PENGAMPUNAN ANWAR SAH DAN TERATUR

1. Dalam sehari dua ini, timbul isu berkenaan keteraturan pengampunan yang telah diperolehi Dato’ Seri Anwar Ibrahim pada 16.5.2018 lepas.

2. Hujah utama yang dikemukakan untuk mencabar pengampunan tersebut adalah bahawa keanggotaan Lembaga Pengampunan pada tarikh 16.5.2018 adalah bercanggah dengan Perkara 42(5) dan (11) Perlembagaan Persekutuan, kerana:

a) Tiada Peguam Negara yang menghadiri mesyuarat Lembaga Pengampunan tersebut, lantas menyalahi Perkara 42(5); dan

b) Tiada Menteri Wilayah Persekutuan yang menghadiri mesyuarat Lembaga Pengampunan tersebut, bertentangan dengan Perkara 42(11).

3. Kedua-dua figura yang disebutkan di atas ini tidak menghadiri mesyuarat Lembaga Pengampunan tersebut kerana:

a) Bekas Peguam Negara, Tan Sri Apandi Ali telahpun bercuti pada ketika itu; dan

b) Setakat 16.5.2018, Jemaah Menteri Persekutuan masih belum dilantik. Perkara 42(5) – Kehadiran Peguam Negara

4. Perkara 42(5) memperuntukkan bahawa Peguam Negara hendaklah menjadi anggota Lembaga Pengampunan.

5. Walaubagaimanapun, bahagian kedua dalam Perkara 42(5) memperuntukkan bahawa “Peguam Negara boleh dari semasa ke semasa melalui surat cara secara bertulis mewakilkan fungsinya sebagai anggota Lembaga itu kepada mana-mana orang lain”.

6. Dalam konteks mesyuarat Lembaga Pengampunan yang berlangsung pada 16.5.2018, Peguam Negara telah diwakili oleh Peguamcara Negara ketika itu, Engku Nor Faizah Engku Atek yang menghadiri mesyuarat tersebut mewakili dan menjalankan fungsi Peguam Negara sebagai anggota Lembaga itu, selaras dengan Perkara 42(5).

7. Rujukan juga dibuat kepada seksyen 114(e) Akta Keterangan 1950, yang mana hendaklah dianggap bahawa “… tindakan rasmi telah dilaksanakan mengikut aturan”.

8. Seksyen 114(e) Akta Keterangan 1950 ini menganggap bahawa satu-satu fakta tersebut adalah wujud melainkan dibuktikan sebaliknya, dan beban pembuktian diletakkan kepada mereka yang ingin mempertikaikan fakta keteraturan tindakan rasmi yang telah dilakukan.

9. Dalam konteks kehadiran kehadiran Engku Nor Faizah Engku Atek dalam mesyuarat Lembaga Pengampunan mewakili dan menjalankan fungsi Peguam Negara sebagai anggota Lembaga itu, seksyen 114(e) Akta Keterangan 1950 ini menganggap bahawa kehadiran Peguamcara Negara tersebut adalah satu tindakan rasmi, dan tindakan rasmi tersebut adalah teratur, selaras dengan Perkara 42(5).

10. Sekiranya ada pihak-pihak yang mempertikaikan keteraturan tindakan rasmi Peguamcara Negara tersebut, maka beban pembuktian diletakkan kepada mereka untuk membuktikan bahawa kehadiran beliau tersebut adalah tidak teratur. Perkara 42(11) – Keanggotaan Menteri bertanggungjawab terhadap Wilayah-wilayah Persekutuan

11. Perkara 42(5) juga menghendaki “Ketua Menteri Negeri” berkenaan menganggotai Lembaga Pengampunan tersebut.

12. Dalam konteks Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, “Ketua Menteri Negeri itu” hendaklah ditafsirkan sebagai sebutan mengenai Menteri yang bertanggungjawab bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya.

13. Adalah menjadi fakta matan bahawa setakat 16.5.2018, Jemaah Menteri Persekutuan masih belum dibentuk. Justeru, seorang Menteri yang disebut sebagai Menteri Wilayah Persekutuan juga tiada semasa itu.

14. Namun, hal ini tidak langsung mencacatkan tubuh Lembaga Pengampunan pada Tarikh 16.5.2018 tersebut.

15. Rujukan perlu dibuat kepada seksyen 2(1)(a) Akta Fungsi-fungsi Menteri 1969, yang memperuntukkan bahawa “Yang di-Pertuan Agong boleh melalui perintah dalam Warta memberitahu bahawa seseorang Menteri telah diberi apa-apa fungsi atau telah dipertanggungkan dengan apa-apa tanggungjawab mengenai sesuatu jabatan atau perkara yang tertentu …”

16. Kemudian, rujukan silang dibuat kepada Warta Kerajaan Persekutuan PU(A) 125 bertarikh 22.5.2018, iaitu Perintah Menteri-menteri Kerajaan Persekutuan 2018 yang memperuntukkan seperti berikut: Nama dan permulaan kuat kuasa 1. … (2) Perintah ini disifatkan telah mula berkuat kuasa pada 10 Mei 2018. Fungsi-fungsi Menteri 2. Diberitahu bahawa Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir bin Mohamad, adalah dipertanggungkan dengan tanggungjawab mengenai semua jabatan Kerajaan Persekutuan dan perkara yang baginya jabatan itu bertanggungjawab sehingga pelantikan Menteri lain dalam Jemaah Menteri.

17. Walaupun pada tarikh 16.5.2018 tersebut belum ada seorang Menteri Wilayah Persekutuan, namun berdasarkan seksyen 2(1)(a) Akta Fungsi-fungsi Menteri 1969 dan dibaca bersama PU(A) 125 bertarikh 22.5.2018, Yang di-Pertuan Agong telah memasyurkan bahawa Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr. Mahathir adalah Menteri yang bertanggungjawab terhadap semua jabatan Kerajaan Persekutuan, termasuklah jabatan yang berkenaan dengan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

18. Oleh yang demikian Tun Dr. Mahathir adalah merupakan “Menteri yang bertanggungjawab bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur …” bagi maksud Perkara 42(11).

19. Media melaporkan bahawa Tun Dr. Mahathir telah menghadiri mesyuarat Lembaga Pengampunan pada Tarikh 16.5.2018 tersebut. Justeru, kehadiran Tun Dr. Mahathir dalam mesyuarat tersebut adalah dalam kapasiti beliau sebagai “Menteri yang bertanggungjawab bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur …”.

Kesimpulan

20. Berdasarkan hujahan di atas, keanggotaan Lembaga Pengampunan pada tarikh 16.5.2018 tersebut adalah sah dan teratur. Hal ini kerana: a) Peguamcara Negara telah hadir mesyuarat Lembaga Pengampunan tersebut, mewakili dan menjalankan fungsi Peguam Negara sebagai anggota Lembaga itu selaras dengan Perkara 42(5); dan b) Tun Dr. Mahathir telah menganggotai mesyuarat Lembaga Pengampunan tersebut dalam kapasiti beliau sebagai “Menteri yang bertanggungjawab bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur …”, selaras dengan Perkara 42(11).

21. Oleh kerana keanggotaan Lembaga Pengampunan adalah teratur, maka Lembaga tersebut boleh dan telahpun memberikan nasihat yang wajar kepada Yang di-Pertuan Agong dan Baginda bolehlah bertindak selaras dengan nasihat yang diberikan oleh Lembaga ini.

Mohd Ruzaini Bin Zulkifli

Peguam di Tetuan Hafiz Ruzaini & Co.

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 16 August 2020 — 10:21 am
Subscribe
Notify of
guest

27 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Kikilala
Kikilala
20 August 2020 6:05 pm

Menurut jangkaan
1- Bersatu akan terkubur
2- DAP & Amanah Akn menyertai PEJUANG
3- Bersatu akan diterajui Azmin Ali & akan menyertai PEJUANG
4- PAS Akn berkerjasama dgn PEJUANG & Pakatan Nasional akan disertai oleh parti PEJUANG, PAS, Warisan & Bersatu
5- seperti yg dijangka PKR & BN (Umno, Mic & Mca) akan bergabung dibawah Pakatan Harapan

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
17 August 2020 7:07 am

PHDAPIG DAH KENA CHECK MATE JADI MAHU TAK MAHU KENA SERAH TENGKOK KEPADA DORAEMON…….. TOK MUDIN WAJIB TUNJUK KEIKHLASAN KEPADA UMAT ISLAM TERLEBIH DAHULU DENGAN TUBUH RCI TABUNG HAJI…… RAKYAT DAH TAHU MACAM MANA PHD4PIG DAN PETAI SELESAI MASALAH EKONOMI……JUAL ASET2 NEGARA,,, ROMPAK PETRONAS,,BUAT TAIK HUTANG,,,CEKIK DARAH RAKYAT,,, Guan Eng’s Way, Make Petronas Pay…….. The government must roll out another RM45 billion economic stimulus package to offset the effects of the recession the country is facing due to the Covid-19 coronavirus pandemic, said Lim Guan Eng. You do not need to be a Finance Minister or ex-Finance Minister to understand… Read more »

Toyyib toyyub
Toyyib toyyub
16 August 2020 7:21 pm

Cubaan Tun M untuk desak Anwar Ibrahim agar terima parti baru beliau dalam PH untk hadapi PRU15… Parti baru Tun tak ada apa2 jentera dan masih baru jadi perlukan jentera dan sokongan PKR

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
16 August 2020 4:00 pm

CAI2 YANG MAINKAN KAD BANGSA TAK TAHU DAPIG JIKA DIBERI KUASA AKHIRNYA AKAN JADI SEKEJAM ZIONIST ISRAEL… .. Israel buat serangan baharu di Gaza Seorang lelaki memeriksa kerosakan di bahagian bumbung rumahnya akibat serangan udara Israel di timur kem pelarian al-Bureij, Semenanjung Gaza. – Foto AFP Seorang lelaki memeriksa kerosakan di bahagian bumbung rumahnya akibat serangan udara Israel di timur kem pelarian al-Bureij, Semenanjung Gaza. – Foto AFP GAZA CITY: Tentera Israel pada Ahad berkata, pihaknya melakukan serangan udara baharu ke atas kedudukan Hamas di Semenanjung Gaza, sebagai tindak balas ke atas serangan roket dan bom api yang dihantar ke… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
16 August 2020 1:23 pm

50 kerusi diminta wajib kena cah keting 49. Tinggal sekor nak minta jawatan PM? Cah keting sebelum kamu dicah keting. Kahkahkah!

makcikiah
makcikiah
16 August 2020 1:12 pm

Mana penampar nik KHamar?

Pas sah gabung dah dgn UMNO atas arahan hadi wang. Disahkan oleh TAHIKyudin dan zohTOdi dalam SERAKAHONLINE.

Pas hamPASSSSSSSSSSSSS parti ajaran sesat. Memfitnah, menipu, membohong kepada ahli dan penyokong KONON tidak akan bergabung dgn UMNO bertahun tahun membohong. menipu ahli dan penyokong. PEMIMPIN2 PAS MUNAFIK.

MASIH BUTAKAH UMAT MELAYU ISLAM SEKELIAN? HAJAR MEREKA di PRK Slim dan PRU15 akan datang!!!

Tanam mereka di JIRAT cina!!!!!!!!!!!

zunnun
zunnun
16 August 2020 1:26 pm
Reply to  makcikiah

penampar nik angin akmar dah reda sejak mercedes nya lebih laju dari unta

zunnun
zunnun
16 August 2020 12:58 pm

waktu di pwtc ketika persandingan melayu2 omNo dan ‘islam’ pAs utk lahirkan anak luar nikah mereka, mua”FUCK”at, ramai yg meleleh air mata….

adakah terlebih mabuk dgn minuman air tuak kangkang rosmah seperti mana negara mempunyai de facto pm dan najib hanya penghias di depan sj…🤣

zunnun
zunnun
16 August 2020 12:52 pm

melayu2 hadi ape kegwmaran mereka? luwat ape sj dari penyamun2 melayu2 omNo….

melayu2 pejuang ape pula kegemaran mereka?

sana sini selective dimentia, assmin di sandakan mereka buta, anwar mereka usung tilam saban hari ke mahkamah selain melayu2 pertahankan jubo saiful jgn di basuh sampai blh di periksa….

hebat no

Tanpa Nama
Tanpa Nama
16 August 2020 12:09 pm

Ambil dua dari Rukun Negara – Pertama Kesetiaan Kepada Raja dan Negara dan kedua Kesopanan dan Kesusilaan. Saya hairan kenapa seorang peguam terkenal tersebut bersedia dilanggan dengan dua kes berkaitan DSAI. Untuk makluman peguam yang dimaksudkan bukan penyokong kerajaan sekarang.

zunnun
zunnun
16 August 2020 12:47 pm
Reply to  Tanpa Nama

ngape sedemikian rupa ‘coincidence scandal’…..

tapi babi2 yg mem”babi”buta ikut sj naluri mereka?

Tanpa Nama
Tanpa Nama
17 August 2020 9:27 am
Reply to  zunnun

Agong melantik PM PN tidak boleh dipertikai TETAPI pengampunan kepada DSAI dipertikai dan hingga dibawa ke mahkamah.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
16 August 2020 12:03 pm

MN tolak Berkhianat. PH mesti tolak PejuWANG PETAI. Rakyat Malaysia mesti diselamatkan daripada penyembah cukong macam Madey si Kitol yang kepanasan. Kahkahkah!

Goh
Goh
16 August 2020 12:18 pm

Yaa saya pun setuju mari kita sembah rosmah mansur…sembah bosss kurrr sekali

najib bini rosmah
najib bini rosmah
16 August 2020 12:00 pm

Madey si Kitol tengah panas. Wayangnya dengan Mat Sembab gagal teruk. Terpaksa bikin wayang lama yang tak laku lagi. Umat Melayu Islam yang lagho boleh terus berkhayal. Umat Islam yang sedar wajib hapuskan penjilat jubor cukong diketuai Madey si Kitol. Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
16 August 2020 11:45 am

PAK JUBO TAK TAHU BALAS JASA DORAEMON YANG TELAH BEBASKAN DIA DARI PENJARA…..PAK JUBO PUNCA DORAEMON LETAK JAWATAN….. Calon BN ada kelebihan dalam persaingan tiga penjuru – Penganalisis politik…….. Di atas kertas, Timbalan Ketua UMNO Bahagian Tanjung Malim Mohd Zaidi Aziz mempunyai peluang cerah mempertahankan kerusi Barisan Nasional (BN) di Dewan Undangan Negeri (DUN) Slim berbanding dua lawannya. Bagaimanapun, menurut penganalisis politik, jentera BN perlu memastikan setiap penyokong parti dan pengundi keluar menunaikan tanggungjawab mereka dalam kebiasaan baharu ekoran wabak COVID-19. Ketua Jabatan Pengajian Kemasyarakatan dan Kewarganegaraan, Fakulti Sains Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Dr Noor Azlan Hadi Yaacob… Read more »

Goh
Goh
16 August 2020 11:12 am

Hahaha dlam isu pengampunan ni…..takda ke macai umno nak muncul dan berkata YDPA telah bertitah mcm baru ni.

” ini negara beta,keputusan yang beta buat mesti dipatuhi rakyat sekalian”

Goh
Goh
16 August 2020 11:14 am
Reply to  Goh

Ada bani melayu Umno yang nak derhaka kepada ydpa ke?? Mempertikaikan keputusan ydpa membebaskan abg non???

Anonymous
Anonymous
16 August 2020 11:31 am
Reply to  Goh

Beri lah link atau rujukan kpd apa dia kata tuh.

Tidak semua membaca nya bila di beritakan hingga sekarang.

Kalau takda link dsb nya, boleh dianggap tidak benar.

Wau bule
Wau bule
16 August 2020 11:09 am

Pardon is not for conviction. It is for the convict to get out of prison and release him to the public life.

Conviction stays…period

zunnun
zunnun
16 August 2020 12:44 pm
Reply to  Wau bule

what about those not convicted? Where is your moral compass pointing?

Wau bule
Wau bule
16 August 2020 2:49 pm
Reply to  zunnun

Who needs YDPA’s pardon if not convicted? Please check your IQ?. Thank youù

zunnun
zunnun
16 August 2020 11:08 am

siape pencetus di belakang kesemua pergerakan saraf ini….

melayu2 islam Moo, omNo, assmin atau pejuang tak kuat ‘berjuang’ sana sini….

malaun2 pAs tidak sampai ke situ cara dan daya akal fikiran mereka….

Anonymous
Anonymous
16 August 2020 11:23 am
Reply to  zunnun

Bukan ker DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA DIA CAKAP TAK SENONOH DAN/ATAU MENCARUT)?

Bukan saja kerja saraf, kerja kurap, melahap semua di buat nya.

zunnun
zunnun
16 August 2020 11:04 am

“…mahathir telah menghadiri mesyuarat Lembaga Pengampunan….”

kini peguam kesayangan nya cuba berfikir lain pula …

ehhhmmm

Anonymous
Anonymous
16 August 2020 11:18 am
Reply to  zunnun

Yer ker? Salah ker? Awat tak cakap?

Ultra kiasu ker? Tapi tak mau bertanggung jawab yer?

Anonymous
Anonymous
16 August 2020 10:56 am

Perkara 42(5) memperuntukkan bahawa “Peguam Negara boleh dari semasa ke semasa melalui surat cara secara bertulis mewakilkan fungsinya sebagai anggota Lembaga itu kepada mana-mana orang lain”.

Malas nak baca terperinci. Tapi bodoh lah kalau itu tidak dibuat.