MEMBUANG SIAL LANGKAH SHERATON

1. Perkataan ‘SIAL’ memang keras kerana ia membawa erti kecelakaan, nasib malang dan mengundang musibah. Selain itu ia turut digunakan sebagai cacian nista terhadap seseorang yang ‘mendoakan’ kehancuran dalam hidup seseorang yang dibencinya. Saya memilih perkataan ‘SIAL’ bukan berniat memaki hamun sesiapa jauh sekali berkasar bahasa tetapi saya cuba membuat satu ilustrasi kepada pembaca bagaimana watak-watak pembelot dalam langkah Sheraton tempoh hari telah mengundang malapetaka politik dan membawa celaka besar kepada rakyat dan negara. Bahana ‘sial’, ‘sumpahan’ atau ‘ketulahan’ ini perlu dibuang jauh-jauh secepat mungkin sebelum kita semua dimakan sumpah kerana berdiam diri dan rela dipimpin oleh para pembelot.

2. Membuang sial adalah reaksi spontan kepada mangsa yang ‘kena’ apatah lagi kesan celaka itu menyakiti orang yang lebih ramai. Cara membuang sial atau mengangkat sumpahan ialah kita perlu PANGKAH dan PAKU punca yang menyebabkan segala musibah politik ini berlaku. Sejak musibah sheraton diundang, tanda-tanda pentadbiran negara dalam bahaya tidak dapat disembunyikan lagi. Penyakit kabinet yang obes(saiz xxxl) melahirkan menteri yang tidak kompeten manakala MP-MP dilamun habuan masing-masing dalam kedudukan GLC semasa majoriti lemah dan rapuh. Demi survival, kerajaan PN mengamalkan SOGOKAN dan hanya layak digelar sebagai Kerajaan Penyogok sekaligus menodai asas kebebasan bersuara di dalam Parlimen.

3. Demi ‘pensejajaran politik’ kononnya, satu kesepakatan baru dibentuk untuk kukuhkan kedudukan tetapi hakikatnya mereka lupa bahawa pertemuan mereka hanyalah untuk mengukuhkan lagi bencana politik yang bakal mereka cipta! Para pembelot dari elitis politik bukan sahaja pekak tetapi tuli dan buta kepada perasaan rakyat, kesusahan rakyat dan pandemik yang telah melumpuhkan aktiviti rakyat. Memang kuat ‘sumpahan langkah sheraton’ seolah rakyat tidak wujud dalam perkiraan biul mereka, mereka dah kena sumpahan sehinggalah merebak ke seluruh persekutuan.

4. Alhamdulillah tidak semua tunduk pada mainan ini, kesedaran bahaya langkah ini ditegaskan beberapa kali oleh DSAI dan kepimpinan PH supaya mereka harus kembalikan mandat, dan berhenti kerja gila ini sebab ia menjejas tumpuan kerajaan kepada mengendalikan pandemik dan menguruskan ekonomi. UMNO sebagai mangsa pembelot dalam hal ini sedar bahawa jika mereka terus bersama pembelot-pembelot, bahana ketulahan sumpah sheraton akan menghantui UMNO. Sebab itu kita dapati suara UMNO dah mula lantang mengkritik hubungan pelik antara mereka dan TSMY. Mereka sokong kerajaan PN tetapi enggan memetrai perjanjian. Pada awal langkah sheraton, niat mereka ialah mahukan parlimen dibubarkan awal untuk membuka jalan kepada PRU tetapi apabila opsyen itu tertutup mereka ambil sikap menyokong PN tetapi dalam keadaan penuh berhati-hati sambil bergelut memahami kesetiaan PAS dalam MN yang main kayu tiga dengan PN.

5. Negara tidak akan ke mana jika TSMY terus memukau rakyat dengan mentera abah..abah..abah beliau. Kesan kerajaan penyogok yang diterajuinya menatijahkan pengurusan krisis pandemik yang lemah sehingga berlaku peningkatan kluster baru. Rotan ‘abah’ jadi bahan troll bila menterinya sendiri gagal diambil tindakan. Bersatu yang idamkan mengambil alih pengaruh UMNO mula bernafsu lebih dari termampu. Di saat ini, kepimpinan UMNO dah mula mengamuk! PN yang bergantung talian hayatnya dengan 39 MP UMNO mula berlagak sombong sehingga memaksa UMNO bertimbang untuk tarik balik sokongan kepada TSMY.

6. Sementara itu, usaha pangkah dan paku malapetaka langkah sheraton tidak pernah berhenti. Kepimpinan Majlis Presiden PH menetapkan usaha ini hendaklah dipimpin oleh DSAI bagi menghindari kecelakaan besar politik negara gara-gara nafsu sang pembelot. DSAI telah melakukan segala kemungkinan terbaik dan berhemah untuk pulihkan negara melalui seruan majoriti yang lebih kukuh dan usaha membentuk kerajaan yang lebih stabil. DSAI menegaskan secara konsisten tiada sogokan demi sokongan, yang ada hanya landasan tanggungjawab, keamanahan dan integriti dipandu oleh prinsip hukum sebagai syarat sokongan kepada kerajaan baru.

7. Langkah DSAI menggamit kesedaran dari kelompok yang menyokong pembelot. Kini mereka sedikit pulih dan sedar bahawa perlu ada exit dari sumpahan sheraton bagi menstabilkan keadaan dari ketidaktentuan yang berlaku. UMNO perlu sedar bahawa demi survival politiknya, ia perlu bangkit dalam keadaan bermaruah dan tidak diperbudakkan oleh parti hingusan seperti Bersatu.Tapak UMNO masih kukuh, mereka ada masa untuk reboot dan kembali berpencak di medan demokrasi untuk membetuli keadaan. Tidak masuk akal untuk kekal disumpah ‘sial sheraton’ sedangkan DSAI berusaha keras membuangnya. Negara memerlukan MP-MP untuk membentuk satu majoriti yang lebih kukuh dan kerajaan yang stabil dengan sokongan rentas kepartian.

8. Hanya ego UMNO sahaja yang menghalang mereka keluar dari sumpahan kerajaan penyogok PN. Ego terbesar UMNO setakat ini ialah ‘tiada DAP’ walaupun UMNO tahu tulahan sheraton lebih memudaratkannya dan berpotensi merosakkan negara. Apalah ego itu jika dibandingkan survival UMNO yang semakin hari didesak oleh kepimpinan dan akarumbi untuk tinggalkan kerajaan PN. UMNO ada ego politiknya, antara lain ego BNnya dan ego MNnya dan ego ‘No DAP’. ‘Tiada DAP’ adalah super ego UMNO yang menentukan nilai dan kayu pengukur moral UMNO dan yang memberikan UMNO suntikan retorik politik Melayunya. Kerumitan ini adalah cabaran besar langkah DSAI untuk mengangkat ‘sumpahan sheraton’ dari batang tubuh UMNO yang kini berkecamuk.

9. Pada pandangan saya, super ego UMNO perlu diletakkan pada landasan yang menguntungkan semua pihak. Ya..memang sukar untuk kita berkrompomi dengan super ego kita kerana kita akan dianggap tidak berperinsip tetapi janganlah pula menutup pintu rundingan kerana rundingan adalah cara terbaik untuk kita mencari ruang-ruang supaya prinsip kita diimbangi dengan keperluan lebih besar di luar parti kita. Pada waktu yang sama jangan kita merasakan yang DAP mudah menerima super ego UMNO, mereka pun ada ego politiknya, tetapi sekurangnya sikap awal mereka ialah menyokong langkah DSAI demi memenuhi keperluan lebih besar untuk rebooting keadaan politik nasional. Ego politik tanpa melihat kepentingan negara sudah tidak relevan, apatah lagi dalam suasana krisis pandemik hari ini. Ketahanan Nasional sebagai benteng kuat dari dikalahkan kemaraan pandemik mendesak kita bergenjak dari super ego parti masing-masing kepada super ego nasional yang dipandu nilai lebih keramat seperti Rukunegara, Lunas Perlembagaan serta kebijaksanaan institusi Raja kita sebagai ketua negara.

10. Langkah DSAI adalah untuk pangkah sial tragedi Februari. Janganlah pula ada di kalangan elitis politik yang cuba sailang DSAI di tengah jalan untuk ambil kesempatan. Cukup-cukuplah sehingga membawa kita berberantakan dan rakyat menderita dan kita sudah semakin hampir keluar dari krisis politik. Cukuplah juga kita berbincang menuntut lebihan jawatan itu dan ini dengan syarat baru hanya untuk memenuhi ego kita. Rakyat melihat buruknya perangai kita berunding dengan para pembelot dan penyogok jawatan. Berhentilah semua itu, kembalilah kepada suara rakyat yang mendambakan pengurusan pandemik yang cekap dan membantu rakyat menjalani kehidupan.

Kunci memimpin pemulihan besar-besaran negara kini berada di genggaman DSAI dan 91 MP yang solid bersamanya. Para pembelot telah dikenali rakyat manakala mangsa-mangsa pembelot masih ada ruang untuk melakukan sejarah dengan bersama membentuk sebuah kerajaan yang stabil dan majoriti yang kukuh. Saya merayu rakan-rakan MP rentas politik kepartian supaya kali ini marilah kita berganding bahu membina ketahanan negara di waktu krisis ini.

Doakan semoga sumpahan langkah sheraton diangkat dan tulahannya dimatikan, semoga fajar kembali menyinsing di bumi Malaysia! Amin YRA…

DS Dr Mujahid Yusof Rawa

Naib Presiden AMANAH

Ahli Parlimen Parit Buntar

18hb Oktober 2020

Kongsikan artikel ini
Updated: 18 October 2020 — 3:20 pm

52
Leave a Reply

avatar
11 Comment authors
Tanpa NamaAmutaAnonymousMAHATHIRVSANWARpzunnun Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest
Notify of
MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

SIAPA YANG SOKONG PHD4PIG AKAN SIAL SAMPAI MAMPUS…….. Wanita UMNO bertegas ‘no DAP’, terus kukuh Muafakat Nasional……… Wanita UMNO bertegas ‘no DAP’, terus kukuh Muafakat Nasional…… Pergerakan Wanita UMNO Malaysia komited dan teguh dengan keputusan parti untuk tidak mengadakan kerjasama politik dengan DAP. Ketuanya, Datuk Dr Noraini Ahmad berkata, pendirian itu tegas senada dengan keputusan Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO yang telah mempersetujui agar ‘no DAP’ dan tidak ada berkerjasama dengan sesiapa yang ada hubungan dengan DAP. Menurut beliau, Wanita UMNO sebagai tulang belakang parti itu akan terus memperkukuhkan Muafakat Nasional (MN). “Wanita UMNO juga yakin dan percaya dengan… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Yea, but I am not sure ‘No DAP’ is the reason for not supporting DSAI as PM. Her’s current position in PN Minister of Higher Education. How many Ministers, Deputy Ministers, GLC Chairmen etc. which does’t give the excuse that DAP is a hindrance to supporting.

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

PM Puppet hilang majoriti maksudnya Kerajaan Pintu Belakang sudah tumbang. Runding dan kencing hanya akan menyebabkan kalian bersemburit sesama sendiri dalam PN, BN, MN dan GRS. Carilah Azmin Semburit untuk rasa yang lebih lemak berkrim. Kahkahkah

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Yang tua gila nak jadi PM. Yang beragama gila nak PRU. Yang masuk blog gila nak balas komen. Apa tak ada yang siuman lagi sejak PM Puppet hilang majoriti? Kahkahkah!

Amuta
Guest
Amuta

Imam Mahdi Muhammad and Isa are the representatives of God (complete that which is said to be Trinity – 3 regime) … the house was given by Allah swt for the testimony of all countries at that time (Muhammad and Isa) and the Great Reverend God Al-Mahdi (position of the highest servant of the ummah leader ) the god of the world changed towards the next realm is the Caliph of the end of the age of universal brotherhood towards the eternal afterlife. Berbai’at (obey) to be able to reunite the previous spirits until before the Prophet Adam as with… Read more »

zunnun
Member
zunnun

human are the representative of the divide intellect, named God….

then again without intellect, how could human transcends the cause/effect of humanity?

stop selling the so called Iman Muhammad and Isa, as both are human who managed and breached their horizon to see truth in morality but far from breaching epis and cognitive intellectuality

Amuta
Guest
Amuta

Without them the fighting of bloody mouth will spark anytime war everybody seemed to be EGOISTIC simply their understanding becomes their God worship not real God to abey axcepting and respect differences not forcing differences.

Amuta
Guest
Amuta

Kiamat kesemua pemerintahan negara2 dunia yg menekan/mencengkam diganti dgn kesyumulan.

https://youtu.be/-ckcDEu7arA

https://youtu.be/LTsV6_DON_E

https://youtu.be/duDikCz81y0

https://youtu.be/2KFeUCOGZ2Y

Dunia belum kiamat
Ku pikir pikir sampai tua
Diri miskin siapa yang mau
Sabarlah sabar tunggu dulu
Belum tentu orang tak mau

Sudah ku pikir sama saja
Jauh tinggi bulan dan bintang
Sampai kemana abang mimpi
Banyak fikir, fikir merusak hati

Kembang tidak setangkai
Dunia belum kiamat
Panjang umur ada jodoh
Banyak gadis pilihan
Banyak janda uwi uwi
Dunia belum kiamat

Anon
Guest
Anon

KAU TENGOK KAT BAWAH TU! DOKTOR MUDA

TERKINCIT TERCIRIT SITUA TU KENA TAJI!!!

HAH! HAH!!! EHHHHH JANGAN LARI WEI!!JANGAN!!

PADA DOKTOR MUDA,JOIN KAMI LEBIH SELAMAT

MAKLUMAT HAL POLITIK YANG BETOL KAMI BOLEH KASI

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Pak Long Mail punca utama kes kematian Covid19 lebih 30 orang. Apa lagi SOP buatan sendiri yang Pak Long Mail nak sebar pada Rakyat? Sudah dapat izin Pengarah KKM yang bijak atau belum? Kahkahkah!

Anon
Guest
Anon

nbr ni,kalu tak silap aku “kaki tadah jubo”

bukan ada kelas pon,

lobang terowong!!

Kikikikikikp

Anonymous
Guest
Anonymous

0rang bercinta dia pun sama
Pantun berbunga kononnya hebat
Tak sangka pula jodohnya tak lama
Dibawa banjir dek hujan lebat

Budak universiti sekadar nak kawan
Dia yang pulun terlebih over
Bagai bapak kucing hendak mengawan
Cintanya senilai tapak seliper

Pantun berbunga dah tiada lagi
Penampilan kembali carut dan maki
Umur dah 80 an dah tiada gigi
Mengaku bujang belum rasa p**i

Siapa makan cili dia rasa pedas
Jangan nak marah tak tentu pasal
Tinggalkan air sabun badan pasti cerdas
Jangan bangkang nasihat agar tidak sesal

Anonymous
Guest
Anonymous

sokong sokong sokong wei!

Anonymous
Guest
Anonymous

pantun warisan terbaik pernah aku baca

tapi????? tapi?????

ditujukan kat siapa???? mistri????mistri???

kekal mistri!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous 9:33 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Mcm pernah ku dengar bunyi begini punya nada
Seakan-akan seekor anjing tua sdg menyeringai
Kemain lgi pengarang tua ni mari mndabik dada
Apakah dah kembali, si pondan, FuckTun bingai?
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Mufti gila nak PRU15 awal belajar tentang Covid19 dari siapa? Kalau Menteri Liverpool yang ajar patutlah jadi gila nak PRU15. Carilah pakar dan Pengarah KKM jangan belajar dengan Menteri Liverpool. Mati orang yang dengar nasihat kamu nanti. Kahkahkah!

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Bahaya hilang majoriti dan mahu kekal jadi PM tanpa majoriti agak menyedihkan. PM yang hilang majoriti bukan kena buat perutusan khas untuk buktikan kelayakan. Apa lagi kena lantik PM Interim yang tak ketahuan punca. Apakah klausa pemimpin gila kuasa perlu diiktiraf dalam sistem Westminster untuk mereka? Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

KERAJAAN LANGIT TELAH KELUAR KAN AMARAN BAHAYA ANCAMAN BANI YAKJUJ MAKJUJ BILA DAPAT BERKUASA……COVID SALAH SATU ANCAMAN DARI PUAK CELAKA ITU….. Good news for PAS from London……. Its current lockdown may result in 20,000 British pubs closing permanently as a consequence of the Covid restrictions. This 20k estimate on the ‘death toll’ was given a few days ago (Oct 15) by Patrick Dardis, the CEO of Young’s brewery that operates 300 pubs in the UK. London began clamping down on pubs yesterday as the city went into Tier 2 Covid restrictions. Earlier on Wednesday (Oct 14), Prime Minister Boris Johnson… Read more »

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Puppet hilang majoriti puppet master pun keluar buat persembahan. Well Rakyat bukan buta. Kalau si Maza mufti gila nak PRU dan Madey si Kitol gila nak jadi PM Interim tak ada siapa boleh halang mereka tunjuk gila pada semua orang. Kahkahkah!

Syetan
Guest
Syetan

Atuk bangka terkutuk la manusia paling sial dlm PH

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

NEGARA SIAL SEMASA DIPERINTAH GABUNGAN PARTI AGAMA SYIAH YANG DITUNGGANG TOKONG KOMUNIS TAK BERTUHAN……. Mahathir, Ku Li bakal bentuk kerajaan interim?…….. Tun Dr. Mahathir Mohamad dilaporkan telah membentuk satu pasukan dengan Tengku Razaleigh Hamzah untuk membentuk kerajaan interim. Sumber daripada Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) memberitahu Sinchew Daily, keadaan semasa mungkin mendorong kepada gandingan MR iaitu Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri interim sementara Tengku Razaleigh menjadi timbalan beliau. Keadaan interim itu dikatakan boleh berlanjutan sehingga wabak COVID-19 bertambah pulih untuk membolehkan pembubaran Parlimen dan pilihan raya diadakan. Sumber berkata, gabungan MR tidak mahu bekerjasama dengan Datuk Seri Najib Tun Razak… Read more »

Selumbar
Guest
Selumbar

Adegan ‘Abah kau tak ada majoriti’ menjadi kan suasana politik tanah air bertambah menarik. Ucapan, kenyataan, youtuber bersandiwara, pendedahan bukti bersumpah sudah kelihatan bersepah dalam media demi menimbulkan pelbagai persepsi. Siapa yang takut, siapa yang seram dan siapa yang tertawa tertakluk kepada kepentingan politik masing-masing dalam pergolakan itu. Mahathir yang belum mempunyai parti sah sudah mempromosikan diri nya pada agong sebagai bakal perdana menteri interim jika Muhyiddin melepaskan jawatan perdana menteri. Ku Li pula dicadangkan akan diangkat sebagai timbalan perdana menteri interim. Semakin tua, nafsu Mahathir tidak pernah tenang malah bertambah gila. Semuga rakyat akan merehat kan Mahathir dengan cara… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Mengarut saja lah kamu. Menuduh macam2. Satu bukti, fakta atau punca maklumat pun tak kasi.

Mcm jual ubat saja ler kamu.

Anonymous
Guest
Anonymous

“Tiada pelabur yang masuk”?

KEPALA BAPAK KAU, ikut kata Najib Klepto wal Jibo.

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

MEMANG KERJA DAJJAL BUAT HURU HARA……. Anwar bergerak dari ruang angka yang rapuh……… Keadaan politik negara mutakhir ini termasuk terbaharu gerak langkah Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim adalah dipengaruhi oleh kedudukan majoriti rapuh yang dimiliki kerajaan. Penganalisis Politik, Prof Madya Dr Anuar Shah Bali Mahomed berkata, dengan jumlah kerusi masing-masing dimiliki oleh parti politik, angka yang ada masih berkemungkinan untuk berlaku perubahan. Beliau yang juga Pensyarah Kanan di Sekolah Perniagaan dan Ekonomi Universiti Putra Malaysia (UPM) mengulas demikian pada Wacana Sinar Harian mengupas tajuk ‘Kesan Gerak Politik Anwar Kepada Kerajaan Muhyiddin’, kelmarin. Apatah lagi ketika ini menurutnya, terdapat tiga… Read more »

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Demi kuasa mereka sudah jadi gila dan tidak lagi siuman. Kalau diminta jilat tapak kaki Rosmah Mansor pun mungkin ada yang sanggup lakukan demi kekal berkuasa. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Tapi puak kamu tak payah mintak jilat kaki Rosmah. Suruh jilat kaki pariah pun korang melulu buat. Sebab korang ingat pariah tak banyak berjalan, duduk saja di satu tempat, kaki tak kotor.

Malang nya, takda siapa kasi tau korang bahwa pariah itu pergi berak, tijak tahi di jamban. Korang jilat tahi itu lah bila jilat kaki dia. QED, kata Maths Teacher aku.

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Yang gila nak jadi PM Interim bila Puppet hilang majoriti nampak jelas. Ada yang gila nak PRU15 bila sudah hilang majoriti masa COVID19 gagal dikawal buat Rakyat jadi gelihati. Sebab apa? Yang gila dikalangan kita rupanya beragama dan ada ilmu tinggi. Patutlah hancur jahanam negara dibuatnya. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

“Yang gila di kalangan kita” contoh nya nyata – kamu. Selalu cakap tak senonoh, maka gila lah kamu. Berterusan kamu begitu, tak lama akan diheret ke Hospital Bahagia Tg Rambutan atau Tampoi.

Nasib lah yang gila mcm kamu ini tak beragama dan ilmu tinggi. Kalau tak, susah lah. Pandai kelentong hingga orang tak caya kamu gila.

Tapi tak ramai yang mcm kamu. Dan kamu pun, tak lama ada yang tahukan dan fahamkan kamu gila dan panggilkan Ambulans.

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Adakah orang tua gila kuasa akan pegang janjinya serahkan kuasa? Gila nak jadi PM Interim bila majoriti Puppet sudah hilang? Sial saka tua bernama Madey si Kitol tak hilang. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Sial saka muda kamu dah bermula bila cakap begitu.

Kamu muda lagi, rasa nya. Fikirlah betapa banyak sial nya kamu akan dapat bila dah tua. Bermacam sial, bermacam tahap bala nya sial kamu akan bawa kpd kamu.

Bertimbun lah sial kamu itu hingga ke tua. Tak tahu lah jika begitu banyak sekali sial kamu hingga kamu mati awal.
Kot bagus kalau begitu. Tak mengsialkan diri di sini selalu lagi.

Anonymous
Guest
Anonymous

Sekarang boleh lah mengkomen tajuk pos Budin –

“Kunci memimpin pemulihan besar-besaran negara kini berada di genggaman DSAI dan 91 MP yang solid bersamanya. ”

Tak cukup bagi mendapat majoriti bagi meluluskan rang undang2 dalam Parlimen yang jumlah Wakil Rakyat nya ia lah 222 orang.

Kena berbaik dengan puak lain bila nak luluskan undang2.

Anonymous
Guest
Anonymous

WAK GONTOL SIALAN dah caboot
tiada lagi pantoonan bunga-bunga tahik ayam,baru rasa lapang!!

HAHAHA HIHIHI HOHOHO

Anonymous
Guest
Anonymous

Bagus bagus bagus

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu)

Nak buli, konon.

Baik kau pigi cium barang Mak Enon.

Yang di celah tu lah.

Reply
18 October 2020 5:34 pm
_________________________________________________

Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu)

Kau korek dengan tangan kiri
Kau cium berkali kali
Bau busuk tahi jangan sakit hati

Reply
18 October 2020 5:36 pm
_________________________________________________

Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu)

Kesian hanya memantun mantat Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih

Otak tak banyak, kepala kecik, letak di celah kelengkang nya

Reply
18 October 2020 5:40 pm
_________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu)

Nampak senjata TN ajer, dia cabut lari
Tuju ke Bang Ali, mengadu dia pengsan 2 kali

Reply
18 October 2020 5:43 pm
_________________________________________________

Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu)

Dah tak tahan kena balun, menuduh mcm2
Dah bankrap otak

Reply
18 October 2020 5:45 pm
_________________________________________________

Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu)

Merayu dia mengajak yang lain bersama sesah
Tapi yang lain tengok dia ajer nak muntah

Reply
18 October 2020 5:47 pm
_________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu)

Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla dan menghala ke 90 tahun umur

Otak tak banyak, kerja coba meng deflect hhal dia tua itu kpd orang lain

Taktik orang Afrka pendalaman

Reply
18 October 2020 5:50 pm
_________________________________________________

Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu)

Hah, siang2 lagi pun dah kopipes

Lagi tanda dah bankrap akal

Reply
18 October 2020 5:52 pm
_________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu)

Cari taktik lain lah, Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla

Memantun mantat itu cara lama bebenor

Tau ler kamu dah hala ke 90an tahun umur

Reply
18 October 2020 5:55 pm
_________________________________________________

Anonymous (TN anjing 🐕 tua dungu)

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Dah bankrap akal lagi

Orang tuduh dia bangkrap akal, dia pun buat gitu

Aiseh, ngapa bodoh sangat kamu?

Reply
18 October 2020 6:00 pm
_________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing pondan dungu 🐕 5:34/5:36/5:40/5:43/5:45/5:47/5:50/5:52/5:55/6:00 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Ckgu Kejora terus berpantun dgn lancar & petah
Bak kereta kebal..mmbujur lalu melintang patah
Dgn Cgu Kejora..dah teruk TN anjing kena getah
Dia dgn Kejora..ibarat pelandok nak lwn cheetah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing dah tua..tapi akal, taraf budak mentah
Cucuk sikit sja, berjela-jela dia meroyan melatah
Kebodohan yg dia perlihat, bagai tk ada nokhtah
Klu pembaca lihat tulisannya, rasa nk termuntah
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing pondan dungu 🐕 5:34/5:36/5:40/5:43/5:45/5:47/5:50/5:52/5:55/6:00 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing terpaksa msuk, sbb diupah dgn dedak
Dia terpaksa tunggu pacak jugak, tidak dpt tidak
Pembaca seronok tengok pantun dia kena ledak
Tapi anjing itu..hanya mampu ejek mcm budak2
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI HUHUHU

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib ler TN anjing tua dungu 🐕 7:30/7:36 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing bingai bebal, asyik saja terlangkah kiri
Terkedu ler dia dgn pantun2 yg Ckgu Kejora beri
Terpaksa ler dia menelan maki ludah setiap hari
Muka tebal pun masuk juga sebab malu nak lari
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

zunnun
Member
zunnun

ape kah menyularan aka pandemic covids ini satu bentuk ‘sial’, satu bala yg dahsyat sekali kerana bukan sj membawa kematian malah menjejas ekonomi global terkini…. ‘sial’ bagi mereka yg terperangkap ‘pants down’ terjejas dgn tiada cukup kewangan hingga terperangkap dgn hutang….. bagi yg mempunyai kewangan berlebihan lain pula, menunggu utk mengambil peluang ‘to buy low and accumulate’ ….. ‘sial’ tidak akan berdiri sendiri kerana od setiap ‘sial’ itu ada pasangan ‘peluang’ nya hadir sekali….. di negara terkini, permasaalan covids itu akan ‘spike’ jika politik menguasai usaha membenteras penyularan nya….. yg ‘sial’ dari segi bila kesundalan Moo & hamzah menggunakan musa… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

ape kah menyularan aka pandemic covids ini satu bentuk ‘sial’?

Jawab nya – DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK … lah

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

KERAJAAN PHDAPIG BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ DIJATUHKAN UNTUK BUANG SIAL…… Jika Anwar ada majoriti pun belum tentu Muhyiddin hilang kepercayaan kata Dr Shamrahayu……… KUALA LUMPUR: Pengumuman Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim memiliki ‘nombor’ sokongan majoriti Ahli Dewan Rakyat tidak membawa makna Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah hilang kepercayaan. Pakar Perlembagaan, Prof Dr Shamrahayu Abd Aziz berkata, dalam konteks undang-undang belum ada keputusan yang menyatakan bahawa kepercayaan kepada seseorang itu sekali gus menunjukkan hilang kepercayaan buat Perdana Menteri. Jelas beliau, ianya dua perkara berbeza yang memerlukan pembuktian bahawa kedua-dua itu saling bergandingan sebelum menyatakan Perdana Menteri telah hilang… Read more »

zunnun
Member
zunnun

bila berlaku ke’sial’an, siape yg akan di salahkan?

tuhan ?

do those during the holucust blamed God or simply to say, God is dead..?

mahathir menrasakan mengulum #kepalabutuh assmin sampai ke anak tekak satu craving passion manakala hasmah akan sentiasa memegang2 tangan assmin di mana mereka berdua berdiri sebelahan….

tidak kecuali bila ku li bersama hasmah, akan hasmah pegang tangan nya juga, utk mahathir/hasmah membentuk ‘a touching script’…

yg hasmah tak mampu buat mengangkang puki kerana biji puki kini lebih terbujur dari tersentap….

ape kah puki hasmah dah jadi puki berserba ‘sial’ ?

Anonymous
Guest
Anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

The level of stupidity this bloke goes to is unimaginable, unfahomable. Blaming God.

Tapi dia jenis yang tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara, main ikut2 saja, mana ada Tuhan.

Mencarut sajer ler ini DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Anonymous
Guest
Anonymous

Nate’ zunnun nih memang biadab dan kurang ajar.

Bagi menjawab nya: Hanya puki bini zunnun pukimak ini yang sial. Tiap malam dia sodok, esok nya dia dapat sial. Masa dia tak sodok pun, Bang Ali masuk, dia dapat sial juga. Koyak rabak puki nya sebagai bukti sial nya.

Pendek kata, bermacam sial kena kpd DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK nih.

Kot memukikan dia saja yang bagus bagi nya.

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

DI MANA SAHAJA DAJJAL BERADA AKAN BAWA SIAL……. APALAGI DIBANTU BANI YAKJUJ MAKJUJ…….. DAP perlu jelaskan kenapa PRN Sabah diadakan,……… Najib Razak berkata, DAP perlu melihat tindakan sendiri dan Warisan yang diketuai Shafie Apdal, sebelum menyalahkan beliau serta Umno menyebabkan Pilihan Raya Negeri diadakan dan krisis Covid-19 berlaku. Bekas perdana menteri itu berkata, Adun daripada Umno Sabah ketika itu, Musa Aman, yang mengetuai sekumpulan wakil rakyat menentang kepimpinan Warisan, tidak pernah mahu PRN diadakan kerana beliau tahu bahaya pandemik itu. “Malah, beliau cuba menghalang PRN sebanyak 3 kali di mahkamah. Malangnya, beliau gagal dalam 3 percubaan itu sehingga ke Mahkamah… Read more »

Wau bule
Guest
Wau bule

Dr Mujahid

1. Langkah Sheraton bukan sial dan ddlam islam tiada sial.

2. Yang ada kerakusan hamba Allah bernama Muhyiddin yang hendak kerusi PM setelah termakan pujuk rayu dan menyebabkan beliau digelar pengkhianat pada parti dan ketuanya.

3. The treacherous act by Muhyiddin especially after advice by TDM has caused him in his current predicament…

4. And such act of TULAH to TDM needs a big U-turn and he should seek forgiveness from TDM.

5. Buat apa buang sial kalau kaedah meminta maaf ada dan bagi saya wajib Muhyiddin lakukan.

Wallahuaklam

zunnun
Member
zunnun

Ini belajar fahaman agama mana nih? Causation is an active element in every aspect of biasing… Sifat tuhan semesta tidak kecuali dgn dgn…. in infinite pairs, the attributes of God are shaping and changing the Universe around…. tuhan maha menjadikan, dan tuhan maha membinasakan…. don’t bother to sublime oneself to a fucking god unable to make change and be subservant to endless after thought…. then again, who to be blamed getting caught in the endless stream of changes? God or Unfreed Will of the Sapiens? yg amat malang bila kebebalan fahaman agama membuat kesimpulan, lalu lantas mengatakan Islam tiada kesialan…… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

“Demi ‘pensejajaran politik’ kononnya, satu kesepakatan baru dibentuk untuk kukuhkan kedudukan tetapi hakikatnya mereka lupa bahawa pertemuan mereka hanyalah untuk mengukuhkan lagi bencana politik yang bakal mereka cipta!”

Jika betul demikian, ini tidak baik untuk negara. Hilang integriti, maruah bangsa dan negara.

Perlu dicari hero bagi kita semua. Sorakkan dia hingga selesai semua bencana.

Anonymous
Guest
Anonymous

“kerajaan PN mengamalkan SOGOKAN dan hanya layak digelar sebagai Kerajaan Penyogok sekaligus menodai asas kebebasan bersuara di dalam Parlimen.”

Jika betul dan terbukti, maka lebih dari sial, naik ke peringkat Bedebah lah keadaan nya.

Sampai masa nya untuk Jebat membuka langkah silat terhadap Hang Tuah.