selama ini memungkinkan berlakunya salah urus dan salah guna kuasa, korupsi, rasuah serta kezaliman.

    Kamu kata pemimpin-pemimpin Umno yang memperdaya Anwar itu sebagai oportunis kuasa, jangan sampai kamu lupa bertanya diri sendiri akan hal yang sama juga. Mahathir pula bagaimana? Apakah kerana dia duduk di kerusi pembangkang, sebahagian dari 108, maka dia sudah menjadi mulia?

    Tela’ahlah setiap tutur-katanya, di samping rungutan dan komplennya terhadap Muhyiddin, Najib, Zahid atau Perikatan Nasional, akhir katanya, akhir kalamnya hanya ada dua perkara, pertama dia mahu menjadi Perdana Menteri lagi, kedua dia tidak mahu Anwar menjadi PM, itu sahaja perjuangannya sekarang. Itu bukan “reform,” itu kesombongan diri dan dendam peribadi.

    Kenapa kamu tiba-tiba menjadi tidak sabar, Anwar seperti saya kata baharu memimpin Pakatan Harapan 9 bulan. Hanya kerana dia tidak berjaya mendapatkan sokongan dari beberapa kerat Ahli Parlimen Umno, kamu katakan dia asyik terkejar bayang-bayang.

    Dia sudah berusaha, tetapi dia terus-terusan ditahan, di simpang itu, di simpang ini, menggunakan autoriti-autoriti tertentu supaya usahanya itu terdedah kepada kepanjangan masa yang sengaja dicipta bagi memberi ruang kepada musuhnya membuat serangan dan tawaran balas.

    Apakah kamu sudah dibutakan mata dari melihat ini semua? Sungguh kamu orang yang tidak mengenang budi, sama perangainya dengan anak-anak ikan dalam Angkatan Muda Keadilan baru-baru ini.

    Dua puluh tahun kamu angkut sosok ini semasa bebasnya merata-rata, kamu cetak wajahnya merata-rata, kamu tulis namanya merata-rata, kamu jaja mata lebamnya merata-rata, kamu usung isteri dan anaknya merata-rata. Sekali dia gagal kamu sudah anggap dia seperti sepah.

    Kenapa dahulu kamu tidak pernah menuding jari kepada Mendiang Pengerusi dan Almarhum Mursyidul Am lama kamu menyalahkan mereka kerana gagal membawa kamu ke Putrajaya?

    Atau kerana ketika itu kamu belum merasa empuk kerusi kuasa? Hari ini kamu melihat Anwar seperti tebu, tebu yang sudah habis diperah dan digilis, tinggal sepahnya sahaja, habis madu sepah dibuang!
    Kalau kamu merasa Mahathir boleh menjadi madu baharu kamu, bersama yang lain seperti Shafie Apdal dan Warisannya, boleh membentuk satu “grand coalition” yang memungkinkan pengambil-alihan kerajaan serta merealisasikan mimpi terdesak kamu untuk kembali jadi menteri, jadi timbalan menteri, jadi setiausaha politik, sedang seorang gurkha tua Umno seperti Tengku Razaleigh Hamzah pun gagal ditariknya, maka teruskanlah…

    Bagi kami mudah, perjuangan reformasi jalan terus!

    𝗦𝗔𝗟𝗔𝗠 𝗥𝗘𝗙𝗢𝗥𝗠𝗔𝗦𝗜

    Zukri Aksah
    Ketua Komunikasi Nasional
    Gerakan Reformasi 98 – GERAK 98
    MR : Sekali sekali cuba pasang teliga (bang dengor) rumah jiran merintih kesedihan

  43. Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food

    Imam Mahdi Muhammad and Isa are the representatives of God (complete that which is said to be Trinity – 3 regime) … the house was given by Allah swt for the testimony of all countries at that time (Muhammad and Isa) and the DYMM Great Reverend God Al-Mahdi (position of the highest servant of the ummah leader ) the god of the world changed towards the next realm is the Caliph of the end of the age of universal brotherhood towards the eternal afterlife. Berbai’at (obey) to be able to reunite the previous spirits until before the Prophet Adam as with the permission of Allah swt who is the most generous, forgiving and loving. The formula is a simple life that will radiate to all regardless of any belief in this figure who does not like to argue with differences … allowed differences respect differences so that the pillars of association do not force anyone to understand at all and there is no compulsion to swear allegiance but laws to be followed. Fullstop.

    Imam Mahdi Muhammad dan Isa adalah wakil tuhan (lengkaplah itu yg dikatakan Trinity – 3 daulah) … keromah diberi Allah swt bagi kesaksian semua negara ketika itu (Muhammad dan Isa) dan DYMM Junjungan Besar Tuhan Al-Mahdi (kedudukan hamba yg tertinggi pemimpin ummah) tuhan dari dunia berubah kearah alam selanjutnya adalah Khalifah akhir zaman persaudaraan sejagat menuju akhirat kekal abadi. Berbai’at (akur) agar dapat bertemu semula arwah2 terdahulu sesampai sebelum Nabi Adam as atas keizinan Allah swt yg maha pemurah pengampun lagi penyayang. Rumusan adalah kehidupan yg sederhana akan terpancar pada semua tanpa mengira apa pun kepercayaan akur dgn sosok ini yg tidak suka berhujah dgn perbezaan … dibenarkan perbezaan menghormati perbezaan agar rukunnya pergaulan jgn ada sesiapa pun memaksa kefahaman pada semua dan tiada paksaan berbai’at tapi undang2 dipersilakan akur. Noktah.

  44. Pemimpin yang tiada parti sudah nak menuju ke liang lahad. Pemimpin yang minta tukar dan pecat sudah hilang negeri sendiri dan partinya juga tiada halatuju nak ke mana lagi. PRU15 semakin hampir. Jika parti yang ada baru nak muncul lebih baik mati dulu. Jangan sudah tua dan menyusahkan orang lagi. Kahkahkah!

Leave a Reply

Your email address will not be published.