COVID19 MENINGKAT KERANA KERAJAAN GAGAL

Malaysia telah mengatasi Singapura dengan mencatatkan lebih banyak kes terkumpul Covid-19, dua hari lebih awal daripada jangkaan saya.

Dengan trajektori semasa, kini dijangka akan mengatasi kedudukan China sebelum persidangan parlimen berakhir pada pertengahan bulan Disember. 

Negara kita kini berada di tempat ke-83 di seluruh dunia dengan 58,847 kes terkumpul Covid-19, manakala Singapura berada di tempat ke-84 dengan 58,183 kes terkumpul.

China, yang merekodkan jumlah kes dan kematian akibat Covid-19 terkumpul tertinggi pada awal tahun ini, kini berada di tempat ke-68 dengan 86,464 kes dan 4,634 kematian. 

Saya telah menjangkakan yang Malaysia bakal mengatasi kedudukan China menjelang akhir tahun ini. Bagaimanapun, saya mengubah jangkaan itu kepada seminggu lebih awal, kira-kira semasa musim Krismas. 

Tetapi saya tidak menjangkakan peningkatan harian kes Covid-19 akan terus memuncak untuk melepasi angka 2,000. 

Semalam, Malaysia mencatatkan satu lagi rekod suram apabila Kementerian Kesihatan (KKM) mengumumkan 2,188 kes baharu Covid-19, rekod tertinggi baharu untuk dua hari berturut-turut.

Rekod tertinggi sebelum ini adalah sebanyak 1,884 kes pada hari sebelumnya. 

Perkara ini adalah hasil kegagalan kerajaan. 

Kita mengabaikan nasihat Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang menggesa kerajaan di seluruh dunia melaksanakan tindak balas dan pendekatan “keseluruhan kerajaan” dan “keseluruhan masyarakat”.

April lalu, Pengarah WHO Asia Tenggara, Dr Poonam Khetrapal Singh berkata: 

“Pendekatan lebih komprehensif diperlukan, yang komuniti menjadi fokus utama respons kita. 

“Lebih penting lagi, komuniti perlu dilibatkan dan diperkasakan untuk melaksanakan respons dan tindakan yang sewajarnya. 

“Semua orang perlu bertanggungjawab. Dalam keadaan semasa ini, semua orang perlu menyumbang untuk mengurangkan impak wabak ini terhadap kesihatan dan aspek sosioekonomi.”

Tetapi perkara ini tidak berlaku di Malaysia walaupun selepas sebelas bulan berhadapan dengan Covid-19. 

Bukan sahaja kita mempunyai seorang menteri kesihatan yang halimunan, tetapi sehinggakan 7,000 orang doktor am merasakan mereka disisihkan daripada usaha membantu melawan wabak Covid-19 ini. 

Adham boleh berkongsi beban perkhidmatan seperti imunisasi, perkhidmatan x-ray, penjagaan luka, pengurusan ubat jangka panjang, pemeriksaan kesihatan, ujian darah, kes-kes penyakit tidak berjangkit seperti diabetes, darah tinggi, kolestrol tinggi, obesiti, rawatan methadone kepada penagih dadah, dan perkhidmatan ujian ante-natal dan ultrasound untuk mengurangkan beban hospital dan klinik KKM.

Ujian Covid-19 adalah satu lagi perkara yang boleh dibantu oleh rakyat Malaysia.

Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun)DAP Bukit Gasing Rajiv Rishyakaran menawarkan ujian rapid testing kit-antigen (RTK-AG) Covid-19 swasta kepada pihak awam dengan kos yang disubsidi.

Ia ditawarkan pada harga RM70 untuk satu ujian, jauh lebih rendah berbanding antara RM150 ke RM180 yang dikenakan di pusat kesihatan swasta.

Kerajaan boleh menyediakan ujian RTK-AG ini pada kos yang jauh lebih murah jika kerajaan melibatkan doktor-doktor am dalam proses ini. 

Dalam penggulungannya di parlimen, Adham perlu menjelaskan persoalan-persoalan berikut bagi menunjukkan sejauh mana kerajaan memanfaatkan doktor am dalam usaha memerangi Covid-19:

  • Jumlah klinik am yang ditutup di seluruh negara kerana Covid-19;
  • Berapa ramai doktor am dan kakitangan mereka yang dijangkiti Covid-19 — berapa ramai dijangkiti secara langsung di klinik;
  • Berapa ramai doktor yang diperintahkan menjalani kuarantin kerana “terdedah” kepada Covid-19; dan
  • Apa tindakan KKM untuk mengurangkan jangkitan di kalangan pekerja kesihatan sektor swasta, jika ada.

Kejadian Jeffrey Kitingan memasuki Dewan Rakyat semalam, sebelum menamatkan tempoh kuarantin 14 hari adalah satu sebab mengapa wujud apa yang dikatakan oleh menteri komunikasi dan multimedia, sebagai “defisit kepercayaan”, apabila sesetengah orang melanggar prosedur operasi standard (SOP) dan arahan kerajaan. 

(Kuarantin itu sebelum ini dikenakan kepada pengembara daripada Sabah sebagai sebahagian daripada SOP Covid-19. Ia kemudiannya disusuli dengan pengumuman KKM mengenai penamatan keperluan kuarantin 14 hari untuk semua orang yang tiba daripada Sabah.)

Di seluruh dunia, kita masih belum dapat mengawal wabak ini. 

Satu lagi rekod suram baru sahaja dicatatkan, dengan kes terkumpul di seluruh dunia memecah angka 60 juta, manakala kematian meningkat melepasi paras 1.4 juta. 

Negara kita memerlukan pelan jangka panjang untuk mengatasi masalah kesihatan awam, ekonomi, sosial, dan usaha pembinaan negara susulan Covid-19. 

Apa yang mengejutkan, selepas sebelas bulan berhadapan dengan wabak yang mungkin berlarutan sehingga 2022, kita hanya mempunyai rancangan jangka pendek.

Kita tidak mempunyai rancangan jangka sederhana dan jangka panjang.

Bilakah kerajaan boleh membentangkan rancangan jangka pertengahan dan jangka panjang untuk menguruskan Covid-19 kepada parlimen?

LIM KIT SIANG, AHLI PARLIMEN ISKANDAR PUTERI, JOHOR.

Updated: 25 November 2020 — 2:11 pm

64 Comments

Add a Comment
  1. Hahaa. Payah jugak la kalau makan dedak bnyak. Yng gajah depan mata xnampak. Nuuuu semut duk kat hujung dunia tu dia nmpak. Sedaq laaaa pak cik. Kalau atok jadi PM lagi semasa covid. Kira duk surh rakyat ikat perut ja.buka la mata pakcik .pak cik pun faham, tapi saja buat-buat tak faham. Tu laaaaa lama dah makn dedak. Sedaq aaa pakcik. Pakcik pun duk bidas orng kerajaan ja. Sekli orng kerajaan tu masuk pembangkang , mesti pak cik akan junjung setinggi langgit. Haha. Tau dah perangai orng macam pakcik ni macam meludah ke langgit. Talam dua muka. Sekian dari saya….

  2. KLUSTER TABLIGH DAN SABAH BERPUNCA DARI BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG………

    KESIAN PEMBANGKANG…..TAKUT PRU15 RUPA NYERRRR……TAKUT HILANG JAWATAN YERR BUBAR PARLIAMEN…….

    Agong zahir terima kasih pada MP sokong belanjawan…….

    Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah menzahirkan penghargaan kepada semua ahli parlimen yang menyokong untuk meluluskan Belanjawan 2021 pada sidang Dewan Rakyat, hari ini.

    Menurut Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Ahmad Fadil Shamsuddin, Seri Paduka mengalu-alukan sokongan yang diberikan bagi menjamin kesejahteraan dan kelangsungan hidup rakyat serta pemulihan ekonomi negara akibat wabak Covid-19.

    “Seri Paduka Baginda turut menzahirkan penghargaan kepada ahli-ahli Dewan Rakyat yang telah mendukung titah nasihat baginda pada 28 Oktober 2020 lalu untuk memberi sokongan demi kesejahteraan dan keselamatan rakyat serta kemaslahatan negara.

    “Sesungguhnya, selain daripada pemulihan ekonomi negara dan kelangsungan hidup rakyat, Belanjawan 2021 amat penting kepada kerajaan dan pihak berkuasa, khususnya petugas barisan hadapan, untuk meneruskan dan melancarkan dasar serta usaha membendung dan menangani ancaman wabak Covid-19,” katanya dalam kenyataan.

    Menurutnya selaku ketua negara, Al-Sultan Abdullah menghormati setiap parti politik dan menghargai peranan serta amanah yang dipertanggungjawabkan kepada ahli parlimen dalam membela kebajikan rakyat.

    “Sehubungan dengan itu, Seri Paduka Baginda amat menghargai komitmen dan semangat muafakat serta gandingan bahu setiap pihak kerana ia amatlah penting bagi mengekalkan momentum pemulihan ekonomi demi kesejahteraan bersama.

    Kalau anda terlepas…

    Ada MP pembangkang terbuka terima RUU perbelanjaan penting
    Tambahnya, Al-Sultan Abdullah turut menzahirkan keyakinan penuh kemampuan kerajaan untuk menerajui pentadbiran negara pada saat negara sedang diuji dengan pelbagai krisis ketika ini.

    Terdahulu, Belanjawan 2021 lepasi ujian pertama apabila diluluskan melalui undi suara di Dewan Rakyat hari ini.

    Cubaan Mahfuz Omar (PH-Pokok Sena) yang mahu pengundian dibuat secara belah bahagi tidak kesampaian apabila hanya 13 ahli parlimen yang berdiri untuk menyokong cadangan tersebut daripada 15 sokongan yang diperlukan.

    Bagaimanapun pengundian hari ini adalah kekangan pertama yang perlu dilalui sebelum Belanjawan 2021 dibawa ke peringkat jawatankuasa untuk dibahaskan dan sekali lagi diundi untuk diluluskan.

  3. Nilah bahana kerajaan pintu belakang dan bodoh sombong

  4. Anonymous

    Hah, Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla kena boikot. Hanya dia sahaja yang masuk sini meninggalkan komen, melainkan hanya 1-2 lain sahaja.

    Hingga pun kecik hati dan merajuk. Jangan merajuk, Eton, teruskan membalun siapa saja yang komen nya tak sesuai. 3 hari tak masuk sini sebab ada urusan di luar bandar, tapi sekarang kita boleh membalun Kejora atau sesiapa lain yang mengeluarkan komen2 yang tak semenggah.

    Ini blog politik yang bagus, di hijack dek Kerjora, tapi boleh di hijak semula dari dia – komen2 dia dijawab dan dipertikaikan.

    Reply
    26 November 2020 5:55 am
    __________________________________________________

    1. Anonymous

      5:55 am,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
      Usah lah dirisaukan, pada org yang nak merajuk
      Mungkin ada sebab lain, si dara membawak diri
      Kenapa masih jugak berkomen di luar dari tajuk
      Tidak kah merasa malu..cubalah cerminkan diri
      👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

      👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      Reply
      26 November 2020 7:32 am
      __________________________________________________

      1. Bodoh bangang lah kamu menuduh orang komen di luar tajuk.

        Pada hal semua komen kamu di luar tajuk.

        Kamu kominis ker?

        Ker kamu Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla saja.

        1. PETIKAN WARKAH DARI SI DARA:

          1. Eton

            Hi Semua….
            Bila lapang, Eton jenguk juga blog Budin ni, baca entry lama-lama. Eton bukanlah minat sangat politik…sekadar nak ambil tahu. Bagi Eton sesapa pun jadi PM Eton terima jer, asalkan jangan jual orang Melayu, jangan kelepet banyak sangat, jangan tikam belakang orang sudah la…

            Ehhh…kat blog ni dah ada Speaker ye….macam2 la kau orang ni. Nampaknya makcik TN tu dah slow down tak macam dulu asyik mengomel pada setiap entry.

            ….bersambung/…

            1. Eton juga perasan, selain cikgu kejora tu, muncul pula seorang pemantun baru yang ok juga…tapi pantun2 dia semalam berbau lucah….tak selesa Eton tengok.

              Eton juga perasan Kejora ada sebut nama Eton dalam salah satu pantunnya. Ni nak warning ni….jangan cuba nak pikat Eton k…lagipun Eton tak suka playboy!

              Reply
              23 November 2020 6:54 am
              ______________________________________________________

              1. Makcik TN (ikut panggilan si dara) 5:55 am,

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
                Si dara tu pasti lah seorang gadis yg sngt comel
                Dan dh tentu amat manis..kalau si dara merajuk
                Rasanya mkcik tentu faham, dia kata mengomel
                Maksud nya, meracau raban bebel, tak ikut tajuk
                👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

                👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                1. Makcik TN (ikut panggilan si dara) 5:55 am,

                  😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                  Org yg ada hasad cemburu, mmg jiwanya kacau
                  Tutur kata biadab bermula lahir dr hasad dengki
                  Itu le yg si dara kata, mengomel..meroyan racau
                  Tidak senang duduk..klau tak dpt mencaci maki
                  👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

                  👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
                  Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                  HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                2. Mankin nyata ini semua rekaan Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla.

                  Dia otak sempit, patut keluarkan pendapat berkenaan blog post, tapi dia keluarkan pendapat tahi palat.

                  Satu sebab Melaka jatuh ke tangan Portugis di tahun 1511. Yang melawan Portugis itu jenis Wak Gontol Kejora Kojolla, mana boleh menang bila bertarung.

                  1. Makcik TN (ikut panggilan si dara) 5:55/8:43 am,

                    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                    🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
                    Eton said that Auntie TN had already slow down
                    The reason..Auntie TN was hit flat to the ground
                    That poor old lady, is now as if, sank & drowned!
                    And readers see her as a ridiculous funny clown
                    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

                    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
                    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                    1. Makcik TN (ikut panggilan si dara) 8:43 am,

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
                      😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈
                      Sian betul lah makcik TN betina sihir iblis puaka
                      Brdepan Kejora..mkcik ni asyik dpt nasib celaka
                      Semua yg tk suka kat dia..dikatanya Kejora reka
                      Bila kantoi..dibawak keluar citer sejarah Melaka
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

                      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                    2. What talking English one, where got grammar “had already slow down”?

                      Nak senang, cakap BM lah, bod.

                3. Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla memang cari pasal supaya dia boleh coba buli.

                  Tapi dia ‘boleh coba” ajer. Tak berjaya. Sebab dibalun, ditibai dan dibantai hingga yang malu ia lah dia.

                  1. Makcik TN (ikut panggilan si dara) 8:43/9:06 am,

                    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                    👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
                    🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃
                    Makcik TN dah serupa dgn kerbau liar putus tali
                    Nasib dia le, dekat sini ditakdir jadi mangsa buli
                    Tajuk ‘posting’ blog, dia sudah mula tidak peduli
                    Tadi, bak kuar sejarah Melaka, jap gi citer Bg Ali
                    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                    🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔
                    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                    1. Makcik TN (ikut panggilan si dara) 5:55/8:43/9:06 am,

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
                      Ramai yg ingatkan, mkcik TN dah hancur binasa
                      Tapi..tanpa makcik TN ini, Kejora jadi tak selesa
                      Bila mkcik TN hadir..seronok le pula Kejora rasa
                      Sbab..kini Kejora dh kembali mendapat mangsa
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

                      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                    2. Tengok cermin, wahai Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla.

                      Yang kau nampak itu ia lah kamu sendiri.

                      Kalau kamu namapk orang lain dalam cermin, cepat2 pigi jumpa doktor pakar psychiatry / sakit otak.

              2. “muncul pula seorang pemantun baru yang ok juga…tapi pantun2 dia semalam berbau lucah”

                Siapa dia/ Mana dia?

                Itu semua rekaan Wak Gontol saja. Dia takda keroje lain melainkan mengarut.

            2. Eton ialah watak yang di reka Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla.

              Dia biasa buat begitu, berbagai “gufreng” di reka nya di masa lalu.

              Dia kepala senget, tersangkut di pucci emak dia masa lahir, bibir herot, terjueh, maka senang lah keluar kata2 tak semmenggah.

              1. Makcik TN (ikut panggilan si dara) 9:16 am,

                “Jangan merajuk, Eton, teruskan membalun siapa saja yang komen nya tak sesuai.”

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
                Atas tu, petikan 5:55 am, apa yg makcik TN kata
                Kini si tua kutuk ni kata, Eton rekaan Kejora pula
                Sah le yg dia ni nyanyok..ini betina ifrit tua renta
                Klu bkn nyanyok mmg ler betina tua ni sewel gila
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                1. Menuduh nyanyok pulk Wak Gontol nih.

                  Apa saja yang senang keluar dari mulut nya – mulut celupar, dah banyak kali kena selipar.

                  1. Makcik TN (ikut panggilan si dara) 9:36 am,

                    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                    👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
                    Mkcik TN biol otak mungkin dek kerap kena luku
                    Dgn cgu Kejora, dia disekel kepala, tk henti-henti
                    Si tua bahalol ni udah nyanyok, dia tak mengaku
                    Percanggahan 5:55 am/9:16 am itu sah jdi bukti
                    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

                    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                    1. Makcik TN (ikut panggilan si dara) 9:16 am,

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
                      Makcik TN kadang2 cengei..kadang2 tu monyok
                      Ada masa ok..ada masa pulak merapu meroyan
                      Mmg sah terbukti, mkcik TN ini dah tua nyanyok
                      Sbb itu lah..meracau raban mcm nenek kebayan
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

                      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                    2. Makcik TN (ikut panggilan si dara),

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
                      Kelmarin & smlm, dua hari, makcik TN cabut lari
                      Tapi..mkcik tk senang duduk, tk maki org sehari!
                      Sbb itu ler, mkcik gagahi juga utk jengok ke mari
                      Alhamdulillah kerana makcik sudi menyerah diri
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

                      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  5. Merbahaya sangat ke covid19?
    virusAtok lg bahaya, huruhara politik tanah air selagi tidak dibendung.
    Ubatnya?
    ameno kejesama dgn anwar.

    1. Virus KEPALA BAPAK KAMU yang amat merbahaya.

      Demikian kata Najib Klepto wal Jibo.

      Pssst, bapak kamu ada lagi ker?

  6. COVID MEREBAK KERANA PHD4PIG……. KLUSTER TABLIGH DAN KLUSTER SABAH BERPUNCA DARI BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ…..

    GUNAKAN TEST KIT …..TAK PERLU SWAB…..14 HARI SEBELUM RENTAS SEMPADAN PERLU MAKLUMKAN……
    ….

    SURAT | Buat SOP biarlah masuk akal
    Ibrahim Ali………


    SURAT | Tahniah kepada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) terutama kumpulan barisan hadapan, para doktor, jururawat dan ketua kengarah kesihatan serta pelbagai golongan petugas seperti polis dan tentera.

    Mereka bertugas dengan cermerlang dan pengorbanan mereka amat dihargai dan disanjungi.

    Sebenarnya tidak ada keperluan untuk tergesa- gesa bagi mendapatkan vaksin. Kita percaya banyak negara akan memperolehi lebih banyak vaksin, manakala setakat ini negara kita dapat menangani Covid-19 tanpa vaksin.

    Kita berharap perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) tidak dilanjutkan apabila tamat pada 6 Dis ini. Rakyat perlu bernafas dan kembali bebas untuk meneruskan kehidupan saperti biasa. Untuk berniaga dan berkerja. Tidak perlu ada halangan lagi.

    Ketua pengarah kesihatan disarankan – semasa melaporkan status perkembangan Covid-19 setiap hari – agar menunjukkan dalam peta di mana pesakit Covid-19 berada supaya orang ramai boleh mengelak tempat tersebut.

    Apabila tiba-tiba keluar berita di Selangor begitu ramai terkena jangkitan Covid-19, semua orang jadi panik. Padahal kawasan yang berlaku kejadian itu adalah di Klang yang membabitkan kilang Top Glove.

    Perkara seumpama ini wajar dimaklumkan dengan tepat lebih awal.

    Sementara itu sesiapa yang berhajat melakukan perjalanan rentas sempadan pula perlu mendapat kebenaran polis. Ini membebankan tugas polis dan menambah mereka yang tidak perlu.

    Sudah ada peraturan tetap

    Polis sepatutnya menumpukan tugas kepolisan untuk menangkap pencuri dan pelbagai jenis jenayah. Apatah lagi ketika negara dibanjiri pelbagai jenis pendatang asing termasuk yang masuk sebagai pelancong dan tidak pulang ke negara asal mereka.

    Polis kena melipatgandakan operasi mencari dan menangkap mereka. Ini patut dijadikan keutamaan.

    Manakala prosedur operasi standard (SOP) pula selalu berubah-ubah menyebabkan rakyat jadi keliru. Akhirnya ada yang kena tangkap dan didenda kerana naif dengan SOP dan undang-undang.

    Mengenai makanan yang dipesan secara dalam talian untuk penduduk dalam kawasan petempatan berkawal, kenapa tidak dibenar makanan atau apa saja tempahan mereka diizinkan hantar terus kepada yang membuat tempahan?

    Kenapa membebankan kakitangan keselamatan (pengawal keselamatan) yang terpaksa menghantar setiap hantaran tempahan atau yang membuat tempahan kena turun untuk dapatkan tempahannya bagi yang tinggal di kawasan seperti apartmen, flat dan kondominium?

    Kenapa pula kolam renang di apartmen diarah tutup? Sebelum arahan tutup, setiap kolam renang sudah pun ada peraturan tetap. Tidak ada over crowding (orang bersesak-sesak). Boleh saja dihadkan pengguna setiap masa.

    Maka tidak perlu diarah tutup kolam renang di kawasan apartmen.

    Pengunjung atau pelawat pula dihadkan kepada 20 orang tanpa mengambil kira keluasan apartmen atau rumah. Ia sepatutnya dikira mengikut keluasan tempat berkenaan termasuk apa jua program yang di adakan.

    Keluarga tidak dibenarkan melawat atau menziarahi orang tua. Ini menyebabkan kesunyian dan stress yang boleh menyebabkan kematian.

    Kenapa ada syarat kepada setiap keluarga atau penguna kereta hanya dibenarkan dua orang – dan sekarang diizinkan tiga orang? Kenapa tidak dibenarkan jumlah dalam kenderaan mengikut saiz kenderaan?

    Contohnya kalau kereta Vellfire yang boleh muat enam orang, kenapa dihadkan tiga orang?

    Amat wajar pihak yang menguruskan SOP ini bersikap lebih prihatin dan berfikir secara mendalam sebelum membuat peraturan. Biarlah ia logik pada akal.

    Sememang saya menyokong 100 peratus usaha menangani Covid-19 demi kesihatan dan keselamatan rakyat semua, tapi biarlah peraturan-peraturan yang dilaksanakan masuk akal.

    Kempen pakai pelitup muka, mencuci tangan dengan sabun dan selalu mengamalkan penjarakan fizikal mesti dilipatgandakan.

    Semoga Allah SWT selamatkan kita semua daripada Covid-19.

    IBRAHIM ALI

  7. Eton 25 November 2020 5:29 pm,

    Bagus lah anda ada tinggalkan komen yang nyata menunjukkan bahawa anda bukan watak rekaan Kejora. Dia suka membuat rekaan begitu sebab tahap pemikiran nya tidak seperti peserta biasa di blog ini.

    Jadi, perlu lah teruskan menyertai blog ini. Bersama sama kita melawan dia bila coba menulis tak senonoh di sini dan kita coba dapatkan dia bertanggung jawab bila menulis komen.

  8. Komen di atas blog post –

    Bukan senang nak atasi Covid 19. Badan sedunia, Bangsa2 Bersatu, World Health Organization, pun belum dapat mengatasi nya. Vaccine khas bagi nya belum di temui.

    Jadi, tidak wajarlah mencaci dan mengkeji Kerajaan Malaysia kerana belum dapat mengatasi wabak ini.

  9. Dari pukul 2:33 pm semalam Wak Gontol Kejora Kojolla masuk sini meninggalkan komen satu lepas satu. Di sebut nya Eton, tak tahu jika itu watak yang di reka nya sendiri.

    Kita lihat respons Eton nanti bagi menentukan jika dia ada lah bona fide peserta juga di blog ini, bukan rekaan Wak Gontol.

    Jika Eton peserta biasa, di alu2kan, welcome to this blog. Mari kita bersama menegakkan kebenaran dan melawan sesiapa yang coba mencemarkan nya.

  10. Merayu si Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla kononnya risaukan TN tak masuk sini.

    Dia jenis yang nak cari pasal saja – caci, keji itu ini. Naik tocang dia bila dibiarkan sahaja.

    Bila TN masuk membalun, menibai dan membantai dia di sini, tempiar dia, berterabur sana sini.

  11. Hah, Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla kena boikot. Hanya dia sahaja yang masuk sini meninggalkan komen, melainkan hanya 1-2 lain sahaja.

    Hingga pun kecik hati dan merajuk. Jangan merajuk, Eton, teruskan membalun siapa saja yang komen nya tak sesuai. 3 hari tak masuk sini sebab ada urusan di luar bandar, tapi sekarang kita boleh membalun Kejora atau sesiapa lain yang mengeluarkan komen2 yang tak semenggah.

    Ini blog politik yang bagus, di hijack dek Kerjora, tapi boleh di hijak semula dari dia – komen2 dia dijawab dan dipertikaikan.

    1. 5:55 am,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
      Usah lah dirisaukan, pada org yang nak merajuk
      Mungkin ada sebab lain, si dara membawak diri
      Kenapa masih jugak berkomen di luar dari tajuk
      Tidak kah merasa malu..cubalah cerminkan diri
      👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

      👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      1. Bodoh bangang lah mengkopipes benda yang sama sebagai semua jawapan kamu.

  12. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Dulu..rindu dan kesyahduan di hati dtg menerpa
    Sehingga, di pergunungan rindu diri rela bertapa
    Tapi aku mula sedari, diri miskin tak punya apa2
    Impian dan harapan semuanya berakhir ‘Hampa’
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

    1. LAGU: HAMPA – TOK KI
      KARAOKE – https://youtu.be/RqwPxsGEsBM
      LIRIK:
      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
      Ku ditinggal senja
      Malam menghampiri
      Sendiri ku dalam menanti
      Segera oh angin sampaikan rinduku
      Terlupakah kau pada janjimu

      Ketika bersama rindu bergelora
      Perpisahan menikam jiwa
      Kau pandai mengusik kau pandai mengoda
      Kini diriku yang kau tinggalkan begitu saja

      Apakah ertinya ucapan manismu
      Kau merinduiku
      Mungkin hanya aku
      Yang membiarkanmu menipu diriku

      1. KORUS:

        Biar luka menyiksa jiwa
        Biar kasih tak kunjung tiba
        Kerna pada hakikatnya diriku kau persenda

        Aku hanya insan biasa
        Lemah pada rayuan manja
        Terlena dibuai mesra
        Pada cinta yang hampa…

        Di malam yang sunyi
        Sepi menyendiri
        Ku hulur dan menyusun jari
        Ku pohon kau ubatikanlah rinduku
        Bayang kasih dalam mimpiku
        Menikam kalbu…

        1. KORUS:

          Biar kasih menyiksa jiwa
          Biar ku yang mengemis cinta
          Kerna sejak dari mula
          Diriku yang tergoda

          Aku hanya insan biasa
          Lemah pada rayuan manja
          Terlena dibuai mesra
          Pada cinta yang hampa…
          Oh… oh… oh
          ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

  13. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Dulu ku temui siswazah luar negara, gadis Jawa
    Slepas itu..doktor muda srikandi..yg cantik lawa
    Kemudian, pensyarah ayu, santun budi istimewa
    Namun, semua nya berakhir hampa dan kecewa
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

  14. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Di manakah agaknya, dapat ku cari sinar cahaya
    Cinta tk dpt ditemui hanya dgn tutur kata & gaya
    Agaknya gadis2 ku kenali di sini semuanya kaya
    Apa nak buat, diri ini insan miskin, yg tk berdaya
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

  15. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Apakah keadaan diri ini bgai org terlajak perahu?
    Di mana salahnya diri ini ku cari aku pun tk tahu
    Barangkali hnya sbg alasan, dari org yg tk mahu
    Biarlah beban kecewa ini kupikul sendiri di bahu
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

  16. Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food

    Maju Prof Dr Shahbudin Alhamdulillah pencerahan ini.

    Dialet/pertuturan bahasa Melayu samada baku yg di gunakan di Indonesia ato deli digunakan di Malaysia jadi itulah bahasa perantaraan ato perpaduan bangsa di Nusantara yg memahami bahasanya. Jgn diperkecilkan bangsa besar ini itulah bangsa Melayu di Nusantara nanti akhirnya bahasa baku yg digunakan Indonesia menjadi bahasa utama utk digunakan sedunia sbb bangsa asing terbiasa alunkan vocal a bukan vocal e yg digunakan di Malaysia. Yg betul adalah a yg digunakan di Indonesia baru mudah semua bangsa mempelajari dan bertutur. Contoh sebutan kita adalah dibunyikan kita bukan kite jadi Indonesia sudah betul bunyinya cuma Malaysia kena ikut Indonesia bunyinya. (ini berlaku sejurus munculnya pemimpin dunia utk persaudaraan Islam sejagat) akan diselaraskan dan didaulatkan. Bangsa Melayu adalah seluruh Nusantara termasuk semua kaum dan suku kaum terdiri dari bangsa Aceh Papua Sunda Rawau Riau Siak Mandailing Boyan Lombok Palembang Ranau Bali Banjar Kerinci Madura Betawi Batak Bugis Jawa Minangkabau Toraja Dayak org Asli dan lain2 yg boleh bertutur bahasa Melayu samada baku ato deli termasuk di Kemboja di selatan Thailand Mindanao di Filipina Brunei Singapura selagi boleh bertutur bahasa Melayu tidak termasuk Cina dan India yg dtg yg dibawa masuk diabad ke 18. (selepas 1800 masihi) Melayu itu bukan Malaysia bukan Indonesia … Malaysia dan Indonesia adalah negara tapi Melayu itu seluruh Nusantara. Kesilapan di Indonesia disebut bahasa Indonesia sepatutnya bahasa Melayu … Indonesia adalah negara berbahasa Melayu begitu juga Malaysia adalah negara juga berbahasa Melayu baru kuat besar bangsa Melayu Nusantara. Bangsa Melayu bukannya ras satu bangsa tetapi adalah rumpunan bangsa besar bangsa Melayu Nusantara

  17. Rasa-rasanya tiga hari kut Eton tak masuk sini. Tadi bila masuk semula, terkejut Eton apabila nama diulang sebut berkali-kali oleh berbagai pihak.
    Eto rasa tak selesa sekali jadi bahan bualan yang berlebih-lebih. Ada pantun-pantun karangan seorang yang kononnya cikgu….pantun memikat tu Eton boleh terima sekadar untuk bergurau senda. Tapi yang berbau lucah tu…maafla, Eton tak suka.
    Ada pulak pengunjung yang membahasakan diri sebagai Mek…entry beliau ada yang extreme…walaupun kononnya ditujukan kepada orang lain, tetapi ianya masih merujuk kpd Eton.
    Di atas rasa ketidakselesaan tersebut Eton mohon mengundurkan diri. Good luck semua. Selamat berblog…tapi kalau boleh jagalah batasannya…. bye semua…

    1. Maafkan abg ni Eton..

      😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
      🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
      Eton tmpil juga, tpi kali ini, lain benar bunyi nada
      Mmbaca entri Eton ini, abg terasa sebak di dada
      Mmg le diri abg ini sntiasa suka bergurau senda
      Tapi, takde satu pantun pun lucah, ke atas dinda
      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
      👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

      🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

      1. Maafkan abg ni Eton..

        😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
        🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
        Jgn lah kerna abg pula..Eton pergi mmbawa diri
        Eton cuba semak balik & teliti, pada setiap entry
        Yg berbaur lucah tu..barangkali orng lain yg beri
        Klu benar abg salah, abg menyusun sepuluh jari
        🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
        💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
        👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

        ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

        1. Maafkan abg ni Eton 🙏..

          😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
          🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
          Abg tak pernah terfikir akn berselisih antara kita
          Dalam bergurau, mungkin tk sedar tersasul kata
          Mngkin ada terlanjur dgn abg pnya coretan tinta
          Klu betul abg salah..ampun & maaf abg nk pinta
          🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
          💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
          👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

          ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

          1. Maafkan abg ni Eton 🙏..

            😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
            🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
            Diri mu itu dik, abg sentiasa sanjung dan hormat
            Dalam bergurau barangkali abg lalai & tk cermat
            Maafkan abg, agar kat akhirat abg akan selamat
            Berilah maaf dik..sdg kan Nabi ampunkan umat!
            🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
            💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
            👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

            ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

            1. Maafkan abg ni Eton 🙏..

              😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
              🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
              Kat mana tempatnya itu yg Eton rasa tak selesa?
              Abg merasakan semua pantun tu gurauan biasa
              Tapi, mngkin abg tk menyedari apa yg Eton rasa
              Maafkan abg..barangkali pada mu, abg berdosa
              🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
              💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
              👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

              ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

              1. Maafkan abg ni Eton 🙏..

                😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
                🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
                Barngkali ada terlanjur, dlm pantun2 yg abg bagi
                Jgn le kerna abg ni, Eton mahu melangkah pergi
                Maafkan abg yer dik, memaaf org adalah tk rugi
                Abg akan cuba utk, diri mu itu abg tak sebut lagi
                🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
                💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
                👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

                ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

                1. Kalau betul Eton cabut lari, padan muka Wak Gontol Kejora di Kojolli.

  18. Eton dewi pujaan abg..🌹🤱💐..

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
    Dgn warkah dari Eton itu..hati abg sgt lah girang
    Utk Eton, pantun berbunga abg kan terus karang
    Nmpaknya blog Budin ni, mcm dah tk ada orang
    Klu sblm ni Eton malu..boleh le masuk sekarang
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  19. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Apakah benar covid mningkat kerna kjaan gagal
    Atau ianya hanyalah tuduhan yg bermotif politik
    Disbab covid lah kekasih Kejora dulu meninggal
    Kini, Kejora mencari pengganti, gadis2 yg cantik
    🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
    👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️
    👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  20. KALAU ETON KUIH PAU, BIAR KEJORA JADI INTI:

    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
      Eton kelak akn muncul jadi lambang cinta sejati
      Warkah dari Eton tu, Kejora ulang baca dgn teliti
      Org lain, mungkin tk perasan, tapi Kejora perhati
      ‘Warning’ dari si manja ayu..sangat mencuit hati
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
        🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
        Klau Akma menolak, biarlah Eton jadi pengganti
        Kejora sanggup, melupakan semntara cikgu Yati
        Begitu jugak lah, dgn Ticer Zura, si bunga melati
        Bahkan..utk lupai sekejap, Farhana si dara sunti
        🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕
        👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤
        👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️
        💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
          Hadirnya Eton di blog ini..bawa besar punya erti
          Eton, masih dlm keadaan malu, Kejora mengerti
          Nmun respon dari Eton tetap sabar Kejora nanti
          Moga segala igauan mimpi akan bertukar realiti
          ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
            Biarlah di jambatan rindu ini Kejora terus meniti
            Mungkin, Kejora sdg mnunggu, suatu yg tk pasti
            Jgn lah kira nya..Eton hampakan apa yg dihajati
            Namun, berpantu untuk Eton, mmg le dah mesti
            🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
            🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
              Klau tak salah Kejora, Eton sekarang ini sdg cuti
              Lontarkan sayang untuk abg ini..kata2 nan sakti
              Hadirlah dinda, sakit asmara ini, tolonglah ubati
              Tak kan dlm mimpi sja, keindahan dpt dinikmati
              💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    2. BIAR KEJORA JADI INTI –

      Awas, inti basi. Sakit perut semua yang makan.

      Bila basi itu teruk sangat, pegang saja pun sakit perut.

  21. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Dah terus hilang kelibat makcik TN badut kartun
    Dia ibarat dah kena sekel kepala dengan mertun
    Kejora pulak, rileks & santai akn terus berpantun
    Dan semestinya..diri ini tak kan melupakan Eton
    🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Syiok sendiri ler kamu.

      Macam Melayu Melaka masa di serang Portugis 1511.

      Bodoh bangang memikir musuh dah cabut, tak sedar ada di sebelah, kena pelangkong, terkongkong.

Leave a Reply

Your email address will not be published.