BERSATU ‘PARTI TOKSID’, LEBIH BAIK UMNO TINGGALKAN DARIPADA BEKERJASAMA DENGANNYA

Dalam konteks bekerjasama dengan lain-lain parti untuk menghadapi PRU akan datang, apakah pilihan yang terbaik buat UMNO?

Apakah bekerjasama dengan Pas melalui MN sudah merupakan pilihan yang mampu membolehkan UMNO kembali berkuasa dan menduduki semula kerusi Perdana Menteri?

Adakah dengan menjemput Bersatu menyertai MN suatu pilihan yang lebih baik buat UMNO atau ia hanya akan menjadikan percakaran sesama sendiri UMNO-Pas-Bersatu semakin sukar dielakkan?

Persoalan-persoalan ini bukan saja menjadi perbualan tanpa kesudahan di luar UMNO, malah di dalam UMNO dan di kalangan pemimpinnya sendiri pun tidak habis-habis mereka berbicara memperkatakannya.

Tidak dinafikan bahawa kerjasama UMNO dengan Pas sebenarnya sudah cukup baik dan mampu membolehkan MN memperolehi kuasa selepas PRU akan datang.

Kemenangan dalam beberapa PRK sebelum ini adalah bukti nyata hakikat tersebut.

Kalau perlu pun diusahakan lagi ialah membantu MCA dan MIC meningkat dan mengembalikan keyakinannya di kalangan pengundi bukan Melayu agar MN, kalau ditakdirkan berkuasa nanti, benar-benar mewakili komposisi rakyat Malaysia seluruhnya.

Pilihan UMNO untuk tidak menyertai PN yang ditaja oleh Muhyiddin Yassin dan hanya akan berada dalam PN sehingga habis penggal Parlimen PRU14 juga adalah keputusan yang tepat demi untuk memastikan kerusi Perdana Menteri kembali menjadi milik UMNO.

Jika UMNO menyertai PN, sudah tentulah ia terpaksa bersetuju mengekalkan lagi Muhyiddin sebagai Perdana Menteri untuk suatu tempoh yang lebih lama.

Cuma, meski Pas dikira rakan terbaik buat UMNO, masalah parti itu ialah ia kurang setia dan mudah rambang mata.

Lihat saja bagaimana keadaannya sekarang, sementara ia sudah ada jalinan ikatan dengan UMNO melalui MN, Pas nampaknya lebih cenderung kepada Bersatu dan Muhyiddin sejak kebelakangan ini.

Malah Pas juga setuju menjadi jawatankuasa penaja untuk Muhyiddin mendaftarkan PN secara sah.

Setujunya Pas bersama PN dilihat seolah-olah ingin membantu Bersatu dalam perolehan kerusi buat parti itu yang sebelum ini ia hanya melibatkan pengagihan antara UMNO dan Pas saja.

Tetapi, Pas tiada cita-cita untuk jadi Perdana Menteri dan Hadi Awang pun sedar beliau tidak mampu memikul tugas tersebut.

Dalam hal ini, kiranya UMNO setuju untuk Pas terus kekal berkuasa di Kelantan, Terengganu dan Kedah serta kerusi-kerusi Parlimen yang dimenanginya sekarang, terutama enam daripada lapan kerusi Parlimen yang ada di Terengganu, terus diperuntukkan kepada mereka, rasanya tiada masalah untuk Pas kembali setia sepenuh jiwa raga kepada UMNO dan MN.

Namun, dalam konteks UMNO, untuk apa berkongsi kerusi dengan Bersatu jika gabungan mereka dengan Pas sudah mampu selesa?

Mungkin kehadiran Bersatu tidak begitu menjejaskan Pas, tetapi sebagai rakan kongsi UMNO, Pas sepatutnya tahu ia akan menimbulkan masalah besar buat UMNO.

Masalah paling utama pastinya berkaitan kerusi-kerusi yang dipegang Kumpulan Hamzah Zainuddin yang menang atas tiket UMNO dalam PRU14 lalu, tetapi kemudian melompat menyertai Bersatu.

UMNO berkeras ingin mengambil kembali semua kerusi tersebut, tetapi Muhyiddin tentu mahukan ia menjadi milik Kumpulan Hamzah yang sekarang menjadi pendokong kuatnya.

Dalam hal ini, jika tiada Bersatu dalam soal pengagihan tersebut, bukankah ia lebih mudah buat UMNO, tidak saja untuk bertanding, malah untuk memenanginya dengan bantuan serta kerjasama daripada Pas?

Selain itu, dengan adanya Bersatu juga, hasrat UMNO untuk kembali merebut kerusi Perdana Menteri akan terhalang dengan sendirinya.

Jadi, apa relevannya Bersatu kepada UMNO?

Sebenarnya, Bersatu langsung tidak relevan kepada MN kerana bukan MN yang memerlukan Bersatu, tetapi Bersatulah yang jauh lebih memerlukan MN untuk menjamin kelangsungan hayat politik Muhyiddin.

Maka, senang cerita, lebih baiklah UMNO lupakan saja Bersatu sebagai rakan kongsi untuk menghadapi PRU15 akan datang.

Kehadiran Bersatu lebih banyak menyusahkan UMNO daripada menguntungkannya.

Lagi pula, dengan Muhyiddin dicop sebagai pengkhianat kepada Tun Mahathir Mohamad dan PH, Hamzah Zainuddin khianat kepada UMNO dan Azmin Ali pula khianat kepada PKR, Anwar Ibrahim dan PH, bergabungnya semua mereka itu dalam satu kumpulan telah menjadikan Bersatu sebuah parti toksid yang lebih baik dijauhi daripada didekati. (Shahbudindotcom 26/08/2020)

Updated: 26 August 2020 — 3:55 pm

50 Comments

Add a Comment
  1. BANI YAKJUJ MAKJUJ DI MANA SAHAJA MEREKA BERADA AKAN BUAT KACAU DAN KEROSAKAN APALAGI BILA DIBERI KUASA…….

    Peringatan Kepada Pemuda DAP Sarawak, Sarang Tebuan Jangan Di Jolok, Penduduk Asal Sarawak Sudah Bersuara……

    Kalau kita kata DAP ialah parti rasis dan langsung tidak tahu menjaga hati dan perasaan orang lain, DAP marah.

    DAP sering gunakan alasan hak asasi, kesamaan hak dan berbagai-bagai label yang sangat lunak didengar untuk melindungi perbuatan jijik mereka yang sering menimbulkan kemarahan kepada kaum lain di Malaysia.

    Bila kita bangkit membantah dan menyatakan kemarahan atas tindakan provokasi perkauman yang sengaja DAP lakukan itu, DAP dengan pantas akan menuduh kita rasis.

    Itulah sikap DAP dari dahulu, kini dan selamanya.

    Terkini, tindakan provokasi perkauman sengaja dilakukan lagi, kali ini di bumi Kenyalang.

    Mungkin kerana merasakan yang mereka sudah cukup gagah dan tidak ada siapa yang berani mempertikaikan apa yang mereka buat, DAP dengan berani dan angkuhnya menampal nama jalan yang ditulis dalam bahasa Mandarin di sekitar Bandaraya Kuching, Sarawak.

    Bila orang ramai dari pelbagai kaum bangkit menyatakan kemarahan, Ketua Pemuda DAP Sarawak, Howard Lee, berkata apa yang dilakukan oleh Pemuda Sarawak adalah membaiki papan tanda jalan itu.

    Isu papan tanda jalan sudah ada dan SUPP (Parti Rakyat Bersatu Sarawak) tahu mengenainya.

    “Presiden SUPP, Dr Sim Kui Hian, yang merupakan menteri Cina dalam kabinet negeri, tahu tentang masalah itu dan mereka tidak melakukan apa-apa,” katanya dipetik laporan Borneo Post.

    “Berkaitan isu papan tanda di bandaraya Kuching Sarawak yang kebelakangan ini menjadi topik hangat, kami merayu supaya kita menghormati perbezaan sosio-budaya di antara Wilayah Sarawak dan Semenanjung Malaysia,” tambah Howard lagi.

    Masaalahnya sekarang, apa yang dilakukan oleh Pemuda DAP Sarawak itu bukanlah membaiki papan tanda jalan tersebut, tetapi mengubah dengan menampal pelekat berbahasa Mandarin ke atas papan tanda itu.

    Adakah Pemuda DAP Sarawak sudah mendapat kebenaran dari DBKU untuk mengubah maklumat di atas papan tanda tersebut atau mereka bertindak secara bulldoz tanpa mengendahkan undang-undang!!!

    Dan kenapa pula mahu diheret SUPP dan Presiden SUPP, Dr Sim Kui Hian dalam tindakan biadap yang mereka sendiri lakukan!!!

    Kepada DAP, ada peringatan yang diberikan oleh Adam Lawrence, seorang anak jati negeri Sarawak yang berbangsa Iban.

    Baca dan hadamkan apa yang Adam Lawrence katakan :

    Mana Sejarah Cina Di Bumi Sarawak?

    Aku bukan rasis…

    Tapi aku tulis untuk mengingatkan agar kita hidup di dunia ini setidak-tidaknya reti bagaimana menghormati orang lain, tambah lagi jika kita ini menumpang.

    Sarawak asalnya dihuni bangsa Iban, Melayu, Melanau, Bidayuh, Kenyah, Kayan, Kelabit, Penan dan lain-lain.

    Kami adalah penduduk asal sejak ribuan tahun, bukannya baru 100 atau 50 tahun yang lalu.

    Orang Cina yang memandai mengajak orang Sarawak supaya tuntut untuk keluar dari Malaysia di Sarawak itu adalah bangsa atau kaum yang TIDAK ADA asal usul di bumi Sarawak ini.

    Kamu orang Cina TIDAK ADA sejarah tumpah darah melawan menjajah.

    Sila namakan seorang bangsa kamu orang Cina yang pernah melawan penjajah di bumi Kenyalang ini???

    Jadi, kamu yang merupakan kaum pendatang yang masih baru mendatang tidak perlu hendak ajak atau cuba menghasut bangsa asal di bumi ini supaya keluar Malaysia.

    Sejarah hidup yang ada pada bangsa kamu adalah sebagai komunis memerangi bangsa aku sendiri… ada!!!

    Tanah kami ada adatnya, ada ceritanya dan ada sejarahnya.

    Di mana bangsa kamu, semasa James Brooke serang kami dahulu?

    Siapa nama pahlawan kamu yang berjuang bersama kami?

    Kami Iban digelar Sea Dayak kerana datang dari hulu pendalaman ke tepi laut yang asing mempertahankan kedaulatan tanah kami.

    Saya ingin berpesan kepada kaum kamu kaum bangsa Cina golongan pendatang ini, jangan sesekali hidup sebagai bangsa yang KURANG AJAR di tanah orang lain, kemudian berlagak macam orang asal di sini.

    Duduk dan tinggallah elok elok cari makan di sini.

    Tak perlu hendak ajar kami apa yang terbaik untuk kami.

    Keluarga aku ada juga yang berbangsa Cina, tetapi tidak pula bengap macam kamu.

    Sudahlah pendatang dan senang-senang dapat duduk jadi warga Sarawak, kemudian hendak ajak aku dan bangsa aku orang asal negeri ini keluar Malaysia.

    Ape masalah otak korang nie?

    Tidak semua Iban itu Kristian.

    Dan tidak juga semua Iban itu Islam.

    Tidak pula semua Iban itu Pagan.

    Tapi kami semua adalah bangsa asal negeri ini dan termaktub dalam PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN ada hak kami sebagai pribumi dan sebagai bangsa Bumiputera.

    Jangan ingat kerana pemimpin kami lemah, kamu boleh pijak-pijak orang bawah sesuka hati kamu!!!

    Adam Lawrence
    Iban Sarawak

    Kepada bangsa DAP, berpolitiklah secara matang dan janganlah melakukan perbuatan-perbuatan bodoh semata-mata untuk mendapatkan publisiti murahan.

    Kemudian bila menghadapi tekanan kemarahan orang ramai, kelam kabut ayam dan cuba hendak babitkan pihak lain yang tidak ada kena mengena.

    Berani buat, berani tanggung, kalau tidak, jangan berpolitik, pelihara saja babi yang ada di rumah kamu semua!!!
    The Unspinner

  2. Anonymouse small “a” terus pertikaikan apa aku kata. Maka aku anggap dia sebagai seteru mulai sekarang. Berbeza pendapat satu hal tapi cakap cara tak semenggah tak boleh lah.

    Akan aku balun, tibai dan bantai dia bila dia masuk sini. Menjadi keseronokan aku di pagi hari – my morning fun and entertainment.

    Mungkin dia DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA DIA CAKAP TAK SENONOH DAN/ATAU MENCARUT) mengguna nama lain.

    1. Dia ppariah. Sekor saja pariah di blog ini. Tak reti berkomunikasi, berbincang cara berbudaya, berbahasa.

      Sociologists kata bahasa adalah budaya. Dia pariah mana ada itu semua.

      Tapi kalau dia DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN, memang padan lah.

  3. Mahadey bergabung dengan Kit Siang yang dikatakan komunis, rasis dan anti Melayu itu, dan juga bergabung dengan Anwar yang dibuktikan mahkamah sebagai peliwat itu, tidak toksid kah Tuan Budin?
    Saja tanya je!

    1. Ini komen mengkritik yang bagus (Anonymous, bukan aku). Bahasa yang Ok walau pun mengkritik.

      Komen orang yang berbudaya, reti berbahasa.

      Anonymous small “a” perlu ikut conntoh itu to stay relevant.

    2. Kasi ler bideo satu macam mat min punya main blkg tu baru sodap…

  4. BERBALOI BALOI LEBAI PAS BEKERJA KUAT MEMBANTU UMNO. KESEMUANYA DAPAT JADI AHLI MAJLIS AHKIRNYA

    BERITA
    Wakil PAS akan dilantik jadi ahli majlis di semua PBT Johor – MB

    Bernama

    Diterbitkan 6 minit lepas

    Kerajaan Johor akan melantik wakil dari PAS sebagai Ahli Majlis di semua 16 pihak berkuasa tempatan (PBT) di negeri itu, bagi mengisi kekosongan yang ditinggalkan ahli PH sejak Mac lepas, susulan pertukaran kerajaan negeri.

    Menteri Besar Hasni Mohammad berkata, pelantikan tersebut membuktikan kerjasama erat antara Umno dan PAS Johor, yang dijalin menerusi Muafakat Nasional (MN).

    “Jumlah berapa ahli PAS yang akan dilantik menganggotai Ahli Majlis di 16 PBT seluruh negeri sudah ditetapkan, namun ia bergantung kepada keadaan.

  5. Membaca cerpen,cerita hantu polong
    Ending,Hantu kalah,dipalu Tok Imam
    Masa berkempen,Teruna pasti tolong
    Almaklumlah,kan dulunya jadi idaman

    emmmmmmmmmmmm….lucu betul

    1. Uncle Gora 12:36 am,

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Sudah2 lah mengarut itu wahai Tok Gora penipu
      Kempen haper ke jadah nya, yg uncle ini merapu
      Lbih baik ‘repair’ bgi elok uncle punya teksi sapu
      Kempen cari penumpang..itu patuk uncle tumpu
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Uncle Gora ini nmpak mcm dah kehilangan arah
        Kalau tak ada beban naper batu pula nk dijinjing
        Komen tak ikut tajuk pos ni selalunya TN marah
        Tak takut kah..nanti dimaki pulak dek TN anjing?
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  6. Melati suntingan,di petiknya orang
    Di semat ke baju,harumnya menyengat
    Nanti Mas nak tanding,wakil Pejuang
    Abg Fareez dah setuju,beri semangat

    1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Pantun Gora..tiada kaitan dgn pos yg Budin beri!
      Kat atas tu..Tok Gora komen tidak ikut tajuk pos
      Tapi kelihatan nya TN anjing hanya berdiam diri!
      Naper tak marah pulak TN anjing pelir mampos?
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  7. BUDIN PERLU NASIHAT PARTI KUNYIT SUPAYA JANGAN SAMA SEKALI TERIMA DORAEMON SEBAGAI RAKAN KONGSI.
    ….

    PAS BOLEH BERTANDING KAWASAN MCA TAK JADI MASALAH KERANA MAJORITY MELAYU……

    KLEPTOKRAT PHD4PIG AGIHKAN HARTA RAMPASAN KEPADA KRONI2 MASING2……….

    Kementerian Kewangan dedah pemilik projek runding terus RM6.61 billion………

    Kementerian Kewangan dedah pemilik projek runding terus RM6.61 billion
    KUALA LUMPUR, 26 Ogos – Kementerian Kewangan (MOF) hari ini mendedahkan 20 kementerian yang memohon perolehan kerajaan secara rundingan terus (RT) melibatkan 101 projek bernilai RM6.61 bilion di zaman pemerintahan Pakatan Harapan (PH).

    Menterinya, Datuk Seri Tengku Zafrul Aziz dalam kenyataan berkata, perolehan secara RT hanya dibenarkan dengan kelulusan MOF.

    “Ini berdasarkan peruntukan sedia ada di bawah Seksyen 6(1) Akta Tatacara Kewangan 1957 (Semakan 1972) dan pekeliIing-pekeliling perbendaharaan yang berkaitan,” katanya.

    Berdasarkan senarai yang dikeluarkan oleh MOF, Kementerian Pengangkutan mendahului senarai perolehan paling tinggi sebanyak RM4,477.76 juta dengan empat projek.

    Kementerian Pertahanan menduduki tempat kedua berjumlah RM900.86 juta dengan enam projek dan tempat ketiga dari Kementerian Dalam Negeri sebanyak RM517.68 juta dengan 8 projek RT.

    Menurut Zafrul lagi, RT dibenarkan atas dasar perolehan yang memenuhi salah satu atau lebih daripada syarat-syarat berikut:

    Perolehan bekalan dan perkhidmatan melibatkan keperluan mendesak yang mana jika perolehan tersebut tidak dilaksanakan dengan segera, ia boleh memudaratkan dan menjejaskan perkhidmatan serta kepentingan negara;
    Keperluan penyeragaman bagi memastikan kesesuaian penggunaan (compatibility) antara barangan sedia ada dengan barangan baru yang diperoleh;
    Satu punca bekalan atau perkhidmatan iaitu pengeluaran produk atau penyediaan perkhidmatan hanya boleh dibekalkan daripada satu sumber sahaja,
    Keselamatan/strategik yang melibatkan perolehan item atau perkhidmatan demi keselamatan atau kepentingan strategik negara, atau;
    Kontrak dengan syarikat pembuat (manufacturer) Bumiputera yang memenuhi semua syarat kelayakan.
    Pecahan mengikut Kementerian adalah seperti berikut:

  8. PAS BOLEH BERTANDING KAWASAN MCA TAK JADI MASALAH KERANA MAJORITY MELAYU……

    KLEPTOKRAT PHD4PIG AGIHKAN HARTA RAMPASAN KEPADA KRONI2 MASING2……….

    Kementerian Kewangan dedah pemilik projek runding terus RM6.61 billion………

    Kementerian Kewangan dedah pemilik projek runding terus RM6.61 billion
    KUALA LUMPUR, 26 Ogos – Kementerian Kewangan (MOF) hari ini mendedahkan 20 kementerian yang memohon perolehan kerajaan secara rundingan terus (RT) melibatkan 101 projek bernilai RM6.61 bilion di zaman pemerintahan Pakatan Harapan (PH).

    Menterinya, Datuk Seri Tengku Zafrul Aziz dalam kenyataan berkata, perolehan secara RT hanya dibenarkan dengan kelulusan MOF.

    “Ini berdasarkan peruntukan sedia ada di bawah Seksyen 6(1) Akta Tatacara Kewangan 1957 (Semakan 1972) dan pekeliIing-pekeliling perbendaharaan yang berkaitan,” katanya.

    Berdasarkan senarai yang dikeluarkan oleh MOF, Kementerian Pengangkutan mendahului senarai perolehan paling tinggi sebanyak RM4,477.76 juta dengan empat projek.

    Kementerian Pertahanan menduduki tempat kedua berjumlah RM900.86 juta dengan enam projek dan tempat ketiga dari Kementerian Dalam Negeri sebanyak RM517.68 juta dengan 8 projek RT.

    Menurut Zafrul lagi, RT dibenarkan atas dasar perolehan yang memenuhi salah satu atau lebih daripada syarat-syarat berikut:

    Perolehan bekalan dan perkhidmatan melibatkan keperluan mendesak yang mana jika perolehan tersebut tidak dilaksanakan dengan segera, ia boleh memudaratkan dan menjejaskan perkhidmatan serta kepentingan negara;
    Keperluan penyeragaman bagi memastikan kesesuaian penggunaan (compatibility) antara barangan sedia ada dengan barangan baru yang diperoleh;
    Satu punca bekalan atau perkhidmatan iaitu pengeluaran produk atau penyediaan perkhidmatan hanya boleh dibekalkan daripada satu sumber sahaja,
    Keselamatan/strategik yang melibatkan perolehan item atau perkhidmatan demi keselamatan atau kepentingan strategik negara, atau;
    Kontrak dengan syarikat pembuat (manufacturer) Bumiputera yang memenuhi semua syarat kelayakan.
    Pecahan mengikut Kementerian adalah seperti berikut:

  9. KLEPTOKRAT PHD4PIG AGIHKAN HARTA RAMPASAN KEPADA KRONI2 MASING2……….

    Kementerian Kewangan dedah pemilik projek runding terus RM6.61 billion………

    Kementerian Kewangan dedah pemilik projek runding terus RM6.61 billion
    KUALA LUMPUR, 26 Ogos – Kementerian Kewangan (MOF) hari ini mendedahkan 20 kementerian yang memohon perolehan kerajaan secara rundingan terus (RT) melibatkan 101 projek bernilai RM6.61 bilion di zaman pemerintahan Pakatan Harapan (PH).

    Menterinya, Datuk Seri Tengku Zafrul Aziz dalam kenyataan berkata, perolehan secara RT hanya dibenarkan dengan kelulusan MOF.

    “Ini berdasarkan peruntukan sedia ada di bawah Seksyen 6(1) Akta Tatacara Kewangan 1957 (Semakan 1972) dan pekeliIing-pekeliling perbendaharaan yang berkaitan,” katanya.

    Berdasarkan senarai yang dikeluarkan oleh MOF, Kementerian Pengangkutan mendahului senarai perolehan paling tinggi sebanyak RM4,477.76 juta dengan empat projek.

    Kementerian Pertahanan menduduki tempat kedua berjumlah RM900.86 juta dengan enam projek dan tempat ketiga dari Kementerian Dalam Negeri sebanyak RM517.68 juta dengan 8 projek RT.

    Menurut Zafrul lagi, RT dibenarkan atas dasar perolehan yang memenuhi salah satu atau lebih daripada syarat-syarat berikut:

    Perolehan bekalan dan perkhidmatan melibatkan keperluan mendesak yang mana jika perolehan tersebut tidak dilaksanakan dengan segera, ia boleh memudaratkan dan menjejaskan perkhidmatan serta kepentingan negara;
    Keperluan penyeragaman bagi memastikan kesesuaian penggunaan (compatibility) antara barangan sedia ada dengan barangan baru yang diperoleh;
    Satu punca bekalan atau perkhidmatan iaitu pengeluaran produk atau penyediaan perkhidmatan hanya boleh dibekalkan daripada satu sumber sahaja,
    Keselamatan/strategik yang melibatkan perolehan item atau perkhidmatan demi keselamatan atau kepentingan strategik negara, atau;
    Kontrak dengan syarikat pembuat (manufacturer) Bumiputera yang memenuhi semua syarat kelayakan.
    Pecahan mengikut Kementerian adalah seperti berikut:

  10. Di Ketereh kelantan Jidin lawan annuar musa pru14…jidin tewas…pru15 jidin akan tanding dimana?…Bersatu tiada kerusi parlimen dan Dun pru14…

    Jadi calon2 Bersatu terpaksa putih mata di kelantan dan teregganu…

    Di pahang mp katak puru Bersatu menang kerana tanding atas nama PKR….pru15 mereka akan tewas..tiada calon Bersatu yg menang…

    Calon Bersatu boleh lupakan 3 negeri di pantai timor…

    Bersatu akan jadi melukut..

    1. Bahasa kotor. Menuduh katak puru. Tak di bimbing emak bapak nya di masa kecil.

      Cakap besar. Jugak membayangkan tida bimbingan di masa kecil.

  11. Kerjasama 3 parti melayu ni memang ada masalah untuk pembahagian kerusi dan sikap pemimpin 3 parti…

    Umno mahu jadi abang besar…muyidin tidak rela lepaskan kerusi pm…Pas mahu menompang kuasa….

    Kerusi katak puru jadi pertikaian umno dgn Bersatu…

    Bagi kerusi ni wajar umno yg bertanding kerana pengundi pilih parti dlm pru…

    Pas berantakan dgn umno di terengganu kerana pas yg baru menang dlm pru14 tidak rela lepaskan kpd umno…

    Formula selesaikan perebutan parti bertanding bagi kerusi bertindih parti yg berebut letak calon….

    Sejarah pas dgn PR pas pernah tanding rebut kerusi lawan rakan gabongan dlm pru13 walopon telah dipersetujui pkr yg letak calon……

  12. Bersatu, Parti toksid?????

    Sebenarnya TULAH, TULAH, TULAH

    1. Pejuang madey,pon kojol pru15….

      1. Korang banyak berak ajer. Berak di tepai jalan. Pengundi mankin benci.

  13. najib bini rosmah

    Bersatu parti Melayu pupus dan lupus selepas PRU15. Melayu tolak. Cina tolak. India tolak. Iban tolak. Kadazan tolak. Pengkhianat pupus dan mampos. Kahkahkah!

    1. Kamu jenaka saja, tak percaya apa kamu cakap. Ok lah.

      1. Sape suruh lu percaya..

        1. Cakap mcm budak kecik.

  14. Stratehy kotor madey didedahkan….tu pasal taknmau serah kuasa kpd anwar…madey rosakkan PH.

    Syed Saddiq Dedahkan Perancangan Licik, Paling Jijik PH
    25 August 2020 Berita Utama, Rencana / Suara Blogger
    DALAM satu program online semalam, #YouthPower dengan tidak sengaja telah membongkarkan perancangan politik awal PH.

    Dia kata dari awal-awal lagi, kerajaan PH telah merancang untuk memansuhkan dan mengurangkan subsidi serta bantuan dalam tempoh dua tahun pertama sebelum membukanya bagi tiga tahun berikutnya (penggal pemerintahan).

    Maksudnya kerajaan memang mampu mengekalkan bantuan kepada Rakyat tapi sengaja diturunkan dan dimansuhkan untuk dua tahun pertama pemerintahan PH.

    Saya dah lama syaki wujudnya perancangan ini sebab saya dah lama jaga kewangan negara dan saya faham kemampuan serta keadaan kewangan kerajaan.

    Akhirnya, Syed Saddiq mengesahkannya selepas gagalkrasi PH tumbang.

    Ini adalah satu perancangan kepetingan politik yang paling jijik, kejam dan khianat.

    Strategi politik PH selepas jadi kerajaan adalah begini:

    Tahun pertama dan kedua, subsidi dan bantuan dikurangkan. Rakyat disuruh ikat perut, berkorban dan bantu kerajaan kerana kononnya negara sudah bankrap di bawah BN dan Najib.

    Rakyat perlu tolong bayar hutang negara kononnya RM1 trilion ditinggalkan BN dan Najib padahal hutang negara tak pernah dikurangkan PH.

    Malah, kerajaan PH naikkan hutang negara sebanyak RM140 bilion iaitu pada kadar paling laju dalam sejarah. Jauh lagi laju berbanding masa saya PM.

    Lalu negara dikatakan akan “diselamatkan” oleh PH dalam masa 3 tahun.

    Sebab sudah “diselamatkan” PH maka bantuan dan subsidi boleh lah dipulihkan dan dinaikkan semula.

    Dan sebab PH dah “selamatkan Malaysia” maka Rakyat akan undi mereka sekali lagi pada PRU15.

    Ini bermaksud Rakyat sengaja ditipu, disusahkan, ditekan dan dikorbankan PH selama dua tahun.

    Demi apa?

    Demi kepentingan dan strategi politik PH untuk mengekalkan kuasa dan memburukkan BN.

    Hanya orang berhati hitam yang paling jahat mampu hasilkan strategi zalim seperti ini.

    Siapa yang bertanggung jawab untuk menghasilkan strategi politik yang sengaja menipu dan menderitakan puluhan juta Rakyat ini perlu dijahanamkan buat selama-lamanya.

    Seluruh Malaysia sengaja dikerjakan PH selama 2 tahun.

    (22 bulan. Bukan 22 tahun. Itu typo artikel The Malaysian Insight https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/268681 ) – UMNO ONLINE

    1. “Dan sebab PH dah “selamatkan Malaysia” maka Rakyat akan undi mereka sekali lagi pada PRU15.”

      Bagus lah.

      1. Kerana kencing madey dan pejuang takkan diterima…

        Lihat nanti prk slim…

        1. Kalau tanding di kawasan sendiri, jangan nak cakap besar lah, Dol.

  15. UMNO perlu sedar kerja khianat tersembunyi ini telah lama ujud di antara Azmin dengan PAS. Lebih dulu dari kerjasama UMNO PAS.

    Sebab BERSATU membenarkan kaum bukan melayu menjadi ahli malah memegang jawatan tinggi dalam parti kerana ia nya ada lah salah-satu cara PAS untuk mendapat sokongan dari kaum bukan melayu.

    UMNO mempunyai pemimpin yang bagus dari sudut setia jika di bandingkan dengan BERSATU dan PAS yang selalu jadi pembelot.

    Dari sokong pengkhianat dan pembelot. lebih baik berbaik dengan PH dan Pejuang. Sepertimana UMNO memberi sokongan sementara pada Muhyiddin.

    Bersih kan politik semua parti dengan hapuskan pengaruh PAS dan BERSATU.. BERSIHKAN NEGARA dari pemimpin yang bukan saja korup tapi yang berpolitik cara kotor.

    Jika UMNO PAS tetap bersama MN dan bersabar .. rakyat tak menderita dan negara keadaan nya lebih baik sedikit dari sekarang. Kerana walaupun PH mentadbir dengan baik, orang melayu tetap akan pastikan kuasa di tangan pemimpin Melayu.

  16. MASTER OF TAI CHI BILA BERKUASA LANTIK TOMMY TOMCAT GOAL KEEPER…..BILA HILANG KUASA DIA SENDIRI JADI GOAL KEEPER TAK PRO……

    LGE seperti tidak ingat yang diberi projek.. ……

    Isu ‘direct nego’ akan meletup ke muka DAP?

    Tuntutan mendesak pimpinan DAP supaya didedahkan penerima 101 projek rundingan terus dan cara mereka menyelar pengumuman kerajaan yang belum mahu mendedahkannya seolah-olah mereka itu putih bersih sejernih embun pagi.

    Penganalisis Politik, Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata, pemimpin dan penyokong DAP bersungguh-sungguh cuba membersihkan imej mereka yang tercemar ekoran pendedahan Menteri Kewangan, Tengku Dato’ Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, kelmarin.

    Menurutnya, beliau bersetuju dengan desakan banyak pihak atas dasar menyerlahkan ketelusan sebenar, namun berasa hairan dengan sikap bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang seperti tidak mengingati para kontraktor diberikannya projek-projek terbabit.

    “Saya secara peribadi ingin mendesak kerajaan untuk sekurang-kurangnya mendedahkan berapa banyakkah jumlah dan nilai projek-projek yang diberi secara ‘direct nego‘ kepada syarikat atau pihak yang mempunyai kaitan dengan pimpinan parti tertentu di Sandakan serta siapakah yang memberikannya?

    “Pasti akan ada isu-isu yang tersangat menarik jika pemberian projek-projek secara ‘direct nego‘ kepada pihak-pihak tertentu di Sandakan ini terdedah nantinya,” cabar beliau.

    Katanya, dalam kes projek-projek di Sandakan itu beliau difahamkan ianya bukan projek berkaitan kes-kes keselamatan atau seumpamanya yang mewajarkan rundingan terus untuk diadakan.

    Dr Kamarul juga melahirkan rasa pelik apabila Lim Guan Eng menyatakan hal tersebut tidak bercanggah dengan Manifesto PH sedangkan ia jelas bercanggah. –

    1. Direct nego cerita dongeng…menteri kedai kopi tak ada bukti…yileks..

  17. toksik kerana byak assenik assmin

    toksid kerana byak klorine kianat

    toksid kerana byak raksa sesat agama

    melayu2 islam satu penjenanaan yg serba toksid, bahaya kpd manusia?

    melayu2 islam ini spieces belaan pendeta bernama hadi awang yg di sogok dgn hidangan ketulan2 daging babi ke?

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA DIA CAKAP TAK SENONOH DAN/ATAU MENCARUT).

      Menuduh sesat agama bendaklah ini yang selalu pegang joss sticks, tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara di sebelah rumah nya.

      1. Nate Dirty old kling mabok todi syok sendiri lagi…makin tak dilayan makin mendidih hati kling mabok todi sekor ni..

        Kikikikik…

        1. Pariah ini selalu bersepah diam2 di tepi jalan. Tapi kali ini nak cari pasal. Aku balun orang lian, dia menyampuk.

          Dengan kata2 yang tentu membawa kpd dia apa yang seusai untuk pariah.

          Dia menjadi pariah sebab keturunan tak baik. Tak ada bimbingan emak bapak sejak nenek moyang dia. Emak bapak nya tidak ada masa membimbing dia adab sopan di masa kecil nya. Sebab beranc.k pagi petang siang malam.

        2. Sekor saja pariah di blog ini. Tak resti berkomunikasi, berbincang cara berbudaya, berbahasa.

          Sociologists kata bahasa adalah budaya. Dia pariah mana ada itu semua.

          Tapi kalau dia DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN, memang padan lah.

  18. UMNO akan tetap mempertahankan semua kerusi DUN/PARLIMEN yang telah dimenanginya termasuk di kawasan yang majoriti kalah nipis dalam PRU14. Peluang untuk menang PRU15 99.99% apabila mendapat sokongan pengundi PAS. Bersatu hanya akan bertanding di kawasan asal dari mana datangnya sahaja, contoh Pagoh, itupun kalau mendapat sokongan UMNO dan PAS. Kalau UMNO sabotage dengan niat untuk menutup kedai Bersatu nasiblah. PM ke-9 pasti dalam tangan UMNO. Lain-lain parti sperti puak Azmin, Pejuang dan gabungan PH itu cerita lain.

  19. When TDM was PM2, he was accused of being manipulated and controlled by Boogieman DAP. Umno the kleptocrats sang this same tune with the religious peddler.

    Unfortunately, Muhyiddin was too gullible and sucked up by this polemics and decided to move out from TDM led PH together with runway Azmin, with Anwar hot in his trail. The Kleptocrats and the religious peddlers acted as the devil advocates, praised their actions, made the correct decision in the name of the Malays and Muslims.

    BUT there must be something amiss! So critical as to Muhyiddin’s sudden move viz The Sheraton Move. My guess wAS…….BLACKMAIL. HIS PASTS HAUNTED HIM!

    After sleeping with the enemies, now Muhyiddin is feeling the heat. Words and actions of Umno and PAS seem to “bully and play out” him and made him appeared unimportant or relevant.

    My response to Budin’s above Caption, Umno with the help of PAS would never allow Muhyiddin to go scot-free before handing over the reign to them. Either early PRU15 or get bullied till the expiry of the current loose coalition

    1. Nasib baik madey ditaqdirkan ditrajang aeal oleh muyidin…

      Dah hancing rakyat mesia dikencing oleh si munafik yg nak jadi pm hingga mampos..

      1. Do not be too happy….just to remind you

        Kepala Bapak Kau
        Mudah Lupa
        Mahafiraun
        dan………………………MENANG JUGA

        2 kali PM 1 kali PM interim

        1. Bagus, bagus, bagus.

        2. Dulu bolehbla…sekarang habok pon tarak…

          Saddiq pon meluat dgn situa ni asyik nak kencing jer…

          1. Habok sudah masuk dalam lub.ng bont.t kamu. Bikin kamu cirit birit tak tentu arah di sini.

            Kamu selalu kena kencing. Bagus lah. Memang kamu perlu di kencing selalu, sebab mulut celupar, mengkritik tanpa kasi bukti, punca maklumat atau penerangan yang munasabah.

            Kamu tak di bimbing emak bapak di masa kecil.

  20. Sapa cakap kerjasama UMNO dengan Pas sebenarnya sudah cukup ubtuk menang PRU akan datang?

    Kemenangan depa dalam beberapa PRK sebelum ini tidak menjamin menang di Pru15.

    Depa mau no room for error supaya menang di Pru15. Bersatu juga ramai penyokong nya.

    1. Rakyat dah benci dgn madey…kalo rakyat masih suka takkan kalah berturutan PRK….

      Prk slim satu lagi parti madey akan tido awal..

      Sepanjang tahun 2019 populariti madey merosot kerana kuat kencing rakyat..

      1. Kamu dan geng kamu saja yang terasa kena kencing. Yang lain, tak.

        1. Kamu mana tahu pasal politik….pru14 madey hanye mampu daapat 13 kerusi jer…

          1. Bodoh bangang kamu tidak tahu bahawa menang 13 kerusi di Pru14 tidak bermakna tak boleh dapat lebih di Pru15.

            Keadaan bertukar, pemerintah boleh buat salah yang besar atau dengan banyak. Ada 2 tahun lebih lagi ke Pru15.

            Kamu pakar politik kedai kopi, pandai menuduh saja dalam 1-2 ayat, tak kasi bukti, fakta dan penerangan yang boleh di percaya.

            Armchair politikus, tukang hentak meja di kedai kopi.

  21. Umno dengan PAS tak tentu boleh menang.

    Bersatu boleh membantu menang.

Leave a Reply to MAHATHIRVSANWAR Cancel reply

Your email address will not be published.