URUS KRISIS UJI KEPIMPINAN ANWAR

1. Saat artikel ini ditulis, DSAI belum lagi mengadap YDPA untuk persembahkan majoriti yang didakwa ada padanya. Apa pun perkiraannya jika DSAI ternobat sebagai PM ke 9, ia bukan hanya kemenangan pada perjalanan jauh DSAI tetapi lebih dari itu ia akan menjadi satu medan ujian kepimpinan untuknya dalam suasana krisis covid yang sedang dilalui oleh negara dan dunia hari ini.

2. Bukan semua krisis membawa kepada kehancuran malah krisis membentuk peluang untuk mencipta kejayaan. DSAI punya keunikan yang saya yakin mampu menjadi aset kepada gaya dan cara kepimpinannya mengatasi krisis nanti.

3. Pertama, ketahanan DSAI telah diuji sedari 1998 lagi ketika aspirasi ‘REFORMASI’ mula berkumandang di pesada politik tanahair. Kalimat keramat ini menjadi mimpi ngeri kepada pengamal kronisma dan korupsi yang mula membengkak pada kerajaan yang beliau sendiri berada di posisi orang no 2 negara ketika itu. Perjalanan DSAI sejak itu penuh dengan ranjau dan duri untuk membetuli keadaan yang akhirnya membentuk jatidiri kepimpinan beliau hari ini. Keperibadian kalis ujian ini diharapkan dapat diterjemahkan dalam mengemudi tahap krisis yang dialami oleh negara sekarang.

4. Detik krisis mendesak keperluan kepada kepimpinan yang kukuh jatidiri diterjemahkan melalui keikhlasan, ketelusan dan kejujuran menghadapi situasi yang menekan. Ia bukan kepuraan untuk menagih simpati tetapi perlaksanaan kepada satu penghayatan dan DSAI telah membuktikan kejujurannya terhadap apa yang diyakininya walaupun dipenjara dengan fitnah yang mengaibkan diri dan seluruh keluarganya.

5. Kedua, DSAI tidak pernah undur dari menyatakan dengan penuh komitmen tentang kesepaduan rakyat rentas berbagai kaum dan agama. Solidariti pada saat krisis sangat terutama memandangkan ia akan melahirkan benteng ketahanan nasional bagi menghadapi rintangan ekonomi dan perpaduan kaum yang menekan. Kerajaan yang berpura-pura bercakap tentang kesepaduan nasional tetapi terpendam karat jahiliyah perkauman tidak mungkin mengemudi suasana krisis hari ini kerana hilang kejujurannya kepada komitmen untuk melahirkan ketahanan nasional.

6. Ketiga, Kebangkitan radikalisme agama sangat ditentang oleh DSAI. Beliau terkenal dalam karier awalnya dalam ABIM menyeru kepada panduan agama yang sederhana dan menghormati prinsip hukum rentas kaum dan agama berteraskan keadilan dan kesaksamaan. DSAI diharapkan dapat membawa peranan agama dengan lebih berkesan dari sudut pemikirannya semasa krisis di mana kerangka MAQASID yang merupakan ruh syariah berupaya menjadi teras utama kepimpinannya untuk memgendalikan krisis negara hari ini.

7. Keempat, pengalaman menerajui kerajaan semasa krisis tak akan sama apatah lagi tekanan ekonomi yang menjejas kehidupan rakyat. Kerajaan elit tidak diperlukan, DSAI perlu membawa kerajaan rakyat yang menuntut pengorbanan kepada ahli politik lebih daripada menuntut rakyat berkorban. Ini bermakna saiz kabinet yang lebih kecil, ahli parlimen tidak memegang jawatan GLC, pemotongan elaun pak menteri yang tidak perlu serta ketelusan tata kelola kewangan negara. Jiwa ‘suara rakyat suara keramat’ boleh diterjemahkan oleh DSAI bagi menangani persepsi rakyat yang muak dengan sikap elitis golongan pemerintah khususnya dalam menangani krisis negara.

8. Akhirnya, komunikasi dengan rakyat perlu jujur dan telus. Tiada ‘double standard’ dalam penguatkuasaan, ketegasan kepada penceroboh atas apa jua kesalahan yang diperuntukkan dalam undang-undang perlu diadili dengan saksama. Ia sebuah kerajaan yang mendapat sokongan semua pihak kerana teras jaminan keamanahan dipelihara. Kesemua ini adalah seruan-seruan yang pernah dibawa oleh Pakatan Rakyat dan kemudian Pakatan Harapan yang DSAI menjadi antara faktor penentu utamanya bersama rakan kepimpinan lain. DSAI perlu terjemahkan aspirasi ini dalam kepimpinannya di saat krisis ini.

9. Tidak terkecualu acara mewah dan pembaziran di kalangan menteri dan anggota kerajaan lain perlu dihentikan segera dalam masa krisis ini. DSAI yang telah melalui kesukaran sepanjang jalannya diyakini dapat menghayati jiwa dan denyut nadi rakyat marhaen dan perlu tegas kepada acara mewah dan membazirkan ini. Pegawai kerajaan yang terbiasa dengan formaliti majlis yang tidak sesuai pada saat krisis perlu diberi teguran keras.

10. Krisis hari ini adalah soal kesihatan awam yang boleh menjejaskan nyawa, adalah sangat terutama kepimpinan DSAI membudayakan S.O.P dengan menekankan pendidikan dan kesedaran selain kuatkuasa. Pada waktu yang sama ekonomi harus dibuka dengan hati-hati untuk menjana aktiviti melalui kaedah ‘low touch economy’. Kepantasan adaptasi kerajaan baru nanti kepada keperluan ekonomi semasa akan membuka ruang untuk peluang pekerjaan dalam skema normal baharu yang pastinya mencabar kepimpinan DSAI nanti.

Kejujuran, kesepaduan nasional, kerajaan berjiwa rakyat dan kepantasan adaptasi berekonomi dalam era kelaziman baru akan menjadi kayu pengukur kejayaan DSAI sebagai PM ke 9, sama-samalah kita doakan.

DS Dr Mujahid Yusof Rawa

Ahli Parlimen Parit Buntar

Naib Presiden Parti AMANAH

5 Okt 2020.

Updated: 5 October 2020 — 5:48 pm

120 Comments

Add a Comment
  1. LEBAI WAHABI PEMBAWA COVID DAH TU MULA MERAPU……DULU ELOK JEER SOKONG PHD4PIG…..DAH TAUBAT KEERRR…….

    Nabi ajar pulang dari kawasan wabak, kuarantin diri sendiri – Asri………

    Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyelar pihak yang tidak melakukan kuarantin kendiri setelah pulang dari tempat yang berlaku penularan wabak.

    Asri antara lain merujuk kepada mereka yang pulang ke semenanjung setelah berkempen dalam pilihan raya negeri Sabah yang berjalan di saat peningkatan kes Covid-19 di sana.

    Dia berkata, meskipun penyakit dan kesembuhan sebahagian daripada takdir, Allah menempatkan sebab musabab bagi setiap kejadian dan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) adalah salah satu sebab yang boleh mengelakkan Covid-19.

    “Kawasan wabak jangan dimasuki. Jika sudah masuk, wajib kuarantin diri. Itu SOP yang diajar oleh Nabi Muhammad dan dipersetujui oleh sekalian manusia tanpa mengira agama.

    “Jika ada yang tidak patuh, maka akan menjadi mangsalah mereka yang patuh dan sekalian mereka yang menjaga segala peraturan yang ada,” katanya di Facebook hari ini.

    Untuk rekod, ujian saringan di lapangan terbang bagi mereka yang pulang dari Sabah hanya bermula pada 27 September.

    Mereka yang terlibat perlu menjalani kuarantin di rumah sehingga mendapat keputusan.

    Sekiranya negatif, mereka tidak lagi perlu menjalani kuarantin tetapi dinasihatkan untuk menghabiskan tempoh kuarantin 14 hari.

    Asri turut menyelar keputusan ramai ahli politik, termasuk dari pihak kerajaan, untuk turut menyertai kempen PRN di Sabah.

    Dia mendakwa ia menimbulkan kebimbangan di kalangan kakitangan kerajaan yang berisiko terdedah kepada Covid-19 apabila berurusan dengan mereka.

    “Persoalan kita, perlukah semua orang politik ke sana? Perlukah semua menteri, semua kepimpinan parti, semua yang berjawatan dalam parti turut serta? Cacatkah kempen tanpa mereka?

    “Itu belum lagi jika ada yang bertanya, peruntukan terbang ke sana dan penginapan serta pergerakan, di bawah tanggungan kerajaan atau sendirian?” soalnya.

    Kalau anda terlepas…

    Apa pilihan pengundi Balung dan Sebatik?
    Meneruskan kritikannya, dia juga membangkitkan pemimpin yang menurutnya tidak berfungsi di semenanjung, tetapi tetap terlibat dalam PRN tersebut.

    “Jika ini masalah peribadi mereka dan parti sahaja tidaklah mengapa. Namun, ia telah menjadi masalah rakyat…Nak ke pejabat pun kita sudah bimbang,” katanya lagi.

    Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Zulkifli Mohamad menjadi anggota kabinet pertama yang disahkan positif Covid-19.

    Justeru menteri lain dan pegawai tinggi kerajaan yang menyertai mesyuarat Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang turut dihadirinya pada 3 Oktober lalu telah diarahkan menjalani kuarantin kendiri.

    Sejumlah Adun juga telah disahkan positif Covid-19, iaitu Nor Hayati Bachok (Maharani), Lim Yi Wei (Kampung Tunku) dan Shatiri Mansor (Kota Damansara).

  2. Tahun 1998, nuar menyelesaikan krisis dgn memasukkan diri ke dalam penjara? Itu yg kau banggakan budin?

  3. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    We can’t see anymore..bloody TN ‘anjing’ around
    Kejora had beaten the old idiot flat to the ground
    The goon is as if, on the land, sank and drowned
    However..thanks for the fun, given by that clown
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhhh kaaaaahhhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  4. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Cg Kejora still stand strong and tough..as a hero
    Referring to old tales he’s like Robin Hood/Zorro
    Unlike ill TN..who resemble an old wheel barrow
    Facing Kejora..that moron suffers pain & sorrow
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhhh kaaaaahhhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  5. Nasib kamu le TN anjing 🐕 @ Kenanga,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Mana dia hilang TN anjing sekutu Suman Kadok
    Nak lwn Kejora singa..tk sedar dia tikus mondok
    Anjing ini jumpa kawan lama kot, main pondok2
    Gatal ler lobang jubor tu..lama btg pelir tk sodok
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  6. Anonymous (TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok)

    Dah main copy and paste, re-cycle komen2 dia yang lalu.

    Cheapskate Beruk Tua Wak Mongol Kejora Kojolla.

    Reply
    6 October 2020 9:31 am

    _______________________________________________

    1. Anonymous (KEJORA)

      Nasib ler TN anjing 🐕 @ Kenanga 9:31 am,

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      Kesian betul TN anjing tua otak ciput kecik nipis
      Pukulan2 pantun Kejora, anjing itu tidak tertepis
      Marah lah anjing ini, perut jadi kembung kempis
      Bila dah terkedu..dia persoal pula pasal kopipes
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      _______________________________________________

      1. Anonymous (KEJORA)

        Nasib ler TN anjing 🐕 @ Kenanga 9:31 am,

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        TN anjing spt baru naik dari terjatuh dalm telaga
        Dia juga ibarat kerbau patah tanduk, nak berlaga
        Bodoh bahlol anjing tua ini mmg tidak terhingga
        Tak sedar ke anjing tua ini..dia pun kopipes juga
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        _______________________________________________

        1. Anonymous (KEJORA)

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          TN anjing kena taji teruk, kini parah & terngadah
          Dgn Cg Kejora..anjing tu hari2 makan caci ludah
          Naper ler biol bengap sgt itu anjing haram jadah
          Bkn ke kopipes itu menjadikan kerja jadi mudah?
          👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          Reply
          6 October 2020 11:03 am

  7. Nasib ler TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Mana dia hilang TN anjing sekutu Suman Kadok
    Nak lwn Kejora singa..tk sedar dia tikus mondok
    Anjing ini jumpa kawan lama kot, main pondok2
    Gatal ler lobang jubor tu..lama btg pelir tk sodok
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  8. Nasib ler TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    Sian btul..TN anjing @ Kenanga bapok berbedak
    Dia sepatutnya 24 jam kat sini, utk diupah dedak
    Tapi tk tertahan dia dgn pantun2 yg Kejora ledak
    Kini dia tidur pun, tgn terkial-kial mcm mentadak
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  9. Nasib ler TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing dtg ke sini, mau cari publisiti murahan
    Tapi yg dia dapat, hanyalah jadi objek belasahan
    Kiri kanan kena balun mata dia asyik kebasahan
    Disbb dia kuangajar biadab tiada org yg kasihan
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    4-5 org taji dia sorang, mana anjing itu blh tahan
    Mau ker tak mau dia terpaksa terima kekalahan
    Cabut lari ler anjing tua itu, dah tiada lain pilihan
    Kini kt perdu pokok berdoa dgn dia punya tuhan
    🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhhh kaaaaahhhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  10. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Komen kat ‘entry’ ini pun, dan mencecah seratus
    Blog Budin gah, dgn pantun2 yg Cgu Kejora utus
    Bagaikan bom, pantun2 yg Kejora ledak meletus
    TN anjing jadi semakin biol, wayar short & putus
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  11. Jumpa nama baru untuk beruk tua tuh – Wak Dogol.

    dogol

    Carian Umum – PRPMprpm.dbp.gov.my › cari1 › keyword…

    Definisi : tidak berambut (bkn manusia); botak; tidak berbalung (bkn ayam); tidak bertanduk (bkn lembu dll). mendogol (mula) menjadi dogol;

    Akan guna di masa depan. Budin, tak mengata Anjing mcm dia pun.

    1. Nasib ler TN anjing pondan 🐕 @ Kenanga bapok 9:39 am,

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      Kejora tau TN anjing sebenar nya duka sengsara
      Kat bawah ponggongnya dirasa spt ada api bara
      Makin dia lwn kebodohan anjing ni makin ketara
      Tak kan ler si tua dungu, nk kalahkan cgu Kejora?
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      Sian TN anjing bebal..terus jadi objek belasahan
      Dgn Cgu Kejora, anjing tua ini tidak dpt bertahan
      Makin dijawab makin nyata dia pnya kebodohan
      Pembaca dpt nilai..dia pnya tahap persekolahan
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      1. Nasib ler TN anjing pondan 🐕 @ Kenanga bapok 9:39 am,

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        TN anjing biol bingai dungu, tampil lagi berhelah
        Mmg le, org jenis bebal ni tk kan mengaku kalah
        Makin dia jawab, makin kebodohan dia terserlah
        Itu le jadinya bila harap juah tpi tk tinggi sekolah
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Wajah TN anjing biol, kian hari kian suram teduh
        Mkin dia mnjawab, mkin ketara dia punya bodoh
        Muka tua kerepot tu sudah tentu ler mkin hodoh
        Itu le..kuangajar biadab sgt, dgn org suka gadoh
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. CARIAN BLOG:

          Apa itu “menganjing”??

          “Menganjing”

          Perkataan yang tidak asing lg bg kawan2 seangkatan aku.. Apa dia “menganjing” ni?? Apa yg aku faham, “menganjing” ni adalah perli yang tidak bermaksud utk perli..haha.. Faham??
          Benda ni adalah utk suka2, utk gelak2 sesama sendiri.. Tapi igt!! Bukan semua org boleh terima.. Kebanyakkan lelaki boleh terima kecuali lelaki2 yg lembut dan hanya sesetengah perempuan sahaja.

  12. Nasib ler TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kt sekolah, cgu Kejora selalu dpt kecemerlangan
    Di blog Budin pula dominan..penuh kgemilangan
    TN anjing bebal dh teruk lunyai terima penangan
    Terus dah cabut lari itu TN anjing barua bajingan
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Anjing tua itu..dah tak berani lagi, beri tentangan
    Kini, dia monyok & terkedu..air mata berlinangan
    Jigit, Zunun, Anon..rmai gmbira bertepuk tangan
    Kejora pula, yahu..yabedu, meraikan kmenangan
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪🖕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  13. Nasib ler TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok,

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    ♿♿♿♿♿♿♿♿♿♿♿♿♿♿♿♿♿
    TN anjing ats kerusi roda, laptop ttp tk renggang
    Ke sana sini bergerak laptop diikat kat pinggang
    Tapi, ilmu yillek, ada hati nak masuk gelanggang
    Kena Kejora sekel, cabut lari tonggang langgang
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  14. Mana gi TN anjing @ Kenanga bapok nih?
    Nasib ler..

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Cikgu Kejora terus menyusun kata2 dengan rapi
    Dgn pantun2 saja TN anjing dh kena tibai berapi
    Monyok terkedu le, TN bebal bahalol lembu sapi
    Kini anjing biol dungu tu, dah tosonyap monyopi
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  15. Hah, got my morning fun and entertainment on and out of Beruk Tua Wak Mongol Kejora Kojolla.

    Mana komen dia yang tak dibalun, will come back later today membalun, menibai dan membantai nya. He simply cannot get away unscathed from here.

    Itu sudah nasib nya sebagai Beruk Tua Wak Mongol Kejora Kojolla.

    1. Rest assured, bila dia cakap sensible dan senonoh, dia tak disentuh.

    2. Nasib ler TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok 9:24 am,

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      Kejora tau TN anjing sebenar nya duka sengsara
      Kat bawah ponggongnya dirasa spt ada api bara
      Makin dia lwn kebodohan anjing ni makin ketara
      Tak kan ler si tua dungu, nk kalahkan cgu Kejora?
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      Sian TN anjing bebal..terus jadi objek belasahan
      Dgn Cgu Kejora, anjing tua ini tidak dpt bertahan
      Makin dijawab makin nyata dia pnya kebodohan
      Pembaca dpt nilai..dia pnya tahap persekolahan
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      1. Nasib ler TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok 9:24 am,

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        TN anjing biol bingai dungu, tampil lagi berhelah
        Mmg le, org jenis bebal ni tk kan mengaku kalah
        Makin dia jawab, makin kebodohan dia terserlah
        Itu le jadinya bila harap juah tpi tk tinggi sekolah
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Wajah TN anjing biol, kian hari kian suram teduh
        Mkin dia mnjawab, mkin ketara dia punya bodoh
        Muka tua kerepot tu sudah tentu ler mkin hodoh
        Itu le..kuangajar biadab sgt, dgn org suka gadoh
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  16. Anonymous (TN anjing 🐕 @ Kenanga)

    Waaaaaah, dia ni dah rindukan TN.

    Tapi claiming all sorts.

    Dia pembohong, penipu, pemfitnah sort.

    Reply
    6 October 2020 5:46 am

    _______________________________________________

    1. Anonymous (KEJORA)

      TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok 5:46 am,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      Mmg le biol bebal TN anjing, mcm Suman Hindu
      Tak tahulah anjing tua ini mabok todi atau candu
      Agaknya otak tk center asyik kena pukulan padu
      Kejora taji sekel kepala dia, dia kata Kejora rindu
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      Reply
      6 October 2020 7:18 am

      _______________________________________________

      1. Anonymous (KEJORA)

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Sebenarnya TN anjing tu sudah monyok terkedu
        Kepala dia sewel sbb asyik kena Kejora hempuk
        Kalau dia tu pempuan, ok ler juga rindu merindu
        Ini dikata, Kejora rindukan dia yg khunsya bapok
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        Reply
        6 October 2020 7:19 am

        1. P/s:

          TN anjing 🐕 @ Kenanga belum lagi tampil untuk menunjukkan kebodohan menjawab pantun2 Kejora kat atas tu☝️!

          😀😃😄😁😆😅😂🤣

      2. Dah main copy and paste, re-cycle komen2 dia yang lalu.

        Cheapskate Beruk Tua Wak Mongol Kejora Kojolla.

        1. Nasib ler TN anjing 🐕 @ Kenanga 9:31 am,

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          Kesian betul TN anjing tua otak ciput kecik nipis
          Pukulan2 pantun Kejora, anjing itu tidak tertepis
          Marah lah anjing ini, perut jadi kembung kempis
          Bila dah terkedu..dia persoal pula pasal kopipes
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          Nasib ler TN anjing 🐕 @ Kenanga 9:31 am,

          1. Nasib ler TN anjing 🐕 @ Kenanga 9:31 am,

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            TN anjing spt baru naik dari terjatuh dalm telaga
            Dia juga ibarat kerbau patah tanduk, nak berlaga
            Bodoh bahlol anjing tua ini mmg tidak terhingga
            Tak sedar ke anjing tua ini..dia pun kopipes juga
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. Nasib ler TN anjing 🐕 @ Kenanga 9:31 am,

              HAHAHA HOHOHO HIHIHI

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              TN anjing kena taji teruk, kini parah & terngadah
              Dgn Cg Kejora..anjing tu hari2 makan caci ludah
              Naper ler biol bengap sgt itu anjing haram jadah
              Bkn ke kopipes itu menjadikan kerja jadi mudah?
              👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  17. TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kt sekolah, cgu Kejora selalu dpt kecemerlangan
    Di blog Budin pula dominan..penuh kgemilangan
    TN anjing bebal dh teruk lunyai terima penangan
    Terus dah cabut lari itu TN anjing barua bajingan
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Anjing tua itu..dah tak berani lagi, beri tentangan
    Kini, dia monyok & terkedu..air mata berlinangan
    Jigit, Zunun, Anon..rmai gmbira bertepuk tangan
    Kejora pula, yahu..yabedu, meraikan kmenangan
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪🖕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    1. Cgu Wak Gondol Kejora Kojolla blowing his trumpet again, tapi bila orang lain blow, Ya Allah, begitu kotor, busuk, penuh mcm2 yang tak semenggah dia nih.

      Mengharap TN dah cabut, takut the onslaught of barrages of smacking, slapping, thumping on his face.

      Paling ketara sekali ia lah dia nih bila tak dapat pukulan Bang Ali malam tadi, melatah, menyanyah, mencacah ler disini.

      1. TN @ Kenanga bapok 8:43 am,

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        TN anjing biol bingai dungu, tampil lagi berhelah
        Mmg le, org jenis bebal ni tk kan mengaku kalah
        Makin dia jawab, makin kebodohan dia terserlah
        Itu le jadinya bila harap juah tpi tk tinggi sekolah
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Wajah TN anjing biol, kian hari kian suram teduh
        Mkin dia mnjawab, mkin ketara dia punya bodoh
        Muka tua kerepot tu sudah tentu ler mkin hodoh
        Itu le..kuangajar biadab sgt, dgn org suka gadoh
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. TN @ Kenanga bapok 8:43 am,

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          Kejora tau TN anjing sebenar nya duka sengsara
          Kat bawah ponggongnya dirasa spt ada api bara
          Makin dia lwn kebodohan anjing ni makin ketara
          Tak kan ler si tua dungu, nk kalahkan cgu Kejora?
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          Sian TN anjing bebal..terus jadi objek belasahan
          Dgn Cgu Kejora, anjing tua ini tidak dpt bertahan
          Makin dijawab makin nyata dia pnya kebodohan
          Pembaca dpt nilai..dia pnya tahap persekolahan
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  18. TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok,

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing kerepot, muka macam bontot sampan
    Dia akan terus kena dgn cikgu Kejora yg tampan
    Kini dgn Kejora..dia tak berani lagi nak berdepan
    Kejora blh lepas dia, klu dia mau beradab sopan!
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Beruk Tua Wak Mongol Kejora Kojolla muk mcm bontot ayam, mulut mcm bontot ayam, selalu keluar tahi kapor sebab ayam sakit dah nak mati.

      Mengaku itu ini tapi dia hanya lah Wak Mongol boleh di kuis dengan jari kiri.

      1. TN anjing 🐕 @ Kenanga 8:47 am,

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Kejora tau TN anjing sebenar nya duka sengsara
        Kat bawah ponggongnya dirasa spt ada api bara
        Makin dia lwn kebodohan anjing ni makin ketara
        Tak kan ler si tua dungu, nk kalahkan cgu Kejora?
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Sian TN anjing bebal..terus jadi objek belasahan
        Dgn Cgu Kejora, anjing tua ini tidak dpt bertahan
        Makin dijawab makin nyata dia pnya kebodohan
        Pembaca dpt nilai..dia pnya tahap persekolahan
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. TN anjing 🐕 @ Kenanga 8:47 am,

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          TN anjing biol bingai dungu, tampil lagi berhelah
          Mmg le, org jenis bebal ni tk kan mengaku kalah
          Makin dia jawab, makin kebodohan dia terserlah
          Itu le jadinya bila harap juah tpi tk tinggi sekolah
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          Wajah TN anjing biol, kian hari kian suram teduh
          Mkin dia mnjawab, mkin ketara dia punya bodoh
          Muka tua kerepot tu sudah tentu ler mkin hodoh
          Itu le..kuangajar biadab sgt, dgn org suka gadoh
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  19. Fuhhh…padu kipas ampu Mujahid ni pada Abam Sheik. Kalau dah jadi PM nanti jangan pula lupa lantik semula Mujadid ni jadi Menteri. Ampu begini boleh bikin Izam Kotak jealous ni….

  20. HAHAHA HOHOHO HIHIHI Kenanga bapok,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    ♿♿♿♿♿♿♿♿♿♿♿♿♿♿♿♿♿
    TN anjing ats kerusi roda, laptop ttp tk renggang
    Ke sana sini bergerak laptop diikat kat pinggang
    Tapi, ilmu yillek, ada hati nak masuk gelanggang
    Kena Kejora sekel, cabut lari tonggang langgang
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Beruk Tua Wak Mongol Kejora Kojolla ini bunyi mcm lepas sekolah SJK. Otak pun SJK, tentu tak ada pelajaran tinggi, tak reti nak nilai batu dari manikam.

      Nak coba jual batu permata tipu, disembur Manickavasagam.

      1. TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok 8:51 am,

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Kejora tau TN anjing sebenar nya duka sengsara
        Kat bawah ponggongnya dirasa spt ada api bara
        Makin dia lwn kebodohan anjing ni makin ketara
        Tak kan ler si tua dungu, nk kalahkan cgu Kejora?
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Sian TN anjing bebal..terus jadi objek belasahan
        Dgn Cgu Kejora, anjing tua ini tidak dpt bertahan
        Makin dijawab makin nyata dia pnya kebodohan
        Pembaca dpt nilai..dia pnya tahap persekolahan
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok 8:51 am,
          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          TN anjing biol bingai dungu, tampil lagi berhelah
          Mmg le, org jenis bebal ni tk kan mengaku kalah
          Makin dia jawab, makin kebodohan dia terserlah
          Itu le jadinya bila harap juah tpi tk tinggi sekolah
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          Wajah TN anjing biol, kian hari kian suram teduh
          Mkin dia mnjawab, mkin ketara dia punya bodoh
          Muka tua kerepot tu sudah tentu ler mkin hodoh
          Itu le..kuangajar biadab sgt, dgn org suka gadoh
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  21. Mana gi TN anjing @ Kenanga bapok nih?

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Cikgu Kejora terus menyusun kata2 dengan rapi
    Dgn pantun2 saja TN anjing dh kena tibai berapi
    Monyok terkedu le, TN bebal bahalol lembu sapi
    Kini anjing biol dungu tu, dah tosonyap monyopi
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Beruk Tua Wak Mongol Kejora Kojolla memantun mantat sebab cara itu dia tak payah tulis panjang, malu orang tahu dia selalu main di sekolah punya belakang.

      Main pun dia suka belakang – dengan Bang Ali dia kena 8 inci.

      1. TN anjing bapok 🐕 @ Kenanga 8:54 am,

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Kejora tau TN anjing sebenar nya duka sengsara
        Kat bawah ponggongnya dirasa spt ada api bara
        Makin dia lwn kebodohan anjing ni makin ketara
        Tak kan ler si tua dungu, nk kalahkan cgu Kejora?
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Sian TN anjing bebal..terus jadi objek belasahan
        Dgn Cgu Kejora, anjing tua ini tidak dpt bertahan
        Makin dijawab makin nyata dia pnya kebodohan
        Pembaca dpt nilai..dia pnya tahap persekolahan
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. TN anjing bapok 🐕 @ Kenanga 8:54 am,

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          TN anjing biol bingai dungu, tampil lagi berhelah
          Mmg le, org jenis bebal ni tk kan mengaku kalah
          Makin dia jawab, makin kebodohan dia terserlah
          Itu le jadinya bila harap juah tpi tk tinggi sekolah
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          Wajah TN anjing biol, kian hari kian suram teduh
          Mkin dia mnjawab, mkin ketara dia punya bodoh
          Muka tua kerepot tu sudah tentu ler mkin hodoh
          Itu le..kuangajar biadab sgt, dgn org suka gadoh
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  22. 👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Tadi, Kejora pergi masjid berjemaah solat subuh
    Buka blog sja..terus jumpa TN anjing telur labuh
    Rupanya, luka anjing tua ni belum jugak sembuh
    Tapi Kejora tk kasi can, anjing ni Kejora nk tabuh
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    1. Dia panggil TN anjing. Dia dipanggil Wak Gondol.

      Harap Budin tak delete. Kalau delete unfair lah.

      Walaupun ini blog dia. Dia boleh buat apa saja.

      Aku nak buat blog, malaigh. Tak larat nak kena maintain.

      Menenggek ajer ler di blog sana sini.

      1. TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok 7:20 am,

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        TN anjing @ Kenanga, kena taji, tersmbam rapat
        Anjing tua ini dh mula terasa, sakit jiwa & badan
        Bila mengacah Kejora, sakit le yg anjing ni dapat
        Kini anjing ni mari mengadu serupa dgn pondan
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. Beruk Tua Wak Gondol Kejora Kojolla nih bukan saja sakit jiwa, dia dah sampai ke tahap perlu di heret ke Spital Tg Rambutan atau Tampoi.

          Apa macam pun, dia mesti mencaci, buat personal attacks. Sebab emak bapak nya tak bimbing dia di masa kecil nya.

          Sebab depa sibuk sangat pagi petang siang malam. Sibuk apa, tahu saja ler.

          1. TN anjing pondan 🐕 @ Kenanga 8:14 am,

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            Kejora tau TN anjing sebenar nya duka sengsara
            Kat bawah ponggongnya dirasa spt ada api bara
            Makin dia lwn kebodohan anjing ni makin ketara
            Tak kan ler si tua dungu, nk kalahkan cgu Kejora?
            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            Sian TN anjing bebal..terus jadi objek belasahan
            Dgn Cgu Kejora, anjing tua ini tidak dpt bertahan
            Makin dijawab makin nyata dia pnya kebodohan
            Pembaca dpt nilai..dia pnya tahap persekolahan
            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. TN anjing pondan 🐕 @ Kenanga 8:14 am,

              HAHAHA HOHOHO HIHIHI

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              TN anjing biol bingai dungu, tampil lagi berhelah
              Mmg le, org jenis bebal ni tk kan mengaku kalah
              Makin dia jawab, makin kebodohan dia terserlah
              Itu le jadinya bila harap juah tpi tk tinggi sekolah
              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              Wajah TN anjing biol, kian hari kian suram teduh
              Mkin dia mnjawab, mkin ketara dia punya bodoh
              Muka tua kerepot tu sudah tentu ler mkin hodoh
              Itu le..kuangajar biadab sgt, dgn org suka gadoh
              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  23. HAHAHA HOHOHO HIHIHI TN anjing @ Kenanga bapok,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing @ Kenanga kena taji jadi terkebil-kebil
    Kejora tahu emosi anjing tua ini makin tak stabil
    Mesti ubat penenang, anjing ini dh terlupa ambil
    Sblm subuh lgi, anjing tua ini bangun membebel
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Beruk Tua Wak Gondol Kejora Kojolla nih melanda landa dengan karutan nya.

      Mesti dibalun, ditibai dn dibantai supaya dia komen berpatutan.

      Dia panggil orang anjing, dia dipanggil Beruk. Baru lah fair.

      Menggelar TN membebel. Dia mengarut. Membebel ada baik nya. Mengarut ada ha nya karut. Hah, sekel dia cara senang ajer.

      1. TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok,

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        TN anjing asyik kena taji, menyembam kat lantai
        Berbenjol pala anjing ni peluru Kejora bersarang
        Mana ada nyer yg ckgu Kejora ini dia nak bantai?
        Anjing bapok ini gempar keling, auta temberang
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. Beruk Tua Wak Gondol Kejora Kojolla,

          Asyik kitar semula ajer kata2 kamu yer?

          Kamu taji bukan letak di kaki tapi di pungkoq, takut Bang Ali rapat dgn kamu.

          Kamu ckgu? ckgu KEPALA BAPAK KAMU, kata Najib Klepto wal Jibo.

          1. TN anjing pondan 🐕 @ Kenanga bapok 8:26 am,

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            Kejora tau TN anjing sebenar nya duka sengsara
            Kat bawah ponggongnya dirasa spt ada api bara
            Makin dia lwn kebodohan anjing ni makin ketara
            Tak kan ler si tua dungu, nk kalahkan cgu Kejora?
            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            Sian TN anjing bebal..terus jadi objek belasahan
            Dgn Cgu Kejora, anjing tua ini tidak dpt bertahan
            Makin dijawab makin nyata dia pnya kebodohan
            Pembaca dpt nilai..dia pnya tahap persekolahan
            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. TN anjing pondan 🐕 @ Kenanga bapok 8:26 am,

              HAHAHA HOHOHO HIHIHI

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              TN anjing biol bingai dungu, tampil lagi berhelah
              Mmg le, org jenis bebal ni tk kan mengaku kalah
              Makin dia jawab, makin kebodohan dia terserlah
              Itu le jadinya bila harap juah tpi tk tinggi sekolah
              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              Wajah TN anjing biol, kian hari kian suram teduh
              Mkin dia mnjawab, mkin ketara dia punya bodoh
              Muka tua kerepot tu sudah tentu ler mkin hodoh
              Itu le..kuangajar biadab sgt, dgn org suka gadoh
              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  24. Menteri 73 ekor dijaga oleh 32 juta orang Rakyat Malaysia. Inilah standard Menteri Pintu Belakang yang tak mahu ikut SOP sendiri. Gagal dan memalukan negara. Kahkahkah!

    1. Kamu, The Blog joker, Mister Kahkahkah, sekor rakyat yang tak menjaga bahasa kamu.

      Dulu sekolah SJK ker.

  25. MB SELANGOR LANGGAR KUARANTIN LAGI TERUK WEHHH…..

    Mana Komen DAP dan AMANAH dalam isu ini?……..

    Dr Khairuddin Takiri buat salah, kita faham dia minta maaf dan dia pulang 3 bulan gajinya dan tersemasuk sebelum ini dia tak terima gaji 2 bulan. Habis dengan MB Selangor geng PH macam mana?

    Kenapa DAP senyap, kenapa AMANAH khadam DAP senyap?
    Mana sybertropper yang hari-hari serang PAS pasa isu kuarantin?

    Uncle Kit Siang, yang saya syaki ada penyakit OCD, pernah buat 12 posting untuk serang Menteri PAS yang langgar kuarantin.

    Tak sabar nak tengok berapa posting Uncle akan buat untuk serang MB Selangor geng sendiri yang juga langgar kuarantin.

    Korang rasa berapa post uncle akan buat?

    MR : Cybertropper PH ni kerja ikut nafsu mana ada akal

    1. Ini maknanya Menteri SOP dan MKN gagal. Nak kawal Menteri sendiri gagal. Nak kawal MB lawan gagal. Pendek kata Kerajaan PN bukan saja khianat dan penipu tapi juga gagal jaga Malaysia. Failed state failed minister. Kahkahkah!

      1. Yer ker? Pernah Google “failed state” ker? Penerangan di situ serupa keadaan nya dengan Malaysia ker?

        Kamu mengarut, satu hal. Tapi tunjuk tak ada rasa cinta kpd negara Malaysia membikin aku meluat. Awas, akan aku balun, tibai dan bantai kamu sepenuh nya jika kamu coba persendakan keutuhan negara aku Malaysia nih.

        Menuduh secara liar saja itu ialah perbuatan bangsat.

  26. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kt kampong,penagih candu Kojolla macam jembalang
    Di blog Budin pula asyik kena penendang
    TN sado asyik saja buat Kojolla makan tulang
    Terus Kojolla cabut lari tak cukup padang

    kah kah kah

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Si sado ni asyik saja beri Kojolla telentang
    Kini,Kojolla dah serik pasal kena pelempang
    Jigit dan Zunun geng-geng ni kontot punya batang
    Bila Negro bubuh mereka pon nak menumpang

    kah kah kah
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪🖕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
      Kt kampong,penagih candu anon anjing 🐕 mcm jembalang
      Di blog Budin pula asyik kena penendang
      Kejora sado asyik saja buat anon anjing 🐕 makan tulang
      Terus anon anjing 🐕 cabut lari tak cukup padang

      kah kah kah

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Si sado ni asyik saja beri anon anjing 🐕 telentang
      Kini, anon anjing 🐕 dah serik pasal kena pelempang
      Jigit dan Zunun geng-geng ni kemas punya batang
      Bila Negro bubuh mereka tak nak menumpang

      kah kah kah
      💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪🖕
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    2. Terima kasih, peniru, membalun, menibai dan membantai Beruk Tua Wak Kontol kejora Kojolla.

      Bila dia abuse the right to criticize, goes personal dsb nya, balun dia berterusan lah.

      1. Takut di delete Budin, tukar Beruk Tua Wak Kontol kejora Kojolla kpd

        Wak Bongol Kejora Kojolla.

    3. Bagus juga title Sado di beri kpd TN tuh –

      Sado
      A Malaysian slang, commonly used by teenagers. It describes someone who is strong and muscular.

      1. TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok 5:19/5:28 am,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Woi TN anjing @ Kenanga, ko itu sorang pondan
        Wlau pun tough pondan tidak layak digelar sado
        Utk puak bapok gelaran sado adalah tk sepadan
        Lebih sesuai, kalau Kenanga ini, digelar Mr Dildo
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. Kamu Mak Nyah, asyik jual harta di backlanes of Chow Kit Road, KL.

          Harta yang Bang Ali suka. Tak lupa dengan Dildo, sebab itu yang Bang Ali dan kamu dodo.

          1. TN anjing 🐕 @ Kenanga maknyah 8:30 am,

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            Kejora tau TN anjing sebenar nya duka sengsara
            Kat bawah ponggongnya dirasa spt ada api bara
            Makin dia lwn kebodohan anjing ni makin ketara
            Tak kan ler si tua dungu, nk kalahkan cgu Kejora?
            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            Sian TN anjing bebal..terus jadi objek belasahan
            Dgn Cgu Kejora, anjing tua ini tidak dpt bertahan
            Makin dijawab makin nyata dia pnya kebodohan
            Pembaca dpt nilai..dia pnya tahap persekolahan
            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. TN anjing 🐕 @ Kenanga maknyah 8:30 am,

              HAHAHA HOHOHO HIHIHI

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              TN anjing biol bingai dungu, tampil lagi berhelah
              Mmg le, org jenis bebal ni tk kan mengaku kalah
              Makin dia jawab, makin kebodohan dia terserlah
              Itu le jadinya bila harap juah tpi tk tinggi sekolah
              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              Wajah TN anjing biol, kian hari kian suram teduh
              Mkin dia mnjawab, mkin ketara dia punya bodoh
              Muka tua kerepot tu sudah tentu ler mkin hodoh
              Itu le..kuangajar biadab sgt, dgn org suka gadoh
              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  27. MUAFAKAT KE PAKAT TOLAK PAS……..

    Jangan Sombong Tolak PAS, Tanpa Undi PAS, GRS Mungkin Gagal Tawan Sabah?…….

    Seperti yang diramalkan kekuatan GRS dan Warisan Plus adalah seimbang. Oleh itu kemenangan seseorang calon bergantung kepada faktor penambah yang mempengaruhi kepada sokongan tersebut.

    Misalnya di beberapa DUN, jika kita lihat jumlah undi yang diperolehi PAS pada PRU-14 (2018), ianya di sekitar 300 – 1600 undi, amat signifikan membantu kemenangan calon UMNO dan Bersatu walaupun dalam jumlah yang kecil.

    Pada 2018 PAS bertanding secara solo tanpa sebarang rakan sekutu, secara purata memperolehi undi popular sekitar 7-8%.

    Selepas PRU-14 PAS Sabah mengalami peningkatan keahlian baru yang menggalakkan sudah pasti berlakunya pertambahan undi PAS yang akan menyumbang undi kepada UMNO dan Bersatu.

    Ternyata faktor undi PAS telah menyelamatkan sekurang-kurangnya di 5 DUN daripada jatuh ditangan parti Warisan dan sekiranya 5 DUN ini gagal dimenangi maka impian Hajiji Noor, Bung Mokhtar Radin, Dr Jeffry Kitingan atau Dr Maximus Ongkili kembali mengambil tampuk pemerintahan kerajaan negeri Sabah tidak mungkin menjadi kenyataan.

    Baca tulisan penuh : https://kicaiping.blogspot.com/…/tanpa-undi-pas-grs…
    Disunting dari Mustaman Mustain https://www.facebook.com/1350235146/posts/10223781834837741/

    Sahimin Mustapah
    (Pemerhati Politik Sabah)

    MR : Ini kadang kala mereka tak nampak kepentingan MN dan sikap mengalah PAS

  28. pakat berebut nak tunjuk jaguh jadi pemimpin
    kalau tak ikut kepimpinan Nabi Muhammad SAW
    haru biru jygak akhirnya

    Sesungguhnya Ibrahim adalah seorang imam yang dapat dijadikan teladan lagi patuh kepada Allah dan hanif. Dan sekali-kali bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan (Tuhan),

    Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.

  29. najib bini rosmah

    Bersiap-sedia kluster Menteri tak patuh SOP akan meletup dalam masa terdekat. Bila Menteri gagal Rakyat tanggung akibat. Kita jaga Menteri 73 ekor yang membazir dan menyusahkan kita balik. Kahkahkah!

  30. najib bini rosmah

    Takziah kepada kontak rapat kluster Menteri. Bala Tuhan memang akan kepada yang kuat pegang agama dulu. Mati orang agama dulu. Yang kaki minum arak dan kaki judi gembira dapat portfolio duit juta-juta. Fuck you Menteri balik Sabah tak mahu kuarantin diri 14 hari. Kahkahkah!

  31. najib bini rosmah

    Nasihat Pengarah yang bijak diabai. Gelojoh berpolitik nak merampas Sabah. Rakyat tak berdosa jadi mangsa. Semoga Allah melaknat pemimpin tidak amanah dan khianat dalam Kerajaan PN.

  32. najib bini rosmah

    Menteri gagal patuh SOP. Penyokong dan pendokong menyebar virus dari Sabah dalam kapal terbang, ehailing, feri dan bas. Merayap-rayap ke rumah, pejabat, pasaraya, kedai, restoran, sekolah, universiti. Bila sudah positif Covid minta maaf minta doa minta ampun. Menteri jenis tak tahu malu yang boleh dapat gred A. Kahkahkah!

  33. Sayor taugeh di makan semut
    marah semut ditukul-tukul
    malam ni tiada pelangan Kojolla ketagih kemut
    ambik batang mop kecik last-last ulu cangkol

    1. Sayor taugeh di makan semut
      marah semut ditukul-tukul
      mlm ni tiada pelangan anon anjing 🐕 ketagih kemut
      ambik batang mop kecik last-last ulu cangkol

    2. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      Wak Gondol Kejora Kojolla ketagih kemut.

      1. TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok 5:34 am,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        TN anjing @ Kenanga bapok jubor udah tak laku
        Maklumlah umur dekat 90, udah tak kuat kemut
        Tadah kat Bg Non pun..dia tak teringin nak paku
        Sbb..jubor TN anjing ada ketuat & daki berlumut
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. Elleh, tak ngaku ketagih kemut, hari2 tunjuk berair liur di mulut.

          Beruk Tua Wak Mongol Kejora Kojolla nih bukan saja ketuat, ada kudis bernanah di celah kelengkang nya.

          Bahana Bang Ali punya pukulan bertalu talu.

  34. 🤣
    Kejolla amik kondom dalam laci
    Dia pon londeh seluar
    Negro sula 12 inci
    Bila tarik..tahik kluar
    🤣

    WEIII..HANG BUAT LAWAK LAGI NO

    padam!!!!!!!!!padam!!!!!!!!!!!!!!!!

    apo oi kona jang????

    kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
    kah kah kah kah kahkah kah kah kah kah

    1. kalu Wak Kojolla tu copy-paste pantun ni

      ???????

      ?????????

      ..memang sah dia bapokkkk!!

      1. Kalu Cgu Kejora ni copy-paste pantun tu

        ???????

        ?????????

        ..memang sah dia bijakkkk!!

    2. 🤣
      Anon anjing 🐕 amik kondom dalam laci
      Dia pon londeh seluar
      Negro sula 12 inci
      Bila tarik..tahik kluar
      🤣

      WEIII..HANG BUAT LAWAK LAGI NO

      padam!!!!!!!!!padam!!!!!!!!!!!!!!!!

      apo oi kona jang????

      kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      kah kah kah kah kahkah kah kah kah kaheeee

      1. SAH BAPOK LUBANG TEROWONG!!!!!!

        1. Amboimak, sebesar LUBANG TEROWONG …

  35. najib bini rosmah

    Ramai yang dijangkiti dalam kluster Menteri Pintu Belakang. Bala Tuhan turun ke atas hamba-Nya yang tidak ah dan berkhianat. Selain berdoa, pulang gaji 4 bulan dan letak jawatan lebih afdal. Kahkahkah!

  36. najib bini rosmah

    Melayu Islam dalam parti pengkhianat dan boomers wajib diam dan melihat kegagalan Kerajaan yang mereka idamkan selama ini. Berhentilah menyalak dan belajar jadi pembangkang yang bijak. Jangan nak sibuk dengan isu kaum, agama dan sensitif kalau diri sendiri gagal dan tak berguna dalam menjaga negara, bangsa dan agama. Sibuk main golf dalam 3 hari kes Covid19 tertinggi? Kahkahkah!

    1. Banyak menuduh tanpa bukti, fakta dan punca maklumat yang sahih.

      Belajar lah berbuat sebaliknya.

      Good for you and for others here.

  37. Assalamualaikum.. 1 program “Selawat sulthon” perdana akan diadakan bermula 8hb. Okt, 2020 (khamis) sehingga 31hb. Okt, 2020 seperti yg dinyatakan di bawah :

    1- bertempat di surau2, masjid, kediaman & dipejabat
    2- 1x bacaan sebelum @ sesudah solat fardu
    3- jumlah 5x bacaan sehari
    4- minimum 5 org jemaah dari setiap negeri

    Sebelum Mula bacaan :
    1- sebaiknya dalam berwuduk
    2- niat hanya kpd Allah swt tujuan utama Selawat
    3- dihadiahkan kpd junjungan besar Nabi Muhammad saw, ahli keluarga Rasullullah saw, para sahabat Rasullullah saw, para wali2 Allah swt, keluarga2 jemaah & seluruh umat Rasullullah saw
    4- doa “semoga dgn izin, rahmat & kasih sayang Allah swt agar diampuni segala dosa2 Kita & agar COVID-19 berkurangan & diangkat kembali diseluruh negara terutama negara Malaysia”

    Bagi yg berminat & berkelapangan boleh nyatakan
    *Negeri*✋ pada ruangan Komen

    Selawat sulthon :
    https://youtu.be/JOWQcNQiODw

  38. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kt sekolah, cgu Kejora selalu dpt kecemerlangan
    Di blog Budin pula dominan..penuh kgemilangan
    TN anjing bebal dh teruk lunyai terima penangan
    Terus dah cabut lari itu TN anjing barua bajingan
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Anjing tua itu..dah tak berani lagi, beri tentangan
    Kini, dia monyok & terkedu..air mata berlinangan
    Jigit, Zunun, Anon..rmai gmbira bertepuk tangan
    Kejora pula, yahu..yabedu, meraikan kmenangan
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪🖕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Masih lagi dia ni membikin TN femes.

      Tapi kononnya Cgu, bahasa kotor.

      Cgu bajingan.

      1. TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok 5:42 am,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Mmg ternyata TN anjing ini dungu, otak berkarat
        Bahasa kotor mmg sesuai, utk anjing najis berat
        Dia syok, ‘femes sbg bajingan’, ini anjing keparat
        Maklum ler umur dekat 90, nak fikir fah tak larat
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. Nak nyata mcm mana, Beruk Tua Wak Mongol Kejora Kojolla? Kamu memantun mantat, ungkapan pun tak betul.

          Tahu keparat, tahi palat ajer …

  39. YANG TAK PATUH SOP ADALAH POLITIKUS……PH PENYEBAR COVID….PN PEMBAWA COVID…….

    Disahkan positif Covid-19, menteri agama buat permohonan maaf……

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Dr Zulkifli Mohamad, mengesahkan dia dijangkiti Covid-19 sebentar tadi.

    Membuat kenyataan itu di media sosial Zulkifli juga meminta memberitahu keadaan kesihatannya ketika ini adalah baik.

    Pada masa sama senator itu juga menasihatkan orang ramai yang menghadiri majlis melibatkan kehadirannya antara 24 Sept hingga 4 Okt lalu agar menjalani pemeriksaan saringan Covid-19 di mana-mana klinik kesihatan dengan segera.

    “Kepada semua rakyat Malaysia, saya kini menjalani rawatan kerana disahkan positif Covid-19 oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

    Alhamdulillah, sehingga saat ini keadaan kesihatan saya adalah baik,” katanya.

    Dalam hantaran kemudiannya Zulkifli juga meminta maaf atas “kelemahan dan kekurangan” di pihak dirinya.

    “Seperti yang telah saya maklumkan dalam kenyataan pada hantaran sebelum ini, saya telah disahkan positif oleh KKM.

    “Saya mohon maaf atas sebarang bentuk kelemahan dan kekurangan daripada diri saya,” katanya.

    Bantuan tetap diberikan

    Nama Zulkifli disebut-sebut terutama di media sosial sejak pagi tadi lagi kerana dikatakan positif Covid-19, namun tidak ada pengesahan dibuat mengenainya sehinggalah petang tadi.

    Lebih menimbulkan kerisauan banyak pihak, dua sidang media yang dijadualkan hari ini – membabitkan Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob dan Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Dr Noor Hisham Abdullah – dibatalkan.

    Zulkifli sebelum ini ada ke Sabah untuk menyertai program di sana ketika tempoh kempen pilihan raya negeri (PRN), dan sekembalinya ke semenanjung, menghadiri beberapa program lain.

    KKM juga menerusi satu kenyataan tadi – tanpa menamakan sesiapa – mengesahkan bahawa seorang individu yang “menghadiri satu mesyuarat di JPM” kelmarin disahkan positif Covid-19.

    Gambar fail
    “Sehubungan itu semua yang hadir ke mesyuarat tersebut telah menjalani saringan kesihatan hari ini serta sampel telah diambil untuk ujian pengesanan jangkitan Covid-19,” kata Noor Hisham.

    Kata Noor Hisham lagi, pengesanan dan siasatan kontak sedang dijalankan, termasuk saringan gejala dan pengambilan swab bagi pengesanan jangkitan Covid-19, dan kontak rapat yang dikenal pasti diberikan surat perintah pengawasan dan pemerhatian di rumah (HSO) selama 14 hari dari tarikh akhir pendedahan.

    Tambahnya, kontrak rapat dalam mesyuarat itu telah diberikan HSO selama 14 hari dari tarikh 3 Oktober serta dipakaikan gelang pengawasan.

    Ahli lain dalam mesyuarat itu yang bukan kontak rapat dikehendaki memantau status kesihatan kendiri di rumah setiap hari selama 14 hari dengan menggunakan peralatan penilaian rumah (home assessment tool – HAT) dalam aplikasi MySejahtera.

    “Mereka telah dinasihatkan untuk segera mendapatkan rawatan di fasiliti kesihatan berhampiran sekiranya mengalami gejala semasa dalam tempoh pemantauan tersebut,” katanya lagi.

    Dalam kenyataan itu juga, Noor Hisham berkata, buat masa ini “individu berkenaan” tidak mengalami sebarang gejala, namun dimasukkan ke hospital untuk pengasingan, pemerhatian dan rawatan mengikut protokol sedia ada bagi kes disahkan positif Covid-19.

    Kalau anda terlepas…

    ULASAN | SPRM perlu jelaskan kewajaran portal Mandarin
    Meskipun kini ditahan di hospital, Zulkifli memberi jaminan bantuan yang dijanjikannya kepada mahasiswa terkandas gara-gara Covid-19 menerusi Mus’adah Khas Siswa Siri 2 tetap diteruskan oleh agensi agama di bawah kementeriannya.

    Untuk rekod, bantuan itu adalah bagi membantu pelajar-pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) yang terkesan akibat penangguhan pendaftaran baru-baru ini.

    Bagi program Musa’adah Covid-19 yang diaturkan pula, kata Zulkifli, ia akan dijalankan seperti biasa di seluruh negara melibatkan bantuan kewangan, barangan asas, makanan dan lain-lain, disalurkan tanpa mengira agama dan bangsa.

    “Saya akan pastikan semua bantuan sampai kepada sasaran, insya-Allah,” katanya.

    “Saya sayang anda semua. Patuhi semua SOP yang dikeluarkan oleh KKM dan Majlis Keselamatan Negara di mana jua anda berada,” katanya lagi.

  40. Saya fikir semangat USRAH seperti yang dibudayakan oleh ABIM harus menjadi satu platform dan arena percambahan fikiran (brainstorming) kearah membantu urusan mentadbir negara dalam sektor kemajuan Islam, pendidikan, sosial, kesihatan, perpaduan kaum, ekonomi, keselamatan dan hubungan antara bangsa etc.

  41. Mana TN anjing @ Kenanga bapok nih?

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Cikgu Kejora terus menyusun kata2 dengan rapi
    Dgn pantun2 saja TN anjing dh kena tibai berapi
    Monyok terkedu le, TN bebal bahalol lembu sapi
    Kini anjing biol dungu tu, dah tosonyap monyopi
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Waaaaaah, dia ni dah rindukan TN.

      Tapi claiming all sorts.

      Dia pembohong, penipu, pemfitnah sort.

      1. TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok 5:46 am,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Mmg le biol bebal TN anjing, mcm Suman Hindu
        Tak tahulah anjing tua ini mabok todi atau candu
        Agaknya otak tk center asyik kena pukulan padu
        Kejora taji sekel kepala dia, dia kata Kejora rindu
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          Sebenarnya TN anjing tu sudah monyok terkedu
          Kepala dia sewel sbb asyik kena Kejora hempuk
          Kalau dia tu pempuan, ok ler juga rindu merindu
          Ini dikata, Kejora rindukan dia yg khunsya bapok
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          1. Mengharap bebenor yer kamu aku terkedu.

            Bodoh bebenor ler kamu tunjukkan kamu tak berani lawan aku. Mahukan terkedu pulak.

            Tu ler, kemarin sekolah di SJK. Kan dah otak pun tak OK.

        2. Marah yer? Tak dapat nyahkan aku.

          Kamu Beruk Tua Wak Mongol Kejora Kojolla mana boleh lawan aku.

          Memantun mantat yang baik pun tak tahu.

  42. Latar belakang TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok,

    HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    TN anjing tua tak terlawan Kejora yg bagai singa
    Kejora tampan..TN muka serupa bontot belanga
    Hindu bela dia dulu bnyak dilumor minyak lenga
    Kini dia cai peju-wang munafiq..belot cap bunga
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Sbb prangai pmpuan, kwn2 panggil dia kenanga
    Klu cgu tnya soalan, dia asyik, lopong ternganga
    Selalu kena berdiri atas kerusi cgu pulas telinga
    Tapi anjing biol tu buat bodoh jer terpinga-pinga
    🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Nasib le TN anjing @ Kenanga bapok,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
      TN anjing @ Kenanga bapok tak terlawan Kejora
      Dah tersembam rapat..masih lagi nk juah takbur
      Rupanya, maknyah bapok ni dah lama tidak dara
      Kecik2 lagi..Kenanga dh kena, paku lobang jubur
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      1. Nasib le TN anjing 🐕 Kenanga bapok,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Elok sgt lah Kenanga tu jadi penyokong pakatan
        Masa kecik, bapok ni mmg berkenan dgn jantan
        Selalu main pondok2 dan kwain2, kat tepi hutan
        Kngkwan tutoh jubor dia smpai bengkak bentan
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        1. Nasib le TN anjing 🐕 Kenanga bapok,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          TN anjing @ Kenanga bapok bodoh mcm lembu
          Kecik2 suka main kt hutan kawin2 dan pondok2
          Kenanga itu, suka mainkan peranan sebagai ibu
          Bergilir-gilir jubor TN anjing tu, kngkawan sodok
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          1. Nasib le TN anjing 🐕 Kenanga bapok,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            TN anjing @ Kenanga, main kawin2 dia sgt suka
            Dia jadi ibu kengkawan dia jadi bapa bergilir-gilir
            Abis lobang jubor Kenanga..robek & cedera luka
            Sbb kengkawan berganti2, sodok msuk btg pelir
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            HAHAHA HOHOHO HIHIHI

          2. Bahasa di komen nya 5 October 2020 6:05 pm itu ke yang di kata Cgu?

            Dah teruk ler negara ini jika begitu.

            1. Dia nih a frustrated case. Dah tua melangkau 90an tahun, tak dipercaya anak nya untuk dia menolong jaga cucu2 nya sebab dia tak berpendirian bertanggung jawab.

              Maka berkeliaran lah dia, masuk blog ini mengarut nak memenuhkan masa nya.

              Kesian, akan berterusan begitu hingga dia mati. Tak di peduli anak nya sebab tak berpendirian bertanggung jawab itu.

              Tiada siapa menasihatkan nya sebab dia tak bercampur orang. Sad.

            2. TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok 6:08 am,

              HAHAHA HOHOHO HIHIHI

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              TN anjing kian terasa pilu hiba & derita sengsara
              Di bawah ponggong..bagaikan semarak api bara
              Baru dia tau..akibat dari mengacah Cikgu Kejora
              Bila dah kantoi terkedu..dikata nya rosak negara
              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              1. Beruk Tua Wak Mongol Kejora Kojolla asyik harapkan TN terkedu.

                Bukan saja tak sporting, itu menunjukkan dia penakut, gerun, gigil lutut dgn TN.

                Nasib Kamu lah, Wak Mongol Kejora Kojolla.

    2. Asyik mencaci saja si Wak Bongol Kejora Kojolla nih.

      Tak dibimbing emak bapak di masa kecil.

      1. TN anjing 🐕 @ Kenanga bapok 5:48 am,

        HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        TN anjing kini dalm keadaan terumbang-ambing
        Masa kecik, anjing ini, banyak mkn taik kambing
        Dia rasa mcm Kejora dah tikam dia dgn lembing
        Bila dah terkantoi dikata Kejora ni tak dibimbing
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. Beruk Tua Wak Mongol Kejora Kojolla asyik melahirkan risau nya tak dapat menandingi TN.

          Di katanya macam2, mengharapkan TN angkat kaki dari sini.

          Bodoh, bangang tak terhingga Beruk Tua Wak Mongol Kejora Kojolla nih.

          Tak tahu bahwa lagi risau dia, lagi TN mahu cocok dia sana sini (figuratively speaking) sebelum Bang Ali tiba memeluk nya.

Leave a Reply

Your email address will not be published.