PEMIMPIN BERWIBAWA UMNO UNTUK JADI PM MUNCUL SELEPAS PEMILIHAN 2021?

Menurut Khairy Jamaluddin, tiada yang lebih berwibawa daripada kalangan pemimpin UMNO mahupun PAS untuk dijadikan calon Perdana Menteri buat masa ini.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi itu berkata, berdasarkan kewibawaan, ia hanya dimiliki oleh Perdana Menteri sedia ada, Muhyiddin Yassin.

“Kalau kita tengok daripada segi penerimaan rakyat, telah diumumkan dapatan daripada badan penyelidik yang mengakui kewibawaan Muhyiddin dan itu adalah hakikatnya,” ujar Ahli Parlimen Rembau dan bekas Ketua Pemuda UMNO itu lagi.

Apa maksud kata-kata KJ ini?

Rasanya tidak sukar memahami apa yang cuba diperkatakan KJ berkenaan tiada wibawanya pemimpin UMNO dan Pas yang mampu mengatasi kewibawaan Muhyiddin buat masa ini.

Untuk menjadi Perdana Menteri, ia biasanya mestilah datang daripada mereka yang memegang jawatan utama dalam parti.

Apabila KJ mengatakan tiada yang berwibawa daripada UMNO untuk menjadi Perdana Menteri, bermakna Presiden UMNO, Zahid Hamidi; Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hassan; Naib-Naib Presiden UNNO, Ismail Sabri, Mahadzir Khalid serta Khaled Nordin dan Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah, semuanya tidak layak untuk menggantikan Muhyiddin.

Zahid mungkin dianggap sudah hilang wibawa kerana sedang berdepan banyak kes mahkamah berkaitan rasuah, pecah amanah dan penggubahan wang haram sekarang ini.

Mohamad Hassan barangkali tidak dilihat berwibawa untuk menjadi Perdana Menteri kerana hanya pernah menjadi pemimpin negeri dan tidak pernah ada pengalaman sekelumit pun dalam pentadbiran di peringkat Pusat.

Tak tahulah jika Mohamad Hassan turut dianggap tidak berwibawa kerana pernah mengatakan beliau akan bertanding di Parlimen Rembau pada PRU akan datang dan mencadangkan KJ mungkin akan dipindahkan ke kawasan yang lain.

Ku Li pula mungkin kerana usianya yang sudah lebih 80 tahun ditafsirkan tidak lagi berwibawa dan tidak sesuai untuk menjadi Perdana Menteri dalam era sekarang ini.

Begitu juga dengan Naib-Naib Presiden UMNO yang ada, oleh kerana mereka macam biasa-biasa dan lebih kurang seperti Hang Lekir, Hang Lekiu dan Hang Kasturi saja serta tiada watak Hang Tuah atau Hang Jebat, mereka juga dianggap tiada wibawa pada pandangan KJ untuk menduduki kerusi Perdana Menteri.

Hal yang sama juga kepada pemimpin Pas, terutamanya Presidennya, Hadi Awang dan Timbalan Presiden, Tuan Ibrahim Tuan Man, pada tanggapan KJ semuanya tiada kewibawaan untuk menandingi Muhyiddin bagi menduduki kerusi Perdana Menteri.

Habis, siapa yang berwibawa untuk jadi Perdana Menteri, khususnya daripada UMNO?

Adakah kenyataan KJ itu bermaksud bahawa biarlah Muhyiddin kekal lagi sebagai Perdana Menteri selepas PRU awal yang mungkin diadakan dalam waktu terdekat ini, tidak kira jika Bersatu memiliki jumlah kerusi Parlimen yang paling sedikit sekali pun, dan selepas itu dalam pemilihan UMNO tahun 2021 akan datang, beliau akan mencuba sekali lagi untuk bertanding jawatan Presiden UMNO setelah tewas kepada Zahid Hamidi dalam pemilihan 2018 yang lalu?

Oleh kerana sudah melambung Muhyiddin sebagai paling berwibawa untuk kekal sebagai Perdana Menteri dan kiranya itu menjadi kenyataan, Muhyiddin sudah tentu ada rasa terhutang budi kepada menantu Tun Abdullah Badawi itu, lalu tidak mustahil akan memberikannya suatu kementerian yang lebih kanan untuk diterajui selepas ini yang membolehkannya lebih selesa memenangi jawatan Presiden UMNO.

Adakah jika setelah KJ menjadi Presiden UMNO selepas pemilihan tahun 2021 akan datang, soal kewibawaan pemimpin UMNO untuk menduduki kerusi Perdana Menteri tidak berbangkit lagi? (Shahbudindotcom 06/09/2020)

Updated: 6 September 2020 — 8:59 am

99 Comments

Add a Comment
  1. “Adakah jika setelah KJ menjadi Presiden UMNO selepas pemilihan tahun 2021 akan datang, soal kewibawaan pemimpin UMNO untuk menduduki kerusi Perdana Menteri tidak berbangkit lagi?”

    Friends, this is a topic we should discuss.

    1. Perlu discuss kewibawaan KJ dulu.

      kewibawaan = kepakaran dlm sesuatu bidang ilmu pengetahuan.

      http://prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=wibawa

      OK, dia pass yang ini – dia loyar / peguam, ada kepakaran undang2.

      Tapi pemikiran, pendirian dia di atas berbagai isu?

      1. Pukimak pacak tanya dan jawab sendiri. Mesti sekolah kepala butoh selalu mabok todi.

        Nak sibuk tapi fakta kelaut yg KJ loyar/peguam.

        Bodoh bangang tak boleh dibantu lagi. Nak merepek pun x reti.

  2. Gila dan rakus nak pertahan undang-undang double standard. Sampai Al Quran pun dibuat alas kaki demi melanggar undang-undang negara. Khawarij patut mampus. Kahkahkah!

    1. Siapa cakap Quran dibuat alas kaki?

      Kamu mengarut ke? Sewel arah ke gila ke?

      Kasi bukti ada orang yang buat begitu lah.

    2. Hudhud yang kata. Menteri Agama sibuk dengan Liverpool menang belum habis. Kahkahkah!

  3. DAH NAMA PUN MUSUH….. SEDIKIT SALAHPUN AKAN DIBESARKAN…… RAKYAT MENILAI SIAPA PALING BESAR KESALAHAN……

    Di Sebalik Serangan Terhadap Menteri PAS……..

    Di sebalik serangan bertali arus pembangkang terhadap menteri dan timbalan menteri daripada Parti Islam Se-Malaysia(PAS) adalah perancangan musuh Islam untuk memadamkan cahaya Allah.

    Yang Dipertua PAS Dungun, Ustaz Wan Hassan Mohd Ramli berkata Pakatan Harapan(PH) ingin melemahkan Islam itu sendiri dengan menimbulkan keraguan terhadap Islam, syariat dan hukum-hukum agama samawi itu.

    “Mereka juga akan menimbulkan cercaan terhadap parti yang memperjuangkan Islam.

    “Mereka berkehendak untuk memadamkan cahaya agama Allah. Tetapi Allah enggan melainkan akan menyempurnakan cahaya agama Nya, ” terangnya.

    Ahli Parlimen Dungun itu berkata demikian ketika berucap di Majlis Pelancaran Jentera Pilihan Raya Umum ke-15 Dewan Undangan Negeri(DUN) Rantau Abang di sini pada 4 September.

    Maka itu, katanya, Allah sentiasa mewujudkan kumpulan-kumpulan untuk membawa cahaya perjuangan Islam.

    Sempena majlis itu diadakan gimik pelancaran penyerahan panji PAS kepada cawangan-cawangan dan sayap-sayap parti tersebut oleh Ketua Penerangan PAS Pusat, Kamaruzaman Mohamad yang turut melancarkan jentera pilihan raya DUN itu.

    Majlis berakhir dengan bacaan ikrar dan doa wehdah yang diketuai oleh Ketua Pemuda DUN, Ustaz Abdullah Fahim Hussin.

    Sebelum itu, Pengerusi Majlis Tindakan DUN Rantau Abang, Alias Harun mengajak semua ahli-ahli PAS untuk mengembeling tenaga, memperkuatkan jentera supaya berjaya mengekalkan DUN itu dan juga Negeri Terengganu bersama dengan PAS.

    “Tujuan kita hendak memerintah adalah untuk memakmurkan bumi ini dengan Islam,” katanya.

  4. siape yg #kepalabutuh kan duit petronas utk kepentingan diri, keluarga dan crony….

    siti hasmah kangkang puki mcm mana pun, kesundalan dari mula mebara kwmbar di naikan dgn Jasatera Bhd dari nya syarikat korea perolehi kerja2 pembinaan satu dari menara tersebut….

    siape jasatera bhd ini, tidak kah kaum kerabat siti hasmah….

    mahathir rasakan dia “above’ the law dan ngape anwar di takuti utk menerajui pm, tidak lain rahsia kesundalan nya ada dgn anwar…

    takut legacy nya tercemar hingga menjejaskan anak2 dan keturunan nya…

    kesundalan ape di pisahkan perwaja dgn ‘cold roll steel extruding mill’ di gurun hingga kos logistic antara kemaman dan gurun membawa kerugian kpd industri keluli negara?

    mahathir nih babi ke hingga bebal dlm perancangan?

    akal di letak di kepala bawah, mahathir bak #melayukepalabutuh ke?

    1. Memang DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN ini pukimak bila dia menyebut kepalabutuh, kangkang puki, dsb nya.

      Pukimak lagi dia bila mengata orang babi hingga bebal dlm perancangan.

      Mulut dia tersangkut di puki emak dia masa lahir, senget, herot, bibir terjueh, maka senang kata2 kotor keluar dari nya.

  5. Zunnun

    You are a coward and a master of using derogatory words when you could not convince your opponent. I would not answer you, not because I fear you but rather would not like to be associated with unsound and unintellectual minds……period

    1. Yet u sell urself off, telling ur tales to many cities u visit?

      what got to do with the discussion?

      u want more besides proton as objective to the discussion?

      Try Perwaja….

      so who own Bekalan Indah Nor, A Logistic Transporter plying between perwaja di kemaman yg extruding wire rod in gurun?

      did u fuck ur self all this while in obssesion to ur so called great mettle? Fucking idiot

      1. It’s not worth talking politely to this sun of a gun DAP OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK. He is so crude and ghastly that only whacking and blasting him would bring some good.

        So just whack, bamboo and blast him as much as possible.

        Doing so may still not make a dent on his thick skull. But readers might get attracted to join the whacking and bambooing. He might run away to south Thailand like the communist terrorists do.

  6. GS TIDAK FANATIK MANA2 PEMIMPIN ATAU PARTI POLITIK….. SYARAT SENANG SAHAJA …. PEJUANG HUDUD UNDANG2 TIADA SIAPA KEBAL….. EKONOMI ADIL BEBAS RIBA…..SISTEM BANKING BERTERASKAN KEUNTUNGAN BISNES SEBENAR BUKAN BERGANTUNG DENGAN INTEREST……

    Krisis Air: Jangan kompaun tapi hukum penjara
    By Hidayat Shukor – 6 September 2020
    MGF050920_PENDUDUK-MENGAMBIL-BEKALAN-AIR-4-1-681×454
    Mustapa Ibrahim ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Jalan Mutiara 6, Taman Selayang Mutiara, Selangor. foto SYAFIQ AMBAK, 05 SEPTEMBER 2020
    GOMBAK – Gangguan bekalan air tidak berjadual di sekitar Selangor dan Lembah Klang kali ini bukan sahaja memberikan tekanan kepada pengguna malah telah membangkitkan kemarahan kerana ia semakin kerap berlaku sehingga menjejaskan urusan seharian mereka.

    Bagi pengguna yang tinggal di rumah pangsa, atau yang mempunyai ahli keluarga yang ramai, ketiadaan bekalan air umpama satu bencana gara-gara kegagalan pihak kerajaan negeri bertegas memastikan semua pihak mematuhi undang-undang yang ditetapkan.

    Pihak kerajaan negeri juga dilihat telah gagal dalam menyediakan pelan tindakan untuk memastikan pengguna tidak terjejas dalam tempoh yang lama apabila berlaku kejadian yang tidak dirancang itu.

    Tinjaun MalaysiaGazette di pili air awam di Jalan Mutiara 6, Bandar Baru Selayang mendapati orang ramai khususnya penduduk di sekitar kawasan itu terpaksa mengharungi panas terik semata-mata untuk mendapatkan bekalan air di pili awam yang disediakan syarikat Air Selangor.

    Bukan setakat berpanas, mereka terpaksa beratur panjang dan menunggu lama untuk mengisi bekas air yang dibawa, lebih menyedihkan apabila ada kalangan pengguna membawa anak-anak kecil untuk membantu mengangkat air.

    Pemandu teksi, Mustapa Ibrahim ketika ditemui MalaysiaGazette ternyata gagal membendung rasa kecewa beliau di atas perbuatan tidak bertanggungjawab pengusaha kilang yang menjadi punca bekalan air terpaksa dihentikan.

    “Kilang inilah punca yang menyusahkan orang ramai, seandainya orang ramai saman syarikat tersebut kita tengok apa alasan dia,” katanya sambil menahan marah.

    MGF050920_PENDUDUK-MENGAMBIL-BEKALAN-AIR-13-1024×683
    Seorang penduduk mengambil bekalan air yang disediakan oleh Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Jalan Mutiara 6, Taman Selayang Mutiara, Selangor. foto SYAFIQ AMBAK, 05 SEPTEMBER 2020
    Lelaki berusia 53 tahun itu turut mempersoalkan kelewatan syarikat Air Selangor memaklumkan tentang gangguan air tersebut kepada pengguna.

    “Jika dimaklumkan awal mungkin penduduk boleh melakukan persediaan, ini sudah beberapa hari baru nak keluarkan kenyataan,” katanya.

    Seorang lagi suri rumah yang enggan berkongsi namanya turut tidak dapat menahan perasaan marah apabila ditanya tentang krisis yang sedang melanda Selangor dan Lembah Klang.

    MGF050920_TINJAUAN-BEKALAN-AIR-1024×683
    Surirumah ini turut melahirkan rasa kecewa ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Jalan Mutiara 6, Taman Selayang Mutiara, Selangor. foto SYAFIQ AMBAK, 05 SEPTEMBER 2020
    Katanya, ganguan bekalan air itu menyebabkan beliau terpaksa memikirkan untuk membawa keluarganya ke sungai berdekatan bagi membersihkan diri.

    “Kita mandi di rumah lebih selesa, kenapa saya perlu susahkan diri membawa mandi di sungai?” katanya dalam keadaan marah.

    Ibu kepada dua anak itu berkata, kudratnya sebagai wanita mengehadkan usahanya untuk membawa air yang banyak ke rumahnya.

    “Bagaimana perempuan yang mempunyai bayi yang perlu diuruskan menghadapi masalah gangguan air,” katanya.

    Suaminya yang berada disampingnya juga mengatakan pihak kilang yang dipercayai melalukan pencemaran itu perlu dihukum penjara 200 tahun.

    “Sepatutnya kilang tersebut ditutup sahaja jangan diberi buka lansung. Kalau boleh penjarakan dia sampai 200 tahun!” katanya.

    Sementara itu, petugas yang menjaga pili awam, Khairul Nazir Ahmad Kadri berkata, kerjasama yang diberikan penduduk setempat ketika mengambil air wajar dipuji meskipun mendapat notis gangguan air dalam waktu yang singkat.

    MGF050920_PENDUDUK-MENGAMBIL-BEKALAN-AIR-12-1-1024×683
    Khairul Nazir Ahmad Kadri
    “Waktu puncak untuk orang awam datang menadah air adalah pada jam 10 pagi hingga tengah hari.

    “Namun, Alhamdulillah kerjasama yang baik diberikan dan orang awam tidak berebut mahupun berasak-asak untuk mendapatkan bekalan air di pili awam,” katanya.-MalaysiaGazette

  7. Maksud kj ialah dlm umno mmg tak ada pemimpin yg brwibawa, nur jazlan,mat hassan mmg tak ada wibawa…yg berwibawa hanyalah peminpin2 bersatu, sekarang pm muhydin, selepas pru sdh tentulah azmin dr bersatu? Mengikut kj, sekarang muhydin selepas pru pm msia semestinya azmin, tpm pula hishammuddin, mentri hal ehwal dlm negeri kj dan menteri kewangan zuraidah…mereka adalah pemimpin2 muda yg berwibawa berbanding dgn siddiq..tapi adakah umno sanggup … sbb dlm umno n pas mmg tak ada pemimpin yg berwiba..kesian!umno kena berjaga2 dgn pemimpin2 yg bakal akan jadi pengkhianat!

  8. MENGATA ORANG DIA YANG LEBIH….. BUDAYA DAN NORMA TOKONG KOMUNIS MAFIA…….

    Dr Khairuddin Takiri membidas Lim Guan Eng bercakap pasal moral…….

    MP Kuala Nerus mempersoalkan kelayakan Lim untuk berbicara soal moral, sedangkan Lim sendiri berdepan dengan pertuduhan di mahkamah.
    Daripada mengulas tentang dirinya, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Dr Khairuddin Takiri Mohd Khairuddin Aman Razali mencadangkan Lim Guan Eng memberikan tumpuan terhadap kes rasuah yang sedang dihadapi bekas menteri kewangan itu.

    Ahli Parlimen Kuala Nerus itu mempersoalkan kelayakan Lim untuk berbicara soal moral, sedangkan Lim sendiri berdepan dengan pertuduhan jenayah rasuah yang menurut Khairuddin merupakan sesuatu yang tidak bermoral.

    “Itu kesalahan jenayah yang sangat besar. Itu maksiat besar. Tidak bermoral!

    “[…] Beliau memang ada moral ke? Kura-kura dalam perahu, pura-pura tidak tahu!” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

    Khairuddin mempersoalkan moral Lim dengan membangkitkan kes rasuah banglo yang digugurkan oleh bekas peguam negara yang katanya, “dipertikaikan oleh rakyat”, serta kes rasuah terowong bernilai RM6.3 bilion.

    Dia turut mendakwa Lim tanpa rasa malu menipu di Dewan Rakyat bahawa wang GST dirompak, dan terkini, kes projek rundingan terus bernilai RM6 bilion semasa Lim menjadi menteri kewangan, malah Lim didakwa memberi kelulusan tanpa pengetahuan menteri berkaitan.

    Dia dipercayai merujuk rundingan terus pada zaman PH yang menjadi kontroversi baru-baru ini apabila dibangkitkan di Dewan Rakyat, khususnya projek di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) yang dakwa menterinya, Zuraida Kamaruddin, diluluskan tanpa pengetahuannya.

    Lim hari ini membidas PAS yang katanya mengangkat Khairuddin sebagai wira sedangkan Khairuddin dan keluarganya secara terang-terangan melanggar prosedur operasi standard (SOP) Covid-19 dengan melanggar kuarantin kendiri 14 hari setelah kembali dari Turki.

    Kata ahli parlimen Bagan itu, pendirian PAS menunjukkan betapa terpesongnya sistem nilai di dalam PAS.

    Malah dakwa Lim, perbuatan Khairuddin itu tidak bermoral, berdosa, dan menyalahi undang-undang, namun Khairuddin hanya dikompaun RM1,000 sedangkan ada rakyat yang melakukan kesalahan serupa didenda jauh lebih tinggi malah dipenjara.

    MR : Bercakap pasal moral tapi projek terowong entah ke mana?

  9. zunnun bastard punya pasal, the conversation here has gone uncouth, uncivilized. Damn the bugger.

  10. Wau Bule

    Let start some intellectual discourse to see how far is true, mahathir ‘fit’ and ‘ready’ to move the political equation right to make thus country great again..

    right means, it also true in any dynamic reversible form.

    let start

    (1) why mahathir
    (2) how far can he go
    (3) why is he so obssess to become pm again & again
    (4) what are his special traits besides picking quarrel

    1. zunnun pukimak knows intellectual discourse?

      You only know sexual intrcourse.

      Of the Bang Ali variety.

    2. Zunnun

      TDM has so far proven his mettle as a leader of a nation. Of course he has apparent and perceived weaknesses….no man is perfect

      At the age of 95, he has his limitations but then again he has vision and mission for the nation.

      It has been his wish to complete PERJUANGAN YANG BELUM SELESAI. He will contribute til his last breath. But many accused him of grooming his son Muhkriz to succeed him. The possibility is there but he may have to think twice……wallahuaklam

      TDM is perhaps one the few leaders in the world who could call a spade a spade be it at home or abroad, and at UNGA. Picking up quarrel is not true but being made to appear as such have been the work of his detractors, home and abroad. The best action of TDM blocking Anwar’s attempt on premiership is worth applauding. WE DOT NOT HAVE AN EX-CONVICTED SODOMIST AS PM…ALHAMDULILLAH

      I have travelled to major cities and countries in my line of duty. Almost all praised Malaysia under TDM’s leadership. Its that only we Malaysian have failed to recognise this.

      I support TDM not to the extent of idoliding him as ge his only human full of imperfections. Had Muhyiddin not make that treachery act of leaving PH, the premiership baton could have been passed to him ceremoniously. AND WE WOULD NOT HAVE THIS CURRENT POLITICAL QUAGMIRE…..wallhuaklam

      1. nahathir has proven his mettle as leader of a nation?

        why go to great length, to choose a nation?

        why not choose an objective rather than being subjective, proton?

        why he fail to make proton a success story instead of continuosly asking for protection and grant?

        geely not only avoids protectionism and grant, it transforms proton entiety to compete and stay commercially viable.

        so, why shout abt mahathir mettle to transform a nation when he failed his proton objectivity…

        1. wallahualam?

          so when yiu speakth, your god is mute, a distinct separation realm of ur faculty?

          1. so an ex sodomist is not fit to become pm, yet an obvious abuse of power, bailing mirzan by digging petronas’s coffer is not wrong because no one able to bring mahathir to court during his 22 yrs tenture as pm…

            why did mahathir overzealously fearful of anwar?

            anwar has all mahathir wrong doings kept within his grap….

            many knew it, did you ask zahrain lately….?

            bg the way, fuck with your self proclaimed visiting many cities, what has got to do with this discourse?

            1. “so an ex sodomist is not fit to become pm, yet an obvious abuse of power, bailing mirzan by digging petronas’s coffer is not wrong because no one able to bring mahathir to court during his 22 yrs
              tenture as pm”

              Alhamdulillah, the convicted ex-sodomist IS NOT OUR PM

              In Mirzan’s case, I knew pretty well about the sufferings of the employees. The bailing out his company managed to provide ongoing employment of the staff. The staff paid taxes and the company did the same. I was in the industry and I knew as an employee, not based on political detractors.

              “bg the way, fuck with your self proclaimed visiting many cities, what has got to do with this discourse?”

              Thank you for the derogatory words. All I can say is that I had the opportunity to serve the nation and the benefit of meeting people of other countries who were full of praise…..period

          2. As a Muslim, I speak to my best ability. And Allah knows best. A Muslim knows this but for you, well depends on what is your faith.

            If you criticize my faith, you are just like Nik Zawawi who criticized the Bible. A real Muslim does not do this.

            1. so ur “allah’ knows best, yet you choose ur ‘allah’ unable to partake in every of faculty?

              did you have control of ur breathe, blood flow, hormone production?

              did it not occur to u, whatever spoken speakth from a faculty…

              what to become of u, minus ur cummulative prejudice, emo and passion ?

              is the word ‘allah’ a deity or a meaning….?

              1. DAP OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK is always insulting, seditious against Allah and the Islamic religion.

                He is like a communist terrorist, respects no laws, social, legal or religious.

                His lack of upbringing has often been spoken about and too late to do anything now.

                So, until he gets dragged to the Police Station for sedition, just whack, bamboo and shit him to one’s heart’s content in here.

        2. In any discourse, you must indicate your position. And you failed on this in spite of my earlier request for you to indicate your choice. What are you afraid of??????

          Nonetheless, let me respond to the above issues raised.

          Please read the article….who is fit to lead a nation? Not a State or what have you.

          A great leader needs not to prove that all his actions would be successful. But you conveniently choose Proton and let the many successful ones…sad

          Proton has helped a lot of Malaysians though it needs to be assisted or bailed out as you seek to prove. But it has given employment, the company paid taxes, etc. It was a pride of a small nation like Malaysia….. Many who could not afford imported cars owned at least a basic proton car….

          Failing in Proton does not make a leader fails all.

          1. choice?

            why the precusor to make a choice when u have made a choice, and its my previlage prove otherwise…

            1. failing in proton does not make a leader fails all….

              so what has mahathir achieve to prove he has not fails all?

              1. Your argument was “failing”, not “achieving”.

                Why r u so stupid.

                Give other instances of failing lorr.

  11. PARTI AGAMA SYIAH BERGANTUNG LIFE SUPPORT DENGAN PARTI KOMUNIS…….

    Padah Amanah jadi seperti dewan himpunan penyokong DAP……

    Bukan main kepalang benci Kristian DAP terhadap Ustaz Nik Zawawi.

    Mengikut pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen dalam kenyataan beliau semalam, hanya anggota-anggota parlimen DAP saja yang bangun mengecam Ketua Dewan Ulama PAS ketika sidang Dewan Rakyat minggu lepas.

    Ada tak mana-mana ahli parlimen sekutu DAP yang mahu menyahut seruan Chong untuk turut mengutuk MP Pasir Puteh tersebut memandangkan ramai YB Amanah yang bergantung kepada undi bukan Melayu?

    BAWAH: Amanah dan Kristian DAP sebulu dalam hal serangan bertubi-tubi atas PAS

    Disenaraikan di bawah sebelas biji kerusi parlimen milik Amanah, sebuah parti serpihan yang hanya berupaya menang di pantai barat atas dokongan DAP dan Kristian.

    Secara am, Amanah menang kerusi yang mana satu-pertiga sehingga setengah daripada para pengundi mereka berupa pemilih bukan Melayu, khususnya di Lembah Kelang.

    Contoh di Sepang, hampir empat daripada setiap sepuluh (4/10) orang pengundi kawasan Hanipa Maidin itu adalah Cina+India.

    Manakala presiden parti Mat Sabu dan timbalan presiden Salahuddin Ayub kedua-duanya berdiri di kerusi selamat yang rata-rata majoriti bukan Melayu, iaitu Kota Raja (57% Nons) dan Pulai (51% Nons).

    ‘Voter turnout’ atau bilangan yang keluar mengundi di kalangan Dapster amat tinggi tatkala pilihanraya umum lepas. Mereka penyokong tegar parti Amanah.

    Mengimbas kembali PRU14
    Melayu tidak akan lagi boleh tertipu di PRU15 kelak.

    Nota: Undi yang diperolehi calon Umno dan calon PAS telah dicampur sekali serta dicatatkan di bawah panji-panji baru Muafakat.

    Keputusan pilihanraya umum 9 Mei 2018 bagi calon-calon Amanah di parlimen
    SELANGOR
    (1) Sepang — 37.7% bukan Melayu

    Hanipa Mydin: 46,740
    Muafakat: 43,917
    Undi rosak 1,083

    * Angka-angka merujuk kepada jumlah undi

    (2) Hulu Langat — 35.0% bukan Melayu

    Hasanuddin Mohd Yunus: 49,004
    Muafakat: 39,243
    Undi rosak 929

    Jeng jeng jeng … Dr Dzul berada di zon bahaya

    (3) Kuala Selangor — 34.6% bukan Melayu

    Dzulkefly Ahmad: 29,842
    Muafakat: 29,879 ***
    Undi rosak 996

    (4) Shah Alam — 24.7% bukan Melayu

    Khalid Samad: 55,949
    Muafakat: 37,294
    Undi rosak 664

    (5) Kota Raja — 56.8% bukan Melayu

    Mat Sabu
    Umno tidak bertanding

    JOHOR
    (6) Pulai — 50.9% bukan Melayu

    Salahuddin Ayub: 55,447
    Muafakat: 30,855
    Undi rosak 966

    Selamat jalan, Mujahid & Dr Hatta!

    PERAK
    (7) Parit Buntar — 30.6% bukan Melayu

    Mujahid Yusuf Rawa: 16,753
    Muafakat: 25,967
    Undi rosak 536

    (8) Lumut — 27.9% bukan Melayu

    Mohd Hatta Ramli: 21,955
    Muafakat: 31,690
    Undi rosak 1,081

    Bye-bye Mahfuz

    KEDAH
    (9) Pokok Sena — 18.5% bukan Melayu

    Mahfuz Omar: 28,959
    Muafakat: 41,791
    Undi rosak 869

    Selamat tinggal, Anuar Tahir

    PAHANG
    (10) Temerloh — 33.5% bukan Melayu

    Anuar Tahir: 23,998
    Muafakat: 36,828
    Undi rosak 865

    Ta-ta Pak Hasan

    NEGERI SEMBILAN
    Tampin — 37.2% bukan Melayu

    Hasan Bahrom: 22,435
    Muafakat: 26,031
    Undi rosak 850

    Nampaknya Amanah akan hanya bakal mampu bertahan di Selangor kelak.

  12. To MvsA and Zunnun and their followers,

    Could anyone of you be brave enough to explicitly declare your choice of THE LEADER whom you would support as PM and why.

    I will start the ball rolling. My choice is still TDM though many condemned him as senile, called him deragotary names etc. He has not only the vision, mission albeit all imperfections but the desired courage to call a spade a spade. His past track records, though belittled by his detractors had put Malaysia im the world map.

    His successor should be a younger leader but may I stress here that for the time being his son Mukhriz MUST NOT BE MADE IMMEDIATE SUCCESSOR as he needs to pick up political acumen and maturity. Get someone else senior to him although he may be the President of yet to be registered PEJUANG

    With this kind of clear stance, all of you who commented in this blog shouls uncowardly state your preference rather than writibg deragotary and or obscene remarks ln individuals or parties in dispute. Be more matured or else you will continue to portray your
    childish character….

    A meaningful debate and or discourse should ensue. Avoid copy and paste or else you are a bore.

    1. has it occured to u, picking mahathir has been u childish choice?

      1. This bastard definitely does not know intellectual discourse, he knows only Bang Ali discourse.

        So, he’d change subject.

        And make wild accusations only.

        Anarchist bugger.

  13. PH ROBOHKAN RUMAH MELAYU TAPI BIARKAN KILANG DAN KEBUN DURIAN TIONGKOK…..PH KEPALA RASIS BANGSAT……LAGI pejuWANG CUKONG…….

    Rumah tepi sungai dirobohkan, kilang haram masih berdiri teguh…….

    Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Tan Sri Noh Omar mempersoalkan tindakan kerajaan negeri merobohkan rumah yang dibina di tepi sungai seperti di Kuang, Subang Perantau dan Paya Jaras, Selangor.

    Sebaliknya kilang-kilang haram di tepi sungai masih berdiri teguh sehingga menyebabkan pencemaran air sungai.

    Beliau yang juga Ahli Parlimen Tanjong Karang berkata kerajaan negeri Selangor dibawah Pakatan Harapan (PH) ini perlu menjelaskan kepada rakyat tindakan tersebut.

    Tan Sri Noh Omar mencabar kerajaan negeri Selangor untuk membuat pemutihan (bersih) ke atas kilang-kilang haram yang dibina di tepi sungai – Foto AirTimes
    “Kita nak tanya kepada kerajaan negeri, mengapa rumah di tepi parit seperti di Kuang dirobohkan, kalau kita tengok kerja mereka ini hanya pandai meroboh rumah, baru dua hari lepas di Subang Perantau dan Paya Jaras,

    “Mengapa rumah tepi parit, rizab sungai boleh dirobohkan tetapi mengapa kilang haram masih berdiri teguh,

    “Saya telah bangkitkan mengenai kilang-kilang haram ini yang dibuat dipinggir sungai semenjak 2016 lagi semasa dibawah pemerintahan Datuk Seri Azmin Ali,” katanya kepada pemberita semasa himpunan aman mendesak kerajaan negeri Selangor mengambil tindakan kepada kilang haram, hari ini.

    Selain itu, beliau ingin tahu apakah sumbangan kembali kerajaan negeri Selangor semula kepada rakyat hampir 1.2 juta yang menderita dengan masalah ini.

    “Apakah hanya sekadar bercakap, memberikan hebahan, membuat kenyataan air akan pulih lagi dalam 5 hari, itu soal dan tanggungjawab kerajaan negeri,

    “Bagaimana nak membela nasib rakyat, lagi-lagi lepas COVID-19 ini. Kerajaan pusat memberi pelbagai bantuan, kerajaan negeri sepatutnya kalau bertanggungjawab mesti memberikan bantuan kepada rakyat yang terjejas termasuk peniaga dan usahawan,” ujarnya.

    Menurutnya, kerajaan Pakatan Harapan negeri Selangor dibawah pimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Amirudin Shari jika tidak pandai memerintah perlu meletak jawatan.

    Jelasnya, permasalah air ini perlu kita mengenepikan fahaman politik, ini kerana melibatkan semua orang tidak kiralah parti Pakatan Harapan (PH) dan UMNO akan tidak memperolehi air.

    “Ini negeri maju, negeri Selangor maju agak memalukan masalah air, kerajaan bolehlah membuat satu tema ialah tahun melawat Selangor tanpa air,” ujarnya.

    Dalam pada itu, beliau mencabar kerajaan Selangor untuk membuat pemutihan (bersih) keatas kilang-kilang haram yang dibina di tepi sungai.

    “Bersihkan seperti mana kamu (kerajaan Selangor) merobohkan rumah-rumah yang dibina di tepi sungai,

    “Kalau tak mahu roboh, tutup… Kalau roboh, nanti kata zalim, jadi tarik lesen perniagaan. Setakat sita, nanti besok (kilang) buka balik. Denda RM60 ribu apa ada hal,

    “Yang rakyat menderita RM1.2 juta siapa peduli? Berapa juta pulak kerajaan rugi?

    “Saya minta kerajaan kalau tidak pandai memerintah, tolonglah bantu rakyat. Bagi sumbangan balik kepada rakyat yang menderita hari ini,” tegasnya.

    Saya berharap kerajaan negeri faham-fahamlah, kalau tak rfeti belajar, kalau pandai buat yang terbaik untuk rakyat – Yeop Mat Sanip. Foto: AirTimes
    Sementara itu, seorang penduduk Kampung Bestari Jaya, Yeop Mat Sanip, 73, berkata masalah air ini amat menyusahkan dan membebankan rakyat.

    “Kerajaan negeri sepatutnya memainkan peranan yang besar dalam menyelesaikan permasalahan ini dengan menolak fahaman politik dengan pandangan orang-orang yang berpengalaman,

    “Saya minta kerajaan negeri mengambil perhatian khusus untuk menyelesaikan masalah air ini, kita bukannya tidak terkejut wujud beberapa kilang-kilang di tepi sungai,” katanya.

    Tegasnya, kerajaan negeri Selangor perlu ambil iktibar kerana perkara ini pernah berlaku beberapa kali seperti pencemaran minyak kerana air ini adalah sumber penting kepada rakyat.

    “Saya berharap kerajaan negeri faham-fahamlah, kalau tak reti belajar, kalau pandai buat yang terbaik untuk rakyat,” ujarnya. – airtimes.my

  14. Fun and entertainment juga membalun menibai membantai DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK walau pun dia asyik keluarkan stupid comments.

    Thank you, pukimak.

  15. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA DIA CAKAP TAK SENONOH DAN/ATAU MENCARUT) asyik cakap membutuh dan memuki.

    Dia selalu lihat emak bapak nya membutuh dan memuki. Difikirkan nya itu perkara biasa, menutur itu pun perkara biasa. Maka di turur nya lah selalu di sini.

    Demikian lah bila keturunan pendatang ini tidak dibimbing adab sopan di masa kecil nya. Emak bapak nya asyik berkongkak saja mana ada masa nak membimbing. Keluarga bedebah lah jadi nya.

    1. Heey nate kling mabok todi…ko kling kaki skodeng bapak ko mantat puki busok mak ko.

      1. Kamu mabuk air ketum, terlentang di atas jalan. Takda CLASS langsung. Kalu nak mabuk pun, mabuk whisky brandy lah, sekurang2 nya beer.

        Pariah betul kamu, mabuk pun air ketum. Pemalas, tak kerja mana ada duit, pinjam sana sini, dapat ai ketum juga lah.

      2. anomouse, puki mak kau busuk yer. Itu yang bikin kau ngata begitu.

        Tapi kau jilat juga bila mak kau kerah sebab bapak kau tak godeh dia.

    2. Apa kau merepek ni syetannnnnnnnn

  16. rakyat di semenanjung menunggu2 vaccine yg melayu2 amanah berjaya keluarkan bilamana malaun2 pAs di sekat dari jangkiti rakyat sabah…

    dari vaccine ini bermula process pembersihan jabgkitan virus seketul dagibg babi hadi di kelangtang, trengganu dan kedah secara besar2an….

    menyekat agar #melayu2islamhadi jurang mem”butuh” dan me”muki” sana sini….

    1. Kamu lantang dengan mem”butuh” dan me”muki”.

      Keluarga kamu selalu mem”butuh” dan me”muki” gamak nya.

      Bapak dan emak kamu sudah tentu selalu mem”butuh” dan me”muki” berdua.

      Lihat dari bapa sering nya kamu sebut itu, kot kamu adik beradik pun mem”butuh” dan me”muki” juga.

      Ramai anak haram di rumah kamu.

  17. INILAH AKIBATNYA JIKA DIBIARKAN BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PERINTAH NEGARA…….

    Mengutuk Sekeras-kerasnya Sweden &Kashmir/India……..

    Indonesia Mengutuk Keras Pembakaran Al-Quran dan Charlie Hebdo

    1. Indonesia Kutuk Keras Bakar Al-Quran &Charlie Hebdo.

    Indonesia mengutuk sekeras-kerasnya tindakan membakar dan menghancurkan Al-Quran di Sweden dan penerbitan semula karikatur Nabi Muhammad oleh majalah Perancis Charlie Hebdo.

    Menteri Luar Indonesia, Retno Marsudi menekankan bahawa tindakan provokatif ini melemahkan toleransi di kalangan masyarakat beragama, dan telah melukai beratus-ratus juta umat Islam di seluruh dunia.

    Menggariskan bahawa tindakan ini bertentangan dengan prinsip dan nilai-nilai demokrasi, Menteri Retno Marsudi juga bertindak balas terhadap provokasi penyokong ahli politik anti-Islam Denmark Rasmus Paludan untuk membakar Al-Quran di Sweden pada 28 Ogos.

    Sebelum perbicaraan pada hari Rabu mengenai serangan pengganas yang dialami Charlie Hebdo di ibu kota Paris pada Januari 2015, terlihat ia menjadikan karikatur yang menghina Nabi Muhammad sebagai sampul halaman barunya.

    2. Pertempuran Di Jammu Kashmir, 3 Pembela Kemerdekaan Maut
    Pertempuran di Jammu Kashmir, Tiga Pemberontak Maut

    Tiga daripada pembela kemerdekaan, yang bertempur dengan pasukan keselamatan di wilayah Jammu Kashmir di India, mati.

    Tiga pengawal keselamatan, termasuk seorang mayor, cedera dalam pertempuran itu.

    Menurut berita pada akhbar India, pertempuran berlaku antara pasukan keselamatan dan pembela kemerdekaan di rantau Baramulla.

    Tiga yang terbunuh dalam pertempuran itu, seorang mayor dan tiga pengawal keselamatan cedera.

    Dengan pindaan perlembagaan yang diadopsi pada 5 Ogos 2019, India menghapus status hak istimewa Jammu Kashmir, menghapuskan pentadbiran negara dan membahagikan wilayah itu menjadi dua Wilayah Kesatuan yang terpisah yang dihubungkan dengan pusat tersebut.

    Berikutan keputusan itu, pasukan keamanan India memperhebat operasi ketenteraman awam dan tekanan terhadap orang ramai di Jammu Kashmir, sekatan internet, telefon dan pengangkutan serta perintah berkurung diberlakukan, dan para pengarah dan anggota pihak tempatan di rantau itu ditahan.

    (IH)

  18. PHD4PIG PERTAHAN MAKSIAT DAN RASUAH….CARI MAKAN SECARA HARAM….SAH BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ…….

    Pandangan tutup terus kelab malam, pub bertepatan……..

    Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berpendapat kenyataan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya kelab malam dan pub ditutup selama-lamanya sangat bertepatan.

    Menerusi hantaran di Facebooknya hari ini, beliau menyarankan mana-mana pihak yang mahu berhibur melaksanakannya di rumah masing-masing.

    “Kenyataan Perdana Menteri itu tepat. Kalau tak buka selamanya pun tak apa. Berhibur sahaja di rumah masing-masing bersama rakan dan taulan.

    “Tidak perlu berpesta sehingga mabuk, lalu menimbulkan pelbagai lagi permasalahan. Hanya segelintir yang suka. Ramai yang tidak bersetuju. Ikutlah suara ramai sebagai suara demokrasi majoriti dan minoriti,” katanya.

    Selasa lalu, Muhyiddin pada Konvensyen Perikatan Nasional (PN) dilaporkan berkata, walaupun kebanyakan sektor ekonomi sudah dibuka semasa Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP), kelab malam dan pub akan terus ditutup.

    “Yang tak buka hanyalah kelab-kelab malam dan pub, itu menurut saya kalau tak buka selama-lamanya pun tak apa (gurau). Kerana susah nak mengamalkan penjarakan sosial,” katanya berjenaka dan disambut gelak ketawa hadirin.

    Bagaimanapun, kenyataan tersebut mengundang rasa kurang senang Persekutuan Industri Hiburan Malaysia dengan kenyataan Perdana Menteri berkaitan penutupan kelab malam dan pub.

    Presidennya, Liew Poon Siak menganggap kenyataan itu sebagai satu tamparan memandangkan bar dan pub sedang bertahan selepas tidak dibenarkan beroperasi sejak Mac susulan Covid-19. Sinar

    1. Attakiri pelanggar undeng2 negara….kilang arak dan kesai toto pon tak berani nak tutup

  19. rakyat umum ingin melihat bagaimana amanah menyekat kesundalan malaun2 pAs di sabah kelak kerana kesundalan yg zawawi lakukan tempuh hari….

  20. walaubagaimana pun, biar rakyat lihat bagaimana malaun2 pAs di perbodohkan oleh kaum iban, murut, khadazan dan dysun di sabah kerana virus amanat hadi alah dgn ketahanan antibody kaum2 di sana….

    ini jelas, bila zawawi di perlekehkan kesundalan nya dgn agama fanatik seketul daging babi hadi oleh kaum2 di sarawak dan di sabah…

    1. Itu kamu cakap ajer. Tak kasi bukti, fakta atau punca maklumat pun.

      1. Untuk kling mabokvtodi tak payah bagi bukti.. Dah tersebar bukti pon ko kling mabok todi mana pahammm..

        1. Kamu takda bukti. Main dengar2 orang cakap ajer.

          Kalau ada bukti kamu dah keluarkan. Ini, link pun kamu tak bagi. Korek lubang bont.t kamu ler, kot ada dalam situ

  21. virus amanat hadi dgn ketulan2 daging babi nya kini merebak dgn cepat di kalangan melayu2 bersatu & melayu2 semburit …

    ape kah pH bila memerintah selepAs pru 15, hadi dan malaun2 nya di simpan di pulau jerejak utk memulihkan keadaan pandemic yg menghantui melayu2 di negara?

    1. Cukong DAP Old zunnun the pukimak ini menghasut orang Islam dan agama Islam, cakap daging babi begitu.

      Zunnun the pukimak hantu besar di negara ini, keturunan nya dulu merapong dalam tongkang, singgah di sini, dibiarkan, sekarang melanda landa biadab dan kurang ajar.

      Ungrateful ingrates (double whammy).

      1. Pukimak nate kling mabok todi meraong lagi

        1. Meradang yer?

          Pukimak kamu kami dah tau, ada yang dah songket.

          Puki bapak kamu amacam?

  22. TERLALU BANYAK BUKTI PHD4PIG ADALAH BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ…… RAKYAT DERITA DAN SENGSARA DIBUAT NYA…….

    Bekalan air di Lembah Klang pulih sepenuhnya 9 Sept, bertabahlah………

    Bekalan air mula disalurkan kepada pengguna bermula jam 12 tengah hari hari ini melibatkan 4 wilayah, kata Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd.

    Dalam kenyataan terkini, Air Selangor menjangka lebih 50% kawasan terjejas akan kembali pulih dalam tempoh 2 hari bemula hari ini sehingga 7 September.

    Ia melibatkan kawasan Petaling, Klang, Gombak, Kuala Lumpur, Hulu Selangor, Kuala Langat, Kuala Selangor.

    “Usaha menstabilkan sistem agihan bekalan air sedang giat dilaksanakan untuk mempercepatkan proses pemulihan bekalan air ke kawasan yang masih terjejas.

    “Air Selangor menjangkakan bekalan air akan pulih sepenuhnya pada jam 6 pagi, 9 September 2020,” katanya.

    Air Selangor meminta kerjasama pelanggan yang menerima bekalan agar menggunakan air secara berhemat bagi memastikan proses pemulihan bagi kawasan yang masih terjejas berjalan lancar.

    “Pengguna boleh mendapatkan bekalan air melalui pili awam dan Pusat Khidmat Setempat (PKS) yang beroperasi 24 jam untuk kemudahan pengguna yang memerlukan bekalan air semasa tempoh pemulihan bekalan air.

    “Air Selangor menasihatkan pengguna supaya mematuhi garis panduan perintah kawalan pergerakan pemulihan (PKPP) semasa mengambil bekalan air di Pusat Khidmat Setempat (PKS) dan pili air awam.

    “Pengguna yang datang untuk mengambil air digalakkan memakai pelitup muka dan mengamalkan penjarakan sosial 1 meter ketika beratur,”katanya

    Katanya, Air Selangor akan mengemas kini maklumat pemulihan bekalan air tidak berjadual dari semasa ke semasa menerusi semua medium komunikasi termasuk Twitter, Facebook, Instagram dan laman sesawang di http://www.airselangor.com.

    Pengguna juga digalakkan untuk memuat turun aplikasi telefon pintar Air Selangor di Google Play atau Apps Store untuk mendapatkan maklumat terkini bekalan air.

    Empat loji rawatan air (LRA) yang ditutup kerana pencemaran beoperasi semula secara berperingkat pada 10.30 malam tadi.

    Air Selangor dalam kenyataan mengumumkan aktiviti pencucian dan pengepaman dijalankan di LRA Sungai Selangor Fasa 1, 2, 3, dan Rantau Panjang bagi mengisi kolam imbangan. – FMT

    1. Ko tubketurunan bani Dajjal suka sebar fitnah dajjal..

  23. tapi, bila virus rosmah daoat di bekukan di kuarantine di makmal sg buluh, virus amanat hadi yg di biakan dari segala puki2 malaun2 pAs perlu juga di bendung agar #melayu2islamhadi tak kesundalan terbawa2 donggeng “hud hud” hashim jasin …

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK sebarkan virus puki emak dia yang penuh Covid 19. Di koyak nya puki emak dia untuk mengeluarkan virus itu dan sebar.

  24. ZAMAN GEMILANG UMNO SUDAH PUDAR ANGKARA DORAEMON….JIBENG ANAK DIDIK YANG BELAJAR TAK SEMPAT KHATAM…..NOW THE TURN FOR PAS…..

    PHD4PIG BAGI JAGA DUIT DIA SONGLAP…..BAGI JAGA AIR DIA LETAK RACUN……

    Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 yang pernah aku tentang!……

    Banyak mahasiswa Melayu pada tahun 1970 an berdemonstrasi jalan raya menentang Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971. Kerap kali Kuala Lumpur dan Jalan Pantai Baru, Kuala Lumpur dibanjiri Mahasiswa berdemonstrasi.

    Namun tak banyak mahasiswa yang sedar bahawa mereka dimasukkan ke universiti dengan kuasa akta tersebut yang membolehkan sistem quota kemasukan mengambilkira merit sosio-ekonomi dilaksanakan.

    Sebelum ada Akta 1971, bilangan pelajar Melayu di Universiti Malaya amat sedikit. Akta tersebut digubal selepas 13 Mei telah meletakkan perlantikan Naib Canselor di bawah kuasa DYMM Yang Di Pertuan Agong dengan syor Perdana Menteri.

    Naib Canselor menjalankan kuasa YDP Agong bagi menyusun semula komposisi kaum mahasiswa universiti. Sebelumnya, kemasukan ke universiti adalah semata mata atas merit. Kuasa Naib Canselor amat besar, bertanggungjawab penuh kepada Perdana Menteri dan Agong. Akta Penidikan 1996 menurunkan taraf Naib Canselor daripada dijaga oleh PM kepada kuasa Menteri Pendidikan.

    Pada tahun 1975 Akta itu di pinda bagi mengawal pergerakan mahasiswa yang banyak berdemonstrasi. Sekali lagi banyak orang menentangnya dan sesiapa menentang di gelar ‘mahasiswa pejuang’. Juga, tak banyak yang sedar bahawa dengan keadaan kampus tak aman, negara lambat menghasilkan graduat bumitera bagi mengisi kedudukan strategik untuk mengimbangkan perwakilan kaum dalam agenda penyusunan semula masyarakat selepas 13 Mei.

    Bagi menampung kekurangan itu kerajaan terpaksa berbelanja besar-besaran menghantar anak Bumiputera ke universiti di luar negara, terutamanya England dan Australia supaya mereka ‘graduate on time’. Program itulah yang kemudian melahirkan jurutera, akauntan, saintis, surveyer, peguam, serta pensyarah universiti dan IPT dari kalangan bumiputera dsb.
    ___________
    Jadual dipungut daripada thesis saya.
    Nordin Kardi
    #Sumber : FB

    MR : 60 % lebih tapi dalam mana-mana demo mereka tak nampak pun, kemana ya?

  25. selepAs pemilihan 2o21, najib yg kini di dapati bersalah, dan di mahkamah rayuan & persekutuan, di dapati bersalah….

    dan rosmah di kuarantine di sg buluh

    zahid, mAt mazlan, azeez, shahrir, ku fraud & isa pendek malaun2 melayu yv taksub dgn najib, juga du dapagi bersalah….

    maka yg tingga seperti anjing salak, omar tg karang, nordin, mAt hasan dan yg lain2, akan menerima Moo & assmin ….

    kerana ketika itu, omNo mula pulih dari di jangkiti virus dari puki rosmah…

  26. In actuality, there is no one individual, from Umno and or Pas and or Bersatu who could move Malaysia to greater heights. The reasons are pretty obvious and glaring

    1. rhetoric
    …..slogan of IN THE NAME OF BANGSA MELAYU AND ISLAM

    2. polemic
    …..archaic belief of THE MALAY LAND BEING OVERWHELMED BY THE IMMIGRANTS had far-reaching consequences in multi-cultural and multi-religious settings and realities

    3. superficial
    …..empty and insincere talks, deeds and actions especially in the current regime and the reformers. Even those already convicted by the court still pretended they are clean….no shame

    4. hypocrite
    …..many political/religious leaders amongst the reformers, kleptocrats and religious peddlers

    5. indifference attitude of Islamic scholars, muftis, academicians, and half-past six political analysts who are parochial and politically selective in misrepresenting the realities, facts, and the truths

    BUT there must be at least someone who has shown his capabilities and sincerity albeit all his perceived and or actual weaknesses in the 63 years since the independence of Malaya in 1957, followed by the formation of Malaysia in 1963. The one who has brought Malaysia to a greater height and put Malaysia in the world map, well respected by friends and enemies…..wallahuaklam

    1. 22 bulan madey tak move pon malaysia…dia asyik berpolitik dgn lantik semburit sebagai balaci…

      Tapi madey yg tertonggeng bawah pokok potai..

      1. Ko mana tau nak move a nation.

        Move kepala bapak kamu, lain ler. Najib Klepto wal Jibo pun tau.

      2. Najib’s cases went to court? Kelptocrat tag by foreign countries at least being loosen on Malaysia

        So are cases for Zahid, Bung, Ku Nan, Ahmad and one other. It moves.

        Next is recovery of 1MDB money. Some successes only to be spoiled by The Traitor, Muhyiddin.

        And others…….

        If you fail to recognise these, so sorry no wonder Malaysia regressed rather than progress and move on

  27. adakah virus2 air puki rosmah, zainab & izati taat yg bertanggungjawap pembiakan penyakit syndrome #melayu2islamhadi yg mengakibatkan tebuk atap sana sini…

    melayu2 bersatu dan melayu2 semburit di jangkiti hingga menjadi zombie dan melayu2 pejuang kini dlm separa ingatan tak sedar diri….

    1. Syndrome DIRTY OLD MAN ZUNNUN PENGHASUT masuk lub.ng bont.t kamu, tambah di godeh Bang Ali.

      Kamu bukan saja zombie tapi tiga suku mati sebagai pendatang dah di beri tempat tapi tak dapat compete dengan kaum kamu sendiri.

      Dogs eat dogs among you blokes.

      1. Pukimak nate dirty old caveman kling mabok todi son of the bitch…fuck u..

        1. Kamu dah selalu kena fuck, itu pasal gera, senang ajer keluar perkataan fuck.

          Last one Bang Ali fuck you melecet ker?

  28. Bosss kurrr lah yang paling layak ganti pak din…sebab boss kurrr sanggup mencuri demi umno dan anak yatim…

    (Walau pun kira kira 1% jer wang dicuri di bagi kepada anak yatim dan umno).

    Yang lain buat enjoy anak beranak…kikiki

    1. What talking one, you, where got Boss kurr can ganti Pak Din when “boss kurrr sanggup mencuri demi umno dan anak yatim… (Walau pun kira kira 1% jer wang dicuri di bagi kepada anak yatim dan umno).

      1. Kira-kira seminggu selepas didapati bersalah atas pertuduhan pengubahan wang haram, pecah amanah dan salah guna kuasa dalam perbicaraan SRC International, Najib Razak tampil menegaskan bahawa RM42 juta wang itu bukanlah digunakan untuk tujuan peribadi.

        Bekas Perdana Menteri itu yang akan membuat rayuan terhadap keputusan bersalahnya di Mahkamah Rayuan dengan demikian menyifatkan hukuman terhadapnya sebagai “amat tidak adil”.

        Dalam video tujuh minit yang dimuat naik di laman sosialnya, Najib mendakwa, duit SRC itu digunakan bagi program kebajikan UMNO dan tanggungjawab sosial korporat (CSR) untuk anak-anak yatim, bukan untuk kepentingan dirinya sendiri.

        “Saya diarahkan untuk membayar denda RM210 juta ke atas RM42 juta yang diterima di mana 99 peratus daripada wang tersebut adalah dibelanjakan untuk tujuan CSR.

        “Dan saya didenda RM5 untuk setiap RM1 yang diterima, sedang hakikatnya ianya bukan untuk perbelanjaan peribadi.

        “Misalnya ada saksi dalam perbicaraan memberitahu sumbangan saya sebanyak RM400,000 kepada Rumah Penyayang Tun Abdul Razak di Pekan untuk kegunaan harian menjaga anak-anak yatim dan kos persekolahan mereka.

        “Saya dihukum kerana membuat kebajikan, menjaga anak yatim dan persekolahan mereka,” dakwa Najib yang jelas menggambarkan rasa tidak puas hatinya terhadap hukuman yang diterimanya.

      2. Najib curi duit kling mabok todi…meraong nate kling son of the bitch…fuck u..

        1. Kamu bukan ada duit sesiapa nak curi. Pigi jual your behind di Chow Kit Road lah, simpan duit sikit. I refuse to fuck you. Chow Kit has done your behind to cinders.

  29. percemaran air di sungai gong mengakibatkan gangguan bekalan air di byak kawasan lembah klang….

    sisa2 toksid daru kilang berhampiran punca percermaran air sungai tersebut….

    tapi, apa akan berlaku jika rosmah, zainab dan izati taat cuci puki mereka di sungai gong?

    adakah sungai gong menhadapi percemaran yg lagi toksid….

    ini kerana, virus amanat hadi yg mengakibatkan tergolek2 mati di memali, adakah zainab & izati taat juga pembawa virus sedemikian rupa selama ini?

    virus rosmah tidak di ragui berbisa, negara hingga kini masih tidak dapat ‘reconcile’ kehilangan $4.6 Billiin persamaan RM 18.8 Billion duit dari 1MDB yg di curi….

    virus yg membuat najib sentiasa dlm keadan mabuk ketika menjawat pm….

    dgn kedua2 virus, ape kah bila rosmah, zainab dan izati taat cuci puki2 mereka di sg gong, mencemarkan bekalan air selangor hingga mengakibatkan percemaran puluhan2 tahun mendatang?

    1. Ini DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK tak di bimbing adab sopan dek emak bapak dia yang asyik berkongkak pagi petang siang malam di masa kecil nya.

      Mulut dia ada barang Bang Ali bila mengata, “rosmah, zainab dan izati taat cuci puki mereka di sungai gong”.

      Dia keturunan pendatang mengata “tergolek2 mati di memali” tapi malu dan seram nak sebut yang bergelimpang di 13 Mei 1969 bila Tentera di arah mengawal keadaan dan gunakan no-nonsense SOP depa.

      1. Fuck u pukimak nate kling mabok todi son of the bitch…

        1. Meradang yer. Maki ajer nampak nya.

          Kamu pun ada barang Bang Ali di belakang yer.

  30. hashin Jasin – malaun2 pAs mengagap taraf mursyid…

    lalu menyimpul dgn berkata, malaun berbini Q7 seberang takiri menteri #kepalabutuh melayu2islamhadi pergi ke turki, lalu harga ‘kelapa sawit’ naik…

    lalu hashin jasin kemudian nya mengakhiri ulasan dgn mengaku, tidak mahir hal2 ekonomi…

    mungkin terlalu mem”babi” terlupa, malaun2 pAs mempunyai musyid pAs taraf haiwan babi kot..

    menteri agama, mantan mufti wilayah berdiam diri ke dgn perupamaan burung hud hud yg musyid taraf babi pAs perjualkan ayat quran utk kepentingan duniawi….

    #melayu2islamhadi dari menteri komoditi hingga ke menteri agama, asyik mem”babi” apakah di hidang ketulan2 daging babi dari amanat hadi….

    atau asyik menunggang air puki rosmah selama ini….

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK menyebut hashin jasin entahsiapa, cakap entahapekebende.

      Keluarkan lagi fasal seketul daging babi yang di jaja nya ke sana sini, tak laku, berulat, tak mahu rugi, di goreng nya bersama maggots nya, di hidang nya kpd puak dia.

      1. Uck u kking mabok todi..Hashim Jasin bapak tiri pukimak nate kling son of the bitch…

        1. Ko suka sangat cakap fuck. Ko frust tak dapat Bang Ali punya fuck yer.

  31. 1 komen di balas 3.

    Tosonyap zunnun pukimak keturunan pendatang nih.

    1. Orang bosan dengan komen kau dik. Sebab itu 3 komen kau bantai orang tak berbalas. Kahkahkah!

      1. Bodoh nya kamu tak tahu bahwa yang penting ia lah komen si zunnun dibalun, ditibai dan dibantai sebanyak mana yang boleh.

        Yang membantai tidak mengharapkan dibalas.

        Kamu sekolah SJK dulu yer.

        1. Yg pennting balas ye…memang menyerlahkan lagi kebodohan anon

          Kikiki

          1. Tentu lah cukong, kalau komen bodoh tak masuk akal, lebih2 lagi tak seimbang Perlembagaan negara, mesti di balas lah.

            Kamu tahap bangang, tak fahamkan/ sedarkan itu.

            1. Bilavplak nate kling son of the bitch pakar perlembagaan negara?…..berlagak bijak kunun…

              Fuck u bongok.m

              1. Not claiming pakar.

                Tapi kamu boleh claim pakar melayan Bang Ali.

                Kamu pandai gelek dia.

        2. Fuck u..Nate kling syook sendiri..

          1. Kamu dah dapat from Bang Ali ker?

  32. Sebelum bubar Parlimen, Mat Sembab wajib lumpuhkan Umno. Jibby dan Wak Pornorogo warlords berwang yang mampu hapuskan pengkhianat berwang seperti Azmin Semburit the blue eyed boy Madey si Kitol. KJ kena cari jalan selamat lalu celah kangkang warlords yang bakal tumbang selepas PRU15. Kahkahkah!

    1. Mengarut lah kamu mengata “Jibby dan Wak Pornorogo warlords berwang yang mampu hapuskan pengkhianat berwang seperti Azmin ..”

      Kenapa kamu bodoh sangat? Tak tahu ke kamu bahwa Najib Klepto Wal Jibo dan Wak Jahit sendiri adalah pengkhianat.

      Wal Jibo songlap berbilion wang rakyat di 1MDB. Wak songlap apa saja, you name it he’d songlap-ed it.

      1. Nate kling bongok ni berlagak bijak plok..

        Fuck u..

        1. Suka benar fuck yer?

          Bang Ali punya amacam?

  33. zunnun pukimak ini keturunan pendatang. Kot pendatang yang menyeludup ke sini. Otak nya kotor, yang sepatutnya ada grey matter, otak nya ada potassino yellow matter yang dikaitkan dengan tahi.

    Maka cakap nya pun tahi lah. Mengata “menagih air puki Rosmah”, nyata dia tidak dibimbing emak bapak nya di masa kecil.

    Aneh juga, tak pernah dengor orang “menagih air puki”. Mesti lah tabiat pendatang pukimak zunnun ini yang begitu.

    Emak bapak nya kuat seks, asyik berkongkak pagi petang siang malam, tak bimbing dia.

  34. khairy menyindir najib/zahid/hadi dgn kenyataan nya, sedemikian, malaun2 pAs terpaksa lupakan mua”FUCK”at kerana, di asaskan ketika malaun2 pAs sdg mabuk dgn najib/zahid ……

    khairy cara tidak langsung memberitahu, malaun2 pAs golongan parasite semata2 dan kepimoinan tertinggi omNo yg ada, kesemua nya asyik menagih air puki rosmah sj ketrampilan mereka. ..

    tapi, lupakah khairy, Moo & assmin byak juga kesundalan2 yg mereka lakukan…

    … ape kah khairy cuba melaga2kan Moo/assmin dgn najib/zahid?

    1. Ini DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA DIA CAKAP TAK SENONOH DAN/ATAU MENCARUT).

      Nyata dia pukimak sebab dia gunakan perkataan FUCK.

    2. Memang nyata DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN ini pukimak bila dia mengata “melayu yg akal di kepaka bawah”.

      Pukimak dia tersilap benarkan Bang Ali masuk maka keluarlah zunnun yang keturunan tonggang tonggek dengan joss sticks di pangkal pokok Kayu Ara.

      Menanya “jenama melayu2 #kepalabutuh ke?”, dia keluar dari puki emaknya yang dibutuhkan Bang Ali, maka biadab dan kurang ajar lah dia.

      Tak beragama, maka mulut nya di rodok Bang Ali begitu sekali hingga sangat biadab dan kurang ajar.

Leave a Reply

Your email address will not be published.