16 HUJAH MENJAWAB FITNAH TERHADAP ANWAR KONONNYA DARI TUN HANIFF OMAR

Banyak hampas yang tidak bernilai berita dikisar dan diedar merata tempat untuk menjatuhkan imej DSAI. Salah-satunya ialah kononnya tulisan dari Tun Hanif Omar. Kawan baik saya telah menghubungi Tun dan Tun menafikannya.

Apabila ditelusuri ianya ditulis oleh seorang blogger Umno yang memang benci kepada DSAI. Blogger ini ketinggalan zaman kerana pimpinan kanan Umno sudah menyokong DSAI untuk menjadi PM menggantikan TSMY.

Namun begitu fitnah itu perlu dijawab satu persatu.

1. Tuduhan bahawa kawan-kawan lama DSAI seperti Ismail Mina, Sidek Baba/SB dan Yusri telah meninggalkan DSAI. Ini perkara biasa dalam gerakan Islam. Ia dipanggil oleh *Fathi Yakan tokoh gerakan Islam terkenal Lubnan sebagai orang yang *“ jatuh di tengah jalan”.* atau *Mutasaqitun*

2. Dalam Gerakan Islam terkenal seperti Ikhwan dan Jamaat Islami ada tokoh-tokoh seperti Timbalan Amir atau Setiausaha Agung yang meninggalkan jemaah kerana tarikan kilauan tawaran daripada pihak pemerintah.

3. Timbalan kepada Asy Syahid Hassan al Banna meninggalkan jemaah untuk menjadi menteri awqaf. Timbalan kepada Syeikh Maududi juga meninggalkan Jamaat Islam. Begitu juga yang terbaru di Mesir tokoh penting Ikhwan yang menjadi jurucakap Ikhwan di Barat telah menyeberang ke sebelah As-Sisi.

4. Setakat Ismail Mina yang tak pernah pegang apa-apa jawatan dalam ABIM – cuma kawan baik DSAI semasa di Universiti Malaya, tidak lah pelik sangat. Berkenaan Dr. Sidek Baba dan Dr. Yusri, tak payahlah kita aibkan mereka di sini. Banyak yang boleh diceritakan!

5. Penulis juga cuba membangkitkan suatu isu yang beliau tidak reti apa pun dan naif iaitu pluralisme agama (religious pluralism – RP) yang kononnya DSAI terlibat. RP di Barat ini dilihat dari 2 perspektif: sosiologi/sains politik dan pengajian agama (khusus christianity). Dari sudut sosiologi ia bermaksud ‘religious diversity’ – kepelbagaian agama. Ini tiada masalah dan Islam pun terima hakikat ini. Keduanya dari perspektif pengajian agama dan ia merupa subjek penting di kalangan ‘Christian scholars’.

6. Di kalangan mereka pula berpecah dua: satu mengatakan boleh diterima akan kewujudan religious pluralism tapi yang betul hanya agama Kristian.

7. Satu lagi didokongi oleh John Hicks, bekas profesor agama di Universiti Birmingham. Beliau mengatakan semua agama sama sahaja dan agama Kristian tidak lebih daripada agama lain. Tindakannya itu cukup ‘revolutionary’ ketika itu kerana sarjana-sarjana Kristian lain rata-ratanya merasakan Kristian sahaja yang betul.

8. Hujah John Hicks adalah meyakinkan, dan kerana itu Kerajaan Britain mengambil keputusan membenarkan sembelihan dan pengedaran daging halal di United Kingdom akhir tahun 1960an. Org Islam di UK cukup berterima kasih kepada Prof Hicks ini walaupun org Islam itu tetap yakin bahawa Islam sahaja agama yang diredhai Allah Subhanahu wa-Ta’ala.

9. DSAI membincangkan ‘religious pluralism’ dalam konteks perdebatan John Hicks dgn sarjana-sarjana lain yang menggoncangkan seluruh premis kekuatan pengakuan/klaim agama Kristian. Memang DSAI mengambil pandangan terbuka John Hicks sebagai positif (dan menguntungkan masyarakat Islam di Barat apabila Islam juga mulai diakui sah) itu, tetapi dalam penjelasannya kepada kawan-kawan senior ABIM, beliau sekalipun tidak berniat mengatakan Islam itu sama sahaja dan agama-agama lain. Jadi, kalau nak quote, jangan quote di luar konteks. *Itu ‘intellectual dishonesty’ dan satu penipuan yang nyata.*

10. Bab DSAI dan DAP juga sengaja diputar-belitkan. Tidakkah Ku Li tahun 1980an dahulu membuat pakatan seperti PH di mana Semangat 46 bergabung dengan DAP untuk membentuk kerajaan, tapi kecundang dalam pilihan raya ketika itu.

11. Begitu juga dalam PRU 14, *DSAI berada dalam penjara tetapi yang mengetuai perundingan dengn semua parti dalam PH (termasuk DAP) ialah Tun M dan TSMY.* Kenapa tindakan mereka ini tak pernah diungkit? Yang diungkit ialah kononnya DSAI bersekongkol dengan DAP dan menjadi ‘tali barut DAP.’

12. Dalam PRU 1999 dulu – DAP, KeADILan dan PAS pun pernah bergabung dalam Barisan Alternatif. *Tidak ada siapa yang menyerang PAS/Ustaz Fadzil Noor ketika itu. DAP dulu dan sekarang serupa sahaja, hakikatnya dipimpin oleh Lim Kit Siang!* Dan orang lupa siapa yang mendapat projek raksasa di Pulau Pinang sehingga LGE dihadapkan ke mahkamah, kerana tuduhan rasuah daripada projek itu. Nazri Aziz lah yang berunding dgn LGE sehingga projek berbilion itu diperolehinya!

13. Akhir sekali tuduhan “Anwar berkawan (oleh yang demikian talibarut) Barat.” Mereka ini lupa Anwar ini pernah menjadi orang besar Malaysia (TPM), jadi takkan dia tak berjumpa dan berkawan dgn orang-orang besar/hebat dalam bidang politik, bisnes, korporat dsb nya.

14. Ada yang berkenalan begitu-begitu sahaja, dan ada yang menjadi kawan rapat. Ini lumrah manusia. Tak kisah orang itu dari Barat, Timur dsb nya. Memang Anwar berkawan dengan semua orang. Tapi kenapa disebut nama-nama di Barat sahaja?

15. Kawan-kawan baiknya termasuk Joseph Estrada dulu Presiden Filipina, Pak Suharto (seperti bapanya) dan Pak BJ Habibie (seperti abangnya sendiri), Manmohan Singh bekas PM india, PM Kanada dan Australia.

Ingat tak Margaret Thatcher yang cukup mgkagumi Anwar bila dia berkata, “…kalau dia ini (Anwar) seperti pemain bola professional, semua negara akan membelinya untuk menjadi menteri kewangan mereka!”.

16. Ketika Anwar menjadi Menteri Pendidikan (masih muda ketika itu), dia menang dalam pimilihan menjadi Presiden Unesco kerana para Menteri Pendidikan dari seluruh dunia adalah kawan-kawan sezaman dalam pergerakan belia khususnya World Assembly of Youth (WAY) yang mana *Anwar adalah anggota Jawatankuasanya. Itulah hebatnya Anwar. Cukup disayangi oleh Syeikh Dr. Yusoff al Qaradawi dan Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz.*

Kalau nak attack dan nak berbohong tentang Anwar, buatlah homework terlebih dahulu, jangan hentam kromo sahaja. *Nampak sangat tulisan picisan walaupun mencuri nama Tun Hanif Omar.*

*#AnwarPM9*

*#apakhabaranwar?*

*I S L A H M E D I A*

Updated: 16 October 2020 — 6:42 pm

64 Comments

Add a Comment
  1. UMNO TERPAKSA KORBANKAN PEMIMPIN2 MEREKA JIKA MAHU RAKYAT SOKONG…..

    Rakyat anggap UMNO ugut kepada kerajaan PN…….

    SHAH ALAM – Pertimbangan UMNO untuk menarik diri daripada menyokong Perikatan Nasional (PN) disifatkan sebagai satu bentuk ugutan kepada kerajaan.
    Penganalisis politik daripada Universiti Utara Malaysia (UUM), Md Shukri Shuib berkata, rakyat melihat perkara itu sebagai satu bentuk ugutan untuk mendesak agar permintaan mereka dipenuhi.

    Bagaimanapun, beliau menyifatkan tindakan itu sebagai permainan politik yang tidak matang oleh parti tersebut dalam keadaan negara kecoh dengan drama peralihan kuasa.

    “Malah, apabila Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggerakkan langkah untuk menjadi Perdana Menteri baharu, peluang dan ruang itu digunakan ahli-ahli Parlimen UMNO untuk melakukan proses tawar-menawar supaya kerajaan kekal.

    “Permainan tawar-menawar itu sepatutnya sudah dihentikan, apatah lagi sebenarnya keterlibatan UMNO dalam kerajaan yang dipimpin Tan Sri Muhyiddin Yassin sudah memberi kelebihan kepada mereka sekiranya parti itu pandai mengolah pentadbiran dengan baik,” katanya kepada Sinar Harian di sini semalam.

    Kelmarin, Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan dilaporkan berkata, UMNO akan mempertimbangkan untuk menarik diri daripada menyokong PN.Sebaliknya, parti itu akan memberi syarat baharu kepada kerajaan PN bagi meneruskan kerjasama politik secara bertulis untuk dilaksanakan secepat mungkin.

    Md Sukri berkata, ramai pemimpin UMNO memperoleh jawatan strategik dalam kerajaan PN termasuk jawatan Menteri Pengajian Tinggi serta Menteri Belia dan Sukan yang membuka peluang kepada parti itu untuk membina pengaruh di peringkat rakyat akar umbi.

    “Contohnya, jawatan yang masing-masing diterajui Datuk Dr Noraini Ahmad dan Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican membolehkan mereka mendampingi anak-anak muda dan golongan intelek.

    “Golongan itulah sebenarnya golongan akar umbi yang boleh membina kekuatan dan sokongan kepada parti,” katanya.Justeru, katanya, timbul persoalan apakah lagi yang mahu dikejar UMNO sedangkan parti itu tidak sewajarnya bersifat sebegitu kerana mereka bukan lagi parti dominan.

    “Oleh itu, keputusan UMNO untuk membuat pertimbangan semula dan meletakkan syarat bertulis sepatutnya perlu dinilai semula,” katanya.

    AHMAD MARTHADA

    AHMAD MARTHADA

    Sementara itu, seorang lagi penganalisis politik daripada UUM, Profesor Madya Dr Ahmad Marthada Mohamed berkata, percaturan politik sedemikian dilakukan UMNO kerana dipercayai mahukan peranan yang lebih besar dalam kerajaan termasuk jawatan Perdana Menteri.

    Beliau berkata, walaupun jawatan itu bukan satu desakan yang dibuat pemimpin tertinggi parti itu tetapi ia adalah antara beberapa perkara pokok yang cuba diketengahkan kepimpinan UMNO.“Jadi saya melihat antara beberapa perkara pokok yang menjadi sebab UMNO ingin pertimbangkan semula kedudukan mereka dalam PN adalah kerana mereka tidak berpuas hati dengan peranan yang diberikan PN terutama oleh Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang mengetuai kerajaan ketika ini.

    “Rentetan peristiwa termasuk yang berlaku pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah juga menyebabkan mereka mengkaji semula kedudukan dalam PN,” katanya.

    Beliau bagaimanapun berkata, keputusan UMNO untuk menarik diri daripada PN merupakan keputusan yang dijangka.“Ini kerana dalam beberapa peristiwa lepas, UMNO dan pemimpin tertinggi UMNO telah menyatakan secara terbuka berkaitan ketidakpuasan hati mereka terhadap keputusan yang diambil oleh kerajaan PN di bawah kepimpinan Muhyiddin yang juga Presiden Bersatu.

    “Antara yang paling ketara ialah kepimpinan UMNO Pusat tidak berpuas hati apabila Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin tidak diberikan jawatan sebagai Ketua Menteri Sabah selepas PN dan sekutunya memenangi PRN Sabah ke-16,” katanya.

    Bahkan, katanya, sebelum itu rakyat melihat banyak desakan daripada pemimpin tertinggi UMNO dan pemimpin lain dalam parti itu yang menyuarakan rasa tidak setuju secara terbuka terhadap tindakan yang dibuat kepimpinan PN diterajui Bersatu.

    “Ramai dalam kalangan pemimpin UMNO merasakan parti itu tidak diberikan banyak tempat bukan sahaja dalam Kabinet, bahkan kedudukan penting lain termasuk dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

    “Jadi ramai daripada mereka yang berkehendakkan supaya UMNO menilai semula kerjasama dalam PN dan menumpukan perhatian kepada Muafakat Nasional kerana ia adalah gabungan yang lebih lama terjalin antara Pas dan UMNO,” katanya.

    #Sumber : SH

    MR : UMNO belum lagi baik drp sakit dah nak tunjuk hebat, rakyat tak boleg terima

  2. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing ibarat pohon tua yg tidak lagi berbuah
    Silap besar le dia..dgn cgu Kejora nk tunjuk juah
    Apa yg dia dapat..hnya terkedu dan makan kuah
    Melngkah ler dia kuar dgn malu tercalar maruah
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  3. Dik Akma dewi 🌹,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈
    Si tua tu abg rasa dari iblis dia pnya usul asal
    Tpi kini anjing tu dah lari menyorok dlm bangsal
    Abg rasa dia dalm keadaan monyok & menyesal
    Silap besar lah..dgn Kejora bistari, dia cari pasal
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

    1. Errata:

      Dik Akma dewi 🌹,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈
      Si tua tu abg rasa dari iblis ler dia pnya usul asal
      Tpi kini anjing tu dah lari menyorok dlm bangsal
      Abg rasa dia dalm keadaan monyok & menyesal
      Silap besar lah..dgn Kejora bistari, dia cari pasal
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

  4. Kerajaan Puppet Madey si Kitol sudah tumbang. Delay dan campurtangan pihak lain cuma decoy. Buying time sambil kencing. Ops. Runding. Kahkahkah!

  5. Anonymous (TN anjing tua 🐕 biol dungu)

    Dah mula lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora kojolla nak bercinta di blog ini. Pada hal ini blog politik.

    Mcm2 di buat nya, Wak Gontol lah, katakan.

    Reply
    17 October 2020 7:34 am
    ________________________________________________

    1. Anonymous (CGU KEJORA)

      Dik Akma dewi 🌹,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Si tua dkat atas tu penuh dgn dengki & muslihat
      Tk sedar, dah dekat 90 th..tk jauh dri liang lahad
      Abg pnggil dia anjing, sbb perangai dia sgt jahat
      Sbb itu kt sini, dgn pmbaca dia asyik ditaji pahat
      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

      Reply
      17 October 2020 8:02 am
      ________________________________________________

      1. Anonymous (CGU KEJORA)

        Dik Akma dewi 🌹,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈
        Si tua anjing tu ialah manusia yg bertopeng iblis
        Kerja anjing ni mencerca komen yg org lain tulis
        Abg rasa..dia sewel sbb dulu berniaga jdi muflis
        Org gila mcm ini elok jer klu ditangkap dek polis
        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
        💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

        Reply
        17 October 2020 8:02 am
        ________________________________________________

        1. Anonymous (CGU KEJORA)

          Dik Akma dewi 🌹,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Abg rasa, memaki caci mmg anjing tu pnya hobi
          Tak usah le kuangajar biadab, klu pun nk melobi
          Dia tak rasa malu pun wlau dilanyak bertubi-tubi
          Sbb, kulit muka anjing ni, lbh tebal dari kulit babi
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
          💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

          Reply
          17 October 2020 8:11 am
          ________________________________________________

          1. Dik Akma dewi 🌹,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            Anjing tu sngt dengki bila abg berpantun madah
            Tapi..kebodohan dirinya kat sini, asyik dia dedah
            Rasanya tak salah klu dia dipanggil haram jadah
            Sbb, dia tk rasa malu pun, wlu asyik dicaci ludah
            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
            💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

  6. Kalau nampak macai Madey si Kitol sedang kepanasan dan membakar sesuatu di pintu depan Rakyat Malaysia kena faham. Pintu belakang rumah ada macam-macam rundingan. Yang pegang SD ada ramai. Yang mahu tukar SD juga ramai. Yang nak jadi PM pun ramai. Yang gila kuasa seorang saja. MADEY SI KITOL. Kahkahkah!

  7. En Budin…

    Ok…saya terima hujah sauadara, abam Anwar memang hebat. Tapi bilakah beliau akan dipanggil mengangkat sumpah?. Tidakkah Budin risau kerana perebutan kerusi PM tersebut semakin sengit dengan kemunculan Tengku Razali yang dipanggil Tuanku DYMM Agong, sebaik saja DSAI selesai mengadap.

    Dari cerita orang-orang politik, TDM akan menyokong Ku Li untuk jawatan PM. Sebahagian besar MP UMNO yang bersama beliau akan di sokong oleh MP Pejuang, WARISAN serta beberapa orang di kalangan DAP, AMANAH…

    Juga tidak mustahil katak-katak kolam Azmin, malahan mungkin juga akan lahir katak-katak di kalangan PKR sendiri yang akan melompat. Lebai-lebai PAS mudah saja mengubah fatwa, mengalihkan bahtera kerana dalam parti itu, hanya seorang saja yang berkuasa dan memiliki kata putus serta wajib ditaati. Manakala Sarawak akan menyokong mana-mana pihak yang akan membentuk kerajaan.

    1. sesungguhnya jalanmu
      penuh ranjau duri
      tapi bukankah itu pilihan yang engkau cari
      demi siapa…rakyat atau diri…?
      namun aku tak akan menghakimi
      kerana itu urusan Sang Pencipta

      semoga menjelang saat kematianmu
      dalam kerancakan mengejar isi dunia
      masih ada ruang waktu serta
      kesempatan menyiap bekalan untuk ke sana….

  8. PAK SHEIKH NAIK JADI PM ….JAWABNYA BERATUR LEERR ORANG TAHAN JUBO…..OTAI NAK RASA TUUU…..

    Strategi UMNO atau peluru makan diri?…….

    POLEMIK politik Malaysia, jika dipersembahkan dalam bentuk filem atau drama, sudah pasti berpotensi memenangi anugerah Oscar atau Golden Globe Award sebagaimana filem Parasite dari Korea Selatan pada tahun 2019.
    Plot penceritaannya penuh kejutan, drama, berpusing-pusing dan aksinya penuh mendebarkan serta para pelakonnya sentiasa mengujakan penonton sama ada pelakon berstatus veteran atau baharu.

    Bahkan, pengarah filem Hollywood tersohor sekalipun mungkin tidak akan menyangka sebegitu rumit plot drama politik Malaysia yang menyaksikan pemainnya sentiasa ‘bekerja keras’ membentuk strategi politik baharu.

    Pada 13 Oktober lalu, drama politik negara mencapai satu percaturan baharu apabila Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim akhirnya dipanggil menghadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara bagi menyerahkan bukti sokongan majoriti ahli Parlimen terhadapnya.

    Hasrat Anwar membentuk kerajaan baharu itu bukan satu perkara yang pelik jika mengambil sejarah politik bekas Timbalan Perdana Menteri itu yang sudah lama menunjukkan cita-cita hendak menjadi Perdana Menteri.

    Lebih parah, gerakan politik terbaharu Anwar itu dilakukan pada saat negara berdepan ancaman gelombang ketiga koronavirus (Covid-19) yang semakin serius.

    Meskipun hasil pertemuan Anwar dengan Seri Paduka Baginda belum mengesahkan apa-apa, namun pelbagai andaian dan jangkaan dikemukakan golongan rakyat sama ada di dada akhbar hingga kedai kopi.

    Tidak cukup dengan itu, kerumitan politik negara semakin terserlah apabila Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan menegaskan parti itu memutuskan kemungkinan mengambil pertimbangan menarik diri daripada menyokong kerajaan Perikatan Nasional.

    Lebih menarik, Ahli Parlimen Pontian itu menegaskan UMNO akan memberikan syarat baharu kepada kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin sekiranya mahu meneruskan kerjasama politik secara perjanjian bertulis.

    “Selain itu, UMNO akan mencadangkan kepada Jawatankuasa Pemandu Muafakat Nasional (MN) agar ia didaftarkan dengan segera sebagai sebuah gabungan politik sah,” katanya pada mesyuarat Biro Politik Majlis Tertinggi UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di Kuala Lumpur malam kelmarin.

    Semakin menarik

    Langkah politik terbaharu UMNO sekali gus mengundang persoalan mengenai bentuk permainan politik yang cuba diketengahkan parti itu serta kesannya kepada keutuhan kerajaan PN.

    Setiausaha Agung Veteran UMNO, Datuk Mustapha Yaakub mengakui tuntutan terkini UMNO itu adalah kesinambungan rasa ketidakpuashatian terhadap cara layanan Muhyiddin selaku Perdana Menteri daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).

    “Bermula dengan pemberian jawatan Kabinet kurang penting, isu pembahagian kerusi menimbulkan perbalahan sehingga konflik pelantikan Ketua Menteri dan sabotaj kerusi Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah ke-16, UMNO merasakan parti itu seolah-olah sedang dibuli oleh Bersatu.

    “Dakwaan layanan tidak adil Muhyiddin juga menyebabkan pucuk pimpinan UMNO disalah tafsir oleh majoriti akar umbi parti sebagai terlalu mengalah kepada Bersatu,” katanya kepada Sinar Harian.

    Dari satu sudut lain pula, tuntutan UMNO itu boleh dianggap sebagai satu bentuk kata dua atau ugutan bagi memaksa Bersatu memberikan konsesi ke arah mengukuhkan kerajaan campuran PN yang rapuh.

    Kata dua UMNO itu lebih memberi isyarat kepada akar umbi bahawa parti itu sedia berlawan dengan Bersatu mahupun Pas yang kini dilihat lebih memihak Bersatu jika perlu.

    “Selepas PRN Sabah, akar umbi UMNO berasa amat gusar parti mereka dipinggirkan dan berkemungkinan ditelan perlahan-lahan oleh Bersatu.

    “Kalau tidak menunjukkan persediaan untuk berlawan, mungkin lebih ramai ahli akan meninggalkan parti bagi menyertai Bersatu atau Pas pula.

    “Namun, sekiranya Muhyiddin tunduk kepada desakan UMNO, Kabinet dijangka dirombak sebelum sidang Parlimen berlangsung pada 2 November hadapan, dengan penambahan beberapa menteri dan timbalan menteri daripada parti itu akan berlaku,” kata saintis politik, Profesor Dr Wong Chin Huat.

    Di sebalik kejutan gerakan politik terbaharu UMNO itu, terdapat pandangan keputusan itu sebenarnya bukan bersifat kolektif kerana ia tidak dibentangkan dalam mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) parti itu terlebih dahulu.

    Bagi penganalisis politik daripada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Madya Dr Kartini Aboo Talib, keputusan UMNO itu secara tidak langsung menunjukkan ketidakselarian pendapat antara pemimpin-pemimpin dalam parti itu.

    “Saya rasa keputusan UMNO semalam bersifat terburu-buru dan seolah-olah mengambil kesempatan di atas polemik rancangan politik yang dibawa Anwar.

    “Atas kertas, kelihatan tindakan itu sekadar menguntungkan ahli-ahli Parlimen UMNO yang berkait kes mahkamah sahaja sekiranya dipersetujui Muhyiddin,” katanya.

    UMNO tersilap langkah

    Satu lagi perkara yang berkemungkinan tidak akan berlaku daripada langkah politik terkini UMNO itu adalah penyertaan parti itu dalam rancangan Anwar.

    Bahkan, Mustapha turut menjangkakan UMNO akan mengambil langkah drastik keluar daripada kerajaan PN dan bersendirian bersama koalisi asal, Barisan Nasional (BN) bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

    “Namun, sekiranya berlaku juga pemberian sokongan kepada Anwar, itu adalah berbentuk persendirian dan bukan en bloc.

    “Mungkin juga satu solusi berbentuk pelantikan Perdana Menteri interim akan dikemukakan Seri Paduka Baginda bagi menyelesaikan isu ketidaktentuan politik negara dengan Muhyiddin akan diminta meletak jawatan sekiranya terbukti hilang majoriti,” katanya.

    Bagi Kartini, sekiranya UMNO berterusan mahu menunjukkan mereka lebih dominan berbanding parti-parti lain dalam kerajaan PN, tindakan itu tidak akan memberi imej lebih baik kepada rakyat.

    Jelasnya, langkah terkini UMNO pada saat Covid-19 semakin mengganas memberi petunjuk parti itu seolah-olah tidak ada beza dengan Anwar dari segi usaha untuk mencapai kuasa politik.“Adalah lebih baik UMNO mengemukakan penawaran perbincangan (bargaining offer) dan mediasi antara parti itu, Pas dan Bersatu bagi mencapai kata sepakat untuk meneruskan kerjasama politik mendepani PRU15.

    “Saya juga lihat peluang UMNO menyertai Anwar hampir pasti tiada, namun jika parti itu bertegas hendak menjadi ‘Abang Long’ dalam PN, mereka berpotensi besar akan kehilangan sokongan pengundi Melayu Islam kelak,” katanya.

    KHAIRIL ANWAR MOHD AMIN
    Sinar Harian

    MR : UMNO cuba nasib setelah hampir tenggelam

  9. Rancak TN pagi ni. Subuh-subuh lagi dah siap ulas orang punya tulisan. Amacam kau sendiri pula buat ulasan ke atas entry Budin…tak saba saba kita orang nak baca dan komen buah fikiran kau tu…

    1. Oops, komen aku menjawab Jigit hilang, di sensor Budin gamak nya. Nasib kamu ler Jigit.

      Apa lah Budin, aku bukan guna bahasa kotor pun.

      1. Now I dare Budin to let my comment 7.13 am remain. Boleh jadi bukti dia tak kuat censor, liberal orang nya.

    2. Wahai Jigit, kmu baca ler komen Anonymous 17 October 2020 6:11 am di bawah tuh.

      Itu aku ler mengkomen ke atas rencana Budin.

      Awat kau “tak saba” tapi tak cari komen aku ke atas rencana Budin.

      1. Tu la…pakai la nama Tanpa Nama atau Bang Ali ka…senang orang nak cam. Takut apa. Tak pakai nama tu pun Kejora tibai hang juga….

        1. Bro Jigit (ruj: TN anjing 🐕 7:25 am)

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          TN anjing time sekolah dulu, malas nk bca buku
          Sbb itu le, anjing ni bodoh serupa dgn kera duku
          Ditambah le pula, kepala dia tu Kejora asyik luku
          Anon komen jam 6:11 am tu, dia pergi mengaku
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  10. Abah kekal PM8 – OT95 kekal kawalan jarak jauh 100%
    Anwar PM9 – OT95 hilang kawalan jarak jauh 100%
    KuLi PM9 – OT95 hilang kawalan jarak jauh xx% ?????

    1. Komen sebagai orang dewasa lah, Mamat. Jangan mcm bebudak.

      Don’t give readers here a raw deal, OK?

  11. Madey si Kitol cuba mempertahankan Kerajaan Pintu Belakangnya. Puppet PM diarahkan buat apa saja termasuk selak seluar Pak Long Mail dan skirt Mak cik Kiah. Sandiwara dunia tak kekal lama. Kahkahkah!

    1. Waaaaaah, nasib kamu lah, Mamat, cakap “selak seluar Pak Long Mail dan skirt Mak cik Kiah” pun tak kena censor.

  12. Geli I budak ni layan komen I. I dah cakap you layan Kejora cukup. Tak sekufu. Sekufu bukan sekutu. Kahkahkah!

    1. Amende cara cakap “Geli I budak ni layan komen I” nih?

      Macam orang2 kampong nak berlagak bila pergi bandar depa cakap “You .. I”, yang lain cakap BM sebab tak tahu BI.

    2. I thought I’ve told you to stay away right? Please go read Enid Blyton’s or ABC books. You are too slow and not qualify to be here. Kahkahkah!

      1. “not qualify to be here”?

        The correct grammar is “not qualified to be here”.

        Aiyyo, practice your English writing among your friends lar, Dol. We want you not to confuse or corrupt others’ understanding of English grammar etc.

        Doing so here may get you laughed at – especially when your views are not mainstream.

        Let me know if you don’t understand the last word up there.

    3. What talking one, you .. where got talking only you I but no spiak Engelis kind?

      Spiak BM lar.

    4. Grammar police wannabe? Blog just for fun not for retard nerd. Kahkahkah!

  13. Susah-susah Madey si Kitol dan PM puppet cuba membuat cerita buruk dan hina tentang orang lain sejak 90-an. Sampai ada sekor budak dan sekor Mat Pencen dalam blog ini pun terpaksa repeat lagi dan lagi. Kau ingat berapa orang akan percaya budak dan Mat Pencen oi? Kalau Marina Madey mungkin betul. Kahkahkah!

    1. Blog Joker Kahkahkah mengarut saja di sini, sepatut nya kasi bukti dan fakta kpd tuduhan2 nya, tapi tak reti berhujah, kena balun saja lah.

  14. “Kenapa tindakan mereka ini tak pernah diungkit? Yang diungkit ialah kononnya DSAI bersekongkol dengan DAP dan menjadi ‘tali barut DAP’”

    Jawapannya ialah DSAI tidak di sukai ramai. Dia dipenjara 2 kali sbb liwat, ini negara Islam, Islam haramkan liwat.

    Demikian lah pendapat mereka yang tak kisahkan sangat politik, hanya melihat kpd watak seseorang itu yang mahu menjadi PM. Mana boleh Peliwat menjadi PM negara ini.

  15. Orang Pas yang dulu viralkan Haniff Omar antara BOD Melayu Islam dalam Genting pun percaya kencing blogger. Maksudnya apa? Muanjing Siber memang akan jilat apa saja walaupun tanpa cop halal Jakim. Kahkahkah!

    1. Blog Joker Kahkahkah ini menuduh secara liar saja lagi.

      Gamak nya nak melepaskan geram Bang Ali tak datang menjumpai nya malam tadi.

  16. Terlalu banyak telan naratif songsang…masa utk merdekakan minda korang.

    1. Kasi penerangan lah, Dol. Apa itu “naratif songsang”, contoh nya.

      Di kata tak bijak, kau marah. Kasi penerangan lah.

  17. Kalau nak harap Madey si Kitol dan baruanya sampai Kiamat negara sibuk dengan politik dan politikus sibuk merompak harta negara. Sebab itu mereka guna apa saja cara nak jatuhkan orang lain. Termasuk dalam geng mereka sendiri. Masa runding mulut manis. Masa kencing tak ingat dunia. Itulah Madey si Kitol punya politik. Kahkahkah!

    1. Blog Joker Kahkahkah!, Kamu sorang lagi yang menuduh secara liar saja, tanpa bukti atau penerangan pun.

      Kasi bukti lah, apa yang di rompak, butiran nya, supaya kamu tak nampak bodoh di sini.

  18. MEMANG BENAR BUKAN FITNAH PAK SHEIKH BERSALAH MAIN BELAKANG TEBUK JUBO…….

    Bahaya besar menanti DAP, Amanah sekiranya ahli Parlimen Umno sokong Anwar, kata penganalisis……..

    Amanah dan DAP akan terkesan teruk sekiranya Presiden PKR, Anwar Ibrahim, membentuk kerajaan dengan sokongan ahli Parlimen Umno, menurut penganalisis.
    Mohd Izani Mohd Zain dari Universiti Putra Malaysia dan Kamarul Zaman Yusoff dari Universiti Utara Malaysia percaya penyokong masing-masing akan menjauhi kedua-dua parti itu sekiranya dilihat bekerjasama dengan Umno, parti yang dimomok-momokkan.

    “Umno dan DAP seperti air dan minyak; mereka tak bercampur,” kata Kamarul, yang melihat tidak akan ada perbezaan sekalipun ahli Parlimen Umno yang menyokong Anwar tidak termasuk mereka yang menghadapi perbicaraan.

    Minggu lalu, Anwar mengumumkan mendapat sokongan untuk membentuk kerajaan baharu, tetapi belum mendedahkan nama ahli Parlimen yang menyokongnya.

    Presiden Umno, Zahid Hamidi, seolah-olah mengesahkan dakwaan Anwar apabila beliau berkata banyak ahli Parlimen partinya menyokong presiden PKR itu menjadi perdana menteri.

    Veteren DAP, Lim Kit Siang pula berkata, Anwar meyakinkan beliau tidak akan ada perjanjian dibuat dengan watak-watak kontroversi dalam Umno.

    Kamarul bagaimanapun berkata tidak perbezaan sama ada perjanjian dibuat atau pun tidak dengan watak-watak kontroversi itu, kerana sebarang bentuk hubungan kerja dengan Umno boleh menyebabkan DAP dan Amanah hilang sokongan pengundi bukan Melayu pada pilihan raya akan datang.

    Tambahnya, PKR mungkin akan dapat meraih sokongan pengundi Melayu sekiranya rancangan Anwar menjadi, tetapi ia boleh hilang sokongan pengundi yang percaya akan rancangan parti itu untuk membersihkan negara daripada kleptokrat.

    Izani percaya PKR, DAP, dan Amanah akan diserang sekiranya bekerjasama dengan watak-watak Umno walaupun hakikatnya PKR perlukan sokongan orang Melayu untuk berjaya.

    “Mereka akan berdepan isu sokongan pada pilihan raya umum ke-15,” katanya. “Amanah akhirnya akan jadi parti yang paling lemah. Parti itu akan tidak lagi relevan sekiranya Anwar dapat sokongan orang Melayu melalui Umno.”

    Namun, James Chin dari Institut Asia Universiti Tasmania berbeza pendapat, mengatakan Pakatan Harapan masih boleh mendapat sokongan orang bukan Melayu memandangkan satu-satunya alternatif adalah Perikatan Nasional, yang bertumpuan Melayu.

    “Sudah tentu, PKR akan raih (sokongan) paling banyak kerana Anwar akan menjadi perdana menteri,” katanya kepada FMT.

    Chin berkata DAP kemungkinan tidak akan diberi banyak jawatan menteri kerana Anwar memberikan petunjuk kerajaan baharu itu akan menjadi kerajaan majoriti Melayu.

    “Tapi saya rasa DAP akan ikut rancangan Anwar sebab parti itu mahu kembali bersama kerajaan dan berusaha membawa perubahan,” katanya.

    Beliau menambah Amanah juga akan dapat manfaat daripada akses ke sumber kerajaan dan kemungkinan masih mendapat undi daripada golongan yang dikatakan progresif.

    #Sumber : FMT

    MR : Kalau tak sokong UMNO pun AMANAD dan bapa angkatnya DAP akan menghadapi politik malap

    1. Tak bijak (baca bodoh) menyalin seluruh rencana dari mana2 ke sini.

      Apa nak jadi kalau ramai orang buat begitu?

      Bertanggung jawab sikit lah wahai Mamat MAHATHIRVSANWARp.

      Kasi komen kamu dan salin perenggan2 yang relevan saja ler.

      Pagi2 jangan bikin suasana jadi boring lah, Terima Kasih.

  19. Nur Akmaliah SA Rafiee

    salam hormat dari akma,
    tak sempat la akma nak bace komen-komen kat sini//satu lagi tak yah lah ber DR/DR —akma belom lulus lagi//kmspatan ini akma ucap takziah//redha atas pergian insan tersayang krana pendemik
    ini//isyAllah kami kat frntlinr cekl bjuang//doakan kami

    spcial dari cgu bestari —-hari-hari antar sokongan pantun bunga tu//dan dari akma untuk semua jaga diri ya//patuhi SOP

    #sharifahnurakmaliahsyedahmadRafiee#

    1. Didoakan moga2 Nur Akma maju dalam pelajaran nya dan berjaya mencapai tujuan nya, Ameeeen.

      1. Dik Akma dewi 🌹 9:08 pm,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
        Oh..tak sangka..ada warkah dewi srikandi puteri
        Maaf lah terlewat balas duhai bunga yg kmbang
        Tak usah le nak panggil diri ini..dgn cikgu bistari
        Lebih mesra rasanya kalau Akma panggil abang
        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

        1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟
          Mlm tadi abg pergi memancing di Kuala Nerang
          Kolam ikan berbayar tpi situ line internet kurang
          Mmg ler hati ini teringat akan dik Akma seorang
          Tapi, dek memancing, pantun tk sempat dikarang
          🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

          1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟
            Abg pegi memancing, bersama dua orang rakan
            Bukanlah kerana abg ni hendak sangat dgn ikan
            Tapi, abg anggap sbg riadhah, macam bersukan
            Blik tidur terus..tk sedar wrkah yg Akma berikan
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

            💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

            1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
              🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
              Mmg sebenarnya dik..mlm tadi abg ni telah leka
              Dek terlalu letih..abg tertidur, tnpa phone dibuka
              Rupa-rupanya..ada perutusan warkah dari ‘marka’
              Semmg nya kehadiran dik Akma ini abg tk jngka
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
              ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

              💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

              1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟
                Mmg begitulah dari dulu abg ni, klau malam cuti
                Abg gi memancing, dgn rakan2..sbg satu aktiviti
                Terlambat balas wrkah..harap Akma tk kecil hati
                Bukan apa, takut pula, klu dinda ternanti-nanti
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

                💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

                1. Errata:

                  😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                  🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟🐠🐟
                  Mmg begitulah dari dulu abg ni, klau malam cuti
                  Abg gi memancing, dgn rakan2..sbg satu aktiviti
                  Terlambat balas wrkah..harap Akma tk kecil hati
                  Bukan apa, takut pula, klu dinda tu ternanti-nanti
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                  ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

                  💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
                  Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                  😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

                  1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
                    Mungkin Akma bertugas juga, di hujung minggu
                    Semoga, warkah dari abg ini, tidak mengganggu
                    Maaf le, kiranya abg buat Akma tertungu-tunggu
                    Terimalah..ucap slmt & iringan doa dari ini cikgu
                    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

                    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
                    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

                    1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
                      Dulu abg kecewa hati rasa bagai dihiris sembilu
                      Kini dgn hadirnya Akma..terubat jugak duka pilu
                      Sambutlah slm mesra dari abg, di angin nan lalu
                      Moga, dik Akma slamat & dilindungi Allah selalu
                      🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
                      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

                      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
                      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                      😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

      2. Dah mula lah Beruk Tua Wak Gontol Kejora kojolla nak bercinta di blog ini. Pada hal ini blog politik.

        Mcm2 di buat nya, Wak Gontol lah, katakan.

        1. Dik Akma dewi 🌹,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Si tua dkat atas tu penuh dgn dengki & muslihat
          Tk sedar, dah dekat 90 th..tk jauh dri liang lahad
          Abg pnggil dia anjing, sbb perangai dia sgt jahat
          Sbb itu kt sini, dgn pmbaca dia asyik ditaji pahat
          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
          💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

          1. Dik Akma dewi 🌹,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈
            Si tua anjing tu ialah manusia yg bertopeng iblis
            Kerja anjing ni mencerca komen yg org lain tulis
            Abg rasa..dia sewel sbb dulu berniaga jdi muflis
            Org gila mcm ini elok jer klu ditangkap dek polis
            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
            💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

            1. Dik Akma dewi 🌹,

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              Abg rasa, memaki caci mmg anjing tu pnya hobi
              Tak usah le kuangajar biadab, klu pun nk melobi
              Dia tak rasa malu pun wlau dilanyak bertubi-tubi
              Sbb, kulit muka anjing ni, lbh tebal dari kulit babi
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
              💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

              1. Dik Akma dewi 🌹,

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                Anjing tu sngt dengki bila abg berpantun madah
                Tapi..kebodohan dirinya kat sini, asyik dia dedah
                Rasanya tak salah klu dia dipanggil haram jadah
                Sbb, dia tk rasa malu pun, wlu asyik dicaci ludah
                👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
                💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

  20. BAGI TPM PADA HADI SELESAI MASALAH…….

    UMNO tidak berhasrat kemuka usul undi tidak percaya terhadap PM………

    UMNO tidak berhasrat mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin seperti dilakukan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah.

    Setiausaha Agungnya, Datuk Ahmad Maslan berkata, tindakan Tengku Razaleigh itu atas dirinya dan bukan mewakili UMNO walaupun beliau merupakan ahli parti.

    Ahmad turut menyatakan perkara itu tidak pernah dibincangkan dalam mana- mana mesyuarat UMNO sebelum ini.

    “Tidak, UMNO tidak pernah berhasrat kemukakan usul undi tidak percaya kepada Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin,” katanya kepada pemberita di Majlis Penyerahan Bantuan Mahasiswa di Benut, hari ini.

    Ahli Parlimen Pontian itu seterusnya menafikan ura-ura hubungan UMNO dalam Muafakat Nasional ( MN) retak, sebaliknya menegaskan UMNO hanya mahu MN didaftarkan sebagai sebuah pertubuhan yang sah.

    Terdahulu, Sinar Harian pada Rabu lalu melaporkan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah mahu usul undi tidak percaya terhadap Muhyiddin dibahaskan di Dewan Rakyat.

    Menerusi sepucuk surat yang dilihat oleh Sinar Harian, Tengku Razaleigh mendakwa kerajaan pimpinan Muhyiddin telah menolak usul yang sama untuk dibahaskan sebanyak dua kali.

    Hari ini, Empat lagi ahli Parlimen termasuk Tun Dr Mahathir Mohamad menghantar surat kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat bagi mengemukakan Usul Undi Tidak Percaya terhadap Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk sesi sidang Parlimen akan datang.

    Selain Dr Mahathir, tiga Ahli Parlimen lagi ialah Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Seri Mukhriz Mahathir, Ahli Parlimen Kubang Pasu, Datuk Amiruddin Hamzah dan Ahli Parlimen Simpang Renggam, Dr Maszlee Malik.

    MR : UMNO sebenarnya celaru

    1. Soal nama dan bilangan sokongan MP antara saya dan Agong – Anwar

      Presiden KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan tindakan beberapa pihak yang menggesanya supaya mendedahkan bilangan dan nama ahli parlimen yang menyokong beliau sebagai perdana menteri merupakan satu tekanan politik semata-mata.

      Malah, rata-rata 6 laporan polis yang dibuat menjurus kepada perihal nama dan bilangan ahli parlimen yang menyokong beliau.

      “Saya beri kerjasama sepenuhnya kepada pihak polis dalam semua siasatan ini. Yang diminta mereka adalah nama ahli parlimen.

      “Saya beritahu saya sudah bagi surat pengesahan dari presiden parti masing-masing dengan mewakili nama masing-masing.

      “Justeru, urusan ini adalah urusan saya untuk dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong, bukan urusan polis atau orang politik atau menteri dalam negeri yang mengerahkan pihak polis untuk mengetahui nama tersebut,” katanya.

      Anwar berkata demikian selepas selesai memberikan keterangan di unit Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman bersama peguamnya, Ramkarpal Singh.

      Dalam 6 laporan polis tersebut, ada antaranya dibuat oleh ahli UMNO, Armada Bersatu dan individu-individu tertentu.

      Ramkarpal berkata, kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia.

      “Yang pelik kenapa semua 6 laporan disiasat tergesa-gesa seperti ini, sangat aneh.

      “Semua laporan disiasat dengan sekali gus, biasanya ia akan mengambil masa, pelik mengapa ia disegerakan,” katanya.

      Anwar turut meluahkan rasa terkilan terhadap kesungguhan pihak tertentu yang mahu mengetahui bilangan dan nama ahli parlimen yang menyokong beliau.

      “Ini satu perkara yang amat membimbangkan dan menghairankan mengapa nombor 121 dan bilangan ahli parlimen menjadi fokus.

      “Saya beri kerjasama penuh tetapi isu ini sudah dipersembahkan oleh presiden parti yang membuktikan bahawa kami mempunyai lebih dari 121 ahli parlimen. Saya bukan berada di sini untuk tunduk kepada kuasa politik dengan memberikan nama yang terlibat.

      “Ini bukan urusan mereka, ini urusan saya dan Agong. Ini hanya satu rencana politik untuk menekan saya dalam saat-saat genting. Apa yang polis tanya pun menjurus kepada politik, bilangan ahli parlimen dan pertemuan dengan Agong,” katanya.

      Namun, Anwar bertegas bahawa beliau tidak akan mendedahkan nama dan bilangan sebenar ahli parlimen yang menyokong beliau selagi belum tiba masanya.

      “Ini antara saya dan Agong, tidak munasabah untuk mengetahui dengan terperinci apa yang berlaku antara saya dan Agong.

      “Saya beri kerjasama penuh, pihak polis pun berpuas hati dengan keterangan saya. Ini tindakan licik, campur tangan politik, malah penyalagunaan kuasa politik kepada polis dengan mempersoalkan isu seperti nama dan bilangan ahli parlimen.

      “Ini bukan urusan mana-mana pihak lain, ini adalah tugas saya sebagai ahli parlimen untuk mempersembahkannya kepada Agong,” katanya.

      Anwar juga menafikan beliau gagal mempersembahkan bilangan dan nama ahli parlimen yang menyokong beliau.

      “Saya tidak pernah kata saya persembahkan nombor atau nama seluruh ahli parlimen yang menyokong saya.

      “Kalau ingat balik kenyataan saya, saya persembahkan surat dan dokumen bukan nama. Apa yang dipersembahkan adalah sokongan dari ahli parlimen KEADILAN. Saya sebagai presiden KEADILAN mempersembahkan 38 ahli parlimen KEADILAN dan mereka memberi sokongan penuh kepada saya.

      “Soal bila nama dan bilangan akan diumumkan, setakat ini perkara ini belum berbangkit tapi sedang diuruskan,” katanya.

      1. Tak ingat adakah senarai nama masa Langkah Sheraton atau Musa Akan beradik keKediaman rasmi TYT dgn senarai nama malah dgn ADUN2 hadir utk guling Kerajaan Negeri Sabah Warisan dulu disiasati jugak?

        Adakah pencadang2 usul undi tak percaya dan undi percaya keatas Moo diParlimen akan dipanggil jika Armada Bersatu sengaja buat repot polis menggangu gugat Kerajaan PN? Madey, Tg Li, Amiruddin Hamzah, Amanah semua telah buat usul undi tak percaya kpd Speaker. Ada jugak usul undi percaya dari geng PN.

        Berat jugak kalau langkah2 dan pertikaian politik semua jadi kes jika parti2 politik start buat repot polis. Tiada masa lah polis nak tumpu kpd kerja2 mencegah jenayah sebenar.

    2. Ehhhh…tak boleh bagi lebai PAS pegang jawatan besar-besar. Depa tu bodoh…tak tahu mentadbir, dah jadi menteri pun tak ikut peraturan/langgar undang-undang. Orang lain cadang tanam buloh dia kutuk, bila dia jadi Menteri dia sendiri yang cakap tanam buloh bagus….

      hadi jadi TPM…? Wan Azizah sepuluh kali lebih baik.Bagi perempuan suruh dia orang tambah bini saja….

    3. Tengku Razaleigh juga boleh buat tawaran yang serupa kepada PAS untuk melantik Hadi sebagai PM. Bila Hadi sudah naik stim, Ahli-ahli Parlimen parti itu akan tinggalkan kem Muhyidin untuk bersama Ku Li. Bila Muhyidin jatuh, katak-katak akan melompat ikut Ku Li. Nanti sudah ada sokongan padu yang cukup (walaupun PAS menarik diri), Ku Li bolehlah TERAJANG lebai tu masuk longkang jadi pembangkang semula….

      Kah Kah Kahhhh sadist, sadist…

  21. DAHLAH BANDUAN KAKI TEBUK JUBO PULAK TU…….

    NEGARA TIDAK STABIL BUBAR PARLIAMEN CEPAT…….

    JANGAN BIARKAN PEMBANGKANG PERINTAH NEGARA LAGI MEREKA BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ…….

    26 ladang babi di Pulau
    Pinang buang sisa kumbahan ke dalam sungai…….

    Sebanyak 26 ladang ternakan babi di Kampung Selamat, Tasek Gelugor di sini didapati membuang sisa kumbahan dan najis secara terus ke dalam sungai di kawasan itu.
    Pengerusi Jawatankuasa Agroteknologi dan Keselamatan Makanan negeri Dr Norlela Ariffin berkata, pada masa ini Majlis Bandaraya Seberang Perai (MBSP) telah merujuk pemilik ladang babi itu ke mahkamah sementara menunggu Enakmen serta Peraturan Penternakan Babi Negeri Pulau Pinang 2020 dikuatkuasakan, tahun depan.

    “Menerusi enakmen itu juga, tindakan perobohan ladang penternakan babi yang tidak mengikuti syarat, termasuk membuang sisa ke dalam sungai boleh diambil oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT),” katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan dan Usul Anggaran Pembangunan 2021 pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN), di Dewan Sri Pinang semalam.

    Beliau berkata, sementara enakmen tersebut dikuatkuasakan pada 1 Jan 2021, pihaknya dengan kerjasama pelbagai agensi mengambil beberapa langkah untuk menyelesaikan masalah pencemaran sungai disebabkan pelepasan kumbahan dari ladang babi tersebut.

    “Antaranya, bekerjasama dengan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dengan memasang perangkap di kawasan parit supaya sisa kumbahan ladang babi tidak terus masuk ke sungai.

    “Selain itu, kita juga bekerjasama dengan Indah Water Konsortium (IWK) dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) untuk melupuskan sisa pepejal babi, termasuk menukarnya bagi industri biogas,” katanya.

    Norlela berkata, menerusi enakmen itu juga, semua pemilik ladang ternak babi perlu menaik taraf ladang mereka kepada ladang tertutup dan perlu memastikan ladang itu memiliki keluasan yang mencukupi untuk membina kolam kumbahan supaya sisa tidak terus dibuang ke dalam sungai.

    Persidangan dewan bersambung esok.

    MR : Kerajaan Pusat perlu ambil perhatian

    1. Mana bukti kamu NEGARA TIDAK STABIL BUBAR PARLIAMEN CEPAT…, Mamat MAHATHIRVSANWARp?

      Kamu tahu ker apa ciri2 yang membolehkan menggelar negara tidak stabil itu?

      Kamu tidak bertanggung jawab, mulut celupar, menuduh tanpa bukti, fakta atau punca maklumat yang sahih.

  22. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Sungguh mulia, & bersmangat sekali, diri si dara
    Gigih di barisan hadapan, demi pertahan negara
    Sambutlah ucapan salam & doa dari Cgu Kejora
    Moga dik Akma dilindungi Allah & dlm sejahtera
    🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

Leave a Reply

Your email address will not be published.