PERALIHAN KERAJAAN BERDASARKAN PERLEMBAGAAN SEBAIKNYA DIPERCEPATKAN

Tidak pasti sama ada ia sesuatu yang akan berlaku atau cuma khabar angin, tetapi ramai sekali bercakap mengenai rombakan kabinet sejak sehari dua ini.

Dikatakan rombakan kabinet itu akan dilakukan hari ini iaitu sehari sebelum MT UMNO mengadakan mesyuaratnya di Pahang esok.

Diperkatakan bahawa antara rombakan yang akan dilakukan ialah melantik pemimpin UMNO sebagai Timbalan Perdana Menteri serta menyusun semula perlantikan wakil parti itu dalam kabinet berdasarkan hireaki dan kedudukan mereka dalam UMNO.

Jika ia berlaku, bermakna beberapa pemimpin UMNO yang sebelum ini dilantik sebagai menteri tetapi tiada kedudukan dalam MT UMNO seperti Hishammuddin Hussein, Khairy Jamaluddin dan beberapa yang lain dengan sendirinya akan digugurkan.

Rombakan kabinet ini dipercayai dilakukan Muhyiddin Yassin dengan tujuan meredakan kemarahan UMNO terhadapnya yang memungkinkan tindakan menarik sokongan secara rasmi daripada kerajaan PN akan diputuskan dalam mesyuarat MT esok.

Sebagaimana yang telah ditegaskan oleh Dr. Aziz Bari, pakar perembagaan dan Ketua Pembangkang di Perak, rombakan itu tidak sepatutnya dipertimbangkan oleh Agong berdasarkan kedudukan majoriti Muhyiddin yang meragukan ketika ini.

“Dalam keadaan biasa, ia adalah hak istimewa Perdana Menteri, tetapi sekarang berbeza kerana tidak jelas apakah Muhyiddin masih memiliki majoriti.

“Oleh itu Agong berhak untuk menolak cadangan rombakan kabinet jika ia dicadangkan,” katanya lagi.

Selain itu, berdasarkan beberapa perkembangan mutakhir ini di mana beberapa pemimpin UMNO yang selama ini bersama PN dilihat tidak lagi menyokong Muhyiddin, adalah jelas majoriti yang dimilikinya untuk terus mengetuai kerajaan sudah tiada.

Antara pemimpin UMNO yang dilihat sudah berbeza nada itu ialah Zahid Hamidi, Najib Razak, Tengku Razaleigh Hamzah dan Nazri Aziz.

Dengan itu, kiranya benar rombakan kabinet masih mahu dilakukan, ia bukan saja tidak wajar, malah lebih berupa suatu bentuk sogokan.

Dalam keadaan majoriti atau sokongan terhadapnya sudah tiada, Muhyiddin sepatutnya meletakkan jawatan atau membubarkan Parlimen, bukan menawarkan lebih banyak sogokan jawatan melalui rombakan kabinet.

Dalam hal ini, selain Agong harus menolak jika ada rombakan dicadangkan Muhyiddin, baginda juga sepatutnya mengambil peluang ini untuk menyelesaikan segera kemelut politik negara daripada berterusan.

Penyelesaian yang sebaiknya ialah berdasarkan Perlembagaan di mana Muhyiddin yang tiada lagi sokongan majoriti wajar berundur dengan sukarela atau dinasihatkan berundur untuk membolehkan pihak lain yang memiliki sokongan majoriti dilantik sebagai Perdana Menteri.

Meskipun kita memahami ketika ini sedang dilaksanakan perintah PKPB di mana majlis mengadap ketua-ketua parti terhadap Agong turut ditangguhkan sehingga 27 Oktober, tetapi nampaknya semakin lama isu ini terapung tanpa ketentuan, selama itulah rakyat seluruh negara dalam kegelisahan.

Maka, penyelesaian segera melalui beberapa penyesuaian adalah sangat-sangat diperlukan dan sebagaimana yang dititahkan oleh Agong iaitu paksi kepada kaedahnya ialah Perlembagaan.

Daulat Tuanku!!(Shahbudindotcom 19/10/2020)

Updated: 19 October 2020 — 10:33 am

61 Comments

Add a Comment
  1. RAKYAT DAH SERIK 22 BULAN DIPERINTAH KERAJAAN BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ…….

    PN WAJIB KEKAL HINGGA PRU15……..

    PM 9 HADI…….TOK MUDIM TAKUT BUBAR PARLIAMEN……

    MASA DEPAN PHD4PIG GELAP GULITA……..

    Lantik Ahli UMNO Sebagai TPM, Solusi Terbaik Muhyiddin Untuk Tenangkan Keadaan………

    PADA saat suhu politik negara semakin memuncak ketika ini, api kemarahan rakyat terhadap ahli politik Malaysia juga semakin membara sejak berakhirnya Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah ke-16 pada 26 September lalu.
    Kemarahan mereka ada asasnya. Setelah berbulan-bulan kerajaan Perikatan Nasional (PN) dan frontliners berhempas-pulas mendatarkan lengkuk penularan Covid-19, konflik politik di Sabah akhirnya memusnahkan segalanya.

    Tidak kisahlah siapa mencetuskannya, penularan gelombang ketiga Covid-19 kali ini yang mencatatkan angka jangkitan tertinggi dalam sejarah sebanyak 871 kes. Malah gelombang kali ini lebih sukar dibendung susulan genom virus di Sabah dikatakan bersifat super spreader.

    Selain itu, tindakan kerajaan menguatkuasakan prosedur kuarantin double standard kepada mereka yang pulang ke Semenanjung atau Sarawak dari Negeri Di Bawah Bayu turut menjadi faktor utama penularan pandemik berkenaan.

    Pada masa sama, implikasi negatif gelombang ketiga Covid-19 terhadap sektor ekonomi negara juga lebih serius berbanding gelombang terdahulu apabila perusahaan perniagaan kecil dan sederhana (PKS) termasuk perniagaan dalam talian kini semakin terjejas teruk.

    Sehingga kini, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin masih belum mengumumkan sebarang inisiatif khas membantu rakyat dan peniaga yang terkesan Covid-19 seperti bantuan Prihatin, Penjana dan moratorium pinjaman bank selama enam bulan sebagaimana Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Mac lalu.

    Pemimpin UMNO, Bersatu, Pas dan parti kerajaan PN kini perlu mencari jalan damai politik kerana Malaysia sedang berdepan krisis lebih besar terutamanya ancaman Covid-19 dan ekonomi.
    Pemimpin UMNO, Bersatu, Pas dan parti kerajaan PN kini perlu mencari jalan damai politik kerana Malaysia sedang berdepan krisis lebih besar terutamanya ancaman Covid-19 dan ekonomi.
    Polemik ketidaktentuan politik negara pada ketika ini menjadi lebih genting apabila pucuk kepimpinan UMNO membuat keputusan menilai semula sokongan kepada kerajaan PN dengan langkah itu dikaitkan dengan agenda politik terbaru Datuk Seri Anwar Ibrahim bermula 24 September lalu.

    Kesan pertelagahan politik antara pemimpin-pemimpin parti di Malaysia menjadi lebih parah apabila rakyat berkemungkinan terpaksa berdepan pilihan raya mengejut pada saat Covid-19 semakin mengganas, susulan tuntutan terbaru UMNO kepada kerajaan PN.

    Pada saat tsunami Covid-19 semakin ganas membadai negara kita, perlukah drama pertelingkahan kuasa antara elit-elit politik diteruskan dengan nyawa rakyat bakal menjadi taruhan?

    Jalan damai

    Suka atau tidak, pada saat masa depan negara berpotensi dimusnahkan oleh ancaman Covid-19, semua pemimpin politik, baik daripada parti pembangkang dan kerajaan, sepatutnya mencari jalan damai buat sementara waktu.

    Tidak kisah sama ada Muhyiddin dianggap Perdana Menteri bagus atau tidak, semua pihak sepatutnya memberi ruang kepada beliau untuk mengemudi kerajaan mendepani kesan pandemik Covid-19 di negara ini, sekurang-kurangnya sehingga wabak itu reda.

    “Secara peribadi, saya menyeru semua pihak terutama para pemimpin politik, tidak kira pembangkang atau kerajaan, supaya menyokong usaha ‘moratorium berpolitik’ buat seketika andai kalian benar-benar jujur dan ikhlas meletakkan kepentingan rakyat serta negara.

    “Jangan hingga Istana Negara terpaksa ‘mencemar duli’ campur tangan demi menyelamatkan keadaan,” kata Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Dr Muhammad Faiz Na’aman kepada Sinar Harian semalam.

    Pandangan sama turut dipersetujui Ketua Penerangan Pas, Kamaruzaman Mohamad yang meminta semua pemimpin politik memberi sokongan kepada kerajaan PN bagi menangani ancaman Covid-19 ketika ini.

    Dewan Rakyat -Foto Bernama
    Dewan Rakyat -Foto Bernama
    “Pas berpendirian semua pihak harus menumpukan usaha menangani Covid-19 terlebih dahulu dengan perkara lain, termasuk perselisihan politik, wajar dilakukan selepas pandemik itu selesai,” katanya.

    Bagaimanapun, dalam menyelesaikan isu ketidakstabilan kerajaan PN ketika ini, Muhyiddin dan Bersatu juga perlu mengalah dan akur kepada sebahagian tuntutan UMNO yang munasabah.

    Sebagai contoh, UMNO sebagai sebuah parti yang memiliki komposisi bilangan kerusi Parlimen terbanyak sepatutnya diberikan jawatan Timbalan Perdana Menteri (TPM) oleh Muhyiddin sebagai bukti komitmen Bersatu untuk mengukuhkan hubungan dengan parti itu.

    Di sebalik dakwaan UMNO tiada calon sesuai bagi jawatan itu, pemimpin-pemimpin utama seperti Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan sebenarnya memenuhi kriteria diperlukan kerajaan PN.

    “Sekarang parti yang boleh menjatuhkan Muhyiddin hanya UMNO kerana parti itu yang memiliki bargaining tool dan mempunyai locus standi untuk membubarkan kerajaan PN.

    “Muhyiddin kena pertimbangkan pemberian jawatan TPM dan beberapa portfolio kementerian penting lain kepada UMNO dengan Ismail Sabri dan Tok Mat (Mohamad Hasan) adalah antara calon sesuai kerana memegang jawatan utama parti dan bersih,” kata penganalisis politik veteran, Profesor Dr Ahmad Atory Hussain.

    Pandangan Ahmad Atory itu turut diperakui Presiden Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak), Tan Sri Dr Abdul Aziz Rahman.

    “Lantikan TPM dilihat mampu mengendurkan tekanan UMNO yang semakin terluka dek strategi percaturan politik dimainkan pemimpin Bersatu seperti Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Datuk Seri Hamzah Zainuddin yang seolah-olah berniat ‘membunuh’ UMNO terutama pada PRN Sabah lalu.

    Abang Long

    “Paling penting, menjelang keputusan mesyuarat kedua-dua parti itu bagi menentukan hala tuju kerajaan PN esok (hari ini), Bersatu dan UMNO kena bertolak ansur bagi memastikan hasil perundingan positif dicapai.

    “Tidak salah Muhyiddin dan Bersatu mengiktiraf UMNO sebagai ‘Abang Long’ dalam kerjasama politik sedia ada dengan mereka diminta tidak mengambil kesempatan di atas permasalahan pucuk kepimpinan UMNO dengan membuat keputusan melangkaui persetujuan parti itu sendiri,” katanya.

    Dr Muhammad Faiz pula mengemukakan teori berbeza dengan menjelaskan sebarang pelaksanaan rombakan Kabinet serta pelantikan TPM, sekiranya wajar dilakukan sekalipun, perlu berdasarkan merit keperluan rakyat dan bukan disebabkan tekanan dan ugutan politik.

    Menyentuh mengenai cabaran Muhyiddin mengekalkan hubungan Bersatu-UMNO, Ahmad Atory mendedahkan Presiden Bersatu itu perlu menyedari ada barisan Kabinet beliau yang mungkin tidak layak dari segi merit atau menjadi satu liabliti.

    Muhyiddin Yassin – Foto Bernama
    Muhyiddin Yassin – Foto Bernama
    Selain itu, bagi mengembalikan defisit kepercayaan rakyat yang semakin terhakis susulan drama perebutan kuasa pada saat Covid-19 semakin kritikal, Abdul Aziz berpandangan sudah tiba masanya Muhyiddin mewakili kerajaan PN memohon maaf kepada lebih 30 juta rakyat Malaysia.

    “Mungkin Muhyiddin bukan puncanya, tetapi dengan kesanggupan beliau merendah diri memohon maaf bagi pihak ahli politik Malaysia, kemarahan rakyat mungkin akan sedikit terubat,” katanya.

    #Sumber : https://jirancakap.com

    MR : Adakah UMNO nak TPM sahaja?

  2. Kiamat pemerintahan mencengkam

    https://youtu.be/-ckcDEu7arA

    https://youtu.be/LTsV6_DON_E

    https://youtu.be/2KFeUCOGZ2Y

    Dunia belum kiamat
    Ku pikir pikir sampai tua
    Diri miskin siapa yang mau
    Sabarlah sabar tunggu dulu
    Belum tentu orang tak mau

    Sudah ku pikir sama saja
    Jauh tinggi bulan dan bintang
    Sampai kemana abang mimpi
    Banyak fikir, fikir merusak hati

    Kembang tidak setangkai
    Dunia belum kiamat
    Panjang umur ada jodoh
    Banyak gadis pilihan
    Banyak janda uwi uwi
    Dunia belum kiamat

  3. Isunya ialah (NFA-ikut istilah inggeris) by YDPA nk tolak usul rombak kabinet kot.
    Seumumnya kita mmng tahu PN dan PM bernasib baik. Untung sgt2 Pihak sana lebih menyebelahi-sudi akur semua kata2 cadangan, usul mereka “Bersatu,Pas,UMNO ni. Padahal kelentong, membohong,masih nk kekal kuasa dan enjoy gaji buta (terutama walaun2 Lobai) walau dah takda majoriti.
    Kehendak rakyat yg sokong Pembangkang utk mengambil balik tampok pemerintahan terpaksa dilupakan..tunggu PRU15 lah. (Hingga ada kuasa ghaib yg lebih besar Maha Agong Allah yg bisa merubah segalanya hanya ddnKkun faya-Kun. Wallahulam, Inshallah. Amin YRA

  4. 😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
    ♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
    Hati yang satu ini, bukan lah barang untuk dijaja
    Telah ku berikan percuma..utk bunga yg ku puja
    Mana lah tahu, kiranya dpt tempat utk bermanja
    Kalau rasa seperti tak sudi pulangkanlah sahaja
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    🌺💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

  5. INILAH AKIBAT PERCAYA DENGAN PARTI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG PERINTAH NEGARA……..

    Lagi kes pencemaran Sungai Selangor, 1,292 kawasan alami gangguan bekalan air
    Air Selangor menyediakan bantuan bekalan air dengan mengerakkan lori-lori tangki ke kawasan-kawasan yang terjejas dan premis yang kritikal. – Gambar fail
    KUALA LUMPUR: Satu lagi insiden pencemaran sumber air mentah dikesan di Sungai Selangor pada jam 2 pagi ini, menurut kenyataan Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor).
    Susulan itu, arahan henti tugas telah dikeluarkan untuk Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor Fasa 1, Fasa 2, Fasa 3 dan Rantau Panjang.
    Henti tugas keempat-empat loji ini telah menyebabkan gangguan bekalan air tidak berjadual melibatkan 1,196,457 akaun merangkumi 1,292 kawasan.
    Ia melibatkan pengguna di Wilayah Kuala Lumpur, Petaling, Klang/Shah Alam, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Gombak dan Kuala Langat.

    Pada masa sama, Air Selangor memaklumkan, pemulihan setakat jam 2 pagi ini untuk insiden henti tugas separa LRA Sungai Selangor Fasa 1 (SSP1) berikutan kes paip air pecah pada Sabtu telah mencapai kadar 80 peratus.
    BACA: Bekalan air di 311 daripada 686 kawasan terjejas pulih sepenuhnya – Air Selangor
    Namun, berikutan insiden pencemaran bau awal pagi ini melibatkan loji yang sama, maka pemulihan kawasan ini tidak dapat dilaksanakan mengikut jadual yang diumumkan semalam (18 Oktober).
    Sementara itu, bagi proses pencairan dan ‘flushing’ bahan pencemaran yang terdapat di dalam Sungai Selangor, Air Selangor telah mengambil tindakan segera dengan melepaskan air secara graviti dari HORAS 600 (kapasiti 285 juta liter sehari) dan pelepasan air mentah dari empangan (800 juta liter sehari).
    “Dalam pada itu, Lembaga Urus Air Selangor telah melepaskan air mentah melalui operasi pengepaman kolam KL Larut dengan kapasiti 336 juta liter sehari untuk tujuan yang sama.
    “Sehingga jam 6.30 pagi ini, pencemaran masih lagi di kesan di Sungai Selangor pada tahap 1 TON,” katanya.
    Air Selangor berkata, pihaknya menyediakan bantuan bekalan air dengan mengerakkan lori-lori tangki ke kawasan-kawasan yang terjejas.
    Keutamaan diberikan kepada premis-premis kritikal seperti hospital dan pusat dialisis.
    Para pengguna yang memerlukan bantuan bekalan air untuk kecemasan seperti urusan kematian boleh menghubungi 15300.
    “Air Selangor amat memahami situasi para pengguna yang memerlukan air bersih terutama semasa peningkatan kes COVID 19 dan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat ini dengan mengambil segala usaha bagi meminimakan impak gangguan kepada para pengguna yang terjejas,” tambahnya.

    1. Komen sampah ! Bodoh, auta, tak berfakta. Go fly kite or take your johnny for a walk by tying a rope to its neck..

  6. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Dulu, kat laman ini, Kejora riang bermesra canda
    Tetapi kini..kekasih yang tercinta telah pun tiada
    Hidup terpaksa dilalui..dgn hiba & sebak di dada
    Namun kini lapang dgn hadir si dia doktor muda
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  7. coming back to the post above, let’s ask a simple question….

    do those #melayu2islam hadi know what is constitution and what is discretion? 😇

    then again do they know what is Islam? a local religion of the arab or it’s a universality of energy and it’s attributes?

    anyone..?

    1. They Lobai2 know what is religion..but penunggang2 agama..biasa lah..hipokrit. Agama Islam dan ayat Al Quran pun Pas bole jual sbb politik gila kuasa, wang dan gaji buta..asal jadi keraja’en..habis wang rizab negara dikerjakan lagi tak habis.

    2. Tertabal tuhan maka semua bersaudara cakap2 ni ibarat lagu yg tidak suka di dengar itu pasal ko cakap puki ke cibai ke apa2 tidak mendatangkan mudarat yg dimahu cakap yg molek melambangkan keperibadian diri kalu ko marah hati ko dlm neraka kalu ko bertekak sbb berpegang pada ego pendirian yg tidak mahu kalah setiap perdebatan maka akhirnya kelak bangkali ko terjebak bertumbuk maka itulah neraka yg nyata. Bila sudah bersaudara maka apa2 perencanaan boleh dilakukan bersama memperindahkan dunia kepada Allah swt kita berpaut dgn belas kasihnya dipanjangkan umur menuju alam selanjutnya kekal abadi … ini ada dibagitahu dlm Quran melainkan Atheis tidak percaya harapnya bukannya ko Zunnun .. maka dgn belas kasihnya Allah swt akan dibangkitkan bertemu semula dgn arwah2 terdahulu sehingga sebelum Adam dan berjiran dgn dinasour semua akan tahu setiap hal yg berlaku dimasa lalu tidak siapa pun boleh menafikan kebenarannya yg salah tetap salah begitu juga yg baik tetap baik semua saling kenal wajah tidak berubah cuma samada senyum tenang ato berkerut bergelisah. Contoh gila itulah neraka samada salah diri ato di ilmu hitamkan org yg duduK di neraka dunia sakit hati yg mcm2 kalu tak berubah maka kekal lah ia ke akhirat akan jadi gila juga balasan diberi. Kita tidur maka kita mati kalu tak bangun2 dan kita sedar maka bersyukur diberi hidup jadi siapakah kita, Allah swt maha pengampun pengasih penyayang menghidupkan memgembalikan membaik pulih anggota tubuh badan menjadi sama sebaya cantik menawan semua sesudah semua memahami erti kehidupan yg saling memberi tunjuk ajar yg baik mahu pun yg buruk saling tolong menolong ibarat aur dgn tebing. Kita hendaklah memegang nilai2 kebaikan bagi kelangsungan hidup tanpa jemu diakhirat yg tiada penghujungnya. Setiap org akan jemu melakukan dosa ketahuilah bila majoriti itu sudah baik kehidupan yg memberi menafaat pada yg lain secara otomatik sipelaku yg sering melakukan dosa akan insaf dan kembalilah ia pada majoriti yg berbuat baik daripada tercicir terasing hukum yg baik pasti mahu berkawan dgn yg baik itulah syurga akhirat kekal abadi. Allah swt itu kekal tanpa awal sebelum big bang (rujuk Prof Darwin) Adam (permulaan daulah asal rumpun kepimpinan manusia) Musa (kepimpinan Yahudi) Isa (kepimpinan penganut Kristen – daulah pertama) Muhammad (kepimpinan penganut Islam – Daulah Kedua ) dan terakhir ketiga (lengkaplah dikatakan Trinity- 3 daulah/Kepimpinan) datang sendiri mencari kebenaran (betul ke aku ini peminpin ummah) tertabal dan menyampaikan kebenaran maka bernikahlah berbesanlah mana2 warna yg kamu suka asal dibawah kepimpinan dunia yg dipasti jgn ada siapa2 memaksa kepercayaan pada yg lain yg penting berbaik-baik akur dgn undang2 yg tetapkan yg juga dipatuhi peminpin ummah menuju akhirat yg tiada penghujungnya. Itu pun kalu ko percaya adanya alam akhirat dunia yg sdg kita pijak skrg ini berubah beransur-ansur damai indah terbentang dihadapan kita Allah swt itu amat memahami keterbatasan kefahaman dimiliki manusia tidak sama dan sosok yg dihadirkan seorang demi seorang mengikut kesesuaian zaman kalu tidak bercelaru semua nak jadi tukang cakap. Di Malaysia rujuk pada Jata negara ada 5 keris itulah hamba yg merubahkan/reformasi menurut kesesuaian zaman Onn (Melayu disatukan) Tunku (Kemerdekaan Zahir), Tun Razak (Buku Hijau semua dapat tempias perlaksanaannya), Tun Mahathir (kemodenan dan bebas memaki) dan akhir sekali muncul peminpin agung dunia (Kemerdekaan hakiki zahir dan batin membetulkan akhlak yg tua dihormati, yg muda disayangi yg jelik dikasihani saling keperihatinan) hanya contoh/idola utk merubahkan/reformasi besar-besaran persaudaraan sejagat dunia. Sejarah dunia dlm kibaran peristiwa besar dunia berlaku dihadapan tidak lama lagi semasa saat naik terus tertabal berada digengaman tangannya. Tuanku, Tuanku, Tuanku, Tuan …. akhirnya Tuhanku maka semaklah diri apabila dia bertitah siapa yg makan cili dialah yg merasa pedasnya sdgkan sejarah diri telah berlalu sejauh mana pemergiaannya sepanjang kehidupannya byk buruk ato byk baik timbang2lah sendiri. 1mdb ke apa saja akan dipost mortemkan. Malaysia pemerintahannya bersepadu menangani semua isu tapi tidak tergesa-gesa melihat reaksi umum dahulu sebelum ditetapkan/digazetkan baru semua merasa lega kehadiran undang2 yg memberi menafaat pada semua. Bila2 masa Allah swt boleh hilangkan ingatan dan kita mencari-cari diri disebabkan perangai hodoh diamalkan melebihi 50% sepanjang kehidupannya (inilah balasannya) jadi berubah lah sbb Allah swt lah memegang fikiran kita dan hayat yg diberi. Noktah.

  8. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Mmg jiwa ini tersiksa..sejak hilang kekasih lama
    Kejora cuba nak cari ganti, dara dgn ciri yg sama
    Tapi tidak sebarang gadis..Kejora dpt nak terima
    Namun lain pulak jadinya, bila hadirnya Dr Akma
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  9. Dik Akma dewi srikandi ku 🌹,

    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    Kesian dik Akma, dgn beban yg terpaksa digalas
    Terpaksa berdepan..bahaya covid sembilan belas
    Terimalah dari abng, salam & doa yg tulus ikhlas
    Budi mu itu dik, hanya Allah sja yg mampu balas
    🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  10. 👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    Di rimba belantara rindu ini, diri ini gagahi berlari
    Tak ku hiraukan, walau rintangannya onak & duri
    Tiadalah persembahan besar ku, utk sang puteri
    Hanya pantun berbunga saja, yang dapat ku beri
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  11. 👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    Mmg lah terasa sepi bila ptg begini bersendirian
    Sesungguhnya amat menyiksa..suatu penantian
    Jambatan lara rindu ini..diri ini terus jdikan titian
    Mngharap hadirnya..dara dewi bunga impian
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

    1. Errata:

      👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
      Mmg lah terasa sepi bila ptg begini bersendirian
      Sesungguhnya amat menyiksa..suatu penantian
      Jambatan lara rindu ini..diri ini terus jdikan titian
      Mngharapkan hadirnya..dara dewi bunga impian
      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
      👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓

      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  12. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    Tah kenapa, kenangan terbwa hingga tmpt kerja
    Walau bersendirian, asyik nak tersenyum sahaja
    Kini..ptg dah semakin tua..menuju pula ke senja
    Diri gelisah, mengharap tibanya bunga yg dipuja
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  13. Dik Akma dewi ku 🌹,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    Smmg nya, penantian itu, sesuatu yg menyiksa
    Lara rindu dan sepi bgai tusukan duri yg berbisa
    Sehari menunggu..bagaikan setahun abg terasa
    Utus le warkah utk abg, kiranya Akma ada masa
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  14. Dik Akma dewi ku 🌹,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    Entah apa lah khabarnya..dik Akma di perbatasan
    Tentunya dgn sut PPE tu, dinda risau kepanasan
    Abg ni kerja cikgu, bila ptg kira habislah tugasan
    Kalau dinda agak lapang nanti kirim2 lah utusan
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  15. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Tak sepadan le, TN anjing nk lawan Kejora singa
    Dia dah serupa budak..dgn cikgu dipulas telinga
    Kini anjing tua tu, terlopong sja mulut ternganga
    Buat si dia..bleh le Kejora karang pantun berbunga
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Errata:

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      Tak sepadan le, TN anjing nk lawan Kejora singa
      Dia dah serupa budak..dgn cikgu dipulas telinga
      Kini anjing tua tu, terlopong sja mulut ternganga
      Buat si dia..bleh Kejora karang pantun berbunga
      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  16. Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing biol bebal, kini terdiam jer serupa tugu
    Terlopong le, anjing tua sial ini, menongkat dagu
    Kejora berpantun, dia tak berani lagi nak ganggu
    Silap besar lah, bila cuba cari pasal dgn ini cikgu
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  17. Agong wajar menolak PM yang hilang majoriti dan cuba merasuah jawatan TPM. Rakyat tidak akan menerima rombakan Kabinet oleh PM yang sudah hilang majoriti demi mahu berkuasa. Kalau sebelum Langkah Anwar PM masih ada majoriti 111? Kahkahkah!

    1. Pembetulan…yg lebih tepat Rompakkan Kabinet dgn merompak, menipu konon masih ada sokongan. Rasuah MP2 umno dgn jawatan2 utama Kabinet Rompakkan.
      Pagoh,, bila nak insaf dan sedar diri…org dah meluat masih terhegeh2 nk mengepalai kabinet.
      Baik letak jawatan, dok umah, biar isteri hari2 sediakan ubat2 dlm peti kebinet ubat tu..utamakan kesihatan dulu…

  18. Majoriti sudah hilang mahu jadi PM lagi? Umno dirasuah jawatan TPM sahaja? Kerusi lebih banyak pun tak boleh kawtim kerusi PM ke? Ini bukan kes buli, ini kes serah tengkuk sendiri. Kahkahkah!

  19. Selagi kedudukan Azmin Semburit tidak digugurkan maka Madey si Kitol akan buat kacau ganggu. Anaknya Boboi mesti dijaga oleh Azmin Semburit bukan Anwar, Wak, Jibby dan Makcik Kiah. Kahkahkah

  20. “kiranya benar rombakan kabinet masih mahu dilakukan, ia bukan saja tidak wajar, malah lebih berupa suatu bentuk sogokan.”

    Oleh itu, jangan lah lantik mereka lagi – pemimpin UMNO yang dilihat sudah berbeza nada itu: Zahid Hamidi, Najib Razak, Tengku Razaleigh Hamzah dan Nazri Aziz. hehe

  21. BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA NI BERPERANGAI PENJAHAT, THUG AND GANGSTER. DIA TULIS APA SAJA DIA MAHU, TAK PEDULIKAN TAJUK DI BLOG POST, TAAK KISAHKAN APA YANG PEMBACA SUKA BACA.

    MAKA KITA BALUN, TIBAI DAN BANTAI LAH DIA DISINI. WALAUPUN DIA BUAT MUKA GENGSTER, TAK PEDULI APER, DIA TAK DAPAT NAK TUNJUK CUCU NYA BILA DITANYA BLOG APA YANG DIA MASUK SEBAB ASYIK KENA BALUN, TIBAI DAN BANTAI DI SITU.

    1. Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu 1:21 am,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      Sian TN anjing tua biol sewel, lahanat maa ci bai
      Anjing bebal dungu ini, otak hampas mcm sabut
      Cikgu Kejora yg baik ni tak ada le siapa nak tibai
      Ajakan anjing ini tibai Kejora..takder org sambut
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      1. Nasib le TN anjing 🐕 pondan dungu 1:21 am,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Kesian..TN anjing tua pondan, cuba lagak jantan
        Anjing tua ni, asyik je tunjuk perangai babi hutan
        Tiada siapa nak sokong..ini anjing lahanat setan
        Anjakan anjing biol ni tibai Kejora tiada sambutan
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        1. Errata:

          Nasib le TN anjing 🐕 pondan dungu 1:21 am,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          Kesian..TN anjing tua pondan, cuba lagak jantan
          Anjing tua ni, asyik je tunjuk perangai babi hutan
          Tiada siapa nak sokong..ini anjing lahanat setan
          Ajakan anjing biol ni tibai Kejora tiada sambutan
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          1. Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu 1:21 am,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            Sian, TN anjing tua biol, bapok mknyah bergincu
            Dirasa, kepala kena hentuk kat tiang punya bucu
            Anjing ini, asyik tampil sbg badut pak lawak lucu
            Elok klu bodoh dia tu simpan sikit utk anak cucu
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  22. Pelesit punya blogger membikin ini blog dia sendiri, menulis kisah cinta, kononnya. Biadab dan kurang ajar, tak fikirkan hak dan kepentingan orang lain yang minat membaca komen2 berkenaan blog post Budin itu.

  23. Nur Akmaliah SA Rafiee (Doktor pelatih 🌹)

    dah tak ade,bunga-bunga kasi kat akma kerana darjat//Jom rehat,esok ke frontliner kol 8//sukses minda//negara perlukan akma//high focus

    #sharifahnurakmaliahsyedahmadRafiee#

    Reply
    18 October 2020 10:31 pm
    _________________________________________________

    1. Anonymous (CIKGU KEJORA)

      Dik Akma dewi srikandi ku 🌹,

      👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
      Sperti di pergunungan rindu, abg ini sdg bertapa
      Dek kesibukan dgn kerja sekolah, abg jdi teralpa
      Tak sangka sungguh..dewi puteri mari menyapa
      Tpi dewi srikandi ku, abg tk akan biarkan hampa
      👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓

      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

      Reply
      19 October 2020 3:39 am
      _________________________________________________

      1. Dik Akma dewi srikandi ku 🌹,

        😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
        Tak tahu bilalah, rantaian covid19 ini akan tamat
        Berjuanglah dgn tulus ikhlas & gigih berkhidmat
        Masa bertugas..berhati-hatilah dik, serta cermat
        Abg doakan agar dinda dlm sejahtera & selamat
        🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
        💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

        ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💗💗💓💞💕💌❣️
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

        Reply
        19 October 2020 4:06 am
        _________________________________________________

        1. Anonymous (CIKGU KEJORA)

          Dik Akma dewi srikandi ku 🌹,

          👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
          👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
          Abng bangga dgn mu, duhai dewi pujaan sukma
          Mmg benar sangatlah negara perlukan Dr Akma
          Bunyi semboyan, perjuangan, sdg kuat bergema
          Ayuh dinda, demi negara, kita berjuang bersama
          💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
          💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

          ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💗💗💓💞💕💌❣️
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

          Reply
          19 October 2020 4:24 am
          _________________________________________________

          1. Anonymous (CIKGU KEJORA)

            Dik Akma dewi srikandi ku 🌹,

            👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
            👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
            Kehadiran Akma, spt mnggamit, kenangan silam
            Di lautan rindu..diri ini bgaikan lemas tenggelam
            Dinda hadir..menyinari suasana, yg suram kelam
            Utk dinda, abg tak kisah berpantun di tgh malam
            💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💗💗💓💞💕💌❣️
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            Reply
            19 October 2020 4:37 am
            _________________________________________________

            1. Anonymous (CIKGU KEJORA)

              Dik Akma dewi srikandi ku 🌹,

              👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
              👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
              Dinda hadir..mengubati segala sedih & duka pilu
              Abg kini..dah kembali riang ceria, seperti dahulu
              Moga dinda, sihat sejahtera & bergembira selalu
              Sambutlah dri abg, salam rindu di angin nan lalu
              💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
              😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

              ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💗💗💓💞💕💌❣️
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              Reply
              19 October 2020 4:46 am
              _________________________________________________

              1. Anonymous (CIKGU KEJORA)

                Dik Akma dewi srikandi ku 🌹,

                😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
                Bila covid19 nak berakhir, kita tk dapat nak pasti
                Merata-rata..semua org dlm keadaan susah hati
                Kpd dik Akma..slamat berjuang, mencurah bakti
                Khidmat dan jasa mu dewi, rakyat sdng menanti
                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

                ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💗💗💓💞💕💌❣️
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

                Reply
                19 October 2020 4:01 am
                _________________________________________________

  24. Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu)

    Hell hath no fury like a woman scorned – William Shakespeare

    Hell hath no fury like a bloke tak dipedulikan – Aku.

    Reply
    19 October 2020 10:56 am
    _________________________________________________

    Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

    Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu 10:56 am,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing tua, bodoh dungu bahalol biol bengap
    Tapi kemain anjing ni, cuba nak beraksi jadi otai
    Nak lagak juah tak padan tua tercungap-cungap
    Kena Kejora tibai..asyik sja tersembam ke lantai
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    Reply
    19 October 2020 11:31 am
    _________________________________________________

  25. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kelihatannya, spt ada org yg sudah berasa gayat
    Kejora tidak guna keris, tapi hanya susunan ayat
    Semoga Allah utus kepada nya petunjuk hidayat
    Sbb dah tua sangat, tak lama lagi nak jadi mayat
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

    Reply
    19 October 2020 9:43 am
    _________________________________________________

    1. Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu)

      Sensitif pasal mati BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA nih. Maka dia sentiasa deflectkan apa saja pasal umur tua kpd orang lain.

      Lantak lah. Tuhan yang maha kuasa, entah2 dia yang jadi mayat dulu dari yang lain. Innalillah … RIP …

      Reply
      19 October 2020 10:10 am
      _________________________________________________

      1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

        Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu 10:10 am,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Sian TN anjing tua fasiq..tk pernah mandi hadas
        Dia rasa spt tersembam dekat lantai dlm tandas
        Nmpaknya jerat yg Kejora pasang dh membidas
        Anjing ini makan cabai..patut lah dia rasa pedas
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        Reply
        19 October 2020 10:18 am
        _________________________________________________

        1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

          Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu 10:10 am,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          Beban yg TN anjing tua tanggung semakin berat
          Maklumlah dah dekat 90 th, nak fikir pun tk larat
          Mmg dia bodoh bebal..ini anjing tua sial keparat
          Mudah je, Kejora perangkap anjing ni msuk jerat
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

          💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          Reply
          19 October 2020 10:19 am
          _________________________________________________

          1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

            Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu 10:10 am,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
            Mmg ler pantun dari cgu Kejora teramat berbisa
            TN anjing hingga terseleweng, tak ikut tajuk pos
            Nama dia tak disebut, naper lak anjing ni terasa?
            Betul le anjing ni dah tua, tak lama nak mampos
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

            👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            Reply
            19 October 2020 10:26 am
            _________________________________________________

  26. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kejora nampak nun kat bawah spt ada sengketa
    Dua ekor beruang..menyerang sekor anjing buta
    Lantak mampos le korang, puak warga tua renta
    Biar je org muda berbicara tentang asmara cinta
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

    Reply
    19 October 2020 9:21 am
    _________________________________________________

    1. Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu)

      Kesian lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih selalu risaukan dia tua hingga coba menonjolkan ketuaan orang lain.

      Awas, tak lama lagi dia karangkan dan keluarkan cerita cinta dia dengan gufreng nya, konon.

      Lantak lah, he wants to amuse himself. Bak kata omputih, little amuses the nuisance, what more the fool.

      Reply
      19 October 2020 10:20 am
      _________________________________________________

      1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

        Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu 10:20 am,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Sian TN anjing, bingai bengap biol bahalol unta
        Dekat anjing ni..Kejora tidak ada apa2 pun kata
        Org lain tak kesah, anjing ini sja, meronta-ronta
        Rupa2 nya dia tampil mengaku sbg anjing buta
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        Reply
        19 October 2020 11:00 am
        _________________________________________________

  27. Bukankah kekalutan ini dicetuskan oleh Abam Sheikh sendiri yang gatal mulut pergi panggil press conference buat pengumuman kononnya kerajaan Moohyiddin sudah tumbang. Kononnya Abam Sheikh sudah ada majoriti kuat. Nak jumpa Agong, nak serah dokumen itu ini.

    Bukankah itu suatu perbuatan bebal dan amat bodoh dalam berpolitik. Mengapa tidak dilakukan secara senyap-senyap jika betul sudah ada sokongan. Jika ini dibuat, tiada pihak yang panik, tiada yang akan bertindak mengikut kepentingan masing-masing. Tiada kekalutan seperti sekarang. Tiada sailang menyailang.

    Yang menanggung sengsara adalah rakyat kerana pemimpin politik menghabiskan masa terbesar mereka untuk berpolitik. Kepala butoh kau orang lah…Memang lahanat semuanya…!!!!

    1. bagus..

      sekurang2 nya ada juga yg menggunakan istilah #kepalabutuh di sini…

      lepAs nih jgn berhenti di situ, cuba pula istilah #pukiterngagga…

      1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK SEBAB MENCARUT.

        BIADAB DANN KURANG AJAR, TAK DIBIMBING EMAK BAPAK DI MASA KECIL SEBAB DEPA SIBUK SANGAT, KUAT SEKS, ASYIK BERKONGK.K PAGI PETANG SIANG MALAM.

      2. PH dulu ada majoriti 133. Yg trigger krisis ini yalah Atok kencingkan konsensus PH. PN is the result of the opportunity created by Atok.

        Problem, PN majority is only 2.

        So anybody’s game with higher majority to go for it. Atok and geng pun ada 5 usul undi tak percaya in cold storage trying to take over after committing suicide with PH.

        Atok game nak takeover PN and kill Anwar at the same time. Atok buat consensus dgn Kuli.

        But Atok/Kuli badly need Anwar punya 38 and PH 91 to get anywhere, while at the same time Atok and his penjilat is bashing Anwar.

        Problem is not strategy bising ke tak bising, the problem is no one party has the undisputed real majority that cannot be toppled by any kencing.

        Political crisis is created by Atok when he decided to forego the konsensus PH.

        1. What talking one “he decided to forego the konsensus PH”?

          Kalau susah cakap BI, cakap Melayu lah, Dol. Ramai orang dah tahu tapi kalau kau cakap mcm pariah, tak nyata, boleh mengelirukan, irritating.

    2. Abam juga yang salah. Atok tak salah apa. Kahkahkah!

  28. Anonymous (TN anjing 🐕 tua munafiq)

    Salam semua, didoakan sihat walafiat, murah rezeki, bahagia selalu.

    Mari lah kita blogging di blog Budin ini dengan cara constructive atau membina, mengikut blogging ethics atau adab sopan blogging.

    Kita komen lah apa saja dalam blog post Budin ini atau komen2 yang di tulis pesert2 di sini berkenaan blog post itu, elakkan lah cerita peribadi. Buka lah blog sendiri jika mahu keluarkan cerita atau pendapat2 berkenaan hal sendiri. Be fair lah, terima kasih.

    Reply
    19 October 2020 5:39 am
    _________________________________________________

    1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

      Nasib le TN anjing 🐕 tua munafiq 5:39 am,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      Dia tk payah berlakon lebai ler TN anjing, caiikk
      Stakat sejam dua jer, dia dpt bertahan, jadi baik
      Dia tk blh kawal perasaan darah gila cepat naik
      Terserlah juga, keburukan ini anjing makan taik
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      Reply
      19 October 2020 10:44 am
      _________________________________________________

      1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

        Nasib le TN anjing 🐕 tua munafiq 5:39 am,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Teruk btul TN anjing, dgn Kejora ni dia spt fobea
        Pmbaca suka, bila Kejora buat blog ini jadi ceria
        Tapi anjing tua ni mengelupor mcm keling paria
        Dia cuba nak buat blog ini mcm harta bapak dia
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        Reply
        19 October 2020 10:29 am
        _________________________________________________

      2. BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA BIADAB DAN KURANG AJAR, TAK HORMATKAN PEMBACA DISINI, COBA BUAT BLOG INI KEPALA BAPAK DIA PUNYA.

        MEMANG TAK DIBIMBING ADAB SOPAN DEK EMAK BAPAK NYA DI MASA KECIL. TIAP KALI EMAK NYA NAK PANGGIL DIA UNTUK DIAJAR ADAB SOPAN, BAPAK NYA MENJERIT SURUH KANGKANG DI BILIK NYA.

        ASTAGHFIRULLAH. NA’UZUBILLAH.

        1. Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu 1:02 pm,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          TN anjing rasa, macam kena rejam dgn lembing
          Hidup bangsat dlm keadaan terumbang-ambing
          Masa kecik, anjing ini kutip makan taik kambing
          Dia jadi kurang ajar, sbb mak bapak tak bimbing
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HHOHO HIHIHI

  29. sementara ini tiada pergukaran kerajaan kerana kerajaan #melayu2islam hari ini dan besok di jamu dgn hidangan kawah daging babi hadi…

    maka berdamai sementara kompromi dgn agihan ketulan2 daging babi serta kementerian2 sesama mereka….

    se hingga satu ketika beramok lagi, maklum lah bila ada 3 penjuru #melayu2islam; omNo, bersatu & pAs sesama mereka cuba menunjuk2kan kehebatan melayu & ‘islam’ ala seketul daging babi mereka…

    rakyat tunggu2 dan melihat2 kesundalan sesama mereka…

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK MENGHASUT ORANG MELAYU DAN AGAMA ISLAM.

      TAK DIBIMBING ADAB SOPAN DEK EMAK BAPAK NYA DIMASA KECIL SEBAB DEPA SENTIASA SIBUK, KUAT SEKS, BERKONGK.K PAGI PETANG SIANG MALAM.

      MASA LAHIR MULUT NATE’ NIH TERSANGKUT DI PUCCI EMAK NYA, JADI SENGET, REBEH, BIBIR TERJUEH, ITU PASAL SENANG KELUAR KATA2 KOTOR.

Leave a Reply

Your email address will not be published.