SURAT TERBUKA KEPADA 220 AHLI PARLIMEN

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA…

1. Negara telah memilih Demokrasi sebagai acuan dan panduan bernegara. Amalan pengasingan kuasa melalui 3 cabang pemerintahan (Parlimen, Kabinet dan Kehakiman) adalah doktrin demokrasi terpenting dalam urusan pemerintahan negara kita.

2. Konsep Bernegara kita merujuk kepada kuasa dalam perlembagaan melalui Institusi Raja Berperlembagaan, Demokrasi Berparlimen, Pilihanraya Bebas, Hak Kebebasan Individu dan Kehakiman yang bebas.

3. MP yang dilantik oleh rakyat berikrar dan bersumpah untuk mempertahankan asas-asas demokrasi ini sejurus masuk ke dewan yang mulia. Lafaz berbunyi:

Saya, ……………………………………………………………………………., setelah dipilih (atau dilantik) sebagai seorang ahli Dewan Rakyat (atau Dewan Negara) dengan sesungguhnya bersumpah (atau berikrar) bahawa saya akan dengan jujur menunaikan kewajipan-kewajipan saya sebagai yang demikian dengan segala upaya saya, bahawa saya akan menumpahkan taat setia yang sebenar kepada Malaysia, dan akan memelihara, melindungi dan mempertahankan Perlembagaannya.”

4. Oleh itu adalah menjadi tanggungjawab MP untuk melakukan sepenuhnya seperti yang dilafazkan ‘…menumpahkan taat setia yang sebenar kepada Malaysia, dan akan memelihara, melindungi dan mempertahankan Perlembagaannya”

5 Krisis politik negara memerlukan 220 MP membetulinya secara demokrasi sebagaimana yang dijangkakan ketika MP menawarkan diri sebagai calon dalam pilihanraya. MP perlu selesai isu bukti majoriti Perdana Menteri hari ini sebagai pra-syarat keabsahan tugasannya untuk mengeluarkan nilai RM322b dalam bajet 2021 sebagimana termaktub dalam perlembagaan. Hal ini telah ditegaskan secara tepat oleh MP Gua Musang dalam suratnya kepada Speaker Dewan Rakyat yang diedarkan di atas meja kita.

6. Hanya Parlimen mampu membetuli dan memulihkan keadaan dalam krisis mandat yang telah dibeloti oleh Langkah Sheraton. Luka negara terlalu mendalam diparahkan lagi dengan krisis hilang kepercayaan terhadap institusi pemerintahan oleh rakyat, termasuklah hilang hormat terhadap institusi parlimen kita.

7. Janji menumpahkan taat setia kita kepada Malaysia menuntut kita membuat keputusan kritikal secara bersama untuk proses penyembuhan negara bagi kita membuang ‘badi-badi pembelotan’. Kepercayaan kepada institusi pemerintahan dan politik negara perlu kita pulihkan dan sekaligus institusi parlimen dikembalikan kewibawaannya. Kita punya masa 3 tahun sebelum pembubaran wajib dan setiap 220 anggota di kalangan kita seharusnya bersetuju membentuk Suruhanjaya Di Raja untuk tujuan penyembuhan ini.

8. Demokrasi kita diuji melalui fasa pendemik global ini di mana kepercayaan terhadap kerajaan semakin penting menentukan keberkesanan kerajaan menangani krisis. Begitu juga keberkesanan penyampaian yang menjadi kayu pengukur kejayaan. Kerajaan Perikatan Nasional membuktikan dirinya lemah dalam mengemudi saat krisis ini dan mana-mana kerajaan sekalipun akan terdedah kepada berbagai kelemahan dalam masa pendemik ini.

9. Oleh kerana itu, 220 MP perlu tangani perkara pokok masalah iaitu dengan memelihara dan melindungi demokrasi berperlembagaan supaya mana-mana kerajaan sekalipun akan dipandu atas landasan penting ini dan tidak akan melanggar asas perlembagaan.

10. Jangan kita hilang fokus untuk tergesa-gesa luluskan bajet atau tidak luluskan sedangkan kita gagal memelihara dan melindungi perlembagaan negara. Bajet tidak guna diluluskan jika PM hari ini gagal membuktikan dia ada majoriti dan kita 220 MP gagal mempertahankan hak asas dalam perlembagaan negara!

DS Dr Mujahid Yusof Rawa

Naib Presiden AMANAH

Ahli Parlimen Parit Buntar

25 Nov 2020.

0 0 vote
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 25 November 2020 — 6:14 pm
Subscribe
Notify of
guest
66 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
26 November 2020 10:26 pm

KESIAN PEMBANGKANG…..TAKUT PRU15 RUPA NYERRRR……TAKUT HILANG JAWATAN YERR BUBAR PARLIAMEN……. Agong zahir terima kasih pada MP sokong belanjawan……. Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah menzahirkan penghargaan kepada semua ahli parlimen yang menyokong untuk meluluskan Belanjawan 2021 pada sidang Dewan Rakyat, hari ini. Menurut Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Ahmad Fadil Shamsuddin, Seri Paduka mengalu-alukan sokongan yang diberikan bagi menjamin kesejahteraan dan kelangsungan hidup rakyat serta pemulihan ekonomi negara akibat wabak Covid-19. “Seri Paduka Baginda turut menzahirkan penghargaan kepada ahli-ahli Dewan Rakyat yang telah mendukung titah nasihat baginda pada 28 Oktober 2020 lalu untuk memberi sokongan demi kesejahteraan dan keselamatan… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 2:05 pm

Perawi Kasih

💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Bajakan kerap,semarak menjadi
Di tanamkan pulak,melati dahlia
Apa kan di harap,darakan sudi
Utamakan akhlak pekerti mulia
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

Reply
26 November 2020 1:50 am
___________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 2:06 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous (CIKGU KEJORA)

💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Bukakan cahaya, semarak menjadi
Bersama duku, melati dahlia
Apa kan daya, dara tak sudi
Baginya tak laku, pekerti mulia
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

Reply
26 November 2020 2:03 pm
___________________________________________________

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
26 November 2020 12:55 pm

SBP RAMAI ANAK ORANG KAYA KOT…… 90 peratus peruntukan SBP dipotong cetus kebimbangan…….. Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (iGuru) mengesyorkan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) meningkatkan peruntukan penyelenggaraan Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dalam Belanjawan 2021. Presiden iGuru, Ustaz Mohd Azizee Hasan berkata, pihak KPM sewajarnya melihat pengagihan peruntukan berdasarkan saiz keperluan yang berbeza-beza mengikut lokaliti, fasiliti, utiliti dan nisbah bilangan murid khususnya di SBP. Katanya, agak membimbangkan apabila SBP dan sekolah-sekolah agama swasta yang mengguna pakai kurikulum kebangsaan dipotong lebih 90 peratus peruntukannya kali ini. “Pengurangan ini dibimbangi merencatkan usaha menambahkan bilangan murid dalam jurusan sains yang sememangnya semakin sedikit terutama daripada… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 11:40 am

Assalamu’alaikum sahabat pembaca semua,

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Jgn kerana politik, kita jadi melampau & melarat
Usah terlalu taksub dunia hingga terlupa akhirat
Mengutuk cerca org menjadi satu dosa yg berat
Ambil iktibar..firman Allah dlm Surah Al-Hujurat!
😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃
🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 11:41 am
Reply to  Anonymous

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا يَسۡخَرۡ قَوۡمٌ۬ مِّن قَوۡمٍ عَسَىٰٓ أَن يَكُونُواْ خَيۡرً۬ا مِّنۡہُمۡ وَلَا نِسَآءٌ۬ مِّن نِّسَآءٍ عَسَىٰٓ أَن يَكُنَّ خَيۡرً۬ا مِّنۡہُنَّ‌ۖ وَلَا تَلۡمِزُوٓاْ أَنفُسَكُمۡ وَلَا تَنَابَزُواْ بِٱلۡأَلۡقَـٰبِ‌ۖ بِئۡسَ ٱلِٱسۡمُ ٱلۡفُسُوقُ بَعۡدَ ٱلۡإِيمَـٰنِ‌ۚ وَمَن لَّمۡ يَتُبۡ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلظَّـٰلِمُونَ (١١)

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 11:41 am
Reply to  Anonymous

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 11:42 am
Reply to  Anonymous

Assalamu’alaikum sahabat pembaca semua,

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Jgn ler kerana ego diri, akhlak kita menjadi teruk
Atau pun..kerna kemegahan diri yg kita kemaruk
Allah larang..mmanggil orang dgn gelaran buruk
Spt mmanggil orang beriman, gontol, atau beruk
😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃
🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍
🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Tanpa Nama
Tanpa Nama
27 November 2020 11:22 am
Reply to  Anonymous

Panggil insan Muslim beruk dosanya antara Allah swt dan orang itu, natijahnya payah diampunkan. Makan daging beruk yang dipanggang dosanya hanya dengan Allah swt. TAPI dalam keadaan darurat seperti tersesat dalam hutan tiada benda hendak dimakan maka hukumnya harus, cuma jangan melantak sehingga buncit, sekadar untuk hidup sahaja.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
26 November 2020 10:39 am

Ini bala bila perogol bini orang jadi PM. Tuhan melaknat perogol bini orang dan penyokongnya. Termasuk juga anjingnya. Amin.

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:07 am

PARA PEMBACA YANG BUDIMAN,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Izinkan cgu Kejora di sini untuk sedikit bercerita
Ini bukan satu dongeng, tapi hari ini punya fakta
Ianya kisah makcik TN betina nyanyok tua renta
Dia dah tk ingat, apa yg baru 4 jam tadi, dia kata
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:09 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (makcik TN)

Hah, Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla kena boikot. Hanya dia sahaja yang masuk sini meninggalkan komen, melainkan hanya 1-2 lain sahaja.

Hingga pun kecik hati dan merajuk. Jangan merajuk, Eton, teruskan membalun siapa saja yang komen nya tak sesuai. 3 hari tak masuk sini sebab ada urusan di luar bandar, tapi sekarang kita boleh membalun Kejora atau sesiapa lain yang mengeluarkan komen2 yang tak semenggah.

Ini blog politik yang bagus, di hijack dek Kerjora, tapi boleh di hijak semula dari dia – komen2 dia dijawab dan dipertikaikan.

Reply
26 November 2020 5:55 am
__________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:10 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (KEJORA)

5:55 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Usah lah dirisaukan, pada org yang nak merajuk
Mungkin ada sebab lain, si dara membawak diri
Kenapa masih jugak berkomen di luar dari tajuk
Tidak kah merasa malu..cubalah cerminkan diri
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Reply
26 November 2020 7:32 am
__________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:12 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (makcik TN)

Bodoh bangang lah kamu menuduh orang komen di luar tajuk.

Pada hal semua komen kamu di luar tajuk.

Kamu kominis ker?

Ker kamu Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla saja.

Reply
26 November 2020 7:41 am
__________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:20 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (KEJORA)

PETIKAN WARKAH DARI SI DARA:

Reply
26 November 2020 8:18 am
__________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:21 am
Reply to  Anonymous

Eton

Hi Semua….
Bila lapang, Eton jenguk juga blog Budin ni, baca entry lama-lama. Eton bukanlah minat sangat politik…sekadar nak ambil tahu. Bagi Eton sesapa pun jadi PM Eton terima jer, asalkan jangan jual orang Melayu, jangan kelepet banyak sangat, jangan tikam belakang orang sudah la…

Ehhh…kat blog ni dah ada Speaker ye….macam2 la kau orang ni. Nampaknya makcik TN tu dah slow down tak macam dulu asyik mengomel pada setiap entry.

….bersambung/…

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:21 am
Reply to  Anonymous

Eton juga perasan, selain cikgu kejora tu, muncul pula seorang pemantun baru yang ok juga…tapi pantun2 dia semalam berbau lucah….tak selesa Eton tengok.

Eton juga perasan Kejora ada sebut nama Eton dalam salah satu pantunnya. Ni nak warning ni….jangan cuba nak pikat Eton k…lagipun Eton tak suka playboy!

Reply
23 November 2020 6:54 am
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:22 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (KEJORA)

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 5:55 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Si dara tu pasti lah seorang gadis yg sngt comel
Dan dh tentu amat manis..kalau si dara merajuk
Rasanya mkcik tentu faham, dia kata mengomel
Maksud nya, meracau raban bebel, tak ikut tajuk
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
26 November 2020 8:20 am
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:22 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (KEJORA)

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 5:55 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Org yg ada hasad cemburu, mmg jiwanya kacau
Tutur kata biadab bermula lahir dr hasad dengki
Itu le yg si dara kata, mengomel..meroyan racau
Tidak senang duduk..klau tak dpt mencaci maki
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
26 November 2020 8:39 am
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:23 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (makcik TN)

Mankin nyata ini semua rekaan Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla.

Dia otak sempit, patut keluarkan pendapat berkenaan blog post, tapi dia keluarkan pendapat tahi palat.

Satu sebab Melaka jatuh ke tangan Portugis di tahun 1511. Yang melawan Portugis itu jenis Wak Gontol Kejora Kojolla, mana boleh menang bila bertarung.

Reply
26 November 2020 8:43 am
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:23 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (KEJORA)

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 5:55/8:43 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Eton said that Auntie TN had already slow down
The reason..Auntie TN was hit flat to the ground
That poor old lady, is now as if, sank & drowned!
And readers see her as a ridiculous funny clown
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
26 November 2020 8:52 am
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:24 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (KEJORA)

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 8:43 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈
Sian betul lah makcik TN betina sihir iblis puaka
Brdepan Kejora..mkcik ni asyik dpt nasib celaka
Semua yg tk suka kat dia..dikatanya Kejora reka
Bila kantoi..dibawak keluar citer sejarah Melaka
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
26 November 2020 9:01 am
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:25 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (makcik TN)

Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla memang cari pasal supaya dia boleh coba buli.

Tapi dia ‘boleh coba” ajer. Tak berjaya. Sebab dibalun, ditibai dan dibantai hingga yang malu ia lah dia.

Reply
26 November 2020 9:06 am
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:26 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (KEJORA)

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 8:43/9:06 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃
Makcik TN dah serupa dgn kerbau liar putus tali
Nasib dia le, dekat sini ditakdir jadi mangsa buli
Tajuk ‘posting’ blog, dia sudah mula tidak peduli
Tadi, bak kuar sejarah Melaka, jap gi citer Bg Ali
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
26 November 2020 9:09 am
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:26 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (KEJORA)

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 5:55/8:43/9:06 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Ramai yg ingatkan, mkcik TN dah hancur binasa
Tapi..tanpa makcik TN ini, Kejora jadi tak selesa
Bila mkcik TN hadir..seronok le pula Kejora rasa
Sbab..kini Kejora dh kembali mendapat mangsa
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
26 November 2020 9:15 am
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:27 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (makcik TN)

Eton ialah watak yang di reka Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla.

Dia biasa buat begitu, berbagai “gufreng” di reka nya di masa lalu.

Dia kepala senget, tersangkut di pucci emak dia masa lahir, bibir herot, terjueh, maka senang lah keluar kata2 tak semmenggah.

Reply
26 November 2020 9:16 am
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:28 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (KEJORA)

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 9:16 am,

“Jangan merajuk, Eton, teruskan membalun siapa saja yang komen nya tak sesuai.”

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Atas tu, petikan 5:55 am, apa yg makcik TN kata
Kini si tua kutuk ni kata, Eton rekaan Kejora pula
Sah le yg dia ini nyanyok, ini betina ifrit tua renta
Klu bkn nyanyok mmg le betina tua ni sewel gila
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
26 November 2020 9:32 am
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:28 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (makcik TN)

Menuduh nyanyok pulk Wak Gontol nih.

Apa saja yang senang keluar dari mulut nya – mulut celupar, dah banyak kali kena selipar.

Reply
26 November 2020 9:36 am
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:29 am
Reply to  Anonymous

Anonymous (KEJORA)

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 9:36 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Mkcik TN biol otak mungkin dek kerap kena luku
Dgn cgu Kejora, dia disekel kepala, tk henti-henti
Si tua bahalol ni udah nyanyok, dia tak mengaku
Percanggahan 5:55 am/9:16 am itu sah jdi bukti
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
26 November 2020 9:46 am
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 9:17 am

dari tuturkatanya
dari gurindam seloka pantunnya
dia seakan mahu berhijrah
atau itu cuma sebuah sandiwara murahan
yang dipentaskan
sekadar mahu memikat si dara
hanya Tuhan yang mampu melihat
di dalam kalbu seorang hamba…..

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:56 am
Reply to  Anonymous

Salam Anon sahabat 9:17 am,

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Dengar lah pendirian ku, yg blh juga sbg tazkirah
Tak bawa ke mana duniawi yg kita asyik ghairah
Nun..di sisi Nya nanti..ada lebih besar anugerah
Ayuh le Anon sahabat kita sama-sama berhijrah
🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍🕋🕍
😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
26 November 2020 8:02 am

TAK PUAS HATI SENTIASA ADA TAPI JANGAN TERLALU KETARA……. 90 peratus peruntukan SBP dipotong cetus kebimbangan…… Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (iGuru) mengesyorkan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) meningkatkan peruntukan penyelenggaraan Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dalam Belanjawan 2021. Presiden iGuru, Ustaz Mohd Azizee Hasan berkata, pihak KPM sewajarnya melihat pengagihan peruntukan berdasarkan saiz keperluan yang berbeza-beza mengikut lokaliti, fasiliti, utiliti dan nisbah bilangan murid khususnya di SBP. Katanya, agak membimbangkan apabila SBP dan sekolah-sekolah agama swasta yang mengguna pakai kurikulum kebangsaan dipotong lebih 90 peratus peruntukannya kali ini. “Pengurangan ini dibimbangi merencatkan usaha menambahkan bilangan murid dalam jurusan sains yang sememangnya semakin… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 7:23 am

Izinkan ya Allah, Kekasih ku, utk bersama Mu..

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Terima kasih Kau izinkan ‘Warkah’ Mu ku pinjam
Tak rasa jemu menatapi Warkah Mu berjam-jam
Tidak ku rasa mengantuk..wlu mata tk ku pejam
Duri2 rindu pada Mu, kini terasa menusuk tajam
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
26 November 2020 7:14 am

PEMIMPIN2 NEGARA YANG DAH BERKARAT ELOKLAH LETAK JAWATAN TERMASUK PEMBANGKANG……. Siapa suara sumbang dalam UMNO…… Umno hari ini mempunyai seramai 38 orang ahli Parlimen. Ia menjadikan parti Melayu itu sebuah parti yang memiliki ahli Parlimen teramai dalam kerajaan Perikatan Nasional (PN) hari ini. Fakta ini adalah betul dan tiada ada yang perlu dipertikaikan. Yang menjadi pertikaian sekumpulan pimpinan Umno ialah dakwaan layanan tidak adil terhadapnya dalam kerajaan PN. Apakah layanan itu merujuk kepada dan mengapa Umno tidak diberi peranan atau dilayan bagaikan ”abang besar” kerana mereka adalah parti terbesar dalam kerajaan PN? Ataupun Umno mengharapkan kuasa sebagaimana sewaktu mereka menerajui… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 7:08 am

Pada Mu Kekasih, Cinta ku bersemi..

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Terima kasih kerana izinkan ‘kamar’ Mu kudiami
Begitu nikmat sekali, Kekasih, ‘Cinta’ yg ku alami
Hanya pada Mu Kekasih ‘Cinta’ ini akan bersemi
Kau lah Kekasih ku, selama nya, di langit & bumi
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 6:55 am

Pada Mu ya Allah, Kekasih ku abadi..

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Terima kasih, kerna izinkan ku, bersama Mu tadi
Akn ku ingati Mu, Kekasih, pd setiap denyut nadi
Hanya Kau yg akan menjadi Kekasih ku yg abadi
Akn ku dampingi Mu lgi Kekasih..moga Kau sudi
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
26 November 2020 6:36 am

GUNAKAN TEST KIT …..TAK PERLU SWAB…..14 HARI SEBELUM RENTAS SEMPADAN PERLU MAKLUMKAN…… …. SURAT | Buat SOP biarlah masuk akal Ibrahim Ali……… – SURAT | Tahniah kepada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) terutama kumpulan barisan hadapan, para doktor, jururawat dan ketua kengarah kesihatan serta pelbagai golongan petugas seperti polis dan tentera. Mereka bertugas dengan cermerlang dan pengorbanan mereka amat dihargai dan disanjungi. Sebenarnya tidak ada keperluan untuk tergesa- gesa bagi mendapatkan vaksin. Kita percaya banyak negara akan memperolehi lebih banyak vaksin, manakala setakat ini negara kita dapat menangani Covid-19 tanpa vaksin. Kita berharap perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) tidak dilanjutkan apabila… Read more »

Tanpa Nama UKin
Tanpa Nama UKin
26 November 2020 11:53 am

Ibrahim Ali menulis : “Manakala prosedur operasi standard (SOP) pula selalu berubah-ubah menyebabkan rakyat jadi keliru. Akhirnya ada yang kena tangkap dan didenda kerana naif dengan SOP dan undang-undang.” Telah ada berita di market Tg. Rambutan bahawa SOP? semua peniaga dikehendaki menyediakan buku catitan, penyukat suhu dan sanitizer bagi setiap meja masing-masing. Seorang peniaga menghuni satu meja, ini bermakna kalau pelanggan hendak membeli beberapa jenis sayur yang berbeza, ikan atau daging mereka dimestikan mencatit, periksa suhu dan sanitizer untuk setiap meja, Kalau 10 meja dilawati maka 10 kali juga kena berbuat demikian WALAUPUN PENIAGA TERSEBUT ADA MELIHAT pelanggannya telah berbuat… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 5:16 am

Ingin ku dekati Mu ya Allah, Kekasih ku..

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Terima kasih, bebaskan ku dari keadaan teraba2
Kalau Kau jauhi diri ku hati ini terasa begitu hiba
Pada Mu Kekasih..ke akhir hayat ku puja damba
Rasa tk sabar utk mendekati Mu, bila subuh tiba
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 5:07 am

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Terima kasih pada Mu kerana beri ku kesabaran
Hanya pada Mu Kekasih tmpt segala Kebesaran
Izinkan ku tatapi, ‘Warkah’ Mu Kekasih..Al-Quran
Tk sabar dngar lagu cinta Mu, azan, kedengaran
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 4:43 am

Hanya Kau Kekasih ku, ya Allah..

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Ubati lah diri ku, Kekasih..Kau Maha Penyembuh
Mengingati diri Mu, menggeletar ku punya tubuh
Izinkanlah Kekasih, di riba Mu, jiwa hati ku labuh
Rasa tak sabar mendekati Mu, menjelang subuh
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 4:36 am

Terima kasih ku, pada ‘Mu’, ya Allah..

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Maafkan daku Kekasih, kerna lalai dngan wanita
Biarlah di atas sejadah indah ini, ku titis airmata
Akn ku telaah Kitab Mu..Kau punya coretan tinta
Terima kasih, menemukan ku dgn sebenar Cinta
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 4:27 am

Hanya pada ‘Mu’, ya Allah, ku pasrah & berserah,

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Bahagia sungguh, bila aku dpt mendampingi Mu
Pada Mu, Kekasih ku, aku hadirkan diri, bertamu
Mengucapkan ungkapan kasih aku tak kan jemu
Kerna ku tahu..di ‘Sana’ nanti ‘Kau’ akan ku temu
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 4:15 am

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Mungkin selama ini, diri lbh kpd mengejar dunia
Kerana diri berfikiran hanya wanita beri bahagia
Tapi kini aku gembira, bila dapat bersama si Dia
Di atas sejadah ini..diri rasa sgt bahagia & ceria
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 4:07 am

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Biar saja lah, klau diri ini, org benci atau tak sudi
Takpe lah..klau benih kasih, ku semai tk menjadi
Kerna aku kini, telah ditemukan dgn ‘Cinta’ abadi
Kpada Dia..Maha Pengasih, ‘Cinta’ ku bersemadi
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 3:40 am

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Takpa ler, kalau dlm mengejar duniawi, diri kalah
Aslkan..jiwa nurani ku & batin ku ini dpt kubersih
Kini ku zuhudkan diri & pasrah menghadap Allah
Biarlah Allah Yang Maha Esa, ku jadikan kekasih
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 3:29 am

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Barngkali, yang kejutkan diri ku tadi itu, malaikat
Mungkin, utk bawa diri kpd kehidupan lbh berkat
Kini ku pasrah & kpd Allah ku ingin berada dekat
Ku harapkan, kelalaian dunia tidak jadi penyekat
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 3:20 am

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Tak tahulah dia siapa, seperti datang mengkejut
Di tengah kesyhduan sepertiga mlm..diri terjaga
Kepada Allah SWT, diri ini ku serah & bertahajud
Sbg mukmin..mmg di akhirat ku impikan Syurga
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Subhanallahi walhamdulillahi walaa ilaha illallah
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Perawi Kasih
Perawi Kasih
26 November 2020 1:50 am

💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Bajakan kerap,semarak menjadi
Di tanamkan pulak,melati dahlia
Apa kan di harap,darakan sudi
Utamakan akhlak pekerti mulia
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 2:03 pm
Reply to  Perawi Kasih

💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Bukakan cahaya, semarak menjadi
Bersama duku, melati dahlia
Apa kan daya, dara tak sudi
Baginya tak laku, pekerti mulia
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

Anon
Anon
25 November 2020 11:20 pm

BIODATA AKU:

UMUR : 25 TAHUN
STATUS : JANDA MUDA
RUPA : CUN(alias Britney Spears-masa muda)
PEKERJAAN: AHLI PERNIAGAAN
LELAKI IDAMAN : GURU
LAIN-LAIN : SUKA GURU YANG BOLEH MENULIS PANTON

harap-harap ku temui lelaki idaman tu, kat blok ni.

Anon
Anon
25 November 2020 11:21 pm
Reply to  Anon

alang-alang memancing,biar dapat ikan

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 10:58 pm

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Kepastian dari si dara itu sabar sekali ku tunggu
Diri ini tercegat di laman maya ni, bagaikan tugu
Mana ler orang nak pandang..klau setakat cikgu
Dlm kehidupan mewah, org tk sudi, nk buat regu
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anon
Anon
25 November 2020 11:15 pm
Reply to  Anonymous

WOI,
GURU LA TERHEBAT!
JANGAN KAU PANDANG ATAS SAJA!
PANDANG BAWAH TU,
BERAPA BANYAK YANG KAIS PAGI MAKAN PAGI,
KAIS PETANG MAKAN MAGGI..

apaaaa lu! cheh yeddey

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 10:47 pm

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Kini telah tenggelam & terkubur..hasrat nan suci
Mmg, akan ada saja alasan, klau dah rasa benci
Sengaja diperbesar sedepa kesilapan yng seinci
Katakan saja pintu hati itu, buat ku telah dikunci
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 10:36 pm

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Keluhuran dan budi, mmg tak dpt membeli cinta
Siapa ler nak pandang..diri ini yang tak berharta
Mungkin, ada berlaku kesilapan, pada tutur kata
Tapi itu, sekadar mahu dijadikan alasan semata
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 10:25 pm

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Diri yg hina ini..mmg tak akan dipandang si dara
Di rimba kerinduan ini, biar kuteruskan, kembara
Barngkali takdir..teman hidup ku, duka sengsara
Biarlah saja, ku usung ke sana sini, hati nan lara
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 10:12 pm

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Cinta tak dpt dicari, hnya bermodal kata2 & budi
Tnpa harta kekayaan, cinta sukar untuk menjadi
Diri yg miskin hina ini mmg nya org tk akan sudi
Siapa le yang nak pandang..anak kg sawah padi
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

anonymous
anonymous
25 November 2020 10:03 pm

Hanya Parlimen mampu membetuli

parlimen tak mampu buat apa paa ynag mampu ahlinya
ap cari makan ngan jawatan saja
mana ada yang betoi punya juang untuk rakyat

sama saja kiri kanan
kaki pembelit

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 9:44 pm

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Barangkali si dara..mmiliki harta melimpah ruah
Sdg diri ini, hanya insan miskin golongan bawah
Mahu membeli cinta..ku gadai & sandar maruah
Tapi..org tak pandang pun anak bendang sawah
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 9:36 pm

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Di laman maya ini, kutebalkan muka bertandang
Wlau tak bermakna, lagu cinta cuba ku dendang
Diri yg miskin hina ini siapa le sudi nak pandang
Tk layak cintai org kaya, klu hnya anak bendang!
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 9:30 pm

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Mmg ku sedari diri ini hnya lah hina punya insan
Dan juga ku tau, diri ini sbenar nya org dh bosan
Madu cuba nak ku beri, tapi tuba ku dpt balasan
Kesilapan yg kecil sahaja sengaja dibuat alasan
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
25 November 2020 9:25 pm

Perempuan yg bergaji besar selalu mencari lelaki yg lebih tinggi gajinya samada dapat juga jodoh impiannya, ada bernikah juga dgn lelaki bergaji rendah. Maka terbitnya tidak kesesuaian dikalangan pergaolan sekeliling sepatutnya kena bersederhana menghormati suami. Dilema ini masih wujud sebab utama ramai perempuan membujang hanya pada kuat yg agama saja reda mahu berjodoh dgn lelaki yg kurg gaji. Maka diteruskan kekadang berlaku ketidakesesuaian perhubungan itu hanya suami yg tahan kerenahnya meneruskan ada juga suami yg menumpang tuah … tidak menyelesaikan tanggungjawab terutama duit yg mana patut dihulurkan perbelanjaan rumah ibarat take thing for granted. Sang isteri kena berbyk bersabar dlm… Read more »

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 9:13 pm

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Lantak, mampoih pi la, dengan hal surat terbuka
Hati ini, kini, dalm keadaan risau & berhiba duka
Apa yg berlaku mmg langsung diri ku tak jangka
Rupa2nya..diri ini telah membuat si dara terluka
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Mek
Mek
25 November 2020 7:56 pm

Saye minta maaf kok Cik Etong,kalu bahaso saya nih menyinggung perasaang Cik Etong,Bukang nye ape,saje nasihak kak cik etong jangang dok caya kok kejora tu,..mace-mace cinta le,impian lucah le,..oooooo oh burok bahasonyanye.

MAAF kok cik etong…..cikgu Etong yerrr

blog politik memang gini la…mace=mace ngona

ADY UNIX
ADY UNIX
25 November 2020 6:53 pm

ada berani ke yidin tu…penakot yakmat