MUHYIDDIN TIDAK MAHU MUSA AMAN SEBAGAI CALON LAGI?

Kedudukan Musa Aman sama ada akan bertanding atau tidak dalam PRN Sabah 26 September depan adalah misteri yang belum terungkai setakat ini.

Bagi Musa, memandangkan beliau telah bekerja keras dalam cubaan untuk menumbangkan Shafie Apdal, walaupun usahanya itu menemui kegagalan, sebaliknya DUN Sabah akhirnya dibubarkan, tentulah dalam hatinya ingin bertanding semula.

Sekurang-kurangnya jika bertanding semula di DUN Sungai Sibuga dan menang lagi, ditakdirkan pula kiranya Warisan berjaya dikalahkan, dapatlah Musa bersaing semula untuk kembali menjadi Ketua Menteri.

Tetapi, jika tidak bertanding, maka terlepaslah segala peluangnya untuk menduduki semula kerusi Ketua Menteri itu.

Dengan tidak bertanding juga seolah-olah usaha Musa menggegarkan politik Sabah dan menjatuhkan kedudukan Shafie sebelum ini sebagai sia-sia belaka.

Tambahan lagi, penyokong Musa tentu saja masih ramai yang mahu bekas Ketua Menteri Sabah itu terus bertanding lagi di DUN Sungai Sibuga.

Begitu pun, perkembangan terbaru nampaknya tidak memihak kepada Musa jika beliau teringin untuk bertanding dalam PRN Sabah nanti.

Ini berikutan, Muhyiddin Yassin dihabarkan telah memberi mesej yang jelas agar Musa diketepikan dan tidak diberi ruang bertanding lagi jika PN benar-benar ingin menumbangkan Warisan dan menjatuhkan Shafie Apdal.

Para pemimpin PN khabarnya telah diperingatkan jika Musa bertanding lagi, mereka mungkin terpaksa menghabiskan banyak masa untuk menjawab pelbagai isu isu berkaitan bekas Ketua Menteri yang banyak kontroversi itu.

Sebaliknya, kalau Musa tidak diletakkan sebagai calon, kerja kempen PN akan lebih mudah dan boleh ditumpukan sepenuhnya untuk menyerang Warisan dan Shafie Apdal saja.

Dalam lawatan dua hari Muhyiddin ke Sabah baru-baru ini, beliau telah pun menunjukkan isyarat tersebut dengan tidak menyebut sama sekali nama Musa dalam suatu majlis yang dihadiri oleh para pemimpin PN negeri.

Tindakan Muhyiddin tidak menyebut nama Musa itu bukan saja disedari oleh semua pemimpin PN, malah Musa yang turut berada dalam majlis tersebut dikatakan amat tersinggung dengan apa yang diperlakukan terhadapnya.

Musa dikatakan sedar tindakan Muhyiddin tidak menyebut namanya itu memang sesuatu yang disengajakan.

Beliau dikhabarkan tidak dapat tidur malam dengan perbuatan Muhyiddin itu dan telah datang meluahkan rasa hatinya sehingga menjelang Subuh kepada seorang pemimpin Bersatu dari Semenanjung yang turut berada di Sabah ketika itu.

Apa yang lebih mendukacitakan Musa ialah berikutan peluang UMNO menang juga agak seimbang dengan Warisan, pimpinan parti itu juga setakat ini nampaknya bersetuju agar beliau direhatkan saja dalam PRN kali ini.

Dengan terketepinya nama Musa, pertembungan merebut jawatan Ketua Menteri di pihak UMNO dijangka hanyalah antara Bung Mokhtar Radin dan Abdul Rahman Dahlan saja.

Dalam hal ini, apakah Musa akan hanya berdiam diri saja dalam PRN akan datang ini atau beliau akan berusaha dalam bentuk lain untuk melepaskan dendamnya menjatuhkan Shafie?

Atau mungkin Abdul Rahman Dahlan, bekas Setiausaha Politiknya sebelum ini adalah proksinya untuk merebut kerusi Ketua Menteri daripada Shafie? (Shahbudindotcom 04/09/2020)

Updated: 4 September 2020 — 7:55 pm

28 Comments

Add a Comment
  1. PARTI KUNYIT LGBT DIA FIKIR AIR PISTOL JEER TEBUK JUBO…..APA KISAH AIR RAKYAT…….

    ‘Banyak sangat tercemar, ada kerajaan ke di Malaysia ini?’…….

    Bekas menteri Rafidah Aziz berkata begitu banyak perkara yang “tercemar” di Malaysia dan mempersoalkan alasan negara ini masih berdepan isu gangguan air.

    Rafidah berkata demikian di tengah-tengah kemarahan orang ramai dengan isu gangguan air yang dihadapi penduduk di Kuala Lumpur dan Selangor selepas empat lori jawatan air (LRA) terpaksa ditutup kerana berlaku pencemaran pada sumbernya.

    “Begitu banyak perkara yang tercemar dan menjadi toksik di Malaysia.

    “Politik, pentadbiran, alam sekitar, dan air yang kita minum. Kenapa?

    “Ada kerajaan ke di Malaysia ini?” katanya di Facebook.

    Rafidah menggesa agar hukuman yang lebih tegas diambil terhadap pihak yang bertanggungjawab dan mengatasi akar sebenar permasalahan berkenaan.

    “Sekali lagi, pencemaran oleh pihak industri. Semestinya, kita kini sudah ada petugas khas melibatkan pihak berkuasa air, kerajaan tempatan dan kementerian untuk membuat pemantauan berterusan.

    “(Sepatutnya) sudah ada hukuman tegas yang berkesan terhadap pihak yang bertanggungjawab.

    “(Sepatutnya) sudah ada siasatan segera, untuk menutup semua kelompongan yang membolehkan pesalah mengulangi kesalahan mencemarkan air sehingga menjejaskan orang ramai,” katanya.

    Pagi ini Air Selangor memberitahu empat LRA yang terlibat mula beroperasi sejak malam tadi namun memerlukan masa sehingga 10 jam sebelum bekalan air boleh pulih.

    Bernama pula melaporkan empat adik-beradik pemilik sebuah kilang ditahan untuk membantu siasatan ekoran insiden tersebut.

  2. MB Umno lawan Royal Durian Pahang. Melayu lawan Musang King. Jangan tergolek-golek ganti baru. Mentimun nak langgar durian. Kahkahkah!

  3. Video Semburit Hotel Sandakan disahkan Azmin Semburit oleh Haziq tetapi kabur. Video kabur conteng muka Agong disahkan bebas 3 pelaku. Strategi politik buang plastik berisi daging babi dalam masjid sudah tak laku lagi ke? Umno dulu, kini dan selamanya bodoh. Kahkahkah!

  4. Rakyat Tolak Menteri Pintu Belakang Sila Letak Jawatan Atau Pecatlah Diri Sendiri.

    1. Rasuah Scheme of Things MP
    2. Video Semburit Hotel Sandakan
    3. Tak Tahu Direct Nego Sendiri 170j
    4. Fitnah Driver Lori Tak Kuarantin
    5. Sendiri Tidak Kuarantin 14 hari
    6. Keluar Kompoun RM1000 Backdated
    7. Fitnah Budak U Nak Jadi Youtuber
    8. Hisap Vape Dalam Parlimen
    9. Lunch Sebulan Curi Duit GLC
    10. Beli Tapak Kg Baru Bawah 1000
    11. PM Manifestoku Bukan Kitab Suci
    12. Surat Sokongan Kebulur Jawatan
    13. Mewa Sebar Berita Palsu
    14. Kes Adib Mati Katak Tak Dibela
    15. Riza Aziz Pulang Duit Curi Bebas
    16. Broker 50j Sabah Korban Raya
    17. 18 MP Sokong Saya Jadi PM Kartun
    18. Donald Trump Calon PH Plus Madey
    19. Curi Duit Sedekah Bini Yatim
    20. Pakar Kencing Hudud dan Hud Hud

  5. PM Muhyiddin and CM Shafie were once close comrades
    1MDB scandal outburst they did their daily tirades
    Muhyiddin committed betrayal without an iota of shame
    Leaving principled Shafie having to side with TDMhe

    PM Muhyiddin a gullible leader sold his soul without a fuss
    Tricked by a Semburit who betrayed his boss all the time
    Played out by thieves and partner in crime the oblivious PAS
    Had the chick to claim making correct decision at that time

    In Sabah, PM Muhyiddin says sad CM Shafie no longer a comrade
    Being principled, Shafie needs no traitor without any regret
    Musa, Bung or Rahman close confidantes of convicted Cash is King
    Infighting in Umno will witness all the three self destructing

  6. Projek terbaru broker 50j kena sembelih macam lembu korban takkan mahu menempel KM lagi bah? Malu apa bossku. Kahkahkah!

  7. FAREEZ/MAS ELINA

    Jab lagi menyampoklah si bro kejora tu
    tak habis-habis dendamnya kat kami
    Bila Mas masok,dituduhnya β€œTok Gora”

    itu cerita lama,
    Mas dah jadi ibu,
    Lebih cantik dari masa anak dara dulu,

    terimalah hakikat bro kejora oiii

    Reply
    4 September 2020 5:13 pm

    1. Tok Gora 5:13 pm,

      πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
      Tak habis2 lgi dia merapu, ini duda tua Tok Gora
      Ada2 je tohmahan dia lemparkan kepada Kejora
      Dendam lama di hati nya itu, spt terus membara
      Dia masih nk kenakan Kejora, tapi tk jumpa cara
      πŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘Š

      πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

      πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž
      Tok Gora spt tiada beban nk galas, batu dijinjing
      Dia keluar dgn komen merapu tak ikut tahuk pos
      Komen yg tak ikut pos tak disukai dek TN anjing
      Tk takut ke dia, dicerca TN anjing pelir mampos?
      πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•

      πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

      1. Gamak nya dia mengendeng, tapi tak dipeduli, maka keluar lah tuduhan pelir mampos.

        Kesian jugak Kejora Kojolla nih, terhegeh hegeh ke sana sini tapi tak dipedulikan. Kot Bang Ali pun dah bosan dengan nya.

        Moral of the story: Jangan mengarut selalu sangat. Kamu tak di peduli orang, padahnya.

  8. PH KERAJAAN GAGAL DAN PEROSAK NEGARA…….

    Kerajaan Selangor gagal tangani isu air………..
    NUR FARHANA ABDUL MANAN | | 4 September 2020

    Ahmad Yunus Hairi

    SHAH ALAM – Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi mempersoalkan tindakan Kerajaan Selangor merobohkan rumah rakyat berpenghuni atas alasan tebatan banjir, namun tidak mengambil tindakan sama terhadap kilang yang mencemar sungai sebagai sumber air.

    Beliau mendakwa, Kerajaan Selangor gagal mengatasi pencemaran sungai yang beberapa kali dilapor berlaku di negeri ini hingga menyebabkan 1.2 juta pemegang akaun di Selangor dan Kuala Lumpur terjejas.

    Lebih dikesalkan, katanya, pencemaran terbaharu yang mengakibatkan pengguna di tujuh wilayah terkesan dan terputus bekalan air disebabkan pihak sama yang pernah dikenakan tindakan kompaun sebanyak RM60,000 sebelum ini.

    β€œBerlaku beberapa kali pencemaran sungai disebabkan pencemaran bau dan tumpahan minyak di Selangor tahun ini.

    β€œRumah rakyat berpenghuni dirobohkan alasan tebatan banjir, kenapa kilang yang mencemar sungai sebagai sumber air kepada rakyat Selangor dibiarkan,” katanya menerusi satu kenyataan hari ini.

    ARTIKEL BERKAITAN: ‘Kami rasa seperti dizalimi’

    Dr Ahmad Yunus yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sijangkang berkata, semua premis haram di pesisir sungai perlu ditutup dan dirobohkan.

    Menurutnya, premis kilang yang berlesen pula perlu dialihkan supaya tidak beroperasi berhampiran sungai dan loji rawatan air.

    β€œBagi menyelesaikan pencemaran sungai berpunca dari kilang, semua premis industri haram di sepanjang pesisir sungai perlu dirobohkan.

    ARTIKEL BERKAITAN: 1,292 kawasan di Lembah Klang alami gangguan bekalan air

    β€œSebanyak 1.2 juta akaun pengguna terjejas, adakah ini tidak cukup memberi pengajaran kepada Kerajaan Selangor untuk bertindak dan bukan sekadar mengenakan kompaun. Loji rawatan sisa kilang harus dikuat kuasakan dan tidak ada lagi aliran secara terus ke sungai,” katanya.

    1. “terputus bekalan air disebabkan pihak sama yang pernah dikenakan tindakan kompaun sebanyak RM60,000 sebelum ini.

      β€œBerlaku beberapa kali pencemaran sungai disebabkan pencemaran bau dan tumpahan minyak di Selangor tahun ini.”

      Itu pasal kadang2 terfikir bagus juga tindakan pihak berkuasa di China menghukum mati penjenayah yang serius.

      Kot pihak yang membiarkan keadaan di atas perlu di heret ke depan firing squad dan arahan di jerit kan – “Tembak!”.

  9. RAKYAT DERITA KERANA SALAH UNDI PH……..

    Operasi Air Selangor: Empat loji rawatan masih belum beroperasi semula
    -LRA hanya boleh beroperasi apabila tahap pencemaran berada pada tahap 0 TON,- jelas Air Selangor menerusi satu kenyataan media pada Jumaat. – Bernama
    KUALA LUMPUR: Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor Fasa 1, 2, 3 dan Rantau Panjang yang ditutup akibat pencemaran masih belum boleh beroperasi semula, menurut Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor).
    β€œUjian persampelan yang dijalankan di muka sauk sehingga jam 8:30 malam ini masih mengesan pencemaran pada tahap 1 TON.

    β€œLRA hanya boleh beroperasi apabila tahap pencemaran berada pada tahap 0 TON,” jelas Air Selangor menerusi satu kenyataan media pada Jumaat malam.
    Ujian persampelan yang dijalankan di muka sauk sehingga jam 8:30 malam ini masih mengesan pencemaran pada tahap 1 TON.
    Ujian persampelan yang dijalankan di muka sauk sehingga jam 8:30 malam ini masih mengesan pencemaran pada tahap 1 TON.

    Terdahulu, Air Selangor belum pasti bila status henti tugas Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor Fasa 1, 2, 3 dan Rantau Panjang dapat kembali beroperasi.
    Namun mereka memberi jaminan pengguna akan mula menerima bekalan air paling cepat adalah dalam tempoh empat hari, selepas kesemua LRA berkenaan kembali beroperasi.
    Pada masa sama, Air Selangor menasihatkan pengguna mendapatkan maklumat rasmi melalui hebahan rasmi atau saluran-saluran interaksi Air Selangor dan tidak menyebarkan berita tidak sahih berhubung gangguan ini.
    BACA: Operasi Air Selangor: Gangguan bekalan air dijangka lebih lama
    β€œAir Selangor akan mengemaskini maklumat gangguan bekalan air tidak berjadual dari semasa ke semasa menerusi semua medium komunikasi Air Selangor termasuk Twitter, Facebook, Instagram.
    β€œIa turut boleh didapati menerusi laman sesawang kami di http://www.airselangor.com,” tambahnya.
    Para pengguna juga digalakkan untuk memuat turun aplikasi telefon pintar Air Selangor di Google Play atau Apps Store untuk mendapatkan maklumat terkini bekalan air.
    #Air Selangor#operasi air#Loji rawatan air#Selangor#Air#operasi

    1. RAKYAT LEBIH DERITA JIKA DI BAWAH BN PN. NAJIB WAL JIBO PENTINGKAN KESENANGAN DIA AN MAK BADAK SAJA. SONGLAP BERBILION WANG RAKYAT DARI 1MDB.

      Dajjal MAHATHIRVSANWAR tak faham pun bahawa gangguan air adalah disebabkan usaha2 menaikkan taraf perkhidmatan bekalan air. Kalau dia faham pun, dia sengaja mahu kutuk sebab main politik jenis dia punya mak datuk.

      Di mana2 pun di dunia, taraf perkhidmatan di sesuaikan kpd jumlah penduduk di sesuatu masa berkenaan. Menaikkan taraf dilakukan di mana2 negara dari masa ke masa.

  10. MEMANG SESUAI DORAEMO ofN DAPAT GELARAN DAJJAL PEMBOHONG BESAR…….

    Mahathir kencing lagi… Kononnya anak tak niaga dalam negara semasa dia jadi PM…….

    Sebab Tun Mahathir fitnah Allahyarham ayahanda saya serta membohong lagi semalam bahawa anak-anak dia tak pernah meniaga dalam Malaysia semasa dia PM, saya dedahkan lagi perniagaan-perniagaan keluarga dia semasa dia PM dan cara mereka main sorok-sorok.

    Anak dia memiliki Tongkah Berhad dan Pantai Hospital.

    Tongkah Berhad dan Pantai Hospital pula memilik Avenue Assets Berhad.
    Avenue Assets Berhad pula memilik E&O Berhad.
    E&O Berhad pula memilik Kamunting Corporations Berhad.

    “Mokhzani is major shareholder of refocused Kamunting”
    http://lib.perdana.org.my/PLF/Digital_Content/Prominent_Leaders/Mahathir/News_1968-2004/2001-2005/2001/00001957.pdf

    Kamunting Corporations Berhad pula milik Putrajaya Perdana Berhad masa itu yang membina banyak bangungan-bangunan kerajaan di Putrajaya.

    Manakala satu lagi anak dia membekal perabot-perabot kepada pejabat-pejabat tersebut melalui syarikat tersenarai Artiwright Berhad.

    “MIRZAN NOW SIGNIFICANT SHAREHOLDER OF ARTWRIGHT”
    http://lib.perdana.org.my/PLF/Digital_Content/Prominent_Leaders/Mahathir/News_1968-2004/1996-1998/1996ko/mirzan%20now%20significant%20sharehol.pdf

    Memang benar bahawa PM4 (dan keluarganya) membina Putrajaya.

    JIB

    #Sumber : FB

    MR : Atok bukan kencing aje.. berak terus atas kepala rakyat Malaysia

    1. Tak betul. Kamu seorang saja yang kena kencing, berak. Yang lain tak rasa pun.

      1. Komen ini ialah untuk DAJJAL MAHATHIRVSANWAR.

        1. Dan kpd MR entahsiapa nama tak semenggah itu yang mengeluarkan komen itu.

    2. Yang berniaga (jika benar – perlu kaji istilah berniaga) satu hal.

      Yang nak senang2 saja dapat duit mcm Najib Klepto wal Jibo tak payah buat apa, hanya songlap berbillion ringgit wang rakyat di 1MDB. Bedebah.

      Dah di hukum, 72 tahun penjara bagi 6 jenayah, boleh diselaraskan menjadi 12 tahun. Harap rayuan dia di mahkamah akan menyebabkan hukuman itu ditambah. Mana boleh senang2 saja nak jadi kaya raya.

  11. Puak semburit pun ada di sabah…dapat kerusi x nak bertanding tu??

    Semburit mat min + pelompat pak din +yakjuj pas+ makjuj umno memang elok sangat lerr tu.

  12. Puak makjuj umno tentunya masih berebut sapa nak jadi calon km sabah..

  13. Puak yakjuj pas pun mau tanding di sabah…

  14. TAK PERLU TUNJUK SIMPATI DENGAN BANI YAKJUJ MAKJUJ KERANA MEREKA TIDAK TAHU BERTERIMA KASIH DAN BALAS JASA…..BAHKAN DITERKAM BALIK……

    Sikap PAS terhadap sekolah vernakular dan masalah orang PH Bengap nak faham………

    Oh saya baru perasan rupanya ada gerombolan PH menyerang status saya tahun lepas tentang isu Nga Kor Meng dan sekolah vernakular. Kononnya saya perlu tarik balik perkataan ‘tongong’ yang saya guna kepada pemimpin DAP tersebut sebab Ketua Pemuda PAS Ir Khairil Nizam pun telah menyetujui kewujudan sekolah vernakular.

    Inilah masalah orang PH. Bengap.

    Saya mengatakan Nga Kor Meng tongong bukan kerana dia mempertahankan sekolah vernakular. Saya kata dia tongong kerana dia mendakwa sekolah vernakular wujud dalam perlembagaan.

    Sedangkan hakikatnya, yang wujud dalam perlembagaan hanyalah sekolah agama dan sekolah mubaligh. Dan istimewanya sekolah agama Islam ini adalah kerajaan perlu salurkan dana berdasarkan semangat Perkara 12 (2) Perlembagaan.

    Nga Kor Meng pada ketika itu adalah Timbalan Speaker Dewan Rakyat. Kalau Timbalan Speaker pun bodoh perlembagaan, kita nak panggil apa?

    Dia Timbalan Speaker tau. Bukan ahli parlimen level macam
    Amin Ahmad

    Ini status penuh saya:

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2531100976939910&id=100001200986490

    Jadi disebabkan sekolah vernakular ini tiada dalam perlembagaan, mendesak pembubarannya tidak boleh dikira menghina asas kewujudan negara. Boleh rujuk keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes Mark Koding 1978.

    Oleh kerana sekolah ini hanya wujud dalam Akta Pendidikan, membuang terus kewujudannya (dari segi teknikal) bukanlah sesuatu yang susah kerana hanya memerlukan pindaan majoriti mudah di parlimen.

    Malahan Akta tersebut juga secara jelas menetapkan bahawa tambahan SJKC atau SJKT hanya berada di bawah budi bicara Menteri Pendidikan. Tak perlu bawa ke kabinet pun! (Kuasa ini sedang dicabar di mahkamah oleh sekumpulan aktivis)

    Tetapi jika tiada dalam perlembagaan, adakah kewujudannya sah? Bagi saya sudah tentu. Kelas tuisyen pun tak ada dalam perlembagaan. Ia tidak menjadikan tuisyen itu satu benda haram.

    Dah tu bagaimana pula pendirian sebenar saya tentang sekolah vernakular?

    Senang, pada 23 Jun tahun lepas (sehari selepas status saya tentang Kor Meng) saya telah menulis pendirian saya tentang kewujudan sekolah vernakular melalui entri di bawah:

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2532623146787693&id=100001200986490

    Di dalam status ini, saya telah menyenaraikan 9 cadangan bagi penambahbaikan sekolah vernakular iaitu:

    1. Galakan bantuan kewangan bagi murid bukan Melayu memasuki Sekolah Kebangsaan (SK) dan murid Melayu memasuki Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK)

    2. Perbanyakkan guru Melayu di SJK dan guru bukan Melayu di SK

    3. Tolak UEC sebagai syarat kemasukan IPTA

    4. Hentikan bantuan kewangan kepada sekolah persendirian yang tidak mengikut aliran pendidikan kebangsaan

    5. Bantuan PTPTN dan biasiswa GLC hanya bagi lepasan sekolah kerajaan dan sekolah yang diiktiraf perlembagaan

    6. Wujudkan modul kebudayaan bumiputera dan kefahaman Islam dalam subjek Moral

    7. Jenamakan semula sekolah vernakular

    8. Hentikan pembinaan SJK baru

    9. Dana khas bagi pendidikan dan kegiatan bahasa/ kebudayaan Cina dan Tamil di Sekolah Kebangsaan

    Adakah saya berubah? Tidak.

    Oleh itu saya ulang balik:

    Nga Kor Meng adalah Timbalan Speaker tongong kerana tidak faham perlembagaan.

    Dan penyelesaian isu sekolah vernakular mesti ditangani secara berhati-hati bagi mengelakkan backlash dan perbalahan kaum. Suka atau tidak, sekolah vernakular adalah sebahagian daripada kehidupan bukan Melayu dan sebarang perubahan ke atasnya mestilah dibuat secara perlahan-lahan supaya boleh diterima semua.

    Orang PH kena belajar cara membaca status orang dengan betul. Kalau baca Facebook pun tak tahu maka patutlah baca manifesto pun kena tipu!

    Abdul Rahim Hilmi Zakariya
    Bukit Tunggal Kuala Terengganu

    #Sumber : FB

    MR : Isu perlembangan dan budibicara keharmonian perlu difahami

    1. Rakyat perlu diberi peluang dan digalakkan menjadi bersatu (united as Malaysian citizens) melalui bahasa. “Satu bahasa, satu jiwa.” Satu Sekolah Untuk Semua – Sekolah Kebangsaan.

      Dasar yang penting bagi nya ialah Perkara 152 Perlembagaan negara yang memperuntukkan bahasa kebangsaan di Malaysia ialah bahasa Melayu.

  15. yidin nk bung la tu jd KM

  16. anifah dari pcs mungkin di pertengahkan oleh Moo jika pcs sama2 berganding dgn pN….

    bung jauh sekali akan di persetujui oleh bersatu memandangkan bung sealiran melayu2islam yg kuat menyamun….

    Moo perlu bertanya kpd hadi, mana tahu, hadi blh mendapatkan jawapan dari teropong ajaib yg pAs berjaya bina dan hadi ‘berkemampuan’ bertanya kpd ‘rasullulah’ melalui mimpi nya…..

    #melayu2islamhadi, melayu2 yg byak sgt temberang sana sini dgn ‘islam’ terngagga2 bak puki yg mengagga2 kesana kemari…

    adakah Moo setuju calon dari omNo terajui KM Sabah?

    dari sudut peluang, shafie masih jauh kehadapan mengatasi rahman mau pun hajiji….

    1. Nate’ ini tidak hormatkan Perdana Menteri kita yang di gelar nya Moo. Dia tidak dibimbing emak bapak nya di masa kecil, menjadi biadab dan kurang ajar hingga ke tua.

      Dia ia lah DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA DIA CAKAP TAK SENONOH DAN/ATAU MENCARUT.

    2. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK ini menghasut dan mencarut bila mengata “.. temberang sana sini dgn β€˜islam’ terngagga2 bak puki yg mengagga2 kesana kemari.”

      Puki emak dia selalu gatal, asyik berkongkak dengan bapak dia pagi petang siang malam, takda masa membimbing dia adab sopan di masa kecil nya.

  17. Muhyiddin is like a Captain of a Cruise Boat badly hit by the Pandemic

Leave a Reply to najib bini rosmah Cancel reply

Your email address will not be published.