MUHYIDDIN JADI HILANG PUNCA BILA ‘PULANG KOSONG’ SELEPAS MENGADAP AGONG?

Sesuatu yang Muhyiddin Yassin langsung tidak jangka ialah beliau dan rombongannya terpaksa “pulang kosong” selepas mengadap Agong semalam.

Diberitakan, jangkaan beliau ialah cadangannya berkenaan perisytiharan darurat itu akan dipersetujui Agong tanpa banyak soal kerana ia telah diperakui oleh kabinet.

Lebih daripada itu, dalam majlis mengadap semalam juga, Muhyiddin turut membawa sama beberapa menteri dan pegawai tinggi kerajaan bersamanya.

Dengan itu, beliau mempunyai keyakinan yang tinggi cadangan itu akan diterima Agong, seterusnya dapat memberi nafas kepada hayat politiknya untuk bertahan lebih lama.

Tetapi, apabila Agong meminta masa untuk memperhalusi cadangan tersebut, malah akan memanggil mesyuarat Majlis Raja-Raja terlebih dahulu bagi membincangkannya, ia menyebabkan Muhyiddin jadi hilang punca.

Sebab itu, difahamkan sebaik pulang ke Kuala Lumpur selepas mengadap Agong, sementara suara bantahan terhadap cadangan darurat itu makin meluas, Muhyiddin tidak mampu berbuat apa-apa lagi.

Beliau tidak menjangka sama sekali keadaan itu akan berlaku kerana apa ada dalam fikirannya ialah selepas mendapat persetujuan Agong itu, bellau akan terus membuat pengumuman rasmi berkaitan darurat dengan asas paling kukuh dalam penampilan dan hujahnya ialah persetujuan Istana Negara telah diperolehi.

Disebabkan tidak bersedia dengan keadaan tak dijangka itu, Muhyiddin dan lain-lain menteri, kecuali Annuar Musa, semua yang lain dilihat tidak mampu lagi menampilkan hujah melawan mereka yang memprotes darurat yang dicadangkannya itu.

Tidak kurang mereka yang berada di kem Muhyiddin melihat kebijaksanaan Agong menangguhkan persetujuan baginda berkaitan cadangan darurat itu sebagai suatu petanda yang tidak baik.

Ada yang berkata, jika Agong setuju, baginda pasti memberi persetujuan segera pada petang semalam juga.

Tetapi, dengan menangguhkan keputusan dan mahu berbincang dengan Majlis Raja-Raja terlebih dulu, harapan untuk darurat dipersetujui terlihat mula kabur.

Yang paling pasti, kiranya persetujuan daripada Agong diperolehi petang semalam, tentulah Azmin Ali dan Hamzah Zainuddin yang paling awal tampil bersuara mempertahankan kewajaran darurat dikuatkuasakan.

Meskipun akal yang waras tidak dapat menemui jawapan yang logik di mana kaitannya antara melawan Covid19 dengan penggantungan Parlimen, tetapi jika persetujuan Agong telah diperolehi, Muhyiddin dan semua menteri kabinet yang menjadi pengampu kuatnya pasti akan melakukan apa saja untuk mempertahankannya.

Begitu juga dengan pimpinan Bersatu, mereka turut tidak mampu tampil melawan hujah-hujah yang menolak darurat lantaran langsung tidak bersedia ke arah itu.

Yang mereka tahu, cadangan itu akan dipersetujui Agong dan mereka akan beramai-ramai menyokongnya setelah Muhyiddin membuat pengumuman.

Beberapa pemimpin Bersatu dilaporkan bertanya sesama sendiri apa yang perlu dilakukan dalam situasi sekarang ini.

Meskipun dikatakan ada yang mahu tampil dan mengeluarkan kenyataan melalui media sosial, tetapi melihat protes yang begitu ketara, ada yang jadi kecut dibuatnya.

Terdapat juga pemimpin Bersatu yang menasihatkan rakan-rakan mereka, jika tidak tahu apa yang sepatutnya mahu dipertahankan, maka lebih baik berdiam diri saja.

Esok Majlis Raja-Raja dilaporkan akan bermesyuarat membincangkan cadangan darurat tersebut dan sementara itu, protes serta suara di kalangan rakyat Malaysia yang menolak cadangan darurat boleh dikata menjangkau lebih 90 peratus jumlahnya.

Rakyat yang tidak bersetuju dengan darurat, rata-ratanya bukan saja tidak menemui jawapan tentang kaitan antara Covid19 dengan penggantungan Parlimen, malah juga hairan mengapa Sabah yang tinggi kes setiap hari tidak diisytiharkan darurat lebih dulu?

Harapan rakyat cuma satu iaitu agar mesyuarat Majlis Raja-Raja esok ada jawapan yang mampu meredakan kekalutan ini, sambil menunjukkan jalan yang sebaiknya kepada pemimpin yang enggan menerima hakikat bahawa mereka sudah hilang sokongan majoriti. (Shahbudindotcom 24/10/2020)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 24 October 2020 — 9:09 pm
Subscribe
Notify of
guest

52 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
25 October 2020 10:08 am

KERUSI PM AKAN TERUS DICABAR SELAGI TIDAK DI ADA KAN PRU15…….. Berhenti berbalah, petugas letih lawan Covid-19, kata Dr Noor Hisham……… Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah mengingatkan usaha menentang Covid-19 perlu dilakukan secara bersama. Ketua pengarah kesihatan berkata virus pembunuh tidak terhapus jika masyarakat terus berbalah dan melupakan peristiwa lalu. “Kita perlu bersatu dan bersama-sama bertarung melawan Covid-19 bukan berbalah sesama sendiri,” coretnya di Twitter pagi ini. 10 kematian akibat Covid-19 dicatatkan semalam dengan 710 kes penularan baharu. Malaysia kini sedang berdepan gelombang ketiga Covid-19 selepas kes baharu terus mencatatkan pertambahan tiga angka. Perkembangan terbaru ini membuatkan kerajaan dilaporkan… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
25 October 2020 10:03 am

POLITIK TIDAK STABIL HANYA PRU15 PENYELESAIANNYA…..USA LAGI TERUK COVID SEDANG MENGUNDI…… Keyakinan pelabur akan berada di tahap sifar: ….. Keyakinan pelabur tempatan dan asing terhadap negara akan berada pada tahap sifar sekiranya Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin meneruskan cadangan untuk mengisytiharkan darurat pentadbiran di negara ini. Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, ini kerana pada ketika ini ekonomi Malaysia sedang berdepan cabaran getir. “Sekiranya Perdana Menteri meneruskan cadangan untuk mengisytiharkan darurat yang dicadangkan, saya sebagai ahli ekonomi secara peribadi, bekas Menteri Kewangan, bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri dan bekas Pengerusi Bank Dunia serta IMF (Tabung Kewangan… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
25 October 2020 9:58 am

GAYA BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG PERINTAH NEGARA JUAL ASET2 NEGARA DAN BUAT TAIK HUTANG BERLAMBAK…… Najib persoal jual FGV di ambang keuntungan…….. Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mempersoalkan adakah sekarang masa yang sesuai untuk FGV Holdings Berhad (FGV) dijual kepada pihak ketiga tatkala syarikat itu di ambang kembali mencatatkan keuntungan. Beliau berkata, harga sawit dunia pada masa kini sudah memulih dan mencecah RM3,100 satu tan iaitu sama harga ketika FGV disenaraikan pada tahun 2012. “Saya ingin utarakan juga iaitu FGV adalah pemilik syarikat gula terbesar negara MSM, manakala Tradewinds milik Syed Mokhtar adalah pemilik syarikat gula… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
25 October 2020 8:56 am

PM hilang majoriti tiada legitimasi untuk mentadbir. Apa lagi bentang bajet dalam sidang Parlimen? Apa lagi PM minoriti mahu? Kahkahkah!

Jigit
Jigit
25 October 2020 8:06 am

Sdr Budin, Saya setuju sangat-sangat jika Majlis Raja-Raja tak menyokong rancangan kerajaan Muhyiddin untuk mengisytiharkan apa-apa jenis dharurat pun buat masa ini. Akan tetapi, kemusykilan saya….jika benar terjadi Belanjawan Negara yang akan dibentangkan kelak tidak mendapat sokongan, lantas memaksa Muhyiddin meletakkan jawatan……sosok manakah yang mampu mendapat sokongan majoriti apabila dicalunkan sebagai Perdana Menteri bagi menggantikan Muhyiddin…? Adakah DSAI…? Tak mungkin kerana Ahli Parlimen PAS, penyokong Tun M, pengikut Muhyiddin dan Azmin pasti menolak termasuk juga sebahagian dari MP UMNO yang mahukan calun mereka sendiri. Jadi, dari celah mana Anwar mahu dapatkan sekurang-kurangnya 112 undi yang diperlukan…? Jika dicalunkan Tun M… Read more »

Anonymous
Anonymous
25 October 2020 8:56 am
Reply to  Jigit

Jika benar Moo dan PN dah hilang majoriti, benarkan proses demokrasi mengikut constitution berjalan kata Mat Hasan UMNO. Anwar dah bagi fakta dia kpd YDPA. KuLi pun dah bagi fakta dia kpd YDPA. Kedua2 kata Moo dan PN dah hilang majoriti, faktanya Moo patut resign dan YDPA jalankan peranan utk tentukan siapa yg benar2 ada majoriti. Biar YDPA jalankan peranan dia mengikut constitution utk tentukan siapa antara Anwar dan KuLi atau siapa2 lain Madey ke yg ada majoriti secara tuntas. Dia berhak dilantik PM mengikut kuasa budi bicara YDPA siapa yg ada majoriti. Isu pokok kpd YDPA dan Majlis Raja2… Read more »

Anonymous
Anonymous
25 October 2020 7:29 am

Dik Akma dewi srikandi ku🌹,

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
💐🌹🥀🌷🌸🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
Sambut lah salam mesra abg untk dewi ku intan
Terima kasih..atas dinda punya wrkah & ingatan
Dekat perbatasan tu, dinda jagalah keselamatan
Terus lah berjuang dan berbakti, utk anak watan
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Berjuanglah dinda dgn gigih smbil mnimba ilmu
Tolong lah, mereka yg perlu, tanpa merasa jemu
Semoga, dgn kejayaan, dinda nanti akn bertemu
Doa ikhlas dari abg, akn sentiasa mengiringi mu
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
💐🌹🥀🌷🌸🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

Wau bule
Wau bule
25 October 2020 6:35 am

Muhyiddin nampak terdesak ke, Zahid tergamam terpacak ke, Hadi blur tak bergerak ke, Anwar merangkak2 ke, Azmin terketar2 ke, BUKAN isu sebenar.

Isu sebenar kita berhadapan dengan political uncertainty cause by politicians’ lust for power and holding onto it which have been adversely compounded by Covid-19 pandemic thus negatively impacted on our economy. The rakyat suffer, not those plliticians whose pockets are full and heavy.

I cannot help but agree with powerful views expounded by ex MITI minister Rafidah, ex PM Mahathir, ex AG Tommy Thomas and Umno’s Advisor Ku Li…. period

Anonymous
Anonymous
25 October 2020 8:40 am
Reply to  Wau bule

NAK BUAT DARURAT? BENTANG LAH DI PARLIMEN HAMDAN TAHA Ok saja nak buat darurat….tapi bentang la di parlimen dan minta persetujuan ahli ahli dewan rakyat supaya darurat di buat. Jika di luluskan di parlimen maka persembahkan lah kepada Agung dan raja raja melayu…. InyaAllah tidak akan ada petikaian jika telah di bentang di parlimen. Jika tidak meminta pandangan ahli dewan rakyat terbukti keputusan yang di buat oleh Perdana Menteri bukan kerana kepentingan umum….tapi kerana kepentingan diri sendiri……malu lah sikit Ayah Mu… Dalam kes begini mana pendirian Pas yang perjuangan parti mereka berteraskan Islam. Di mana hujah keadilan dalam islam dalam… Read more »

zunnun
zunnun
25 October 2020 6:17 am

ape beza pengat durian & pengat taik nasarudin daud setelah sebati memamah ajaran seketul daging babi hadi….

kedua2 pengat sama sj rasa nya dek lidah asyik mengunyah daging babi masakan hadi….

ape beza pompuan & betina kpd mokhtar senik hingga alena mempermainkan keinginan nya utk memadu kasih….

kedua2 pompuan/betina sama sj rasa nya, dek ke’raja’an nafsu nya terletak sentiasa di #kepalabutuh nya….

kesian #melayu2islam hadi, hidup mem’butuh’ & memuki sana sini….

NoHal
NoHal
25 October 2020 5:20 am

Kegilaan Lockdown 3.0

Forgive me if I’m not sure you’re the one thinking clearly, given some of the things I’ve recently read.
https://jbhandleyblog.com/home/2020/7/27/lockdownlunacythree

NoHal
NoHal
25 October 2020 5:17 am

Hasil ujian RT-PCR Covid19 rupanya terdedah kpd manipulasi. Sekurang2nya, ia benar di US. Ada bukti?
Di Massachusetts US, cycle threshold = 40, 85 hingga 90 % dapat hasil ujian +ve Covid19.
Dengan cycle threshold = 30, hasilnya -ve covid19.
Bermakna, jika nak besarkan jumlah jangkitan, guna cycle threshold = 40?

“In Massachusetts, from 85 to 90 percent of people who tested positive in July with a cycle threshold of 40 would have been deemed negative if the threshold were 30 cycles, Dr. Mina said. “I would say that none of those people should be contact-traced, not one,” he said”.

https://jbhandleyblog.com/home/lockdownlunacyfour

zunnun
zunnun
25 October 2020 4:28 am

mAt sabu dgn sini sini berkata,

‘yg sebenar nya, Moo kini sedang menghadapi darurat ….’

zunnun pula menambah kata, kerajaan #melayu2islam hadi kini di hempit dgn bekalan darurat #seketuldagingbabi hadi….

kerajaan #melayu2islam hadi kini di persimpangan kesundalan mereka, dgn 3 pilihan

(1) meneruskan memamah masakan seketul daging babk dari kawah hadi

(2) ‘sharing’ kuasa dgn warlord2 melayu2 omNo

(3) kembali berunding dgn pH utk mendapatkan kekuatan kuasa …..

bisa racun masakan #seketuldagingbabi dari kawah hadi sudah meresap akal pemikiran #melayu2islam yg hadi cuba jenamakan, dah mereka akan meneruskan dgn pilihan (1) utk menempah kesundalan2 survival mereka seterus nya….

Anonymous
Anonymous
25 October 2020 5:56 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK NILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Kamu dengan sana sana menghadap tahi pal.t.

Kamu menjaja seketul daging babi, tak laku, busuk, berulat, kamu ultra kiasu, tak mahu rugi, goreng daging itu dengan maggots nya, jamu makan bersama puak kamu.

Kesundalan kamu dengan Bang Ali bikin rabak lub.ng belak.ng kamu.

khatijah.nuno
khatijah.nuno
25 October 2020 2:16 am

Betul kata YB Mat Sabu yg Darurat ialah Moo dan PN huhu Kan betul ayat dan firman Allah klau Kun Fayakun..maka jadilah. Sama mcam DSAI menghadap Agong utk pertimbang beliau ada numbres utk gantikan PM. Tpi tak jadi..Agong tak perkenan..dgn alasan ad SD sokongan tpi takde list2 nama2 MP yg menyokong. Ni hah melantun balik hasrat dan cdangan Moo dgn harapan tinggi Darurat diluluskan segera.. sbb tiada Kun FayaKun. Hah ingat tu monyet.. eh sorry ingat tu semua. Apa2 plan dan tindakkan..kena tawakkal dulu kemudian serah pd Allah samada diluluskan atau tidak (dia yg maha Perancang dan sebaik2 Perancang)… Man… Read more »

Anonymous
Anonymous
25 October 2020 6:03 am
Reply to  khatijah.nuno

Kamu selalu ingat monyet sebab kamu jenis monyet. Monyet pompuan.

Hah, no chivalry in political differences. Monyet memonyet works both ways.

Ingat, plan yang jahat motivasi nya tak di lulus Allah. Tapi boleh serah saja lah kpd Nya.

Anonymous
Anonymous
25 October 2020 8:18 am
Reply to  Anonymous

Bukan engkau ke MONYET yang dimaksudkan itu wahai TN Monyet…sebab engkau yang melompat macam monyet termakan cili bila Khatijah nunok bagi pendapat….

Amoy
Amoy
25 October 2020 12:27 am

美食家的福音
Wa shinta itu Wak kojola

仍然保持20歲曼妙身材的
wa mau ngawin sama lia.
ngawin lanti,itu Lunnun kasi 20 ngilo lagin free…

Anonymous
Anonymous
25 October 2020 7:46 am
Reply to  Amoy

Halo Amoy,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍💼👩‍💼👩‍💼👩‍💼👩‍💼👩‍💼👩‍💼👩‍💼👩‍💼👩‍💼👩‍💼👩‍💼👩‍💼👩‍💼👩‍💼👩‍💼👩‍💼
Haiya Amoy, wa tatak suka lor olang cakap pelat
Wa ingat ma..lu ngawin itu anon anjing, lagi baik
Itu anjing ma..lu pnyia montot lia ata moleh yilat
Nanti lu belak, itu anjing moleh mkn lu pnyia taik
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
25 October 2020 8:22 am
Reply to  Amoy

Itu lagin babi ka Amoy…baik punya lagin…..itu ala maggots punya lu kasi sama TN kasi lia goleng makan…..

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
25 October 2020 12:02 am

BIASALAH BILA JADI NO 1 GILA KUASA MULA MERASUK…..TOK MUDIM KENA AKUR HAYAT KUASANYA TIDAK LAMA…… Teliti lima aspek elak kerjasama politik berkecai……. ALOR SETAR – UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) perlu memanfaatkan tempoh gencatan politik untuk meneliti lima aspek yang berkemungkinan menjadi punca keretakan kerjasama politik di antara kedua-dua parti itu. Pensyarah Kanan Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa (COLGIS), Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata, tempoh bertenang itu akan memberi masa secukupnya untuk kedua-dua parti itu mengkaji kelemahan dan tuntutan yang bakal dihadapi kelak. Menurutnya, berdasarkan kajian berkaitan kehancuran beberapa kerjasama politik sebelum… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
24 October 2020 11:08 pm

ITULAH BAGUSNYA SISTEM BERAJA DARI REPUBLIC DIKTATOR…… …. .. UMNO Johor minta perjelaskan Perkara 150…. UMNO Johor meminta kerajaan Pusat menjelaskan penggunaan peruntukan Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan iaitu membabitkan pengisytiharan darurat. Pengerusi UMNO Johor, Datuk Hasni Mohammad berkata, tindakan meminta penjelasan itu diputuskan menerusi mesyuarat UMNO negeri hari ini. “Apa diputuskan dalam mesyuarat kita hari ini berkenaan keperluan penggunaan Perkara 150 yang perlu diperjelaskan kepada semua rakyat. “Sekarang ini, perkara tersebut belum diberikan penjelasan secara menyeluruh,” katanya pada sidang media di Pejabat Perhubungan UMNO Johor di sini hari ini. UMNO Johor turut tidak bersetuju jika Dewan Rakyat dan Dewan Undangan… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
24 October 2020 10:42 pm

BANGSA YAKJUJ MAKJUJ AKAN LAKUKAN KEROSAKAN DAN KEMUSNAHAN DI MANA SAHAJA MEREKA BERADA……. China mahu ‘hapus’ Uyghur di Xinjiang……. LONDON, 4 Rabiulawal 1442H, Rabu – Pihak berkuasa di Xinjiang menyerang unit asas keluarga untuk membawa perubahan demografi di wilayah berkenaan. “Pihak berkuasa komunis menyerang asas-asas kehidupan keluarga Uyghur dengan pengguguran paksa dan pensterilan,” kata Editor Bersekutu UnHerd, Peter Franklin. ‘Naga’ yang tidak selamat telah meneruskan penyalahgunaan polisi untuk mengawal majoriti Cina Han di kediaman Uyghur yang menyebabkan penurunan kadar kelahiran etnik minoriti itu dengan cepat akhirnya mengubah demografi wilayah berkenaan. Taktik sama juga digunakan oleh pihak berkuasa China di Tibet.… Read more »

khatijah.nuno
khatijah.nuno
25 October 2020 2:25 am

Eh Bodoh…ya Yahudi Isreal, Amerika juga Dajjal. Raja2 Arab, negara Arab yg sokong Amerika dan berbaik dgn Isreal juga boleh digerlar Yakjuj Makjuj…Juga China. Tak kira islam ker kafir klu jenis nk merosakk manusia dan agama mmng dasar Dajjal la. Kat Msia ni yg hang dok bising china, DAP, non malay and non moslem Dajjal tu..ada kemungkinan. tpi yg paling nyata Dajjal yg terang2 Dajjal skrng ni ialah kelompok Bani Melayu mcam kau juga.. tu gerombolan yg dlm kerajaan PN… ada faham. Skrng cuba merosakkan lagi keadaan darurat dilanda Covid dan rakyat dilanda virus economy menguncup…cari makan susah.. Kalut Moo… Read more »

Amuta
Amuta
25 October 2020 5:59 am
Reply to  khatijah.nuno

Ternyata samada ko Melayu sesat si Khatijah nuno memakan berak si sial mulut puaka iblis syaitan Zunnun itu perangai dajal yajuj majuj gog magog duduk dihati ko org siap ko iblis syaitan Zunnun tuhan kerjakan nanti ko jadi gila di Tanjung Rambutan tempat kekal ko selamanya. Manusia tidak reti bersyukur nikmat sedikit dunia je la tempat ko itu pun neraka dunia ko jalani terus neraka akhirat juga kekal gila selamanya.

Anonymous
Anonymous
25 October 2020 8:26 am
Reply to  Amuta

Dah nak berkhutbah pula Amuthaba ini. Perasan dirinya itu insan pilihanlah tu Deyyyy…pooodahhh chit…!!!

Amuta
Amuta
25 October 2020 11:24 am
Reply to  Anonymous

Aikk ko pun nak tumpang semangkuk dgn Zunnun iblis syaitan tu ea ko kato Oden mmg insan topilih jago ko tuhan kojokan ko boduwo cukup2 … Ingek ni jgn lupo.

Anonymous
Anonymous
25 October 2020 6:08 am
Reply to  khatijah.nuno

Itu pendapat kamu dan puak kamu.

Ada berjuta yang tak setuju dengan kamu dan berpendapat berlainan.

Tapi ini free country, boleh lah sebut apa saja dan yang tak setuju dengan kamu pun boleh balun apa saja.

Amem
Amem
24 October 2020 10:11 pm

Munculnya khalifah akhir zaman Situasi Jokowi dan Tun yg memenangi rapat umum diperbahaskan dan dipertikaikan cara politik. Indonesia mahukan takbir urus dari kalangan Islam begitu juga di M’sia yg mahukan kalangan Melayu takbir negara Islam. Skrg kedua-dua negara sibuk dgn isu bubar paska covid-19 yg masih ribut dgnnya juga ribut politik. Mutakhir Indonesia mahukan Habib Rizieq Shihad yg dianggap Imam Besar Nusantara dibawa pulang dari Arab Saudi yg dimahukan majoriti penganut Islam tapi dicurigai pihak yg berfaham liberal dan sosialis. Sama juga suasana di M’sia sdg skrg ini Anwar yg dikatakan liberal dan sosialis mahu diangkat PM yg baru tapi… Read more »

khatijah.nuno
khatijah.nuno
25 October 2020 2:28 am
Reply to  Amem

Saudara ..salah ejaan tu (Wali Songo-Wali Sembilan dlm bahasa Jawa) bukan WaliSogo hahah.. WaliSogo tu CT Nurhaliza Duta Shopping Mall Sogo tu hihihi.
Maaf bkn nk ejek, tlg perbetulkan tpi geli hati la.

Anonymous
Anonymous
25 October 2020 6:10 am
Reply to  khatijah.nuno

HAHAHA HOHOHO HIHIIHI

gud un.

Jigit
Jigit
25 October 2020 8:32 am
Reply to  khatijah.nuno

Khatijah tak pakai kosmetik Siti Nurhaliza…dia tak tau. Dia pakai bedak sejuk saja….kah kah kahhhh

khatijah.nuno
khatijah.nuno
25 October 2020 2:31 am
Reply to  Amem

Salam. Saudara Amem ni, Saudara John Doe yg lama menghilang tu ke. Cara komen dgn sejarah silam, nusantara dan wali2 dunia mcam Joh Doe.

Jigit
Jigit
25 October 2020 8:35 am
Reply to  khatijah.nuno

Barangkali John Doe udah pergi…kecewa kerna Tun M tak sempat bawa panji-panji hitam…terjatuh dari persadanya.

Barangkali AMEM itu jelmaannya atau reincarnation…..kah kah kahhh

Amuta
Amuta
25 October 2020 11:32 am
Reply to  Jigit

Aikk Jijit ko tobabik makan berak Zunnun sipuaka sial iblis syaitan tu ea. Jago ko tuhan boyi ko boduwo cukup2. Ko nak yg camno pilih tido samo dgn Zunnun tu sekali ea. Tapi ko dihasut Zunnun. Zunnun ni tuhan cakau tuhan kojokan cukup2 mulut sial iblis syaitan tu.

zunnun
zunnun
25 October 2020 4:47 am
Reply to  Amem

kegemilangan mahathir, ‘privatization’ nya hingga halim saat, tajudin ramli, yahya, amin shah, wan azmi, wan adli, rashid hussien lenyap dan menyepi …

kegemilang jokowi kini terkial2 dgn kerana salah strategi menghadapi covids hingga ber – tik tok menyambut lembaran ketika angka penyularan mencecah 12,000 dan kini melepasi 350,0000 ….

yg pasti, mahathir & jokowi kaki kuat melancap dan perasan mereka masih di puja…

Anonymous
Anonymous
25 October 2020 6:15 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK kuat melancap dan masukkan apekebende tuh ke dalam lub.ng belak.ng nya.

A good deed deserves another, the reverse is also true.

Amuta
Amuta
25 October 2020 11:36 am
Reply to  zunnun

Ko tak tahu Indonesia dan Malaysia bakal menjadi pemangkin pentakbiran Islam sejagat duniyo … Jago ko Zunnun tuhan dapek cokau tuhan kojokan cukup2 mulut puaka sial iblis syaitan ko tu. Ingek ini jago ko mano ko nak lari.

Amuta
Amuta
25 October 2020 5:39 am
Reply to  Amem

Zunnun mulut sial iblis syaitan apa2 pun kalu salah ejaan walisogo (Khatijah nuni) ko Zunnun mulut puaka sial iblis syaitan nanti diberitakan 5 keris jata negara itulah bukan sebarangan manusia adalah kiriman utk kesesuaian masa dan suasana 1) Onn 2) Tunku 3) Tun Razak 4) Tun M dan sdg skrg raja2 berbincang bakal muncul ke 5) Tuhan kerjakan ko Zunnun mukut sial puaka iblis syaitan dan akan gila ko ingat ini ya.

anonymous
anonymous
24 October 2020 9:54 pm

kerajaang dunia sasau galau kerajaang dunia banyak yang engkar perintah akan kerajaan Allah hari hari berbalah lagi tak mati terus balah nak kuasa apa guna jawatan kaya dunia tapi hina di dunia n akhirat piraun hidup dulu penuh mewah ada kuasa mutlak tapi hina sebab lawan Allah n RosulNYa sampai orang pun tak mau pakai nama piraun Dan Kami kuatkan kerajaannya dan Kami berikan kepadanya hikmah dan kebijaksanaan dalam menyelesaikan perselisihan. kerajaan Nabi Sulaiman yang diridhoi Allah kerna Nabi Sulaiman tak ingkar akan Allah dia berkata: “Ya Tuhanku, ampunilah aku dan anugerahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh seorang jua… Read more »

zunnun
zunnun
25 October 2020 4:37 am
Reply to  anonymous

cuba2 bezakan kenabian sulaiman dgn di sulaiman nya….

sulaiman anak daud dari bani israel dan kenabian sulaiman dari mana pula….

kerajaan piraun bukan zamam sulaiman.

cuba2 kurangkan perdagangkan ayat2 buku kitab, blk kpd sejarah sebenar nya dgn ilmu pedagogi yg ada….

Amuta
Amuta
25 October 2020 11:40 am
Reply to  zunnun

Jago ko Zunnun ko tak tahu Indonesia dan Malaysia pemangkin pentakbiran Islam sejagat duniyo … jago ko Zunnun tuhan dapek cokau tuhan kojokan cukup2 mulut puaka sial iblis syaitan ko tu Ingek ni jgn lupo.

Anonymous
Anonymous
25 October 2020 6:20 am
Reply to  anonymous

Woi Beruk, mengapa kamu nak berbalah juga di sini? Cakap tak serupa bikin. Otak letak di stokin.

Sheraton
Sheraton
24 October 2020 9:53 pm

Tuanku Agung sebelum ini dah beri kepercayaan penuh pada semua Perdana Menteri. Dan apa jua keputusan kabinet Tuanku Agung terus endorse kan..

Tapi kali ini bukan rakyat sahaja yang jadi mangsa kerakusan kuasa politik tetapi Tuanku Agung pun cuba di jadikan mangsa.

Mereka yakin Tuanku Agung akan mengambil mudah kemahuan mereka kerana Menteri dan sekutu semua bersetuju dengan keputusan darurat yang perlu di ambil.

Kali ini .. minta maaf.. kali ini bukan Muhyiddin sahaja yang bermasalah tetapi seluruh kabinet nya tidak lagi mendapat keyakinan dari Tuanku Agung..

Berundur lah

Anonymous
Anonymous
24 October 2020 10:46 pm
Reply to  Sheraton

Masa Sheraton Move, adakah Moo bagi senarai nama-nama majoriti MP2 yg sokong PN? Tak kan, pakai nombor je dan blok Bersatu termasuk 6 yg geng Madey tak sokong. Time nak jadi PM8, Moo patut dah create krisis perlembagaan masa itu kerana the numbers tak tally kerana masuk kan geng Madey, mesti no majority. Now nak declare emergency kerana no majority jugak. Jadi 2 kali kantoi rakyat. Rakyat patut buat online petition persembah dan mohon supaya YDPA dan Majlis Raja2 tolak request darurat kerana ulterior poitical motives dah hilang majoriti diParliament. Rafidah kata use atomic bombs to kill rats, tengok foreign… Read more »

khatijah.nuno
khatijah.nuno
25 October 2020 2:34 am
Reply to  Anonymous

Precisedly…god points and Quotes. Well said

khatijah.nuno
khatijah.nuno
25 October 2020 2:35 am
Reply to  khatijah.nuno

Spelling – Good Points

khatijah.nuno
khatijah.nuno
25 October 2020 2:33 am
Reply to  Sheraton

Good opinion and comments.

Anonymous
Anonymous
25 October 2020 6:25 am
Reply to  Sheraton

What talking one, you, Sheraton?

Kmu menghasut bila menuduh “kabinet nya tidak lagi mendapat keyakinan dari Tuanku Agung..”.

Kamu tak faham kke ini demokrasi, PM/cabinet yang buat keputusan.

Kamu dulu sekolah SJK ke?

Anonymous
Anonymous
25 October 2020 8:38 am
Reply to  Anonymous

Nak tunjuk pandai juga Mamat ni…hmmmm

Anonymous
Anonymous
24 October 2020 9:43 pm

Doktor Akma kesayangan abang🌹,
💐🌹🥀🌷🌸🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

Terima kasih kerana memuja abang ni sado
Bukan setakat body sado yang lain power tropedo
Kesianla kawan abang sipenganjing tu tunduk bodo
Kalu dia kacau doktor abang sepak jurus tekwando

Abang kenal sangat dengan Wak Kontol tu
Badan gemuk gedempol 80an lembut awwww!!
Tua bangka paha dan ponggong mengerutu
Itupon tak sedar ke diri si dara nak di tapau

Bunga-bunga ni abang yang reka,bukan curi tau!
kasi kat doktor..ambil lah
💐🌹🥀🌷🌸🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
💐🌹🥀🌷🌸🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
💐🌹🥀🌷🌸🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
💐🌹🥀🌷🌸🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
💐🌹🥀🌷🌸🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
HAHAHA HIHIHI HOHOHO
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣