AKIBAT MEMILIH SI PANDIR JADI PEMIMPIN

Sungai Mekong tu, mula dari Tibet, bawak ke China, jadi sempadan China-Myanmar, Myanmar-Laos, Thailand-Laos, masuk ke Laos, kemudian ke Kemboja, sampailah ke Vietnam.

Ada pernah dengar Tibet mintak duit sebab bekalkan air sungai kat mana-mana negara tu?

Air sungai ni kita sebut sebagai ‘semula jadi’. Maksudnya kau tak perlu keluarkan belanja pun memang dia dah ada mengalir dari zaman ke zaman, dengan syarat kau jagalah kawasan tadahan air tu iaitu hutan.

Tapi disebabkan ada Menteri Besar paling bebal dalam sejarah peradaban negara, boleh pulak dia gertak nak sekat air sungai tu dari masuk ke negeri lain sebab tak nak bayar caj bekalan air mentah. Dia ingat sungai bila disekat boleh berhenti macam tu je ke?

Habis tu nak alirkan ke mana? Rumah nenek dia? Nak ubah masuk ke sungai lain? Kau nak bagi penduduk tepi sungai tu mampos tiba² air sungai naik mendadak?

Nak ubah aliran sungai ke tempat lain semata-mata tak nak air sungai tu lalu kat Penang punya pasal, agaknya dia nak ‘bina’ sungai baru la. Biar padan muka tak ada sungai yang lalu negeri tu.

Kos ambil alih tanah, tender nak korek, nak bina tebing sekian-sekian mungkin menelan belanja sampai RM5 bilion. Siapa suruh Penang degil sangat tak nak bayar RM50 juta. Hasil REE pun dah RM43 trilion, apa sangatlah RM5 bilion tu kan. Bijak sungguh kepala otak Menteri Besar hangpa.

Hairan sungguh aku, sesama negeri dalam negara yang sama pun boleh bergaduh bab air sungai. Dengar ke negara luar jadi bahan ketawa je.

Bila pemimpin tu buat kenyataan bodoh, janganlah ikut sekali bebal dia tu. Hairan aku bila baca komen, “Terbaik MB tegas”, “Jangan bagi muka dengan geng-geng sepet”. Tegas dengan bangang tu jauh beza tau. Apa yang seronok sangat dapat sekat air ke Pulau Pinang? Habis tu kau ingat penyokong, pentaksub parti kau tak ada kat negeri tu?

Sokong janganlah sampai taksub, ada otak tu guna untuk berfikir, bukan apa je yang keluar dari mulut pemimpin parti sokong bulat-bulat. Yang salah cakap salah. Tapi apakan daya memang dah didoktrinkan macam tu. Wala’ katanya.

Pulau Pinang tegur supaya jangan buat pembalakan di Ulu Muda tu supaya ekosistem tak terganggu. Jangan sampai air sungai tu tercemar dan Tasik Ulu Muda tu jadi kering sebab hutan berdekatan yang bekalkan air tu dah kena balak sampai licin.

Tasik Ulu Muda tu sumber air utama ke tiga negeri, Kedah, Pulau Pinang dan Perlis. Kalau keringlah tasik tu, jangankan Penang, orang Kedah pun mampos takde sumber bekalan air. Jadi apa yang kau ego sangat tak boleh terima bila jiran tegur supaya jaga elok-elok sumber air yang ada dalam negeri kau?

Kerisauan tu wajarlah sebab rekod parti tu mentadbir memang teruk bab jaga alam sekitar. Kau tengok Kelantan cukup dah. Sebab tak jaga sungai-sungai semula jadi yang bekalkan berjuta-juta gelen air sehari, sampai sekarang masalah air kat negeri tu tak selesai.

Takkan tak pernah nampak dengan mata kau sendiri berapa banyak air terutamanya di Sungai Kelantan yang mengalir ke laut setiap hari? Tapi kenapa air tu tak boleh guna jadi sumber bekalan air bersih untuk rakyat Kelantan? Sebab dah tercemar la.

Bila berlaku pembalakan di kawasan padalaman, air tu dah tercemar daripada kawasan hulu lagi, bila dah lalu di pekan-pekan dan bandar-bandar makin teruk disebabkan pencemaran sampah, kumbahan, sisa industri dan sebagainya.

Yang kau nampak warna air sungai tu macam ‘teh beng’ tu sebab pembalakan la. Apa yang kau bodoh sangat susah nak faham?

Sembang ‘Islam’ kat mulut je. Tak tau belajar agama macam mana alih-alih yang dia galak nak potong tangan, nak sebat, nak rejam, nak pancung orang je. Berlambak-lambak ayat dalam al-Quran tentang pentingnya jaga hutan, jaga sumber air, jangan buat kerosakan atas muka bumi tak praktikkan pun.

Kredit: Nur Hadi Muhammad

3.3 4 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 11 December 2020 — 1:34 pm
Subscribe
Notify of
guest
30 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Mohammad iqbal bin abd manan
Mohammad iqbal bin abd manan
14 December 2020 2:11 pm

Bodoh tue free

Harith Haji Yusif
Harith Haji Yusif
12 December 2020 2:11 pm

Nothing is free. MB Kedah hanya tuntut hutang dari kerajaan Pulau Pinang. Tak ada salah nya. Kalau if it is the other way round bila kerajaan Pulau Pinang tuntut hutang dekat kerajaan Kedah awak gerenti sokong punya sebab awak ni memang dasar apa yang kerajaan sekarang buat semua nya tak betul. Saya saran awak ni pencen la dari menjadi blogger.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
12 December 2020 5:40 am

TUNTUT HUTANG APA SALAHNYA…..ITU HAK RAKYAT KEDAH……. UMNO RASA DIA KERUSI LEBIH TENTUY BERHAK JADI MB…….. APA SALAHNYA DAPAT JAWATAN IKUT SALURAN BETUL……. Menteri Kewangan Najib Razak Najib pernah tersenarai sebagai Menteri Kewangan terbaik di Asia……… Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pernah disenaraikan antara 12 Menteri Kewangan Terbaik di Asia, lapor portal kewangan antarabangsa Finance Asia pada tahun 2017. Portal tersebut yang setiap tahun mengeluarkan ranking kewangan untuk negara-negara di Asia berkata bahawa Najib berada di tangga ke-10 berbanding 48 negara di rantau Asia-Pasifik. Menurut FinanceAsia yang mempunyai ibu pejabat di Hong Kong, China itu berkata selain Najib,… Read more »

Azam Aziz
Azam Aziz
11 December 2020 9:04 pm

AhliPolitik ygtak sehaluan dgn kau..kau kata Pandir. Kalu sehaluan walau pun binga, tak ada sijil, tukang masak fail pun..kau kata pandai… Yg pandir sebenarnya kau..

Harith Haji Yusif
Harith Haji Yusif
12 December 2020 3:16 am
Reply to  Azam Aziz

Se

Sheraton
Sheraton
11 December 2020 8:58 pm

Bagi PAS ..
Sawit tu je anugerah Allah.

Sungai lah anugerah Allah .. sawit tu walaupun datang nya dari Allah tapi kena di usahakan .

Sungai tu semula jadi..

najib bini rosmah
najib bini rosmah
11 December 2020 8:45 pm

Ini baru ayaq sungai. Anjing ni kalau dapat vaksin Covid19 lagi banyak pandir dia boleh keluar. I nasihat awal supaya Parti Anjing SeMalaysia jaga anjing mereka tambat atau kerat lidah mereka. Anjing ramai tapi sekor pun tak guna. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
11 December 2020 8:35 pm

Bila amanah dipegang oleh pengkhianat. Apa lagi pengkhianat perangai hanjing. Tunggulah kehancuran mereka. Kahkahkah!

Apak kiyau
Apak kiyau
11 December 2020 8:28 pm

Org kata pemimpin parti pak Lebai ni bodoh macam lembu…..betul Ker..

Lebai sidi
Lebai sidi
11 December 2020 8:25 pm

Yg Penag x mau bayar hutang air tu pasai apa? Dah kli iyu yg ada dlm perjanjian, bayar ajalah. Jgn tunjuk sombong pulak. Kerajaan kedah tuntut apa yg patut depa tuntut. Yg si sahbudin bengong ni nk tunjuk bebal pasai apa? Pencacai DAP sungguhlah mangkuk hayun ni

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
11 December 2020 6:57 pm

BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ TAK SENANG DUDUK KALAU TAK BUAT KEROSAKAN DAN KEMUSNAHAN……

TERKINI : Tajuk Filem Dari ‘Sekolah’ Jadi ‘Babi’, SKMM Digesa Sekat Media Sosial Namawee

Persatuan Seniman Malaysia menggesa Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menyekat saluran Youtube dan kesemua akaun media sosial milik Namawee berkait filem kontroversi arahannya berjudul ‘Babi’.

Setiausaha Agung Persatuan Seniman Malaysia, Hafiz Nafiah berkata, pihak berkuasa perlu mengambil serius tentang kandungan filem hasil arahan Namawee atau nama sebenarnya Wee Meng Chee kerana berunsurkan perkauman selain memberi imej buruk terhadap negara.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
11 December 2020 6:51 pm

ANJING2 DAJJAL FREEMASON KUAT TABUR FITNAH……. Minta Maaf Kan Senang….. MB Perak kalah undi percaya dan letak jawatan, PAS kata, kalau nak buat kerajaan baru, PAS tak bersama. Maknanya PAS nak kekal dengan Kerajaan PN, yang ada Umno dan Bersatu macam dahulu. PAS tak kata pun tak mahu MB dari Umno. PAS dituduh sombong, berlagak, tiga kerusi jer, tapi macam ada 30. PAS tak berlagak pun, habis kalau betul tak perlu PAS, kenapa Sultan kata tak yakin, Tuanku panggil semua, termasuk PAS? PAS melihat perkembangan dengan serius dan menyeru semua ke meja rundingan. Tiba-tiba Najib masuk campur, tambahkan minyak hantar… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
11 December 2020 6:37 pm

MUSLIM BUAT BAIK DENGAN KAFIR TAPI BILA KAFIR BERKUASA MEREKA AKAN BUMI HANGUS KAN DAN JAHANAM KAN NEGARA……. Rakyat Malaysia Wajib Tahu Apa China Sedang Lakukan Sekarang…. 1. Ada tiga perkara besar yang dilakukan China sekarang yang bakal memberi kesan hingga ke generasi anak cucu kita: mereka berjaya hasilkan komputer kuantum yang 100 trilion kali ganda lebih laju daripada komputer super yang paling berkuasa hari ini, mereka berjaya mendarat dan mengutip batuan di bulan, dan dalam masa yang sama mereka dilaporkan menceroboh perairan kita sebanyak 287 hari sejak Disember 2019. 2. Paling menakjubkan, dua daripada tindakan ini dicapai hanya dalam… Read more »

borak²kosong
borak²kosong
12 December 2020 5:32 am

Kafir tu siapa?..

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
11 December 2020 6:26 pm

SEKADAR GADUH MULUT JEER….TAK ADA APA….. PHDAPIG DAH GADAI ASET2 MELAYU DAN BUAT TAIK HUTANG BERTIMBUN…ITU YANG KENA AMBIK KIRA…… Tentera Israel cedera ketika serbu kem pelarian Palestin……. 10 DIS: Seorang anggota tentera rejim Zionis Israel cedera dalam pertembungan dengan rakyat Palestin kelmarin di kem pelarian Aqbat Jaber berhampiran Jericho. Palestinian Information Center melaporkan, beberapa orang rakyat Palestin turut cedera akibat tembakan peluru bersalut getah. Pertempuran bermula apabila tentera rejim menyerbu kem pelarian itu dan melepaskan gas pemedih mata dan menembak dengan menggunakan peluru hidup dan peluru bersalut getah ke arah penghuni di situ. Berpuluh-puluh penghuni khemah pelarian tersebut mengalami… Read more »

zunnun
zunnun
11 December 2020 5:18 pm

…bila lebai2 yg asyik tongang tongek berserban berjubah dgn penyembahan bentuk2 dan nama2 daripada menyatakan Sifat Tuhan agar mendapat meeasakan Zat Ketuhanan yg ada dkm diri masing2… agama yg di anuti tak lain, agama penyembah berhala semata…. bila malaun2 pAs menyembah nama #allah, jauh sekali sifat nya, maka lebai2 ini penyembah berhala semata2…. maka…. dgn ilmu agama yg serba penyembahan pagan selain ilmu perundangan convention antarabangsa mengenai waterway & water source yg tiada mereka ketahui, malaun2 pAs golongan #melayu2islam yg tak berilmu…. tak ubah babi2 yg mem”babi”buta dlm hal ubudiyah selain kerangka ilmu2 sesama manusia….. ini tahap malaun2 pAs dgn… Read more »

zunnun
zunnun
11 December 2020 5:54 pm
Reply to  zunnun

..merasakan Zat ketuhanan yg ada dlm diri masing2…

Anonymous
Anonymous
11 December 2020 7:38 pm
Reply to  zunnun

Peraturan baru kpd org2 PAS Kedah masuk je border dan nak keluar border Negeri Pulau Penang kena lah berenti cop paspot masuk dan keluar. Kalu tidak jadi kesalahan menceroboh sovereignty Negeri Pulau Penang, hehe. Sungai Muda pun Perlis akan caj levy pasai air sungai itu pun berasal dari sana dan atas lagi dari Siam. Thailand pun akan caj levy antarabangsa kat Malaysia dan Negeri2 diMalaysia yg Sungai tu mengalir kerana menceroboh air sungai dari mereka. Semua kena caj encroachment sovereignty Negara asing. Lagi berat kesalahan, kalu tak bayar kira act of war kerana encroachment antarabangsa. MB Pak Pandir Kedah in… Read more »

Aloysius Bardan
Aloysius Bardan
11 December 2020 3:45 pm

Macam ada pertandingan anugerah ahli politik paling pandir. Bro, kalu takde keja lebih baik tengok semut urung gula. Lebih selamat sebab takde sape tahu pun.

Jigit
Jigit
11 December 2020 3:25 pm

Apabila sesaorang itu berdiam diri, walaupun dia seorang yang dungu, kita tak akan terus membuat rumusan kerana kita kita sebenarnya tidak pasti…..dalam bahasa mudah…orang BODO pun, kalau dia diam dan kontrol manco, orang akan sangka dia berisi dan hebat. Akan tetapi apabila sesaorang itu membuka mulut dan mula bercakap… semua orang sudah dapat menilai di tahap manakah dia berada…. barangkali itu di antara sebab Rasulullah menyuruh kita kurang bercakap…nanti nampak BODO macam MB tu…. Pengumuman! Pengumuman… Walaupun saya lahir di Kedah dan menyokong pasukan bolesepak hijau kuning…buat masa ini saya BUKANNYA Anak Kedah…! Mat Sanusi tu BUKAN MB aku woiiii!!!!… Read more »

Anonymous
Anonymous
11 December 2020 5:03 pm
Reply to  Jigit

Hang kaki jilat Atokkan. Padan muka. Yg mamat bodoh pak pandit ini dapat jadi MB adalah hasil kerja kau dok kempen suh Atok kencing dan gulingkan PH. You reap what you sow, dude.

Anonymous
Anonymous
11 December 2020 5:04 pm
Reply to  Anonymous

SULTAN PERAK TAK TETAPKAN TARIKH. SABAR YA….

Sultan Nazrin tolak pemohonan Hadi mengadap Sultan?!! Lebai bebal..baru dia ada akai..

Masa Sultan Nazrin titah masuk mengadap, kita engkar..dah kena label penderhaka baru nak mohon mengadap Sultan?!!
K’jaan Perak pun dah dibentuk dan Sultan pun dah tak layan..terimalah akibatnya, orang-orang yang menderhaka ni memang tak layak mengadap Sultan.

Jigit
Jigit
11 December 2020 5:33 pm
Reply to  Anonymous

Ni pekak badak mana pula kaitkan aku dengan atok ni…. elok kau diam dari bercakap la pandir…nanti semua orang nampak kebodohan kau tu…. kawan baik Sanusi ke ni….Kah kah kahhhh

najib bini rosmah
najib bini rosmah
11 December 2020 8:39 pm
Reply to  Jigit

Masa I hentam Madey si Kitol 24/7 untuk elak kejadian bala bencana Kerajaan Pintu Belakang blue eyed boy Azmin Semburit, apa kamu buat? Nah sekarang rasalah bila dihanjing-hanjingkan oleh MB Parti Anjing. Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
11 December 2020 2:59 pm

KALAU SALAH BUATLAH LAPORAN KEPADA PIHAK BERWAJIB……. KENAPA JIBENG TAK DILEPASKAN KALAU BETUL DAKWAAN PHDAPIG…….. ‘Persetujuan belakang tabir’: Negara yang akan bayar harganya – Credit Suisse…….. Keputusan dilepas tanpa dibebaskan (DNAA) terhadap bekas Menteri Wilayah Persekutuan Tengku Adnan Tengku Mansor dalam kes rasuah bernilai RM1 juta menimbulkan kerisauan syarikat perkhidmatan kewangan, Credit Suisse Malaysia. Pengarah urusan dan ketua ekuiti syarikat itu, Stephen Hagger berkata ini kali ketiga kes yang “jelas” melibatkan kepentingan awam digugurkan. “Mustahil untuk membuktikan panggilan telefon (berkenaan keputusan itu) ada dibuat, tetapi bukan rahsia yang mana-mana kerajaan gabungan yang rapuh perlu terus membuat persetujuan di belakang tabir… Read more »

Anonymous
Anonymous
11 December 2020 2:18 pm

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Sampai bila kah, diri ini akan terus keseorangan?
Tk tau bila diri ini akan bertemu dgn ketenangan
Sngt pilu..bila dahulu telah pergi bakal tunangan
Kini, dara harapan pulak, diri ini telah kehilangan
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
Mmg lah, kat blog ini, terdapat banyak rintangan
Yg dengki cemburu asyik saja nak beri halangan
Nmun..diri ini tk jemu ke sini, mencari pasangan
Kepada Tuhan, diri ini sentiasa menadah tangan
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Jigit
Jigit
11 December 2020 3:40 pm
Reply to  Anonymous

Buat apa la Jora merintih hiba berduka lara
Zaman la ni kan ramai pompuan dari jejaka
Boleh pilih kok mau janda atau anak dara
Ambillah dua, tiga atau empat terus mana yang suka

Anonymous
Anonymous
11 December 2020 5:05 pm
Reply to  Jigit

Bro Jigit 3:40 pm,

😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Mmg ler bila putus cinta, fikiran jadi resah buntu
Mana ler tau klu dari blog ini ada yg boleh bantu
Bukan nak minta wang atau benda yg serupa itu
Tapi kot klu ada yg sudi ambil diri buat menantu
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Goh
Goh
11 December 2020 2:10 pm

Ni menteri pas pis pusssss …

Bodoh tu x mau kongsi sikit dgn puak pas lain. Bila kongsi tak la nmpak sgt bebalnya kat awak sorg

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
11 December 2020 1:55 pm

Lopeh ni poyi mano2 negara hanya tunjuk paspot tanpa visa scan selesai nikahlah besanlah mano warno suko bucuk wangi samo jo. Tahu.