PERATURAN 15 PARLIMEN LAPUK DAN DRAKONIAN, SPEAKER HARUS BERANI BAWA PEMBAHARUAN

Selepas Tengku Razaleigh Hamzah menulis surat kepada Speaker Parlimen, Azhar Azizan Harun berkaitan perlunya usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri dibentangkan dalam Sidang Parlimen akan datang, beberapa lagi Ahli Parlimen dilaporkan turut berbuat demikian.

Hakikat ini menggambarkan betapa usul tersebut adalah penting untuk segera ditamatkan polemiknya.

Bagaimanapun, jawapan Azhar kepada surat Ku Li nyata amat mengecewakan dan tidak menggambarkan amalan demokrasi itu wujud dalam erti kata yang sebenarnya di negara ini.

Ini berikutan beliau masih berselindung di sebalik amalan Peraturan 15 yang menghendaki usul kerajaan diutamakan terlebih dahulu berbanding usul persendirian.

Peraturan 15 ini sebenarnya adalah amalan lapuk dan drakonian yang tidak sesuai lagi dengan kehendak zaman serta perubahan politik.

Jika menunggu usul kerajaan selesai terlebih dahulu barulah usul persendirian hendak diberi laluan, bermakna sehingga kiamat pun ia tidak akan ada peluang untuk dibentangkan.

Kerajaan sentiasa mempunyai bertimbun usul untuk dibentangkan, malah jika mampu menangguhkan hari kiamat, pasti kerajaan pun akan berbuat demikian supaya usul kerajaan tetap diberi kesempatan.

Lebih daripada itu, kerajaan juga kadangkala kerap bermain dengan masa berkaitan usul kerajaan atau sengaja mewujudkan usul tertentu di saat-saat akhir untuk tujuan menghalang usul persendirian, terutama jika usul itu adalah usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri.

Sewajarnya, dalam hal ini Speaker harus membawa pembaharuan berkaitan usul persendirian yang penting dengan membenarkannya dibentangkan atau meminta persetujuan Dewan saja sebelum ia diberi laluan untuk dibentangkan.

Tak usahlah berselindung lagi di sebalik Peraturan 15 kerana usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri yang tujuannya untuk menentukan keabsahan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri adalah jauh lebih penting daripada segala usul kerajaan, walaupun ia adalah usul persendirian.

Bagaimana kerajaan dan Perdana Menteri dapat dihormati jika keabsahan Muhyiddin selaku ketua kerajaan sentiasa diragui?

Dan bagaimana usul kerajaan mahu dijadikan urusan penting dalam Parlimen melebihi usul persendirian yang tujuan murninya adalah untuk menentukan kesahihan kerajaan itu sendiri jika kedudukan kerajaan itu sendiri menimbulkan persoalan?

Selain itu, jika usul persendirian hanya dapat dibentangkan selepas habis semua usul kerajaan, apakah itu demokrasi namanya?

Di mana hak Ahli-Ahli Parlimen pembangkang untuk bersuara dan tidakkah ini sebenarnya suatu sekatan terhadap kebebasan mereka untuk bersuara?

Dengan kedudukan Azhar sebagai pengamal undang-undang yang pandangannya sebelum ini selalu segar, praktikal dan sesuai dengan keperluan semasa, tetapi dengan masih berselindung di sebalik Peraturan 15 setelah memegang jawatan Speaker, ia tidak lain seperti beliau masih cuba untuk terus mendungukan rakyat.

Di dalam banyak negara lain di dunia, Parlimen bukan saja penting, bahkan usul yang bertujuan menguji kedudukan kerajaan tidak pernah diabaikan begitu saja.

Ia sentiasa diberi keutamaan kerana dengan itulah akan lahir sebuah kerajaan yang berwibawa.

Di Parlimen England misalnya, telah sekian lama wujud “Opposition Days” di mana pada hari-hari tersebut pihak pembangkang bebas membawa apa saja usul atau isu untuk dijawab oleh pihak kerajaan.

Di negara kita, adakah wujud kebebasan seperti itu?

Lebih buruk dan malang lagi, dalam jawapan Azhar kepada surat Ku Li, beliau turut mencadangkan agar Ahli Parlimen Gua Musang itu berbincang dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Takiyuddin Hassan untuk membolehkan sesuatu usul persendirian diberi keutamaan.

Dengan saranan demikian, sedarkah Azhar bahawa beliau telah merendahkan status Parlimen, meletakkannya tidak bebas dan kedudukannya sentiasa berada di bawah telunjuk eksekutif?

Bukankah Parlimen sepatutnya bebas dan terpisah daripada pihak eksekutif?

Lagi pun, mesyuarat Parlimen adalah urusan Ahli-Ahli Parlimen dan Speaker patut ada kebebasan sendiri dalam menguruskannya bersama keperluan yang hendak dibawa oleh mereka itu.

Tidakkah ketua di Parlimen adalah Speaker sendiri dengan jubah labuhnya yang dihormati itu dan bukannya Takiyuddin? (Shahbudondotcom 16/10/2020)

Updated: 16 October 2020 — 1:50 pm

56 Comments

Add a Comment
  1. KENAPA MASA PHD4PIG PERINTAH NEGARA TAK UBAH SEMUA TU…….

    UMNO TERPAKSA KORBANKAN PEMIMPIN2 MEREKA JIKA MAHU RAKYAT SOKONG…..

    Rakyat anggap UMNO ugut kepada kerajaan PN…….

    SHAH ALAM – Pertimbangan UMNO untuk menarik diri daripada menyokong Perikatan Nasional (PN) disifatkan sebagai satu bentuk ugutan kepada kerajaan.
    Penganalisis politik daripada Universiti Utara Malaysia (UUM), Md Shukri Shuib berkata, rakyat melihat perkara itu sebagai satu bentuk ugutan untuk mendesak agar permintaan mereka dipenuhi.

    Bagaimanapun, beliau menyifatkan tindakan itu sebagai permainan politik yang tidak matang oleh parti tersebut dalam keadaan negara kecoh dengan drama peralihan kuasa.

    “Malah, apabila Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggerakkan langkah untuk menjadi Perdana Menteri baharu, peluang dan ruang itu digunakan ahli-ahli Parlimen UMNO untuk melakukan proses tawar-menawar supaya kerajaan kekal.

    “Permainan tawar-menawar itu sepatutnya sudah dihentikan, apatah lagi sebenarnya keterlibatan UMNO dalam kerajaan yang dipimpin Tan Sri Muhyiddin Yassin sudah memberi kelebihan kepada mereka sekiranya parti itu pandai mengolah pentadbiran dengan baik,” katanya kepada Sinar Harian di sini semalam.

    Kelmarin, Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan dilaporkan berkata, UMNO akan mempertimbangkan untuk menarik diri daripada menyokong PN.Sebaliknya, parti itu akan memberi syarat baharu kepada kerajaan PN bagi meneruskan kerjasama politik secara bertulis untuk dilaksanakan secepat mungkin.

    Md Sukri berkata, ramai pemimpin UMNO memperoleh jawatan strategik dalam kerajaan PN termasuk jawatan Menteri Pengajian Tinggi serta Menteri Belia dan Sukan yang membuka peluang kepada parti itu untuk membina pengaruh di peringkat rakyat akar umbi.

    “Contohnya, jawatan yang masing-masing diterajui Datuk Dr Noraini Ahmad dan Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican membolehkan mereka mendampingi anak-anak muda dan golongan intelek.

    “Golongan itulah sebenarnya golongan akar umbi yang boleh membina kekuatan dan sokongan kepada parti,” katanya.Justeru, katanya, timbul persoalan apakah lagi yang mahu dikejar UMNO sedangkan parti itu tidak sewajarnya bersifat sebegitu kerana mereka bukan lagi parti dominan.

    “Oleh itu, keputusan UMNO untuk membuat pertimbangan semula dan meletakkan syarat bertulis sepatutnya perlu dinilai semula,” katanya.

    Sementara itu, seorang lagi penganalisis politik daripada UUM, Profesor Madya Dr Ahmad Marthada Mohamed berkata, percaturan politik sedemikian dilakukan UMNO kerana dipercayai mahukan peranan yang lebih besar dalam kerajaan termasuk jawatan Perdana Menteri.

    Beliau berkata, walaupun jawatan itu bukan satu desakan yang dibuat pemimpin tertinggi parti itu tetapi ia adalah antara beberapa perkara pokok yang cuba diketengahkan kepimpinan UMNO.“Jadi saya melihat antara beberapa perkara pokok yang menjadi sebab UMNO ingin pertimbangkan semula kedudukan mereka dalam PN adalah kerana mereka tidak berpuas hati dengan peranan yang diberikan PN terutama oleh Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang mengetuai kerajaan ketika ini.

    “Rentetan peristiwa termasuk yang berlaku pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah juga menyebabkan mereka mengkaji semula kedudukan dalam PN,” katanya.

    Beliau bagaimanapun berkata, keputusan UMNO untuk menarik diri daripada PN merupakan keputusan yang dijangka.“Ini kerana dalam beberapa peristiwa lepas, UMNO dan pemimpin tertinggi UMNO telah menyatakan secara terbuka berkaitan ketidakpuasan hati mereka terhadap keputusan yang diambil oleh kerajaan PN di bawah kepimpinan Muhyiddin yang juga Presiden Bersatu.

    “Antara yang paling ketara ialah kepimpinan UMNO Pusat tidak berpuas hati apabila Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin tidak diberikan jawatan sebagai Ketua Menteri Sabah selepas PN dan sekutunya memenangi PRN Sabah ke-16,” katanya.

    Bahkan, katanya, sebelum itu rakyat melihat banyak desakan daripada pemimpin tertinggi UMNO dan pemimpin lain dalam parti itu yang menyuarakan rasa tidak setuju secara terbuka terhadap tindakan yang dibuat kepimpinan PN diterajui Bersatu.

    “Ramai dalam kalangan pemimpin UMNO merasakan parti itu tidak diberikan banyak tempat bukan sahaja dalam Kabinet, bahkan kedudukan penting lain termasuk dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

    “Jadi ramai daripada mereka yang berkehendakkan supaya UMNO menilai semula kerjasama dalam PN dan menumpukan perhatian kepada Muafakat Nasional kerana ia adalah gabungan yang lebih lama terjalin antara Pas dan UMNO,” katanya.

    #Sumber : SH

    MR : UMNO belum lagi baik drp sakit dah nak tunjuk hebat, rakyat tak boleg terima

  2. Tulis Tuan Budin “Jika menunggu usul kerajaan selesai terlebih dahulu barulah usul persendirian hendak diberi laluan, bermakna sehingga kiamat pun ia tidak akan ada peluang untuk dibentangkan”

    Siapa yang melantik Speaker?, sudah pasti beliau akan mempertahankan bossnya.

  3. Jika dah hilang majoriti, dah jadi kerajaan yg tak sah lg.
    Nak mengesahkannya, buat je la Undi Percaya atau Undi Tak Percaya.
    Mudah difahami bg yg tolak naratif songsang selama ni.

  4. JANGAN BIARKAN PEMBANGKANG PERINTAH NEGARA LAGI MEREKA BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ…….

    26 ladang babi di Pulau
    Pinang buang sisa kumbahan ke dalam sungai…….

    Sebanyak 26 ladang ternakan babi di Kampung Selamat, Tasek Gelugor di sini didapati membuang sisa kumbahan dan najis secara terus ke dalam sungai di kawasan itu.
    Pengerusi Jawatankuasa Agroteknologi dan Keselamatan Makanan negeri Dr Norlela Ariffin berkata, pada masa ini Majlis Bandaraya Seberang Perai (MBSP) telah merujuk pemilik ladang babi itu ke mahkamah sementara menunggu Enakmen serta Peraturan Penternakan Babi Negeri Pulau Pinang 2020 dikuatkuasakan, tahun depan.

    “Menerusi enakmen itu juga, tindakan perobohan ladang penternakan babi yang tidak mengikuti syarat, termasuk membuang sisa ke dalam sungai boleh diambil oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT),” katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan dan Usul Anggaran Pembangunan 2021 pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN), di Dewan Sri Pinang semalam.

    Beliau berkata, sementara enakmen tersebut dikuatkuasakan pada 1 Jan 2021, pihaknya dengan kerjasama pelbagai agensi mengambil beberapa langkah untuk menyelesaikan masalah pencemaran sungai disebabkan pelepasan kumbahan dari ladang babi tersebut.

    “Antaranya, bekerjasama dengan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dengan memasang perangkap di kawasan parit supaya sisa kumbahan ladang babi tidak terus masuk ke sungai.

    “Selain itu, kita juga bekerjasama dengan Indah Water Konsortium (IWK) dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) untuk melupuskan sisa pepejal babi, termasuk menukarnya bagi industri biogas,” katanya.

    Norlela berkata, menerusi enakmen itu juga, semua pemilik ladang ternak babi perlu menaik taraf ladang mereka kepada ladang tertutup dan perlu memastikan ladang itu memiliki keluasan yang mencukupi untuk membina kolam kumbahan supaya sisa tidak terus dibuang ke dalam sungai.

    Persidangan dewan bersambung esok.

    MR : Kerajaan Pusat perlu ambil perhatian

    1. “Beliau berkata, sementara enakmen tersebut dikuatkuasakan pada 1 Jan 2021, pihaknya dengan kerjasama pelbagai agensi mengambil beberapa langkah untuk menyelesaikan masalah pencemaran sungai disebabkan pelepasan kumbahan dari ladang babi tersebut”

      Kg Selamat tu dah lama tak selamat untuk orang Melayu, cuma selamat kepada penternak babi sahaja. Sejarah penternakkan babi di sini telah bermula sejak lama dahulu. Sepatutnya semasa Kerajaan Perikatan (lambang kapal layar) lagi telah diambil tindakan. Kerajaan BN (lambang dacing) juga buat dek. La ni bila dah DAP perintah barulah Melayu buka mata.

  5. Mula lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla buat blog ini sebagai laman cinta dia.
    Bukan dia di lamun, tapi dia menyamun cinta di sini.

    Jenis penyamun, penjahat dan gengster
    Gamaknya, penuntut Akma itu pun dah baca dan tahu pasal dia
    Dah tak minat masuk sini lagi nampak nya.

    1. Dik Akma dewi 🌹,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Si tua dkat atas tu penuh dgn dengki & muslihat
      Tk sedar, dah dekat 90 th..tk jauh dri liang lahad
      Abg pnggil dia anjing, sbb perangai dia sgt jahat
      Sbb itu kt sini, dgn pmbaca dia asyik ditaji pahat
      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

      1. Dik Akma 🌹,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kalau Kejora disukai mmg si tua tu akan gelisah
        Lebih2 lagi, sbb kepala dia tu asyik Kejora sesah
        Bila dia komen anti-Kejora dia akan dapat susah
        Sbb kebodohan dgn dirinya tu, tak dapat dipisah
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
        💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

        1. Dik Akma 🌹,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Bila Kejora ini dipuji, si tua itu hatinya kepedihan
          Tak senang duduk le dia..gelisah dan keresahan
          Lalu dilempar lah, si dungu itu pelbagai tuduhan
          Tapi pembaca dah mangli dia punya kebodohan
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
          💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

  6. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Sungguh mulia, & bersmangat sekali, diri si dara
    Gigih di barisan hadapan, demi pertahan negara
    Sambutlah, ucapan salam & doa dari Cgu Kejora
    Moga dik Akma dilindungi Allah & dlm sejahtera
    🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

  7. bersatu la kerana Allah
    untuk berkuasa n jalankan siasah ikut perintah Allah
    bukan untuk perut ynag tak kenyang kenyang

    Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengikuti langkah-langkah setan.
    Barang siapa yang mengikuti langkah-langkah setan, maka sesungguhnya setan itu menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji dan yang mungkar.

    1. Jangan lah kamu coba berkhutbah di sini
      Takda siapa yang minat sebab semua dah berbini
      Kamu jaga lah setan yang mengacau, suruh kamu kacau sini

  8. Lagi contoh pantun empat kerat

    TN ini budak sakit jiwa
    Setiap entry orang mesti dikomen, itu hobinya jua
    Babi tersondol razer blade, bang ali semua di bawa
    Pelir udah mampos, tentu isterinya kecewa….

    hihihiiiii

    1. Bro Jigit,

      Lagi contoh pantun empat kerat:

      TN anjing ini anjing mereng sakit jiwa
      Dia ni jahat bkn spt anjing alkahfi pnya gua
      Perangai budak2 walau dekat 90 th sgt tua
      Pelir udah mampos, tentu isterinya kecewa….

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    2. Jig it, Jigit.

      Jaga, silap2 kau punya barang kena kerat
      Bini kau kecewa tak di service, dia punya sudah karat
      Marah, tidur bawak razor blade, tak terasa kau punya dia kerat

      1. Woiii..pantun cuma ada dua kerat, empat kerat dan enam kerat saja…hang punya tiga kerat pahal…nak rosakkan budaya menghancurkan seni ka woiii….

        kah kah kahhh
        hihihiiii

        1. Kau budaya meng Jig it, budaya apa?

          Kau rapat dengan Bang Ali, ambik budaya dia ler.

          Kangkang sana, kangkang sini, Jig it sini, Jig it sana.

          Punya bodoh punya orang pilih nama pun Jigit.
          Rhymes dengan biji kel..tit.

          1. Lebih mudah berhujah dengan seratus orang yang bijak daripada berhujah dengan seekor bahlol macam kau ….!!!

            Kah kah kahhhh
            Adehhh dehhh dehhhh…

            jangan nangis ya dek, nanti abang panggilkan bag ali kau gosok=gosok kau punya bontot…

            Kah kah kahhhh

  9. Jigit

    Ini contoh pantun empat kerat

    TN dulu cita-cita nak jadi polis
    Tak cukup inci dia gagal ujian fizikal
    Masuk blog ni konon nak jadi penulis
    Sayang merengnya udah sampai tahap kritikal

    Reply
    16 October 2020 4:16 pm
    _________________________________________________

    1. Anonymous (CGU KEJORA BISTARI)

      Bro Jigit,

      Ini contoh pantun empat kerat:

      TN anjing dulu cita-cita nak jadi polis
      Tak cukup inci dia gagal ujian fizikal
      Masuk blog ni anjing ni jadi iblis
      Sayang merengnya udah sampai terencat akal

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      Reply
      16 October 2020 4:36 pm
      _________________________________________________

      1. Little amuses the nuisance, what more the fool.

  10. ape permasaalah sebenar #melayu2islam yg di sogok oleh seketul daging babi dari kawah hadi?

    ….tidak ada seekor pun melayu2 omNo yg berani mengumumkan dgn cara resmi di khalayak ramai, mereka telah tarik sokongan kpd kerajaan #melayu2islam ala seketul daging babi

    ape yg mereka nyatakan hanya bentuk ugutan, mengharapkan parlimen beri laluan utk berbuat demikian…

    dgn cara ini, Moo, assmin & hamzah lucut telor lalu menghulur sogokan..

    #melayu2islam Ooi, ini kah nilai #melayu & #islam kalian?

    bak lubang puki yg terngagga, bersedia utk di godam? 🤣

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN, PANGKAT NAIK KE PUKIMAN BILA MENGARUT DAN/ATAU MENCARUT.

      Bila dia menyebut lubang puki, PUKIMAK LAH DIA.

  11. negara kini di perintah oleh kesundalan2 #melayu2islam yg di pelopori oleh hadi awang dgn amanat seketul daging babi nya…

    #melayu2islam yg mabuk memuki menambah kilang puki sana sini selain mem”butuh” #kepalabutuh assmin…

    agama yg di bawa di sahkan sesat oleh majlis fatwa kebangsaan, hinggakan Moo, mahathir dan pemimpin2 omNo terpalit dgn nya…

    selagi kesundalan ajaran sesat hadi tidak di basmi, rakyat akan di jangkiti dgn virus seketul daging babi hadi…

    hebat no

    1. Yang kuat membutuh dan memuki ia lah DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK.

      Tak hebat langsung. Hodoh lebih teruk dari berok.

  12. peraturan 15 utamakan usul kerajaan terlebih dahulu….

    tapi jika kerajaan yg ada kerajaan yg dah tiada majoriti utk memerintah, maka segala usul kerajaan tersebut tiada lain usul kerajaan minoriti….

    bagini ke kerajaan #melayu2islam menerintah negara?

    hinggakan si azhar di perdayakan dgn ajaran seketul dahing babi hadi…

    #melayu2islam ini di tahap kesundalan yg tahap tinggi mereka…

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN, PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA DIA MENGARUT DAN/ATAU MENCARUT.

      Maka dia mengarut jika mengata “kerajaan yg ada kerajaan yg dah tiada majoriti utk memerintah ..” Pukimak lah dia.

      Bukan boleh ngaku saja itu ini, mesti ikut peraturan bagi menentukan “dah atkda majoriti”.

      Kesundalan DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK ini tidak terhingga.

  13. Tak boleh di puji sikit, bukan main lagi dia eksploit, Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih.

    Memuji diri nya sendiri lah Beruk Tua nih berterusan. Ada istilah bagi orang mcm ini. Nanti bila ingat, akan keluarkan di sini.

  14. Nur Akmaliah SA Rafiee

    oh my god

    tq encik //nice n power bahasa encik//encik karyawan seni ke?

    Reply
    15 October 2020 8:30 pm
    _________________________________________________

    Anonymous (CGU KEJORA TAMPAN BISTARI)

    Para pembaca yg budiman,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Mmg jauh beza..di antara bangsat & bangsawan
    Bila tulisan kita elok, orng anggap kita karyawan
    Bahkan di sini dulu..pernah si dara ayu tertawan
    Bukan mcm si tua tu..yg org nampak gila sawan
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    Reply
    16 October 2020 11:43 am
    _________________________________________________

    1. Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla tak sakit sawan
      Dia hanya sebulan sekali ada sakit bulan
      Kesian dia, di celah kelengkang nya takda pahlawan
      Hanya ruang untuk Bang Ali menekan

  15. Para pembaca yg budiman,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Klu ingin nk berpantun pun, biar le secara ilmiah
    Lbih elok, klu berbentuk tazkirah atau mntarbiah
    Jgn lah pulak, hentam semborono, mcm jahiliah
    Mmg kita patut malu kat doktor muda Akmaliah
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓

    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Menggelar pembaca itu budiman

      Lepas itu di lasak nya dengan hentaman

      Ini lah yang dinamakan separa haiwan

      (Pssst, 3 baris ajer boleh jadi pantun?)

      1. TN…
        Hang nak belajar berpantut bawa mai sirih pinang dan duit pengkeras…aku ajaq hang….

        nak belajaq maki hamun orang pun bulih…tapi pengkeras dia tinggi sikit la…

        hihihhihiii

        1. Ini contoh pantun empat kerat

          TN dulu cita-cita nak jadi polis
          Tak cukup inci dia gagal ujian fizikal
          Masuk blog ni konon nak jadi penulis
          Sayang merengnya udah sampai tahap kritikal

          1. Bro Jigit,

            Ini contoh pantun empat kerat:

            TN anjing dulu cita-cita nak jadi polis
            Tak cukup inci dia gagal ujian fizikal
            Masuk blog ni anjing ni jadi iblis
            Sayang merengnya udah sampai terencat akal

            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          2. Ni bukan pantun, hanya nak jawab hang –

            Jigit selalu nya kuat Jig it
            Tapi ada yang tak tahu apa itu Jig it
            Malas nak Google, hanya di sini mencuit cuit
            Bagi Bang Ali ke pungkoq depa baru terselit

            1. Hingga dapat penyakit sembelit

              HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        2. Bukan nak belajar berpantun, nak perli yang heboh pandai berpantun, konon.

          Bagi pengkeras tarak masalah, tapi pungkoq hang boleh tahan ka?

          Kuhkuhkuh

  16. BIASALAH POLITIK DINAMIK SELALU MENILAI DARI MASA KE SEMASA……

    Keputusan Biro Politik Umno Bukanlah Masalah Besar……..

    Saya tidak melihat keputusan Mesyuarat Biro Politik Majlis Tertinggi UMNO pada 13 Oktober 2020 yang berbunyi bahawa “UMNO membuat pertimbangan untuk menarik diri dari menyokong Perikatan Nasional dan akan memberi syarat baharu kepada Kerajaan Perikatan Nasional bagi meneruskan kerjasama politik secara perjanjian bertulis untuk dilaksanakan secepat mungkin” sebagai suatu masalah besar yang tidak boleh diselesaikan.

    Di dalam mana-mana mana-mana kerjasama politikyang dinamik, adalah menjadi kelaziman untuk mana-mana pihak mengkaji kedudukan penyertaan mereka di dalam pakatan ini dari masa ke semasa.

    Malah PAS, sewaktu menjalinkan kerjasama politik dengan UMNO dari tahun 1973 ke tahun 1977 dahulu, pun pernah melakukan perkara yang sama.

    Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-21 di Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, pada 29 dan 30 Julai 1975 umpamanya pernah meluluskan usul Dewan Pemuda PAS Pusat, dengan pindaan Presiden PAS, yang berbunyi:

    “Bahawa Muktamar Tahunan PAS yang bersidang pada hari ini bersetuju mengambil ketetapan supaya PAS mengkaji semula kedudukan penyertaannya dalam Barisan Nasional. Keputusan ini didasarkan kepada rasa tidak puas hati atas perlaksanaan dasar pembangunan rohani yang sampai kini masih belum seimbang dengan pembangunan jasmani. Sambil itu adalah jelas penyertaan parti-parti anggota di dalam Barisan Nasional di dalam jawatankuasa-jawatankuasa dan perbadanan-perbadanan di semua peringkat masih tidak menggambarkan semangat kerjasama dan perpaduan yang dikehendaki, terutamanya di negeri, daerah dan tempatan, (di mana) PAS tidak diberi peluang yang sewajarnya. Ditambah pula dengan sikap dan tindak-tanduk tokoh-tokoh Barisan Nasional dalam beberapa hal dan keadaan tertentu menekan dan menindas PAS. Oleh yang demikian, Muktamar Tahunan PAS yang bersidang pada hari ini bersetuju memberi mandat kepada Jawatankuasa Kerja PAS Pusat untuk menyelesaikan keadaan ini dalam tempoh setahun sehingga Muktamar Tahunan PAS yang akan datang bagi menentukan sikap sama ada PAS akan kekal atau keluar dari menjadi parti anggota dalam Barisan Nasional serta mengemukakannya dalam Muktamar Tahunan PAS tersebut.”

    Begitu juga dengan Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-23 di Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, pada 23, 24 dan 25 Julai 1977 yang pernah meluluskan usul PAS Ulu Kelantan, PAS Pagoh dan PAS Lipis yang berbunyi:

    “Bahawa Muktamar Tahunan PAS yang bersidang pada hari ini bersetuju memberi kuasa penuh kepada Jawatankuasa Kerja PAS Pusat bagi mengkaji kedudukan penyertaan PAS dalam Barisan Nasional dan menentukan sikap dari masa ke semasa, termasuk menarik diri dari Barisan Nasional, tanpa merujukkannya kepada Muktamar.”

    Keputusan Mesyuarat Biro Politik Majlis Tertinggi UMNO ini bukanlah suatu masalah besar yang tidak boleh diselesaikan kerana lima sebab:

    (1) Keputusan Mesyuarat Biro Politik Majlis Tertinggi UMNO ini hanya menyebut “UMNO membuat pertimbangan untuk menarik diri dari menyokong Perikatan Nasional” dan bukannya “UMNO memutuskan untuk menarik diri dari menyokong Perikatan Nasional”.

    (2) Keputusan Mesyuarat Biro Politik Majlis Tertinggi UMNO yang menyebut “UMNO membuat pertimbangan untuk menarik diri dari menyokong Perikatan Nasional” ini, bila dibaca bersama-sama satu keputusan lain yang menyebut “UMNO berpandangan bahawa kestabilan politik sangat penting dan pertumbuhan ekonomi mesti ditingkatkan”, pastilah membawa maksud “pertimbangan untuk menarik diri dari menyokong Perikatan Nasional” ini adalah untuk menjamin “kestabilan politik dan pertumbuhan ekonomi”.

    (3) Keputusan Mesyuarat Biro Politik Majlis Tertinggi UMNO yang menyebut “UMNO akan memberi syarat baharu kepada Kerajaan Perikatan Nasional bagi meneruskan kerjasama politik secara perjanjian bertulis untuk dilaksanakan secepat mungkin”, bila dibaca bersama-sama satu keputusan lain yang menyebut “UMNO berpandangan bahawa kestabilan politik sangat penting dan pertumbuhan ekonomi mesti ditingkatkan”, pastilah membawa maksud syarat baharu ini adalah untuk menjamin “kestabilan politik dan pertumbuhan ekonomi”.

    (4) Keputusan Mesyuarat Biro Politik Majlis Tertinggi UMNO ini bukanlah satu keputusan yang muktamad kerana Perlembagaan UMNO memperuntukkan bahawa “Majlis Tertinggi adalah menjadi badan yang menjalankan pentadbiran hal-ehwal UMNO di bawah kekuasaan dan perintah Perhimpunan Agung dan Majlis Tertinggi adalah berkuasa menjalankan sebarang langkah bagi pihak Perhimpunan Agung pada masa ketiadaannya tetapi segala langkahnya itu hendaklah dimaklumkan kepada Perhimpunan Agung”.

    (5) Keputusan Mesyuarat Biro Politik Majlis Tertinggi UMNO ini tidak mampu membatalkan keputusan Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO sebelum ini yang, mengikut kata-kata Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki dan Tan Sri Annuar Musa, berbunyi bahawa UMNO akan menyokong Kerajaan Perikatan Nasional sehingga PRU 15, dan sehingga tiada mana-mana Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO yang lain membatalkannya maka keputusan Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO sebelum ini masih kekal.

    Oleh itu, sama-samalah kita menunggu keputusan Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO yang, mengikut kata-kata Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan, pada 13 Oktober 2020, akan dilangsungkan “secara online, secara WEBEX Cisco Meeting, pada hari Sabtu, 17 Oktober 2020, jam 10:00 pagi”.

    Masa sama, pandangan-pandangan yang mempersoalkan “timing” keputusan ini dibuat, iaitu pada malam selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim mengadap Yang di-Pertuan Agong, dan yang mempersoalkan ketiadaan maklumat rasmi mengenai “syarat baharu”, yang menimbulkan spekulasi, juga perlu dihormati.

    Banyak pihak juga pastinya akan lebih merasa gembira jika isu yang sebesar ini dibawa untuk dibincangkan di dalam Perhimpunan Agung UMNO yang dijadualkan akan berlangsung pada 19 Disember 2020 atau, jika ia dikira lebih mendesak, dibawa untuk dibincangkan di dalam satu Perhimpunan Agung Khas.
    Kamarul Yusoff
    MR : Yang masalahnya kenapa sengaja diheboh?

  17. KALAU BUKAN OTAK BIUL BUKAN PEMBANGKANG……..

    Lima Punca Utama Kehancuran Kerjasama Politik………

    Berdasarkan kajian saya ke atas kehancuran beberapa kerjasama politik sebelum ini, ada lima isu utama yang sangat berpotensi untuk memutuskan mana-mana kerjasama politik, iaitu:

    (1) Agihan jawatan kerajaan seperti jawatan Menteri, jawatan Menteri Besar/Ketua Menteri, jawatan Ahli EXCO Kerajaan Negeri dan sebagainya. Seelok-eloknya hendaklah diwujudkan satu formula jelas yang dipersetujui bersama, dan yang seboleh-bolehnya mengambil kira bilangan kerusi yang dimiliki oleh setiap parti politik, bagi mengelakkan ketidakpuasan hati mana-mana pihak. Contohnya ialah penetapan kuota 6 wakil PAS dan 3 wakil S46 untuk lantikan politik bagi segenap peringkat di Kelantan yang pernah diputuskan oleh Kerajaan Kelantan pada 24 Oktober 1990.

    (2) Agihan kerusi pilihan raya seperti kerusi Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri. Seelok-eloknya hendaklah juga diwujudkan satu formula jelas yang dipersetujui bersama, dan yang seboleh-bolehnya mengambil kira prestasi yang ditunjukkan oleh setiap parti politik dalam pilihan raya sebelumnya, bagi mengelakkan ketidakpuasan hati mana-mana pihak. Contohnya ialah penetapan formula parti politik yang memenangi undi terbanyak di sesuatu kerusi dalam pilihan raya sebelumnya hendaklah diberi keutamaan meletakkan calon di kerusi itu melainkan adanya pertukaran suka sama suka.

    (3) Kuasa memilih penjawat jawatan-jawatan kerajaan dan calon-calon pilihan raya. Seelok-eloknya hendaklah diwujudkan satu peraturan jelas yang dipersetujui bersama, dan yang seboleh-bolehnya mengambil kira kehendak akar umbi setiap parti politik, bagi mengelakkan ketidakpuasan hati mana-mana pihak. Contohnya ialah penetapan peraturan penjawat jawatan-jawatan kerajaan dan calon-calon pilihan raya hendaklah datang daripada nama-nama yang dicalonkan oleh setiap parti politik.

    (4) Pengambilan tindakan disiplin ke atas ahli-ahli parti rakan. Seelok-eloknya hendaklah diwujudkan satu peraturan jelas yang dipersetujui bersama, dan yang seboleh-bolehnya mengambil kira perlembagaan setiap parti politik, bagi mengelakkan ketidakpuasan hati mana-mana pihak. Contohnya ialah penetapan peraturan ketidakpuasan hati ahli parti politik ke atas ahli parti politik rakan hendaklah ditangani oleh satu badan bersama sebelum diserahkan kepada jawatankuasa disiplin parti politik rakan.

    (5) Mobilisasi di antara ahli-ahli parti. Seelok-eloknya hendaklah diwujudkan satu peraturan jelas yang dipersetujui bersama, dan yang seboleh-bolehnya mengambil kira kesensitifan setiap parti politik, bagi mengelakkan ketidakpuasan hati mana-mana pihak. Contohnya ialah penetapan larangan ke atas parti politik daripada mengambil ahli/pemimpin atau bekas ahli/pemimpin parti politik rakan sebagai ahlinya.

    Kewujudan garis-garis panduan yang lebih jelas, termasuklah kewujudan saluran perbincangan yang rasmi dan penubuhan jawatankuasa penyelaras bagi segenap peringkat, pastilah akan mengelakkan sesuatu kerjasama politik daripada sentiasa berhadapan dengan masalah.
    Kamarul Yusoff
    MR : Kerjasama/muafakat perlu adil dan saksama

  18. Di mana2 pun, usul Kerajaan mesti takes precedence over usul persendirian – di Malaysia, Peraturan 15 yang menghendaki usul kerajaan diutamakan terlebih dahulu berbanding usul persendirian.

    Mesi lah begitu. Sebab Kerajaan terdiri dari puak yang memenangi paling banyak kerusi di Parlimen. Mewakili the majority in this country.

    Mana pulak boleh yang punyai jumlah kerusi minority nak di utamakan. Terbalik lah demokrasi kalau begitu.

  19. Pembaca sekalian (Tazkirah Jumaat),

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Tidak menjejas seseorang dgn menggelar beruk
    Sebalik nya org nampak, yg kita dh jadi sgt teruk
    Dah le biol dungu pamirkan pula perangai buruk
    Nanti muka tebal..tak tahu ke mana nak disorok
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Apalah malangnya blog budin ni di penuhi dengan posting sampah. Malas betul nak baca pantun pantat oleh orang orang BODOH

      1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
        Mamat ‘Berok’ ini nampak tak ada sopan santun
        Dia masuk ke sini, mmg tak bawa apa manafaat
        Kafir lahanat barua biol ini tau apa pasal pantun
        Dia masuk serang pun, masa orng solat Jumaat
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
          Mamat ‘Berok’ ini nampak perangai mcm Firaun
          Serupa anjing pun ada, dia mari msuk menyalak
          Mungkin dia warga emas, umur dh lbh 80 tahun
          Mmg golongan renta ini, ke masjid tidak digalak
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          1. Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla ni selalu timbulkan isu umur.

            Dia sensitif pasal umur, sebab dia dah tua, selalu nak deflectkan ke tua an nya kpd orang lain.

            Begitu lah tabiat Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla ini.

        2. Mesjid kau sembahyang Jumaat pukul 1.12 pm ker?

          Orang yang diam sebelah mesjid tak sempat menuju ke tempat sembahyang masa Imam mula mengambil tempat nya ker?

          Kau dulu sekolah SJK ker?

        3. Orang yang duduk di belakang nun tak boleh kuit2 h/p dia ker?

          Apa? Kurang pahla?

          Kau ingat ckp mcm itu kau boleh dapat penuh pahla ker?

      2. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        Ulang:

        posting sampah .. pantun pantat oleh orang BODOH

        1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          Apakah ianya petanda, udah hampir dgn kiamat?
          Dunia sekarang ini manusia udah semakin teruk
          Kita boleh ambil cth, ini tua bangka pnya mamat
          Dari dulunya anjing dia udah bertukar jadi Berok!
          🐕🐒🐕🐒🐕🐒🐕🐒🐕🐒🐕🐒🐕🐒🐕🐒🐕
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          1. Ngaku llah, kmu sentiasa di gelar berok –

            Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla.

            Gontol itu ejaan yang di sesuaikan supaya lepas dari censorship Budin.

            HUHUHU

      3. Betul lah dia Berok. Kalau tak, dia keluarkan juga sikit pendapat berkenaan blog post.

        1. Setuju Anon 2:05 pm,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
          Betul tu..sbb dia sendiri yg letak namanya Berok
          Kini muka dah malu, dia pun lari pergi menyorok
          Semua pmbaca nmpak, dia pnya perangai buruk
          Bahkan pmbaca doakan agar ifrit tu kena stroke
          😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          1. Jahat, busuk hati sesangat Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih.

            Hingga mendoakan orang kena stroke.

            1. Nasib le TN anjing pondan biol dungu 🐕 1:12/2:03/2:05/2:10/2:24/2:41/2:46/2:49 pm,

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
              Ckgu Kejora terus berpantun dgn lancar & petah
              Bak kereta kebal..mmbujur lalu melintang patah
              Dgn Cgu Kejora..dah teruk TN anjing kena getah
              Dia dgn Kejora..ibarat pelandok nak lwn cheetah
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              TN anjing dah tua..tapi akal, taraf budak mentah
              Cucuk sikit sja, berjela-jela dia meroyan melatah
              Kebodohan yg dia perlihat, bagai tk ada nokhtah
              Klu pembaca lihat tulisannya, rasa nk termuntah
              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhhh kaaaaahhhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              HAHAHA HOHOHO HIHIHI

              1. Kamu pencuri, pembohong, penipu, pemfitnah

                Orang punya gaya ketawa HAHAHA HOHOHO HIHIHI pun nak curi

                Malu lah, kalau samurai Jepun, dia bunuh diri

                Hang dengar hara kiri saja pun dah huru hara

                Merayap ke bawah tempurung, diam di situ bersama katak pura (betina)

Leave a Reply

Your email address will not be published.