BELANJAWAN 2021 LULUS TAPI KERAJAAN TETAP DILIHAT LEMAH

Meski Belanjawan 2021 berjaya diluluskan di Dewan Rakyat hari ini, masih terdapat banyak perkara dan butir-butir di dalam belanjawan yang tidak dihiraukan oleh kerajaan Perikatan Nasional.

Atas sebab ini juga pembangkang sepakat untuk membantah belanjawan tersebut.

Belanjawan itu juga terdapat banyak kelemahan, dan ini telah dibukti dan diperdebatkan secara terperinci di Dewan Rakyat oleh ahli-ahli Parlimen.

Belanjawan 2021 mencerminkan betapa kerajaan PN hanya mengutamakan hayat politik mereka lebih dari kebajikan dan keterdesakan hidup rakyat.

Semasa perbahasan belanjawan di peringkat jawatankuasa, terdapat ramai ahli Parlimen dari pelbagai parti politik yang telah menyuarakan kebimbangan terhadap pelbagai isu mustahak, terutamanya isu pengeluaran simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan kurangnya jala keselamatan melibatkan warga yang tidak punyai simpanan KWSP, peruntukan yang melampau tinggi sebanyak RM40.5 juta kepada Jabatan Komunikasi Komuniti (J-Kom) dan tujuan dana tersebut diperuntukkan, apakah ia digunakan untuk tujuan politik dan sebagainya, dan juga peruntukan yang tidak mencukupi kepada para peniaga yang kini sedang terhimpit.

Walaubagaimanapun, oleh kerana kerajaan PN telah mengaitkan kononnya gaji dan prestasi penjawat awam akan terkesan sekiranya belanjawan tidak diluluskan, maka terdapat sejumlah ahli Parlimen memilih untuk mendukung belanjawan tersebut dan sebagai solidariti ke atas jutaan penjawat awam yang turut terkesan di era ekonomi pandemik ini, meski belum tentu mereka bersetuju dengan kerajaan PN.

Adalah dikesalkan juga tatkala terdapat beberapa orang ahli Parlimen yang telah menyatakan pandangan keras terhadap beberapa isu sebelum ini telah mengundi untuk menyokong belanjawan tersebut.

Penurunan penarafan Malaysia oleh Fitch Ratings baru-baru ini juga menunjukkan betapa lemahnya prestasi pengurusan ekonomi negara, dan tahap tatakelola yang membimbangkan.

Kita sedang kembali ke era gelap di mana kerajaan akan terus menginjak prinsip ketelusan, tatakelola yang baik dan pengurusan dana yang cekap.

Prestasi dan markah tatakelola Malaysia turut melemah pada tahun ini, seperti yang dilaporkan Bank Dunia, dan dijangka aspek lain seperti indeks rasuah dan kebebasan media akan turut merudum.

Keyakinan daripada para pelabur akan turut terkesan, dan berkemungkinan negara-negara serantau akan meninggalkan kita dalam pelbagai lapangan, terutamanya sektor ekonomi dan pembangunan.

Saat negara sedang memerlukan suatu anjakan baru tentang bagaimana harus kita bangkit dari suasana ekonomi pandemik seperti hari ini, PN telah membuktikan bahawa ia tidak berkeupayaan untuk menjalankan tanggungjawab dengan berkesan.

Kerajaan PN akan terus berdepan dengan masalah keyakinan, dan ini telah dibuktikan hari ini apabila ia hanya berjaya mempunyai tidak lebih dari 112 sokongan.

Kerajaan lemah seperti ini akan terus tunduk kepada watak-watak rakus yang berkepentingan dan kebajikan rakyat akan terus dikorbankan.

ANWAR IBRAHIM, KETUA PEMBANGKANG

15 Disember 2020.

0 0 vote
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 16 December 2020 — 12:03 am
Subscribe
Notify of
guest
110 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
21 December 2020 10:22 am

CAI2 PHD4PIG TAK PERNAH INSAF DAN BERTAUBAT…….DIA MEMTEKEDARAH BABI DISURUH ORANG LAIN TAUBAT…….GENG PENYEMBAH TOKONG BABI……..HIDUP MELARAT DI LORONG SEMPIT … ADA CAI PHD4PIG BUAT RITUAL DALAM JAMBAN…….. PENGIKUT2 AYAH PIN PUN ADA …….. YANG BELUM PASTI PHD4PIG SUKA MENUDUH……YANG DAH KENA PENJARA 10 TAHUN DISUCIKAN……… Illi Najwa Tampil Jelaskan video tular yang hangat dibincang….. Illi Najwa Anuar Hussin Saddique tampil memohon maaf susulan majlis resepsi perkahwinannya dengan kapten hoki India, Manpreet Singh Pawar baru-baru ini menc.etuskan pelbagai persoalan sehingga ada yang mend.akwa dia mur.tad. Memetik laporan MalaysiaGazette, wanita terbabit mengaku apa yang berlaku atas salah dan keja.hilan dia dan… Read more »

zunnun
zunnun
20 December 2020 10:53 pm

negara perlu waspada dgn ajaran seketul daging babi hadi yg mana kemungkinan di bawa bersama dgn penjenamaan #melayu2islam nya terkini..

..

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
20 December 2020 9:25 pm

ULARMAK SYIAH SEJAK ZAMAN BERZAMAN HIDUP HIPOKRIT DAN OPPORTUNIST…….. PHDAPIG TERDIRI DARI MEREKA YANG FIKIRAN TIDAK WARAS DAN KURANG MATANG……. PELBAGAI FAHAM MENYELEWENG DAN SESAT SERTA KARUT DALAM PHD4PIG…….SEMOGA NEGARA SENTIASA SELAMAT DARI ANCAMAN MEREKA….. PHDAPIG ADALAH AGEN ZIONIST ISRAEL……. YADIM bantah Grand Final Miss-Mrs World Malaysia…..INI BARU BETUL ULAMA……. YAYASAN Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) ingin menyatakan bantahan secara rasmi dan kekesalan terhadap penganjuran Grand Final Gala Night bagi Miss/Mrs Plus World Malaysia 2020 pada 2 Januari 2021 bertempat di Hotel Sunway Putra, Kuala Lumpur. Penganjuran program seperti ini pada asasnya memberi isyarat yang salah kepada rakyat yang melambangkan seolah-olah… Read more »

zunnun
zunnun
20 December 2020 2:28 pm

rakyat perlu waspada dgn amalan fahaman agama yg hadi cuba jenamakan dgn #melayu2islam nya….

masihkah ajaran seketul daging babi hadi di jadikan dasar fahaman #melayu2islam nya ?

fahaman yg membawa kecelakaan di memali….

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
18 December 2020 6:14 am

BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG PEROSAK DAN PENJAHANAM NEGARA……. PAK JUB DARI DULU LAGI TIDAK RELEVANT JADI PM…… PEMBANGKANG BARU SEDAR……. Anwar Ibrahim Has Reached The End Of The Road In His Bid To Become The Next Prime Minister…….. (The Coverage) – A political analyst sees the passage of the 2021 budget through the committee stage as signalling that Anwar Ibrahim has reached the end of the road in his bid to become the next prime minister. Former Universiti Teknologi Malaysia lecturer Azmi Hassan told FMT it had now been shown that the opposition leader’s support was limited to the… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
17 December 2020 1:16 pm

PH TETAP LEMAH KERANA TAK BERJAYA TUMBANGKAN PN……. MEMANG LER RAKYAT TAK SANGKA RINGGIT MERUDUM KERANA KORUPNYA BAPAK SKANDAL BERTONG2……. Reformasi DAP Tak Sampai Daging…… (Malaysia Gazette) – Reformasi yang dilakukan DAP hanya sampai kulit dan tak sampai daging, kata Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP, Teng Chang Khim yang telah mengumumkan untuk berundur dan tidak bertanding dalam pemilihan parti. Chang Khim yang juga merupakan Exco Selangor selalu dilihat sebagai tidak sehaluan dengan pemimpin utama DAP sehingga beliau dikatakan tidak berada dalam “arus perdana” parti. Ketika diwawancara Sinchew Daily, Chang Khim berkata, walaupun laungan reformasi telah kedengaran beberapa tahun lamanya… Read more »

Waksongo
Waksongo
16 December 2020 3:06 pm

Cash is King…bro ! Winner =Geng2 Kleptokrat + Geng2 Bersatay + Geng2 Lobai.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 11:03 am

Anonymous (makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan)

Asyik kopipes nih, kepala dah bankrap ker? Otak dah tak boleh perah lagi ker?

Awat arr? Otak kecik ker? Purata manusia otak nya lk 130gm berat nya. Ko punya hanya lk 100 gm ker?

Reply
16 December 2020 10:28 am
_________________________________________________

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 11:04 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan)

Asyik kopipes nih, kepala dah bankrap ker? Otak dah tak boleh perah lagi ker?

Awat arr? Otak kecik ker? Purata manusia otak nya lk 130gm berat nya. Ko punya hanya lk 100 gm ker?

Reply
16 December 2020 10:30 am
_________________________________________________

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 11:04 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan)

Asyik kopipes nih, kepala dah bankrap ker? Otak dah tak boleh perah lagi ker?

Awat arr? Otak kecik ker? Purata manusia otak nya lk 130gm berat nya. Ko punya hanya lk 100 gm ker?

Reply
16 December 2020 10:31 am
_________________________________________________

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 11:05 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan)

Asyik kopipes nih, kepala dah bankrap ker? Otak dah tak boleh perah lagi ker?

Awat arr? Otak kecik ker? Purata manusia otak nya lk 130gm berat nya. Ko punya hanya lk 100 gm ker?

Reply
16 December 2020 10:32 am
_________________________________________________

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 11:05 am
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN nenek kebayan kerepot,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Makcik TN tua kerepot asyik je bernasib malang
Dia itu kucing tua, nak lagak jadi harimau belang
Benda yg sama..asyik dikopipes, berulang-ulang
Pmbaca melihat mkcik tua ni mcm betina jalang
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 11:15 am
Reply to  Anonymous

Dah sakit otak lah, Wak Gontol Kejora Kojolla nih. Perlu jumpa Psychiatrist.

Asyik mengkopipes sebab otak tua nya dah tak jalan, tak boleh diperah lagi, ha nya kuning mcm tahi ajer dalam nya.

Psychiatrist boleh kasi obat menguatkan otak nya sikit.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 2:01 pm
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN nenek kebayan bingai 11:15 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Kepala mkcik TN bgaikan bengkak Kejora hentak
Kebodohan, spt tk terpisah, dari dia punya watak
Agknya..masa dia kecil dulu, taik si tua ini lantak
Bila dah terkantoi, dikatanya, Kejora ni sakit otak
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:51 am

Nasib le makcik TN nenek kebayan menopos,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡
Nasib le makcik TN badut tua renta labu kundur
Nak lagak juah..tk sedar tetek dah labuh kendur
Silap lah bila kucing pergi ganggu harimau tidur
Tiada jalan lain mkcik bingai tu, selain berundur
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 11:03 am
Reply to  Anonymous

Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih otak mesti dah kaputz, asyik kopipes mantun mantat lama nya saja.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:32 am

Nasib le makcik TN nenek kebayan kerepot,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Makcik TN mula memekak mcm murai berkicau
Mungkin masih bermasalah, laki tak kasi lancau
Bila Kejora hadir, dia mula ler meraban meracau
Itu lah, harimau tidur, siapa suruh gatal gi kacau?
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:48 am
Reply to  Anonymous

Komen ini dah keluar pada 10:30 am. Sekarang di ulang 2 minit kemudian.

Woi, Wak Gontol Kejora Kojolla, pergi rehat ler. Otak kamu hampir 90an tahun tak tahan lama, Pigi tidur beberapa jam, dahtu masuk dan aku balun tibai dan bantai lagi, ok?

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:50 am
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN nenek kebayan 10:48 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kpd pembaca..semua terang, tak perlu bersuluh!
Mkcik TN tua, dah mula menggeletar & berpeluh
Yg betina tua ini dapat buat hanya lah mengeluh
Maklum lah..dah tua ganyut, umur pun dekat 90!
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHIII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 11:06 am
Reply to  Anonymous

Lagi kopipes komen lama Wak Gontol Kejora Kojolla nih.

Lantak lah dia, dah umur hampir 90an tahun, tak ingat itu ini.

Maka dibalun berterusan saja ler.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:16 am

Nasib le makcik TN nenek kebayan kerepot,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Kesian makcik TN, kini dia jadi pendekar Mustar
Nak menaip pun tangan makcik ni terketar-ketar
Itu baru jer dua rangkap pantun, yg Kejora lontar
Mana mungkin bidan tua nak lawan cikgu pintar
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:28 am
Reply to  Anonymous

Asyik kopipes nih, kepala dah bankrap ker? Otak dah tak boleh perah lagi ker?

Awat arr? Otak kecik ker? Purata manusia otak nya lk 130gm berat nya. Ko punya hanya lk 100 gm ker?

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:30 am
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN nenek kebayan 10:28 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Makcik TN mula memekak mcm murai berkicau
Mungkin masih bermasalah, laki tak kasi lancau
Bila Kejora hadir, dia mula ler meraban meracau
Itu lah, harimau tidur, siapa suruh gatal gi kacau?
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:37 am
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN nenek kebayan 10:28 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Pmbaca dpt lihat, mkcik TN serupa anjing kurap
Mulut dia macm puki dia, busuk spt getah skrap
Dgn Kejora ni, mkcik tua itu, asyik kena tertiarap
Bila dh kantoi, dikatanya Kejora ini idea bankrap
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:43 am
Reply to  Anonymous

Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla otak orang lama, very narrow minded, dia saja boleh “berkicau” tapi sebenarnya dia bukan saja melancau tapi juga memantat.

Konon nya harimau tak boleh di kacau tapi sebenar nya tikus hutan, di cakar dek anjing liar, kekiri kekanan, di buli, sebab selalu menonggengkan bontot nya kpd Sang Anjing Liar.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:46 am
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN nenek kebayan 10:43 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Kesian makcik TN, kini dia jadi pendekar Mustar
Nak menaip pun tangan makcik ni terketar-ketar
Itu baru jer dua rangkap pantun, yg Kejora lontar
Mana mungkin bidan tua nak lawan cikgu pintar
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:47 am
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN nenek kebayan 10:43 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Makcik TN mula memekak mcm murai berkicau
Mungkin masih bermasalah, laki tak kasi lancau
Bila Kejora hadir, dia mula ler meraban meracau
Itu lah, harimau tidur, siapa suruh gatal gi kacau?
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:51 am
Reply to  Anonymous

Kopipes lagi.

Malu muk ler Wak Gontol kejora kojolla, dah takda modal lin, asyik kopipes jer.

Otak berat hanya 100 gm yer?

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 11:01 am
Reply to  Anonymous

Kopipes lagi Wak Gontol Kejora Kojolla nih.

Maka dibalun, ditibai dan dibantai berterusan ler.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:15 am

Nasib le makcik TN nenek kebayan kerepot,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kpd pembaca..semua terang, tak perlu bersuluh!
Mkcik TN tua, dah mula menggeletar & berpeluh
Yg betina tua ini dapat buat hanya lah mengeluh
Maklum lah..dah tua ganyut, umur pun dekat 90!
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:30 am
Reply to  Anonymous

Wak Gontol Kejora Kojolla kopipes, aku pun kopipes –

Asyik kopipes nih, kepala dah bankrap ker? Otak dah tak boleh perah lagi ker?

Awat arr? Otak kecik ker? Purata manusia otak nya lk 130gm berat nya. Ko punya hanya lk 100 gm ker?

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:38 am
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN nenek kebayan 10:30 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Pmbaca dpt lihat, mkcik TN serupa anjing kurap
Mulut dia macm puki dia, busuk spt getah skrap
Dgn Kejora ni, mkcik tua itu, asyik kena tertiarap
Bila dh kantoi, dikatanya Kejora ini idea bankrap
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:52 am
Reply to  Anonymous

Kopipes lagi.

Malu muk ler Wak Gontol kejora kojolla, dah takda modal lin, asyik kopipes jer.

Otak berat hanya 100 gm yer?

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:11 am

Nasib le makcik TN nenek kebayan kerepot,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡
Nasib le makcik TN badut tua renta labu kundur
Nak lagak juah..tk sedar tetek dah labuh kendur
Silap lah bila kucing pergi ganggu harimau tidur
Tiada jalan lain mkcik bingai tu, selain berundur
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:31 am
Reply to  Anonymous

Wak Gontol Kejora Kojolla kopipes, aku pun kopipes –

Asyik kopipes nih, kepala dah bankrap ker? Otak dah tak boleh perah lagi ker?

Awat arr? Otak kecik ker? Purata manusia otak nya lk 130gm berat nya. Ko punya hanya lk 100 gm ker?

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:39 am
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN nenek kebayan 10:31 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Pmbaca dpt lihat, mkcik TN serupa anjing kurap
Mulut dia macm puki dia, busuk spt getah skrap
Dgn Kejora ni, mkcik tua itu, asyik kena tertiarap
Bila dh kantoi, dikatanya Kejora ini idea bankrap
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:53 am
Reply to  Anonymous

Kopipes lagi.

Malu muka ler Wak Gontol kejora kojolla, dah takda modal lain, asyik kopipes jer.

Otak berat hanya 100 gm yer?

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:21 am

Anonymous (makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan)

Wak Gontol Kejora Kojolla mana?

Dah lama membisu, pahal?

Reply
16 December 2020 8:02 am
_________________________________________________

Anonymous (makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan)

Ikut istilah yang di guna dalam dialogue di masa lalu –

Dah mampos ker dia?

Reply
16 December 2020 8:37 am
_________________________________________________

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:21 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

Makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan sihir 8:02/8:37 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kejora ini sihat lagi dah tidak lah ke mana-mana
Cuma dlm hal politik..diri ini tk lagi begitu cakna
Melayan awek2 adalah lbh seronok & bermakna
Kini sibuk dgn WA/call dari Yati, Zura & Farhana
🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕
👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤
👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
16 December 2020 9:10 am
_________________________________________________

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:22 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

Makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan sihir 8:02/8:37 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Mkcik tu le yg dekat 90 th, yg akan dulu mampos
Kemunafiqan, dari mkcik, mmg tk blh nk dihapus
Cuma nak tanya sikit, wahai mkcik tua menopos
Naper mkcik ni biadab, komen tak ikut tajuk pos?
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
16 December 2020 9:18 am
_________________________________________________

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:35 am
Reply to  Anonymous

Berani bertaruh kamu dulu mampos?

Tulis sikit, icon banyak, penat, LjPBxtak lama mampos kot.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:36 am
Reply to  Anonymous

tak lama mampos kot.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:37 am
Reply to  Anonymous

LjPBxtak tu menatang apa makcik TN?

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:38 am
Reply to  Anonymous

Itu petanda, makcik TN dah tak lama lagi le nak mampos tu..!!!

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:40 am
Reply to  Anonymous

Lupa lak makcik TN…

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII HEHEHE HUHUHUU
😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:46 am
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN nenek kebayan 9:35 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Kesian makcik TN, kini dia jadi pendekar Mustar
Nak menaip pun tangan makcik ni terketar-ketar
Itu baru jer dua rangkap pantun, yg Kejora lontar
Mana mungkin bidan tua nak lawan cikgu pintar
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:10 am
Reply to  Anonymous

Memantun mantat tak renti2.

Kesemua nya pantat besar boleh masuk tiang beluti.

Pantat yang bukan bermakna pungkoq tapi lubang di depan atau belakang nya.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:57 am
Reply to  Anonymous

Wak Gontol Kejora Kojolla mesti ada masalah “Nak menaip pun tangan terketar-ketar”.

Itu yang ketara di kepala hotak dia maka otomatik keluar masalah itu apabila saja dia blogging.

Maklumlah, dah lewat 80an tahun, mirip 90an tahun.

Nak a bit of confidence pd diri nya, dia kenenkan problem dia tuh kpd orang lain.

Gontol lah, katakan.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:04 am
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN nenek kebayan 9:57 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kpd pembaca..semua terang, tak perlu bersuluh!
Mkcik TN tua, dah mula menggeletar & berpeluh
Yg betina tua ini dapat buat hanya lah mengeluh
Maklum lah..dah tua ganyut, umur pun dekat 90!
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:11 am
Reply to  Anonymous

Komen ini patut nya di sini –

Memantun mantat tak renti2.

Kesemua nya pantat besar boleh masuk tiang beluti.

Pantat yang bukan bermakna pungkoq tapi lubang di depan atau belakang nya.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:14 am
Reply to  Anonymous

Mkcik TN 9:35 am,

LjPBxtak tu menatang apa makcik TN?

Itu petanda, makcik TN dah tak lama lagi le nak mampos tu..!!!

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII HEHEHE HUHUHUU
😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:21 am
Reply to  Anonymous

Ko jenis penyangak, penjahat dan gengster, tak padam yang salah taip pun jadi isu.

Mengeksploit apa saja, termasuk bila emak kau tersalah hisap Bang Ali, mikirkan bapak kau.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:22 am
Reply to  Anonymous

10:14 am, kamu Wak Gontol Kejora Kojolla ker?

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:25 am
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN nenek kebayan 10:21/10:22 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Kesian makcik TN, kini dia jadi pendekar Mustar
Nak menaip pun tangan makcik ni terketar-ketar
Itu baru jer dua rangkap pantun, yg Kejora lontar
Mana mungkin bidan tua nak lawan cikgu pintar
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:26 am
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN nenek kebayan 10:21/10:22 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kpd pembaca..semua terang, tak perlu bersuluh!
Mkcik TN tua, dah mula menggeletar & berpeluh
Yg betina tua ini dapat buat hanya lah mengeluh
Maklum lah..dah tua ganyut, umur pun dekat 90!
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:31 am
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN nenek kebayan 10:21/10:22 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Makcik TN mula memekak mcm murai berkicau
Mungkin masih bermasalah, laki tak kasi lancau
Bila Kejora hadir, dia mula ler meraban meracau
Itu lah, harimau tidur, siapa suruh gatal gi kacau?
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:32 am
Reply to  Anonymous

Wak Gontol Kejora Kojolla kopipes, aku pun kopipes –

Asyik kopipes nih, kepala dah bankrap ker? Otak dah tak boleh perah lagi ker?

Awat arr? Otak kecik ker? Purata manusia otak nya lk 130gm berat nya. Ko punya hanya lk 100 gm ker?

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:34 am
Reply to  Anonymous

Wak Gontol Kejora Kojolla.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:40 am
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN nenek kebayan 10:32/10:34 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Pmbaca dpt lihat, mkcik TN serupa anjing kurap
Mulut dia macm puki dia, busuk spt getah skrap
Dgn Kejora ni, mkcik tua itu, asyik kena tertiarap
Bila dh kantoi, dikatanya Kejora ini idea bankrap
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHII

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:57 am
Reply to  Anonymous

Wak Gontol kejora kojolla nih bukan “serupa” tapi dia adalah babi hutan.

Sodok sana sodok sini nanti kena razor blade muncung nya baru ler melolong’

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 11:10 am
Reply to  Anonymous

Wak Gontol Kejora Kojolla memfedapkan asyik mngkopipes.

Tapi terus dibalun walau pun pendek saja penibaian nya.

zunnun
zunnun
16 December 2020 9:15 am

pH perlu da tma utk mejayakan kelangsungan mereka menjelang pru 15 nanti… kesundalan penyamun2 dgn isu 1MDB di jadikan bahan utama ketika menghadap bN dlm pru 14 yg lalu… maka ape isu utama yg perlu di perluaskan utk rakyat memahami dan menerima..? isu seketul daging babi hadi dgn golongan menteri2 incompetence’s mereka? isu kegagalan pengurusan ekonomi semasa… atau isu si tua OT96 yg jelas dgn sawan babi dan legasi nya yg membawa mudarat kpd negara? tapi si tua OT96 masih relevant lagi ke dgn warisan melebarkan sayap nya di semenanjung pula? dari sabah utk sabahan ape pula slogan nya? semenanjung… Read more »

zunnun
zunnun
16 December 2020 9:16 am
Reply to  zunnun

tma – tema

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:42 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NYA NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Kamu bukan Bugis. Bugis tak pakai nama tuh. Kamu adalah lanun.

Bugi melanun hingga dapat menawan Johor dsb nya. Kamu melanun hanya dapat menyuun.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:14 am
Reply to  Anonymous

menyunun

zunnun
zunnun
16 December 2020 8:57 am

si tua OT96 mampukah utk menarik #melayu2omNo bersama nya selain kuli?

adakah #melayu3omNo merasakan geli utk bersama si tua OT 96 kerana sawan babi yg memuncak2 bila berbicara…

tapi sekurang2 nya ngape #melayu2omNo blh bersama anwar dan pH kerana anwar &pH ada 91 kerusi mp berbanding dgn si tua OT96 sebanyak 6 plus warisan 9 plus 1 kuli…

maka ape cerita si tua 96 utk membawa sawan cerita kerajaan unity nya? sj tanya..?

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:47 am
Reply to  zunnun

Bodoh lah kamu tak sedar bahwa Tun M dulu memerintah selama 22 tahun berterusan.

Bodoh juga tak faham bahawa jika memrintah demikian lama makna nya daya nya menarik Melayu dll kpd nya amat lah luar biasa.

Kamu tak faham politik ker? Dulu sekolah SJK ker?

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
16 December 2020 8:55 am

Calon sudah ada buat skrg semua negara2 dunia sdg memilih sosok yg sesuai pada jentera kerajaan dan swasta hanya yg layak yg amanah menurut sejarah pencapaian dan berkelayakan diberi peranan. Pada yg prestasi yg utamakan kelompok/kaum/kroni/bangsa yg memandang rendah dan tidak adil pada peringkat bawahan dipecat/diberhentikan. Ko siapo aku siapo aku ado kuwaso … ko tuhan ko … omak ayah Ustaz pun aku lawan …yg nunjuk lagak habis dah lagak diyo … masing2 punyo temberang dlm kocek org yg kenal masing2. Kebarangkalian sesampai awal 2023 peralihan berlaku utk dunia dari pemegang kepada pembawa amanah misi penyatuan umat sejurus sejarah dunia… Read more »

zunnun
zunnun
16 December 2020 9:00 am

.Tahu.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
16 December 2020 9:07 am
Reply to  zunnun

Yo la lupo nak tambah Tahu diperhujungan. Kihkihkih.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:14 am
Reply to  zunnun

Tahu goreng ker?

zunnun
zunnun
16 December 2020 9:21 am

al – the
mahdi – guided one

tuhan al mahdi – god the omni guidance

zunnun
zunnun
16 December 2020 9:23 am
Reply to  zunnun

.Tahu.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:32 am
Reply to  zunnun

Tahu goreng basi.

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
16 December 2020 10:00 am
Reply to  Anonymous

ko jenis berlagak … berlagak itulah feel dijadikan tuhan ko menyembah. Tahu.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:17 am

Amende “feel dijadikan tuhan” nih?

Ko reti BI ker? Ko dulu sekolah SJK ker?

zunnun
zunnun
16 December 2020 8:44 am

pH ada 2 pilihan utk menjayakan kelestarian mereka menjelang pru 15… ..dgn bersama #melayu2omNo seketika utk nyahkan kerajaan #melayu2islam hadi selain sentiasa memberi tekanan kpd mereka… …atau perkasakan barisan mereka utk bersedia memenangi pru 15, yg mana dlm pru 14 berjaya memenangi 103 kerusi dgn memenangi undi popular pd pru 13 terdahulu nya… dgn berdasarkan 91 kerusi yg ada, tidak mustahil jika pH dapat menguasai kembali putrajaya dgn tambahan 23 kerusi utk berkuasa…. ini yg di takuti oleh #melayu2islam hadi bila #melayu2omNo, pbbm & malaun2 pAs terus bersengketa …. si tua OT96 bagaimana pula, masih kurang sawan kah akan nya… Read more »

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:12 am
Reply to  zunnun

Kamu masih lagi sawan babi tak habis2.

Hanya mengeluarkan pendapat berdasarkan jumlah kerusi yang ada.

Prestasi setakat ini hingga Pru15 tak ambil kira.

zunnun
zunnun
16 December 2020 8:16 am

adakah #melayu2islam hadi akan di beri mandat utk memggunakan dan ‘implement’ kelulusan belanjawan yg telah di luluskan ?

dgn surat sokongan sana sini menteri2 #melayu2islam berikan kpd konco2 & kontrator2 mereka utk melaksanakan ‘capital expenditure’ yg sgt di ragui…

..ketirisan2 akan di gunakan utk perkasakan kedudukan mereka menjelang pru 15 nanti…

bibit2 kesundalan2 ini perlu di hentikan, maka segelintir #melayu2omNo & psb bersama pH akan bangkit utk nyahkan kerajaan #melayu2islam hadi….

adakah si tua OT96 bersama…?

tapi mesti kah si tua 96 menrasakan jawatan perdana menteri hak milih nya sentiasa..? maka sawan babi nya masih tidak reda…

zunnun
zunnun
16 December 2020 8:19 am
Reply to  zunnun

merasakan…

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 8:33 am
Reply to  zunnun

Kamu betul2 tak tahu ke bagaimana belanjawan yang di lulus kan di belanjakan? Bukan parti yang membelanja tapi Jabatan2 Kerajaan yang berkenaan.

Mengapa tak keluarkan bukti2 “surat sokongan sana sini menteri2 #melayu2islam berikan kpd konco2 & kontrator2 mereka”?

Ada bukti ker? Atau hanya

KEPALA BAPAK KAMU, kata Najib Klepto wal Jibo
KKPALA ATOK KAMU, kata aku yang tak berpangkat.

zunnun
zunnun
16 December 2020 8:03 am

adakah meluluskan belanjawan bemakna menyokong kerajaan #melayu2islam hadi ? adakah utk menghormati ape yg singgahsana inginkan utk kesejahteraan rakyat ? adakah dlm masa yg sama, pH & gerombolan si tua OT96 & psb perlu memberi oversight terhadap kepincangan cadangan yg ada utk di manfaatkan kpd rakyat terutama pengeluarn epf & moratorium selain pembaziran kpd projek2 yg tidak perlu kerana tema belanjawan 2021 utk memulihkan ekonomi dan penyelesaian penyularan covids… maka, selepAs ini setengah dari #melayu2omNo tidak terikat lagi utk bersama #melayu2islam seketul daging babi hadi…. bermula satu episode & lambaran baru politik tanah air ke arah utk nyahkan #melayu2islam hadi..… Read more »

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 8:22 am
Reply to  zunnun

Sawan babi DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN amat ketara. Kerana tak renti2 cakap seketul daging babi.

PANGKAT NYA NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Tak renti2 mengarut cakap seketul daging babi. Maka Pukimak lah dia.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 8:02 am

Wak Gontol Kejora Kojolla mana?

Dah lama membisu, pahal?

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 8:37 am
Reply to  Anonymous

Ikut istilah yang di guna dalam dialogue di masa lalu –

Dah mampos ker dia?

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:10 am
Reply to  Anonymous

Makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan sihir 8:02/8:37 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kejora ini sihat lagi dah tidak lah ke mana-mana
Cuma dlm hal politik..diri ini tk lagi begitu cakna
Melayan awek2 adalah lbh seronok & bermakna
Kini sibuk dgn WA/call dari Yati, Zura & Farhana
🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕
👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤
👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 9:18 am
Reply to  Anonymous

Makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan sihir 8:02/8:37 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Mkcik tu le yg dekat 90 th, yg akan dulu mampos
Kemunafiqan, dari mkcik, mmg tk blh nk dihapus
Cuma nak tanya sikit, wahai mkcik tua menopos
Naper mkcik ni biadab, komen tak ikut tajuk pos?
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:02 am
Reply to  Anonymous

Amat bodoh dan bangang ler kamu tak tahu bahawa bila menjawab komen2 yang tak ikut tajuk pos, mana lah nak ikut tajuk pos.

Tapi di ketahui umum bahawa Wak Gontol kejora Kojolla selalu menggotol dalam komen2 nya.

zunnun
zunnun
16 December 2020 7:50 am

bila masa terdekat amanah & dAp tidak tinggalakn anwar, maka amanah & dAp perlu masa yg lama pula…

implacable resistance & screw’s spinning dah satu fahaman baru sejak si tua OT96 sama2 menjamu satapan dgn hadi di rumah nya…

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 7:57 am
Reply to  zunnun

implacable resistance & screw’s spinning?

What talking one?

Wau bule
Wau bule
16 December 2020 7:36 am

Pada satu masa yang terdekat, Amanah dan Dap akan tinggalkan Anwar.

Pursuant to this, there will be several alignments involving umno minus Zahid’s and najib’s, Bersatu minus muhyiddin and azmin. Leading this new pact would be TDM and Ku Li.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 7:38 am
Reply to  Wau bule

That’d be a welcome development.

Kita doakan lah itu akan menjadi realiti.

zunnun
zunnun
16 December 2020 7:51 am
Reply to  Anonymous

betul2 doa kpd nama #allah..

aamin

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 7:59 am
Reply to  zunnun

Betul. Kita orang tak tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 10:04 am
Reply to  Anonymous

Macam kamu, zunnun the lannun, pangkat naik ke …

zunnun
zunnun
16 December 2020 7:13 am

kini belanjawan di luluskan dgn slim 3 majoriti, menghormati kehendak singgahsana…

.. kini sudah tiba pula utk anwar dgn 91 mp2 yg menyokong nya, meneruskan kerja2 utk tuntaskan kerajaan #melayu2islam yg di sokongan oleh #melayu2omNO selain dari sarawak/sabah yg tidak sehaluan dgn Moo dan penasihat2 tegar seketul daging babi hadi nya….

.. episode dan lembarn baru utk nyahkan kerajaan #melayu2islam Moo & hadi yg serba lemah tercunggap2 terkial2…

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 7:36 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

“episode dan lembarn baru”? What talking one, you, Dol?

Product of SJK arr?

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 7:01 am

Lemah tak lemah, itu pendapat saja. Hal2 pemerintahan memang banyak kes yang sesiapa saja boleh mengata itu ini. Penting nya, belanjawan telah diluluskan dan negara boleh di perintah seperti biasa.

Pak Sheikh Anwar tentu lah tak akan epas peluang mengkritik iitu ini. Dia Ketua Pembangkang, maka tak sah lah jawatan nya jika dia tak membangkang.

Soal nya sejauh mana dia akan mengarut bagi coba menunjukkan dia pembangkang yang aktif. Dan aktif kerana mahu heboh sahaja atau betul2 ada alasan yang kukuh bagi pendapat nya.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 7:18 am
Reply to  Anonymous

Mengarut ini bukan prerogative puak Pembangkang saja. Orang biasa pun boleh mengarut.

Jadi, bila depa mengarut, kita karutkan depa lah.

Karut + karut = blog Budin jadi aktif.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 7:20 am
Reply to  Anonymous

Tapi karutan kita itu berpatutan lah. Dan tak melanggar undang2 civil atau sosial.

Kalau tak, di delete Budin ler.

zunnun
zunnun
16 December 2020 6:05 am

tak kan penguasaan #melayu2islam lemah dgn ajaran seketul daging babi hadi nih…

mesti kuat, utk terus mem”babi”butakan fahaman agama dan supremist bangsa seperti kaum2 trumpism di america…

tapi di america kini trumpism white supremacy tumpas-tuntas-kalah dgn suara2 kesederhanaan democrates…

jgn risau, kesedarhamaam di malaysia akan tiba utk mengantikan kesundalan2 #melayu2islam dgn ajaran seketul dsging babi hadi nya…

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 6:51 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Menyebut seketul daging babi, pukimak lah dia.

DAP memang musuh tradisi PAS. Tapi bila sebut “melayu2islam”, pukimak lah dia. Menyindir konon nya ada Melayu yang bukan Islam.

KEPALA BAPAK DIA, kata Najib Klepto wal Jibo.
KEPALA ATOK DIA, kata aku yang tak berpangkat.

Selumbar
Selumbar
16 December 2020 1:43 am

Orang yang pro PN boleh merasa lega dan mengucapkan tahniah pada speaker dewan rakyat kerana berjaya membangangkan semua ahli parlimen pembangkang dalam urusan undi belah bagi. Muhyiddin masih boleh bernafas lagi. Suara nya masih laku untuk dijaja pada penjawat awam. Penguatkuasa dan hakim kekal jadi baruah tanpa ada niat untuk berbuat curang. Penjenayah ramai yang dilepaskan dari pendakwaan dengan beralasan tak lojik dalam perundangan. Kenapa Anwar Ibrahim masih mahu membuat kenyataan media bahawa dia ada sokongan majoriti sedangkan Mahathir telah berkata memiliki sokongan dalam bentuk akuan berkanun (SD) tidak memberikan apa-apa makna kerana tidak boleh diambil kira dalam keputusan menjatuhkan… Read more »

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 6:42 am
Reply to  Selumbar

Kenapa Anwar Ibrahim masih mahu membuat kenyataan media bahawa dia ada sokongan majoriti ?

Di MCKK, itu di panggil “cengkurik”. Heboh tak memasal.

Dalam erti kata lain, itu “cheap publicity stunt”.

Cengkurik lah, katakan.

khatijah.nuno
khatijah.nuno
16 December 2020 1:42 am

Berita Dari Tajuk Malaysiakini 15hb Dis 2020 : Aide says Takiyuddin’s ‘direct nego’ talk with Zafrul ‘taken out of context’ A leaked conversation between de facto Law Minister Takiyuddin Hassan and Finance Minister Tengku Zafrul Abdul Aziz about a directly negotiated project in Kedah was taken out of context, claimed Takiyuddin’s political secretary Wan Rohimi Wan Daud. -The WhatsApp conversation leaked on social media showed Takiyuddin asking for Zafrul’s opinion on the Plubang water treatment plant project in Kedah… -Lim is associated with Prime Minister Muhyiddin Yassin’s son Fakhri Yassin Mahiaddin through Thriven Global Bhd. – “Last year, it was… Read more »

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 6:37 am
Reply to  khatijah.nuno

Cari segala bukti dan keluarkan di media massa, termasuk di sini.

Berita2 angin pun boleh di keluarkan, asalkan sebut punca berita nya, Budin akan tentukan boleh di siar atau tidak.

Projek runding terus memang selalu ada banyak fulus. Patut atau tidak, biar pembaca keluarkan pendapat – terutama yang ada kepakaran dalam perkara ini.

Wau bule
Wau bule
16 December 2020 1:19 am

So bila Anwar nak stepdown?

Cakap banyak…habuk tak dak

Shows what? Reality is Anwar is never a formidable and reliable leader. Temberang lebih…. period

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 6:31 am
Reply to  Wau bule

Teruk lah negara kalau Pak Sheikh Nuar dapat jadi PM.

Tapi dia Peliwat, di penjara 2 kali sebab liwat.

Peliwat tak boleh jadi pemimpin negara ini.

Ini negara Islam, Islam haramkan liwat.

Tun M akan coba tentukan dia tak dapat jadi PM. Bagus lah.

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 12:45 am

MANA NOMBOR?..MANA NOMBOR?

ZUNNUN TINGGAL JUBO

SELAMAT MAJU JAYA UNTUK JEMIN DAN ZURAIDA

PH KECUNDANG KERANA ADA YANG KACAU TUN SEMASA JAWAT PM

KHIANAT DARI DALAM!!!!!!

Anonymous
Anonymous
16 December 2020 6:26 am
Reply to  Anonymous

Hah, pagi2 dah terbaca ZUNNUN TINGGALJUBO.

Komen pertama pulak di blog post ini.

Setuju juga pulak nya.