COVID19 MENINGKAT KERANA KERAJAAN GAGAL

Malaysia telah mengatasi Singapura dengan mencatatkan lebih banyak kes terkumpul Covid-19, dua hari lebih awal daripada jangkaan saya.

Dengan trajektori semasa, kini dijangka akan mengatasi kedudukan China sebelum persidangan parlimen berakhir pada pertengahan bulan Disember. 

Negara kita kini berada di tempat ke-83 di seluruh dunia dengan 58,847 kes terkumpul Covid-19, manakala Singapura berada di tempat ke-84 dengan 58,183 kes terkumpul.

China, yang merekodkan jumlah kes dan kematian akibat Covid-19 terkumpul tertinggi pada awal tahun ini, kini berada di tempat ke-68 dengan 86,464 kes dan 4,634 kematian. 

Saya telah menjangkakan yang Malaysia bakal mengatasi kedudukan China menjelang akhir tahun ini. Bagaimanapun, saya mengubah jangkaan itu kepada seminggu lebih awal, kira-kira semasa musim Krismas. 

Tetapi saya tidak menjangkakan peningkatan harian kes Covid-19 akan terus memuncak untuk melepasi angka 2,000. 

Semalam, Malaysia mencatatkan satu lagi rekod suram apabila Kementerian Kesihatan (KKM) mengumumkan 2,188 kes baharu Covid-19, rekod tertinggi baharu untuk dua hari berturut-turut.

Rekod tertinggi sebelum ini adalah sebanyak 1,884 kes pada hari sebelumnya. 

Perkara ini adalah hasil kegagalan kerajaan. 

Kita mengabaikan nasihat Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang menggesa kerajaan di seluruh dunia melaksanakan tindak balas dan pendekatan “keseluruhan kerajaan” dan “keseluruhan masyarakat”.

April lalu, Pengarah WHO Asia Tenggara, Dr Poonam Khetrapal Singh berkata: 

“Pendekatan lebih komprehensif diperlukan, yang komuniti menjadi fokus utama respons kita. 

“Lebih penting lagi, komuniti perlu dilibatkan dan diperkasakan untuk melaksanakan respons dan tindakan yang sewajarnya. 

“Semua orang perlu bertanggungjawab. Dalam keadaan semasa ini, semua orang perlu menyumbang untuk mengurangkan impak wabak ini terhadap kesihatan dan aspek sosioekonomi.”

Tetapi perkara ini tidak berlaku di Malaysia walaupun selepas sebelas bulan berhadapan dengan Covid-19. 

Bukan sahaja kita mempunyai seorang menteri kesihatan yang halimunan, tetapi sehinggakan 7,000 orang doktor am merasakan mereka disisihkan daripada usaha membantu melawan wabak Covid-19 ini. 

Adham boleh berkongsi beban perkhidmatan seperti imunisasi, perkhidmatan x-ray, penjagaan luka, pengurusan ubat jangka panjang, pemeriksaan kesihatan, ujian darah, kes-kes penyakit tidak berjangkit seperti diabetes, darah tinggi, kolestrol tinggi, obesiti, rawatan methadone kepada penagih dadah, dan perkhidmatan ujian ante-natal dan ultrasound untuk mengurangkan beban hospital dan klinik KKM.

Ujian Covid-19 adalah satu lagi perkara yang boleh dibantu oleh rakyat Malaysia.

Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun)DAP Bukit Gasing Rajiv Rishyakaran menawarkan ujian rapid testing kit-antigen (RTK-AG) Covid-19 swasta kepada pihak awam dengan kos yang disubsidi.

Ia ditawarkan pada harga RM70 untuk satu ujian, jauh lebih rendah berbanding antara RM150 ke RM180 yang dikenakan di pusat kesihatan swasta.

Kerajaan boleh menyediakan ujian RTK-AG ini pada kos yang jauh lebih murah jika kerajaan melibatkan doktor-doktor am dalam proses ini. 

Dalam penggulungannya di parlimen, Adham perlu menjelaskan persoalan-persoalan berikut bagi menunjukkan sejauh mana kerajaan memanfaatkan doktor am dalam usaha memerangi Covid-19:

  • Jumlah klinik am yang ditutup di seluruh negara kerana Covid-19;
  • Berapa ramai doktor am dan kakitangan mereka yang dijangkiti Covid-19 — berapa ramai dijangkiti secara langsung di klinik;
  • Berapa ramai doktor yang diperintahkan menjalani kuarantin kerana “terdedah” kepada Covid-19; dan
  • Apa tindakan KKM untuk mengurangkan jangkitan di kalangan pekerja kesihatan sektor swasta, jika ada.

Kejadian Jeffrey Kitingan memasuki Dewan Rakyat semalam, sebelum menamatkan tempoh kuarantin 14 hari adalah satu sebab mengapa wujud apa yang dikatakan oleh menteri komunikasi dan multimedia, sebagai “defisit kepercayaan”, apabila sesetengah orang melanggar prosedur operasi standard (SOP) dan arahan kerajaan. 

(Kuarantin itu sebelum ini dikenakan kepada pengembara daripada Sabah sebagai sebahagian daripada SOP Covid-19. Ia kemudiannya disusuli dengan pengumuman KKM mengenai penamatan keperluan kuarantin 14 hari untuk semua orang yang tiba daripada Sabah.)

Di seluruh dunia, kita masih belum dapat mengawal wabak ini. 

Satu lagi rekod suram baru sahaja dicatatkan, dengan kes terkumpul di seluruh dunia memecah angka 60 juta, manakala kematian meningkat melepasi paras 1.4 juta. 

Negara kita memerlukan pelan jangka panjang untuk mengatasi masalah kesihatan awam, ekonomi, sosial, dan usaha pembinaan negara susulan Covid-19. 

Apa yang mengejutkan, selepas sebelas bulan berhadapan dengan wabak yang mungkin berlarutan sehingga 2022, kita hanya mempunyai rancangan jangka pendek.

Kita tidak mempunyai rancangan jangka sederhana dan jangka panjang.

Bilakah kerajaan boleh membentangkan rancangan jangka pertengahan dan jangka panjang untuk menguruskan Covid-19 kepada parlimen?

LIM KIT SIANG, AHLI PARLIMEN ISKANDAR PUTERI, JOHOR.

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 25 November 2020 — 2:11 pm
Subscribe
Notify of
guest
64 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Kuku
Kuku
3 December 2020 4:25 pm

Hahaa. Payah jugak la kalau makan dedak bnyak. Yng gajah depan mata xnampak. Nuuuu semut duk kat hujung dunia tu dia nmpak. Sedaq laaaa pak cik. Kalau atok jadi PM lagi semasa covid. Kira duk surh rakyat ikat perut ja.buka la mata pakcik .pak cik pun faham, tapi saja buat-buat tak faham. Tu laaaaa lama dah makn dedak. Sedaq aaa pakcik. Pakcik pun duk bidas orng kerajaan ja. Sekli orng kerajaan tu masuk pembangkang , mesti pak cik akan junjung setinggi langgit. Haha. Tau dah perangai orng macam pakcik ni macam meludah ke langgit. Talam dua muka. Sekian dari saya….

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
26 November 2020 11:24 pm

KLUSTER TABLIGH DAN SABAH BERPUNCA DARI BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG……… KESIAN PEMBANGKANG…..TAKUT PRU15 RUPA NYERRRR……TAKUT HILANG JAWATAN YERR BUBAR PARLIAMEN……. Agong zahir terima kasih pada MP sokong belanjawan……. Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah menzahirkan penghargaan kepada semua ahli parlimen yang menyokong untuk meluluskan Belanjawan 2021 pada sidang Dewan Rakyat, hari ini. Menurut Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Ahmad Fadil Shamsuddin, Seri Paduka mengalu-alukan sokongan yang diberikan bagi menjamin kesejahteraan dan kelangsungan hidup rakyat serta pemulihan ekonomi negara akibat wabak Covid-19. “Seri Paduka Baginda turut menzahirkan penghargaan kepada ahli-ahli Dewan Rakyat yang telah mendukung titah nasihat baginda pada… Read more »

trackback
Jumlah kes Covid-19: Malaysia potong Singapura, bakal atasi China
26 November 2020 5:38 pm
Tok ku
Tok ku
26 November 2020 12:19 pm

Nilah bahana kerajaan pintu belakang dan bodoh sombong

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 7:35 am

Anonymous

Hah, Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla kena boikot. Hanya dia sahaja yang masuk sini meninggalkan komen, melainkan hanya 1-2 lain sahaja.

Hingga pun kecik hati dan merajuk. Jangan merajuk, Eton, teruskan membalun siapa saja yang komen nya tak sesuai. 3 hari tak masuk sini sebab ada urusan di luar bandar, tapi sekarang kita boleh membalun Kejora atau sesiapa lain yang mengeluarkan komen2 yang tak semenggah.

Ini blog politik yang bagus, di hijack dek Kerjora, tapi boleh di hijak semula dari dia – komen2 dia dijawab dan dipertikaikan.

Reply
26 November 2020 5:55 am
__________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 7:36 am
Reply to  Anonymous

Anonymous

5:55 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Usah lah dirisaukan, pada org yang nak merajuk
Mungkin ada sebab lain, si dara membawak diri
Kenapa masih jugak berkomen di luar dari tajuk
Tidak kah merasa malu..cubalah cerminkan diri
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Reply
26 November 2020 7:32 am
__________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 7:41 am
Reply to  Anonymous

Bodoh bangang lah kamu menuduh orang komen di luar tajuk.

Pada hal semua komen kamu di luar tajuk.

Kamu kominis ker?

Ker kamu Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla saja.

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 8:18 am
Reply to  Anonymous

PETIKAN WARKAH DARI SI DARA:

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 8:18 am
Reply to  Anonymous

Eton

Hi Semua….
Bila lapang, Eton jenguk juga blog Budin ni, baca entry lama-lama. Eton bukanlah minat sangat politik…sekadar nak ambil tahu. Bagi Eton sesapa pun jadi PM Eton terima jer, asalkan jangan jual orang Melayu, jangan kelepet banyak sangat, jangan tikam belakang orang sudah la…

Ehhh…kat blog ni dah ada Speaker ye….macam2 la kau orang ni. Nampaknya makcik TN tu dah slow down tak macam dulu asyik mengomel pada setiap entry.

….bersambung/…

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 8:19 am
Reply to  Anonymous

Eton juga perasan, selain cikgu kejora tu, muncul pula seorang pemantun baru yang ok juga…tapi pantun2 dia semalam berbau lucah….tak selesa Eton tengok.

Eton juga perasan Kejora ada sebut nama Eton dalam salah satu pantunnya. Ni nak warning ni….jangan cuba nak pikat Eton k…lagipun Eton tak suka playboy!

Reply
23 November 2020 6:54 am
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 8:20 am
Reply to  Anonymous

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 5:55 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Si dara tu pasti lah seorang gadis yg sngt comel
Dan dh tentu amat manis..kalau si dara merajuk
Rasanya mkcik tentu faham, dia kata mengomel
Maksud nya, meracau raban bebel, tak ikut tajuk
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 8:39 am
Reply to  Anonymous

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 5:55 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Org yg ada hasad cemburu, mmg jiwanya kacau
Tutur kata biadab bermula lahir dr hasad dengki
Itu le yg si dara kata, mengomel..meroyan racau
Tidak senang duduk..klau tak dpt mencaci maki
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 8:43 am
Reply to  Anonymous

Mankin nyata ini semua rekaan Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla.

Dia otak sempit, patut keluarkan pendapat berkenaan blog post, tapi dia keluarkan pendapat tahi palat.

Satu sebab Melaka jatuh ke tangan Portugis di tahun 1511. Yang melawan Portugis itu jenis Wak Gontol Kejora Kojolla, mana boleh menang bila bertarung.

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 8:52 am
Reply to  Anonymous

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 5:55/8:43 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Eton said that Auntie TN had already slow down
The reason..Auntie TN was hit flat to the ground
That poor old lady, is now as if, sank & drowned!
And readers see her as a ridiculous funny clown
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 9:01 am
Reply to  Anonymous

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 8:43 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈
Sian betul lah makcik TN betina sihir iblis puaka
Brdepan Kejora..mkcik ni asyik dpt nasib celaka
Semua yg tk suka kat dia..dikatanya Kejora reka
Bila kantoi..dibawak keluar citer sejarah Melaka
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:25 am
Reply to  Anonymous

What talking English one, where got grammar “had already slow down”?

Nak senang, cakap BM lah, bod.

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 9:06 am
Reply to  Anonymous

Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla memang cari pasal supaya dia boleh coba buli.

Tapi dia ‘boleh coba” ajer. Tak berjaya. Sebab dibalun, ditibai dan dibantai hingga yang malu ia lah dia.

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 9:09 am
Reply to  Anonymous

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 8:43/9:06 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃
Makcik TN dah serupa dgn kerbau liar putus tali
Nasib dia le, dekat sini ditakdir jadi mangsa buli
Tajuk ‘posting’ blog, dia sudah mula tidak peduli
Tadi, bak kuar sejarah Melaka, jap gi citer Bg Ali
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 9:15 am
Reply to  Anonymous

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 5:55/8:43/9:06 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Ramai yg ingatkan, mkcik TN dah hancur binasa
Tapi..tanpa makcik TN ini, Kejora jadi tak selesa
Bila mkcik TN hadir..seronok le pula Kejora rasa
Sbab..kini Kejora dh kembali mendapat mangsa
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 9:19 am
Reply to  Anonymous

Tengok cermin, wahai Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla.

Yang kau nampak itu ia lah kamu sendiri.

Kalau kamu namapk orang lain dalam cermin, cepat2 pigi jumpa doktor pakar psychiatry / sakit otak.

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 9:44 am
Reply to  Anonymous

“muncul pula seorang pemantun baru yang ok juga…tapi pantun2 dia semalam berbau lucah”

Siapa dia/ Mana dia?

Itu semua rekaan Wak Gontol saja. Dia takda keroje lain melainkan mengarut.

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 9:16 am
Reply to  Anonymous

Eton ialah watak yang di reka Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla.

Dia biasa buat begitu, berbagai “gufreng” di reka nya di masa lalu.

Dia kepala senget, tersangkut di pucci emak dia masa lahir, bibir herot, terjueh, maka senang lah keluar kata2 tak semmenggah.

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 9:32 am
Reply to  Anonymous

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 9:16 am,

“Jangan merajuk, Eton, teruskan membalun siapa saja yang komen nya tak sesuai.”

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Atas tu, petikan 5:55 am, apa yg makcik TN kata
Kini si tua kutuk ni kata, Eton rekaan Kejora pula
Sah le yg dia ni nyanyok..ini betina ifrit tua renta
Klu bkn nyanyok mmg ler betina tua ni sewel gila
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 9:36 am
Reply to  Anonymous

Menuduh nyanyok pulk Wak Gontol nih.

Apa saja yang senang keluar dari mulut nya – mulut celupar, dah banyak kali kena selipar.

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 9:46 am
Reply to  Anonymous

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 9:36 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Mkcik TN biol otak mungkin dek kerap kena luku
Dgn cgu Kejora, dia disekel kepala, tk henti-henti
Si tua bahalol ni udah nyanyok, dia tak mengaku
Percanggahan 5:55 am/9:16 am itu sah jdi bukti
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:37 am
Reply to  Anonymous

Makcik TN (ikut panggilan si dara) 9:16 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Makcik TN kadang2 cengei..kadang2 tu monyok
Ada masa ok..ada masa pulak merapu meroyan
Mmg sah terbukti, mkcik TN ini dah tua nyanyok
Sbb itu lah..meracau raban mcm nenek kebayan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 10:39 am
Reply to  Anonymous

Makcik TN (ikut panggilan si dara),

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
Kelmarin & smlm, dua hari, makcik TN cabut lari
Tapi..mkcik tk senang duduk, tk maki org sehari!
Sbb itu ler, mkcik gagahi juga utk jengok ke mari
Alhamdulillah kerana makcik sudi menyerah diri
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

BT95
BT95
26 November 2020 6:41 am

Merbahaya sangat ke covid19?
virusAtok lg bahaya, huruhara politik tanah air selagi tidak dibendung.
Ubatnya?
ameno kejesama dgn anwar.

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 7:00 am
Reply to  BT95

Virus KEPALA BAPAK KAMU yang amat merbahaya.

Demikian kata Najib Klepto wal Jibo.

Pssst, bapak kamu ada lagi ker?

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
26 November 2020 6:39 am

COVID MEREBAK KERANA PHD4PIG……. KLUSTER TABLIGH DAN KLUSTER SABAH BERPUNCA DARI BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ….. GUNAKAN TEST KIT …..TAK PERLU SWAB…..14 HARI SEBELUM RENTAS SEMPADAN PERLU MAKLUMKAN…… …. SURAT | Buat SOP biarlah masuk akal Ibrahim Ali……… – SURAT | Tahniah kepada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) terutama kumpulan barisan hadapan, para doktor, jururawat dan ketua kengarah kesihatan serta pelbagai golongan petugas seperti polis dan tentera. Mereka bertugas dengan cermerlang dan pengorbanan mereka amat dihargai dan disanjungi. Sebenarnya tidak ada keperluan untuk tergesa- gesa bagi mendapatkan vaksin. Kita percaya banyak negara akan memperolehi lebih banyak vaksin, manakala setakat ini negara kita… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 6:27 am

Eton 25 November 2020 5:29 pm,

Bagus lah anda ada tinggalkan komen yang nyata menunjukkan bahawa anda bukan watak rekaan Kejora. Dia suka membuat rekaan begitu sebab tahap pemikiran nya tidak seperti peserta biasa di blog ini.

Jadi, perlu lah teruskan menyertai blog ini. Bersama sama kita melawan dia bila coba menulis tak senonoh di sini dan kita coba dapatkan dia bertanggung jawab bila menulis komen.

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 6:17 am

Komen di atas blog post –

Bukan senang nak atasi Covid 19. Badan sedunia, Bangsa2 Bersatu, World Health Organization, pun belum dapat mengatasi nya. Vaccine khas bagi nya belum di temui.

Jadi, tidak wajarlah mencaci dan mengkeji Kerajaan Malaysia kerana belum dapat mengatasi wabak ini.

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 6:11 am

Dari pukul 2:33 pm semalam Wak Gontol Kejora Kojolla masuk sini meninggalkan komen satu lepas satu. Di sebut nya Eton, tak tahu jika itu watak yang di reka nya sendiri.

Kita lihat respons Eton nanti bagi menentukan jika dia ada lah bona fide peserta juga di blog ini, bukan rekaan Wak Gontol.

Jika Eton peserta biasa, di alu2kan, welcome to this blog. Mari kita bersama menegakkan kebenaran dan melawan sesiapa yang coba mencemarkan nya.

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 6:02 am

Merayu si Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla kononnya risaukan TN tak masuk sini.

Dia jenis yang nak cari pasal saja – caci, keji itu ini. Naik tocang dia bila dibiarkan sahaja.

Bila TN masuk membalun, menibai dan membantai dia di sini, tempiar dia, berterabur sana sini.

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 5:55 am

Hah, Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla kena boikot. Hanya dia sahaja yang masuk sini meninggalkan komen, melainkan hanya 1-2 lain sahaja.

Hingga pun kecik hati dan merajuk. Jangan merajuk, Eton, teruskan membalun siapa saja yang komen nya tak sesuai. 3 hari tak masuk sini sebab ada urusan di luar bandar, tapi sekarang kita boleh membalun Kejora atau sesiapa lain yang mengeluarkan komen2 yang tak semenggah.

Ini blog politik yang bagus, di hijack dek Kerjora, tapi boleh di hijak semula dari dia – komen2 dia dijawab dan dipertikaikan.

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 7:32 am
Reply to  Anonymous

5:55 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Usah lah dirisaukan, pada org yang nak merajuk
Mungkin ada sebab lain, si dara membawak diri
Kenapa masih jugak berkomen di luar dari tajuk
Tidak kah merasa malu..cubalah cerminkan diri
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 7:45 am
Reply to  Anonymous

Bodoh bangang lah mengkopipes benda yang sama sebagai semua jawapan kamu.

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 8:50 pm

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Dulu..rindu dan kesyahduan di hati dtg menerpa
Sehingga, di pergunungan rindu diri rela bertapa
Tapi aku mula sedari, diri miskin tak punya apa2
Impian dan harapan semuanya berakhir ‘Hampa’
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 8:51 pm
Reply to  Anonymous

LAGU: HAMPA – TOK KI
KARAOKE – https://youtu.be/RqwPxsGEsBM
LIRIK:
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
Ku ditinggal senja
Malam menghampiri
Sendiri ku dalam menanti
Segera oh angin sampaikan rinduku
Terlupakah kau pada janjimu

Ketika bersama rindu bergelora
Perpisahan menikam jiwa
Kau pandai mengusik kau pandai mengoda
Kini diriku yang kau tinggalkan begitu saja

Apakah ertinya ucapan manismu
Kau merinduiku
Mungkin hanya aku
Yang membiarkanmu menipu diriku

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 8:52 pm
Reply to  Anonymous

KORUS:

Biar luka menyiksa jiwa
Biar kasih tak kunjung tiba
Kerna pada hakikatnya diriku kau persenda

Aku hanya insan biasa
Lemah pada rayuan manja
Terlena dibuai mesra
Pada cinta yang hampa…

Di malam yang sunyi
Sepi menyendiri
Ku hulur dan menyusun jari
Ku pohon kau ubatikanlah rinduku
Bayang kasih dalam mimpiku
Menikam kalbu…

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 8:52 pm
Reply to  Anonymous

KORUS:

Biar kasih menyiksa jiwa
Biar ku yang mengemis cinta
Kerna sejak dari mula
Diriku yang tergoda

Aku hanya insan biasa
Lemah pada rayuan manja
Terlena dibuai mesra
Pada cinta yang hampa…
Oh… oh… oh
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 8:36 pm

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Dulu ku temui siswazah luar negara, gadis Jawa
Slepas itu..doktor muda srikandi..yg cantik lawa
Kemudian, pensyarah ayu, santun budi istimewa
Namun, semua nya berakhir hampa dan kecewa
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 8:19 pm

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Di manakah agaknya, dapat ku cari sinar cahaya
Cinta tk dpt ditemui hanya dgn tutur kata & gaya
Agaknya gadis2 ku kenali di sini semuanya kaya
Apa nak buat, diri ini insan miskin, yg tk berdaya
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 8:12 pm

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Apakah keadaan diri ini bgai org terlajak perahu?
Di mana salahnya diri ini ku cari aku pun tk tahu
Barangkali hnya sbg alasan, dari org yg tk mahu
Biarlah beban kecewa ini kupikul sendiri di bahu
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food
25 November 2020 8:07 pm

Maju Prof Dr Shahbudin Alhamdulillah pencerahan ini. Dialet/pertuturan bahasa Melayu samada baku yg di gunakan di Indonesia ato deli digunakan di Malaysia jadi itulah bahasa perantaraan ato perpaduan bangsa di Nusantara yg memahami bahasanya. Jgn diperkecilkan bangsa besar ini itulah bangsa Melayu di Nusantara nanti akhirnya bahasa baku yg digunakan Indonesia menjadi bahasa utama utk digunakan sedunia sbb bangsa asing terbiasa alunkan vocal a bukan vocal e yg digunakan di Malaysia. Yg betul adalah a yg digunakan di Indonesia baru mudah semua bangsa mempelajari dan bertutur. Contoh sebutan kita adalah dibunyikan kita bukan kite jadi Indonesia sudah betul bunyinya cuma… Read more »

Eton
Eton
25 November 2020 5:29 pm

Rasa-rasanya tiga hari kut Eton tak masuk sini. Tadi bila masuk semula, terkejut Eton apabila nama diulang sebut berkali-kali oleh berbagai pihak.
Eto rasa tak selesa sekali jadi bahan bualan yang berlebih-lebih. Ada pantun-pantun karangan seorang yang kononnya cikgu….pantun memikat tu Eton boleh terima sekadar untuk bergurau senda. Tapi yang berbau lucah tu…maafla, Eton tak suka.
Ada pulak pengunjung yang membahasakan diri sebagai Mek…entry beliau ada yang extreme…walaupun kononnya ditujukan kepada orang lain, tetapi ianya masih merujuk kpd Eton.
Di atas rasa ketidakselesaan tersebut Eton mohon mengundurkan diri. Good luck semua. Selamat berblog…tapi kalau boleh jagalah batasannya…. bye semua…

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 6:36 pm
Reply to  Eton

Maafkan abg ni Eton..

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Eton tmpil juga, tpi kali ini, lain benar bunyi nada
Mmbaca entri Eton ini, abg terasa sebak di dada
Mmg le diri abg ini sntiasa suka bergurau senda
Tapi, takde satu pantun pun lucah, ke atas dinda
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 6:43 pm
Reply to  Anonymous

Maafkan abg ni Eton..

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Jgn lah kerna abg pula..Eton pergi mmbawa diri
Eton cuba semak balik & teliti, pada setiap entry
Yg berbaur lucah tu..barangkali orng lain yg beri
Klu benar abg salah, abg menyusun sepuluh jari
🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 7:42 pm
Reply to  Anonymous

Maafkan abg ni Eton 🙏..

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Abg tak pernah terfikir akn berselisih antara kita
Dalam bergurau, mungkin tk sedar tersasul kata
Mngkin ada terlanjur dgn abg pnya coretan tinta
Klu betul abg salah..ampun & maaf abg nk pinta
🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 7:45 pm
Reply to  Anonymous

Maafkan abg ni Eton 🙏..

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Diri mu itu dik, abg sentiasa sanjung dan hormat
Dalam bergurau barangkali abg lalai & tk cermat
Maafkan abg, agar kat akhirat abg akan selamat
Berilah maaf dik..sdg kan Nabi ampunkan umat!
🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 7:59 pm
Reply to  Anonymous

Maafkan abg ni Eton 🙏..

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Kat mana tempatnya itu yg Eton rasa tak selesa?
Abg merasakan semua pantun tu gurauan biasa
Tapi, mngkin abg tk menyedari apa yg Eton rasa
Maafkan abg..barangkali pada mu, abg berdosa
🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 8:00 pm
Reply to  Anonymous

Maafkan abg ni Eton 🙏..

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Barngkali ada terlanjur, dlm pantun2 yg abg bagi
Jgn le kerna abg ni, Eton mahu melangkah pergi
Maafkan abg yer dik, memaaf org adalah tk rugi
Abg akan cuba utk, diri mu itu abg tak sebut lagi
🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓😓

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 9:51 am
Reply to  Anonymous

Kalau betul Eton cabut lari, padan muka Wak Gontol Kejora di Kojolli.

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 4:59 pm

Eton dewi pujaan abg..🌹🤱💐..

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Dgn warkah dari Eton itu..hati abg sgt lah girang
Utk Eton, pantun berbunga abg kan terus karang
Nmpaknya blog Budin ni, mcm dah tk ada orang
Klu sblm ni Eton malu..boleh le masuk sekarang
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 4:48 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Apakah benar covid mningkat kerna kjaan gagal
Atau ianya hanyalah tuduhan yg bermotif politik
Disbab covid lah kekasih Kejora dulu meninggal
Kini, Kejora mencari pengganti, gadis2 yg cantik
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️
👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤
👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 3:52 pm

KALAU ETON KUIH PAU, BIAR KEJORA JADI INTI:

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 3:53 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Eton kelak akn muncul jadi lambang cinta sejati
Warkah dari Eton tu, Kejora ulang baca dgn teliti
Org lain, mungkin tk perasan, tapi Kejora perhati
‘Warning’ dari si manja ayu..sangat mencuit hati
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 3:54 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Klau Akma menolak, biarlah Eton jadi pengganti
Kejora sanggup, melupakan semntara cikgu Yati
Begitu jugak lah, dgn Ticer Zura, si bunga melati
Bahkan..utk lupai sekejap, Farhana si dara sunti
🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕
👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤👩‍🎤
👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️👩‍⚖️
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 3:54 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Hadirnya Eton di blog ini..bawa besar punya erti
Eton, masih dlm keadaan malu, Kejora mengerti
Nmun respon dari Eton tetap sabar Kejora nanti
Moga segala igauan mimpi akan bertukar realiti
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 3:56 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
Biarlah di jambatan rindu ini Kejora terus meniti
Mungkin, Kejora sdg mnunggu, suatu yg tk pasti
Jgn lah kira nya..Eton hampakan apa yg dihajati
Namun, berpantu untuk Eton, mmg le dah mesti
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 3:57 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
Klau tak salah Kejora, Eton sekarang ini sdg cuti
Lontarkan sayang untuk abg ini..kata2 nan sakti
Hadirlah dinda, sakit asmara ini, tolonglah ubati
Tak kan dlm mimpi sja, keindahan dpt dinikmati
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 9:48 am
Reply to  Anonymous

BIAR KEJORA JADI INTI –

Awas, inti basi. Sakit perut semua yang makan.

Bila basi itu teruk sangat, pegang saja pun sakit perut.

Anonymous
Anonymous
25 November 2020 2:33 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Dah terus hilang kelibat makcik TN badut kartun
Dia ibarat dah kena sekel kepala dengan mertun
Kejora pulak, rileks & santai akn terus berpantun
Dan semestinya..diri ini tak kan melupakan Eton
🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱🤱
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
26 November 2020 7:50 am
Reply to  Anonymous

Syiok sendiri ler kamu.

Macam Melayu Melaka masa di serang Portugis 1511.

Bodoh bangang memikir musuh dah cabut, tak sedar ada di sebelah, kena pelangkong, terkongkong.