TINDAKAN DUA DARJAT TERHADAP MENTERI CEMAR PENGORBANAN RAKYAT LAWAN COVID19

Keputusan kerajaan hari ini untuk tidak mengambil tindakan lanjut (No Further Action) terhadap YB Datuk Khairuddin Aman Razali, Menteri Perladangan Perusahaan dan Komoditi yang telah melanggar kuarantin wajib Covid-19 adalah amat dikesali.

Peluang untuk membuktikan bahawa Perikatan Nasional (PN) sebagai kerajaan prihatin kepada rakyat hancur sama sekali, sebaliknya mengesahkan lagi pandangan yang semakin popular iaitu PN adalah kerajaan dua darjat.

Beberapa kes yang melibatkan rakyat biasa yang terkhilaf melanggar arahan kuarantin telah dijatuhkan hukuman denda dan penjara manakala Menteri PAS dibebaskan begitu sahaja.

Sebagai contoh, baru 2 hari lepas seorang juruteknik swasta telah dipenjara 14 hari dan didenda sebanyak RM1,000 selepas gagal mematuhi arahan menjalani kuarantin.

Tindakan yang tidak adil ini bukanlah kali pertama dilakukan oleh PN dan malangnya dengan kelemahan integriti dan kerakusan pangkat, lebih banyak ketidakadilan yang akan berlaku selepas ini.

Bukan sekadar itu, Kerajaan PN hari ini telahpun mensia-siakan pengorbanan dan usaha frontliners serta rakyat biasa melawan Covid-19.

Rakyat terpaksa akur dengan arahan yang sering bertukar hampir sepanjang masa kerana adanya ugutan dan hukuman terpilih, namun hormat mereka kepada pemerintah semakin menghilang.

Ketika seluruh negara berhadapan dengan kesengsaraan ekonomi, ramai yang hilang pekerjaan, ada yang hilang tempat tinggal, PN sanggup lakukan apa sahaja demi kekal berkuasa untuk kepentingan peribadi.

Ini amat merisaukan jika cengkaman ini dibiarkan, maka akan terbentuklah pemerintah yang zalim dek kerana amalan hukum bukan berdasarkan undang-undang saksama (rule of law) tetapi mengikut selera kedudukan dan pangkat, layanan media terpilih dan pelbagai lagi, sedangkan nasib rakyat kebanyakkan tidak dihiraukan.

21.10.2020

AKMAL NASIR

Ahli Parlimen Johor Bahru

Ketua AMK Malaysia.

Updated: 21 October 2020 — 4:59 pm

103 Comments

Add a Comment
  1. INI BLOK LIBERAL BOLEH BUAT APA SAHAJA….
    ..

    PROKSI DORAEMON HANYA MAMPU BERTAHAN SEHINGGA PRU15 SAHAJA……

    BERKORBAN UNTUK KEPENTINGAN RAKYAT SEHINGGA PRU15…..
    .

    PAK DAJJAL PEJUANG LIBERALISM PLURALISM LGBT….BOLEH PERGI MAMPUS…..PUKIMAK…..

    KEWUJUDAN PARTI KADOK HANYA PECAH BELAHKAN MELAYU…….

    Parti Melayu berpecah, DAP jadi ‘King Maker’………

    PERKEMBANGAN politik mutakhir ini agak membimbangkan. Saya melihat ramai siber trooper PAS dan Umno mula serang menyerang antara satu sama lain. Saya tidak mahu mengulas panjang mengenai apa yang patut dan tidak patut berlaku antara parti politik Melayu tanah air mutakhir ini, tetapi apa yang saya ingin seru kepada semua siber trooper PAS dan Umno supaya meletakkan ‘senjata keyboard’ masing-masing. Banyak perkara ‘untold story’ yang kita tidak tahu di sebalik isu yang sedang hangat sekarang. Di kesempatan ini, saya ingin redakan sikit tohmahan terhadap Umno apabila ada yang mula menuduh ‘Umno dah lupa diri apabila ada kuasa sedangkan sewaktu mula-mula hilang kuasa hari itu, mereka menyondol kepada PAS untuk minta talian hayat.’

    Tohmahan ini hakikatnya ‘salah’ kerana Umno telah mula bersetuju untuk bekerjasama dengan PAS dalam isu-isu umat Islam sejak sebelum Pakatan Rakyat (PR) menang di Selangor dan Penang pada tahun 2008 lagi apabila masing-masing mula menyedari ancaman DAP terhadap umat Islam. Pimpinan kedua-dua parti menyedari hakikat ancaman DAP sebelum rakyat dan jentera parti menyedarinya. Akhirnya hari ini, semua kita juga dapat melihat ancaman DAP itu terutama setelah 22 bulan PH memerintah Malaysia. Rakyat menyedarinya lebih 10 tahun lewat berbanding kepimpinan-kepimpinan parti-parti Melayu yang ada. Pada waktu usaha ini berlaku, saya pernah membantu Al-Marhum Dr Haron Din dalam usaha ke arah penyatuan umat Islam (bukan PAS dan Umno sahaja) pada waktu itu.
    Ringkasnya, Umno menyambut baik usaha mengekang ancaman DAP ini pada waktu mereka masih di puncak kuasa, bukan pada waktu mereka hilang kuasa selepas PRU14 sebagaimana yang difahami oleh kebanyakan siber trooper.

    Semua perlu beringat! Apabila PAS dan Umno bertelagah, maka PAS rugi, Umno rugi, semua Melayu juga turut rugi, tetapi yang paling untung ialah DAP kerana pada waktu itu, mereka mula menjadi King Maker apabila umat Islam pecah tiga parti dengan masing-masing memegang komposisi 35 peratus. Serahkan kepada kebijaksanaan pimpinan kita menyelesaikan isu ini. Selama mana tiada keputusan rasmi bertulis, kita perlu berpegang pada piagam yang ditandatangani dengan disaksikan dengan linangan air mata ribuan penyokong kedua-dua parti.

    Mungkin wajar kita merenung kembali Hadis nabi S.A.W mengenai penyatuan 2 kumpulan umat Islam oleh Saidina Hasan. Baginda bersabda:

    “Sesungguhnya cucuku ini (Saidina Hasan bin Ali R.A) bakal menjadi sayyid (ketua) yang dengan jawatan itu dengan izin Allah dia akan mendamaikan dua puak kaum Muslimin!”

    Pertembungan antara tentera Saidina Hasan yang mendapat dukungan tentera daripada penduduk Iraq dan tentera Muawiyah yang mendapat dukungan tentera daripada penduduk Syam apabila tercetus dalam fikiran mereka kesan jika peperangan ini berlaku. Ketika Amru bin Ash melaporkan kepada Muawiyah bahawa kedua-dua pihak mempunyai kekuatan tentera yang sama banyak. Muawiyah berkata:

    “Sekiranya mereka (penduduk Sham) membunuh mereka (penduduk Iraq), maka siapakah bagi pihak aku yang akan menjalankan urusan kehidupan kaum Muslimin? Siapakah yang akan membantu golongan-golongan lemah di kalangan kaum wanita mereka?”

    Akhirnya Muawiyah menghantar 2 wakil daripada Quraish iaitu Abdul Rahman ibn Samurrah dan Abdullah ibn Umayr kepada Saidina Hasan. Muawiyah berpesan kepada keduanya:

    “Pergilah kamu berdua kepada Saidina Hasan. Ceritakanlah masalah ini kepadanya dan mintalah sesuatu daripadanya!”.

    Sewaktu rundingan Saidina Hasan dengan 2 wakil Muawiyah, Saidina Hasan menyebut:

    “Aku telah mendengar Abu Bukrah bercerita “Aku melihat Rasulullah S.A.W berada di atas mimbar sedangkan al-Hasan bin Ali berada di sisinya. Dia memandang orang ramai dan kemudian ke arahnya. Baginda pun bersabda “Sesungguhnya anakku (cucuku) ini bakal menjadi ketua atau sayyid. Semoga Allah S.W.T menjadikannya pendamai antara dua puak yang besar daripada orang-orang Islam!” “

    Akhirnya dengan beberapa perjanjian supaya dilaksanakan oleh Muawiyah (yang tidak sempat nak coretkan terperinci), Saidina Hasan menarik diri daripada jawatan Khalifah dan memberikan baiah kepada Saidina Muawiyah. Walaupun pada peringkat awal tindakan Saidina Hasan tidak dipersetujui oleh tentera dan penduduk Iraq, tetapi akhirnya mereka terpaksa akur apabila Saidina Hasan sendiri bertegas untuk berbuat demikian. Ini sejarah penting perdamaian umat Islam.

    Kesimpulannya, tindakan Umno kebelakangan ini tidak boleh dilihat secara negatif kerana persepsi ini adalah pemula kepada keretakan. Mungkin tindakan mereka akibat rasa ‘terancam’. Hakikatnya, bukan sahaja Umno, bukan sahaja parti politik dan manusia, bahkan semua makhluk bertindak agresif apabila mereka mula rasa terancam. Justeru itu, perdamaian dan penyatuan memerlukan formula ‘berikan rasa keamanan’ sebagaimana dalam kisah Saidina Hasan dan Muawiyah. Pertamanya, letakkan nasib dan masa depan umat Islam terutamanya golongan yang lemah di hadapan. Keduanya, amankan semua pihak daripada perasaan ‘rasa terancam’; yang kuat perlu diraikan dan yang lemah perlu dibela. Perlu terapkan, mereka kuat kita pasti akan kuat, kita kuat mereka juga pasti akan kuat.

    Nota: Saya suka gambar terkini di bawah. 2 pemimpin muda PAS dan Umno, bersarapan bersama. Semoga ukhuwah seperti ini berkekalan untuk membentuk negara yang kuat.

    ZAHARUDIN MUHAMMAD

  2. Tulislah komen yg sesuai dgn tajuk artikel. Jgn menghina membabi megkafirkan org lain. Berilah pandangan yg bernas. Berilah komen yg membina.

  3. PEMIMPIN UMNO PATUT LETAK JAWATAN BERSIHKAN DIRI DI MAHKAMAH……

    Umno umum ‘gencatan politik’, dukung kerajaan PN…….

    Umno hari ini mengumumkan “gencatan politik” bagi memastikan agenda menangani Covid-19 dan membantu rakyat yang susah akibat hambatan ekonomi dapat diutamakan.
    Presiden Zahid Hamidi juga mengumumkan Umno mendukung kerajaan Perikatan Nasional, dan mengarahkan semua kepimpinan parti “dalam Kabinet” memberikan sepenuh penumpuan kepada usaha membantu rakyat.

    #Sumber : FMT

    MR : Baru rasa pentingnya muafakat?

  4. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮
    Anon anjing bebal, mari masuk cuba nk melatah
    Tapi akal anjing biol ni, hnya taraf budak mentah
    Amat mudah sekali..si tua sawan ni Kejora ratah
    Serupa TN anjing le, anon anjing dah kena getah
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮🦮
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  5. Dinda Akma dewi ku 🌹,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    Berjuanglah dewiku sambil terus menimba ilmu
    Takut juga nak pantun banyak..nanti dinda jemu
    Ingin abg tanya..ada ker kekosongan, di hati mu?
    Klu ada..boleh ker hati abg ni tumpang bertamu?
    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  6. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Dah gatal kot Kejola bontot punya lobang
    tergedik-gedik sambil rambot di urai
    Mai la Kejora duduk atas tunggol abang
    Awwww!!!katanya,”Jangan pegang bontot I ”
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    1. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Dah gatal kot anon anjing punya jubor
      tergedik-gedik sambil rambot disikat
      Pi la anon anjing sesekali lawat kubor
      Awak tu dah tua, dah ditanda malaikat
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  7. Dinda Akma dewi ku 🌹,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    Utk negara kita..dinda teruslah gigih berkhidmat
    Smangat berjuang, di dada, sentiasalah disemat
    Smoga dinda terus dilindungi Allah dlm selamat
    Doa tulus ikhlas abg ini, dinda jadikanlah azimat
    🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

    1. ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
      buat kemende kau tu bapok
      Semua orang peleceh tepok
      kuar lagi walau dah kena hempok
      Nanti ku goreng kau macam keropok
      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

      1. ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
        buat kemende kau tu anjing tua lapok
        Pantun pun serupa taik unta bertompok
        kuar lagi walau dah teruk kena cepuk
        Sedar le, taik dlm pampers tu bertapok
        ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  8. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Bau hapak kerana malas mandi
    Ada hati nak lesbian ngan Dr jambu
    Hari-hari kojolla minum todi
    Sambil hisap John Kelabu
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    1. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Bau hapak kerana malas mandi
      Ada hati semburit ngan mt jambu
      Hari-hari anon anjing minum todi
      Sesekali anjing ni kena juga syabu
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  9. Dinda Akma dewi ku 🌹,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    Utk negara kita..dinda teruslah gigih berkhidmat
    Smangat berjuang, di dada, sentiasalah disemat
    Smoga dinda terus dilindungi Allah dlm selamat
    Doa tulus ikhlas abng ini, dinda jadikanlah azimat
    🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  10. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Hidup Kejora konon style barat
    Dah tua woii,muka kedot pontianak
    Peliknya Dr dara hendak dingurat
    Pak Hitam besar lengan pon dia nak
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    Aku bukan TN

    1. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Hidup anon anjing mmg lah melarat
      Dah tua woii,muka kedot pontianak
      Tak abis meroyan ini anjing keparat
      TN kena terajang, dia pula yg senak
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      Aku tau ko bukan TN anjing 🐕!

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  11. Para pembaca yg budiman,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    Dr Akma gigih berjuang, nk pertahan negara kita
    Patut sgt ler, ada penghargaan buat si dara jelita
    Untk si dara, pantun berbunga Kejora terus cipta
    Doa ikhlas diiringi, bkn berniat, mengharap cinta
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  12. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kejora nama nyeeerrr
    5 hari sekali baru mandi
    Ku selak kainnya nyerrrr
    Ghupernyerr bapok kedi

    Nampak negro terkebil-kebil
    biasa kena tahik cirit beterabo
    Bila malam pakai lipstik bibir
    Skirt sengkat nampak jubo
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    jangan tuduh aku TN

    1. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Anon anjing nama nyeeerrr
      5 hari sekali baru mandi
      Ku selak kainnya nyerrrr
      Ghupernyerr bapok kedi

      Nampak negro terkebil-kebil
      biasa kena taik cirit berselerak
      Serupa nenek kebayan je membebel
      Mirip TN anjing dia punya haprak
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      Aku tak tuduh ko TN anjing 🐕!

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  13. PAK DAJJAL BERGABUNG DENGAN BANI YAKJUJ MAKJUJ UNTUK BUAT HURU HARA……

    Rakyat Menantikan Tawaran Baru Muafakat Nasional……..

    Sejurus Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengadap Yang Dipertua Agong di Istana Negara maka kembali berkecamuklah politik Malaysia. Anwar bertekad mahu muncul sebagai Perdana Menteri dengan dakwaan kononnya Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak lagi PM setelah hilang sokongan majoriti ahli-ahli Dewan Rakyat.

    Tetapi sebaik beliau melangkah keluar, tiada perakuan dari Istana yang kuasa pentadbiran telah bertukar tangan. Sebaliknya Istana menyarankan agar Anwar akur dan menghormati proses-proses perundangan seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

    Namun Anwar terus berkeras. Dalam sidang akhbarnya selepas keluar dari Istana beliau bertegas menyatakan yang Muhyiddin tidak lagi PM. Lalu terus hingarlah pentas politik dalam negara, sedang wabak Covid19 yang melanda negara dan dunia tidak berkesudahan.

    Apa pun kerajaan Perikatan Nasional yang ada terus kekal, Muhyiddin dan kabinetnya terus menjalankan tugas sehinggalah sesuatu yang lebih meyakinkan terbit dari tuntutan Anwar itu.

    Dalam pada itu hubungan tiga parti teras yang membentuk kerajaan iaitu Bersatu, Umno dan PAS pula kelihatan goyang, ditambah dengan serangan dan pelbagai tohmahan, berita palsu dan adu-domba yang berligar di alam maya.

    Kiranya usaha untuk memperteguhkan kembali hubungan tiga parti utama ini gagal, ternyata akan semakin kukuhlah tuntutan Anwar, dan tidak mustahil dalam waktu terdekat terkabullah cita-cita Anwar sekian lama untuk menjadi PM dan yang lebih puaka, kembalilah DAP mendominasi kuasa di Putrajaya.

    Kita yakin dan percaya kemelut politik ini tidak akan berpanjangan. Ketiga-tiga parti walaupun punya matlamat dan pendekatan berbeza, rata-rata ketiga-tiga sedar bahawa terbentuknya kerajaan PN adalah lantaran tuntuan untuk menyelamatkan nasib dan masadepan umat Melayu Islam.

    22 bulan pemerintahan Pakatan Harapan menginsafkan ramai bahawa beberapa perkara pokok perlu diubah dan tidak diizinkan kembali muncul.

    Jelasnya ketiga-tiga pihak enggan menerima kehadiran DAP, tidak akan memberi laluan pada Anwar mahupun Tun Dr Mahathir.

    Kerajaan PN terbina atas perkara pokok ini, bagi rakyat yang mendukung dan bersama PN mengizinkan salah satu atau ketiga-tiga kembali bermakna mengkhianati kepercayaan dan sokongan yang telah mereka berikan.

    Ketika Muafakat Nasional, iaitu kesatuan politik bersejarah antara PAS dan Umno terbina, Bersatu masih bersama PH. Segala perbezaan dan persengketaan politik dua musuh sejak Merdeka ini terlerai dan dilupakan melalui langkah berani ini demi mengejar cita-cita membina kekuatan kesatuan politik Melayu Islam di tanahair.

    Kedua parti mengakui bahawa kiranya kedua kekuatannya disatukan, MN berupaya memenangi majoriti kerusi di Parlimen, cukup membentuk kerajaan Persekutuan dalam PRU ke 15 kelak.
    Maka bergeraklah kedua parti yang asalnya bermusuh membina ukhuwah dan perpaduan yang sekian lama dirindui.

    Terbukti cita-cita MN bukan sekadar tercatat atas kertas dan hasil kajian semata-mata tetapi ia diterjemahkan di medan terbuka. Beberapa siri pilihanraya kecil yang diadakan telah memenangkan calon-calon MN menewaskan calon-calon PH atau tajaan mereka, ini membuktikan yang inisiatif kedua pihak cukup efektif.

    Dalam dua PRK yang dimaksudkan iaitu di DUN Semenyih dan Parlimen Tg Piai, calon MN malah menewaskan calon PH dari Bersatu. PKR dan DAP juga tewas berhadapan MN.

    Tanpa diduga, dalam kesungguhan PAS dan Umno membina kekuatan bersama melalui MN bagi menghadapi PRU 15, kerajaan PH roboh apabila PM Tun Dr Mahathir tiba-tiba letak jawatan.

    Dalam kelompongan kuasa, apabila Bersatu bertindak keluar dari PH, tawaran dibuat agar PAS dan Umno bersama Bersatu dan parti-parti rakan yang lain termasuk dari Sabah dan Sarawak membentuk kerajaan baru di Putrajaya atas runtuhan kerajaan PH itu.

    Melihat kepada pentingnya urusan kerajaan terus berjalan, dan melihat peluang jalan pintas untuk menyelamatkan nasib dan masadepan umat Melayu Islam dan rakyat Malaysia amnya, maka PAS dan Umno melalui MN bersetuju menyertai kerajaan dan terbentuklah kerajaan baru PN. Atas persetujuan bersama PAS dan Umno masuk menyertai kerajaan.

    Hari ini kerajaan ini dicabar, dan masadepannya menjadi tidak menentu. Apakah ia dapat diselamatkan, atau keluarga besar PN ini akan berkecai, bercerai-berai dan akhirnya muncul kembali Anwar serta sekutunya DAP dan lain-lain untuk merangkul kuasa di Putrajaya dan memuaskan nafsu mereka.
    Lantas semua pihak perlu kembali waras serta matang dan menyemak kembali kepentingan dan matlamat perjuangan kita, jangan sampai menang sorak kampung tergadai, jangan sampai ayam dikepok mati kelaparan itik di air mati kehausan.

    Jika agenda memperkasakan Agama, bangsa dan negara kekal dan terus menjadi keutamaan kita maka berusahalah mempertahankannya kerana itu kemahuan mereka yang menyokong kita di luar sana.

    Jika ego, agenda peribadi yang mahu kita kejar, maka tiada beza kita dengan PH yang telah kita runtuhkan itu. Apatah lagi jika ada yang ghairah mengejarnya sehingga rela bersekongkol pula dengan puaka yang dimusuhi perjuangan ini maka layaklah kita menjadi pengkhianat kepada perjuangan keramat ini. Pantang Melayu khianat pada perjuangan.

    Kita masing-masing punya kelebihan dan kekuatan yang perlu kita pergunakan bersama untuk mengejar cita-cita dan menghadapi musuh yang sama. Gembelinglah bersama kelebihan dan kekuatan itu kerana ia tidak sekali-kali dapat menjana hasil jika ikatannya terlerai atau kita berpecah-pecah kerana termakan perangkap dan adu-domba musuh.

    Realitinya Umno dan PAS punya kekuatan akar-umbi yang luar biasa. Bersatu perlu menyumbang ke arah menambah-baik lagi kekuatan yang sedia ada. Segala ketidakpuasan hati perlu dirunding dan dibawa berbincang secara cermat dan tuntas bukannya dibawa secara terbuka sehingga mengguris hati mana-mana pihak.

    Tugas mencetuskan perpaduan ummah ini bukannya sesuatu yang mudah tetapi ia berjaya dipelopori Rasulullah saw dizamannya dan kita juga mampu menjejakinya jika kita ikhlas, komited dan meletakkan Agama, bangsa dan negara sebagai fokus utama.

    MN hari ini dianggotai bersama PAS, Umno dan Bersatu. Marilah bersama kita memupuk dan memelihara Piagam MN yang disepakati pada tanggal 14 September 2019 itu.

    Bersatu perlu menerima piagam ini dan bersama kita berjuang menegakkan agenda penyatuan ummah bagi mensejahterakan Malaysia yang majmuk sebagaimana terkandung dalam piagam keramat itu.
    Rakyat di luar menantikan pembinaan sebuah Malaysia yang menggariskan tawaran baharu iaitu meningkatkan tadbir urus yang baik, dasar pembangunan yang inklusif dan sejahtera serta pengagihan yang menyuburkan keadilan sosial merentasi batas warna kulit dan anutan.

    PH, Anwar dan DAP telah gagal. Kini giliran kita, dengan syarat kita bersedia berunding dan bermuafakat sebagaimana saranan Yang Dipertuan Agong. Muafakat membawa berkat insyallah.

    ROSLAN SMS

  14. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Padan muka TN anjing tua bangka akal terencat
    Dirasa, spt muka dia, Kejora dah simbah dgn cat
    Geng dia kat luar pun, tumpang jdi takut & pucat
    Serupa monyet je..msing-msing terloncat-loncat
    🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  15. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing udah teruk Kejora tibai, setengah mati
    Dia tau klu masuk lagi akan kena lbh teruk nanti
    Kengkawan anjing tua ni tak kan diam je perhati
    Anon anjing, tak rasa ingin ker, nak masuk ganti?
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  16. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing sepatutnya kena pacak di blog 24 jam
    Tapi nampaknya, malm ini awal, mata dia pejam
    Bukan le sengaja Kejora ini nak bertindak kejam
    Tapi anjing tua kuangajar tu, mmg patut direjam
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  17. huh…

    kan lebai aziz pendek pernah berkata, tuhan mencarut…

    aziz pendek kan kuat mncarut..🤣

    1. ko sadar tak selama ini byk hastaq ko htr berkait Islam … Tuhan dah lama perhatikan ko ingat mudah ko slmt … jgn lupa penampau Jepun ya.

      1. #mwlayu2islam ala seketul daging babi ke?

        atau ISLAM yg menyatakan Zat Tuhan dgn Sifat2 Nya…

        alif-sin-lam-alif-min..

        cuba kao huraikan pengertian nyo…

        jgn asyik dgn fahaman seketul daging babi hadi, kapir sana sini….

        islam kao mana di diri? di kopiah ke? di serban ke? di jubah ke?

        kesian, #melayu2uslam hadi, tah bila sah islam bila asyik menyundal sana sini…

        1. Penampau Jepun jgn lupai ya … Lepas kena penampau terus gila sampai akhirat kekal ko gelak seorang diri bangkali tertabal tak sempat dipanggil tuhan tahu2 pegawai Tjg Rambutan maklumkan dah ada dlm sel berjoget berbogel itulah balasan buat mu getaran kiamatnya pemerintahan dunia.

  18. Zunnun terbiasa mencarut menjadi biasa inilah amalan yg dineraka dunia berlanjutan ke akhirat walau tidak percaya adanya akhirat tapi hidup sebagai org gila dosa2 dunia telah byk dilakukan. Org yg kenal dia akan kenal hidup diakhirat mcm khinzir memakan najis ketawa seorang diri tak tahu sampai bila dipulihkan ingatan itulah hukuman sesuai buatnya Allah swt maha adil keadilan buat Zunnun itulah yg dimahukan sepanjang kehidupan yg diber hidup Allah swt tapi gagal memahami setiap hal fikiran yg diberi tapi mengikut feel iblis dan syaitan tuhan dia (Zunnun) menyembah.

    1. kao sembah tuhan ke kao nyatakan ketuhanan nih…?

      selama ini tuhan kao sembah kerana takut ke? kerana utk mendapat upah ke?

      cuba kao belajar menyatakan ketuhanan….

      susah ke? 🤣🤣

      kesian #melayu2islam hadi, bulu kote dah naik uban masih mendewa2 dan menyembah2 tuhan ….

      cuba2 kao angkat takbir, lalu bulu roma kamu naik dan badan kesejutkan…

      atau kao angkat takbir, tercungap2 mengejar kepentingan nih…

      kesian….😄

      1. Itu pasal ko berkelakuan iblis syaitan itulah tuhan iblis syaitan yg ko amalkan … ko fikir siapa yg nak ikut fahaman ko yg menyesatkan ko lagi cakap byk pulak. Jgn lupa penampau Jepun ya.

        1. kao sembah tuhan, tuhan di sebelah sana kao di sebelah sini…

          antara kao dgn tuhan ada jambatan perpisahan ke?

          kao masih mabuk dgn ajaran seketul daging babi hadi lagi ke ?

          1. Jgn lupa penampau Jepun ya.

  19. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing dpt susah, kerna dia kuangajar biadab
    Tk matang, kebudak-budakan & tk tau jaga adab
    Akibatnya, peluru Kejora le anjing tu kena hadap
    Kini takut nk msuk kat luar je terhendap-hendap
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  20. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing biol bebal, ingin nak beraksi mcm otai
    Apa yg anjing tu dpt, ckgu Kejora tala dan bantai
    Pagi ptg siang mlm..asyik je tersmbam ke lantai
    Kini dia takut nak masuk, dari luar sja mengintai
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  21. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing bebal dungu, asyik saja terlangkah kiri
    Takder kerja..masalah & kesakitan, dia pergi cari
    Silap besar le, dia pergi acah cikgu Kejora bistari
    Tk ada pilihan lgi anjing itu, melainkan cabut lari
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  22. …tapi ajaran seketul daging babi hadi kan dah sah sesat….

    bila nak bawa hadapkan hadi ke mahkamah nih…

    1. Hadi bersama tuhan … ko dicari sbb hutang penampau Jepun wajib diberikan pada muka sial ko.

      1. huh,

        klu dah bersama tuhan mesti doa mustajab utk menghapuskan covids…

        tapi tuhan mana yg hadi hala doa nya nih?

        tuhan yg hadi di kurniakan ajaran seketul daging babi ke? 🤣

        mana nya je lah, jgn cuba mencelah, lagi kao mencelah, lagi sundal dan sumbang bunyi nya…

        mana ‘tahu’ kamu nih?

        1. Covid-19 peringatan buat mu balik kepangkal jalan org tua yg patut ko kasihani yg patut jalani amalan mulia tapi ko cemarkan org tua dgn berperangai pelesit mencarut keterbiasaan menjadi biasa dan bukan mudah ko tgglkan. Inilah perangai neraka sbb diakhirat ko mencarut ko tak sadar yg ko dah pun tahu mcm mana gayanya org gila itulah pengakhiran buatmu Zunnun dan jgn lupa penampau Jepun ya.

  23. Dik Akma dewi ku 🌹,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🌷🌷🌺🌸🏵️
    Dinda tu ibarat bunga, yg sdang mekar mewangi
    Kpda rakyat, dinda adalah cahaya, yg menerangi
    Bagi abg pula..dinda tu umpama cahaya pelangi
    Berjuanglah dik, doa dri abg sentiasa mengiringi
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  24. CUBA BANDING DENGAN KES3 YG DILEPASKAN TOMMY TOMCAT…….

    Kenapa Saya Minta kerajaan dakwa Khairuddin ……..

    Sudah tentu Uncle Kit Siang dan gengnya akan memainkan berita Jabatan Peguam Negara memutuskan untuk tidak mengambil tindakan ke atas Menteri PAS Khairuddin dan mengklasifikasikan kes dia sebagai No Further Action (NFA).

    Sebab itu, saya telah nasihatkan kerajaan PN untuk terus mendakwa Khairuddin atas kecuaian dia tidak menjalani kuarantin wajib setelah pulang dari luar negara.

    Kerana saya tak larat lagi tengok Uncle Lim membuat puluhan posting untuk isu yang sama dan tidak mahu isu ini terus dijadikan modal propaganda untuk menyerang PAS dan PN/BN.

    Masa itu, saya jelaskan bahawa kemungkinan besar Khairuddin akan didapati tidak bersalah dari segi undang-undang jika kes dibicarakan dalam mahkamah.

    Saya berpendapat demikian kerana saya percaya dia tidak diberikan arahan kuarantin dan tidak disuruh untuk memakai gelang pink oleh pihak KKM atau imigresen.

    Khairuddin juga telah membayar denda kompaun RM1,000 untuk menyelesaikan kesalahan ini.
    Dari segi undang-undang, Khairudin juga tidak boleh didakwa dua kali untuk kesalahan yang sama.

    Sebab itu, saya percaya kes dia akan dibuang hakim jika kes dia naik ke mahkamah. Yang salah pula mungkin pegawai KKM yang tidak mengeluarkan arahan kuarantin bagi dia setelah pulang dari luar negara – melainkan Khairuddin sendiri enggan menerima arahan kuarantin dari pegawai KKM.

    Dan jika didapati bersalah pun, hakim mungkin akan mengambil kira bahawa Khairuddin disahkan negatif Covid dan dia secara sukarela suka menderma berbulan-bulan gaji dia.

    Kes Khairuddin tidak boleh disamakan dengan makcik di Perak yang dipenjarakan 1 hari dan didenda RM8,000 dan kes pencetus kluster Sivagangga amat besar iaitu pemilik restoran yang dipenjarakan 5 bulan.

    Sebab wanita dan pemilik restoran (yang disahkan positif Covid) tersebut telah menerima arahan kuarantin dan memakai gelang pink – tak sama dengan Khairuddin yang negatif Covid dan tidak dikenakan arahan kuarantin atau disuruh pakai gelang pink.

    Pada saya, Kharuddin telah melakukan kesilapan moral yang dia mengaku sudah insaf dan menderma gaji dia. Dari segi undang-undang, ianya amat susah untuk mendapati dia bersalah.

    Tapi lebih elok lagi jika peguam negara mengeluarkan kenyataan rasmi untuk menjelaskan tindakan dia untuk tidak meneruskan dakwaan terhadap Khairuddin – seperti cara Tommy Thomas mengeluarkan penjelasan panjang lebar kenapa dia tarik balik tuduhan LTTE atau tidak mendakwa Anwar dan Azmin ketika zaman gagalkrasi PH.

    P.S. Sebelum puak PH Plus memperlekehkan keputusan NFA ke atas Khairuddin, saya nak mengingatkan mereka dua keputusan NFA dalam tempoh 22 bulan Gagalkrasi mereka juga.
    Siasatan polis untuk skandal forex BNM RM33 bilion (bernilai RM100 bilion) yang dimulakan atas syor keputusan Siasatan diRaja dihentikan, laporan polis ditarik balik dan kes diklasifikasikan sebagai NFA.

    Akibatnya, tiada seorang pernah diambil tindakan atau didapati bersalah walaupun dana negara yang bernilai hampir RM100 bilion lesap begitu sahaja tanpa satu habuk aset atau satu sen pernah didapati semula.

    Kertas siasatan SPRM ke atas Shafie Apdal untuk kes skandal Air Sabah RM1.5 bilion juga telah ditolak peguam negara PH Tommy dan kes diklasififasikan sebagai NFA dengan alasan bukti tak cukup (bukan tidak ada bukti).

    Akibatnya, kes-kes mahkamah di mana SPRM telah berjaya merampas ratusan juta ringgit wang tunai dan aset dari pegawai Air Sabah pada tahun 2017 terus diam sehingga kini.
    Ingat. Jangan tak ingat, ya?

    NAJIB RAZAK

    MR : Lim kit siang perlu ingat..kes khairuddin Dan kes anaknya LGE Tak sama.
    Kes khairuddin disiasat oleh polis Dan didapati Tak perlu diteruskan..manakala kes LGE ditamatkan Sampai SPRM Dan PM Masa tu terkejut…

  25. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Lega rasa..takder gangguan, TN anjing tua renta
    Bolehlah Kejora, terus mengarang pantun2 cinta
    Doktor muda, di perbatasan, entah apalah berita
    Harapnya jgn ler jadi mcm di US, berulang derita
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🌷🌷🌺🌸🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  26. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🌷🌷🌺🌸🏵️
    Dulu Irah, kini Dr Akma, menjadi bunga yg dipuja
    Namun..Irah dah pergi..tinggal kenangan sahaja
    Akma sbgai doktor ada kelebihan dari segi kerja
    Antara keduanya, rasanya, Irah le yg lebih manja
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕🧕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  27. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Lega sangat rasa, bila TN anjing dah lari menepi
    Kini..Kejora teringat pula, mlm tadi punya mimpi
    Seorang doktor muda..gigih bicara, tentang SOP
    Dgn manja, diizinkan Kejora, cium dia punya pipi
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🌷🌷🌺🌸🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  28. Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Dah takder lagi kelibat TN anjing anak gampang
    Anjing ni biol, org Kedah ckp tk cukup sekupang
    Kena dgn Kejora, anjing ini, udah cacat tempang
    Blog Budin kini dh jadi tenteram, aman & lapang
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  29. Nasib le TN anjing 🐕 tua bongkok,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Padan dgn muka TN anjing bengap tua bongkok
    Dah senyap sepi..awal tadi kemain dia berkokok
    Kini dia monyok je, menyambong puntong rokok
    Agak nya berdoa dgn tuhan dia, kat perdu pokok
    🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  30. Nasib le TN anjing 🐕 tua hina dungu,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Sian TN anjing tua biol bebal..najis berat yg hina
    Di blog Budin ni..anjing ni tak boleh lari ke mana
    Dgn cgu Kejora dia tak berdaya nak pusing kona
    Tak msuk pun kena, bila msuk lagi sakit merana
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  31. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    TN anjing dtg sini..sbb dgn dedak..dia kelaparan
    Nak berhujah dia harap maki caci & panas baran
    Kedunguan yang nyata pula dibuatnya sandaran
    Sdg lwn menanti ckgu Kejora yg tinggi pelajaran
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  32. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    TN anjing tua, sengaja nak menempah sengsara
    Bodoh bebal anjing ini makin lama makin ketara
    Tak ada kerja, anjing ini, pergi genggam api bara
    Bukan dia tk kenal, sblm ini..siapa ini cgu Kejora
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  33. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Mana dia TN anjing tua biol, otak hampas sabut?
    Pantun2 dari Kejora itu, tak nak ker mari sambut
    Tk kan le baru kena sikit je pun..dah belah cabut
    Agaknya sdg belai uban bulu pelir yg berserabut
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  34. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Mustahil penjual ubat nk kalahkan seorang guru
    Silap besar le cgu Kejora ni TN anjing cuba acah
    Kini, TN anjing jadi macam monyet tergaru-garu
    Itu baru pantun biasa belum le lagi pantun lucah
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  35. Zunnun skrg masih dineraka dunia dipastikan berlanjutan keakhirat diri merah berkerut gila diakhirat kekal lah ia selamanya sesuai buatnya himpunan dosa dihimpunkan tidak nampak jalan balik kepangkal jalan. Maka yg kenal Zannun akan akui itulah sesuai balasan diterima dan Zunnun pun tidak kenal org yg pernah dia kenal maka itu dinamakan org gila ada otak tapi tidak berfungsi.

  36. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing biol acah Kejora, sengaja cari mudarat
    Makin dia cuba lwn..makin dia dpt sakit yg berat
    Asyik je kena tibai sampai belakang jadi berbirat
    Dirasa spt kotey dia tu, Kejora kelar & kerat-kerat
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Anjing tua tu tak pernah sedar, dia takder kudrat
    Dah tua umur dekat 90, nak berfikir pun tak larat
    Ditambah ler lagi dgn dungu bebal otak berkarat
    Sbb itu, berulang2 kali masuk Kejora punya jerat
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  37. Jigit

    mengata dulang, paku serpih
    mengata orang, dia yang lebih

    TN kata Kejora punya komen sampai ruang nipis seinci
    Dalam entry lepas, ruang komen dia mengecil mcm kueh koci

    kah kah kahhhh

    Reply
    21 October 2020 6:48 pm
    ________________________________________________

    1. Bro Jigit 6:48 pm,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Kesian le TN anjing tu..‘Peju-Wang’ punya balaci
      Dia nak lagak jadi hero Tamil tapi jadi meenachi
      Kna Kejora taji kote si tua tu kecut tinggal seinci
      Dkat post yg lepas, tosonyap dio, mulut terkunci
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  38. Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu nyanyok)

    Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla ini jmerosakkan suasana perbincangan, jenis penjahat dan gengster.

    Reply
    21 October 2020 7:35 pm
    ________________________________________________

    Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

    Nasib ler TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:35 pm,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Baru ko rasa yer..TN anjing tua lahanat bedebah
    Kejora dh humban ko, ke dlm taik punya lembah
    Ok lah..Kejora beri janji akan berhenti & berubah
    Syaratnya, ko kena minta maaf, melutut sembah
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    Reply
    21 October 2020 7:52 pm
    ________________________________________________

  39. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

    Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Bila acah Kejora, TN anjing kau terima le habuan
    Itu le TN anjing tua biol bebal, telur labuh kendur
    Tak ada kerja, naper gatal gi jolok sarang tebuan
    Pepatah dah cakap, usah dikejut, singa sdg tidur
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    Reply
    21 October 2020 4:13 pm
    ________________________________________________

    1. Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu nyanyok)

      Ini copy paste ker?

      Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla ini pakar copy paste dan recycle komen lama dia.

      Kepala besar tapi otak kosong.

      Reply
      21 October 2020 4:34 pm
      ________________________________________________

      1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Kesian TN anjing tua bebal, otak kecil ciput nipis
        Pukulan2 Kejora ni..anjing tu tak dapat nak tepis
        Marah btul anjing tua ini, perut kembung kempis
        Pantun yang baru pun, sengaja, dia kata kopipes
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        Reply
        21 October 2020 5:48 pm
        ________________________________________________

  40. Anonymous (TN anjing 🐕 tua nyanyok)

    Givap lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla. Kamu dah tua 80an hala ke 90an tahun umur.

    Lupa itu lupa ini, bikin pembaca ketawakan kamu ajer.

    Kesian, aku pun tak sedap nak ketawakan kamu dah tua sangat.

    Don’t make a fool of yourself anymore. Please.

    Reply
    21 October 2020 4:59 pm
    __________________________________________________

    1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

      Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 4:59 pm,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Tok sah lagak lang la..hang tu bughong tekukoq
      Sapa, lebih kemaih, biaq kat pembaca saja ukoq
      Pembaca, dok nampak, hang keghap tesungkoq
      Siang mlm, hang asyik dok kena sepak pungkoq
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

      💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      Reply
      21 October 2020 7:36 pm
      __________________________________________________

  41. saban hari kerajaan #melayu2islam hadi semakin byak mempamirkan kepincangan2 dan kesundalan2….

    tak hairan bila covids menyular krmbali kerana yg mengaku arif hinga menjaminasuk syurga dan bermimpi2 ‘rasullulah’ nya, tapi tidak mampu berdoa utk kesejasteraan rakyat….

    kini para ilmuan mencari dan menerokai penawar vaccine, ajaran sesat seketul daging babi yg bertaraf duta ke negara2 teluk duduk di rumah makan gaji buta tapi doa kpd tuhan mya tiada menunjukan taraf suhud yg ada….

    kesian, babi2 belaan memuja2 akan nya

    1. Tuhan mengaturkannya Zunnun tak payahlah nak tunjuk pandai Tuhan pun tak tahu pada awalnya sehingga diberi kefahaman dunia dan akhirat dan telah pun disusun sejak wujudnya kepimpinan Adam dulu lagi sehingga Tuhan kurniaan zat tunggal tertabak meminpin ke alam selanjutnya. Terang2 Melayu Nusantara menyusunnya didepan mata kalu ko tidak gila ato ko masih teraba-raba tertanya-tanya sbb fahaman ko seorang saja yg berlain dari berjuta dgn izin dibuka hijab memahami … ko nanti teraba-raba berjuta-juta tahun mendatang hidup dlm kesengsaraan sbb himpunan kejahatan tidak memungkinkan ko dibuka hijab Allah swt yg mengetahui setiap hamba2nya dibuka hijab otomatik berakhlak mulia besederhana dlm segala sudut kehidupan buka mcm ko skrg EGOIS itulah iblis syaitan bergantung dihati sanubari ko … ko menjadi hamba kepada iblis syaitan mmg sesuai buatmu sengsara dunia skrg pun sbb sakit hati terus keakhirat selagi tidak balik kepangkal jalan sucinya diri semasa dilahirkan. Skrg ko berada ditempat yg amat menjijikan mempertuhan ilmu iblis syaitan yg menyesatkan.

      1. zat tunggal..?

        ajaran dari seketul daging babi hadi ke?

        zat buah apple sama ke dgn zat buah delima?

        mungkin zat seketul daging babi sama dgn sifat tergolek2 mati di memali kot ?

        cuba2 kurangkan kedubdalan bola beragama….

        akal di kepala atau di #kepalabutuh nih ?

        1. cuba2 kurangkan kesundalan bila beragama….

          1. Jgn lupa penampau Jepun ya.

            1. kao ada tangan 3 ??

              1. Tuhan telah tahu byk mana dosa ko lakukan jgn fikir ko slmt skrg penampau Jepun menanti diakhirat ko diberi kehidupan tapi tidak normal hanya gila mencarut-carut saperti selalu ko amalkan sejak permulaan carutan pertama ko … ko fikir dunia saja penghidupan ini … ko dibangkitkan ko tidak sadari tapi saudara rakan taulan kesihan ko gila tidak sadar memakan najis sebiji khinzir yg selalu ko agong2kan. Ini bukan cerita kosong inilah akhirnya nasib seorang yg bernama Zunnun dan jgn lupa penampau Jepun ya.

                1. mcm tuhan juga ‘tahu’ kesundalan ajaran seketul daging babi hadi dan ajaran burung hud hud hashim jasin

                  tuhan ‘tahu’ tak ajaran aziz pendek bahawa tuhan nya mencarut….

                  ape nak jadi dgn malaun2 pAs menyundal sana sini nih …

                  1. Tuhan lebihkan Hadi sbb jasa2 membawa pengikutnya ingat akan Allah swt walau ada silapnya dan pengikutnya tahu setiap org ada kelemahannya termasuk ketua … ko? apa yg nak ko banggakan mencarut sepanjang kehidupan ko takde nilai langsung. Jgn lupa penampau Jepun ya.

  42. Para pembaca yg budiman,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Spt terdengar org kuangajar biadab punya suara
    Tapi jgn lah pula dia cuba nak acah cikgu Kejora
    Bkn apa, takut lah sakit lagi bila kena buli & dera
    Spt sebelum ni dia telah menanggung sengsara
    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Ini lagi sekor jenis yang mahu merosakkan ketenteraman perbincangan di sini.

      Mengarut, selalu cakap pasal gufreng dia dalam blog politik. Biadab dan kurang ajar nya tidak terkira.

      Mengaku itu ini tapi mmacam Najib Klepto wal Jibo cakap, KEPALA BAPAK DIA.

      1. Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:03 pm,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Naper lak anjing tua ni, tetiba je jadi kelam kabut
        Dlm pantun di atas tu..nama anjing ini tk disebut
        Ckp pasal kuangajar biadab..cpat jer dia sambut
        Mmg dah terperangkap ini anjing tua otak sabut
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        1. Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:03 pm,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          ‘Pantun pasal kuangajar biadab’ org lain tk kisah
          Naper lak..tetiba jer TN anjing biol ni jadi gelisah
          Itu lah, bila kuangajar biadab..kan ker dah susah
          Sbb itu kepala anjing ini, dah ramai tampil sesah
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          1. Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:03 pm,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            Sian TN anjing tua fasiq..tk pernah mandi hadas
            Dia rasa spt tersembam dekat lantai dlm tandas
            Nmpaknya jerat yg Kejora pasang dh membidas
            Anjing ini makan cabai..patut lah dia rasa pedas
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:03 pm,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            Beban yg TN anjing tua tanggung semakin berat
            Maklumlah dah dekat 90 th, nak fikir pun tk larat
            Mmg dia bodoh bebal..ini anjing tua sial keparat
            Mudah je, Kejora perangkap anjing ni msuk jerat
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

            💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:03 pm,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            Naper atuk TN anjing..dah terkedu, dan monyok?
            Usah alih tiang lah..TN anjing biol bebal keparat!
            Sudah terbukti, yg atuk TN ini mmg tua nyanyuk!
            Dh berulang-ulang kali jatuh ke Kejora pnya jerat
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            1. Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:03 pm,

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              Sian TN anjing tua fasiq..tk pernah mandi hadas
              Dia rasa spt tersembam dekat lantai dlm tandas
              Nmpaknya jerat yg Kejora pasang dh membidas
              Anjing ini makan cabai..patut lah dia rasa pedas
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
              👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

              👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              HAHAHA HOHOHO HIHIHI

              1. Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:03 pm,

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                Beban yg TN anjing tua tanggung semakin berat
                Maklumlah dah dekat 90 th, nak fikir pun tk larat
                Mmg dia bodoh bebal..ini anjing tua sial keparat
                Mudah je, Kejora perangkap anjing ni msuk jerat
                🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

                💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                1. Nasib le TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:03 pm,

                  😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                  🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                  Naper atuk TN anjing..dah terkedu, dan monyok?
                  Usah alih tiang lah..TN anjing biol bebal keparat!
                  Sudah terbukti, yg atuk TN ini mmg tua nyanyuk!
                  Dh berulang-ulang kali jatuh ke Kejora pnya jerat
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                  👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

                  👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                  Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                  HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                  1. Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla ini jmerosakkan suasana perbincangan, jenis penjahat dan gengster.

                    1. Nasib ler TN anjing 🐕 tua nyanyok 7:35 pm,

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                      Baru ko rasa yer..TN anjing tua lahanat bedebah
                      Kejora dh humban ko, ke dlm taik punya lembah
                      Ok lah..Kejora beri janji akan berhenti & berubah
                      Syaratnya, ko kena minta maaf, melutut sembah
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

                      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  43. Para pembaca yg budiman,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Orang yg kuangajar biadab..psti jadi serba salah
    Klau tak masuk, nampak seperti mengaku kalah
    Bila masuk juga terpaksa cara biadab mencelah
    Bila tunjuk kuangajar biadab..akn dapat sakitlah
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  44. Para pembaca yg budiman,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Bila nk berkomen, diharap jagalah sopan & adab
    Jgn le kiranya muncul jenis yg kuangajar biadab
    Klu ada juga, peluru Kejora ni, dia kena ler hadap
    Kejora tembak terus tak ada nak serang hendap
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  45. Para pembaca yg budiman,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Ayuh kita blogging..Kejora ingin jemput & lambai
    Peluang utk lontarkan pendapat jangan kita abai
    Tapi jgn pula ada, yg kuangajar biadab ma cii bai
    Kalau ada juga, cikgu Kejora ini terpaksa ler tibai
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  46. Para pembaca yg budiman,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Bersama2lah kita bina negara pnya masa depan
    Kpda rakyat saja lah, negara sandarkan harapan
    Teruskan memberi komen..untuk dibuat tatapan
    Tapi usah bersikap biadab..kita jaga adab sopan
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  47. mengata dulang, paku serpih
    mengata orang, dia yang lebih

    TN kata Kejora punya komen sampai ruang nipis seinci
    Dalam entry lepas, ruang komen dia mengecil mcm kueh koci

    kah kah kahhhh

    1. Bro Jigit 6:48 pm,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Sian ler si tua bebal tu, ‘Peju-Wang’ punya balaci
      Dia nak lagak jadi hero Tamil tapi jadi meenachi
      Kna Kejora taji kote si tua tu kecut tinggal seinci
      Dkat post yg lepas, tosonyap dio, mulut terkunci
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  48. Zat ketuhanan suatu yg menyeluruh di setiap penjuru semesta, tiada berkurangan mau pun berlebihan, kekal sifat nya….

    jika manusia keinginan utk ketahui akan nya, hanya dgn membinasakan diri sj jalan nya, dgn ketika berlaku sedemikian, masih manusia lagi kesedaran mereka….

    al mansur mengalami nya lalu bersatah, ‘ana al haq’ tapi junaid tidak merasakan nya lalu menghukum nya…

    kinda like a fundie saying ‘energy is around me but fell short to say, he/she too a form of energy….

    jika kesedaran sesaorang karam/lebur dlm ‘energy’ yg merangkumi diri nya,

    …masih manusia kah akan nya?

    …masih sedar kah diri nya bahawa dia manusia?

    jika Zat itu kekal dan transformasi melalui sifat2 nya, sana juga ‘energy’ semesta yg kekal dan sentiasa mengubah2 & membentuk2 sifat nya….

    blh kah alam mempunyai 2 entiti yg. Kekal melainkan kedua2 sama….

    satu di rungkaikan sifat2 nya melalui suhud utk menyatakan Nur tuhan nya…..

    pakaian2 yg di pakai oleh mereka yg membuka sifat2 aulia & ambia….

    yg satu lagi merungkai melalui ilmu utk mengetahui ujud nya….

    pakaian ini di nyatakan oleh para2 ilmuan terdahulu hingga terkemudian….

    islam jauh sekali dari fahaman ajaran seketul daging babi hadi….

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK biul bila mengata “jika manusia keinginan utk ketahui akan nya, hanya dgn membinasakan diri sj jalan nya, dgn ketika berlaku sedemikian, masih manusia lagi kesedaran mereka…”

      The bastard is talking abstract, corrupting and confusing readers here.

      Menghasut lagi bila menyebut “islam jauh sekali dari fahaman ajaran seketul daging babi hadi.”

      Dia mesti dibalun, ditibai dan dibantai disini.

  49. bila babi2 belaan malaun2 pAs bercerita fahaman agama mereka, babi2 yg di pelihara blh terbang di buat mya….

    #kepalabutuh punya ajaran seketul daging babi hadi, sana tuduh kapir sini mengaku syurga ….

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN, PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATU MENCARUT.

      MENYEBUT #kepalabutuh, MAKA PUKIMAK LAH DIA.

      TIDAK MENYUMBANG KPD .PERBINCANGAN DI BLOG POST INI, JENIS SAMPAH MASYARAKAT, PEROSAK BANGSA DAN NEGARA

  50. malaun2 pAs dgn fahaman agama ala #kepalabutuh dgn…

    (1) pendewaan muhammad anak aminah melebihi kenabian muhammad

    (2) islam itu di bawa oleh muhammad bukan di nyatakan oleh kenabian muhammad

    (3) tuhan melantik2 para rasul & para2 nabi….

    kefahaman2 ini yg membuat #melayu2 tiada daya utk melepAsi belenggu, kerana Zat ketuhanan terungkai dlm ilmu, ujud, suhud & nur agar manusia blh mengenal akan nya melalui sifat2 yg ada….

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK MENGHASUT AGAMA ISLAM.

      DIA JJENIS YANG TONGGANG TONGGEK DI PANGKAL POKOK KAYU ARA DI TEPI RUMAH NYA.

      MENGARUT BERKENAAN AGAMA ISLAM, DIA PERLU DIBALUN, TITIBAI DAN DIBANTAI BERTERUSN DI SINI.

      1. cepat2 bersedia, bini dah menjerit…

        mlm kan jadi abdi sex nya..🤣🤣

        1. Jgn lupa mukamu bakal kena penampau Jepun ya.

  51. Huh, tindakan 2 darjat menjual dan perdagangkan ayat2 buku kitab dgn samakan burung hud hud ….

    saban hari lagi menyundal malaun2 pAs dgn bermacam2 alasan dan cerita donggeng….🤣

    yg pelik nya bila nampak malaun2 pAs, #melayu2islam di lapangan terbang tiba2 terkaku dgn aura seketulvdaging babi hadi lalu terlupa utk mereka menahan dan kemukakan SOP & Borang Quarantine

    hebat no aura seketul daging babi hadi sampai mahathir, zahid, najib assmin, Moo terpedaya di buat nya….🤔

    1. Ingat Zunnun penampau hinggap dimulut sial ko demi masa sahaja. Ko berani dgn Rasul pilihan Allah swt … ko fikir dunia ini akan mudah aman tanpa kehadirannya terutama manusia bawaan iblis syaitan anutan ko.

    2. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK mengungkit perkara yang lalu.

      Bermacam macam boleh diungkit dan disungkit pasal puak dia. Jenis pukimak lah, katakan.

  52. Zunnun tuhan itu betul berkata-kata saperti ko ungkapkan tapi hendaklah kearah kebaikan berunsur kesopanan dan kesusilaan hormat menghormati budaya timur bukannya kearah kejahatan berunsur dengki khianat menerbitkan persengketaan. Selagi ko hidup akan tuhan kiriman zat wajibal wujud mencari keberadaan mu bakal penampau Jepun ko terima inilah balasan dari Rasul pilihan akhir zaman. Ko seorang takda pun tak jadi hal sbb hidup bergelumang iblis syaitan pimpinan diri … ramai ribuan juta umat bakal turuti tuhan penyuluh ke alam akhirat kekal abadi.

    1. tuhan melantik para rasul dan para babi nya ke?

      kao kuat melancap ke bila berhujah pasal agama. .

      kesundalan fahaman ape yg malaun2 pAs bawa, agama jenama #kepalabutuh, tuhan melantik para rasul & para nabi nih…

      kao ingat tuhan bersifat ‘afterthought’, kekurang2 terdahulu lalu melantik pula yg baru utk membetulkan yg salah terdahulu…

      #kepalabutuh….

      Woit #kepalabutuh, muhammad mencari kebenaran tuhan nya, newton tenggelam mencari ‘the equation of force’, einstein mencari ‘equation of the universe’…..

      membinasakan ke”aku”an diri lalu tenggelam dlm intellect ketuhanan utk mengetahui purpose & reason….

      #krlepalabutuh hadi mesti ada purpose dgn ajaran seketul daging babi nya, kerana kesundalan dan kepentibgan nya hingga tergolek2 mati di memali…

      babi punya pendeta

      1. para babi – para nabi

      2. ko berilmu menggunakan ilmu mengagongkan diri pamdai pulak ko kata membinasakan keAKUan diri bermakna kita hancur yg ada itulah zat yg tunggal … apa pun penampau Jepun akan singgah dimulut sial ko … demi masa saja. Niat tuhan hanya pengajaran pada yg lain baru terbit masyarakat yg berbudaya tinggi walaupun tinggi ilmu dipelajari saling rukun sesama manusia tidak angkoh WARNA diri Zunnun berlagak sombong ilmu sedikit nak mengajar org IQ ada tapi EQ kosong. Ingat sediakan mulut penampau Jepun memerah muka itulah sebaik-baik balasan baru dunia … ok org mcm ko mana percaya akhirat kekal abadi hidup ko hanya didunia itu pun bakal penampau Jepun menghantui diri.

        1. pi kulum #kepalabutuh assmin atau memamah daging babi hadi…

          kan #melayu2islam hadi ada pilihan..

          1. Nanti tuhan carikan kepala butuh jenis nala suapkan dlm mulut Zunnun biar tersedak mati kira takdir lah.

        2. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK tidak berilmu bila dia biadab dan kurang ajar terhadap agama Islam dan orang2 Islam.

          Baca komen dia pun tak mahu tapi tahu dia jenis pukimak seperti telah dibuktikan di atas tadi.

Leave a Reply

Your email address will not be published.