MT UMNO ESOK WAJIB BUAT KEPUTUSAN JANGKA PANJANG, TIDAK SEMATA-MATA TENTANG JAWATAN

Esok Selasa, MT UMNO akan mengadakan mesyuaratnya di Pahang yang akan menentukan sama ada ia terus kekal bersama PN dan Muhyiddin Yassin atau memutuskan untuk keluar daripada kerajaan.

Biro Politik UMNO Rabu lalu telah membuat keputusan untuk menimbang untuk terus berada dalam PN, sambil akan mengemukakan syarat-syarat baru kepada Muhyiddin.

Sementara Muhyiddin meminta UMNO memperincikan syarat-syarat baru yang diminta itu, kemudian terdedah pula surat Zahid Hamidi yang disokong oleh Najib Razak kepada Agong yang menyatakan sokongan mereka kepada Anwar Ibrahim untuk mengambil aih kerajaan.

Walaupun ada jurucakap UMNO yang tidak dinamakan menyatakan surat tersebut adalah palsu, Zahid Hamidi dan Najib tidak pernah menafikannya secara langsung.

Dengan itu, ada yang mengandaikan, mungkin hanya surat yang viral itu saja yang palsu, tetapi isinya adalah asli.

Dalam erti kata lain, sokongan Zahid Hamidi dan Najib yang disertai beberapa Ahli Parlimen UMNO lain untuk Anwar menjadi Perdana Menteri bukanlah perkara tipu.

Susulan untuk memuktamadkan tuntutan UMNO itu, mesyuarat MT UMNO esok tentu saja menjadi tumpuan semua.

Walaupun tidak diketahui secara jelas apakah tuntutan yang diminta UMNO, tetapi diperkatakan secara terbuka antaranya ialah jawatan Timbalan Perdana Menteri, perlantikan menteri UMNO mesti mengikut hireaki mereka dalam parti dan pengguguran beberapa menteri yang tiada jawatan dalam MT serta tidak pernah dicadangkan sama sekali namanya.

Dalam keadaan Muhyiddin tengah tersepit sekarang – ditekan kiri kanan serta depan belakang – adalah tidak mustahil beliau sedia berlembut dan memenuhi segala tuntutan yang diminta UMNO itu.

Yang penting, bagi Muhyiddin jawatan Perdana Menteri kekal dalam tangannya.

Pada mulanya ada perkhabaran mengatakan bahawa rombakan kabinet akan dilakukan hari ini untuk Muhyiddin memenuhi semua kehendak UMNO itu.

Tetapi, khabar terbaru pula mengatakan Muhyiddin akan menunggu sehingga keputusan MT UMNO esok terlebih dahulu sebelum melakukan sebarang tindakan susulan.

Untuk itu, dikhabarkan Muhyiddin hanya akan merombak kabinet jika MT UMNO esok memutuskan untuk menjadikan tuntutan berkaitan jawatan itu sebagai pendirian rasmi parti.

Persoalannya, apakah jika semua tuntutan UMNO berkaitan jawatan itu dipenuhi Muhyiddin, hubungan parti itu dengan Bersatu akan selesai?

Untuk jangka pendek, ia mungkin boleh dianggap selesai, tetapi dalam jangka panjang, hubungan antara UMNO dengan Bersatu tidak mustahil akan berdepan lebih banyak masalah.

Ini kerana masalah sebenar antara UMNO dengan Muhyiddin dan Bersatu bukan semata-semata tentang pengagihan jawatan semata-mata.

Ia lebih daripada itu, antaranya berkaitan pengagihan kerusi pilihanraya dan jaminan masa depan para pemimpinnya, sedangkan matlamat sebenar Bersatu ditubuhkan adalah untuk menguburkan UMNO.

Walaupun bersama dalam kerajaan, tetapi keinginan dan kecenderungan Bersatu untuk memperlekeh dan membuli UMNO pada hakikatnya tidak pernah terpadam.

Perkara itu dapat dilihat daripada bagaimana Muhyiddin melantik sesetengah menteri daripada UMNO mengikut seleranya sendiri, pengagihan kementerian yang berat sebelah, melindungi menteri tertentu daripada pendakwaan, walaupun jelas ada kesalahan, manakala pembulian paling menonjolkan ialah menamakan Hajiji Noor sebagai Ketua Menteri dalam PRN Sabah, baru-baru ini.

Ia memberi gambaran, walaupun Muhyiddin sedia berlembut buat sementara waktu, tetapi melalui kuasa yang banyak berpusat di tangannya, tidak menghairankan pembulian dan ketidakadilan akan berulang lagi menjelang PRU15 akan datang.

Yang lebih penting daripada semua itu, oleh kerana Muhyiddin mewarisi parti yang ditubuhkannya bersama Tun Mahathir Mohamad, UMNO sebenarnya hanya akan selamat dalam jangka panjang dengan ia berani memilih untuk berganding dengan rakan baru yang pemimpinnya benar-benar faham apa itu pendakwaan terpilih, pendakwaan politik dan pendakwaan bersifat mala fide. (Shahbudindotcom 19/10/2020)

Updated: 19 October 2020 — 6:54 pm

89 Comments

Add a Comment
  1. PN WAJIB KEKAL HINGGA PRU15……..

    PM 9 HADI…….TOK MUDIM TAKUT BUBAR PARLIAMEN……

    MASA DEPAN PHD4PIG GELAP GULITA……..

    Lantik Ahli UMNO Sebagai TPM, Solusi Terbaik Muhyiddin Untuk Tenangkan Keadaan………

    PADA saat suhu politik negara semakin memuncak ketika ini, api kemarahan rakyat terhadap ahli politik Malaysia juga semakin membara sejak berakhirnya Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah ke-16 pada 26 September lalu.
    Kemarahan mereka ada asasnya. Setelah berbulan-bulan kerajaan Perikatan Nasional (PN) dan frontliners berhempas-pulas mendatarkan lengkuk penularan Covid-19, konflik politik di Sabah akhirnya memusnahkan segalanya.

    Tidak kisahlah siapa mencetuskannya, penularan gelombang ketiga Covid-19 kali ini yang mencatatkan angka jangkitan tertinggi dalam sejarah sebanyak 871 kes. Malah gelombang kali ini lebih sukar dibendung susulan genom virus di Sabah dikatakan bersifat super spreader.

    Selain itu, tindakan kerajaan menguatkuasakan prosedur kuarantin double standard kepada mereka yang pulang ke Semenanjung atau Sarawak dari Negeri Di Bawah Bayu turut menjadi faktor utama penularan pandemik berkenaan.

    Pada masa sama, implikasi negatif gelombang ketiga Covid-19 terhadap sektor ekonomi negara juga lebih serius berbanding gelombang terdahulu apabila perusahaan perniagaan kecil dan sederhana (PKS) termasuk perniagaan dalam talian kini semakin terjejas teruk.

    Sehingga kini, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin masih belum mengumumkan sebarang inisiatif khas membantu rakyat dan peniaga yang terkesan Covid-19 seperti bantuan Prihatin, Penjana dan moratorium pinjaman bank selama enam bulan sebagaimana Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Mac lalu.

    Pemimpin UMNO, Bersatu, Pas dan parti kerajaan PN kini perlu mencari jalan damai politik kerana Malaysia sedang berdepan krisis lebih besar terutamanya ancaman Covid-19 dan ekonomi.
    Pemimpin UMNO, Bersatu, Pas dan parti kerajaan PN kini perlu mencari jalan damai politik kerana Malaysia sedang berdepan krisis lebih besar terutamanya ancaman Covid-19 dan ekonomi.
    Polemik ketidaktentuan politik negara pada ketika ini menjadi lebih genting apabila pucuk kepimpinan UMNO membuat keputusan menilai semula sokongan kepada kerajaan PN dengan langkah itu dikaitkan dengan agenda politik terbaru Datuk Seri Anwar Ibrahim bermula 24 September lalu.

    Kesan pertelagahan politik antara pemimpin-pemimpin parti di Malaysia menjadi lebih parah apabila rakyat berkemungkinan terpaksa berdepan pilihan raya mengejut pada saat Covid-19 semakin mengganas, susulan tuntutan terbaru UMNO kepada kerajaan PN.

    Pada saat tsunami Covid-19 semakin ganas membadai negara kita, perlukah drama pertelingkahan kuasa antara elit-elit politik diteruskan dengan nyawa rakyat bakal menjadi taruhan?

    Jalan damai

    Suka atau tidak, pada saat masa depan negara berpotensi dimusnahkan oleh ancaman Covid-19, semua pemimpin politik, baik daripada parti pembangkang dan kerajaan, sepatutnya mencari jalan damai buat sementara waktu.

    Tidak kisah sama ada Muhyiddin dianggap Perdana Menteri bagus atau tidak, semua pihak sepatutnya memberi ruang kepada beliau untuk mengemudi kerajaan mendepani kesan pandemik Covid-19 di negara ini, sekurang-kurangnya sehingga wabak itu reda.

    “Secara peribadi, saya menyeru semua pihak terutama para pemimpin politik, tidak kira pembangkang atau kerajaan, supaya menyokong usaha ‘moratorium berpolitik’ buat seketika andai kalian benar-benar jujur dan ikhlas meletakkan kepentingan rakyat serta negara.

    “Jangan hingga Istana Negara terpaksa ‘mencemar duli’ campur tangan demi menyelamatkan keadaan,” kata Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Dr Muhammad Faiz Na’aman kepada Sinar Harian semalam.

    Pandangan sama turut dipersetujui Ketua Penerangan Pas, Kamaruzaman Mohamad yang meminta semua pemimpin politik memberi sokongan kepada kerajaan PN bagi menangani ancaman Covid-19 ketika ini.

    Dewan Rakyat -Foto Bernama
    Dewan Rakyat -Foto Bernama
    “Pas berpendirian semua pihak harus menumpukan usaha menangani Covid-19 terlebih dahulu dengan perkara lain, termasuk perselisihan politik, wajar dilakukan selepas pandemik itu selesai,” katanya.

    Bagaimanapun, dalam menyelesaikan isu ketidakstabilan kerajaan PN ketika ini, Muhyiddin dan Bersatu juga perlu mengalah dan akur kepada sebahagian tuntutan UMNO yang munasabah.

    Sebagai contoh, UMNO sebagai sebuah parti yang memiliki komposisi bilangan kerusi Parlimen terbanyak sepatutnya diberikan jawatan Timbalan Perdana Menteri (TPM) oleh Muhyiddin sebagai bukti komitmen Bersatu untuk mengukuhkan hubungan dengan parti itu.

    Di sebalik dakwaan UMNO tiada calon sesuai bagi jawatan itu, pemimpin-pemimpin utama seperti Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan sebenarnya memenuhi kriteria diperlukan kerajaan PN.

    “Sekarang parti yang boleh menjatuhkan Muhyiddin hanya UMNO kerana parti itu yang memiliki bargaining tool dan mempunyai locus standi untuk membubarkan kerajaan PN.

    “Muhyiddin kena pertimbangkan pemberian jawatan TPM dan beberapa portfolio kementerian penting lain kepada UMNO dengan Ismail Sabri dan Tok Mat (Mohamad Hasan) adalah antara calon sesuai kerana memegang jawatan utama parti dan bersih,” kata penganalisis politik veteran, Profesor Dr Ahmad Atory Hussain.

    Pandangan Ahmad Atory itu turut diperakui Presiden Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak), Tan Sri Dr Abdul Aziz Rahman.

    “Lantikan TPM dilihat mampu mengendurkan tekanan UMNO yang semakin terluka dek strategi percaturan politik dimainkan pemimpin Bersatu seperti Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Datuk Seri Hamzah Zainuddin yang seolah-olah berniat ‘membunuh’ UMNO terutama pada PRN Sabah lalu.

    Abang Long

    “Paling penting, menjelang keputusan mesyuarat kedua-dua parti itu bagi menentukan hala tuju kerajaan PN esok (hari ini), Bersatu dan UMNO kena bertolak ansur bagi memastikan hasil perundingan positif dicapai.

    “Tidak salah Muhyiddin dan Bersatu mengiktiraf UMNO sebagai ‘Abang Long’ dalam kerjasama politik sedia ada dengan mereka diminta tidak mengambil kesempatan di atas permasalahan pucuk kepimpinan UMNO dengan membuat keputusan melangkaui persetujuan parti itu sendiri,” katanya.

    Dr Muhammad Faiz pula mengemukakan teori berbeza dengan menjelaskan sebarang pelaksanaan rombakan Kabinet serta pelantikan TPM, sekiranya wajar dilakukan sekalipun, perlu berdasarkan merit keperluan rakyat dan bukan disebabkan tekanan dan ugutan politik.

    Menyentuh mengenai cabaran Muhyiddin mengekalkan hubungan Bersatu-UMNO, Ahmad Atory mendedahkan Presiden Bersatu itu perlu menyedari ada barisan Kabinet beliau yang mungkin tidak layak dari segi merit atau menjadi satu liabliti.

    Muhyiddin Yassin – Foto Bernama
    Muhyiddin Yassin – Foto Bernama
    Selain itu, bagi mengembalikan defisit kepercayaan rakyat yang semakin terhakis susulan drama perebutan kuasa pada saat Covid-19 semakin kritikal, Abdul Aziz berpandangan sudah tiba masanya Muhyiddin mewakili kerajaan PN memohon maaf kepada lebih 30 juta rakyat Malaysia.

    “Mungkin Muhyiddin bukan puncanya, tetapi dengan kesanggupan beliau merendah diri memohon maaf bagi pihak ahli politik Malaysia, kemarahan rakyat mungkin akan sedikit terubat,” katanya.

    #Sumber : https://jirancakap.com

    MR : Adakah UMNO nak TPM sahaja?

  2. Teruk ler Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla kena masuk sini selalu tak maukan nampak takda orang masuk bosankan komen dia

    1. Nasib le TN anjing 🐕 tua biol dungu 10:42 am,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      Sian TN anjing tua bangka, otak budak hingusan
      Agaknya, anjing tua ni, baru je sedar dri pengsan
      Dia tak sedar, yg royan biol dia tu pmbaca bosan
      Pasal Kejora pulak..anjing sawan ini buat alasan
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  3. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Dah takder lagi kelibat TN anjing anak gampang
    Anjing ni biol, org Kedah ckp tk cukup sekupang
    Kena dgn Kejora, anjing ini, udah cacat tempang
    Blog Budin kini dh jadi tenteram, aman & lapang
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  4. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Padan dgn muka TN anjing bengap tua bongkok
    Dah senyap sepi..awal tadi kemain dia berkokok
    Kini dia monyok je, menyambong puntong rokok
    Agak nya berdoa dgn tuhan dia, kat perdu pokok
    🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  5. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Padan dgn muka TN anjing bengap tua bongkok
    Dah senyap sepi..awal tadi kemain dia berkokok
    Kini monyok je, menyambong puntong rokok
    Agak nya berdoa dgn tuhan dia, kat perdu pokok
    🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  6. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Sian TN anjing tua bangka, otak budak hingusan
    Agaknya, anjing tua ni, baru je sedar dri pengsan
    Dia tak sedar, yg royan biol dia tu pmbaca bosan
    Pasal Kejora pulak..anjing sawan ini buat alasan
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  7. Wah, dah 1 jam lebih takda orang masuk, gamak nya bosan dengan mantun mantat Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla

    1. Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu 9:07 am,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      Sian TN anjing tua bangka, otak budak hingusan
      Agaknya, anjing tua ni, baru je sedar dri pengsan
      Dia tak sedar, yg royan biol dia tu pmbaca bosan
      Pasal Kejora pulak..anjing sawan ni buat alasan
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  8. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Sian TN anjing tua, makan taik, tk makan daging
    Tk tertahan anjing ni, kena Kejora punya ragging
    Dia dah kecut btg pelir, tak jadi lagi nak blogging
    Jgn pula dibuat lawak dgn alasan nak gi jogging
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  9. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Kebodohan pada diri TN anjing tk dpt nk dihakis
    Karat pada otak anjing ini pulak, tk dpt nk dikikis
    Peluru2 pantun Kejora, anjing ini tk daya tangkis
    Nanti anjing bebal ni akan cakap, ‘I rest my case’
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  10. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing tua, sengaja nak menempah sengsara
    Bodoh bebal anjing ini makin lama makin ketara
    Tak ada kerja, anjing ini, pergi genggam api bara
    Bukan dia tk kenal, sblm ini..siapa ini cgu Kejora
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  11. Yesterday, it was not about thieving PM and his dedakians

    Immediate past, it was not about a PM who voluntarily resigned as he refused to lead a regime comprising of thieves and plunderers.

    Today, it is not about the gullible traitor PM and his party who is willing to work with thieves and plunderers after disregarding forewarnings by his boss of its consequences which he is now threatening his position.

    Tommorow, we need a new awakening a regime of unity government made up of selected and qualified MPs from all parties led by experienced leaders (a PM and a DPM) appointed by YDPA..as an interim measure till pru15.

    Unity Government…..pernah dengar but by whom? When?

  12. Alamak, tak jadi nak terus blogging.

    Sebab bosan dengan Wak Gontol Kejora Kojolla punya kopipes mantun mantat nya.

    Takda faedah langsung.

    1. Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu 7:30 am,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      Sian TN anjing tua, makan taik, tk makan daging
      Tk tertahan anjing ni, kena Kejora punya ragging
      Dia dah kecut btg pelir, tak jadi lagi nak blogging
      Jgn pula dibuat lawak dgn alasan nak gi jogging
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      1. Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu 7:30 am,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Kebodohan pada diri TN anjing tk dpt nk dihakis
        Karat pada otak anjing ini pulak, tk dpt nk dikikis
        Peluru2 pantun Kejora, anjing ini tk daya tangkis
        Nanti anjing bebal ni akan cakap, ‘I rest my case’
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  13. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑
    Mana dia hilang, TN anjing bapok sotong lembut
    Tadi kemain lagi, anjing ni kencang macam ribut
    Tk kan baru 2-3 rangkap pantun dh kelam kabut?
    Itu le..usah lagak juah klau dah otak mcm sabut!
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  14. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Sian TN anjing tua, bodoh bebalnya tahap gaban
    Nak lagak hebat, tk padan tua bulu pelir beruban
    Akibat mngacah Kejora..dia terima saja le beban
    Dirasa..bagai ke loji najis, dirinya Kejora humban
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  15. Nyata dia Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla sebab dia respond kpd balunan2 terhadap nya.

    Bagus. Kita ada bola untuk di tendang2 sekarang. Dan seketul daging babi yang boleh di baling2 terhadap nya. Menibai2 nya. Memberi kita punya morning fun and entertainment.

  16. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Sian TN anjing biol, udah kehilangan arah & hala
    Akibat acah Kejora, anjing tua itu dah dapat bala
    Hari2 kena Kejora tibai, sampai berbenjol kepala
    Bila malu terkantoi..anjing ini kata Kejora ini gila
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

    1. Tepat sekali – “Kejora ni gila”.

  17. Kiamat pemerintahan mencengkam

    https://youtu.be/-ckcDEu7arA

    https://youtu.be/LTsV6_DON_E

    https://youtu.be/2KFeUCOGZ2Y

    Dunia belum kiamat
    Ku pikir pikir sampai tua
    Diri miskin siapa yang mau
    Sabarlah sabar tunggu dulu
    Belum tentu orang tak mau

    Sudah ku pikir sama saja
    Jauh tinggi bulan dan bintang
    Sampai kemana abang mimpi
    Banyak fikir, fikir merusak hati

    Kembang tidak setangkai
    Dunia belum kiamat
    Panjang umur ada jodoh
    Banyak gadis pilihan
    Banyak janda uwi uwi
    Dunia belum kiamat

    1. bila kamu mati, dunia kamu kiamat…

      dunia #melayu2islam kamu kiamat
      dunia #seketul daging babi kamu kiamat
      dunia kamu melahaplubang puki bini berakhir
      dunia kamu mengulum #kepalabutuh berakhir

      dunia di mana kamu halakan dan bina segala reka bentuk2 persepsi….

      tapi bumi tetap unggul hingga matahari mula kehilangan tenaga utk menampung kehidupan yg di janjikan….

      ketika itu manusia telah menerokai tamaddun Klass 1/2/3 utk meneruskan menyatakan tuhan….

      tuhan tidak ada dapat di nyatakan jika segala manusia pupus akhir nya, dan ketika itu Alam blk ke twmpat asal nya, di mana ia ‘collapse to itself’…..

      tapi zat ketuhanan tetap unggul dan segala sifat2 nya terpendam di dlm nya tidak seperti sediakala bilamana sifat2 nya kelihatan di mana2…

      teruskan jadi toothsayer dgn doomsday kamu, sedangkan ramaj yg lain akan memsjukan ilmu tuhan utk menegakan tamaddun manusia swterus nya….

      sementara itu, melancap baik jika merasakan biji puki bini dah tak terbujur lagi 🤔

      1. Tertabal tuhan maka semua bersaudara cakap2 ni ibarat lagu yg tidak suka di dengar itu pasal ko cakap puki ke cibai ke apa2 tidak mendatangkan mudarat yg dimahu cakap yg molek melambangkan keperibadian diri kalu ko marah hati ko dlm neraka kalu ko bertekak sbb berpegang pada ego pendirian yg tidak mahu kalah setiap perdebatan maka akhirnya kelak bangkali ko terjebak bertumbuk maka itulah neraka yg nyata. Bila sudah bersaudara maka apa2 perencanaan boleh dilakukan bersama memperindahkan dunia kepada Allah swt kita berpaut dgn belas kasihnya dipanjangkan umur menuju alam selanjutnya kekal abadi … ini ada dibagitahu dlm Quran melainkan Atheis tidak percaya harapnya bukannya ko Zunnun .. maka dgn belas kasihnya Allah swt akan dibangkitkan bertemu semula dgn arwah2 terdahulu sehingga sebelum Adam dan berjiran dgn dinasour semua akan tahu setiap hal yg berlaku dimasa lalu tidak siapa pun boleh menafikan kebenarannya yg salah tetap salah begitu juga yg baik tetap baik semua saling kenal wajah tidak berubah cuma samada senyum tenang ato berkerut bergelisah. Contoh gila itulah neraka samada salah diri ato di ilmu hitamkan org yg dudud di neraka dunia kalu tak berubah kekal ke akhirat akan jadi gila juga balasan diberi. Kita tidur maka kita mati kalu tak bangun2 dan kita sedar maka bersyukur diberi hidup jadi siapakah kita, Allah swt maha pengampun pengasih penyayang menghidupkan memgembalikan membaik pulih anggota tubuh badan menjadi sama sebaya cantik menawan semua sesudah semua memahami erti kehidupan yg saling memberi tunjuk ajar yg baik mahu pun yg buruk saling tolong menolong ibarat aur dgn tebing. Kita hendaklah memegang nilai2 kebaikan bagi kelangsungan hidup tanpa jemu diakhirat yg tiada penghujungnya. Setiap org akan jemu melakukan dosa ketahuilah bila majoriti itu sudah baik kehidupan yg memberi menafaat pada yg lain secara otomatik sipelaku yg sering melakukan dosa akan insaf dan kembalilah ia pada majoriti yg berbuat baik daripada tercicir terasing hukum yg baik pasti mahu berkawan dgn yg baik itulah syurga akhirat kekal abadi. Allah swt itu kekal tanpa awal sebelum big bang (rujuk Prof Darwin) Adam (permulaan daulah asal rumpun kepimpinan manusia) Musa (kepimpinan Yahudi) Isa (kepimpinan penganut Kristen – daulah pertama) Muhammad (kepimpinan penganut Islam – Daulah Kedua ) dan terakhir ketiga (lengkaplah dikatakan Trinity- 3 daulah/Kepimpinan) datang sendiri mencari kebenaran (betul ke aku ini peminpin ummah) tertabal dan menyampaikan kebenaran maka bernikahlah berbesanlah mana2 warna yg kamu suka asal dibawah kepimpinan dunia yg dipasti jgn ada siapa2 memaksa kepercayaan pada yg lain yg penting berbaik-baik akur dgn undang2 yg tetapkan yg juga dipatuhi peminpin ummah menuju akhirat yg tiada penghujungnya. Itu pun kalu ko percaya adanya alam akhirat dunia yg sdg kita pijak skrg ini berubah beransur-ansur damai indah terbentang dihadapan kita Allah swt itu amat memahami keterbatasan kefahaman dimiliki manusia tidak sama dan sosok yg dihadirkan seorang demi seorang mengikut kesesuaian zaman kalu tidak bercelaru semua nak jadi tukang cakap. Di Malaysia rujuk pada Jata negara ada 5 keris itulah hamba yg merubahkan/reformasi menurut kesesuaian zaman Onn (Melayu disatukan) Tunku (Kemerdekaan Zahir), Tun Razak (Buku Hijau semua dapat tempias perlaksanaannya), Tun Mahathir (kemodenan dan bebas memaki) dan akhir sekali muncul peminpin agung dunia (Kemerdekaan hakiki zahir dan batin membetulkan akhlak yg tua dihormati, yg muda disayangi yg jelik dikasihani saling keperihatinan) hanya contoh/idola utk merubahkan/reformasi besar-besaran persaudaraan sejagat dunia. Sejarah dunia dlm kibaran peristiwa besar dunia berlaku dihadapan tidak lama lagi semasa saat naik terus tertabal berada digengaman tangannya. Tuanku, Tuanku, Tuanku, Tuan …. akhirnya Tuhanku maka semaklah diri apabila dia bertitah siapa yg makan cili dialah yg merasa pedasnya sdgkan sejarah diri telah berlalu sejauh mana pemergiaannya sepanjang kehidupannya byk buruk ato byk baik timbang2lah sendiri. 1mdb ke apa saja akan dipost mortemkan. Malaysia pemerintahannya bersepadu menangani semua isu tapi tidak tergesa-gesa melihat reaksi umum dahulu sebelum ditetapkan/digazetkan baru semua merasa lega kehadiran undang2 yg memberi menafaat pada semua. Noktah.

        1. ‘dlm quran’ ???

          yg kao pegsng itu buku yg di cetak….

          di mana yg di katakan quran…?

          kalam tuhan nya?

          ada kao dengar tuhan sedang berkata?

          tak kan tuhan dah bisu ? 🤔

          cuba2 biarkan tuhan berkata, tapi mcm mana nak mendengar nya?

          masih kao lagi ke yg mendengar nya?

          kan tuhan maha mendengar….🤣

          ajaran seketul daging babi hadi, hadi mrndengar nya dari muhammad anak aminah ke? atau dari kenabian muhammad?

          #melayu2islam, ‘islam’ mereka mak bapak mereka punya ke? 🤔

          1. Ternyata ko Atheis tidak percaya keberadaan Allah swt yg hidup kekal abadi semoga ko diberi waktu utk memperbaiki diri jangan jadi keEGOan diri arah tujuan hidup rugi didunia merugi pula dialam selanjutnya … ko akan dibangkitkan semua kenal tapi sayangnya bangkali ko jadi gila mengerigai keseorang diri kepanasan mencari-cari diri yg tidak balik ke asal yg skrg ko kecapi dan tiada siapa pun boleh menolong sdgkan saudara mu yg jagai hati selalu berbaik tersenyum berbahagia berpanjangan akhirat yg tiada penghujung. Diakhirat Allah swt yg berkuasa mengembalikan ingatan dan kehidupan samada berbahagia ato sengsara tiada seorang pun dapat menolong … yg menolong itulah amalan kebaikan sepanjang kehidupannya didunia.

  18. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Nasib dia lah, TN anjing bengap dungu bajingan
    Nak tibai Kejora, jadi anjing tua ni punya angan2
    Tapi..modal cakap besar dia, teruk dpt pulangan
    Mau tk nya, tertiarap, dek Kejora pnya penangan
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

    1. Beruk Tua Wak Gontol ini umur 80an tahun OTW to 90an.
      Nak bangun duduk pun susah, cakap ada penangan.

      Ikut kata Najib Klepto wal Jibo – KEPALA BAPAK DIA.

  19. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Sian TN anjing sewel pencacai ‘Peju-wang’ petai
    Tk habis gebang lebat tapi asyik mencium lantai
    Kelmarin dia cabut awal, tak tahan Kejora bantai
    Pagi dia masuk jap, lps tu dari luar jer mengintai
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

    1. Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla ini hanya boleh memantun mantat.

      Tapi dia sendiri susah nak angkat dia punya pantat.

      pantat = pungkoq, kata oghang Noghoghi.

  20. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Alamak bukaje phone ada TN anjing telur labuh
    Anjing tua ni masuk blog, blm lagi masuk subuh
    Sian anjing tua biol ini, luka dia tak juga sembuh
    Dia kata nk tibai Kejora tapi dia asyik kena tabuh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

    1. Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla ini telur nya di lilit di peha dia.

      Nak kencing, berborai, sebab dah melayut, lama nak buka lilit nya itu.

  21. Selepas membalun Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla, ingin mengkomen blog post Budin –

    Apa perbincangan dan keputusan dibuat MT UMNO esok akan membayangkan jika UMNO masih relevan. Sejak dipimpin Najib Klepto wal Jibo, Najib tidak lagi relevan.

    Terutama bila dia meng songlap berbiliun Ringgit wang rakyat di 1MDB. Gila, mana boleh pemimpin buat begitu. Anak Tun Razak pulak tu. Renyah resah roh orang tua tu di buat nya.

  22. Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla memantun mantat lewat malam sebab susah tidur gamak nya. Memang lah yang sakit otak susah tidur. Otak nya sentiasa berjalan.

    Kalau ke arah sesuatu yang baik, alangkah bagusnya. Tapi yang gila selalu nya merapu meraban melalut.

    1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      Alamak buka je phone ada TN anjing telur labuh
      Anjing tua ni masuk blog, blm lagi masuk subuh
      Sian anjing tua biol ini, luka dia tak juga sembuh
      Dia kata nk tibai Kejora tapi dia asyik kena tabuh
      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

      1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Sian TN anjing sewel pencacai ‘Peju-wang’ petai
        Tk habis gebang lebat tapi asyik mencium lantai
        Kelmarin dia cabut awal, tak tahan Kejora bantai
        Pagi dia masuk jap, lps tu dari luar jer mengintai
        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

        1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          Nasib dia lah, TN anjing bengap dungu bajingan
          Nak tibai Kejora, jadi anjing tua ni punya angan2
          Tapi..modal cakap besar dia, teruk dpt pulangan
          Mau tk nya, tertiarap, dek Kejora pnya penangan
          👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

          1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            Sian TN anjing biol, udah kehilangan arah & hala
            Akibat acah Kejora, anjing tua itu dah dapat bala
            Hari2 kena Kejora tibai, sampai berbenjol kepala
            Bila malu terkantoi..anjing ini kata Kejora ini gila
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

            1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              Sian TN anjing tua, bodoh bebalnya tahap gaban
              Nak lagak hebat, tk padan tua bulu pelir beruban
              Akibat mngacah Kejora..dia terima saja le beban
              Dirasa..bagai ke loji najis, dirinya Kejora humban
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑
                Mana dia hilang, TN anjing bapok sotong lembut
                Tadi kemain lagi, anjing ni kencang macam ribut
                Tk kan baru 2-3 rangkap pantun dh kelam kabut?
                Itu le..usah lagak juah klau dah otak mcm sabut!
                🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  23. Alamak, buka ajer laptop, terlintas karutan Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla. Memantun mantat rekaan cerita cinta kepala hotak dia.

    Memuramkan suasana. Memang tujuan dia memuramkan suasana. Tindak balas bagi nya ia lah membalun, menibai dan membantai dia di sini.

    Sejajar dengan harapan mendapat my morning fun and entertainment on and out of the bloke.

    1. Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih gila.

      Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

      Gila ialah satu gejala atau tanda kurang siuman yang merujuk kepada manusia di mana mereka tidak mampu membuat pertimbangan seperti biasa.

      Gila juga terdapat dalam pelbagai bentuk. Ia lazim boleh muncul dalam berbagai-bagai penyakit seperti skizofrenia, berhalusinasi, berfikir dan bercakap dengan tidak teratur (random) dan mengalami delusi.

      1. Nasib le TN anjing 🐕 tua telur labuh,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Alamak bukaje phone ada TN anjing telur labuh
        Anjing tua ni masuk blog, blm lagi masuk subuh
        Sian anjing tua biol ini, luka dia tak juga sembuh
        Dia kata nk tibai Kejora tapi dia asyik kena tabuh
        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

        1. Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          Sian TN anjing sewel pencacai ‘Peju-wang’ petai
          Tk habis gebang lebat tapi asyik mencium lantai
          Kelmarin dia cabut awal, tak tahan Kejora bantai
          Pagi dia masuk jap, lps tu dari luar jer mengintai
          👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          1. Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            Nasib dia lah, TN anjing bengap dungu bajingan
            Nak tibai Kejora, jadi anjing tua ni punya angan2
            Tapi..modal cakap besar dia, teruk dpt pulangan
            Mau tk nya, tertiarap, dek Kejora pnya penangan
            👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            1. Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu,

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              Sian TN anjing biol, udah kehilangan arah & hala
              Akibat acah Kejora, anjing tua itu dah dapat bala
              Hari2 kena Kejora tibai, sampai berbenjol kepala
              Bila malu terkantoi..anjing ini kata Kejora ini gila
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

              HAHAHA HOHOHO HIHIHI

              1. Nasib le TN anjing 🐕 tua dungu,

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                Sian TN anjing tua, bodoh bebalnya tahap gaban
                Nak lagak hebat, tk padan tua bulu pelir beruban
                Akibat mngacah Kejora..dia terima saja le beban
                Dirasa..bagai ke loji najis, dirinya Kejora humban
                🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                HAHAHA HOHOHO HIHIHI

                1. Nasib le TN anjing 🐕 tua otak sabut,

                  😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                  🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                  🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑🐙🦑
                  Mana dia hilang, TN anjing bapok sotong lembut
                  Tadi kemain lagi, anjing ni kencang macam ribut
                  Tk kan baru 2-3 rangkap pantun dh kelam kabut?
                  Itu le..usah lagak juah klau dah otak mcm sabut!
                  🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                  👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                  🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                  Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                  HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  24. 👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    Pantun2 berbunga tetap ku karang seindah rupa
    Walau mungkin..sudah tidak bermakna, apa-apa
    Di pergunungan rindu ini biar je ku terus bertapa
    Kerana..segala2 nya nanti, akan berakhir hampa
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

    1. HAMPA – TOK KI
      Karaoke: https://youtu.be/RqwPxsGEsBM

      LIRIK:
      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
      Ku ditinggal senja
      Malam menghampiri
      Sendiri ku dalam menanti
      Segera oh angin sampaikan rinduku
      Terlupakah kau pada janjimu

      Ketika bersama rindu bergelora
      Perpisahan menikam jiwa
      Kau pandai mengusik kau pandai mengoda
      Kini diriku yang kau tinggalkan begitu saja

      Apakah ertinya ucapan manismu
      Kau merinduiku
      Mungkin hanya aku
      Yang membiarkanmu menipu diriku

      Biar luka menyiksa jiwa
      Biar kasih tak kunjung tiba
      Kerna pada hakikatnya diriku kau persenda

      1. Aku hanya insan biasa
        Lemah pada rayuan manja
        Terlena dibuai mesra
        Pada cinta yang hampa…

        Di malam yang sunyi
        Sepi menyendiri
        Ku hulur dan menyusun jari
        Ku pohon kau ubatikanlah rinduku
        Bayang kasih dalam mimpiku
        Menikam kalbu…

        Biar kasih menyiksa jiwa
        Biar ku yang mengemis cinta
        Kerna sejak dari mula
        Diriku yang tergoda

        Aku hanya insan biasa
        Lemah pada rayuan manja
        Terlena dibuai mesra
        Pada cinta yang hampa…

        Oh… oh… oh
        ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

  25. 😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    Utk dewi pujaan, ku terus juga berpantun madah
    Pantun2 berbunga..masih tetap ku karang indah
    Hanya itu sbg sumbangsih org golongan rendah
    Terus berindu lara, bagai Mimpi Yang Tak Sudah
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    🌺💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

    1. MIMPI YANG TAK SUDAH – SALEEM (IBNOR REZA)
      Karaoke: https://youtu.be/8dhVoZQADoc

      LIRIK:

      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
      Apa maknanya impian
      Datang dan pergi
      Membawa hati
      Menyusuri kembali
      Jalan-jalan sepi

      Kau kah di situ
      Yang menanti ku
      Atau jelmaan
      Titik kenangan
      Yang bernama pengalaman

      1. Siapakah di antara kita
        Dengan rela menjadi pendusta
        Siapakah dulu membina harapan
        Dan siapa yang memusnahkan impian

        Tanpa sebab dan alasan
        Kau mainkan perasaan
        Bagai taufan tiba-tiba datang
        Dan menghilang

        Kau bayang-bayang
        Masa nan silam
        Ada ketika terbawa-bawa
        Oleh resah mimpi yang tak sudah
        ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

  26. 😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    Utk dewi pujaan, ku terus juga berpantun madah
    Pantun2 berbunga..masih tetap ku karang indah
    Hanya itu sumbangsih org golongan rendah
    Terus berindu lara, bagai Mimpi Yang Tak Sudah
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    🌺💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  27. 😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥
    🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
    Tah kenapa rasa diri bagai merenangi lautan api
    Anak petani, yg miskin ini, orng dah tolak ke tepi
    Biar saja lah, diri ini bertemankan rindu dan sepi
    Nmun pantun berbunga tetap jua ku karang rapi
    🌺💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🏵️
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  28. 😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    Ntah kenapa..kerinduan muncul tanpa diundang
    Wlau diri yg miskin hina ini, org dah tak pandang
    Siapa le mahu, berkeluarga dengan org bendang
    Nmun pantun berbunga, masih ttp jua ku hidang
    🌺💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🏵️
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  29. 😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥
    🌺💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🏵️
    Kini mula terasa..diri ini bgai mimpi, atau mabok
    Antara dia & diri ini..sprti ada sempadan tembok
    Rumah mereka istana..rumah kami cuba gobok
    Mana sepadan..doktor dgn seorang cikgu cabok
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

    1. Errata:

      😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥
      🌺💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🏵️
      Kini mula terasa..diri ini bgai mimpi, atau mabok
      Antara dia & diri ini..sprti ada sempadan tembok
      Rumah mereka istana..rumah kami cuma gobok
      Mana sepadan..doktor dgn seorang cikgu cabok
      😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  30. 😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
    🌹🌲🥀🌳🌷🌴🌺🌵🌹🌲🥀🌳🌷🌴🌺🌵🌹
    Mmg di hati, ada taman penuh dgn flora & fauna
    Hajat besar..sebuah mahligai cinta ingin ku bina
    Tapi mereka ‘syed’, org kaya, rumah bagai istana
    Sepadan ke, dengan sorang anak petani yg hina?
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    🌺💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

  31. 😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥
    🌺💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🏵️
    Mendekati si dara, diri bgai memperjudi maruah
    Mereka darah “syed”, kaya, harta melimpah ruah
    Siapa le nak pandang dgn diri ini, anak pesawah
    Darjat pun rendah, hanya dri golongan yg bawah
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  32. MUJAHAT WAKANDA PERLU BERTANGGUNG JAWAB ISU LGBT……

    Sajat bertelekung – Mujahid perlu bertanggungjawab, kata defendan……..

    Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof seharusnya berani bertanggungjawab berhubung kenyataan yang dikeluarkannya membabitkan isu usahawan kosmetik Muhammad Sajjad Kamaruzzaman, atau lebih dikenali sebagai Sajat, yang didakwa memakai telekung dan berpakaian seperti wanita sewaktu menunaikan umrah.
    Perkara itu dinyatakan oleh ketiga-tiga defendan iaitu wartawan Harakah Aziz Muda, Ketua Pengarang Harakah Wan Nordin Wan Yaacob serta penerbit laman sesawang harakahdaily dan akhbar Harakah iaitu Galeri Media Serbanika Sdn Bhd menerusi penyataan pembelaan yang difailkan pada 28 Sept lepas.

    Mereka berkata Mujahid sepatutnya tidak tersinggung dengan kritikan yang dilontarkan masyarakat khususnya pengamal media berhubung isu itu.

    Ketiga-tiga defendan juga mendakwa mereka telah melaksanakan tanggungjawab sebagai penulis dan pengamal media untuk membuat laporan berdasarkan kenyataan yang dikeluarkan Mujahid, plaintif dalam kes saman fitnah itu.

    “Defendan menegaskan bahawa mereka berada di bawah tanggungjawab politik, moral dan sosial untuk menyebarkan pandangan berbeza dalam masyarakat khususnya berkaitan isu pendekatan ‘Rahmatan Lil Alamin (Rahmat ke Sekalian Alam)’ dan juga konsep ‘Amar Maaruf Nahi Munkar’ (Suruhan berbuat baik dan larangan berbuat mungkar),” menurut penyataan pembelaan itu.

    Menurut ketiga-tiga defendan, mereka tidak pernah mempunyai apa-apa niat jahat terhadap bekas menteri itu dalam penerbitan artikel berkenaan kerana ia adalah berdasarkan ulasan saksama.

    Penyataan pembelaan itu diperoleh pihak media menerusi peguam Yusfarizal Yussoff yang mewakili ketiga-tiga defendan ketika dihubungi pemberita hari ini.

    Sementara itu, peguam Noorazmir Zakaria yang mewakili Mujahid, memberitahu pemberita bahawa saman tersebut ditetapkan untuk pengurusan kes selanjutnya pada 23 Okt secara e-Review di hadapan Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Nurul Atikah Muhammad bagi mendapatkan pemfailan dokumen.

    Beliau berkata pihaknya juga telah memfailkan jawapan bagi penyataan pembelaan defendan pada 16 Okt lepas.

    Mujahid memfailkan saman itu pada 12 Ogos lepas dan menamakan Aziz, Wan Nordin, Galeri Media dan pencetak akhbar itu, Percetakan Turbo (M) Sdn Bhd, sebagai defendan.

    Penyataan tuntutan Mujahid mendakwa pada 7 Feb lepas, Aziz, Wan Nordin dan Galeri Media telah menulis dan menerbitkan kenyataan memfitnah terhadapnya di laman sesawang harakahdaily menerusi artikel bertajuk ‘Sajat: Mujahid dan K’jaan PH patut dipersalahkan’ serta menerbitkan satu lagi kenyataan yang memfitnahnya dalam akhbar Harakah bertarikh 10 hingga 13 Feb lepas menerusi artikel ‘Keterlanjuran Sajat kesilapan Mujahid dan kerajaan PH.’

    Ahli Parlimen Parit Buntar itu mendakwa kata-kata fitnah tersebut antara lain membawa maksud bahawa beliau seorang yang tidak bertanggungjawab apabila membenarkan masyarakat, khususnya yang beragama Islam, terlibat dalam aktiviti ‘Lesbian Gay Bisexual Transexual (LGBT)’ dan plaintif juga didakwa menjadi punca kepada tindakan Sajat memakai telekung serta berpakaian seperti wanita sewaktu menunaikan umrah.

    Mujahid mendakwa kenyataan fitnah itu telah menjatuhkan maruah, kredibiliti serta reputasinya selaku menteri yang menjaga hal ehwal agama di Jabatan Perdana Menteri dan akibat daripada penyebaran kata-kata fitnah tersebut, beliau mengalami tekanan serta berasa malu untuk berhadapan dengan masyarakat.

    Plaintif menuntut perintah agar defendan membuat permohonan maaf secara terbuka kepadanya atas kenyataan fitnah itu dan ia perlu diiklan atau diterbitkan di akhbar tempatan berbahasa Melayu dalam tempoh 14 hari dari tarikh penghakiman.

    Penyataan tuntutan Mujahid juga meminta defendan menarik balik artikel yang diterbitkan itu serta memberi aku janji tidak akan menulis dan melaporkan kenyataan berunsur fitnah terhadapnya serta memohon perintah injunksi bagi menghalang defendan daripada terus memberi komen berunsur fitnah terhadap dirinya.

    Selain ganti rugi, plaintif menuntut faedah lima peratus ke atas ganti rugi yang diberikan mahkamah dari tarikh writ saman hingga penyelesaian penuh, kos dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

    – Bernama

  33. SEGALA KEROSAKAN DAN KEMUSNAHAN BERPUNCA BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ…..TERKINI COVID DAN MASALAH BEKALAN AIR…..KEMALANGAN BERTIMPA2…. RAKYAT DIHARAP INSAF……

    Surat terbuka kepada rakyat Malaysia oleh Tan Sri Musa Haji Aman……..

    Saya berasa terpanggil menulis surat ini bagi menjelaskan punca sebenar peningkatan kes Covid-19 di Malaysia dan membuka mata rakyat terhadap pembohongan dan fitnah yang didalangi jentera propaganda Warisan Plus.

    Warisan Plus wajar mengakui punca sebenar peningkatan kes Covid-19 di Sabah dan seluruh negara, dan bukannya menyalahkan saya dan kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS).

    Sekiranya Warisan Plus memenangi pilihan raya negeri Sabah lalu, saya tidak fikir mana-mana pemimpinnya akan menyentuh isu pandemik berkenaan.

    Tidak berpuas hati dengan kekalahan mereka, hari ini kita dapat melihat pemimpin Warisan Plus dan Pakatan Harapan (PH) sewenang-wenangnya menuding jari termasuk pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang, yang dengan mudah menyatakan cubaan saya menggulingkan Presiden Warisan, Shafie Apdal, membawa kepada pilihan raya negeri.

    Dalam usaha berterusan DAP untuk mengelirukan rakyat, Ahli Parlimennya, Teresa Kok, berkeras menyatakan pilihan raya negeri Sabah berpunca daripada saya, Musa Aman, kerana saya cuba menggulingkan kerajaan Warisan Plus dengan membentuk “kerajaan pintu belakang” dan seterusnya mendakwa tindakan saya sebagai “dosa utama” yang menyebabkan peningkatan kes.

    Saya ingin mengingatkan Teresa Kok, PH dan Warisan Plus dan sesiapa saja pemimpinnya, bahawa pakatan dianggotai DAP, PKR dan Amanah yang menyokong penuh Shafie dalam menasihati TYT untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Sabah, bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan.
    Shafie yang menyebarkan video bahawa beliau sanggup mati daripada menyerahkan kembali kuasa kepada saya. Ironinya, beliau yang lebih awal merampas pentadbiran kerajaan daripada kami selepas PRU-14.

    Warisan Plus dan PH mesti berhenti membohongi diri sendiri dan rakyat mengenai siapa sebenarnya kerajaan pintu belakang di Sabah.

    Shafie mendesak pilihan raya diadakan kerana menyedari beliau hilang keyakinan majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri. Beliau sepatutnya bertindak sebagai seorang budiman, namun memilih untuk menasihati TYT supaya membubarkan DUN dan mengadakan pilihan raya walaupun menyedari kesan melakukannya di tengah-tengah pandemik.

    Beliau boleh memilih untuk meletak jawatan secara bertanggungjawab atau membawa Sabah ke kancah pilihan raya ketika pandemik Covid-19. Beliau membuat pilihan yang jelas salah dan mementingkan diri sendiri.

    Tidak seperti Shafie, Menteri Besar dan Ketua Menteri lain bertindak secara matang dan terpuji – mereka meletak jawatan. Tiada yang memilih untuk membahayakan nyawa rakyat di negeri masing-masing.

    Sejak pilihan raya lalu, Sabah dan seluruh negara menyaksikan peningkatan ketara kes jangkitan Covid dengan ratusan kes baharu setiap hari.

    Saya berasa amat terkesan dengan perkembangan menyedihkan ini dan saya berpendapat beberapa penekanan mesti dibuat supaya keadaan sebenar diperjelaskan manakala rakyat boleh menilai sendiri siapa yang bertanggungjawab terhadap bencana ini.

    Saya ingin menegaskan, tiada mana-mana 32 bekas wakil rakyat yang menyatakan sokongan terhadap saya untuk membentuk Kerajaan Negeri pada 29 Julai 2020 atau saya sendiri, pernah memohon Dewan Undangan Negeri dibubarkan atau pilihan raya diadakan di tengah-tengah pandemik Covid-19.

    Lebih penting, tiada mana-mana antara 32 wakil rakyat itu atau saya mempunyai kuasa untuk meminta Dewan Undangan Negeri dibubarkan.

    Pilihan raya negeri itu berpunca daripada nasihat yang salah untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri.

    Mengambil kira ancaman terhadap nyawa rakyat Sabah, kami mengarahkan peguam supaya memohon penangguhan pilihan raya kerana adalah berbahaya untuk mengadakan pilihan raya dalam suasana pandemik berleluasa.

    Peguam utama kami merayu dengan panjang lebar di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan, memohon Mahkamah membenarkan penangguhan kerana kami tidak mahu membahayakan nyawa rakyat.

    Bagaimanapun, peguam mewakili bekas Ketua Menteri dan Kerajaan Negeri Sabah keras menentang kami dan menyifatkannya sebagai hujah terdesak untuk menghalang pilihan raya. Saya menolak keras dakwaan bahawa ia adalah hujah terdesak.

    Dalam hal ini, Shafie Apdal mesti memberi penjelasan kepada rakyat Sabah mengapa peguamnya menolak permohonan penangguhan pilihan raya ketika pandemik.

    Rakyat Sabah berhak mendapat penjelasan daripada pentadbiran negeri terdahulu mengapa Dewan Undangan Negeri dibubarkan dan pilihan raya negeri diadakan ketika suasana pandemik Covid masih berleluasa.

    Jelas, peningkatan mendadak kes jangkitan Covid adalah berpunca daripada mereka yang menyebabkan pilihan raya dengan membubarkan Dewan Undangan Negeri.

    Saya menolak keras fitnah melampau dan tuduhan tidak berasas yang dibuat terhadap mereka yang menyokong saya dan diri saya, kononnya kami menjadi punca peningakatan kes pandemik Covid-19 di Sabah dan seluruh negara.

    Tan Sri Musa Haji Aman.

  34. INi MODAL POLITIK BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ……..

    Polis siasat sebaran fitnah kononnya Rauf rogol wanita di bilik hotel…….

    Polis hari ini mengesahkan sedang menyiasat penyebaran berita membabitkan Speaker Dewan Undangan Negeri (Dun) Melaka, Ab Rauf Yusoh yang didakwa melakukan gangguan seksual.
    Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) negeri, Asisten Komisioner Mohd Nor Yhazid ketika dihubungi Malaysiakini mengesahkan kertas siasatan telah dibuka di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

    “Siasatan dibuka di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998,” katanya ringkas.

    Seksyen 500 Kanun Keseksaan adalah berkaitan fitnah terhadap seseorang.

    Manakala Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 pula adalah berkenaan seseorang yang menggunakan internet atau telefon untuk menyebar berita palsu yang boleh dikenakan tindakan undang-undang.

    Terdahulu tersebar di media sosial laporan yang mendakwa Ab Rauf cuba melakukan gangguan seksual terhadap seorang kakitangan wanita di sebuah hotel di Ayer Keroh pada 2 Okt.

    Malaysiakini sedang berusaha mendapatkan maklum balas Ab Rauf dan pihak berkuasa berhubung perkara ini.

    Artikel yang tular di media sosial itu mendakwa Ab Rauf melakukan gangguan seksual terhadap pekerja hotel awal bulan Okt ini.

    Bagaimanapun selepas perkara itu tukar, pekerja hotel yang dikaitkan dengan perkara itu tampil membuat laporan polis.

    Dalam satu laporan polis yang dilihat Malaysiakini, pekerja wanita itu membuat laporan menafikan tuduhan itu di sebuah balai polis pagi tadi.

    Wanita berkenaan menafikan tuduhan itu yang tersebar di media sosial Facebook dan WhatsApp itu.

    Melalui laporan polis itu, wanita berkenaan memaklumkan yang dia mengetahui perkara itu setelah diberitahu oleh salah seorang majikannya.

    Dia kemudiannya membuat laporan polis bagi melindungi dirinya dan juga untuk tindakan lanjut.

    MR : Sekarang ni zaman fitnah… mereka tak takut ancaman Allah

  35. Anon anjing 🐕 8:57/9:01/9:04/9:08/9:09/9:11/9:16/9:21/9:22 pm,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Anon anjing ni rasanya bnyak sgt taik dia makan
    Bila Kejora disukai anjing tua ifrit ni jadi tertekan
    Serupa beruk, anjing tua renta ni meroyan sakan
    Kejora layan juga wlu si tua ni kebudak-budakan
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  36. FLIGHT DAH SAMPAI!

    AKU CUTI 7 HARI!

    BALIK KAMPONG!

    1. BOSAN AKU DENGAN BLOK NIHHH!!1

  37. Dik Akma dewi 🌹,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Diri abng ini, mmg nya suci bersih batin dan zahir
    Dlm berpantun, semua mngakui yg abg ini mahir
    Tpi ada yg tampil, menuduh abg, mengguna sihir
    Namun, pemburuan cinta ini, tidak akan berakhir
    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🏵️🏵️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. JANGAN CAYA WAHAI DOKTOR MUDA!!

      DIA DAH 80AN

      JAWA SEBOTTT “NGELIRRRRRR”

      TELOR LABOH

      HAHAHA HIHIHI HOHOHO

  38. WAK GONTOL

    DAH LARI BALIK!!

    KUAR BLOK!!!

    BARU LAPANG SIKIT DENGAN PANTUN SEMBURIT NYERRR

  39. WAK……………

    KOSIANKAN ISTERI WAK NYA YI EMBAH TU YERRRRR

  40. 😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
    ♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
    Hati yang satu ini, bukan lah barang untuk dijaja
    Telah ku berikan percuma..utk bunga yg ku puja
    Mana lah tahu, kiranya dpt tempat utk bermanja
    Kalau rasa seperti tak sudi pulangkanlah sahaja
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    🌺💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

    1. PULANGKAN!!!!!PULANGKAN!!!!!PULANGKAN

      DARI : SUARA PONTIANAK

      HAHAHA HIHIHI HOHOHO

  41. HATI-HATI SUMER,WAK GONTOL TONGAH MENYIHIR
    GADIS-GADIS YANG TERSESAT KAT SINI DONGAN
    PANTUN.DIA ADA KEBOLEHAN BAGIAN TU.YANG
    TERBARU SEORANG DOKTOR MUDA.MUNGKIN KITA
    YANG SADO-SADO INI JUGAK TERSIHIR.
    APA YANG BELAKU LOPEH TU!!

    KITA AKAN TERNODA DENGAN AKTIVITI SEMBURITNYA!!

    EEEEEEEEEEEEEEEEEEE…GELI AKU!!!!!

    WAK..WAK..RENTIKANLAH!!!

    1. KALU NAK DIIKUT LOGIK NYERRR,

      WAK GONTOL 80AN YANG KAKI MENGANJING,MENCAROOT

      NI,SAPPPA YANG NAK.

      YANG PELIK ADA YANG TERSANGKOOT!!!

      BUKANKAH ITU SIHIR NAMA NYERRRRR???????

      EEEEEEEEEEE…GELI AKU!!!

    2. Anon anjing 🐕 8:57 pm,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      Anon anjing ni rasanya bnyak sgt taik dia makan
      Bila Kejora disukai anjing tua ifrit ni jadi tertekan
      Serupa beruk, anjing tua renta ni meroyan sakan
      Kejora layan juga wlu si tua ni kebudak-budakan
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  42. ❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kejora ini, asyik saja bertanya, kpd diri ini sendiri
    Apakah hati yang satu ini..telah pun ada org curi
    Di laman syahdu ini Kejora asyik saja tercari-cari
    Tpi bila Kejora hadir, org itu, tidak le pula ke mari
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

    1. RENTIKAN LAH SIHIR SONTOT WAK TU YERRRR!!!

      KOSIANKAN “NYA YI EMBAH ” ISTERI WAK TU!!

      JANGAN-JANGAN DAH LIMA HARI DAH TAK MAKAN NASI

      BERAS HABISSSSSSSSSSSS!!!

  43. UMNO MENGACAH SUPAYA BUBAR PARLIAMEN……KEBETULAN ITU KEHENDAK RAKYAT……

    INILAH AKIBAT PERCAYA DENGAN PARTI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG PERINTAH NEGARA……..

    Lagi kes pencemaran Sungai Selangor, 1,292 kawasan alami gangguan bekalan air
    Air Selangor menyediakan bantuan bekalan air dengan mengerakkan lori-lori tangki ke kawasan-kawasan yang terjejas dan premis yang kritikal. – Gambar fail
    KUALA LUMPUR: Satu lagi insiden pencemaran sumber air mentah dikesan di Sungai Selangor pada jam 2 pagi ini, menurut kenyataan Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor).
    Susulan itu, arahan henti tugas telah dikeluarkan untuk Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor Fasa 1, Fasa 2, Fasa 3 dan Rantau Panjang.
    Henti tugas keempat-empat loji ini telah menyebabkan gangguan bekalan air tidak berjadual melibatkan 1,196,457 akaun merangkumi 1,292 kawasan.
    Ia melibatkan pengguna di Wilayah Kuala Lumpur, Petaling, Klang/Shah Alam, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Gombak dan Kuala Langat.

    Pada masa sama, Air Selangor memaklumkan, pemulihan setakat jam 2 pagi ini untuk insiden henti tugas separa LRA Sungai Selangor Fasa 1 (SSP1) berikutan kes paip air pecah pada Sabtu telah mencapai kadar 80 peratus.
    BACA: Bekalan air di 311 daripada 686 kawasan terjejas pulih sepenuhnya – Air Selangor
    Namun, berikutan insiden pencemaran bau awal pagi ini melibatkan loji yang sama, maka pemulihan kawasan ini tidak dapat dilaksanakan mengikut jadual yang diumumkan semalam (18 Oktober).
    Sementara itu, bagi proses pencairan dan ‘flushing’ bahan pencemaran yang terdapat di dalam Sungai Selangor, Air Selangor telah mengambil tindakan segera dengan melepaskan air secara graviti dari HORAS 600 (kapasiti 285 juta liter sehari) dan pelepasan air mentah dari empangan (800 juta liter sehari).
    “Dalam pada itu, Lembaga Urus Air Selangor telah melepaskan air mentah melalui operasi pengepaman kolam KL Larut dengan kapasiti 336 juta liter sehari untuk tujuan yang sama.
    “Sehingga jam 6.30 pagi ini, pencemaran masih lagi di kesan di Sungai Selangor pada tahap 1 TON,” katanya.
    Air Selangor berkata, pihaknya menyediakan bantuan bekalan air dengan mengerakkan lori-lori tangki ke kawasan-kawasan yang terjejas.
    Keutamaan diberikan kepada premis-premis kritikal seperti hospital dan pusat dialisis.
    Para pengguna yang memerlukan bantuan bekalan air untuk kecemasan seperti urusan kematian boleh menghubungi 15300.
    “Air Selangor amat memahami situasi para pengguna yang memerlukan air bersih terutama semasa peningkatan kes COVID 19 dan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat ini dengan mengambil segala usaha bagi meminimakan impak gangguan kepada para pengguna yang terjejas,” tambahnya.

  44. jika Moo tidak hadir pd perjumpaan mua”fuck”at mlm ini, maka ape mua”fuck”at akan mengambil kira keiklasan bersatu?

    bagi malaun2 pAs, mereka akan menetima bersatu dlm bentuk ape sekali pun, tapi bagi omNo , ini satu penghinaan terhadap mereka….

  45. aiyaa, #melayu2islam hadi meh….

    mana ehsai boleh ada fikir jauh meh…

    duit & burit mesti dulu meh…

    lapat luit, cepat2 lagi kawin baru meh..🤣

  46. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Dulu, kat laman ini, Kejora riang bermesra canda
    Tetapi kini..kekasih yang tercinta telah pun tiada
    Hidup terpaksa dilalui..dgn hiba & sebak di dada
    Namun kini lapang dgn hadir si dia doktor muda
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  47. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Mmg jiwa ini tersiksa..sejak hilang kekasih lama
    Kejora cuba nak cari ganti dara dgn ciri yg sama
    Tapi tidak sebarang gadis, Kejora dpt nak terima
    Namun lain pulak jadinya, bila hadirnya Dr Akma
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  48. Dik Akma dewi srikandi ku 🌹,

    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    Kesian dik Akma, dgn beban yg terpaksa digalas
    Terpksa berdepan..bahaya covid sembilan belas
    Terimalah dari abng, salam & doa yg tulus ikhlas
    Budi mu itu dik, hanya Allah sja yg mampu balas
    🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  49. 👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    Di rimba belantara rindu ini, diri ini gagahi berlari
    Tak ku hiraukan, walau rintangannya onak & duri
    Tiadalah persembahan besar ku, utk sang puteri
    Hanya pantun berbunga saja, yang dapat ku beri
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸👸

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  50. 👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    Mmg lah terasa sepi bila ptg begini bersendirian
    Sesungguhnya amat menyiksa..suatu penantian
    Jambatan lara rindu ini..diri ini terus jdikan titian
    Mngharapkan hadirnya..dara dewi bunga impian
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  51. Dik Akma dewi ku 🌹,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    Semmg nya, penantian itu, sesuatu yg menyiksa
    Lara rindu dan sepi bgai tusukan duri yg berbisa
    Sehari menunggu..bagaikan setahun abg terasa
    Utus le warkah utk abg, kiranya Akma ada masa
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  52. Dik Akma dewi ku 🌹,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
    Entah apa le khabarnya..dik Akma di perbatasan
    Tentunya dgn sut PPE tu, dinda risau kepanasan
    Abg ni kerja cikgu, bila ptg kira habislah tugasan
    Kalau dinda agak lapang nanti kirim2 lah utusan
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Leave a Reply

Your email address will not be published.