SELEPAS CEMERLANG DI SLIM, UMNO JANGAN LAGI BERLENGAH TARIK SOKONGAN JATUHKAN MUHYIDDIN

Bukanlah suatu rahsia lagi bahawa UMNO, rakan Muhyiddin Yassin dalam kerajaan PN sendiri, begitu inginkan PRU awal diadakan dengan segera.

Kalau boleh, UMNO malah mahukan PRU awal diadakan sebelum tirai 2020 ini dilabuhkan.

Keinginan UMNO terhadap PRU awal melebihi kebiasaan di mana selalunya pembangkang yang begitu beria-ia mendesak agar pilihanraya segera diadakan.

Tapi norma baru ini parti dalam kerajaan sendiri lebih berkehendakan pilihanraya segera diadakan.

Selepas kemenangan besar BN di Slim semalam dengan majoriti 10,945 undi, keadaan ini pasti akan meningkatkan lagi tekanan UMNO terhadap Muhyiddin agar membubarkan Parlimen.

Kenapa UMNO begitu mahukan PRU awal sedangkan parti itu sekarang sudah menjadi sebahagian daripada kerajaan?

Apa lagi yang tidak cukup buat UMNO?

Walaupun menjadi sebahagian daripada kerajaan, tidak syak lagi UMNO kini mahu menjatuhkan Bersatu daripada tampuk dominan dalam kerajaan.

Dengan menjatuhkan Bersatu, Muhyiddin seterusnya akan dapat disingkirkan dan digantikan dengan pemimpin UMNO sendiri sebagai Perdana Menteri.

Itulah dua tujuan UMNO mahukan PRU awal dan dengan bantuan Pas bersamanya, khususnya selepas keputusan PRK Slim, memang tidak dinafikan UMNO mampu mencapai tujuan tersebut.

Kemenangan di Slim adalah kemenangan BN dan MN yang dianggotai UMNO dan Pas setakat ini, manakala penyertaan Bersatu ke dalam MN belum lagi disahkan secara rasmi.

Kemenangan BN di Slim bukan kemenangan PN, bahkan Bersatu boleh dikira hanya memberi sumbangan kecil saja kepada kemenangan itu.

Semua faktor kemenangan adalah melalui kerja keras pemimpin utama UMNO serta jenteranya yang disokong oleh Pas dan kalau ada peranan Bersatu hanyalah dengan tumpang bergambar saja.

Malah, jika tanpa bantuan dan sokongan Bersatu pun, majoriti kemenangan BN di Slim tidak banyak berganjak daripada angka 10 ribu undi yang dicapai semalam.

Tempoh sebelum berakhir tahun 2020 adalah masa paling sesuai untuk PRU awal jika UMNO ingin mengecapi kemenangan seperti di Slim.

Dalam hal ini, jika benar ingin meletakkan UMNO kembali dominan di puncak kuasa serta pemimpinnya sendiri yang berada di kerusi Perdana Menteri, UMNO bukan saja mesti terus memberi tekanan kepada Muhyiddin, bahkan juga mesti tidak “malu-malu” bertindak ke arah itu.

Setakat ini, UMNO memang mahu PRU awal tetapi masih bersikap “malu-malu kucing” dengan hanya mengharapkan Muhyiddin yang akan membubarkan Parlimen.

Tetapi, UMNO mesti sedar bahawa Muhyiddin tidak mungkin akan berani membubarkan Parlimen kerana beliau tahu Bersatu dalam kedudukan lemah dan berpecah, selain beliau juga ingin sekurang-kurangnya duduk lebih lama sebagai Perdana Menteri tanpa tergesa-gesa mengadakan pilihanraya.

Cara yang terbaik dan jujur jika benar UMNO mahukan PRU awal ialah dengan cara tiga atau empat orang Ahli Parlimennya diarah segera menarik sokongan terhadap Muhyiddin.

Dengan Muhyiddin hanya ada sokongan 111-109, melalui cara itu maka tumbanglah Muhyiddin dan terpaksalah PRU semula diadakan.

Sebagai Presiden UMNO, apakah Zahid Hamidi tidak mampu melakukan perkara itu?

Jika tidak berani bertindak menarik sokongan, lebih baiklah UMNO berhenti bising-bising di media mendesak tanpa henti mahukan PRU awal diadakan segera.

UMNO hendaklah jujur mahukan PRU awal dan mesti jujur juga bertindak ke arah itu. (Shahbudindotcom 30/08/2020)

Updated: 30 August 2020 — 2:08 pm

97 Comments

Add a Comment
  1. CIRI BANI YAKJUJ MAKJUJ ATHEISTS NIHILISTS AGNOSTIC LAGI PAGAN……BERTUHANKAN KARL MARX DARI SUDUT EKONOMI……..

    DAP Has Always Opposed Islam From The Beginning………

    It took 20 years from 1998 to 2018 to convince the Malays that DAP is a friend to the Malays-Muslims. It took just one year to convince the Malays that DAP is an enemy to the Malays-Muslims. And it is going to take more than 20 years to change that perception.

    The Democratic Action Party or DAP was formed by Singapore’s People’s Action Party or PAP after Singapore split from Malaysia in 1965. Its purpose was to continue PAP’s opposition to Umno and the Alliance Party of Umno, MCA and MIC.

    It was basically a Malay versus non-Malay or Muslim versus non-Muslim agenda. And this resulted in the May 1969 a.k.a. “May 13” race riots four years later. Playing the race and religion card does have its consequences, as history has proven.

    Singapore’s Lee Kuan Yew was behind the formation of DAP in 1965
    Since “May 13”, DAP was forced to tone down its anti-Malay and anti-Islam rhetoric and use more subtle methods lest a backlash against the Chinese is triggered. But DAP has never abandoned its anti-Islam agenda, and by extension its anti-Malay agenda as well.

    In the post-May 13 period of the 1970s, life was less complicated. DAP operated in the Chinese heartland in the West Coast of West Malaysia (and the Chinese towns in Sabah and Sarawak) while PAS, DAP’s adversary, operated in the Malay heartland of Kelantan, Terengganu, Kedah and Perlis where the Malay population exceeded 80-90%.

    However, in 1981, PAS began to spread its wings through the effort of its current President, Abdul Hadi Awang. No longer was PAS going to be just a kampung party. It was going to make its presence felt in the urban areas and on the West Coast of West Malaysia, and maybe even in the East Malaysian states of Sabah and Sarawak.

    DAP realised that times were changing. Politics can never be just Chinese versus Malays, or non-Muslims versus Muslims like in the 1960s and 1970s. There must be some form of multi-racial coalition where DAP could use the Malay voter base to win federal power. If not, DAP would remain just a noisy opposition or a barking dog — an anjing menyalak bukit, as the Malays would say.

    In 1990, Ku Li’s Semangat 46 formed the Gagasan Rakyat coalition with DAP on condition it did not include PAS
    In 1988, when Tengku Razaleigh Hamzah a.k.a. Ku Li launched his anti-Umno party (or rather his anti-Tun Dr Mahathir Mohamad party), Semangat 46, DAP contemplated an alliance with it.

    DAP knew that a direct confrontation with the Malays-Muslims of Umno and PAS would get them nowhere. They knew they needed to use Malays to fight Malays or Muslims to fight Muslims. This was precisely how the Christian West destroyed the Muslim Ottoman Empire, they used Muslims to do it.

    Hence, in 1990, DAP entered into an Alliance with Semangat 46, which they called Gagasan Rakyat. But DAP did not want to have anything to do with PAS. So Semangat 46 had to form a separate alliance with PAS, which they called Angkatan Perpaduan Ummah or APU.

    DAP made it very clear they would never agree to sit at the same table with PAS, let alone sleep in the same bed. Karpal Singh even once said PAS can implement Islamic laws “over my dead body.”

    Such was DAP’s hatred for PAS and Islam.

    Dr Hatta Ramli issued a public promise in November 1999 that PAS would not push for an Islamic State or Hudud before DAP would agree to join the Barisan Alternatif coalition
    When Mahathir and Anwar Ibrahim clashed in September 1998, and Parti Keadilan Nasional (now called PKR) was formed in April 1999, DAP did not commit itself to Anwar, especially since Anwar had the support of PAS (because of his close and personal relationship with the then PAS President, Fadzil Noor).

    It was not until six months later that DAP agreed to an alliance with PKN and PAS. But it had to be on the condition that PAS publicly promise it would not push for an Islamic state or Islamic laws, such as Hudud, if the opposition ever came to power.

    PAS leader Dr Hatta Ramli then issued a public statement promising that whatever decision the opposition coalition agreed on must be based on consensus or unanimous decision, and that PAS would never push for an Islamic state or Islamic laws unless mutually agreed upon by all coalition partners.

    However, in the November 1999 general election, Lim Kit Siang and Karpal Singh lost their seats. The Chinese were clearly punishing them for forming an alliance with PAS. In 2001, DAP broke off with PAS and PKR, and in the 2004 general election contested as an independent party.

    Karpal Singh and Lim Kit Siang lost their seats in the 1999 general election because of DAP’s alliance with PAS
    In the 1999 general election, in partnership with PKR and PAS, DAP won 10 seats against 830,870 votes. In the 2004 general election, as an independent party, DAP won 12 seats but against only 702,243 votes. And considering the number of voters had increased by more than 500,000, DAP actually did worse.

    So, in the 2008 general election, DAP went back into an alliance with PKR and PAS. This time DAP did much better with 28 seats against more than one million votes. And this was because DAP managed to convince the Chinese voters they were just using the Malays to fight the Malays.

    DAP improved even further in the 2013 general election where they won 38 seats against 1,736,267 votes. The Chinese voters were convinced that the “use Malays to fight Malays” strategy was working, plus many Malays also voted for DAP.

    Then came “the big one” in 2018. But that was mainly because Umno was split and the Malays were divided into six parties, plus Mahathir was heading the opposition push.

    Pakatan Harapan won the 2018 general election because Mahathir split Umno and the Malays were divided into six parties
    But that has now changed. The “use Malays to fight Malays” strategy can no longer work and the Malays no longer support DAP, or any coalition that includes DAP, like they did in 2018. Today, it is perpaduan ummah or Malay-Muslim unity, plus ABCD or “Asal Bukan Cina DAP”.

    Most Malays are convinced that DAP’s agenda is anti-Malay and anti-Islam. Whatever strategy DAP comes up with is never going to change the perception that DAP is anti-Malay and anti-Islam.

    It took 20 years from 1998 to 2018 to convince the Malays that DAP is a friend to the Malays-Muslims. It took just one year to convince the Malays that DAP is an enemy to the Malays-Muslims. And it is going to take more than 20 years to change that perception.

  2. malaywhodestroyedthemalay

    http://wrlr.blogspot.com/2020/08/ph-sudah-boleh-lupakan-tun-mahathir.html?m=1

    He is absolutely right with regards to Mahathir…

    1. You blokes should disregard Najib Klepto wal Jibo because he songlap-ed billions of rakyat’s money in 1MDB.

      And disregard Umno as the corrupt party breeds corruption endlessly.

    2. A Phoenix rises from the ashes
      Drumming sound of the CHARIOTS OF FIRE
      Blasting of CONQUEST OF PARADISE
      Soothing by a rendition of MY WAY

  3. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Atok taja calon bebas, dah dua kali tidak berjaya
    Mmg lah, dgn Peju-Wang Atok, rakyat tk percaya
    Hasrat Peju-Wang mau kasi anak cucu jadi kaya
    Tapi..rakyat dah cerdik & tk lgi mudah terpedaya
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  4. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    7 PRK berturut2, Atok & PH terkedu makan kuah
    2 PRK taja calon bebas je, takut tercalar maruah
    Atok & PH kini, dah tk berani lagi nak tunjuk juah
    Tk kan tk faham jugak dgn mesej yg rakyat luah?
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  5. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Atok sudah tak tahu lagi, macam mana nak olah
    Dua kali dia taja calon untuk PRK, tpi teruk kalah
    Ternyata yg rakyat tidak rela sokong jln yg salah
    Lps PRU15 Peju-Wang akn tinggal nama sajalah
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  6. Buat apa ku perlu tunggu
    Masa berlalu tetap dan tepat
    Yang ku harapkan hanya satu
    Karma buat Si pengkhianat

  7. kini negara meraikan kemerdekaan yg di inginkan sejak 65 tahun terdahulu, dgn satu deklarasi yg di ucapkan oleh TAR di padang hilir, melaka….

    ngape melaka di pilih dgn ghafar baba di sebelah nya…..

    kerana keinginan utk memulakan permerdekaan diri dan negara, dari minda di jajah, bebas utk melakukan perubahan tanpa di belenggu dgn kepentingan kuasa british….

    tapi, merdeka kah negara, rakyat dan minda dari di belenggu dgn kesundalan2 #melayu2islamhadi ?

    melayu2 yg asyik mem”butuh” dan ‘islam’ yg asyik memuki kesana kesini…

    rukun iman dan islam yg terkandung 11 terperinchian ikrar utk #melayu2islamhadi memiliki tuhan mereka atau utk tuhan memiliki #melayu2islamhadi ?

    di mana lagi 2 terperinchian ikrar utk menyempurnakan 13 rukun mengesakan sifat & zat tuhan pd setiap nafas yg di pinjam dari Nya…

    cacat ke zat kesemestaan tuhan jika #melayu2islamhadi gagal merdekakan negara kerana kepentingan diri dan minda mereka?

    ape bentuk kesundalan #melayu2islamhadi lakukan di bumi, kematian itu tiada lain, utk menyerahkan balik kuasa yg di kianati….

    mengkianati setiap syahadah yg di lafazkan, pendewaan kpd bentuk dan nama melebihi sifat tuhan yg sentiasa kekal dan abadi….

    lalu islam yg di anuti berkisar dgn idola arab, budaya arab dan bahasa arab semata2….

    kesundalan ape #melayu2islamhadi gagal merdekakan kepercayaan utk menegakan keyakinan…..?

    bisa sgt ke #melayu2islamhadi di hidangkan daging2 babi dari amanat kesundalan hadi?

    malaun zawawi cuba2 fahami kesundalan malaun2 dan nabi2 belaan pAs sebelum cuba melihat kesundalan2 kepercayaan kaum2 yg lain pula….

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK mulut kotor, baru lepas menjilat Bang Ali, maka keluar kata2

      “melayu2 yg asyik mem”butuh” dan ‘islam’ yg asyik memuki kesana kesini…”

      Mulut nya tersangkut di pucci emak dia masa lahir, herot, senget, bibir terjueh, senang keluar kata2 kotor.

      Dia keturunan yang tongang tonggek dengan joss sticks di pangkal pokok Kayu Ara di tepi rumah nya. Mula2 anuti Confius (ius), kemudian tukar ke Taoist, Buddhist, akhirnya Evangelical Christianity.

      Got class, kata dia. KEPALA BAPAK DIA, kata Najib Klepto wal Jibo.

  8. Parti yakjuj umno+parti yakjuj pas diterima rakyat??

  9. TOK MUDIN KALAU IKHLAS KENA BUBAR PARTI KADOK……TAPI DIA PUPPET DORAEMON……

    Slim By-Election Will Be Mahathir’s Last Battle……

    * The long-dominant Barisan Nasional is tipped to win Slim, but support for both it and Umno has been on a downward trajectory there for years
    * Mahathir Mohamad’s new party is also in the running – with its performance seen as a key test of the former PM’s lasting appeal among rural Malays
    (SCMP) – On Saturday, the residents of Slim – a small, rural, Malay-majority constituency in the Malaysian state of Perak – will vote in a by-election.

    Ordinarily, such a poll would not be on most people’s radars, but strategists and analysts will eagerly scrutinise the results of this contest as both an indication of popular sentiment for the United Malays National Organisation (Umno) – the erstwhile dominant party in Malaysian politics – and for the debut of Malaysia’s newest party, Pejuang, the political vehicle of former prime minister Mahathir Mohamad.

    The by-election will also be a test of the internal cohesion of the expanding Muafakat Nasional coalition – which began as a team-up between Umno and the conservative Islamic party PAS – as well as the Pakatan Harapan grouping that ruled the country from 2018 until its ousting earlier this year.

    Electoral battleground

    Perak is one of Malaysia’s largest, more diverse and politically important states – home to an estimated 1.2 million registered voters and 24 parliamentary seats. Since 2008, it has been an important electoral battleground, with the opposition securing the state government on two occasions, in 2008 and 2018.

    Given its size, Perak has a substantial number of urban and semiurban seats – which proved fertile terrain for the Pakatan Harapan coalition in 2018’s general elections – as well as rural and agriculturally dependent constituencies that have tended to lean more towards PAS and the Barisan Nasional coalition, which ruled Malaysia for decades before its ousting on the national level by Pakatan Harapan in 2018.

    With 29 seats in the 59-seat state assembly to Barisan Nasional’s 27 and PAS’ three, Pakatan Harapan was given the right to form the state government after the last general elections as the other two parties were not in coalition at that point. However, a political reconfiguration at the national level on March 1 caused Perak’s Pakatan Harapan administration to collapse nine days later.

    Parti Pribumi Bersatu Malaysia switched allegiance to form the Perikatan Nasional coalition with Barisan Nasional and PAS, while four members of the assembly from other parties also crossed the floor. At present, the Perikatan Nasional coalition – Malaysia’s current ruling political alliance – has a 34-seat majority in the Perak state assembly.

    Malay heartland

    Slim has some 23,000 registered voters, 75 per cent of whom are Malays, with ethnic Indians, Chinese, and Orang Asli (indigenous) voters comprising 13, 10, and 2 per cent, respectively.

    The seat contains three communities who benefit from federal government agricultural development initiatives and tend to be staunch Umno supporters. Indeed, Slim has been Umno-held since the constituency was established in 2004.

    The by-election is being called following the death on July 15 of Mohd Khusairi Abdul Talib, former member of the state assembly for Slim and Barisan Nasional division chief for the Tanjung Malim parliamentary seat.

    The constituency’s economy is based on agriculture, with oil palm and other plantation activities being the source of most employment and livelihoods. Given its relatively isolated location, along with unresolved issues pertaining to land rights and titles, efforts to diversify the economy away from traditional employment have been largely unsuccessful.

    Slim is affected by outmigration, with younger people leaving to find work in urban centres. Infrastructure also remains relatively undeveloped, with frequent flooding a particularly salient issue.

    Despite the seat’s traditional affinity for Barisan Nasional and Umno, support for both has been on a downward trajectory since the 2004 general elections. In 2008 and 2013, votes for the ruling coalition fell and, as with the rest of the country, Barisan Nasional failed to obtain a majority in 2018 for the first time. One contributing factor was the three-way battle between Barisan Nasional, PAS, and Parti Pribumi Bersatu Malaysia that year. While PAS had traditionally run against Barisan Nasional in the seat, Parti Pribumi Bersatu Malaysia was able to capitalise on cost of living issues as well as the 1MDB controversy
    to secure one-third of the votes.

    Candidates and parties

    The benefits of incumbency and its well-developed grass-roots network mean Barisan Nasional is regarded as the favourite to win the by-election. That said, the coronavirus pandemic has altered campaign dynamics by increasing the importance of social media at the expense of traditional, costlier activities such as large-scale rallies.

    Campaigning this time has consisted of door-to-door visits, as well as Facebook Live broadcasts. Even election flags are less prevalent than in past by-elections, a reflection of strained financial means as well as the dampening effects of the pandemic.

    Barisan Nasional has chosen a well-known local Umno member, Mohd Zaidi Aziz, as its candidate. An International Islamic University Malaysia graduate who served as youth chief for the Slim village Umno branch from 2000 to 2018, he was also the Barisan Nasional Tanjung Malim deputy division chief up until Mohd Khusairi’s death, after which he was made acting division chief. Despite his local ‘pedigree’, Zaidi lives in Kuala Lumpur – making him very reliant on the party’s machinery for campaigning and outreach to voters.

    Mahathir’s newly established party, Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), is also contesting the by-election – though as it remains unregistered, the party’s candidate, Amir Khusyairi, will stand as an independent. Amir comes from a prominent religious family, is a sharia lawyer and also an International Islamic University Malaysia graduate. Compared to Mohd Zaidi, Amir is perceived as more of an outsider, coming as he does from the adjacent district of Telok Intan. This has been capitalised upon by Barisan Nasional leaders such as Najib Razak, who have stressed the importance of locally embedded candidates.

    To its credit, the fledgling party has managed to assemble some party machinery in Slim, run by Pejuang volunteers from across the peninsula. However, the party’s campaign is leaning heavily on Mahathir’s personal popularity. Yet beyond visiting the seat on nomination day, the elder statesman has not been campaigning actively on the ground.

    The third candidate is Santharasekaran Subramaniam, a teacher who recently resigned to stand as an independent in the elections. The only non-Malay contestant in the election, Subramaniam has focused on the plight of ethnic Indians and plantation workers in the constituency.

    Coalition politics

    Given its ethnic composition, agriculture-based economy and voting history, Slim is a good bellwether for voting trends in Peninsular Malaysia’s Malay heartland. In addition, the campaign constitutes a unique test for the various political groupings, most notably Muafakat Nasional, led by Umno-PAS, and Pakatan Harapan.

    With regards to Muafakat Nasional, the Slim by-election will provide crucial insights on whether PAS supporters in rural constituencies will heed their leaders’ call to support an Umno candidate. In 2018’s elections, PAS made significant inroads in Slim among younger voters and support for the Islamic party among under-40s is equal to, if not slightly higher than, for Umno.

    The Slim by-election also serves as a practical test of whether the grass-roots networks of PAS and Umno can collaborate effectively. Should the by-election indicate that PAS supporters refuse to back a Umno candidate, or that concerted campaigning is not feasible, the simple reliance on “vote pooling” between Umno and PAS in the next election may need to be revisited.

    Indications from the campaign bode well for PAS, and are better than for Parti Pribumi Bersatu Malaysia. On the ground, the campaign is predominantly Barisan Nasional-led. While the Muafakat Nasional logo appears sporadically, no mention is made of Perikatan Nasional in campaign paraphernalia.

    Umno President Zahid Hamidi gave a lukewarm reception to Parti Pribumi Bersatu Malaysia’s decision to join Muafakat Nasional and though Umno and PAS have been seen campaigning together, the third member of the grouping is rumoured to be carrying out its own activities in support of Mohd Zaidi.

    The newly expanded Muafakat Nasional may suffer internal fault lines, but Pejuang has problems of its own as well.

    Despite clearly targeting Pakatan Harapan supporters and desperately needing to use its grass-roots networks to canvas for support, Pejuang is not officially a member of the coalition.

    While Amanah leaders such as Khalid Samad and Mohamad Sabu have campaigned for Pejuang, it is the People’s Justice Party that has the strongest grass-roots presence in Tanjung Malim, including in Slim. There have been expressions of support from party vice-presidents, but grass-roots members and some state leaders are reluctant to campaign for Pejuang as Mahathir has yet to reconcile with People’s Justice Party President Anwar Ibrahim.

    Moreover, Pejuang’s candidate has stated that the Pakatan Harapan leaders campaigning in Slim have focused on national issues, rather than his candidacy per se.

    Outlook

    Considering historical voting preferences in Slim, Barisan Nasional is likely to secure a victory come polling day. However, given the stakes, a narrow victory may not be sufficient.

    In 2018’s elections, the combined vote share for PAS and Umno in the seat was 68 per cent, with PAS garnering about 4,000 votes, or 22 per cent. Should Barisan Nasional’s candidate get significantly less than two-thirds of the vote, it could mean that PAS supporters are not that inclined to support Umno, particularly in areas where the Islamic party has been active and has fielded its own candidates in the past.

    In turn, Parti Pribumi Bersatu Malaysia needs to show that it can drum up support for Muafakat Nasional – Zahid, the Umno president, has said he expects it to bring in an extra 6,000 votes in order to be considered a genuine coalition partner. This somewhat unrealistically assumes that all, or most, of those who voted for the party last time can be convinced to transfer their allegiance to a new coalition.

    For its part, Pejuang will seek to attract the 6,000 votes that went to Parti Pribumi Bersatu Malaysia when that party was part of Pakatan Harapan. However, should Pejuang garner a paltry share of the vote – say less than 3,000 – then that could indicate Mahathir’s appeal to rural Malays has fallen.

    In addition, given Pejuang’s Malay focus, non-Malay Pakatan Harapan supporters may decide to stay home or vote for Santharasekaran Subramaniam as a sign of protest.

    Should that happen, this by-election could prove to be Mahathir’s last electoral battle.

    1. Parti yang DAJJAL PAS MAHATHIRVSANWAR sokong pun kadok juga.

      Kadok =

      1. membentuk (membuat, men­­jadikan) supaya mempunyai rupa, memberi rupa; 2. melahirkan, menggambarkan, mewujudkan: 3. menjadi, membentuk: rancangan hendak memindahkan ibu negeri ~ projek yg terpenting; getah ~ 40% drpd pendapatan negara Malaysia; 4. ki me­lambangkan, melukiskan, meng­gambar­kan: Pak Kadok dan Lebai Malang ~ manusia yang dungu tetapi sebenarnya mempunyai daya berfikir;

      https://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=kadok&d=175768&

  10. PATUT BUDIN NASIHAT PH JANGAN BAGI MUKA PADA pejuWANG……..

    LAGI BUKTI PHD4PIG ADALAH BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ…….KLCI JATUH DARI 1800 KPD 1300….

    Eksport naik 3.1 peratus, lebihan dagangan meningkat 57.5 peratus pada Julai 2020 – MITI…..

    Eksport Malaysia pada Julai 2020 meningkat 3.1 peratus kepada RM92.53 bilion berbanding Julai 2019 sekali gus menjadi eksport Julai yang tertinggi dicatatkan setakat ini, menurut Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

    Menurutnya, ini juga merupakan eksport kedua tertinggi yang pernah direkodkan selepas RM97.12 bilion pada Oktober 2018, manakala import pada bulan yang sama berkurangan 8.7 peratus kepada RM67.38 bilion.

    “Lebihan dagangan berkembang 57.5 peratus kepada RM25.15 bilion berbanding RM15.97 bilion pada Julai 2019 dan merupakan lebihan dagangan yang tertinggi direkodkan setakat ini,” kata kementerian itu dalam kenyataan hari ini.

    Bagaimanapun, MITI berkata jumlah perdagangan pada Julai 2020 menyusut 2.2 peratus tahun ke tahun kepada RM159.92 bilion disebabkan perdagangan yang rendah direkodkan dengan Australia, Thailand, Korea, Indonesia dan Jepun.

    “Sementara itu, perdagangan yang lebih tinggi dicatatkan dengan Amerika Syarikat (AS), India, Bahrain, China, Taiwan, Singapura dan Hong Kong,” katanya.

    Berdasarkan perbandingan bulan ke bulan, perdagangan, eksport dan import pada Julai 2020 masing-masing mencatatkan peningkatan 10.4 peratus, 11.7 peratus dan 8.7 peratus, manakala lebihan dagangan naik 20.6 peratus, katanya.

    Menurut kementerian, bagi tujuh bulan pertama 2020, jumlah perdagangan bernilai RM993.22 bilion, menguncup 6.8 peratus berbanding tempoh yang sama pada 2019.

    “Perdagangan yang lebih rendah adalah melibatkan Thailand, Singapura, India dan Jepun manakala kenaikan perdagangan direkodkan dengan Korea, AS dan Bahrain,” katanya.

    MITI berkata eksport dalam tempoh ini bernilai RM541.47 bilion, berkurangan 6.2 peratus, manakala import berjumlah RM451.75 bilion, penurunan 7.4 peratus, dengan lebihan dagangan menokok 0.8 peratus kepada RM89.72 bilion.

    Jelasnya, pada Julai 2020, eksport barangan perkilangan yang merangkumi 87.5 peratus daripada jumlah eksport, berkembang 4.7 peratus tahun ke tahun kepada RM80.94 bilion.

    “Ini berikutan permintaan yang lebih tinggi bagi barangan elektrik dan elektronik (E&E), keluaran getah, barangan perkilangan lain terutamanya solid-state storage devices (SSD), barangan optik dan saintifik, barangan kayu serta barangan besi dan keluli,” katanya.

    Eksport keluaran pertanian (menyumbang 7.1 peratus kepada jumlah eksport) naik 30.4 peratus tahun ke tahun kepada RM6.57 bilion disumbangkan oleh kenaikan eksport minyak sawit dan keluaran pertanian berasaskan minyak sawit, katanya.

    Menurutnya, perdagangan dengan negara-negara ASEAN pada Julai 2020 menyumbang RM40.95 bilion atau 25.6 peratus kepada jumlah perdagangan di Malaysia, berkurangan 5.1 peratus berbanding Julai 2019.

    “Eksport meningkat 0.1 peratus kepada RM25.58 bilion, disokong terutamanya oleh kenaikan eksport barangan E&E. Import dari ASEAN menyusut 12.6 peratus kepada RM15.36 bilion,” kata MITI.

    Mengenai perdagangan dengan China, MITI berkata pada Julai 2020 ia menokok 1.9 peratus tahun ke tahun kepada RM29.44 bilion, mewakili 18.4 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia.

    “Eksport ke China terus meningkat bagi empat bulan berturut-turut, berkembang 13.9 peratus kepada RM15.58 bilion.

    “Pertumbuhan ini dipacu oleh kenaikan eksport barangan besi dan keluli, barangan perkilangan lain (SSD), minyak sawit dan keluaran pertanian berasaskan minyak sawit serta barangan perkilangan logam,” katanya dan menurutnya import dari China merosot 8.9 peratus kepada RM13.86 bilion.

    Sementara itu MITI berkata, perdagangan dengan AS pada Julai mencatat peningkatan 21.7 peratus tahun ke tahun kepada RM17.47 bilion, merangkumi 10.9 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia.

    “Eksport melonjak 28.6 peratus kepada RM11.16 bilion disumbangkan oleh kenaikan eksport barangan perkilangan seperti barangan E&E, keluaran getah, barangan kayu, keluaran petroleum serta jentera, kelengkapan dan peralatan,” katanya dan menurutnya import dari AS naik 11 peratus kepada RM6.31 bilion.

    Menurut MITI, jumlah perdagangan dengan Kesatuan Eropah (EU) yang mewakili 7.8 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia pada Julai 2020 menguncup 7.3 peratus tahun ke tahun kepada RM12.48 bilion.

    “Eksport meningkat 3.4 peratus kepada RM7.71 bilion, disumbangkan oleh kenaikan eksport keluaran getah serta minyak sawit dan keluaran pertanian berasaskan minyak sawit, manakala import dari EU berkurangan 20.5 peratus kepada RM4.77 bilion,” katanya.

    MITI berkata, bagi perdagangan dengan Jepun yang merangkumi 6.2 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia pada Julai 2020, ia menyusut 7.3 peratus tahun ke tahun kepada RM9.89 bilion.

    “Eksport berkurangan 2.8 peratus kepada RM5.2 bilion berikutan pengurangan eksport LNG.

    “Bagaimanapun, penurunan ini telah diimbangi oleh eksport yang lebih tinggi bagi barangan perkilangan dan keluaran pertanian ke Jepun, masing-masing meningkat 3.5 peratus dan 10.7 peratus,” katanya.

    Ia berkata, pertumbuhan eksport ke Jepun disokong oleh barangan E&E, keluaran getah, barangan optik dan saintifik, minyak sawit dan keluaran pertanian berasaskan minyak sawit serta keluaran petroleum, manakala import dari Jepun susut 11.8 peratus kepada RM4.7 bilion.

    Perdagangan dengan rakan dagang Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) yang merangkumi 65.7 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia pada Julai 2020 berkurangan 3.9 peratus kepada RM105.05 bilion.

    “Eksport ke negara rakan dagang FTA bernilai RM62.72 bilion, meningkat 1.9 peratus tahun ke tahun, manakala import menguncup 11.4 peratus kepada RM42.32 bilion,” katanya.

    -BERNAMA

    1. DAJJAL PAS MAHATHIRVSANWAR bukan reti pun ekonomi, faktor2 yang menyebabkan turun naik pasaran saham dll.

      Pakar2 ekonomi seluruh dunia belum bersetuju pun apa sebab sebenar nya ekonomi dunia merudum di zaman The Great Depression of the 1930s.

      Bang Ali pun dah tak naik bila jumpa dia sebab mulut nya cabul, menghilangkan shahawat.

  11. DAJJAL PAS MAHATHIRVSANWAR ini asyik meng copy paste keseluruhan rencana yang dipungut nya di sana sini.

    Dia tak layak di layan, biarkan pembaca scroll over komen2 dia tiap kali keluar.

  12. #melayu2islamhadi ngape,asyik meletakan akal di kepala bana di bawah? adakah utk membiak2 babi2 utk mem”babi” sana kemari lalu sedemikian jenama melayu2 #kepalabutuh ?

    melayu2islamhadi bgaoe astik melerakan akal jauh dlm lubang puki? adakah utk sama2 membiak anjing2 yg asyik memuki kapir mengapir saba sini…

    melayu2islamhadi ini babi2 dan anjing ke ketrampilan mereka?

    1. Menuduh “melayu2 #kepalabutuh”, DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK ini perlu dibalun dan diibai pronto.

      Dia biadab dan kurang ajar, tak dibimbing emak bapak nya di masa kecil.

      Bercampur dengan jenis yang seperti itu juga di SJK, dia biadab hingga ke tua.

      Di rumah, dia bercampur dengan anjing dan babi. Di tinggalkan sendirian masa emak bapak nya kerja, dia selalu merayap di kandang babi di masa kecil, lapar, ambil tahi babi, masuk mulut, makan. Maka busuk lah kata2 yang keluar dari situ.

  13. LAGI BUKTI PHD4PIG ADALAH BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ…….KLCI JATUH DARI 1800 KPD 1300….

    Eksport naik 3.1 peratus, lebihan dagangan meningkat 57.5 peratus pada Julai 2020 – MITI…..

    Eksport Malaysia pada Julai 2020 meningkat 3.1 peratus kepada RM92.53 bilion berbanding Julai 2019 sekali gus menjadi eksport Julai yang tertinggi dicatatkan setakat ini, menurut Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

    Menurutnya, ini juga merupakan eksport kedua tertinggi yang pernah direkodkan selepas RM97.12 bilion pada Oktober 2018, manakala import pada bulan yang sama berkurangan 8.7 peratus kepada RM67.38 bilion.

    “Lebihan dagangan berkembang 57.5 peratus kepada RM25.15 bilion berbanding RM15.97 bilion pada Julai 2019 dan merupakan lebihan dagangan yang tertinggi direkodkan setakat ini,” kata kementerian itu dalam kenyataan hari ini.

    Bagaimanapun, MITI berkata jumlah perdagangan pada Julai 2020 menyusut 2.2 peratus tahun ke tahun kepada RM159.92 bilion disebabkan perdagangan yang rendah direkodkan dengan Australia, Thailand, Korea, Indonesia dan Jepun.

    “Sementara itu, perdagangan yang lebih tinggi dicatatkan dengan Amerika Syarikat (AS), India, Bahrain, China, Taiwan, Singapura dan Hong Kong,” katanya.

    Berdasarkan perbandingan bulan ke bulan, perdagangan, eksport dan import pada Julai 2020 masing-masing mencatatkan peningkatan 10.4 peratus, 11.7 peratus dan 8.7 peratus, manakala lebihan dagangan naik 20.6 peratus, katanya.

    Menurut kementerian, bagi tujuh bulan pertama 2020, jumlah perdagangan bernilai RM993.22 bilion, menguncup 6.8 peratus berbanding tempoh yang sama pada 2019.

    “Perdagangan yang lebih rendah adalah melibatkan Thailand, Singapura, India dan Jepun manakala kenaikan perdagangan direkodkan dengan Korea, AS dan Bahrain,” katanya.

    MITI berkata eksport dalam tempoh ini bernilai RM541.47 bilion, berkurangan 6.2 peratus, manakala import berjumlah RM451.75 bilion, penurunan 7.4 peratus, dengan lebihan dagangan menokok 0.8 peratus kepada RM89.72 bilion.

    Jelasnya, pada Julai 2020, eksport barangan perkilangan yang merangkumi 87.5 peratus daripada jumlah eksport, berkembang 4.7 peratus tahun ke tahun kepada RM80.94 bilion.

    “Ini berikutan permintaan yang lebih tinggi bagi barangan elektrik dan elektronik (E&E), keluaran getah, barangan perkilangan lain terutamanya solid-state storage devices (SSD), barangan optik dan saintifik, barangan kayu serta barangan besi dan keluli,” katanya.

    Eksport keluaran pertanian (menyumbang 7.1 peratus kepada jumlah eksport) naik 30.4 peratus tahun ke tahun kepada RM6.57 bilion disumbangkan oleh kenaikan eksport minyak sawit dan keluaran pertanian berasaskan minyak sawit, katanya.

    Menurutnya, perdagangan dengan negara-negara ASEAN pada Julai 2020 menyumbang RM40.95 bilion atau 25.6 peratus kepada jumlah perdagangan di Malaysia, berkurangan 5.1 peratus berbanding Julai 2019.

    “Eksport meningkat 0.1 peratus kepada RM25.58 bilion, disokong terutamanya oleh kenaikan eksport barangan E&E. Import dari ASEAN menyusut 12.6 peratus kepada RM15.36 bilion,” kata MITI.

    Mengenai perdagangan dengan China, MITI berkata pada Julai 2020 ia menokok 1.9 peratus tahun ke tahun kepada RM29.44 bilion, mewakili 18.4 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia.

    “Eksport ke China terus meningkat bagi empat bulan berturut-turut, berkembang 13.9 peratus kepada RM15.58 bilion.

    “Pertumbuhan ini dipacu oleh kenaikan eksport barangan besi dan keluli, barangan perkilangan lain (SSD), minyak sawit dan keluaran pertanian berasaskan minyak sawit serta barangan perkilangan logam,” katanya dan menurutnya import dari China merosot 8.9 peratus kepada RM13.86 bilion.

    Sementara itu MITI berkata, perdagangan dengan AS pada Julai mencatat peningkatan 21.7 peratus tahun ke tahun kepada RM17.47 bilion, merangkumi 10.9 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia.

    “Eksport melonjak 28.6 peratus kepada RM11.16 bilion disumbangkan oleh kenaikan eksport barangan perkilangan seperti barangan E&E, keluaran getah, barangan kayu, keluaran petroleum serta jentera, kelengkapan dan peralatan,” katanya dan menurutnya import dari AS naik 11 peratus kepada RM6.31 bilion.

    Menurut MITI, jumlah perdagangan dengan Kesatuan Eropah (EU) yang mewakili 7.8 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia pada Julai 2020 menguncup 7.3 peratus tahun ke tahun kepada RM12.48 bilion.

    “Eksport meningkat 3.4 peratus kepada RM7.71 bilion, disumbangkan oleh kenaikan eksport keluaran getah serta minyak sawit dan keluaran pertanian berasaskan minyak sawit, manakala import dari EU berkurangan 20.5 peratus kepada RM4.77 bilion,” katanya.

    MITI berkata, bagi perdagangan dengan Jepun yang merangkumi 6.2 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia pada Julai 2020, ia menyusut 7.3 peratus tahun ke tahun kepada RM9.89 bilion.

    “Eksport berkurangan 2.8 peratus kepada RM5.2 bilion berikutan pengurangan eksport LNG.

    “Bagaimanapun, penurunan ini telah diimbangi oleh eksport yang lebih tinggi bagi barangan perkilangan dan keluaran pertanian ke Jepun, masing-masing meningkat 3.5 peratus dan 10.7 peratus,” katanya.

    Ia berkata, pertumbuhan eksport ke Jepun disokong oleh barangan E&E, keluaran getah, barangan optik dan saintifik, minyak sawit dan keluaran pertanian berasaskan minyak sawit serta keluaran petroleum, manakala import dari Jepun susut 11.8 peratus kepada RM4.7 bilion.

    Perdagangan dengan rakan dagang Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) yang merangkumi 65.7 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia pada Julai 2020 berkurangan 3.9 peratus kepada RM105.05 bilion.

    “Eksport ke negara rakan dagang FTA bernilai RM62.72 bilion, meningkat 1.9 peratus tahun ke tahun, manakala import menguncup 11.4 peratus kepada RM42.32 bilion,” katanya.

    -BERNAMA

  14. #melayu2islamhadi, yg menakjubkan bukan kebijaksanaan mereka tapi kesundalan yg di pamerkan sentiasa oleh mereka…

    malaun2 pAs serta babi2 periharaan mereka, masih merasakan diri mereka serba suci dan betul belaka, tidak ada cacat cela dgn fahaman dan kesundalan2 yg di lakukan oleb mereka…

    ngape tidak merdekakan diri dari kesundalan yg sekian lama mereka terjurus melakukan nya saban hari….

    hingga kini, babi bernama hadi awang dah memohon maaf dgn fahaman takfiri yg membawa kematian di memali?

    malab jauh sekali bertaubat, masih tegar dgn mem”babi” dgn tabiat kapir mengapir sana sini…

    tidak sedar bahawa ajaran sesat mereka yg amat nyata, pendewaan dan pemujaan melulu kpd muhammad bin aminah melebihi kenabian dan kerasulan nya…

    kesundalan ape malaun2 pAs lakukan, hingga syahadah yg di lafazkan berbentuk2 syirik, saban hari di lakukan oleh babi2 yg di hidang dgn kwtulan daging babi dari amanat hadi…

    negara dah 65 tahun merdeka sejak pengikhtiaran TAR di padang hilir melaka, tapi babi2 dan malaun2 pAs masih belenggu dgn kesundalan2 yg mereka reka2….

    babi2 dan malaun2 pAs faham dan mengerti ape itu kenabian dan kerasulan muhammad anak aminah?

    atau masih menyundal dgn ke”babi”an utk menjenamakan babi2 yg blh terbang, #melayu2islamhadi pula?

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA DIA CAKAP MENGARUT DAN/ATAU MENCARUT.

      Dah banyak kali dia buat begitu, maka dia Zunnun the pukimak lah.

      DAP memang musuh tradisi dengan PAS. Tapi bila dia hasut bangsa Melayu dan agama Islam maka dia menjadi aku punya morning fun and entertainment membalun, menibai dan membantai dia di sini.

    2. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK ini asyik dengan babi nya, maklum lah dia jenis yang makan babi, tonggang tonggek pegang joss sticks di pangkal pokok Kayu Ara di tepi rumah nya.

      Menuduh “Melayu2Islam” makan babi tapi dia menjaja seketul daging babi yang tak laku, hingga busuk keluar ulat. Maka di goreng nya dan di hidang nya kpd puak nya bersama sama dengan maggots goreng itu.

  15. malaun pAs, babi yg bernama zawawi aka ketua pendeta pAs, mengatakan kitab injil dah di robek sejak sekian lama nya, memandangkan isa di katakan “anak tuhan’ dari ape yg isa sendiri katakan anak manusia….

    dari ‘son of man’ kpd ‘son of god’….

    tidak krcuali juga babi2 #melayu2islam merobek ayat An’Am 163 dari “alwalu” kpd “minal” dlm lafaz iftitah harian mereka….

    ayat2 yg terkandung dlm segala ‘scripture text’ ada lah tulisan dari manusia, jauh sekali dari kata2 tuhan yg maha berkata….

    kerana ape yg di katakan oleh mereka yg mengatakan kata2 tuhan lalu di tulis oleh mereka2 yg menyaksikan dan kemudian di bukukan melalui masa yg panjang dan keturunan melibatkan ratusan tahun kemudian….

    kebenaran dan suci nya kata2 tuhan bukan terletak pd buku dan ayat2 yg di cetak kerana ayat2 itu jauh sekali dari kata2 tuhan kerana kara2 tuhan sentiasa yg berbentuk kata2 aktif….

    kata2 tuhan yg aktif sentiasa kumandang di setiap sanubari manusia yg berani tegakan kebenaran….

    kata2 tuhan ada di sekeliling alam yg meliputi setiap manusia, kerana ape sj yg terjadi dlm setiap seketika tiada lain,

    … kata2 tuhan yg manusia cuba fayakunkan ….

    Alam ini tidak terkandung oleh mana2 buku kitab yg manusia tulis dan cetak, kerana se tiap yg manusia bukukan dan cetak perlu di onak dan di betulkan seiring dgn ilmu perbendahaeaan luf nya…

    tapi malaun2 pAs dan segala theologian yg ada, masih menerima fahaman, tuhan “murka” dgn adam kerana ingkar perintah larangan memakan buah kuldi?

    betul ke tuhan “murka” ? murka kerana tuhan tidak ketahui bahawa adam akan mengunyah buah kuldi tersebut?

    gerangan ape, perkataan ‘murka’ di katakan lalu di tulus dan di cetak?

    1. Menuduh ketua pendeta pAs itu babi menunjukkan mulut celupar nya, tersangkut di pucci emak nya masa lahir, jadi herot, bibir terjueh, maka senang lah kata2 kotor keluar.

      Mengata “ayat2 yg terkandung dlm segala ‘scripture text’ adalah tulisan dari manusia, jauh sekali dari kata2 tuhan” menjadi bukti lagi bahawa dia jenis yang tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara di tepi rumah nya.

      Jenis ini tak tahu Syurga dan Neraka tapi bila mati dia terus ke Neraka. RIP di Neraka, Bong.

  16. Moo dan kerajaan #melayu2islam nya perlu melaung….

    merdeka? merdeka!merdeka.

    #melayu2islam Moo dan #melayu2islam hadi sama ke?

    yg terdahulu #melayu2islam jenama pengkianat yg mengkianati rakan se”pejuang” ….

    yg terkemudian #melayu2islam jenama takfiri sesat, kesana kemari kapir mengapir sambil kaut dedak….

    tapi yg tegar antara mereka, #melayu2islam omNo, mana ada peluang, samun menyamun kekayaan negara…

    hebat #melayu2islam, islam khas utk melayu2 no..

    1. #melayu2islam semua,dah merdeka no….

      bebas serba swrbi no…

    2. Hebat punya benci nya kpd PAS, DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK ini sanggup mengeluarkan Umno dari tuduhan nya PAS samun menyamun kekayaan negara.

      Menghasut mengata “islam khas utk melayu2”, Police Cyber Unit perlu awasi dia, ambil tindakan ke atas nya bila sesuai.

      Sementara itu dia dibalun, ditibai dan dibantai di sini.

  17. BANYAK BUKTI PHD4PIG ADALAH BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ….SUKA CARI MUSUH….ANTARANYA DENGAN PENJAWAT AWAM……

    Pelaksanaan e-kerajaan: Bilangan penjawat awam dijamin kekal……

    Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin
    SANDAKAN – Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini memberi jaminan jumlah penjawat awam seramai 1.6 juta di seluruh negara tetap dikekalkan, meskipun sistem kerajaan elektronik (e-kerajaan) dilaksanakan.

    Beliau berkata, ini kerana penjawat awam masih diperlukan untuk melakukan tugas-tugas lain bagi meningkatkan lagi keberkesanan penyampaian perkhidmatan, justeru tidak timbul isu pengurangan jumlah sedia ada.

    “Sebagai contoh, sebelum ini ada tiga orang untuk satu tugas, tetapi apabila e-government (e-kerajaan) dilaksanakan, hanya seorang akan menjalankan tugas itu, manakala dua orang lagi boleh buat tugas yang lain,” katanya pada satu majlis perjumpaan bersama penjawat awam Sandakan, di sini.

    Muhyiddin berkata, penggunaan teknologi sememangnya tidak boleh dielakkan, namun pada masa sama tenaga penjawat awam diperlukan untuk meningkatkan lagi produktiviti dan kualiti perkhidmatan.

    Beliau berkata demikian ketika menjawab pertanyaan seorang penjawat awam yang ingin tahu sama ada bilangan tenaga kerja sektor awam sedia ada akan dikurangkan jika sistem e-kerajaan dilaksanakan.

    Muhyiddin bagaimanapun mengakui akan terdapat perubahan dalam tugas penjawat awam apabila sistem itu dilaksanakan, namun teknologi itu akan memberi nilai tambah kepada penyampaian perkhidmatan.

    Katanya, beliau juga berpuas hati dengan prestasi penjawat awam, namun yakin mutu dan prestasi dapat ditingkatkan lagi sejajar dengan perkembangan semasa.

    Muhyiddin berada di Sabah dalam rangka lawatan rasmi dua hari bermula semalam. -Bernama

  18. Semburitttttttt terrrr…..jgn lari

  19. LAGI BUKTI PHD4PIG ADALAH BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ…….

    Eksport naik 3.1 peratus, lebihan dagangan meningkat 57.5 peratus pada Julai 2020 – MITI…..

    Eksport Malaysia pada Julai 2020 meningkat 3.1 peratus kepada RM92.53 bilion berbanding Julai 2019 sekali gus menjadi eksport Julai yang tertinggi dicatatkan setakat ini, menurut Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

    Menurutnya, ini juga merupakan eksport kedua tertinggi yang pernah direkodkan selepas RM97.12 bilion pada Oktober 2018, manakala import pada bulan yang sama berkurangan 8.7 peratus kepada RM67.38 bilion.

    “Lebihan dagangan berkembang 57.5 peratus kepada RM25.15 bilion berbanding RM15.97 bilion pada Julai 2019 dan merupakan lebihan dagangan yang tertinggi direkodkan setakat ini,” kata kementerian itu dalam kenyataan hari ini.

    Bagaimanapun, MITI berkata jumlah perdagangan pada Julai 2020 menyusut 2.2 peratus tahun ke tahun kepada RM159.92 bilion disebabkan perdagangan yang rendah direkodkan dengan Australia, Thailand, Korea, Indonesia dan Jepun.

    “Sementara itu, perdagangan yang lebih tinggi dicatatkan dengan Amerika Syarikat (AS), India, Bahrain, China, Taiwan, Singapura dan Hong Kong,” katanya.

    Berdasarkan perbandingan bulan ke bulan, perdagangan, eksport dan import pada Julai 2020 masing-masing mencatatkan peningkatan 10.4 peratus, 11.7 peratus dan 8.7 peratus, manakala lebihan dagangan naik 20.6 peratus, katanya.

    Menurut kementerian, bagi tujuh bulan pertama 2020, jumlah perdagangan bernilai RM993.22 bilion, menguncup 6.8 peratus berbanding tempoh yang sama pada 2019.

    “Perdagangan yang lebih rendah adalah melibatkan Thailand, Singapura, India dan Jepun manakala kenaikan perdagangan direkodkan dengan Korea, AS dan Bahrain,” katanya.

    MITI berkata eksport dalam tempoh ini bernilai RM541.47 bilion, berkurangan 6.2 peratus, manakala import berjumlah RM451.75 bilion, penurunan 7.4 peratus, dengan lebihan dagangan menokok 0.8 peratus kepada RM89.72 bilion.

    Jelasnya, pada Julai 2020, eksport barangan perkilangan yang merangkumi 87.5 peratus daripada jumlah eksport, berkembang 4.7 peratus tahun ke tahun kepada RM80.94 bilion.

    “Ini berikutan permintaan yang lebih tinggi bagi barangan elektrik dan elektronik (E&E), keluaran getah, barangan perkilangan lain terutamanya solid-state storage devices (SSD), barangan optik dan saintifik, barangan kayu serta barangan besi dan keluli,” katanya.

    Eksport keluaran pertanian (menyumbang 7.1 peratus kepada jumlah eksport) naik 30.4 peratus tahun ke tahun kepada RM6.57 bilion disumbangkan oleh kenaikan eksport minyak sawit dan keluaran pertanian berasaskan minyak sawit, katanya.

    Menurutnya, perdagangan dengan negara-negara ASEAN pada Julai 2020 menyumbang RM40.95 bilion atau 25.6 peratus kepada jumlah perdagangan di Malaysia, berkurangan 5.1 peratus berbanding Julai 2019.

    “Eksport meningkat 0.1 peratus kepada RM25.58 bilion, disokong terutamanya oleh kenaikan eksport barangan E&E. Import dari ASEAN menyusut 12.6 peratus kepada RM15.36 bilion,” kata MITI.

    Mengenai perdagangan dengan China, MITI berkata pada Julai 2020 ia menokok 1.9 peratus tahun ke tahun kepada RM29.44 bilion, mewakili 18.4 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia.

    “Eksport ke China terus meningkat bagi empat bulan berturut-turut, berkembang 13.9 peratus kepada RM15.58 bilion.

    “Pertumbuhan ini dipacu oleh kenaikan eksport barangan besi dan keluli, barangan perkilangan lain (SSD), minyak sawit dan keluaran pertanian berasaskan minyak sawit serta barangan perkilangan logam,” katanya dan menurutnya import dari China merosot 8.9 peratus kepada RM13.86 bilion.

    Sementara itu MITI berkata, perdagangan dengan AS pada Julai mencatat peningkatan 21.7 peratus tahun ke tahun kepada RM17.47 bilion, merangkumi 10.9 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia.

    “Eksport melonjak 28.6 peratus kepada RM11.16 bilion disumbangkan oleh kenaikan eksport barangan perkilangan seperti barangan E&E, keluaran getah, barangan kayu, keluaran petroleum serta jentera, kelengkapan dan peralatan,” katanya dan menurutnya import dari AS naik 11 peratus kepada RM6.31 bilion.

    Menurut MITI, jumlah perdagangan dengan Kesatuan Eropah (EU) yang mewakili 7.8 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia pada Julai 2020 menguncup 7.3 peratus tahun ke tahun kepada RM12.48 bilion.

    “Eksport meningkat 3.4 peratus kepada RM7.71 bilion, disumbangkan oleh kenaikan eksport keluaran getah serta minyak sawit dan keluaran pertanian berasaskan minyak sawit, manakala import dari EU berkurangan 20.5 peratus kepada RM4.77 bilion,” katanya.

    MITI berkata, bagi perdagangan dengan Jepun yang merangkumi 6.2 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia pada Julai 2020, ia menyusut 7.3 peratus tahun ke tahun kepada RM9.89 bilion.

    “Eksport berkurangan 2.8 peratus kepada RM5.2 bilion berikutan pengurangan eksport LNG.

    “Bagaimanapun, penurunan ini telah diimbangi oleh eksport yang lebih tinggi bagi barangan perkilangan dan keluaran pertanian ke Jepun, masing-masing meningkat 3.5 peratus dan 10.7 peratus,” katanya.

    Ia berkata, pertumbuhan eksport ke Jepun disokong oleh barangan E&E, keluaran getah, barangan optik dan saintifik, minyak sawit dan keluaran pertanian berasaskan minyak sawit serta keluaran petroleum, manakala import dari Jepun susut 11.8 peratus kepada RM4.7 bilion.

    Perdagangan dengan rakan dagang Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) yang merangkumi 65.7 peratus daripada jumlah perdagangan Malaysia pada Julai 2020 berkurangan 3.9 peratus kepada RM105.05 bilion.

    “Eksport ke negara rakan dagang FTA bernilai RM62.72 bilion, meningkat 1.9 peratus tahun ke tahun, manakala import menguncup 11.4 peratus kepada RM42.32 bilion,” katanya.

    -BERNAMA

  20. CIRI UTAMA BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ IALAH ATHEISTS NIHILISTS ATAU POLYTHEISM….. RINGKAS NYA MEREKA ADALAH PAGAN……

    DAP Has Always Opposed Islam From The Beginning……

    It took 20 years from 1998 to 2018 to convince the Malays that DAP is a friend to the Malays-Muslims. It took just one year to convince the Malays that DAP is an enemy to the Malays-Muslims. And it is going to take more than 20 years to change that perception.

    The Democratic Action Party or DAP was formed by Singapore’s People’s Action Party or PAP after Singapore split from Malaysia in 1965. Its purpose was to continue PAP’s opposition to Umno and the Alliance Party of Umno, MCA and MIC.

    It was basically a Malay versus non-Malay or Muslim versus non-Muslim agenda. And this resulted in the May 1969 a.k.a. “May 13” race riots four years later. Playing the race and religion card does have its consequences, as history has proven.

    Singapore’s Lee Kuan Yew was behind the formation of DAP in 1965
    Since “May 13”, DAP was forced to tone down its anti-Malay and anti-Islam rhetoric and use more subtle methods lest a backlash against the Chinese is triggered. But DAP has never abandoned its anti-Islam agenda, and by extension its anti-Malay agenda as well.

    In the post-May 13 period of the 1970s, life was less complicated. DAP operated in the Chinese heartland in the West Coast of West Malaysia (and the Chinese towns in Sabah and Sarawak) while PAS, DAP’s adversary, operated in the Malay heartland of Kelantan, Terengganu, Kedah and Perlis where the Malay population exceeded 80-90%.

    However, in 1981, PAS began to spread its wings through the effort of its current President, Abdul Hadi Awang. No longer was PAS going to be just a kampung party. It was going to make its presence felt in the urban areas and on the West Coast of West Malaysia, and maybe even in the East Malaysian states of Sabah and Sarawak.

    DAP realised that times were changing. Politics can never be just Chinese versus Malays, or non-Muslims versus Muslims like in the 1960s and 1970s. There must be some form of multi-racial coalition where DAP could use the Malay voter base to win federal power. If not, DAP would remain just a noisy opposition or a barking dog — an anjing menyalak bukit, as the Malays would say.

    In 1990, Ku Li’s Semangat 46 formed the Gagasan Rakyat coalition with DAP on condition it did not include PAS
    In 1988, when Tengku Razaleigh Hamzah a.k.a. Ku Li launched his anti-Umno party (or rather his anti-Tun Dr Mahathir Mohamad party), Semangat 46, DAP contemplated an alliance with it.

    DAP knew that a direct confrontation with the Malays-Muslims of Umno and PAS would get them nowhere. They knew they needed to use Malays to fight Malays or Muslims to fight Muslims. This was precisely how the Christian West destroyed the Muslim Ottoman Empire, they used Muslims to do it.

    Hence, in 1990, DAP entered into an Alliance with Semangat 46, which they called Gagasan Rakyat. But DAP did not want to have anything to do with PAS. So Semangat 46 had to form a separate alliance with PAS, which they called Angkatan Perpaduan Ummah or APU.

    DAP made it very clear they would never agree to sit at the same table with PAS, let alone sleep in the same bed. Karpal Singh even once said PAS can implement Islamic laws “over my dead body.”

    Such was DAP’s hatred for PAS and Islam.

    Dr Hatta Ramli issued a public promise in November 1999 that PAS would not push for an Islamic State or Hudud before DAP would agree to join the Barisan Alternatif coalition
    When Mahathir and Anwar Ibrahim clashed in September 1998, and Parti Keadilan Nasional (now called PKR) was formed in April 1999, DAP did not commit itself to Anwar, especially since Anwar had the support of PAS (because of his close and personal relationship with the then PAS President, Fadzil Noor).

    It was not until six months later that DAP agreed to an alliance with PKN and PAS. But it had to be on the condition that PAS publicly promise it would not push for an Islamic state or Islamic laws, such as Hudud, if the opposition ever came to power.

    PAS leader Dr Hatta Ramli then issued a public statement promising that whatever decision the opposition coalition agreed on must be based on consensus or unanimous decision, and that PAS would never push for an Islamic state or Islamic laws unless mutually agreed upon by all coalition partners.

    However, in the November 1999 general election, Lim Kit Siang and Karpal Singh lost their seats. The Chinese were clearly punishing them for forming an alliance with PAS. In 2001, DAP broke off with PAS and PKR, and in the 2004 general election contested as an independent party.

    Karpal Singh and Lim Kit Siang lost their seats in the 1999 general election because of DAP’s alliance with PAS
    In the 1999 general election, in partnership with PKR and PAS, DAP won 10 seats against 830,870 votes. In the 2004 general election, as an independent party, DAP won 12 seats but against only 702,243 votes. And considering the number of voters had increased by more than 500,000, DAP actually did worse.

    So, in the 2008 general election, DAP went back into an alliance with PKR and PAS. This time DAP did much better with 28 seats against more than one million votes. And this was because DAP managed to convince the Chinese voters they were just using the Malays to fight the Malays.

    DAP improved even further in the 2013 general election where they won 38 seats against 1,736,267 votes. The Chinese voters were convinced that the “use Malays to fight Malays” strategy was working, plus many Malays also voted for DAP.

    Then came “the big one” in 2018. But that was mainly because Umno was split and the Malays were divided into six parties, plus Mahathir was heading the opposition push.

    Pakatan Harapan won the 2018 general election because Mahathir split Umno and the Malays were divided into six parties
    But that has now changed. The “use Malays to fight Malays” strategy can no longer work and the Malays no longer support DAP, or any coalition that includes DAP, like they did in 2018. Today, it is perpaduan ummah or Malay-Muslim unity, plus ABCD or “Asal Bukan Cina DAP”.

    Most Malays are convinced that DAP’s agenda is anti-Malay and anti-Islam. Whatever strategy DAP comes up with is never going to change the perception that DAP is anti-Malay and anti-Islam.

    It took 20 years from 1998 to 2018 to convince the Malays that DAP is a friend to the Malays-Muslims. It took just one year to convince the Malays that DAP is an enemy to the Malays-Muslims. And it is going to take more than 20 years to change that perception.

  21. #melayu2islam ini penjenamaan hadi awang….

    byak sgt unsur2 amanat seketul daging babi yg di pelopori nya….

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK ini penjenamaan aku.

  22. Tak boleh di beri muka DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK.

    Tiap kali dia masuk sini, mesti dibalun, ditibai, dibantai supaya pembaca tidak terpengaruh dengan hasutan2, kata2 derhaka nya kpd negara dan segala kotor yang keluar dari mullut nya.

    1. jgn putus asa, teruskan pekerjaan yg di amanahkan oleh nafas yg berkata2….

      jika rasa semput, lepAs kan nafas, jgn di tarik, nanti terbeliak biji2 mata…

      nafas pun blh berkata2 …

      atau bisikan ?

      mcm bisikian berkata

      “Nabi Muhammad berperang dlm bulan ramadhan”

      hebat no, asyik pamper sana kemari ngape?

      1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA DIA CAKAP MENGARUT DAN/ATAU MENCARUT) tak pakai nafas.

        Dia pakai fibrillator, Heart Disease Machine / Medicine.

        Dia tak berperang sebab pandai tipu helah, dapat bertempat di negara ini, menipu, membohong, cepat jadi kaya, kena heart problem, pakai fibrillator.

        Kesian Apek nih, tak lama lagi gol.

  23. #melayu2islam, yg mana antara kedua nya yg benar?

    melayu ada etika? islam bersifat semesta dan seiring dgn kemanusian manusia?

    atau islam setakat mengunyah daging babi sj ? lalu mem”babi” merata2…

    muhammad bin aminah dah mati, kenabian dan kerasulan nya siape pula?

    yg di syahadahkan kpd yg dah kojol arau yg kekal sentiasa…

    melayu2islam haiwan babi ke, tak tahu membezakan akan nya, hingga islam jadi persembahan dan pemujaan assobiyah bangsa arab sj, dari bahasa hingga budaya sundal mereka…

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK kunyah daging babi yang tersumbat di lub.ng bont.t kamu kerana lama tak dapat Bang Ali punya rod.

      Kamu tak ada Rasul atau Nabi, ha nya ikut2 orang saja. Mula ikut Confius (cius), kemudian Tao, Budis, Evangelical Christianity.

      Kamu keturunan yang tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara memegang joss sticks.

  24. Jap laagi kling mabok todi memekik terlolong….

    1. Kamu dah menjerit melaung hingga hilang suara. Kalau terus gol pun bagus.

    2. Saturday, August 29, 2020
      Slim Results – Dr Mahathir Loses (Big Time) His SEVENTH By Election In A Row, PETAI Becomes Still Born.
      Ok the results are in for the Slim By Election. Here is The Star :

      TANJUNG MALIM: BN won Slim by-election with landslide victory

      Election Commission announced official results

      BN candidate polled 13,060 votes

      independent had 2,115 votes

      BN won with 10,945-vote majority

      327 spoilt votes, voter turnout 68.4%

      23,000 voters in Slim state constituency

      My comments :

      I count this as Dr Mahathir’s SEVENTH By Election loss.

      This is as bad as Tanjong Piai where Dr Mahathir lost by over 15,000 votes.

      The total votes cast in Slim was 15,778 votes.

      Of which Dr Mahathir’s PETAI candidate got only 2,115 votes or 13%.

      Now here is the worst part. Dr Mahathir lost to these bunch of bab**ns.

      Including that one idiot who is not wearing a face mask in public.

      The BN won in ALL the 13 polling districts. Here is Malaysiakini :

      significant number of Chinese, Indians who voted against BN in 2018 have reversed

      very apparent in Indian-majority Ladang Sungkai where Indian voters 83.56%

      2018, 70.35% voters in this district backed Pakatan Harapan

      This time around, 68.26% voters backed BN

      Sungai Slim Utara voting district suggest similar swing by Chinese voters

      Sungai Slim Utara BN won only 17.85% in 2018

      This time BN bagged 61.28%

      massive turnaround in Chinese-majority (60.85%) district

      BN “turnaround” in 6 districts that did not support them in 2018 elections

      significant swing towards BN among townsfolk across all three major races

      My comments :
      I think there is no need for Dr Mahathir to waste time registering PETAI.

      The people have spoken. For the SEVENTH By Election now, they do not agree with him (or his new party).

      I dont agree with the outcome in Slim but you cannot deny the choice made by those 13,060 voters who voted for the BN. It is how the public sees their future.

      Plus the BN has mellowed a lot after losing the 2018 General Elections. The people have been fooled again.

      Isnt there anyone who will say the right things and do the right things and still win the majority votes of the people?

      Syed Akbar Ali at 11:24:00 PM

      1. Sunday, August 30, 2020
        Al Kisahnya Tersebutlah Kisah… Post mortem Prk Slim…

        Kenyataan Rafizi, Madey Bukan Faktor Kemenangan PH diPRU14 Terbukti diSlim dan 6 PRK Sebelum Itu Terutama Kekalahan KO 15000 diTanjung Piai.

        Tadi aku terbaca berita yang menyebut DS Anwar kurang terlibat dalam berkempen untuk calon bebas yang disokong oleh Mahathir di PRK Slim.

        Bagi aku tindakan DS Anwar itu tepat. Bukan soal berdendam, tapi sekadar eksperimen. Eksperimen ini tujuannya untuk membuktikan teori.

        Teori ramai orang, Mahathir merupakan faktor kemenangan PH dalam PRU14. Maka PRK Slim ini adalah tempat paling tepat membuktikan teori itu.

        Mahathir giat berkempen siang dan malam di Slim. Dengan aura yang penyokongnya dakwa dia miliki, calon yang disokongnya sepatutnya menang besar.

        Kelibat DS Anwar tak diperlukan. Seperti mana yang disebut pembencinya, DS Anwar bukan faktor. Jadi kenapa nak ungkit DS Anwar tak ikut berkempen?

        Kesian jadi DS Anwar. Yang khianat PH semua orang kesayangan Mahathir (termasuk Azmin & Zuraida). Yang letak jawatan pun Mahathir.

        Hari ini orang tuduh DS Anwar punca PH tak dapat memerintah semula. DS Anwar pula dikata jadi batu penghalang dan didesak berundur. Jenis otak tepu.

        Ceritanya mudah sahaja. Di PRK Slim ini telah terbukti Mahathir tak punya aura lagi. Jadi eloknya Mahathir berundurlah dari pentas politik.

        Dan semua yang di pihak pembangkang pula perlu pusatkan sokongan kepada DS Anwar, seperti mana ketika PH mula-mula terbentuk dahulu.

        Jika ini berlaku, InsyaAllah, sebelum hujung tahun PH akan memerintah semula. Selagi masih ada yang nak bodek Mahathir, selagi itulah PH kekal pembangkang. Dan yang bebas pula akan kekal pembangang.
        Kredit kepada:-

        – R a j a G e l a p –

  25. saban tahun, menjelang 31 Aug, #melayu2islam pekik terlolong dgn laungan….

    merdeka? merdeka! merdeka

    betul ke dah merdeka? merdeka dari siape? merdeka dah ke dari kesundalan rethorik #melayu2islam ?

    islam mak bapak kamu semua punya ke?

    melayu yg byak menyamun, kaut dedak dan helah, bak akal letak di kepala bawah, melayu ala #kepalabutuh ke?

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK is a traitor to this country mempertikaikan negara ini sudah merdeka.

      His ancestors floated in a tongkang in the South China Sea, singgah negara ini, di biarkan, sekarang dia perlu di halau.

      Damn ungrateful ingrate.

  26. malaun2 pAs yg asyik keinginan utk membentuk melayu raya utk ape?

    bekalan air bersih di kelangtang tak kan kena tunggu sampai 40 tahun baru selesai…

    kesian #melayu2islam di temberang oleh hadi….

    1. Kalau puak DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK ini memerintah, satu abad 100 tahun pun belum dapat bekalan air bersih di Kelantan.

      Dia tak hairan sebab dia minum air kencing selalu.

    2. Eddy awans memang kaki bapak segala temberanGGGG

  27. #melayu2islamhadi, yg mati tergolek2 di memali, mati ketak atau mati syahid kerana amanat seketul daging babi hadi di dahkan sesat yg bahaya….

    ada babi2 belaan hadi awang yg blh beri pencerahan

    1. ….seketul daging babi hadi di dahkan sesat dan amat bahaya…

      1. Di laporkan daging itu tersumbat di lub.ng bont.t kamu tapi kamu tarik keluar, goeng dan makan.

    2. Jenis kamu ramai yang bergelimpang di rusuhan kaum 13 Mei 1969 selepas Tentera di arah mengawal keadaan dan mereka ikut no-nnsense SOP nya.

      Baca lah laporan2 dalam buku berkenaan peristiwa itu.

  28. BUKAN SENANG UMNO NAK JATUHKAN PAK DIN. UMNO MINTA CEPATKAM PRU,TAPI PAK DIN SEGERA BALAS DENGAN “CASH IS KING”

    BERITA
    PM usul bantuan JKM dinaikkan dari RM200 ke RM1,000

    Bernama

    Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengusulkan agar bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat yang pada masa ini berjumlah antara RM200 dan RM300 kepada mereka yang layak dinaikkkan ke RM1,000.

    Katanya cadangan itu akan beliau kemukakan pada mesyuarat jemaah menteri minggu depan.

    “Saya tahu cakap (kenyataan) saya ini mempunyai implikasi besar, but I don’t care (tapi saya tidak peduli).

    “What is important is the livelihood of our people down there (Yang penting ialah mata pencarian rakyat di akar umbi) … they have suffered for a long time (mereka menderita sejak sekian lama),” katanya pada majlis perjumpaan bersama pimpinan masyarakat, di Sandakan hari ini.

    1. Ingat sandakan ingat hotel….huhu

  29. Imagine, the bastard DAP OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK can stand all the humiliation I heap on him, morning, noon, evening and night time.

    It’s because he has no choice. He cannot commit suicide – cannot hara kiri because he’ll go huru hara on the sight of blood. He cannot fall on his sword like a Roman General as his sword is only 2 inches long.

    He can only quietly creep to the coconut shell, stay there with the katak puru.

    1. had it been effective since, keep trying and sqeeze ur ball harder…

      1. Hey stupid, how can I squeeze my balls when my cock is in your assol?

        1. a 2 inches cock boy? melayuislam 2 inches cock? u ball carrier it with assmin boy? another pathetic melayu2islam …

          1. Not admitting your 2 inch thingy, eh?

            At 80 years old, kecut, now less than 2 inches, DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK.

  30. Hah, aku tak boleh tulis banyak sangat. Nanti si complex-stricken opposition bloke di sini bising pulak, keriau, menangis, melolong.

  31. politik melayu yg meletakan fahaman #melayu2islam hanya benruk rethorik sj, kerana melayu dan islam dua istilah yg jauh sinonim antaea mereka…

    melayu itu bangsa, islam itu tuhan kebenaran nya, kesundalan ape #melayu2islam mengatakan tuhan yg khas utk bangsa melayu sj ?

    jgn pulak temberang hingga cerita babi2 terbang bentuk nya….

    morsi dgn #muslimbrotherhood pun tak segila sewenang2nya mengunakan islam menamakan pergerakan nya…

    #melayu2islam politik berbentuk babi2 dgn colony mereka….

    asyik mem”babi meletakan akal di kepala bawah, lalu mem”butuh” merata2….

    1. Si sepet DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK fahaman nya tonggang tonggek dengan joss sticks di pangkal pokok Kayu Ara.

      Confius (cius), kemudian Tao, dahtu Budis, penghabis nya Evangeliccal Christian.

      Takda sinonim, ha nya babi semata mata nya. Babi rupa, babi bentuk, babi muncung, menyodok sana sini, tahi pun di sodok, masuk mulut nya.

      Maka busuk lah yang keluar dari mulut dia.

  32. BERITA
    PRK Slim: Mungkin dah sampai masa Dr M fikir persaraan – NGO belia
    Mohamad Siddiq Mohd Azani

    Diterbitkan sejam lepas

    ULASAN | Kekalahan teruk calon tajaan Tun Dr Mahathir Mohamad adalah satu isyarat jelas bahawa anak muda sudah letih melayan karenah politik Malaysia yang dipelopori oleh wajah-wajah yang sama, tanpa hala tuju yang jelas.

    Rata-rata Orang Melayu sudah pun memberi peluang kepada PH untuk memerintah namun mereka dikecewakan dengan prestasi kerajaan itu lantaran membuat keputusan untuk tidak lagi memberi sokongan.

    Orang Melayu sudah muak dimomokkan dengan kisah pencuri, penyamun berulang-ulang kali sedangkan pencuri dan penyamun ini pun sedang berpeluh menghadapi kes di mahkamah untuk menyumbat mereka ke dalam penjara.

    Orang Melayu juga tidak malas dan tidak suka digelar malas. Buka mata dan turun ke lapangan. Lihat ramai anak muda Melayu yang bertungkus lumus serta bermatian kerja siang dan malam demi survival mereka.

    Janganlah khianat mandat rakyat dengan memperbodohkan rakyat seperti “kami tak sangka menang, sebab tu kami berjanji” atau “Kami ingat kalah, kami letaklah perkara susah dalam manifesto” mahupun “terima kasih atas pandangan, tapi anda bukan kerajaan”.

    Adakah Melayu mudah lupa? Melayu tidak lupa. Mereka ingat semua ini dan mereka menghantar isyarat pada setiap PRK diadakan.

    Rakyat sudah bosan dengan modal kempen buruk-memburuk, label melabel. Rakyat mahukan penyelesaian segera.

    Modal kempen pencuri, penyamun, penyangak sudah tidak lagi relevan.

    Peratusan undi menunjukkan sokongan kaum Melayu, Cina dan India sudah meningkat kepada BN. Ini satu isyarat jelas bahawa Tun Dr Mahathir sudah tidak lagi berpengaruh. Mungkin sudah tiba masanya Tun memikirkan tentang persaraan

    1. Korang masih risaukan pengaruh Tun M, Walau pun kalah PRK Slim. Itu hanya melukut di tepi gantang, bila sampai PRU korang gigil lutut.

      Baru nak meningkat undi di PRK Slim dah nak heboh. Pariah betul punya pemikiran.

  33. fahaman takfiri itu binatang ke sifat nya?

    fahaman salafi berbentuk haiwan maba pula?

    takfiri itu berbentuk babi yg di sembelih di levant dan afghan oleh kuasa di barat kerana kesundalan extremist mereka….

    di malaysia, fahaman extremist sedemikian di bawa oleh malaun babi sundal, hadi awang nama nya, dgn amanat seketul daging babi yg di masak dlm gulai di rusila….

    termakan oleh babi2 di memali, lalu babi2 tergolek2 mati…

    mati syahid #kepalabutuh kerana hingga kini, babi hadi awang gagal memberi pwnjelasan, saksi syahid bagaimana penyaksian antara nyawa dan jasad berlaku….

    bila babi2 pAs tak faham kebenaran islam, agama di gunakan utk pelacuran semata2…

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK jaja seketul babi yg di sembelih, tak laku hingga maggots keluar dari nya. Di goreng nya bersama maggoots itu, dijamu nya puak dia.

      Yang ramai tergolek mati ia lah di rusuhan 13 Mei 1969 di mana Tentera di arah mengawal keadaan dan depa gunakan deppa punya no-nonsense SOP. Maka baca lah laporan2 Polis yang di sebut di Laporan 13 Mei 1969 itu.

  34. TAK LAIN TAK BUKAN, zunnun ini ialah DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA DIA CAKAP MENGARUT DAN/ATAU MENCARUT).

    Perlu dibalun, ditibai dan dibantai berterusan di sini. Akan di buat demikian lagi selepas ini.

    1. Kling ni siang mlm syok sendiri..

      1. Kamu pariah syiokkan emak kau. Kena pelupoh bapak kau.

        Dua2 depa tak bimbing kau di masa kecil.

        Jadi biadab dan kurang ajar hingga ke tua.

        Dahtu, pariah pulak.

  35. tapi, kesundalan yg kini menjelma, tak lain kesundalan melayu dgn fahaman takfiri yg di bawa masuk oleh anak2 melayu yg belajar di Jordan, Mesir, Yemen dan Saudi…

    kesundalan bentuk ape takfiri sedemikian rupa?

    1. Kesundalan yang paling ketara ia lah yang di lakukan DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK.

      Menyundal di backlanes of Chow Kit Road, KL. Pakai baju singkat supaya nampak kan perut dan belakang yang nampak bontot sikit.

      Tapi dah selalu sangat dia menyundal, Bang Ali pun dah tak minat kpd dia.

  36. tapi dgn kemasukan sabah dan sarawak akhir nya tertubuh sebuah negara Malaysia pd 1963, kesundalan melayu2 menjadi2 berterusan gila pula…

    gila kerana ape? dan di pelopori oleh siape?

    ….gila kerana bebas menggunakan istilah melayu utk menyamun kekayaan negara?

    dan omNo yg selama ini yg melakukan nya…

    1. Korang bukan Melayu memang jeles Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak ada Kedudukan Istimewa di Perkara 153 Perlembagaan negara.

      Nothing you can do except berhijrah, kalau tak boleh atau tak mahu terima keadaan itu.

  37. tanah persekutuan dah 65 tahun di merdeka kan dari luhuran TAR di padang hilir melaka dan 63 tahun deklarasi oleh TAR di KL

    tapi, rakyat masih di belenggu, tidak bebas dari kesundalan melayu dgn ‘islam’ yg di anuti mereka…

    dan islam di belenggu oleh melayu2 yg asyik menyundal dgn tabii samun menyamun, dan menggunakan nya utk kepentingan dunia sj..

    rakyat dan negara dah merdeka dan bebas ke cara pemikiran mereka?

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK mengarut macam2.

      Yang tidak bebas dari kesundalan ia lah kamu, asyik menghasut kedudukan Melayu di negara ini.

      Pemikiran kamu sangat kotor, kepala kamu penuh tahi, otak kamu ada grey matter tapi warna kuning potassino yellow, macam tahi.

  38. zunnun dan anomouse small sama orang nya.

    Jenis itu memang selalu menipu, membohong, memutar belit, coba tunjukkan dia ramai, konon.

    KEPALA BAPAK DEPA, kata Najib Klepto wal Jibo.

  39. Itu bukan malu-malu … tapi acah-acah.

    Gaya je garang tapi sebenarnya penakut.

    Mula dengan dengan 2 orang menarik sokongan.. esok tu lagi 2 orang. Jika Muhyiddin buat tak reti .. semua sekali tarik balik sokongan.

    Yang kena berani Mat Hassan….ada je peluang desak PRU awal..

    Malang nya se jauh mana keyakinan dan kepercayaan UMNO pada PAS ?

  40. RAKYAT MAHU SISTEM EKONOMI ADIL……SISTEM BANKING BERTERASKAN KEUNTUNGAN DARI BISNES SEBENAR BUKAN BERGANTUNG DARI RIBA DAN SPEKULASI…….

    RAKYAT MAHU PARTI YANG PERJUANG HUDUD….TIADA YANG KEBAL UNDANG2……..

    RAKYAT SUDAH MASAK…. PHD4PIG HANYA MAMPU TAWAR AIR KENCING DAN TAHI….
    .

    Sekilas fakta PRK Slim …….

    1. BN menang dengan jumlah undi 13,007 – lebih besar daripada gabungan undi BN dan PAS pada PRU14
    2. Dari segi peratus, BN berjaya menguasai 84.37% undi dalam PRK kali ini. Pada PRU14, peratusan undi bagi gabungan BN dan PAS adalah 67%.

    3. BN menang di kesemua 13 Pusat Daerah Mengundi (PDM)

    4. BN berjaya memenangi 61.28% undi di PDM Sungai Slim Utara. PDM ini amat signifikan kerana lebih 60% pengundinya adalah daripada kaum Cina. Pada PRU14, BN hanya berjaya memenangi 17.9% undi di PDM ini

    5. Bagi PDM Ladang Sungkai yang memiliki 83.56% pengundi India, BN berjaya memperoleh 68.3% undi. Peratusan ini jauh lebih tinggi berbanding gabungan peratusan yang diperoleh PAS dan UMNO pada PRU14 iaitu sebanyak 29.7%

    6. Ini bermakna bukan sahaja Melayu, tetapi rakyat seluruh kaum telah meninggalkan pembangkang – memberi bayangan bahawa rakyat tidak percaya bahawa Muafakat Nasional bersifat perkauman

    7. PH berjaya mengekalkan rekod bersih tanpa kalah ketika menjadi pembangkang kerana tidak bertanding.

    #InilahMuafakat

    Helmie Hanafie

    #Sumber : pakdin.my

    MR : Hakikatnya PH sudah basi dlmminda rakyat Malaysia

    1. Dajjal PAS MAHATHIRVSANWAR memang suka air kencing dan tahi.

      Mengata “RAKYAT MAHU PARTI YANG PERJUANG HUDUD”. Tapi tak kasi pun penerangan apa itu Hudud, mcm mana potong tangan, ada doktor sakasi ke tak, dll.

  41. negara dah 65 tahun ‘mencapai kemerdekaan’ tapi rakyat masih di belenggu dgn kesundalan2 #melayu2islam yg mana,

    #melayu2omNo meletakan melayu di mana akal di kepala bawah mereka, asyik mem”butuh” merata2….

    #islam-malaun2-pAs meletakan ‘islam’ di celah lubang2 puki, kesana kemari memuki merata2…

    rakyat perlu tahu, dimana hala tuju kemajuan dan kesejahteraan negara ..

    1. Baru 63th lah merdeka.bangang pnya zunnun babi aka tonyok

      1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        Kena sebiji dua si DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK.

  42. Akibat kuat kencing membelit dan munafik………..
    PRK Slim: Dr M ‘hilang pengaruh, tak lagi relevan’ – Penganalisis
    Diterbitkan 4 jam lepas…….

    Timbalan Pengarah Institut Kajian Etnik (KITA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Kartini Aboo Talib hari ini dipetik Bernama berkata Dr Mahathir Mohamad kini sudah tidak lagi relevan dan berpengaruh…….

    Ini selepas BN mengekalkan kerusi DUN Slim menerusinya calonnya Mohd Zaidi Aziz yang memperoleh 13,060 undi.

    “Saya rasa ini adalah penolakan menyeluruh kepada Dr Mahathir setelah beliau bersama PH suatu ketika dulu telah gagal membuktikan pada rakyat janji mereka (kerajaan) dan bertambah rumit dengan ahli parlimen PH rata-rata tiada pengalaman mentadbir,” kata Kartini.

    Zaidi menang dengan majoriti 10,945 undi apabila meraih 13,060 undi, berbanding Amir yang mendapat 2,115 undi dan Santharasekaran dengan 276 undi.

    Bagaimanapun, Amir berjaya mendapat sejumlah 13.6 peratus undi, menandakan dia tidak hilang deposit.

    Selain itu, Kartini (gambar, bawah) berkata keputusan PRK itu juga jelas membuktikan bahawa Slim ternyata sukar untuk dirampas oleh mana-mana parti selain BN.

    Sementara itu, Bernama juga melaporkan Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik, Dasar dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM) Mohd Shukri Shuib berkata rakyat dapat menilai calon BN yang menjadi sebahagian daripada kerajaan PN mampu mampu menjaga ‘periuk nasi’ mereka.

    Ini jelasnya, lebih-lebih lagi ketika negara dan dunia berdepan dengan kesan penularan wabak Covid-19.

    “Undi popular yang tinggi kepada calon BN itu menunjukkan restu rakyat kepada kerajaan dan dasar-dasar yang sedang dijalankan termasuklah keprihatinan terhadap ‘dapur rakyat’, ‘periuk nasi’ rakyat kesan daripada Covid-19 ini.

    “Dengan pelbagai dasar popular Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, maka jentera BN, PAS mahupun Bersatu tidak sukar untuk berkempen seterusnya memberikan kemenangan kepada calon mereka lebih-lebih lagi DUN Slim merupakan kubu kuat Umno,” katanya, lapor Bernama.

    1. Slim memang kawasan BN. “Slim ternyata sukar untuk dirampas oleh mana-mana parti selain BN.” kata Prof Madya itu.

      Itu kunci nya. Tak payah nak analisa itu ini, kiri kanan atas bawah.

  43. Amanah an DAP boleh kaji semula kepercayaan mereka madey boleh tarik sokongan pengundi melayu…pengundi cina dan india pon sudah lari dari madey..

    PDM di slim river kawasan cina dan india berpihak kpd BN..

    1. anomouse small a cakap mengarut ajer selagi takda bukti.

      Dan bukti nya mesti undi yang telah di beri di PRK Slim.

      Kaji peti undi tuh, jangan main cakap itu ini ajer.

  44. Keputusan di slim jugak tunjukkan madey sudah tidak diperlukan..

    Madey hanye bermodalkan penyamun perompak dlm kempen di slim tapi dia lebih terok dari penyamun…kencing merata membelit dan munafik…diavingat rakyat tak tau…prk2 seblm ni rakyat sudah tolak madey…

    Madey tak pernah insaf…

    1. anomouse small a pembohong, penipu, pembelit mengeluarkan karutan2 dia.

      Selalu kena kencing, komplen, merongot mcm nenek kebayan.

      Keputusan PRK di hebohkan, bangang, tak tahu bahawa yang penting ia lah keputusan PRU, di mana korang kena tendang terajang ke longkang.

  45. Yg duk sibuk pru awal adalah umno…Bersatu diam menikus…umno bising mahu kerusi katak…

    Muyidin hanye akan melayan cakap bumno selepas sayap bukan melayu dlm Bersatu sudah ramai..

    Azmin dgn geng2 nye dan katak tersepit dgn kekuatan umno dan pas…

    Hayat politik mereka setakat pru15…

    Umno mahu segera pru kerana nak pastikan najib zahid dan geng mahkamah boleh dibebaskan….

    1. Cakap lah banyak2 pasal “nak pastikan najib zahid dan geng mahkamah boleh dibebaskan…”

      Lagi ramai yang tak undi korang bila begitu.

      Tap anomouse small a mana tahu. Cakap ajer banyak. Macam dia pakar politik. Pakar taik politik ada lah.

      1. Yer ke?..patutlah setiap prk madey kalah….bodooh..

        1. Ooi bangang, berapa PRK baru di adakan? Dan di adakan di kawasan puak lawan ramai.

          Tak ingat korang kena tendang terajang ke longkang di PRU14?

          PRU, Dol, seluruh Malaysia, bukan PRK.

  46. mampu ke #melayu2islam mua”FUCK”at tarik sokongan mereka pd kerajaan Moo dan assmin sedangkan malaun2 pAs, bak lalang mengaut dgn Moo dan dlm masa yg sama, takut kehilangan bN utk berkuasa….

    mua”FUCK”at tidak blh ke mana tanpa pertolongan dari sabah, sarawak, kaum2 cina dan india….

    babi2 #melayu2islam sedangenunggu petunjuk dari prn sabah selain kes rayuan najib dan zahid utk hala tuju….

    mua”FUCK”at serba lemah asyik bergantung kpd popularity #bossku melebihi hidangan ketulan2 daging babi dari hadi…

    pkr, amanah, dAp, warisan & upko perlu perkasakan kekuatan kerana kesundalan2 #melayu2islam tak le mana pun hala tuju mereka….

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA DIA CAKAP MENGARUT DAN/ATAU MENCARUT.

      Suka cakap FUCK dan suka kena FUCK, dia mesti Pukimak.

      zunnun ini babi, rupa babi, badan babi, muncung babi, menyodok mcm babi. Bila muncung nya kena razor blade, hilang seminggu.

      Sundal menyundal dah memang lah, sebab dia babi.

  47. Keputusan peperiksaan prk slim menunjukkan Pru 15 PH tidak perlu bersama madey lagi.. …hanye jadi beban kpd PH..

    1. Yang bebab sentiasa kamu. Sentiasa beban. Pagi petang siang malam.

      Sebab mulut kamu tersangkut di pucci emak kamu masa lahir. Bibir kamu herot, lidah terjueh, senang lah yang tak semenggah keluar.

  48. Sementara itu, Saifuddin yang juga ketua sekretariat PH berkata tidak memadai bagi parti Pejuang sekadar bergantung kepada bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

    “Pejuang yang baru bertunas, terlalu bergantung kepada pengaruh Tun M. Ternyata tidak memadai untuk dapat sokongan rakyat.

    “Sokongan Melayu ternyata tidak pergi kepada Tun M seperti yang dipercayai sebelum ini oleh sesetengah pihak,” katanya.

    1. Pudin apa tahu, dia asyik cium bont.t Najib Klepto wal Jibo dan Wak Jahit.

      Tapi betul, Bersatu kena usaha lain2 cara juga bagi mendapat undi majoriiti.

      Namun demikian, masih ramai rakyat yang sokong Tun Mahathiir dan undi yang lain sebab pengaruh nya.

Leave a Reply

Your email address will not be published.