10 SEBAB KENAPA ‘LANGKAH LE MEREDIEN 2020’ BERBEZA DENGAN ‘PROJEK 16 SEPT 2008’

Dr Madhi Hasan

Sidang Media Khas Dato’ Seri Anwar Ibrahim di Hotel Le Meridien Kuala Lumpur pada 23 September 2020 mencetuskan satu gegaran gempa terbaru dalam politik Malaysia. Beliau mendakwa telah memperolehi sokongan daripada majoriti ahli-ahli parlimen bagi pembentukan sebuah kerajaan yang baharu. Sekaligus ia akan menyebabkan tumbangnya kerajaan Perikatan Nasional yang diterajui Tan Sri Muhyiddin Yassin. Pihak lawan politik beliau termasuk Tun Dr Mahathir dengan cepat menimbulkan keraguan dengan mengingatkan rakyat kepada kegagalan Projek 16 September pada tahun 2008.

Projek 16 September ialah satu rancangan oleh Pakatan Rakyat yang diketuai Anwar untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasional pimpinan Abdullah Ahmad Badawi selepas tsunami politik pada PRU-12 tahun 2008. Pada 14 April 2008, Anwar mengumumkan bahawa Pakatan Rakyat sedang mencukupkan bilangan untuk membentuk kerajaan melalui penyeberangan beramai-ramai ahli-ahli parlimen Barisan Nasional ke Pakatan Rakyat. Tarikh yang ditetapkan untuk peralihan kuasa itu berlaku ialah 16 September 2008. Walau bagaimanapun, pertukaran kerajaan yang ditunggu-tunggu oleh penyokong-penyokong Pakatan Rakyat pada waktu itu akhirnya tidak menjadi kenyataan. Kegagalan itu sedikit sebanyak menjejaskan kredibiliti Anwar sebagai pemimpin de facto Pakatan Rakyat.

Menyamakan kegagalan Projek 16 September 2008 dengan peristiwa hari ini adalah satu cara yang mudah untuk meredakan kegusaran di hati para pemimpin dan penyokong Perikatan Nasional. Dengan menyoroti latar kepada kedua-duanya, terdapat 10 perbezaan yang menjadikan “Langkah Le Meridien” berbeza dengan “Projek 16 September”, 12 tahun yang lalu. Perbezaan-perbezaan tersebut adalah seperti berikut:

1. Angka yang tidak terlalu sukar untuk dicapai.

Pada tahun 2008, pembangkang mempunyai hanya 82 kerusi parlimen dan memerlukan sekurang-kurangnya 30 kerusi lagi untuk mencapai majoriti mudah iaitu 112 kerusi. Angka itu adalah terlalu besar berbanding jumlah yang diperlukan oleh Anwar pada kali ini. Umum mengetahui bahawa kelebihan majoriti yang dimiliki oleh Muhyiddin adalah dua atau tiga kerusi sahaja. Dalam erti kata lain, dari sudut permainan angka, sasaran kali ini adalah lebih attainable atau mampu dicapai.

2. Duluan (precedent) daripada kes Perak.

Idea Projek 16 September dilontarkan sebelum berlakunya peristiwa ‘rampasan kuasa’ di Perak pada bulan Februari 2009. Pakatan Rakyat menghadapi masalah untuk melaksanakan Projek 16 September kerana kaedah untuk menjatuhkan seseorang Perdana Menteri ialah dengan menjalankan undi tidak percaya di Parlimen. Rancangan itu sukar dilaksanakan kerana ia akan digagalkan oleh Yang DiPertua Dewan Rakyat. Pada masa sekarang, pertukaran kerajaan boleh berlaku tanpa perlu membawa usul undi tidak percaya di parlimen. Seorang Raja atau Ketua Negeri berhak untuk memutuskan sama ada Perdana Menteri atau Menteri Besar masih memiliki sokongan majoriti melalui cara-cara lain. Perkara ini diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan pada tahun 2010 dalam ‘kes MB Perak lawan MB Perak’ iaitu Mohammad Nizar Jamaluddin lawan Zambry Abdul Kadir. Kaedah ini seterusnya dipraktikkan dalam pertukaran kerajaan-kerajaan negeri di Melaka dan Kedah pada tahun 2020. Oleh itu, halangan prosedural yang dihadapi oleh Pakatan Rakyat pada tahun 2008 kini sudah tiada.

3. Persoalan mandat rakyat.

Pada tahun 2008, parti yang memenangi PRU-12 ialah Barisan Nasional. Pakatan Rakyat pada ketika itu bergelut dengan persoalan moral dalam merampas kuasa pemerintahan daripada sebuah kerajaan yang telah memperolehi mandat rakyat secara sah. Pada tahun 2020, Pakatan Harapan mempunyai legitimasi dari segi moral untuk mengambil kembali kuasa daripada Perikatan Nasional. Ini kerana legitimasi kerajaan Perikatan Nasional dipertikaikan dari aspek moral. Perikatan Nasional adalah sebuah kerajaan yang terhasil melalui pengkhianatan terhadap mandat rakyat yang dimenangi oleh Pakatan Harapan dalam PRU-14.

4. Kemantapan koalisi Pakatan Harapan.

Pakatan Rakyat ditubuhkan pada 1 April 2008 oleh KEADILAN, DAP dan PAS selepas kemenangan mengejut pembangkang di beberapa buah negeri dalam PRU-12. Dari segi umur, koalisi itu masih belum cukup matang dan meyakinkan apatah lagi PAS dan DAP mempunyai ideologi yang amat bertentangan. Koalisi Pakatan Harapan pada hari ini sebenarnya adalah merupakan kesinambungan kepada Pakatan Rakyat. Ia juga telah teruji dengan pengalaman mentadbir kerajaan pusat dan beberapa buah kerajaan negeri. Oleh itu, Pakatan Harapan sebagai sebuah koalisi perdana (grand coalition) adalah jauh lebih kukuh dan meyakinkan berbanding Pakatan Rakyat pada tahun pertama kewujudannya. Kekukuhan Pakatan Harapan dapat memberi keyakinan kepada ahli-ahli parlimen dari parti-parti lain untuk mengalihkan sokongan mereka.

5. Kecelaruan koalisi Perikatan Nasional.

Pada tahun 2008, hanya ada satu koalisi perdana (grand coalition) yang memerintah Malaysia iaitu Barisan Nasional yang dianggotai oleh 14 buah parti. Abdullah Ahmad Badawi selaku Pengerusi Barisan Nasional mempunyai kawalan yang kuat kepada parti-parti dalam Barisan Nasional. Hari ini, Perikatan Nasional adalah sebuah koalisi yang cacamerba. UMNO yang mempunyai jumlah kerusi terbesar di pihak kerajaan mengisytiharkan yang ia bukan sebahagian daripada koalisi Perikatan Nasional. Barisan Nasional juga tidak seutuh dahulu kerana ia kini hanya dianggotai oleh tiga buah parti. Pilihan raya Negeri Sabah yang sedang berlangsung mengesahkan kecelaruan ini apabila Muhyiddin gagal menghalang parti-parti yang menyokongnya daripada bertembung sesama sendiri.

6. Pertukaran kerajaan sebagai satu norma baharu.

Selama puluhan tahun, majoriti rakyat beranggapan yang Barisan Nasional akan berkuasa seolah-olah selama-lamanya. Oleh itu, usaha Anwar untuk memecahkan halangan psikologi tersebut pada tahun 2008 adalah suatu kerja yang mencabar. Pada hari ini, rakyat telah menyaksikan kerajaan pusat bertukar buat pertama kalinya pada bulan Mei 2018. Kemudian pertukaran kerajaan pusat berlaku lagi pada bulan Februari 2020. Kedua-dua peristiwa telah berlaku dengan aman tanpa sebarang kekacauan. Dengan yang demikian, pertukaran kerajaan bukanlah satu perkara yang luarbiasa dan membimbangkan sepertimana yang dirasai oleh rakyat pada tahun 2008.

7. Keseimbangan kaum.

Pada tahun 2008, dikhabarkan bahawa sebahagian besar ahli-ahli parlimen yang akan menyeberang pada ketika itu ialah wakil-wakil rakyat bukan Melayu dari Sabah dan Sarawak. Ia menimbulkan satu dilema kerana ini akan menambah ketidakseimbangan kaum dalam Pakatan Rakyat. Representasi kaum bukan Melayu di dalam kerajaan yang bakal terbentuk akan meningkat dengan ketara. Senario tersebut akan menyukarkan urusan Pakatan Rakyat dengan institusi-institusi yang dianggap pelindung kaum Melayu terutamanya pihak Istana. Pada kali ini, Anwar kelihatan telah mencari penyelesaian kepada masalah itu dengan memfokuskan untuk menarik sokongan ahli-ahli parlimen Melayu-Islam. Kenyataan Zahid Hamidi yang menyatakan “ramai” ahli-ahli parlimen UMNO akan menyokong Anwar mengesahkan bahawa Anwar hampir berjaya untuk menyelesaikan masalah yang dihadapinya 12 tahun lalu.

8. Kebimbangan PAS.

Projek 16 September menghadapi kebuntuan kerana salah satu rakan kongsi utama dalam Pakatan Rakyat iaitu PAS berada dalam keadaan berbelah bahagi. Berdasarkan senario yang disebut di atas, pimpinan PAS terutamanya kumpulan ulama merasa bimbang yang kerajaan baharu yang bakal terbentuk akan didominasi oleh kaum bukan Melayu. Di dalam Pakatan Harapan pada kali ini, AMANAH dan DAP selaku rakan komponen kelihatan lebih ghairah daripada Anwar sendiri untuk mengambil semula kuasa. Oleh itu, Anwar tidak lagi perlu menghadapi kerenah rakan komponen yang melambatkan perancangannya seperti pada tahun 2008.

9. Tindakan balas pihak lawan.

Pada tahun 2008, Anwar mengumumkan Projek 16 September pada bulan April dan memperuntukkan masa lima bulan untuk menjayakannya. Jangkamasa yang panjang itu diperlukan kerana Anwar sendiri belum menjadi Ahli Parlimen sewaktu beliau mengumumkan perkara itu. Halangan perundangan untuk beliau bertanding akibat sabitan kesnya yang pertama hanya berakhir pada Ogos 2008. Dalam tempoh lima bulan itu, pihak lawan melakukan pelbagai asakan terhadap Anwar terutamanya melalui pendakwaan baharu dalam kes Liwat II (kes Saiful Bukhari). Kemuncak kepada tindakan balas Barisan Nasional ialah apabila ia membawa lari ahli-ahli parlimennya ke Taiwan beberapa hari sebelum tarikh 16 September atas alasan lawatan sambil belajar. Pada tahun 2020, Anwar menukar taktiknya dengan melakukan ambush (serangan hendap) pada 23 September. Ini disahkan dengan pengakuan Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang yang mereka sendiri tidak dimaklumkan mengenainya sehingga ke saat-saat akhir. Taktik itu menyebabkan pihak musuh kurang bersedia berbanding pada tahun 2008.

10. Keperluan untuk mendapatkan sebuah kerajaan yang stabil.

Kerajaan Barisan Nasional pada tahun 2008 adalah jauh lebih stabil berbanding kerajaan Perikatan Nasional pada hari ini. Abdullah Ahmad Badawi tidak menghadapi masalah untuk meluluskan apa-apa perkara di parlimen kerana majoriti yang dimiliki oleh Barisan Nasional adalah besar. Kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Muhyiddin pada hari ini adalah yang kerajaan yang paling tidak stabil dalam sejarah Malaysia. Pihak kerajaan berada dalam kebimbangan setiap kali parlimen perlu meluluskan sesuatu kerana majoriti yang dimilikinya terlalu tipis. Oleh itu, pada kali ini Anwar tampil dengan tawaran kepada Raja dan rakyat untuk membentuk sebuah kerajaan yang lebih stabil dengan majoriti yang jelas, kukuh dan meyakinkan.

• Dr Madhi Hasan ialah Felo di Institut Kajian Pilihan Raya dan Pemajuan Demokrasi (IESAD), Universiti Selangor

Kongsikan artikel ini
Updated: 24 September 2020 — 8:34 pm

85
Leave a Reply

avatar
12 Comment authors
AnonymousAnonymousAnonymousmantapbroMAHATHIRVSANWARp Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest
Notify of
mantapbro
Guest
mantapbro

Jadilah Lelaki Jagoan No. 1 .. Keras Kuat Tahan Lama !!
Lambat Pancut – Tahan 2 Jam !! Elok Untuk Mati Pucuk !!
Wasap / Call >>> 01139528288
http://wasap.my/601139528288/MantapBro
http://wasap.my/601139528288/MantapBro

Anonymous
Guest
Anonymous

mantapbro 8:39 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Berani mantapbro msuk entri tidak ikut tajuk pos
Nanti ada pula orang yang akan tampil maki caci
Cuba tanya TN anjing sebab dia tu pelir mampos
Lagi pulak pelir anjing telur labuh tu hanya seinci
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

mantapbro,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing kini rasa gayat spt orng terjun paracut
Takut dekat Kejora..dia lari, sampai kain terlucut
Tak usah lah mantapbro nak cerita pasal pancut
Anjing tua itu dah mati pucuk, pelir lembik kecut
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

mantapbro,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing tua tu, mana mampu lgi nk senggama
Anjing tua tu, btng pelir dah tak naik, mati pucuk
Tak ada guna mantapbro citer pasal tahan lama
Pelir anjing itu lembik, burit bini tak boleh cucuk
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

mantapbro,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kejora punya ni mmg le keras mcm batang kayu
Cuma blm kawin, tak tau ler setakat mana hebat
Tapi, TN anjing punya, serupa batang keladi layu
Mmg tk akan keras lagi, wlu anjing itu telan ubat
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

mantapbro,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kejora pnya..rasanya btg pisang pun blh tembus
Senang2 jer, klu nk gantung dua biji buah kelapa
Tapi TN anjing pnya, serupa batang keladi rebus
Klu anjing tu tenyeh agar2 pun tak akan jadi apa
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

Nyata sudah gila.

Menjawab iklan ubat kontol.

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

MEMANG LERR KERJA PAK DAJJAL BUAT HURU HARA DAN KEROSAKAN…..BANI YAKJUJ MAKJUJ BOLEH PERGI MAMPUS…… Uncle Kentang marah sungguh, “Negara alami musibah, kepala hotak kau berebut mau jadi PM…”…….. Sejak semalam, isu seorang ahli politik yang mendakwa telah mendapat majoriti sokongan untuk menubuhkan kabinet baharu serta menyatakan kerajaan sedia ada sudah tumbang telah mengejutkan ramai. Namun begitu, sidang media yang dibuat pada tengahari semalam telah mencetuskan pelbagai sindiran dari rakyat sehingga seorang figura yang terkenal di media sosial iaitu Uncle Kentang tampil menulis kiasan di media sosial miliknya. Sindiran buat ahli politik Dalam muat naik Kuan Chee Heng, dia telah… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Old idiot TN anjing 🐕,

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kejora’s ‘pantuns’ striked like lightning & thunder
DAP Bloody Old Man ‘TN anjing’ got into blunder
That idiot, is as if fallen, & being hit by the ladder
The skunk got no other choice than to surrender
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Dia ni sakit otak.

Anonymous
Guest
Anonymous

Old idiot TN anjing 🐕,

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Bloody old idiot TN, still come in to boast and lie
Only on rotten smelly garbage, this old goon rely
Kejora gave him English pantun, he cannot reply
However thanks for the jokes, that clown supply
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

HUHUHU

Anonymous
Guest
Anonymous

Old stupid idiot TN anjing 🐕,

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Old idiot goon TN is a damn stupid idol preacher
He is now, almost 90..but childish and immature
Facing Kejora he feels like being hit by an archer
No way he can beat cg Kejora, the smart teacher
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Masih lagi ulang tak habis2.

Sudah bankrap otak dia.

Anonymous
Guest
Anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing gila, psti makin gelisah & tak tenteram
Dia rasa pedih spt luka pada kulit dilumor garam
Dgn anjing tua tu..Jigit, Zunun & ramai lgi geram
Mkin tebal le muka TN anjing barua anak haram
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing tua bngsat keparat dah diam menyepi
Bodoh anjing tu lebih dari keldai dan lembu sapi
Dirasa spt, pnampar Kejora asyik singgah di pipi
Cabut lari ler, itu anjing peju-wang talibarut DAP
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Bila otak kecik tak sampai 100 gm berat nya, maka copy and paste saja ler keroje nye.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dia ni sakit otak

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

PAK BEDAL MENGAKU BUAT SALAH…..JANGAN UNDI DIA….. Shafie Apdal minta maaf lagi, rayuan terdesak hari akhir……. KOTA KINABALU: Dua hari sebelum rakyat Sabah membuang undi dalam Pilihan Raya Negeri (PRN), Presiden Warisan Shafie Apdal memohan maaf kepada seluruh rakyat negeri itu kerana membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) walaupun menyedari negara masih diancam wabak Covid-19. Shafie dalam rakaman video menjelaskan, beliau bertindak sedemikian kerana mahu memberi peluang kepada rakyat Sabah memilih wakil rakyat mereka, bukannya ditentukan serta diatur pihak tertentu yang mahu merebut kuasa. “Dalam kesempatan ini saya memohon ampun dan maaf kepada seluruh rakyat Sabah, kerana berhadapan dengan PRN yang… Read more »

anonymous
Member
anonymous

Kerana umno dan musa aman gila kuasa..

Akhirnye musa aman tak dapat ape2…

Anonymous
Guest
Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Mmg title juara, sewajarnya cikgu Kejora dinobat
Pakar dlm matematik, tapi berpantun juga hebat
Dgn cara pantun saja dia berhujah dan berdebat
Ramai pula musuh, dia berjaya cantas perambat
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
FuckTun Bingai langsung dah tk nampak kelibat
John Doe Tok Nujum pula dah insaf & bertaubat
Suman Hindu kt dlm kubor, hari2 malaikat sebat
Yg msih tinggal, mnyalak, TN anjing tua musibat
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Mangkin nyata sewel nya.

Anonymous
Guest
Anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing, benjol kepala..dgn peluru Kejora ledak
Asyik bedebuk jatuh, spt busuk punya cempedak
Tapi dia ttp jugak mmbebel takut tk dapat dedak
Nmun komen mcm sekolah rendah punya budak
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Old idiot TN anjing 🐕,

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Old idiot, TN ‘anjing’, is as if on the land drowned
Kejora had beaten the ill goon..flat to the ground
Now we can’t see anymore, the silly idiot around
However, thanks for the jokes, from the ill clown
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing, spt dah kena hempap kandang roboh
Tersembam tertiarap dia, kena cikgu Kejora tabuh
Anjing tua ni bngkit mmbebel sblm msuk subuh
Monyok terkedu le kini, itu anjing tua telur labuh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing kini mundar mandir je ke hulu dan hilir
Dia serupa bapok, yg kna tutuh jubor bergilir-gilir
Dgn Kejora dia dah mula seram & kecut btg pelir
Serupa bijik kelentit mak dia jer..lidah dia, terjelir
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Sekarang sudah cukup bukti menunjukkan bahwa WAK KONTOL KEJORA KOJOLLA INI SUDAH GILA.

BIARKAN BIARKAN

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

Anwar’s Premature Ejaculation: Did He Play Into Umno’s Hands?…….. The question is, is Anwar using Umno (or the “independent” Umno MPs) to become PM or is Umno using Anwar instead to trigger GE15? The next 24 hours will tell. If this proves to be just another “16 September” hoax, Anwar’s credibility would be utterly destroyed and there is no way he can recover from this fiasco. Anwar Ibrahim’s objective since 1982 is to become Malaysia’s Prime Minister. It is a dream he has been harbouring for 38 years — a dream for Anwar but a nightmare for Malaysia. Anwar made… Read more »

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Sekor demi sekor Pejuang Petai buka pekong Madey si Kitol berlakon. Rajin Pejuang Petai maki Wak Pornorogo dan Umno. Takut bocor rahsia nak backup Mat Sembab the Puppet PM? Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu the puppet of Beruk Tua Wak Kontol Kejora Kojolla?

Mana dia dah lama tak keluar?

Dah mamposssss ke?

Takut kena balun ke?

Anonymous
Guest
Anonymous

TN anjing 🐕 8:51 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Kesiian betul, dgn TN anjing kurap bebal keparat
Berdepan dgn Kejora, dia terima derita yng berat
Kejora tibai blkang anjing tua tu sampai berbirat
Mengelupor ler dia serupa babi hutan kena jerat
🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖
Keadaan anjing itu kini..mcm babi yg luka parah
Pedih hati anjing itu tak terkira, menahan marah
Anjing itu dh mula jdi sasau sawan tk tentu arah
Kepada NBR pula, kemarahan anjing itu gi curah
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Beruk Tua Wak Kontol Kejora Kojolla dia pigi mandi, lambat keluar sini.

Mandi junub alau pun tidur sorang ajer malam tadi.

Letih lesu tau lah apa dia buat sebelum tidur.

Yang dia punya seinci dah tinggal setengah inci.

Wa lau wei.

Anonymous
Guest
Anonymous

Old idiot TN anjing 🐕 11:35 am,

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Sian TN anjing pnyokong parti pejuwang penipu
Anjing tua ini, ibarat kna Kejora tibai dgn pnyapu
Maka keluar le dia, membebel, meroyan merapu
Hnya setakat itu je yg anjing bingai ni termampu
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Old idiot TN anjing 🐕 11:35 am,

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing kini mundar mandir je ke hulu dan hilir
Dia serupa bapok, yg kna tutuh jubor bergilir-gilir
Dgn Kejora dia dah mula seram & kecut btg pelir
Serupa bijik kelentit mak dia jer, lidah dia, terjelir
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Old idiot TN anjing 🐕 11:35 am,

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing, spt dah kena hempap kandang roboh
Tersembam tertiarap dia, kena cgu Kejora tabuh
Anjing tua ni bngkit mmbebel sblm msuk subuh
Monyok terkedu le kini, itu anjing tua telur labuh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Old idiot TN anjing 🐕 11:35 am,

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing, benjol kepala..dgn peluru Kejora ledak
Asyik bedebuk jatuh, spt busuk punya cempedak
Tapi dia ttp jugak mmbebel, takut tk dapat dedak
Nmun komen mcm sekolah rendah punya budak
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Siapa lagi yang ada kes tapi gagal masuk court? Madey si Kitol ingat dia sekor yang tahu? Madey si Kitol ingat semua kes boleh NFA dan kekaburan? Kahkahkah!

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Kes Azmin Semburit saja yang satu dunia tahu tapi ditutup kemas. Sampai kabur. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Sapa cakap? Kamu cakap?

KEPALA BAPAK KAU, kata Najib Klepto wal Jibo.

Wau bule
Guest
Wau bule

Nak selamatkan tengkok Wak Jahid punya pasal. Kes dia sudah nak habis.
Nak selamatkan tengkok Anwar punya pasal. Kes baru pula akan bermula.
Nak selamatkan tengkok Najib punya pasal. Kes No. 1 sudah kena 12 tahun.

By Syed Ali Akbar.

Tersangatlah bersetuju. 3 MPs having common motivation… selamat tengkok masing-masung

Wau bule
Guest
Wau bule

Give anwar the benefit of the doubt…..period

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Cah keting sesama sendiri. Tapi yang dikambinghitam DAP. Kalau tak berubat mati lebih baik pada Melayu yang tidak berakal. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Cakap lah siapa.

Termasuk kamu gamak nya.

Goh
Guest
Goh

Senang jadi melayu kt malaysia ni…

kalau diri rasa nak cari kuasa hentam dap,rasa nak cari harta hentam dap,rasa nak kena tolak rakyat hentam dap..

kompom cita2 murni anda akan berjaya

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak bijak ler cakap mcm tu.

Sekurang kurang nya kasi contoh lah, nak tengok hentam tu ada justifikasi atau tidak.

Ingat, cakap tak bijak tuh masih lagi polite.

Macam Perlembagaan cakap di Perkara 152, korang adalah “komuniti lain”. Polite tu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Jangan sindir menyindir, Goh.

Kita perlu elakkan berlaku lagi 13 Mei 1969.

Anonymous
Guest
Anonymous

Yes, boleh tuduh, tapi be specific lah, jangan tuduh “Bangsa Melayu”.

Sebab bangsa korang pun mcm2 boleh dituduh.

zunnun
Member
zunnun

bukan langkah2 2008 vs langkah 2020 yg anwar perlu cuba jelmakan… anwar seperti setiap manusia yg mempunyai cita2, ‘hope’ & keyakinan ingin membuat sesuatu perubahan dari situasi yg ‘frail’, yg kaku kpd satu situasi yg berbentuk dinamis kpd negara…. “.. to renew an ending, by justifying a new mean….” “…dlm politik, tiada musuh dan rakan yg tetap …” “…semua bersifat idafi semata2, nilai moral yg berubah2 utk menyatakan kebenaran….” ape kah kebenaran nya? negara perlu satu bentuk jentera yg baru, satu bentuk iktizam yg baru, satu bentuk keberanian yg baru utk kelusr dari kekalutan politik dan ekonomi semasa….. khidir mengajar… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

The problem is bila ada problem, it exacerbates.

Others exploit it. Damn.

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Jangan berlakon lama sangat Madey si Kitol. Anak murid kau si Azmin Semburit sudah dikepung. Mat Sembab sudah menangis. Hishamuddin terjerit-jerit tanpa sebab. Kasihani mereka. Mereka bukan cerdik macam kau. Kau cerdik lagi dari keldai Madey si Kitol. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Menuduh secara liar saja, tanpa bukti atau penerangan pun, kamu lebih bodoh dari ayam belanda.

In this world, it is commonly said that the domesticated turkey is the dumbest animal on the planet.

http://www.washingtonpost.com

https://www.google.com/search?q=the+stupidest+animal&oq=the+stupidest+animal&aqs=chrome..69i57j0.6038j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Anomn
Guest
Anomn

If turkey is the dumbest animal on the planet, TN is the dumbass person in the entire world…..

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau Anon pun dah jadi Anomn, mana tak dumbest in the universe.

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Madey si Kitol kata Anwar akan di bawah telunjuk Wak dan Jibby? Apa Madey si Kitol kata masa Mat Sembab? Lebih lawak apa Madey si Kitol kata masa Azmin Semburit di Hotel Sandakan? Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWARp
Guest
MAHATHIRVSANWARp

The Reason Why Some In Umno Are Angry With Muhyiddin And Might Support Anwar…….. The bottom line is, many Umno people cannot stand being number two and in Perikatan Nasional they feel they are number two with Bersatu being number one. And they feel if GE15 is held, Umno-Barisan Nasional can win enough seats to form the government and become number one again, with or without PAS. What is the reason why some in Umno are angry with Muhyiddin and might support Anwar? Simple. Some in Umno are upset that Najib Tun Razak was convicted — instead of the charges… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Those people should blame Najib Klepto wal Jibo. Had he not songlap-ed billions of the rakyat’s money in 1MDB, he might still be in the PM’s chair.

Damn stupid, short-sighted and bloody greedy man, perhaps goaded and persistently nagged by the never-take-no-for-an-answer wife, he is lucky not being in prison right now.

He is appealing the conviction and this is one occasion I don’t mind if the judges depart from the SOP of going just by the evidence presented before them.

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Wak Pornorogo lebih bijak dari pimpinan PH yang kowtow sama Madey si Kitol sebelum terlungkup disabotaj Madey sendiri. Amaran dah bagi sila buka mata dan sailang awal. Tahniah Wak. Madey si Kitol dan Azmin Semburit terciduk dalam kesombongan. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Macam mana nak buka mata bila depa jenis yang sepet penuh cataract, bernanah, sebab tak basuh muka tiap pagi, tak mandi selalu.

Tapi Tun M tak sombong, ha nya pegang kpd a no-nonsense SOP, criminals are locked up, those convicted are imprisoned.

anonymous
Member
anonymous

Bukan muyidin azmin dan KJ saja yg gelabah malah madey dan lobai Pas turut gelabah..

Blogger pro madey Kluangman dan Tukar Tiup gila pon gelabah sejak semalam..

Kikikikikik..

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu konon nya tak gelabah tapi Tuhan saja yang tahu gigil lutut, berterabur gelas todi bila mengambil nya dari Thambi di kedai todi.

Kalau Pak Sheikh ada majoriti, bawa usul di Parlimen, ikut SOP Parlimen, tumbangkan Kerajaan ini cara demokratik.

Tapi old man itu heboh dari satu September ke satu yang lain lat beberapa tahun. September mula musim sejuk di negara2 Temperate, tapi gigil gelabah nya Pak Sheikh tak kelihatan sebab dia di negara Tropikal.

anonymous
Member
anonymous

Oetikan dari mkini..

Semalam, pemimpin Umno Johor Nur Jazlan Mohamed menyuarakan sokongan terhadap kenyataan Zahid, menyifatkannya untuk mententeramkan akar umbi parti itu yang tidak senang terhadap kerjasama dengan Bersatu.

Malah dia juga dipetik The Malaysian Insight berkata Hishammuddin antara anggota parlimen Umno yang membuat perjanjian dengan Muhyiddin dengan bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad, yang turut melibatkan Hamzah Zainuddin – pemimpin Umno sebelum menyertai Bersatu.

JANJI APA ANTARA MADEY DGN HISHAMUDINM?..

anonymous
Member
anonymous

Exodus kali ni kerana mp Umno sudah bosan kena buli dgn muyidin..

Lihat saja diPRN sabah…Bersatu lawan umno…muyidin nak Hajiji jadi KM..

Jadi ni lah masa umno nak ajar muyidin…

Yg untung anwar sudah di tipu oleh madey.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bagus lah kalau Pak Sheikh di tipu Tun M. Apa saja asalkan dia tak menjadi PM. Tak boleh Peliwat dan bekas banduan 2 kali sebab liwat menjadi PM.

Anonymous
Guest
Anonymous

Old idiot TN anjing 🐕,

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Bloody old idiot TN, still come in to boast and lie
Only on rotten smelly garbage, this old goon rely
Kejora gave him English pantun, he cannot reply
However thanks for the jokes, that clown supply
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Little amuses the nuisance, what more the fool.

Anonymous
Guest
Anonymous

Old idiot TN anjing 🐕,

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Old idiot goon TN is a damn stupid idol preacher
He is now, almost 90..but childish and immature
Facing Kejora he feels like being hit by an archer
No way he can beat cg Kejora, the smart teacher
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Beruk Tua Wak Kontol Kejora Kojolla marah bila baca kena balun, digelar Wok Kojol, di komen dibawah ini.

Anonymous
Guest
Anonymous

Wok Kojol…LA..anu kocik “My eggs is Laboh####”
SoJAK menghilang ### dah BUANG tobiat gamak
reKA-REKA watak AYAM MERAH…JAWAB SENDIRI!!!!!

####dia baru balik betapa di gua ke?####kikiki

Kkikikikikikikik

OPO NOK JADI-JADILA

####minta Jigit jawab kalu..opo he? kikikikikik

Anonymous
Guest
Anonymous

Old idiot TN anjing 7:33 pm🐕,

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing 24 jam di blog ni, mngharapkan dedak
Tapi komen anjing tua ini selalu tk ikut tajuk pos
Umur dekat 90 tpi perangai dia spt budak-budak
Ntah bila nak cerdik, ini anjing tua pelir mampos
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Old idiot TN anjing 🐕 7:33 pm,

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
TN anjing, pasal tajuk pos bukan dia nak sentuh
Mcm nenek kebayan sja, membebel & caci maki
Bodoh anjing ini..mcm pak dia punya pala butuh
Jahat mulut, macam mak dia punya lubang puki
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Old idiot TN anjing 🐕 7:33 pm,

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Rasa nya TN anjing ni dlu lahir terbelit tali pusat
Perangai anjing tua ni sebijik macm keling paria
Senjata anjing ni hanya makian dan kata2 kesat
Agaknya lidah terjelir mcm bijik kelentit mak dia
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Beruk Tua Wak Kontol Kejora Kojolla fikir TN yang tulis komen di 7.33 pm di atas.

Bila dah gigil lutut dan menggelabah, melatah lah dia mcm Makcik Kiah.

Anonymous
Guest
Anonymous

TN anjing 🐕 7:33 pm/5:57 am,

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Kesian TN anjing tua..Hindu paria tauke maruku
Berbenjol sana sini, kepala dia cikgu Kejora luku
Jigit & Zunun pun, ada mari tumpang taji & paku
Anjing ni dah berak atas jln, mana ler nak ngaku!
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Beruk Tua Wak Kontol Kejora Kojolla 25 jam di blog ini.

Curi 1 jam entah dari mana.

Goblok.

Anonymous
Guest
Anonymous

Beruk Tua Wak Kontol Kejora Kojolla geram dia kena menyangkul, TN goyang kaki blogging.

Moral of the story: Jangan buang masa blogging di sini lah, cangkul banyak2 supaya boleh goyang kaki bila dah mampu.

Anonymous
Guest
Anonymous

TN anjing 🐕 5:57/9:23/9:59 am,

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Dgn cgu Kejora ni, TN anjing tua dah kena getah
Dia dh dekat 90 th tapi akal mcm budak mentah
Anjing tua ni ibarat mcm keropok je Kejora ratah
Meroyan sakan le dia pagi-pagi buta dh melatah
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Yang penting tiada lagi Madey si Kitol. Punca segala masalah politik Malaysia sejak 60-an sehingga kini. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau tak ada Tun M dalam politik negara ini, gamak nya kamu masih memanjat dan bergayut di pokok.

Sheraton
Guest
Sheraton

Juga yang nak tukar kerajaan ia lah MP UMNO sendiri. Anwar tak perlu memujuk rayu tapi mereka MP UMNO melihat kegagalan Muhyiddin yang mengikut telunjuk Azmin.

Lebih baik Anwar yang ikut telunjuk Zahid dan Najib dari Anwar ikut telunjuk Azmin.

Azmin lah pengkhianat dan Azmin juga lah petualang yang menyebabkan berlaku nya rampasan kuasa.

Jahat-jahat Zahid dan Najib .. tak sejahat Azmin

Anonymous
Guest
Anonymous

Siapa yang ikut telunjuk tak layak jadi PM. Siapa yang tunjuk telunjuk, kita kena lihat lurus ke bengkok.

Banyak yang bengkok kebelakangan ini. Terutamanya pengsonglapan berbilion wang 1MDB.

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Perompak masuk ikut pintu belakang kita tarik dan sembelih dekat jamban tepi pintu. Itulah caranya. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Perompak tak ikut pintu belakang. Depa ikut pintu depan, keluarkan pistol, apa kamu boleh buat, kamu ada hanya pistol air kencing.

Jigit
Guest
Jigit

Jadi Cik Madhi rasa kali ni tak terpancut kat luar sebelum masuk. Adakah ini muktamad..? Sila kunci jawapan anda.

Hokeh la kalu gitu…Russians kata “Po zhiviom u vidim…” Literally translated …”jika umur panjang, kita sama-sama lihat nanti…”

Anonymous
Guest
Anonymous

Hahaha, terpancut kat luar sebelum masuk. Omputih kata the story is ended before it’s begun.

Orang Jepun kata bakad da nah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Orang Sepanyol kata

Mucho trabajo por la manana, por la tarde, por la noche.

No puedo hacer el amor.