DEMI NEGARA, ALANGKAH BAIKNYA JIKA UMNO DAN DAP DAPAT BEKERJA BERSAMA

Walaupun UMNO dan DAP diketahui sudah bermusuhan sejak sekian lama, permusuhan itu jika dihalusi hanyalah sia-sia saja.

Ini kerana kedua-dua parti tidak pun bertembung dalam pilihanraya di kawasan yang sama.

UMNO hanya bertanding di kawasan Melayu atau luar bandar, manakala DAP lebih tertumpu di bandar serta kawasan majoriti Cina.

Tindakan UMNO terus memusuhi DAP hanya meringankan kerja MCA dan membuatkan parti Cina dalam komponen BN itu lebih banyak masa untuk goyang kaki daripada membuat kerja.

Sepatutnya, biarlah MCA saja mendepani DAP kerana ia parti Cina juga, selain itulah lawannya dalam pilihanraya.

Ini tidak, UMNO lebih melihat DAP macam mereka takutkan hantu, walaupun tidak pernah melihat rupa sebenar hantu.

DAP juga begitu, mereka turut takut kepada UMNO seperti takutnya kepada hantu.

Hakikat mudahnya, ketakutan UMNO kepada DAP, begitu juga ketakutan DAP kepada UMNO, lebih banyak diselubungi imaginasi.

Realiti yang nyata, UMNO adalah parti Melayu yang bukan saja bertanding di kawasan Melayu, tetapi turut menang banyak kerusi di kawasan Melayu.

Sama juga dengan DAP, ia adalah parti Cina yang cuma bertanding di kawasan majoriti Cina dan menang banyak kerusi di kawasan Cina.

Makna kata, kedua-dua parti iaitu UMNO dan DAP adalah parti yang diterima di kawasan masing-masing yang berbeza kelompok kaumnyq.

Jadi, di mana logiknya mereka perlu bermusuh dan bergaduh?

Kebelakangan ini, berikutan ura-ura Anwar Ibrahim mahu membentuk kerajaan baru dengan sokongan UMNO, ternampak ramai sekali pemimpinnya menolak kerjasama itu dengan alasan ada DAP di dalamnya.

Sesetengah pemimpin juga enggan memberi komitmen kerana ia melibatkan UMNO.

Sebagaimana disebut di atas, ketakutan itu sebetulnya hanya imaginasi dan seperti takutnya kepada hantu, walaupun seumur hidup tidak pernah melihat rupa hantu.

Kenapa perlu takut sesama sendiri sedangkan mereka tidak pernah bekerjasama dan bertanding pula di kawasan yang berbeza?

Dalam konteks masyarakat majmuk dan untuk kebaikan negara, oleh kerana UMNO adalah parti paling diterima oleh orang Melayu, sementara DAP parti paling diterima oleh orang Cina, bukankah lebih baik jika mereka saling bekerjasama?

Dengan bekerjasamanya UMNO dan DAP dalam kerajaan, mereka mampu saling berperanan dengan lebih baik untuk memajukan negara mewakili sokongan kuat daripada kaum masing-masing

Lebih daripada itu, dengan bersama dalam kerajaan juga, mereka mampu saling menyesuaikan diri, berkompromi dan mengawal atau menegur antara satu sama lain dalam mengurus negara.

Lagi pula, dengan kedudukan MCA yang ditolak oleh pengundi Cina, keharmonian kaum hanya dapat dicapai melalui wujudnya kerjasama kedua-dua parti yang mendapat sokongan kaum Melayu dan Cina itu.

Selagi mereka bermusuhan dan seperti takutkan hantu, selagi itulah keharmonian antara Melayu dan Cina tiada jambatan penghubungnya.

Namun demikian, UMNO dan DAP tidak perlu bersama dalam sebuah gabungan parti yang sama, mereka boleh terus berbeza seperti sedia ada untuk menghadapi pilihanraya.

Mereka bebas bertanding di kawasan yang berbeza, tetapi setelah pilihanraya selesai dan demi kebaikan negara, bersama membina negara dalam kerajaan adalah pilihan yang lebih baik daripada terus bermusuhan dari segi politik dan bermusuh juga dengan satu pihak menjadi kerajaan dan satu pihak lagi menjadi pembangkang.

Sebagaimana musuh DAP adalah MCA, musuh UMNO yang sebenar ialah parti Melayu seperti Bersatu yang bukan saja mahu merampas banyak kawasan Melayu yang biasa ditandingi UMNO, malah merupakan halangan terbesar kepada parti itu untuk mendapatkan balik kerusi Perdana Menteri.

Berbeza dengan DAP, oleh kerana kawasan Cina kurang berbanding kawasan Melayu, parti itu tidak mengancam survival UMNO dan kerusi Perdana Menteri yang dikejarnya.

Seperti sudah ramai orang Melayu suka makanan Cina serta dim sum dan ramai orang Cina pula gemar masakan Melayu serta hidangan pedas-pedas, berdamai dan bersama dalam kerajaan dengan masing-masing harus sedia berlapang dada dan melakukan penyesuaian tidak harus lagi dilihat sebagai imaginasi atau seperti takutkan hantu. (Shahbudindotcom 23/10/2020)

Kongsikan artikel ini
Updated: 23 October 2020 — 3:53 pm

24
Leave a Reply

avatar
7 Comment authors
Tanpa NamaSyetanMAHATHIRVSANWARpzunnunAnonymous Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest
Notify of
MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

DARURAT GANTUNG PARLIAMEN JERR SUPAYA PAK DAJJAL TAK BUAT KACAU…….. ____________ Bertenang! Rakyat jangan bimbang jika darurat diisytihar – Prof Dr Nik Ahmad Kamal…. Kenderaan yang membawa Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidddin Yassin tiba di Istana Abdulaziz, Indera Mahkota, Kuantan bagi menghadap Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Riayatuddin Al-Mustafa Billah Shah pada Jumaat. – Gambar BERNAMA KUALA LUMPUR: Rakyat tidak perlu rasa bimbang sekiranya pengisytiharan perintah darurat benar-benar dilakukan oleh kerajaan. Pengamal Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Profesor Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood berkata, langkah tersebut tidak akan menjejaskan kehidupan rakyat, sebaliknya, tindakan itu sebagai langkah menyelesaikan kemelut… Read more »

Syetan
Guest
Syetan

Darurat utk selamat tengkuk penebuk atap????

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

DARURAT SUPAYA BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ TAK BOLEH BUAT HURU HARA LAGI……… Emergency Expected To Be Declared Friday Night, October 23rd……. (The Star) – A state of emergency is expected to be announced as early as Friday evening (Oct 23) in a move to step up the fight against the Covid-19 pandemic that has spiked sharply over the past one week, as well as to put a stop to political squabbles. It is understood that Prime Minister Tan Sri Muyhiddin Yassin has sought an audience with the Yang di-Pertuan Agong at Istana Abdulaziz in Kuantan, Pahang on Friday afternoon. This… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

PAK DAJJAL PUNYA PASAL DARURAT SATU NEGARA…….. Semasa Maszlee Malik guna Velfire milik syarikat Malaysia Education Global Services, Mahfuz diam buat bodoh aje!…….. Pemetik petai, Mahfuz dan seorang lagi ADUN PH bakal disaman Menteri Besar Kedah setelah dia tuduh MB arahkan syarikat Air Kedah (SADA) membeli kereta Velfire untuk kegunaan rasmi MB. MB Kedah jelaskan SADA beli kereta tersebut untuk kegunaan SADA – bukan untuk kegunaan khusus MB sahaja yang juga merupakan pengerusi SADA. Dan bukan sebagai kenderaan rasmi MB yang sudah ada Mercedes S-Class dibeli Mukhriz. “21 Okt 2020: Dituduh beli Vellfire: MB Kedah saman Mahfuz Omar, Dr Ismail… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Pembaca sekalian,

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž
Akak TN tu tak padan pmpuan, perangai keparat
Rasanya minah itu dulu, berpendidikan ala barat
Petang ini, tak masuk pun..apa dia dah tak larat?
Kejora agak cik puan kita tu sudah 9 bulan sarat
πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€
πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Guest
Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€
Akak TN tu, dgn suami masih lagi tidur sebantal
Asyik sja pakai KY Jelly sbb poen dah tak basah
Itu ler dh usia emas pun, poen tu masih lgi gatal
Bila tua2 mengandung bukan ke dah jadi susah?
πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚
πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž

πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Guest
Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€
Hairan, ptg ini Pn TN @ Tg Normah tak kelihatan
Selalu mmg tk ‘miss’, cik puan tu mari mengarut
Mngkin, pasal kandungan, dia ada hal kesihatan
Agak nya suami dia bwa ke klinik utk chek perut
πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

LEPAS NI BLOK BUDIN KENA TUTUP…. . Apa yang perlu kita tahu mengenainya Darurat?…….. Assalamu’alaikum wrt wbt Masih belum tenang suasana politik negara. Kita doakan moga yang dikatakan β€œgencatan politik” tiba jua dan sekali gus menjadi penamat kepada bahang panas keadaan semasa. Kita doakan yang baik-baik untuk semua. Pada paparan kali ini saya mahu berkongsi beberapa fakta perundangan berkenaan DARURAT. Saya mengambil tajuk ini kerana DARURAT mula menjadi bualan dan cakap-cakap dalam media dan saya juga sering ditanya tentangnya oleh media. Di bawah adalah 15 soalan dan jawapan saya berkaitan DARURAT. Mungkin akan ada soalan lain selepas ini, dan saya… Read more »

anonymous
Guest
anonymous

pkmb n dap bolih kerjasama
2 2 tak suka hudud dilaksanakan
pkmb ngan bermacam alasan dap memang jelas anti hudud
bab lain pkmb ngan dap boleh jalan sama
bala bala

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

TOK MUDIM PATUT LETAK JAWATAN GAGAL HALANG DAN POLITIK KAN COVID……. Parlimen ditangguh, β€˜darurat separa’ di zon merah?…….. Pegawai kanan di Putrajaya dikatakan mahu Putrajaya melaksanakan β€œdarurat separa” di zon merah, termasuk di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya. Sumber yang dekat dengan rundingan itu berkata, mereka mahu aktiviti Parlimen, termasuk sidang Dewan Rakyat selama 27 hari mulai 2 Nov hingga 15 Dis ini digantung kerana bimbang β€œkluster Parlimen” berlaku. β€œAda 2 sebab pegawai kanan di Putrajaya mahu β€˜darurat separa’, satu ialah mengurangkan sebarang penularan Covid-19 dan satu lagi bagi mengurangkan ketidakstabilan politik semasa,” katanya kepada FMT. Tidak diketahui jika kerajaan… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

POLITIKUS BENAR2 SUSAH KAN RAKYAT…….

PM menghadap Agong, mohon laksana darurat……..

PETALING JAYA: Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dikatakan akan menghadap Yang di-Pertuan Agong hari ini, di tengah-tengah perbincangan Putrajaya sedang mempertimbangkan untuk mengisytiharkan darurat berikutan situasi semasa Covid-19.
Ketika dihubungi, seorang anggota Kabinet mengesahkan perkara itu kepada FMT, usaha untuk melaksanakan darurat sedang dijalankan. Malah seorang lagi sumber turut mengesahkan perkara itu ketika ditanya FMT.

β€œPerdana Menteri dalam usaha menghadap Agong,” kata seorang anggota Kabinet yang enggan namanya didedahkan.

FMT difahamkan Agong ketika ini berada di Pahang dan pertemuan itu dijangka berlangsung pada 5 petang itu.

#Sumber : FMT

zunnun
Member
zunnun

beza mp2 dAp dgn mp2 malaun2 pAs seperti langit & bumi, seperti pengat durian dan pengat taik…. yg terdahulu buat kerja yg terkemudian kerap menjenanakan ajaran terbaru burung hud huh, mercedes & vellfire selain makan gaji buta… antara mp2 dAp & omNo, mereka faham akan mengtakbir negara, tapi yg terdahulu amat terbuka yg terkemudian byak julat dan bertabiat ingin terlebib kaya….. antara dAp & omNo bukan mereka tak blh bersama, tapi sudah kian lama omNo menjadikan dAp hantu kpd rakyat jelata tak kan tiba2 hantu jadi setiakawan pula…. bak kata orang tua, ludah ke langit jatuh ke muka sendiri, maka… Read more »

zunnun
Member
zunnun

“…jijik memamah seketul daging babi yg hadi kerap hidang pd kami….”

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

Pembaca yang budiman,

πŸ‘³πŸ‘³πŸ‘³πŸ‘³πŸ‘³πŸ‘³πŸ‘³πŸ‘³πŸ‘³πŸ‘³πŸ‘³πŸ‘³πŸ‘³πŸ‘³πŸ‘³πŸ‘³πŸ‘³
Kejora ni, baru je balik dari sembahyang Jumaat
Rugi klu tak buat, pahala bnyak, wlau dua rakaat
Tapi..si fasiq anjing gila tu di blog ini setiap saat
Dia tk dpt bezakan..yg buruk dgn yg bermnafaat
πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž
Anjing tua biol itu, asyik saja ke tengah & ke tepi
Asyik kena tibai dia dh seperti tenggelam lemas
Oh..Kejora ini dh terlupa pula, pasal covid & SOP
Dia tk perlu le pergi, sbb dia dkt 90, warga emas
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚
πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•

πŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘Š
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
23 October 2020 2:03 pm
________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

P/S:

Jam 12:57/12:59/1:00/1:09/1:14/1:18/1:25/1:31/1:37/1:41 pm, dok mampos kat blog…
πŸ˜€πŸ˜ƒπŸ˜„πŸ˜πŸ˜†πŸ˜…πŸ˜‚πŸ€£

Reply
23 October 2020
________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Jigit

Bersangka baik la Jora…

Kalau pompuan datang period, dia pula….. mungkin bontot yang koyak dibantai bang ali kesayangan dia tu sentiasa keluar darah …macam mana nak solat jumaat…

kah kah kahhhh

Reply
23 October 2020 2:27 pm
________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

Maafkan Kejora Bro Jigit,

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Selama ini, senarionya Kejora dh salah terjemah
Rupanya, Kejora telah membuli insan yng lemah
Terjawab lah kini, kenapa TN itu solat kat rumah
Rupa-rupanya akak TN kita itu sorang muslimah
πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

(Maafkan Kejora juga, Puan TN πŸ™)

Reply
23 October 2020 2:36 pm
________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

Maafkan Kejora Bro Jigit,

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Maaf le..yg Kejora nak cakap ni luar dr tajuk pos
Ini adalah berkenaan kutukan Kejora ke atas TN
Selama ni, Kejora dok kata kat dia pelir mampos
Rupa2nya Bro..musuh @ lawan kita tu ada poen
πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Reply
23 October 2020 3:46 pm
________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

Bro Jigit,

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Klu tau TN tu wanita, Kejora pasti lbih berhemah
Agaknya dia exco wanita..pejuang pnya khemah
Elok klu ID, tukar dpd anonymous kpd anonimah
Boleh juga klu kekalkan TN sbg Tengku Normah
πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€
πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Reply
23 October 2020 4:09 pm
________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Bro Jigit,

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž
Akak TN tu..tak ada beban, batu dia pergi jinjing
Asyik jer kantoi dgn Kejora..dia malu & kesipuan
Sblm ini, Kejor dok panggil dekat dia, TN anjing
Lps ini Kejora akan panggil musuh kita itu, Puan
πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€
πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Guest
Anonymous

Errata (silap eja nama sendiri)🀣:

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž
Akak TN tu..tak ada beban, batu dia pergi jinjing
Asyik jer kantoi dgn Kejora..dia malu & kesipuan
Sblm ini, Kejora dok panggil dekat dia, TN anjing
Lps ini Kejora akan panggil musuh kita itu, Puan
πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€πŸ‘©β€πŸš€
πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

ken
Guest
ken

DAP punyai MP2 yang bijak pandai. Kita perlu mereka. Elok jika Umno bekerja sama dengan DAP.

zunnun
Member
zunnun

pAs punya mp2 yg mcm mana pula…?

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Dalam UMNO ramai yang bermasalah sebab itu mereka takut DAP, terutama bangsa ‘Melayu DAP’ yang pandai lebih dari mereka.