INIKAH SEBAB MUSA AMAN TAKUT SHAFIE APDAL BERI GERAN TANAH KEPADA RAKYAT SABAH?

Menjelang PRN Sabah yang dijadualkan berlangsung pada 26 September ini, bekas Ketua Menteri Sabah, Musa Aman nampaknya semakin tidak senang duduk dan kepanasan punggungnya.

Ini berikutan dengan langkah Ketua Menteri Sabah interim, Shafie Apdal yang menjelajah ke seluruh pelusuk negeri memberikan geran tanah kepada rakyat yang sudah memohon sejak berpuluh tahun lamanya.

Ketika era pemerintahan Musa Aman sekitar 2003 sehingga 2018, isu geran tanah kepada rakyat Sabah gagal ditangani oleh beliau dan isu itu menjadi tertunggak sehinggalah Warisan menjadi kerajaan dan Shafie Apdal telah berusaha mencari jalan untuk menyelesaikannya.

Mungkin ketika Musa Aman menjadi Ketua Menteri, beliau sibuk dengan urusan lain, termasuk untuk dirinya sendiri sehinggakan terlupa rakyat bawahan di Sabah yang saban tahun menanti geran tanah terus terbiar tanpa pembelaan.

Lebih-lebih lagi disebabkan oleh kronisme dan birokrasi kerajaan UMNO dan BN pimpinan Musa waktu itu telah menyebabkan isu tersebut gagal diselesaikan.

Kini, susulan kecoh isu geran tanah yang diselesaikan oleh Shafie Apdal, timbul pula bukti baharu mengaitkan Musa Aman yang didakwa menyalahgunakan kuasanya memohon tanah negeri untuk pemilikan peribadi bersama dua yang lain melalui syarikat yang dimilikinya sekitar tahun 1997 sehinggalah 1998.

Beberapa bukti dan dokumen yang diperolehi serta tersebar di media sosial mendapati Musa Aman dikatakan pernah memohon tanah negeri sebanyak 20,000 ekar pada tahun 1998 menerusi syarikat miliknya di mana beliau ketika itu adalah salah seorang Pengarah Syarikat Corak Nakhoda Sdn Bhd.

Lebih menarik lagi, permohonan tanah  itu dibuat ketika Musa Aman menyandang jawatan Pengerusi Yayasan Sabah sejak Mac 1995 sehingga beliau meletakkan jawatannya pada Mac 1999 selepas bertanding atas tiket UMNO di DUN Sungai Sibuga.

Dalam dokumen yang tersebar luas itu, Musa Aman menerusi syarikatnya Corak Nakhoda memohon seluas 20,000 ekar di wilayah Tongod, Kinabatangan untuk tujuan pembangunan pertanian.

Persoalannya di sini, mengapa Musa Aman yang pada ketika itu memegang jawatan Pengerusi Yayasan Sabah memohon tanah negeri untuk kegunaan syarikatnya sendiri?

Bukankah ini sudah menjadi suatu kesalahan kerana wujudnya “conflict of interest” dan semestinya kes ini perlu disiasat oleh pihak berkuasa?

Untuk rekod, Corak Nakhoda semasa permohonan tanah itu dilakukan mempunyai dua pengarah yang lain, iaitu Mohamad Sari Nuar dan Ajit Galun.

Lebih menarik lagi, individu yang memberikan kelulusan permohonan tanah tersebut pada ketika itu adalah seorang rakan karib Musa Aman yang juga merupakan ADUN Balung, Osman Jamal di mana beliau ketika itu adalah Pengarah Tanah dan Ukur Sabah.

Dalam dokumen permohonan tanah tersebut, Osman telah meletak minitnya “sila ambil tindakan” dan dipercayai ia bagi memberikan kelulusan kepada permohonan yang dibuat oleh syarikat milik Musa Aman itu.

Siapa Osman Jamal ini?

Beliau merupakan calon BN di DUN Balung pada pilihan raya 2018 lalu tapi kemudiannya pada Mac 2019 melompat menyertai PKR, kemudian melompat sekali lagi menyertai WARISAN dan kini terbaru melompat buat kali ketiga menyertai Musa Aman untuk menjatuhkan Shafie Apdal melalui sokongan Akuan Bersumpah atau SD.

Osman Jamal ini juga selepas melompat menyokong Musa Aman, turut lantang mengkritik tindakan Shafie Apdal yang memberikan geran tanah kepada rakyat Sabah.

Sekarang, baharu kita tahu mengapa beliau sangat marah apabila kerajaan Warisan memberikan geran ini kerana beliau juga salah seorang yang terkait dalam skandal tanah negeri Sabah yang diluluskannya kepada rakan-rakan politiknya, termasuk Musa Aman.

Jadi, sekiranya benar dakwaan ini maka sahihlah rakyat Sabah sebenarnya sudah tertipu sejak berpuluh tahun oleh bekas pemimpin negeri yang berhasrat untuk menjadi Ketua Menteri sekali lagi.

Jadi, siapa sebenarnya yang membela rakyat Sabah – adakah Musa Aman yang dikatakan memperolehi 20,000 ekar untuk syarikatnya sendiri atau kerajaan Warisan pimpinan Shafie yang meluluskan permohonan tanah kepada rakyat Sabah yang memerlukan?

Renung-renungkanlah wahai rakyat Sabah sebelum mengundi pada 26 September nanti!! (Shahbudindotcom 02/09/2020)

Updated: 2 September 2020 — 5:37 pm

47 Comments

Add a Comment
  1. Kaum yakjuj pas…bila berkuasa abis di hinanya agama lain.xkena apa tindakkan ke??

    Cuba lim guan eng yg buat..mau berteriak Sakan puak serban basau tu

  2. BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ BILA BERKUASA KUTUK AGONG…..BILA TERSEPIT BARU MULA MERAYU…..BAGAI MELEPASKAN ANJING TERSEPIT……

    Isu tanah Raub: Bila dah mendapat susah baru nak julang gambar Agong……..

    Naib Pengerusi Pertubuhan-pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA), Ustad Masridzi Sat menempelak sikap ADUN Tras, Chow Yu Hui sebagai hipokrit dalam isu pencerobohan tanah di Raub.

    “Sebelum ini, Adun Tras telah melawan Sultan (berhubung titah tulisan jawi), tetapi dia sanggup menjulang gambar Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong semata-mata untuk mempertahankan penceroboh tanah kerajaan di Raub,

    “Kenapa dia berani bertindak sedemikian rupa? Ini jelas satu tindakan yang hipokrit,” kata Masridzi semasa sesi soal jawab dalam sidang media PEMBELA, hari ini.

    Beliau menambah, tindakan wakil rakyat terbabit yang sebelum ini yang memfailkan permohonan untuk mencabar ketetapan kerajaan Pahang bagi mewajibkan tulisan jawi di papan tanda dan iklan premis perniagaan di negeri itu telah menimbulkan kemarahan orang Melayu

    “Mereka sebelum ini hentam sultan, anti tulisan jawi, kacau orang Melayu dan Islam. Apabila menghadapi kesusahan, mereka sanggup menjulang gambar Seri Paduka semata-mata untuk meminta pertolongan,” ujarnya.

    Pada akhir Julai lalu, Chow telah memfailkan pemohonan mencabar ketetapan penggunaan tulisan jawi di Mahkamah Tinggi Kuantan. – airtimes.my

  3. ANAK BERANAK NAJIB RAZAK BERGABUNG TENAGA MENNYONGLAP HARTA NEGARA.
    HARAP MACAI PAS+UMNO NAMPAK FAKTA INI.

    BERITA
    3 SEPT 2020
    DOJ dapatkan semula AS$ 60 juta dari Riza Aziz

    ——————————–

    Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat berjaya mendapatkan semula AS$60 juta (RM249 juta) setelah mencapai penyelesaian dalam kes pelucutan sivil ke atas aset yang diperoleh oleh Riza Aziz menggunakan dana yang dikatakan diseleweng daripada 1MDB.

    Dana terbabit diperolehi daripada pengubahan wang haram menerusi institusi kewangan di Amerika Syarikat, Switzerland, Singapura dan Luxembourg.

    “Aset-aset ini dianggarkan bernilai lebih AS$60 juta dan dengan penyelesaian ini, bersama dengan pelupusan kes-kes pelucutan berkaitan sebelum ini, AS telah mendapatkan atau membantu mendapatkan semula hampir AS$1.1 bilion (RM4.6 bilion) aset yang dikaitkan dengan rasuah dan pengubahan wang haram 1MDB,” kata DOJ dalam satu kenyataan.

    Aset-aset yang dilucutkan dalam penyelesaian ini adalah tambahan kepada lebih AS$1 bilion aset yang sebelum ini disita berkaitan siasatan 1MDB oleh DOJ, yang dikatakan terbesar setakat ini di bawah Inisiatif Pemulihan Aset Kleptokrasi.

  4. Walaupun segala dokumen salah laku musa bin aman telah disertakan dan rumahnya bakal di serbu sprm …macai umno tetap setia manggungkan umno

  5. TABUNG HAJI DIPERKOSA BERGILIR2 OLEH PHD4PIG DENGAN RAKUS……..

    Lapuran Kewangan TH Ketua Audit Negara Buktikan Mujahid Tipu, Sila Jawab!!!………

    Penilaian Ketua Audit Negara Buktikan Pakatan Harapan Meletakkan TH Dalam Bahaya

    Selepas lebih setahun tertangguh, akhirnya laporan kewangan 2018 Tabung Haji dapat dibentangkan.

    Seperti yang diduga, dapatan Ketua Audit Negara (KAN) dalam laporan beliau telah membongkar apa yang selama ini disembunyikan oleh Pakatan Harapan dan dipertahankan oleh mantan Menteri Hal Ehwal Agama era Pakatan Harapan, Mujahid Yusof.

    Secara jelas, Lapuran Ketua Audit Negara membuktikan bagaimana dasar-dasar bodoh Pakatan Harapan telah meletakkan Tabung Haji di dalam risiko yang tidak sepatutnya.

    Pertama didalam lorekan merah di bawah, jelas Ketua Audit Negara mengatakan bahawa sukuk yang diterima oleh Tabung Haji sebenarnya tiada penarafan, tidak boleh diniagakan, tidak boleh dipindahmilik dan merupakan unsecured zero coupon (berisiko tinggi).

    Kedua, pada lorekan hijau pertama, terbukti bahawa keuntungan RM1.6 bilion pada 2018 yang dibangga-banggakan oleh PH sebenarnya bukanlah keuntungan hasil perniagaan normal.

    Sebaliknya RM1.39 bilion datang daripada pindahan aset melalui sukuk UJSB tersebut (keuntungan tidak nyata).

    Maknanya duit tak dapat pun lagi!!!

    Keuntungan hasil perniagaan normal (keuntungan nyata) yang telah diperolehi hanyalah RM210 juta.

    Persoalan besar sekarang ini ialah bagaimana tak sebuah institusi yang mempunyai aset sebesar RM70 bilion tetapi hanya mampu menjana RM210 juta melalui perniagaan normal?

    Ketiga, ini paling teruk.

    Tengok lorekan hijau kedua.

    Ketua Audit Negara sendiri tidak mampu pastikan bahawa Tabung Haji akan dapat menerima bayaran sukuk tersebut pada masa yang sepatutnya!!!

    Apa maksudnya?

    Maksudnya Ketua Audit Negara sendiri tak yakin dengan kemampuan UJSB sama ada melalui kekuatan kewangan ataupun model perniagaannya bagi membayar hutang kepada Tabung Haji.

    Kalau Ketua Audit Negara sendiri tak yakin, bagaimana Pakatan Harapan boleh sangat yakin untuk buat model perniagaan yang berisiko begini?

    Apa yang akan berlaku jika kebimbangan Ketua Audit Negara ini menjadi nyata?

    Apa yang akan berlaku kepada Tabung Haji jika UJSB akhirnya tidak mampu menunaikan bayaran hutang pada masanya?

    Ternyata selama 22 bulan, Tabung Haji telah diletakkan ke dalam risiko yang sangat besar oleh Pakatan Harapan.

    Dari sebuah institusi yang mempunyai potensi yang cukup tinggi dan mampu menjana keuntungan berbilion ringgit setahun, kini Tabung Haji telah menjadi sebuah institusi yang berada dalam risiko kerugian.

    Namun masyarakat Melayu Islam bernasib baik kerana dengan bantuan Allah SWT, puak yang mempunyai agenda jahat untuk meruntuhkan institusi yang telah banyak membantu umat Islam di Malaysia untuk menunaikan Rukun Islam yang ke 5, kini telah diletakkan di bawah kawalan Menteri Kewangan yang lebih bertanggungjawab.

    Inilah bala dan kerosakan hasil daripada tangan-tangan yang akan dihisab di Hari Pembalasan!

    Kredit :

    Fb Abdul Rahim Hilmy Zakariya

    1. Ya betul tu TH diperkosa bergilir2…berita ni keluar dari mulut boss kurrr.

      Saya amat percaya kepada apa yg boss kurrr putar belitkan.

      Boss kurrr adalah idola belia umno

  6. SPZRM harus bertindak

    1. Ralat… SPRM harus bertindak

  7. WALAUPUN TOKONG SUCI KENCING BERTONG2 NAMUN BANI PHD4PIG TETAP NGANGGA….. MAKLUM LAH KENCING MANIS…….

    Shafie berbohong demi kekal berkuasa,…….

    Bekas ketua menteri Sabah, Musa Aman membidas Presiden Warisan, Shafie Apdal yang mendakwa kerajaan negeri terdahulu di bawah pimpinannya memberikan tanah milik Yayasan Sabah kepada orang tertentu.
    Musa berkata, Shafie semakin terdesak sehingga sanggup “menjaja pelbagai tohmahan dan pembohongan tidak berasas, semata-mata untuk kekal berkuasa”.

    Beliau mendakwa Shafie, menerusi ucapan ala kempen baru-baru ini, tanpa segan silu melemparkan tuduhan liar dan sanggup “memanipulasi isu perkauman” untuk mengelirukan masyarakat.

    “Menyebarkan berita palsu kini sudah menjadi ‘resam’ baru kepada Warisan,” katanya dalam kenyataan hari ini.

    “Baru-baru ini, Shafie menuduh pentadbiran kerajaan sebelum ini dengan sengaja memberikan tanah milik Yayasan Sabah kepada segelintir pihak.

    “Terang lagi bersuluh, niat Shafie itu amat meragukan kerana sebagai pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Sabah, beliau sepatutnya sedar tuduhan itu tidak benar disebabkan kawasan yang dilesenkan kepada Yayasan Sabah tidak boleh diberikan kepada pihak ke-3.

    “Sebagai pemegang hak tunggal, Yayasan Sabah hanya boleh menjemput pihak ke-3 mengeluarkan hasil balak menerusi kaedah Pembalakan Kurang Impak (RIL) atau membangunkan kawasan dilesenkan secara kontrak.

    “Saya beranggapan mungkin bagi sesetengah ahli politik, berita palsu, penipuan, kempen kotor dan pembunuhan karakter adalah satu-satunya jalan untuk mereka dilantik.”

    Minggu lalu, seorang ahli perniagaan Sabah menolak dakwaan Shafie mengenai kehilangan tanah milik Yayasan Sabah.

    Ahli perniagaan, Mohemad Amin Azizurahman @ Amin Khan, dilaporkan berkata pelbagai pihak menuduhnya pencuri dan perompak, selepas Shafie membuat dakwaan itu dalam ucapannya sebelum itu, yang dikongsi secara meluas.

    Amin berkata, Shafie mendakwa beliau menerima 30,000 ekar tanah di Kalabakan daripada Yayasan Sabah dan kira-kira 600,000 hingga 700,000 ekar tanah milik yayasan itu “hilang”.

    Beliau berkata: “Saya tidak pernah menerima 30,000 ekar tanah daripada Yayasan Sabah pada bila-bila masa sekali pun.

    “Sejauh yang saya tahu, tanah konsesi yang dipegang Yayasan Sabah berada di bawah satu lesen dan mustahil ia ‘hilang’ atau diberikan kepada pihak ke-3. Tanah itu kekal di bawah Yayasan Sabah.”

    Dalam kenyataan hari ini, Musa mempersoalkan motif Shafie membuat dakwaan itu yang segelintir komuniti dijadikan “anak emas” oleh kerajaan terdahulu berkaitan pemberian tanah.

    “Seseorang tidak boleh dipersalahkan, sekiranya beranggapan ucapan Shafie sarat dengan elemen perkauman.

    “Tidak banyak kejayaan yang ditempa Warisan sejak mereka secara tidak berperlembagaan mengambil alih tampuk pemerintahan kerajaan yang dibentuk selari perundangan, pasca PRU14.

    “Dengan hanya berbekalkan pertumbuhan KDNK berkadar 0.5%, terendah di Malaysia untuk 2019, Shafie dan barisan menterinya tampak gembira tatkala menghabiskan masa menghadiri keramaian dan majlis potong reben untuk merasmikan projek serta program yang dirintis pentadbiran kerajaan sebelum ini,” dakwa Musa.

    Musa berkata, Warisan pakar dalam mengumumkan projek berbilion ringgit yang sehingga kini tidak nampak bayang langsung.

    “Harus saya katakan, KPI Warisan dalam menabur janji kosong dan menyebarkan berita palsu semakin menjadi-jadi, tetapi saya risau dengan nasib Sabah, sekiranya ini saja yang mampu ditawarkan.”

    #Sumber : FMT

    1. KAU NGANGA KPD KENCING SIAPA, DOL?

      KENCING MANIS, KAU KATA? KAU SUKA KENCING MANIS YER?

  8. PAK SHEIKH TUNGGANG AGAMA MACAM PADERI KRISTIAN….. Kk.

    Anwar aligning with the evangelical Christians
    Anwar Ibrahim issued a media statement yesterday titled ‘Religious bigotry must not be tolerated’.

    In it, he implied that Ketua Dewan Ulama PAS is a religious bigot. “Pasir Puteh MP Nik Muhammad Zawawi Salleh’s commentary on the Bible is insensitive …” wrote Anwar in his introductory paragraph.

    Ustaz Zawawi has been under attack left, right and centre from the Christians (see below), and now Anwar has chosen to align with them.

    (2) PAS Pasir Puteh MP should be referred to Committee of Rights and Privileges for his reluctance to apologise. PM @MuhyiddinYassin and other PN parties like GPS, MCA and MIC endorse such offensive remarks?

    — Hannah Yeoh (@hannahyeoh) September 1, 2020

    If our country is divided in two, then Anwar has unequivocally picked his side.

    Anwar even sounds like an American Democrat when he paid lip service to politically correct pieties, saying: “We can be a force for healing in our divided nation by reflecting the Prophetic example which sought to build love and compassion among neighbours irrespective of faith …”.

    Yup, Anwar is echoing the evangelista chant of Peace ‘n’ Love, Peace ‘n’ Love when in reality, DAP operatives are the most extreme in our social media. They preach one thing and do the complete opposite.

    Great challenge of Malaysian youths is to ensure that the goodwill, peace, tolerance and harmony of real-life Malaysia do not deteriorate to resemble the animosity, intolerance and extremism of social-media Malaysia – https://t.co/MdGqbAK5Hk

    — Lim Kit Siang (@limkitsiang) September 26, 2019

    ‘Peaceful’ — only in the windmills of media mind
    The liberals have their own twisted understanding of ‘peace’ as for example (see below) —

    • MSNBC’s claim on May 29: “This mostly a protest. It is not, generally speaking, unruly. But fires have been started.”

    • the BBC headline on June 7: “27 police officers injured during largely peaceful anti-racism protests in London”

    • the CNN chyron on Aug 27: “Fiery but mostly peaceful protests after police shooting”

    BELOW: Reporting from Twin Cities, Minneapolis, MSNBC reporter Ali Velshi told his TV audience that the protest was … err, not really unruly. Quite ironic against a visual backdrop of burning buildings

    BELOW: In London, the protest was “largely peaceful” in the eyes of the BBC … err, never mind those 27 bleeding coppers attacked by the so called “anti-racism” demonstrators

    27 police officers injured during largely peaceful anti-racism protests in London https://t.co/vIq1VL1aiT

    — BBC News (UK) (@BBCNews) June 7, 2020

    BELOW: CNN reporter Omar Jimenez broadcasting live from Kenosha, Wisconsin was captioned by his cable network as covering “mostly peaceful protests” … err, on the assumption that news viewers are blind to the fires blazing behind Omar

    Anwar allies with evangelical party against Islamist party
    Anwar lists ‘religious bigotry’ as one of the challenges Malaysia faces as a nation on Merdeka 2020. Yesterday he pointed his finger at PAS and specifically the Islamist party’s Ketua Ulama.

    Harapan supporters are being treated by Anwar just as how the brainwashed audiences are being treated above by BBC, MSNBC and CNN and The Guardian, New York Times, Washington Post plus the rest of legacy media suffering from Trump Derangement Syndrome. It’s like people don’t have eyes to see for themselves.

    Malaysians have eyes, and ears too as well as possess a brain to think. That’s why with the exception of Anwar and a handful of DAP toadies, the Malays have not sided with the puak munafiq.

    DAP is finding few takers among Malays eager to bash the PAS Dewan Ulama chief, i.e. little criticism – other than from Christian instigators – is being voiced presently against Ustaz Nawawi who stood his ground.

    Sad. Ignorant yet arrogant. Wrong yet boastful ( He claims to have PHD in comparative religions). A religious person is humble not this one who claims to be religious https://t.co/rVWFnB5kFk

    — Ngeh Koo Ham 倪可汉 (@ngehkooham) August 29, 2020

    DAP asyik tuduh yang bukan-bukan
    On Merdeka eve, Najib called out “puak DAP” and their Merdeka posturing — see his FB entry below which garnered some 16,380 likes.

    He also correctly commented that “mereka sanggup tuduh yang bukan-bukan”.

    Barely the next day, Kit Siang proceeded to illustrate just exactly what Najib had observed about the DAP’s willingness to exploit (according to their own convenient interpretation of) Rukun Negara while accusing others – such as Ustaz Nawawi – of “desecrating” its noble principles.

    In his media statement yesterday, Kit Siang predictably tuduh yang bukan-bukan juga, alleging that Ustaz Nawawi “went on a tirade against Christianity”.

    That’s a lie! Ustaz Nawawi did not go on a tirade against Christianity. On the contrary, it is the DAP Christians – Guan Eng, Hannah Yeoh, Ngeh Koo Ham, Kelvin Yii, Julian Tan & Gang who have put a target on his back.

    1. If Ustaz Zawawi has been under attack by the Christians, it does not necessarily mean Anwar has chosen to align with them.

      He is free to hold any views and has a right to state them. If the views coincide, let them be.

      Be broad-minded lah, Dol.

  9. Semuanya sama saja. Itu yg dilondeh baru kes musa aman. Takkan shafie afdal x dak kes langsung. Kena telanjangkan juga. Klu x boleh berlaku adil, maksudnya kamu ni penulis upahan. Masa jadi menter KPLBW dulu brp byk dah kroni pie afdal telan. Sama saja

    1. Kamu Lebai, jangan tuduh liar ajer ler, Lebai.

      Kasi bukti dan punca maklumat yang boleh dipercayai lah.

    2. mmemang sama. Tpi whatever if both are evil..choose the lesser evil. Faham? Musa Aman pulun 20,000 ekar tanah kat dia sorang…Shafie pula tak bedal semua tanah utk diri sendiri.malah ditolong rakyat sabah memiliki tanah. Itu perbezaan besar antara Shafie yg lebih Afdal dgn Musa si Bedal Buaya Besar. Celik otak dan mata tu sikit

  10. Apa kedarah nya nih? – Govt owes secretive Pembinaan PFI firm RM29.68b. https://www.malaysiakini.com/news/541094.

    Macam main2 ajer ker?

    1. Ada korapsi ker?

  11. Wah, bagus nampak nya Shafie Afdal ni. 2003 sehingga 2018, isu geran tanah kepada rakyat Sabah tak di selesaikan Musa Aman tapi Shafie uruskan sekarang.

    Bodoh lah tak tahu bahawa kepada rakyat / pengundi, geran tanah amat penting. Bagi ramai mereka, itu adalah bukti mereka ada sesuatu yang boleh di “pegang” di dunia ini.

    Tentu Shafie score huge marks dengan langkah itu. Syabas.

    1. Setuju..Shafie lebih Afdal dari Musang Tak AMan yg Bedal Tanah 20 ribu ekar huhuhu

  12. Musangking….terlalu tamak sehingga 20.000 ekartana d ambil….semasa ko ketua mentri…ko ambil peluang untk kepentingan diri ko…tanah ko ambil utk pribadi tetapi utk rakyat sabah ko abaikan…..

    Sekrang sangat jelas dn terbukti musangking tidak layak jadi pemimpin..

    1. Dah pemimpin pulak jadi musangking.

      Amendenye ko ni, Dol.

  13. BN kerja gadai tanah pada cukong. Tanah cukong dapat. Kencing macai MN dapat. Hidup macai MN terus merempat tagih rezeki dari cukong. Kahkahkah!

    1. Kalau “gadai” tanah tu, mcm mana cukong boleh dapat? Ko faham ke istilah gadai?

  14. Macam ni baru betuiii…nak buat tuduhan mesti ada bukti sahih,dokumen,data,resit.

    Bukan main tuduh kat kedai kopi…itu ini habuk pun xada

  15. KALAU MELAYU BUAT HAL DAH LAMA SELESAI…. PHD4PIG RASIS DAN PUNYAI DEEP STATE …..

    Isu Ceroboh Tanah Haram Di Raub, Putra Gesa SPRM Siasat Jabatan Perhutanan Malaysia……..

    Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra) menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat pihak berkenaan termasuk Jabatan Perhutanan Malaysia berikutan penerokaan haram tanah kerajaan bagi penanaman durian di Raub, Pahang.

    Naib Presidennya, Datuk Hamidah Osman berkata, sejak 47 tahun, sebanyak 4,400 hektar hutan di daerah itu diteroka secara haram.

    “Kita tahu hutan dijaga oleh Jabatan Perhutanan Malaysia yang ada pengarah, pegawai dan renjer,” katanya.

    Menurutnya, tanah rizab hutan itu dilindungi di bawah Akta Perhutanan Negara 1994 yang memberi kuasa kepada pihak Jabatan Perhutanan Malaysia melaksanakan tindakan undang-undang terhadap peneroka haram.

    “Apa yang Jabatan Perhutanan telah lakukan sedangkan ada akta khas yang membolehkan mereka bertindak.

    “Tak kan mereka tidak tahu apa yang berlaku pada tanah seluas itu? soalnya ketika ditemui pemberita selepas meluangkan masa lebih setengah jam membuat aduan kepada SPRM di sini hari ini.

    Beliau berkata, atas dasar itu, pihaknya membuat laporan kepada SPRM.

    “Kita minta supaya perkara ini disiasat kerana nampak seolah-olah berlaku rasuah,” katanya.

    Turut hadir, Timbalan Naib Presiden Putra, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz, 43.

    Dalam pada itu, Hamidah turut mempersoalkan tindakan kerajaan yang melantik syarikat untuk mencari penyelesaian berhubung hal tersebut.

    “Kita ada akta, kenapa tiada tindakan diambil? Kenapa diberi tanah yang diceroboh kepada peneroka haram?” soalnya.

    Menurutnya, beliau bersedia menggerakkan seluruh rakyat untuk meneroka hutan secara haram sekiranya tiada tindakan diambil kerajaan.

    “Jika mereka tidak dikenakan tindakan saya akan seru seluruh rakyat Malaysia meneroka hutan di negara ini kerana meneroka boleh dapatkan tanah itu,” katanya.

    Beliau berkata, Putra mencadangkan agar tanah bekas kebun durian tersebut dijadikan tanah rizab Melayu dan diberikan kepada bekas tentera, polis atau sesiapa yang layak.

    Ditanya mengenai dakwaan bahawa tanah itu diberikan kepada peneroka dan pekebun durian pada 70-an kerana jasa menentang komunis, Hamidah mencabar pihak berkenaan mengemukakan bukti.

    “Tak perlu bawa kes ke mahkamah, tunjukkan saja geran,” katanya.

    Pada 23 Julai lalu, Ahli Parlimen Raub, Tengku Zulpuri Shah Raja Puri membangkitkan isu penerokaan tanah di daerah itu untuk dijadikan sebagai kebun durian secara haram.

    Raub terkenal sebagai pusat pengeluaran buah durian jenis musang king dan hasilnya dieksport ke luar negara termasuk China. #sumber

    1. Amendenye DEEP STATE berkaitan Isu Ceroboh Tanah Haram Di Raub, Mat?

      deep state

      a body of people, typically influential members of government agencies or the military, believed to be involved in the secret manipulation or control of government policy.

      “the deep state and its policy of allowing extremist ideologies to flourish may be the actual issues of concern”

      Ko main ikut sedap cakap ajer ke? Anarkis ker?

  16. MR 10% TAK BOLEH KONTROL KENCING…..PAKAI PAMPERS PUN BOCOR…….

    Halang masuk Sabah seperti di siar Malaysiakini, Guan Eng bohong kata SPRM……..

    Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia nafi halang Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, memasuki Sabah.
    Berita penghalangan itu disiar Malaysiakini adalah tak benar (bohong), Ketua Pesuruhjaya Azam Baki berkata tiada sekatan perjalanan dalam negara ke atas Lim, yang berdepan tuduhan salah guna kuasa dan pengubahan wang.

    “Mahkamah hanya impounded pasport dia ke luar negara sahaja. Dia boleh memasuki Sabah menggunakan kad pengenalan,” katanya menurut laporan itu.

    Awal hari ini, Lim membuat tuduhan kononnya dihalang dan menulis di Facebook mengatakan beliau dihalang masuk Sabah sejurus tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu malam tadi.

    Katanya, beliau dapat melepasi imigresen selepas diberikan pas lawatan sosial. Beliau mendakwa pegawai imigresen beritahu SPRM halang beliau masuk Sabah.

    Ini adalah tuduhan jahat kepada SPRM sedangkan itu teknikal pasal impounded pasport dia

    MR : DAP penipu, Malaysiakini tukang putar belit

    1. Ooooooo, dia ni ker Mr Pampers? Asyik cakap pamers sana sini, guna nama berbagai.

      Tapi, kalau Guan Eng bohong, bantai lah di sini. Aku pun sokong sesiapa balun pembohong.

  17. Baguslah dh dpt geran tanah. Bg apa pun ambik. Warisan buat ceramah pergi dengar dan bg sokongan . Jerit la apa yg patut bg depa seronok. Cuma time undi, undi BN . Jgn lupa.

    1. Budaya bani umno sejati yg tak boleh di pisahkan.

      Bila ada kutu haprak buat pi la jahat sampai tahap iblis asal melayu pakat pi dok puja hari2…siang malam mulut dok sebut bos kurrr boss kurrr

      1. Jangan rasis lah, Goh. Kalau ada 1-2 yang haprak, jangan tuduh satu keturunan Umno atau Melayu.

        Korang pun lagi teruk. Korapsi melanda landa di China sejak 2000 tahun dulu, hingga China negara besar, most populous, tapi merosot, komunis masuk, jadi pariah antarabangsa, hingga ha nya beberapa dekad yang lalu.

        1. Betuk apa Goh cakap. Tpi Klau kat China tu, setahu aku perasuah ditembak..Kau tahu Tak!
          Cuma di Malaysia saja PM, pemimpin2 politik UMNO, BN, Pas dipuja2 dan dibodek org Melayu

      2. Betoi! dah byk makan dedah haram, otak dan hati pun jadi tahik. Dasar Sampah negara jenis puak macam ni

    2. Woi kaki dedak..apa undi BN lagi. Hoi! Musa Aman org BN tu songlap tanah sampai 20 ribu ekar..kat penduduk Sabah tak diberinya geran sekangkang kera pun. Lagi kau nk suroh org Sabah undi BN. Memang perangai harmajadah lah penyohokng2 tegar dan pemakan2 dedak tahik UMNO BN macam kau ni. Betul2 takda maruah..dasar Bangsat Negara..pttuii haprak punya sikap, otak tahik rasuah!

  18. EKONOMI MERUDUM TERUK MASA PHD4PIG…..ITU SEBAB MEREKA DENGKI SANGAT DAN SAKIT HATI…….

    MPOB yakin harga MSM terus meningkat daripada RM2,800 satu tan, Ini sebab PH tekan sangat nak lucut jawatan Dr Khairuddin……..

    Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) yakin harga minyak sawit mentah (MSM) akan terus meningkat daripada RM2,800 satu tan pada masa ini walaupun dalam persekitaran menghadapi pandemik COVID-19.
    Pengerusinya Datuk Ahmad Jazlan Yaakub berkata ini berikutan permintaan berterusan yang diterima daripada negara-negara pengimport termasuk India.

    “Kerajaan berperanan penting untuk memastikan hubungan diplomatik yang baik serta kelangsungan eksport negara. Oleh itu berikutan India kembali mengimport semula MSM dari negara kita, kita yakin produk minyak sawit tempatan akan terus mendapat tempat dalam kalangan masyarakat antarabangsa,” katanya.

    Beliau berkata demikian kepada pemberita pada Majlis Penggalakkan Penggunaan Vitamin R Tokotrienol bersama warga kerja MPOB di sini, hari ini.

    Laporan berita menunjukkan India mengimport kira-kira 4.4 juta tan minyak sawit Malaysia daripada lebih sembilan juta tan jumlah keseluruhan import komoditi itu pada 2019.

    Selain itu, pada majlis sama itu turut menyaksikan penyerahan produk vitamin E Tokotrienol sebagai makanan tambahan untuk kalangan kakitangan dan warga pesara MPOB dengan harga diskaun bagi manfaat khasiat pemakanan sert kesihatan.

    Terdahulu, ketika berucap, Ahmad Jazlan berkata vitamin E dalam minyak sawit mengandungi hampir 70 tokotrienol dan 30 peratus tokoferol yang ideal dari segi struktur kimia untuk kesihatan manusia.

    Produk vitamin E yang dibangunkan hasil teknologi MPOB telah dikeluarkan secara komersial oleh Sime Darby Plantation Sdn Bhd menerusi jenama Natrio TRI.E Tocotrienols manakala Sarawak Oil Plan Bhd menggunakan jenama T3 Super Vitamin Concentrates.

    Ia juga boleh didapati menerusi produk Davos Life E3 Complete keluaran KLK Oleo dan Tocovid SupraBio keluaran oleh Hovid.

    Dalam pada itu, beliau berkata usaha untuk meluaskan pasaran mengenai produk tokotrienol terpaksa diperlahankan berikutan penularan pandemik COVID-19.

    “Kita telah pun menyusun aktiviti-aktiviti promosi ke luar negara, namun terpaksa dihentikan. Kita berharap dapat meneruskan kembali usaha jelajah promosi terutamanya ke Eropah, China dan Amerika Syarikat apabila sempadan dibuka semula,” katanya.

    #Sumber :– BERNAMA

    MR : PH tak nak orang cerdik, PH tak nak PN bantu rakyat… Biar rakyat miskin tak ada pendapatan asal PH boleh berkuasa

    1. Ada bukti ke “PH tekan sangat nak lucut jawatan Dr Khairuddin”?

      Kamu mengarut mengata PH tak nak orang cerdik, PH tak nak PN bantu rakyat… Biar rakyat miskin tak ada pendapatan asal PH boleh berkuasa.

      Dulu sekolah SJK ke?

  19. Celaka lah padah nya kpd yang dapat 20,000 ekar tanah yang sepatut nya di agihkan kpd rakyat 4-5 ekar seorang.

    Mentang2 lah Sabah negeri yang luas, disebatnya demikian banyak untuk dia seorang saja.

  20. Minta maaf lah .. kat sana memang susah nak dapat ketua pemimpin yang baik. Kalau baik pun tak tahan lama.

    Se tiap kali, juga di semenanjung, jika ada pemimpin yang cuba membawa perubahan dalam menjadikan se tiap pemimpin dalam parti dan yang terpilih menjadi wakil rakyat, akan ada usaha jahat yang menguna cara sogokan samada duit atau jawatan.

    Mana-mana Ketua pemimpin yang menolak memberi sesuatu imbuhan akan kecundang.

    Jadi lah ketua pemimpin yang tutup mata sebelah. Negara akan seperti biasa sehingga lah beban akibat cara tersebut memberi kesan teruk pada negara. Contoh 1MDB.

    1. Sabah dekat Philippines yang korap sejak 50 tahun dulu. Pengaruh korapsi di Philippines menyerap Sabah tidah boleh dinafikan.

      Perlu ada pihak yang berani dan berpengaruh di Sabah mengambil tindakan menghentikan itu semua. Kempenkan anti-corruption tak henti2.

      1. Jika ada sesiapa seperti itu, sokong dia sepenuhnya sampai bila2. Usahakan supaya dia dapat pegang jawatan yang boleh basmikan korapsi di Sabah.

    2. Jahat kan penkhianat, penyamun kan pemimpin2 melayu UMNO ni…tpi takpe org2 melayu akan tetap sokong dan puja asalkan org kita(melayu dan Islam) asakanjgn DAP

  21. BUDAYA KERAJAAN PN.ADA DUIT MASALAH BOLEH SELESAI.PATUT DAH KE DALAM DIA NI.

    BUDAYA HAPPRAKKKK…

    BERITA
    Ku Nan, LHDN akan cuba selesai saman cukai pendapatanRM57.17 juta

    Bernama

    Tengku Adnan Mansor dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) akan cuba untuk menyelesaikan kes saman berhubung cukai pendapatan berjumlah RM57.17 juta yang tidak dibayar bekas menteri Wilayah Persekutuan itu sejak 2012 sehingga 2017.

    Timbalan Peguam Cara Hasil yang mewakili LHDN, Dr Hazlina Hussain memaklumkan perkara itu di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Azimah Omar hari ini.

    “Ini adalah tawaran penyelesaian daripada defendan (Tengku Adnan). Oleh itu, kita kena teliti Yang Arif… Kedua-dua pihak berusaha untuk menyelesaikan kes. Oleh kerana kes ini melibatkan isu yang kompleks, menyebabkan pihak-pihak terpaksa mengambil sedikit masa (untuk selesaikan kes),” katanya.

    1. Bani Melayu Umno mcm wal Jibo tak payah ada duit, boleh songlap berbillion dari 1MDB.

      Bedebah punya kerja.

    2. “tawaran penyelesaian daripada defendan (Tengku Adnan)”?

      saman cukai pendapatan RM57.17 juta? Amboi mak, punya banyak pendapatan dia. Dari mana dia dapat duit begitu banyak?

      Mengapa SPRM tidak siasat kes begitu banyak pendapatan? Kalau dah siasat, sudah heret dia ke mahkamah dan tuduh kes itu ke?

      1. pak din mana?? Pak din??

        1. Ko menjawab aku tanya Pak Din pulak, pahal?

      2. Sebab Kuman tu org UMNO. SPRM cuma fokus pada kes LGE saja, sbb dia cina DAP. Senyum saja pun dah dituduh rasuah. Kuman ni berjuta2 tak bayar cukai,,takpe bisa di setel sbb dia org melayu. Kan kjaan majoriti melayu, so kena lah tlg melayu walau sejaht mana, se korup mana sekali pun. Mcam lah kamu tak faham.

Leave a Reply

Your email address will not be published.