VEVEONAH CUBA DAPAT IJAZAH TULEN, IJAZAH MBA ZAHIDI DARI MANA?

Setelah permohonan maaf Datuk Zahidi Zainul Abidin, Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia akibat tindakannya memfitnah Veveonah, saya fikir hal ini sudah berakhirnya.

Rupa-rupanya serangan terhadap Veveonah masih lagi berlaku, kali ini Ahli Parlimen Kudat telah mengulas panjang lembar mengatakan Veveonah berbohong, walaupun sudah banyak bukti dikemukakan oleh warga Universiti Malaysia Sabah yang menunjukkan Veveonah memang perlu menjawab peperiksaan ketika itu.

Veveonah sedang berusaha dalam pengajian asasinya, supaya dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah. Ia adalah usaha yang perlu dipuji.

Jika kita imbas, timbalan menteri yang sedang mempersoalkan usaha Veveonah, Datuk Zahidi ini diketahui umum mempunyai kelulusan akademik yang meragukan. MBA yang dikatakan dimilikinya diragukan memandangkan Global University adalah institusi khusus teologi Kristian.

Veveonah bukanlah ahli politik yang sedang menggugat kerajaan, sehingga beliau perlu diserang bertubi-tubi.

Kita sedang bercakap tentang seorang pelajar yang masih muda, dan berkemungkinan masih belum biasa menghadapi serangan-serangan seperti ini.

Tindakan ahli-ahli politik yang bermati-matian cuba membunuh karakter Veveonah cukup memalukan.

Sudah tentu ada sebahagian warganet yang akan menggunakan hujah-hujah mereka untuk melakukan buli siber terhadap Veveonah.

Cukuplah tempoh 4 jam tempoh hari (sebelum permohonan rasmi timbalan menteri) menjadi bukti betapa ramainya orang menghina dan mencaci Veveonah.

Media-media gergasi turut mengutip laporan itu, sebelum menurunkannya semula setelah timbalan menteri meminta maaf.

Masalah Internet di Sabah bukanlah hal yang tidak berasas. Masih banyak tempat di kawasan pedalaman Sabah yang belum mempunyai akses kepada Internet.

Mengapa bukan ini yang menjadi perhatian mereka berdua?

Kecelaruan yang berlaku disebabkan arahan yang tidak jelas dari Kementerian Pendidikan Tinggi semasa tempoh awal Perintah Kawalan Pergerakan menyebabkan ada pelajar “panik” dan pulang ke kampung halaman.

Hal ini perlu diperhalusi oleh Ahli Parlimen Kudat ketika bertanya pensyarah UMS yang mempersoalkan tindakan Veveonah pulang ke kampung.

Sudah masanya timbalan menteri berganjak dari isu ini, hentikan usaha untuk menegakkan benang yang basah. Veveonah cuma seorang pelajar, bukan ahli politik yang perlu diserang seperti ini.

NIK NAZMI NIK AHMAD

JURUCAKAP PARLIMEN KEADILAN BAGI PENDIDIKAN

AHLI PARLIMEN SETIAWANGSA

8 September 2020.

Updated: 8 September 2020 — 10:44 am

45 Comments

Add a Comment
  1. CAI2 SUKA MINUM AIR KENCING SYAITAN PHDAPIG…..ITU SEBAB TAK HABIS2 KENCING….PAKAI PAMPERS PUN BOCOR…….

    MB Selangor PH menipu kata AGC pasal kertas siasatan pencemaran air di Selangor…….

    Peguam Negara Idrus Harun menafikan dakwaan Menteri Besar Selangor Amirudin Shari bahawa pihaknya tidak mengambil tindakan berhubung pencemaran air di Selangor.
    Dalam kenyataan media hari ini, Idurs menyifatkan tuduhan Amirudin itu sebagai “tidak benar dan tidak berasas”.

    “Selain daripada tawaran kompaun yang dikeluarkan pada bulan Mac 2020 yang dibuat tanpa rujukan kepada Jabatan Peguam Negara (AGC), sehingga kini AGC tidak pernah dirujuk dengan apa-apa kertas siasatan berhubung kejadian pencemaran air mentah di Selangor,” kata Idrus dalam kenyataan media hari ini.

    Idrus merujuk kepada 30 kompaun dengan nilai RM60,000 terhadap pemilik premis Yip Chee Seng & Sons Sdn. Bhd. yang dikaitkan dengan pencemaran air di Selangor.

    Idrus berkata demikian selepas Amirudin sebelum ini dilapor media mendakwa peguam negara tidak mengambil tindakan meskipun siasatan berhubung isu itu selesai pada April.

    “Akta Alam Sekitar mempunyai bidang kuasa lebih luas.

    “Contohnya, kita sudah habis lakukan siasatan ketika pencemaran pada April tetapi tindakan tidak diambil peguam negara. Kuasa pendakwaan juga bukan bawah kita,” katanya seperti dipetik portal Free Malaysia Today.

    Pada 16 April lalu, Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor Fasa 1, 2, 3, dan Rantau Panjang terpaksa dihenti tugas pada 16 April akibat pencemaran bau pada sumber air mentah di Sungai Selangor.

    Dalam kejadian itu, gangguan bekalan air tidak berjadual berlaku di tujuh wilayah iaitu Kuala Lumpur, Petaling, Klang/Shah Alam, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Gombak, dan Kuala Langat berikutan penurunan paras kolam utama. Semua loji terbabit kembali beroperasi semula keesokan hari.

    Kejadian hampir serupa berulang Jumaat lepas, apabila empat loji rawatan air di Sungai Selangor terpaksa ditutup susulan pencemaran bau di Sungai Gong, Rawang.

    Ia menyebabkan 1.2 juta pengguna di sekitar Lembah Klang menghadapi gangguan bekalan air tidak berjadual.

    Mengulas lanjut, AGC juga berkata pihaknya hanya dimaklumkan dan tanpa dirujuk berhubung kertas siasatan yang dibuka pada 4 September lalu selepas penutupan loji rawatan air.

    “Siasatan bersepadu berhubung kejadian itu sedang dijalankan oleh pelbagai agensi yang berkaitan.

    “AGC hanya dimaklumkan bahawa terdapat kertas siasatan yang dibuka oleh agensi-agensi yang berkaitan dan kertas siasatan itu sedang dilengkapkan sebelum dirujuk ke AGC untuk arahan selanjutnya,” katanya lagi.

    MR : Kalau PH menipu, kencil itu normal.. Rakyat diperbodohkan oleh mereka

  2. Jangan ragu dengan kelayakan Zahidi.

    Dia tak panjat pokok untuk dapatkan ijazah.

    Dia panjat pencawang letrik ..

  3. Terbalik nisan,di timpa dahan meranti
    Di baiki kemas , ditukul dalam kan batu
    Tak baik insan yg. hidup dikatakan mati
    Meski Mas ni mualaf,hukum Islam tahu

    Merah semalu,di bangsal cina
    Terasa meruntun,terkena duri
    Irah malu dan lari,pasal teruna
    Baca panton ,eeeeeeeeee geli

    Dr. Mas Elina Thomson
    Sakura Land

    Untuk anakku Putera Razkeen
    Kita masih di perantauan
    Entah bila kita kan pulang
    Rindu nenek kat London dan Alor Setar

  4. TIONGKOK MALAYA TAHU….BUAT PARTI BANYAK PUN TAK GUNA…. MEREKA TERLALU RASIS….SATU PARTI DALAM KERAJAAN…..SATU LAGI PEMBANGKANG…..MANA PARTI MENANG PASTI TIONGKOK UNTUNG……

    Betapa licik ultra kiasu di sebalik isu musang king, SJKC, pencemaran air Selangor…….
    Sifat Melayu, bila senang raikan orang lain. Bila susah, baru cari bangsa sendiri……..

    BERSATUNYA ultra kiasu dalam mempertahankan musang king, SJKC, dan pencemaran air Selangor

    Kita bagaimana? Berpecah tak habis? Berikan satu contoh, semua politik Melayu (Islam) atau NGO bersatu bersepakat dalam sesuatu isu seperti ultra kiasu? Ada atau tidak? Sampai bila? Keadaan kita makin tenat.

    Merajuk sikit, marah sikit, tubuh parti baharu. Pecah lagi…ultra kiasu terus menang. Kita terus kalah…

    Lihatlah, betapa liciknya ultra kiasu di sebalik beberapa isu terkini yang ada kaitan secara langsung kepentingan mereka.

    Bila sentuh sahaja isu pendidikan Cina (SJKC, UEC) dan tanah musang king, bukan main lagi garangnya lagak mereka. Lantang betul mereka bersuara, tidak kira ultra kiasu dalam kerajaan mahupun luar kerajaan. Walhal kesnya sangat jelas.

    Dah berkali saya katakan, kita tidak mahu ambil pengajaran. Nak fahami penyatuan politik Cina, senang sahaja, fahami rukun politik Cina.

    Terdapat tiga (ada kata empat) rukun politik Cina.

    Pertama, pertahankan Pendidikan Cina (bahasa Cina)

    Kedua, pertahankan media Cina kerana inilah saluran penting mereka untuk sampaikan maklumat untuk menyatukan Cina

    Ketiga, pertahankan NGO Cina kerana NGO inilah yang menjadi kumpulan pendesak paling berkesan sehingga kerajaan terpaksa tunduk

    Keempat, pertahankan ekonomi Cina kerana inilah sumber nadi utama bagi memastikan tiga di atas mendapat tempat yang istimewa. Ada duit semua jadi.

    Isu Pendidikan Cina. Ternyata salah, bertentangan dengan sejarah dan Perlembagaan. Ultra kiasu pertahankan bermati-matian. Kerajaan (Melayu) merasa tertekan.

    Apabila dah tertekan, maka keluarlah kata, itu hak bukan Melayu (Cina) yang termaktub dalam Perlembagaan. Sedangkan ia bukan hak.

    Itulah sifat Melayu, bila senang, raikan orang lain. Bila susah, baru cari bangsa sendiri, seagama.

    Sama seperti susah payah memperjuangkan kemerdekaan. Ketika susah, bermatian-matian Melayu Islam dan Bumiputera, mempertahankan tanah air sehingga nyawa menjadi gadaian.

    Bila sudah senang dan merdeka, Melayu seagama sudah tidak ingat lagi, yang dia ingat Melayu, Cina, India.

    Dalam kata lain, ketika susah (berjuang menentang penjajah) ingat saudara seagama. Bila senang atau merdeka, raikan orang lain, Melayu, Cina, India, walaupun bertentangan dengan undang-undang atau Perlembagaan.

    Saya bukan rasis, hanya memperkatakan yang hak, walaupun itu amat pahit.

    Ambil satu contoh di atas mengenai Pendidikan Cina. Pakar Perlembagaan, Prof Dr Shad Faruqi berkata, hak orang Cina adalah hak untuk belajar bahasa Cina, itu memang dijamin dalam Perlembagaan, tetapi bukan belajar dalam bahasa Cina. Dalam maksud, Perlembagaan memberi hak belajar ibunda tetapi bukan belajar dalam bahasa ibunda.

    Hairannya, sekian lama pakar bercakap, tidak ada siapa yang mahu dengar. Tidak ada tindakan atau penambahbaikan dibuat oleh kerajaan. Kita terus berpolitik. Orang politik merasakan dia semua pakar dalam segala hal. Tak mahu rujuk pakar. Pakar dirujuk ketika susah da tersepit.

    Pakar sejarah negara, mendiang Prof Khoo Kay Kim pernah berkata, apabila bercakap soal Pendidikan Cina. Kata Khoo, British hanya benarkan sekolah Cina beroperasi ketika zaman penjajah, jika mereka berhasrat untuk kembali ke negara asal iaitu negara China. Tidak mahu menetap di Tanah Melayu.

    Namun, jika orang Cina mengambil keputusan untuk menetap di Tanah Melayu, maka sekolah Cina mesti dirobohkan. Orang Cina mesti belajar dalam aliran kebangsaan. Jelas kata-kata pakar sejarah.

    Ternyata penjajah British sangat memahami dalam kehidupan bernegara. Memberikan hak kepada yang berhak. Malangnya, perkara ini tidak difahami sebegitu oleh ultra kiasu.

    Mereka merasakan semua hak mereka. Sampai ke tahap hak yang diminta melampau-lampau. Menjadikan sekolah Cina beroperasi secina-cinanya. Lebih Cina daripada Cina di negara China.

    Di negara komunis China, semua silibus dan kurikulum ditentukan oleh kerajaan. Tidak ada pilihan. Tetapi dalam konteks Malaysia, sekolah Cina yang dibantu sepenuhnya oleh kerajaan, silibus dan kurikulum, ditentukan oleh bangsa mereka sendiri. Lebih malang, tidak patuh kepada arahan kerajaan.

    Sudahlah tidak patuh. Malah desak dan paksa kerajaan untuk iktiraf Sijil Pendidikan Menengah Cina iaitu UEC. Keempat rukun tadi bergabung, bersatu teguh, sehingga kerajaan terpaksa tunduk.

    Sama juga isu pencerobohan tanah kerajaan bagi penanaman durian musang king. Beribu-ribu hektar tanah kerajaan di ceroboh, tiba-tiba apabila jadi isu, desak kerajaan untuk iktiraf dan beri tanah yang diceroboh kepada mereka. Ultra kiasu bersatu hati menentang kerajaan.

    Terbaharu, dalam isu pencemaran air di Selangor, sehingga sebahagian besar warga Lembah Kelang tidak dapat bekalan air selama hampir seminggu akibat racun yang dilepaskan.

    Heboh diperkatakan, bagaimana kilang tanpa lesen boleh beroperasi. Berjuta-juta buat keuntungan, cukai bayar atau tidak, kita tidak tahu. Tiba-tiba apabila dikenakan tindakan, kerana melepaskan racun ke dalam sungai, hanya dikenakan tindakan RM60,000.

    Rakyat terus merana, sedangkan dalam sistem demokrasi, rakyat adalah raja.

    Ultra kiasu tidak menyerang kilang haram koncoya seperti mana mereka menyerang isu YB Kuala Nerus, Khairuddin dalam isu kuarantin COVID-19. Isu Khairuddin senyap sekejap, apabila terkena kepada konco-konconya. Mereka tidak bersuara agar tindakan tegas dikenakan ke atas ultra kiasu yang melepaskan racun ke dalam sungai sehingga kolam tadahan tercemar, menyebabkan sebahagian besar penduduk Lembah Kelang menderita.

    Lebih hina lagi membaca kenyataan pemimpin ultra kiasu Selangor berkata, kilang yang beroperasi haram tersebut, yang telah menyebabkan rakyat menderita, biarlah tuan punya yang roboh sendiri, bukannya pihak berkuasa (kerajaan). Takut sungguh dia kepada ultra kiasu.

    Pelik sungguh, kilang haram beroperasi (ceroboh tanah haram) berpuluh-puluh tahun, tidak diambil tindakan. Malahan tindakan yang dikenakan begitu ringan. Takut sungguh dengan ultra kiasu yang begitu nyata melanggar undang-undang.

    Inilah sifat Melayu, bila dapat kuasa dan hidup senang, mulutnya meratib Melayu, Cina, India.

    Namun, bila hilang kuasa, baru nak cari sokongan Melayu, baru nak merayu kepada Melayu dan Bumiputera. Bila senang, Melayu, Cina, India. Rupanya kena susah dahulu, baru dia sedar dan insaf. Adakah cara ini betul? Sama-sama kita fikirkan.

  5. Dapt info palsu dari puak sendiri pun nak salahkan dap ….meme nak kena humban ke longkang betui pual ni ..senang betui hidup puak² ni.ada masalah je hentam dap,ade masalah je hentam dap..yg lagi pelik tu ada walaun yg percaya lah pulak hurmmm

    Kikiki…

  6. antara mahathir & hadi awang, yg jelas persamaan….

    hadi awang kerap mimpi temberang ‘rasullulah’ nya lalu di canang kesana kemari….

    mahathir asyik mimpi bermacam2 rekaan automobil, semua nak di cakau hingga sarat dgn bermacam2 grant dan perlindungan, tapi akhir tidak mendatangkan keuntungan…

    #se ekor melayu menganggap terlebih ‘islam’ dan seekor lagi terlebih fantasy dari nyata ….

  7. mana blh zahidi ada 2 ijazah palsu, ini semua fitnah dAp….

    tak kan #melayu2islamhadi kuat temberang sana sini…. 🤣

  8. Layanan double standard antara kasta Brahmin Menteri dan Rakyat kasta pariah. Hanya zaman Kerajaan Pintu Belakang Semburit Perikatan Nasional dulu Muafakat Nasional dan zaman dinasout Barisan Nasional. Kahkahkah!

  9. Usahlah bro kejora meratap berduka nestapa
    Andainya benar Irah sudah bersemadi di pusara
    Nanti jigit cari minah yang wajahnya serupa
    Ramai yang ada di Changlon, Tunjang dan sekitar Jitra

    Nak pantun banyak rangkap nanti TNBapokBodo marah
    Udah le bebal, dia tu gila sewel tak tentu arah
    Jigit disangkanya Zunnun, penyakit budak ni kian parah
    Boh penampaq dua tiga das, pastu halau dia ..deyyy pooodahhh!

    kah kah kahhhhhh

    1. TNBapokBodo? Pukimak pacak ini nak kena boh penampaq dua tiga das. Senang cite, cari kat MCMC, no talipon dari IP address.

      Dahlah tak reti nak jawab Zunnun asyik berpukimak mantatje, ini Jigit lagi lah.

  10. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Dlm kepiluan hiba lara..hidup ini terus ku gagahi
    Kekasih telah lbh dahulu pergi menghadap Illahi
    Utk nk bercinta lagi..seperti dh tiada rasa berahi
    Suman pula dh mampos, tiada org lagi nk kelahi
    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  11. Mr8sayed al bodin..
    Naseb umat mlayu yg dodok diatas tanah mlayu yg penoh dgn kemlayuanya dan kemolian mlayunya dan kemaloonan mlayunya dan penoh kemaloan mlayunya mcm haramjadah..

    Pemimpin dan pentadbiran poak mlayu dok angkat pendatang haramjadah, masa yg sama dok pelingkop mlayu
    Menteri gonapake sijil pelesu, rakyat gonapake pengenalan pelesu, pendatang haram jadi pokok menteri jadi tanahayer rakyat ompama pasoo.. besag ponya haram

    Konon joara dlm demokrasi sedangkan tanah mlayu ade sampe 9 anarki dan bepoloh-poloh pembesag dlm negeri, mlayu jadi anaktiri, cina diberi sijil terenok babi dlm kampong mlayu sampe begenoak-genoak..
    Sijil halal akn dipertimbang
    Cina kedarah babi mlayu mkn bau taik babi.. babi.
    Boat reja tak semenggah.. nak selamatkan raja-raja mlayu yg dah tento salamat .
    Yg tidak salamat mlayu, yg sedang terancam dlm negara yg benama tanah mlayu..

    63 taw0n mandeka mlayu kontrol segala-gala, palak-palak bapak bergombira gegak gompita pegang kowasa makan tak abis hereta melempah -lempah roah pong maseh lagi sebok dok makan-kedarah.
    Rakyat mlayu yg jelata hangpa biag pendatangharam dan pelesu ponya warganegara dok pijak kepala..

    Besag ponya haramjadah dan besag ponya celaka .. babi
    Koah koah koah..99

    1. Kamu Mad Tanjung Rambutan, bukan Mad Sawang.

      Mengata “Yg tidak salamat mlayu ..” tanpa bukti, fakta, hujjah, atau penerangan pun.

      Jadi, Mad Tg Rambutan ler kamu.

  12. Betul ke ada MP Pas yang gagal disuap oleh Mat Sembab jawatan GLC dan Menteri berfatwa… gaji selain jawatan Ahli Parlimen kawan-kawannya yang lain SYUBHAH dan HARAM? Adakah ini salah DAP? Gaji Hadi Wengweng nak kira halal atau halam? Kahkahkah!

  13. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Hidup ini..asyik sja diganggu kenangan yg silam
    Di lautan rindu..Kejora asyik je lemas tenggelam
    Hiba lara ibarat makanan, dgn kesepian jdi ulam
    Yang tinggal kini hanyalah Senandung Semalam
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

    1. SENANDUNG SEMALAM – JAMAL ABDILLAH
      Karaoke: https://youtu.be/ZTpYChj7NHo

      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
      Berirama senandung semalam
      Ku terkenang peristiwa silam
      Di mana aku dan si dia
      Cinta, benar cinta

      Kau mencurah apa yang dirasa
      Ku dibuai oleh angin senja
      Budi mu yang seikhlas itu
      Aku lah kekasih mu

      Chorus:

      Kini tinggal kenangan belaka
      Di taburan bunga, pusara mu
      Ku berdoa, agar dikau
      Aman bertemu Nya

      Oh kenangan, tinggallah kenangan
      Dikau pergi telah ditakdirkan
      Diri ku termenung menjauh
      Bersama senandung semalam
      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

  14. TIONGKOK DAPIG LEBIH RASIS DARI TIONGKOK TANAH BESAR…….

    Sekolah Cina Di Malaysia Lebih Cina Daripada Cina Di Negara China?………

    “Pakar sejarah negara, mendiang Prof Khoo Kay Kim pernah berkata, apabila bercakap soal Pendidikan Cina. Kata Khoo, British hanya benarkan sekolah Cina beroperasi ketika zaman penjajah, jika mereka berhasrat untuk kembali ke negara asal iaitu negara China. Tidak mahu menetap di Tanah Melayu.

    Namun, jika orang Cina mengambil keputusan untuk menetap di Tanah Melayu, maka sekolah Cina mesti dirobohkan. Orang Cina mesti belajar dalam aliran kebangsaan. Jelas kata-kata pakar sejarah.
    Ternyata penjajah British sangat memahami dalam kehidupan bernegara. Memberikan hak kepada yang berhak. Malangnya, perkara ini tidak difahami sebegitu oleh ultra kiasu.

    Mereka merasakan semua hak mereka. Sampai ke tahap hak yang diminta melampau-lampau. Menjadikan sekolah Cina beroperasi secina-cinanya. Lebih Cina daripada Cina di negara China.

    Di negara komunis China, semua silibus dan kurikulum ditentukan oleh kerajaan. Tidak ada pilihan. Tetapi dalam konteks Malaysia, sekolah Cina yang dibantu sepenuhnya oleh kerajaan, silibus dan kurikulum, ditentukan oleh bangsa mereka sendiri. Lebih malang, tidak patuh kepada arahan kerajaan.

    Sudahlah tidak patuh. Malah desak dan paksa kerajaan untuk iktiraf Sijil Pendidikan Menengah Cina iaitu UEC.”

    Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah

    MR : Cina Malaysia terlalu ‘mual’

  15. Menteri Mewa buat berita palsu air bersih Selangor dan fitnah driver lori sayur. Timbalan Komunikasi sebar berita palsu budak U nak jadi youtuber. Timbalan Kewayangan punca berita palsu guna bantuan pegawai Sepilok. Rupa-rupanya mereka pemilik sijil palsu aka tidak layak sebagai Menteri? Kahkahkah!

  16. Karma….

    Zahidi thot he cud disparage this sabahan girl. Now people are going to dig from where he obtained his MBA degree.

    Nak tunjuk terror but now gets himself disparaged…

  17. Memang dahsyat…pemimpin PAS belajar universiti kafir Christian? PAS memang hebat!

    1. Main tuduh liar ajer ker? Belajor dari mana?

  18. DORAEMON LAGI TAHU MALU MANA NAK LETAK MUKA BAGI BANDUAN TEBUK JUBO JADI PM……..

    Zahid Akui Langkah Menyekat Anwar Ibrahim Jadi Perdana Menteri Direstui Tun Mahathir…….

    Senator Zahid Md Arip hari ini dalam dewan negara menafikan diri sebagai pencetus langkah Sharaton sebaliknya mengakui diri bersama beberapa rakan lain menggerakkan langkah politik untuk menyekat langkah Anwar Ibrahim dan DAP dalam negara.
    Zahid percaya Tun Mahahtir merupakan orang paling gembira hari ini kerana matlamat beliau untuk menghalang Anwar Ibrahim menjadi Perdana menteri sudah berjaya.

    Menjawab soal perletakan jawatan Tun Mahathir ,Zhid menyebut selain ia qada dak qadar , Zahid percaya ia adalah kerana rezeki Tan Seri Muhyiddin untuk menjadi perdana menteri Malaysia kelapan.

    MR : Mahathir buat dono aje…

  19. Timbalan Menteri Komunikasi sebar berita palsu dari sumber tidak sahih Timbalan Menteri Kewayangan. Sumber berita palsu oleh pegawai lapangan dilantik dari Sepilok atau Depoh Tahanan PATI bah? Kahkahkah!

  20. Berita palsu keluaran Timbalan Mentri Kewayangan Rahim Bakri belum ada tindakan SKMM? Adakah masih perlu ada berita palsu tambahan yang lain Pak Menteri? Parok Veveonah ambil ujian atas pokok diserang pula berita palsu Menteri Pintu Belakang. Kahkahkah!

  21. MEMANG SAH BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ ADALAH PHD4PIG……SEMUA LINGKUP DALAM TEMPOH 22 BULAN……

    Tak boleh bagi PH ‘jaga’ Petronas lagi –…….

    Datuk Seri Najib Razak mendakwa Kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak boleh diberi peluang menjaga Petronas lagi kerana telah mengakibatkan syarikat petroleum milik negara itu ‘jahanam’.

    Beliau yang membuat perbandingan penyata akaun suku kedua 2020 Petronas dengan suku pertama 2018 sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14 berkata, walaupun rizab wang tunai Petronas jatuh RM8 bilion sahaja daripada RM164.7 bilion kepada RM156.8 bilion, jumlah liabiliti dan hutang Petronas sudah naik RM51.3 bilion daripada RM160.3 bilion kepada RM211.6 bilion.

    Jumlah rizab ekuiti terkumpul Petronas juga telah jatuh RM39.2 bilion daripada RM390.6 bilion kepada RM351.4 bilion dalam masa dua tahun sahaja.

    Baca: Petronas rugi kali pertama dalam sejarah

    Ini pun di sebalik keuntungan Petronas sebanyak RM55.3 bilion pada tahun 2018, RM40.4 bilion pada tahun 2019 dan penjualan 478.43 juta saham-saham milik Petronas dalam Petronas Dagangan, MISC dan Petronas Gas dengan harga RM6 bilion pada akhir tahun 2019 bawah PH.

    Bekas Perdana Menteri itu berkata, sepatutnya rizab ekuiti Petronas naik RM94.7 bilion (RM55.3b + RM40.4b) tetapi jatuh RM39.2 bilion pula – perbezaan sebanyak RM133.9 bilion.

    ”Jika Petronas rugi RM21 bilion akibat Covid masa PN (Perikatan Nasional), maknanya PH telah menjahanamkan RM111.9 bilion masa tiada krisis Covid,” katanya dalam hantaran di Facebook.

    Tegas Najib, semasa beliau menjadi Perdana Menteri, kerajaan Barisan Nasional (BN) cuma mengambil dividen dengan sederhana dan Petronas juga dibenarkan untuk mengembang bisnes.

    Ini dapat dibuktikan apabila rizab wang tunai Petronas naik empat kali ganda daripada RM45.5 bilion pada akhir tahun kewangan 2008 kepada RM164.7 bilion.

    Rizab ekuiti terkumpul Petronas juga naik lebih 3 kali ganda dari RM114.3 bilion pada tahun 2008 ke RM390.6 bilion pada suku pertama tahun 2018.

    ”Inilah yang dikatakan Najib rompak negara. Rizab tunai Petronas naik RM120 bilion (4 kali ganda) manakala nilai ekuiti Petronas naik RM276 bilion (lebih 3 kali ganda) dalam tempoh 9 tahun Najib merompak,” tulis Najib.

    Secara sinikal, Najib berkata, prestasi Petronas semasa di bawah pentadbiran BN jauh berbeza dengan masa PH.

    ”Tak kira ada krisis Covid ke tidak, Petronas masih dijarah PH sebanyak RM111.9 bilion. Sebab itu, PH tak boleh diberikan peluang untuk jaga Petronas dan negara lagi,” ujarnya. – MalaysiaGazette

    1. Tahun 2019 Kerajaan Malaysia bayar faedah hutang 1MDB sahaja RM14,000,000,000 (14 Billion). Ceti bayar bunga sampai tercabut pokok. Kahkahkah!

      1. Kikiki…boss kurrr buat utang anak beranak tapi kerajaan yg kena bayor.

        Cmtu pon ada kutu nak puja boss kurrr sepenuh hati jgk lagi

    2. Tabung Harapan kutip duit Rakyat RM225,000,000 pun bungkus 1MDB tapau semua tanpa sebarang hasil untuk Rakyat. Hangus Jibby hangus. Kahkahkah!

  22. Saka PejuWANG Petai merasuk budak Amanah sampai pecah dua. Yang kena rasuk histeria nak main dua kolam. Kolam petai, kolam PH. Saka petai punya khianat wajib kena tibai. Kahkahkah!

  23. PETAI LEPAS PRU15 DAH TAK LAKU…..SIAPA PUN TAK MAHU…..PETAI BUSUK…..

    Cybertropper PH macam Ayah Nabi Ibrahim.. Sendiri buat sendiri sembah…….

    Kaum Nabi Ibrahim merupakan para penyembah berhala. Bahkan, ayah Ibrahim, Azar dikenal sebagai pembuat patung terbaik.
    اِذْ قَالَ لِاَبِيْهِ وَقَوْمِهٖ مَا هٰذِهِ التَّمَاثِيْلُ الَّتِيْٓ اَنْتُمْ لَهَا عَاكِفُوْنَ

    (Ingatlah) ketika Ibrahim berkata kepada bapaknya dan kaumnya, “Patung-patung apakah ini yang kalian tekun beribadat kepadanya?” Mereka menjawab, “Kami mendapati bapak-bapak kami menyembahnya.”

    Kisah dalam Al Quran tentang Ayah Nabi Ibrahim yang bodoh membuat sesuatu kemudian menyebar dan memujanya sama seperti perbuatan Cybertropper PH yang membuat akaun dan posting yang buruk kepada pimpinan PN atau PAS kemudian mereka sendiri pula beramai-ramai komen apa yang sebenarnya disebarkan oleh mereka sendiri.

    Cybertropper seperti Mohd Ashraf Aman Muhammad Mukhlis Eddie dan lain-lain mereka ini sanggup jual agama pegangan mereka untuk sebar berita fitnah. Agama Islam pada diri mereka hanya kulit sahaja.

    Untuk dapat duit mereka sanggup jadi khadam DAP, hilang pertimbangan agama tolak halal dan haram., Mereka cipta dan sebar maklumat palsu kemudian mereka beramai buat komen ini sama macam Ayah Nabi Ibrahim buat berjala kemudian sendiri sembah.

    Yang pelik dan lagi bodoh penyokong PH baca terus komen tanpa usul periksa maklumat itu betul atau salah. Patutlah PH memerintah 22 bulan sahaja penyokongnya bodoh dengan maklumat yang benar.

    #Sumber : FB

    MR : Cybertropper PH ni demi sesuap nasi sanggup jadi penunggang Agama

  24. Tugas suci Madey si Kitol sebelum mampus ialah masuk PRU15 dengan pecah-belah PH guna Pejuwang Petai. Tugas suci Azmin Semburit pula ialah menyemburit Umno dan Pas untuk kemasukan Madey si Kitol anak beranak guna Bersatu PNkhianat. Madey si Kitol nak 2/3 majoriti. Sekarang lahir Menteri dan Timbalan yang bodoh, dicucuk hidung dan Madey si Kitol boleh kembali jadi diktator. Kalau belum mampus masuk lubang kubur. Kalau Madey mampus Azmin Semburit penggantinya. Kahkahkah!

  25. zahidi byak bini sana sini….

    selain byak bini, zahidi bernaung bersama hisham utk membentuk kuasa dlm omNo….

    dgn DPA yg di perolehi, tak cukup utk nya naik ke peneraju kuasa dlm omNo, maka mencanang sana sini memiliki MBA pula dari Uni di USA…..

    di Perlis, di bayangi oleh Shahidan, Wan Azmi & Shiekh AR, zahidi budak ingusan sj byak berdian diri hingga di angkat sebagai Pengerusi Risda oleh najib memandangkan zahidi pernah berkhidmat dgn najib sebelum nya….

    tiba2 bila dah jadi timb menteri, perlu cari isu utk menunjukan dia mwlamukan sesuatu bukan setakat membodoh sj….

    tapi, bebal nya masih tidak blh di uruskan nya, hanta bergantung dgn info mp kudat, di jadikan peluang utk jadi pejuang…

    Uni di maksudkan di US anugerah MBA sebuah Uni berdasarkan Christain Theology dan tiada faculty utk jurusan MBA yg di beri….

    tak cerdik si zahidi nih, kini di jadikan bahan kontrovesi pula ‘instead’ Veve…

    aoe nak jadi dgn kerajaan #melayu2islamhadi….

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA DIA CAKAP TAK SENONOH DAN/ATAU MENCARUT).

      Dah takda fakta dan hujjah yang boleh dipercayai, dia cakap hal peribadi pulak. Tapi kita yang menjawab nya boleh attack peribadi.

      Zunnun the pukimak ini otak kecil, tak sampai purata manusia punya 130 gm, letak di kepala lutut pulak. Mana nak semenggah dan sayugia watak katak zunnun nih.

  26. jigit

    Gua tabik sama itu bro Kejora
    Dalam kedukaan dia masih jadi penglipur lara
    TN Bapok, Wak Suman, John Doe sempat dia tala
    Tok Det yang dah tua tu pun sempat dia sula

    Jigit fikir Si Irah tu bukannya mati
    Si Jora saja buat cerita sbb dia dah berubah hati
    Ada la tu cikgu sementara mana yang jadi pengganti
    Orang macam dia ni mana ada cinta sejati

    Kah kah kahh kahhh
    Adeh h…adehhh… dehhh

    Maafkan hamba wahai TN Bapok Bodo
    Terkeluar tajuk hamba berpantun seloka
    Posting Budin pun asyik bondo yang samo
    Kisah rumah tangga orang juga yang dia buka

    Hi hi hiii

    Reply
    8 September 2020 9:10 am

    1. Bro Jigit 9:10 am,

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Budin mati akal, bak keluar isu pula pasal ijazah
      Tk mau citer ke hal Atok tk lama nk jadi jenazah?
      Kejora ini pula, sdg diintai, oleh seorang ustazah
      Bro Jigit tu, apa citernya pulak dgn si Nurul Izah?
      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      1. Bro Jigit,

        😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
        Mmg Kejora kini, hidup dlm ksedihan & hiba lara
        Dek Covid19..si dia telah trkorban di luar negara
        Usah bro buat tohmahan terhadap aruah si dara
        Kerna, yg dpt pisahkan kami ini hanyalah pusara
        💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

        1. ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
          Pemergian si dara mmgnya tidak ada pengganti
          Tidak mana2 gadis..tidak Zura..& tidak juga Yati
          Sesungguhnya, cinta kami adalah cinta yg sejati
          Segala kenangan msih ttp ‘Harum Subur Di Hati’
          👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

          1. HARUM SUBUR DI HATI – BPR
            Karaoke: https://youtu.be/-34MiwKlj1A

            ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
            Di lingkaran diam ku termanggu
            Terkenangkan kembali
            Saat indah aku bersama mu
            Dibelai cinta suci
            Sewaktu kelukaan hati ku
            Kau datang dan memberi
            Taburan bunga cinta suci mu
            Harum subur di hati

            Tapi kini kau pergi
            Tinggalkan aku sendiri
            Mengusir sepi, mengusir rindu
            Terpisah selama-lamanya
            Kau pergi dariku

            Titisan airmata di pipi ku
            Memanjat doa suci
            Saat indah aku bersama mu
            Masih tetap di hati

            1. Cinta ku masih untuk mu
              Rindu ku masih pada mu
              Biarpun kita terpisah jiwa
              Nama mu tetap di kalbu

              Ku semadikan cinta ku
              Di dalam doa kudus ku
              Kepada Tuhan aku meminta
              Damailah engkau di sana
              Mengadap Tuhan yang Maha Esa

              Titisan air mata di pipi ku
              Memanjat doa suci
              Saat indah aku bersama mu
              Masih tetap di hati
              💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

              1. 😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥
                Kepiluan di hati..tak tahu bgaimana utk dicerita
                Namun, Kejora redha, kehilangan si manja jelita
                Kesejahteraan untuknya, kpd Allah Kejora pinta
                Hnya doa yg dpt mengiringi ‘cinta dan air mata’
                😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

                ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
                💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

                1. CINTA DAN AIR MATA – CRK
                  Karaoke: https://youtu.be/X_Kes6stUxs

                  ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
                  Sungguh ku begini
                  Ketandusan rindu ini
                  Mengapa ku mencari
                  Sang penghuni syurga jiwa
                  Berdendang suara mengusap kalbu
                  Ku lemas dalam terpesona

                  Kehadiranmu menerajang kekusutan
                  Yang lama terdapat di sini

                  Bagai telah dijanji
                  Termakbullah mimpi-mimpi
                  Dan hujanku mentari
                  Terciptalah sang pelangi

                  Irama lagu silam mewarnakan
                  Idaman kalbu kesampaian
                  Bulan memancar cahaya tanda reda
                  Ikatan percintaan kita

                  Kini tercapai sudah mahkota insani
                  Takkan bermakna benih pastikan menjadi
                  Kerana Yang Maha Kuasa lebih menyayangi

                  1. Dikau pergi tanpa pesan
                    Tinggalkan ku dalam kepasrahan
                    Cintaku yang suci bagai tak kesampaian
                    Terputus di tengah jalan
                    Hanya airmata doa
                    Yang dapat kuiringkan bersama
                    Kepada yang Esa kupohonkan semoga
                    Tempatmu di sisi Nya

                    Kini tercapai sudah mahkota insani
                    Takkan bermakna benih pastikan menjadi
                    Kerana Yang Maha Kuasa lebih menyayangi

                    Dikau pergi tanpa pesan
                    Tinggalkan ku dalam kepasrahan
                    Cintaku yang suci bagai tak kesampaian
                    Terputus di tengah jalan
                    Hanya airmata doa
                    Yang dapat kuiringkan bersama
                    Kepada yang Esa kupohonkan semoga
                    Tempatmu di sisi Nya
                    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

    2. KEJORA KOJOLLA GUNA ANOMOUSE, TAK BERANI GUNA NAMA BIASA SEBAB SELALU DIBALUN, DITIBAI DAN DIBANTAI DISINI.

      GIGIL LUTUT, TERKENCING DALAM SELUAR.

  27. Double standard dan kedaulatan udang-udang galah menyebabkan Timbalan dan Menteri bebas mempermainkan kisah Quran hudhud dengan ingkar kuarantin mandatori, sebar berita palsu, memfitnah budak U dan driver lori, langgar SOP PKP, salahguna kuasa surat sokongan dan rasuah. Tiada hukuman yang dikenakan. Teguran dan makian tidak berbekas. Madey si Kitol dan Azmin Semburit memang pembawa bala kepada Malaysia. PNkhianat tidak ada akauntabiliti. Yang ada Menteri tak guna dan tak tahu kerja sendiri. Kahkahkah!

    1. Kamu mengarut mengata Tun M dan Azmin “pembawa bala kepada Malaysia.”

      KEPALA BAPAK KAU, kata Najib klepto wal Jibo.

      Jibo sendiri yang nyata bawa balak kpd Malaysia bila dia songlap berbiliun ringgit wang rakyat di 1MDB. Bedebah.

Leave a Reply

Your email address will not be published.