JIKA UMNO BOLEH JATUHKAN PEJA KERANA RASA TAK PUAS HATI, KENAPA PERASAAN SAMA TERHADAP MUHYIDDIN MASIH MAHU DIPENDAM?

Asas utama mengapa UMNO bertindak menjatuhkan Ahmad Faizal Azumu atau Peja ialah kerana tidak puas hari dengan beberapa tindakan bekas Menteri Besar Perak itu.

Rasa tidak puas hati itu pada asasnya didorong oleh dua sebab yang utama – perlantikan Setiausaha Politik dan penjualan ladang milik kerajaan negeri kepada sebuah syarikat Singapura di bawah harga pasaran.

UMNO benar-benar tidak puas hati, tersinggung dan marah dengan tindakan Peja melantik Adun UMNO Pengkalan Hulu dalam Bahagian Gerik, Aznel Ibrahim sebagai Setiausaha Politiknya tanpa meminta izin atau berunding dengan mereka terlebih dahulu.

Lebih membuatkan UMNO marah lagi ialah bila Peja mempertahkan perlantikan itu dengan mengatakan ia adalah dalam bidang kuasanya dan tidak memerlukan beliau berunding dengan sesiapa.

Bagi penjualan ladang milik kerajaan negeri pula, UMNO melalui Najib Razak mendedahkan, ladang seluas 15 ribu hektar dan bernilai RM1.03 bilion itu telah dijual kepada sebuah syarikat Singapura dengan harga RM342 juta saja.

Ladang itu juga, tambah Najib, memberi keuntungan tahunan sebanyak RM40 juta kepada kerajaan negeri Perak sebelum ini.

“Itulah sebabnya UMNO menarik balik sokongan terhadap Peja,” dedah Najib melalui media sosialnya.

Bermakna, dengan jumlah kerusi Dun terbanyak di Perak dan disebabkan wujud perasaan tidak puas hati terhadap Peja, UMNO tanpa berfikir panjang lagi telah bertindak menjatuhkan seorang ketua kerajaan negeri.

Dari segi politik, itulah tindakan yang bijak di mana UMNO tahu menggunakan kuasa atau kelebihan yang ada padanya bila mereka tidak lagi dihormati.

Menyamai dengan apa yang berlaku di Perak, UMNO juga ada banyak perasaan tidak puas hati terhadap Muhyiddin Yassin di peringkat pusat.

Dari segi pengagihan jawatan dan kementerian, walaupun UMNO dan BN mempunyai 42 kerusi iaitu terbanyak juga jumlahnya, tetapi pemberian itu nyata tidak dilakukan dengan adil.

Selain tidak diberikan jawatan Timbalan Perdana Menteri, menteri kanan untuk UMNO pula hanya diperuntukkan satu berbanding Bersatu diberikan dua.

Begitu juga dengan kementerian kanan dan strategik, semuanya dibolot oleh Bersatu atau mereka yang keluar daripada UMNO dan PKR untuk menyertai parti pimpinan Muhyiddin itu.

Dari segi penjualan aset kerajaan, sebagaimana di Perak, kerajaan PN turut melakukan penjualan meragukan dan ia memang menimbulkan rasa tidak puas hati UMNO terhadapnya.

Yang terbaru ialah bila PNB menjual pegangan 56.3 peratus sahamnya dalam CCM Bhd kepada sebuah syarikat bukan Bumiputera, Batu Kawan Bhd.

Bagi UMNO, tindakan PNB itu adalah menyedihkan kerana CCM merupakan syarikat yang menguntungkan, selain memperlihatkan PNB yang sepatutnya berperanan melindungi kepentingan Bumiputera telah bertindak berlawanan dengan fungsinya dalam urusniaga yang dijalankan itu.

Yang paling UMNO tidak puas hati dengan Muhyiddin ialah berkaitan tuntutan mereka untuk pengeluaran KWSP dan lanjutan moratorium selama enam bulan lagi.

Dalam perbahasan Belanjawan 2021 baru-baru ini, Najib selaku Pengerusi BNBBC jelas menyatakan sokongan mereka terhadap belanjawan adalah dengan syarat dua tuntutan itu mesti dipenuhi oleh kerajaan.

Menjelang pengundian peringkat dasar, Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz telah memberi komitmen untuk memenuhi tuntutan tersebut sehingga belanjawan akhirnya diluluskan dengan mudah.

Namun, apa yang berlaku tidak seperti yang dijanjikan di mana bukan saja tidak moratorium wajib yang diperkenalkan, janji pengeluaran KWSP yang diperkenalkan masih tertakluk dengan beberapa syarat dan kriteria melecehkan.

Ia menyebabkan UMNO tanpa malu-malu melabelkan program i-Sinar KWSP itu sebagai i-kecewa, i-malap, i-kencing dan sebagainya.

Sehingga semalam pun, Presiden UMNO, Zahid Hamidi masih bersuara meluahkan rasa tidak puas hati berkaitan pengeluaran KWSP itu dan menuntut ia dipermudahkan sebagaimana dijanjikan.

Najib pula, dalam posting di media sosialnya, turut tidak henti-henti menuntut pengeluaran KWSP oleh pencarum dipermudahkan di kala rakyat kesusahan dan memerlukan wang sekarang ini.

Isunya di sini jika kerana tidak puas hati terhadap Peja boleh membuatkan UMNO bertindak menarik sokongan dan menjatuhkannya, mengapa tidak dilakukan hal yang sama terhadap Muhyiddin?

Bukankah rasa tidak puas hati UMNO terhadap Muhyiddin jauh lebih besar lagi berbanding perasaan tidak puas hati terhadap Peja?

Bukankah sikap tidak menghormati dan membuli UMNO oleh Muhyiddin juga jauh lebih menyakitkan daripada apa yang dilakukan Peja?

UMNO nak tunggu apa lagi sebenarnya? (Shahbudindotcom 06/12/2020)

Updated: 6 December 2020 — 9:02 pm

47 Comments

Add a Comment
  1. UMNO TERGAMAK BEESEKONGKOL DENGAN KAFIR FANATIK AGAMA…….

    PAMM bersama kerajaan negeri, desak pemimpin MIC, DAP henti bohong……..

    “Jangan tegakkan benang yang basah!

    Itu amaran dilontarkan Persatuan Angkatan Melayu Negeri Kedah (PAMM) kepada pemimpin MIC dan DAP yang masih membantah perobohan kuil yang dibuat mengikut undang-undang.

    Pengerusinya, Datuk Mustaffa Idrus berkata, tiada sebab mana-mana pihak cuba bermain sentimen perkauman sedangkan kuil dibina jelas tidak mengikut kelulusan pihak berkuasa.

    Menurutnya, beliau menuntut pihak-pihak berkenaan tidak menangguk di air yang keruh dalam isu ini.

    “Walaupun mereka sedar kuil berkenaan dibina secara tidak sah tetapi masih mahu membantah. Cukuplah, jangan bersandiwara!,”katanya hari ini.

    Beliau memberikan contoh kuil yang dibina di atas tanah digazetkan sebagai kawasan lapang di Taman Bersatu Kuala Kedah.

    “Begitu juga dengan perobohan kuil Sri Madurai Veeran di jalan stesen Alor Setar pada Julai lalu. Ia dibina bukan daripada kebenaran pihak berkuasa”katanya.

    Mustaffa berkata, beliau menyokong sindiran Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor yang menyifatkan pemimpin MIC dan DAP seperti mabuk berlebihan walaupun hanya minum sebotol.

    “Memang benar perumpamaan dikatakan Menteri Besar. Mereka ibarat buat-buat tidak tahu walaupun tahu mempertahankan sesuatu yang tidak berfakta.

    “Surau dan masjid nak dibina pun memerlukan kebenaran Majlis Agama Islam Negeri, apa hal yang kamu susah ikut undang-undang?,”katanya.

    Sanusi pada 5 Disember lalu menyindir pemimpin MIC dan DAP dengan kenyataan “ahli politik kanan seperti mereka janganlah minum hanya sebotol, mabuknya dua tiga botol,”.

    Menteri Besar juga menyoal mengapa pemimpin MIC dan DAP tidak bersuara tentang gelanggang silat yang dirobohkan bawah akta sama termasuk perobohan gerai, parkir kereta, store, pagar, dapur dan bangsal di lokasi lain.

    Dalam pada itu, Mustaffa berkata, pihaknya menuntut pihak polis menyiasat kenyataan pemimpin yang memberikan maklumat mengelirukan.

    “Kita lihat pemimpin-pemimpin termasuk kumpulan yang membawa nama hak asasi ini membawa kenyataan palsu di media.

    “Antaranya seperti mendakwa kuil di Taman Bersatu itu sudah berusia 30 tahun, 50 atau 100 tahun.

    “Sedangkan seperti disebut Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor telah menjelaskan pihak berkuasa mempunyai rekod kuil berkenaan hanya dibina beberapa tahun kebelakangan ini sahaja,”katanya.

    Beliau berkata, PAMM melihat kenyataan mengelirukan itu boleh memberikan impak negatif.

    “Justeru itu, PAMM menuntut polis menyiasat dan mengambil tindakan terhadap mereka yang mengeluarkan kenyataan bohong.

    “PAMM akan membuat laporan polis berhubung isu ini,”katanya.

    Dalam pada itu, beliau berkata, PAMM memuji langkah kerajaan negeri yang bertindak mengikut prosedur dan undang-undang dalam merobohkan kuil.

    “Tiada isu pun, yang jadikan isu hanyalah orang bodoh. Tapi saya percaya majoriti masyarakat India akan menilai isu ini dalam sudut pandang yang berbeza daripada pemimpin MIC dan DAP,”katanya.

    Pada Selasa, Majlis Bandaraya Alor Setar merobohkan Kuil Sri Raja Muniswarar di Taman Bersatu Kuala Kedah bersama sebuah dewan solat dan lima kawasan parkir.

    Kawasan yang digazetkan sebagai kawasan lapang itu akan dibangunkan sebuah gelanggang futsal.

    Antara yang lantang bersuara adalah Timbalan Presiden MIC, M Saravanan yang jugak Menteri Sumber Manusia.

    Rentas7.com

  2. UMNO BUAT ONAR KAT PERAK UNTUK BERI AMARAN KEPADA KADOK…..SUPAYA FAHAM MAKSUD TERSIRAT……TARIK BALIK KES MAHKAMAH PEMIMPIN2 UMNO……

    ‘Peruntukan pada pembangkang sejarah dalam demokrasi di Johor’……..

    Pakatan Harapan Johor berkata gabungan itu telah bertemu Menteri besar Johor, Hasni Mohammad sebelum ini bagi membincangkan beberapa perkara itu untuk memperkasakan demokrasi di negeri itu.

    Dalam satu kenyataan bersama hari ini, PH Johor berkata pertemuan bersama Hasni itu diketuai Ketua Pembangkang Johor, Aminohuda Hassan.

    Turut dibincangkan ialah peruntukan sama rata kepada semua Adun termasuk pembangkang, Jawatankuasa Pilihan Dewan dan penyertaan semua ADUN dalam mesyuarat Jawatankuasa Tindakan dan Pembangunan Daerah (JTPD).

    “MB telah memberi respon. Seperti dimaklumkan menerusi ucapan belanjawan 2021, sejumlah RM150,000 telah diperuntukkan untuk Adun-Adun pembangkang dan ditambah RM50,000 secara one-off menerusi ucapan penggulungannya.

    “Berkaitan penubuhan Jawatankuasa Pilihan dan penyertaan Adun-Adun pembangkang dalam mesyuarat Jawatankuasa Tindakan dan Pembangunan Daerah, MB telah menyatakan tiada halangan tetapi perlu diangkat ke peringkat seterusnya untuk proses lanjut.

    “Ini adalah sejarah dalam demokrasi Johor,” kata kenyataan tersebut.

    Kenyataan bersama itu dikeluarkan Aminolhuda selaku pengerusi Amanah Johor, Timbalan Pengerusi PKR Johor, Jimmy Puah dan Setiausaha DAP Johor, Tan Hong Pin.

    Terdahulu, Hasni hari ini mengumumkan peruntukan tambahan sebanyak RM50,000 kepada semua Adun termasuk Adun pembangkang dalam usaha menangani Covid-19.

    Ini menjadikan jumlah keseluruhan sebanyak RM200,000 diberikan kepada Adun pembangkang selepas peruntukan sebanyak RM50,000 kepada mereka dinaikkan kepada RM150,000 bulan lalu.

    Pengumuman itu dibuat ketika Umno dikatakan mempertimbangkan kerjasama politik dengan Pakatan Harapan (PH) di Perak, selepas menteri besar dari Bersatu, Ahmad Faizal Azumu digulingkan.

    Kalau anda terlepas…

    49 warga asing bunuh diri semasa PKP
    Faizal baru-baru ini gagal mendapat sokongan undi percaya yang dikemukakan terhadapnya di Dewan Undangan Negeri.

    Terdapat kebimbangan bahawa Bersatu akan membawa usul ‘balas dendam’ pada sidang Dewan Undangan Negeri Johor.

    Mengulas lanjut, PH Johor berkata negeri itu menjadi contoh terbaik bagaimana DUN memainkan peranan berkesan dengan meletakkan kepentingan rakyat tanpa mengira politik kepartian.

    “Lebih menarik, kerajaan persekutuan yang dipimpin oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri yang turut merupakan Adun Gambir tidak bertindak sepertimana kerajaan Johor dalam hal ehwal pengukuhan institusi demokrasi yang inklusif,” katanya.

    Walaupun begitu, PH Johor kesal apabila usul dibawa Adun Pekan Nenas agar kerajaan memberikan pengecualian cukai harta bagi rumah kos rendah kepada rakyat yang terkesan dengan wabak Covid-19 tewas menerusi undi belah bahagi.

  3. #melayu2omNo selain #tionghwa2dAp jgn leka dgn idealisma selainn gopoh utk menjalin ‘marriage of convenience’….

    kerana masyarakat #melayu2 dah di nodai oleh malaun2 pAs dgn penjenamaan #melayu2islam hadi…

    perkawinan ini akan mendatangkan padah kpd kedua2 nya..

    baik jika pH & bN ‘slot-it-out’ dan ‘settle-the-difference’ dlm pru 15…

    tapi perlu di ingati, loser doesn’t lose all, and winner doesn’t win all…’.

    negara kan maju bila ada check & balance, dan yg kalah masih berpeluang memerintah negeri juga…..

    setback yg akan negara hadapi bilamana malaun2 pAs meneruskan kesundalan mereka utk memerintah negeri2 di pantai timur , kelantang dan trengganu, dan akan sentiasa mengemis2 kpd kerajaan persekutuan utk bantuan…

    .bukan utk menyuap makan kpd babi2 belaan tapi utk terus memuaskan kepentinagn dan kemewahan pemimpin2 mereka…

    agama di perdagangkan utk kepentingan mereka semata2…

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

      Tak lepas dengan kata2 “kesundalan mereka”, “perdagangkan agama” ..

      Mana nak dapat reaksi yang menggalakan bila cakap begitu. Biadap dan tak sopan.

  4. politik semasa kini sedang melalui satu kesedaran yg mana setiap parti politik yg ada tidak mampu menguasai persada kuasa negara tanpa melakukan ‘coalition’…

    yg ada terkini

    pH, bN & pN

    2 terdahulu jauh meninggalkan yg terkemudian, maka tidak hairan pN akan jadi bahan sejarah selepAs pru 15….

    ..melainkan, hadi awang melakukan sesuatu ‘miracle’ …..

    melebihi dgn ajaran seketul daging babi nya, teropong ajaib dan mimpi temberang berjumpa ‘rasullulah’….

    hadi wang terlalu rendah tahap ilmu agama nya, yg ada pd nya hanya setakat membataskan hukum2 yg di pelajari nya utk membentuk jamaah yg sentiasa mengabdikan dan taksub semata2 kpd nya…

    ngape bagitu?

    ..kerana mereka seperti hadi awang, kurang ilmu pengetahuan utk memperluaskan kekuasan ilmu mereka hanya melutut dan cycle ilmu yg jauh tertinggal seiring dgn ilmu2 perbendahaan tuhan yg turun mengalir ‘biasing’ alam nya…

    #melayu2islam penjenamaan nya bak babi2 kelaparan idea2 sj…

    ‘over time’ #melayu2 sedemikian golongan yg akan ketinggalan dan pupus akhir nya….

    babi2 hidup yg asyik mem”babi”buta semata2….

    2) negara perlu bergerak maju, maka #melayu2 omNO & pH akan mengerakan nya, akan tetapi pH ada keistimewaan nya, diversity antara mereka, bersama amanah dan dAp yg mampu membentuk kesedaran sederhana dlm tindakan mereka…

    3) #melayu2omNo sudah sampai puncak kesundalan mereka, utk di beri peluang kali kedua melainkan mereka ‘overhaul’ dan ‘cleanse’ warlord2 yg ,redundant. dan di ganti dgn golongan reformais pula…..

    perlu juga di ingatkan jgn terjebak dgn mahathir, si OT96, si tua yg penuh dgn tosik dan kecelaruan dlm hidup yg di lalui nya….

    mahathir akan meneruskan sawan babi nya kerana tertelan biji puki bini hingga bini berpenyakit mengaut tangan sesiape sj yg mahathir suka….

    assmin mengalami nya ketika bergambar ketika mengadap maharaja jepun di tokyo, hingga assmin merasakan mahathir dan hasmah betul2 syok dgn nya…

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

      Mengata “biji puki”, “kesundalan” dll, maka Pukimak lah dia.

      Menuduh “penuh dgn tosik dan kecelaruan dlm hidup yg di lalui nya….” dengan tidak memberi bukti atau penerangan pun, si Pukimak ini mulut celupar, mulut tersangkut di pucci emak nya masa lahir, maka senang lah keluar tuduhan2 mengarut.

  5. Jgn lupo tarikh sejarah dunia terkibar sejurus tertabal ptg Jumaat 25-12-2020 bersamaan 11-04-1443 hari kebangkitan manusia sejagat sekian lama kemanusian dibangunkan baru peroleh masyarakat Utopia/Madani … Permulaan kearah alam selanjutnya akhirat kekal abadi. Terperanjat beruk sedunia keheranan tak disangka buah cempedak jadi nangka. Yg dah tahu dah lama percaya menunggu kekalkan amalan mulia yg terkebil-kebil terasa pelik sebab asik dunia yg sementara ini dikejar dipuja Tahu.

    1. tak susah utk manusia menyatakan utopia mereka…?

      adakah utopia itu suatu yg nyata? Ya, tapi hanya sekadar satu bentuk idealisma semata2…

      yg ada tiada lain, realitas semasa…?

      satu kesedaran yg “net summation” mengandungi segala bentuk2 emosi, kepentingan dan nafsu2 yg mengelilingi setiap sesaorang…

      tapi..

      yg tersembunyi itu sentiasa bersifat utopia, sentiasa dlm kesempurnaan nya, mencabar setiap manusia utk menyatakan kemanusia mereka…

      ngape tak menyatakan dan menzahirkan akan nya??

      yang hidup sebenar nya kan kesempurnaan nya sj, selain nya hanya menumpang2 dlm cycle hidup mereka….

      1. tuhan itu maha sempurna….

        segala bentuk2 kesempurnaan itu ketuhanan yg nyata…

        tidak kah kamu melihat nya pd setiap seketika2 ….

        jika buta akan nya…

        “jika benar cinta itu buta…”
        “butakan kan mata ku..”

        masih buta kah kao utk melihat aku sedangkan kamu selalu melafzakan cinta pd aku…?

        1. Alam ini bibit2 kesempurnaan nya yg bergerak, satu fungsi “sequential”, jika tidak Alam akan bergerak dlm jajaran chaos…

          “di mana berakhir nya nanti…”
          “permainan sandiwara mu ini…”

          …yg pasti, kerana itu kematian yg menanti utk kamu ulangi dan perbetulkan sandiawara2 kehidupan….

          enriching the utopia within your”self” to manifest me…

          1. Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food

            Ko Zunnun dah lamo berhijrah dah ok dah yg tidak hijrah abadi iniah kono berubah. Keadaan didepan ‘Utopia’ ini Allah swt jo yg tahu maka kita samo2 mengharungi nanti baru tahu keadaan sebenarnya. Tahu.

            1. Apasal tak cakap istilah Islam nya? Takda ke konsep utopia dalam Islam?

              Majoriti di negara ini Islam, coba lah beri penerangan nya mengikut konsep Islam.

              1. Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food

                Islam itu kesederhanaan dan keadilan … Adil pada diri sendiri jgn mudah terpengaruh dgn dakyah ilmu yg jumud disampaikan jgn keEGOan dipertandingkan itulah masyarakat Utopia/Madani yg semua inginkan. Ko nak pusing2kan Islam walhal kepala ko tu sdg berpusing tak faham2 ilmu yg ko fahami nak dipertandingkan … apo hadiah ko dapat kalu betul … puki lah ko cari tak jumpo2 … Esyen jo memanjang ko ni. Tahu.

                1. Ditanya dengan ikhlas, dijawab “nak pusing2kan Islam”, “puki lah ko cari tak jumpo2.”

                  Ini lah jenis otak sempit korang.

                  Macam mana nak dapat simpati puak lain untuk perjuangan kamu.

                  Apa tah lagi nak harapkan penganut2 baru.

                  Luaskan lah otak kamu, wahai insan.

                  1. Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food

                    Bilo dah terima keislaman seduniyo aman berbahagia puki memuki lah disamping bertolong-tolongan solat ke Makkah Al-Mukarramah itulah kejayaan abadi. Tahu.

      2. Mula lah mengarut dan mencarut DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

        Mengeluarkan konsep2 abstract .. utopia entahapekebendenye.

        1. Utopia – Wikipediaen.wikipedia.org ›

          A utopia is an imagined community or society that possesses highly desirable or nearly perfect qualities for its citizens. The term was coined by Sir Thomas More …

          Ada ker such a thing as perfect? Apa pula yang nearly perfect?

          Betul istilah Wikipedia tuh – “imagined”.

  6. Kalau betul UMNO pentingkan rakyat dan dahulu kan negara dah lama UMNO buat keputusan.

    UMNO pun dah ada alasan kuat untuk menyakinkan Tuanku Agung demi menjaga kepentingan Melayu.

    Tunggu punya tunggu .. buah yang di tunggu-tunggu tak jatuh..

  7. AKAK ❤️ KEJORA SEPI

    Pergi kenduri berpakaian ala barat
    Sampai di sana ramai pulak tertawa
    Bekas suami akak dulu tua tak larat
    Dengan adik rasanya akak tak kecewa

    1. UNTUK AKAK JANDA GATAI MEGHENYAM 11:01 pm,

      Pergi kenduri berpakaian ala barat
      Sampai di sana ramai pulak tertawa
      Diri ini usah lah akak nak ngurat
      Zura, Yati, Farhana lagi cantik lawa

      😛😝😜🤪😀😃😄😁😆😅😂🤣

  8. AKAK ❤️ KEJORA SEPI

    Tinggi2 pohonnya palma
    tinggi lagi pohon kopi
    Rupanya nasib kita sama
    Dua-dua dilandanya sepi

    jawab la pantun akak ni adik sayang

    1. UNTUK AKAK JANDA GATAI MEGHENYAM 10:55 pm,

      Tinggi2 pohonnya palma
      tinggi lagi pohon kopi
      Usah diganggu kekasih Dr Akma
      Dr muda tu pula kalut dgn SOP

      Dah jawab pantun akak gatai meghenyam…

      😛😝😜🤪😀😃😄😁😆😅😂🤣

  9. Ambil beras lalu ditanak
    Nasi mentah gantnya roti
    Apa diharap dara tak nak
    Kakak rela jadi pengganti

    1. UNTUK AKAK JANDA GATAI MEGHENYAM 10:50 pm,

      Ambil beras lalu ditanak
      Nasi mentah gantinya roti
      Kote tak keras atau mencanak
      Lainlah klu Zura ataupun Yati

      😛😝😜🤪😀😃😄😁😆😅😂🤣

      1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        Wak Gontol geram di persenda dek JANDA BEGETAH 2020.

  10. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Kemelut politik negara, Kejora kini tak lagi teruja
    Lantak mampoih pi lah dgn ex-MB Perak si Peja
    Bila si dia pergi, diri ini, asyik je bermuram durja
    Namun pada si dara, diri ini tetap damba & puja
    🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. AKAK ❤️ KEJORA SEPI

      Ambil beras lalu di tanak
      Nasi mentah gantinya roti
      Apa diharap dara tak nak
      Kakak rela jadi pengganti

  11. UNTUK ADIK KEJORA BERJIWA SEPI

    Anak Bugis memasang atap
    Silap paut lalunya jatuh
    sedih tengok adik meratap
    jiwa kakak jua tersentuh

    Anak dara bermain congkak
    Bijinya getah ada berpeti
    kalau sudi ambillah kakak
    Buat teman sihidup semati

    Anak tupai melompat dahan
    Dahan patah menimpa pandan
    Walaupun kakak sudah 40an
    Masih bergetah jaga badan

    1. Apa itu jangan2 hantu
      terendap@ sidara mandi
      Dah kata nak di bantu
      Akak rela jiwa & body

      Dari Tangkak keSingapura
      Bawa kereta dengar lagu
      ambilla akak adik kejora
      akak suka bersuami cikgu

      1. UNTUK AKAK JANDA GATAI MEGHENYAM 10:31 pm,

        Anak Bugis memasang atap
        Silap paut lalunya jatuh
        sedih tengok akak meratap
        Mesti akak ni gian btg butoh

        Anak dara bermain congkak
        Bijinya getah ada berpeti
        Kejora tak kebuloq aih puki akak
        Lebih rela bujang sampai ke mati

        Anak tupai melompat dahan
        Dahan patah menimpa pandan
        Bukan taste Kejora le klu dah 40an
        Dgn Kejora yg 30an ni mmg tak padan

        😛😝😜🤪😀😃😄😁😆😅😂🤣

        1. UNTUK AKAK JANDA GATAI MEGHENYAM 10:39 pm,

          Apa itu jangan-jangan hantu
          terendap-endap sidara mandi
          Kejora tak kebulor le dgn akak tu
          Akak cuba Jigit, kot dia sudi

          Dari Tangkak ke Singapura
          Bawa kereta dengar lagu
          Puki akak tu Kejora tak selera
          Harap diri ini jgn lagi diganggu

          1. Bukti Wak Gontol kejora Kojolla nih biadab dan kurang ajar –

            Lagi dia memuki.

            Umur dah 80an hampir 90an tahun, Tak boleh di tebus dosa nya lagi.

      2. belajar biar cerdik
        malas dikena ketampi
        akak suka pantun adik
        ada bunga bahasa rapi

        bakar lemang hari minggu
        hati-hati tebakar ampaian
        akak memang gilakan cikgu
        bersuamikan adik 1 impian

        1. UNTUK AKAK JANDA GATAI MEGHENYAM 10:46 pm,

          belajar biar cerdik
          malas dikena ketampi
          akak toksah gatal menggedik
          Diri Kejora ini usah dimimpi

          bakar lemang hari minggu
          hati-hati tebakar ampaian
          Tak hingin sikit pun, ini cikgu
          Sekali pun akak buka pakaian

          😛😝😜🤪😀😃😄😁😆😅😂🤣

          1. Wak Gontol cakap ajer tak hingin

            Tapi merangkak di lantai nak mengintai

            Hanya tak sedar ada seluar dalam labuh

            Melulu lah dia ke jamban, sabun juga dia tabuh

  12. 🤴🤴🤴🤴🤴🤴🤴🤴🤴🤴🤴🤴🤴🤴🤴🤴🤴
    👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    Keadaan diri bak sorang putera sdg mncari ratu
    Hidup keseorangan..mkn minum tidak menentu
    Tak ada ke org, sudi ambil diri ini buat menantu?
    Dlm hal mendiri masjid ni, elok lah tampil bantu
    🕍🕍🕍🕍🕍🕍🕍🕍🕍🕍🕍🕍🕍🕍🕍🕍🕍
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

    💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

  13. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
    Bukanlah diri ini terlalu memilih sgt pasal jodoh
    Tapi tak nak lah..klu dpt mak mertua biol bodoh
    Lbih2 lagi klu mak mertua jahat perangai hodoh
    Dgn org sana sini..dia asyik saja nak cari gaduh
    👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  14. Para pembaca sekalian,

    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😥
    Tak tahu le sampai bila diri ini harus menyendiri
    Umur, dah 30 tahun lebih..masih belum beristeri
    Dah bnyak kali gagal..kt blog ni Kejora cuba cari
    Ada ker yg ada anak/cucu..kt Kejora sudi diberi?
    🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

    💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

    1. 👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
      🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
      Teringan nak rasa hidup, dgn ada isteri melayan
      Tolong memasak..membasuh dan urus pakaian
      Tapi tak nak ler klu mertua mcm nenek kebayan
      Takut tak tahan dengar..klau dia racau meroyan
      👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

      1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😥
        💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
        Dulu ada yg cadang anak Wak Suman, si Soraya
        Tak anak dara dia tua..dgn Kejora ini tak sebaya
        Lagi pulak dgn Wak Kadok tu, Kejora sgt meloya
        Rupa dan perangai si tua kutuk tu..asyik jer toya
        👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

        1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
          Kalau dgn Jigit, teringinlah rasa, nak bersaudara
          Cuma tak pasti, Jigit itu masih ada ke anak dara
          Klau dia ada anak dara, blh ler dibuat kira bicara
          Klu jadi..nak buat kenduri..gah satu bandar Jitra
          👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸
          👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
          💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

          💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  15. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😥
    🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
    Rasa begitu sepi diri, sejak perginya sang puteri
    Kerinduan menusuk di hati seperti tertikam duri
    Kerna kesilapan kecil si dia pergi membawa diri
    Apakah kerna benci, maka alasan sngaja dicari?
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

    💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

    1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😥
      Sukar untuk dicerita apa yang diri ini sdg hadapi
      Apakah diri ini, dah terkena dgn sihir atau jampi?
      Asyik sja diri..dirundung dek kerinduan dan sepi
      Pabila mlm pula..ada yg mngganggu dlm mimpi
      🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
      👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

      💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

      1. Bagus doktor pakar sakit jiwa lah dicari.

  16. Duhai dara dewi pujaan ku 🌹🤱🌹..

    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😥
    Keadaan diri abg ini..bgaikan lelayang putus tali
    Tanpa dinda bersama..diri ini, terasa sepi sekali
    Apa yg dh berlaku itu..mmg lah abg amat sesali
    Abg harap..sudi le kira ke blog ini dinda kembali
    🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

    💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

    1. Duhai dara dewi pujaan ku 🌹🤱🌹…

      😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😥
      Kata2 pujian dinda..hingga kini, di hati tersemat
      Semoga diri mu itu di dalm sejahtera & selamat
      Maafkan abg dik..sdg kan nabi ampunkan umat
      Apakah keputusan dinda buat itu dh muktamad
      🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
      👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

      💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

  17. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😥
    Entah kenapa, tk semena2, diri ini rasa kesepian
    Tak tahu sampai bila akan terus hidup sendirian
    Dh terus sepi..tiada lgi berita dari si dara impian
    Apakah si dara sibuk dngan pengajaran di talian
    🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

    💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Leave a Reply

Your email address will not be published.