GENCATAN POLITIK ATAU TAKTIK POLITIK?

1. Gencatan politik adalah satu tanda kesediaan untuk berhenti seketika dari apa sahaja sengketa antara dua pihak yang bertelagah. Dalam hal ini, kenyataan Presiden UMNO, DSZH difahami merujuk kepada perbalahan UMNO dan BERSATU yang kritikal menanti pecah.

2. Perbalahan kedua parti ini adalah kerana UMNO merasa dirinya ‘dibuli’ parti ‘budak baru’ yang cuba berlagak macam ‘Abang Long Kawasan’. Persengketaan ini merebak sampai ke akar umbi membabit sampai soal ‘maruah’ kerana rasa UMNO dihina begitu rupa oleh budak-budak BERSATU yang dikatakan berlagak kerana kuasa yang ada pada mereka sebagai PN.

3. UMNO dan BERSATU macam budak kecik bergaduh, mereka ungkit mengungkit antara satu sama lain, ugut mengugut dan perli memerli sehingga hubungan retak mereka kini menanti belah. Bagi saya gencatan senjata ini adalah antara 2 entiti parti yang sebenarnya nak jaga ‘kawasan’ masing-masing supaya ada ruang mereka nak ‘berunding’ untuk kekal kuasa masing-masing dan jaga budak-budak mereka di bawah.

4. Gencatan politik kerana covid hanyalah taktik alih perhatian sahaja, sedangkan secara realitinya keduanya sedang berpolitik untuk tawar menawar posisi dan agih mengagih kuasa sesama mereka. Sebab itu saya rasa nak ketawa apabila seluruh Malaya percaya satu gencatan politik kononnya sedang berlaku. Saya juga tersenyum melihat sesetengah orang di medsos menyatakan rasa lega sebab kini negara boleh tumpu kepada urusan covid dan bukan politik. Itulah hebatnya orang politik meyakinkan orang ramai mereka tidak berpolitik dengan hanya menggunakan perkataan ‘GENCATAN POLITIK’. Memang bijak….

5. Tiba-tiba dalam hal ini, ada yang kata ‘game over’ untuk DSAI. Bila masa DSAI ada dalam sifir perbalahan dua parti ni? DSAI ada PH yang berada dalam keadaan solid dan padu. Perbalahan Zahid vs Mahyudin adalah masalah dalaman PN vs UMNO dalan usaha mereka mempertahankan ‘muka’ masing-masing dalam tawar menawar kuasa politik.

6. Kalau ada yang kaitkan keputusan gencatan politik Zahid bermakna DSAI tak akan dapat sokongan MP UMNO untuk majoriti yang didakwanya, memang dakwaan itu ada logiknya. Tetapi logik itu boleh difahami jika sokongan kepada DSAI yang ditawarkan adalah secara en-block! Tapi jangan kita lupa dan abaikan kenyataan Presiden UMNO sebelum ini yang mengatakan bahawa beliau tidak dapat menghalang mana-mana MP UMNO yang hendak menyokong DSAI. Apakah boleh kita kata game over untuk DSAI ataukah sebenarnya game over untuk TSMY?

7. Bagi PH, gencatan politik Zahid tidak ada kena mengena kenapa kami perlu berdiam diri dengan kegagalan PN dan TSMY mengendalikan krisis hari ini. Salah satu fokus untuk pengurusan krisis covid ialah menukar PN dan seluruh kabinetnya yang telah menjejaskan kepercayaan rakyat kepada usaha kerajaan menangani covid 19. PN juga ada latarbelakang pembelotan yang telah mengguris hati rakyat bermandatkan keputusan secara demokratik pada PRU 2018.

8. Saya akan ulangi sekali lagi apa yang telah saya nyatakan sebelum ini, “tiada gencatan politik kepada teras demokrasi yang dipandu perlembagaan dan undang-undang di mana politik terbina di atas tapaknya”. Menangani kegagalan TSMY dan kemorosotan kepercayaan kepada cara beliau menangani krisis covid mestilah berpandu kepada asas-asas demokrasi termasuklah cara berperlembagaan untuk menggantikan kepimpinan yang lebih efisien dan berwibawa serta mendapat kembali kepercayaan rakyat.

9. Majoriti yang kukuh, kerajaan yang kuat serta kepercayaan rakyat yang padu adalah seruan untuk pengendalian krisis covid yang lebih berkesan. Langkah DSAI konsisten pada teras perundangan dan landasan demokrasi yang menjadi tegak berdirinya proses politik bagi memelihara negara secara berterusan.

Gencatan politik antara UMNO dan BERSATU tak perlu mengheret rakyat dan negara kerana itu masalah nak jaga kawasan masing-masing. Negara lebih besar dari perbalahan 2 ‘Abang Long Kawasan’ dan sebab itu kita wajib memelihara demokrasi dan prosesnya supaya negara mendapat yang terbaik untuk menguruskan krisis covid.

DS Dr Mujahid Yusof Rawa

Naib Presiden AMANAH

Ahli Parlimen Parit Buntar

22 Oktober 2020.

Kongsikan artikel ini
Updated: 22 October 2020 — 3:49 pm

62
Leave a Reply

avatar
7 Comment authors
MAHATHIRVSANWARpzunnunKakisebatAmutaAnonymous Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest
Notify of
MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

BERKORBAN UNTUK KEPENTINGAN RAKYAT SEHINGGA PRU15….. . PAK DAJJAL PEJUANG LIBERALISM PLURALISM LGBT….BOLEH PERGI MAMPUS…..PUKIMAK….. KEWUJUDAN PARTI KADOK HANYA PECAH BELAHKAN MELAYU……. Parti Melayu berpecah, DAP jadi ‘King Maker’……… PERKEMBANGAN politik mutakhir ini agak membimbangkan. Saya melihat ramai siber trooper PAS dan Umno mula serang menyerang antara satu sama lain. Saya tidak mahu mengulas panjang mengenai apa yang patut dan tidak patut berlaku antara parti politik Melayu tanah air mutakhir ini, tetapi apa yang saya ingin seru kepada semua siber trooper PAS dan Umno supaya meletakkan ‘senjata keyboard’ masing-masing. Banyak perkara ‘untold story’ yang kita tidak tahu di sebalik isu… Read more »

zunnun
Member
zunnun

#kepalabutuh…

pi kpd post budin berikut nya, dan bicara lebar utk meneruskan fahaman seketul daging babi dari kawah hadi utk menjenamakan #melayu2islam nya..

jika ingin menyebut istilah “allah’ cuba terangkan pengertian nya jgn asyik menyundal2 dgn pendewaan nama ‘allah’ semata ….

hidup ini perlu ada kebenaran nya, jgn mem”babi”buta hanya kerana utk menegakan kepentingan semata…

Amuta
Guest
Amuta

Budin sebaiknya ko block manusia sial Zunnun ini bersiaran kalu tidak nanti tuhan persoalkan ko kenapa dibiarkan sibabi sial Zunnun ini bukan org Islam tapi mencari pasal memburukkan Islam … Ingat ini Budin sampai masa dihentikan sibabi ini bersiaran dlm tiba masa nanti tuhan cari manusia sial sibabi Zunnun sampai ditangkap.

zunnun
Member
zunnun

dah blh bercakap dgn tuhan kao?

tercungap2 pulak minta pertolongan budin ….

kan byak pilihan….

akal letak di #kepalabutuh ke?

Amuta
Guest
Amuta

Budin juga tidak diraikan hal2 berkait tuhan … pandai2 dia cari tanpa pengaruh tuhan dan Budin terbiasa mencari rezeki cara dia sendiri bukan mcm ko khianat tapi melukut .. manusia iblis syaitan hidup penuh kepura-puraan. Jgn lupa penampau dan tido dgn khinzir pujaan hati ko ya. Zunnun sial celaka tuhan selalu cakap akhirnya ko tersadar terkena susah selepas ini … ini hanya terpias sbb tuhan gerak dlm kesamaran sebelum munculnya dia. Maka eloklah ko carutkan tuhan yg sdg bersiaran ini. Sial ko Zunnun babi bangkai hidup tiada berpedoman hanya dunia saja ko kecapi nikmat yg sedikit gara2 angkoh dgn alam.

Amuta
Guest
Amuta

Tuhan tidak ambil kesah Zunnun ko saudara terdekat mana2 raja kepastian hukuman tetap dipastikan tertunai hajat tuhan. Ingat manusia sial Zunnun akan tuhan cari sampai ke lubang cacing sekali pun selagi ko hidup masih dlm sembunyi dgn izin Allah swt akan tertangkap jua.

Kakisebat
Guest
Kakisebat

Zunnun ini bukan melayu islam ke? Bahaya manusia mcm ni. Suka laga2kan org melayu dan mempersendakan islam.

zunnun
Member
zunnun

melayu2islam dah sah ke islam mereka…

cuba kurangkan kesundalan, cukup dgn pengakuan #melayu2muslim….

kao semua nak pelihara babi2 yg blh terbang dgn pengakuan #melayu2. dah sah islam ?

racun ajaran seketul daging babi hadi bisa sgt ke ?

zunnun
Member
zunnun

kesundalan #melayu2islamhadi dgn undang2 rimba nya….

woit #kepalabutuh pi kpd post berikut nya dan panjangkan bicara di sana….

Amuta
Guest
Amuta

Nanti tuhan sediakan pala butuh paling nala (besar) suap dlm mulut sial ko Zunnun. Ingat ini bukan undang2 rimba ia adalah undang2 Firaun akhir zaman sasaran pada manusia yg tidak berguna sampah masyarakat. Ingat ini manusia sial Zunnun.

Amuta
Guest
Amuta

Zunnun ko fikir Anwar ke ato Tengku Li ke ato Muhyiddin ke ato siapa saja ko takkan senang sbb Melayu berkuasa … manusia merancang Allah swt sebaik-baik penyusunannya dan pasti ko lah manusia yg tidak boleh dipercayai sesudah kena penangan tuhan ko ditempatkan dlm penjara sampai ko tutup mata pastikan pegawai yg garang pantau diberi makanan yg biasa2 saja bertilam nipis ato atas meja kayu ato atas lantai tikar getah mmg layak utk ko manusia sial celaka yg tidak perlu ada didunia ini bebal tahap gaban!

Jigit
Guest
Jigit

Mana pergi cerita bas engko Budin. Jangan-jangan kedua-dua bas Moohiddin dan bas Abam PKR1 dah rosak….Takkan nak biarkan lebai-lebai tu berjalan kaki dengan jubah meleret tu…

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

PARA PEMBACA SEKALIAN,

BAWAH INI, JAM 11:50 AM, JEMPUTAN DARI TN ANJING 🐕 KE ATAS KEJORA, SECARA KUANGAJAR DAN BIADAB. KEJORA BELUM MASUK LAGI KE BLOG INI JAM ITU.
__________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu nyanyok)

Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla Gila betul dah mamposssssssss ke?

Kalau betul, nak talkin kan. Walaupun mungkin tak berguna. Sebab apa yang didoakan untuk nya mungkin tak diterima.

Reply
22 October 2020 11:50 am
__________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

Para pembaca sekalian,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Kejora masuk, ke sini tadi, sbb TN anjing jemput
Anjing tua tu sewel sebab sel otak dia dah reput
Kena Kejora hayun..anjing itu, jadi penat semput
Kini udah hilang lesap, itu anjing otak cikai ciput
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply
22 October 2020 4:23 pm
__________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

Para pembaca sekalian,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing rasa diri kapal padahal dia hanya rakit
Dia cuba nak tunjuk hebat dgn ilmu yang sedikit
Anjing tu msuk sini pun sekadar menyalak bukit
Bila dia tersilap, gi salak Kejora, dia dpt lah sakit
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply
22 October 2020 4:37 pm
__________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

Para pembaca sekalian,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈
Lihat lah perangai, TN anjing tua lahanat syaitan
Secara kurang ajar, Kejora ini, dia buat jemputan
Kejora kena ler tampil ke depan sbg anak jantan
Apa yg anjing biol itu dapat, hanya lah kesakitan
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply
22 October 2020 5:03 pm
__________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

Para pembaca sekalian,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Dgn ckgu Kejora ni, TN anjing tu cuba nak serbu
Tapi, kena Kejora taji, anjing tu dada sebak sebu
Dia tiada pilihan melainkan buka langkah seribu
Agak nya dia kini sdang menggigil dlm kelambu
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply
22 October 2020 5:34 pm
__________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

Para pembaca sekalian,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing tua, tiada kerja, masalah dia pergi cari
Tapi silap ler, dia pergi acah, cikgu Kejora bistari
Tak tertepis anjing tua tu pukulan kanan dan kiri
Anjing itu, takder pilihan lain lagi, melainkan lari
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply
22 October 2020 7:38 pm
__________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla tak reti pun apa itu istilah jemput.

Dia ingat kuih jemput2.

Dia dah tua, tak lama lagi kapputz.

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:49 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Mmg TN anjing jenis bngsat keparat, tiada kelas
Dgn cgu Kejora, dia tak mampu nak pusing kilas
Pmbaca akn ketawa lihat anjing tu komen balas
Makin dijwb, makin kedunguan nya nmpak jelas
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:49 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing tetap msuk wlu dah teruk Kejora ledak
Kalau dia tak komen, nanti akan ‘miss’ lah dedak
Anjing biol itu pun meracau ler..tidak dapat tidak
Tapi hanya mampu mengejek jer serupa budak2
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:49 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Mmg jauh beza..antara bangsat dgn bangsawan
Bila kata2 kita indah, orng anggap kita karyawan
Tpi, klu mmbebel merapu, org kata sasau sawan
Bersenjata kebodohan..usah ler guru nk dilawan
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:49 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bangsat & bngsawan, jauh beza, tidak terhingga
Bila kata2 kita indah, orng anggap kita pujangga
Tapi klu kuangajar biadab..org kata pala dongga
Dgn kail sejengkal lautan dalam usah ler diduga
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:49 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bangsat & bngsawan, bezanya, adalah sgt nyata
Bila kata2 kita indah, org anggap kita ini pendita
Tpi klu asyik meroyan, org kata kita bahalol unta
Usah nk berperang..dgn kebodohan sbg senjata
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:49 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bangsat & bngsawan, mmg ler jauh beza makna
Bila kata2 kita indah, org anggap, kita ini sarjana
Tpi, klu asyik meroyan, org kata kita kepala bana
Usah berlwan, dgn bawa kebodohan di sini sana
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:49 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bangsat & bngsawan beza makna sangat ketara
Bila kata2 kita indah..org anggap kita ini bentara
Tpi, klu asyik meroyan, org kata kita badut opera
Usah nak berlwan..dgn kebodohan sebagai cara
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:49 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bangsat & bngsawan sgt lah berbeza makna dia
Bila kata2 kita indah orang anggap kita ini mulia
Tpi..klau asyik meroyan..org kata kita jenis paria
Usah nk berlwan..dgn kebodohan, mnjadi media
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:49 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bangsat & bngsawan, beza makna amatlah jelas
Bila kata2 kita indah, orng anggap kita ada kelas
Tpi..klau asyik meroyan, org kata kita jenis culas
Usah nak berlwan, dgn kebodohan asyik digalas
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:49 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bangsat & bngsawan makna amat bertentangan
Bila kata2 kita indah, kita ini akan jadi sanjungan
Tp, klau asyik meroyan, org kata kita ni bajingan
Usah nk berlwan, dgn kebodohan sbg pegangan
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:49 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bangsat & bngsawan, makna, berbeza langsung
Bila kata2 kita indah..org anggap, kita ini handal
Usah nk berlwan..dgn kebodohan asyik diusung
Klu asyik meroyan, org kata, kita ini jenis sundal
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

KESIMPULAN/RUMUSAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪👍
Kejora bijak berpantun, musuh tk berdaya lawan
TN anjing pula, asyik bersenjata, kata-kata kesat
Sbb tu le, pmbaca melihat Kejora ini bangsawan
Manakala..TN anjing dilihat sbg seekor bangsat!
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Para pembaca yg budiman,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Org yg biadab itu, Kejora nak bagi sikit bayangan
Dgn semua orang..si tua itu suka nak cari gadoh
Perangai dia jahat, serupa dgn bangsat bajingan
Tapi, macam dgn keldai, dia punya dungu bodoh
🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Sekarang Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla itu menuduh, mengugut lagi.

Selagi ada dia, blog ini tak aman.

Susah bila ada yang tak dibimbing emak bapak di masa kecil.

Anonymous
Guest
Anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Owh..si biadab yg Kejora bayang..dah menjelma
Cepat juga jerat yg Kejora pasang itu membidas
Org ini TN anjing..yng dulu guna ID Tanpa Nama
Anjing biadab ini mkn cili, sbb tu le terasa pedas
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Cikgu Kejora, telah pasang jerat, penuh muslihat
Terperangkap jugak dia TN anjing lahanat barua
Bkn jer anjing biol ni mngaku sbg bajingan jahat
Bahkan..anjing tolol ini juga mengaku sbg si tua
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Para pembaca yg budiman,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Lega..org kuangajar biadab, dah tak lagi ke mari
Klau masuk buat biadab..bermakna langkah kiri
Mungkin siksa & kesakitan, dia tak mau lagi cari
Sebelum ni pun, dlm setiap pos dia terpaksa lari
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Mengugut, cakap besar, banyak tahi
Kepala hotak dia, mengaku itu ini
Konon nya boleh membikin peserta blog lari
Hanya cakap berdengung tapi takda isi

zunnun
Member
zunnun

Zahrin telah memberi ulasan lebar mengenaiperkara gencatan politik omNo…. ada kah warlord2 omNo ‘surrender’ kpd Moo/hamzah/hisham bersama mp2 omNo yg menerima sogokan….??? Slogan ‘tiada anwar & dAp’ di laungkan oleh pemuda omNo di ketuai ashraf mewakili akar umbi ? …dgn mesyuarat MT di tangguhkan beberape kali, dan penghinaan Moo tidak mengendahkan permintaan omNo utk memberi byak ruang dlm kuasa kerajaan yg ada….. omNo kini dlm genggaman Moo melalui hisham serta pengikut2 nya yang mendapat jawatan dlm kerajaan nya…. omNo kini dlm persimpangan yg amat nyata, terbelah dek di sbbkan sogokan Moo & terpalit dgn mainan ajaean seketul daging babi dari… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

BIADAB DAN KURANG AJAR MEMANGGIL PERDANA MENTERI MOO.

TAK DIBIMBING EMAK BAPAK DI MASA KECIL NYA.

Amuta
Guest
Amuta

ko bersiaran lagi dgn selitkan #melayu2islam … tuhan manusia biasa takkan biarkan saudara Islam dipersendakan … ko mmg iblis syaitan tak tahu guna otak … selagi ko hidup akan jadi buruan .. ini janji akan dikotakan. Masa pemerintahan undang2 sedia ada terubah dgn undang2 tuhan permulaan negara2 yg bernaung dibawah panji-panji gabungan Melayu Islam Nusantara … jgn fikir undang2 skrg ini kekal. Ingat ini manusia sial Zunnun. Pelempang penampar tempeleng ya betul2 diseluruh muka celaka ko.

Anonymous
Guest
Anonymous

Setuju setuju setuju

Sokong sokong sokong

zunnun
Member
zunnun

dah jadi kawan karip, sama2 di jadikan abdi sex bini hingga mengawan sana sini…

Anonymous
Guest
Anonymous

Takda lain point ker?

Dah bankrap otak ler.

zunnun
Member
zunnun

#melayu2islamhadi ala #kepalabutuh…

ada 2 pilihan utk mengesahkan keislaman kao…

(1) kulum #kepalabutuh assmin

(2) terus mencekik seketul daging babi hadi

#kepalabutuh, siape yg sahkan islam kao hingga menyundal dan mengaku sah islam nih….

dah jadi babi tegar mem”babi”buta utk mengaku dgn jolokan #melayu2islam…

Amuta
Guest
Amuta

Islam itu bergerak beransur-ansur akhirnya mengadap tuhan maka sedunia bersaudara rancaknya perniagaan bumi mengeluarkan hasil sbb semua seiya sekata bekerjasama … ini yg ko mahukan ko dapat pepehal hutang pelempang tempeleng penampar tetap ko trima. Ingat ini Zunnun. ko tulis lagi babi setongkol lagi ko akan dapat tidur dgn babi yg paling pengotor tuhan carikan. Tempat tidor diantara babi2 tu muat2 je. Ingat ini manusia sial Zunnun.

zunnun
Member
zunnun

#kepalabutuh beransur2 klu asyik mencekik daging babi dari kawah hadi…

#kepalabutuh beransur2 jika asyik kapir mengapir sana sini sedang kao dan #melayu2islamhadi masih terkial2 penentuan islam yg di anuti..

jgn jadi #melayu2islamhadi ala @kepalabutuh, rendah pengakuan sekadar mengaku #melayu2muslim yg mencari islam seiring dgn mengenal akan Nya.

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT DAN/ATAU MENCARUT.

Menyebut kepalabutuh, maka pukimak lah dia.

Amuta
Guest
Amuta

ko boleh kata yg lain ramai selar diluar sana … yg tuhan disini bersiaran terus dgn ko … ko mencabar kesabaran tuhan depan2 ya. Ingat Pelempang Penampar Tempeleng Jepun akan tuhan wal2kan siapa yg menuntut hutang kurang ajar sila mengadap maka ditempeleng dilempang ditampar depan tuhan hanya memerhatikan saja mmg layak utk ko terima … Ingat ni Zunnun berulang kali sudah dibagitahu. Ko nak mati secara sesat apa tuhan nak hiraukan sbb sudah byk kali diperingatkan!

zunnun
Member
zunnun

ingat jgn asyik mem”butuh’ islam sana sini sedangkan fahaman setaraf ajaran seketul daging babi hadi.

Amuta
Guest
Amuta

Apa kaitan babi dgn ko Zunnun bakal ko tidor telanjang dgn babi yg paling pengotor tuhan sedia pasal itu yg berulang ko cakap maka ko akan dapat. Ko Atheist dah nampak pun ko takkan percaya. Ingat Pelempang dgn tidor sama khinzir ya.

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK asyik mencarut dan membabi.

Anonymous
Guest
Anonymous

Para pembaca yg budiman,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bersama-sama le kita jaga keharmonian ini blog
Komen lah dgn cara sopan & perangai yang elok
Jgn pula ada, yg kurang ajar biadab, atau goblok
Klu tak nak sakit, sarang tebuan jgn cuba dijolok
🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Ajak berharmoni tapi tuduh orang biadab, goblok
Apa jenis manusia nih kalau tak jenis penjahat dan gengster

Anonymous
Guest
Anonymous

Para pembaca yg budiman,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Orang yg kuangajar biadab..psti jadi serba salah
Klau tak masuk, nampak seperti mengaku kalah
Bila masuk juga terpaksa cara biadab mencelah
Bila tunjuk kuangajar biadab..akn dapat sakitlah
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Siapa yang makan cili dia merasa pedas
Kamu dah masuk, sekarang menggelisah
Cakap ajer besar tapi takda isi
Keruhkan suasana blogging sejak awal komen lagi

Anonymous
Guest
Anonymous

Para pembaca yg budiman,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bila nk berkomen, diharap jagalah sopan & adab
Jgn le kiranya muncul jenis yg kuangajar biadab
Klu ada juga, peluru Kejora ni dia kena ler hadap
Kejora tembak terus tak ada nak serang hendap
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Belum apa2 lagi dah cakap peluru
Otak tak sihat ada banyak hantu

Anonymous
Guest
Anonymous

Para pembaca yg budiman,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Ayuh kita blogging..Kejora ingin jemput & lambai
Peluang utk lontarkan pendapat jangan kita abai
Tapi jgn pula ada, yg kuangajar biadab ma cii bai
Kalau ada juga, cikgu Kejora ini terpaksa ler tibai
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Komen kamu ke2 dah cakap cibai
Apa jenis manusia kamu nih, bhai
Beruk Tua Wak Gontol Kekora Kojolla tak boleh cakap Hai

Anonymous
Guest
Anonymous

Para pembaca yg budiman,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Bersama2lah kita bina negara pnya masa depan
Kpda rakyat saja lah, negara sandarkan harapan
Teruskan memberi komen..untuk dibuat tatapan
Tapi usah bersikap biadab..kita jaga adab sopan
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Komen pertama kamu beri warning
Apasal kepala kamu nampak pening
Tak pasal pasal kamu runsing
Sebab otak kamu jenis yang selalu pusing