TIDAK ADA PM INTERIM DALAM PERLEMBAGAAN

Oleh Tun Abdul Hamid Mohamad, Bekas Ketua Hakim Negara

Terdapat cakap-cakap bahawa, untuk meredakan kemelut politik negara sekarang, DYMM SPB Yang di-Pertuan Agong (YDPA) mungkin akan menubuh sebuah kerajaan campuran baru  yang diwakili oleh semua parti politik dengan  Tengku Razali Hamzah sebagai Perdana Menteri. Ia adalah kerana tidak ada seorang pun Ahli Parlimen yang mendapat sokongan majoriti mudah untuk dilantik sebagai Perdana Menteri termasuklah Tan Sri Muhyiddin Yassin. 

Mengikut berita itu, “YDPA tidak akan membubar Parlimen atas nasihat pihak tertentu berikutan pandemic Covid – 19. 

Atas kuasa dan budi bicara Agong yang sudah termaktub dalam Perlembagaan, Agong boleh melantik seorang Perdana Menteri Interim (sementara) dan Menteri- Menteri Interim untuk satu tempoh masa yang tiada had, sehingga PRU ke-15.  PM Interim tidak boleh digulingkan, tidak disingkirkan oleh undi tidak percaya di Parlimen.

Hasrat Agong itu akan disampaikan kepada Ketua-Ketua parti yg mempunyai Ahli Parlimen di Dewan Rakyat.”

Kesahihan berita ini belum disahkan. Tetapi, saya fikir kita tidak perlu menunggu sehingga ia dilakukan untuk memberi pandangan mengenai keperlembagaan pelantikan seperti itu, kerana ia akan terlewat.

Soalnya, peruntukan manakah dalam Perlembagaan Persekutuan yang memberi kuasa kepada YDPA untuk melantik seorang Perdana Menteri interim?

Di sini, eloklah kita melihat apa yang diperuntukkan oleh Perlembagaan.

“40(1)…

2) Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak menurut budi bicaranya pada melaksanakan fungsi yang berikut, iaitu:

(a)  melantik seorang Perdana Menteri;

(b)  tidak memperkenankan permintaan bagi pembubaran Parlimen;

“43. (1) Yang di-Pertuan Agong hendaklah melantik suatu Jemaah Menteri untuk menasihatinya dalam penjalanan fungsinya. 

(2) Jemaah Menteri hendaklah dilantik seperti yang berikut, iaitu:

(a)  Yang di-Pertuan Agong hendaklah terlebih dahulu melantik sebagai Perdana Menteri untuk mempengerusikan Jemaah Menteri seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat itu; dan

             …

(4)   Jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan jawatan   Jemaah Menteri melainkan jika atas permintaannya Parlimen   dibubarkan oleh Yang di-Pertuan Agong.”

Perlembagaan tidak menyebut langsung mengenai pelantikan Perdana Menteri interim. Tidak ada peruntukan Perlembagaan yang memberi kuasa kepada YDPA untuk melantik seorang Perdana Menteri interim yang tidak boleh digulingkan oleh undi tidak percaya di Parlimen seperti yang dikatakan oleh laporan itu. Hanya ada satu jenis Perdana Menteri iaitu yang dilantik di bawah Perkara 43(2)(a) dan semua peruntukan Perlembagaan yang terpakai kepada seorang Perdana Menteri terpakai kepadanya.

Bagaimana sistem itu berfunsi? Kuasa YDPA untuk melantik seorang Perdana Menteri diberi oleh Perkara 43(2)(a).

YDPA hanya boleh melantik seorang Perdana Menteri apabila terdapat kekosongan jawatan itu. Kekosongan jawatan Perdana Menteri berlaku apabila seorang Perdana Menteri meletak jawatan dengan sukarela (seperti Tun Hussein Onn dan Tun Dr Mahathir) atau apabila  kalah usul tidak percaya di Dewan Rakyat (hingga hari ini belum ada lagi) atau apabila YDPA membubarkan Dewan Rakyat atas permintaan Perdana Menteri (seperti yang biasa berlaku) atau Perdana Menteri meninggal dunia (seperti Tun Abdul Razak). Ambil perhatian, apabila seorang Perdana Menteri kalah usul tidak percaya di Parlimen, dia hendaklah (shall) meletak jawatan.

Jika keadaan seperti itu berlaku, YDPA hendaklah melantik seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat menjadi Perdana Menteri. Logiknya, dia adalah ketua parti yang mempunyai majoriti kerusi dalam Dewan Rakyat atau seorang yang dipersetujui oleh gabungan parti-parti yang mempunyai majoriti.

Melantik seorang lain mungkin satu perbuatan yang sesia kerana dia mungkin tidak mempunyai majoriti. Selepas dilantik, usul tidak percaya boleh dibawa terhadapnya. Jika dia kalah, dia hendaklah meletak jawatan. Syarat itu juga adalah selaras dengan demokrasi berparlimen dan Raja Berperlebagaan.

Cara yang paling baik bagi menentukan sama ada seorang Perdana Menteri masih atau tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat adalah melalui usul tidak percaya di Dewan Rakyat. Pengakuan seseorang pemimpin parti atau gabungan parti-parti bahawa dia mempunyai majoriti, tidaklah reliable. Seperti yang kita lihat berlaku di Malaysia pada masa ini, apabila keluar sahaja senarai nama Ahli-Ahli Dewan Rakyat yang dikatakan menyokong seseorang pemimpin, berlakulah penafian sebahagian daripada mereka. Ada juga yang menukar fikiran apabila melihat sokongan kepada pemimpin itu berkurangan atau ada tawaran yang lebih baik daripada pihak lain.

Apabila seorang Perdana Menteri meletak jawatan atau Parlimen (Dewan Rakyat) dibubarkan, siapa yang akan melaksanakan tugas-tugas Perdana Menteri sehingga Perdana Menteri baru dilantik?

Jawapannya, tidak ada sesesiapa kerana pada masa itu tidak ada Perdana Menteri. Pentadbiran harian dilakukan oleh pegawai awam.

Melantiknya semula bererti mengisi jawatan itu semula. Selagi dia tidak meletak jawatan semula, dia masih menjadi Perdana Menteri dan orang lain tidak boleh dilantik sebagai Perdana Menteri kerana tidak ada kekosongan.

Jika YDPA berpendapat seorang Perdana Menteri itu telah kehilangan majoriti, tetapi dia tidak meletak jawatan atau dikalahkan dalam usul tidak percaya (yang menghendakinya meletak jawatan jika dia kalah), bolehkah YDPA melantik seorang lain menjadi Perdana Menteri sebagi penggantinya?

Soalan pertama yang perlu dijawab ialah, adakah terdapat kekosongan jawatan tersebut? Saya fikir tidak. Jika tidak, pelantikan baru tidak boleh dibuat. Pandangan ini ada kebaikannya. Ia adalah untuk mengelak seorang YDPA yang tidak sukakan seorang Perdana Menteri daripada memecatkannya atas alasan Baginda berpendapat Perdana Menteri itu sudah kehilangan majoriti.

Lagipula, tidak ada peruntukan Perlembagaan yang memberi kuasa kepada YDPA untuk memecat (dismiss) seorang Perdana Menteri walau pun pada pandangannya Perdana Menteri itu sudah kehilangan majoriti. Proses pemecatan seorang Perdana Menteri adalah melalui undi tidak percaya di Parliman. Itulah demokrasi berparlimen. Itu juga lebih telus.

Saya juga berpendapat YDPA tidak boleh membubar Parlimen kerana Baginda berpendapat Perdana Menteri tidak lagi mempunyai majoriti, tanpa diminta oleh Perdana Menteri. Alasannya sama dengan yang saya beri di atas, iaitu ia untuk mengelak seorang YDPA yang tidak sukakan seorang Perdana Menteri daripada memecatkannya dengan membubar Parlimen dan ia kurang telus. Caranya adalah melalui usul tidak percaya.Itu adalah peruntukan Perlembagaan mengenai isu ini mengikut fahaman saya. Jika saya berhenti di sini, tentu orang bertanya bagaimana mengatasi kemelut politik di Malaysia sekarang ini.

Untuk menjawabnya, ingat semula, kita masih ada Perdana Menteri. Dia tidak meletak jawatan secara sukarela atau kalah undi tidak percaya di Parlimen yang menghendakinya meletak jawatan. YDPA tidak ada kuasa memecat Perdana Menteri walaupun Baginda fikir Perdana Menteri itu tidak mempunyai majoriti lagi. YDPA hanya boleh membubar Parlimen jika diminta oleh Perdana Menteri dan Perdana Menteri tidak memintanya.

Maka satu-satunya jalan yang ada ialah melalui usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri. Speaker hendaklah bertindak bebas dalam menetapkan usul itu untuk dibahaskan. Ahli-Ahli Parlimen juga perlulah mengambil kira keadaan negara pada masa ini yang sedang menghadapi ancaman kesihatan dan ekonomi akibat wabak Covid-19. Janganlah semata-mata memikirkan kuasa dan kepentingan diri.

Katakanlah Speaker menetapkan tarikh untuk usul itu dibahaskan, Perdana Menteri kalah usul itu dan pilihan raya diadakan, adakah pengundi akan keluar mengundi?

Semua itu perlu difikirkan. Oleh itu, tidak bolehkah usul itu diketepikam dahulu sehingga keadaan sesuai untuk mengadakan pilihan raya. Pada masa itu eloklah Perdana Menteri meminta supaya YDPA membubarkan Palimen dan pilihan raya umum diadakan. Malah, ini boleh dijadikan satu gentlemen’s agreement antara ahli-ahli politik, jika mereka berfikir sedikit mengenai kepentingan rakyat dan negara.

22 10 2020.

Kongsikan artikel ini
Updated: 22 October 2020 — 7:48 pm

75
Leave a Reply

avatar
12 Comment authors
MAHATHIRVSANWARpJigitAnonymousMasaDepanAnonymous Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest
Notify of
MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

PAK DAJJAL PUNYA PASAL DAH KENA DARURAT……. BUKANKAH DAH KATA….TOK MUDIM TAK KAN DUDUK DIAM BILA PAK DAJJAL BUAT ONAR……. Kabinet bersetuju dengan pelaksanaan “darurat” bagi menangani penularan Covid-19……. Perkara itu diputuskan dalam mesyuarat khas hari ini yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin di Putrajaya. “Tunggu pengumuman,” kata seorang menteri yang enggan namanya didedahkan ketika dihubungi Malaysiakini. Langkah itu diambil susulan ketidaktentuan berterusan dalam negara dan ketika Muhyiddin berdepan desakan daripada luar dan dalam. Menteri Muhyiddin Sementara itu, memetik sumber, The Malaysian Insight melaporkan perkataan “darurat” itu harus dipakejkan semula supaya tidak mencetuskan rasa panik di kalangan rakyat. “Mereka… Read more »

Jigit
Guest
Jigit

Hello TN…Good morning. Udah mandi wajib ?

TN kata kalau jumpa babi dan rimau belasah Jigit dulu
Punyalah bahlol mamat ni serupa itu kaldai
Nak belasah aku nanti rimau terkam hang, babi datang melulu
Mampoih la hang kena baham, dipijak babi keluaq pedai

Kah hkah kahhh kahhhh adehh dehhhh dehhh bodonya diye….

Jigit
Guest
Jigit

Tapi Agong boleh mengisytiharkan dharurat dan negara ditadbirkan di bawah MAGERAN sampai PRU 15 atau sampai wabak covid dapat dibendung. Padan muka dengan penggila-penggila kuasa yang berebut mahu jadi PM/Menteri.

Anonymous
Guest
Anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing mcm citer 3 Abdul, Sigaraga kena jual
Sbb dia bebal dungu & panas baran tk blh kawal
Mulut anjing ini muncung, mcm rupa ikan bawal
Nasib ler..anjing biol ini, terpaksa berundur awal
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Padan muka dia TN anjing bebal kepala dongga
Dh kena jual, mcm citer 3 Abdul..Sadiq Sigaraga
Kpd peserta blog anjing ini langsung tiada harga
Sbb..dia berhujah dgn kebodohan yg diperniaga
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu nyanyok)

Komen “gufreng” nya itu di tulis sendiri dek Wak Gontol Kejora Kojolla Gila.

Pada hal dia boleh gunakan masa cakap bermacam berkaitan tajuk blog post tapi dia jenis penjahat dan gengster, sentiasa mahu kerohkan keadaan, menyakitkan hati, bikin kacau sini sana.

Bedebah.

Reply
23 October 2020 6:28 am
_________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 6:28 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Nampaknya misi cikgu Kejora ini sangat berjaya
Pantun2 yg Kejora karang, bgaikan senjata sakti
TN anjing tua renta, muka hodohnya makin toya
Anjing ini dah mengaku..yg dia sangat sakit hati
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
23 October 2020 10:22 am
_________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu nyanyok,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Padan dgn muka TN anjing bengap tua bongkok
Dah senyap sepi..awal tadi kemain dia berkokok
Kini dia monyok je, menyambong puntong rokok
Agak nya berdoa dgn tuhan dia, kat perdu pokok
🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

UNTUK RENUNGAN PARA PEMBACA YANG BUDIMAN:

Anonymous
Guest
Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Mmg jauh beza..antara bangsat dgn bangsawan
Bila kata2 kita indah, orng anggap kita karyawan
Tpi, klu mmbebel merapu, org kata sasau sawan
Bersenjata kebodohan..usah ler guru nk dilawan
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bangsat & bngsawan, jauh beza, tidak terhingga
Bila kata2 kita indah, orng anggap kita pujangga
Tapi klu kuangajar biadab..org kata pala dongga
Dgn kail sejengkal lautan dalam usah ler diduga
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bangsat & bngsawan, bezanya, adalah sgt nyata
Bila kata2 kita indah, org anggap kita ini pendita
Tpi klu asyik meroyan, org kata kita bahalol unta
Usah nk berperang..dgn kebodohan sbg senjata
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bangsat & bngsawan, mmg ler jauh beza makna
Bila kata2 kita indah, org anggap, kita ini sarjana
Tpi, klu asyik meroyan, org kata kita kepala bana
Usah berlwan, dgn bawa kebodohan di sini sana
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bangsat & bngsawan beza makna sangat ketara
Bila kata2 kita indah..org anggap kita ini bentara
Tpi, klu asyik meroyan, org kata kita badut opera
Usah nak berlwan..dgn kebodohan sebagai cara
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bangsat & bngsawan sgt lah berbeza makna dia
Bila kata2 kita indah orang anggap kita ini mulia
Tpi..klau asyik meroyan..org kata kita jenis paria
Usah nk berlwan..dgn kebodohan, mnjadi media
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bangsat & bngsawan, beza makna amatlah jelas
Bila kata2 kita indah, orng anggap kita ada kelas
Tpi..klau asyik meroyan, org kata kita jenis culas
Usah nak berlwan, dgn kebodohan asyik digalas
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bangsat & bngsawan makna amat bertentangan
Bila kata2 kita indah, kita ini akan jadi sanjungan
Tpi, klau asyik meroyan, org kata kita ni bajingan
Usah nk berlwan..dgn kebodohan sbg pegangan
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bangsat & bngsawan, makna, berbeza langsung
Bila kata2 kita indah..org anggap, kita ini handal
Usah nk berlwan..dgn kebodohan asyik diusung
Klu asyik meroyan, org kata, kita ini jenis sundal
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

KESIMPULAN/RUMUSAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪👍
Kejora dgn bahasa indah..lelaki wanita tertawan
TN anjing pula, asyik bersenjata, kata-kata kesat
Sbb tu le, pmbaca melihat Kejora ini bangsawan
Manakala..TN anjing dilihat sbg seekor bangsat!
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

MasaDepan
Guest
MasaDepan

xde tindakan visionary setakat hari ini. Undur diri, jika benar2 sayang negara, demi kemaslahatan anak-cucu masa depan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dik Akma dewi srikandi ku 🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Hari ini Jumaat..di Kedah ni mmg lah hari ni cuti
Barangkali..dinda tu sdg bersiap, nak pergi kerja
Pergilah dewi ku, slmat bertugas di medan bakti
Berjuanglah dinda ku, dgn gigih & smangat waja
👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😅

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

PAK DAJJAL PEJUANG LIBERALISM PLURALISM LGBT….BOLEH PERGI MAMPUS…..PUKIMAK….. KEWUJUDAN PARTI KADOK HANYA PECAH BELAHKAN MELAYU……. Parti Melayu berpecah, DAP jadi ‘King Maker’……… PERKEMBANGAN politik mutakhir ini agak membimbangkan. Saya melihat ramai siber trooper PAS dan Umno mula serang menyerang antara satu sama lain. Saya tidak mahu mengulas panjang mengenai apa yang patut dan tidak patut berlaku antara parti politik Melayu tanah air mutakhir ini, tetapi apa yang saya ingin seru kepada semua siber trooper PAS dan Umno supaya meletakkan ‘senjata keyboard’ masing-masing. Banyak perkara ‘untold story’ yang kita tidak tahu di sebalik isu yang sedang hangat sekarang. Di kesempatan ini,… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

“usul itu diketepikan dahulu sehingga keadaan sesuai untuk mengadakan pilihan raya.

“Pada masa itu eloklah Perdana Menteri meminta supaya YDPA membubarkan Palimen dan pilihan raya umum diadakan. Malah, ini boleh dijadikan satu gentlemen’s agreement antara ahli-ahli politik, jika mereka berfikir sedikit mengenai kepentingan rakyat dan negara.”

Sekarang kita lihat dan tenung lah jika politikus2 berkenaan buat begitu. Boleh kah mereka adakan gentlemen’s agreement.

Kalau tidak, dayus lah depa.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dik Akma dewi ku,

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Abg, baru balik dri surau, berjemaah solat subuh
Tugasan harian dan amal ibadah, biar lah sejajar
Di pagi Jumaat yg mulia ini..pahala nak diimbuh
Akhirat..abg tak akan lupa wlu pun dunia dikejar
😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
Mmg kalau cuti, abg akan balik ke kg di Tunjang
Mak ayah asyik pesan..jgn abaikan, amal ibadah
Klu hari Jumaat, solat subuh agak lebih panjang
Sbab, imam bacakan surah al-insan & as-sajjdah
😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

yilekKarisma
Guest
yilekKarisma

Kena terima kenyataan: tok mudin x cukup karisma nak bawa malaysia kluar dari kemelut plandemik dan ekonomik yg sedang dialami.

Anonymous
Guest
Anonymous

Boleh kah YDP Agong bertindak sendiri?

Bukan kah dia biasa nya bertindak “di atas nasihat” Peguam Negara?

Itu yang berlaku selama ini sejak Merdeka lk 70 tahun yang lalu.

Maka mengarut lah jika Agong bertindak mengikut suka hati nya saja. Tidak boleh. Not constitutional.

Anonymous
Guest
Anonymous

“mungkin akan menubuh sebuah kerajaan campuran baru,’ Tun Hamid, bekas Ketua Hakim Negara, menyebut “cakap cakap”.

Dia tahu undang2 dan perlu coba bunuh “cakap cakap” itu dengan kata2 tegas sebagai bekas Ketua Hakim Negara.

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak Gontol Kejora Kojolla Gila masih lagi syiok sendiri mengaku itu ini. Tak renti2 menggila bayangkan watak pompuan yang di cipta nya sendiri.

Tidak menyumbang kpd perbincangan blog post dan dengan itu tidak menyumbang kpd pembangunan negara langsung.

Wak Gontol gila lah, katakan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing 🐕 dungu nyanyok 6:23 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Mmg tepat sekali..spt mana yg Kejora dh jangka
Mengelupor sakan ler dia..TN anjing tua bangka
Terloncat, tergaru2 dia..serupa dgn beruk ungka
Nmun pembaca tau, Akma tu, bkn le Kejora reka
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Mlm ini tiba jua warkah Dr Akma yg Kejora nanti
Dia hadir mlm, kerna siang sibuk di medan bakti
Besok TN anjing mengelupor sakan le, sakit hati
Anjing tu akan kata Akma tu Kejora reka, gerenti
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Komen “gufreng” nya itu di tulis sendiri dek Wak Gontol Kejora Kojolla Gila.

Pada hal dia boleh gunakan masa cakap bermacam berkaitan tajuk blog post tapi dia jenis penjahat dan gengster, sentiasa mahu kerohkan keadaan, menyakitkan hati, bikin kacau sini sana.

Bedebah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 6:28 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Mmg tepat sekali..spt mana yg Kejora dh jangka
Mengelupor sakan ler dia..TN anjing tua bangka
Terloncat, tergaru2 dia..serupa dgn beruk ungka
Nmun pembaca tau, Akma tu, bkn le Kejora reka
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 6:28 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Nampaknya misi cikgu Kejora ini sangat berjaya
Pantun2 yg Kejora karang, bgaikan senjata sakti
TN anjing tua renta, muka hodohnya makin toya
Anjing ini dah mengaku..yg dia sangat sakit hati
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Tak tau camner nak citer Kejora punya perasaan
Mlm ini..terima utusan warkah, dari dewi pujaan
Besok boleh lihat le TN anjing meroyan kegilaan
Mesti anjing itu keluar mengata Akma itu rekaan
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Rentikan menggila tuh, Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla.

Kamu boleh banyak berfaedah menulis komen berkitan tajuk blog post, walaupun sebagai pembangkang.

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing 🐕 biol nyanyok 6:31 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Mmg tepat sekali..spt mana yg Kejora dh jangka
Mengelupor sakan ler dia..TN anjing tua bangka
Terloncat, tergaru2 dia..serupa dgn beruk ungka
Nmun pembaca tau, Akma tu, bkn le Kejora reka
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

zunnun
Member
zunnun

..sana sini ‘islam’, sana sini ‘allah’ tapi fahaman dan penghayatan terlalu dhaif, menyamun, mengkianati dan memperdagangkan ayat2 buku kitab utk kepentingan dunia…

dari ajaran seketul daging babi hingga terbaru, ajaran burung hud hud pula….

dari satu kesundalan lpd kesundalan yg tiada pengakhir….

syahadah yg di lafazkan cacat dan bersifat syirik..

lafaz muhammad kpd kenabian nya di sabitkan kpd muhammad berbangsa arab pula hingga kesemestaan islam terperangkat dlm fahaman assobiyah arab akhir nya….

Amuta
Guest
Amuta

Akhirnya Zunnun manusia iblis syaitan khinzir akan tuhan sediakan Penampar Jepun Kandang Khinzir dan Kepala butuh saiz nala utk disuap mulut sial iblis syaitan laknatullah bernama Zunnun. Ingat ini ya.

zunnun
Member
zunnun

terperangkap …

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Dia merungut “sana sini ‘islam’, sana sini ‘allah’ “, demikianlah nasib yang tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara disebelah rumah nya. Tak mahu terima bahwa Islam itu tertera di Perkara 3 Perlembagaan negara.

Dia jenis yang zaman dulu berapong dalam tongkang, lama2 singgah di negara ini, dapat tempat, dibiarkan, tapi tak mahu hormatkan Perlembagaan negara. Dia boleh hijrah ke negara yang tidak ada masalah untuk dia.

anonymous
Guest
anonymous

umat islam terus berpecah hnaya kerna nak kuasa
bila ada kuasa bukan untuk tegakan suruhan Allah
pakat rebut jawatan

elok bala mai pun semua pakat kena
bahananya

Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia.
Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh

zunnun
Member
zunnun

umat muslim….

mana pulak bila tiba2 dtg istilah umat islam nih…

aisyah & ali bermusuh2an hingga tergolek2 yg mati, senya masuk syurga ke?

semua yg berperang dgn baghdadi di levant, masuk syurga ke?

pengakuan siape dgn mengaku umat2 uslam nih…

#kepalabutuh

Amuta
Guest
Amuta

Diam lah khinzir sial celaka manusia iblis syaitan laknatullah sampai masa bukan PN bukan PH bukan sesiapa pun yg ko dok canai2 … Tuhan laksana saperti yg telah tuhan janji pada mu manusia sial sibabi tonok biawak hidup bangkai bernyawa hidup tiada pedoman solat pada iblis syaitan khinzir yg bergantungan dihati ko manusia sial Zunnun … Ingat penampau Jepun kepala butuh saiz XXXXX nala punya ukuran suap dimulut puaka ko Zunnun tidor dikandang khinzir ya.

zunnun
Member
zunnun

Tuhan hadi? Ajaran sesat seketul daging babi utk menjenamakan #melayu2islamhadi…🤣

zunnun
Member
zunnun

senys – semua

uslam – islam

Amuta
Guest
Amuta

Tak payah ralat yg baca boleh faham sial celaka ko Zunnun tuhan sudah persiapkan tukang tampar kandang babi tempah pala butuh saiz nala utk disuap buat manusia sial Zunnun. Ingat ini ya.

zunnun
Member
zunnun

tuhan yg di maksudkan, tuhan hadi yg mengajar hadi ajaran seketul daging babi ke?

hadi tahu tak akan ada kematian di memali …..

taj kan tuhan hadi tak beritahu…

Amuta
Guest
Amuta

Dah diterangkan hal Memali lagi si sial mulut puaka lahanat iblis syaitan bernama Zunnun. Ingat 3 perkara Tempeleng Khinzir dan Saiz nala pala butuh utk disuap dlm mulut celaka sial Zunnun.

Nur Akmaliah SA Rafiee
Guest
Nur Akmaliah SA Rafiee

Thank you for giving me the beautiful flowers // That’s a lot//It really cheers up my day

#sharifahnurakmaliahsyedahmadRafiee#

zunnun
Member
zunnun

huh….

senyap2 kejora dah hantar bunga..🤡

Anonymous
Guest
Anonymous

Dik Akma dewi ku 🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Patutlah sejak ptg tadi rasa spt berdebar sukma
Rupa2nya, warkah dr dewi pujaan dtg menjelma
Akhirnya tiba juga, apa yg abg nanti begitu lama
Terima kasih setinggi nya dri abg buat dik Akma
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😅

zunnun
Member
zunnun

biar betul…😁

Anonymous
Guest
Anonymous

Dik Akma dewi ku 🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
Tk sangka betul, ke sini, dinda sudi buat lawatan
Hati-hati dik..kat sini, hampir semua geng jantan
Apalah sngat dgn bunga2 tu duhai dewi ku intan
Buat dinda abg tak akan jemu mengukir coretan
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😅

Anonymous
Guest
Anonymous

Dik Akma dewi srikandi ku 🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kat perbatasan tu hendaklah dinda berjaga-jaga
Pertolongan dari Allah, kena lah kita pohon juga
Semangat juang dinda itu, mmg lah abg bangga
Berbanding bakti dinda, bunga2 tu apalah harga
👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😅

Anonymous
Guest
Anonymous

Dik Akma dewi intan ku 🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
Untuk dinda ku..abg akan teruskan coretan tinta
Demi dewi ku..abg akan rela, bersengkang mata
Pantun2 berbunga, abg tetap terus, karang cipta
Kselamatan diri mu, kpd Allah, abg sntiasa pinta
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😅

Anonymous
Guest
Anonymous

Dik Akma dewi pujaan ku 🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Sebenarnya dinda, abg ni dlm kesuntukan masa
Minggu ini..abg mesti siap tanda, kertas periksa
Nak tinggalkan dinda, mmg le amat berat terasa
Tpi, esok Jumaat cuti, abg pun rasa agak selesa
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😅

Anonymous
Guest
Anonymous

My dear Akma 🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
Today it come, what I waited, for days and hours
U just do not have to mention..about the flowers
Comparing, to your task & burden, it is not worth
But..we do hpoe, cheers and happiness are ours
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😅

Anonymous
Guest
Anonymous

#we do hope

Anonymous
Guest
Anonymous

typing error😅

Anonymous
Guest
Anonymous

Dik Akma dewi ilham ku 🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Maaf le dik Akma, English ni, abg tk terer sangat
Risau le juga, kot musuh dok tunggu nak sengat
Tapi, demi dik Akma, abg jadi kuat bersemangat
Di tengah kedinginan malam pun, terasa hangat
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓

💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😅

Anonymous
Guest
Anonymous

Dik Akma dewi ilham ku 🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Dgn kerja sekolah banyak..abg ni agak keletihan
Selain krtas periksa..abg bwa balik, buku latihan
Tapi bila teringat kt blog ni, abg jadi kegelisahan
Entah kenapa..bagai rindu, yg tak berkesudahan
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓

💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😅

zunnun
Member
zunnun

kerajaan yg di jenamakan #melayu2islamhadi kini bernafas kerana mendapat ‘sokongan’ sementara omNo….

tapi ini tidak bermakna sebahagian mp2 omNo akan menyokong rang undang2 pembekalan & pembelanjaan negara 2021.. .

jika ini berlaku, kerajaan dgn sendiri nya akan jatuh di dewan parlimen..

kini Moo perlu membuat sesuatu utk mengelakan kejadian tersebut berlaku….

…abd hamid membaling batu bagi pihak Moo, sebelum ‘state of emergency’ di isytiarkan sebelum pembukaan dewan parlimen….

sokongan omNo yg telah di sahkan oleh zahid cukup utk Moo meneruskan kerajaan nya ketika ‘state of emergency’…

Amuta
Guest
Amuta

Dah bersedia mulut sial ko Zunnun celaka lahanat lahabau binawe biol baghal bodoh piang pelesit peminum air kencing khinzir. Jgn lupa penampau Jepun tido dgn babi tonok yg ko puja2 ya manusia iblis syaitan bernama Zunnun celaka special dari tuhan nantinya sabar saja demi masa dlm penangguhan saing kerajaan yg ko dok asik puja diluar tapi meludah dihati … tuhan amat memahami isi hati setiap umatnya yg mana baik yg mana buruk … yg paling buruk manusia iblis syaitan khinzir bernama Zunnun.

Sheraton
Guest
Sheraton

Berunding Gencatan Senajta pun bukannya menyelesaikan masalah.

Buat pilihanraya pun keputusan nya sama .. kalau pihak menang belum tentu menang sebab perkara melompat boleh berlaku.

Hanya usul tidak percaya di Parlimen sahaja yang boleh selamat kan keadaan… Yang boleh buat usul ialah MP kerajaan sebab mereka adalah kerajaan . Isu mereka ialah isu kerajaan yang perlu di utamakan.

Dari beri sokongan pada mana-mana pihak lebih baik UMNO sendiri yang buat usul tidak percaya..

Kamal
Guest
Kamal

Pukimak mantan ketua hakim negara ini, maseh mb perak kena pecat tak buka mulut. Federal court bagi jawatan mb kepada org umno. Maseh itu bole, sekrg dsai tak boleh. Pukimak

zunnun
Member
zunnun

betul2….

dia cuba membawa erti mengantikan kerajaan interim kpd ‘state of emergency’….

permainan undang2 byak yg blh mereka gunakan….

zunnun
Member
zunnun

bagus ulasan dan penjelasan dari sudut perlembagaan…

tapi perlu perlembagaan di lihat dari sudut causal dgn keadaan semasa, kesan/tindakan

(1) adakah pandemic ini membolehkan singgahsana mengunakan budibicara atas ‘nasihat’ utk ‘state of emergency’ ….

(2) jika kerajaan terkini hilang kuasa majority, kerana gagal mendapar persetujuan dewan dgn pembentangan rang undang2 bekalan tahun 2021….

maka tahun 2021, negara ketandusan pembelanjaan hingga mengakibatkan jentera kerajaan lumpuh…

ini secara tidak langsung membawa kpd ‘state of emergency’….

adakah ini, pengakhir cerita, kesundalan kerajaan #melayu2islamhadi yg cuba malaun2 pAs unjurkan kpd rakyat dgn ajaran seketul daging babi dari kawah hadi….

Amuta
Guest
Amuta

Ko tercari-cari lagi siapakah PM bukan PM tetiba jaga ko Zunnun manusia iblis syaitan laknatullah begitu lah sudahnya teki teki ko terpingga lagi apa pun tuhan dah sediakan tukang tampar mulut celaka the best punya siap dgn Khinzir2 teman tidur pujaan hati ko yg selalu ko ratip2kan. Manusia iblis syaitan Zunnun hidup tiada pedoman solat hanya pada khinzir pada iblis pada syaitan berkerumun memakan darah pembuluh hati ko jantung ko belai sepanjang hidup ko.

zunnun
Member
zunnun

hadi guru ape?

hebat, dah blh bercakap dgn tuhan..

…tuhan hadi ke? tuhan yg mengajar hadi ajaran seketul daging babi ? 🤣

Amuta
Guest
Amuta

Siap tuhan masukkan kepala sial ko dlm lubang najis khinzir nanti … ko tunggu saatnya nanti manusia iblis syaitan khinzir bernama Zunnun.

zunnun
Member
zunnun

makna nya dah blh lah bercakap dgn tuhan seketul daging babi hadi nih…

ibrahim libya sah masuk syurga ke?

cuba tanya tuhan hadi, mgape #melayu2islamhadi kini bercakaran…

cuba suruh tuhan hadi pulihkan penyularan covids…

tak kan doa hadi kpd tuhan yg mengajar nya ajaran seketul daging babi tak blh bantu dan ‘kun’ kan kot…🤣

Amuta
Guest
Amuta

Skrg bercakaran tertabal tuhan semua akur kowtow sbb mereka tahu kedatangan ini ko juga teraba-raba kemana arah kerajaan setiap negara2 dunia akhir sbb ko tidak memahami aturan Allah swt telah pun ditetapkan setiap 100 tahun hijrah skrg menuju hijrah ke 1500 bahkan antara 1400 ~ 1500 skrg berada ditengah2 awal 1442 kalu ko percaya tapi ko Atheist berpura-pura kejab Kristian kejab Hindu kejab Buddha skrg ini nak mengaku Islam konon jaga2 sudah dipersiapkan tuhan pelempang Jepun Khinzir Kepala butuh saiz nala buat ko manusia iblis syaitan khinzir bernama Zunnun. Tunggu saja ya saatnya nanti. Bersabar lah sampai masa takdir terjadi… Read more »

zunnun
Member
zunnun

pi suruh tuhan hadi selsaikan penyularan covids, rakyat menunggu nih…

jgn byak rethorik…

Amuta
Guest
Amuta

Ko ckp byk lagi ya tuhan satu saja yg tunggal … tuhan yg bergelar antara ramai … yg termasyul tuhan Isa pertama Tuhan Muhammad kedua terakhir tuhan Al-Mahdi sdg bersiaran siapa tokoh PM itu. Rasul berarti hamba tapi dikedudukan paling atas selain rasul yg bergelar tuhan Adam tuhan Musa tuhan Krishna tuhan Gautama contoh akhlak diikuti masa suasana pemerintahan Allah swt hadirkan bersama keromahnya sinar matanya yg tajam yg baik tenung dia suka sgt yg jahat si sial Zunnun akan takut merenung sbb hatinya penuh dengki kesumat iblis syaitan lah tu … ko mana percaya tapi tuhan terangkan skrg bersiaran… Read more »

zunnun
Member
zunnun

jgn byak rethorik..

suruh tuhan hadi dgn ajaran seketul daging babi nya hapuskan penyularan covids…

hadi guru ape?

Amuta
Guest
Amuta

Jgn soal org lain soalnya ko tuhan tetap buru sampai kelubang cacing sekali pun. Ingat 3 perkara ya Pelempang Jepun Kandang Khinzir dan Kepala butuh saiz nala buat disuap manusia iblis syaitan khinzir bernama Zunnun.