MB PERAK MESTI KETEPIKAN ADUN DERHAKA SEBAGAI EXCO KERAJAAN NEGERI

Hakikat bahawa Pas telah menderhaka kepada Sultan Perak berikutan tindakan tiga Adunnya di negeri itu menolak untuk mengadap sebagaimana telah dititahkan akhirnya terjawab dengan sendirinya.

Jika sebelum ini Pas mempertahankan tindakan tiga Adunnya tidak mengadap itu bukan suatu penderhakaan, kini mereka sendiri bagai cacing kepanasan dibuatnya.

Ia berikutan tiga Adun Pas Perak semalam mengadakan sidang media secara mengejut untuk memohon ampun secara terbuka kepada Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah atas kegagalan mereka mengadap baginda sebagaimana dititahkan pada Selasa lalu.

Pesuruhjaya PAS Perak, Razman Zakaria berkata, beliau dan dua Adun lain mengakui ‘kekhilafan’ mereka kerana tidak mengadap baginda sepertimana telah dititahkan.

“Sehubungan dengan itu, PAS Perak juga akan mengutuskan surat bagi menzahirkan permohonan keampunan kami,” kata Razman pada sidang media ringkas berkenaan perkara tersebut.

Maknanya, dengan memohon ampun kepada Sultan Perak, Pas dengan sendirinya mengakui mereka telah melakukan penderhakaan

Jika tiada penderhakaan, mengapa dan untuk apa mereka memohon keampunan?

Dalam hal ini, tanpa keraguan lagi bahawa tindakan tiga Adun Pas berkenaan yang lebih akur kepada arahan parti berbanding titah Istana adalah suatu penderhakaan yang jelas lagi nyata.

Ada keputusan atau tidak berhubung kemelut politik Perak, apabila datang titah mengadap daripada Istana, keutamaan menjunjung perintah Raja tidak boleh tidak, sepatutnya mestilah sentiasa didahulukan.

Dalam waktu yang sama, Presiden Pas, Haji Hadi Awang juga dilaporkan turut mengutus surat kepada Istana Perak untuk beliau memohon mengadap Sultan Nazrin.

Dalam suratnya, Haji Hadi menjelaskan, tujuan mengadap itu adalah untuk menyembah maklum situasi politik di Perak yang melibatkan pendirian Pas.

Adalah jelas bahawa dengan hasrat mahu mengadap ini juga memperlihatkan Hadi Awang sendiri mengakui kekhilafan tiga Adunnya tidak datang mengadap itu merupakan suatu penderhakaan.

Jika tiada penderhakaan dan bukan untuk memohon ampun, mengapa dan untuk apa juga Hadi Awang mahu mengadap Sultan Perak?

Tambahan lagi, dengan Saarani Mohamad sudah mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar, kemelut politik di Perak boleh dikira sudah berakhir dan tiada keperluan lagi untuk mana-mana pihak mengadap Sultan Nazrin.

Dalam hal ini, walaupun Menteri Besar ada menyebut soal perlantikan Adun Pas sebagai Exco Kerajaan Negeri bergantung kepada perkenan Sultan Perak, tetapi beliau seharusnya bertindak lebih proaktif daripada itu.

Sebagai bukti menjunjung kasih dan mendaulatkan institusi Raja, Saarani tidak harus sama sekali menamakan Adun Pas untuk dilantik sebagai Exco Kerajaan Negeri Perak.

Walaupun lima Exco sudah dilantik dan lima lagi bakal dinamakan tidak lama lama, nama Adun Pas tidak wajar dilantik langsung mengisi baki lima kekosongan yang ada.

Tidak kira sama ada permohonan ampun itu diterima oleh Sultan Perak atau sebaliknya, Saarani harus menunjukkan bukti awal l yang memperlihatkan ada pengajaran diberikan kepada tiga Adun Pas berkenaan.

Melengah-lengahkan perlantikan arau menunggu mereka itu diampun baru beliau mahu memenuhkan kouta perlantikan Exco hanya menunjukkan Saarani seolah-olah cuba memberi tekanan kepada Sultan Perak.

Maka, cara terbaik ialah sama ada diberi keampuan atau tidak, Adun Pas mesti dikecualikan daripada dilantik mengisi jawatan pentadbiran negeri kerana mereka yang pernah ada rekod derhaka sebenarnya tidak layak sama sekali memegang jawatan Exco Kerajaan Negeri. (Shahbudindotcom 12/12/2020)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 12 December 2020 — 10:37 am
Subscribe
Notify of
guest

41 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
12 December 2020 10:50 pm

‘DAH NAMAPUN PAK DAJJAL TAK SERIK2 TIPU RAKYAT……TOK MUDIM PUN PONDAN TAKUT BUBAR PARLIAMEN……. Hilang kepercayaan terhadap Anwar’, tular perbualan pemimpin kanan PKR…… ‘Hilang kepercayaan terhadap Anwar’, tular perbualan pemimpin kanan PKR Pemimpin kanan PKR termasuk daripada sayap pemudanya, yang merupakan jentera penting dalam mendapatkan sokongan rakyat bertindak menyelar Anwar Ibrahim selepas beberapa kali dikecewakan oleh presiden mereka, menerusi satu perbualan tular dilihat oleh MalaysiaNow. Perbualan dalam bahasa Melayu dan Inggeris itu jelas menunjukkan kekecewaan dan rasa tidak puas hati terhadap Anwar, selepas kegagalan membuktikan dirinya mempunyai sokongan majoriti untuk Perdana Menteri Muhyiddin Yassin. Dalam tangkap layar perbualan yang dilihat… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
12 December 2020 10:38 pm

DAPIG SUDAHLAH KAYA RAYA DARI HASIL MAHSUL TANAH MELAYU…..KEDEKUT NAK MAMPUS……SEMUA NYA NAK BAWA LARI KELUAR NEGARA……. Dakwaan tidak bayar, Pas Kedah pertikai status ‘halal’ air Pulau Pinang……. PAS Kedah mempersoalkan apakah ‘halal’ bagi Pulau Pinang mendapat manfaat bekalan air dari Kedah tanpa memberi sebarang bayaran. Pesuruhjaya PAS Kedah Ahmad Yahaya berkata, saban tahun Kerajaan Negeri Kedah terpaksa menanggung kos bagi pemuliharaan kawasan hutan tadahan air di negeri itu yang memberi manfaat sumber air kepada Pulau Pinang. “PAS Kedah mempersoalkan dari sudut moral apakah ‘halal’ bagi pihak Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) mendapat manfaat sedangkan Negeri Kedah melalui Syarikat… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
12 December 2020 10:31 pm

UMBO CUBA MENGUJI PENDIRIAN DAN SENTIMEN MELAYU DENGAN ISU MB PERAK……NAMPAK GAYA TERCAMPAKLAH KE KOLAM SEPTIC LAH UMNO SELEPAS PRU15……. Ada orang nak ubah pendirian Umno berkenaan tolak Anwar dan DAP kata Annuar……… Setiausaha Agung BN Annuar Musa berkata terdapat usaha mengubah pendirian Umno untuk tidak bekerjasama dengan Presiden PKR, Anwar Ibrahim dan DAP. Annuar, yang juga ahli parlimen Ketereh berkata pendirian ini juga telah diterima oleh sekutu-sekutu Umno tetapi ada pihak yang perlahan-lahan cuba menghakis pendirian tersebut. “Konspirasi menggagalkan dasar ‘tolak Anwar dan DAP’ (No Anwar, no DAP) sedang berjalan. “Akuan berkanun (SD) cuba dikutip, pujuk rayu berterusan, punca… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 December 2020 9:42 pm

Saka 95 punya belaan merayau cari mangsa bila PN terciduk. Kalau ada ketuk tanpa salam cuba jerit MAMPUSLAH MAHATHIR. Insya Allah berkesan. Kahkahkah!

zunnun
zunnun
12 December 2020 8:38 pm

khilaf yg membawa kesundlan2 kpd malaun2 pAs yg ketara.. 1) lebai pndek nik aziz dgn yakin berkata, “…tuhan pun mencarut juga…” utk justifikasikan nik aziz pendek mencarut dan hadi sama juga dgn barua sana sini nya-nya.. 2) khilaf seketul daging babi hadi yg membawa bala kematian nya-nya di memali 3) khilaf membentuk kerajaan UG di selangor menikam rakan2 paktan rakyat utk berkuasa di negeri terkaya, selango, lalu di longkangkan akhir nya-nya dgn memenangi 1 kerusi sj dlm pru 14 terkemudian nya… 4) khilaf dgn mengatakan anwar freemason sedang yg ‘anwar’ di maksudkan bukan anwar ketua umum pkr dan hingga kini… Read more »

Anonymous
Anonymous
12 December 2020 9:07 pm
Reply to  zunnun

Panas! Istana tegur Harakah, minta beradab dan junjung adat December 12, 2020 Jurucakap Istana Perak, Datuk Seri Mohd Annuar Zaini menasihatkan Harakahdaily agar belajar lebih beradab dan menjunjung adat Negeri Beraja – Rakyat Bersultan. Ini susulan tindakan portal milik Pas itu tidak menghormati Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah dalam penyiaran gambar di portal tersebut. Portal itu telah memuatnaik gambar Pesuruhjaya Pas Perak, Razman Zakaria setanding dengan Sultan Nazrin. Tegas Annuar Zaini, jangan sampai disama tarafkan kedudukan seorang Adun dengan darjat seorang Raja Pemerintah. “Nasihat saya kepada Ketua Pengarang HARAKAH DAILY, belajarlah lebih beradab dalam menjunjung adat NEGERI BERAJA –… Read more »

zunnun
zunnun
12 December 2020 9:23 pm
Reply to  Anonymous

..maka pihak istana akan menunggu dan melihat tindakan seterus nya dari harakahdaily utk memohon maaf

jgn pula seperti majlis fatwa kebangsaan, tertunggu2 hingga kini, tiada mohon maaf yg di beru oleh hadi….

…bagaimana pula dgn menuduh tanpa periksa mengatakan anwar freemadon bukan sesuatu dgn niat tak sengaja kerana hadi mengutus kpd julat2 nya hingga keluar negara pula…

hingga skrang ada ke hadi mohon maaf ?

kejadian di memali, adakah hadi mohon maaf hingga ke hari ini ?

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 December 2020 10:06 pm
Reply to  zunnun

Kalau anjing kurap di Marang buat sidang media meminta maaf kepada Sultan Perak, Anwar, anak-anak mangsa Memali dan pengundi, penyokong dan ahli UMNO yang dikafirkan dahulu…..

Kalau… kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 December 2020 7:23 pm

Istana Marang bagi titah serang DAP selepas Harakah menganjing wajah Tuanku Sultan Perak sebelah muka Razman. Anjing kurap dari Marang belum insaf lagi. Minta ampun anjing Marang. Kahkahkah!

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
12 December 2020 7:06 pm

PM 9 lambat lagi bangkali awal 2023 habis mandat pru14. Selamanya ini hanya cerita kona baring silap mata yg berkait kedudukan msg2 memegang jawatan … sdg penyusunan negara2 dunia bersedia buat perubahan utk kesesuaian sejagat.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
12 December 2020 7:03 pm

PHDAPIG HANYA BERPRINSIP UTAMAKAN KUASA HARTA DAN SEKS……. Nga sahkan Umno tak nak lantik DAP exco punca PH gagal bentuk kerajaan Perak.. …… by – Cinca on – 12/12/2020 07:55:00 Am PETALING JAYA : DAP mengesahkan parti itu mengadakan rundingan dengan Umno untuk menubuhkan kerajaan negeri perpaduan di Perak, namun usaha itu gagal kerana, antara lain, Umno enggan memperuntukkan jawatan EXCO kerajaan negeri kepadanya. “Dalam perundingan itu, Umno membuat pelbagai tawaran termasuk menawarkan jawatan EXCO kepada PKR dan Amanah, tetapi bukan kepada DAP,” kata Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming. “Jikalau tawaran sebegini diterima, Pakatan Harapan (PH) Perak akan berpecah… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 December 2020 6:59 pm

Kalau anjing Parti Anjing SeMalaysia tak dapat masuk Istana Kinta habis dikerah Harakah, Jkom dan berita utama keluar kes liwat dan cabul yang baru dari kayangan. Bukan boleh percaya anjing pengkhianat sekarang. Saka 95 punya rasuk lain macam. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 December 2020 6:54 pm

Parti Anjing SeMalaysia semakin hancur dikerjakan pengkhianat. Sultan Anjing di Istana Marang tak nak keluar titah baru kepada Harakah ke? Berdaulat betul Sultan Anjing dari Marang rupanya. Guna Media perlekeh Sultan Perak. Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
12 December 2020 6:54 pm

BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG MEMANGLAH BESAR KEPALA….BANYAK SANGAT HAK ISTIMEWA DIBERI KEPADA MEREKA DI TANAH MELAYU…….. Ambil air di Pulau Pinang tapi air mengalir dari Kedah……. by1Media.my-December 11, 20200 Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor menegaskan kerajaan Pulau Pinang tetap perlu membayar caj air mentah dari Sungai Muda yang mengalir ke negeri itu, kerana sumber berkenaan perlu sentiasa dipulihara. Beliau berkata kawasan tadahan air di negeri ini perlu dijaga sebaik mungkin bagi memastikan sumber air sentiasa mencukupi bagi bekalan bukan sahaja untuk rakyat Kedah, malah termasuk Perlis dan Pulau Pinang. “Kita kena kutip (bayaran) sebab nak mengekalkan sumber… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
12 December 2020 6:48 pm

PENDERHAKA RAJA DAN PENENTANG PERLEMBAGAAN NEGARA TETAP BESAR KEPALA DAN DEGIL……. Raw water charges required to preserve water resource – Kedah MB by1Media.my-December 11, 20200 SINTOK, Dec 10 — Kedah Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor today stressed that the Penang government must continue paying the tariff for raw water from Sungai Muda, Kedah, for the preservation of the water resource. He said water catchment areas in the state need to be taken care of as best as possible to ensure there is sufficient supply not only for the people of Kedah, but also Perlis and Penang. “We have to… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 December 2020 6:42 pm

Harakah letak muka Razman si anjing biadab minta jawatan Exco setaraf Raja Melayu Islam? Gila isim betul. Kahkahkah!

zunnun
zunnun
12 December 2020 6:55 pm

kan razman ‘raja’ malaun2 pAs di perak seperti ‘raja’ hadi dgn ‘istana’ di marang nya…

..kan ada pepatah berkata….

“..raja di mata, sultan di hati..” 🤣

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 December 2020 7:16 pm

Beraja di mata –

Selepas 3 ekor anjing ingkar mengadap tak malu minta jawatan Exco lagi.

Bersultan di hati –

Raja sebenar rupanya anjing kurap duduk di Marang.

Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 December 2020 6:13 pm

Rumah yang diketuk saka tanpa salam kena buang sial. Sialnya bila ada simpan gambar saka 95 dan muka pengkhianat dalam PN. Kahkahkah!

zunnun
zunnun
12 December 2020 6:05 pm

“..entrapment…” bagitu akhir nya melayu2omNo terperangkap dgn #melayu2pbbm & #malaun2pAs dan mua”FUCK”at kini berakhir bila #malaunpAs “FUCK” #melayu2omNo kerana pN lagi subur dari bN/omNo… nak ke pH malu kerana “NO ANWAR NO DAP” azimat dan pegangan mereka…. tiada siape yg berani dgn terang2 me’lagu’kan nya …. tapi bilamana #melayu2omNo cuba meraih pH, mereka cuba menambah seri hanya dgn pAn/pkr tanpa dAp tanpa anwar… dgn istilah ‘no dAp no anwar’ maka berlaku pula satu ‘attrition’ dlm pH dan kini ketua AMK si akmal tertarik utk membebaskan diri nya dgn penglibatan rafizi dan kumpulan mereka…. kesedaran2 yg saling berubah2 utk meneruskan penjenamaan… Read more »

Quinoa
Quinoa
12 December 2020 6:02 pm

Hidup..!!! Pus Darul Mercedes !

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 December 2020 5:44 pm

Saka nak pecah belah lagi undi Melayu Islam. Saka ketuk pintu pun ketawa tengok saka 95 tak habis berpolitik tak nak mampus. Kahkahkah!

zunnun
zunnun
12 December 2020 5:37 pm

#melayu2omNo kini di saat kehancuran mereka…. …si tua OT96 mahathir gagal utk melakukan melalui pH lalu cadre suruhan nya-nya si Moo melakukan melalui pbbm dgn menjemput mereka selain #malaun2pAs dan memberi jawatan2 kpd kumpulan tertentu sj.. kpd #melayu2omNo dari risikan si h20, “mole” setia si OT96…. omNo kini sudah di ‘compromise’ oleh golongan sehaluan h2o & annuar musa, ..kehancuran #melayu2omNo “is imminent” bila pembahagian kerusi pru 15 di menterai oleh mereka… ..rumah dah siap, pahat akan sentiasa berbunyi bila pru 15 tiba…. pH akan bertembung dgn (pN + bN) selain pejuang melalui tiket warisan dgn pengumuman utk melebarkan sayap ke… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
12 December 2020 5:29 pm

AHLI UMNO PATUT TERAJANG KLEPTOKRAT RECYCLED…….. Derma 300 Felda…….. Idris Jusoh jangan dolak dalik. Hentikanlah Kerja gila ni. Sebelum Khutbah Di Masjid Tadi , ada di bicarakan pasal Derma 300, ini. Rupanya Benda ni masih ON. Tidak paksa tapi ikhlas nak bagi berapa kali katanya, boleh dibayar ansuran. Total RM300. Hanggok dia. Ini Jam peneroka perlu dapat derma, bukan kau wajibkan derma ikhlas RM300 setiap keluarga. Cubalah kutip RM300 dari Staff Felda dulu , sebelum nak sembang ikhlas derma suci Harta. Mak Saya sudah bising, kalau tak bayar nanti dia potong duit Sawit bebel Bonda. Rata rata peneroka melepasi warga… Read more »

zunnun
zunnun
12 December 2020 5:03 pm

…satu persatu kekilafan yg #melayu2pbbm & #malaun2pAs melakukan kesalahan…. atau kebenaran ? tak kan kerajaan #melayu2islam hadi kerap buat kesilapan2 yg tak di sengajakan…. adakah bila menerima watikah jawatan perdana menteri si Moo dan para taksub nya-nya terus mengadakan upacara di kuburan konon nya kubur ibu bapa nya-nya…. yg dah jadi bangkai itu bukan lagi ibu bapa nya-nya, tapi diri nya itu sebenar nya ibu bapa nya-nya…. atau si Moo seekor lembu semata2… …atau kilaf di sengajakan utk menunjuk kpd #melayu2islam hadi, dia anak guru taraf ulama, maka si maza cepat menemui nya di rumah utk mendengar bacaan doa nya… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
12 December 2020 4:40 pm

PH DERHAKA KEPADA RAJA DAN NEGARA….. ANJING2 PAK JUB MENYALAK BIAR TAK DAPAT TULANG…….. DAP sahkan berunding dengan Umno, tapi gagal tubuh kerajaan baharu di Perak……… DAP mengesahkan parti itu mengadakan rundingan dengan Umno untuk menubuhkan kerajaan negeri perpaduan di Perak, namun usaha itu gagal kerana, antara lain, Umno enggan memperuntukkan jawatan EXCO kerajaan negeri kepadanya. “Dalam perundingan itu, Umno membuat pelbagai tawaran termasuk menawarkan jawatan EXCO kepada PKR dan Amanah, tetapi bukan kepada DAP,” kata Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming. “Jikalau tawaran sebegini diterima, Pakatan Harapan (PH) Perak akan berpecah kerana perpaduannya akan dilemahkan,” kata beliau dalam satu… Read more »

Aloysius Bardan
Aloysius Bardan
12 December 2020 2:06 pm

Bro, you’re so vely yesterlay. Where got no lerhaka can be menteri one. Dude, lerhaka is so cool. Look at all ler milister in mesia. Muidin, Ajmin, Aluar Musa, Hamsah Sainulin, Jaslan (ahh.. tired la to mention so many) all lerhaka team. You don’t lerhaka you cannot be milister one. Don’t be loyal la, so ancient, so outdated. Some more cannot kawtim if you vely loyal. Like that how.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 December 2020 2:02 pm

Kisah seram ketukan pintu tanpa salam merebak ke pintu Istana. Rupanya 3 ekor anjing meminta-minta jawatan Exco. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 December 2020 1:30 pm

Lantikan Exco kepada anjing yang ingkar titah Sultan boleh menyebabkan kesipuan kepada Istana Kinta. Apakah Istana Anjing di Marang lebih berdaulat? Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 December 2020 1:22 pm

Anjing bila dapat kuasa buat apa?

1. Hudud
2. BMF
3. Hapus sekolah Cina dan Tamil
4. Nyah pemegang sijil UEC
5. Cari pembunuh Adib
6. Tangkap abu Chin Peng
7. RUU355
8. KWSP 10K
9. Halau Cina balik Tongsan
10. Halau keling balik India

Anjing menyalak babi dalam bukit Istana Marang. Kahkahkah!

Quinoa
Quinoa
12 December 2020 6:05 pm

Bro …hang lupa satu lagi…Kongress Maruah bersama prof2 Kangkong

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 December 2020 10:25 pm

11. Tutup kedai judi
12. Tutup kilang arak
13. Boikot peniaga tak bertudung
14. Boikot kedai dan pasaraya non
15. Sesatkan kitab agama lain
16. Paksa gadis bawah umur kahwin perogol
17. Tanam jirat kalau tak sokong
18. Sajat bertudung salah Menteri
19. Kapirkan semua umat Islam
20. Anjing Istana Marang derhaka

Masukkan Kongress bawah no 21.
Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
12 December 2020 1:12 pm

BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG PENENTANG KERAS SISTEM BERAJA DAN MAHU TUBUH NEGARA REPUBLIC……. Mengikut Maklumat Presiden PAS mohon menghadap Sultan Nazrin, istana belum tetapkan tarikh….. Presiden PAS Abdul Hadi Awang memohon menghadap Sultan Perak Sultan Nazrin Shah. Bagaimanapun, sumber yang rapat dengan istana memberitahu bahawa belum ada tarikh yang ditetapkan. Semalam, Hadi mengirim sepucuk surat ke istana untuk memohon menghadap Sultan Nazrin. Surat yang turut menyatakan niatnya untuk memberitahu Sultan mengenai “situasi politik yang melibatkan PAS”. Ini berlaku setelah Adun PAS Perak tidak hadir untuk sesi menghadap yang dijadualkan dengan Sultan Nazrin pada hari Selasa lalu di tengah ketidaktentuan… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 December 2020 1:07 pm

Sultan Anjing Istana Marang kurang ajar ingkar titah mengadap. 3 ekor anjing menyalak minta jadi Exco. Umno hanya perlu 5 ekor lagi. 3 ekor anjing yang ingkar dilantik Exco akan memalukan Sultan Perak. Wala dan taat setia anjing bukan kepada Sultan Perak. Dilema Parti Anjing SeMalaysia. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 December 2020 12:55 pm

Sultan Anjing dari Istana Marang mengapa tak minta ampun dengan orang Melayu? Titah Sultan Perak dianjingkan Marang. Anjing Marang ni yang wajib minta ampun sama orang Melayu Islam. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 December 2020 12:49 pm

3 ekor anjing Pas ini hanya wala kepada Sultan Anjing dari Istana Marang. Minta ampun pun sebab dapat dalil Sultan Marang. Dasar anjing nak jadi Exco. Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
12 December 2020 12:39 pm

PERNYATAAN EGO UMNO ….DEMI KUASA RELA JADI PEMGKHIANAT AGAMA DAN BANGSA….. Umno sedia hadapi PRU sendirian atau kerjasama dengan PH jika ‘kerenah’ PPBM berterusan, kata Nur Jazlan…….. PETALING JAYA: Umno tidak akan teragak-agak menamatkan kerjasama dengan Perikatan Nasional (PN) dan bertanding bersendirian pada pilihan raya akan datang atau bekerjasama dengan Pakatan Harapan (PH) jika PPBM terus ghairah mahu menjadi parti dominan dalam kerajaan. Timbalan Pengerusi Umno Johor Nur Jazlan Mohamad berkata Umno akan membayar harga tinggi jika memilih untuk kekal dalam kerajaan PN dan membiarkan PPBM yang “lemah” menerajui gabungan itu pada pilihan raya akan datang. Nur Jazlan berkata wujud… Read more »

Sheraton
Sheraton
12 December 2020 11:18 am

Apabila mohon ampun atas sebab ingakar titah Sultan.. bermakna telah menderhaka. Sah lah mereka ada lah penderhaka. Mereka macamana pusing pun tetap penderhaka. Kalau lah pemimpin PAS ni baya-baya Sultan .. dah kena sembur.! MB yang di lantik oleh Sultan .. oleh Sultan.. masukkan pulak nama penderhaka-penderhaka sebagai Exco . MB kena jaga nama baik maruah Sultan.. Ampun Tuanku beribu ampun.. Patik telah lantik penderhaka sebagai Exco.. Tuan Ibrahim kata terserah pada Tuanku yang bijaksana demi kestabilan politik .. tak ada PAS sebagai Exco politik Perak tak stabil ? Lagi satu episod bagang .. jika syarat MB UMNO ada lah… Read more »

Anonymous
Anonymous
12 December 2020 2:07 pm
Reply to  Sheraton

Kemurkaan Tuanku Sultan Perak boleh dibaca bukan sahaja kpd aksi pendurhakaan terbuka itu malah sikap hipokrasi , tidak berprinsip dan non-Islamic PAS dalam politik mengejar jawatan, kuasa dan habuan bila sokongan kpd UMNO boleh berubah2 dalam sekelip mata.

Dulu PAS boleh berguling2 diatas jalan depan Istana kerana prinsip Islam bila UMNO curi Kerajaan PR selepas Adun2 PKR dan DAP disogok keluar dari PR dan sokong UMNO.

PAS bawah Hadi dan Takiyuddin yalah politik Machiavelli terkutuk tapi berjubah dan pakai nama Islam.

Tuanku Sultan boleh bertitah kerana perihatin denyutan rakyat2 meluap dengan sikap Lebai2 Machiavelli ini.

zunnun
zunnun
12 December 2020 11:02 am

blh ke pAs menerima ketetapan bagitu rupa, sedangkan dgn mentera seketul daging babi, hadi berjaya mendapat 1 kerusi lantikan di sabah yg Moo terpaksa & bersedia… di perak, bila perbincangan omNo & pH menemui jln buntu utk menubuhkan kerajaan omNo/pkr/amanah tanpa dAp, lalu mAt mazlan cepat2 u turn mendapatkan pbbm & pAs dan zahid mohon maaf pula… adakah mentera hadi gagal….? kan sudah di jabarkan, kpd azazil aka nya-nya iblis, dgn permintaan utk menyesatkan kaum adam… “…di berikan oleh tuhan nya-nya, setengah dari setengah akan menyatakan nya…” tidak kah itu yg lazim dlm kehidupan kita, causation itu bila setiap cause… Read more »

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
12 December 2020 11:01 am

Tetuan Budin … bilo lagi corito coritik cong temberang bagai ini nak habih … o’ang yg dah lamo gosok sendiri limo pukul satu dah lamo tak dapek memuki, memantek, membutuh … bilo lagi tirai sandiwara tahap gaban ini nak dihentikan … siapo2 yg kuek menyubat boleh tambah ado caronya … nanti tuhan tunjuk aja yg ponting jando anak daro tuwo dan yg insaf yg nak balik ke pangkal jalan samo2 lah memberi menafaat msg2 ambil upah bateri di caj agar segar semulo. Tahu.