SELEPAS JADI TUA, SYED SADDIQ NAK PERGI KE MANA?

Keputusan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman menubuhkan sebuah parti baru khusus untuk anak-anak muda sekurang-kurangnya ada dua kebaikan daripadanya.

Pertama, parti baru itu memberi galakan dan menyediakan ruang lebih terbuka untuk anak-anak muda menceburi politik, seterusnya akan melahirkan lebih ramai pemimpin pelapis untuk negara.

Berbanding parti lain yang semuanya dipimpin oleh golongan tua dan pertengahan usia, parti anak muda ini ini sebaliknya memberi ruang tanpa had untuk anak-anak muda menonjolkan bakat kepimpinan mereka.

Kedua, dengan menubuhkan parti anak muda ini menunjukkan Syed Saddiq ada keberanian memisahkan dirinya daripada bayangan Tun Mahathir Mohamad yang dianggap banyak pihak sebagai sifu politiknya selama ini.

Dengan keberanian itu, Syed Saddiq memperlihatkan dirinya ingin pergi jauh dalam dunia politik dan membina nama tersendiri selepas ini tanpa mengharapkan ada apa-apa naungan melindunginya.

Dalam soal ini, dakwaan bahawa parti anak muda ini hanya menambahkan lagi perpecahan dalam masyarakat sebenarnya tidak timbul sama sekali.

Kalau mahu dikira, parti yang menjual perjuangan atas nama bangsa dan agama jauh lebih membawa perpecahan dalam masyarakat.

Sebaliknya, parti anak muda ini hanya menyediakan ruang sewajarnya untuk anak-anak muda menceburi dunia politik dan melatih diri mereka untuk menjadi pemimpin.

Dalam keadaan itu, sudah tentu ibu bapa dan golongan tua serta pertengahan juga mengalu-alukan kewujudan parti anak muda tersebut di mana di dalam parti lain ruang yang sama tidak dapat diwujudkan.

Cuma, yang menjadi persoalan dalam parti anak muda ini ialah berapakah had usia untuk menyertai dan menjadi pemimpinnya?

Adakah hadnya pada usia 35 atau 40 tahun?

Katalah usia yang dihadkan hanya sehingga usia 40 tahun, maka jika Syed Saddiq menjadi presidennya, bermakna apabila mencapai usia tersebut, beliau mesti berundur dan melepaskan jawatan peneraju parti kepada penggantinya yang lebih muda.

Persoalannya, ke mana Syed Saddiq mahu pergi selepas itu?

Apakah beliau bakal menubuhkan parti lain pula atau akan menyertai UMNO, PKR, Pas atau DAP untuk meneruskan perjuangannya?

Katalah juga ketika memimpin parti anak muda itu beliau bergabung dengan pelbagai parti lain untuk membentuk kerajaan dan dilantik sebagai menteri atas kapasitinya menerajui parti anak muda tersebut, apabila usianya sudah sampai 40 tahun di mana perlu untuk melepaskan jawatan sebagai presiden parti, apakah Syed Saddiq juga sedia melepaskan jawatan menterinya untuk diserahkan kepada presiden parti anak muda yang baru?

Dalam usia 40 tahun di mana ketika itu dalam lingkungan umur paling sedap untuk bergelar pemimpin dan menjadi menteri, apakah Syed Saddiq sedia berundur begitu saja dan melepaskan nikmat dunia kepada orang lain?

Atau mungkinkah ketika itu perlembagaan akan dipinda untuk membolehkan presiden boleh terus mengetuai parti anak muda walaupun sudah menjadi tua? (Shahbudindotcom 05/09/2020)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 5 September 2020 — 9:08 am
Subscribe
Notify of
guest
40 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
5 September 2020 8:45 pm

UMNO ROSAK KERANA DORAEMON YANG MULAKAN BUDAYA KLEPTOKRAT….. DORAEMON BIJAK KERANA ADA EXIT PLAN…..NAMUN MALANG JIBENG TIDAK LETAK JAWATAN SEBELUM PRU14 SEBABKAN UMNO JATUH TERSUNGKUR…..NASIB BAIK PAS HULUR TANGAN PERSAHABATAN….. Umno Wajar Buat Referendum Untuk Memutuskan Sama Ada Menerima PPBM (Bersatu) Dan Membahagi Kerusi Dengan Mereka……… Setiausaha Agung BN, Tan Sri Annuar Musa telah menyatakan supaya akar umbi UMNO menyerahkan bulat-bulat keputusan untuk menerima PPBM (Bersatu) menyertai Muafakat Nasional (MN) kepadanya dan rakan-rakan di pucuk pimpinan. Namun demikian, keputusan ini melibatkan implikasi yang besar kerana dengan penerimaan PPBM ke dalam MN ini, UMNO dan Barisan Nasional akan terpaksa menyerahkan banyak… Read more »

Sheraton
Sheraton
5 September 2020 6:47 pm

Untuk mengubah budaya politik saya lihat tindakan Syed Saddiq perlu di sokong. Hampir semua parti baik PN atau PH ada lah orang yang berpengaruh dan berjawatan (Berduit). Ramai yang kaki ambil kesempatan Saya dah muak dengan politik orang tua. Mereka tak kisah di dakwa kerana mereka sangat berpengalaman dan tidak langsung malu mungkin sebab faktor umur. Insyaallah anak muda lebih berasa malu jika melakukan kesalahan dan lebih bertanggungjawab dari mereka yang lebih berusia. Parti tua tidak langsung peduli apa yang terjadi pada sistem. Yang muda lebih layak di ketepikan malah ada yang terus lenyap. Parti tua hanya menguna anak muda… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
5 September 2020 2:37 pm

KLEPTOKRAT PHD4PIG MEMANG LEERR BANI YAKJUJ MAKJUJ BUAT KEPUTUSAN IKUT NAFSU BINATANG……. Penyingkiran Tan Sri Musa Tidak Berpelembagaan……. Mahkamah Persekutuan mengesahkan tindakan Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Sabah untuk melucut jawatan Musa Aman pada bulan Mei 2018 telah melangkaui kuasanya dan melanggar perlembagaan. Masa itu Musa Aman mempunyai sokongan 31 daripada 60 ADUN Sabah dan telah sah mengangkat sumpah di Istana Sabah. Namun dua hari kemudian, TYT telah menggugurkan jawatan Musa Aman tanpa sebab dan tidak mengikuti perlembagaan Sabah. Pada hari yang sama, TYT membenarkan Shafie Apdal untuk mengangkat sumpah mnjadi Ketua Menteri. Beberapa bulan kemudian, kerajaan Sabah Shafie… Read more »

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 4:27 pm

Bodoh kamu keluarkan pendapat demikian. Macam lah takda pihak berkuasa di Sabah – dan di Federal – menentukan tindakan di buat mengikut undang2.

Selumbar
Selumbar
5 September 2020 2:03 pm

Ulasan… Pemerhati berpendapat Mahathir telah menolak Syed dari menganggotai parti Pejuang kerana sikap Syed yang telah bertindak membantah, menghalang dan mengutuk Mahathir dalam membuat keputusan sehingga orang tua itu rasa tersinggung. Dan alasan lain yang membuatkan Mahathir menolak kerana kewibawaan Syed yang nampak gah tapi tidak berpengaruh. Kononnya ia tidak memberi kelebihan pada Mahathir dan Pejuang. Oleh kerana itu kita percaya bahawa penubuhan parti anak muda oleh Syed Saddiq adalah tindakbalas terhadap kesombongan Mahathir memperlekeh kan ketrampilan Syed Saddiq sebagai ahli parlimen Muar. Ketika ini yang kita dengar Syed Saddiq setelah menunjukkan diri dalam mesyuarat pertama gerakan politik berbilang kaum.… Read more »

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 2:10 pm
Reply to  Selumbar

“.. kita percaya bahawa penubuhan parti anak muda ..”

Tak sebut pun siapa kita tuh. Sebut kita tak habis2. Kalau nak kata WE puak Raja dalam bahasa Inggeris, KEPALA BAPAK DIA.

Tapi setuju “.. tua dan muda perlu ada dalam sebuah parti politik.”

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
5 September 2020 1:50 pm

KERAJAAN PHDAPIG BELA CUKONG….. KLEPTOKRAT KAKI RASUAH….. Kerajaan Selangor gagal tangani isu air……….. Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi mempersoalkan tindakan Kerajaan Selangor merobohkan rumah rakyat berpenghuni atas alasan tebatan banjir, namun tidak mengambil tindakan sama terhadap kilang yang mencemar sungai sebagai sumber air. Beliau mendakwa, Kerajaan Selangor gagal mengatasi pencemaran sungai yang beberapa kali dilapor berlaku di negeri ini hingga menyebabkan 1.2 juta pemegang akaun di Selangor dan Kuala Lumpur terjejas. Lebih dikesalkan, katanya, pencemaran terbaharu yang mengakibatkan pengguna di tujuh wilayah terkesan dan terputus bekalan air disebabkan pihak sama yang pernah dikenakan tindakan kompaun sebanyak RM60,000… Read more »

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 2:00 pm

Berapa kali kau nak keluarkan komen ini?

Kau dajjal betul lah, DAJJAL MAHATHIRVSANWAR.

Sawaludin lamin
Sawaludin lamin
5 September 2020 1:27 pm

Allah yg lebih mngtahui, nabi muhammad dlahirkan dgn cop belakang tubuhnya sabagai saorang nabi. Hanya mencapai umur 40 thn baru d istihar kenabian nya. Mngapa kah agaknya

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:34 pm

Awat tak kasi punca maklumat kpd apa yang kau katakan tuh?

Kau mengarut itu pasal kau tak tahu dan menanya Mngapa kah agaknya.

zunnun
zunnun
5 September 2020 3:07 pm

fahaman kepaka butuh

zunnun
zunnun
5 September 2020 3:08 pm
Reply to  zunnun

ini islam ala puki yg asyik mengagga,sana sini ke?

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 3:39 pm
Reply to  zunnun

Ini DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK jenis yang pegang joss sticks tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara.

Dia hidup dengan kepala butuh nya mengganti kepala nya.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
5 September 2020 1:09 pm

RAMAI ORANG GILER KAT NEGARA NI….PARTI MAIN JANDA MUDA PUN ADA…… PARTI KUNYIT LGBT DIA FIKIR AIR PISTOL JEER TEBUK JUBO…..APA KISAH AIR RAKYAT……. ‘Banyak sangat tercemar, ada kerajaan ke di Malaysia ini?’……. Bekas menteri Rafidah Aziz berkata begitu banyak perkara yang “tercemar” di Malaysia dan mempersoalkan alasan negara ini masih berdepan isu gangguan air. Rafidah berkata demikian di tengah-tengah kemarahan orang ramai dengan isu gangguan air yang dihadapi penduduk di Kuala Lumpur dan Selangor selepas empat lori jawatan air (LRA) terpaksa ditutup kerana berlaku pencemaran pada sumbernya. “Begitu banyak perkara yang tercemar dan menjadi toksik di Malaysia. “Politik, pentadbiran,… Read more »

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:31 pm

Kau ahli PARTI MAIN JANDA MUDA PUN ADA…… PARTI KUNYIT LGBT tu, gamaknya.

Berapa janda muda dan LGBT kau dah sebat?

Jahat benar kamu nih. Jaga2, nanti kena pelangkong di sini, kau mamposs mata terbeliak.

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:03 pm

Daddiq keciwa dgn sikap madey yg tidak tunaikan janji kpd anak muda…

Saddiq juga keciwa dgn Bersatu pimpinan madey yg masih berkroni dan politik wang…

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:20 pm
Reply to  Anonymous

KEPALA BAPAK KAU, ikut kata Najib Klepto wal Jibo. Menuduh tanpa bukti, fakta atau punca maklumat yang sahih.

Kamu politik DAP, anti-Melayu, cakap keluar dari lub.ng bont.t kamu selalu. Busuk sebab kau tak pergi jumpa Bang Ali untuk membersihkan nya.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
5 September 2020 11:42 am

Syed Saddiq hidupkan semula KMM, API dan AWAS yang diharamkan penjajah dulu. Lawan balik UMNO talibarut orang kulit putih. Jangan jadi PNkhianat lagi. Bodoh macam Madey si Kitol. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:01 pm

Kamu dah tua 90n tahun yer. Tahu “UMNO talibarut orang kulit putih.”

Kamu British Agent Spy yang melambatkan Merdeka dulu. Mengata orang Malaya masih belum bersedia merintah diri sendiri.

zunnun
zunnun
5 September 2020 11:36 am

parti muda ss perlu ada perkara mandatory dlm perlembagaan nya, usia parti ‘muda’ hanya utk usia ‘muda’ 40 sj…..

parti ‘muda’ terbuka kod semua kaum, dan president di mesti dari #melayuislam

persoalan nya,

– melayu jenis ape?
– islam bagaimana cara nya ?

jika ini blh di asaskan dan di terima pakai, maka parti “muda’ ss perlu di segerakan…..

kerana ini akan mengugat pemuda omNo & pAs selain AMK dan parti2 yg mana ada sayap pemuda mereka….

teruskan, tapi mana datang duit nya utk mengurus parti?

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 11:42 am
Reply to  zunnun

Siapa yang nak check Register of Members, Dol?

Masa penubuhan memang lah kena hantar senarai ahli, lepas itu hokhek lah.

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:04 pm
Reply to  Anonymous

Kenape kobtak mau check?..kan ko pakar penyibok..

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:15 pm
Reply to  Anonymous

Ko pakar penyibuk tonggeng bont.t kpd Bang Ali, bila tak dapat, merapu di sana sini.

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 11:46 am
Reply to  zunnun

Ngapa nak pakai banyak duit mengurus parti? Ruang kosong di sebelah dapor boleh lah digunakan sebagai pejabat, mesyuarat di meja makan ler.

Minuman dan kueh mueh bawak sendiri dari rumah ler.

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:05 pm
Reply to  Anonymous

Itu parti nate kling mabok todi…parti pakar merapoo..

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:12 pm
Reply to  Anonymous

Ko pariah mana ada parti. Main ikut saja orang yang tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara pegang joss sticks, mengharap dapat di belanja samsu selepas itu.

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:51 pm
Reply to  Anonymous

Minum air ketum bergelen, sebab murah, hingga terbaring di tepi jalan, mabuk konon, nak nunjuk kau kau ada CLASS lah, katakan. Tapi kau PARIAH, buat olok2 ajer.

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:06 pm
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA DIA CAKAP TAK SENONOH DAN/ATAU MENCARUT menyundal bila menanya melayu jenis ape? islam bagaimana cara nya ?

KEPALA BAPAK DIA.

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 10:55 am

Sudah ada Bahagian Pemuda dalam tiap2 parti, buat apa nak ada Parti Pemuda?

Masih ramai ke yang tak setuju dengan parti2 politik yang ada?

Atau depa yang tubuhkan hanya nak “membutuh”? Sori, bukan nak mencarut tapi nak ikut Najib Klepto wal Jibo sikit – KEPALA BAPAK KAU, kata dia.

Nak cari peluang pegang jawatan dalam parti ajer ke.

semakin ke depan
semakin ke depan
5 September 2020 10:38 am

jadi parti tua masa tu gabung dgn petai

Bani melayu umno
Bani melayu umno
5 September 2020 9:52 am

APA DIA INI INGAT HARI² MENYERANG ISU PERKAUMAN TERHADAP DAP DALAM FB,ISTA,TWEET AKAN DAPAT MELEPASKAN DIRI DARI HUKUMAN MAHKAMAH KAH? P/s :betul la apa org ckp..kalu tak rasis tu bukan umno lah ——- BERITA ‘Najib alih perhatian isu petani durian dengan serang DAP’ 4 9月 2020, 11:58 晚上 ———————— Bekas perdana menteri Najib Razak cuba mengalihkan perhatian daripada isu eksploitasi petani durian musang king di Raub dengan mengubahnya menjadi isu perkauman, kata NGO Save Musang King Alliance (Samka). Pengerusi Samka, Chang Yee Chin mengulas kenyataan Najib yang mendedahkan ialah bekas ahli majlis DAP Kajang, maka segala usaha kerajaan negeri Pahang… Read more »

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 10:46 am

Apekedarah kau mengata “kalu tak rasis tu bukan umno lah” tapi kau pakai nama Bani melayu umno, bani = keturunan.

Pelik2 manusia di dunia sekarang. Entah2 kau ni sewel.

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:07 pm
Reply to  Anonymous

Jenape nate kling mabok todi suka menyibok?..

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:40 pm
Reply to  Anonymous

Ku suka menunjukkan kau bodoh. Menanya soalan bodoh. Buat komen takda isi, ha nya mahu menyakitkan hati orang.

Apasal emak bapak kau tak bimbing kau adab sopan di masa kecil dulu? Oh yaa, depa asyik berkongkak (istilah Cina purba) di masa kau kecil dulu.

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 11:56 am

Kalau dia HARI² MENYERANG ISU PERKAUMAN TERHADAP DAP DALAM FB,ISTA,TWEET, KAU SERANG BALIK LER.

Kau mengadu di sini buat apa?

DAP dah lama terkenal sebagai rasis, anti-Melayu dll.

Aku bukan penyokong wal Jibo tapi don’t mind dia serang DAP.

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:08 pm
Reply to  Anonymous

Ko menyibok buat ape?…pergilah mabok todi tempat lain..

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:27 pm
Reply to  Anonymous

Kamu otak kecik, letak di lutut kamu. Mana boleh membuat komen yang berisi, yang menyumbang kpd perbincangan di blog ini.

Kamu sampah masyarakat, hanya nak mengacau, takda peranan langsung. Kalau kau mampos pun, tak jadi hal, kau melukut di tepi gantang.

Bani melayu umno
Bani melayu umno
5 September 2020 1:23 pm
Reply to  Anonymous

TESERLAH SIFAT RASIS PADA KAUM LAIN SELAIN BANI MELAYU

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:46 pm

Maksud kamu kamu rasis?

Padan lah kamu guna nama Bani melayu umno.

Bani itu makna nya keturunan.

Keturunan Umno semua nya haprak, kokak.

Anonymous
Anonymous
5 September 2020 1:54 pm
Reply to  Anonymous

Kalau tak, takkan konk-ed di Pru14.