TOLAK BELANJAWAN TIDAK BERMAKNA INGKAR AGONG, TAPI UNTUK SELAMATKAN DERITA RAKYAT

Majoriti rakyat secara umumnya menolak tiga perkara berikut sebagaimana yang telah dibentangkan dalam Belanjawan 2021, Jumaat lalu.

Pertama, rakyat menolak dan tidak gembira dengan keputusan kerajaan tidak membenarkan pencarum mengeluarkan wang daripada Akaun 1 KWSP dengan jumlah maksimum RM10 ribu.

Kedua, rakyat juga menolak, kecewa dan tidak gembira kerana kerajaan enggan melanjutkan moratorium pinjaman bank antara 3 hingga 6 bulan lagi.

Ketiga, rakyat turut menolak,kecewa dan marah dengan keputusan kerajaan mahu menghidupkan semula Jasa serta memberi peruntukan besar untuk jabatan itu memulakan operasinya tahun depan sebanyak RM85.5 juta.

Tanpa ragu-ragu, boleh dikata lebih 90 peratus rakyat didapati menolak tiga perkara di atas, malah ia juga dipercayai akan menjadi inti perbahasan Ahli-Ahli Parlimen PH,BN dan lain-lain yang sealiran dengannya yang bermula hari ini.

Dalam erti kata lain , penolakan itu adalah suara besar rakyat yang jelas tidak setuju dan ia boleh didengar di mana-mana – di kedai kopi, lobi hotel, dalam perbualan suami isteri di meja makan, dalam media sosial dan sebagainya.

Walaupun Yang Dipertuan Agong ada bertitah agar Belanjawan 2021 diluluskan oleh Ahli-Ahli Parlimen, tetapi asas baginda mengeluarkan titah demikian tentulah dengan harapan agar kepentingan dan keperluan rakyat sentiasa diambil kira oleh kerajaan.

Ternampak sekarang, disebalik titah Agong itu, kerajaan PN pimpinan Muhyiddin Yassin seolah-olah cuba mengambil kesempatan daripadanya dengan merangka belanjawan yang tidak berpihak kepada rakyat, bahkan lebih menjurus kepada agenda politik peribadi.

Bagi Ahli-Ahli Parlimen pula, oleh kerana mereka sendiri dipilih oleh rakyat, sudah tentulah mereka akan dianggap songsang jika menyokong Belanjawan 2021 yang nyata tidak disukai rakyat.

Keutamaan bagi Ahli-Ahli Parlimen ialah mereka berperanan melakukan sesuatu yang bermanfaat untuk rakyat dan menolak perkara-perkara lain yang tidak dipersetujui rakyat.

Jika mereka menyokong juga perkara yang tidak dikehendaki rakyat, kemungkinan mereka ditolak dalam PRU seterusnya adalah cerah sekali.

Tidak guna sebenarnya bagi Ahli-Ahli menyokong Belanjawan 2021 ini jika hasilnya tidak memberi manfaat, malah terus menjadikan kehidupan rakyat dalam derita yang lebih panjang.

Untuk itu, adalah penting bagi Ahli-Ahli Parlimen berbahas secara kritikal, mengemukakan cadangan yang pro rakyat serta mengambil sikap berani menekan kerajaan agar tiga perkara di atas yang ditolak rakyat itu dapat ditarik balik oleh kerajaan sebelum hari pengundian.

Jika kerajaan berkeras juga mahu melaksanakannya, maka pilihan yang ada ialah menolaknya ketika pengundian diadakan.

Bukan saja Ahli-Ahli Parlimen PH, BN dan lain-lain yang harus menolaknya, bahkan mereka daripada kelompok PN sendiri pun seharusnya berani mengambil pendirian yang sama.

Hanya dengan sikap sedemikian, Ahli-Ahli Parlimen benar-benar akan dilihat berperanan secara terpuji untuk kepentingan rakyat serta layak digelar wakil rakyat.

Buat apa menyokong Belanjawan 2021 yang dalam waktu yang sama sokongan itu juga bererti memanjangkan lagi hayat politik Muhyiddin, sedangkan tindakan sedemikian boleh menyebabkan kemarahan serta kebencian rakyat.

Menolak belanjawan yang tidak memberi manfaat rakyat bukanlah bermakna Ahli-Ahli Parlimen ingkar kepada titah Agong, malah lebih untuk mengutamakan rakyat yang berada di bawah naungan Agong itu sendiri.

Lagi pula, untuk jangka panjang, yang lebih diperlukan oleh Ahli-Ahli Parlimen ialah sokongan dan berbuat apa yang disukai rakyat, bukannya menyukakan hati Muhyiddin.

Sama ada dengan penolakan Belanjawan 2021 akan menyebabkan sebuah kerajaan baru dibentuk atau PRU mengejut terpaksa diadakan, mereka yang bersikap mengutamakan rakyat pasti sentiasa ada dalam hati dan jiwa rakyat, selain tiga perkara yang menjadi kebencian itu dapat diubahsuai segera. (Shahbudindotcom 09/11/2020)

Updated: 9 November 2020 — 10:57 am

143 Comments

Add a Comment
  1. KOMUNIS DAN SOSIALIST HANYA MISKINKAN RAKYAT……..

    DARURAT PN JAUH LEBIH BAIK DARI DARURAT PH…….

    22 TAHUN GABUNGAN DUA DAJJAL ILLUMINITY DAN FREEMASON HANYA MAMPU RUDUMKAN RINGGIT KERANA SKANDAL BERTONG2……

    Islamofobia: Takut Kerana Salah…….

    Islamofobia adalah istilah kontroversi yang merujuk kepada prasangka buruk secara melulu dan diskriminasi melampau terhadap Islam dan penganutnya yang beriman dan beramal dengan ajaran Islam yang sebenar. Golongan yang mempunyai sikap Islamofobia merasakan terlalu benci terhadap Islam, sehingga membawa kepada perasaan takut dan tidak suka kepada orang Islam secara semberono.

    Kemudian umat Islam didiskriminasikan dan diasingkan daripada menyertai aktiviti kehidupan bermasyarakat.

    Islamofobia juga termasuk persepsi mereka bahawa Islam mempunyai nilai yang berbeza dengan budaya lain, dan dianggap lebih rendah nilainya daripada nilai Barat yang liberal (bebas). Mereka juga menganggap Islam mempunyai ideologi politik yang ganas dan melampau, sehingga lebih dikenali sebagai satu agama yang paling melampau.

    Jika dianalisis secara terperinci dengan benar, adil dan melalui pemikiran konsisten dalam mengkaji ajaran Islam, nescaya akan terdedah sebab sebenar berlakunya Islamofobia kerana mereka takut dan juga disebabkan oleh kezaliman melampau yang mereka sendiri pernah lakukan terhadap Islam dan penganutnya dalam sejarah, seperti Perang Salib yang dilancarkan terhadap umat Islam dan negaranya.

    Pada masa sama, kesan Islamofobia turut meningkatkan usaha mengkaji Islam secara langsung daripada sumber yang asli dan terjun sendiri ke dalam masyarakat bagi menghayatinya dalam kehidupan, bukan melalui bahan terjemahan yang ditulis oleh musuh Islam, seperti para orientalis yang menulis dengan penuh kebencian sehingga hilang perhitungan akal yang ikhlas dan tidak tepat.

    Sejarah mencatatkan bahawa Kota Baitul Maqdis pernah bermandi darah akibat pembunuhan kejam yang dilakukan oleh bala tentera Salib. Namun, selepas Sultan Salahuddin al-Ayyubi beroleh kemenangan dan berjaya membebaskan kota suci itu, beliau mengambil pendekatan untuk tidak membalas dendam dan berperikemanusiaan terhadap musuh. Tindakan itu sangat berbeza dengan apa yang dilakukan oleh tentera Salib sebelum itu.

    Ajaran Islam yang sebenar menjelaskan perintah Allah SWT dalam al-Quran, firman-Nya:

    ﴿وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ وَلَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِلصَّابِرِينَ١٢٦ وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِاللَّهِ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلَا تَكُ فِي ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ١٢٧ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَالَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ١٢٨﴾
    “Dan jika kamu memberikan balasan, maka balaslah dengan balasan yang sama dengan seksaan yang ditimpakan kepadamu. Akan tetapi jika kamu bersabar, sesungguhnya itulah yang lebih baik bagi orang-orang yang bersabar. (126); Bersabarlah (wahai Muhammad) dan tiadalah kesabaranmu itu melainkan dengan pertolongan Allah dan janganlah kamu bersedih hati terhadap (kekafiran) mereka dan janganlah kamu bersempit dada terhadap apa yang mereka rancang untuk dilakukan. (127); Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang bertaqwa dan orang-orang yang berbuat kebaikan. (128).” (Surah al-Nahl: 126-128)

    Sejarah juga membuktikan apabila tentera Salib menjajah tanah air umat Islam, agama Islam dan penganutnya diganyang sehingga jutaan nyawa terbunuh secara kejam di Asia, Afrika dan Amerika Selatan. Selain itu, mereka juga ditawan dan dijadikan hamba abdi, rakyatnya pula diperas bagi merompak hasil kekayaan bumi Islam. Musuh mengambil peluang ini akibat kelemahan umat Islam kerana meninggalkan ajaran Islam yang sempurna.

    Sejarah menjelaskan suatu keadaan yang sangat berbeza ketika Islam berkuasa dan memerintah di negeri bukan Islam setelah berjaya mengalahkan dua kuasa besar dunia, iaitu Parsi dan Rom dalam banyak siri peperangan yang besar. Walaupun begitu, peperangan itu tidak melampau kerana perintah Allah SWT dalam al-Quran:

    ﴿وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ١٩٠﴾
    “Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu, (tetapi) janganlah kamu melampaui batas, kerana sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.” (Surah al-Baqarah: 190)

    Rasulullah SAW dan para Khalifah mendidik bala tentera Islam, bahawa haram dan berdosa jika melampau ketika berperang menentang musuh. Tentera Islam dilarang membunuh rakyat yang tidak terlibat dengan peperangan seperti orang tua, kaum wanita, kanak-kanak dan para paderi di gereja.
    Apabila Islam berjaya mengambil alih negeri-negeri yang dijajah oleh kuasa besar dunia itu, rakyatnya tidak diperhambakan sepertimana yang dilakukan oleh penjajah. Malahan harta mereka tidak dirompak, tetapi diurus dengan baik dan ditadbir kehidupan mereka dengan adil terhadap semua, sehingga mereka beramai-ramai tanpa sebarang paksaan memeluk Islam.

    Sehingga kini masih ada dalam kalangan bukan Islam yang menganut agama masing-masing dan rumah ibadat mereka masih tetap wujud sejak ribuan tahun yang lalu.

    Ada tawanan perang yang dinamakan abdi (mengikut istilah semasa itu), namun ditetapkan hukum wajib memberi nafkah kepada mereka dan layanan dalam keluarga. Memerdekakan hamba menjadi suatu bentuk hukuman bagi kesalahan ibadat dan jenayah, serta galakan pahala yang besar sekiranya hamba itu dibebaskan, dan berdosa besar jika mereka dizalimi.

    Akhirnya ramai hamba yang dibebaskan. Daripada mereka itulah kemudiannya muncul para sultan, pemimpin, pahlawan dan ulama’ besar yang memimpin kerajaan Islam bukan Arab yang terdiri daripada pelbagai bangsa, sehingga hilangnya konsep perhambaan dalam masyarakat Islam.

    Namun, ia berbeza dengan era penjajahan Barat yang kejam, apabila hamba abdi dijadikan sebagai salah satu perdagangan yang laris dibawa ke seluruh jajahan takluk mereka di seluruh benua. Tujuannya hanyalah untuk mengambil hasil negeri jajahan takluk, bahkan mereka dilayan dengan zalim sehingga zaman kini.

    Bangsa Barat membunuh secara kejam jutaan nyawa anak kelahiran negeri yang dijajah kerana mereka mempertahankan tanah air dan hak mereka. Sehingga penjajah akhirnya terpaksa memberikan kemerdekaan yang masih terikat dengan kepentingan negara mereka.

    Negara penjajah tersebut melakukan kekejaman sewaktu dua Perang Dunia yang berlaku di tanah air umat Islam yang dijajah di Afrika, Asia Barat, Asia Tengah dan Asia Tenggara. Bahkan wilayah ini dijadikan medan peperangan, sehingga ramai dalam kalangan umat Islam dipaksa menjadi bala tentera mereka.

    Keadaan ini menyebabkan jutaan rakyat umat Islam menjadi mangsa kedua-dua Perang Dunia yang berlaku, sama ada dibunuh kerana menjadi tentera musuh atau bersama rakyat mempertahankan tanah airnya.

    Medan perang pula dijadikan tempat ujian senjata sehingga zaman kini dan mencetuskan huru-hara di Afghanistan, Iraq, Yaman dan negara lain.

    Walaupun penjajah yang datang daripada beberapa negara Eropah itu sudah dipaksa keluar daripada tanah air umat Islam dan umat Islam sudah dikatakan mendapat kemerdekaan, namun umat Islam masih diikat dengan syarat-syarat yang sentiasa bergantung kepada mereka. Situasi tersebut menghalang sebarang penguasaan politik, ekonomi, pentadbiran, teknologi, media dan lain-lain.

    Strategi ini digunakan untuk mengepung Islam dan penganutnya di segenap penjuru dan aspek, sehingga Islam dianggap seperti penjenayah yang diletakkan dalam kandang mereka yang sudah dihukum bersalah sebelum dibicarakan dalam mahkamah. Walhal mereka dipaksa mengaku salah di hadapan hakim yang telah disediakan hukuman dan keputusannya sebelum mahkamah dibuka.

    Sepatutnya Barat perlu berlaku adil terhadap Islam sebelum menghukum dan dikaji ajaran Islam terlebih dahulu. Bahkan dibuat perbandingan secara ilmu dan iktibar sejarah antara perbezaan fahaman mereka dengan ajaran Islam yang masih dipelihara dalam kitab suci al-Quran dan penulisan ilmu yang dicatat dengan nyata sejarah pelaksanaannya, sehingga tidak dapat disembunyikan atau diselewengkan sedikit pun. Ini kerana masih ada dalam simpanan bahan bertulis.

    Sebahagiannya telah dikaji oleh para orientalis bukan Islam dalam kalangan bangsa penjajah. Sebahagian lain pula tersimpan dalam arkib yang dicuri oleh penjajah di beberapa buah negara.
    Perkara tersebut menunjukkan Islam telah memberikan suatu sumbangan ilmu yang besar ketika Eropah masih berada dalam kegelapan sekularisme yang memisahkan urusan dunia daripada agama yang telah diubah daripada Kitab Allah. Kitab yang telah dipinda itu menjadi kitab yang jumud dan tiada petunjuk tentang hal ehwal semasa hari ini.

    Tamadun Islam juga telah memberikan sumbangan besar kepada sebahagian daripada kajian bukan Islam dalam urusan hidup yang telah diabaikan oleh kerajaan mereka yang bertindak zalim terhadap para ilmuwan.

    Akhirnya ada dalam kalangan para ilmuwan Barat memeluk Islam dan ada juga mereka yang terus kekal menganut agama asal serta rela berada di bawah naungan Kerajaan Islam yang memberikan hak secara adil kepada mereka.

    Tamadun Barat yang maju pada hari ini telah sampai ke puncak sehingga sudah tidak konsisten lagi, lalu memusnahkan diri sendiri dengan perlumbaan senjata pemusnah dan kegiatan yang ekstrem atas nama konsep kebebasan yang terlanjur di luar batas kemanusiaan. Perbuatan mereka telah merosakkan diri sendiri, memusnahkan institusi keluarga dan masyarakat setempat dan global.

    Peristiwa pengeboman atom di Hiroshima dan Nagasaki menjadi bukti jenayah kemanusiaan walaupun bertujuan untuk bertindak balas terhadap keganasan, tetapi sudah terlebih daripada yang sepatutnya. Sehingga perbuatan itu merosakkan manusia dan alam sekitar yang terus bersambung sehingga memusnahkan dunia. Al-Quran telah memberikan amaran melalui firman Allah SWT:

    ﴿ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ٤١﴾
    “Telah nampak kerosakan di darat dan laut disebabkan perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar).” (Surah al-Rum: 41)

    Barat menggunakan media yang dikawal oleh mereka seiring kemajuan meredah langit terbuka, bagi menyebarkan propaganda memburukkan Islam dan penganutnya yang sebenar. Akan tetapi mereka yang berakal sihat dalam kalangan masyarakat Barat pula ingin mengetahui berkenaan Islam melalui sumber yang asli secara langsung. Ini menyebabkan ada dalam kalangan mereka telah memeluk Islam, seperti wartawan British yang menjadi tawanan Taliban dan sukarelawan wanita Perancis yang ditawan oleh kumpulan pelampau di sebuah negara Afrika iaitu Mali.

    Walaupun mereka ditawan oleh anak-anak muda yang mentah dengan ajaran Islam yang sebenar, bahkan ada mereka yang ditaja bagi merosakkan imej Islam, namun sebaliknya tawanan itu membaca dan melihat sendiri masyarakat Islam yang sebenar. Kemudian mereka dibebaskan dan akhirnya masuk Islam dan pulang membawa Islam ke negara masing-masing.

    Maka tiada jawapan terhadap Islam, jika sekadar mencipta slogan tanpa hujah yang tepat seperti Islamofobia atau melakar kartun yang menghina Nabi Muhammad SAW dengan menggunakan media murahan yang laris menyebar fitnah, bukannya hujah ilmu dan akal yang waras. Namun pengaruh Islam terus berkembang secara hujah dan dalil akal serta realiti yang berlaku. Inilah dinyatakan oleh firman Allah SWT:

    ﴿قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكَائِكُمْ مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَى فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ٣٥ وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ٣٦﴾
    “Bertanyalah (wahai Muhammad): “Adakah di antara makhluk-makhluk: yang kamu sekutukan dengan Tuhan itu, sesiapa yang dengan memberi petunjuk kepada kebenaran? “Katakanlah: “Allah jualah yang memberi hidayah petunjuk kepada kebenaran; (kalau sudah demikian) maka adakah yang dapat memberi hidayah petunjuk kepada kebenaran itu, lebih berhak diturut, ataupun yang tidak dapat memberi sebarang petunjuk melainkan sesudah ia diberi hidayah petunjuk? Maka apakah alasan sikap kamu itu? Bagaimana kamu sanggup mengambil keputusan (dengan perkara yang salah, yang tidak dapat diterima oleh akal)? (35); Dan kebanyakan mereka, tidak menurut melainkan sesuatu sangkaan sahaja, (padahal) sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (i’tiqad). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan. (36).” (Surah Yunus: 35-36)

  2. Nasib le TN anjing 🐕 betina kelentit panjang,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Siian mkcik TN, rumahtangga dia tidak tenteram
    Asal malam msuk bilik tidur, dia monyok muram
    Dah le laki dia tahu..yang dia tu asal anak haram
    Puki dia pulak, terbuka kering macam kulit tiram
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  3. Nasib le TN anjing 🐕 betina kelentit panjang,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Makcik TN dulu mengandung, banyak kali gugur
    Kini, bila masuk bilik tidur, laki dia tak mau tegur
    Dah lah biji kelentit dia, hitam mcm buah anggur
    Bibir puki pula, mcm kering punya asam gelugor
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  4. Nasib le TN anjing 🐕 betina kelentit panjang,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Sian dgn mkcik TN..tiap mlm mata bersengkang
    Masuk ke bilik tidur laki dia hanya bagi belakang
    Laki buat tak endah langsung dia mengangkang
    Mana ler laki nak lalu puki mcm kerak bengkang
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  5. Nasib le TN anjing 🐕 betina kelentit panjang,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing betina, kini dh tk lagi bersuara nyaring
    Dia mau lagak juah, tak sedar dah tanggal taring
    Laki pun meluat sebab dia menopos puki kering
    Kini..dia merenung ke siling sja sambil terbaring
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  6. POLITIK NEGARA KETINGGALAN 40 TAHUN KE BELAKANG AKIBAT PEMIMPIN2 ELITE YANG KITAR SEMULA…….

    COVID BERPUNCA DARI MAKMAL ELITE GLOBAL…..DISEBARKAN OLEH POLITIKUS2 SELURUH DUNIA……

    MUJAHAT WAKANDA JADI AGEN PENGGANAS KOMUNIS LELONG MURAH2 ASET2 MELAYU…….

    DARURAT BERMULA SEJAK PH PERINTAH NEGARA DENGAN ISTIHARKAN NEGARA BANGKRAP…..PELBAGAI DARURAT SEPERTI LELONG ASET2 MELAYU……

    _DI MANA SAHAJA CERUK DUNIA BERLAKU KEROSAKAN DAN KEMUSNAHAN BERPUNCA DIPERINTAH BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ…….___________

    Para saintis bimbang kerana isu yang perlu dipantau sekarang ini adalah ketiadaan ruang yang sewajarnya untuk spesies itu. – Reuters
    MOSCOW: Saintis di utara Rusia menemui lokasi yang menjadi tempat perkumpulan walrus di sebuah kawasan terpencil di Laut Kara.
    Reuters melaporkan, penemuan itu suatu yang mengejutkan kerana kumpulan walrus itu terpaksa bersesakan dan berhimpit berikutan habitat dataran ais yang diancam penyusutan selain ancaman aktiviti manusia.
    Tabiat berkumpul bukan sesuatu yang asing bagi spesies ini, namun lazimnya ia melibatkan kelompok-kelompok kecil dalam ‘keluarga’, dan jarang sekali ditemukan haiwan itu bersesak dalam jumlah yang besar.
    Lokasi perkumpulan sangat penting bagi spesies itu kerana ia menjadi tempat untuk berehat selepas membuat renangan jauh, membiak dan bersosial. Lokasi yang ditemui itu begitu terpencil di semenanjung Yamal, dan para saintis menganggarkan sekitar 3,000 ekor walrus sedang bersesakan.
    Lazimnya, tempat perkumpulan seumpamanya bertempat di atas dataran ais yang hanyut di sekitar kepulauan Artik. Namun, kitaran iklim yang lebih panas mengakibatkan banyak ais mencair dan mengancam ruang kehidupan yang diperlukan spesies itu.
    Lebih memberi tekanan, adalah habitat yang musnah akibat aktiviti penerokaan minyak dan gas selain terdapat lebih banyak laluan kapal di Artik.

    “Tempat perkumpulan ini sangat unik kerana terdapat walrus jantan dan betina tinggal bersesakan, selain daripada anak-anak walrus yang pelbagai usia,” ujar penyelidik kanan Artik, Aleksander Sokolov, dari Akademi Sains Rusia.
    Kesatuan Konservasi Alam Sekitar Antarabangsa (IUCN) menyenaraikan spesies itu sebagai ‘hampir terancam’ pada tahun 2016, selain mengaggarkan jumlah keseluruhan walrus Atlantik kini hanyalah 12,500 ekor.
    Sebelum pemburuan komersial haiwan itu diharamkan di peringkat antarabangsa pada pertengahan abad ke-20, populasi spesies itu sudahpun terjejas berikutan permintaan lemak dan gadingnya.
    Andrei Boltunov, dari Pusat Penyelidikan dan Ekspedisi Marin, bagaimanapun berkata penemuan lokasi perkumpulan di Yamal itu memberi petanda yang baik iaitu populasi walrus Atlantik semakin memulih.
    “Kami mahu percaya bahawa ini adalah petanda positif,” ujarnya, sambil menambah isu yang perlu dipantau sekarang ini adalah ketiadaan ruang yang sewajarnya untuk spesies itu.
    Masalah itu disebabkan tempoh ketiadaan ais di sekitar Laut Kara semakin panjang dan itu antara lain berpunca daripada kenaikan suhu global sepanjang dekad-dekad kebelakangan ini.

  7. Nasib le TN anjing 🐕 betina kelentit panjang,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing betina, tk padan tua mahu tunjuk kuat
    Rasanya kt bibir puki anjing ni penuh dgn ketuat
    Anjing ni ingat bagus sgt le..dgn apa yg dia buat
    Dia tk tahu, kat blog ni dia tu, semua org meluat!
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  8. Perogol Nika Gee dan perogol amah Indon mungkin perlu JASA. Spin maklumat jadi rogol menjadi suka sama suka? Bayar lebih lepas guna lubang? Kahkahkah!

  9. Kartel Azmin Semburit nak propaganda apa? Kabur ke tak kabur video semburit Hotel Sandakan? Kahkahkah!

  10. Cytrop JASA sudah kerja awal nak backup bajet propaganda Azmin Semburit. Memang kartel jenis tak tahu malu betul bila bab melahap duit cukai Rakyat. Kahkahkah!

  11. Madey si Kitol tahu Kerajaan Pintu Belakangnya memang hancur. Macam karier anak emasnya Azmin Semburit. JASA saja boleh ubah Azmin Semburit menjadi Azmin Berduit. Kahkahkah!

  12. Yang coklat tu bukan batu
    Itu namanya gambir
    Sedap ker lobang bontot kejora tu?
    Dah 80an mengelember

    🤣🤣

    1. Yang coklat tu bukan batu
      Itu namanya gambir
      Dah tosonyap makcik sihir hantu
      Macam puki jer terjuih bibir

      🤣🤣

  13. Nasib le TN anjing 🐕 betina kelentit panjang,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Readers can see, idiot TN is not highly educated
    He actually, present himself, as a stupid bastard
    The title blog’s clown the idiot already chartered
    No way he can beat..Kejora who’s really talented
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  14. Nasib le TN anjing 🐕 betina iblis dungu akal pendek kelentit panjang 5:24/5:25/5:27/5:28/5:31/5:32/5:35 pm,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Sian TN anjing betina tolol, otak kecik ciput nipis
    Pukulan2 Kejora..itu anjing tua tak dpt nak tepis!
    Marah le anjing bebal ini perut kembung kempis
    Yg anjing nyanyok ni buat ini..bukan ke kopipes?
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    1. Anonymous (TN anjing 🐕 kelentit panjang)

      Bodoh bangang lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih tak sedar dia kena balun, tibai dan bantai di sini.

      Reply
      9 November 2020 5:24 pm
      ____________________________________________________

      Anonymous (TN anjing 🐕 kelentit panjang)

      Bodoh bangang lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih tak sedar dia kena balun, tibai dan bantai di sini.

      Reply
      9 November 2020 5:25 pm
      ____________________________________________________

      Anonymous (TN anjing 🐕 kelentit panjang)

      Bodoh bangang lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih tak sedar dia kena balun, tibai dan bantai di sini.

      Reply
      9 November 2020 5:27 pm
      ____________________________________________________

      1. Anonymous (TN anjing 🐕 kelentit panjang)

        Bodoh bangang lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih tak sedar dia kena balun, tibai dan bantai di sini.

        Reply
        9 November 2020 5:28 pm
        ____________________________________________________

        Anonymous (TN anjing 🐕 kelentit panjang)

        Bodoh bangang lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih tak sedar dia kena balun, tibai dan bantai di sini.

        Reply
        9 November 2020 5:31 pm
        ____________________________________________________

        1. Anonymous (TN anjing 🐕 kelentit panjang)

          Bodoh bangang lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih tak sedar dia kena balun, tibai dan bantai di sini.

          Reply
          9 November 2020 5:32 pm
          ____________________________________________________

          Anonymous (TN anjing 🐕 kelentit panjang)

          Bodoh bangang lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih tak sedar dia kena balun, tibai dan bantai di sini.

          Reply
          9 November 2020 5:35 pm
          ____________________________________________________

          1. Nasib le TN anjing 🐕 betina iblis dungu akal pendek kelentit panjang 5:24/5:25/5:27/5:28/5:31/5:32/5:35 pm,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            Kesian TN anjing tua tolol, otak ciput, kecik nipis
            Dia ulang-ulang komen bodohnya..berlapis-lapis
            Tapi..dia kata, org yg buntu akal saja, yg kopipes
            This ill idiot, is really wasting the blogging space
            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  15. ada kah singgahsana itu ulul amri yg di maksudkan?

    arab ketika,zaman muhammad anak sminah di sajikan dgn ilmu yg plato bawa kpd manusia?

    atau kedundalan takfiri mengatakan, ilmu falsafah democracy itu datang nya dari tuhan yg lain?

    mska, ape fungsi ulul amri dlm pengertian ketua kpd satu lapisan di bawah utk mematuhi satu lapisan yg di atas mereka lalu berlapis2 hingga hierachi kemuncak teratas …..

    dari sistem caliph kpd sistem democracy ber parlimen raja ner perlembagaan…

    ingkar derhaka ke jika tidak mematuhi keinginan raja sedangkan keingkaran itu berasaskan perlembagaan…

    siape sebenar nya raja dlm sistem democracy, jika tidak rakyat sebenar nya ?

    demideacy itu berasaskan rakyat, dan raja2 juga sebahagian rakyat jelata…

    perlu di ingati, kedaulatan tahta itu melebihi raja yg bertahta bagitu juga kedaulantan perdana menteri itu melebihi menyandang nya….

    tidak kecuali, ketua hakim dan rangkaian ‘judiciary’ yg di bawah nya….

    dgn kedaulatan fungsi executive, legislature dan juriciary, maka ketiga2 cabang ini teras democracy dlm sebutan pengertian nya utk bersama kedaulantan singgahsana mengindahkan kelasterian jauh sekali melampaui antara mereka….

    jgn pula ada di antara rakyat melampaui fahaman pendewaan ‘orang’ yg menyandang kedaulatan2 yg ada….

    kerana mereka2 itu semua serupa di sisi tuhan mereka…

    1. ..raja ner perlembagaan – raja ber perlembagaan

      demideacy – democracy

  16. 22 BULAN PHDAPIG SELAMATKAN KLEPTOKRAT PENGGANAS KOMUNIS……22 TAHUN SELAMATKAN KRONI DAN ANAK BERANAK….

    RAKYAT DERITA KERANA DIPERINTAH BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ SELAMA 22 TAHUN 22 BULAN…..

    PROJEK SWAB TEST YANG MAHAL ……GENG DARURAT MANA YANG DAPAT MASYUKK TUUU……

    “Sikit-sikit sekolah vernacular,” ………

    Belanjawan yang memahami keutamaan, barulah win…. Ini tidak, sikit-sikit sekolah vernakular?
    Apabila kerajaan tidak sebut nama sekolah vernakular dan Sekolah Menengah Persendirian Cina (SPMC) secara spesifik dalam Belanjawan 2021, maka melompatlah ultra kiasu, seperti katak kepanasan. Dakwanya, ultra kiasu sekolah vernakular dipinggir.

    Selepas ini NGO ultra kiasu pasti akan desak kerajaan pimpinan PN. Adakah kerajaan akan tunduk?

    Sejak bila sekolah vernakular dipinggirkan kerajaan? Apa hak Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) untuk mendapat peruntukan belanjawan kerajaan?

    SMPC hanya melahirkan lebih ramai ultra kiasu berkiblatkan Taiwan (China).

    Saya tidak mahu sentuh soal sekolah vernakular seperti SJKC/T, kerana sekolah ini memang sekolah bantuan kerajaan sepenuhnya sama seperti sekolah aliran kebangsaan. Peruntukan memang ada seperti biasa, cuma tidak ada peruntukan tambahan mungkin.

    Justeru, apa masalahnya? Dasar ultra kiasu, tidak pernah puas, asyik nak lebih?

    SKJC sudah mempunyai kemudahan seperti sekolah berasrama penuh, nak bagi belanjawan tambahan apa lagi? Lagipun kewujudan sekolah ini tidak berperlembagaan. Semakin dibantu, semakin ultra kiasu mereka. Semakin mereka tidak mengundi PN. Percayalah.

    Kenapa perlu bantu SMPC? Saban tahun sekolah ini terus membesar, dengan bangunan tambahan baharu dengan kelengkapan serba canggih. Jika tidak percaya, pergi tengok sendiri 60 SMPC seluruh negara, sudah menjadi seperti sebuah universiti. Tidak puas lagi.

    Baca sejarah SMPC. Dahulu kerajaan bagi pilihan, sama ada mahu diserapkan dalam sekolah bantuan kerajaan menjadi Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina (SMJKC), atau kekal menjadi sekolah persendirian.

  17. Anonymous (TN anjing 🐕 kelentit panjang)

    Apa dia “yang individu pergi di cuci” tu?

    Reply
    9 November 2020 7:19 am
    ___________________________________________________

    1. jigit

      Bodoh budak TN ni …. tapi gatal poen nak komen orang juga… mamat hotel sheraton tu ingin tahu samada tempat-tempat yang dikunjungi oleh orang yang memakai gelak pink itu dicuci (bersihkan).
      Ehhhh…. bodoh duduk diam2 la TN… menyusahkan orang nak explain pula…

      Reply
      9 November 2020 7:37 am
      ___________________________________________________

      1. Anonymous

        Haha..BM tak faham dan bangga sangat dengan English..mesti mamat tu dulu SJK.

        Reply
        9 November 2020 7:49 am
        ___________________________________________________

        1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

          Anon 7:49 am,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          TN anjing itu pendengki, hati dia kotor bernanah
          Dah tua ganyut..ayat mudah pun tak reti nak fikir
          Bukan mamat lah..tapi anjing tua iblis itu minah!
          Klu jenis tk faham BM tu, msti dulu sekolah SJK
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          Reply
          9 November 2020 8:41 am
          ___________________________________________________

          1. Sheraton

            Ya. betul.

            Setahu saya .. tempat yang di kunjungi tak di tutup untuk di sanitizer ‘di Cuci’

            Anon tu mungkin guru bahasa atau tak reti bahasa

            Reply
            9 November 2020 8:01 am
            ___________________________________________________

            1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

              Bro Jigit 7:37 am,

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              Selalu, klau suka ganggu org itu, sifatnya dengki
              Semua hal orang..dia suka kacau dan ambik pot
              Kan bro kata, klu tua bkn poen, tapi panggil puki?
              Lebih-lebih lagi le, bila sudah kering dan kerepot
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              Reply
              9 November 2020 8:28 am
              ___________________________________________________

              1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

                Pembaca sekalian,

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                TN anjing ifrit tua, awal pagi cuba nak menggigit
                Pagi ini dia kena tibai dgn Anon 7:49 & Sheraton
                Anjing tolol tu juga kena carut dgn Kejora & Jigit
                Mesti lah, bertepuk tangan..Zunnun, NBR & Eton
                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                Reply
                9 November 2020 8:55 am
                ___________________________________________________

                1. Anonymous (TN anjing 🐕 kelentit panjang)

                  Mungkin juga nama2 itu semua (Jigit, Sheraton dll) ia lah nama yang di reka Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla.

                  Dia pakar me reka itu ini. Termasuk gufreng nga “Dr Akma”, konon.

                  Kalau betul pun ada Dr Akma in real life, dia dah malu nak masuk sini, tak mahu melayan Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla lagi.

                  Reply
                  9 November 2020 9:15 am
                  ___________________________________________________

                  1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

                    Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 9:15 am,

                    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                    Haha..amik ko..TN anjing betina sihir ifrit puaka!
                    Kat blog ini, anjing tua ini ramai peserta tak suka
                    Dah mcm kulit babi tebal..anjing ini punya muka
                    Bila dh kantoi, semua anjing ini kata Kejora reka!
                    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

                    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                    Reply
                    9 November 2020 9:45 am
                    ___________________________________________________

                    1. Dah bankrap ideas aku tengok.

                      Main copy paste komen lama ajer.

                    2. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 5:48 pm,

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                      Kesian betul TN anjing tua otak ciput kecik nipis
                      Pukulan2 pantun Kejora, anjing itu tidak tertepis
                      Marah lah anjing ini, perut jadi kembung kempis
                      Bila dah terkedu..dia persoal pula pasal kopipes
                      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                    3. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 5:48 pm,

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                      TN anjing kena taji teruk, kini parah & terngadah
                      Dgn Cg Kejora..anjing tu hari2 makan caci ludah
                      Naper ler biol bengap sgt itu anjing haram jadah
                      Bkn ke kopipes itu menjadikan kerja jadi mudah?
                      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  18. Jigit

    Habih la hang bro…

    Sat lagi “untie” TN celapak mai maghah pasai apa dok pi pantun tak ikut tajuk posting ….

    Tang mana dia sakit hati pun tak tau… mungkin masa muda-muda dulu dia pernah dikecewakan kut…sebab tu bila dia tengok orang bercinta dia jadi sakit hati…hihihiii

    Reply
    8 November 2020 12:05 pm
    _________________________________________________

    1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

      Bro Jigit 12:05 pm

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Tak ada le Kejora ini nak heran auntie tu celapak
      Cuma Kejora ni benci itu auntie TN busuk hapak
      Dia nk buat blog ini, harta dia pnya kepala bapak
      Dgn Kejora ini, siap le anjing tu makan penyepak
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      Reply
      8 November 2020 1:54 pm
      _________________________________________________

      1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

        Bro Jigit 12:05 pm

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Auntie TN tu, hidup bercinta, mmg tk prnah rasa
        Ketika zaman British dulu, dia mningkat dewasa
        Dia dapat laki pun hodoh, dek kena kawin paksa
        Bila mlm layan laki di ranjang dirasa sgt tersiksa
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        Reply
        8 November 2020 12:41 pm
        _________________________________________________

        1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

          Bro Jigit 12:05 pm

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          Mlm pertama, dah jadi pergaduhan atas ranjang
          Mkcik TN meraung..bila laki dia, suruh telanjang
          Punya lah meronta..sampai laki pun dia terajang
          Laki dia pulak tk suka Mkcik TN kelentit panjang
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          Reply
          8 November 2020 1:06 pm
          _________________________________________________

          1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

            Bro Jigit 12:05 pm

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            Skrng ni, laki mkcik TN bagi blkang masa baring
            Dgn mkcik TN kerepot itu, laki dia sangat boring
            Dh ler puki mkcik tu mcm sabut kelapa je kering
            Bibir puki dia hitam kepet mcm kulit buah jering
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            Reply
            8 November 2020 1:16 pm
            _________________________________________________

          2. Mencarut saja ler tahu nya Kejora Wak Gontol nih.

            Tak dibimbing emak bapak nya di masa kecil. Depa sibuk sangat pagi petang siang malam. Depa kuat seks, asyik berkong k.k

            1. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 5:21 pm,

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              TN anjing rasa, macam kena rejam dgn lembing
              Hidup bangsat dlm keadaan terumbang-ambing
              Masa kecik, anjing ini kutip makan taik kambing
              Dia jadi kurang ajar, sbb mak bapak tak bimbing
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              HAHAHA HHOHO HIHIHI

  19. Nasib le TN anjing 🐕 betina akal pendek kelentit panjang 3:13 pm,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing tak sedar, di sini, dia hanya bahan buli
    Anjing ni mcm tk faham, org kutuk dia atau perli
    Org benci meluat kat dia pun dia buat tak peduli
    Yang anjing tua bebal tu tahu hanyalah Bang Ali
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    1. HAW HAW HAW

      Mengata orang bahan buli

      Tak ngaku ada beberapa orang yang buli dia

      Gitu lah tabiat pembohong, pemfitnah, penjahat dan gengster.

      BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA.

      1. Nasib le TN anjing 🐕 betina iblis dungu akal pendek kelentit panjang 3:35 pm,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        TN anjing asyik kena, Kejora taji tersmbam jatuh
        Maruah dan moral anjing tua ini dh rosak runtuh
        Membebel, meroyan dia..tajuk post tak disentuh
        Bodoh anjing ni mcm pak dia pnya kepala butuh
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        1. Bodoh bangang lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih tak sedar dia kena balun, tibai dan bantai di sini.

          1. Mkcik TN anjing 🐕 5:24 pm,
            Jawapannya ada kat atas.

  20. Dah betul2 cabooooooooooot ke Wak Gontol?

    1. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 3:16 pm,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      TN anjing tak sedar, di sini, dia hanya bahan buli
      Anjing ni mcm tk faham, org kutuk dia atau perli
      Org benci meluat kat dia pun dia buat tak peduli
      Yang anjing tua bebal tu tahu hanyalah Bang Ali
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      1. HAW HAW HAW

        Mengata orang bahan buli

        Tak ngaku ada beberapa orang yang buli dia

        Gitu lah tabiat pembohong, pemfitnah, penjahat dan gengster.

        BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA.

        1. Nasib le TN anjing 🐕 betina ifrit bingai akal pendek kelentit panjang 3:35 pm,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          TN anjing asyik kena, Kejora taji tersmbam jatuh
          Maruah dan moral anjing tua ini dh rosak runtuh
          Membebel, meroyan dia..tajuk post tak disentuh
          Bodoh anjing ni mcm pak dia pnya kepala butuh
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          1. Bodoh bangang lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih tak sedar dia kena balun, tibai dan bantai di sini.

            1. Mkcik TN anjing 🐕 5:25 pm,
              Rujuk jawapan yg ada kat atas.

  21. RAKYAT DERITA KERANA DIPERINTAH BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ SELAMA 22 TAHUN 22 BULAN…..

    PROJEK SWAB TEST YANG MAHAL ……GENG DARURAT MANA YANG DAPAT MASYUKK TUUU……

    “Sikit-sikit sekolah vernacular,” ………

    Belanjawan yang memahami keutamaan, barulah win…. Ini tidak, sikit-sikit sekolah vernakular?
    Apabila kerajaan tidak sebut nama sekolah vernakular dan Sekolah Menengah Persendirian Cina (SPMC) secara spesifik dalam Belanjawan 2021, maka melompatlah ultra kiasu, seperti katak kepanasan. Dakwanya, ultra kiasu sekolah vernakular dipinggir.

    Selepas ini NGO ultra kiasu pasti akan desak kerajaan pimpinan PN. Adakah kerajaan akan tunduk?

    Sejak bila sekolah vernakular dipinggirkan kerajaan? Apa hak Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) untuk mendapat peruntukan belanjawan kerajaan?

    SMPC hanya melahirkan lebih ramai ultra kiasu berkiblatkan Taiwan (China).

    Saya tidak mahu sentuh soal sekolah vernakular seperti SJKC/T, kerana sekolah ini memang sekolah bantuan kerajaan sepenuhnya sama seperti sekolah aliran kebangsaan. Peruntukan memang ada seperti biasa, cuma tidak ada peruntukan tambahan mungkin.

    Justeru, apa masalahnya? Dasar ultra kiasu, tidak pernah puas, asyik nak lebih?

    SKJC sudah mempunyai kemudahan seperti sekolah berasrama penuh, nak bagi belanjawan tambahan apa lagi? Lagipun kewujudan sekolah ini tidak berperlembagaan. Semakin dibantu, semakin ultra kiasu mereka. Semakin mereka tidak mengundi PN. Percayalah.

    Kenapa perlu bantu SMPC? Saban tahun sekolah ini terus membesar, dengan bangunan tambahan baharu dengan kelengkapan serba canggih. Jika tidak percaya, pergi tengok sendiri 60 SMPC seluruh negara, sudah menjadi seperti sebuah universiti. Tidak puas lagi.

    Baca sejarah SMPC. Dahulu kerajaan bagi pilihan, sama ada mahu diserapkan dalam sekolah bantuan kerajaan menjadi Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina (SMJKC), atau kekal menjadi sekolah persendirian.

  22. KEJORA TINGGAL SORANG MEMPERTAHANKAN DIRINYA,
    TAK DAK SAPPA YANG SUPPORT!

    JIGIT GI TENGOK LADANG NENASNYA,

    DR AKMA DAH CABOT(REKAANNYA)

    TINGGAL DIA SORANG MELOPONG
    DISERANG KANAN KIRI

    JAB LAGI DIA CABOOOOTTT!!!!!!!!!!!!!!

    1. Nasib le TN anjing 🐕 (@ Anon) betina tua akal pendek kelentit panjang 2:17 pm,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
      Kejora ada Jigit, Eton, Zunnun, anon utk support
      Tapi bab penyokong ini, tak le sgt nak ambik pot
      Cuma, Kejora sian makcik TN anjing tua kerepot
      Bila terkepit..kt polis pula, anjing tua ini nk repot
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      HAHAHA HHOHO HIHIHI

      1. Takut yer? Kamu ada buat salah yer, Wak Gontol?

        Jaga2, kamu masuk lokap nanti, jadi biul.

  23. PH DULU SELAMAT KAN DERITA RAKYAT…..SURUH IKAT PERUT….TARIK SUBSIDI….LELONG ASET2 MELAYU.DLL……

    KAMALA BUKAN ZOMBIE MAINLAND…..ITU SEBAB BOLEH JADI NAIB PRESIDENT USA…..CINA INDIA KAT TANAH MELAYU JASAD SAHAJA DI SINI TAPI JIWA DI SANA…….

    Bila pendatang nak jadi tuan……

    Saya dah agak posting macam ni akan naik. Tinggal tunggu masa saja. Benda ni sama je masa Barack Obama menang, Justin Trudeau menang dan Jacinda Arden menang.

    Saya nak membebel panjang pasal hal ni keluar hujah macam-macam tapi hari ni hari kemas rumah. So takleh membebel panjang.

    So pendek ja.

    Apa yang menjadi asas utama, bangsa-bangsa lain di negara-negara lain ni diterima menjadi antara pemimpin tertinggi negara mereka? Haa cuba bagitau?

    Simple je abang kakak semua.

    They embrace and fully understand the spirit, the core of their nation.

    Kamala Devi ni, walaupun ada darah India, dia tak bawa sentimen atau ke-Indian dia di Amerika. Dia peluk cium semangat dan ideologi Amerika. Dia tak adalah nak buat sekolah kebangsaan India.

    Cuha tengok ke kita pulak. Tengok isu-isu yang sering dibangkitkan di media sosial. Pengubahan sejarahnya, serangan ke atas apa saja Islam-nya, kebencian melampau pada bahasa kebangsaan dan Jawi-nya, Malay-bashing-nya, maki YDPA-nya; mana maunya…

    Some of those stuffs are the core foundation of Malaysia.

    Hentikanlah cherry-picking ni everytime something happens outside, when it suits your needs and wants, you jadikan ia contoh. Tapi you set aside benda-benda yang tak sesuai dengan kehendak you.

    Pandai pulak eh..

    For example, Singapore. Always using Singapore as your compass. Tapi Singapore tak ada venacular education. Tak nak pulak ikut.

    Sekarang ni Thailand sebab Thailand tengah tolak sistem beraja depa. Masa zaman Raja Bhumibol di mana rakyat Thailand sembah dan sayang, tak nak pulak ikut. Thailand pakai satu bahasa dan satu nama, tak juga nak highlight-kan.

    Poster macam ni bukan membawa kita ke depan sebenarnya. Ia hanya membuka lebih banyak isu-isu yang menarik kita ke belakang.

    Amerika merdeka tahun 1776. Berapa ratus tahun tu?

    Go figure.
    Mohamad Jamalee

  24. Tak reti BI nak tulis BI.

    “He actually, present himself ..” – apa grammar kepala taik mcm tuh.

    SOKONG,SOKONG,SOKONG

    betollah dia bukan guru

    1. Mkcik TN anjing 🐕 (@ Anon) 1:53 pm,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
      Maaf lah mkcik TN, atas Kejora pnya kelemahan
      Kejora ni muda, English pun hnya taraf bawahan
      Lain lah makcik TN..sekolah zaman tahun 50-an
      Hebat lah BI..sekolah time British punya jajahan
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      1. Mkcik TN anjing 🐕 (@ Anon) 1:53 pm,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        I don’t mind, if my weakness in English you critic
        In the field of English U might be a better person
        Furthermore, at school I just teach mathematics
        But I’m the champ as far as pantun is concerned
        💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      2. Wak Gontol tak ngaku dia tua.

        Belum bongkok empat tapi dah bongkok dua.

      3. Wak Gontol cakap BM ajer ler

        Jangan mengarut nak BI tapi grammar tak tentu hala

      4. Bodoh bangang lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih tak sedar dia kena balun, tibai dan bantai di sini.

        1. Mkcik TN anjing 🐕 5:27 pm,
          Jawapan ada diberi kat atas.

    2. Wak gontol asal indonesia kot?

      dia lebih pakar bahasa Belanda

      memang bahasa BI nya memalukan!

      bodo

      1. Nasib le TN anjing 🐕 (@ Anon) betina tua akal pendek kelentit panjang 1:53/2:07 pm,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
        Kejora is just a young..& ordinary mathematician
        But people got stunned..as if looking a magician
        While old idiot TN’s trick..is out of date & ancient
        He had to endure the pain from Kejora’s reaction
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        HAHAHA HHOHO HIHIHI

        1. Nasib le TN anjing 🐕 (@ Anon) betina tua akal pendek kelentit panjang 1:53/2:07 pm,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
          Cg Kejora still stand strong and tough..as a hero
          Referring to old tales he’s like Robin Hood/Zorro
          Unlike ill TN..who resemble an old wheel barrow
          Facing Kejora..that moron suffers pain & sorrow
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhhh kaaaaahhhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        2. Wak Gontol ngaku dia muda

          Tapi dah lapan kali jadi duda

          1. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua iblis akal pendek kelentit panjang 2:33 pm,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            TN anjing asyik kena, Kejora taji tersmbam jatuh
            Maruah dan moral anjing tua ini dh rosak runtuh
            Membebel, meroyan dia..tajuk post tak disentuh
            Bodoh anjing ni mcm pak dia pnya kepala butuh
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            1. Wak Gontol syiok sendiri

              Konon nya dia bidadari

              Tapi kencing berdiri

              1. Nasib le TN anjing 🐕 tua akal pendek kelentit panjang 3:07 pm,

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                TN anjing tak sedar, di sini, dia hanya bahan buli
                Anjing ni mcm tk faham, org kutuk dia atau perli
                Org benci meluat kat dia pun dia buat tak peduli
                Yang anjing tua bebal tu tahu hanyalah Bang Ali
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

                🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                1. Bodoh bangang lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih tak sedar dia kena balun, tibai dan bantai di sini.

                  1. Mkcik TN anjing 🐕 5:28 pm,
                    Rujuk kpd jawapan yg diberi kat atas.

  25. Bajet 2021 –
    Bajet gula-gula
    Bajet cincai
    Bajet haprak
    Bajet entah apa-apa
    Bajet syok sendiri
    Bajet tambah beban hutang negara
    Bajet kayakan kroni + suku-sakat
    Bajet indah khabar dari rupa
    Bajet bayar gaji penjawat awam +
    persara + menteri-menteri makan
    gaji buta
    Rakyat yang lain sorrylah jaga sendiri

    Amerika – terima Biden
    Malaysia – tolak Muhyiddin +
    semburit

    Amerika – BidenIn
    Malaysia – MuhyiddinOut + semburit

    #tolakbajet2021

    1. Toni, pigi jumpa Psychiatrist, check otak kau ok ke.

  26. kejora woiii,

    dari kau duduk mencarut,dan rasa bangga konon orang seronok membaca pantun sundal kau,lebih kau fokus on-line Mat tam tu pada budak-budak kau yang memang sedia lemah dalam subjek tu.

    buang masa,memalukan.

    bodoh!

    udah mengaku guru,jangan-jangan kutip botol kat tong sampah!

    bodoh!

    GURU SELALUNYA PEKERTI MULIA

    betollah kau pengutip botol!

    1. Sokong sokong sokong komen ini.

      HAW HAW HAW Wak Gontol bodoh.

      1. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 12:58 pm,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Sian, TN anjing puki kering, laki tak mahu romen
        Dah habis modal..anjing ni, mau cetus sentimen
        Malu kantoi, muka dh tebal, mcm tembok simen
        Dia buat entri guna ‘anon’, lepas tu sindri komen
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        1. Wak Gontol puki tak kering

          Dia ada penyakit, kencing mesti baring

          Bang Ali pun senang tuding

    2. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 12:52 pm,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      Sian TN anjing tak tahan Kejora tibai & pelakong
      Dkat pembaca pula, dh terbuka dia pnya pekong
      Dia bertukar jdi ‘anon’ pula..ini geng DAP tokong!
      Nak tunjuk konon dia tu..kat sini ada penyokong
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      1. Wak Gontol dah keseorangan

        Menangis selalu, dia keparat, bajingan

        1. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua ifrit akal pendek kelentit panjang 2:40 pm,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          TN anjing asyik kena, Kejora taji tersmbam jatuh
          Maruah dan moral anjing tua ini dh rosak runtuh
          Membebel, meroyan dia..tajuk post tak disentuh
          Bodoh anjing ni mcm pak dia pnya kepala butuh
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          1. Bodoh bangang lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih tak sedar dia kena balun, tibai dan bantai di sini.

            Butuh pun dah di ragut anjing bila melahur nak jual punkoq nya di backlanes of Chow Kit Road, KL

            1. Mkcik TN anjing 🐕 5:31 pm,
              Sila rujuk jawapan yg ada kat atas.

  27. Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food

    Apo2 hal kono saing Merika baghu boleh PM serentak saing Indonesia dan Thailand yg lain2 ikut jo. Omputih di Eropah pun ditolan Melayu malah seduniyo ditolan Melayu. Tahu. Saba jo la. Kihkihkih.

    1. belajar ‘tahu’ manusia dgn kemanusian mereka, kurangkan melihat pd bangsa….

      itu pun klu kamu ‘tahu’….

      1. Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food

        yo lah keperkaan itu jgn di detailkan. Tahu.

      2. Ane bo lui bo cak kase yilek tak mkn no food

        kepekaan … esok semuwo ea dijagoi hati tak siapo pun terkucil sbb tuhan itu utk siapo sajo demi melenyapkan bangso. Tahu.

  28. Anonymous (TN anjing 🐕 kelentit panjang)

    Such a waste of blogging space by Beruk Tua Wak Gontol moron.

    Reply
    9 November 2020 10:49 am
    ________________________________________________

    1. Anonymous (TN anjing 🐕 kelentit panjang)

      Such a waste of blogging space by Beruk Tua Wak Gontol moron.

      Reply
      9 November 2020 10:51 am
      ________________________________________________

  29. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Readers can see, idiot TN is not highly educated
    He actually, present himself, as a stupid bastard
    The title blog’s clown the idiot already chartered
    No way he can beat..Kejora who’s really talented
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Masuk bakul angkat bakul sendiri.

      Dia ada hanya gontol nya sahaja.

    2. Tak reti BI nak tulis BI.

      “He actually, present himself ..” – apa grammar kepala taik mcm tuh.

      1. Mkcik TN anjing 🐕 12:49 pm,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
        Maaf lah mkcik TN, atas Kejora pnya kelemahan
        Kejora ni muda, English pun hnya taraf bawahan
        Lain lah makcik TN..sekolah zaman tahun 50-an
        Hebat ler BI..sekolah time British punya jajahan
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        1. Mkcik TN anjing 🐕 12:49 pm,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          I don’t mind, if my weakness in English you critic
          In the field of English, you might be a better person
          Furthermore, at school I just teach mathematics
          But I’m the champ as far as pantun is concerned
          💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          1. Wak Gontol mengaku pandai pantun

            Tapi rangkap nya selalu katun

        2. Wak Gontol mengaku muda

          Tapi gontol dah mampus, hampir tiada

          1. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua setan akal pendek kelentit panjang 2:42/2:44 pm,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            TN anjing asyik kena, Kejora taji tersmbam jatuh
            Maruah dan moral anjing tua ini dh rosak runtuh
            Membebel, meroyan dia..tajuk post tak disentuh
            Bodoh anjing ni mcm pak dia pnya kepala butuh
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            1. Bodoh bangang lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih tak sedar dia kena balun, tibai dan bantai di sini.

              1. Mkcik TN anjing 🐕 5:32 pm,
                Rujuklah kpd jawapan yg ada kat atas.

  30. Nasib le TN anjing 🐕 betina akal pendek kelentit panjang 10:36/11:04/11:13/10:47/10:49/10:51/10:54/10:55 am,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    TN feels he is a dragon but he’s just a millepede
    To readers, it’d be better if the moron keep quiet
    The more he retaliate..the more, he looks stupid
    He is actually presenting himself, as an old idiot
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    1. dari kau duduk mencarut,dan rasa bangga konon orang seronok membaca pantun sundal kau,lebih kau fokus on-line Mat tam tu pada budak-budak kau yang memang sedia lemah dalam subjek tu.

      buang masa,memalukan.

      bodoh!

      udah mengaku guru,jangan-jangan kutip botol kat tong sampah!

      bodoh!

      1. Sokong sokong sokong komen ini.

        HAW HAW HAW Wak Gontol bodoh.

        1. Nasib le TN anjing 🐕 betina akal pendek kelentit panjang 12:52 pm,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          Sian, TN anjing puki kering, laki tak mahu romen
          Dah habis modal..anjing ni, mau cetus sentimen
          Malu kantoi, muka dh tebal, mcm tembok simen
          Dia buat entri guna ‘anon’, lepas tu sindri komen
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          1. Wak Gontol menuduh reka anon

            Tapi dia dikenali sebagai lanun

      2. Nasib le TN anjing 🐕 betina akal pendek kelentit panjang 12:44 pm,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Sian TN anjing tak tahan Kejora tibai & pelakong
        Dkat pembaca pula, dh terbuka dia pnya pekong
        Dia bertukar jdi ‘anon’ pula..ini geng DAP tokong!
        Nak tunjuk konon dia tu..kat sini ada penyokong
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        1. Wak Gontol dah takda penyokong

          Dulu ada 1-2 dah cabut, dia melolong

          1. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua iblis akal pendek kelentit panjang 2:46/2:48 pm,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            TN anjing asyik kena, Kejora taji tersmbam jatuh
            Maruah dan moral anjing tua ini dh rosak runtuh
            Membebel, meroyan dia..tajuk post tak disentuh
            Bodoh anjing ni mcm pak dia pnya kepala butuh
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  31. Anonymous (TN anjing 🐕 kelentit panjang)

    Cukup tandus otak kamu, kopipes ajer yer?

    Reply
    9 November 2020 10:36 am
    _____________________________________________

    Anonymous (TN anjing 🐕 kelentit panjang)

    Hah, dah kopipes komen lama mantun mantat yang taraf nya mcm pantat.

    Reply
    9 November 2020 11:04 am
    _____________________________________________

    1. Anonymous (TN anjing 🐕 kelentit panjang)

      Dah bankrap ideas ker? Main copy paste komen lama ajer.

      Otak 100 gm berat nya ker, masakan purata manusia punya lk 130 gm.

      Reply
      9 November 2020 11:13 am
      _____________________________________________

      1. Nasib le TN anjing 🐕 betina iblis dungu akal pendek kelentit panjang 10:36/11:04/11:13 am,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Sian TN anjing betina tolol, otak kecik ciput nipis
        Pukulan2 Kejora..itu anjing tua tak dpt nak tepis!
        Marah le anjing bebal ini perut kembung kempis
        Yg anjing nyanyok ni buat ini..bukan ke kopipes?
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        1. Bodoh bangang lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih tak sedar dia kena balun, tibai dan bantai di sini.

          Tepis konon. Nak tepis Bang Ali pun … ooops, itu pelanggan dia, mana boleh tepis.

          1. Mkcik TN anjing 🐕 5:35 pm,
            Sila rujuk jawapan yg disediakan di atas.

    2. Wak Gontol cakap besar

      Macam pengemis yang melahur dekat pasar

      1. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua dungu akal pendek kelentit panjang 2:50 pm,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        TN anjing asyik kena, Kejora taji tersmbam jatuh
        Maruah dan moral anjing tua ini dh rosak runtuh
        Membebel, meroyan dia..tajuk post tak disentuh
        Bodoh anjing ni mcm pak dia pnya kepala butuh
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        1. Mengata dulang paku serpih

          Mengata orang dia nak berdiri pun tak boleh

          Di tarik Bang Ali suruh menonggeng berterusan

  32. Tak habis2 Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla bawak masuk sini cerita frust nya dengan gufreng nya. Coba analisa watak, personaliti dia.

    Dia tak pedulikan blog post. Blogging tak ikut blog post. Tak indahkan peserta2 dan pembaca lain di blog ini. Tak pedulikan kepentingan orang ramai di blog ini.

    Dia pedulikan hanya kepentingan nya sendiri. Amat pentingkan diri sendiri. Jumpa babi hutan dengan badak di hutan, pelupuh Beruk Tua itu dulu di sini.

    1. Berhenti sekejap, taip di handphone, balun Beruk Tua tu dulu?

    2. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 12:25 pm,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      Haha..amik ko..TN anjing betina sihir ifrit puaka!
      Kat blog ini, anjing tua ni ramai peserta tak suka
      Dah mcm kulit babi tebal..anjing ini punya muka
      Bila dh kantoi, semua anjing ini kata Kejora reka!
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      1. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 12:25 pm,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈
        TN anjing betina iblis perangai mcm keling paria
        Tapi anjing ini jenis muka kulit babi tak tau malu
        Dia nak buat blog ini, jadi harta kepala bapak dia
        Akibatnya teruk le kepala anjing tua ni kena palu
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        1. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 12:25 pm,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          TN anjing dh beruban bulu puki dan semua bulu
          Kat blog ni, anjing ni gatal puki, nk jadi penghulu
          Tapi dia tk mau tengok kehebatan Kejora ni dulu
          Akibatnya asyik kena tala & taji, kantoi dan malu
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 12:25 pm,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          TN anjing asyik kena, Kejora taji tersmbam jatuh
          Maruah dan moral anjing tua ini dh rosak runtuh
          Membebel, meroyan dia..tajuk post tak disentuh
          Bodoh anjing ni mcm pak dia pnya kepala butuh
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 12:25 pm,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          Kebodohan dari TN anjing, mmg tak dpt dihapus
          Anjing tua ini kerja mencaci je, tak ikut tajuk pos
          Dulu Kejora selalu kutuk anjing ini pelir mampos
          Rupa2 nya, betina tua putus haid, atau menopos
          👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 12:25 pm,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Itulah, dekat tajuk pos, tk mau nak beri tumpuan
          Lps itu, mkcik gatal pulak gi jolok sarang tebuan
          Sekarang kantoi monyok le mkcik dapat habuan
          Klu biadab, Kejora tibai, tak kira mkcik pempuan
          👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
          👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          1. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 12:25 pm,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            TN anjing dh beruban bulu puki dan semua bulu
            Kat blog ni, anjing ni gatal puki, nk jadi penghulu
            Tapi dia tk mau tengok kehebatan Kejora ni dulu
            Akibatnya asyik kena tala & taji, kantoi dan malu
            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            1. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 12:25 pm,

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              TN anjing asyik kena, Kejora taji tersmbam jatuh
              Maruah dan moral anjing tua ini dh rosak runtuh
              Membebel, meroyan dia..tajuk post tak disentuh
              Bodoh anjing ni mcm pak dia pnya kepala butuh
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              HAHAHA HOHOHO HIHIHI

              1. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 12:25 pm,

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                Kebodohan dari TN anjing, mmg tak dpt dihapus
                Anjing tua ini kerja mencaci je, tak ikut tajuk pos
                Dulu Kejora selalu kutuk anjing ini pelir mampos
                Rupa2 nya, betina tua putus haid, atau menopos
                👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                  Nasib le TN anjing 🐕 betina tua akal pendek kelentit panjang 12:25 pm,

                  😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                  👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                  Itulah, dekat tajuk pos, tk mau nak beri tumpuan
                  Lps itu, mkcik gatal pulak gi jolok sarang tebuan
                  Sekarang kantoi monyok le mkcik dapat habuan
                  Klu biadab, Kejora tibai, tak kira mkcik pempuan
                  👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳👩‍🦳
                  👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                  👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                  Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                  HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            2. Wak Gontol asyik mencarut puki

              Dia tak habis2 kena maki

          2. Wak Gontol tak boleh nak jadi Penghulu

            Sebab muka dia penuh bulu

            Macam beruk, kita semua tahu

        2. Wak Gontol memantun mantat

          Satu hapah pun dia tak dapat

      2. Wak Gontol dah takda penykong

        Orang punya dia nak buat pekong

        1. Nasib le TN anjing 🐕 betina tua menopos akal pendek kelentit panjang 2:52/2:54/2:55/2:57 pm,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          TN anjing asyik kena, Kejora taji tersmbam jatuh
          Maruah dan moral anjing tua ini dh rosak runtuh
          Membebel, meroyan dia..tajuk post tak disentuh
          Bodoh anjing ni mcm pak dia pnya kepala butuh
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          1. Wak Gontol Kejora Kojolla mengata orang tapi dia yang lebih.

            Dipaksa Bang Ali dia buat itu ini pun tak boleh.

  33. Sebelum komen buruk baiknya BELANJAWAN 2021 kita dengar dulu hujjah dari MP mulai 9 Nov 2020 terutama dari ketua pembangkang.

    1. Cadangan bagus.

  34. Mereka MP PN akan berkata .. Menjunjung Titah Yang Dipertuan Agung .. MP-MP henda lah menyokong bajet yang di bentangkan.. yang ini lah guna nya JASA.

    Pertama, YDP Agung tak cakap tak boleh di bahas. Cuma hendak lah sokong. Sebab itu boleh di bahas.. apabila dalam perbahasan banyak yang merugikan rakyat dan negara…apa kah perlu di sokong?

    Kedua, YDP Agong cakap hendak lah di sokong supaya bajet tetap di bentang bukan sokong untuk terus di luluskan. Kalau MP PN memutar belitkan erti maksud sokong …lebih baik jangan di bentang.

    Seperti mana YDP Agong titah baginda berharap MP Pembangkang memberi kesempatan kerajaan PN membentang bajet. Bukan nya buat usul tidak percaya atau menguna kan pembentangan bajet untuk menyingkir Muhyiddin.

    Kerana bajet tu penting. Selepas dibentangkan dan di lulus atau tidak sila lah apa nak buat selepas itu terpulang pada MP-MP. Janji bajet telah di bentang… Bukan nya sengaja menolak untuk menyingkir Muhyiddin.

    Ketiga, pada ketika itu sesiapa saja jadi PM …PM …pasti mementingkan rakyat dan negara bukan kelangsungan masa hadapan politik. Siapa sangka kita ada PM yang sanggup guna bajet untuk menyelamatkan nyawa politiknya.
    Apalagi setelah darurat telah di tolak sepatutnya PM kita lebih bijaksana menyelesaikan masalah.

    Apakah se tiap perkataan itu bila si guna mesti di perjelaskan maksud nya ?

    1. Pada terori nya, jika tak lulus, tak boleh belanja tahun depan.

      Praktik nya, tak lulus pun, boleh belanja ikut bajet tiap Jabatan telah kemukakan kpd boss depa. Bila lulus, adjust jumlah yang dalam bajet jika perlu.

      Mana boleh gomen tak jalan? Mesti jalan punya. Politikus buat hal, pegawai2 Kerajaan ada SOP bagi perbelanjaan Jabatan depa bila bajet belum di luluskan.

      HIDUPLAH DEMOKRASI. Siapa tak mahu, hijrah lah ke selatan Thailand.

      1. Oh ya ke …?

        Buat apa dia orang bahas… Bentang dan tak payah undi luluskan.

        Kita ni mengundi untuk apa ? Politik saje ke atau sekali dengan ekonomi?

        1. “Jika tak lulus”, Dol.

          Baca ler baik sikit.

  35. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Mmg le sangat berat rasanya, sebuah penantian
    Apakah si dara itu..langsung tak ada pengertian?
    Jambatan lara rindu ini, ttap Kejora jadikan titian
    Dan berpantun untuk si dara ttap jadi kemestian
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

    1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
      Mmg le sngat berat, kerinduan yg membelenggu
      Sesaat menanti terasa lama bagaikan seminggu
      Biar seribu tahun, aku kan tetap setia menunggu
      Untuk si dia..kan ku bina sebuah cinta pnya tugu
      👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

      1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
        Begini le keadaan diri ini, bila hidup bersendirian
        Yang menjadi teman, hnyalah hiba dan kesepian
        Jambatan lara rindu terpaksa jua dijadikan titian
        Mmg sgt tersiksa mngharung sebuah penantian
        👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
        ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

        💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

        1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
          Di pergunungan rindu ini..diri akan terus bertapa
          Zikir & mantera kasih mmg diri tidak pernah alpa
          Apa kah di sini, kebahagiaan, akan dpt ku jumpa?
          Atau segala-galanya hanya akan menuju hampa?
          👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
          ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

          💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

          1. Wak Gontol Kejora Kojolla dah kena abandon dek gufreng nya.

            Nanti dia akan keluarkan komen2 yang konon nya dari “Dr Akma”.

            Gia bayang Wak Gontol tuh.

    2. Hati2 lah, Kejora. Banyak sangat fikirkan cinta yang tak berbalas, nanti kamu jadi mereng.

Leave a Reply

Your email address will not be published.