UNTUK KESTABILAN PERAK, LEBIH MUNASABAH UMNO KETEPIKAN BERSATU DAN PILIH PH BENTUK KERAJAAN

Sementara siapa pemimpin UMNO yang akan mengisi jawatan Menteri Besar Perak belum dapat dipastikan lagi, apa bentuk kerajaan baru yang bakal terbentuk di negeri itu juga masih merupakan teka-teki.

Bagi jawatan Menteri Besar, difahamkan tiga nama sedang bersaing – Sharani Mohamad, Zambry Abdul Kadir dan Shahrul Zaman Yahya.

Tetapi, berdasarkan kedudukannya sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perak, barangkali Sharani adalah calon pilihan utama untuk mengisi jawatan tersebut.

Jika bukan Sharani menjadi Menteri Besar Perak, UMNO Perak akan terdedah kepada perpecahan dan pergolakan sesama sendiri.

Dari segi bentuk kerajaan pula, beberapa pemimpin UMNO Pusat seperti Setiausaha Agung parti itu, Ahmad Maslan dan Ketua Penerangannya, Shahril Hamdan misalnya, mereka lebih mahu PN terus kekal mentadbir Perak selepas jatuhnya Peja.

Bagi kedua-dua mereka, hanya jawatan Menteri Besar yang perlu diisi baru dan status quo Exco Kerajaan Negeri haruslah dikekalkan, selain Bersatu dikehendaki berjiwa besar menerima perubahan yang berlaku.

Walaupun nampak mudah, realitinya tidaklah semudah itu bagi Bersatu, khususnya Peja sendiri untuk menerima pemimpin UMNO sebagai Menteri Besar setelah beliau sendiri dijatuhkan oleh parti itu dengan cara yang begitu mengaibkan melalui undi percaya yang sebenarnya bermaksud undi tidak percaya terhadapnya.

Siapa pun akan terasa hati bila dikhianati begitu, dengan itu saranan UMNO agar Bersatu berjiwa besar menerima pemimpin mereka pula menerajui kerajaan negeri nampak tidak munasabah.

Bahkan, jika pun Bersatu akhirnya sedia menerima UMNO menerajui Perak, keikhlasan dan kemungkinan mereka pula menjatuhkan semula Menteri Besar tidak mustahil akan berulang kembali.

Ini kerana, PN dengan UMNO ada 25 kerusi, Bersatu 5 dan Pas 3, kedudukan kerajaan negeri tetap dengan majoriti tipis dan tidak menjanjikan kestabilan jangka panjang.

Pemimpin berpengalaman UMNO, Nazri Aziz sebelum itu mencadangkan agar UMNO bekerjasama dengan PKR dan Amanah bagi membentuk kerajaan baru.

Saranan beliau itu susulan kenyataan Pas yang mempunyai 3 Adun Perak enggan menyertai kerajaan negeri susulan kecewa dengan cara Peja dijatuhkan oleh UMNO.

Cadangan Nazri ini juga agak mustahil kerana PKR dan Amanah tidak mungkin meninggalkan DAP semata-mata untuk bersama dengan UMNO.

Maka itu, untuk keharmonian kestabilan jangka panjang, UMNO sebenarnya tiada pilihan lain selain harus bekerjasama dengan PH secara pukal untuk membentuk sebuah kerajaan baru.

Dengan UMNO ada 25 kerusi dan PH mempunyai 24 kerusi, jumlah 49 kerusi yang tergabung itu bukan saja menjanjikan lebih kestabilan, malahnya kukuhnya sukar untuk digoncang oleh sesiapa jua.

Lagi pula, berbanding bekerjasama dengan Peja yang pernah mengkhianati PH, gabungan itu tiada masalah menerima Menteri Besar daripada UMNO dan untuk saling bekerjasama demi kepentingan negeri Perak seluruhnya.

Tambahan lagi, dengan jumlah kerusi UMNO lebih banyak berbanding PH, PH tentu saja faham bahawa kerusi Menteri Besar memang selayaknya diberikan kepada parti itu.

Yang lebih penting lagi, bekerjasamanya UMNO dengan PH membentuk kerajaan negeri, ia hanya melibatkan kerjasama dalam kerajaan semata-mata dan tidak termasuk soal berbahagi kerusi dalam pilihanraya.

Maknanya, walaupun bersama dalam sebuah kerajaan, apabila tiba masa pilihanraya, UMNO dan PH boleh bebas bertanding di kawasan yang masing-masing biasa bertanding sebelum ini.

Dengan itu, kedudukan UMNO sebagai parti dominan orang Melayu dan perlunya mereka bertanding banyak kerusi Melayu tidak terjejas apa-apa.

Berbeza jika bersama Bersatu dengan Pas, sudahlah kena berkongsi jawatan dalam kerajaan, UMNO juga kena berkongsi dan mungkin perlu berkorban dengan menyerahkan banyak kerusi tradisinya, khususnya kepada Bersatu.

Kerajaan campuran UMNO dan PH itu juga adalah lambang sebenar dinamika politik ke arah kestabilan serta keharmonian pelbagai kaum, bukan saja di Perak, tetapi juga di Malaysia secara terangkumnya. (Shahbudindotcom 06/12/2020)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 6 December 2020 — 8:29 am
Subscribe
Notify of
guest

81 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
7 December 2020 6:55 pm

SUDAH HILANG KEBENCIAN KEPADA UMNO KLEPTOKRAT……MEMANGLAH BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ HANYA MAHU LAKUKAN KEROSAKAN…….. UMNO HILANG UNDI MELAYU…..DAP HILANG UNDI CINA…… Umno Is Being Sabotaged…For The Second Time In Three Years….. Whoever convinced Umno they do not need Muafakat Nasional and as Barisan Nasional it is enough to win 135 parliament seats in GE14 is doing it again. They are now convincing Umno they do not need Perikatan Nasional, or even Muafakat Nasional, and with just MCA and MIC, Barisan Nasional can win GE15. One thing that we must remember is that Muafakat Nasional was NOT mooted by PAS or… Read more »

Anonymous
Anonymous
7 December 2020 7:07 am

“Kerajaan campuran UMNO dan PH itu juga adalah lambang sebenar dinamika politik ke arah kestabilan serta keharmonian pelbagai kaum ..”

Begitu lah diharapkan. DAP selalu di tuduh coba memporak perandakan keadaan, menuduh mcm2 terhadap Umno, meminta itu ini bagi puak nya.

Tapi sekarang sudah tak beberapa lantang. Sudah bertanggung jawab pendirian nya. Bagus lah.

Anonymous
Anonymous
7 December 2020 6:40 am

Wak Gontol Kejora Kojolla membutoh sana, memuki sini

Biadab dan kurang ajar, tak dibimbing emak bapak masa kecil

Hari2 bertabiat begitu

Perlu dibalun, ditibai dan dibantai begitu juga

Moga2 dia sedar dan tidak membutoh dan memuki lagi

Anonymous
Anonymous
7 December 2020 6:43 am
Reply to  Anonymous

Di masa kecil tak dibimbing emak bapak

Masa dewasa salah campuran

Dah tua umur 80an tahun, otak dah penuh kotor, tak boleh hilang carut mencarut

Moga2 Tuhan buatkan sesuatu supaya dia tidak lagi begitu

Anonymous
Anonymous
7 December 2020 6:51 am
Reply to  Anonymous

Tuhan bertindak dengan berbagai cara

The Lord works in mysterious ways, kata Omputih

Mana tahu alih2 dia lenyap dari blog ini

Bebas lah kita dari carutan dia

Boleh fokus kpd bercakap pasal pembangunan negara

Anonymous
Anonymous
7 December 2020 7:15 am
Reply to  Anonymous

Tak membuang masa membalun dia mcm sekarang nih

Janda Begetah 2020
Janda Begetah 2020
6 December 2020 8:43 pm

UNTUK ADIK KEJORA BERJIWA SEPI

Anak Bugis memasang atap
Silap paut lalunya jatuh
sedih tengok adik meratap
jiwa kakak jua tersentuh

Anak dara bermain congkak
Bijinya getah ada berpeti
kalau sudi ambillah kakak
Buat teman sihidup semati

Anak tupai melompat dahan
Dahan patah menimpa pandan
Walaupun kakak sudah 40an
Masih bergetah jaga badan

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 8:47 pm

HAHAHA HIHIHI HOHOHO

gatai ngat aihhh!

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 9:27 pm
Reply to  Anonymous

UNTUK AKAK JANDA GATAI MEGHENYAM 8:43 pm,

Anak Bugis memasang atap
Silap paut lalunya jatuh
sedih tengok akak meratap
Mesti akak ni gian btg butoh

Anak dara bermain congkak
Bijinya getah ada berpeti
Kejora tak kebuloq aih puki akak
Lebih rela bujang sampai ke mati

Anak tupai melompat dahan
Dahan patah menimpa pandan
Bukan taste Kejora le klu dah 40an
Dgn Kejora yg 30an ni mmg tak padan

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 9:28 pm
Reply to  Anonymous

Lupa pulak akak…

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 December 2020 7:19 am
Reply to  Anonymous

Wak Gontol Kejora Kojolla mengarut mengaku dia 30an tahun.

Dah lama terkenal sebagai orang tua 80an tahun.

Demikianlah tabiat Wak Gontol, mmengaku mcm2 yang mengarut.

Mana boleh percya apa dia cakap.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
6 December 2020 8:36 pm

KERAJAAN PN DI TADBIR DENGAN BAIK…..BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ MENJAHANAMKAN NEGARA……. Bajet 2021 Tengku Zafrul Menteri Kewangan, Tengku Zafrul dapat pengiktirafan Bank Dunia kerana Bajet 2021….. Dr Richard Record, wakil Bank Dunia untuk Malaysia Menurut Dr. Richard, Malaysia mempunyai kelebihan berbanding negara lain dalam mengharungi impak negatif penularan COVID-19 yang mencetuskan kejutan ekonomi global yang telah memberikan kesan buruk kepada hampir semua industri ekonomi di seluruh dunia. Beliau berkata, Malaysia mempunyai struktur ekonomi yang pelbagai, rekod pengurusan ekonomi makro yang mantap, pasaran modal domestik yang mendalam, institusi kewangan yang utuh dan pengalaman tinggi dalam menangani krisis ekonomi. Beliau berkata, seperti… Read more »

Goh
Goh
6 December 2020 8:26 pm

Puak umno ni dah 3x jatuhkan mb perak….tamak haloba akan sentiasa bersarang dalam hati nurani puak mereka.

Nak bantu kaum melayu,islam konon.hampehhhh…

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
6 December 2020 6:40 pm

PEMIMPIN2 BERKARAT UMNO ADA KES MAHKAMAH SUKA BUAT HAL…… Pilihan utama UMNO, bentuk semula kerajaan Perak seperti asal……. KUALA LUMPUR: UMNO perlu membentuk semula kerajaan Perak bersama PAS, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dan wakil rakyat Bebas. Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan, berkata ini termasuk jika Menteri Besar baru sudah diberi perkenan oleh Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah. Katanya, pilihan selain itu termasuk kononnya UMNO perlu bekerjasama dengan DAP bukanlah pilihan utama. “Pilihan pertama yang utama tentu UMNO mesti bersama dengan PAS, Bebas dan BERSATU untuk tubuh kerajaan dengan Menteri Besar baharu. “Pilihan lain memang ada tapi… Read more »

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 5:51 pm

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲👋🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Kpd Tuhan, tangan ini, sentiasa sja Kejora tadah
Memohon, dikurnia isteri & kehidupan yng indah
Tak inginlah, klu mak mertua, mcm haram jadah
Nak buat apa..klu mcm puki dia je, mulut & lidah
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 6:18 pm
Reply to  Anonymous

Mulut kamu macam puki

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 6:40 pm
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan 6:18 pm,

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈
Kejora tk nak, mak mertua yg perangai spt setan
Lbih2 lgi le mak mertua yg perangai mcm jantan
Dh le munafiq fasiq, tk ikut Islam punya tuntutan
Entah2 kelentit tu panjang sbb dulu tidak khatan
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 6:46 pm
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan 6:18 pm,

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Mmg Kejora impikan dapat isteri gadis yg comel
Itu lah yg sentiasa jadi idaman, bagi setiap lelaki
Tapi tak nak le, mak mertua meracau mengomel
Asyik bebel meroyan mulut serupa dia pnya puki
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 6:47 pm
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan 6:18 pm,

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Teringan nak rasa hidup, dgn ada isteri melayan
Tolong memasak..membasuh dan urus pakaian
Tapi tak nak ler klu mertua mcm nenek kebayan
Takut tak tahan dengar..klau dia racau meroyan
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 6:47 pm
Reply to  Anonymous

Nasib le makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan 6:18 pm,

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kejora tk nak, mak mertua yg kuat hasad dengki
Bkn apa, takut tak tahan klu diri asyik kena maki
Lbih2 lagi le, mak mertua yg bersifat mcm lelaki
Nk lagak kasar samseng, tk padan dgn ada puki
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
6 December 2020 5:44 pm

KADOK PUN SATU SUKA BUAT HAL……. Aset KHAZANAH (SilTerra) Akan Di Jual Ketika Fokus Kita Adalah Pada Isu KWSP Dan Kemelut Politik Perak…….. Fokus netizen dan rakyat Malaysia sekarang ini adalah kepada isu moratorium dan pengeluaran Akaun 1 KWSP serta yang terbaru adalah perkembangan politik di Perak. Tanpa ramai sedari, usaha pihak-pihak tertentu untuk mengalibabakan satu lagi aset berpotensi milik Khazanah sudah menuju ke peringkat akhir perbincangan. Laman blog ini pernah mendedahkan konspirasi untuk melepaskan pegangan Bumiputera ke atas syarikat berteknologi tinggi, SilTerra kepada pihak asing, khususnya dari Taiwan (BACA DI SINI). Malah menteri kanan yang paling kanan dalam Perikatan… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
6 December 2020 4:27 pm

MAHUKAH PENGUNDI2 CINA MENYOKONG DAP LAGI……. Adun DAP tak akan sokong calon MB dari Umno……. Adun Pokok Assam daripada DAP, Leow Thye Yih hari ini menjarakkan diri daripada pendirian Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming yang sedia bekerjasama dengan Umno dalam pembentukan kerajaan negeri yang baru. Dalam kenyataan hari ini, Leow berkata dia tidak akan menyokong mana-mana calon menteri besar daripada Umno dan menggesa para Adun DAP lain di negeri itu untuk turut mengambil pendirian itu. Leow mengimbau bagaimana dia mengambil keputusan untuk menyertai DAP ekoran BN yang diketuai Umno menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak dalam krisis pada 2009.… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
6 December 2020 4:22 pm

PEMIMPIN2 BERKARAT UMNO ADA MASALAH KES MAHKAMAH MULA BUAT HURU HARA…….. Annuar: ‘Kita keliru siapa teman, siapa lawan’……. “Sebahagian dari kita keliru siapa teman, siapa lawan, siapa (kafir) zimmi siapa harbi, siapa sejati, siapa munafik, yang mana kepentingan nasional, yang mana agenda personal,” kata Setiausaha Agung BN, Annuar Musa. Mengulas lanjut, Annuar berkata usaha menyatukan Melayu adalah satu pemikiran di luar kotak dengan mengerahkan seluruh kekuatan pemikiran politik, sebelum menjayakannya. “Usaha penyatuan Melayu dan Muafakat Nasional (MN) adalah satu pemikiran luar kotak yg telah mengerah seluruh kekuatan pemikiran politik,sebelum menjayakannya. “Sementara keputusan MN bersetuju membentuk Perikatan Nasional (PN) juga melalui… Read more »

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 4:22 pm

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Si tua nenek kebayan..tk ingin le nk buat mertua!
Bodoh mkcik tua biol fasiq itu serupa dgn barua
Lawak btul lps dia balik dari klinik unit sakit jiwa
Ubat penenang doktor bagi habis ditelan semua
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Basri
Basri
6 December 2020 4:20 pm

Sambil berehat selepas makan tengahari. Sy rakyat marhean ini berfikir-fikir dgn apa yg sedang berlaku di negeri Perak adalah satu dinamika politik baru yg tidak pernah dijangka oleh sesiapa pun. Selama ini sy hanya memerhatikan shj drama-drama politik Malaysia yg tidak pernah sunyi daripada pergolakan. Apabila berlaku sesuatu pergolakan kita sering dimomokkan dgn KENYATAAN PENYATUAN BANGSA MELAYU/ISLAM samada daripada UMNO, BERSATU ataupun PAS. Maka tertubuhlah MN dan PN. PERSOALANNYA, Adakah kita sedar atau buat-buat tidak tahu bahawa BANGSA MELAYU/ISLAM ini tidak boleh/tidak akan BERSATU sampai bila-bila? 1. Pembahagian harta pusaka. Adik-beradik bergaduh. Suami/isteri dgn bapa/ibu mertua dan sebaliknya. 2. Berjiran… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
6 December 2020 3:56 pm

UMNO SUDAH HILANG PRINSIP PERJUANGAN…..ASALKAN DAPAT KUASA……. Pengkhianatan, There is no two ways about it…….. Kalau anda mencadang Dan menyokong Undi Percaya Dan mengundi apa yang anda cadangkan tetapi akhirnya kalah, tiada siapa yg pertikaikan. Kerana itu adalah ketentuan yg ditetapkan Dan kita semua akan perhebatkan hubungan sesama kita. kalau anda mencadang dan anda menyokong Undi Percaya tapi anda bertindak untuk tidak mengundi apa yg anda cadangkan, ia hanya menampakkan pengkhianatan Dan penipuan kelas pertama kepada rakan2 anda sendiri. There is no two ways about it. Maka saya rasa kan anda adalah kawan yg langsung tidak boleh dipercayai. Sekadar itu… Read more »

Basri
Basri
6 December 2020 8:58 pm

Dr. Jgn kita menyalahkan org lain. Satu jari menunjuk org lain, 3 jari lg menunjuk pd diri sendiri.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
6 December 2020 3:49 pm

BOLEH PULAK BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ BERGABUNG DENGAN KLEPTOKRAT UMNO……. ___________________________ PH sedia bentuk kerjasama dengan UMNO di Perak…….. Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming berkata, demi kepentingan rakyat, PH bersedia untuk bekerjasama dengan mana-mana parti yang boleh membantu membentuk kerajaan pelbagai kaum, kukuh dan stabil. – Gambar fail IPOH: Pakatan Harapan (PH) bersedia untuk bekerjasama dengan mana-mana parti termasuk UMNO bagi membentuk sebuah kerajaan yang kukuh dan stabil di Perak. Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming berkata, demi kepentingan rakyat, PH bersedia untuk bekerjasama dengan mana-mana parti yang boleh membantu membentuk kerajaan pelbagai kaum, kukuh dan stabil. “Saya terbuka… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
6 December 2020 3:30 pm

HANYA PERJUANG HUDUD PASTI DIRESTUI TUHAN……. Etnik Uighur Islam dipaksa makan daging babi setiap Jumaat……… BEIJING: Seorang doktor etnik Uighur mendedahkan pihak berkuasa China memaksa tahanan ‘pusat latihan’ Xinjiang yang beragama Islam memakan daging babi setiap hari Jumaat. Sayragul Sauytbay, dalam temu bual dengan Al Jazeera, berkata kerajaan China sengaja memilih hari Jumaat kerana mereka tahu ia adalah hari yang suci untuk umat Islam dan pemakanan bahkan menyentuh babi dilarang sama sekali dalam Islam. “Jika anda enggan patuh arahan supaya makan daging babi, maka anda akan menerima hukuman yang keras sebagai tindakan disiplin. “Strategi ini sengaja dipilih bagi memalukan dan… Read more »

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
6 December 2020 3:29 pm

Utopia Kemerdekaan zahir batin.

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 3:09 pm

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈
Kejora tk nak, mak mertua yg perangai spt setan
Lbih2 lgi le mak mertua yg perangai mcm jantan
Dh le munafiq fasiq, tk ikut Islam punya tuntutan
Entah2 kelentit tu panjang sbb dulu tidak khatan
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
6 December 2020 3:06 pm

WAHABI TAK BOLEH DIHARAP…….JADI CAI DAJJAL….. Arab Saudi benar pesawat negara haram Israel guna laluan udara……. RIYADH, 15 Rabiulakhir 1442H, Selasa – Arab Saudi membenarkan kapal terbang negara haram Israel melalui ruang udaranya bagi penerbangan ke Emiriah Arab Bersatu (UAE), menurut media rejim pengganas. Walaupun hubungan diplomatik antara kedua-dua negara tidak kukuh, Arab Saudi pada Isnin dilaporkan membenarkan pesawat Israel memasuki ruang udaranya untuk penerbangan ke UAE. Media Israel mendakwa, pentadbiran Tel Aviv meminta Washington untuk meyakinkan Arab Saudi supaya membenarkan laluan ruang udaranya, dan ia mendapat kebenaran daripada kerajaan negara itu. Kebenaran itu secara tidak langsung memendekkan jarak penerbangan… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
6 December 2020 3:03 pm

DINASOUR2 PURBA POLITIK ELOK LAH BERUNDUR……. Alasan UMNO Menjatuhkan MB Perak, makin mendedah banyaknya kurap dan panau?…….. Lagi alasan Peja dipecat dr MB kerana jual ladang di Palembang… padahal keputusan menjual ladang berkenaan dibuat sewaktu pentadbiran UMNO iaitu sebelum PRU 14. Apabila kerajaan Perak beralih kpd PH pada 2018, urusan penjualan itu digantung… perkara ini pernah disebut waktu zaman awal PH mentadbir…. depa nk siasat samada penjualan tu mempunyai unsur rasuah atau salahguna kuasa atau tidak… Masa zaman depa lagi keputusan menjual tu dibuat.. cuma tak sempat selesai sbb beralih kerajaan… kemudian hari ini nk salahkan pihak lain dan depa… Read more »

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
6 December 2020 3:02 pm

5 keris Jata Negara juga bererti

1) Onn Jaafar misi Melayu disatukan 2) Tunku misi kemerdekaan zahir
3) Tun Razak misi buku hijau
4) Tun Mahathir moden bebas bersuara
5) Ethiopia kemerdekaan zahir batin.

Tahu.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
6 December 2020 3:00 pm

PEMIMPIN2 UMNO SUDAH GILA DAN SEWEL……. ‘UMNO Perak perlu akui kesilapan, elak negeri jatuh kepada PH’…….. UMNO Perak perlu mengakui kesilapan dan memohon maaf kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan PAS Perak bagi memastikan negeri itu tidak jatuh ke tangan Pakatan Harapan (PH). Pensyarah Kanan Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa (COLGIS), Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata, langkah UMNO itu agak janggal kerana tidak membawa permasalahan di Perak kepada UMNO Pusat dan mengemukakan tindakan yang bakal dilakukan. Menurutnya, agak mustahil kemelut di Perak tidak dapat dihidu UMNO Pusat atau mereka gagal mengawal UMNO Perak sehingga… Read more »

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
6 December 2020 2:53 pm

Kiamat pemerintahan negara2 dunia yg menekan/mencengkam diganti dgn kesyumulan, 25-12-2020 berjumlah 5 itulah 5 keris tiang keamanan (rujuk 5 keris di Jata Negara) …. bersamaan 11-04-1443 berjumlah 9 itulah yg dikatakan PM ke 9 jatuh hari Jumaat penghulu hari disambut juga hari Resurrection (ketibaan Al-Mahdi dikias Jesus dibangkitkan) Hari Natal. Sama2 saksikan yo bolah potang Jumaat. Agak ea la. Allah swt maha tobaik penyusunannyo. Mako bersaudara semuwonyo msg2 dapat pasangan bateri boleh dicaj supaya selalu segar buek gaduh2 pilih mano suko cantik2 tampan2 semuwo warno ado bucuk wangi samo jo. Tahu.

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 1:42 pm

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Teringan nak rasa hidup, dgn ada isteri melayan
Tolong memasak..membasuh dan urus pakaian
Tapi tak nak ler klu mertua mcm nenek kebayan
Takut tak tahan dengar..klau dia racau meroyan
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 1:43 pm
Reply to  Anonymous

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😥
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
Dulu ada yg cadang anak Wak Suman, si Soraya
Tak anak dara dia tua..dgn Kejora ini tak sebaya
Lagi pulak dgn Wak Kadok tu, Kejora sgt meloya
Rupa dan perangai si tua kutuk tu..asyik jer toya
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 1:45 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kalau dgn Jigit, teringinlah rasa, nak bersaudara
Cuma tak pasti, Jigit itu masih ada ke anak dara
Klau dia ada anak dara, blh ler dibuat kira bicara
Klu jadi..nak buat kenduri..gah satu bandar Jitra
👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

zunnun
zunnun
6 December 2020 12:35 pm

ingat kerajaan #melayu2islam hadi kebal seperti mana ibrahim libya terdahulu merasakan kebal hingga berkapak berparang bercangkol mengamok di memali, lalu tergolek mati…

doa hadi dan malaun2 pAs tak mustajab ke utk pertahankan kerajaan #melayu2islam yg hadi cuba bina sana sini….

ajaran seketul daging babi, klu tak mustajab, apekah berakhir mereka2 yg berkiblat sedemikian….

jadi babi2 belaan hadi sj ke?

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 12:41 pm
Reply to  zunnun

Jangan ingat melayu2islam kebal, korang pun tak kebal, di rusuhan kaum 13 Mei 1969, bila Tentera di arah mengawal keadaan, depa ikut SOP tentera sendiri, bersepah yang mati.

Dan jangan menghasut dengan tuduhan seketul daging babi sebab korang pun boleh dituduh makan daging babi yang bergelumang dalam tahi.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
6 December 2020 12:29 pm

Selagi kamu bersemburit sesama Melayu Islam maka percayalah tak akan aman dulu, kini dan selamanya. Azmin Semburit dan Madey si Kitol akan tetap cucuk di belakang. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 12:45 pm

Korang tak bersemburit tapi cucuk lubang belakang sesama bukan Islam, Lim Guan Eng yang paling banyak sekali kena “cucuk di belakang.”

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 12:01 pm

Anonymous (makcik TN 👩‍🦳 nenek kebayan)

Masih lagi Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla menganggap blog ini macam KEPALA BAPAK DIA PUNYA, ikut kata Najib Klepto wal Jibo.

Mengadu nasib cinta nya tak berbalas. Sepatut nya dia membantu coba membaiki keadaan di dunia ini.

Rosak lah bangsa dan negara jika ramai mcm dia nih.

Reply
6 December 2020 9:01 am
__________________________________________________

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 12:02 pm
Reply to  Anonymous

Masih lagi TN Nenek Kebayan 👩‍🦳 Betina Tua Iblis Puaka Menopos Munafia Fasiq Sasau Sawan Gila Babi 🐖 (dulu dipanggil TN anjing 🐕) nih cuba nak buat blog ni KEPALA BAPAK DIA PUNYA, ikut kata Kejora Hero wal Sado.

Merapu bebel racau royan raban tak berbatas. Sepatut nya dia membantu coba membaiki keadaan di dunia ini.

Rosak lah bangsa dan negara jika ramai mcm dia nih.

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 12:03 pm
Reply to  Anonymous

Dulu Nenek Kebayan TN Betina Tua Iblis Jalang Puaka Sasau Munafiq Fasiq nih Kejora panggil TN Anjing 🐕 kerana perangai dia yg suka menyalak dan menganjing..
(Sekarang dia kena sawan gila babi 🐖 pulak dek terlebih makan ubat).

Panggilan anjing 🐕 kepada Nenek Kebayan TN Jalang Fasiq ini turut juga digunakan oleh beberapa org peserta lain.

Walau pun Nenek Kebayan TN Jalang Fasiq ini masih tak tinggal perangai anjing 🐕 nya itu, Kejora tidak lagi memanggil dia TN ANJING 🐕 kerana Allah melarang berbuat begitu dlm al-Quran surah al-Hujurat.

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 12:04 pm
Reply to  Anonymous

Makcik TN 👩‍🦳 betina tua iblis jalang puaka munafiq fasiq,

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Jgn ler kerana ego diri, akhlak kita menjadi teruk
Atau pun kerna kemegahan diri..yg kita kemaruk
Allah larang..mmanggil orang dgn gelaran buruk
Spt mmanggil orang beriman, gontol, atau beruk
😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃
🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍
🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 12:05 pm
Reply to  Anonymous

Makcik TN 👩‍🦳 betina tua iblis jalang puaka munafiq fasiq,

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Jgn kerana politik, kita jadi melampau & melarat
Usah terlalu taksub dunia hingga terlupa akhirat
Mengutuk cerca org menjadi satu dosa yg berat
Ambil iktibar..firman Allah dlm Surah Al-Hujurat!
😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃
🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 12:06 pm
Reply to  Anonymous

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا يَسۡخَرۡ قَوۡمٌ۬ مِّن قَوۡمٍ عَسَىٰٓ أَن يَكُونُواْ خَيۡرً۬ا مِّنۡہُمۡ وَلَا نِسَآءٌ۬ مِّن نِّسَآءٍ عَسَىٰٓ أَن يَكُنَّ خَيۡرً۬ا مِّنۡہُنَّ‌ۖ وَلَا تَلۡمِزُوٓاْ أَنفُسَكُمۡ وَلَا تَنَابَزُواْ بِٱلۡأَلۡقَـٰبِ‌ۖ بِئۡسَ ٱلِٱسۡمُ ٱلۡفُسُوقُ بَعۡدَ ٱلۡإِيمَـٰنِ‌ۚ وَمَن لَّمۡ يَتُبۡ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلظَّـٰلِمُونَ (١١)

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 12:06 pm
Reply to  Anonymous

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain

…..bersambung/…..

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 12:07 pm
Reply to  Anonymous

dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim. (11)

[Ayat ke-11, Surah Al-Hujurat]

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 12:09 pm
Reply to  Anonymous

Makcik TN 👩‍🦳 betina tua iblis jalang puaka munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Kejora nampak mkcik TN ini mental bermasalah
Wlau dah kantoi teruk, dia tetap tak ngaku kalah
Kebodohan & kefasiqan dia ini, sangat terserlah
Tak der takut pun dia, melanggar larangan Allah
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 12:10 pm
Reply to  Anonymous

Makcik TN 👩‍🦳 betina tua iblis jalang puaka munafiq fasiq,

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Kpda org2 beriman, ayat itu, Allah telah perturun
Klau org beriman, dgn ayat Allah, dia akan gerun
Tpi mkcik ini rasa nya, mmg fasiq turun temurun
Kejora rasa mkcik ni mmg pengikut tuhan Harun
😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃
🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍
🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 8:37 pm
Reply to  Anonymous

Makcik TN 👩‍🦳 betina tua iblis jalang puaka munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Kefasiqan mkcik TN..mmg dh lama Kejora duga
Dek hasutan iblis, betina tua lahanat ni jadi tega
Dah diperingati, larangan Allah, dia langgar juga
Mmg Neraka le untuk dia & tak akan bau syurga
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 8:38 pm
Reply to  Anonymous

Makcik TN 👩‍🦳 betina tua iblis jalang puaka munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Mkcik TN ni serupa ‘tepi gantang punya melukut’
Dgn pujukan syaitan, mkcik tua ni dh tersangkut
Mmg sah le..dia ini tuhan Harun punya pengikut
Sbb..melanggar larangan Allah, si tua ni tk takut
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 8:39 pm
Reply to  Anonymous

Makcik TN 👩‍🦳 betina tua iblis jalang puaka munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Teruk le mkcik TN fasiq, Peju-wang punya askar
Mmg kefasiqan dlm diri ifrit ni dah lama berakar
Larangan Allah, betina iblis ni, tak hirau & ingkar
Dlm Neraka le nanti, tmpt betina ni akan dibakar
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 8:39 pm
Reply to  Anonymous

Makcik TN 👩‍🦳 betina tua iblis jalang puaka munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Mkcik TN fasiq mmg jenis tak sedar dek untung
Di hati betina ni, syaitan sentiasa jer bergantung
Mmg ler dosa betina ni malaikat tak larat hitung
Dlm Neraka le nanti, iblis ni akn dibakar rentung
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 8:40 pm
Reply to  Anonymous

Makcik TN 👩‍🦳 betina tua iblis jalang puaka munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Makcik TN fasiq..mmg ler makhluk haram jadah
Larangan Allah langsung betina tua ni tak endah
Mmg wajar sgt lah, betina sial ini kita caci ludah
Di Neraka ler nanti..ifrit ini punya tmpt penyudah
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 8:40 pm
Reply to  Anonymous

Makcik TN 👩‍🦳 betina tua iblis jalang puaka munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Makcik TN fasiq ini tak ikut rukun iman yg enam
Klau dekat, dlm lumpur dia ni, Kejora nak benam
Bila dia mampos, elok bakar je, tk usah ditanam
Ahkirat nanti, sah ler iblis ni kat neraka jahanam
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 8:41 pm
Reply to  Anonymous

Makcik TN 👩‍🦳 betina tua iblis jalang puaka munafiq fasiq,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Mkcik TN ni bodoh bengap lbih dari kerbau sapi
Kerana ego diri..larangan Allah, dia tolak ke tepi
Tapi di akhirat siap ler siksa yg dia akan hadapi
Kat ‘Sana’..dia akan jadi, Neraka punya kayu api
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 12:50 pm
Reply to  Anonymous

Dah takda lain lagi nak cakap Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih.

Maklumlah, otak nya kecik, tak dibimbing emak bapak nya di masa kecil. Depa sentiasa sibuk, asyik berkongk.k pagi petang siang malam.

Bodoh bangang, malas nak guna otak, asyik ikut apa oarng cakap. Melayu jenis yang di serang Portugis di Melaka di tahun 1511.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
6 December 2020 11:43 am

BELUM DAPAT KEPASTIAN TOK MUDIM DAH ORDER DULU……. COVID-19: KKM masih menunggu dokumen Pfizer berhubung status vaksin NPRA juga memastikan kualiti, keselamatan dan keberkesanan vaksin serta ubat-ubatan yang berdaftar sentiasa terjamin. – Gambar hiasan KUALA LUMPUR: Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) masih belum menerima sebarang dokumen daripada Pfizer Inc untuk penilaian pendaftaran dan pengujian produk vaksin COVID-19, kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah. Sehubungan itu, beliau berkata, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) tidak mempunyai sebarang maklumat berkaitan isu masalah pembekalan dos vaksin tersebut sebagaimana yang dilaporkan. backup_ads Bagaimanapun, KKM akan sentiasa memantau perkembangan produk vaksin COVID-19 oleh… Read more »

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 11:38 am

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Mmg Kejora impikan dapat isteri gadis yg comel
Itu lah yg sentiasa jadi idaman, bagi setiap lelaki
Tapi tak nak le, mak mertua meracau mengomel
Asyik bebel meroyan mulut serupa dia pnya puki
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 11:50 am
Reply to  Anonymous

Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla dah mencarut pulak.

Biadab betul.

Jenis sampah masyarakat.

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
6 December 2020 11:00 am

UMNO OH UMNO…..TAK DAPAT EMAS PERGI TERKAM PERAK….YANG DAPAT HANYA BESI BURUK……. PARTI KUNYIT KUAT MAIN TIKAM BELAKANG……. Aku berbual² dengan beberapa orang UMNO di kampong… Aku berbual² dengan beberapa orang UMNO di kampong… Saja aku tanyakan pandangan depa mengenai perkembangan politik terkini khususnya situasi politik di Perak. Rata² menyuarakan rasa KECEWA dengan perangai UMNO yg tak ber kesudahan dengan perasan UMNO hebat. Ada yg quote kata² Tun Kutti “dalam UMNO yg ada cuma orang² bodoh jer”. Aku kata.. Takkan Nazeri Aziz, Tajudin Rahman, Zahid tu orang² bodoh? Depa kata bodoh la… Dah Melayu Boleh bersatu, tak boleh bersyukur ke.… Read more »

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 10:58 am

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kejora tk nak, mak mertua yg kuat hasad dengki
Bkn apa, takut tak tahan klu diri asyik kena maki
Lbih2 lagi le, mak mertua yg bersifat mcm lelaki
Nk lagak kasar samseng, tk padan dgn ada puki
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 12:53 pm
Reply to  Anonymous

Little amuses the nuisance, what more the fool.

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 10:27 am

“UMNO juga kena berkongsi dan mungkin perlu berkorban dengan menyerahkan banyak kerusi tradisinya, khususnya kepada Bersatu.” –

Setuju.

Bersatu dah terkenal sekarang, pemimpin2 nya bertanggung jawab, sudah tentu boleh menjadi alternatif – jika perlu – kpd Umno.

Ini boleh membikin Umno lebih peka kpd keadaan semasa dan lebih giat memenuhi keperluan rakyat jelata.

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 10:26 am

Para pembaca sekalian,

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😥
Tak tahu le sampai bila diri ini harus menyendiri
Umur, dah 30 tahun lebih..masih belum beristeri
Dah bnyak kali gagal..kt blog ni Kejora cuba cari
Ada ker yg ada anak/cucu..kt Kejora sudi diberi?
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 10:27 am
Reply to  Anonymous

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Teringan nak rasa hidup, dgn ada isteri melayan
Tolong memasak..membasuh dan urus pakaian
Tapi tak nak ler klu mertua mcm nenek kebayan
Takut tak tahan dengar..klau dia racau meroyan
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 9:53 am

Masih lagi berterusan merosakkan integriti blog post Budin ini dengan memasukkan komen2 peribadi cinta tak berbalas Wak Gontool Kejora Kojolla.

Ghentikan ler, kata oghang Bota, Peghok.

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 9:56 am
Reply to  Anonymous

Ini blog politik.

Hormatkan lah.

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 9:45 am

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😥
Sukar untuk dicerita apa yang diri ini sdg hadapi
Apakah diri ini, dah terkena dgn sihir atau jampi?
Asyik sja diri..dirundung dek kerinduan dan sepi
Pabila mlm pula..ada yg mngganggu dlm mimpi
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 9:44 am

Anonymous
😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😥
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Rasa begitu sepi diri, sejak perginya sang puteri
Kerinduan menusuk di hati seperti tertikam duri
Kerna kesilapan kecil si dia pergi membawa diri
Apakah kerna benci, maka alasan sngaja dicari?
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 9:44 am

Duhai dara dewi pujaan ku 🌹🤱🌹…

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😥
Kata2 pujian dinda..hingga kini, di hati tersemat
Semoga diri mu itu di dalm sejahtera & selamat
Maafkan abg dik..sdg kan nabi ampunkan umat
Apakah keputusan dinda buat itu dh muktamad
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

zunnun
zunnun
6 December 2020 9:42 am

ana pergi hadi dgn mimpi “rasullulah” temberang nya?

mana pergi si at takiri dgn RM 82 billion pelaburan yg nak di bawa masuk agar #melayu2islam ciptaan hadi nya semua blh nikmati kekayaan dari nya…

adakah dgn RM 43 trillion dan kemudian RM 62 billion akan membuat #melayu2islam hadi berdiri tegak utk berkuasa menegakan agama separa pagan yg #melayu2islam hadi anuti.

cepat malaun2 pAs, kerajaan #melayu2islam yg di diri dah nak runtuh..

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 9:50 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (TARAF NYA NAIK – LIHAT KOMEN2 DI BAWAH) menghasut bila menyebut melayu2islam.

Tak kisah puak mana, asalkan Melayu beragama Islam mereka adalah Melayu.

Tapi jenis yang tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara nih suka membeza beza kan nya bila menghasut. Bedebah dia.

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 9:08 am

apa bentuk kerajaan baru yang bakal terbentuk di Perak juga masih belum tentu –

Harap mereka yang berpelajaran tinggi, luas pemandangan dan banyak pengalaman di pilih.

Banyak perjalanan keluar negara biasa nya meluaskan pemandangan. Juga yang banyak bercampur dengan berbagai pihak dan banyak membaca.

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 9:01 am

Masih lagi Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla menganggap blog ini macam KEPALA BAPAK DIA PUNYA, ikut kata Najib Klepto wal Jibo.

Mengadu nasib cinta nya tak berbalas. Sepatut nya dia membantu coba membaiki keadaan di dunia ini.

Rosak lah bangsa dan negara jika ramai mcm dia nih.

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 8:25 am

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😥
Entah kenapa, tk semena2, diri ini rasa kesepian
Tak tahu sampai bila akan terus hidup sendirian
Dh terus sepi..tiada lgi berita dari si dara impian
Apakah si dara sibuk dngan pengajaran di talian
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
6 December 2020 8:26 am
Reply to  Anonymous

Duhai dara dewi pujaan ku 🌹🤱🌹..

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😥
Keadaan diri abg ini..bgaikan lelayang putus tali
Tanpa dinda bersama..diri ini, terasa sepi sekali
Apa yg dh berlaku itu..mmg lah abg amat sesali
Abg harap..sudi le kira ke blog ini dinda kembali
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

💖❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓