PERATURAN 15 PARLIMEN LAPUK DAN DRAKONIAN, SPEAKER HARUS BERANI BAWA PEMBAHARUAN

Selepas Tengku Razaleigh Hamzah menulis surat kepada Speaker Parlimen, Azhar Azizan Harun berkaitan perlunya usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri dibentangkan dalam Sidang Parlimen akan datang, beberapa lagi Ahli Parlimen dilaporkan turut berbuat demikian.

Hakikat ini menggambarkan betapa usul tersebut adalah penting untuk segera ditamatkan polemiknya.

Bagaimanapun, jawapan Azhar kepada surat Ku Li nyata amat mengecewakan dan tidak menggambarkan amalan demokrasi itu wujud dalam erti kata yang sebenarnya di negara ini.

Ini berikutan beliau masih berselindung di sebalik amalan Peraturan 15 yang menghendaki usul kerajaan diutamakan terlebih dahulu berbanding usul persendirian.

Peraturan 15 ini sebenarnya adalah amalan lapuk dan drakonian yang tidak sesuai lagi dengan kehendak zaman serta perubahan politik.

Jika menunggu usul kerajaan selesai terlebih dahulu barulah usul persendirian hendak diberi laluan, bermakna sehingga kiamat pun ia tidak akan ada peluang untuk dibentangkan.

Kerajaan sentiasa mempunyai bertimbun usul untuk dibentangkan, malah jika mampu menangguhkan hari kiamat, pasti kerajaan pun akan berbuat demikian supaya usul kerajaan tetap diberi kesempatan.

Lebih daripada itu, kerajaan juga kadangkala kerap bermain dengan masa berkaitan usul kerajaan atau sengaja mewujudkan usul tertentu di saat-saat akhir untuk tujuan menghalang usul persendirian, terutama jika usul itu adalah usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri.

Sewajarnya, dalam hal ini Speaker harus membawa pembaharuan berkaitan usul persendirian yang penting dengan membenarkannya dibentangkan atau meminta persetujuan Dewan saja sebelum ia diberi laluan untuk dibentangkan.

Tak usahlah berselindung lagi di sebalik Peraturan 15 kerana usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri yang tujuannya untuk menentukan keabsahan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri adalah jauh lebih penting daripada segala usul kerajaan, walaupun ia adalah usul persendirian.

Bagaimana kerajaan dan Perdana Menteri dapat dihormati jika keabsahan Muhyiddin selaku ketua kerajaan sentiasa diragui?

Dan bagaimana usul kerajaan mahu dijadikan urusan penting dalam Parlimen melebihi usul persendirian yang tujuan murninya adalah untuk menentukan kesahihan kerajaan itu sendiri jika kedudukan kerajaan itu sendiri menimbulkan persoalan?

Selain itu, jika usul persendirian hanya dapat dibentangkan selepas habis semua usul kerajaan, apakah itu demokrasi namanya?

Di mana hak Ahli-Ahli Parlimen pembangkang untuk bersuara dan tidakkah ini sebenarnya suatu sekatan terhadap kebebasan mereka untuk bersuara?

Dengan kedudukan Azhar sebagai pengamal undang-undang yang pandangannya sebelum ini selalu segar, praktikal dan sesuai dengan keperluan semasa, tetapi dengan masih berselindung di sebalik Peraturan 15 setelah memegang jawatan Speaker, ia tidak lain seperti beliau masih cuba untuk terus mendungukan rakyat.

Di dalam banyak negara lain di dunia, Parlimen bukan saja penting, bahkan usul yang bertujuan menguji kedudukan kerajaan tidak pernah diabaikan begitu saja.

Ia sentiasa diberi keutamaan kerana dengan itulah akan lahir sebuah kerajaan yang berwibawa.

Di Parlimen England misalnya, telah sekian lama wujud โ€œOpposition Daysโ€ di mana pada hari-hari tersebut pihak pembangkang bebas membawa apa saja usul atau isu untuk dijawab oleh pihak kerajaan.

Di negara kita, adakah wujud kebebasan seperti itu?

Lebih buruk dan malang lagi, dalam jawapan Azhar kepada surat Ku Li, beliau turut mencadangkan agar Ahli Parlimen Gua Musang itu berbincang dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Takiyuddin Hassan untuk membolehkan sesuatu usul persendirian diberi keutamaan.

Dengan saranan demikian, sedarkah Azhar bahawa beliau telah merendahkan status Parlimen, meletakkannya tidak bebas dan kedudukannya sentiasa berada di bawah telunjuk eksekutif?

Bukankah Parlimen sepatutnya bebas dan terpisah daripada pihak eksekutif?

Lagi pun, mesyuarat Parlimen adalah urusan Ahli-Ahli Parlimen dan Speaker patut ada kebebasan sendiri dalam menguruskannya bersama keperluan yang hendak dibawa oleh mereka itu.

Tidakkah ketua di Parlimen adalah Speaker sendiri dengan jubah labuhnya yang dihormati itu dan bukannya Takiyuddin? (Shahbudondotcom 16/10/2020)

Kongsikan artikel ini
Updated: 16 October 2020 — 1:50 pm

56
Leave a Reply

avatar
9 Comment authors
MAHATHIRVSANWARpTanpa NamaxSoNgSaNgJigitAnonymous Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest
Notify of
MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

KENAPA MASA PHD4PIG PERINTAH NEGARA TAK UBAH SEMUA TU……. UMNO TERPAKSA KORBANKAN PEMIMPIN2 MEREKA JIKA MAHU RAKYAT SOKONG….. Rakyat anggap UMNO ugut kepada kerajaan PN……. SHAH ALAM – Pertimbangan UMNO untuk menarik diri daripada menyokong Perikatan Nasional (PN) disifatkan sebagai satu bentuk ugutan kepada kerajaan. Penganalisis politik daripada Universiti Utara Malaysia (UUM), Md Shukri Shuib berkata, rakyat melihat perkara itu sebagai satu bentuk ugutan untuk mendesak agar permintaan mereka dipenuhi. Bagaimanapun, beliau menyifatkan tindakan itu sebagai permainan politik yang tidak matang oleh parti tersebut dalam keadaan negara kecoh dengan drama peralihan kuasa. โ€œMalah, apabila Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Tulis Tuan Budin “Jika menunggu usul kerajaan selesai terlebih dahulu barulah usul persendirian hendak diberi laluan, bermakna sehingga kiamat pun ia tidak akan ada peluang untuk dibentangkan”

Siapa yang melantik Speaker?, sudah pasti beliau akan mempertahankan bossnya.

xSoNgSaNg
Guest
xSoNgSaNg

Jika dah hilang majoriti, dah jadi kerajaan yg tak sah lg.
Nak mengesahkannya, buat je la Undi Percaya atau Undi Tak Percaya.
Mudah difahami bg yg tolak naratif songsang selama ni.

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

JANGAN BIARKAN PEMBANGKANG PERINTAH NEGARA LAGI MEREKA BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ……. 26 ladang babi di Pulau Pinang buang sisa kumbahan ke dalam sungai……. Sebanyak 26 ladang ternakan babi di Kampung Selamat, Tasek Gelugor di sini didapati membuang sisa kumbahan dan najis secara terus ke dalam sungai di kawasan itu. Pengerusi Jawatankuasa Agroteknologi dan Keselamatan Makanan negeri Dr Norlela Ariffin berkata, pada masa ini Majlis Bandaraya Seberang Perai (MBSP) telah merujuk pemilik ladang babi itu ke mahkamah sementara menunggu Enakmen serta Peraturan Penternakan Babi Negeri Pulau Pinang 2020 dikuatkuasakan, tahun depan. โ€œMenerusi enakmen itu juga, tindakan perobohan ladang penternakan babi yang… Read more »

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

“Beliau berkata, sementara enakmen tersebut dikuatkuasakan pada 1 Jan 2021, pihaknya dengan kerjasama pelbagai agensi mengambil beberapa langkah untuk menyelesaikan masalah pencemaran sungai disebabkan pelepasan kumbahan dari ladang babi tersebut”

Kg Selamat tu dah lama tak selamat untuk orang Melayu, cuma selamat kepada penternak babi sahaja. Sejarah penternakkan babi di sini telah bermula sejak lama dahulu. Sepatutnya semasa Kerajaan Perikatan (lambang kapal layar) lagi telah diambil tindakan. Kerajaan BN (lambang dacing) juga buat dek. La ni bila dah DAP perintah barulah Melayu buka mata.

Anonymous
Guest
Anonymous

Mula lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla buat blog ini sebagai laman cinta dia.
Bukan dia di lamun, tapi dia menyamun cinta di sini.

Jenis penyamun, penjahat dan gengster
Gamaknya, penuntut Akma itu pun dah baca dan tahu pasal dia
Dah tak minat masuk sini lagi nampak nya.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dik Akma dewi ๐ŸŒน,

๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž
Si tua dkat atas tu penuh dgn dengki & muslihat
Tk sedar, dah dekat 90 th..tk jauh dri liang lahad
Abg pnggil dia anjing, sbb perangai dia sgt jahat
Sbb itu kt sini, dgn pmbaca dia asyik ditaji pahat
๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†
๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐Ÿ’ฎ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ

Anonymous
Guest
Anonymous

Dik Akma ๐ŸŒน,

๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž
Kalau Kejora disukai mmg si tua tu akan gelisah
Lebih2 lagi, sbb kepala dia tu asyik Kejora sesah
Bila dia komen anti-Kejora dia akan dapat susah
Sbb kebodohan dgn dirinya tu, tak dapat dipisah
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž

๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ
๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐Ÿ’ฎ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ

Anonymous
Guest
Anonymous

Dik Akma ๐ŸŒน,

๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž
Bila Kejora ini dipuji, si tua itu hatinya kepedihan
Tak senang duduk le dia..gelisah dan keresahan
Lalu dilempar lah, si dungu itu pelbagai tuduhan
Tapi pembaca dah mangli dia punya kebodohan
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ
๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐Ÿ’ฎ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ

Anonymous
Guest
Anonymous

๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘
Sungguh mulia, & bersmangat sekali, diri si dara
Gigih di barisan hadapan, demi pertahan negara
Sambutlah, ucapan salam & doa dari Cgu Kejora
Moga dik Akma dilindungi Allah & dlm sejahtera
๐Ÿคฒ๐Ÿคฒ๐Ÿคฒ๐Ÿคฒ๐Ÿคฒ๐Ÿคฒ๐Ÿคฒ๐Ÿคฒ๐Ÿคฒ๐Ÿคฒ๐Ÿคฒ๐Ÿคฒ๐Ÿคฒ๐Ÿคฒ๐Ÿคฒ๐Ÿคฒ๐Ÿคฒ
๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐Ÿ’ฎ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ

โค๏ธ๐Ÿงก๐Ÿ’›๐Ÿ’š๐Ÿ’™๐Ÿ’œ๐Ÿคโ™ฅ๏ธ๐Ÿ’˜๐Ÿ’๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’“๐Ÿ’ž๐Ÿ’•๐Ÿ’Œโฃ๏ธ
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†

anonymous
Guest
anonymous

bersatu la kerana Allah
untuk berkuasa n jalankan siasah ikut perintah Allah
bukan untuk perut ynag tak kenyang kenyang

Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengikuti langkah-langkah setan.
Barang siapa yang mengikuti langkah-langkah setan, maka sesungguhnya setan itu menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji dan yang mungkar.

Anonymous
Guest
Anonymous

Jangan lah kamu coba berkhutbah di sini
Takda siapa yang minat sebab semua dah berbini
Kamu jaga lah setan yang mengacau, suruh kamu kacau sini

Jigit
Guest
Jigit

Lagi contoh pantun empat kerat

TN ini budak sakit jiwa
Setiap entry orang mesti dikomen, itu hobinya jua
Babi tersondol razer blade, bang ali semua di bawa
Pelir udah mampos, tentu isterinya kecewa….

hihihiiiii

Anonymous
Guest
Anonymous

Bro Jigit,

Lagi contoh pantun empat kerat:

TN anjing ini anjing mereng sakit jiwa
Dia ni jahat bkn spt anjing alkahfi pnya gua
Perangai budak2 walau dekat 90 th sgt tua
Pelir udah mampos, tentu isterinya kecewaโ€ฆ.

๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

Jig it, Jigit.

Jaga, silap2 kau punya barang kena kerat
Bini kau kecewa tak di service, dia punya sudah karat
Marah, tidur bawak razor blade, tak terasa kau punya dia kerat

Jigit
Guest
Jigit

Woiii..pantun cuma ada dua kerat, empat kerat dan enam kerat saja…hang punya tiga kerat pahal…nak rosakkan budaya menghancurkan seni ka woiii….

kah kah kahhh
hihihiiii

Anonymous
Guest
Anonymous

Kau budaya meng Jig it, budaya apa?

Kau rapat dengan Bang Ali, ambik budaya dia ler.

Kangkang sana, kangkang sini, Jig it sini, Jig it sana.

Punya bodoh punya orang pilih nama pun Jigit.
Rhymes dengan biji kel..tit.

Jigit
Guest
Jigit

Lebih mudah berhujah dengan seratus orang yang bijak daripada berhujah dengan seekor bahlol macam kau ….!!!

Kah kah kahhhh
Adehhh dehhh dehhhh…

jangan nangis ya dek, nanti abang panggilkan bag ali kau gosok=gosok kau punya bontot…

Kah kah kahhhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Jigit

Ini contoh pantun empat kerat

TN dulu cita-cita nak jadi polis
Tak cukup inci dia gagal ujian fizikal
Masuk blog ni konon nak jadi penulis
Sayang merengnya udah sampai tahap kritikal

Reply
16 October 2020 4:16 pm
_________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

Bro Jigit,

Ini contoh pantun empat kerat:

TN anjing dulu cita-cita nak jadi polis
Tak cukup inci dia gagal ujian fizikal
Masuk blog ni anjing ni jadi iblis
Sayang merengnya udah sampai terencat akal

๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Reply
16 October 2020 4:36 pm
_________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Little amuses the nuisance, what more the fool.

zunnun
Member
zunnun

ape permasaalah sebenar #melayu2islam yg di sogok oleh seketul daging babi dari kawah hadi?

….tidak ada seekor pun melayu2 omNo yg berani mengumumkan dgn cara resmi di khalayak ramai, mereka telah tarik sokongan kpd kerajaan #melayu2islam ala seketul daging babi

ape yg mereka nyatakan hanya bentuk ugutan, mengharapkan parlimen beri laluan utk berbuat demikian…

dgn cara ini, Moo, assmin & hamzah lucut telor lalu menghulur sogokan..

#melayu2islam Ooi, ini kah nilai #melayu & #islam kalian?

bak lubang puki yg terngagga, bersedia utk di godam? ๐Ÿคฃ

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN, PANGKAT NAIK KE PUKIMAN BILA MENGARUT DAN/ATAU MENCARUT.

Bila dia menyebut lubang puki, PUKIMAK LAH DIA.

zunnun
Member
zunnun

negara kini di perintah oleh kesundalan2 #melayu2islam yg di pelopori oleh hadi awang dgn amanat seketul daging babi nya…

#melayu2islam yg mabuk memuki menambah kilang puki sana sini selain mem”butuh” #kepalabutuh assmin…

agama yg di bawa di sahkan sesat oleh majlis fatwa kebangsaan, hinggakan Moo, mahathir dan pemimpin2 omNo terpalit dgn nya…

selagi kesundalan ajaran sesat hadi tidak di basmi, rakyat akan di jangkiti dgn virus seketul daging babi hadi…

hebat no

Anonymous
Guest
Anonymous

Yang kuat membutuh dan memuki ia lah DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK.

Tak hebat langsung. Hodoh lebih teruk dari berok.

zunnun
Member
zunnun

peraturan 15 utamakan usul kerajaan terlebih dahulu….

tapi jika kerajaan yg ada kerajaan yg dah tiada majoriti utk memerintah, maka segala usul kerajaan tersebut tiada lain usul kerajaan minoriti….

bagini ke kerajaan #melayu2islam menerintah negara?

hinggakan si azhar di perdayakan dgn ajaran seketul dahing babi hadi…

#melayu2islam ini di tahap kesundalan yg tahap tinggi mereka…

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN, PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA DIA MENGARUT DAN/ATAU MENCARUT.

Maka dia mengarut jika mengata “kerajaan yg ada kerajaan yg dah tiada majoriti utk memerintah ..” Pukimak lah dia.

Bukan boleh ngaku saja itu ini, mesti ikut peraturan bagi menentukan “dah atkda majoriti”.

Kesundalan DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK ini tidak terhingga.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak boleh di puji sikit, bukan main lagi dia eksploit, Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih.

Memuji diri nya sendiri lah Beruk Tua nih berterusan. Ada istilah bagi orang mcm ini. Nanti bila ingat, akan keluarkan di sini.

Anonymous
Guest
Anonymous

Nur Akmaliah SA Rafiee

oh my god

tq encik //nice n power bahasa encik//encik karyawan seni ke?

Reply
15 October 2020 8:30 pm
_________________________________________________

Anonymous (CGU KEJORA TAMPAN BISTARI)

Para pembaca yg budiman,

๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ
Mmg jauh beza..di antara bangsat & bangsawan
Bila tulisan kita elok, orng anggap kita karyawan
Bahkan di sini dulu..pernah si dara ayu tertawan
Bukan mcm si tua tu..yg org nampak gila sawan
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž

๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

Reply
16 October 2020 11:43 am
_________________________________________________

Anonymous
Guest
Anonymous

Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla tak sakit sawan
Dia hanya sebulan sekali ada sakit bulan
Kesian dia, di celah kelengkang nya takda pahlawan
Hanya ruang untuk Bang Ali menekan

Anonymous
Guest
Anonymous

Para pembaca yg budiman,

๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ
Klu ingin nk berpantun pun, biar le secara ilmiah
Lbih elok, klu berbentuk tazkirah atau mntarbiah
Jgn lah pulak, hentam semborono, mcm jahiliah
Mmg kita patut malu kat doktor muda Akmaliah
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“๐Ÿ‘ฉโ€๐ŸŽ“

๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐Ÿ’ฎ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

Anonymous
Guest
Anonymous

Menggelar pembaca itu budiman

Lepas itu di lasak nya dengan hentaman

Ini lah yang dinamakan separa haiwan

(Pssst, 3 baris ajer boleh jadi pantun?)

Jigit
Guest
Jigit

TN…
Hang nak belajar berpantut bawa mai sirih pinang dan duit pengkeras…aku ajaq hang….

nak belajaq maki hamun orang pun bulih…tapi pengkeras dia tinggi sikit la…

hihihhihiii

Jigit
Guest
Jigit

Ini contoh pantun empat kerat

TN dulu cita-cita nak jadi polis
Tak cukup inci dia gagal ujian fizikal
Masuk blog ni konon nak jadi penulis
Sayang merengnya udah sampai tahap kritikal

Anonymous
Guest
Anonymous

Bro Jigit,

Ini contoh pantun empat kerat:

TN anjing dulu cita-cita nak jadi polis
Tak cukup inci dia gagal ujian fizikal
Masuk blog ni anjing ni jadi iblis
Sayang merengnya udah sampai terencat akal

๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

Ni bukan pantun, hanya nak jawab hang –

Jigit selalu nya kuat Jig it
Tapi ada yang tak tahu apa itu Jig it
Malas nak Google, hanya di sini mencuit cuit
Bagi Bang Ali ke pungkoq depa baru terselit

Anonymous
Guest
Anonymous

Hingga dapat penyakit sembelit

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

Bukan nak belajar berpantun, nak perli yang heboh pandai berpantun, konon.

Bagi pengkeras tarak masalah, tapi pungkoq hang boleh tahan ka?

Kuhkuhkuh

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

BIASALAH POLITIK DINAMIK SELALU MENILAI DARI MASA KE SEMASA…… Keputusan Biro Politik Umno Bukanlah Masalah Besar…….. Saya tidak melihat keputusan Mesyuarat Biro Politik Majlis Tertinggi UMNO pada 13 Oktober 2020 yang berbunyi bahawa โ€œUMNO membuat pertimbangan untuk menarik diri dari menyokong Perikatan Nasional dan akan memberi syarat baharu kepada Kerajaan Perikatan Nasional bagi meneruskan kerjasama politik secara perjanjian bertulis untuk dilaksanakan secepat mungkinโ€ sebagai suatu masalah besar yang tidak boleh diselesaikan. Di dalam mana-mana mana-mana kerjasama politikyang dinamik, adalah menjadi kelaziman untuk mana-mana pihak mengkaji kedudukan penyertaan mereka di dalam pakatan ini dari masa ke semasa. Malah PAS, sewaktu menjalinkan… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

KALAU BUKAN OTAK BIUL BUKAN PEMBANGKANG…….. Lima Punca Utama Kehancuran Kerjasama Politik……… Berdasarkan kajian saya ke atas kehancuran beberapa kerjasama politik sebelum ini, ada lima isu utama yang sangat berpotensi untuk memutuskan mana-mana kerjasama politik, iaitu: (1) Agihan jawatan kerajaan seperti jawatan Menteri, jawatan Menteri Besar/Ketua Menteri, jawatan Ahli EXCO Kerajaan Negeri dan sebagainya. Seelok-eloknya hendaklah diwujudkan satu formula jelas yang dipersetujui bersama, dan yang seboleh-bolehnya mengambil kira bilangan kerusi yang dimiliki oleh setiap parti politik, bagi mengelakkan ketidakpuasan hati mana-mana pihak. Contohnya ialah penetapan kuota 6 wakil PAS dan 3 wakil S46 untuk lantikan politik bagi segenap peringkat di… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Di mana2 pun, usul Kerajaan mesti takes precedence over usul persendirian – di Malaysia, Peraturan 15 yang menghendaki usul kerajaan diutamakan terlebih dahulu berbanding usul persendirian.

Mesi lah begitu. Sebab Kerajaan terdiri dari puak yang memenangi paling banyak kerusi di Parlimen. Mewakili the majority in this country.

Mana pulak boleh yang punyai jumlah kerusi minority nak di utamakan. Terbalik lah demokrasi kalau begitu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Pembaca sekalian (Tazkirah Jumaat),

๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
Tidak menjejas seseorang dgn menggelar beruk
Sebalik nya org nampak, yg kita dh jadi sgt teruk
Dah le biol dungu pamirkan pula perangai buruk
Nanti muka tebal..tak tahu ke mana nak disorok
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•

๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

Berok
Guest
Berok

Apalah malangnya blog budin ni di penuhi dengan posting sampah. Malas betul nak baca pantun pantat oleh orang orang BODOH

Anonymous
Guest
Anonymous

๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’
Mamat ‘Berok’ ini nampak tak ada sopan santun
Dia masuk ke sini, mmg tak bawa apa manafaat
Kafir lahanat barua biol ini tau apa pasal pantun
Dia masuk serang pun, masa orng solat Jumaat
๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’
Mamat ‘Berok’ ini nampak perangai mcm Firaun
Serupa anjing pun ada, dia mari msuk menyalak
Mungkin dia warga emas, umur dh lbh 80 tahun
Mmg golongan renta ini, ke masjid tidak digalak
๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla ni selalu timbulkan isu umur.

Dia sensitif pasal umur, sebab dia dah tua, selalu nak deflectkan ke tua an nya kpd orang lain.

Begitu lah tabiat Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla ini.

Anonymous
Guest
Anonymous

Mesjid kau sembahyang Jumaat pukul 1.12 pm ker?

Orang yang diam sebelah mesjid tak sempat menuju ke tempat sembahyang masa Imam mula mengambil tempat nya ker?

Kau dulu sekolah SJK ker?

Anonymous
Guest
Anonymous

Orang yang duduk di belakang nun tak boleh kuit2 h/p dia ker?

Apa? Kurang pahla?

Kau ingat ckp mcm itu kau boleh dapat penuh pahla ker?

Anonymous
Guest
Anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Ulang:

posting sampah .. pantun pantat oleh orang BODOH

Anonymous
Guest
Anonymous

๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
Apakah ianya petanda, udah hampir dgn kiamat?
Dunia sekarang ini manusia udah semakin teruk
Kita boleh ambil cth, ini tua bangka pnya mamat
Dari dulunya anjing dia udah bertukar jadi Berok!
๐Ÿ•๐Ÿ’๐Ÿ•๐Ÿ’๐Ÿ•๐Ÿ’๐Ÿ•๐Ÿ’๐Ÿ•๐Ÿ’๐Ÿ•๐Ÿ’๐Ÿ•๐Ÿ’๐Ÿ•๐Ÿ’๐Ÿ•
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

Ngaku llah, kmu sentiasa di gelar berok –

Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla.

Gontol itu ejaan yang di sesuaikan supaya lepas dari censorship Budin.

HUHUHU

Anonymous
Guest
Anonymous

Betul lah dia Berok. Kalau tak, dia keluarkan juga sikit pendapat berkenaan blog post.

Anonymous
Guest
Anonymous

Setuju Anon 2:05 pm,

๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’๐Ÿ’
Betul tu..sbb dia sendiri yg letak namanya Berok
Kini muka dah malu, dia pun lari pergi menyorok
Semua pmbaca nmpak, dia pnya perangai buruk
Bahkan pmbaca doakan agar ifrit tu kena stroke
๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

Jahat, busuk hati sesangat Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih.

Hingga mendoakan orang kena stroke.

Anonymous
Guest
Anonymous

Nasib le TN anjing pondan biol dungu ๐Ÿ• 1:12/2:03/2:05/2:10/2:24/2:41/2:46/2:49 pm,

๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘
Ckgu Kejora terus berpantun dgn lancar & petah
Bak kereta kebal..mmbujur lalu melintang patah
Dgn Cgu Kejora..dah teruk TN anjing kena getah
Dia dgn Kejora..ibarat pelandok nak lwn cheetah
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•
TN anjing dah tua..tapi akal, taraf budak mentah
Cucuk sikit sja, berjela-jela dia meroyan melatah
Kebodohan yg dia perlihat, bagai tk ada nokhtah
Klu pembaca lihat tulisannya, rasa nk termuntah
๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•
Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhhh kaaaaahhhhhh
๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu pencuri, pembohong, penipu, pemfitnah

Orang punya gaya ketawa HAHAHA HOHOHO HIHIHI pun nak curi

Malu lah, kalau samurai Jepun, dia bunuh diri

Hang dengar hara kiri saja pun dah huru hara

Merayap ke bawah tempurung, diam di situ bersama katak pura (betina)